back to top
2025. augusztus 22. 00:45
Kezdőlap Blog Oldal 473

Az Aprilia versenyzői átmentenék a silverstone-i formát a Red Bull Ringre

0

Silverstone-ban valószínűleg az Aprilia RS-GP volt a legerősebb MotoGP-motor, de vajon milyen lesz a spielbergi Red Bull Ringen? Miguel Oliveira és a CryptoDATA RNF MotoGP Team mindenesetre motivált.

A Brit Nagydíjon Miguel Oliveira a 16. helyről óriási felzárkózásba kezdett, amikor eleredt az eső. Figyelemre méltó, hogy mind a négy Aprilia-pilóta a top10-ben végzett Silverstone-ban a vasárnapi versenyen, a győztes Aleix Espargaró vezetésével.

A nyári szünet utáni első nagydíjon nyújtott erős teljesítménye után Oliveira már alig várja, hogy visszatérjen Spielbergbe, ahol 2020-ban első MotoGP-győzelmét ünnepelhette.

„A Red Bull Ring egy olyan pálya, amely kihívásnak tűnik az RS-GP-nk számára, de nagyon várom már, hogy folytassuk a Silverstone-ban mutatott jó formánkat, különös tekintettel a kvalifikációra, hogy jobb rajtpozíciót szerezzünk, és utána további helyezésekért harcoljunk. Nagyon motivált vagyok” ─ nyilatkozta Oliveira.

Oliveira: Ez egy erős hétvége volt az összes Aprilia-pilóta számára

Wilco Zeelenberg, az RNF csapatfőnöke így nyilatkozott az osztrák pálya vonalvezetéséről: „A Red Bull Ring egy teljesen más helyszín, mint a Silverstone, ezért nagyon kíváncsi vagyok, mire képes a motorunk. Ausztriában a féktávok és a kigyorsítások a legfontosabbak, így teljesen más, mint Silverstone-ban, ahol a folytonosság megtartásáról van szó. A motorunk versenyképes, ahogy azt az Aprilia silverstone-i győzelmével láthattuk.”

„Tudjuk, hogy a kvalifikáción erősebbnek kell lennünk. Ez mindkét versenyzőre, Miguelre és Raúlra is igaz” ─ tette hozzá a csapatfőnök Razlan Razali, aki természetesen szeretné átvinni a lendületet Silverstone-ból Spielbergbe, különösen azért, mert a CryptoDATA az Osztrák Nagydíj névadója is.

Raúl Fernández a silverstone-i 10. hely után így vág neki a mostani kihívásnak: „Optimista vagyok, mert kezdjük megtalálni azt a lendületet, amit korábban nem sikerült. Következetesnek kell lennünk, és meg kell próbálnunk így folytatni, megmutatni, mire vagyunk képesek, de élvezni is kell a motorozást. Ez kell, hogy legyen a fő cél, és akkor ez vezet majd az eredményhez.”

Vége a titkolózásnak? Beirer számára hatalmas bók, hogy hírbe hozták Marc Márquezzel

0

A MotoGP szupersztárja, Marc Márquez egyelőre nem akar saját jövőjéről beszélni. A spanyol és a KTM versenyfőnöke, Pit Beirer azonban nem titkolják, hogy kölcsönösen tisztelik egymást.

Marc Márquez hétfő este a „Sport und Talk – MotoGP Spezial” beszélgető körben ült le Pit Beirer, a Pierer Mobility AG motorsportigazgatója mellé. Elkerülhetetlenül felmerült a kérdés, hogy a ServusTV műsorának végeztével miről fognak kettesben beszélgetni.

Márquez, aki jelenleg nem igazán akarja kommentálni a folyamatosan felröppenő váltási pletykákat, mosolyogva reagált a műsorvezető Christian Brugger erre vonatkozó kérdésére: „Van szerződésem a jövő évre.”

Ez azonban nem akadályozta meg a hatszoros MotoGP-bajnokot abban, hogy elismerő szavakat intézzen az osztrák gyártóhoz: „Hogy a KTM mennyit fejlődött… amikor elkezdték, akkor nagyon le voltak maradva, most pedig ők a világbajnokság második számú gyártója, de hamarabb lesznek az első számúak, mint vártuk. Egy ilyen versenyben az ambíció a kulcs, és ha ez megvan benned, akkor meg tudod csinálni. A KTM-nél megvan az ambíció. Meghozták a megfelelő döntéseket a mérnökökkel, a versenyzőkkel és a csapattal. Szerintem nagyszerű, amit csináltak.”

