back to top
2025. július 08. 23:46
Kezdőlap Blog Oldal 382

Azonnali szabályváltozás a MotoGP-ben, akár már a sepangi futamon is lehet jelentősége

0

Változott az esőre vonatkozó szabály a MotoGP-ben. Mostantól ugyanis már a felvezető körben is érvénybe léphet a fehér zászló, vagyis már akkor büntetlenül be lehet menni a bokszba motort cserélni.

Változik az előzetesen száraznak nyilvánított, de időközben esőssé váló versenyekre vonatkozó szabály a MotoGP-ben. A pilóták ilyenkor kiállnak a bokszba, és minél gyorsabban motort cserélnek, amelyek már ilyen körülményekre vannak beállítva, és esőgumikat tettek fel rájuk, hogy aztán ezen teljesítsék a versenytáv hátralévő részét.

A mezőny tagjai azonban csak azután tehetik ezt meg, ha a versenyirányítás érvénybe lépteti a fehér zászlót. Mindez azt jelenti, hogy a futamot előzetesen száraznak nyilvánították, de időközben eleredt az eső, és ezzel jelzik a versenyzőknek, hogy innentől kezdve motort cserélhetnek. Ezt azonban csak eddig csak a futamon tehették meg, a felvezető kör végén nem.

Egészen mostanáig, ugyanis a csapatok egyhangú kérésére azonnali hatállyal változott az erre vonatkozó szabály. Mindez azt jelenti, hogy a fehér zászló akár már a felvezető körön is érvénybe léphet, amennyiben az illetékesek úgy ítélik meg, hogy ez szükséges. Aki pedig a rajt előtt megy ki motort cserélni, az innentől kezdve nem kap áthajtásos büntetést.

Ennek elsősorban biztonsági okai vannak, hiszen ha nagyon leszakad az ég, akkor már egy versenykör is nagy veszélyt jelenthet a pilótákra nézve. A módosításnak akár már a vasárnapi Maláj Nagydíjon is lehet hatása, amennyiben előzetesen száraznak nyilvánítják a futamot, de közvetlenül a felvezető kör előtt vagy esetleg alatta leszakad az ég. Igaz, cikkünk írásának pillanatában csak 28 százalék a valószínűsége, hogy helyi idő szerint délután 3 és 4 óra között lesz csapadék.

Esőkáosz, piros zászló és sikertelen újraindítás után Martín nyert Japánban, Marc Márquez dobogós

Legutóbb Motegiben, a Japán Nagydíjon rendeztek flag-to-flag versenyt. A mezőny nagy része akkor az 1. kör végén jött be új motorért, és addigra már teljesen egyértelművé vált, hogy ez a helyes döntés. Könnyen lehet, hogy ha már addigra módosították volna az előírást, akkor a felvezető körben is lett volna, aki kijön, már persze ha érvényben lett volna a fehér zászló.

Fontos leszögezni, hogy ez csak azokra a futamokra vonatkozik, amelyeket előzetesen száraznak nyilvánítottak. Az esősnek nyilvánított viadalokon nincsen fehér zászló, és azért továbbra is büntetés jár, ha valaki a felvezető kör végén esősről száraz abroncsokra vált. Az ugyanis nem jelent biztonsági kockázatot, ha valaki előbbieken versenyez száraz pályán.

„Pályafutása legrosszabb öt kanyarján” van túl Quartararo, akit még meg is büntettek

0

Fabio Quartararo saját beszámolója szerint karrierje legrosszabb öt kanyarját teljesítette a Maláj Nagydíj sprintfutamának rajtja után. A Yamaha versenyzője ezzel együtt bizakodva várja a vasárnapi versenyt.

Csalódást keltően alakult Fabio Quartararo számára a Maláj nagydíj sprintfutama. Azok után, hogy a nyolcadik helyről indulhatott, és az első kanyarban még egy pillanatra a hatodik pozícióban is állt, végül egészen a tizenkilencedik helyig zuhant vissza. Végül tizenhatodikként intette le a kockás zászló, vagyis bőven a pontszerző pozíciókon kívül zárt.

Véget ért Martín nagy sorozata, Álex Márquez nyerte a sepangi sprintet, csökkent Bagnaia előnye

A Yamaha pilótája túl akart járni ellenfelei eszén, és az 1-es kanyarban a külső íven akart elmenni jó néhány ellenfele mellett. Azonban ennek következtében nem fékezett elég keményen, és így nem kapcsolta ki az első magasságállítóját. Ezután előbb Luca Marinivel, majd Marc Márquezzel is összeért, utána pedig nem tudott érdemi pozíciókért küzdeni.

„Az egyes kanyarban kívülre akartam menni, és [nagy] sebességet akartam átvinni rajta – nyilatkozta. – Azonban nem kapcsoltam ki az első magasságállítót. Aztán a kettes kanyarban összeértem Marinivel. A hármast a magasságállító miatt nem tudtam [megfelelő] sebességben bevenni, és amikor az ötös kanyarban Marc hozzám ért, nagyon szélesre mentem. Ez volt pályafutásom legrosszabb öt kanyarja. Innentől kezdve nagyon magas volt az első gumi nyomása, és ez megnehezítette az előzéseket, de ez is jó tapasztalat a holnapi napra. Most már pontosan tudjuk, mit nem szabad csinálni az első körben.”

