back to top
2025. július 09. 03:18
Kezdőlap Blog Oldal 390

Az eltökélt Binder legközelebb még jobban megszorongatná Martínt a győzelemért

0

Brad Binder elárulta, mikor ismerte fel, hogy nem fog tudni ellépni Jorge Martíntól, miután megelőzte őt a Thai Nagydíjon. A gyári KTM versenyzője Sepangban még inkább megnehezítené riválisa dolgát.

Emlékezetes csatát hozott a Thai Nagydíj hajrája a MotoGP-ben. Jorge Martín végül 114 ezreddel nyert Brad Binder, és további 139 ezreddel Francesco Bagnaia előtt, ám a második és a harmadik helyezett sorrendje megcserélődött, miután a dél-afrikai pilótát pályaelhagyásért megbüntették. Ettől függetlenül kijelenthető, hogy az első hármat illetően ez volt minden idők negyedik legszorosabb befutója a királykategóriában.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

Martín sokáig vezetett, ám a hajrában Binder utolérte őt, és a 22. körben meg is előzte vetélytársát. Ekkor sokan talán azt hitték, hogy a spanyol motorosnak már elfogytak a gumijai, így inkább hátrafelé fog tekintgetni, mintsem hogy visszatámadjon, de az abroncsokkal már Binder is küszködött. A 28 éves versenyző el akart húzni, de egy ponton kénytelen volt beismerni magának, hogy ez nem fog menni.

„Igen, megcsináltam a manővert, de jó néhány körbe telt, mire utolértem Jorgét – nyilatkozta. – A hátsó egyenesben mentem, és arra gondoltam, hogy »jaj, ne, remélem, nem válik le a gumiréteg«. Aztán a kanyarban elég instabillá vált a motor. Ekkor jöttem rá, hogy Jorge nem fogja engedni [hogy ellépjek]. Ennek ellenére mindent megtettem, mert nagyon szerettem volna a végéig az élen maradni. Mindennél jobban akartam a győzelmet, de nem így alakult.”

Martínnak aztán sikerült is visszaelőznie Bindert, és onnantól kezdve nem lehetett kicsavarni a kezéből a győzelmet. Bár a kétszeres MotoGP-futamgyőztes próbálkozott, sőt, az utolsó előtti kör végén Bagnaia is megkísérelt egy dupla előzést, a Pramac motorosának első helye nem volt komoly veszélyben. A KTM pilótája ezúttal nem járt sikerrel, de eltökélt, hogy a Maláj Nagydíjon még inkább megszorongatja ellenfelét, reményei szerint a győzelemért.

„A négyes kanyarban akartam pozícióba kerülni – fogalmazott. – Aztán viszont megcsúszott az első kerekem, és ennyi volt. Jorge nagyszerű munkát végzett, ott védekezett, ahol kellett. A végén nagyon tiszta és gyors kört teljesített, figyelembe véve, hogy mennyire elkoptak a gumik. Le a kalappal előtte. Jelenleg hihetetlenül keményen motorozik. Ugyanakkor már alig várom, hogy két hét múlva Sepangban még nagyobb kihívás elé állítsam.”

Martín őszinte vallomása: Már kezdem érezni a nyomást, rengeteget veszíthetünk

Binder ezen a hétvégén a matematikai esélyét is elbukta annak, hogy idén világbajnok legyen, de a realitásokat figyelembe véve ez aligha érintette meg. Az viszont sokkal fontosabb számára, hogy még győzelem nélkül is stabilan őrzi a negyedik helyét az összetettben, hiszen három fordulóval a vége előtt 51 ponttal vezet Aleix Espargaró előtt. Ha nem történik hatalmas összeomlás, akkor a dél-afrikai versenyző fog végezni a legelőkelőbb pozícióban azok közül, akik nem Ducatit hajtanak.

Marc Márquez megállapodott a Hondával az azonnali visszatérés feltételeiről?

0

Marc Márquez elárulta, amióta bejelentették a csapatváltását, sokkal szabadabbnak érzi magát, a közvetlen munkatársaival pedig nem változott a kapcsolata. Eközben a sajtóban olyan információk jelentek meg, hogy a spanyol versenyző bizonyos feltételek teljesülése esetén akár már 2025-ben visszatérhet a Hondához.

Most már közel négy hete hivatalos, hogy Marc Márquez tizenegy év után távozik a Hondától, később pedig az is kiderült, hogy a Gresini Ducatinál folytatja pályafutását. A nyolcszoros világbajnok saját elmondása szerint nehezen hozta meg a döntést, hiszen bár szíve szerint maradt volna, sikeréhsége a váltásra ösztökélte, és végül utóbbi nyert.

