back to top
2025. július 26. 15:08
Kezdőlap Blog Oldal 266

Bulega drámája után Razgatlıoğlu zárt az élen a körrekordokat hozó misanói Superpole-on

Toprak Razgatlıoğlu bizonyult a leggyorsabbnak a Superbike-világbajnokság misanói fordulójának Superpole-ján. A török versenyző új körrekordot állított fel. A második rajthelyet Nicolò Bulega szerezte meg. Sokáig úgy tűnt, hogy az újonc fog az élen zárni, de a leintés után elvették a legjobb körét.

Magyar idő szerint szombat délelőtt került sor a Superbike-világbajnokság misanói versenyhétvégéjének Superpole-jára. A második és harmadik szabadedzést is Nicolò Bulega zárta az élen, az elsőn, ahogy a nemrég ezen a helyszínen megrendezett teszten is Toprak Razgatlıoğlu volt a leggyorsabb. Az abszolút körrekordot tavaly állította fel Álvaro Bautista egy 1:33.017 másodperces körrel. A bokszutca kinyitása előtt a levegő hőmérséklete 26, a Marco Simoncelliről elnevezett pályáé pedig 34 fokos volt.

Razgatlıoğlu vagy Bautista fogja uralni a női vb debütálásáról szóló fordulót? – hétvégi menetrend

Az esélyesek közül először Razgatlıoğlu fejezett be gyorskört, a török pilóta 1:32.786 másodperces időt motorozva azonnal új körrekordot állított fel. A 2021-es Superbike-bajnoknak ebben Michael van der Mark, a csapattársa volt a segítségére. Nemsokára ezt még tovább javította 1:32.709-re, és ekkor már egyedül haladt végig a pályán.

Azonban Bulega az időmérő feléhez érve 1:32.556-tal átvette a vezetést. Mögötte ekkor Razgatlıoğlu, Remy Gardner, Bautista, Andrea Iannone volt a sorrend. A pénteki napon a tapadással küszködő Jonathan Rea csak a tizenkilencedik helyet foglalta el.

A hajrára fordulva előbb Iannone, majd van der Mark is bukott, kettejük közül csak az olasz versenyző tudta folytatni a körözést. Razgatlıoğlu 1:32.320-val megint élre állt, de nem sokáig tudta megőrizni a vezetést, hiszen Bulega összerakott egy 1:32.221-es kört. Eközben Alex Lowes bejött a negyedik, Andea Locatelli pedig a hatodik helyre.

Sokáig úgy tűnt, hogy Bulegát már nem lehet letaszítani a táblázat tetejéről, de végül a leintés után a sárga zászlós szabályok megsértése miatt elvették a legjobb körét, így visszaesett a második helyre. Az első futam és a Superpole verseny pole pozícióját így Razgatlıoğlu szerezte meg új körrekordot felállítva. A Ducati újonca mögött a Gardner, Alex Lowes, Bautista, Locatelli, Iannone, Sam Lowes sorrend királyosodott ki. Rea végül tizenötödikként zárt.

Rea: Kezdek megbízni a motorban, és egyre bátrabban bánok vele

Jonathan Rea nyilatkozott a Superbike-világbajnokság misanói fordulójáról. Az északír pilóta a pénteki napot külön is értékelte.

A Superbike-világbajnokság történelmének legeredményesebb versenyzője, Jonathan Rea tavaly elhagyta a Kawasakit, és az idei szezonban már a Yamahát erősíti. Ez az átigazolás azonban mostanáig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Rea az eddig fordulókban nem igazán tudta megmutatni, hogy mire képes, és ennek következtében jelenleg a tabellán csak a tizenhatodik helyet foglalja el.

Viszont amikor nemrég Misanóban tesztelt a mezőny, felcsillanhatott a remény Rea szurkolói előtt, ugyanis kedvencük harmadikként zárta a gyakorlást. Ráadásul a mostani hétvégén pont az Adriai-tenger partján fekvő pályán vendégeskedik a sorozat, így a rajongók bizakodva várhatták a versenyhétvégét, ahogyan maga a hatszoros bajnok is tette.

Razgatlıoğlu vagy Bautista fogja uralni a női vb debütálásáról szóló fordulót? – hétvégi menetrend

„Néhány héttel azután a jó teszt után jöttem ide vissza – kezdte Rea. – Misano egy kedvelt vadászterületem, hiszen 2009-ben itt szereztem meg életem első Superbike-futamgyőzelmét, ami persze egy különleges emlék. A pénteki nap most különösen fontos lesz, hogy rájöjjünk, milyen gumikat fogunk választani a hétvégén. A Pirelli itt néhány új opcióval szolgál, amelyeket még át kell néznünk, mind az elsőket, mind a hátsókat. Szóval megpróbáljuk összegezni az adatokat, és azok segítségével szeretnénk egy versenyképes csomagot összerakni szombatra és vasárnapra.”

