back to top
2025. július 08. 18:04
Kezdőlap Blog Oldal 388

Váratlan fordulat

Vagyis annyira mégsem, mert a nemrég megszellőztetett egyhengeres Ducati blokk után logikus lépés volt a Hypermotard 698 Mono gyors bemutatkozása. A huligánkodásra termett supermotóval láthatóan a fiatalabb motorosokat célozzák az olaszok.

Hetvenhét lóerővel jelenleg ez lesz a legerősebb széria egyhengeres a piacon, teljesítménye a tartozékként kínált Termignoni versenykipufogóval nyolcvanötre tornázható. Különösen érdekes, hogy ilyen teljesítményadatok mellett csak 15 ezer kilométerenként ír elő olajcserét a gyár, és szelephézag-állításra is csak 30 ezer kilométer után van szükség. Futómű tekintetében elöl teljesen állítható Marzocchi villák, hátul pedig szintén állítható Sachs rugóstag teljesít szolgálatot.

Ducati Hypermotard 698 Mono
Fotó: Ducati Media House

A 152 kilogrammos száraz súly azonban nem tűnik különösebben kevésnek a konkurens KTM adatai mellett. A tízezer fölé forgó Desmo vezérlésű egyhengeres természetesen mindenféle elektronikus segédlet támogatása mellett dolgozik, és 43 lóerőre fojtott A2-es kivitelben is kapható lesz. Így a kezdők is elboldogulnak majd vele, a haladóknak azonban igazán izgalmas funkciókat is kínál az elektronika: a blokkolásgátló négyféle beállítást kínál, az egykerékkontrollnak pedig van „Wheelie assist” módja. Ezzel elvileg folyamatosan a levegőben tartható lesz az első kerék, még épp a hanyatt esés előtt.

Ducati Hypermotard 698 Mono
Fotó: Ducati Media House

Természetesen ezek a funkciók csak versenypályás használathoz ajánlottak, de sejtésem szerint elég sok deviánsan viselkedő Hypermotardot fogunk látni jövőre. Ha a hazai közutakon nem is, a közösségi médiában biztosan. Az egyhengeres modellpaletta később minden bizonnyal terepmotorokkal is bővülni fog, hiszen nemrég a motokrossz-szereplést is bejelentették Bolognában.

Ducati Hypermotard 698 Mono
Fotó: Ducati Media House

A Yamaha után hamarosan a Honda is ügyfél nélkül maradhat a MotoGP-ben?

0

Az LCR szerződése jövőre lejár a Hondával, és sajtóértesülések szerint a csapatot több másik gyártó is szívesen látná. Az istállót irányító Lucio Cecchinellónak állítólag volt néhány konfliktusa a színfalak mögött a japán gyártó vezetésével.

A Honda történetének talán legrosszabb időszakán megy keresztül, hiszen a pályán alig jönnek az eredmények. Ennek hatására a futamgyőzelmeket tekintve a jelenlegi felállás két legeredményesebb versenyzője távozik a japán gyártótól: Marc Márquez tizenegy év után a Gresini Ducatihoz igazol, míg Álex Rins szintén nem tölti ki a 2024-ig szóló szerződését, és jövőre a Yamahánál folytatja.

Ráadásul egyáltalán nem kizárt, hogy ha nem lesz változás, akkor a Honda nemcsak a pilótáit, hanem egyetlen ügyfelét is elveszítheti. Az LCR 2006-ban mutatkozott be a MotoGP-ben, és azóta a japánok motorjait használják. Jelenlegi szerződésük 2024-ben jár le, és semmi nem garantálja, hogy Lucio Cecchinello ezt meg szeretné újítani.

A SPEEDWEEK.com számolt be arról, hogy bár a monacói istálló tulajdonosa nyilvánosan nem fogalmaz meg kritikát, a színfalak mögött volt néhány konfliktusa a Hondával. Kiszivárgott információk szerint például akkor is komoly nézeteltérésbe keveredett a Honda Racing Corporation vezetésével, amikor kiderült, hogy Rinst elveszítették a jövő évre.

Zarcónak nem tetszett a Honda hozzáállása, ezért mondott le a gyári csapatról

A másik konfliktusforrás Johann Zarco lehetett volna, akit az eredeti elképzelések szerint a spanyol motoros helyére, tehát az LCR-hez igazoltak. Amikor azonban Márquez bejelentette távozását, felmerült, hogy a 33 éves versenyzőt inkább a gyári istállónál szerepeltessék. Cecchinello azonban hevesen tiltakozott ezen forgatókönyv ellen, és végül sikerrel járt, hiszen a francia pilóta valóban az LCR színeiben fog versenyezni.