Eldőlt, hogy már idén kipróbálhatja-e a Ducatit Marc Márquez

Azonban a 30 éves pilóta talán ennél is nehezebb helyzetbe kerülhetett volna, ha a MotoGP jelenlegi legismertebb mérnöke igent mond a Hondának. Gigi Dall’Igna, a Ducati Corse vezérigazgatója, az olasz gyártó jelenlegi sikereinek egyik, ha nem a legnagyobb letéteményese nemrég elismerte, hogy a japánok megkörnyékezték őt, ám ő nemet mondott. Felmerül a kérdés, hogy ha az 57 éves szakember másképp dönt, az befolyásolja-e Márquezt. A spanyol motoros azonban nem akart belemenni a feltételes módba.

„Nem tudom, hogy erre volt-e lehetőség vagy sem – nyilatkozta. – A Gresinivel kapcsolatos döntés már megszületett, úgyhogy nem fogok arról beszélni, hogy »mi lenne, ha…«. Most sokkal szabadabb vagyok. Csak motorozom, nem érdekel semmi. Csupán arra törekszem, hogy fenntartsam az előző futamok intenzitását, így amikor nekivágok az új projektnek, meglesz a tempóm. Hogy ez elég lesz-e? Nem tudom, de legalább készen fogok állni.”

Amióta megtörténtek a bejelentések, lezajlott egy tripla hétvége, vagyis Márquez és a Honda már három olyan fordulón vannak túl, hogy már teljesen bizonyos volt, hogy 2024-ben nem lesz közös folytatás. A hatszoros MotoGP-világbajnok ugyanakkor hangsúlyozta, mindez a munka- és a magánjellegű kapcsolatait sem változtatta meg.

„Ugyanúgy dolgozunk, ugyanolyan a légkör – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Dolgozunk, de barátok vagyunk. Próbálok pontos visszajelzéseket adni, igyekszem ugyanúgy húzni a versenypályán. Igyekszem visszajelzéseket adni a japán stábnak. A légkör ugyanolyan: profik vagyunk, de az is sokat segít, hogy barátok vagyunk. Néhányukkal jövőre nem fogok együtt dolgozni, de ettől függetlenül elmegyünk vacsorázni, mert én a barátaimmal tudok elmenni vacsorázni.”

Az tehát biztos, hogy Márquez és a Honda útjai jövőre elválnak, ám a pletykák szerint az már korántsem, hogy mindez örökre így marad. A spanyol motoros csupán egy évre írt alá új csapatához, így 2025-ben bárhova igazolhat. Korábban már mi is beszámoltunk arról, hogy állítólag felajánlotta a Hondának, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén azonnal visszatér, és sajtóértesülések szerint valóban létezik egy titkos megállapodás.

A La Gazzetta dello Sport arról számolt be, hogy Márquez abban az esetben visszatér legnagyobb sikerei helyszínére, ha a japánok pedig a győzelem útjára térnek vissza. Ez persze nem túl egzakt megfogalmazás, ám a cikkből kiderül, hogy a spanyol pilóta elsősorban technikai megújulást vár, és állítólag az is a feltételek között szerepel, hogy a Honda a Forma–1-ből csábít el mérnököket.

Marc Márquez felajánlotta, hogy egy feltétellel rögtön visszatér a Hondához?

Kérdés, hogy amennyiben valóban visszatér, a fentieken túl mi minden fog megváltozni a gyári istállónál. Korábbi értesülések szerint ugyanis Kuvata Tecuhirónak, a Honda Racing Corporation igazgatójának év végén megköszönik a munkát. Rajta kívül pedig az elmúlt időszak kudarcai miatt Alberto Puig, a Repsol Honda csapatfőnöke is veszélyben érezheti az állását.

Nemsokára jó híreket jelenthet be a Marc Márquez érkezése miatt távozó Di Giannantonio?

0

Fabio Di Giannantonio optimistán nyilatkozott a jövőjével kapcsolatban, és kijelentette, szerinte „valami nagyon szép dolog” van készülőben. A Gresini pilótája a Thai Nagydíjon későn érte utol a középmezőny elejét, de ezzel együtt is elégedett.

Fabio Di Giannantoniónak jelenleg nincs ülése a 2024-es szezonra. Az biztos, hogy jelenlegi csapatától, a Gresinitől távoznia kell, hiszen jövőre Marc Márquez érkezik öccse, Álex mellé. A legutóbbi pletykák és hírek alapján azonban a 25 éves motoros helyzete nem teljesen reménytelen azt illetően, hogy a következő idényben is a MotoGP-ben szerepelhet.

