Jack Kennedy, a négyszeres Brit Supersport-bajnok „viccnek” nevezte, hogy a Ryanair nem engedte fel ingyen a repülőre a legutóbbi fordulóban nyert trófeáját. Viszont több hozzászóló arra hívta fel az ír pilóta figyelmét, hogy a ráadás csomagokért minden embernek fizetnie kell.
Még az igazán nagy bajnokoknak sincs minden ingyen. Legalábbis ezt bizonyítja a négyszeres Brit Supersport-bajnok Jack Kennedy – az elmúlt hat szezonban csak 2020-ban és 2023-ban talált legyőzőre – esete. Kennedy a sorozat legutóbbi fordulója után repülővel igyekezett Angliából haza, tehát Írországba. Ehhez a legnagyobb európai légitársaság, a szintén ír Ryanair szolgáltatását vette igénybe. Az útja viszont nem volt problémamentes, „köszönhetően” annak, hogy Thruxtonban megnyerte a főfutamot.
„Szép volt Ryanair – kezdte Kennedy az X-oldalán közzétett bejegyzését. – 75 fontot számoltatok fel azért, hogy a fedélzetre vigyem a trófeámat, amelyet az Egyesült Királyságban nyertem, amikor Írországba utaztam haza az FR667-tel [a légitársaság Birminghamből Dublinba közlekedő járatával]. Micsoda abszolút vicc.”
A probléma minden bizonnyal az volt, amit a fapados légitársaságokkal utazók jól ismernek: ha az ember kézipoggyásza a megszabottnál nehezebb vagy nagyobb, akkor ki kell fizetnie egy adott összeget. A nehézséget az okozza, hogy ezt nem minden esetben ugyanúgy bírálják el az egyes reptereken. Ebből a nézőpontból valóban jelentős összegnek látszódhat az a 75 font, ami cikkünk írásakor nagyjából 35 ezer forintnak felelt meg.
Viszont Kennedy garantáltan nem ekkor vitt haza először trófeát, hiszen csak az idei szezonban hat győzelemnél tart. Mellékesen ennek ellenére elég szoros az összetett, a 36 éves pilóta a thruxtoni győzelmével áll újra élre, de jelenleg csak 5 pont az előnye Ben Currie előtt. Visszatérve az eredeti témához: egy hozzászóló fel is vetette Kennedynek, hogy biztosan nem először találkozott ezzel a helyzettel. Ő erre azt válaszolta, hogy „az idei korábbi trófeákkal nem volt probléma, sem a Ryanairnél, sem az Aer Lingusnál”.
A hozzászólókat egyébként eléggé megosztotta az ügy. Egy részük a légitársaság gyakorlatát kezdte el kritizálni. Valaki például azt írta, hogy „a Ryanair a [fedélzetre vitt] ujjakért és lábujjakért is pénzt kérne, ha megtehetné”. A legtöbben viszont arra hívták fel Kennedy figyelmét, hogy minden embernek fizetnie kell, ha egy ekkora előre nem jelzett csomaggal érkezik meg a kapuhoz. „Csak azért, mert nyertél egy trófeát, miért mentesülnél a poggyászra vonatkozó korlátozások alól…?” – tette fel a kérdést egyikük, másvalaki pedig azt adta ironikusan a pilóta szájába, hogy „ó, adjatok nekem különleges bánásmódot”.
Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere szerint Enea Bastianini kimondottan okosan kezeli a gumikat a futamok elején, ami sokat segített neki a Brit Nagydíjon. Az olasz szakember arra is kitért, hogy a hétvégén a Red Bull Ring miként fogja igénybe venni az abroncsokat.
Nagyszerű teljesítménnyel rukkolt elő az előző fordulóban Enea Bastianini. A Ducati pilótája a Brit Nagydíjon mind a sprintet, mint a főfutamot megnyerte. Bastianini mindkét alkalommal fokozatosan építette fel a versenyét, és csak a hajrában – szombaton öt, vasárnap két körrel a leintés előtt – vette át a vezetést. A Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere, Piero Taramasso azt gondolja, hogy ez nem volt véletlen.
„Már az előző szezonokban is láthattuk, hogy Enea egy olyan pilóta, aki jól tudja kezelni a gumikat – mondta Taramasso az olasz Motorsportnak. – Szerintem az a titka, hogy az első három-négy körben, amikor még új a gumi, sikerül nem támadnia. Mondjuk úgy, hogy alkalmazkodik [az új gumihoz], aztán amikor már stabilizálódott és megfelelő hőmérsékletre került, akkor kezd el támadni, a gumi akkor pedig már sokkal ellenállóbb.”
„Amikor az abroncs még új, akkor sokkal érzékenyebb – magyarázta. – Tehát ha az első két-három körben túl sokat támadsz vele, akkor tönkreteszed a felületét, és onnantól nehezebb jó állapotban megtartani. De ezt már korábban is láthattuk [Bastianinitól], amikor a mi gumijainkat használta. Szóval én azt hiszem, hogy ez az a tényező, ami a kiemelkedő teljesítménye mögött áll. Persze vannak más olyan pilóták is, akik képesek erre: gondolok most például Bagnaiára. Viszont ő néha kénytelen [túl korán] támadni, hogy elöl maradjon. Ő ugyanis mindig a tabellát nézi, és ennek bizonyos esetekben megfizeti az árát”.
