back to top
2025. július 12. 18:12
Kezdőlap Blog Oldal 736

Quartararo nagy célokkal érkezik Sachsenringre

0

A francia versenyző a tavalyi szezonban érte el addigi legjobb eredményét Sachsenringen. A 3. helyen zárt. Idén vajon hol végez?

Fabio Quartararo 22 pontos előnnyel érkezik a német helyszínre. Mondhatjuk, hogy nincs igazából félnivalója. Ez a különbség azért jelentős a tabella második helyezettjével, Aleix Espargaróval szemben. A fiatal versenyző úgy véli, hogy a német pálya nem fogja annyira kihozni a motorok közti különbséget, mint más helyszínek.

„A tavalyi futam nagyszerű volt. Nem nyertem ugyan, de körülbelül ugyanolyan érzés volt, mintha első helyen zártam volna. Az egész hétvégét nagyon élveztem.” – kezdi Quartararo.

„Montmelóhoz képest, ez egy teljesen más pálya. Jól érzem magam most is, és jó az eddigi tempóm. Természetesen a lehető legjobb eredményben reménykedem.”

„A nyári szünet előtti utolsó szakaszhoz értünk. Két verseny van még addig: Németország és Hollandia. Nagyon fontos számomra, és a csapat számára is, hogy mindkét futamot jó eredménnyel zárjuk. Nem szeretnénk úgy elmenni a nyári szünetre, hogy mi lett volna ha, stb.”

Esélylatolgatás Dovizioso módra

0

Andrea Dovizioso a 20. szezonját teljesíti a MotoGP világbajnokságban, és az elmúlt években sok minden változott. A Yamaha versenyzője megnevezte négy favoritját az idei szezonra.

A Honda 2010 óta kisebb megszakításokkal győzni tudott a Sachsenringen, a Ducati azonban nem a számukra legerősebb aszfaltcsíkok között tartja számon a kanyargós német pályát. A bolognai gyár utolsó dobogós helyezését Andrea Dovizioso szerezte meg ott 2016-ban, de a most a WithU Yamahán ülő olasz szerint már nincs olyan, hogy az egyik pálya jobban fekszik az egyik márkának, mint a másiknak.

„Ez megváltozott az én tapasztalataim szerint, legalábbis azokhoz az évekhez képest, amikor egy pályára érkeztél és tudtad, hogy az jobban fekszik ennek vagy annak a motornak. Ez már nem így van” – mondta el az olasz. „Mindig ugyanazok a versenyzők az erősek – és azok, akik a saját motorjukkal különbséget mutatnak márkatársaikhoz képest. A mai MotoGP-ben az tesz különbséget, hogy kinek sikerül kihasználnia a saját motorja tulajdonságait.”

„Ha megnézzük: Csak a Ducatinak sikerül többé-kevésbé versenyképesnek lennie nyolc motorral. Az összes többi márkánál azt látod, hogy az első képviselő az első, a következő a nyolcadik – vagy a második és a tizedik. Ez azt mutatja, hogy a MotoGP megváltozott” – erősítette meg Dovizioso.

Ez a jelenlegi Michelin gumik miatt van? „Erre nincs pontos válaszom” – válaszolt “Dovi”. „Ez a dolog sokat változott 2020 óta, amikor ezek a gumik jöttek, de nem mondanám, hogy csak ezért. Véleményem szerint különböző dolgok változnak, ezért van ez a szituáció a MotoGP-ben.”

“A helyzet az, hogy már nem látok olyan pályát, ami megfelelne a motornak. Inkább egy olyan versenyzőt, akinek igazán jó érzéke van a motorhoz, és sikerül mindig versenyképesnek lennie.”

Dovizioso négy versenyzőt lát ebben a tekintetben előrébb: a világbajnokságot vezető Fabio Quartararo, a világbajnoki második Aleix Espargaró, Francesco Bagnaia és a háromszoros futamgyőztes Enea Bastianini.

„A négy nagyon különböző karakterisztikájú motorokkal minden versenyen versenyképesek lehetnek.”

