back to top
2025. július 08. 23:02
Kezdőlap Blog Oldal 389

Több mint tíz év után ismét két amerikai helyszíne lehet a MotoGP-nek?

0

Elképzelhető, hogy a nem túl távoli jövőben két MotoGP-forduló is lesz az Egyesült Államokban. Tennessee-ben ugyanis épül egy pálya, amely felkeltette a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna érdeklődését.

A MotoGP-nek most már egy évtizede Austin az otthona az Egyesült Államokban. A mezőny 2013 óta a 2020-as koronavírus-járvánnyal sújtott idényt leszámítva minden évben ellátogat a Circuit of the Americas elnevezésű pályára. Ugyanakkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy néhány év múlva már nem ez lesz az egyetlen versenyhelyszín az országban.

Tennessee-ben ugyanis jelenleg is épül egy pálya. A Flatrock Motorsports Park elnevezésű helyszínt a tervek szerint 100 millió dollárból, vagyis körülbelül 36,4 milliárd forintból készítik el, és 2024-ben fog megnyílni. Az üzemeltetők olyan létesítményt akarnak létrehozni, amelyen jó néhány két- és négykerekű sorozat részt tud venni.

Ennek érdekében többféle vonalvezetés is lesz. Többek között a pálya klubtagjainak és a hosszútávú sorozatoknak is megfelelő terepet akarnak biztosítani, ám ezenkívül lesz egy 4,3 km hosszúságú „Grand Prix” kör is. A várakozások szerint az FIA, vagyis a Nemzetközi Automobil Szövetség kettes besorolást fog adni, amely azt jelenti, hogy a Forma–1-en kívül minden autós szériát fogadhat, a motoros bajnokságok esetében viszont a csúcskategóriát is megcélozhatják.

A MotoGP-nél ugyanis szemmel tartják ezt a projektet, és nem vetik el annak a lehetőségét, hogy előbb-utóbb évente kétszer is ellátogassanak az Egyesült Államokba. Sőt, üzletileg ez minden bizonnyal igencsak kifizetődő lenne, hiszen az országot rendkívül fontos piacnak tartják abból a szempontból, hogy a sportág növelje a rajongói bázisát.

„Sok versenyzésre alkalmas helyszínt szeretnénk az Egyesült Államokban – nyilatkozta Dan Rossomondo, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna kereskedelmi igazgatója a BlackBook Motorsportnak. – A Flatrock [képviselőivel] idén áprilisban találkoztunk Austinban, és továbbra is figyelemmel kísérjük a projektjük előrehaladását.”

Magyarország tartalékhelyszín lesz 2024-ben, íme a MotoGP előzetes versenynaptára

Ami biztos, hogy jövőre nem fognak MotoGP-versenyt rendezni az új pályán, hiszen az előzetes versenynaptárat már korábban nyilvánosságra hozták, később viszont akár ez is megvalósulhat. Utoljára 2013-ban fordult elő, hogy a királykategória pilótáinak kétszer volt jelenésük az Egyesült Államokban, hiszen az Amerikai Nagydíj mellett eddig utoljára az USA Nagydíjat is megrendezték Laguna Secában.

Rea eséssel kezdte pályafutását a Yamahánál, de pozitívan értékelte az első tesztnapját

0

Jonathan Rea a negyedik helyen végzett a Superbike-világbajnokság első jerezi tesztnapján a Yamahával. A brit versenyző elesett a vizes pályán, ennek ellenére optimistán értékelte az első benyomásokat.

Bár az idei Superbike-világbajnokság múlt héten véget ért, a pilóták nagy része maradt Jerezben, ahol kétnapos tesztet rendeznek. Különösen érdekes ez a csapatot, illetve gyártót váltó pilóták esetében, főleg ami a világbajnokokat illeti. Toprak Razgatlıoğlu azonban egyelőre nem ülhet fel a BMW-re Jonathan Rea viszont már kipróbálhatta a Yamahát.

A hatszoros világbajnok kilenc év után hagyta el a Kawasakit, ahol minden idők legeredményesebb pilótájává vált a kategória történetében. Az eredmény alapján nem is kezdett rosszul, hiszen az első, keddi napon a negyedik helyet szerezte meg. Ugyanakkor azt sem lehet elhallgatni, hogy egyszer elesett, ám ezt nem tartja katasztrófának.

„Jól vagyok – nyilatkozta a nap végén. – Egy másik versenyző nem látott a pályán, és csak az utolsó kanyarban nyitottam a motoron, hogy elengedjem, és rámentem egy vizes foltra. Sajnos felavattam a motort. Ez egy olyan [esés] volt, amelyet könnyű elfogadni, mert egy folt miatt történt, nem az volt, hogy átléptem a határt.”

Ezt leszámítva viszont teljes mértékben pozitívan szállt le a motorról, amely jó benyomásokat keltett benne. Persze amellett, hogy a versenygépéhez hozzá kell szoknia, a csapatba is be kell illeszkednie, hiszen vasárnap még a Kawasakinál versenyzett, és az ottani mérnökökkel, szerelőkkel dolgozott együtt. Rea azonban ebből a szempontból sem lát problémát.

„Szerintem még sok a tartalék a motorban – jelentette ki. – Felhasználóbarát, ami jó érzéssel tölt el. Korábban egy csodálatos csapatom volt, nem tudok elég jót mondani róluk, és az ember versenyzőként mindig arra gondol, hogy mi fog történni. A Pata Yamaha Prometeon csapata az első kapcsolatfelvétel óta elképesztő. Éreztették velem, hogy otthon vagyok, az üdvözlő vacsorától kezdve. Éreztetik velem, hogy szeretnek. Nagyon pozitív, ahogyan a bokszban dolgozunk.”

Persze a legfontosabb talán maga a motor, és ezzel kapcsolatban egy pilóta soha nem lehet teljesen magabiztos, amikor csapatot, illetve gyártót vált. Ezzel kapcsolatban kiváló példa a MotoGP-ben Marc Márquez, aki nemrég elárulta, addig nem lehet biztos a dolgában, amíg rá nem ült a Ducatira. Rea elismerte, hogy közvetlenül a teszt előtt kifejezetten ideges volt.