„Sikerült némileg előrelépnem afelé, hogy jobban érezzem magam a motoron – tette hozzá. – De azért még mindig van tennivalónk, de ez csak motivál. Elkezdtem, mondjuk úgy, dühösen motorozni, illetve kezdek megbízni a motorban, és egyre bátrabban bánok vele. Lassan, de biztosan haladunk előre – innentől már csak egy kis lendületre és konzisztenciára van szükségünk. Misano és Donington, a következő két helyszín jó lehet arra, hogy megpróbáljuk ezt felépíteni. Elvárásokon felüli lenne egy dobogós hely, de azért azt célozzuk meg. Csak arra koncentrálunk, hogy egy igazán stabil hétvégét teljesítsünk.”

Az északír pilóta a tizenharmadik helyen fejezte be a pénteki második szabadedzést Misanóban. Az élen záró Nicolò Bulega valamivel több, mint egy másodperccel, de a gyakorlásról másodikként távozó Álvaro Bautista csak nagyjából hat tizeddel volt gyorsabb nála. „Nehéz napunk volt [pénteken], részben azért, mert a Pirellitől [szokásostól] eltérő specifikációjú gumikat kaptunk [ahogy az egész mezőny – a szerk.], szóval ezt figyelembe kellett vennünk a tervezés során – értékelt Rea a Yamaha hivatalos honlapjának. – Jól éreztem magam a motoron, csak a körülmények voltak mások, mint az itteni teszten. Emiatt küszködtünk a tapadással, és így motor is kicsit másképp viselkedett.”

Razgatlıoğlu elképesztő idővel vitte a Superbike-vb misanói tesztjét, Rea biztatóan szerepelt

„De a csapattal próbálunk lépésről-lépésre rájönni, hogy min tudunk még javítani. Úgy éreztem, hogy a határ közelében motorozom, de ez nyilvánvalóan nem így volt, még mindig van némi tartalékunk, ahogy azt a többiek [a márkatársaim] megmutatták. Vegyes az összkép, mivel az 1-es és a 2-es szektorban egészen rendben vagyunk, de a kör második részében még javulnunk kell – szombaton leginkább erre kell koncentrálnunk.”

Korábbi menedzsere megfejtette, hogy Viñales miért hagyja el az Apriliát a KTM kedvéért

0

Ricard Jové szerint főként a motor megbízhatatlansága miatt távozik az Apriliától Maverick Viñales. A spanyol pilóta korábbi menedzsere úgy tudja, Viñales előzőleg közel volt ahhoz, hogy a Pramachoz igazoljon.

Nem kis meglepődést váltott ki, amikor csütörtökön a KTM bejelentette, hogy a nevet változtató szatellitcsapatuk az Enea Bastianini – Maverick Vinales pilótapárossal fog nekivágni a következő szezonnak. Bastianini Marc Márquez érkezése miatt szorult ki a Ducati gyári alakulatából, Viñalesnek viszont lett volna még helye az Apriliánál, így érdekesebb kérdés, hogy őt mi motiválhatta a váltásban. A DAZN korábbi kommentátora, Ricard Jové, aki jelenleg a Jorge Lorenzo nevével fémjelzett DURALAVITA podcast egyik állandó szakértője, elárulta, hogy szerinte mi vezetett a 29 éves pilóta távozásához.

Hivatalos: Bastianini mellett Viñales is a KTM-nél folytatja

„Idén Maverick és Aleix [Espargaró] együtt három sprintet nyertek, és Maverick Austinban nyert egy főfutamot is – idézte fel a podcast egyik új részében Jové, aki korábban évekig Viñales menedzsere volt. – A KTM-nek viszont idén eddig nincsenek ilyen eredményei. Akkor meg miért váltott Maverick? Az Aprilia legfőbb problémája, a gazdasági oldalon, a többi gyártóéhoz képest aránylag kicsi költségvetésen túl talán a motorjaik gyenge megbízhatósága. Emlékszünk arra, amikor Portimãóban tönkrement Maverick váltója. De én tudom, hogy náluk amúgy is sok kipufogó törik el, és problémáik vannak a kuplunggal is… Ez lehet [a távozásának] az oka.”

„Vannak olyan emberek, akik azt mondják, hogy Maverick megsértődött [Jorge] Martín szerződtetése miatt – folytatta. – De én tisztában vagyok vele, hogy már jóval Martín [leigazolása] előtt elkezdett mozgolódni, és Mugellóban mondta meg az Aprilia vezetőinek, hogy nem náluk akarja folytatni a pályafutását. Szerintem a váltása tisztán sportszakmai okokra vezethető vissza. Ismerem, és őt nem az anyagi kérdések mozgatják. Azért távozik, mert a karrierjét a lehető legsikeresebben akarja befejezni, és eszerint az Apriliát nem tekinti olyan projektnek, amely közelebb viszi ehhez.”

