back to top
2025. augusztus 26. 06:41
Kezdőlap Blog Oldal 448

Pol Espargaró: Ez nem egyoldalú döntés volt, épp ellenkezőleg

0

A 2023-as idény lehet Pol Espargaró utolsó teljes szezonja a MotoGP-ben, miután a KTM megerősítette, hogy Pedro Acosta övőre a GASGAS Factory Racing Tech3 csapatában foglal helyet, ahol csatlakozik korábbi Moto2-es csapattársához, Augusto Fernándezhez, akivel újabb egy évre hosszabbított az osztrák alakulat.

Pedro Acosta előléptetésével a Hervé Poncharal vezette csapatban a királykategóriába kerül, így Pol Espargarónak 2024-ben már nem lesz esélye a rendszeres versenyzésre. A KTM által kiadott sajtóközlemény nem tisztázta teljesen, hogy mi lesz Espargaró szerepe, a mattighofeni székhelyű márka annyit mindenesetre megjegyzett, hogy a spanyol pilóta fontos eszköz a fiatal tehetségek támogatásában és a jelenlegi versenystruktúra erejének fenntartásában, és alázatossága nyilvánvaló abban, hogy kész segíteni a következő generációt, akik remélik, hogy a nyomdokaiba léphetnek.

Hivatalos: Acosta debütál a MotoGP-ben, az utolsó pillanatban történt fordulat a KTM-nél

A következő szezon előtt a KTM-nél betöltött szerepét övező bizonytalanságra reagálva Pol Espargaró a közösségi média csatornáin elmondta a saját verzióját az elmúlt napok eseményeiről, és megpróbálta tisztázni, mi lesz vele 2024-ben:

„Mint tudjátok, nem vagyok nagy rajongója a közösségi oldalaknak, de mivel sok bátorító/támogató üzenetet kapok a Pierer Mobility Grouptól a jövőnkkel kapcsolatos híreket tartalmazó nyilatkozathoz, szerettem volna tisztázni néhány dolgot. Először is, nagyon köszönöm a sok üzenetet, ennek ellenére szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy ez nem egyoldalú döntés volt, épp ellenkezőleg” ─ hangsúlyozta Pol, egyértelművé téve, hogy lemondani kíván az általa aláírt szerződés második évéről, hogy elősegítse Pedro Acosta érkezését a MotoGP-be.

A fiatalabb Espargaró nem titkolja, hogy szeretett volna továbbra is teljes szezonban versenyezni a MotoGP-ben, mert úgy gondolja, hogy még mindig megvan benne a sebesség ahhoz, hogy a legjobbak között legyen, de az igazság az, hogy ez két fél közötti megegyezés eredménye, tekintettel azokra a szerződéses problémákra, amelyekben a csoport jelenleg vergődik, és egy hosszú távú együttműködésben gondolkodnak, hogy a Pierer Mobility csoportot a MotoGP-világbajnokság referenciájává tegyék.

„Sok verseny van még hátra idén és a jövőben is, és mivel én azok közé tartozom, akik hisznek abban, hogy az egység erő, ezért összefogunk, hogy emlékezetes szezonzárót érjünk el. Köszönöm szépen!”

Cecchinello biztos benne, hogy nem Zarco kerül Marc Márquez helyére

0

Mi történik a Honda-táborban Marc Márquez most megerősített távozása után? Lucio Cecchinello szilárdan hisz abban, hogy Johann Zarco 2024-től az LCR csapatánál fog versenyezni.

Az olasz média nemrégiben azt találgatta, hogy a Gresini Racing Ducati jelenlegi versenyzője, Fabio Giannantonio szerződhet az LCR Honda csapathoz 2024-től. Ezt a csapattulajdonos Lucio Cecchinello egyértelműen cáfolta.

„Ilyenről szó sincs. Zarco szerződést kötött a HRC-vel és az LCR-rel, és velünk fog versenyezni. Ezzel számomra vége a történetnek” ─ reagált Cecchinello.

A kézenfekvőtől a legextrémebb lehetőségig – közülük kerülhet ki Marc Márquez utódja

Már a japán hétvégén nyilvánvalóvá vált, hogy a Repsol Honda vezetői Marc Márquez utódját keresik, és persze voltak olyan spekulációk is, hogy a HRC akut versenyzőhiány esetén esetleg Johann Zarcót is átigazolná a Repsol Hondához Joan Mir mellé, és Iker Lecuonát a Superbike-csapatból az LCR-hez léptetné elő.