„Fantasztikus volt megtenni az első köröket az R1-essel, mert az ember mindig várakozással tekint előre, és talán van egy prekoncepciója arról, hogy milyen lesz a motor – fogalmazott. – Délelőttig nagyon izgatott voltam, aztán hirtelen rendkívül ideges lettem. Azon gondolkoztam, hogy vajon gyors tudok-e lenni a motorral, és hogy vajon milyen érzés lesz a motoron ülni.”

Ahogyan ő is utalt rá, végül sikerült megbarátkoznia az R1-essel, már amennyire ennyi idő alatt ez lehetséges. Természetesen nem minden volt tökéletes, de ilyesmit ebben a szituációban nyilvánvalóan nem is lehet elvárni. Emellett az eső sem könnyítette meg a dolgukat, ugyanakkor Rea kiemelte, hogy ilyen körülmények között is tapasztalatot kell szereznie.

„Komfortosan éreztem magam, de a pozíció furcsa volt, és nem tudtam elképzelni, hogyan vezetem a motort – magyarázta. – Amint kimentem a bokszból, rögtön sok pozitívumot találtam. Háromszor mentünk ki a pályára. Az időjárás messze nem volt tökéletes, sok kanyarban voltak vizes foltok. Közvetlenül ebéd előtt rengeteg szitált az eső, aztán felázott a pálya. Úgy gondoltuk, hogy tartjuk magunkat a tesztelési tervhez. Fontos, hogy vizes körülmények között is tudjunk motorozni.”

Ahogyan ez ilyenkor lenni szokott, a keddi nap lényegében csupán ismerkedés volt a motorral Rea számára, hiszen kilenc éven át egy más jellegű versenygéphez volt hozzászokva. Éppen ezért most még nem is mentek el a legmagasabb szintre, ami az alkatrészek kipróbálását illeti, mivel a brit motoros szerint ez tévútra viheti őt.

„Szerintem ez a teszt elsősorban arról szól, hogy komfortosan érezzem magam – szögezte le. – Kértem, hogy ne teszteljünk túl sok hardveres, elektronikai alkatrészt. Szeretnék innen úgy elmenni, hogy megértettem az R1-est, megtaláltam a motor határait a stílusommal, és aztán, ha minden megszokottá és automatikussá válik, elkezdhetjük tesztelni az alkatrészeket. Ha ezt most kezdjük el, akkor nagyon könnyű elveszni. A csapat ezt megérti.”

Maradhat-e külső tényezőktől mentes Bagnaia és Martín tiszta párharca?

0

Egy olasz–spanyol harc kellős közepén járunk, ahol lassan egészen nyilvánvalóvá válik, a világbajnoki küzdelembe más nem szólhat bele.

A MotoGP történetének negyedik legszorosabb befutóját láttuk, így Phillip Island mindössze nyolc napig volt a szezon versenye. Ahhoz pedig kétség sem fér, hogy a várakozásoknak megfelelően Jorge Martín úgy felszívta magát, mint egy utolsó Azahriah-koncertjegyért sorban álló tinédzser, amikor egy védtelen kisnyugdíjas megpróbál elé tolakodni. Így megy ez, kérem. Sok mindent tudunk már, és sok minden kiderült az elmúlt napokban, elmúlt hetekben. Nagyjából mindent, ami erről a két versenyzőről szól. Azt is tudjuk, hogy Martín és Francesco Bagnaia főmérnökei egy autóval közlekednek a versenyhétvégéken, de mivel barátok, munkáról nem beszélnek, védenceik gyenge pontjait egymással nem osztják meg. Egyrészt ezek az elszólások forgatókönyvért kiáltanak, másrészt a sport őszinteségét, tisztaságát is jól érzékeltetik. Hogy a MotoGP valamiért még mindig egy sokkal őszintébb és egy ponton tisztább sport, mint talán bármi más. Egyszerűen azért, mert másfajta lelkülettel bíró mérnökök építgetik, alakítják és működtetik, és ez talán igaz lehet még egy darabig a legfelsőbb vezetőkre is. Kiszámíthatatlansága ennek köszönhető valójában, és az izgalom kizárólag így fenntartható.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

Kiemelten fontos továbbá az is, hogy bármennyire is szeretnék egymásnak ugrasztani a világbajnoki címért harcoló két versenyzőt, úgy tűnik, nem fog sikerülni, mert ezek a srácok végtelenségig tisztelik és becsülik egymást, amivel talán nincs is akkora baj. Sőt.

Egyvalami viszont egészen biztos: Martín, ahogy azt nyilatkozta, élete versenyét futotta, élete hétvégéjét teljesítette, és élete védekezéseit tette le az asztalra. Ezzel pedig vitatkozni nem lehet. Egészen elképesztő motorozást láthattunk tőle, aminek jelentősége abban is megmutatkozott, hogy mindezt az ellen a világbajnoki címvédő ellen vívta, aki eddig fékezések terén verhetetlen volt. Bagnaia eddig ugyan vitte a prímet, de Martín irgalmatlanul sokat fejlődött ezen a téren, így valami teljesen szokatlant láthattunk tőle. Persze a címvédő betartotta a határokat, és az elképesztő felzárkózását látva a futam végén azt is sejthettük, nem szeretne mindent egy lapra tenni és kockáztatni. Martín viszont mind motorozásban, mind gumimenedzsmentben teljesen új szintre lépett, egyedül talán a plexit nem lett volna ildomos szétvernie, de hát az öröm és az ünneplés néha elsodor. Írom mindezt úgy, hogy talán Bagnaia főnökének, Davide Tardozzinak is ildomos lett volna a parc fermében maradnia, de tudjuk, a csalódottság néha pont annyira tesz kiszolgáltatottá, mint a győzelem. És persze azt sem szabad elfelednünk, hogy exversenyzőként az olasz GYAKA-mester másként látja ezt a sportot, mint az egyszeri halandó rajongó, és talán annak a súlyát is másként érzékelte, amit ez a vereség valójában jelentett Bagnaia számára, ha maga a versenyző abban a pillanatban nem is érezte.