Quartararónak azok után lehet csalódás az a sprintverseny, hogy a második szabadedzésen ő végzett az élen, ráadásul csapattársa, Franco Morbidelli révén kettős Yamaha-elsőség született az időmérő előtt. Mindez ugyanakkor optimizmusra ad okot számára a főfutamot illetően, és ő optimistán is várja a magyar idő szerint reggel 8 órakor kezdődő viadalt.

„Délelőtt nagyon jó volt a tempóm – jelentette ki, majd hozzátette, hasonló eredményt vár magától, mint Buriramban, ahol Aleix Espargaró büntetése után ötödikként rangsorolták. – Mindenekelőtt holnap délelőtt megpróbáljuk visszanyerni a ma délelőtti érzetet, és úgy vélem, bekerülhetünk az első hatba. Ugyanolyan futam [lesz], mint Thaiföldön.”

Quartararo szörnyű délutánját egy büntetés teljesítette be, amelyet még a második szabadedzésen elkövetett kihágásáért kapott. A 24 éves motoros ugyanis kicsatolta a sisakját, miközben a garázs felé tartott, de még nem ért oda, amiért a sportfelügyelők ezer euró, azaz jelenlegi árfolyamon körülbelül 377 ezer forint befizetésére kötelezték. „A nem rögzített sisak nyilvánvaló következményekkel jár egy balesetben” – olvasható a büntetésről szóló dokumentumban.

Egy korábbi segítséget is meghálált Bagnaiának a váratlanul feltámadó Bastianini

0

Enea Bastianini elárulta, a csapatérdek mellett hálából is segített Francesco Bagnaiának a Maláj Nagydíj sprintfutamán azzal, hogy nem előzte meg. Az ifjabbik olasz pilóta beszélt az áttörés kulcsáról, valamint az esetleges leváltására is kitért.

Álex Márquez mellett egyértelműen Enea Bastianini teljesítménye a Maláj Nagydíj hétvégéjének eddigi legnagyobb meglepetése, sőt, az olasz versenyző szereplése talán még váratlanabb, mint a Gresini motorosáé. A 25 éves pilóta a harmadik helyet szerezte meg az időmérőn, majd a sprintfutamon negyedikként ért célba.

Véget ért Martín nagy sorozata, Álex Márquez nyerte a sepangi sprintet, csökkent Bagnaia előnye

Sőt, ebből akár harmadik pozíció is lehetett volna, hiszen minden bizonnyal meg tudta volna előzni a visszalassuló Francesco Bagnaiát. Azonban ezt nem tette meg, amire egyébként a végén majdnem ráfázott, hiszen az utolsó kanyarban Brad Binder egy pillanatra elé került, de aztán le tudta gyorsulni a KTM versenyzőjét. Bastianini hozzáállása érthető volt, hiszen csapattársa a világbajnoki címért harcol, ám emellett egy korábbi segítséget is meghálált ezzel a gesztussal.

„Az egyik fő probléma az első gumival volt, nehéz volt más versenyzők mögött bemenni a kanyarokba – nyilatkozta. – Amikor Pecco mögött voltam, ismét éreztem a mozgást [a motor] elején, és azt a döntést is meghoztam, hogy nem előzöm meg, mert nem a világbajnoki címért küzdök. Kockázatos lett volna megpróbálni elmenni mellette, és számomra ez jelenleg semmit nem változtatna. Pecco pedig délelőtt segített nekem, megtehettem mögötte néhány kört, és megfigyeltem valamit, ami jó volt.”

Persze hozzá kell tenni, hogy Bastianininek sem feltétlenül tett volna jót, ha keresztezi a csapat érdekeit. Annál is inkább, mert Paolo Ciabatti, a Ducati sportigazgatója kijelentette, hogy a gyártónak meg kell fontolnia, hogy lecseréli őt a bajnoki címért küzdő Jorge Martínra. Az olasz motoros innentől kezdve igyekszik bizonyítani, hogy erre nem lesz szükség.

„Ez a realitás, mert akárhogy is, a szezon második felében Jorge volt a legerősebb versenyző – fogalmazott. – Én viszont eddig talán a leggyengébb voltam. Azonban el fogom érni, hogy [Ciabatti] meggondolja magát. Tudom, hogy van bennem potenciál, de ha az ember túl sokat akar, néha nem tudja elérni a célját, ezért vissza kell lépnie. Ma sikerült, de ez a helyzet nem helyez rám nyomást, egyszerűen csak elégedett vagyok azzal, ahogyan alakultak a dolgok.”

Még azzal együtt is, hogy nem előzte meg Bagnaiát, Bastianini szezonbeli legjobb futameredményét ért el, hiszen eddig az indonéziai sprintversenyen megszerzett hetedik pozíciója volt a legerősebb szereplése idén. Mindezt azok után, hogy pénteken nem jutott be a Q2-be, utána viszont jó néhány módosítást végrehajtottak.