Doviziosotól megkérdezték azt is, hogy a négy versenyző közül kire tenne fel egy eurót? „Egy eurót megkockáztathatok” nevetett az olasz. „De én a magam módján válaszolok: Fabio a legstabilabb jelenleg, mentális szinten és a motor megértése szempontjából is. Ő az, aki a legkövetkezetesebb tud lenni a szezon során. Szóval 50 centet teszek rá. De látok egy Aleixet és egy Apriliát, akik tisztában vannak azzal, hogyan kell dolgozniuk és hogyan kell megközelíteniük egy hétvégét ahhoz, hogy versenyképesek legyenek. Ez az oka annak, hogy hozzák a dobogós helyezéseket. Megvan az összhang, és azt gondolom, így folytatják.”

„De: Úgy gondolom, hogy Bastianini és Pecco egy kicsit nagyobb sebességgel rendelkezik, mint a többiek. Ez azt jelenti, hogy pontokat szerezhetnek és több futamot nyerhetnek. De ez nem jelenti azt, hogy ezt meg is fogják tenni. Szerintem megvan bennük a potenciál, hogy megtegyék” – tette hozzá a 15-szörös MotoGP-győztes.

Ami a végsebességet illeti, a Yamaha versenyzője, Quartararo nagy reményeket fűz az új „tanácsadó, Luca Marmorinitől, aki a Ferraritól érkezett. Az Aprilia is erősített már a Forma-1-es közegből, például Massimo Rivola versenyigazgatóval.

„A MotoGP ebbe az irányba halad – már évek óta” – mondta el Dovizioso. „Az elmúlt néhány évben a MotoGP sokat változott, és sokkal mérnökibbé vált. Éppen ezért a mai MotoGP-ben nagyobb szükség van ilyen kaliberű mérnökökre, mint a múltban. Ez a másik ok, amiért azt mondom, hogy a MotoGP megváltozott: a motorok most másképp mennek, sokkal több különböző szempont segíti a versenyzőt a motorozásban, mert több mérnök nyújtja támogatást. És ez működik – akár tetszik, akár nem, a MotoGP most már ilyen.”

Nakagami sachsenringi szereplése még kérdéses

0

Takaaki Nakagami megsérült, amikor Barcelonában bukott. Az LCR Honda reméli, hogy Sachsenringen rajthoz tud állni, de ez még kérdéses.

Az LCR Honda versenyzőjének, Takaaki Nakagaminak bukása a katalán MotoGP-futam első kanyarjában nagy port kavart. Amellett, hogy megsérült, esése következtében eltört Alex Rins bal csuklója, és csökkentette Francesco Bagnaia világbajnoki esélyeit, aki szintén bukott az eset következtében.

Ezért a MotoGP mezőnye néhány napig olyan volt, mint egy kórház: Marc Márquezt Amerikában megműtötték, Nakagami és Rins kórházban kötött ki, Jorge Martint pedig a montmelói második hely után egy nappal operálták meg.

Marc Márquezt a Német GP-n ismét Stefan Bradl helyettesíti. Az, hogy Alex Rins újra bevethető lesz-e, még szintén kérdéses.

Takaaki Nakagami, aki a Francesco Bagnaia hátsó kerekének ütközött fejjel, és még a bukósisakjának a napellenzőjét is letépte, egyelőre aggódik a német nagydíjon való részvétele miatt.

„Taka lábadozik” – számolt be az LCR csapat tulajdonosa, Lucio Cecchinello a SPEEDWEEK.com kérdésére. „De nem tudom, hogy motorozhat-e a Sachsenringen. A tervek szerint igen.”

„Nem szenvedtem semmilyen komoly sérülést vagy törést” – számolt be a japán hét közepén a kórházból. „Azonban egy éjszakát az intenzív osztályon töltöttem megfigyelés céljából. Igyekszem felkészülni a Sachsenringi futamra.”

Taka egy fotót posztolt nyakmerevítővel és egy vastag kötéssel az állán. A Suzuki csapatfőnöke, Livio Suppo kommentálta a posztot: „Jobbulást, Taka! Remélem, megtanultad a leckét.”