Annyi biztos, hogy Álex Rins Indonéziába repül, és ott legalább a pénteki edzésen részt vesz: „Igen, Álex újabb visszatérési kísérletet tesz, mint Motegiben. Ha jól érzi magát az FP1 után, akkor folytatja. Ha nem, akkor Stefan Bradl fogja helyettesíteni, aki biztosan eljön Mandalikába.”

A Repsol Hondánál eddig csak Joan Mir-t igazolták le 2024-re. Taka Nakagamit az LCR második versenyzőjeként mutatták be, mivel a texasi győztes Rins a Yamaha gyári csapatához igazol.

Dall’Igna megszólalt Marc Márquez szerződtetésével kapcsolatban: Nem az én ötletem volt

0

Gigi Dall’Igna alig várja, hogy Marc Márquez egy Desmosedicin üljön. A Ducati versenyfőnöke ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a Gresini Racing a felelős a szerződtetéséért.

A Gresini Racing még nem tett hivatalos kötelezettségvállalást. Miután szerdán a japánok megerősítették Marc Márquez és a Honda szezon végi szakítását, a Ducati versenyfőnöke, Gigi Dall’Igna most nyíltan beszélt a spanyol esetleges szerződtetéséről a La Gazzetta dello Sport neves olasz lapnak adott interjújában.

„A művelet a Gresini érdeme, ők csaptak le a lehetőségre, nem a Ducati” ─ hangsúlyozta Dall’Igna. „Tény, hogy sok mindenről beszéltem Márquezzel, de szeretném hangsúlyozni, hogy nem az én ötletem volt. Egy csapatról van szó, amely úgy döntött, hogy üzletet köt egy versenyzővel. Annyi biztos, hogy boldoggá tesz, ha erős versenyzőket látok a motorjaimon.”

Mi lesz veled, Marc Márquez?

A Ducati Corse ügyvezetője a részleteket illetően visszafogottan nyilatkozott. Valószínűleg egyéves szerződésről van szó, és vélhetően a 30 éves spanyol nem hozza magával a Repsol Hondától a Gresini Racinghez a régóta alkalmazott csapattagjait: „Szerintem egyedül fog jönni” ─ mondta Dall’Igna.

Gigi Dall’Igna azt sem titkolja, hogy kíváncsi várja Marc Márquez szereplésére egy Ducatin: „Ő a történelem egyik legfontosabb versenyzője, rengeteget nyert már.”

Az, hogy egy Marc Márquez kaliberű versenyző szerződtetése egy Ducati ügyfélcsapathoz veszélyeztetheti az olasz gyártónál fennálló egyensúlyt, nem elhanyagolható.

„Ez az egyik aggodalom, az egyik kihívás, amivel foglalkozni kell. Jól kell majd bánnunk az erős karakterű, erős versenyzőkkel. Most egy olyan versenyzővel bővülnénk, aki talán egy kicsit nagyobb falat, de tudjuk, mit csinálunk.”

Álex Márquez megkísérli a visszatérést Indonéziában

0

Jó hír a Gresini Ducati versenyzője, Álex Márquez számára: orvosai engedélyt adtak neki a jövő heti, Lombokon megrendezésre kerülő Indonéz Nagydíjon való részvételre, ha ezt a versenyorvosok is megerősítik majd a helyszínen.

Az első Indiai GP-n, a Buddh International Circuit pályán Álex Márquez szeptember 23-án, a kvalifikáció első szakaszán bukott. A 27 éves spanyol három bordatörést szenvedett. Az orvosok legalább tíz nap pihenőt rendeltek el neki, ezért kihagyta a múlt hétvégi japán szereplést is.

Pénteken Álex Márquez a közösségi média csatornáin keresztül bejelentette, hogy a következő nagydíjon (október 13-15.) Indonéziába utazik.

„Zöld utat kaptam az orvosi csapattól, hogy Indonéziába utazzak. Óvatos leszek, és lépésről lépésre haladok majd. Alig várom, hogy visszatérjek.”