Lorenzo szerint ez lenne a legjobb forgatókönyv Márquez számára a jövőre nézve

„Számunkra bók, hogy hírbe hoznak minket Márquezzel” ─ reagált Beirer.

„Sajnos attól tartok, hogy Marc jövőre nem lesz a felállásunkban. Ahogy mondtam, szerződése van. Megbeszéltük, és egyértelmű választ adott, és ez így van rendjén, de ez nem változtat azon a tényen, hogy sok sikert kívánunk neki, hogy minél hamarabb visszatérhessen a csúcsra.”

„Bárki, akiben versenyzői vér csörgedezik, az látja, amit ez a srác a pályán nyújt, és hogy milyen harcos. Az egész paddock azt kívánja Marcnak, hogy térjen vissza.”

Rea sem tudta megállni szó nélkül az európai gyártók dominanciáját

0

Egyértelmű, hogy az elmúlt években az európai gyártók átvették a vezetést a japánoktól a világ két a MotoGP-ben és a Superbike-világbajnokságban egyaránt. Mindkettőben a Ducati dominál.

A Suzuki már ott sincs, a Honda és a Yamaha a mélyponton van, a Kawasaki pedig még a többszörös világbajnok Jonathan Rea-vel sem képes visszatérni a csúcsra. Az ír versenyző „aggasztónak” nevezte a helyzetet.

„A MotoGP-ben nagy költségvetések vannak, kétszer is meggondolnák, mielőtt évi több millió eurót fektetnének abba, hogy hagyják magukat megverni, és meghallgassák a saját versenyzőik becsmérlő megjegyzéseit.”

Rea csapatfőnöke a jövőben is számol versenyzőjével, de lehet, hogy az út a szezon végén kettéválik?

A bajnokságáról, a Superbike-ról azt mondja: „Lehet azzal érvelni, hogy ez a bajnokság a szériamotorokra épül, de a MotoGP-ben is szenvednek a japán gyártók. Az európai mérnökök sokkal jobb munkát végeznek.

Rea „aggódik, hogy a versenyzés egy kicsit unalmassá vált”, és arra a következtetésre jutott, hogy most minden a show-ról szól.

„Korlátozni kell a teljesítményt, a motorok túl gyorsak lettek, és nincs szükségünk 250 vagy 260 lóerőre itt a Superbike-ban.”

Jarvis elmondta, hogy állnak a tárgyalások Rossival a majdani szatellitcsapatot illetően

0

Lin Jarvis meg van győződve arról, hogy a jövőben ismét lehetősége nyílik arra, hogy szatellitcsapatot indítson a MotoGP-ben. Valentino Rossival és a VR46-tal már folynak a tárgyalások.

A 2023-as MotoGP-szezon 18 futama után Fabio Quartararo és Franco Morbidelli csak a 11. és 12. helyen áll a világbajnokságban, a konstruktőri tabellán pedig még siralmasabb a gyártó helyzete. Ezek a számok jól mutatják, mekkora a bizonytalanság jelenleg.

Miután az RNF csapat 2023-ra a Yamaháról az Apriliára váltott, már csak a két gyári Yamaha maradt a MotoGP rajtrácsán. Lin Jarvis, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója azonban úgy véli, hogy ez a helyzet hamarosan megváltozik.

 „Nincs sok időnk, de bízunk benne, hogy hamarosan lesz egy ügyfélcsapatunk.”

A cél itt a Mooney VR46 Racing csapattal való együttműködés, amely 2022 óta versenyez a királykategóriában, és Luca Marini és Marco Bezzecchi személyében egy győzelemre kész versenyzőpárossal rendelkezik.

Ezen a döntésen bukhat Rossi és a Yamaha kapcsolata?

„Számos területen dolgozunk együtt a VR46-tal” ─ erősítette meg Jarvis, és kifejtette:

„Mi vagyunk a technikai kapcsolattartójuk, és a Yamaha Japan által finanszírozott Moto2-es projekt is a miénk. Emellett Valentino a mi márkanagykövetünk. Így számunkra logikus, hogy Valentino csapatát válasszuk. Jelenleg ez a legjobb ügyfélcsapat, és remek versenyzőkkel áll rajthoz. Ahhoz, hogy érdekes ajánlatot tudjunk nekik tenni, versenyképes csomagra van szükségünk.”