Az LCR csapatfőnöke, Lucio Cecchinello most abban reménykedik, hogy a Német Nagydíjon már egy felépült Nakagami fog rajthoz állni. A HRC a két szászországi és asseni futam után szeretné eldönteni, ki alkotja csapatukat 2023-ban.

Vagy Alex Márquez (26 éves) és Takaaki Nakagami (négy és fél MotoGP-év alatt még mindig dobogó nélkül) folytatja, vagy a japán helyére a jelenleg a Moto2-ben szereplő Ai Ogura kerül. A kétszeres világbajnok Alex Márquezt még két évig biztosan foglalkoztatják.

Ha Nakagami nem kap új MotoGP-szerződést, akkor minden valószínűség szerint a Honda Superbike gyári csapatában kapna helyet, ahol most a spanyol Iker Lecuona és Xavi Vierge versenyez.

Stabil szabályokkal tervez a Dorna 2026-ig a MotoGP-ben

0

Egyre többen szabályváltozásokat sürgetnek a MotoGP-ben, de a Dorna vezére most épp a stabilitásról beszélt középhosszú távon.

Egyre több kritika zúdul a Dorna felé, miszerint túl kevés az előzés a királykategóriában. Éppen ennek nyomán sokan szabályváltozásokat sürgetnek. A MotoGP rákfenéjét a kritikusok jó része az aerodinamikában, illetve tágabb értelemben az egyre fejlődő technológiában látják. A vélemények a Dorna fülébe is eljutnak, amelyek nem süketek. Erről egy spanyolországi rendezvényen a szervezet vezére, Carmelo Ezpeleta beszélt.

A szabályokat illetően most szerencsére minimum 2026-ig stabilitás van” – avat be a Dorna politikájában Ezpeleta. „Elméletileg ezek csak akkor változnak, ha a pénzügy a szempont, vagy ha valamiben mindenki egyért. Jelentősebb változások 2027-től várhatóak, amikor csökketeni akarjuk a teljesítményt. Emellett pedig 2024-től érkezhet a 60 százalékban fenntartható üzemanyag.

2022 legjelentősebb beszédtémája az aerodinamika, benne például a sok kis szárnyacskával. „Soha nem volt ilyen jellegű problémánk, és ezen nagyon nehéz változtatni. Sok összetevőből áll ez, ott van a biztonság és a csapatok anyagi stabilitása is. De beszélünk erről folyamatosan a csapatokkal.

Felkészült a küzdelmes időszakra is Álvaro Bautista

0

Egyelőre nagyjából minden kiadja, amit Álvaro Bautista csinál 2022-ben. A spanyol viszont tudja, ez nem tart örökké.

Bár nincs akkora fölénye, mint volt 2019 elején, Álvaro Bautista most is egy nagyon magasra felcsapó hullámhegyet lovagol meg. A Ducati veterán spanyolja a szezon eddigi 12 versenyéből hatot megnyert, benne kettővel a legutóbbi misanói hétvégéről. Bautista ezeknek köszönhetően vezet összetettben, előnye ráadásul 36 pont Jonathan Rea-hez képest. A vb-címvédő Toprak Razgatlıoğlu még az északírhez képest is óriási, 79 pontos lemaradásban van Bautistához képest.

A spanyol tehát élvezi jelenleg, ami vele történik, a lehetőségeit szinte kivétel nélkül ki tudta használni. Viszont tudja, ez nem tarthat örökké.

Fel kell készülnünk arra, amikor mi jövünk ebben, és mi fogunk szenvedni” – mondja Bautista. „Persze jelenleg minden nagyon jó. De el fog jönni az a pillanat, amikor nekünk is nehéz versenyeink lesznek. Ekkor is nyugodtnak kell majd maradnunk. Könnyű ilyenkor jó eredményt elérni, amikor jól alakul minden. A nehéz időszakokban válik el, ki a jó versenyző. Ott van például Toprak. Szenvedett, szenvedett, de kitartott, és megnyerte a Superpole-versenyt. Ez a különbség a jó és a bajnok versenyzők között.