A kétszeres világbajnoknak (2014-ben a Moto3-ban, 2019-ben a Moto2-ben) csütörtökön még át kell esnie a kötelező vizsgálaton a MotoGP orvosainál Mandalikában, majd pénteken ülhet vissza először a Desmosedici GP22-es motorjára, amennyiben ezen is átmegy.

Elhunyt Bálind Mátyás, a magyar motorsport legendája

0

96 éves korában meghalt Bálind Mátyás, a magyar motorsport legendás alakja. Versenyzői pályafutása során több magyar bajnoki címet nyert, a közutakon pedig egészen a közelmúltig aktív maradt szeretett Ducatiján.

97. életévében elhunyt Bálind Mátyás, a magyar motorsport egyik nagy alakja. Amellett, hogy a versenyzésben is nagy sikereket ért el, utána még rendkívül sokáig aktívan motorozott. A mindenki által csak Matyi bácsiként ismert legenda egészen a közelmúltig megjelent különböző eseményeken, ahol történeteivel is szórakoztatta a közönséget.

Bálind Mátyás 1927-ben született, majd a 30-as években ült először motoron. Első trófeáját 1949-ben nyerte, majd egészen 1957-ig motorozott versenyszerűen. Ezt követően azonban követte bátyját, és feleségével Jugoszláviába szökött, hogy aztán Ausztráliába disszidáljanak. Ott hat éven át éltek, és előfordult, hogy napi 15 órát dolgozott.

Miután visszatért Magyarországra, előbb állami cégeknél dolgozott, majd karosszérialakatos műhelyt alapított, ahova rengetegen jártak. Ezzel párhuzamosan ismét elkezdett versenyezni, és 1983-as visszavonulásáig többször is rendre ott volt a magyar gyorsaságimotoros-bajnokság élmezőnyében.

Műhelyét felesége 1992-es haláláig üzemeltette, de a motorozást utána sem hagyta abba. Köztudott, hogy a Ducati szerelmese volt, az olasz gyártó több modelljét is birtokolta. Egészen a közelmúltig, már bőven 90 éves kora felett is felült a gépre Baján vagy valamilyen rendezvényen, ahol az összegyűlt közönség élvezettel hallgatta a szavait.

Az alábbiakban a Dél-dunántúli Motoros Egyesület megemlékezése olvasható.

Bagnaia szerint éles csatákat tartogat a 2024-es szezon, ha Márquez a Ducatihoz igazol

0

Francesco Bagnaia szerint nagy csatákat ígérhet, ha Marc Márquez a 2024-es MotoGP-szezonra a Ducatihoz csatlakozik, mivel a Gresinihez való átigazolás közelebbinek tűnik, mint valaha.

Marc Márquez a japán hétvégén megszerezte szezonbeli első nagydíj-pódiumát, miután az alattomos körülményeket legyőzve Jorge Martin és Pecco Bagnaia mögött ért célba. Bár Marquez az utóbbi időben egyre jobb formában van, a Honda küzdelmei még mindig túl soknak bizonyultak ahhoz, hogy a nyolcszoros világbajnok tényezővé váljon a futamgyőzelmek tekintetében.

Márquez megerősítette, hogy 2023 végén elhagyja a Hondát, és a következő szezonban várhatóan a Gresini Ducati versenyzője lesz. Egy olyan versenyző, aki Márquezhez hasonló gépeken fog versenyezni, ha a Gresini Ducatihoz vált, az Bagnaia, és a világbajnok nagyon szeretné, ha Márquez az olasz gyártó színeit képviselné:

„Ha Marc a Ducatihoz érkezik, abszolút szupergyors lesz a kezdetektől fogva. Egy ilyen rivális, mint ő, mindig nagyszerű, szóval örülnék neki.”

A kézenfekvőtől a legextrémebb lehetőségig – közülük kerülhet ki Marc Márquez utódja

„Ő egy hozzáadott érték, egy nyolcszoros világbajnok, szóval egy ilyen ember adatait látva bátorításként és segítségként fog szolgálni, aztán majd meglátjuk, hogy mire képes.”

Ami az idei szezont illeti, Bagnaia kényelmes bajnoki előnye mindössze nyolc pontra csökkent, miután Martín leiskolázta a mezőnyt Motegiben.