Mindeközben a Pramac vezére, Paolo Campinoti a versenyre külön győzelmi pólóval készült, melynek hátán nagyjából az állt: „több bukás már nem fér bele”.

Az idézetet sokan boncolgatni kezdték, és próbálták megfejteni, kinek szólhat. Többen úgy vélték, a versenyzőjének üzent, voltak, akik egyenesen azt feltételezték, a Ducati vezetésének szólt, mások egy titkos háttéralkuról beszéltek. Így, ha a versenyzők közötti feszültséget szítani nem is lehet, a csapatvezetők között még igyekszik valamit kialakítani a média, bár a rajongók erre sem túlzottan nyitottak. Például amikor az angol ex-Superbike világbajnok szakkommentátor, Neil Hodgson azt ecsetelte, hogy Gigi Dall’Ignának minden bizonnyal van egy jókora piros gombja, amellyel majd megálljt parancsol a szatellitcsapatnak, többen bírálták, mint ahányan valóságalapnak tekintették mondandóját. Bár tény, hogy Bagnaia főmérnöke, Cristian Gabarrini egy múltkori interjúban érzékeltette, a Pramac egyrészt gyári csapat, másrészt szerencsésebb helyzetben vannak, mert kizárólag kipróbált, letesztelt fejlesztéseket kapnak meg, miközben az évközi fejlesztésekkel, módosításokkal inkább ők szenvednek, és vállalnak ezáltal extra rizikót.

Bajnoki ellenfelekből csapattársak? – gyári ülést érhet Martín idei teljesítménye

Ezek után lassan kijelenthetjük – függetlenül Dall’Igna nagy vörös gombjától vagy Campinoti titkos háttéralkujáról a Ducatival –, hogy mi, rajongók szerencsére ebből semmit sem érzékelünk, és egyértelműen úgy tűnik, senki nem szól bele a játékba. Tiszta versenyeket, ezáltal pedig egy tiszta végkimenetelt fogunk látni. Ettől jobb és nagyszerűbb pedig nem kell.

Persze ebből a szemszögből erősen vitatható volt Brad Binder büntetése, de miután a dél-afrikai teljesen egyértelműen szélesebben fordult a 4-es kanyarban, és ezáltal érintette a zöld felületet, a büntetés az irodából nézve jogos volt. A pálya mellett állva, még inkább a motoron ülve azért kicsit más a helyzet. Egyrészt mivel az utolsó körben történt, és Binder addig bemutatott eszméletlen teljesítménye, mindemellett felelősségteljes motorozása süvegelést kíván, másrészt visszaemlékezve akár egy húsz évvel ezelőtti hasonló esetre, amikor a versenyzők akár a fűre hajtottak, viszonylag ritkán lett előzési manőver, főleg egy ilyen szituációban. Szóval, ha azt kérdezik: Binder megérdemelte volna-e a második helyet? A válaszom egyértelműen igen. Ezen a ponton pedig vélekedhetnek akár úgy: Bagnaia kapott ajándékba 4 pontot. Ettől függetlenül a szabály szerint a bírók helyesen cselekedtek, másrészt Bagnaia előnye egy hétvége alatt így is a felére csökkent.

Az eltökélt Binder legközelebb még jobban megszorongatná Martínt a győzelemért

Az itáliait legfeljebb két dolog vigasztalhatja: az egyik, hogy a hétvégén szünet következik, amely talán megtörheti némileg Martín jól elkapott lendületét, és ritmusát – bár erre az esély csekély –, a másik pedig, hogy négy társával együtt a spanyol is figyelmeztetést kapott, mert a verseny több mint felében a megengedettnél alacsonyabb elsőgumi-nyomással, 1,88 bar alatt motorozott. Hasonló figyelmeztetést kapott még Marc Márquez, valamint Pol és Aleix Espargaró is. Továbbá idősebb Espargaró begyűjtötte a történelem első büntetését is a tárgyban, miután másodjára figyelmeztették. A három másodperces sarccal viszonylag nagyot bukott, az ötödik helyről a nyolcadikra sorolták, bár elmondása szerint az Aprilia annyira túlmelegedett, hogy három körrel a vége előtt halálfélelme volt, mert nem tudott lélegezni a beáramló forró levegőtől. A motor eddig is komoly égési sérüléseket okozott versenyzőinek, de úgy tűnik, a thai futam minden eddiginél nagyobb gondokat generált. Főleg miután Maverick Viñales a fenti okok miatt annyira ellehetetlenült futam közben, hogy fel kellett adnia a versenyt.

Halálfélelme volt Aleix Espargarónak a Thai Nagydíj végén a brutális körülmények miatt

Az elsőgumi-nyomás problémája ettől viszont sokkal összetettebb. Mivel az abroncsok rendszerint túlmelegednek – normál körülmények között is, ami tapadásvesztéshez vezet –, a mérnökök leginkább embert próbáló feladata, hogy a futam előtt egy olyan alacsony értéket találjanak, amellyel a futam közbeni versenykörülmények között sem lesz gond. Azaz nem melegszik túl az abroncs, és a tapadás is megmarad. Ugyanakkor ez kiszámíthatatlan, mert a helyi körülményeken túl az sem elhanyagolható, hogy az adott versenyző folyamatos küzdelemben motorozik, vagy esetleg csak egyedül küzd a stopper ellen. Mivel Martín a verseny nagy részét az első helyen töltötte, érthető okokból ez a fajta túlmelegedés elkerülte. A másik három versenyzőnél ez már nem volt ennyire egyértelmű, ebből csak arra lehet esetleg következtetni, hogy ők a futam előtt messze a megengedett érték alá mentek, míg Martínék esetében nem kizárt, hogy jobban saccoltak.