„Sokkal jobb nap volt, mint a tegnapi, de sok mindenen változtattam, különösen ami a vezetési stílusomat illeti – árulta el. – Először használtam a hátsó féket a hüvelykujjammal, és ez jobb volt. Emellett a motorféket is igencsak átalakítottuk ahhoz képest, amihez hozzászoktam. Aztán ma tettünk egy újabb lépést, és azt mondtam magamban, hogy bejuthatok a Q2-be, bár az első sorra nem számítottam. Láttuk, hogy a szabadedzéseken és a sprinten is jó volt a tempóm, szóval úgy gondolom, hogy holnap is jók lehetünk.”

Bagnaia megköszönte Bastianininek a segítséget, Álex Márquez nem számított ekkora fölényre

Felmerül a kérdés, hogy ha ez a hátsó fék ennyit jelent, akkor miért nem használta korábban. Bastianini ennek kapcsán saját magát hibáztatta. „Őszintén szólva idióta voltam – jelentette ki. – Tavaly szereltettem be, de soha nem használtam. Nem gondoltam, hogy ennyire alapvető [elem], de ezen a pályán nyilván sokat segít. Úgy vélem, ez egyike azoknak a részleteknek, amelyek a segítségemre voltak, mert a MotoGP-ben manapság ezek jelentik a különbséget. A futamon kicsit nehezebb használni, az elején különösen küszködtem vele, de két-három kör után megértettem, hogyan kell kiaknázni [a benne rejlő potenciált].”

Bastianini csalódást keltő szezont teljesített, persze nem függetlenül a portimãói szezonnyitó hétvége sprintfutamán, valamint a montmelói főversenyen elszenvedett sérülésétől. Most viszont egyértelműen átlépett egy határt, ami nyilvánvalóan rendkívül nagy boldogságot okozott neki. Szavai alapján pedig arra lehet következtetni, hogy ez nem csak egy egyszeri fellángolás.

„Nagyon megváltoztatta a hangulatomat – hangsúlyozta. – Rendkívül nehéz időszak volt, és amikor az ember látja, hogy kezdenek a helyükre kerülni a dolgok, az örömet okoz, mert rájön, hogy képes bizonyos dolgokra. Boldog vagyok, hogy ma ilyen teljesítményt nyújtottam, hogy megértettem néhány dolgot, és hogy sikerült megértetnem a csapattal, hogy mit keresek. Kezdenek összeállni a dolgok.”

Öniróniával reagált borzalmas napjára Marc Márquez: Valamelyik rekordot meg kellett döntenem

0

Marc Márquez a szombati bukásaival beállította egyéni csúcsát ezen a téren egy szezonra vonatkozóan, amit öniróniával reagált le. A Honda versenyzője elmondta, miért fejezte be a Maláj Nagydíj sprintfutamát, és a Franco Morbidellivel történt időmérős incidensre is kitért.

Katasztrofális napot zárt Marc Márquez a Maláj Nagydíj szombatján. Az időmérőn nem jutott tovább a Q1-ből, miután a hajrában elesett, amikor Augusto Fernándezt próbálta megelőzni a gyorskörén. Ennek következtében csupán a huszadik helyre kvalifikálta magát, vagyis szinte teljesen esélytelennek tűnt a pontszerzésre.

Véget ért Martín nagy sorozata, Álex Márquez nyerte a sepangi sprintet, csökkent Bagnaia előnye

A sprintfutamon viszont fantasztikusan rajtolt, és az 1. kör végére nem kevesebb mint hét pozíciót javított. Utána viszont a 14-es kanyarban ismét elesett, amivel beállította egyéni csúcsát. Ez volt ugyanis a huszonhetedik balesete ebben a szezonban, ugyanannyi, mint amennyit a 2017-es idényben produkált, ami eddig a legmagasabb mutatója volt a királykategóriában. Márquez öniróniával kezelte le mindezt.

„Valamelyik rekordot meg kellett döntenem idén, még ha ez a bukásokra vonatkozó csúcs is – mondta viccesen. – Ez azt jelenti, hogy próbálkozunk. Látva, hogy már csak néhány futam van hátra, tovább hajtok. Ez a márka iránti elkötelezettség. Az időmérő után nehéz dolgunk volt, a huszadik helyről indulva. Amikor pedig ez történik, akkor fel kell zárkózni, és a gumik túlmelegednek.”

Ahogyan arra Márquez is utalt, a sprintfutamon történt esése után nem adta fel a versenyt, hanem továbbment, és végül huszonegyedikként ért célba, megelőzve a szabadkártyával induló Álvaro Bautistát és a szintén bukó csapattársát, Joan Mirt. Ennek abból a szempontból nem volt értelme, hogy a pontszerzésre akkor már tényleg semmilyen sansza nem volt, így lényegében tesztként fogta fel a hátralévő köröket. „Felállítottam a motort, befejeztem a versenyt, és tettem a dolgom, adatokat gyűjtöttem” – jelentette ki.

A rengeteg esés is azt mutatja, hogy valami nincs rendben a Hondával, hiszen korábban azért sokszor előfordult, hogy Márquez megfogta az ilyen jellegű bukásokat. Most viszont erre kevésbé képes, és azt is tudja, hogy mi áll ennek a hátterében. „Korábban meg tudtam menteni ezeket a helyzeteket, de idén, amióta új aerodinamikát használunk, nem vagyok képes rá – magyarázta. – Az új aerodinamikával kevésbé kiszámíthatóak a bukások.”