Arra a kérdésre, hogy Martín erősebb-e nála a szezon ezen szakaszában, Bagnaia így nyilatkozott: „Jól dolgoznak, az biztos. Hogy erősebb-e, azt nem tudom.”

Hivatalos: Acosta debütál a MotoGP-ben, az utolsó pillanatban történt fordulat a KTM-nél

0

A Tech3 GasGas bejelentette, hogy Pedro Acosta és Augusto Fernándezzel vágnak neki a 2024-es szezonnak. A sokáig befutónak tartott Pol Espargaró egy „fontos és értékes” pozíciót kap.

Véget ért a KTM-saga, ami a pilótakérdést illeti, és megszületett a válasz a kérdésre, hogy az öt versenyzőből melyik marad hoppon. A Tech3 GasGas ugyanis bejelentette, hogy Pedro Acosta és Augusto Fernández lesz a csapat két versenyzője a 2024-es szezonban. Mindez azt jelenti, hogy Pol Espargarónak az érvényes szerződése ellenére nem maradt hely.

A KTM-nél nyár óta az a helyzet állt fent, hogy a négy jelenlegi motorosnak egyaránt volt szerződése a következő idényre, és Acostának is odaígérték az egyik motort. Az osztrák gyártónál azért alakult ki ez a szituáció, mert a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna nem engedélyezte, hogy egy második szatellitcsapatot indítsanak, és betöltsék a tavaly kivonuló Suzuki által hagyott üresedést, továbbá más gyártók ügyfeleit sem tudták elhappolni.

A két bejelentett név közül Acostáé a kevésbé meglepő. A még mindig csak 19 éves pilótát korszakos tehetségnek tartják, eredményei pedig egyelőre igazolják ezt. 2020-ban megnyerte a Red Bull Rookies Cupot, majd egy évvel később rögtön világbajnok lett a Moto3-ban. Első Moto2-es évében nem tudott harcolni a végső győzelemért, de három futamgyőzelemig így is eljutott, idén pedig már hat diadalnál jár, és hat fordulóval a vége előtt 50 ponttal vezeti az összetettet. Bár nemrég úgy fogalmazott, hogy nem garantált számára a MotoGP-ülés, valójában azóta tudni lehetett az érkezéséről, hogy Francesco Guidotti, a gyári KTM csapatfőnöke informálisan megerősítette ezt.

Fordulat a KTM-nél, Acosta helye az ígéret ellenére sem biztos a MotoGP 2024-es mezőnyében

Fernández megtartása viszont annál meglepőbb húzás, figyelembe véve, hogy még egy nappal ezelőtt is arról szóltak a hírek, hogy ő lesz az áldozata a KTM pilótapolitikájának. Ez azonban mégsem így történt, vagyis jövőre is lehetőséget kap a GasGasnál. Idén egyébként a mezőny egyetlen újoncaként nem lehetett panasz a teljesítményére: az első tizenegy hétvégéjén kivétel nélkül pontot szerzett, Le Mans-ban ráadásul a negyedik helyen ért célba. 67 pontjával jelenleg a tabella tizennegyedik helyén áll, közvetlenül Marc Márquez előtt.

Hamarosan átvágja a versenyzők gordiuszi csomóját a KTM, ám ez kellemetlenséget eredményez

Ennek következtében Pol Espargaró lett az, aki állandó ülés nélkül maradt a következő szezonra. A 32 éves motoros a szezonnyitó Portugál Nagydíj második edzésén súlyos balesetet szenvedett, és csak a nyári szünet után tudott visszatérni, de nyilvánvalóan még akkor sem volt tökéletes állapotban. A nyolcszoros MotoGP-dobogós idén tért vissza a KTM-hez, ahol korábban már négy évig versenyzett. A közleményben méltatják az érdemeit, és kiemelik, hogy nem engedik el a kezét, sőt, „fontos és értékes” pozíciót kap a KTM-et birtokló Pierer Mobility motorsportprogramjában, és mind a pályán, mind azon kívül lesz szerepe. Konkrétumot nem írtak le, de ez minden bizonnyal tesztpilótai szerepet jelent, emellett szabadkártyásként részt vehet néhány futamon.

