back to top
2025. május 27. 21:49
Kezdőlap Blog Oldal 736

Morbidelli küzd a Yamaha irányíthatóságával

0

Franco Morbidelli a 15. helyen végzett a Le Mans-i versenyen. Hogy ennek mi volt az oka, a futam utáni nyilatkozatában fejtette ki.

Annak ellenére, hogy Franco Morbidelli optimistán tekintett a francia nagydíjhétvégére, elég döcögősre sikerült számára. A pénteki edzéseken két bukást is elszenvedett , a szombati kvalifikáción pedig a 19. helyet tudta csupán megszerezni. Korábban azt nyilatkozta, ha javulnak az időmérőn, akkor jó versenyük lehet. Ez nem sikerült Le Mans-ban. „Nehéz verseny volt, mert messziről indultam” – mondta el Morbidelli lehangoltan utólag. „Tudjuk, hogy amikor ilyen hátulról indulunk, akkor nehezen találjuk meg a vonalvezetést, és nehezen tudjuk kihozni a maximumot.”.

Morbidelli a 15. helyen fejezte be a versenyt, ami alapvetően sem fényes eredmény, de ha azt nézzük hány bukás történt a futamon, még rosszabb helyzetet feltételez. Az olasz pilóta 29 másodperccel maradt le a futamgyőztes Enea Bastianini mögött, de csapattársával, Fabio Quartararóval szemben is 25 másodperc volt a hátránya. A szezon eddigi hét futamából haton a top 10-en kívül végzett. Morbidelli a Francia Nagydíjon nyolc másodperccel maradt le az első tíztől. Ennek ellenére ő volt a második legjobb Yamaha-pilóta a francia csapattársa mögött.

Az egyetlen reménysugár a 2020-as MotoGP második helyezettjének: „A vasárnap reggeli bemelegítés. Ott sikerült egy tisztességes köridőt futnom használt gumikon, és jobban megértettem a motor néhány aspektusát”magyarázta Morbidelli.

A szezon eddigi gyenge teljesítményének fő okaként az olasz a következőket nevezte meg: „A probléma az, hogy a motor arra megy, amerre szeretném. Nagy erőfeszítésbe kerül, hogy a kívánt irányba kormányozzam a motort. Nem olyan könnyű nekem, mint amilyennek lennie kellene. Azon kell dolgoznunk, hogy kevesebb erőfeszítéssel érjük el ugyanazt a teljesítményt.”

Shoey, de nem Millertől: Bastianini elszabadul

0

A shoey az ausztrál versenyzők védjegye. Jack Miller ott is volt éppen a Francia Nagydíj dobogóján, de nem ő indította el a shoey-t, hanem a futamgyőztes Enea Bastianini.

Ismerjük már nagyon jól az ausztrálokat. Ha ők dobogóra állnak, jön a cipőből pezsgőzés az ünneplés során a Francia Nagydíj végén. Ott is volt Jack Miller Ausztrália képviseletében, várhattunk is volna valami ilyesmit.

Minden adott volt tehát a papírformához, hogy egyszer csak Jack Miller lekapja a csizmáját… Igen ám, csak ez végül nem ő lett, hanem Enea Bastianini!

Ennyit jelentett tehát az olasznak szezonbeli harmadik győzelme. A dobogósok és az olaszos shoey képei:

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

MotoGP™ (@motogp) által megosztott bejegyzés

Augusto Fernándeznek megszakadt 2,5 éves nyeretlenségi sorozata

0

Augusto Fernández magabiztosan nyerte a le mans-i futamot a középső kategóriában. Pedro Acostával elhúztak a mezőnytől, majd csapattársa az élről bukott, így Fernández egyedül motorozott a célig.  

Tíz körön keresztül álomszerű teljesítményt nyújtott a Red Bull KTM Ajo csapat a Francia nagydíjon. A pole-ból induló Pedro Acosta és a kvalifikáció harmadik helyezettje, Augusto Fernández is elhúzott a mezőny többi tagjától, és ketten küzdöttek a győzelemért. Acosta jó úton volt ahhoz, hogy a Moto2 történetének legfiatalabb győztese legyen, amíg a 11. körben hibázott és kiesett. „Kár, hogy így fejeztem be a versenyt” – ismerte el Acosta lehangoltan. „De a pozitívumot magammal viszem. Ez volt az első hétvége, amikor igazán versenyképes voltam. Fejlődünk, és továbbra is keményen dolgozunk, hogy közelebb kerüljünk az élmezőnyhöz.”

