back to top
2025. június 27. 12:12
Kezdőlap Blog Oldal 446

Nem csak az autóké a világ – így ünnepelt a MotoGP Goodwoodban (videók)

0

Az előző hétvégén rendezték a Goodwoodi Sebességfesztivált, ahol a motorversenyzés korábbi és jelenlegi nagyságai is ott voltak. Ennek megfelelően a közönség jó néhány motort láthatott.

A hétvégén zajlott a motorsport egyik legnépszerűbb eseménye, a Goodwoodi Sebességfesztivál. A rendezvényről a legtöbbeknek alighanem az autók jutnak eszükbe, és ez nem véletlen, hiszen számos négykerekű gép felvonult a négy nap során. Ugyanakkor nem lehet elhallgatni, hogy a kétkerekűek is képviseltették magukat mind a versenyzők, mind a motorok terén.

A csütörtöki nap legemlékezetesebb pontja alighanem Pol Espargaró szereplése volt, aki először ült motoron nézők előtt azóta, hogy a Portugál Nagydíj második edzésén súlyosan megsérült. Rajta kívül a jelenlegi mezőnyből három tesztpilóta, Michele Pirro, Mika Kallio és Lorenzo Savadori húzhatta meg a gázkart. A régiek közül Randy Mamola és Kenny Roberts Jr. Pattantak motorra, és majdnem egyszerre értek át a célvonalon a két Suzukival. Rajtuk kívül az amerikai exversenyző fia, a 2014-es Moto2-es Brit Nagydíjon részt vevő Dakota is vezetett egy LCR Hondát.

A következő napon eleredt az eső, de a főszereplőket ez sem akadályozta meg abban, hogy szórakoztassák a közönséget. A fent felsoroltak közül mindenki újra motorra ült, rajtuk kívül pedig színre lépett néhány korábbi világbajnok. Az 500 köbcentis géposztály 1993-as győztese, Kevin Schwantz a bajnoki Suzukijával jelent meg, de a királykategória 1987-es győztese, Wayne Gardner, valamint honfitársa, Casey Stoner is ott volt. Utóbbi a 2008-as, 1-es rajtszámú Ducatijával szerepelt.

Szombaton és vasárnap pedig már a jelenlegi mezőny több állandó tagja is szerephez jutott. A Ducatitól Francesco Bagnaia és Enea Bastianini, a KTM-től Brad Binder és Augusto Fernández, az Apriliától Miguel Oliveira és Raúl Fernández szórakoztatta a közönséget. A korábbi legendák közül pedig Giacomo Agostini, Mick Doohan, Freddie Spencer és Àlex Crivillé is motorra ült.

Álex Márquez elárulta, mi sokkolta igazán, amikor megérkezett a Ducatihoz

0

Álex Márquez elmondta, Gigi Dall’Ignának, a Ducati Corse vezérigazgatójának hozzáállása megdöbbentette, amikor megérkezett az olasz gyártóhoz. A spanyol versenyző méltatta a motorját, de egy gyengeséget azért megemlített.

Álex Márquez az idei szezonra nemcsak csapatot, hanem gyártót is váltott, és három év után elhagyta a Hondát. A 27 éves motoros a Ducatihoz, illetve azon belül a Gresinihez igazolt, és bár többször is dobott el pontokat bukásával, a váltás így is bejött számára. A spanyol versenyzőnek még a sprintfutamokat nem számítva is több pontja van nyolc forduló után, mint amennyit tavaly egész idényben gyűjtött.

A MotoGP világán belül többé-kevésbé közmegegyezés, hogy a Ducati jelenlegi sikereinek legnagyobb letéteményese a gyártó versenyrészlegét irányító Gigi Dall’Igna. Nem véletlen, hogy Márquez is az ő nevét említette meg, amikor arról kérdezték, hogy mi lepte meg a leginkább az olasz gyártónál. A kétszeres világbajnok ugyanis olyasmit tapasztalt, amit a Hondánál nem.

„Gigi Dall’Igna és csapata az összes edzés után végigmegy minden egyes Ducati-versenyzőn – nyilatkozta a DAZN műsorában. – Mindig három van. Igazából ez lepett meg a legjobban, amikor megérkeztem. Mondták nekem [hogy ez a szokás], és a valenciai teszten a bokszban háromszor is megtörtént a nap folyamán. Ez sokkolt, ötleteket adott és segített nekem.”