„Beszéltem Valentinóval és a VR46-tal erről a projektről. Ha a Yamaha versenyképes, akkor nyitottak erre az ötletre, de jelenleg még túl korai lenne erről beszélni. Először 2025-ben kell bizonyítanunk a versenyképességünket, és megmutatnunk, hogy hosszú távon is azok vagyunk.”

„Biztosíthatok mindenkit, hogy a Yamaha semmilyen körülmények között nem fog kiszállni a MotoGP-ből. Igaz, hogy már nem árulunk szupersport motorokat, ahogyan az értékesítés és a reklám sem áll a középpontban. Mi a technológiai fejlődéssel, a versenyszellemmel és a fiatal mérnökök képzésével foglalkozunk. Csak a megközelítésünkön kell változtatnunk, hogy gyorsabbak legyünk.”

Ausztriában nyert bajnoki futamokat a Hungarian Motorsport Academy által támogatott Katona Áron és Zsigovits Norbert

0

Összesen négy ifjú versenyző képviselte a Hungarian Motorsport Academy (HMA) színeit az elmúlt hétvégén, közülük ketten is győzelemmel térhettek haza Ausztriából. Katona Áron motokrosszban, Zsigovits Norbert pedig a supermoto szakágban ért el kiemelkedő sikereket, miközben Zanócz Noel értékes Eb-pontokat gyűjtött Svédországban.

MOTORSPORT

Utolsó előtti fordulójához érkezett Svédországban a Motokrossz Európa-bajnokság az EMX125-ös géposztályban. A bajnokság egyedüli magyar résztvevője, Zanócz Noel is rajthoz állt a mezőnyben azzal a céllal, hogy jó pár gyári versenyzőt újfent maga mögé utasítson. A kvalifikáción csoportjában a 7.  leggyorsabb volt, majd szombaton következett az első futam. Noel nagyon jól versenyzett, és idei legjobb eredményét szerezve a nagyszerű 6. helyen ért célba. Vasárnapon az éjszakai esőzésnek köszönhetően szinte sártengerré változott a pálya. Noelnek végül nem sikerült befejeznie a futamát, de 15 bajnoki pontot gyűjtve továbbra is őrzi az összetettben a 9. helyét.

Az ausztriai Mehrnbachban rendezték az Osztrák Motokrossz-bajnokság soron következő futamait. A HMA színeiben Katona Áron és Técsi László Márk indult. Katona számára az MX85-ben nem okozott gondot a 38 fős mezőnyben a helytállás, a kvalifikációt toronymagasan megnyerve, az első futamon rajt-cél győzelmet szerzett, több mint egy perccel megelőzve a teljes mezőnyt. A második futam rajtjánál Áron visszacsúszott a negyedik pozícióba, de három kör elteltével már újra az élre állt, és nem is engedte ki a kezéből a győzelmet. Áron jelenleg a bajnokság második helyén áll 3 pont lemaradásban úgy, hogy nem tudott idén elindulni minden osztrák bajnoki fordulón.

Técsi László Márk az Open kategóriában tehette próbára magát. A kvalifikáción a 6. lett, majd az első futamban sikerült hat pozíciót javítania a rajt után, így a 10. helyen intette le a kockás zászló. A második futam még jobban alakult a számára, a rajt is jobban sikerült, így ezúttal a 7. helyen fejezte be a versenyt, összesítésben pedig a 8. helyen zárta a hétvégét.

Zsigovits Norbert is Ausztriában érte el a sikereket, miután az Osztrák Superenduro-bajnokság újabb futamán sikerült nyernie, csak úgy, mint a múltkor. Egy igazán lendületes, technikás pálya várt ezúttal Norbertre, aki sikerrel vette az akadályokat és sikerült az időmérőt, a csoportfutamot, és a finálét is megnyernie osztrák vetélytársai előtt. Ezek a versenyek rendkívül jól szolgálják a felkészülést a Superenduro-világbajnokság novemberben kezdődő szezonjára, amelyen a tervek szerint a Hungarian Motorsport Academy versenyzője is rajthoz áll.