Megvan az első büntetés az új szabály megszegéséért, változott a Thai Nagydíj eredménye

A pontos mérési adatokról eddig nem láttunk hivatalos dokumentumot, és feltételezem, hogy nem is fogunk, mert ez minden bizonnyal kizárólag a csapatra tartozik. Ettől függetlenül a figyelmeztetés tényéből akár arra is következtethetünk, hogy Martín gumimenedzsmentjében és kanyarbemeneti javulásában ez is szerepet játszott, és emiatt sikerült neki, amivel eddig küszködött. Ugyanakkor persze azt sem zárhatjuk ki, hogy ezt előre leegyeztették a garázsban, és a siker reményében vállalták a rizikót, miután tudták, még csak az első figyelmeztetést kapja. Ha így történt, Malajziában és Katarban nem lesz könnyű dolga, bár az esti sivatagi futamnál azért van némi esély egy csekélyebb hőmérsékletre.

Malajzia viszont más tészta, és kötve hiszem, hogy Martín, valamint a csapata vállalná a kockázatot, amely ismét új esélyt jelenthet Bagnaiának. Persze nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy Sepang ettől függetlenül egy gyors kanyarokkal tűzdelt lendületes pálya, ahol nem kizárólag a féktávokon múlik minden, hanem adott esetben a kanyarsebesség, valamint a kigyorsítás is döntő lehet, amelyben Martin a szakemberek szerint eddig is Bagnaia felett állt.

Ezek alapján pedig aligha találunk bárkit, aki a jelenlegi helyzetben, minden eddigi ismereteket figyelembe véve bármelyik versenyzőre voksolni merne. Martín úgy tűnik, mentálisan is felkészült, és remekül viseli a nyomást, sőt, koncentráltan, erős kihívóhoz méltó módon teljesít, míg Bagnaia egyik veresége után sem tűnt csalódottnak, sőt, valami elképesztő nyugalmat érezhetünk rajta. Ezek után pedig csak egyvalamiben lehetünk biztosak, hogy november utolsó három hétvégéje a motorsportszerető közönség Mekkája lesz, amikor mindenki lélegzet-visszafojtva követi majd a versenyeket.

Folytatódik a távozó Marc Márquez utódjának keresése – a VR46 egyik pilótája a legújabb jelölt

0

Luca Marini a Honda legfrissebb kiszemeltje a Marc Márquez távozásával 2024-re gazdátlanná vált motorra, az olasz pilóta azonban a sajtó értesülései szerint nem fogja elhagyni a VR46 istállóját a Repsol kedvéért. A legesélyesebb jelöltté ezzel Fabio Di Giannantonio lépett elő, hiszen a Sky szerint a japán csapat mindenképpen MotoGP-tapasztalattal bíró versenyzőt akar magának a következő szezonra, és ezért nem a Moto2-ből fogják igazolni a nyolcszoros világbajnok utódját.

A Honda még mindig nem nyilatkozott arról, hogy ki próbálhatja meg pótolni a Gresinihez távozó Marc Márquezt, de nagyon úgy tűnik, hogy nemcsak a bejelentés, hanem még a döntés sem született meg ez ügyben. A Sky olasz kiadásának beszámolója szerint a japánok legújabb jelöltje Luca Marini, akivel a Thai Nagydíj alatt Alberto Puig, a csapatfőnök folytatott tárgyalásokat. Az újság szerint azonban ezek a megbeszélések hiábavalóak voltak, és a VR46 pilótája nem fogja elhagyni nevelőistállóját a Repsol Honda kedvéért.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

Egy lépéssel azért közelebb kerültünk ahhoz, hogy megtudjuk Joan Mir jövő évi csapattársának kilétét, hiszen a mértékadónak tartott brit lap értesülései alapján kizárt, hogy a japán csapat a Moto2-ből igazoljon, ugyanis az alakulat vezetői mindenképpen az elérhető MotoGP-tapasztalattal rendelkező versenyzők közül szeretnének választani valakit. Ez annyit jelent, hogy a korábban a sajtó által esélyes jelöltnek gondolt pilóták közül sem Jake Dixon, sem Celestino Vietti nem tehet kísérletet a nyolcszoros világbajnok helyettesítésére.

Összeségében minden jel arra mutat, hogy mégis olasz versenyzője lehet a madridi székhelyű gárdának, de nem Valentino Rossi féltestvére, hanem Fabio Di Giannantonio. A 2024-es MotoGP-mezőny egyetlen még betöltetlen ülésére a római pilóta lett az első számú jelölt azzal, hogy többen – például Johann Zarco vagy az Aprilia gyári pilótái – megerősítették, hogy ők jövőre biztosan nem fognak a tíz MotoGP-csapatvilágbajnoki címmel rendelkező alakulathoz csatlakozni.

Nemsokára jó híreket jelenthet be a Marc Márquez érkezése miatt távozó Di Giannantonio?

A beszámoló szerint „Di Giannantonio arra a telefonhívásra vár, amely pár napon belül befuthat, hogy elutazzon Barcelonába, és aláírja a szerződést”. Diego Tavano, a pilóta menedzsere személyesen ment el Buriramba a hétvégén, hogy Puigdzsal tárgyaljan a részletekről. Ha ezekben meg tudtak egyezni a felek, akkor valóban létrejöhet a „csere”, vagyis Márquezt pont az a versenyző válthatja a Repsolnál, aki az ő érkezése miatt veszítette el a helyét a Gresininél. „Diggia” így a versenypálya bárjának székei helyett valószínűleg egy Honda nyergében foglalhat majd helyet a 2024-es MotoGP-szezonban.

Rossi támogatná az olaszok autós reménységét, de akadémiáját nem alakítja át

Annak ellenére, hogy jó ötletnek tartaná, nem tervezi a VR46 Akadémia bővítését az autóversenyzés irányába, mondta el egy interjúban Valentino Rossi. Az 44 éves legenda arról is beszélt, hogy szívesen támogatná Andrea Kimi Antonelli pályafutását, hogy a fiatal tehetségnek minél előbb lehetősége legyen a Formula-1-ben versenyezni, és futamgyőzelmet szerezni Olaszország számára.