Eldőlt, hogy már idén kipróbálhatja-e a Ducatit Marc Márquez

Az idősebbik Márquez távozása miatt a Hondánál momentán üresedés van. Nemrég még Miguel Oliveira és Maverick Viñales tűntek a legesélyesebb utódjelölteknek, de mindketten tagadták, hogy komolyabb kapcsolatba kerültek volna a japán gyártóval, ahogyan márkatársuk, Aleix Espargaró is. Ha pedig ez valóban így van, és a Honda nem akar újoncot felültetni a motorra, akkor Di Giannantonio kézenfekvő választásnak tűnik, hiszen az már biztos, hogy Iker Lecuona jövőre is a Superbike-világbajnokságban folytatja. Az olasz versenyző mindenesetre optimista.

„Az biztos, hogy dolgozunk, és remélem, jó hírekkel szolgálhatok – nyilatkozta. – Úgy gondolom, hogy valami nagyon szép dolog van készülőben, úgyhogy jelenleg nem sietek. Szeretném élvezni a [szabad] hetet, dolgozni az otthoni stábommal, hogy felkészüljek a jövőmre, aztán majd meglátjuk. Malajziában talán tudok valamit mondani.”

Miután hivatalossá vált, hogy Di Giannantonio távozik a Gresinitől, Indonéziában és Ausztráliában királykategóriás pályafutása két legjobb versenyeredményét érte el: Mandalikán a negyedik, Phillip Islanden a harmadik helyen ért célba. A Thai Nagydíjon csupán a kilencedik lett, de a rajtpozícióját figyelembe véve ezzel sem lehet elégedetlen.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

„Hátulról indultam, és végrehajtottam néhány szép előzést – értékelte a versenyét. – A tempó is jó volt. Szóval elkezdtem felzárkózni, de túl későn értem utol a második bolyt. Ugyanakkor rendkívül boldog vagyok, mert hatalmas volt a hőség, és könnyű volt hibázni. Azt hiszem, ha kicsit előrébb tudnánk rajtolni, akkor ismét a legjobb ötbe kerülésért harcolhatnék. Nagyon örülök, az elmúlt három versenyen hihetetlen munkát végeztünk.”

Halálfélelme volt Aleix Espargarónak a Thai Nagydíj végén a brutális körülmények miatt

Di Giannantonio az előző négy futamhétvégén több pontot szerzett (50), mint az első tizenhárom fordulóban (43). Ennek köszönhetően feljött a tabella tizenkettedik helyére, közvetlenül Álex Márquez mögé. Igaz, kettőjüket egy jelentősebb különbség, 24 egység választja el a tabellán, de ha így folytatja, akkor még az előzés sem tűnik elképzelhetetlennek.

Martín őszinte vallomása: Már kezdem érezni a nyomást, rengeteget veszíthetünk

0

Jorge Martín maga sem számított arra, hogy győztesen kerül ki egy olyan csatából, amilyet a Thai Nagydíj utolsó néhány köre hozott. A spanyol pilóta elismerte, most már kezdi érezni a bajnoki harc jelentette terhet.

Jorge Martín rendkívül fontos győzelmet aratott a Thai Nagydíjon, és bár Brad Binder büntetése miatt Francesco Bagnaia lett a második, a Pramac motorosa így is 5 pontot hozott ellenfelén az összetettben. A spanyol versenyzőnek minden tudására és lélekjelenlétére szükség volt, és őt magát is meglepte, hogy így tudott helytállni.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

Martín pár métert leszámítva – Luca Marini jobban rajtolt nála – végig vezette a versenyt, egészen a hajráig. Ekkor Binder utolérte őt, majd öt körrel a vége előtt el is ment mellette. Ekkor úgy tűnt, hogy a 25 éves pilótának nem sok esélye lesz a győzelemre, és inkább Bagnaiát kell maga mögött tartania, de rácáfolt a kétkedőkre, amire elmondása szerint még ő sem számított.

„Az biztos, hogy ez volt életem egyik legjobb futama – nyilatkozta. – Amikor nagy csata van, általában nehezen tudok keményen fékezni vagy előzni. Most viszont megvolt az önbizalmam, amit arra tudtam használni, hogy visszaszerezzem a pozíciót, hogy visszatámadjak Braddel szemben. Erre nem számítottam. Amikor a verseny utolsó szakaszában utolértek, gyorsabbak voltak nálam. Még ha sikerült is menedzselnem a gumit, ők erősebbek voltak nálam, de képes voltam visszavágni. Azt hittem, hogy Brad elhúz, de sikerült tartanom a kis távolságot.”

Martín a szombati sprintfutamot is megnyerte, ám akkor látványosan nem örült a győzelemnek, pedig aznap 9 ponttal csökkentette hátrányát az összetettben. Azonban ő is tudta, hogy a főverseny egyrészt fontosabb, másrészt az előző két hétvégén ott bukott nagyon sokat a gyári Ducati motorosával szemben. A koncentrációnak pedig meg is lett az eredménye.