Taramasso arra is kitért, hogy a most hétvégén következő Osztrák Nagydíjra milyen abroncsokkal készülnek. „A Red Bull Ring egy nagyon különleges vonalvezetésű pálya, sok egyenessel, emiatt nagy kigyorsításokkal és elég kemény féktávokkal. Ezek pedig mind az első, mind a hátsó gumit kimondottan nagy terhelésnek teszik ki. Bár persze a leginkább a hátsó szenved, hiszen a kigyorsítások miatt nagyon nagy terhelésnek van kitéve. Ennek következtében a futófelület középső részén eléggé megemelkedhet a hőmérséklet, ezért Ausztriában egy speciális konstrukciót használunk.”
„Ezt már több szezon óta használjuk itt [a Red Bull Ringen], és ezzel egy kicsit jobban kordában lehet tartani a hőmérsékletet: a megszokott [konstrukcióhoz] képest körülbelül 10 fokkal kevesebbet generál – jelentette ki. – Az pedig nyilvánvaló, hogy a hőmérséklet ellenőrzése jobb teljesítményt tesz lehetővé. Viszont az előrejelzések szerint szombaton és vasárnap is várható néhány zivatar. A Red Bull Ring nedvesen pedig egy elég »gonosz« pálya tud lenni, mert a sok emelkedő és lejtő miatt valódi patakok alakulnak ki rajta. Mindenesetre, ha tényleg megérkezik az eső, akkor a szokásos esőgumikat fogjuk javasolni, amelyek korábban mindig jól teljesítettek, amikor itt igénybe vették őket.”
Bejelentették, hogy a jelenleg a Moto2-ben vitézkedő Ogura Aj két évre aláírt a Trackhouse Racinghez. A japán pilóta leigazolása abból a szempontból meglepetésnek tekinthető, hogy a középső kategória élmenői közül nem az amerikai Joe Roberts lett a kiválasztott. A csapat már korábban meghosszabbította Raúl Fernández szerződését, így Ogura Miguel Oliveira helyét fogja átvenni.
Az RNF kitiltása után idén megérkező Trackhouse Racinggel a Team Roberts 2007-es kiszállása óta első alkalommal lett újra amerikai csapat a MotoGP-ben. Ráadásul az istálló lépten-nyomon kihangsúlyozta a „nemzetiséget”, elég csak az idény első felében használt festésükre gondolni.
Ezek után pedig egyértelműnek tűnt, hogy ha az egyik motorjuk gazdátlanná válik, akkor egy amerikai pilótát ültetnek fel rá (ez korábban kimondott céljuk is volt). Amikor Miguel Oliveira esetleges távozása felmerült – feltehetően a Pramachoz tart – már a megfelelő jelölt is megvolt. Méghozzá a Moto2-ben szereplő Joe Roberts, aki idén jól teljesít a középső kategóriában.
Végül azonban a Trackhouse mégsem őt választotta, hiszen csütörtökön bejelentették, hogy Ogura Aj két évre aláírt hozzájuk. Az idén még szintén a Moto2-ben vitézkedő japán pilóta a következő idényben csatlakozik az istállóhoz, amelynél így Raúl Fernández csapattársa lesz. A spanyol motorossal ugyanis már korábban szerződést hosszabbított az alakulat.
Ogura jelen állás szerint számszakilag jobb választás volt, mint Roberts, hiszen 142 ponttal a tabella második helyén áll, míg vetélytársa 123-mal a harmadik. Persze az összehasonlítást megnehezíti, hogy az amerikai pilóta Kalexszel, míg ellenfele Boscoscuróval versenyez, de tény, hogy a 23 éves motoros tíz forduló alatt két győzelmet, valamint további két dobogós helyezést szerzett, és egy kivétel nélkül minden futamon az első hétben zárt.
„Először is szeretnék köszönetet mondani mindazoknak, akik részt vesznek ebben a projektben, és mindenkinek, aki támogatott engem. Természetesen ez egy megvalósult álom! Ez volt az utolsó lépés, amelyet meg kell tennem – olvashatóak Ogura szavai a közleményben. – A MotoGP a legmagasabb szint, amit valaki elérhet, szóval nyilvánvalóan nagyon boldog vagyok, hogy eljutottam oda. Hihetetlenül boldog vagyok, hogy a királykategóriában versenyezhetek, és alig várom, hogy ezt a Trackhouse Racinggel tegyem meg.”
„Az egyértelmű számomra, hogy a csapat nagyon versenyképes, a motor pedig nagyon erős, szóval nekem versenyzőként az lesz a dolgom, hogy mindent megtegyek, amit csak tudok – tette hozzá. – Viszont most még a Moto2-es világbajnokságra kell koncentrálnom. Megpróbálom a lehető legjobban befejezni az idei évet, hogy elég felkészült legyek a 2025-ös MotoGP-idényre. Köszönöm mindenkinek, jövőre találkozunk.”