Emellett pedig nyilvánvalóan meg kell említeni a motort, amely az elmúlt években nemcsak gyengévé, de veszélyessé is vált. Az állandó versenyzők közül négyből három pilótának már több futamot is ki kellett hagynia sérülés miatt, hiszen az RC213V hajlamos egyszerűen „ledobni” a pilótákat. A Repsol Honda motorosai például az idény első 16 hétvégéjén összesen 45 alkalommal buktak.

Ennek tudatában pedig egyáltalán nem garantált, hogy Cecchinello és csapata 2024 után is szeretne a Hondánál maradni. Amiatt mindenesetre nem kell aggódniuk, hogy nem találnak maguknak másik gyártót: mielőtt tavaly bejelentették a legutóbbi szerződéshosszabbítást, a Suzuki, az Aprilia és a KTM is csábította őket. Sőt, utóbbi idén is megkörnyékezte a monacói alakulatot egy jövő évi együttműködés kapcsán, de a csapattulajdonos nem akart szerződést bontani.

Mindenesetre a noaleieknek pénzügyi szempontból jobb megoldás lenne, mint a jelenlegi szatellitcsapatuk, az RNF, és a misanói teszten Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója beszélgetésbe is elegyedett Cecchinellóval. A KTM már jövőre is hat motorral szándékozott indulni, az LCR pedig megoldást jelentene erre a problémára. Sőt, még a Ducatit sem lehet teljesen kizárni abban az esetben, ha Valentino Rossi istállója, a VR46, a jelenleg ügyfél nélküli Yamahára vált. Mindenesetre nem kizárt, hogy a Honda a Gresini (2014), az AB Motorsport és az Aspar (2015), valamint a Marc VDS (2018) után az egyetlen megmaradt szatellitcsapatát is elveszíti.

Marc Márqueznek egy áldozatot mindenképpen meg kell hoznia testvére miatt

0

A Márquez testvérek a következő szezonban megint egy csapat színeiben fognak versenyezni, hiszen mindketten a Gresini pilótái lesznek. Álex Márquez egy, a napokban adott interjújában elmondta, hogy milyen lesz újra nyolcszoros világbajnok bátyja mellett dolgozni, és azt is elárulta, hogy miért várja nagyon a valenciai tesztet.

Álex Márquez a jövő szezonban négy év után lesz újra Marc Márquez csapattársa, a fivérek a Gresini Racing MotoGP-csapatának istállójában húznak majd magukra ugyanolyan overált. Álex már idén is a Ducatival versenyző csapat pilótája volt, Marc pedig a Repsol Hondát 11 év után elhagyva jövőre csatlakozik az alakulathoz. A fiatalabb testvér egy közös szponzoruk, az Estrella Galicia 0,0 videójában beszélt a következő évről, a közös munkáról és arról, hogy miért marad ő a boksz jobb oldalán.

Kiharcolná magának a legjobb Ducatit Marc Márquez, aki jövőre bajnok lehet a Gresini szerint

„Egy jó évre van kilátás 2024-ben. 2020-ban már voltunk csapattársak, de akkor az a súlyos felkarsérülése miatt nem tartott sokáig [Marc Márquez az év első versenyén bukott, majd kihagyta a szezon összes többi futamát – a szerk.]. Az életben néha van úgy, hogy kapsz egy második esélyt, és azt hiszem, hogy ez most ilyen, egy nagyon jó lehetőség. Úgy gondolom, hogy ő is komfortosan fogja érezni magát, ahogyan én is érzem, már az első pillanattól fogva” – mondta a 27 éves versenyző.

„Természetesen viccelődünk egymással, főleg azon, hogy melyikünk melyik oldalán fog dolgozni a boksznak, de igazából ez már el van döntve: ő fog váltani, és így átkerül balra. Én már egy éve a csapatnál vagyok, és Nadia, a csapattulajdonos [Nadia Padovani, a csapatot megalapító Fausto Gresini özvegye] már megmondta nekem, hogy »te voltál a jobb oldalon, és te is maradsz«.”

Az elmúlt hetek egyik fontos kérdése volt, hogy a Honda engedélyezi-e Marc Márquez számára, hogy még a következő szezon előtt tesztelje jövő évi motorját. A japán gyártó végül nagylelkűen belement ebbe – pedig korábban már előfordult, hogy nem voltak ennyire előzékenyek –, így a cerverai pilóta már a Valenciai Nagydíjat követő teszten felülhet a Ducatira. Ennek – többek között – öccse is nagyon örül, hiszen elmondása szerint már nagyon várja, hogy rutinosabb testvére megossza vele álláspontját a bolognaiak motorjáról.