Valentino Rossi a szívén viseli az olasz autó, és motorsport ügyét. A királykategóriában hét bajnoki címet szerző pilóta hosszú évek óta saját motorversenyzőket nevelő akadémiát működtet, amely már többeket eljutatott a MotoGP-be is. Az olasz legendától a négykerekű járművek sem állnak messze – versenyzői karrierjét is gokartokkal kezdte, egy regionális bajnokságot meg is tudott nyerni –, amit jól mutat, hogy az elmúlt két évben számos GT World Challenge Europe futamon indult, például a Nürburgringi 3 órás versenyen.

A Doktor – aki egyszer maga is közel járt ahhoz, hogy a Forma–1-ben versenyezzen, egy teszten pedig a legjobbakkal is felvette a kesztyűt – nagyon szeretne újra sikeres olasz pilótát látni a száguldó cirkusz mezőnyében. Andrea Kimi Antonelli, a Mercedes juniorprogamjának növendéke az egyik, aki jó úton jár ahhoz, hogy ilyen szempontból örömet okozzon Rossinak. A fiatal versenyző számos jó eredmény és több bajnoki cím után jövőre az egyik legjelentősebb pilótanevelő csapat, a Prema színeiben fog az Forma-2-ben indulni. A kilencszeres világbajnok pedig szeretne minden tőle elképzelhető támogatást megadni a 17 éves tehetség karrierjének beindításához, akinek eddigi pályafutásáról itt olvashatnak, lentebb pedig testvéroldalunknak adott exkluzív interjúját is megtalálhatják az érdeklődők.

Kis híján Rossi versenyzett az F1-es Ferrarival a Hungaroring legsúlyosabb balesete után

„Boldog vagyok, hogy ismerhetem Kimit, hiszen papíron ő lehet a jövő olasz reménysége az F1-ben.  Néha együtt töltünk egy kis időt, remek srác, nagyon kedvelem, jól szoktuk érezni magunkat. Olaszország nagyon erős a motorversenyzés terén, mivel mindig vannak remek pilótáink. Ez az autóversenyzésről kevésbé mondható el, például már nagyon régóta nem volt olasz futamgyőztes az F1-ben” – nyilatkozta a 44 éves versenyző a Formula Scoutnak Barcelonában, ahol nem sokkal az előtt együtt gokartozott Antonellivel.

Hét olyan pilóta versenyzett a Forma–1-ben a XXI. században – hárman közülük még a 90-es években debütáltak –, akik az olasz csizmáról jutottak el az autóversenyzés csúcskategóriájába. Ők összesen négy győzelmet arattak, utoljára olasz zászló alatt 2006-ban Malajziában Giancarlo Fisichella léphetett a dobogó legfelső fokára. Az országnak most már több éve – Antonio Giovinazzi 2021-es szezonja óta – nincs képviselője a sorozatban.

Rossi „jó ötletnek” tartaná az akadémiáját az autóversenyzés irányába bővíteni, de a realitásokat szem előtt tartva nem tervezi, hogy erre mozdítja el a szervezetet.  „Az akadémiával azért tudunk a motorozásban ennyire jók lenni, mert sok embert ismerünk erről a területről, és ez a mi világunk. Autókkal már mindez sokkal bonyolultabb lenne, szóval továbbra is csak a motorokkal fogjuk folytatni. Azonban [emellett] miért is ne támogathatnánk és segíthetnénk Kimit, hiszen abban reménykedünk, hogy ő egy nap akár az F1-be is megérkezhet” – bizakodott az urbinói származású versenyző.

Már most tinilányok ugrálják körbe az „új Kimit”, aki csak örül, ha Räikkönen rajongói is szurkolnak neki

Rossi 2013-ban alapította a VR46 Akadémiát, ami számos pilótának segített a motorversenyzés legmagasabb szintjeire kerülni, ilyen például Francesco Bagnaia, a tavalyi MotoGP-bajnok, vagy Nicolò Bulega, aki jövőre a Ducati gyári csapatának versenyzője lesz a Superbike-világbajokságban. A VR46 2014-ben elindította saját Moto2-es, 2017-ben pedig saját Moto3-as alakulatát, viszont ezeket a programokat 2020-ban, illetve 2022-ben befejezték, hogy teljesen a tavaly elinduló MotoGP-istállójukra fókuszálhassanak. A királykategóriában a belépés óta Luca Marini és Marco Bezzecchi alkotja a pilótapárosukat, utóbbi versenyző az idei szezonban már három futamgyőzelmet szerzett, és matematikailag még esélyeje van arra, hogy megnyerje a bajnoki címet.

Zsigovits Norbert döntőbe jutott Amerikában, Liszka Roland magyar endurobajnok lett

0

Zsigovits Norbert döntőbe jutott az AMA Endurocross-bajnokság legutóbbi fordulójában, míg Liszka Roland megnyerte a magyar endurobajnokságot. Katona Áron először versenyzett MX2-es motorral a felnőttek között, és remekül helytállt. Íme a Hungarian Motorsport Academy motorosainak hétvégi eredményei.

Második versenyhétvégéjére készült Zsigovits Norbert az Egyesült Államokban, Idaho Fallsban pedig már jelentős előrelépést sikerült elérnie. A pénteki napot a 8. pozícióban zárta az Expert kategóriában, de a szombati, új építésű pálya már sokkal jobban feküdt a stílusának. Az Expert döntőben elért 4. helyével sikerült kvalifikálnia magát a profik közé az esti döntőkbe, ahol tartani tudta a lépést a világelittel, így a nap végén a 12. hely lett az övé az összetett értékelésben.


Hétvégén Varsányban tartották a magyar endurobajnokság 5. fordulóját, a HMA támogatásával Liszka Roland is elindult, hogy ledolgozza a bajnokságban meglévő 1 pontos hátrányát. A szombati és a vasárnapi napot is tökéletesen abszolválva a magyar és a szlovák mezőnyben is az abszolút első helyet szerezte meg mindkét napon, így a hétvége folyamán háromszor állhatott a dobogó legfelső fokára. Ezzel rögtön az első évében, ahogy kipróbálta magát a király kategóriában ő lett a Nyílt Nemzeti Enduro Bajnokság PRO2 kategória magyar bajnoka.