„Húsz körön keresztül vezettem egytizedes előnnyel, ez nagyon nehéz mentálisan – folytatta. – Képes voltam koncentrált maradni. A hetes kanyarban nagyon jól hallottam [Binder] motorját. A gumikkal a határon voltam, azt hittem, hogy neki nagyobb a tapadása. Azonban amint megelőzött, láttam, hogy a hátsó tapadással a határon van. Egy körön át próbáltam tartani a távolságot, majd visszaelőzni, mert nem akartam, hogy az első abroncsom túlmelegedjen. Megkönnyebbülés volt az élen zárni. Szombaton nem voltam boldog, nem élveztem a győzelmet, csak erre a napra gondoltam. Négy napja nem aludtam.”

Ez utóbbi nem véletlen, hiszen bár korábban még úgy fogalmazott, hogy nem az ő feladata világbajnokságot nyerni, Martín is tökéletesen tisztában van vele, hogy mi a tét. Az immáron ötszörös MotoGP-futamgyőztes 13 pontra csökkentette hátrányát Bagnaiával szemben, és három fordulóval a vége előtt kézzelfogható közelségbe került számára a végső diadal. A spanyol pilóta bevallotta, hogy most már érzi az ezzel járó terhet, ugyanakkor a mostani küzdelem önbizalmat adott neki.

Martín időmérőn, Bagnaia játékteremben érezte magát a hatalmas küzdelmet hozó hajrában

„Brad és Pecco a legerősebbek a fékezés terén – fogalmazott – Hihetetlen érzés legyőzni őket egy csatában. Ez rengeteg önbizalmat ad nekem, én lehetek az egyik legerősebb fékezésben. Az első [gumit] menedzseltem, úgyhogy nem fékeztem annyira későn, de amint keményen kellett fékeznem, megvolt az önbizalmam. Boldog vagyok. Az volt a cél, hogy pontokat hozzak [Bagnaián]. Nem fogok hazudni, kezdem érezni a nyomást, az biztos. A többi futamon elkövetett hibák rosszul érintettek, de erősebbé tettek. Még három forduló] van hátra. Nagyon közel vagyunk, és rengeteget veszíthetünk, nem hibázhatunk.”

Halálfélelme volt Aleix Espargarónak a Thai Nagydíj végén a brutális körülmények miatt

0

Aleix Espargaró elárulta, a Thai Nagydíj hajrájában nem kapott levegőt, és pánikba esett. Az Apriliára jellemző probléma Maverick Viñalest és Raúl Fernándezt is sújtotta a brutális körülmények miatt.

Aleix Espargaró az ötödik helyen ért célba a Thai Nagydíjon, igaz, utólag megbüntették, ezért csak a nyolcadik pozícióban rangsorolták. Ettől függetlenül mindenképpen bravúros ez a teljesítmény, figyelembe véve a körülményeket. A spanyol versenyző ugyanis elárulta, a hajrában elképesztő módon szenvedett, de nem csak őt sújtotta ez a probléma.

Megvan az első büntetés az új szabály megszegéséért, változott a Thai Nagydíj eredménye

A mezőny tagjai Indiában már megtapasztalhatták a brutális hőséget, illetve páratartalmat. Akkor ez leginkább Jorge Martínnak és a súlyos sérülése miatt a csúcsformáját még el nem érő Pol Espargarónak okozott igazán nehézséget. Most viszont utóbbi bátyja vallott arról, hogy a verseny hajrájára mennyire borzalmas állapotban volt.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

„Nem kaptam levegőt – összegezte a helyzetet. – Ez volt életem legnehezebb versenye. Az utolsó három körben még pánikba is estem, mert próbáltam lélegezni, de nem kaptam levegőt. Amikor bementem a bokszba, azt hittem, meg fogok halni, egyszerűen nem kaptam levegőt. Nagyon kemény futam volt, és rendkívül nehéz volt koncentráltnak maradni.”

Ami a pályán elért eredményt illeti, Espargaró lényegében hozta a papírformát, hiszen csak azoktól kapott ki, akik a tabellán is előtte vannak (más kérdés, hogy Álex Márquez is előtte haladt, amikor bukott). A 34 éves pilóta jól kezdett, és feljött a második helyre, aztán viszont jelentősen visszaesett, de a végén Luca Marinit meg tudta előzni.