„Üdvözöljük Ogurát – izgatottak vagyunk, mivel véglegesítettük azt a lehetőséget, hogy egy új projektet kezdjünk el vele, a Moto2 egyik legtehetségesebb versenyzőjével – mondta Davide Brivio csapatfőnök. – Nagyra értékeljük a vezetési stílusát, a versenyeken tanúsított rugalmasságát, és úgy érezzük, hogy megvan benne a potenciál ahhoz, hogy egy nagyszerű MotoGP-pilótává váljon.”
Ogura 2016-ban villant meg először, amikor második lett az Asia Talent Cupban – egyébként ő lesz az első MotoGP-pilóta, aki ebből a nevelőszériából került ki. A következő kiemelkedő eredményét 2020-ban érte el, amikor harmadik lett a Moto3-as világbajnokságon. Ezután lépett fel a középső kategóriába, amelyben ma is versenyez.
2022-ben aztán második tudott lenni a Moto2-ben Augusto Fernández mögött. Idénre pedig elhagyta a Honda által támogatott Team Asia alakulatát, és az MT Helmetshez igazolt. Ezzel párhuzamosan visszautasította a japán gyártó által felkínált MotoGP-ülést: egyrészt bajnokként szeretett volna felkerülni a királykategóriába, másrészt nem győzte meg az aszakaiak meglehetősen gyenge szereplése. A számítása végül bejött: a spanyol csapattal is meg tudta mutatni magát, és jövőre már a MotoGP-ben láthatjuk. Mellesleg így elég valószínűnek tűnik, hogy Nakagami Takaaki legalább még egy évet marad az LCR-nél, de persze az ő helye sem biztos.
Andrea Iannone szerződése lejár az idei szezon végén. Az olasz pilóta már elkezdett tárgyalni a hosszabbításról a mostani csapatával. Viszont a szavai alapján inkább egy gyári istállónál szeretné folytatni a pályafutását.
Idén tért vissza Andrea Iannone a motorversenyzés világába, miután letöltötte a doppingolásért kapott négyéves eltiltását. Az olasz versenyző a GoEleven csapatánál kapott lehetőséget, amelynek színeiben egy Ducatit vezethet. A Superbike-világbajnokság mostani idényét pedig kifejezetten jól kezdte.
Így még az is felmerült, hogy ő kerülhet a bolognaiak gyári csapatához, ha Álvaro Bautista a visszavonulást választaná. Viszont a címvédő azóta nyilvánosan elköteleződött a folytatás mellett, így a legújabb hírek szerint már a Ducatinál pattog a labda ebben a kérdésben. Iannone így minden bizonnyal eggyel kevesebb lehetőség közül választhat, amikor dönt a jövőjéről, a szerződése ugyanis lejár a szezon végén.
„Már elkezdtem tárgyalni a GoElevennel, de jelenleg még semmi sem biztos, majd meglátjuk – tekintett előre Iannone. – Ez egy fontos időszak a jövőm szempontjából. Szóval szeretnék mindent pontosan felmérni, de nem stresszelek, mert még csak az első szezonom felénél járunk. Idén érkeztem meg [a sorozatba], de mintha már mostanra megcáfoltam volna, amit a versenyképességemről gondoltak. Pedig itt nem könnyű megfelelni, a lehető legjobb helyzetet kell hozzá kialakítani. Én ráadásul a »kanapéról« jövök, így pedig ez még nehezebb.”
„Egy pilóta [szempontjából] mindennek kell, hogy értelme legyen. Vagyis lennie kell kilátásnak arra, hogy valamikor a világbajnoki címért harcoljon – magyarázta. – Ha nincs ilyen perspektíva, akkor az egész bonyolulttá válik. Én biztosan nem vagyok olyan pilóta, aki beéri egy ötödik hellyel, vagy azzal, hogy a független [pilóták] versenyét megnyerni.”
„Én mindig is azért versenyeztem, hogy megpróbáljak győzni, és mindig is azért edzettem, hogy a legnagyobbakkal küzdhessek – tette hozzá. – Olyan ember vagyok, aki nagyot álmodik, szóval most már nem szándékozom megelégedni csupán a versenyzéssel. Akkor inkább otthon maradok. Hogy kár lenne ezért? Igen, de ha nem versenyezhetsz a győzelemért, akkor akár otthon is maradhatsz. Abszolút benne lennék egy olyan projekt felkarolásában is, amellyel egy-két éven belül harcolhatnék a győzelemért. Szóval nem félek attól sem, hogy otthon maradjak, és attól sem, hogy váratlan lépést tegyek. Örömmel dolgozom, de előtte arra rá kell jönnöm, hogy elég fontos vagyok-e annak a bizonyos projektnek, vagy sem.”
Az előttünk álló hétvégén fog sor kerülni a gyorsaságimotoros-világbajnokság Osztrák Nagydíjára. A forduló egyik legnagyobb kérdése, hogy a KTM hazai környezetben képes lesz-e újra felvenni a versenyt az élmezőnnyel.
Annyi biztos, hogy Ausztriában mindig is szerették a motorsportot. A gyorsaságimotoros-világbajnokság először 1971-ben vendégeskedett az országban, pontosabban a Salzburgringen, amelyre 1994-ig minden szezonban ellátogatott a mezőny. Ezután egy év szünet következett, majd 1996-ben és 1997-ben már az A1-Ring volt a forduló helyszíne. Azonban ezt követően hosszú ideig egyik ausztriai pálya sem került bele a naptárba.