Katona Áron Kupon vett részt az MX Classic motokrosszversenyen. A jövő évben a KTM gyár támogatását is élvező fiatal pilóta először versenyzett a felnőttek között egy MX2-es versenygéppel. A bemutatkozás számára is remekül alakult: sikerült felvennie a versenyt az erősebb gépekkel, egy 3. és egy 5. helyet szerezve pedig kategóriájában az összetett értékelés élén végeznie.

Hivatalossá váltak a 2024-es MotoGP-szezon tesztnapjainak dátumai

0

A MotoGP bejelentette a 2024-es hivatalos tesztek dátumait. Az idei évhez hasonlóan az idénynyitó előtt öt, az évzáró után egy napot tesztel a mezőny, a szezonközi napok száma viszont eggyel nőtt.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a MotoGP nemrég nyilvánosságra hozta az előzetes 2024-es versenynaptárát. A tervek szerint a program rekordszámú 22 versenyhétvégéből fog állni, hiszen az idei húsz helyszín mindegyike megmarad, ehhez csatlakozik a visszatérő Aragón és a bemutatkozó Kazah Nagydíj, vagy ha az nem, akkor a Balaton Park Circuit.

A hosszabb versenynaptárhoz pedig több tesztelési lehetőség dukál, legalábbis ebben egyeztek meg az érintettek, vagyis a gyártók, a csapatok, a versenyzők és a gumiszállító Michelin. Nem mellesleg az is fontos szempont volt, hogy több lehetőség legyen kipróbálni a francia gyártó új specifikációjú abroncsait, amelyeket 2025-ben szándékoznak bevezetni.

A MotoGP kedden nyilvánosságra hozta a tesztek időpontjait. A mezőny tagjainak, ahogyan idén, úgy jövőre is öt napjuk lesz tesztelni a szezonnyitó előtt, míg az utolsó futam után még egyszer fognak motorra ülni. Ami változik, hogy a szezon közben immáron nem kettő, hanem három alkalommal fognak a verseny után is a pályán maradni.

Magyarország tartalékhelyszín lesz 2024-ben, íme a MotoGP előzetes versenynaptára

Ami a konkrét időpontokat illeti, a shakedown, amikor csak az újoncok és a tesztpilóták gurulnak a pályára, a 2023-as évvel ellentétben nem vasárnaptól keddig, hanem csütörtöktől szombatig, február 1-től 3-ig fog tartani Sepangban. Ennek megfelelően az ugyanott esedékes első teszt is ugyanennyit csúszik, vagyis nem pénteken, hanem kedden, február 6-án kezdődik, és szokás szerint három napig fog tartani.

Mivel a szezonnyitó jövőre ismét Katarban lesz, így az utolsó előszezoni tesztet is ott rendezik. Azonban ezúttal nem kettő, hanem szűk három héttel fogja megelőzni az idénynyitót, amely egyébként is 16 nappal korábban lesz, mint idén. Ennek megfelelően a katari tesztet február 19-én ,s 20-án, azaz hétfőn és kedden tartják.

Az első szezonközi teszt Jerezben, az utolsó pedig Misanóban lesz, ám a kettő között Mugellóban is lesz egy ilyen esemény, ahol idén nem volt. A szokásoknak megfelelően ezeket az ottani futamokat követő hétfőn rendezik, sorrendben április 29-én, június 3-án és szeptember 9-én. A szezon befejeztével ezúttal is Valenciában vonulnak végleg pihenőre a mezőny tagjai, annak viszont még nincs hivatalos időpontja.

A MotoGP 2024-es tesztjeinek időpontjai

Időpont Ország Helyszín
Február 1-3.* Malajzia Sepang International Circuit
Február 6-8. Malajzia Sepang International Circuit
Február 19-20. Katar Losail International Circuit
Április 29. Spanyolország Circuito de Jerez – Ángel Nieto
Június 3. Olaszország Autodromo Internazionale del Mugello
Szeptember 9. Olaszország Misano World Circuit “Marco Simoncelli”
November 27. utáni hét Spanyolország Ricardo Tormo Circuit

*Shakedown

Marc Márquez hálás a Hondának, hogy elkerüli a rémálomszerű forgatókönyvet

0

Marc Márquez számára lehetővé tette a Honda, hogy már idén felüljön a jövő évi motorjára, a hatszoros MotoGP-bajnoknak pedig egyértelmű, hogy ennek óriási jelentősége van. A spanyol pilóta a valenciai teszten próbálhatja majd ki a 2023-as Desmosedicit, azt a konstrukciót, amellyel jövőre versenyezni fog. Paolo Ciabatti azt is megosztotta a sajtóval, hogy miért nem a legújabb motort fogja megkapni a nyolcszoros világbajnok.

A Honda engedélyezi Marc Márquez számára, hogy már a november végén esedékes valenciai teszten felüljön a Ducatira. A jövő szezonban a Gresini színeiben versenyző pilóta tisztában van vele, hogy mennyire nagylelkű volt vele idei csapata, és ezért háláját sem felejtette el kifejezni: „nagyon jó hír, szeretném megköszönni a Hondának; mindenkinek, aki ott dolgozik, hogy megengedték ezt nekem”. A felek láthatóan vigyáznak arra, hogy a körülményekhez képest jó hangulatban váljanak el egymástól, és ez nem is csoda, hiszen máris szólnak arról pletykák, hogy a 30 éves pilóta akár már 2025-ben visszatérhet a japán gyártó kötelékébe.

Marc Márquez megállapodott a Hondával az azonnali visszatérés feltételeiről?