Ki akarna az Apriliához menni, ha nem javítanak a megbízhatóságon? – figyelmeztet a veterán mérnök

„Mellékesen több lehetősége is volt. Eredetileg a Ducatit favorizálta, és voltak is náluk lehetőségei, közvetlenül a Ducati [vezetőivel] is beszélt. Már elmondhatom, nagyon közel állt ahhoz, hogy megkapja a Pramac egyik motorját. De aztán megnyílt annak a lehetősége, hogy a Pramac elhagyja a Ducatit [a hírek szerint a Yamaha csábítja az istállót – a szerk.]. Így végül a második lehetőséget választotta, és ez volt KTM, amelyhez végül aláírt. De arról nem tudok, hogy a Honda letett elé egy konkrét ajánlatot.”

Pit Beirer, a KTM-motorsport igazgatója nemrég kijelentette, sajnálja, hogy Bastianini és Viñales érkezése miatt el kell küldeniük Jack Millert és Augusto Fernándezt, ezt pedig Jové elhiszi neki. „Ez nem volt könnyű döntés a KTM-nek, hiszen járulékos veszteségekkel járt – jegyezte meg. – Nagyon sajnálják, hogy Augustót el kell engedniük. Tudom ugyanis, hogy őt és a családját is nagyra becsülik. De végül is ilyen ez a sport. És Miller [elengedését] is ugyanúgy sajnálják, mivel Ausztrália egy fontos piac nekik, a KTM-nek jók ott az eladásai. Szóval biztos vagyok benne, hogy Beirer most egy nehéz időszakon meg keresztül.”

A KTM igazgatója szerint „nagyon szomorú”, hogy le kell mondaniuk Millerről és Augusto Fernándezről

A KTM igazgatója szerint „nagyon szomorú”, hogy le kell mondaniuk Millerről és Augusto Fernándezről

0

Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója sajnálja, hogy Enea Bastianini és Maverick Viñales leigazolása miatt sem Jack Miller, sem Augusto Fernández nem tudja náluk folytatni a pályafutását.

Csütörtök délelőtt a KTM bejelentette, hogy a nevet változtató szatellitcsapatuk jövőre az Enea Bastianini – Maverick Viñales párossal fog nekivágni a szezonnak. Az osztrák gyártó már korábban nyilvánosságra hozta, hogy Pedro Acosta a szezon végén elhagyja a francia alakulatot, és a következő szezontól Brad Binder mellett a gyári istállójuk „másik” pilótája lesz. Ez pedig azt jelenti, hogy mind az Acosta által „leváltott” Jack Millernek, mind a mostani idényben eléggé haloványan teljesítő Augusto Fernándeznek el kell majd hagynia a mattighofenieket.

Hivatalos: Bastianini mellett Viñales is a KTM-nél folytatja

Miller a tavalyi szezonban érkezett meg a KTM-hez, előtte a Ducati gyári csapatát erősítette. Fernández szintén 2023-ban csatlakozott az osztrákok királykategóriás kötelékéhez friss Moto2-es világbajnokként. Így nem annyira meglepő, hogy Pit Beirer, a gyártó motorsport-igazgatója sajnálja az elengedésüket. Annak persze kimondottan örül, hogy nagyon versenyképes motorosokat sikerült igazolniuk.

„El lehet képzelni, hogy most mennyire boldogok vagyunk, hiszen így jövőre egy nagyon-nagyon ígéretes felállással tudunk kiállni – mondta Beirer. – Enea és Maverick személyeiben két újabb nagyon erős pilótát üdvözölhetünk majd a fedélzeten. De ez egyben azt is jelenti, hogy le kell mondanunk két olyan versenyzőről, akik jelenleg minket erősítenek. Nagyon rövid időablak nyílt arra, hogy ezt a két srácot leigazolhassunk. Szóval tényleg hihetetlenül izgatottak vagyunk amiatt, hogy milyen nagyszerű versenyzőink lesznek [2025-ben] is. Ez egy újabb lépés afelé, hogy az egész projekt fejlődjön.”

„De az nagyon szomorú, hogy Jackről és Augustóról le kell mondanunk – tette hozzá. – Nagyon reméltem, hogy Jacket vissza tudjuk vinni arra a szintre, amelyen neki lennie kéne. És nem számít, hogy mit hoz a jövő, ezzel valamit csinálnunk kell, mert nem így fogjuk befejezni a kapcsolatunkat. Én azt hittem, hogy mindkettőjüknek valamivel hosszabb időt tudunk adni, de végül a piaci nyomás ezt nem tette lehetővé. Ha nem élsz az ilyen lehetőségekkel, akkor többé már nem lesznek ilyen opcióid. Ezért hoztuk meg azt a nehéz döntést, hogy [Bastianinivel és Viñalessel] folytatjuk. Ez pedig egyfajta lemondással jár, de az nem volt a tervben, egyértelműen nem volt benne.”

Augusto Fernández: Itt nem szabad becsapnod magad, ha nem vagy elég gyors, jövőre már nem lesz ülésed

Bár Millernek mostanában nem sikerültek jól a versenyek, de azért nagyon értékes munkát végzett el.  „Nem titok, már korábban is mondtam, hogy Jack és a versenymérnöke, majd [erre alapozva] a csapat valami olyasmit csinált a motorral, amire korábban nem jöttünk rá – jelentette ki Beirer. – Így tehát a tavalyi szezon elején ők bővítették a KTM arzenálját. Új irányokat mutattak meg nekünk, amelyekbe korábban nem akartunk elmenni. Szóval egyszerűen jobbá tettek minket.”