2016-ban bőgtek fel újra a motorok az akkor már Red Bull Ring nevet viselő A1-Ringen, ahol azóta a MotoGP az összes idényben megfordult. Ráadásul a koronavírus által felforgatott 2020-as szezonban, majd a Finn Nagydíj törlése miatt a 2021-esben is két fordulót rendeztek a Spielberg mellett fekvő pályán, a szokásos Osztrák mellett ebben a két évben a Stájer Nagydíjra is sor került. Viszont az előttünk álló hétvégén nem a tartomány, hanem az ország nevével fémjelzett fordulót fogják megrendezni, azt, amely a nemrég bejelentett szerződéshosszabbítás által 2030-ig biztosította a helyét a naptárban.
Az Osztrák Nagydíj történelmének legeredményesebb pilótája Giacomo Agostini, mivel az olasz legenda háromszor lett az 500-as és háromszor 350-es mezőny legjobbja. Viszont, ha csak a királykategóriára koncentrálunk, akkor Agostinivel együtt hat olyan versenyzőt találunk, aki három győzelmet aratott Ausztriában. Közülük Andrea Doviziosót emelnénk ki, hiszen ő a 2016 óta íródó modern korszakban tudott így kitűnni. Az aktív pilóták közül Francesco Bagnaia volt a legsikeresebb, a Ducati motorosa eddig kétszer diadalmaskodott (főfutamon), így idén beérheti a listavezetőket. Bagnaia egyébként a tavalyi sprintet is behúzta, de ez ebben az esetben „nem számít”.
Ahogy már említettük, a Red Bull Ring eredetileg nem ezt a nevet viselte. A létesítmény 1969-ben még Österreichringként és a mostanihoz képest sokkal hosszabb nyomvonallal nyitotta meg a kapuit. A pálya 1995-ben jelentős átszabáson esett át, és ekkortól viselte az A1-Ring nevet. 2004-ben aztán megvette a Red Bull alapítója, Dietrich Mateschitz, aki nem akart nagyobb összegeket ráfordítani, így átmenetileg bezárt.
Viszont az idő előrehaladtával egyre fontosabbak lettek a technikai sportok az osztrák energiaital-gyártónak, a pályát így 2011-ben újranyitották Red Bull Ringként. A MotoGP szempontjából azóta is elvégeztek rajta egy fontos átalakítást, hiszen egy sikánt illesztettek be a hosszabb egyenes közepére. A 2022 márciusában befejezett munkálatokat az azt megelőző évek komoly balesetei és a folyamatosan növekvő sebesség tette szükségessé. A motorosok által jelenleg használt nyomvonal így 4348 méter hosszú, nyolc jobb- és három balkanyart tartalmaz, amelyeket az óramutató járásának megfelelően teljesítenek.
Forrás: Wikimedia Commons
A pályán a körrekordot Marco Bezzecchi tartja, aki tavaly a 1:28.533 másodperccel bizonyult a legjobbnak a pénteki edzésen. Ami a legjobb pole pozíciót érő, illetve versenyben futott időt illeti, mindkettő Bagnaia nevéhez fűződik. A Ducati pilótája a tavalyi időmérőn 1:28.539, míg a sprinten 1:29.840 alatt ért körbe. A legnagyobb végsebességet Enea Bastianini esetén jegyezték fel, aki az előző évben 315,7 km/h-val száguldott a mérési pontnál.
Last year's pole at the Red Bull Ring belonged to @PeccoBagnaia🔥
Mellesleg az aszfaltcsík nemrég víz alá került, de ez minden bizonnyal nem fogja befolyásolni a mostani hétvége történéseit. Ellentétben az esővel, amely az előrejelzések szerint szombaton és vasárnap is megnehezítheti a versenyzők dolgát. Cikkünk írásának pillanatában különösen az látszik valószínűnek, hogy a főfutam idején nedves lesz a pálya. Ráadásul a levegő hőmérséklete sem lesz túl magas, ami szintén nem ideális a tapadás szempontjából.
Az viszont kétségtelen, hogy a helyi szurkolók még esőben is buzdítani fogják a KTM pilótáit. A mattighofeni gyártónál teljesen hazai terepen érezhetik majd magukat, hiszen esetükben a nemzetiség mellett a főszponzor is „stimmel” – ahogy a pályának, úgy a gyári csapatuknak is a szintén osztrák Red Bull a névadója.
A hétvége egyik legnagyobb kérdése, hogy a KTM pilótái képesek lesznek-e felnőni a szurkolóik elvárásaihoz, és egyikük fel tud-e majd állni a dobogó tetejére. Ez nem lenne példa nélküli, hiszen az elmúlt években két győzelmet is arattak a Red Bull Ringen. 2020-ban a szatellitcsapatnál versenyző Miguel Oliveira emlékezetes módon az utolsó kanyarban utasította maga mögé Brad Bindert és Jack Millert.
How to keep your cool in a manic last lap and claim a sensational maiden #MotoGP win 🤯
2021-ben aztán Binder lepte meg a mezőnyt. A többséggel ellentétben nem ment be motort váltani az esős futamon, és száraz pályára való gumikkal kitartott a leintésig. Ám a dél-afrikai pilótának nemcsak szokatlan körülmények között megy a spielbergi pályán, hiszen tavaly ő volt a mindkét viadalt megnyerő Bagnaia első számú kihívója, ami két második helyet ért neki.