A 30 éves versenyző a Franco Morbidellivel történt közjátékra is kitért. Az időmérőn szokása szerint be akart állni valaki mögé, hogy szélárnyékot szerezzen a gyorsköre alatt, és ezúttal a Yamaha pilótáját találta meg. Ő azonban heves gesztusokkal jelezte, hogy nem akar részt venni ebben a játékban, majd miután ellenfele mégis rátapadt, ő pedig elrontotta a körét, egy felfelé mutatott hüvelykujjal „köszönte meg” a spanyol motoros manőverét. „Volt egy incidensünk Morbidellivel – idézte fel. – Nem igazán tudom, mit jelentett [a jelzés], de ezek a képek viccesek a bajnokságnak.”

Martín egyetlen céllal vágott neki a sepangi sprintutamnak, és azt el is érte

0

Jorge Martín elárulta, az volt a célja a Maláj Nagydíj sprintfutamán, hogy csökkentse a hátrányát Francesco Bagnaiával szemben a tabellán. A spanyol versenyző ezen a hétvégén eddig szenvedett a beállításokkal.

Jorge Martín a második helyen zárt a Maláj Nagydíj sprintfutamán, amivel megszakadt a nagy sorozata, hiszen az előző öt alkalommal rendre ő nyerte a rövid versenyt, már amikor persze megrendezték. A Pramac pilótája ugyanakkor egyáltalán nem csalódott, hiszen így is Francesco Bagnaia előtt ért célba, ami a bajnokság szempontjából kulcsfontosságú lehet.

Véget ért Martín nagy sorozata, Álex Márquez nyerte a sepangi sprintet, csökkent Bagnaia előnye

A 25 éves motoros csupán a második helyet szerezte meg az időmérőn, miután a hajrában bukott, ráadásul pont a címvédőnek sikerült őt legyőznie. A rajtnál aztán még rosszabbra fordult a helyzete, hiszen Enea Bastianini és Álex Márquez is lerajtolta, de a gyári Ducati versenyzőjét hamar visszaelőzte. Bár a Gresini pilótáját végül nem tudta legyűrni, de a visszalassuló Bagnaia mellett el tudott menni, amivel teljesítette elsődleges célját.

„Az volt a cél, hogy faragjunk Pecco pontelőnyéből, és ez sikerült is – nyilatkozta, majd azt is elmondta, hogy miért sikerült a többiekénél gyengébben az első pár száz métere. – Nem rajtoltam valami jól, mert valószínűleg óvatosabb voltam Peccónál és Álexnél. Szóval a negyedik helyen voltam, és emiatt vélhetően csökkent a nyomás.”

z elmúlt időszakban Martín érinthetetlen volt a sprinteken, ám ezúttal ez korántsem volt így. Erre már a pénteki nyilatkozata alapján lehetett számítani, amikor kijelentette, hogy szombatra nehéz lesz javítani a teljesítményen. Végül azonban sikerült alkalmazkodnia a helyzethez, és bízik benne, hogy a főfutamra tudnak majd gyorsulni.

Martín már most a határon van, imádkozik, hogy ne legyen eső

„A nyomás meggátolt abban, hogy úgy motorozzak, ahogyan eddig – magyarázta. – Nem tudtam [eléggé] bedőlni és bevenni a kanyarokat. Szerencsére hozzászoktam, és ez lehetővé tette számomra, hogy megtámadjam Peccót. Ezen a hétvégén kicsit szenvedek a beállításokkal. Azonban vannak információink, a hosszú versenyre pedig megpróbálunk előrelépni.”

Martín hátránya ezzel 11 pontra csökkent a bajnoki tabellán, vagyis a bajnokság szorosabbá vált. A főversenyen ugyanakkor ismét le kell győznie Bagnaiát, különben elképzelhető, hogy a továbbiakban nem csak a saját kezében lesz a sorsa. Amennyiben ugyanis a címvédő legalább 16 pontra növeli az előnyét, a katari és a valenciai versenyeken elég másodikként befutnia. Amennyiben vasárnap nyer, akkor mindenképpen ez lesz a helyzet.

Bagnaia megköszönte Bastianininek a segítséget, Álex Márquez nem számított ekkora fölényre

0

Álex Márquez nem számított arra, hogy már a Maláj Nagydíj sprintfutamán ennyire jó lesz a tempója. Jorge Martín örül a második helynek, míg Francesco Bagnaia megköszönte Enea Bastianininek, hogy nem előzte meg, majd kijelentette, hogy a maximum sem volt elég.

Megszakadt Jorge Martín nagy sorozata a sprintfutamokon, hiszen azok után, hogy az előző öt szombati verseny mindegyikét megnyerte, ezúttal csak a második helyen végzett. Azonban nem bajnoki riválisa, Francesco Bagnaia, hanem némi meglepetésre Álex Márquez tudta őt megelőzni, míg a lelassuló címvédő csak a harmadik helyet szerezte meg.