„De már a tavalyi szezon második felében az volt a helyzet, hogy Brad sokkal többet profitált abból, amit Jack a motorral csinált, mint maga Jack – tette hozzá. – Szóval Jacknek tavaly kezdtek el problémái lenni, és ezekből azóta sem tudtunk kilábalni. De még mindig ki merem azt jelenti, hogy [Miller] jobbá tette a motorunkat, de sajnos úgy néz ki, hogy jelenleg talán ő profitál ebből a legkevesebbet. Viszont mi egyre jobb eredményeket érünk el, és ez remélhetőleg neki is segíteni fog abban, hogy még hosszú jövője legyen ebben a sportágban. Én tehát úgy érzem, hogy Jack még nem végzett.”

Miller: Nem tudom, hogy egy fekete macska futott át előttem, vagy átmentem egy létra alatt

Már a jövő évi mezőny felét ismerjük – tizenegy pilótának van szerződése a következő MotoGP-idényre

0

Nemrég jelentették be, hogy Enea Bastianini és Maverick Viñales jövőre a KTM szatellicsapatánál folytatja a pályafutását. Így már tizenegy versenyző rendelkezik szerződéssel a következő idényre, mi pedig összegyűjtöttük őket.

Már jó ideje sejthető, hogy nagy felfordulást hozhat az idei szezon a pilótapiacon, hiszen szinte a teljes MotoGP-mezőnynek le fog járni, vagy lejárt volna az (előző) szerződése. Közülök néhányan, mint például Francesco Bagnaia és Fabio Quartararo meghosszabbították a mostani kontraktusukat. Viszont többen vannak azok, akik a következő szezont biztosan egy másik gyártónál, vagy adott esetben csak másik csapatnál fogják megkezdeni.

Legutóbb – csütörtökön – arra derült fény, hogy mind Enea Bastianini, mind Maverick Viñales jövőre már a KTM nevet változtató szatellicsapatát fog erősíteni. Ennek apropójából összegyűjtöttük, hogy melyik versenyzőknek van már (bejelentett) szerződése a következő MotoGP-idényre. Erre a listára nagyrészt olyanok kerültek fel, akik váltanak.

Hivatalos: Bastianini mellett Viñales is a KTM-nél folytatja

Marc Márquez és Jorge Martín is közéjük tartozik, előbbi a Ducati, utóbbi pedig az Aprilia gyári alakulatának pilótája lesz. Martín átigazolása előtt az nyitotta meg a kaput, hogy Aleix Espargaró az idei szezon végén visszavonul. Érdemes megemlékezni Fermín Aldeguerről is, aki jelenleg még a Moto2-ben versenyez, de jövőre a bolognaiak egyik szatellitcsapatánál fog bemutatkozni a királykategóriában. Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy melyik lesz ez az istálló.

A KTM kötelékén belül több változás is lesz, amelyek közül kettőt, Bastianini és Viñales érkezését már említettük. Pedro Acosta a most még GasGas nevet viselő csapattól felkerül a gyári alakulathoz, amelyen Brad Binderrel fog „megosztozni”. Ezek a lépések pedig azt eredményezik, hogy mind az Acosta által „leváltott” Jack Millernek, mind Augusto Fernándeznek biztosan el kell majd hagynia az osztrákokat.

Versenyzők, akik jövőre biztosan a MotoGP mezőnyének tagjai lesznek

Pilóta Csapat Szerződés lejárta (az adott szezon vége)
Jorge Martín Aprilia Racing 2026
Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team 2026
Marc Márquez Ducati Lenovo Team 2026
Fermín Aldeguer Nem ismert (Ducati) 2026
Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP 2026
Brad Binder Red Bull KTM Factory 2026
Pedro Acosta Red Bull KTM Factory Nem ismert
Enea Bastianini Red Bull KTM Tech3 Frissítés: 2026
Maverick Viñales Red Bull KTM Tech3 Frissítés: 2026
Luca Marini Repsol Honda Team 2025
Johann Zarco LCR Honda 2025

 

Jelenlegi MotoGP-pilóták, akiknek nincs szerződése a következő szezonra

Pilóta Mostani csapat
Aleix Espargaró Aprilia Racing (visszavonul a szezon végén)
Álex Rins Monster Energy Yamaha MotoGP
Augusto Fernández Red Bull GASGAS Tech3
Fabio Di Giannantonio Pertamina Enduro VR46 Racing
Franco Morbidelli Prima Pramac Racing
Jack Miller Red Bull KTM Factory
Joan Mir Repsol Honda Team
Marco Bezzecchi Pertamina Enduro VR46 Racing
Miguel Oliveira Trackhouse Racing
Nakagami Takaaki LCR Honda
Raúl Fernández Trackhouse Racing

„Egyszerűen túl sok” – Espargaró szerint az emberi test kevés a MotoGP erőhatásaival szemben

0

Aleix Espargaró kijelentette, fizikai szempontból rendkívül megterhelőnek érezte az Olasz Nagydíjat. A gyári Aprilia pilótája úgy véli, a jelenlegi MotoGP-ben tapasztalható leszorítóerő túl sok az emberi test számára.