Álex Márquez: Az ütközések néha frusztrálók, de mentálisan erősebbé tesznek

Márquez számára kifejezetten jól indult a szezon. Már a portimãói ötödik helye is dicséretre méltó, de Argentínában robbantott igazán nagyot. A spanyol versenyző Termasban megszerezte pályafutása első pole pozícióját a MotoGP-ben, majd felállhatott a dobogóra. Bár a Gresini csak a Ducati tavalyi motorjait használja, a háromszoros MotoGP-dobogós így is azt érzi, hogy a versenygép szinte minden területen erős.

„A Ducati elég sok jó tulajdonsággal rendelkezik, nem tudok csak egyet kiemelni – fogalmazott. – Az egész csomagjuk, ahogyan irányítják, ahogyan dolgoznak, amit a motor nyújt, általánosságban minden jó. Azt mondanám, hogy nincs gyenge pontjuk, Talán kanyarodásnál kicsit jobban küszködünk, de a többi [területen] nagyon jó, mind a fékezés, mind a kigyorsítás, mind a stabilitás szempontjából. Tudni kell, hogyan lehet a legtöbbet kihozni a helyzetből. Szerintem ez nemcsak a motorról vagy nemcsak az elektronikáról szól, hanem arról, hogyan kombináljuk az erőforrásban lévő erőt az elektronikával, és hogyan visszük át azt a hátsó kerékre.”

Márquez úgy érkezett meg a királykategóriába, hogy előtte mindkét kisebb géposztályban megszerezte a világbajnoki címet. A Hondánál eltöltött időszaka aztán csalódást keltő volt, hiszen azok után, hogy a 2020-as Francia és Aragóniai Nagydíjon egyaránt a második helyen ért célba, még csak dobogóra sem állhatott. A Gresini versenyzője ugyanakkor hangsúlyozta, ez már így is jóval több, mint amiről gyerekként álmodott.

„Mindig azt mondtam, hogy ha bajnok leszek a MotoGP-ben, hazamegyek – jelentette ki. – Mindent megtettem volna, azonban már most sokkal többet tettem, mint amennyit [valaha is] elképzeltem. Végül is, amikor az ember kicsi, el sem tudja képzelni, hogy két bajnoki címet szerez, futamokat nyer, és dobogóra áll. Szóval már most sokkal többet értem el, mint amiről kiskoromban álmodtam.”

Rossi tovább írja a történelmet, életében először nyert autóversenyen

0

Valentino Rossi nyerte a GT World Challenge Europe Sprint Cup misanói fordulójának második futamát csapattársával együtt. Az olasz versenyző ezzel először győzött négy keréken.

Az előző hétvégén rendezték a GT World Challenge Europe Sprint Cup második fordulóját Misanóban. A viadalon részt vett Valentino Rossi is, aki azóta, hogy 2021-ben visszavonult a MotoGP-től, az autóversenyzéssel próbálkozik. Az olasz pilóta a WRT csapatának színeiben, egy BMW M4 GT3-assal vágott neki a hétvégének, csapattársa pedig ezúttal is Maxime Martin volt.

A GT World Challenge Europe Sprint Cup misanói fordulójának második futama

Az első futamot összességében a huszonötödik, míg a profi kategórián belül a tizenkettedik helyről kezdhette meg az olasz versenyző, majd váltótársa a nyolcadik pozícióban ért célba az egyórás megmérettetésen. Mindez azt jelentette, hogy saját kategóriájukban a hetedik helyen zártak, 28,043 másodperccel lemaradva a futamot megnyerő Raffaele Marciello és Timur Boguszlavszkij mögött.

A második versenyen Martin kezdett, ezúttal a harmadik helyről. 17 perc után történt egy nagy baleset, amikor Alberto di Folco a hátsó egyenesben összetörte az autóját, így a különbségek eltűntek. A belga versenyző tartotta a kezdeti pozícióját, ahogyan a váltásnál is, ám a csere után átvették a vezetést, nem kis részben annak köszönhetően, hogy az addig nagy fölénnyel vezető csapattársaiknak, Dries Vanthoornak és Charles Weertsnek gondjaik voltak a kiállásnál.