A Hungarian Motorsport Academy versenyzőinek hétvégi eredményei:

MOTORSPORT Bajnokság Helyszín Eredmények
Katona Áron Osztrák Motokrossz Bajnokság MX85 Mehrnbach Összesítésben: 1.
Técsi László Márk Osztrák Motokrossz Bajnokság MX Open Mehrnbach Összesítésben: 8.
Zsigovits Norbert Osztrák Superenduro Bajnokság Open Ötscher Összesítésben: 1.
Zanócz Noel Európa-bajnokság EMX125 Uddevalla Összesítésben: 12.

Mir bevallotta, semmi öröme nincs a motorozásban, a visszavonulást fontolgatta

0

Joan Mir bevallotta, hogy fontolgatta a visszavonulást, de tudta, hogy úgyis megbánná.

A Repsol Honda versenyzője nehéz időszakot él át, mióta a Suzukitól váltott, ahol megnyerte a 2020-as MotoGP-bajnokságot. Mir a 2023-as szezon első vasárnapján a 11. helyen végzett Portugáliában a Hondával, de megdöbbentő módon azóta nem fejezett be egyetlen nagydíjat sem.

A DAZN kérdésére, hogy nem gondolkodik-e azon, hogy abbahagyja a sportot, Mir így válaszolt: „Igen, bizonyos értelemben már elgondolkodtam rajta, de úgyis megbánnám. Azon a napon, amikor így döntök, biztosnak kell lennem abban, hogy a jövőben nem fogom azt mondani, hogy rossz döntést hoztam.”

„Egy élsportoló végül is a jó eredményekből táplálkozik, főleg ha a múltban ezek megvoltak. Nem tartom magam olyan versenyzőnek, aki azért jön ide, hogy csak lébecoljon, és élvezze azt. Amit szeretek ebben az egészben, az a győzelem, a jó eredmények. Ezek azonban régóta nem jönnek, csak a rossz részét látom az egésznek, a bukásokat, a szenvedést a motoron, az állandó utazást…”

Mir: A motor versenyképességének hiánya mentálisan kezd megviselni

„Mindez akkor kezdődött számomra, amikor a Suzuki kivonult a MotoGP-ből. Valahogy nem jönnek az eredmények.”

Egy fénysugár volt Mir egyébként szörnyű évében, hogy nemrég édesapa lett.

„Szerencsés vagyok, hogy apa is lehetek, és úgy gondolom, hogy ilyen nehéz pillanatokban, amikor ennyire megvisel minden lelkileg, csodás dolog tudni, hogy van egy örömforrásom. A gyermekem születése erőt adott ahhoz, hogy tovább próbálkozzak.”

„Szerencsések vagyok, hogy azt csinálom, amit szeretek, nagyon jól keresek, de az is igaz, hogy nagyon fiatal koromtól kezdve nagy nyomás nehezedik rám.  Tízéves korom óta ki vagyok téve ennek. Sportpszichológust is felkerestem, mindent megtettem, amit szükségesnek tartottam, mert folytatni akarom.”

Mir hétvégén Spielbergben tér majd vissza a versenyzéshez.

Miller: Vannak versenyzők, akiknek többet kell bizonyítaniuk, mint másoknak

0

Jack Miller a Ducatinál annak ellenére visszafogottan teljesített, hogy a rajtrács egyik leggyorsabb motorja volt az övé. Maga is elismerte, hogy ő a „leginkább megkérdőjelezett versenyző a rajtrácson”. A KTM-hez való érkezése azonban más volt.

„Határozottan voltak negatív megjegyzések, miután aláírtam” ─ mondja Miller, aki most már kijelentheti, hogy „sikerült elhallgattatnom a kritikusok egy részét, megmutatnom nekik, hogy ezek a srácok tudnak egy igazán jó motorral menni, és hogy nem vagyok rossz versenyző.”

„Amikor 2018-ban felültem a Ducatira, akkor nem az volt a legjobb motor. Az emberek ezt nagyon gyorsan elfelejtik errefelé, mivel csak az marad meg bennük, hogy hogyan teljesítettél az utolsó versenyeden, ez pedig kiábrándító kijelentés.”