A látszat ellenére Fernándeznek sem volt egyszerű futama.  Az összességében negyedik győzelmével egy hosszú időszak ért véget a spanyol számára, hiszen 2019-ben Misanóban állt utoljára a dobogó legfelső fokán. De ahogy Fernández utólag beszámolt róla, az Acosta bukása utáni 14 körben nem volt biztos a siker, hiszen sokat veszített a koncentrációjából. „Kemény verseny volt, mert sokáig egyedül motoroztam. Amikor az elején Pedróval mentem, egymást hajtottuk, ami megkönnyítette számomra a motorozást”.

„Amikor Pedro elesett, rájöttem, mekkora előnyöm van a többi versenyzővel szemben. Ennek következtében a koncentrációm egy kicsit visszaesett. Ezután megpróbáltam az üldözők tempójához igazítani a ritmusomat, és nem hibázni. Hosszú verseny volt, de nagyon elégedett vagyok az eredménnyel.”

Aki Ajo is elégedetten nyilatkozott: „Elégedett vagyok a csapat által az elmúlt hetekben elért fejlődéssel. Különösen Augusto a győzelem után nagyobb önbizalommal vághat neki a szezon hátralévő részének. Az eredmény levesz valamennyit a nyomásból, amit magára helyezett. Pedro is nagyon gyors volt ezen a hétvégén, és fontos tapasztalatokat gyűjthetett a versenyen. A bukás része volt a tanulási folyamatának, meggyőződésem, hogy előbb-utóbb ő is győzni fog.”

10 kevéssé ismert tény Enea Bastianini életéből

0

Harmadszor nyert futamot 2022-ben Enea Bastianini. Ennek kapcsán pedig megismerhetjük őt kicsit közelebbről is.

Enea Bastianini újonc MotoGP-s szezonjában még „csak” dobogóra állhatott, hétvégén viszont már harmadszor nyert. Ezzel a Bestia jól áll a vb-összetettben, hátránya mindössze nyolc pont az Quartararo mögött. Abból az alkalomból, hogy a futamgyőztest jobban megismerhessük, a MotoGP hivatalos weboldala összegyűjtött tíz olyan tényt Bastianini magánéletéből, amely a többség előtt talán kevésbé ismert.

1.: Bastianini nagy állatbarát, két kutyája van. Az elsőt Fendinek hívják, aki most a szüleivel él. A második egy francia bulldog, akit zseniális módon Hagridnak hívnak.

2.: Innentől kedzve könnyen kitalálható, mi a kedvenc filmje és ki a kedvenc karaktere. Igen, a Harry Potter. Igen, Rubeus Hagrid.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Enea Bastianini (@bestia23) által megosztott bejegyzés

3.: Következő győzelme után akár egy hátraszaltót is megejthetne, miután gyerekkorában tornázott és a műugrást is kipróbálta.

4.: Legjobb barátai a paddockban Tatsuki Suzuki, Nicolò Bulega és Mattia Casadei. Katari győzelme után Suzukit és Bulegát vendégül is látta egy ünnepi vacsorára.

5.: Bastianini egy esetleges világbajnoki cím esetén pontosan ugyanazt tervezi, mint annak idején, Valentino Rossi. Ebben az esetben az ő haja is az olasz zászló színeire lesz befestve.

6.: Kedvenc édessége a pisztáciás szuflé.

7.: Amennyiben készíti az édességeket, a palacsinta a specialitása.

8.: Kedvenc száma a 33-as. Ezzel lett a Moto2 világbajnoka, valamint három évesen és három hónaposan ült először motoron. Amikor a MotoGP-be érkezett, váltania kellett, így került a motorjára a 23-as rajtszám. Ehhez az inspirációt a legendás kosaras, Michael Jordan adta.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Enea Bastianini (@bestia23) által megosztott bejegyzés

9.: Ugyanaz a menedzsere, mint aki annak idején Marco Simoncellié is volt: Carlo Pernat.

10.: Ha hihetünk az anekdotáknak, Bastianini sosem járt még koncerten. Ezt kifejezetten elegáns közegben is megvalósíthatja majd, kedvenc műfaja ugyanis a klasszikus zene.

Magyar himnusszal indult a Northern Talent Cup hétvégéje Le Mans-ban!

A Northern Talent Cup versenysorozat idén Le Mans-ban vette kezdetét a MotoGP francia fordulójával egyidőben. A Fairium Next Generation Riders Team két pilótája, Rossi Attila Moor és az olasz Matteo Masili (Titino46) is rajthoz állt, a hétvégén megrendezésre került versenysorozat mindkét futamán.

A pénteki szabadedzéseken kiderült, hogy idén egy nagyon erős mezőny jött össze. Találkoztunk régi arcokkal, de az újoncok is hamar felvették a tempót, és megmutatták, hogy igen van keresnivalójuk a DORNA Road To MotoGP utánpótlássorozatában.