Miután Rossi átvette a volánt, képes volt növelni az előnyt, és végül 4,243 másodperces előnnyel nyert. A 44 esztendős pilótán látszott, hogy sokat jelent neki a győzelem, még az örömkönnyek is megjelentek az arcán. MotoGP-versenyzőként háromszor nyert ezen a helyszínen, de ami igazán hozzátesz a siker értékéhez, hogy a pálya mindössze 12 kilométerre található szülővárosától, Tavulliától.

Rossiék ezzel feljöttek a bajnokság második helyére, miután a WRT belga párosához hasonlóan 30,5 pontot gyűjtöttek, de ők immáron rendelkeznek diadallal. Lemaradásul 16,5 egység az AKKodis ASP Team svájci-orosz párosa (utóbbi semleges színekben versenyez) mögött. A következő fordulót szeptember első hétvégéjén, Hockenheimben rendezik.

Mégsem a Honda és a Yamaha a hibás? – Stoner a szabályokat okolja a japánok szenvedéséért

0

Casey Stoner úgy véli, nem a Honda és a Yamaha a hibás a saját küszködéséért, hanem sokkal inkább a MotoGP döntéshozói a felelősek. Az ausztrál exversenyző elárulta, tart a japán gyártók kiszállásától.

A MotoGP jelentősen megváltozott az elmúlt években, ami a technikai szempontokat illeti. Előtérbe került az aerodinamika, és a motorokon megjelentek a szárnyak, és a versenyzőknek olyan segítségeik vannak, mint például a magasságszabályozó. A változások azonban sokaknak nem tetszenek, és ebbe a táborba tartozik Casey Stoner is.

Ennek a trendnek számos következményt, illetve hatást lehet tulajdonítani, ezek közül az egyik legfontosabb az erőviszonyok jelentős alakulása. Azok után, hogy az elmúlt évtizedeket a japán gyártók uralták, most az európaiak kerültek előtérbe: a Ducati tavaly már az egyéni bajnokságot is behúzta a gyártók és a csapatok közötti pontverseny mellett, és nagy bizonyossággal kijelenthető, hogy ez idén is meg fog történni (még ha ezúttal nem is a gyári alakulat zár majd az élen). Utánuk pedig a KTM és az Aprilia következik az erősorrendben.

Mindeközben a japán gyártók borzasztó időszakon mennek keresztül. A Honda évek óta szenved, és még Marc Márquez sem képes csodát tenni a motorral. Ezen a tényen még Álex Rins austini győzelme sem változtat, legfeljebb annyit, hogy emiatt nem ők, hanem a Yamaha áll a konstruktőri tabella utolsó helyén. A hangvillások tavaly még a vb-címért küzdöttek Fabio Quartararo révén, ám idén ők is gyengén teljesítenek. A harmadik japán gyártó, a Suzuki a tavalyi év végén intett búcsút a MotoGP-nek, és Stoner attól tart, hogy ez a veszély a másik kettő esetében is fennáll.

Stoner kifakadt: A MotoGP jelenleg kiábrándító, az összes sz*rságnak mennie kell

„Nem hiszem, hogy a Honda és a Yamaha a hibás a jelenlegi helyzetért – nyilatkozta a Goodwoodi Sebességfesztiválon. – Inkább úgy gondolom, hogy a szabályokat azért változtatták meg, hogy az aerodinamikával segítsék az európai gyártókat. Néhány évvel ezelőtt úgy döntöttek, hogy minden aerodinamikai segédeszközt betiltanak, de aztán ezt a tervet hirtelen felborították. Ezért hagyta el a Suzuki a MotoGP-t, és attól tartok, hogy a Honda és a Yamaha is távozni fog, mert ami most van, az nem az, ami mellett elkötelezték magukat. A motorok most Forma–1-es autók két keréken.”