Eldőlt, hogy már idén kipróbálhatja-e a Ducatit Marc Márquez

„A poénoktól eltekintve ez az év meghatározó lesz mindkettőnknek, egy fontos év, hiszen ő egy nyolcszoros világbajnok, akivel ugyanabban a bokszban leszünk. Abban bízom, hogy hamar gyors tud lenni, hiszen minél előbb az lesz, annál előbb tudok én is hasznot húzni belőle. Alig várom, hogy kipróbálja a motort, és elmondja nekem a meglátásait. Mindig azt mondják, hogy a csapattársad az első számú vetélytársad, és ez igaz is, de ez egy olyan kapcsolat és rivalizálás, amely segíti a fejlődésedet is.”

Jó előjel a világbajnoki küzdelem szempontjából a Gresini jövő évi versenyzőinek, hogy ők a Desmosedici GP23-ason, a Ducati idei motorján fognak ülni, vagyis azt a konstrukciót fogják használni, amellyel (szinte biztosan) az idei szezon győztese is versenyez (hiszen ilyen típusú Francesco Bagnaia és Jorge Martín járműve is). A testvéreknek a rutinjuk is megvan az egész évben tartó csatához, hiszen mindketten többszörös világbajnokok, bár Álex Márquez a MotoGP-ben még nem ért fel a csúcsra. Épp ezért amikor az interjú végén megkérdezték 2019 Moto2-es bajnokát (de csak miután a videóban látható módon halálra rémítették), hogy elképzelhetőnek tartja-e azt, hogy jövőre mindketten a bajnoki címért csatáznak majd, okkal válaszolhatott optimistán.

„Remélem, hogy így lesz, ahogy már mondtam, ez egy nagyon fontos év lesz nekem, a második ugyanazzal a motorral és csapattal, szóval meg kell próbálnom valami nagyot gurítani. Hiszem, hogy megvan ehhez a szükséges tempóm, csak kiegyensúlyozottan jól kell teljesítenem és kevesebb hibát elkövetnem. Ha jól sikerül kezdenünk az évet, akkor miért ne harcolhatnánk [a bajnoki címért]? Viszont nem szeretnék erről sokat beszélni, mert mindegyik szezon nagyon hosszú, és alatta nagyon sok dolgot kell állandóan kézben tartanod. Annyi biztos, hogy folyamatosan a legjobb öt között szeretnék lenni és az első három között szeretnék végezni az világbajnokság tabelláján” – tekintett előre a katalán pilóta.

Muszáj megoldást találnia a KTM-nek, különben Miller diétára szorul

0

Jack Miller elárulta, mindent megpróbált a Thai Nagydíjon, hogy gyorsabb legyen, de egyszerűen semmi nem működött. Az ausztrál versenyző úgy véli, ha a KTM nem talál extra teljesítményt, akkor diétáznia kell.

Katasztrofális futamon van túl Jack Miller, aki csupán a tizenhatodik helyen ért célba a Thai Nagydíjon. A 28 éves pilótának már az időmérő sem sikerült jól, hiszen mindössze a tizenötödik pozíciót szerezte meg, de másnap még ehhez képest is rontott, ha pedig a kiesőket is figyelembe vesszük, akkor mindez pláne igazzá válik.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

Az ausztrál motoros már éppen kezdett kilábalni a hullámvölgyből, hiszen a burirami hétvégét megelőző három fordulóban egy hatodik és két hetedik helyet szerzet a főfutamokon, a motegi sprintversenyen pedig negyedikként ért célba. Ehhez képest Thaiföldön nem volt meg a tempója, amire mindenképpen megoldást kell találniuk.

„Hosszú verseny [volt] – nyilatkozta. – Nagyjából mindent beleadtam, amit csak tudtam. Az egyes és a hármas kanyarban egész hétvégén küszködtem. A középső szakasz rendben volt, csak az első szektorban nagyon lassú voltam. Nem éreztem borzalmasan magam a motoron, de minden alkalommal szenvedek, amikor feltesszük ezt a burkolatot. Nem találom a módját, hogy hogyan vezessem. Korábban ez nem így volt, és ez fejfájásra ad okot. Hiányzik némi végsebesség, nem tudtam megközelíteni a Yamahát. Vagy salátás diétára megyek a héten, vagy találunk némi lóerőt. Mindkettőből jó lenne egy kicsi. Nem követtem el hibákat. Egy darabig tudtam menni a fiúkkal, de amikor elfogyott a gumi, veszítettem a sebességemből. Csalódást keltő hétvége [volt], nem olyan eredményt értünk el, amilyet szerettünk volna. Brad [Binder] eredményei egyértelműen [megmutatják], hogy a motor jól működik. Keményebben kell dolgoznunk.”