Véget ért Martín nagy sorozata, Álex Márquez nyerte a sepangi sprintet, csökkent Bagnaia előnye

A Gresini versenyzője élete második sprintgyőzelmét aratta. A rajtnál sikerült elmennie Martín mellett, majd Enea Bastianinit is megelőzte, honfitársa pedig csak ideiglenesen szerezte vissza vele szemben a pozíciót. Féltáv környékén pedig Bagnaiát is maga mögé utasította, és végül több mint másfél másodperces különbséggel nyert. Már a pénteki napon és a szombati szabadedzésen is látszott, hogy nagy reményekkel vághat neki a futamoknak, de ez még őt is váratlanul érte.

„Ma küldetésünk volt, ez a küldetés pedig a futam megnyerését jelentette – nyilatkozta a leintés utáni interjúk során. – Holnap [még] nagyobb lehetőségünk van, mert a harmadik [valójában második – a szerk.] szabadedzés alapján úgy tűnik, hogy a versenytempót illetően nagyon jók vagyunk. Őszintén szólva nem számítottam arra, hogy a sprinten ekkora különbséget tudunk kialakítani. Azt gondoltam, hogy az élversenyzőkkel együtt [fogok menni], főleg Jorgéval és Peccóval. Mindent tökéletesen csináltunk, aminek örülünk. Az emberek elfelejtik, hogy a legutóbbi versenyeken sérülésből jöttünk vissza, de most itt vagyunk, és Valenciáig fenn kell tartanunk a szintet.”

Martín a második helyről rajtolt, ám az 1-es kanyar után már Bastianini és Márquez is előtte volt. A gyári Ducati versenyzőjét hamar sikerült visszaelőznie, de miután honfitársa ellen nem járt sikerrel, rövid időre úgy tűnt, hogy a harmadik hely lehet az övé. Aztán viszont neki is sikerült kihasználnia Bagnaia visszaesését, így 11 pontra csökkentette hátrányát az összetettben.

„Csodálatos verseny volt, kiemelkedő tempóval – kezdte. – Mi, versenyzők mindannyian a határon voltunk. A rajt nem sikerült jól, utána próbáltam visszaszerezni a pozíciókat. Az első két körben igyekeztem menedzselni [a sebességet] és visszahozni a tempómat. Végül nem tudtam nyerni, de nagyon örülök a második helynek és annak, hogy a riválisom előtt végeztem. Boldog vagyok a teljesítmény miatt, és remélem, holnap harcolhatunk a győzelemért.”

Bagnaia egy ponton magabiztosan vezetett, de Márquez időről időre visszaért rá, és végül el is ment mellette, majd nem sokkal később Martín is bebújt mellé. A közvetítésben látszott, hogy egy papírdarab ráragadt a motorjára, majd később lerepült róla, de tempója aligha emiatt esett vissza. A hajrában alighanem Bastianini is simán megelőzte volna, de a 25 éves versenyző csapattársként nem támadta meg, amit a címvédő meg is köszönt neki a leintés után, hogy aztán egy szűkszavú nyilatkozatot adjon. „A maximumot nyújtottuk, de a maximum ma nem volt elég – jelentette ki. – Ez a futam segíteni fog nekünk megérteni valamit holnapra. Nem éreztem magam a legjobban, egyáltalán nem.”

Véget ért Martín nagy sorozata, Álex Márquez nyerte a sepangi sprintet, csökkent Bagnaia előnye

0

Álex Márquez nyerte a Maláj Nagydíj sprintfutamát, így élete második győzelmét aratta a MotoGP-ben, még ha csak szombaton is. Jorge Martín zsinórban öt sprintdiadal után ezúttal kikapott, de megverte a lelassuló, majd végül közvetlenül mögötte végző Francesco Bagnaiát.

Francesco Bagnaia indulhatott az élről a Maláj Nagydíj sprintfutamán, miután az időmérőn legyőzte bajnoki riválisát, Jorge Martínt. A spanyol versenyző így a címvédő mellől rajtolhatott, míg az első sort meglepetésre Enea Bastianini egészítette ki, aki szezonbeli legjobb kvalifikációs eredményét ért el. Ami a gumiválasztást illeti, az egész mezőny közepes abroncsokon versenyzett a 33 fokos hőségben.

Bagnaia elhappolta a pole-t a végén eleső Martín elől, Bastianini meglepetésre harmadik az időmérőn

Bagnaia jól jött el, Martínt viszont lerajtolta Bastianini, majd Álex Márquez is bevetődött mellé. A Gresini versenyzője aztán az ifjabbik olasz pilóta mellett is elment, így feljött a második helyre. Sőt, a 14-es kanyarban Martín legalább a harmadik pozícióba vissza tudott jönni, Márquez pedig Bagnaiát támadta, de sikertelenül.

Martín hátránya fél másodpercre nőtt honfitársával szemben, ám a 2. kör utolsó előtti kanyarjában már meg is előzte, miután a Gresini pilótája sikertelenül vetődött be Bagnaia mellé. Az 1-es kanyarban aztán ismét besokallt az idősebbik spanyol versenyző, de aztán sikerült visszaelőznie ellenfelét, így a Pramac pilótája újra visszaesett a harmadik pozícióba. Mindeközben Jack Miller már a negyedik helyen motorozott, míg Marc Márquez a jó rajtja után elesett.