„Ez fontos egy versenyző számára, hiszen nemcsak egy nap, hanem két hónap tesztelésről van szó. Ha ez nincs [biztosítva a számodra], akkor decemberben és januárban úgy mész el szabadságra, hogy ki sem próbáltad az új motort, és ez nem a legjobb egy pilóta számára, sőt inkább olyan, mint egy rémálom. Szóval szeretnék köszönetet mondani a Hondának, hogy lehetővé tették számomra az új motor kipróbálását, ezzel legalább az első esélyt megkapom arra, hogy megértsem a [számomra] új stílust” – nyilatkozta Márquez.

Azt már korábban lehetett tudni, hogy a Gresini pilótái jövőre sem a legfrissebb technikán fognak ülni, Márquez azonban arról beszélt, hogy reményei szerint a pályán nyújtott teljesítményével ki tudja majd harcolni, hogy a csapat jövőre megkapja a legújabb fejlesztéseket. Paolo Ciabatti, a Ducati sportigazgatója ezt a kérdést nem érintette a Sky-nak adott interjújában, azt azonban elmagyarázta, hogy miért csak a két „gyári” istálló fogja megkapni a 2024-es Desmosedicit.

Kiharcolná magának a legjobb Ducatit Marc Márquez, aki jövőre bajnok lehet a Gresini szerint

„Mindenki tudja, hogy a megállapodásaink alapján – ahogy már korábban is mondtuk, amikor arról volt szó, hogy adhatunk-e 2024-es motort Marco Bezzecchinek – a Lenovo [a gyári csapat – a szerk.] mellett a Pramac csapata fogja megkapni jövő évi konstrukciót, ez szerződésbe van foglalva. Minden évben a hivatalos csapat [előző szezonban használt] motorjait adjuk oda a szatellitcsapatoknak, versenyzőnként egy darabot. Erre [idén] a Valenciai Nagydíjat követő kedden fog sor kerülni” – tisztázta a kérdést az olasz szakember.

Bajnoki ellenfelekből csapattársak? – gyári ülést érhet Martín idei teljesítménye

0

Sajtóértesülések szerint nem kizárt, hogy Jorge Martín jövőre a gyári Ducatinál folytatja a pályafutását. Gigi Dall’Igna, a versenyrészleg vezérigazgatója leszögezte, mindkét bajnokesélyesnek meg akarják adni a sanszot a győzelemre.

Jorge Martín kiváló teljesítményt nyújt az idei szezonban, olyannyira, hogy abszolút reális esélye van a világbajnoki cím elhódítására. A Pramac versenyzőjének mindössze 13 pont a hátránya a címvédő Francesco Bagnaia mögött, és az őszi hétvégéken egyértelműen jobb formában van ellenfelénél, aki korábban már 66 egységgel is vezetett.

Martín őszinte vallomása: Már kezdem érezni a nyomást, rengeteget veszíthetünk

Mindez pedig akár a gyári Ducati kapuit is megnyithatja a spanyol versenyző előtt. Az AS a cikkében úgy fogalmaz, hogy „a Chang International Circuit paddockjából garantálhatjuk, hogy a gyári Ducati bokszának ajtaja ismét megnyílik Jorge Martín előtt”. A lap több érintettet is megkérdezett, akik egyáltalán nem tagadták, hogy valóban benne van a pakliban ez a forgatókönyv.

„Sokféle választ tudnék adni – nyilatkozta a Martínt segítő Fonsi Nieto. – Egyrészt nagyon elszomorít, másfelől száz százalékig boldog vagyok. Ha amiatt [történik meg], hogy világbajnokok leszünk, akkor a csapat nagyon örülne ennek. Ha pedig nem nyer, akkor is. Jorge jelenleg egy olyan versenyző, aki bármelyik motort megérdemli a paddockból. Szerintem momentán ő az a versenyző, akit a legjobban akarnak a gyártók.”

A 25 éves pilóta Enea Bastianini helyére érkezne, aki tavaly pont őt ütötte el a gyári üléstől, miután négy győzelmet aratott. Az idei éve viszont borzalmasan alakult, hiszen a sérülések mellett az eredmények sem jöttek. Bár korábban megerősítették, hogy az olasz motoros 2024-ben is a csapat tagja lesz, úgy tűnik, hogy ez mégsem annyira biztos. „Nem tudom, mi fog történni, de ha így lesz, az azért lesz, mert megérdemli” – utalt Martínra Gino Borsoi, a Pramac csapatfőnöke.

A Ducati csapatfőnöke megerősítette, eldőlt Bastianini jövője

A következő szezonig, illetve a már azt előkészítő valenciai tesztig azonban még három futamhétvége van hátra, ahol eldől, hogy ki lesz a MotoGP idei szezonjának világbajnoka. Ennek kapcsán néhányan azt feltételezték, hogy a Ducati biztosan Bagnaiát mint gyári versenyzőt fogja segíteni, ám Gigi Dall’Igna hangsúlyozta, hogy azonos feltételeket akarnak teremteni a két bajnokaspiránsnak.

„A többiek mind élvezni fogják a szezon utolsó versenyeit – kezdte a Ducati Corse vezérigazgatója. – Az nem biztos, hogy én igazán boldog leszek. Ez a testvérek harca. Minden esélyt meg kell kapniuk a győzelemre. Mindkét pilótának a lehető legjobb információkat fogjuk megadni, hogy a legjobbjukat nyújthassák. Igyekszünk a lehető legjobb motort adni a csatához. Ez a dolgunk, ezt kell tennünk az utolsó három futamon.”

A Ducati hosszú kínlódás után 2020-ban nyert újra világbajnoki címet, de akkor még „csak” a gyártók között ért fel a csúcsra. A következő évben a csapatoknál is nyertek, majd tavaly a legfontosabb cím és így a triplázás is összejött. Akkor azonban még Fabio Quartararo személyében még egy másik gyártó pilótája volt a legnagyobb ellenfél, most viszont már matematikailag is eldőlt, hogy a bolognai gyártó valamelyik motorosa lesz a világbajnok, ahogyan az is biztosnak tekinthető, hogy a Ducati valamelyik istállója végez az élen a csapatok között.