„A mostani verseny szerintem a világbajnoki pozíciómat szimbolizálja – fogalmazott. – Az ötödik helyen állunk, az előttem célba érő négy pilóta idén gyorsabb és jobb motorral rendelkezik, mint én. A futam első felében elég jól mentem, de néhány ponton nem volt elég erőm, máshol pedig hiányzott a tapadás. Túlságosan a határon voltam ahhoz, hogy követni tudjam őket. Összességében nem volt rossz a verseny, de az utolsó nyolc körben a féktávok referenciapontját sem láttam. Hihetetlen volt, pályafutásom legrosszabb versenye. A motorblokkból az összes hő középen, a tank környékéről egyenesen a tüdőbe áramlik, ami azt jelenti, hogy már nem kapunk levegőt. Maverick [Viñales] ezért adta fel a versenyt, és hajtott be a bokszba. Raúl [Fernández] pedig elmondta, hogy a futam felénél elfogyott a levegője, ezért lassítania kellett, és tíz másodpercet vesztett.”

A jelenségben talán az a legérdekesebb, hogy ezt nem minden pilóta élte át, sőt, leginkább csak az Aprilia motorosai szenvedtek. Ahogyan arra Espargaró is utalt, márkatársait szintén hasonló probléma sújtotta, és ez már egyáltalán nem új keletű. Elmondása szerint a noalei gyár hosszú ideje próbál megoldást találni, egyelőre sikertelenül.

„Ez évről évre megtörtént az elmúlt négy idényben ugyanazokon a pályákon – jelentette ki. – Most viszont tényleg a határon volt. Különböző dolgokkal próbálkoznak, de semmi sem működik. Raúl és én például valamilyen csővel kísérleteztünk a délelőtti bemelegítésnél, de nem segített. Nem tudom, miért ad le a motor ennyi hőt. Ez őrület. Gyakorlatilag ezzel a motorral születtem, nem is emlékszem, mikor ültem utoljára másikon, mert már hét éve volt. Azonban Maverick, aki a Yamahától érkezett, vagy Raúl, aki korábban a KTM-nél vezetett… Beszéltem vele, és azt mondta, hogy tavaly egyáltalán nem volt melege. Ez nagyon furcsa.”

Viñales nem is tudta befejezni a futamot, és három körrel a vége előtt egyszerűen behajtott a bokszba. „A hőség miatt nem volt már tiszta a fejem – idézte fel. – Nyomasztó volt a hőség, különösen az egyenesekben, amikor az ember ráfekszik a motorra. Eljött a pillanat, amikor a kiállás volt a legjobb. Felesleges volt tovább kockáztatni.”

Fernández ugyan befejezte a viadalt, és tizenötödik helyének köszönhetően egy ponttal gazdagodott, de ő is közel volt ahhoz, hogy márkatársáéhoz hasonló döntést hozzon. „Tíz vagy tizenegy kör után nagyon nagy volt a hőség, az utolsó öt kör pedig egyáltalán nem volt jó – mondta. – Közel voltam ahhoz, hogy kiálljak a versenyből, de a csapat és az Aprilia iránti tiszteletem miatt folytattam, hogy legalább egy pontot szerezzek.”

Quartararót már a jó eredménnyel együtt sem nagyon érdekli az idei szezon

0

Eredményesen zárta a Thai Nagydíjat Fabio Quartararo, aki az ötödik helyet szerezte meg a vasárnapi főfutamon. A francia pilóta a jó szereplés ellenére sem foglalkozik már az idei szezonnal, inkább a jövő évi motor fejlesztésére koncentrál. A Yamaha versenyzője azt is elmondta a sajtónak, hogy miben tudtak vetélytársaik fölé nőni a burirami hétvége során.

Fabio Quartararo sikeresen zárta a Thai Nagydíjat, hiszen az ötödik helyen fejezte be a versenyt, a három bajnokesélyesen kívül csak Brad Binder tudta megelőzni. A burirami hétvégén mutatkoztak fejlődésre utaló jelek a Yamahánál, ezek viszont nagyrészt a Michelin által Thaiföldre hozott, a szokásostól eltérő abroncsoknak voltak köszönhetőek. Ezt a francia pilóta is elismerte: „fel lehet jegyezni, hogy általánosságban jobban kezeltük a gumikat, mint számos vetélytársunk”. Mindezek ellenére a 24 éves versenyző fejében már csak a következő szezon jár.

Kiderült, mi lehet a megoldás a Yamaha problémáira

„Természetesen örülök egy jó versenynek. Azonban a mai eredmény és a következő futamok számomra másodlagosak. Most már teljesen arra koncentrálok, hogy tapasztalatszerzéssel elősegítsem, hogy egy versenyképes motort készítsünk 2024-re. Ez egy olyan verseny volt, ahol igazán belátást nyerhettünk a gyengeségeinkre” – mondta 2021 MotoGP-bajnoka.