A célba érők közül Miller csak a szintén KTM-et hajtó GasGas pilótáit, Augusto Fernándezt és Pol Espargarót tudta megelőzni. Hozzájuk képest Binder teljesítménye hatalmas kontrasztot jelent, hiszen a dél-afrikai motoros a hajrában még vezette is a versenyt, majd a második helyen látta meg a kockás zászlót, de büntetés miatt végül harmadikként rangsorolták. A szankció viszont nem változtat azon a tényen, hogy valamit jobban csinált márkatársainál.

„Az első szektort – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre Miller. – Egész hétvégén gyors volt ott, két tizeddel gyorsabb bárki másnál. Emellett még a második szektorban is [jó volt a tempója]. Minden kib***ott módszert megpróbáltam: változtatni az íveimen, más stílussal kísérletezni, felszedni a motort, ami nem működött jól. Próbáltam a dőlésszöget, próbáltam a rövidebb váltást. kib***ottul mindent megpróbáltam, amit csak tudtam. Van még némi tennivalónk. Csalódott vagyok. A fiúk keményen dolgoznak, ezért csalódást okoz, hogy nem hoztunk el pontot. A tempó megfelelő volt. Ugyanazt a gumiszettet használtam, mint a sprinten, de a köridőt tekintve nem tudtam megközelíteni [az ottani tempót].”

Az eltökélt Binder legközelebb még jobban megszorongatná Martínt a győzelemért

Ami a szombati futamot illeti, bár pontot nem szerzett, Miller, illetve az ő KTM-e elfogadható teljesítményt nyújtott, hiszen Fabio Quartararót megelőzve tizedikként intették le. A négyszeres MotoGP-futamgyőztestől megkérdezték, hogy a kerekek túlzott kipörgése jelenti-e a legnagyobb gondot, de szerinte máshol kell keresni a probléma forrását.

„Két-három motorhossznyit veszítek minden egyes kanyarban, és ezt az egész egyenesben magával viszi az ember – magyarázta. – Ha megpróbál egy előzést, előkészíteni egy manővert? Manapság már az életét és a testi épségét kockáztatja, ha megkísérli az előzést. Ha megpróbál három-négy motorhossznyi időt behozni? Elég kockázatos, meglehetősen nehéz előzni.”

Váratlan fordulat Marc Márquez utódlásában, teljesen új név került a kalapba

0

Egy spanyol újságíró szerint a Honda olyan pilótát keresett meg, aki eddig fel sem merült Marc Márquez utódjaként. Ricard Jové úgy tudja, hogy a Moto2-ben szereplő Fermín Aldeguer ajánlatot kapott a japán gyártótól.

Továbbra is kérdéses, hogy ki lesz Marc Márquez utódja a Hondánál. Az már biztos, hogy Johann Zarco az eredeti terveknek megfelelően az LCR-nél fog jövőre versenyezni, és úgy tűnik, hogy az Apriliától sem fogják elvinni egyik versenyzőt sem. Korábban Miguel Oliveira, Maverick Viñales, sőt, még Aleix Espargaró neve is felmerült, de mindhárman kijelentették, hogy nem kerültek közelebbi kapcsolatba a japán gyártóval.

Az azonban eddig biztosnak tűnt, hogy a Honda olyan motorost akart, aki rendelkezik tapasztalattal a MotoGP-ben. Nos, erre a mostanáig alapvetésnek tűnő kijelentésre cáfol rá Ricard Jové, a DAZN riportere. A spanyol újságíró ugyanis úgy tudja, hogy a legújabb kiszemelt Fermín Aldeguer, aki múlt héten megnyerte a Moto2-es Thai Nagydíjat.

Aldeguer rajt-cél győzelmet aratott Thaiföldön, Acosta még nem világbajnok

„Ma megerősítették nekem ezt az információt – írta saját X-oldalán. – Most már feltételezhetjük, hogy Fermín Aldeguer egyértelmű ajánlatot kapott a HRC-től, hogy 2024-ben és 2025-ben Joan Mir mellett versenyezzen. Tudom, hogy a Moto2 a prioritásuk, amit én támogatok. Azonban, ahogyan az lenni szokott, egy ilyen vonat ritkán áll meg. Dönteniük kell majd.”

A még mindig csak 18 éves motoros 2018-ban és 2019-ben a European Talent Cupban versenyzett, második szezonjában három második pozícióval harmadik lett az összetettben. 2020-ban a Stock 600-as, 2021-ben a Moto2-es Európa-bajnokságot nyerte meg. Utóbbi évben már a MotoE-világbajnokságon is szerepelt, az idény közepén pedig átnyergelt a Moto2-es vb-re, igaz, nem minden futamon volt ott.