Bautista még 2019-ben kezdett hasonlóan szezont. Ez a pont pedig akkor is eljött. Pont ott, ahová hamarosan készül a mezőny. „Donington három éve rendkívül nehezen alakult számunkra. Most nem tudom, mi lesz, mert a motor azóta szerencsére rengeteget alakult. De benne van a pakliban, hogy ez egy küzdelmes hétvége lesz.

Bradl örül, hogy hazai pályán versenyezhet

0

Marc Márquez távollétében továbbra is Bradl foglal helyet a Repsol Honda boksz bal oldalán. A német versenyző bizakodva várja hazai futamát.

A 31 éves pilóta 2019 óta most versenyez először hazai pályán. 3 évvel ezelőtt Jorge Lorenzót helyettesítette, és a 10. helyen fejezte be a futamot. Kiindulva ebből a sikerből, Stefan Bradl bízhat egy jó eredményben a hétvégén.

„Nagyon örülök, hogy újra Sachsenringen versenyezhetek.” – kezdi Bradl.

„Mindig nagy öröm számomra német közönség előtt szerepelni. Pár év kimaradt ugyan, de 2019-ből nagyon jó emlékeim vannak erről a helyszínről. Kemény versenyt futottam akkor, és a felkészülési idő is rendkívül rövid volt.”

„Más terveim vannak, mint a többi pilótának. Ezekre szeretnék leginkább koncentrálni. Teljesen mindegy, mi történik. Annyi biztos, hogy hazai közönség előtt pályára gurulni hatalmas show lesz.”

Nem beszélt még Rea és a Kawasaki új szerződésről

0

Jonathan Rea hatszoros Superbike-világbajnok lett a Kawasakival. A sikeres múlt és jelen után viszont a közös jövő most a levegőben lóg.

Jonathan Rea és a Kawasaki közös története során egymás után írt át egy sor rekordot a Superbike-világbajnokság történelemkönyvében. Az északír egyrészt hatszoros világbajnok, másrészt 215-ször állt dobogón, ebből 117-szer futamgyőztesként. Rea az idei szezonban is nyert már öt futamot, és bár legutóbb Misanóban nőtt a hátránya, az esélye a hetedik vb-címre mindenképp megvan még.

Rea szerződése a szezon végén lejár. Adná magát a kawasakis folytatás, az érintett viszont látványosan kerülte a válaszadást a jövőjét firtató kérdésre.

2023 még rettenetesen messze van. Egyrészt nagyon izgalmas, másrészt pedig nagyon feszült időszak is ez, mert a szerződésem végén járok. Izgatottak vagyunk, mi lesz jövőre, de jelenleg még nem ültem le a csapattal semmilyen formában. Tisztelettel megkértem a csapatot az eddigi időszakra vonatkozóan, hogy koncentráljunk a bajnokságra. A következő futamig hátralévő egy hónapban viszont lesz időnk beszélni erről” – fogalmazott Rea.

Érdekes, hogy hogy alakultak át a 35 éves versenyző gondolatai a karrier hosszúságát illetően. „Ha mondjuk négy éve megkérdeznek erről, azt mondtam volna, hogy ide érkezve már régesrég visszavonulok. Most viszont azt érzem, rengeteg van még bennem. Izgatott vagyok azzal kapcsolatban, mit sikerül összehozni 2023-ra.

Jonathan Rea 2015 óta versenyez a Kawasakival, előtte hat évig a Hondát erősítette.

Carrasco: Segít, ha nem nőként tekintek magamra

Ana Carrasco a Moto3-as évek között Supersport 300-as világbajnoki címet is szerzett. Az eredményességben az segít neki, ha nem nőként tekint magára.

Ana Carrasco nevét annak idején a Moto3-as világbajnoki mezőnyben ismerhette meg szélesebb közönség. A most 25 éves spanyol hölgy újoncévében nagyon sokáig nem tudott pontot szerezni 2013-ban. Ez végül először Malajziában sikerült neki, a szezonzáró valenciai futamon pedig nem kis bravúrt végrehajtva nyolcadikként intették le.