Stoner ezzel arra célzott, hogy a négykerekű királykategóriában évtizedek óta nagy szerepe van az aerodinamikának, de ez gyakran megöli az élvezetes versenyzést, mert a hátul lévő nehezen tudja követni az előtte haladót a turbulens levegő miatt. A kétszeres MotoGP-világbajnok azonban nem csak ebből a szempontból tartja problémásnak a sorozat jelenlegi irányát.

„Nekik már itt vannak a szélcsatornáik meg minden – célzott az európai gyártókra. – Amikor utoljára néztem, az még motorsport volt, és nem Forma–1. Néhány éve még azt mondták, hogy más irányba kellene elmenni, de most hirtelen megváltozott a helyzet. Az aerodinamika sok erőforrást emészt fel, és az is igaz, hogy Japánban nehezebb gyorsan kifejleszteni valamit, mint Európában, de az aerodinamika pontosan erről szól. Nehéz megmondani, mi jár a japán gyártók döntéshozóinak fejében, személyesen nem beszéltem velük. Az viszont tény, hogy küszködnek, és talán nem akarják követni ezt a fejlődést. Véleményem szerint egyébként sem kellenének szárnyak meg ilyenek.”

Bautista rögtön kiesett, Razgatlıoğlu hatalmas csata után győzött a második imolai futamon

0

Toprak Razgatlıoğlu nyerte a Superbike-világbajnokság imolai fordulójának második futamát Axel Bassani és Jonathan Rea előtt. Álvaro Bautista szinte azonnal kiesett.

A második futammal zárult a Superbike-világbajnokság imolai hétvégéje. Még a Superpole verseny előtt a szervezők bejelentették, hogy 4 körrel lerövidítik a viadalt, így 19 helyett 15 körös volt a viadal. Ennek oka a magas hőmérsékleti viszonyok voltak. Az élről a délelőtt diadalmaskodó Toprak Razgatlıoğlu indult, mellőle a listavezető Álvaro Bautista és Andrea Locatelli rajtolt.

Razgatlıoğlut felhúzták, de így is legyőzte a bemelegítésen bukó Bautistát Imolában

A rajtnál Bautista átvette a vezetést, míg Locatelli szintén lerajtolta csapattársát. A Tamburello-sikánban azonban bekövetkezett a dráma, ugyanis a gyári Ducati versenyzője bukott, így az idény során másodszor nullázott. Az esés miatt Locatelli is tempót vesztett, így a török motoros hamar visszavette a vezetést. A két Yamaha-pilóta mögött Jonathan Rea, Axel Bassani és Alex Lowes volt a sorrend.

A 3. körben Rea megtámadta Locatellit, az előzés azonban nem sikerült, ellenben Bassani mindkettőjüket maga mögé utasította. Nem sokkal később aztán a brit versenyző is elment a Yamaha mellett, így visszaszerezte a harmadik helyet. Bassani ezt követően üldözőbe vette Razgatlıoğlut, akinek nem sikerült túlzottan ellépnie.

Az 5. körben Tito Rabat bukott, miközben Razgatlıoğlu próbált ellépni Bassanitól, de a Motocorsa Racing pilótája tudta tartani a 4 tized körüli különbséget, és Rea is közel volt hozzájuk. Az olasz versenyző többször is nézelődött, de néhány körön át nem tudott támadni. A 8. körben viszont egy szép manőverrel maga mögé utasította a bajnokság második helyezettjét.

Razgatlıoğlu nem szakadt le ellenfelétől, de támadni nem tudott, miközben Rea kicsit leszakadt. A 11. körben viszont Bassani figyelmeztetést kapott, mivel többször is átlépte a pályahatárokat. Egy körrel később azonban Razgatlıoğlu bebújt Bassani mellé, aki aztán azonnal visszaelőzte, de a török versenyző nem hagyta annyiban, és megint az élre állt. Nem sokkal korábban Lowes esett el, és adta fel a futamot.

Innentől kezdve nem volt kérdés, és Razgatlıoğlu maximálisan kihasználta Bautista nullázását, így 25 ponttal csökkentette hátrányát az összetettben, ami persze még mindig 70 pont. A dobogóra Bassani és Rea állhattak fel, mögöttük pedig Locatelli és Michael Ruben Rinaldi lett az első öt sorrendje. Bradley Ray a hatodik lett, amely a Superbike-ban töltött karrierje eddigi legjobb helyezése.