Nem alakult jól az Apriliának az Olasz Nagydíj hétvégéje, a főfutam pedig főleg nem. A legjobb eredményt a nyolcadikként célba érő Maverick Viñales érte el, aki előbb képtelen volt megelőzni Franco Morbidellit, majd a hajrában Fabio Di Giannantonióval szemben is alulmaradt. Aleix Espargaró három pozícióval hátrébb fejezte be a viadalt.

Bagnaia már a rajtnál lenullázta büntetését, Bastianini lehajrázta Marc Márquezt és Martínt

Az idény végén az állandó versenyzéssel felhagyó pilóta egész hétvégén a középmezőnyben volt: az időmérőn a kilencedik helyet szerezte meg, amelyet a sprintfutamon úgy őrzött meg, hogy többen is kiestek előle, míg másnap tizenegyedikként futott be. A 34 esztendős motoros elárulta, fizikailag nagyon megterhelőnek érezte a versenyt.

„Katasztrófa – foglalta össze egy szóval a futamát, majd annak részleteibe is belement, hogy miért érezte küzdelmesnek a bő 40 percet. – Még egy kör, és ki kellett volna állnom. Hihetetlen. A motor rendkívül agresszív, illetve ideges volt, és nem tudtam kigyorsítani, nem tudtam fékezni. Az utolsó nyolc-tíz körben csak egy ujjak fékeztem.”

Quartararo és Raúl Fernández is karfájdalmakkal küszködött Mugellóban, egyiküket megműtik

Nem Espargaró volt az egyetlen, aki ilyen jellegű nehézségekkel küszködött. A Yamaha versenyzői karfájdalmat tapasztaltak, igaz, Fabio Quartararo szerint ez kifejezetten a nehezen befordítható M1-esnek volt betudható. Raúl Fernándeznél viszont ténylegesen előjött a kompartment szindróma, aminek következtében bő egy év után ismét meg kellett műteni. Honfitársa szerint nem véletlen, hogy néha nehezen tudják elviselni az erőhatásokat.

Sikeres volt Raúl Fernández műtétje, de az még kérdéses, hogy rajthoz tud-e állni Assenben

„Nyilvánvaló, hogy a beállításaink nem voltak a legjobbak Mugellóban, de szerintem mindenki nagyon hasonló helyzetben volt – folytatta Espargaró. – Szóval ez összességében azt jelenti, hogy a MotoGP géposztályában általánosságban tapasztalható leszorítóerő túlságosan sok az emberi testnek. Egyszerűen túl sok.”

A királykategóriában 2015-ben, a Ducatinak köszönhetően kezdett el igazán teret nyerni az aerodinamika, és bár próbálták visszaszorítani a jelenséget, a gyártók rendre új megoldásokkal rukkoltak elő. Részben ennek köszönhető, hogy a MotoGP manapság sokkal gyorsabb, mint 10 évvel ezelőtt, de a 2027-es szabályváltozásokkal többek között ezt is igyekeznek orvosolni.

Szenved a Yamaha – éppen ezért szakíthatnak nagyot a MotoGP új szabályrendszerében?

Csak idén tért vissza, de Iannone egyértelművé tette, hogy jövőre már gyári motort akar

0

Andrea Iannone kijelentette, a Superbike-vb misanói fordulója után kezd el érdemben foglalkozni a jövőjével, de már most leszögezte, hogy 2025-ben gyári motorra akar felülni. A GoEleven versenyzője tart tőle, hogy az eltiltása utáni első hazai hétvégéje nem fog jól sikerülni.

Andrea Iannone idén tért vissza a motorversenyzés körforgásába, miután letöltötte négyéves eltiltását, amelyet doppingolás miatt kapott. A 34 éves pilóta eddig kifejezetten jól szerepelt: három forduló alatt kétszer is felállhatott a dobogóra, és 64 pontjával a tabella hatodik helyén áll, amivel jelenleg ő a legeredményesebb szatellitversenyző.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, lassan a jövőjéről is gondolkoznia kell. Főnöke, a GoElevent irányító Denis Sacchetti nemrég azt is pedzegette, hogy Iannone akár a MotoGP-ben is megérdemel egy újabb lehetőséget, de ha marad a Superbike-vb-n, akkor rászolgált egy gyári csapatra. Az érintett nemrég úgy fogalmazott, hogy még nem döntötte el, hogy marad-e ebben a sorozatban, de mostani szavai arra engednek következtetni, hogy jövőre is ebben a szériában tervez, csak éppen gyári motoron.

Főnöke szerint a doppingoláson kapott Iannone megérdemli, hogy újra MotoGP-pilóta legyen

„Erre a fordulóra akarok koncentrálni, ez fontos számomra – utalt a most hétvégén zajló misanói hétvégére, de azért hozzátette, hogy vannak már opciói a következő idénnyel kapcsolatban. – A végén elkezdek majd tárgyalni a gyártóval. Van néhány ajánlat az asztalomon. Úgy gondolom, hogy ez még kicsit korai. Fontos, hogy gyári motorom legyen.”