Tavaly viszont már teljes szezonon át szerepelt a Boscoscuro motorjait használó Speed Up Racing színeiben. Legjobb eredményei az Ausztráliában és Valenciában elért negyedik helyek voltak, idén pedig már a dobogó is összejött neki. Sőt, Silverstone-ban rögtön a pódium tetején pezsgőzhetett, miután megnyerte a versenyt. Legközelebb Indonéziában zárt az első háromban, azóta viszont mindig így tett. Jelenleg a hatodik helyen áll az összetettben, de egy nagy hajrával akár még a harmadik pozíciót is megszerezheti.

Nemsokára jó híreket jelenthet be a Marc Márquez érkezése miatt távozó Di Giannantonio?

Ami a szezon végén üresen maradó Hondát illeti, nemrég még Fabio Di Giannantonio tűnt a legesélyesebbnek, és ő maga is úgy fogalmazott, hogy „valami szép dolog van készülőben”. „Di Giannantonio egy telefonhívásra vár, amely a következő napokban érkezhet, hogy Barcelonába utazzon, és aláírja a szerződést” – írta az olasz Sky még hétfőn. Kérdés, hogy ez a telefonhívás megérkezett-e, és ha nem, akkor meg fog-e érkezni valaha.

Rossi újabb lépést tesz afelé, hogy világbajnokságon induljon autóversenyzőként

0

Valentino Rossi ott lesz a Hosszútávú-világbajnokság vasárnapi, bahreini tesztjén, egy LMP2-es Orecát fog vezetni. A kilencszeres gyorsaságimotoros-világbajnok jövőre akár már versenyzőként is részt vehet a sorozatban.

Valentino Rossi újabb komoly lépés előtt áll az autóversenyzői karrierjében. Ezen a héten szombaton rendezik a Hosszútávú-világbajnokság, azaz a WEC szezonzáróját Bahreinben, másnap pedig egy tesztet tartanak. Ez utóbbin az olasz motoros legenda is részt vesz, méghozzá egy LMP2-es Oreca 07-es volánja mögött, amelyet csapata, a W Racing Team működtet.

Mindez amolyan felkészülés a 44 éves pilótának, hiszen év végén a BMW Hypercar-autóját, az M Hybrid V8-ast is kipróbálhatja mint a német márka gyári versenyzője. Könnyen lehet, hogy mindez előkészítése annak, hogy Rossi jövőre komolyabb szintre lépjen autóversenyzőként, és immáron világbajnoki futamokon induljon el.

„Nagyon boldog vagyok, hogy [pályafutásom során] először kipróbálhatom magam az LMP2-ben – nyilatkozta. – Ez egy nagyszerű lehetőség a WRT csapatától, mert tervezzük, hogy a jövőben teszteljem a BMW Hypercart. Úgy vélem, tapasztalatgyűjtésnek jó, hogy előtte kipróbálhatom az LMP2-t, mert a leszorítóerő szempontjából hasonló, és kíváncsi vagyok a potenciálomra. Alig várom, hogy Bahreinben lehessek, hogy megnézzem a szezon utolsó futamát, és mivel remélem, hogy a jövőben a WEC-ben versenyezhetek, jó lesz megérteni a futam légkörét és felépítését.”

Rossi 2021-ben vonult vissza a MotoGP-ből, azóta pedig kettőről négy kerékre váltott. A WRT csapatához szerződött, amely akkor még Audi R8 LMS Evo II-esekkel versenyzett a GT World Challenge Europe sorozatban. A Sprint Cupban tíz forduló alatt két versenyen szereztek pontot Frédéric Vervisch-sel, és a tizenhatodik helyen végeztek az összetettben. Ami az Endurance Cupot illeti, ott hétből háromszor jött össze a pontszerzés a Nico Müllerrel kiegészült párosnak, és ugyancsak tizenhatodikként zártak.

A WRT idén BMW M4 GT3-asokra váltott, Rossi pedig új váltótársakat kapott. Az olasz pilóta eredményei a Sprint Cupban rengeteget javultak: Maxime Martinnal megnyerték a második misanói futamot, összességében pedig az ötödik pozícióban zárták a pontversenyt. Az Endurance Cupban már nem volt ekkora előrelépés, hiszen Augusto Farfusszal kiegészülve ismét hétből háromszor szereztek pontot, és a tabella tizenötödik helyén fejezték be az idényt.

Rossi emellett kategóriagyőzelmet aratott Jérôme Policand-nal a Road to Le Mans, vagyis a Le Mans-i 24 órás viadal betétversenyének második viadalán. Rossi nem titkolt célja, hogy részt vegyen a legendás eseményen, ez pedig akár már jövőre megtörténhet, hiszen nem kizárt, hogy 2024-ben a WEC-ben szerepel. A BMW ugyanis visszatér a sorozatba, annak is a Hypercar kategóriájába, de az Autosport értesülései szerint emellett két autót indítanak az LMGT3-ban. A vasárnapi tesztelés mindenesetre még jobban felkészítheti a hétszeres MotoGP-világbajnokot az esetleges WEC-programra.