Az 5. körben Joan Mir is bukott, így a gyári Honda számára rémálomszerűen alakult a futam. Az élmezőnyben aztán Bastianini visszatért a negyedik helyre, miután megelőzte Millert. Ugyanennek a körnek a végén Álex Márquez megtámadta Bagnaiát, de a címvédő ki tudta védekezni a manővert, ahogyan a 6. kör elején is. Nem sokkal később viszont a Gresini pilótája már átvette a vezetést, majd a 13-as kanyarban Martín is bebújt mellé, így a gyári Ducati versenyzője hirtelen két pozíciót bukott.

Márquez aztán több mint 1 másodperccel elhúzott Martíntól, Bagnaia hátránya pedig további fél másodperc volt. A közvetítésből kiderült, hogy a címvédő motorjára ráragadt egy papírdarab, ám a harmadik hely biztonságban volt számára, hiszen csapattársként Bastianini nyilvánvalóan nem támadta.

Márquez végül több mint másfél másodperccel nyert, így élete második győzelmét aratta, sprinten. Martín szintén közel másfél másodperccel előzte meg Bagnaiát, akinek egyébként levált a motorjáról a papír, így 11 pontra csökkent a különbség. Brad Binder az utolsó kanyarban egy pillanatra megelőzte Bastianinit, de az olasz pilóta végül 68 ezreddel megelőzte a KTM-et. Mögöttük Miller, Marco Bezzecchi, Johann Zarco és Luca Marini lett a pontszerzők sorrendje.

A MotoGP sepangi sprintfutamának végeredménye

Bastianini: Ez csak egy időmérő, de nekem rengeteget jelent az első sor

0

Francesco Bagnaia rendkívül fontosnak titulálta a Maláj Nagydíj időmérőjén megszerzett pole pozícióját, Jorge Martín pedig hangsúlyozta, meg kell érteniük a Q2 végén elszenvedett balesetének okait. Enea Bastianini idén először végzett valódi tétre menő eseményen az első háromban, ami rengeteget jelent neki.

Izgalmas végjátékot hozott a Maláj Nagydíj időmérője a MotoGP-ben. Sokáig úgy tűnt, hogy ismét Jorge Martíné lehet a pole pozíció, ám a spanyol pilóta az utolsó gyorskörében bukott. Francesco Bagnaia pedig élt a lehetőséggel, és elsősorban a harmadik szektorának köszönhetően végül 58 ezreddel megelőzte vetélytársát, akinek tavalyi pályacsúcsát 299 ezreddel múlta felül. A harmadik helyet meglepetésre Enea Bastianini szerezte meg.

Bagnaia elhappolta a pole-t a végén eleső Martín elől, Bastianini meglepetésre harmadik az időmérőn

A címvédő szezonbeli hetedik rajtelsőségét gyűjtötte be, ám a legutóbbi óta hosszú idő telt el. A 26 éves motoros ugyanis még szeptember elején, a számára végül katasztrofálisan végződő Katalán Nagydíjon várhatta a pole-ból a piros lámpák kialvását, azóta pedig hat teljes hétvégét rendeztek. Éppen ezért rendkívül értékesnek tartja ezt az eredményt.

„Az elmúlt időszakot ismerve biztos, hogy ez az egyik legfontosabb [pole pozíció] – nyilatkozta a leintés utáni interjúk során. – A kör nagy része hihetetlen volt. Tavaly már az 1:57.7 is elképesztő volt, idén pedig rengeteg versenyző ment be 1:58 alá. Szóval ez hihetetlen, és nagyon boldog vagyok. Fantasztikus visszatérni a pole pozícióba, a délutánt illetően pedig nagyon pozitívnak kell lennünk.

Martín a 4-es kanyarban esett el a hajrában, így nem volt esélye visszavágni Bagnaiának. Persze így is az első sorból indulhat, úgyhogy továbbra is minden esélye megvan a diadalra. „Jól érzem magam, szerintem harcolhatunk a győzelemért, ez pedig elég – fogalmazott. – Meg kell értenünk, hogy miért történt a baleset, a versenyen pedig nem [szabad] megismételni.”

A legnagyobb szenzációt azonban nem a világbajnoki esélyesek valamelyike, hanem kétségtelenül Bastianini okozta. Az olasz versenyző bő egy évvel ezelőtt szintén Sepangban adott utoljára interjút a parc fermében, azóta ugyanis nem végzett az első háromban időmérőn vagy futamon. Ráadásul mindezt úgy érte el, hogy a Q1-ben kellett kezdenie az időmérőt.

„Hihetetlen, főleg a tegnapi nap után – kezdte. – [Akkor] gyorsak voltunk, de balszerencsénk volt, Mára viszont fejlődtünk, én pedig helyretettem a gondolkodásomat. Idén először vagyok itt, az első sorban, és ez elképesztő számomra, ahogyan a srácok számára is. Ez [ugyanakkor] semmit nem ér, mert csupán időmérőről van szó, de nekem rengeteget jelent egy ilyen szezon, a két sérülés után. Most már csak innom kell a futam alatt.”