„A tavalyi fantasztikus év volt számunkra, de az idei talán még jobb – lelkendezett Dall’Igna. – Nagyon boldogok vagyunk azok miatt, akik a Ducati Corsénál dolgoznak, mert megkapják a jutalmat a munkájukért. Remélem, hogy ez egy valódi, a végsőkig tartó küzdelem lesz. Idén már láttuk, [a legutóbbi] verseny hihetetlen volt. Rengetegszer előztek.”

Bajnokok új csapatban – a nagy Superbike átigazolási körkép

A jerezi versenyhétvégével lezárult a Superbike-világbajnokság idei kiírása. A sorozat rajongói innentől kezdve belevethetik magukat a 2024-es szezonra való felkészülésbe, mi pedig ehhez szeretnénk segítséget nyújtani azzal, hogy összeszedtük a mostanáig hivatalosan bejelentett átigazolásokat és hosszabbításokat.

A Superbike-vb idei szezonja október 29-én véget ért, az egyéni összetettben Álvaro Bautista szerezte meg az első helyet. A spanyol versenyző a következő szezonban is a Ducati gyári istállójának színeiben fog versenyezni, a riválisok közül azonban többen is csapatot váltanak annak reményében, hogy jövőre így jobban meg tudják majd szorongatni a korábbi MotoGP-pilótát. Az üldözők közül Toprak Razgatlıoğlu és Jonathan Rea is új alakulatot talált magának, de a mezőny hátsóbb régiójában is többen döntöttek a váltás mellett. A következőben azt tekintjük át, hogy az eddigi bejelentések alapján hogyan fog kinézni a mezőny a világbajnokság 2024-es szezonjában, amelynek keretében a tervek szerint Magyarországon is rendeznek majd futamot.

Hivatalos: Magyarország is része a Superbike-vb 2024-es előzetes versenynaptárának

Gyári csapatok

A Ducati (hivatalosan Aruba.it Racing – Ducati) egyik versenyzője a kétszeres bajnok Bautista lesz, a másik motorra pedig Nicolò Bulega ülhet majd fel. A fiatal olasz pilóta korábban három évet töltött a Moto3, és két évet a Moto2 mezőnyének tagjaként, 2022-től a Supersport-vb futamain indult, és az idei szezonban – amely számára csupán a második volt ebben a sorozatban – megszerezte a bajnoki címet a bolognai gyártó motorjával.

A Yamaha (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK) háza táján sok minden megváltozik a következő évben, hiszen a japán gyártó elvesztette 2021 Superbike-bajnokát, Razgatlıoğlut, aki négy év után hagyja el az istállót. A sizuokai székhelyű alakulat azonban nem marad világbajnoki cím nélkül, hiszen a hozzájuk igazoló Rea már hatszor bizonyult a szezon legjobbjának. Az északír pilóta társa Andrea Locatelli lesz, aki negyedik évére készül a csapat kötelékében.

A Kawasaki (Kawasaki Racing Team WorldSBK) világa talán még nagyobb fordulatot vesz, mint a Yamaháé, hiszen Rea kilenc hosszú, ám nagyon sikeres év után távozik, helyére viszont nem egy másik bajnok, hanem „csak” Axel Bassani érkezik. A Motocorsa Racingtől megszerzett fiatal versenyző mellett Alex Lowes képviseli majd a tapasztalatot, aki már 2020 óta az istálló versenyzője.

Bautistának leesett az álla, de teljes mértékben megérti riválisai döntését

A BMW (ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team) is csatlakozni szeretne az élmezőnybe, ebben pedig nagy segítség lehet számukra, hogy a következő szezontól Razgatlıoğlu is a csapat tagja lesz. Az (idei) mezőny egyetlen török pilótája Michael van der Marktól kérhet majd tanácsot a motor kezeléséről, hiszen a holland pilóta jövőre is müncheniek alkalmazásában marad. A két versenyző már jól ismerheti egymást, hiszen 2020-ban egy évig csapattársak voltak a Yamahánál.

A Honda (Team HRC) jövő évi felállása a „legunalmasabb” az átigazolások szempontjából, hiszen a csapat változatlan párossal fog nekivágni a következő szezonnak. Xavi Vierge és Iker Lecuona – aki végül nem lett Marc Márquez utódja a márka MotoGP-csapatánál – is 2022 óta versenyez a japán istálló színeiben, és a tervek szerint mindketten további két évig maradnak.

Szatellitcsapatok

A Bonovo Action BMW német alakulat létére egy angolszász duóval vág neki a 2024-es szezonnak, az amerikai Garrett Gerloff mellé az angol Scott Redding csatlakozik majd. Redding a nemrég befejeződött szezonban még gyári BMW-vel versenyzett, de ott Razgatlıoğlu érkezése miatt nem maradt számára hely. A GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team vezetői elégedettek lehettek a 2023-as szezonjukkal, hiszen változatlanul Dominique Aegerter és Remy Gardner lesznek a csapat pilótái.

A Superbike-vb-n tér vissza a doppingolás miatt eltiltott Iannone

Idén három privát Ducati volt a mezőnyben, jövőre azonban már négy Panigale V4R-t találhatunk majd a rajtrácson. A három „eredeti” közül ráadásul csak egynél marad ugyanaz a versenyző, mint a mögöttünk hagyott szezonban, hiszen a Barni Spark Racing Team motorját továbbra is Danilo Petrucci vezeti majd. A Motocorsa Racing a korábbi Ducati gyári pilótát, Michael Ruben Rinaldit ülteti fel Bassani helyére, a Team GoElevennél pedig Andrea Iannone váltja Philipp Öttlt. Az újonnan érkező csapat, a belga Marc VDS Racing Team versenyző Alex Lowes ikertestvére, Sam Lowes lesz, aki az elmúlt években ugyanezzel az istállóval a Moto2-ben vitézkedett.

A 2024-es Superbike-világbajnokságra október 30-ig hivatalosan bejelentett versenyzők

2024, Superbike. grid, 2023 10.30
Forrás: World Superbike Media