A szabadedzéseken Rossi Moor a holland Loris Venemannal, és a német Dustin Schneiderrel motorozta a legjobb köridőket. A második szabadedzésen a Fairium Next Generation Riders Team olasz pilótája, Matteo Masili hozta a legjobb köridőt.

Az időmérőt azonban már Rossi Moor nyerte Veneman és Schneider előtt. Titino a 6. helyen végzett, azonban egy boksz utcai gyorshajtás miatt kapott büntetés a 9. helyre minősítette az olasz újonc versenyzőt.

Fotó: Dorna Sports

A szombati versenyen másodpercenként változott az élboly. Rossi Moor Venemannal és a belga Noa Cuypersszel csatázott. Végül pályacsúccsal Rossi Moor az 1. helyen végzett.

Igazi meglepetést Rossi csapattársa, Titino okozta, aki egyre jobb köridővel a 3. helyet szerezte meg.

Matteo Masili „Titino” Fotó: Dorna Sports

A vasárnap is nagyon melegen kezdődött. Titino büntetése erre a versenyre már nem volt érvényes, és így a kvalifikáción megszerzett 6. helyről rajtolhatott.

Fotó: Dorna Sports

Rossi rajtja nem úgy sikerült, ahogy szerette volna. A versenyen sok pilóta volt az élen, és aki egyik pillanatban vezetett a következő kanyarban már az 5-6 helyen volt. Az első pár körben az élbolyt Titino is vezette, aki aztán visszaesett az 5. majd a 6. helyre.
Az első csapat Rossiból, Venemanból, Schneiderből, Titinoból, Cuypersből, Varga Tibiből, Farkas Kevinből és a svájci Phommarából állt, egészen a verseny végéig.
Csakúgy, mint szombaton, a vasárnapi versenyen is az utolsó kanyarban dőlt el a pódium sorsa. Rossi az utolsó előtti kanyarban átvette a vezetést, majd az cél előtti kanyarban Farkas Kevin egy merész manőverrel átvette a vezetést, miközben Rossi pályaelhagyásra kényszerült.

Rossit végül a legjobb köridővel és körrekorddal második helyen intették le Veneman előtt, azonban a pályaelhagyás miatt a harmadik helyre minősítették vissza.

Rossi Moor. Fotó: Dorna Sports

A pontversenyben Rossi Moor az 1. helyen szerepel, Matteo Masili a hétvége után a 4. A második futam végeredménye, valamint a bajnokság állása itt található.

Espargaró: Quartararo nem jobb nálam

0

Sorozatban harmadszor állhatott dobogóra Aleix Espargaró. Ehhez Fabio Quartararót kellett maga mögött tartania. Szerinte a vb-címvédő nem jobb nála.

A kései fékezés Fabio Quartararo talán legnagyobb erénye, amióta a Yamahánál versenyez. Ennek is nagyban köszönhető az, hogy világbajnok lett, és idén is vezet, vagyis jó úton halad egy újabb vb-cím felé. Előnye viszont négy pontra olvadt, miután Aleix Espargaró mögött csak negyedik lett, így pedig pont a közvetlen riválisa előzte meg őt.

Az agyondicsért Quartararo-koncepciót pedig Espargaró igyekezett kicsit lerombolni.

Tudtam, hogy amikor odaérek Jack mögé, problémám lesz a guminyomással” – kezd bele az elemzésbe Espargaró a crash.net kérdésére válaszolva. „Tudtam, hogy lehetetlen lesz őt így megelőzni, valamint figyelembe véve azt, hogy mennyire hasonlóan fékezünk. Viszont tudtam azt is, hogy Fabio (Quartararo) pontosan ugyanezzel fog szembesülni mögöttem.

Espargaró nem is kellett, hogy meghajoljon a vb-címvédő és éllovas előtt. „Fabio egy kicsit jobb nálam a kanyar közepén jelenleg, de általánosságban a fékkel nem bánik jobban. Tudtam, hogy az én kezemben van a sorsom. Nagyon nehéz verseny volt, mert ugyan gyors voltam, de nem annyira, hogy Jacket megelőzzem. Vagy akár Mirt a verseny elején.

Nem is csak a riválisok, a körülmények miatt is nehéz volt a verseny Espargaró szerint. „Sokkal nehezebb volt egyáltalán rajta maradni a motoron, mint aztán gyorsan menni. Azzal nem volt baj. Azzal, hogy elkerüljem az ütközést, jóval inkább. Akárhányszor közel kerültem Jackhez, elkezdett iszonyatosan mozogni a motorom. Amikor láttam a kijelzőn, milyen állapotban van a gumim, jobbnak láttam elengedni kicsit Jacket. A feladat innentől az volt, hogy Fabiót magam mögött tudjam tartani.