El Diablo nem vár sokat a hátralévő futamoktól sem, annak ellenére, hogy a három versenyhelyszín közül kettőn elég jó átlaghelyezést tudhat a magáénak a MotoGP-karrierje éveiből. Malajziában az 5. (bár itt csak két versenyt teljesített a királykategória mezőnyében); Valenciában pedig egy kieséstől eltekintve a kerekítve 3,7. pozícióban ért célba átlagosan. Ebből a nézőpontból Katar tényleg nem tekinthető a 11 MotoGP-győzelemmel rendelkező pilóta legjobb pályájának, de ennek oka leginkább az, hogy 2019-ben itt teljesítette első futamát a nagyok között, amit „csak” a 16. helyen zárt.

Quartararo szerint a Yamahának „tizenöt tél” kellene, hogy utolérje a Ducatit

„Korábban nem mentünk jól azokon a pályákon, amelyek még előttünk állnak a szezonban, ezért lesznek ezek a nagydíjak valódi állapotfelmérők a számunkra. Pontosan látjuk, hogy hol tartunk most, és azt, hogy milyen területen kell még dolgoznunk” – nyilatkozta Quartararo, aki korábban azt is megnevezte, hogy mennyi időre lenne szüksége a Yamahának a Ducati utolérésére.

Magyarországra látogat a jövőre induló női motoros világbajnokság

Új női gyorsaságimotoros-világbajnokság indul 2024-ben. A FIM hivatalos sorozatát a Superbike-vb keretein belül rendezik majd meg. A hatfordulósra tervezett széria mezőnye a tervek szerint hazánkba is ellátogat majd, augusztusban a Balaton Park Circuiten fognak versenyezni a világ legjobb női pilótái.  

A Superbike-világbajnokság idei utolsó, jerezi fordulójának szombati napján sajtótájékoztatót tartottak, ahol hivatalosan bejelentették, hogy jövőre új női gyorsaságimotoros-világbajnokság indul a FIM égisze alatt, a versenyeket a Superbike-világbajnokság betétfutamaiként rendezik majd meg.

Hivatalos: Magyarország is része a Superbike-vb 2024-es előzetes versenynaptárának

A versenynaptár hat fordulót tartalmaz, a széria pedig már a debütáló évében hazánkba érkezhet, hiszen a kijelölt pályák között szerepel a Balaton Park Circuit, ahol az augusztus 23-25-i hétvégén körözhet majd a mezőny. A Superbike-vb naptárában helyet kapó másik új helyszínen, Cremonában is rendeznek majd versenyt a hölgyek számára, akik klasszikus pályákra is ellátogatnak majd, ott lesznek Misanóban, a Donington Parkban, Portimãóban és Jerezben is. A versenyek pontos dátumai megtalálhatóak a cikk végén látható táblázatban.

A sajtótájékoztatón más fontos részletek is kiderültek a jövőre induló bajnokságról. A versenyhétvégék pénteken kezdődnek, ekkor rendezik a Superpole-t, ezt szombaton és vasárnap egy-egy „igazi” futam követi majd. A pilóták – akiknek 18 éven felülieknek kell lenniük – mind ugyanolyan motoron fognak ülni, a Yamaha YZF-R7 modellje lett a kiválasztott konstrukció. A japán márka ezzel egyedüli gyártóként – illetve „technikai és logisztikai partnerként” – felügyelni fogja az összes műszaki kérdést, ezzel az a cél, hogy egyenlő feltételeket teremtsen az egyes istállók között.

A csapatok november 13. és január 31. között tudnak jelentkezni. A szerencsésen bekerülők számára a nevezési díj 25 ezer euró lesz, ebből az összegből biztosítják nekik a részvételhez elengedhetetlenül szükséges eszközöket, a motort, a gumikat, az üzemanyagot és minden mást. A versenyeken jól szereplők között a Pirelli által biztosított pénznyeremény kerül majd szétosztásra. A futamokat világszerte közvetíteni fogják, ez a lehetséges szponzorok keresését is megkönnyítheti az alakulatok számára.

„A FIM keretein belül keményen dolgoztunk az elmúlt húsz évben – ekkor alkottuk meg a Női Bizottságot – azért, hogy egyre több nőt vonjunk be a versenyzésbe. Már több szakágban van női világbajnokság, ilyen például a motokrossz, az enduro és a triál is, nemsokára pedig az épített versenypályákon is lesz. Amikor elkezdtünk gondolkodni egy gyorsasági bajnokságról, akkor a Dorna felkarolta az ötletet, és április óta velük együtt dolgozunk ezen, és azt gondolom, hogy Gregorio [Latvilla, a Superbike-világbajnokság ügyvezető igazgatója] nagyon jó munkát végzett. Sok női versenyző érdeklődik a sorozat iránt, érkeznek majd hölgyek Japánból, az Egyesült Államokból, Latin-Amerikából, és természetesen Európából is. Azt hiszem, hogy ez egy nagy sikertörténet lesz” – mondta a sajtótájékoztatón Jorge Viegas, a FIM elnöke.