Miller: A szemedbe mondják, hogy meghalhatsz, de nem gondolsz erre

„Volt egy ajánlatom akkoriban, hogy maradjak a Hondánál, és fontolóra vettem, de láttam a Ducati jövőjét, és a Gigivel való közös munkában láttam felfelé ívelő tendenciát. A megítélés ebben a paddockban furcsa, nem is tudom, olyan, mintha kívülállónak tekintenének itt, vagy mi. Határozottan vannak olyan srácok, akiknek itt jobban kell bizonyítaniuk, mint másoknak.”

A KTM-hez való átigazolásáról ő maga sem tudja, hogy „megérzés vagy bármi más, de láttam néhány srácot, akiket már ismertem [a Ducatitól] itt [a KTM-nél], plusz olyanokat is, akik már részesei voltak ennek a projektnek. Szóval láttam mindezt, és azt gondoltam, hogy most jött el az idő. Néhány évvel ezelőtt is aláírhattam volna a KTM-hez, de nem tettem, mert nem éreztem helyesnek.”

Zarco elmondta, miért örül a hétvégi menetrendben eszközölt változtatásoknak

0

A Pramac Ducati versenyzője, Johann Zarco örül a MotoGP hétvégi menetrendjében fellépő változásoknak. Úgy látja, hogy ez lehetőséget ad arra, hogy jobban koncentráljon a szombati és vasárnapi napra.

A silverstone-i MotoGP-verseny óta újabb változáson ment keresztül a versenyhétvégék menetrendje. Azóta a Q1 és a Q2 résztvevői a péntek délutáni külön kvalifikációs edzéssel kerülnek kiosztásra. Ez azt jelenti, hogy a péntek délelőtti FP1 egy igazi szabadedzés, amelyen a csapatok a szombati és vasárnapi futamokra való beállításokon dolgozhatnak. Ugyanez vonatkozik a szombat délelőtti FP2-re is.

Silverstone-ig a pilótáknak már az FP1-ben is mindent bele kellett adniuk, mert az FP1 és az FP2 összesített eredménye döntött a Q1-be és a Q2-be való bejutásról.

A világbajnoki ötödik helyezett Johann Zarco számára az új formátum elsősorban a versenyzőkre nehezedő nyomást befolyásolja. Pénteken lazíthatnak, és tartalékolhatják az energiájukat szombatra. Emellett kisebb a kockázata annak, hogy pénteken megsérülnek, és így idő előtt feladják a versenyt.

Zarco akkor is maradhat a MotoGP-ben, ha távoznia kell a Ducatitól?

„A stressz nagy terhet jelent számunkra. Sok a sérülés és a baleset, mert elfáradunk a hétvégén. Elveszítjük emiatt az önkontrollt, majd hibázunk. Az új menetrend összességében kevesebb stresszt jelent pénteken. A legnehezebb nap a szombat a kvalifikációval és a sprintversennyel. A legjobb teljesítményt kell nyújtanunk az edzéseken. Ezért van szükségünk arra az energiára és koncentrációra, hogy ne hibázzunk.”

Mivel a versenyzők általában nem tudnak teljesen regenerálódni a két nagydíj között, a nyári szünet nagyon fontos volt. A Pramac Ducati versenyzője arra használta ki az időt, hogy feltöltődjön.

„Az elmúlt hetekben sokat edzettem, és remélem, hogy a szezon második felében nagyon erős leszek. Igyekszem a lehető legjobban gazdálkodni az energiámmal, mert tudom, hogy a sok verseny egymás után megterhelő a versenyzők számára. Szeretnék én lenni az, aki jobban tud alkalmazkodni ehhez, hogy aztán erős eredményt érjek el, és a győzelmekért harcoljak, ahogyan azt már sok versenyen keresztül próbáltam tenni.”

Lorenzo szerint ez lenne a legjobb forgatókönyv Márquez számára a jövőre nézve

0

„Marc Márquez teljesítse szerződését a Hondával, de aztán menjen a KTM-hez vagy a Ducatihoz a nagyobb dicsőségért” ─ mondja Jorge Lorenzo.

Marc Márquez 2024 végéig áll szerződésben a Hondával, de a hetedik királykategóriás bajnoki címre vonatkozó reményei az idei év első heteiben elpárologtak, és már a jövő évre nézve is borúsnak tűnnek. Lorenzo azonban, aki saját pályafutását Márquez csapattársaként fejezte be, azt tanácsolja neki, hogy tartsa tiszteletben a szerződését, mielőtt új gyártó után nézne.