Hogy pontosan kiktől érkeztek ajánlatok, arról Iannone nyilvánvalóan nem beszélt. A gyári Ducati ugyanakkor nyilvánvalóan adná magát, amennyiben Álvaro Bautista év végén a visszavonulás mellett döntene, hiszen ebben az esetben maradna a mezőny legjobbjának számító bolognai gyártónál, és nem kellene új motorral megismerkednie.

Iannone „érzi” az érdeklődést, a jövőben már egy gyári csapatnál akar majd versenyezni

Iannone hosszú idő után fog ismét hazai közönség előtt versenyezni. Utoljára a MotoGP 2019-es San Marinó-i Nagydíjának hétvégéjén szerepelt honfitársai előtt, de akkor vállsérülés miatt nem versenyzett, vagyis érdemben az az évi mugellói hétvégén szurkolhattak neki utoljára egy olaszországi fordulóban. Az egyszeres királykategóriás futamgyőztes ugyanakkor a misanói teszt alapján nem nyugodt.

„Hosszú idő után újra Olaszországban fogok versenyezni – jelentette ki. – Kicsit aggódom, mert a teszten sokat küszködtem, és nem éreztem magam túlságosan jól a motoron. Mindenesetre remélem, hogy a hétvégén javulni fogunk. Ennek a pályának jó a tapadása, szóval a fékezésnél, a fékezés utolsó fázisában küszködtem.”

Razgatlıoğlu vagy Bautista fogja uralni a női vb debütálásáról szóló fordulót? – hétvégi menetrend

Marc Márquez elárulta, mekkora különbséget sejt a saját motorja és a gyári Ducatik között

0

Marc Márquez szerint az idei Ducati körönként körülbelül 2 tizedmásodperccel gyorsabb az általa is használt tavalyi változatnál. A spanyol pilóta úgy véli, nem azért kapta meg a gyári ülést, mert az elmúlt időszakban feljavult volna Jorge Martínhoz képest.

Tavaly év végén véget ért Marc Márquez és a Honda 11 éves házassága, és a jelenleg 31 éves motoros idén már Ducatit vezet. Az átigazolás bejelentésekor többen úgy gondolták, hogy a mezőny legjobb motorján ismét a régi önmagát fogja idézni, és mindenkit legyőz. Ez nem történt meg, ám hozzá kell tenni, hogy valójában nem a legjobb motoron ül.

A nyolcszoros világbajnok ugyanis a Gresinihez igazolt, amely rendre a bolognaiak előző évi motorját kapja meg. Márquez tehát a Desmosedici GP23-ason versenyez, miközben a tabellán előtte álló Jorge Martín és Francesco Bagnaia egyaránt az idei technikát kapja meg. Adódik tehát a kérdés, hogy valójában mekkora a különbség a két motor között.

Marc Márquez „megerőszakolja” a motort, állítja az adataihoz sokáig hozzáférő csapat vezetője

„Az idő nagyon relatív – kezdte válaszát az 59-szeres MotoGP-futamgyőztes a Cadena SER egyik adásában. – A mérnökök és a pilóták sem tudják megmondani. Fél másodperc? Nem, az nagyon sok. Egyik évről a másikra körönként két tizedet lehet javulni, és ez négy másodpercet jelent egy futamon, ami sok, de ez nagyon relatív.”

Márquez az eddigi hét főfutamból ötöt fejezett be. Kontextusba helyezve ezt a 4 másodpercet, ezen az öt versenyen csupán egyszer maradt el ennél nagyobb mértékben a legjobb idei Ducatitól (amely minden esetben megegyezett a futamgyőztessel). Két alkalommal 2 és 4 másodperc között volt a különbség, míg Jerezben és Le Mans-ban nemhogy 1, de fél másodperc alatt volt a hátrány.

Hogy Márqueznek igaza van-e ilyen tekintetben, azt legfeljebb a Ducati mérnökei tudnák megmondani. Az viszont biztos, hogy jövőre ilyesmivel már nem kell törődnie, mert ő lesz Bagnaia csapattársa a gyári istállónál. Egy ideig Martín tűnt a befutónak, ám az Olasz Nagydíj hétvégéje után kiderült, hogy mégsem ő kapja meg a lehetőséget. Márquez szerint ennek nem az volt az oka, hogy a bolognaiaknál úgy ítélték meg, hogy a nyolcszoros világbajnok teljesítménye az elmúlt pár hétben feljavult honfitársáéhoz képest.

Marc Márquez nem fogadta el: kiderült, mi lett volna a titkos záradék Martín gyári szerződésében

„Az én szemszögemből semmi nem történt – szögezte le. – Semmi nem történt a környezetünkben. A Ducati azt mondta, hogy Mugellóig várnak a döntéssel, hogy még nem döntöttek, mert két versenyzőjük van, valamint [Enea] Bastianini, akit szintén belevettek az egyenletbe, és még nem dőlt el. Azt mondták, hogy az eredmények alapján fognak dönteni, és általánosságban minden alapján, mert a sportban mindent mérlegelni kell.”