A Superbike-vb második imolai futamának végeredménye

Menedzsere „bizonyos garanciákkal” engedné Marc Márquez mellé a Moto2 listavezetőjét

0

Carlo Pernat úgy véli, Tony Arbolino számára könnyebb lenne, ha a Ducati nem hajtana végre komoly változtatásokat pilótafronton. A Moto2 listavezetőjének menedzsere azt sem zárta ki, hogy ügyfele a Hondánál mutatkozik be a MotoGP-ben.

Bár a MotoGP most tart a nyári szünet felénél, mindez nem jelenti azt, hogy a háttérben ne zajlanának a tárgyalások a jövő évi pilótafelállással kapcsolatban, Ami a kisebb kategóriákat illeti, a két leginkább keresett motoros a Moto2-es világbajnokság első két helyezettje, Tony Arbolino és Pedro Acosta. Előbbi esetében már biztos, hogy valamelyik KTM-en fog versenyezni jövőre, utóbbi jövője körül viszont sokkal több a kérdőjel.

Az utóbbi időben leginkább arról szóltak a pletykák, hogy az olasz motoros a Gresini színeiben, Fabio Di Giannantonio utódjaként debütálhat a királykategóriában. Az egyenlet ugyanakkor többváltozós, menedzsere, Carlo Pernat pedig saját elmondása szerint „ötven százalékban optimista”. A jelenleg a Yamahánál versenyző, ám onnan év végén jó eséllyel távozó Franco Morbidelli ugyanis szintén a Ducatinál köthet ki.

„A Morbidelli-problémának több megoldása is van, de az attól függ, hogy a Ducati hogyan dönt – nyilatkozta a GPone műsorában. – Ha úgy határoznak, hogy [Marco] Bezzecchi a Pramachoz megy, akkor Bezzecchi helye Morbidellié lesz, de ezt nem hiszem. Ha nem váltanak, akkor a Gresininél vagy az LCR Hondánál van hely, mivel [Álex] Rins távozik. Úgy tudom, hogy Lucio Cecchinello [az LCR csapatfőnöke – a szerk.] már beszélt Morbidellivel, és szüksége van egy tapasztalt versenyzőre. Remélem, a Ducati nem változtat a dolgokon. Ha így lesz, akkor jó esély van arra, hogy Arbolino a Gresinihez kerül. Ha a Ducati változtat, minden nehezebb lesz.”

Rins lenne az első számú jelölt Morbidelli helyére a Yamahánál?

Pernat korábban saját maga jelentette ki, hogy Rins már egy év után elhagyja a Hondát. A japán gyártónál azonban, különböző okokból, de egyik pilóta jövője sem vehető biztosra. Az olasz sztármenedzser olyan forgatókönyvet is elképzelhetőnek tart, hogy Arbolino a gyári alakulatnál, Marc Márquez csapattársaként debütálhat a MotoGP-ben, de ez esetben lennének feltételei.

„Azt hallottam, hogy a Honda változtatásokat hajt végre házon belül, hogy fiatal versenyzőket igazoljanak, hiszen egy sincs nekik – jelentette ki a 74 éves szakember. – Szerintem akár mindent újjáépíthetnek. Ez nagyszerű elképzelés, és bizonyos garanciák mellett Márquez mellé is betenném Arbolinót.”

Persze egyáltalán nem biztos, hogy a nyolcszoros világbajnok jövőre is a Honda színeiben fog versenyezni, még annak ellenére sem, hogy szerződése 2024-ig szól. A japán márka ugyanis látványosan küszködik, miközben versenyzője egyértelműen győzni akar. Alberto Puig, a Repsol Honda csapatfőnöke nemrég odáig ment, hogy kijelentette, ha Márquez menni akar, akkor nem fognak az útjába állni.

Razgatlıoğlut felhúzták, de így is legyőzte a bemelegítésen bukó Bautistát Imolában

0

Toprak Razgatlıoğlu nyerte a Superbike-világbajnokság imolai fordulójának Superpole versenyét, miután az utolsó előtti körben megelőzte Álvaro Bautistát. A harmadik helyen Andrea Locatelli végzett a másik Yamahával.