Quartararo üzent a Yamahának, szerinte most már minden rajtuk múlik

0

Fabio Quartararo úgy véli, innentől kezdve a Yamahától függ, hogy jövőre megteszi-e a szükséges előrelépést. A francia pilóta élvezte az előző versenyt, és azt is elárulta, a pálya melyik részein működött igazán jól a motorja.

Fabio Quartararo, illetve a Yamaha rendkívül ingadozó teljesítményt nyújt az utóbbi időszakban. A 24 éves versenyző Indiában és Indonéziában is felállhatott a dobogóra, legutóbb pedig Aleix Espargaró büntetése után ötödik lett Thaiföldön. A köztes futamokon viszont sokkal kevésbé volt eredményes, hiszen Japánban és Ausztráliában is csak szenvedett.

Mindez persze leginkább a motornak tudható be, amely sokkal gyengébbre sikeredett, mint az elmúlt években bármikor. A francia motoros a Thai Nagydíj után kijelentette, hogy az idei szezon már nem annyira érdekli, sokkal inkább a 2024-es évre koncentrál. 2021 MotoGP-világbajnoka ismét leszögezte, hogy fejlődést vár a japán gyártótól.

Quartararót már a jó eredménnyel együtt sem nagyon érdekli az idei szezon

„Nagyon egyértelmű megjegyzéseket tettem a Yamahának – nyilatkozta, utalva ezzel arra, hogy szerinte ő megtette a magáét az ügy érdekében. – Most már rajtuk múlik, hogy jövőre megtegyék ezt a lépést. Még három verseny van hátra. Természetesen fontos, hogy a következő három futam sikerüljön, de tényleg a jövő évre kell koncentrálnunk.”

Quartararo korábban azt is elmondta, hogy a Michelinnek a szokásostól eltérő szerkezetű abroncsai sokat segítettek nekik Buriramban, hiszen jobban tudtak alkalmazkodni ezekhez a gumikhoz, mint a többiek. A 11-szeres MotoGP-futamgyőztes jól érezte magát a futam során, és pozitívan értékelte a hétvégét, hiszen látta a hibákat.

„Láthattuk, hogy az eltérő abroncsok segítettek nekünk, mert a többiek nem tudnak akkora teljesítményt kihozni belőlük – fogalmazott. – Ez Indiában, Thaiföldön és Mandalikán egyértelműen előny [volt], Japánban és Phillip Islanden viszont küszködtünk. Ezt meg kell értenünk, mert az elmúlt években általában mindig sokkal rosszabbak voltunk, most pedig a szezon legjobb eredményét értük el [az előbbi a helyszíneken]. Jövőre a Yamaha remélhetőleg nagyot lép előre. Amikor a gumik elfogynak, kicsit közelebb tudok maradni, kisebb a különbség. Élveztem a versenyt. Égett a kezem Marc [Márquez] és Aleix mögött, de elégedett vagyok azzal, ahogyan befejeztük a napot. Bizonyos értelemben ez pozitív nap volt. Tényleg láttam a gyenge pontunkat és azt, hogy hol kell javulnunk.”

A futam előtti bemelegítésen egyébként Quartararo bizonyult a leggyorsabbnak, aki erre is reagált. „A bemelegítés során jobb volt a tapadás – jelentette ki. – Látszott, hogy mindenkinek jobb a tempója. Remélhetőleg majd a futamon is meglesz ez az érzés. Emellett a tizedik helyről indulva sokkal nehezebb a helyzet, különösen a futam elején. Mindig jobban küszködünk.”

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

Jack Miller, aki a sprintversenyen még Quartararo előtt végzett, kijelentette, hogy a főfutamon számára szokatlan módon nem tudta tartani a tempót a Yamahával. A francia versenyző ennek kapcsán elárulta, hogy a hétvége korábbi szakaszában leginkább a kigyorsításon akartak javítani, vasárnap pedig kifizetődött a munka.

„Őszintén szólva nagyszerű volt – lelkendezett. – Különösen az egyes kanyarban voltam jó. Egész hétvégén erre készültünk, hogy a kijárat tökéletesen sikerüljön. Számunkra az volt a kulcs, hogy az egyes, a hármas és a tizenkettes kanyarból jól gyorsítsunk ki. Ez volt a prioritásunk az egész hétvégén.”

A Yamaha volt a leggyorsabb a teszten, végleg elbúcsúzott a Superbike-vb az idei évre

0

Kedden és szerdán is Remy Gardner motorozta a legjobb időt a Superbike-világbajnokság jerezi zárótesztjén. Jonathan Rea a Yamahán, míg Axel Bassani a Kawasakin mutatkozott be, Andrea Iannone pedig visszatért a pályára.