Az említetteken kívül a KTM még egy dobogós helyet szerzett hazai környezetben: Pol Espargaró 2020-ban harmadik lett a Stájer Nagydíjon. Ezt már csak azért is érdemes kiemelni, mert a fiatalabb Espargaró fivér idén szintén ott lesz a mezőnyben. Jelenleg az osztrákok tesztpilótája, akik szabadkártyával benevezték a fordulóra. Mellesleg ugyanígy tett a Honda Stefan Bradl és az Aprilia Lorenzo Savadori esetében.
Visszatérve a KTM-hez: talán nem túlzás azt állítani, hogy aktuálisan nem annyira jók az esélyeik, ha a dobogó tetejét célozzák meg. A 2022. októberi Thai Nagydíj óta nem nyertek futamot, száraz pályás győzelmet pedig legutóbb 2022 májusában, Barcelonában arattak. Ráadásul mindkétszer az az Oliveira villant meg, aki már nem tartozik a kötelékükhöz.
A négy mostani pilótájuk közül reálisan kettő esetén merülhet fel, hogy a hétvégén odaérhet a végjátékban az élmezőny közelébe. Talán nem meglepetés, hogy nem az idén kimondottan gyengén muzsikáló Augusto Fernándezre és az esetleges új szerződésével foglalkozó Jack Millerre gondoltunk. Mind Binder, mind Pedro Acosta már többször is felállhatott a mostani szezonban a dobogóra – ami meg is látszik az összetettbeli helyezésükön –, de mindketten inkább az idény elején emelkedtek ki, bár az előző forduló, a Brit Nagydíj sprintjén elég versenyképesnek mutatkoztak. Attól legalább nem kell tartania a szurkolóiknak, hogy az újonc ne értené az Osztrák Nagydíj jelentőségét.
„A Red Bull Ring mindig is egy nagyon különleges pálya volt a Pierer Mobility [a KTM-et is tulajdonló cég – a szerk.] családjának és jómagamnak is – nyilatkozta Acosta. – Ez egy olyan pálya, amelyet szeretek, és amelyen korábban jó eredményeket értem el. Azt majd meglátjuk, hogy ez a lendület kitart-e az idei szezonban. Alig várom, hogy pályára gurulhassak az osztrák szurkolóink előtt, és megmutathassam nekik, futamról futamra fejlődünk, hogy aztán a lehető legjobb műsort nyújtsuk nekik. Jól érzem magam, és nagyon motivált vagyok.”
A KTM győzelmének útjába természetesen leginkább a Ducati állhat. A bolognaiak dominálnak az idei szezonban, ami jól látszott Silverstone-ban is. A Brit Nagydíjon csak Bagnaia bukása miatt nem vitték el mind a hat dobogós helyet a pilótáik, így „csak” ötre futotta. Amennyiben vasárnap egy Desmosedici szeli majd át elsőként a célvonalat, az lesz a gyártó 97. királykategóriás futamgyőzelme, amivel beérné a ranglistán a negyedik Suzukit. A harmadik pozíció viszont még onnan is messze van, hiszen az MV Agusta neve mellett a 139 szerepel.
Három szabadkártyás pilótával bővül a MotoGP mezőnye az Osztrák Nagydíjon. Pol Espargarót a KTM, Stefan Bradlt a Honda, Lorenzo Savadorit pedig az Aprilia nevezte be a fordulóra.
Az előttünk álló hétvégén fog sor kerülni az idei Osztrák Nagydíjra, amelynek most is a spielbergi Red Bull Ring fog otthont adni. A pályával ellentétben viszont a mezőny mérete nem a megszokott lesz, hiszen huszonkettő helyett huszonöt motort láthatunk majd a rajtrácson. Ennek az az oka, hogy három gyártó is benevezte az (egyik) tesztpilótáját a fordulóra.
A hazai versenyhétvégéjén a KTM Pol Espargarót fogja motorra ültetni. A fiatalabb Espargaró fivérnek ez lesz idén a második szabadkártyás indulása. Először az Olasz Nagydíjon vett részt, Mugellóban a sprintet tizennegyedikként, a főfutamot pedig tizenhetedikként zárta. Annyi biztos, hogy megfelelően felkészült a fordulóra – júliusban ugyanis egy kétnapos tesztet teljesített a spielbergi pályán Dani Pedrosa és Pedro Acosta társaságában.
A Honda – Aleix Espargaró érkezéséig még egyetlen – tesztpilótája, Stefan Bradl is ott lesz a Red Bull Ringen. A német motorosnak ez lesz idén a negyedik szabadkártyás lehetősége, eddig Jerezben, Barcelonában és a Sachsenringen mérettette meg magát. A legjobb eredményét a Spanyol Nagydíj főfutamán érte el, amelyen tizenhatodik lett. Bradl a SPEEDWEEK.com-nak felfedte, hogy a szezon további részében még kétszer, Misanóban és Valenciában szintén csatlakozik a mezőnyhöz. A japán gyártó tehát ezen a téren teljesen kihasználja a koncessziós jogait.