A szombati első futam után vasárnap a Superpole versennyel indult a Superbike-világbajnokság imolai programja. Az élről induló Toprak Razgatlıoğlu újabb lehetőséget kapott arra, hogy megverje a negyedikként rajtoló listavezetőt, Álvaro Bautistát. A spanyol versenyző a bemelegítésnél elesett, de el tudott indulni a futamon.

Ahogyan szombaton, úgy most is Andrea Locatelli jött el a legjobban, és Bautista is javított egy pozíciót, de Razgatlıoğlut nem tudta megelőzni. A címvédő csapattársa, Michael Ruben Rinaldi a nyolcadikról a negyedik helyre jött fel, de Jonathan Rea hamar meg tudta őt előzni. A rajt legnagyobb vesztese Bradley Ray volt, aki lesodródott a pályáról, ezért rengeteg pozíciót bukott.

 

A 3. kör elején Axel Bassani is megelőzte Rinaldit, így feljött az ötödik pozícióba. Egy körrel később Razgatlıoğlu elkezdte támadni csapattársát, ám Locatelli sikeresen védekezett. Ennek viszont az lett az eredménye, hogy az 5. kör végén Bautista megelőzte a török pilótát, majd a célegyenes végén a másik Yamahát is maga mögé utasította.

Nem sokkal később Razgatlıoğlu ismét próbálkozott, de Locatelli akkor még tartotta magát, amin az egyszeres világbajnok fel is húzta magát. Ezt követően viszont nem volt ellenszer, így a Gresini-sikánban feljött a második helyre, és üldözőbe vette Bautistát. A 10 körös futam 9. körében aztán egy váratlan ponton össze is jött az előzés, így a török versenyző átvette a vezetést.

Bautista aztán az utolsó sikán előtt elfékezte magát, de sikerült megfognia a megingó motort. Az utolsó körben a Ducati pilótája mindent megtett a győzelem érdekében, de nem sikerült neki az előzés. Ezzel Razgatlıoğlu harmadik futamgyőzelmét aratta az évben, és 95 pontra csökkentette a hátrányát az összetettben. A harmadik helyet Locatelli szerezte meg.

A Superbike-vb imolai Superpole versenyének végeredménye

Marc Márquez: Olyan, mintha kalapáccsal ütnének

0

Marc Márquez elárulta, mindent feláldozott annak érdekében, hogy egészségesen kezdje meg az idei szezont. Azonban 2023-ban sem kerülték el a sérülések, ám ő továbbra is kitartóan fog próbálkozni.

Marc Márquez borzalmasan nehéz időszakon ment keresztül az elmúlt három évben. A 2020-as idénynyitón eltört a jobb felkarja, és bár a következő évben három futamot is tudott nyerni, tavaly szembe kellett néznie a ténnyel, hogy a teljes felépüléshez újabb műtétre van szüksége. Nyáron meg is operálták, aminek következtében újabb hat hétvégét kellett kihagynia.

Erről az időszakról dokumentumfilm is készült, amelyet idén februárban mutattak be. Márquez ekkor még csak bízott benne, hogy az idei szezont képes lesz teljesen egészségesen megkezdeni. Ez meg is történt, és a Portugál Nagydíj hétvégéjén kiváló formában vezetett, ám egy túlságosan agresszív manőver miatt ismét megsérült.

Wayne Gardner: Marc Márquez vonuljon vissza, amíg még megteheti

„Az áldozatvállalás jó szó a helyzet leírására – idézte fel Márquez a rehabilitáció időszakát. – Ha az ember akar valamit, sok mindenre nemet kell mondania. A szülővárosomban éltem, de Madridba költöztem, mert itt voltak a gyógytornászok és az orvosok. Nemet mondtam a barátaimnak és a családomnak, teljesen megváltoztattam az életemet. Ez egyetlen cél érdekében történt, hogy nyerjek, nem pusztán azért, hogy jó versenyző legyek. Télen jó munkát végeztem, aztán az első futamon bumm, egy újabb sérülés.”