„Fontos és nehéz döntést kellett meghoznunk a GasGasnál 2024-re vonatkozóan – jelentette ki Pit Beirer, a KTM, illetve a GasGas motorsport-igazgatója. – Augusto lenyűgöző első lépéseket tett meg a MotoGP-ben, és teljes mértékben meg vagyunk győződve arról, hogy megvan benne a sebesség és az intelligencia a további fejlődéshez. Pedro egy nagyon különleges tehetség, aki már annyi mindent nyert nagyon gyorsan. A 2024-es éve arról fog szólni, hogy megtanulja megtenni a következő lépést a MotoGP nagyjai között. Szeretném megköszönni Polnak mindazt, amit eddig tett, és amit a továbbiakban tesz értünk. Ez a srác rendkívül kemény és elkötelezett, ezért akarunk számolni vele a struktúránk fontos részeként. Pol nyitottsága és proaktivitása miatt a legmélyebb tiszteletemet érdemli. Emberi nagyságát alátámasztja, hogy segítő kezet nyújtott felénk ebben a helyzetben. Ez is megmutatja a sportág iránti szenvedélyét és a jövőre vonatkozó gondolatait. Ezekkel a darabkákkal a helyükön, valamint Hervé [Poncharal csapattulajdonossal], Nicolas [Goyon csapatfőnökkel], illetve az egész csapattal és az ő tapasztalatukkal a GasGas márka izgalmas év elé néz.”

Aki Ajo: Acostának nem kell minden versenyen a győzelemért harcolnia

0

Pedro Acosta egy taktikus, felesleges kockázatoktól mentes versenyt követően megszerezte a 3. helyet Motegiben, tovább növelve ezzel világbajnoki előnyét. Előnye 50 pont, így a bajnoki cím felé tart.

A Japán Nagydíjon elért harmadik helyezésével Pedro Acosta újabb tizenegy ponttal növelte előnyét a világbajnoki tabellán, így már 50 ponttal előzi meg riválisát, Tony Arbolinót hat futammal a vége előtt. Bár még semmi sem dőlt el, a Red Bull KTM Ajo csapat versenyzője egyértelműen a világbajnoki cím felé tart.

Acosta Motegiben a második sorból, a negyedik helyről indult, majd beragadt, és visszaesett a hatodik helyre. Néhány kör alatt feljött a harmadik helyre, míg riválisa, Tony Arbolino nem került be az első tíz közé. Acosta ezért nem kockáztatott tovább, és két másodperces előnnyel biztosította be a dobogó harmadik fokát a negyedik helyen álló Jake Dixon előtt a Honda Asia versenyzői, Somkiat Chantra és Ai Ogura mögött.

Eldőlt, hogy kinek a helyén debütálhat Acosta a MotoGP-ben?

„A verseny előtt azt mondtuk, hogy fontos, hogy az első néhány körön túl legyünk, majd a jó tempót jó véghajrává alakítsuk. Acostának nem kell minden versenyen a győzelemért harcolnia, sokkal fontosabb, hogy minden futamon pontot szerezzen” ─ összegzett elégedetten Aki Ajo csapatfőnök.

„Miután visszaestem, nem tudtam utolérni az élen haladókat” ─ mondta Acosta.

„Egy dobogó Japánban jó eredmény, különösen egy olyan hétvége után, amely nem egészen úgy alakult, ahogy szerettük volna, de ahol még így is versenyképesek voltunk. Azon fogunk dolgozni, hogy tovább javuljunk a következő, két hét múlva Indonéziában megrendezésre kerülő versenyre.”

Álex Márquez szavai könnyeket csalnak a szemünkbe ─ így bátorítja testvérét

0

A 2023-as szezont követően Marc Márquez versenyzői életének egy nagy fejezete ér véget azzal, hogy távozik a Hondától. Testvére, Álex bátorító szavakkal illette testvérét a bejelentést követően.

Szerdán kora délután hivatalosan is bejelentették, hogy Marc Márquez és a HRC útjai a  szezon végén elválnak. A Repsol Honda gyári csapatától való távozás tizenegy együtt töltött év, hat MotoGP-cím, 59 GP-győzelem és 101 dobogós helyezés után elérzékenyült a 30 éves szupersztár. Este a közösségi média csatornáin üzent „szíve csapatának”.