„Ha Marc, idézőjelben, otthagyná a Hondát, az nagyon rosszul nézne ki” ─ mondta a háromszoros MotoGP-bajnok Lorenzo a DAZN-nek.

Lorenzo szerint Marc Márquez versenyezhet a Ducatinál, de komoly áldozatot kellene hoznia

„Végzetesnek tűnne. Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a 2020-as jerezi versenyen úgy ment el a versenyzők mellett, mintha a Moto2-ből érkeztek volna, és a motor még csak nem is ment túl jól. Úgy gondolom, hogy keménynek és érettnek kell lenni, és szeretném, ha Márquez végigcsinálná. Ez nem ugyanaz, mint az F1, de például Fernando Alonso 42 éves, Márquez pedig 30. Igen, igaz, hogy Márqueznek sokkal több sérülése van, mint Fernandónak, a motorok sokkal fizikálisabbak és veszélyesebbek, mint az autók, de várjon még egy évet, fejezze be a Hondával, aztán 31 évesen menjen a KTM-hez vagy a Ducatihoz még két évre, hogy megnyerje a kilencedik és a tizedik bajnoki címét.”

Márquez a KTM-ről a múlt hétvégi brit futamon után nyilatkozott: „Nem beszéltem velük. Hogy a menedzserem viszont igen? Nekem nincs ilyen információm.”

Lorenzo erre így reagált: „Marc és a KTM biztos, hogy beszéltek. Azt nem tudom, mire jutottak, de abban biztos vagyok, hogy tárgyaltak. Viszont továbbra is úgy gondolom, hogy Marcnak a Hondánál kellene maradnia. A versenyek felét kihagyta anno, mégsem csökkentettek a fizetésén, pedig megtehették volna. A Honda szándéka az, hogy ne legyen az utolsók között. Biztos, hogy ez a valaha volt legrosszabb motor, de próbálkoznak. Az már más kérdés, hogy sikerül-e nekik. Marcnak hűségből maradnia kellene, és támogatnia a Hondát.”

Quartararo arra számít, hogy emberére akad Álex Rins személyében jövőre

0

Fabio Quartararo úgy gondolja, hogy „új kihívással” kell szembenéznie, amikor jövő évi csapattársával, Álex Rinsszel kerül majd szembe.

Az LCR Honda versenyzője, Álex Rins a Yamahához igazolt, hogy Quartararo mellett Franco Morbidelli helyét vegye át a 2024-es MotoGP versenyzői felállásban. Rins az egyetlen olyan versenyző, aki az idei szezonban nagydíjgyőzelmet aratott a Ducati-pilóták mellett.

„Ami Rinst illeti, egy új kihívást jelent a csapat számára, valamint számomra is” ─ mondta Quartararo.

„Rengeteg tapasztalattal rendelkezik teljesen más motorokon.”

A Suzukit képviselő Rins a 2019-es és a 2020-as szezonban felülmúlta Quartararo teljesítményét.

Ő váltja majd Morbidellit, aki a négy közös szezonban csak 2020-ban teljesített jobban Quartararónál.

Álex Rins egy év után elhagyja a Hondát

„Szinte az egész MotoGP-karrieremet Franco mellett töltöttem, régóta ismerjük egymást. A legjobbakat kívánom neki.”

„Előre kell nézni. A nyári szünet jót tett nekem. A szezon első fele nem úgy alakult, ahogy vártam. Úgy érezzük, és tudjuk, hogy nem állunk készen arra, hogy a dobogóért harcoljunk. Mindent nagyszerűen kell csinálnunk egy nagyszerű eredményért.”

A Yamaha ügyvezető igazgatója, Lin Jarvis hozzátette: „Az első félév kétségkívül csalódást okozott. Hasonlítsuk össze a tavalyi első félévet az ideivel, kiábrándító. Azt vártuk, hogy jobban teljesítünk,de ez eddig nem sikerült. Gyakran küszködtünk, mindössze két dobogós helyezést értünk el. Ez nem éri el azt a színvonalat, amit megszoktunk, és ahol lenni szeretnénk. Sokat kell dolgoznunk, és rengeteg dolgon kell javítanunk a jövőben.”