Nem maradt sokáig ülés nélkül Isaac Viñales

0

Furcsa körülmények között szakított eredeti csapatával a Superbike-vb-n Isaac Viñales. Most talált magának máshol helyet.

Alig néhány nappal a Superbike-világbajnokság megkezdése előtt köszönte meg a Yamaha Motoxracing csapata Isaac Viñales szolgálatait. A spanyol helyére akkor Roberto Tamburini került, aki egyébként a lehetőségekhez képest kimondottan jól kezdte a szezont. Viñales most viszont talált magának helyet a mezőnyben, méghozzá a Pedercini egyszemélyes istállójában. Megbízatása viszont egyelőre csak Estorilra szól.

Érdekes egyébként a Pedercini helyzete is, hiszen a szezont a belga Loris Cressonnal kezdték meg, az ő helyén viszont Assenben már Leon Haslam ült. Haslam brit Superbike-bajnoki szezonja nem fér össze egy teljes szezonos WSBK-szerződéssel, az angol viszont várhatóan négy szabadkártyás szereplést ejt majd meg 2022-ben. Viñales tehát az istálló harmadik versenyzője lesz 2022-ben, a szezon harmadik hétvégéjén.

Amikor Haslam visszatér majd (várhatóan Misanóban), azt a tervek szerint egy második Kawasakin teheti meg. Ez a megállapodás teljesen független az asseni beugrástól. A Motorsport.com információi szerint az még kérdés, hogy Isaac Viñales után ki lesz az, aki a fő motorral versenyezhet a 2022-es szezon során.

A csapat a szezon eddigi versenyei során egyszer tudott összesen pontot szerezni. Haslam az év második helyszínén, Assenben ért célba a tizenharmadik helyen a harmadik futam végén. Ez a három az istálló összes szerzett pontja.

Bastianini szerint Bagnaia nem akarja őt csapattársnak

0

A legutóbbi futamgyőztes Enea Bastianini úgy véli, az csak problémákat szülne, ha Bagnaia csapattársa lenne a gyári Ducatin. Szerinte Bagnaia nem is akarja ezt.

Enea Bastianini újabb futamot tudott nyerni, ezúttal Le Mans-ban. Tekintve, hogy mögötte a gyári Ducatin Jack Miller lett a második, az olasz gyártónak ez egy vörös szőnyeges díszmenetnek is kinézhetett volna. A Jerezben még futamgyőztes Francesco Bagnaia viszont nem hogy dobogóra nem állt, még csak célba sem ért.

Bastianini megint megkapta a kérdést: irány a gyári csapat? A kérdés a Bestia szerint, mit szólna ehhez Bagnaia…

Nem tudom, nem én vagyok a Ducati-főnök…” – próbált semlegesen fogalmazni Bastianini a Motorsport.com kérdésére. „Pecco viszont azt mondta, ő a maga részéről Jacket preferálná. Kérdés, meghallgatják-e a csapatnál. Ha esetleg maradok a Gresini kötelékében, de gyári felszereléssel, akkor sincs probléma, ugyanis akkor is gyors lehetek.

Na de ha már Bagnaia… „Azt hiszem, azért szeretné inkább Millert maga mellé, mert mellette ő lehet a vezér. Tisztában van emellett a bennem rejlő potenciállal, illetve valószínűleg Jorgéról is ugyanezt gondolja. Bármelyikünk lenne a csapattársa, az probléma lenne neki.

Bagnaia igyekezett ilyen él nélkül mondani, miért szeretné Millert maga mellett látni 2023-ban is. „2019 óta ő a csapattársam, emiatt pedig nagyon jól ismerem őt. Szóval ilyenkor nyilván az ember azt választja, akit ismer, akivel többet beszél. Szóval az én első választásom nyilván Jack. Amellett ráadásul, hogy kiváló csapattárs, jó barát is. Szívesen dolgozom vele.

A Ducati motorosai közül jelenleg Enea Bastianini a legjobb. Hét futam alatt szerzett 94 pontja a vb-tabella harmadik helyére elég, lemaradása ráadásul mindössze nyolc pont a vb-éllovas Fabio Quartararo mögött. Miller ötödik összetettben, őt Zarco követi azonos ponttal, majd Bagnaia csak mögöttük következik, 56 ponttal.