Ezzel a videóval búcsúzik Marc Márquez a Hondától

Álex Márquez, aki 2022 végén hagyta el a Hondát a Ducatiért, együtt érez testvérével: „Tudom, hogy nem volt könnyű napod, de bátor ember vagy, és az élet megjutalmazza azokat, akiknek van bátorságuk! Kevesen tudják, min mentél keresztül 2020 óta, és itt az ideje, hogy újra 100 százalékosan élvezd azt, amit a legjobban szeretsz” ─ üzente testvérének a fiatalabbik Márquez.

2020-ban a Márquez testvérek már csapattársak voltak a Repsol Hondánál, most pedig minden jel arra mutat, hogy 2024-ben újra együtt versenyeznek majd a Gresini Racingnél. A hivatalos megerősítés azonban még várat magára.

Mi lesz veled, Marc Márquez?

0

Szerencsére nem lottózom, és talán még ennél is nagyobb, hogy kaszinóba sem járok. Bár az sem kizárt, hogy egykori újságírótársammal, Zomborácz tanár úrral mi ketten voltunk a legreneszánszabban gondolkodó lények a bolygón, amikor hosszasan azt fejtegettük: miért nem fogja elhagyni Marc Márquez a HRC alakulatát a bizonytalanért.

Persze az is lehet, hogy mindketten álmodozó alkatok vagyunk, és hittünk egy újfajta tündérmesében, amely arról szólt volna, hogy a többszörösen megkérdőjelezett versenyző, miután megjárta a poklok poklát, visszaül az őt kis híján nyomorba döntő unikornisra, megzabolázza azt, bebizonyítja a világnak, amit be kell, majd csendben kilovagolnak a képből a naplementében. Snitt.

Hivatalos: Marc Márquez távozik a Hondától

Az élet ennél viszont sokkal bonyolultabb. Nem lesz így már sem naplemente, sem magzabolázott Honda, lesz helyette új kihívás, bizonytalanság, álmatlan éjszakák, és szívből remélem, hogy örömkönnyek. Ugyan Cal Crutchlow a hétvégén ismét azt nyilatkozta, ha Márquez egyszer Ducatira ül, nagyjából mindenki otthon maradhat, akadnak néhányan mégis, akik ennél azért óvatosabbak.

Mindenki más lehúzhatja a rolót, ha Marc Márquez tényleg Ducatira ül?

Már csak azért is, mert a sokak szerint őt befogadó Gresini alakulat még nem jelentette be az érkezését. Bár tanulva a hibákból és félretéve a reneszánsz gondolatokat, a legvalószínűbbnek azért mégis ez tűnik.

Sokan úgy vélték, a hivatalos bejelentés az indonéz futam hétvégéjén lehet esedékes, mert az olasz csapat szponzorai között tudhatja az indonéz államot. A Honda ekkora megaláztatást viszont nem kívánt elviselni, hogy egyetlen hétvégén történjen a távozás, valamint az érkezés híre, ezért sokan úgy tudták, Motegi után Márquez keddig kapott haladékot, hogy a végső döntést meghozza. Ezért is küldte szívhez szóló búcsúüzenetét minden bizonnyal kedd este pártfogójának, Alberto Puignak.

Marc Márquez: Nem a szívem vezérelt, hanem az eszem, nem tudom, hogy helyesen cselekszem-e

Persze vannak még pletykák, melyek tovább bonyolítanák a szálakat, de valljuk be, ezek még áprilisi tréfának is erősnek bizonyulnának. Néhány egyébként arról szól, hogy Jack Millert átpaterolnák a Hondához Márquez kedvéért, így a spanyol végre megérkezhetne ahhoz a gyártóhoz, mellyel oly sokszor szóba hozták. A valóság azonban mégis inkább az lehet, hogy a mezőny egyetlen szabad motorjára, a Gresini Ducatira ülhet. Azért is fontos ez, mert sokak szerint Márquez feltett szándéka volt, hogy jövőre világbajnoki címet nyerjen a szatellit alakulattal. Ez a kivételes eredmény utoljára Valentino Rossinak sikerült 2001-ben, pont a Hondával. Bár többen úgy vélik, Rossi akkor igenis gyári motorral és gyári háttérrel harcolt. De ne szaladjunk ennyire előre, sőt. Mert ugyan Márquez tervei nemesek és szépek, kivéve, ha mindez már az idén sikerülne honfitársának, Jorge Martínnak a Pramac Ducatival.