Bagnaia elhappolta a pole-t a végén eleső Martín elől, Bastianini meglepetésre harmadik az időmérőn

0

Francesco Bagnaia óriási utolsó körrel, főleg harmadik szektorral megszerezte a pole pozíciót a Maláj Nagydíj időmérőjén, miután a legvégéig élen álló Jorge Martín elesett. A legnagyobb meglepetést Enea Bastianini okozta, aki a Q1-ből továbbjutva a harmadik helyre kvalifikált.

35 perces csúszással indult a MotoGP időmérője a Maláj Nagydíj hétvégéjén, miután Izan Guevara bukása miatt meg kellett szakítani a Moto2-esek harmadik szabadedzését. A spanyol versenyzőt kórházba kellett szállítani, hogy megvizsgálják a jobb bokáját. A Q1-ben, Álex Márqueznek, Jorge Martínnak, Jack Millernek, Brad Bindernek, Maverick Viñalesnek, Luca Marininek, Fabio Quartararónak, Francesco Bagnaiának, Marco Bezzecchinek és Johann Zarcónak nem kellett részt vennie, hiszen ők már a pénteki edzésen bejutottak a kvalifikáció második szakaszába. A második szabadedzésen a Yamaha versenyzője volt a leggyorsabb 1:58.960 másodperccel.

Álex Márquez megverte Martínt a sepangi edzésen, Aleix Espargaró háromszor is bukott

A Q1-ben mindenki két közepes gumin ment ki a garázsból. Az első mért kört Aleix Espargaró futotta meg, a gyári Aprilia pilótája 1:58.482-vel kezdett, amivel a harmadik helyen állt az első próbálkozások után, hiszen Enea Bastianini 313, Franco Morbidelli 7 századdal bizonyult gyorsabbnak nála. A következő körben Pol Espargaró bukott a 9-es kanyarban, így a sárga zászló miatt senki sem tudott javítani, ezért mindenki visszatért a bokszba.

A hajrá első körében aztán Aleix Espargaró kereken 1 tizedes előnnyel átvette a vezetést, miközben Morbidelli hibázott, így a közvetlenül mögötte motorozó Marc Márquez köre is ment a kukába. Nem sokkal később Fabio Di Giannantonio 1:57.823-mal állt az élre, 88 ezreddel megelőzve a szintén javító Bastianinit.

A hajrában aztán Márquez elesett, Álvaro Bautista pedig technikai hiba miatt félreállt, így nem változott a sorrend. Di Giannantonio és Bastianini továbbjutottak a Q2-be, mögöttük pedig Aleix Espargaró, Augusto Fernández, Morbidelli, Joan Mir, Pol Espargaró, Raúl Fernández, Miguel Oliveira, Marc Márquez, Takaaki Nakagami, Bautista és Iker Lecuona lett a sorrend.

A Q2-ben Quartararo teljesítette az első gyorskört, a francia pilóta 1:58.326-ig jutott, de Álex Márquez 402 ezreddel volt gyorsabb nála. Marini aztán 1:57.787-tel megdöntötte Martín tavalyi körrekordját, és egyben 16 ezreddel megelőzte a Pramac pilótáját. Bagnaia a negyedik helyre tudott bejönni, 356 ezreddel lemaradva honfitársától. A következő körben aztán Martín 238 ezredes előnnyel átvette a vezetést a javítani nem tudó Marinitől, míg Márquez és Bagnaia gyorsultak, de maradtak korábbi pozíciójukban.

Bő 2 és fél perccel a vége előtt Bastianini meglepetésre feljött a második helyre, 108 ezreddel lemaradva márkatársától. Nem sokkal később Di Giannantonio bukott a 15-ös kanyarban, de ez az élmezőnyt nem befolyásolta. Ellentétben Mariniével, aki a 9-es kanyarban bukott.

Nem sokkal a leintés előtt Bastianini tovább javított, így 41 ezredre megközelítette Martínt, de a következő körét elrontotta. Ahogyan a spanyol pilóta is, aki a 4-es kanyarban elesett, így csak reménykedni tudott abban, hogy nem előzik meg. Végül számára a legrosszabb ember múlta felül, ugyanis Bagnaia 58 ezreddel gyorsabbnak bizonyult nála. Bastianini lett a harmadik, mögötte pedig Márquez, Marini, Bezzecchi, Binder, Quartararo, Viñales, Miller, Di Giannantonio és Zarco lett a sorrend.

A MotoGP sepangi időmérőjének végeredménye

Bagnaia kihasználná, hogy Martínnal ellentétben ő még szabálytalankodhat idén

0

Jorge Martín szerint nem sok mindenen változtat, hogy Thaiföldön megkapta a figyelmeztetést a guminyomásra vonatkozó regula megsértése miatt, de adott esetben tenni fog az ellen, hogy ne büntessék meg. Francesco Bagnaia kihasználná, hogy ő egyszer még szabálytalankodhat, ugyanakkor hangsúlyozta, nem kedveli ezt az előírást.