Janika Judeika, a FIM Nők a Motorsportban bizottságának igazgatója arról beszélt, hogy ez a világbajnokság a természetes fejlődési pálya része, amelyet a szervezet is segített korábbi munkájával. „Különleges nap a mai, hiszen bemutattuk a történelem első FIM által szervezett női gyorsasági világbajnokságát. A szövetség tíz éve indította el a dedikáltan a női pályaversenyzésről szóló projektjét, amikor létrehozta a versenypályán szervezett edzőtábort Spanyolországban, Albacetében.”

„Ezt négy másik tábor követte, amelyekre 2013 és 2015 között került sor Csehországban és Katarban, átlagosan 25 részvevővel 4 kontinensről és 12 országból. 2014-ben ennek a folyamatnak – és Midori Moriwakinak – köszönhetően egy teljesen női pilótákból álló csapat indult el a szuzukai 4 órás versenyen. Biztos vagyok benne, hogy a FIM világbajnokság részvevői között lesznek olyanok, akik korábban ott voltak valamelyik táborban, amelyben az volt a cél, hogy összehozzuk a gyors női pilótákat és felmérjük, hogy mikor jön el az idő, hogy ők saját világbajnokságot kapjanak. Ebből most lett valóság” – nyilatkozta a lett szakember.

„Véleményem szerint mindig voltak nők, akik versenyeztek a férfiak ellen, viszont az is igaz, hogy abban az időszakban egyikük sem tudta elérni a legmagasabb kategóriákat, a MotoGP-t és a Superbike-ot, de miért is történt ez így? Azért, mert a nők és a férfiak fizikailag különbözőek. Ennek a bajnokságnak a létrejötte lehetőséget teremt a nők számára, hogy világbajnoki címért harcoljanak, hogy rangsorolják őket – és így szezonról szezonra kiderüljön, hogy ki a leggyorsabb hölgy a világon –, elismerjék őket, a női mivoltukból előnyt kovácsoljanak a motorversenyzés világában, és megmutassák a világnak, hogy mire képes egy nő a motoron. Mindez elérhető lesz ennek a világbajnokságnak a létrehozásával, ahol a nők egymás ellen versenyezhetnek majd. Ez referenciaként is fog szolgálni az új generációk számára, és úgy hiszem, hogy ez a bajnokság nagyon érdekes lesz, és egy új lehetőségként fog megjelenni a nők számára. Ma valami igazán csodálatos dolog veszi kezdetét” – összegezte véleményét Beatriz Neila, a 2023-as női Európa-bajnokság győztese.

A FIM női gyorsaságimotoros-világbajnokság 2024-es előzetes versenynaptára

Időpont Ország Helyszín
Június 14-16. Olaszország Misano World Circuit “Marco Simoncelli”
Július 12-14 Egyesült Királyság Donington Park
Augusztus 9-11. Portugália Autodromo Internacional do Algarve
Augusztus 23-25.* Magyarország Balaton Park Circuit
Szeptember 20-22.* Olaszország Cremona Circuit
Október 11-13. Spanyolország Circuito de Jerez – Ángel Nieto

*Homologizáció szükséges.

Jól döntött, de „fájdalmas” bukása megfosztotta Álex Márquezt egy kiváló eredménytől

0

Álex Márquez úgy véli, jól döntött, amikor a közepes hátsó gumit választotta a Thai Nagydíjra. Mindezt azonban nem tudta pontokra váltani, miután féltáv előtt bukott, a teljesítménnyel viszont elégedett.

Álex Márquez remekül kezdte a Thai Nagydíjat. A spanyol versenyző a hetedik helyről indulva lerajtolta Marco Bezzecchit, majd Francesco Bagnaiát is hamar megelőzte. Nem sokkal később Luca Marinit és Aleix Espargarót is maga mögé utasította, így nem sokkal féltáv előtt a harmadik pozícióban haladt Jorge Martín és Brad Binder mögött.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

Ekkor azonban katasztrofális fordulat következett számára, ugyanis a 10-es kanyarban elvesztette az irányítást a Ducati felett, és a kavicságyban kötött ki. A 27 éves pilóta reakcióján látszott, hogy mennyire csalódott, ami persze nem véletlen, hiszen kecsegtető pozícióból esett ki. A spanyol motoros aztán értékelte a versenyét.

„Fájdalmas bukás volt, mert ott voltunk [az élmezőnyben] – nyilatkozta. – A rajtom és az első köröm is jól sikerült. Próbáltam menedzselni a gumit. Nagyon jól éreztem magam a motoron, és úgy gondolom, hogy a hátsó abroncs esetében helyesen választottam. Ezen tettem meg a legtöbb kört az edzésen, és erről van a legtöbb információnk. Emellett az elektronika is jobban passzolt a gumihoz, ezért voksoltam erre.”