Az Aprilia sem akart ebben lemaradni, ők Lorenzo Savadorit indítják el. A noaleiek tesztpilótája idén szintén a negyedik alkalommal „kap szabadkártyát”, eddig Jerezben, Mugellóban és Assenben láthattuk. A legjobb eredményét, egy tizenhatodik helyet a Spanyol Nagydíj sprintjének végén jegyezhette fel. Azonban nem minden sikerült jól neki, a Holland TT szombati napját biztosan nem a tervei szerint zárta. Az olasz motoros ugyanis hatalmasat esett, és így többszörös törést szenvedett el a gerince ágyéki szakaszának keresztirányú nyúlványainál. Ebből még nem sikerült teljesen felépülnie, de így is vállalta, hogy rajthoz áll.
„Alig várom, hogy újra versenyezhessek. Fizikailag még mindig nem vagyok százszázalékos állapotban, de már sokat haladtam [a felépüléssel] – mondta Savadori. – Egy »laboratóriumi« motorral fogok versenyezni, hiszen a hétvégén több fejlesztést is kipróbálunk. Rengeteg munka vár rám, többek között olyan is, amely nagyon [fontos] a jövőre nézve.”
A Pramac a következő szezonban már a Yamaha ügyfele lesz. A japán gyártó egyik vezetője nemrég elárulta, ők fognak dönteni a csapat pilótafelállásáról, majd azt is felfedte, hogy kik kerültek be a jelöltjeik sorába.
Azt már biztosan tudjuk, hogy kik lesznek a Yamaha gyári csapatának pilótái a következő MotoGP-szezonban. A japán gyártó ugyanis előbb Fabio Quartararo, majd Álex Rins szerződését is meghosszabbította, így tehát változatlan felállással vágnak majd neki a 2025-ös idénynek.
Viszont a következő szezonban már nemcsak kettő, hanem négy M1 lesz a rajtrácson, hiszen a Yamaha megállapodott a Pramackal. Az olasz istálló a Ducatit hagyja el a hangvillások kedvéért, akiknek így két évnyi szünet után lesz újra ügyfélcsapatuk. Ám az alakulat mostani pilótáit nem fogják „megörökölni”, hiszen Jorge Martín már aláírt az Apriliához, Franco Morbidelli pedig beismerten a VR46-hoz tart.
Az eddig felröppent hírek alapján pedig nagyon valószínűnek tűnik, hogy Miguel Oliveira kapja meg a Pramac egyik motorját, erről állítólag már meg is egyeztek a felek. Az viszont eddig kérdéses volt, hogy ki fogja kimondani az utolsó szót ebben a kérdésben. „A partnercsapatunkról van szó, a Yamaha szállítja majd a motorokat és [szerződik le] a versenyzőkkel, szóval mi fogunk dönteni, de nyilvánvalóan a Pramac érdekeit és aggályait figyelembe vége fogjuk meghozni a végső döntést” – nyilatkozta az iwatai gyártó egy meg nem nevezett vezető beosztású alkalmazottja az olasz Motorsportnak.
„Az első opció az volt, hogy egy tapasztalt pilóta [Oliveira] és egy fiatal versenyző, egy újonc duóját szerepeltessük – árulta el. – Ebben a megközelítésben az első jelölt Sergio García, a második pedig Alonso López volt a portugál partnerének, ők jelenleg mindketten a Moto2-ben versenyeznek. A második felmerülő lehetőség az volt, hogy két tapasztalt, a kategóriát [a MotoGP-t] jól ismerő versenyzőt szerződtessünk, hogy ezáltal gyorsabban tudjuk fejleszteni a motort. Majd miután beszéltünk a Pramac vezetőivel, a szponzoraik érzékenysége miatt felmértük egy fiatal olasz versenyző [leigazolásának] lehetőségét is.”
Az utóbbival szinte biztosan a szintén a Moto2-ben szereplő Tony Arbolinóra utalt, aki mellett Quartararo is kiállt. Most azonban nagyon úgy fest a helyzet, hogy nem Arbolinót, hanem egy „a kategóriát jól ismerő versenyzőt” tesznek meg Oliveira csapattársának, méghozzá azt a Jack Millert, aki kiszorult a KTM kötelékéből.
Francesco Bagnaia elmondta a véleményét arról, hogy a Ducati Marc Márquezt viszi fel a gyári csapatához. A címvédő emellett az idei szezonjáról is szót ejtett, és elárulta, melyik volt a kedvenc királykategóriás motorja.
Az idei szezonra igazolt a Hondától a Gresinihez, de jövőre már a Ducati gyári csapatát fogja erősíteni Marc Márquez. Amikor a bolognai gyártó bejelentette a nyolcszoros világbajnok érkezését, sok szurkoló és szakértő meglepődött. A piros motor másik esélyese ugyanis az a Jorge Martín volt, aki a Brit Nagydíj óta újra vezeti a tabellát, és tavaly meg tudta szorongatni Francesco Bagnaiát a bajnoki versenyfutás során.