Márqueztől ezután megkérdezték, hogy vajon Martínnal is ugyanezt közölték-e korábban. „Nem tudom, csak azt tudom, amit mondtak nekem, én pedig nagyon nyugodt voltam, mindent beleadtam a pályán – magyarázta. – Volt két-három forgatókönyv, amelynek [megvalósulása esetén] jól éreztem volna magam, és éppen a mugellói hétvége, amely egy fordulópont volt, sikerült jól számomra.”

Marc Márquez nem azért igazolt a Ducati gyári csapatához, hogy utolérje Rossit a vb-címek számában

Szenved a Yamaha – éppen ezért szakíthatnak nagyot a MotoGP új szabályrendszerében?

0

Egy technikai szakíró úgy véli, a Yamaha azért profitálhat igazán a MotoGP 2027-ben debütáló új előírásaiból, mert mindenképpen változtatniuk kell, a többieknek pedig ez nem biztos, hogy megérné. Neil Spalding szerint a Honda az azt megelőző évben mindent el fog követni a bajnoki cím megnyerése érdekében.

A MotoGP már jó pár hete bejelentette, hogy nagy vonalakban mire lehet számítani a 2027-ben bemutatkozó új szabályrendszerben. Többek között jelentősen korlátozzák az aerodinamikát és az elektronikát, aminek a versenyzők és a szurkolók esetében is örül a többség. Ugyanakkor talán nem ez lesz a legfontosabb változtatás.

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

Hanem a motorblokkok és a furatok méretének csökkentése. Előbbi 1000 helyett 850 köbcentiméter, utóbbi pedig 81 helyett 75 milliméter lesz. Hogy ez hogyan változtatja meg az erőviszonyokat, azt nehéz megmondani. Vagy mégsem? Neal Spalding, egy technikai szakíró úgy véli, a többiekkel ellentétben sornégyes blokkot használó Yamaha hatalmasat profitálhat az új rendszerben, méghozzá részben azért, mert most bajban vannak.

„Az új szabályokat megnézve technikai szempontból minden egyes fronton tíz százalékkal visszavettek – jelentette ki az ’OMG MotoGP’ című podcast vendégeként. – Ezzel teljesen egyetértek, szép munka. Szerintem ez egy elég klassz szabálykönyv. Minden gyártónak új hengerfejet kell építenie, mert a furatok kisebbek lesznek. A Yamahának valószínűleg új motorblokkot is kell építenie, de ezt vélhetően egyébként is meg kellene tenniük. Ez pedig nagyon előnyös nekik, mert a V4-es [blokk] tizenkét milliméterrel keskenyebbre építhető. Azonban az a kérdés, hogy ez tényleg megéri-e. Őszintén szólva elég sokan nem fognak ezzel foglalkozni. Csak kisebb dugattyúkat tesznek a régi forgattyúsházakra. A Yamahának viszont gondjai vannak, mert a soros négyhengeres »túl széles«. Most viszont minden furatból egy hüvelykkel, hat milliméterrel le tudják csökkenteni a motorblokk szélességét.”

„Ez azt jelenti, hogy gyorsabban tud kanyarodni – folytatta Spalding. – Kevésbé széles. Ahogyan azt is, hogy a radiátorok megfelelően tudnak hűteni. Ez egy probléma. Régebben [az egy gumigyártós korszak előtt] a Michelinek esetében az első abroncs olyan közel volt a hűtőhöz, a motorblokk pedig annyi hőt termelt, hogy nem tudtak hűteni. Több olyan futam is volt, amelyen [Valentino] Rossi kétségbeesetten próbált előzni, hogy az előtte lévő motor elé kerüljön, a hűvös levegőbe. A Bridgestone-oknál aztán nem kellett akkora súly az első gumira, az első kerék két hüvelykre volt [a hűtőtől], és a Yamahák hirtelen tudtak hűteni. Most visszatértünk a Michelinekre, az első abroncsnak nagyobb terhelésre van szüksége, és közelebb van a hűtőhöz. [2027-ben] viszont egy hüvelykkel össze lehet zsugorítani a motorblokkot a hűtő mögött, amivel több levegő áramlik körülötte. A Yamaha számára ez egy nagy dolog.”

Miller nem érti, hogyan fogadhatták el a gyártók a 2027-es szabályzat egyik pontját

Hogy mi lesz a Yamahával, az majd kiderül, az viszont tény, hogy egy másik gyártó még náluk is jobban küszködik. Természetesen a Hondáról van szó, ám Spalding első hallásra némileg meglepő módon úgy véli, az aszakaiak a 2026-os világbajnoki címet próbálják meg megnyerni. Mindezt arra alapozza, hogy a korábbi korszakokban rendre ők nyertek az utolsó évben.