Kedden és szerdán rendezték a Superbike-világbajnokság szezon végi tesztjét Jerezben, az idényzáró helyszínén. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, többen is már az új csapatuk színeiben köröztek a pályán: Jonathan Rea gyári Yamahán, Axel Bassani gyári Kawasakin, míg a Supersport-vb-t megnyerő Nicolò Bulega gyári Ducatin ült. Andrea Iannone pedig négy év után visszatért a pályára egy Ducatin. Ami Toprak Razgatlıoğlut illeti, a török versenyző egyelőre nem próbálhatta ki a BMW-t, mivel a Yamaha ezt nem engedélyezte neki.

Az első nap nagy részét alapvetően esős körülmények között rendezték, és ez többeket is megviccelt. A 13-as kanyarban Rea és Álvaro Bautista is bukott, utóbbi piros zászlót idézett elő, de komoly baja neki és a motornak sem esett. A leggyorsabb Remy Gardner volt 1:39.837 másodperccel, 197 ezreddel megelőzve Michael Ruben Rinaldit. Kedden egyébként néhány MotoGP-tesztpilóta is pályán volt Michele Pirro (Ducati), Lorenzo Savadori (Aprilia) és Stefan Bradl (Honda) személyében.

Rea eséssel kezdte pályafutását a Yamahánál, de pozitívan értékelte az első tesztnapját

A szerda délelőtt viszonylag csendesen telt az eső miatt. Az első komolyabb időt Rea futotta meg, a hatszoros világbajnok 1:40.987-et motorozott. Alex Lowes ezt 5 századdal múlta felül, majd Gardner vette át a vezetést 1:40.708-cal. Ezután Rinaldi 1:40.211-gyel állt az élre, majd három órával a vége előtt ismét Rea volt az eredményjelző tetején 1:40.147-tel.

Rinaldié volt az első 1:40 alatti idő, majd Bulega 1:39.111-gyel vette át újra a vezetést, miközben Dominique Aegerter balesetet szenvedett, de nem kellett megszakítani a körözést. Két órával a leintés előtt az újonc már 1:39 alatt volt, de a leggyorsabbnak végül ismét Gardner bizonyult 1:38.448-cal. Az utolsó órában Tarran MacKenzie és Garrett Gerloff is elesett, de egyik incidens sem volt komoly.

A GRT Yamaha versenyzője 278 ezreddel verte meg Bulegát, mögötte pedig Rea zárt. A negyedik helyet Lowes szerezte meg, míg ötödikként a doppingolás miatti eltiltásából négy év után visszatérő Iannone végzett. Bautista végül a kilencedik lett, több mint másfél másodperccel elmaradva Gardner idejétől, de az ő esetében nyilvánvalóan nem a lehető leggyorsabb kört akarták megfutni.

A Superbike-vb jerezi tesztjének végeredménye (szerda)

Marc Márquez elárulta, szerinte ő miért teheti meg, amit Rossinak és Razgatlıoğlunak nem lehetett

0

Marc Márquez úgy véli, nagyban függ a pilóta és a gyártó közötti viszonytól, hogy csapatváltás esetén utóbbi engedélyezi-e az új motor tesztelését a szezon végén. A spanyol versenyző ennek kapcsán ismét hálálkodott a Hondának.

Közeledik a szezon vége a MotoGP-ben, és ilyenkor mindig felmerül a kérdés, hogy azok a pilóták, akik a következő évben már másik motoron ülnek, már az idényzáró utáni teszten kipróbálhatják-e új versenygépüket. Idén a közvélemény Marc Márquez kapcsán foglalkozott ezzel a legtöbbet, hiszen a nyolcszoros világbajnok jövőre a Gresini Ducatinál folytatja pályafutását.

A Honda végül engedélyt adott neki, hogy már Valenciában felüljön a Desmosedici GP23-asra. Az esetek többségében a gyártók nagyvonalúak ilyen téren, de előfordult már, hogy az ellenkező döntés született. A legismertebb példa Valentino Rossié, aki húsz éve szintén a Hondát hagyta el, de a japán gyártó nem tette lehetővé számára, hogy már 2003 végén tesztelje a Yamahát. Márquezt megkérdezték, hogy szerinte ilyenkor milyen tényezők befolyásolják a munkáltatók álláspontját.