2014 és 2015 nem sikerült ennyire jól számára, ugyanis két év alatt egyetlen pontot sem tudott szerezni. Ezt követően a világbajnokság mezőnyéből önként távozott, hogy a Moto2-es Európa-bajnokságon indítsa újra karrierjét. Itt sem kísérte siker az erőfeszítéseit, ugyanis szintén nem tudott pontot szerezni.

Carrasco a helyét aztán a Supersport 300-as mezőnyben találta meg. 2017-ben, az új bajnokságban töltött első évében rögtön stabil pontszerzőnek mondhatta magát. Portugáliában végül első győzelmét is megszerezte, a szezont pedig nyolcadikként zárta. 2018-ban aztán még feljebb tudta srófolni a maga ázsióját, miután a motorversenyzés első női világbajnoka lett. Bár honfitársa, Mika Pérez, valamint a holland Scott Deroue nagyon nagy nyomást helyeztek rá, két győzelméből adódóan volt annyi előnye, amennyit a szezon végéig be tudott osztani. Év végén egy pont döntött a javára, ezzel a motorversenyzés első női világbajnoka lett.

2019-ben Carrasco még harmadik tudott lenni a szezon befejeztével, és bár 2020-ban és 2021-ben is itt versenyzett, ezek az évek már nem sikerültek úgy neki.

2022-ben aztán Ana Carrasco visszatért a Moto3-ba, de a pontszerzés egyelőre továbbra is várat magára. Legjobb eredménye idén egy tizenkilencedik hely Indonéziából. Ezzel jelenleg a tabella 28. helyén áll.

Női vezérszerep – illetve mégsem

Ana Carrasco még mindig csak 25 éves, de már most tulajdonképpen minden idők egyik legsikeresebb női motorversenyzője. És mégis, hiába az egzotikum, hogy nőként versenyez egy alapvetően férfias sportágban, ő ezt a megközelítést ahol csak tudja, kikerüli.

Mindig, amikor ez szóba került, úgy tekintettem magamra, mint bárki másra. Egy versenyzőként, aki olyan, mint a többi, és nem nőként. Azt gondolom, ez az évek során rengeteget adott nekem. Nem fogsz tudni versenyezni, ha egy gyenge pontként gondolsz magadra” – mondta el Carrasco a hozzáállásával kapcsolatban Carrasco a Marca kérdésére.

Carrasco egyébként úgy érzi, szakmailag a legjobb helyen van. „A Dornának köszönhetően a MotoGP évről évre növekszik. Új országokba jutunk el, egyre több embert elérve. Ilyen körülmények között mindannyian fejlődni tudunk motorosként és magánemberként is.

Spanyolként Carrascónak van hová néznie, ha példaképeket keresne. „Volt annyi szerencsénk az országban, hogy a MotoGP-ben és a kisebb kategóriákban rengeteg viszonyítási pontunk van. A spanyol motorversenyzés a világ egyik legjobbja.

Carrasco beszélt aztán a versenyzői lélektanról, ami egy igen érdekes téma. „Ha jól érzed magad, minden össze fog jönni. Ha viszont katasztrofális heteken, hónapokon vagy túl, minden sokkal nehezebbé válik. Ott van például Marc Márquez is, neki is nagyon nehéz lehet mentálisan jó állapotban maradni. Ilyenkor a barátokra és a családodra van szükséged. Nagyon sok múlik azon, milyen emberekkel veszed magad körbe.

Sebestyén Peti egy 14. hellyel zárta a misanói hétvégét

14. helyen fejezte be a vasárnapi versenyt a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Sebestyén Peti. Bár pozícióban elmaradt a szombati eredménytől, köridőben sokat javult a magyar pilóta, így összeségében a csapat jó előrelépésként értékelte a hétvégi teljesítményt.

A 16. pozícióból indulva Sebestyén Peti a 14. helyen fejezte be a futamot, ám az előző napnál sokkal jobb köridőket motorozva. A csapat munkáját Massimo Roccoli segítette a hétvégén, aki néhány vezetéstechnikai javaslatot tett Peti versenyzési stílusára, amit a vasárnapi napon már próbált is megvalósítani a magyar pilóta.