„Szerintem ezek a szabályok nagy változást hoznak majd, és az első gumi hőmérsékletével kapcsolatos probléma egyszerűen megszűnik – fogalmazott. – Ami pedig a versenyzőket illeti… Szeretném tudni, hogy a Honda kit fog szerződtetni. Nem most, hanem 2026-ra. Mert 2006-ban mindent megtettek, hogy egy rá specializált motort építsenek Nicky Haydennek. A 800-as [korszak] vége felé még nem nyertek 800-as bajnokságot, és őrült módjára rámentek. Az utolsó évben [Casey] Stonert ültették fel, és nyertek. Itt vagyunk, 2027-ben jönnek az új szabályok. Tennék némi pénzt arra, hogy a Honda összekuszálja a pilótapiacot, és megpróbálja megnyerni a 2026-os világbajnokságot, szinte tekintet nélkül a költségekre.”

Boldog születésnapot, MotoGP – 75 éve ezen a napon rendezték a gyorsaságimotoros-vb első futamát

Pontosan 75 évvel ezelőtt került sor a gyorsaságimotoros-világbajnokság első versenyére. Ezen a Man-szigeti TT keretein belül a 350 köbcentis kategória mezőnye csapott össze. A viadalt Freddie Frith nyerte, aki később a géposztály első vb-trófeáját is hazavihette.

Pontosan 75 évvel ezelőtt került sor a gyorsaságimotoros-világbajnokság első versenyére. Ezen a Man-szigeti TT keretein belül a 350 köbcentis kategória mezőnye csapott össze. A viadalt Freddie Frith nyerte, aki később a géposztály első vb-trófeáját is hazavihette.

Retro festésekkel ünnepli a gyorsaságimotoros-vb 75 éves történelmét a MotoGP

Az 1930-as években az Európa-bajnokság volt a legmagasabban jegyzett sorozat a gyorsaságimotorversenyzés világában. A FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) a második világháború után elhatározta, hogy változtat ezen. 1949-ben tehát megszervezték az első világbajnoki szezont, megelőzve ezzel a Forma–1-et, amely csak egy évvel később indult el.

Az első idény hat fordulóból állt – ezek között ott volt az asseni, amely azóta is a naptár részét képezi –, és öt kategóriában nevezhettek be rá a pilóták. Ezek közül az 125-öst, a 250-est, az 500-as és a 600-as oldalkocsist megelőzve a 350 köbcentis géposztály mezőnye lett az első, amely megmérethette magát egy világbajnoki futamon. A szezon a már akkor is aránylag hosszú történelemre visszatekintő Man-szigeti TT keretein belül kezdődött el.

Pontosan 75 éve, 1949, június 13-án „szép, de borongós” időben vágott neki a túlnyomórészt britekből álló mezőny a hét körös, de mégis 425 kilométeres versenynek (ez négyszerese egy mostani átlagos MotoGP-futamnak). Ezt a távot végül valamivel több mint 3 óra alatt teljesítették a legjobbak, ami körülbelül 134 km/h-s átlagsebességet jelent. Egyébként a 350-es kategóriában akkor kizárólag brit motorokat használtak, az AJS, a Norton és Velocette is több géppel képviseltette magát a híres-hírhedt utcai pályán.

A viadalt a világháborúban bombázókat vezető Leslie Graham kezdte a legjobban. Előzetesen pont Graham számított a legnagyobb esélyesnek, és úgy tűnt, hogy igazolni is fogja a várakozásokat, hiszen az első körben közel húsz másodperces előnyt épített ki magának kéthengeres AJS márkájú gépével. Végül azonban a második kört már nem tudta befejezni, mivel a motorjának meghibásodott a kuplungja, így fel kellett adnia a küzdelmet. A brit versenyzőt az vigasztalhatta, hogy a szezon végén ő lett a királykategória első bajnoka. Ráadásul máig ő az a motoros, akinek a legidősebben, 37 évesen sikerült megszereznie a trófeát.

De vissza a versenyhez: Graham kiesése után márkatársa, Bill Doran került az élre. Azonban az ő motorja sem bírta ki a leintésig, a Snaefell emelkedőjének utolsó mászásakor, a céltól 20 kilométerre megadta magát a váltója. Az AJS gépei egyéként is a megbízhatatlanságukról voltak híresek, mivel a céget „egy csapat zsugori” ember irányította.

Így a hajrára fordulva Freddie Frith vette át a vezetést, és ő végül már be is tudta húzni a versenyt. A Velocette gyári pilótája 32 másodperccel csapattársa, Ernie Lyons előtt ért be az első helyen. A világháborúban a brit katonákat motorozásra oktató Frith az év többi viadalán sem talált legyőzőre, így veretlenül, a szezonzáró előtti fordulóban megszerezte az első 350 köbcentis világbajnoki címet.

Az 1949-es Man-szigeti TT-n csak három kategóriának rendeztek versenyt. A 350-es mellett a „másik” kettő az 500-as és a 250-es volt, amelyek futamaira június 17-én kerül sor. Előbbit Harold Daniell egy Nortonnal, utóbbit Manliff Barrington egy Moto Guzzival nyerte.