A Brit Nagydíjtól kezdve a csapatoknak, illetve a gyártóknak be kell tartaniuk a guminyomásra vonatkozó szabályokat. Ez azt jelenti, hogy a sprintfutamnak legalább az egyharmadán, illetve a főversenynek minimum a felén a guminyomás értékének meg kell haladnia egy előre meghatározott értéket, különben szabálytalannak minősítik az érintett pilótát.

Mindez a Thaiföldi Nagydíj után került előtérbe, amikor Aleix Espargaró már másodszor nem tartotta be ezt az előírást, így 3 másodperccel megbüntették. Rajta kívül hét másik versenyzőt figyelmeztettek már, így nekik nincs még egy dobásuk, a következő hasonló esetben őket is kíméletlenül szankcionálni fogják. Köztük van Jorge Martín is, ami a világbajnoki csata szempontjából akár kulcsfontosságú is lehet.

Megvan az első büntetés az új szabály megszegéséért, változott a Thai Nagydíj eredménye

„Igen, elkövettük ezt a kis hibát – nyilatkozta a Maláj Nagydíj sajtónapján. – Soha nem akarunk alatta maradni, de legalább megvan a győzelem és a huszonöt pont, ez a legfontosabb. A többi [idei] győzelem során viszont szabályos volt a nyomás. [Buriramban] nagyon közel voltunk a határhoz. Szerintem csak ugyanolyan módon kell dolgoznunk.”

A pilóták meglehetősen nehezen tudják befolyásolni a guminyomást, egyedül annyit tudnak tenni, hogy szándékosan beállnak közvetlenül az egyik ellenfelük mögé. Ha szorulni kezd a hurok, Martín is hasonlóan akar cselekedni. „Ha lesz figyelmeztető jelzés vagy bármi más, akkor talán egy kicsit szélárnyékban kell lennem, és ennyi” –jelentette ki, de arra nem tért ki, hogy mi a terve arra az esetre, ha ez akkor történik meg, amikor ő vezet.

Francesco Bagnaia amellett, hogy 13 ponttal vezet a Pramac versenyzője előtt, ebből a szempontból is jobb helyzetben van nála, hiszen ő még nem kapta meg a figyelmeztetést, ami azt jelenti, hogy esetében többet kockáztathatnak. „Tökéletesen tudjuk, hogyan módosíthatja [a teljesítményt], hogy az egész futamon a határ alatt vagyunk, mert [ilyenkor] nagy előnyünk van a fékezés során és a kanyarbejáratoknál” – fogalmazott.

Bagnaia aztán nyíltan beszélt arról, hogy ezt az előnyt megpróbálják majd a saját javukra fordítani. A guminyomás a meleg futamokon sokszor problémát okoz, és az előrejelzések szerint a sepangi sprint- és főverseny is ilyen lesz. A címvédő ugyanakkor nem most lőné el a „jokerét”. „Jó, hogy erre a futamra van egy [dobásom], de azt hiszem, jobb lenne, ha Katarban próbálnánk meg előnyt szerezni – vélekedett. – Mivel ott hideg van, a páratartalom pedig elég magas. De igen, ez bizonyos helyzetekben segíthet nekünk.”

A szabályt rengetegen kritizálták már az év elején is, amikor felvetődött, hogy lesz egy ilyen jellegű előírás. Bár biztonsági szempontok mentén vezették be, paradox módon veszélyesebbé teheti a versenyzők helyzetét, és az sem tenne jót a sportágnak, ha egy emiatt kiosztott büntetéssel dőlne el a világbajnoki cím. Bagnaia ugyan jelen állás szerint profitálhat belőle, de leszögezte, hogy ő sem rajong ezért a reguláért.

Martínnak minden hátralévő futamot három másodperces különbséggel kell megnyernie?

„Senki nem szereti ezt a szabályt, egyáltalán nem – hangsúlyozta. – [Az, hogy magasabb nyomással indulunk] nagy mértékben befolyásolhatja a vezetési stílust, és a biztonság is jelentősen csökken, tekintve, hogy ha az ember magasabb [értékekkel versenyez], mint [például] én Thaiföldön, akkor nagyon könnyen elveszítheti a [motor] elejét. Mindenesetre úgy tűnik, hogy a következő évtől az első szabálytalanság után kizárás jön, az ember elveszíti a versenyt. Nem lehet tudni, hogyan alakul egy futam. Lehet, hogy egy adott nyomásról indulva csak 1,7 [bar] lesz, és nem megy fel [az első gumira vonatkozó 1,9-es minimumra], de az is lehet, hogy 2,2-ig felkúszik. Szóval ez nagyon nehéz. A csapatom elképesztően jó munkát végez, ami a nyomás szinten tartását illeti, de ez rendkívül nehéz.”

Ahogyan arra már kitértünk, az első szabálytalanság után még csak figyelmeztetés jár, majd a másodikért 3 másodperces büntetés. Espargarónak különösen vigyáznia kell, hiszen a következő kihágás már 6 másodpercet fog érni, a negyedikért pedig kétszer ennyi. Ahogyan Bagnaia is utalt rá, jövőre a tervek szerint sokkal kevésbé lesznek elnézőek, és azonnali kizárás jár a szabályszegésért.