„Úgy vélem, ez a [gyártóval való] kapcsolattól függ, és attól, hogy hogyan végezzük a dolgokat – nyilatkozta. – Az például tény, hogy a Hondával nagyon jó a viszonyunk. Tudom, hogy korábban, amikor Rossi elhagyta a Hondát a Yamaháért, eltiltották [a szezon végi teszteléstől]. Ez azonban arról szól, hogy az ember hogyan csinálja a dolgokat. Nem voltam a Honda ellen, soha.”

Eldőlt, hogy már idén kipróbálhatja-e a Ducatit Marc Márquez

Valóban, Márquez és a Honda között egyelőre konfliktusoktól és sárdobálástól mentes az elválás. Rossi esetében azonban ez korántsem volt így, ráadásul más szempontból is volt különbség. Az olasz versenyzőről jóval később vált hivatalossá, hogy vált, ráadásul ő szinte az egész stábját magával vitte, míg egykori riválisát csak egyvalaki fogja követni a Gresinihez.

Rossiénál jóval aktuálisabb Toprak Razgatlıoğlu helyzete a Superbike-világbajnokságban. A török versenyző négy év után hagyta el a Yamahát a BMW kedvéért, és ebben az időszakban világbajnoki címet is szerzett. A japánok azonban nem engedélyezték neki, hogy részt vegyen a kedden és szerdán zajló jerezi teszten.

„Mindig beszélgettünk, rendkívül nyugodtan, hogy megtaláljuk a legjobb [megoldást] a projekt számára, és megértsük a helyzetet – folytatta Márquez. – A Honda munkatársai nagyon emberségesek, és ez a kapcsolat tizenegy éve tart. [Razgatlıoğluról] nem tudok véleményt mondani, nem tudom, mi megy belül. Én csak örülök a helyzetemnek. Szeretném még egyszer megköszönni a Hondának, hogy engedélyezik az új motor tesztelését.”

Több mint tíz év után ismét két amerikai helyszíne lehet a MotoGP-nek?

0

Elképzelhető, hogy a nem túl távoli jövőben két MotoGP-forduló is lesz az Egyesült Államokban. Tennessee-ben ugyanis épül egy pálya, amely felkeltette a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna érdeklődését.

A MotoGP-nek most már egy évtizede Austin az otthona az Egyesült Államokban. A mezőny 2013 óta a 2020-as koronavírus-járvánnyal sújtott idényt leszámítva minden évben ellátogat a Circuit of the Americas elnevezésű pályára. Ugyanakkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy néhány év múlva már nem ez lesz az egyetlen versenyhelyszín az országban.

Tennessee-ben ugyanis jelenleg is épül egy pálya. A Flatrock Motorsports Park elnevezésű helyszínt a tervek szerint 100 millió dollárból, vagyis körülbelül 36,4 milliárd forintból készítik el, és 2024-ben fog megnyílni. Az üzemeltetők olyan létesítményt akarnak létrehozni, amelyen jó néhány két- és négykerekű sorozat részt tud venni.

Ennek érdekében többféle vonalvezetés is lesz. Többek között a pálya klubtagjainak és a hosszútávú sorozatoknak is megfelelő terepet akarnak biztosítani, ám ezenkívül lesz egy 4,3 km hosszúságú „Grand Prix” kör is. A várakozások szerint az FIA, vagyis a Nemzetközi Automobil Szövetség kettes besorolást fog adni, amely azt jelenti, hogy a Forma–1-en kívül minden autós szériát fogadhat, a motoros bajnokságok esetében viszont a csúcskategóriát is megcélozhatják.

A MotoGP-nél ugyanis szemmel tartják ezt a projektet, és nem vetik el annak a lehetőségét, hogy előbb-utóbb évente kétszer is ellátogassanak az Egyesült Államokba. Sőt, üzletileg ez minden bizonnyal igencsak kifizetődő lenne, hiszen az országot rendkívül fontos piacnak tartják abból a szempontból, hogy a sportág növelje a rajongói bázisát.

„Sok versenyzésre alkalmas helyszínt szeretnénk az Egyesült Államokban – nyilatkozta Dan Rossomondo, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna kereskedelmi igazgatója a BlackBook Motorsportnak. – A Flatrock [képviselőivel] idén áprilisban találkoztunk Austinban, és továbbra is figyelemmel kísérjük a projektjük előrehaladását.”

Magyarország tartalékhelyszín lesz 2024-ben, íme a MotoGP előzetes versenynaptára

Ami biztos, hogy jövőre nem fognak MotoGP-versenyt rendezni az új pályán, hiszen az előzetes versenynaptárat már korábban nyilvánosságra hozták, később viszont akár ez is megvalósulhat. Utoljára 2013-ban fordult elő, hogy a királykategória pilótáinak kétszer volt jelenésük az Egyesült Államokban, hiszen az Amerikai Nagydíj mellett eddig utoljára az USA Nagydíjat is megrendezték Laguna Secában.