Ráadásul a közelmúltban elért eredményein kívül Martín mellett szólt az is, hogy nagyjából öt évvel fiatalabb, mint Márquez. A Ducati igazolási politikáját korábban pont az jellemezte, hogy lecsaptak a fiatal tehetségekre, most viszont radikálisan eltértek ettől, legalábbis sokan élükön az Enea Bastianinit menedzselő Carlo Pernattal így látták. Ráadásul Francesco Bagnaia – aki máskor sem félt a munkaadója finom kritizálásától – is egyetért velük.
„Azt hiszem, [a Ducatinál] úgy döntöttek, hogy változtatnak a stratégiájukon – mondta Bagnaia a MotoGP hivatalos honlapjának. – Ami eddig úgy nézett ki, hogy hisznek a fiatal pilótáikban, és lehetőséget adnak nekik, hogy [előbb-utóbb] a gyári csapathoz kerüljenek. Most viszont elvitték Marcot, akinek [nagyon sok] bajnoki címe van. Az biztos, hogy [Marc] hihetetlenül versenyképes lesz, hiszen már most is nagyon gyors, és jövőre a lehető legjobb dolgok állnak majd a rendelkezésére. Ahogy egyébként többé-kevésbé már most is. De az, hogy az egyik piros motoron fog ülni, biztosan nagyon motiválja majd arra, hogy felérjen a csúcsra.”
„Szerintem [Marc leigazolása] nagyon jól is elsülhet, de katasztrófa is lehet belőle! Szóval ahhoz, hogy ez kiderüljön, várnunk kell a következő szezon elindulásáig – tette hozzá. – Katasztrófa akkor lehet belőle, ha elkezdünk kiabálni vagy valamilyen »vitákat« lefolytatni. De szerintem mindketten elég okosak vagyunk, és ő tökéletesen alkalmazkodni fog [a csapaton belüli helyzethez].”
Márquez leigazolása, vagyis pontosabban a gyári csapat kapujának bezáródása miatt Enea Bastianini, Jorge Martín és Marco Bezzecchi is elhagyja a Ducati kötelékét. „Három ilyen versenyzőt elveszíteni hatalmas veszteséget jelent, mert így három nagyon gyors versenyzőt »adsz oda« a többi gyártónak – magyarázta Bagnaia. – Hárommal több vetélytársunk lesz, de anélkül, hogy láthatnánk az adataikat.”
A címvédő ezután arra is kitért, hogyan alakult eddig az idénye. „A szezon első része nem volt túl jó, mármint az első három-négy forduló – tekintett vissza. – Katarban nyertem, de aztán Austinban és Portimãóban is küszködtünk egy kicsit, mert a teszteken kihagytunk valamit, amit ki kellett volna próbálnunk. Nem fejeztük be tökéletesen a munkát, mivel rengeteg dolgunk volt. De aztán Jerezben a pénteki nap során végeztünk vele. Szóval egészen addig egy kicsit küszködtünk. Nem voltam teljesen elégedett az új motorral, ami nem volt könnyű. De aztán sokat tudtunk fejlődni. Jerezben győztem, majd Le Mans-ban ismét a győzelemért harcoltam, és végül megnyertem [a nyári szünet előtti] utolsó futamokat, miközben egyre jobban éreztem magam a motoron. Rájöttünk, hogy mit kell csinálni ezzel a géppel. Sokat fejlődtünk, és ezt folytatni is fogjuk. Nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy tökéletesen [érezzem magam] az új motoron, de apróbb részletek még hiányoznak.”
Bagnaia első királykategóriás bajnoki címét 2022-ben szerezte. Valószínűleg tehát nem véletlen, hogy az akkori Ducatija nagyon a szívéhez nőtt. „A GP24 a keveréke a GP22-esnek és a GP23-asnak – jegyezte meg. – De úgy gondolom, hogy a 22-es volt a csúcs. Nekem az volt a legjobb [motorom], amelyet valaha használtam a MotoGP-ben.”
Marc Márquez rámutatott, hogy az aerodinamika miatt ma már nem lehet úgy bevenni a kanyarokat, ahogy azt korábban Casey Stoner és Dani Pedrosa csinálta. A MotoGP jelenlegi szabályrendszerét maga Stoner is kritizálta.
MotoGP-rajongókkal beszélgetve nem egyszer hallhatja az ember a jól ismert fordulatot: régen minden jobb volt. A hangoztatói általában azt értik ez alatt, hogy napjainkban kevésbé szorosak a versenyek, és a nézők kevesebb előzést láthatnak, mint korábban. Utóbbinak a csökkenését a szakértők legtöbbször az aerodinamika elterjedésével magyarázzák. A 2010-es évek második felétől valóban már szinte elképzelhetetlenek a királykategóriás gépek szárnyak nélkül. Ez pedig Marc Márquez elmondása szerint a vezetést is megváltoztatta.
„Különösen a fékezésnél és a kanyarokban, azt kell tenned, amit a motor akar, és nem azt, amit te szeretnél csinálni – magyarázta Márquez. – Ha a múltban láttad legalább egy kicsit Casey Stonert, vagy akár Dani Pedrosát, ők mindig csúsztatták a hátsó kereket, és azzal a csúszással mentek be [a kanyarokba]. Most már senki sem csinálja ezt. Hogy miért? Mert így megölöd az aerodinamikát, és onnantól csak még nehezebb lesz a dolgod.”