Azok után, hogy Portimãóban megszerezte a pole pozíciót, a sprintfutamon pedig harmadik lett, a verseny elején nekiment Jorge Martín motorjának, ahonnan már irányíthatatlanul csapódott bele Miguel Oliveiráéba. A balesetben kézsérülést szenvedett, és mivel újabb beavatkozásra volt szükség, a következő három fordulót ki kellett hagynia.

„Olyan, mintha kalapáccsal ütnék az embert, de folytatnia kell, tovább kell mennie – fogalmazott Márquez. – Én is ezt tettem. Le Mans-ban visszatértem, és jó hétvégém volt, azonban másfél körrel a futam vége előtt buktam. Egy újabb kalapács csapott le. Lesz még lehetőségünk, minden alkalommal egyre közelebb és közelebb [leszünk].”

A nyári szünet előtti utolsó fordulók azonban rémálomszerűen alakultak a nyolcszoros világbajnok számára. Mugellóban ismét kiesett, majd a Sachsenringen összesen ötször bukott, aminek következtében visszalépett a futamtól. Assenben ugyan ismét motorra ült, ám teljesítményén és hozzáállásán érződött a sérülés, így aztán vasárnap ismét nem állt rajthoz.

Közel két éve nem nyert futamot, mégis történelmet írhat egy esetleges győzelemmel Marc Márquez

Márquez így egyetlen főversenyen sem ért célba idén, és csupán 15 pontot szerzett. Ez a bajnokság tizenkilencedik helyére elég, vagyis jelen állás szerint ez eddigi pályafutása legrosszabb szezonja, persze a 2020-ast leszámítva, amelyet lényegében teljes mértékben kihagyott. Legközelebb három hét múlva, a Brit Nagydíj hétvégéjén próbálkozhat újra.

Yamaha: Rossi alatt is volt nehéz időszakunk

0

Massimo Meregalli felidézte, hogy a Yamaha nem most került először nehéz helyzetbe, többek között Valentino Rossi alatt is volt gyengébb időszakuk. A japán gyártó csapatigazgatója elárulta, hogy szerinte mi vezetett a mostani szituációhoz, a kiszállástól viszont nem tart.

Történelmi mélyponton van a Yamaha a MotoGP-ben. Azok után, hogy Fabio Quartararo 2021-ben felért a csúcsra, tavaly sokáig vezette a világbajnokságot, és még a szezonzárón is volt esélye a címvédésre, az idei szezonban nagyon visszaesett a teljesítmény. A gyártók között a Yamaha áll az utolsó helyen, míg az egyéni tabellán a francia versenyző a kilencedik, Franco Morbidelli a tizenegyedik.

A két pilóta összesen egy dobogós helyezést szerzett, Austinban Quartararo a harmadik helyen ért célba. Mindez kirívóan gyenge teljesítmény a Yamaha mércéjével, ugyanakkor azért nyilvánvalóan korábban is mentek keresztül nehéz időszakon. Többek között Valentino Rossi és Maverick Viñales idejében, amikor a gyártó felől elnézést kértek a két pilótától, amiért a 2017-es Német Nagydíjtól a 2018-as motegi futamig tartó, 25 versenyt felölelő időszakban egyszer sem győztek.

„Máskor is voltak nehéz időszakaink, például Valéval és Maverick Viñalesszel – idézte fel Massimo Meregalli, a Yamaha csapatigazgatója a Marcának. – Most a riválisaink, különösen az európaiak nagyot ugrottak előre. Furcsa három európai gyártót látni az élen, a két japán pedig nehéz időszakon megy keresztül. Bizonyára kell tennünk egy lépést, és változtatnunk kell a munkamódszeren. Dolgozunk [ezen]. Közhelyes, de egyesítenünk kell a japánok módszerét az európaiakéval, mert már van egy bázisunk Olaszországban, európai mérnökökkel. Remélem, hamarosan látunk eredményeket, bár ez nem azt jelenti, hogy idén.”

Meregalli
Meregalli szerint egyesíteni kell a japán és az európai módszereket (Fotó: MotoGP Média)

A két versenyző már többször is hangot adott frusztráltságának a szezon folyamán. Quartararo elmondta, hogy amikor már nem volt más ötletük, kénytelenek voltak visszatérni a 2021-es koncepcióhoz, de ez sem hozott javulást. Az olasz szakember elárulta, hogy szerinte mi áll a visszaesés hátterében, azt viszont tagadta, hogy a Yamaha krízisben lenne.