Mir: „Nem a világbajnoki címért harcolunk”

0

Ha a suzukis versenyzőknek és csapattagoknak nem lett volna elég a bejelentés, miszerint a japán gyártó elhagyja a MotoGP-s berkeket 2023-tól, Mir és Rins katasztrofális futamot teljesítettek, hiszen mindketten buktak és feladni kényszerültek a versenyt. Érthetően nagyon csalódott volt Mir a futam után.

A Suzuki gyári versenyzője, Joan Mir szombaton meglepődött azon, hogy milyen erős kvalifikációs eredményt ért el Le Mans-ban. A spanyol végül a 6. helyről rajtolhatott, de a 14. körben a spanyol a 13-as kanyarban a kavicságyban kötött ki.

„Az esés mentálisan nagyon fájdalmas volt”mondta a versenyző a futam utáni interjúban. „A nehéz szombat után motiváltan kezdtük a versenyt. A rajt jól sikerült, a közepes első gumit használtam. Az FP2-ben ezzel a keverékkel buktam, de a versenyen jól éreztem magam.”

„Egyenletes köridőket tudtam motorozni. Fel tudtam zárkózni” – magyarázta a Suzuki pilótája. „Jobban szeretem ezeket a körülményeket, mert biztonságosabb, mint amikor hideg van. A melegebb körülmények jobbak a gumiknak.”

Elmagyarázta azt is, hogy mi történt a bukásánál. „Minden alkalommal, amikor közelebb értem, nehéz lett a helyzet. A Ducatisok mögött mindig nehéz fékezni. Ott tényleg óvatosnak kell lenni” – hangsúlyozta Mir: „Sajnos nem sikerült, túl későn álltam fékeztem, az első kerék megcsúszott.”

Nem csak a bukás miatt, de a vb pontversenyes hátránya miatt is nagyon csalódott a suzukis versenyző. „A szezon első részében rájöttem, hogy van bennem potenciál, a motor működik és a teljesítmény jó. De sajnos nem tudok mindent összehozni, hogy elérjem a remélt eredményt.”

„Biztos vagyok benne, hogy hamarosan jobban fog működni. Sajnos nem a világbajnokságért harcolunk, oda kell visszatalálnunk.”

A 2023-as MotoGP szezon nem Katarban fog elkezdődni

Katar 2004 óta a MotoGP-naptár egyik főszereplője, és 2007 óta hagyományosan a szezonnyitó helyszíne. Ez 2023-ban nem így lesz.

2007-től Katar lett a hagyományos szezonnyitó verseny, majd a MotoGP történetében először rendeztek itt villanyfényes futamot.

Azóta a katari nagydíj a MotoGP egyetlen éjszakai versenye, és 2031 végéig szóló szerződése van a Dornával.

A jövő évi eseményt megelőzően zajló létesítményfejlesztések miatt azonban – amely a tervek szerint a 2021-es megjelenést követően az F1 visszatérését is magában foglalja – a katari versenyre mostantól a szezon későbbi szakaszában kerül sor.

„A Losail International Circuit 2023-ra a paddock területén és a pálya létesítményein átfogó felújítás és átalakítás fog történni” – áll a MotoGP közleményében.

„A pálya már most is legalább 2031-ig szerepel a MotoGP naptárában, és a munkálatoknak köszönhetően a Közel-Kelet kiemelt motorsport-helyszíne tovább erősíti státuszát, mint a világ egyik legjobban felszerelt versenylétesítménye.

„Az átalakítási projekt 2022-ben kezdődik, és különböző területeket alakítanak át, hogy még jobb élményt nyújtson mindazoknak, akik versenyeznek és látogatják a helyszínt, a versenyzőktől és a csapatoktól kezdve a szurkolókon át a vendégekig. 

„Ez magában foglalja a nézők számára kialakított új területeket is, amelyek Losailt egy igazán korszerű, élvonalbeli versenypályává teszik.

„A munkálatok befejeztével Losail ad otthont a 2023-as Katari Nagydíjnak, ami azt jelenti, hogy az esemény nem a nyitó futam lesz, ahogy 2007 óta. 

„Ehelyett a szezon vége felé kerül megrendezésre a futam Losail látványos reflektorai alatt, amikor a sportág visszatér, hogy hihetetlen versenyeket élvezhessen – ahogyan az már hagyománnyá vált a Katari GP-n.”

Egyelőre azt nem hozták még nyilvánosságra, hogy a 2023-as szezon szezonnyitójának melyik pálya ad otthon, de az elmúlt években felmerült, hogy az Ausztrál GP-t egy szezon eleji időpontra helyeznék át, hogy a szokásos októberi időpontnál jobb időjárási körülmények között rendezhessék meg a versenyt.