Egyébként Stoner maga is többször kritizálta már a mai MotoGP-t, a kétszeres világbajnok leginkább a szabályokat állította a célkeresztjébe. A 2027-ben érkező új szabályrendszer sem nyerte el a tetszését, de korábban már a jelenlegi is megszólalásra késztette. „Mindig arra gondolunk, hogy ezt a fejlődést nem lehet megállítani – nyilatkozta. –Pedig meg lehetne, különösen egy prototípus-bajnokságban. Nincs szükségünk ezekre az utcán, úgyhogy szabályozhatjuk, hogy mit csinálunk.”
„Olyan szabályrendszerre van szükségünk, amely alapvetően tíz évre szól – tette hozzá. – A gyártók jönnek, tudják, mit tudnak félretenni a költségvetésből, ez reális. Hozzák vissza a Suzukit, a Kawasakit és más gyártókat! Tudnák, hogy tíz évig ugyanazok a szabályok, nem lesznek állandóan bajban, mert »erre most nincs meg a költségvetésünk«. Sok minden történik, amiről mindenki azt hiszi, hogy előreviszi [a sportágat]. Azonban le kell lassítaniuk. Idén egyetlen olyan futam sem volt, ahol minden [állandó] versenyző ott ült volna a helyén. Ez azt mutatja, hogy túl sok minden történik. Úgy érzem, mintha folyamatosan a Forma–1-et próbálnánk utánozni, csak nálunk sokkal több az elektronika.”
Danilo Petrucci hosszabbított a Barni Racinggel, és így a korábbi MotoGP-pilóta jövőre biztosan a Superbike-világbajnokság mezőnyéhez fog tartozni. A csapat tulajdonosa ekkor elárulta, hogy a jövőben szeretnének egy második motort is versenyeztetni.
2012 és 2021 között szerepelt teljes szezonos pilótaként a MotoGP-ben Danilo Petrucci. Ebben az időszakban összesen tíz alkalommal állhatott fel a dobogóra, kétszer annak a tetejére. 2023-ra átette a székhelyét a tengerentúlra, és lehúzott egy idényt a MotoAmerica Superbike-bajnokságában. A Ducatit képviselve pedig közel volt ahhoz, hogy felérjen a csúcsra, hiszen a végelszámolásnál csak 20-szal maradt el a győztes Jake Gagne pontszámától.
Nem meglepő, hogy ezután a Superbike-világbajnokságból keresték meg: korábbi csapata, a Barni Racing hívta. Petrucci jó emlékeket őrizhetett az alakulatról, hiszen még 2011-ben velük lett második az Superstock 1000-es Európa-bajnokságon. Terni születte így elfogadta az ajánlatot, és tavaly már Álvaro Bautistáékkal csatázott. Ezt pedig egészen eredményesen tette, hiszen az előző idényben három dobogóig jutott. Idén aztán tovább tudta emelni a lécet, hiszen már most négynél tart, és az összetettbeli hatodik helyével pillanatnyilag ő a legjobb független versenyző.
A szerződése viszont lejárt volna az idény végén. Ám nemrég bejelentették, hogy a 33 éves pilóta egy évvel meghosszabbította a szerződését a Barnival, így jövőre biztosan a mezőny tagja lesz. Ennek alkalmával megszólalt a csapat tulajdonosa, Marco Barnabò, aki azt is elárulta, hogyan szeretnék fejleszteni az istállót.
„Danilo szerződésének meghosszabbítása mindig is az egyik elsődleges célunk volt – mondta Barnabò. – Tisztában vagyunk azzal, hogy mennyire értékes, és bízunk a képességeiben. Nagyon örülök annak, hogy a következő szezonban is együtt dolgozhatunk vele. Egy olyan úton járunk, amely eddig is nagyszerű eredményeket hozott, például a nemrég véget ért portimãói hétvégén. Az a célunk, hogy 2024-ben és 2025-ben megszerezzük a független csapatok bajnoki címét, és felálljunk a dobogó legfelső fokára egy Superbike-futam után. Szeretném megköszönni Danilónak a csapat iránti bizalmát és megbecsülését, valamint minden szponzorunknak a támogatást, akik szintén nagyon akarták ezt a szerződéshosszabbítást.”
„A Sparkkal [a névadó szponzorunkkal] közösen azon dolgozunk, hogy még tovább fejlesszük a csapatot: egy második Panigale V4-et is szeretnénk indítani a Superbike-világbajnokságon. Ez mindig is szerepelt a céljaink között, szóval azt szeretnénk, ha lenne egy másik versenyzőnk is Danilo mellett.”
Azt persze még nem hozták nyilvánosságra, hogy kit ültetnének fel arra az esetleges második Ducatira. Viszont az nem jelentene meglepetést, ha Nicholas Spinelli is a jelöltjeik között lenne. A csapat 2009-ben debütált a Superbike-világbajnokságon, 2015 óta pedig teljes szezonos nevezőként vannak jelen. Azonban az eddigi egyetlen győzelmüket mégis az a Spinelli aratta, aki a sérült Petruccit helyettesítette az idei asseni fordulóban. A fiatal olasz tehetség a jó gumistratégiának és némi szerencsének köszönhetően tudta behúzni az esős futamot.