„Az biztos, hogy teljesen másképpen kezdődött a szezon, mint amire számítottunk – jelentette ki Meregalli. – A téli tesztek jól sikerültek, és elégedettek voltunk a Japánban elvégzett munkával. Mivel azonban nem volt tapasztalatunk az aerodinamika terén, megtanultuk, hogy nem elég csak a leszorítóerőn és a sebességen javítani. Azt is tudni kell, hogyan kell elfordulni a motorral, mert az ezen a télen történtek révén fejlesztettünk a leszorítóerőn és a maximális sebességen, de a motor nem fordul el. Amikor homologizálnunk kellett az első aerodinamikai csomagot, akkor egy kicsit veszítenünk kellett a végsebességből, és vissza kellett mennünk a 2021-es [változathoz], hogy legalább a vezethetőség megmaradjon. Csalódást keltő volt, más céljaink voltak.”

„Szerintem nem kell válságról beszélni, mert valószínűleg rossz irányba mentünk a fejlesztésekkel, és most fizetünk azért a kevés tapasztalatért az aerodinamika terén – folytatta – A többiek jóval előbb kezdték el, most pedig fizetünk a késlekedésért. A következő futamig a lehető legtöbbet kell kihoznunk abból, amink van, készen kell állnunk arra, hogy kihasználjuk a többiek problémáit, ahogyan az Austinban is történt. Nem mindig élünk az eséllyel, mert a versenyzőink mindig arra kényszerülnek, hogy a határokat feszegessék, és ez hibákhoz vezet.”

A tavalyi szezon végén a Suzuki kiszállt a MotoGP-ből, és látva a Yamaha és a Honda szenvedését, felmerülhet a kérdés, hogy a másik két japán gyártónál mikor fogy el a türelem a projekttel szemben. Előbbinél azonban egyelőre nem kell tartani ilyesmitől. „Nem, jelen pillanatban a legcsekélyebb jele sincs annak, hogy a Yamaha a távozás mellett dönt – szögezte le Meregalli. – Már a 2027-es szabályokról beszélünk, és a Dornával is megállapodtunk.”

Wayne Gardner: Marc Márquez vonuljon vissza, amíg még megteheti

0

Marc Márquez karrierje lefelé ívelő spirálban van, és sokat írtak már a MotoGP-ben való jövőjéről. Most a királykategória Wayne Gardner nyilatkozott a spanyol helyzetét illetően.

Folyamatosan zajlanak a találgatások, hogy mi lesz Marc Márquezzel. A 30 éves pilóta jelenleg Mallorcán élvezi a nyári szünetet, igyekszik feltöltődni, hogy újult erővel vágjon neki a szezon második felének. Wayne Gardner, aki 1987-ben megnyerte az 500 köbcentisek világbajnokságát, úgy véli, hogy a legjobb, amit egy versenyző tehet, hogy egyszerűen visszavonul.

„Marcnak sok sérülése volt, de csak azért tér vissza, hogy újra megsérüljön. Az én időmben, ha évente öt-hat balesetet szenvedtél, komolyan megsérülhettél. A mai felszereléssel azonban a versenyzők kevesebbet sérülnek, de többet buknak. Röviden: megússzák…..”

Marc Márquez hiába kockáztat, attól a Hondának nem lesz jobb

„A mentalitás megváltozik, a test legyengül, és az egész a frusztráció körforgásává válik. Az én véleményem az, hogy Márqueznek vissza kellene vonulnia, amíg teheti. Nagy rajongója vagyok, de félek, hogy megsérül, ha megpróbál visszatérni. A motorok megváltoztak és a versenyzők sokkal fiatalabbak. Már 30 éves. Nem kritikai szempontból mondom ezt, csak aggódom érte. Tudomásul kell venni, hogy a következő 50 évére is gondolnia kell” ─ nyilatkozta az ausztrál.

Az utolsó szót egyértelműen a spanyol klasszis fogja majd kimondani. Ha a szezon második fele kedvezően alakul számára, az sok mindent megváltoztathat.