Peti Misanóban. Fotó: PS56 Team

„Kicsit más stílusban kell megfékeznem a motort Massimo és a telemetria adatok alapján, ami nyilvánvalóan nem egyszerű küldetés egyik napról a másikra. Egyértelműen többet vártam a vasárnapi naptól, de azt kell elraktároznunk most, ami pozitív, így a csapattal továbbra is keményen dolgozunk, hogy sikerüljön végre egy mindenkihez méltó eredményt elérni. A nyári, szellősebb versenynaptár mellett igyekezni fogok minél többet motorozni és készülni a következő kihívásokra.” – mondta el a HUMDA pilótája.

A Supersport-világbajnokság következő fordulóját július 15-től Donington Parkban rendezik majd meg.

Meregalli (Yamaha csapatfőnök): A motor biztosan gyorsabb lesz

0

A Yamaha gyári csapata a vártnál jobb helyzetben van kilenc futam után a MotoGP osztályban. Fabio Quartararo vezeti a világbajnokságot és második a csapat összesítésben. Meregalli jövőbeni terveikről beszélt.

Massimo Meregalli a Monster Energy Yamaha MotoGP csapatfőnöke nyilatkozott a Yamaha következő terveiről.

„Fabio még mindig folyamatosan fejlődik. Idén gyorsabb, mint tavaly, de ez nem lep meg, mert már másfél éve dolgozom vele. Ismerem őt, nagyon elszánt” – magyarázta Meregalli a GPOne.com-nak adott interjújában. „Fabio előnye, hogy jól szórakozik, és a higgadtságát átadja a csapatnak. Ugyanakkor nagyon koncentrál a munkájára.”

„A barcelonai teszten már délelőtt 10 óra előtt a boxban volt. Olyan unalmas feladata volt, hogy összehasonlítson két szárnyat. Mégis mindent beleadott, ahogy mindig is teszi. A motor erejét 100 százalékosan tudja használni” – jellemezte Quartararót az olasz. „Mugellóban és Barcelonában kárenyhítésre mentünk. De a második és az első helyen végzett.”

Quartararo több erőt szeretne. A csapat Luca Marmorinivel, a Ferrari korábbi Forma-1-es mérnökével erősödött, aki várhatóan a motorfejlesztéssel foglalkozik majd. Vajon más M1-et fogunk látni 2023-ban? „A motor biztosan gyorsabb lesz”mondta Meregalli. „Meg vagyok erről győződve, mert Takahiro Sumi lett a fejlesztés vezetője. Ő mindig is nagyon nyitott gondolkodású volt. Tudja, hogy mely területeken vagyunk rosszak, és melyek működnek jól. Megvan a hatalma, hogy vezesse a fejlesztést, biztos vagyok benne, hogy a dolgok meg fognak változni. Marmorini része ennek az újfajta munkamódszernek, mert eddig még soha nem volt külső tanácsadó bevonva a projektünkbe”.

Mikor láthatjuk az új prototípust a pályán? „A szeptemberi misanói teszten kezdjük meg a tesztelést a 2023-as motor első változatával” – mondta el a csapatvezető.

A 2023-as évre a Yamaha elveszíti a WithU RNF szatellitcsapatát, mivel Razlan Razali alakulata a jövőben az Apriliával gurul pályára. Mennyire fontos, hogy legyen egy második csapat a MotoGP osztályban? „Jelenleg nem tudjuk felhasználni az RNF csapat adatait. Sajnos nagy különbségek vannak köztük és köztünk” – mondta. „Azonban még mindig jobb, ha van egy második csapat, mintha nem lenne. Egy versenyhétvégén még mindig lehet némi információt gyűjteni. Nem számítottunk rá, de 2023-ban már csak a gyári csapat lesz.”

„A jövőben az a célunk, hogy ismét legyen szatellitcsapatunk” – tette egyértelművé az olasz. „Különösen azért, mert ez nem a mi döntésünk volt. A probléma az, hogy jelenleg minden csapatnak szerződése van. Szóval valószínűleg a jövő évi szezon második felében kell majd erről beszélnünk.”