Egyébként bármennyire is hihetetlennek tűnik a fenti teória, a tényeket megvizsgálva mégsem annyira hátborzongató. Mert bár igaz, hogy a Hondától senkit nem vihet magával – a Ducati elvileg nem szeretne titkokat megosztani olyan mérnökökkel, akik feltehetőleg csak egyetlen évre érkeznének, miután Márquez visszautasította a gyár kétéves ajánlatát, és csak egyetlen szezonra kötelezné el magát –, ami nagy törés lehet a számára, tekintve, hogy több mint tíz éve ugyanazzal a szakembergárdával dolgozik. Ezzel szemben jövőre mégis egy olyan főmérnök lehetne mellette a brit Frankie Carchedi személyében, akinek a neve mellett mégiscsak ott díszeleg egy 2020-as királykategóriás világbajnoki cím.

Főnöke mindent megpróbált, de több okból sem tarthatta vissza a sokáig hezitáló Marc Márquezt

Visszatérve azonban a szakítás tényére, ez mégiscsak sokkal több, mint egyszerű motorcsere. És pont annyira rizikós, mint amilyennek elsőre tűnik. Emlékezve arra a tényre, hogy a nagy gyártóváltásokból csak kevesen jöttek ki igazán jól a Grand Prix történetében, különösen a modern érában. Először Eddie Lawson lépte meg, amikor egy sikeres Yamahát hagyott el egy viszonylagosan bizonytalan Hondáért cserébe, de megvédte a címét. Majd következett egy hasonló húzás Valentino Rossitól, aki ennek pont az inverzét mutatta be 2003 végén. Ez szintén sikeresen zárult. Az utolsó nagy sikeres márkaváltás pedig Casey Stoner nevéhez fűződik, aki a Ducatival bemutatott lehengerlő sikerszéria után felült a Repsol Hondára, ami Rossi ducatis kudarcával nagyjából egy időben történt. De ezen a ponton vége a tündérmesének.

Márquez mostani és Rossi 2010-es távozása között annyi párhuzam azért mégis fellelhető, hogy mindkettőjüket érzékenyen érintette. Ha mindketten a szívükre hallgatnak, nem tették volna, mégis ebben látták a kizárólagos lehetőséget, hogy újra a csúcsra érjenek. Továbbá mindketten harminc felett lépték meg, egy nagyobb sérülést követően, amely elég nagy törést okozott mindkét versenyző karrierjében. Bármennyire is visszautasítanák ők ketten a fentieket, lassan érdemes lenne belátni, hogy az egymással viszonylag zaklatott viszonyt fenntartó két versenyző pályafutása és tehetsége között megannyi hasonlóság van.

A fentiek alapján, egyébként, ha úgy érzik, elhagyni egy gyártót, majd egy évvel később győzedelmeskedni felette, kizárólag bizonyítási vágyból történhet, megfelelő agresszióval megspékelve, talán nem valós állítás. Mégis, Márquez búcsúüzenete, és annak tartalma inkább szívfacsaróan keserű volt. Nemcsak azért, mert tizenegy évet, megannyi közös rekordot és világbajnoki címet nem lehet csak úgy lesöpörni és egy dobozba zárni, hanem azért is, mert ezáltal ott kellett hagynia azokat az embereket, akikre eddig családjaként tekintett.

Rossitól és Lorenzótól a nagy visszatérésig – Marc Márquez és a Honda legszebb pillanatai

Többekben felvetődött egyébként még a pénz gondolata is: miként volt képes lemondani egy ekkora összegről, és felbontani idő előtt a szerződését, ami akár büntethető is lenne, és pénzvisszafizetéssel járna? Nos, egyrészt azt gondolom, az eddig termelt több száz millió euró mellett az évi tizenkettő-tizenhárom millió – még úgy is, hogy messze kiemelkedik a mezőnyből – elenyésző összeg, másrészt a Red Bull minden bizonnyal hajlandó volt áldozni a cserére, és talán nem volt véletlen már az sem, amikor Márquez új menedzsere a tavalyi évtől az energiaital-gyártó spanyol divíziójának vezetője lett. Azt pedig ne feledjük, hogy a Honda fennállása során talán először igazán kedvesen és előzékenyen fogadta a döntést, így a szerződésbontásra vonatkozó közös megegyezésre egyfajta köszönetként is tekinthetünk. Azért, amit a versenyző az évek folyamán értük tett.

Nem vitás, ezzel a döntéssel Márquez mindenki felé egyértelműen megüzente, nyerni és versenyezni szeretne. Hiszen aki már bezsebelt nyolc világbajnoki címet, és érez még magában egy parányi erőt is arra, hogy újabbakat nyerjen, azonnal félreteszi az anyagi kérdéseket, és teljes erőbedobással a sikerre fókuszál, hiszen valójában nem a madridi villa, hanem a dobogó tetején átélt pillanatok tették élő legendává.

A szakításhoz vezető okokról már megannyi cikk született, és talán nincs is több benne. Egyértelműen azt érezte, felesleges várni arra, hogy a fejlesztések valóban meginduljanak, és valamikor megérkezzenek. Utóbb kiderült, a Honda több európai csúcsvezetővel is tárgyalt a cserét illetően, legutóbb mind az Aprilia vezérének, Massimo Rivolának, mind a Suzuki egykori sikerkovácsának, a Rossit a Yamahához csábító Davide Briviónak a neve felmerült, mégis úgy tűnik, a japánok ezekre az igazolásokra nem bólintottak rá.

A kézenfekvőtől a legextrémebb lehetőségig – közülük kerülhet ki Marc Márquez utódja

Bár Brivio személye ettől függetlenül felettébb érdekes lehetett volna, hiszen pontosan tudjuk, az olasz szakember a mai napig elkötelezett Rossi felé, és talán nem véletlen az sem, hogy néhány hete még épp ismét Rossi csapatával hozták szóba. Persze lehetne tovább fokozni a szellemvonat-elméletet, miután a VR46 nemrég abból a Honda-múzeumból posztolt, ahova egy ideje a lábukat sem tették be, hivatkozva leginkább Rossi és a japán vállalat közötti viszonyra, mely kiegyensúlyozottnak cseppet sem nevezhető azóta, hogy 2003-ban szakított a márkával. Egyébként ki tudja, nem kizárt, hogy így válna egy csapásra egyértelművé minden.

Viszont egészen jól szórakozhattunk a közösségi médiában szerdán, miután a bejelentés megtörtént. Persze többen jelezték, hogy a ducatis versenyzők feltehetőleg meglehetősen idegesek a hír hallatán, de mind közül ismét kiemelkedett a SofaRacer néven jegyzett fantomszemély, aki az alábbi posztot tette ki délután. A félreértések elkerülése végett inkább egyben idemásoljuk, és mindenki vonja le a következtetéseket.

 

Ezek alapján persze a legkisebb kérdés, hogy vajon mennyiben változtatja meg Valentino Rossi kapcsolatát a gyártóval, de ha fogadnom kellene, egyértelműen arra voksolnék, a VR46 2025-től nem Ducatival versenyez.

Viszont miért is foglalkoznánk ezzel, amikor ennél sokkal izgalmasabb, hogy Márquez nem csupán elhagyta a Honda gyári alakulatát, hanem egy olyan csapathoz igazolt, amelynek női vezetője van. Ez pedig rendkívül erős üzenet a modern jövő és azon belül a motorsportok férfiakra épített és férfiak által egy személyben irányított világa felé, miszerint a jó vezető bármire képes. Fausto Gresini özvegye, Nadia Padovani pedig nemcsak jó, hanem maga a varázslat. Hiszen azok után, hogy férje, a két lábon járó legenda távozott, az utána keletkezett űr pedig betölthetetlennek tűnt, kellő odafigyeléssel, gondoskodással és a férje iránt érzett végtelen szeretettel mentette a menthetetlent, és a csapat nemhogy elveszett, egyenesen olyan szintre emelkedett, amelyre csak a legfényesebb sikerek idején volt példa. Talán ezt nevezik alázatnak, életútnak, élethosszig tartó szerelemnek és olyan mértékű egymásba vetett hitnek, amely csak keveseknek adatik meg.

Ha pedig ebből az aspektusból vizsgáljuk meg a Márquezt ért veszteségeket, és állítjuk mérlegre a potenciális sikerekkel, amit a jövő még tartogathat számára, azt hiszem, a legjobb helyre érkezett. Addig is izgatottan várjuk a bejelentést.