Nem véletlen, hogy Márquez rögtön a gumiválasztásról beszélt, hiszen Pol Espargaró mellett egyedüliként ő tért el a többiek döntésétől, és ő volt az egyetlen, aki hátra kemény helyett közepes abroncsot rakott fel. Előzetesen ez kockázatos választásnak tűnt, ám egészen a kieséséig úgy nézett ki, hogy profitálhat belőle.

„Az volt a stratégiám, hogy a közepeset teszem fel, és az első tíz körben kicsit jobban húzom a többieknél, hogy pozíciókat nyerjek – magyarázta. – Utána pedig menedzseltem volna a gumikat. Azonban láttam, hogy a hátsó abroncs a tizedik kör után [is] remekül működött, ezért azt mondtam [magamban], hogy »rendben, jobban érzem magam ezen a gumin«. Hibáztam, így soha nem tudjuk meg, hogy az utolsó tíz körben mi történhetett volna.”

Nyilvánvalóan benne lehetett a pakliban, hogy a verseny második felére Márquez alatt elfogy a közepes, és rengeteg pozíciót veszít. Múlt héten ez történt bátyjával, Marc Márquezzel vagy éppen Martínnal, ám a Gresini pilótája úgy véli, ez a veszély most nem állt fenn. Hangsúlyozta, hogy alapos megfontolás után voksolt erre a keverékre.

Öccse megmutatta, hogy Marc Márquez kockáztathatott volna a thaiföldi versenyen?

„Konzisztens volt – utalt az abroncsra. – Már a szabadedzésen is huszonnégy kört mentem ilyen gumin, és elég jól működött, úgyhogy ezért választottam azt. Nem úgy választottam, mint egy őrült, ez volt a megfelelő. Gigi [Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének vezérigazgatója] is azt mondta nekem, hogy »ha hiszel ebben az abroncsban, akkor lehetséges, hogy végigcsinálod a futamot«. Nem az történt, mint Ausztráliában. Szóval igen, minden a rendelkezésünkre állt, de nem éltünk a lehetőséggel.”

Ha Márquez alatt valóban nem koptak volna el a gumik, akkor valóban a baleset akadályozta meg abban, hogy jó eredménnyel zárjon. Látva a többiek tempóját, könnyen lehet, hogy legrosszabb esetben is negyedikként ért volna célba. Ezzel pedig ellépett volna csapattársától, Fabio Di Giannantoniótól az egyéni tabella tizenegyedik helyén, a Gresini pedig 7 pontra megközelíthette volna a Yamahát a csapatok között.

„Kicsit megpróbáltam jobban zárni az ívet abban a kanyarban – idézte fel a történteket. – Arra gondoltam, hogy a tizenkettes kanyarban megpróbálom megtámadni Bindert, ezért kicsit keményebben húztam. Túlságosan bent voltam, bementem a pálya belső részére, az pedig csúszós volt. Sajnálom a csapatot, ma remekül ment a motor, nem tudom, mi történt. Akkor egy kicsit gyorsabb voltam náluk.”

Az esést leszámítva ugyanakkor kétségtelenül pozitív hétvége volt ez Márquezék számára. A háromszoros MotoGP-dobogós Indiában eltörte a bordáit, aminek következtében Japánban és Indonéziában sem tudott rajthoz állni. Ausztráliában aztán a kilencedik helyen futott be, ehhez képest nagy előrelépés lett volna egy élmezőnybeli helyezés.

„Ez volt az egyik legjobb hétvégénk, nagyon elégedett vagyok a teljesítményünkkel, mert nem felejthetjük el, honnan jöttünk – fogalmazott. – Az előző hétvégén Ausztráliában még fizikai szempontból is szenvedtem a bordáim miatt, meg minden. Nem tudtuk, hogy képesek leszünk-e végigcsinálni a hosszú versenyt, és képesek voltunk rá. Itt tehát kicsit jobban éreztem magam. Ez a hét otthon kulcsfontosságú lesz, hogy visszanyerjem az erőnlétemet. Aztán pedig megpróbálok szert tenni némi sebességre, így a kiegyensúlyozottság biztosan jönni fog.”

Razgatlıoğlu drámai vereséggel búcsúzott a Yamahától, két büntetéssel dőlt el a csapat-világbajnoki cím

0

Bár Toprak Razgatlıoğlu ért célba elsőként, egy büntetés miatt Álvaro Bautista nyerte a Superbike-vb második jerezi futamát egy újabb remek párharc után. A Yamaha azonban így is maradt a csapat-világbajnokság élén. Jonathan Rea vezetett, de végül bukással búcsúzott a Kawasakitól.

Előzetesen két dologról szólt a Superbike-világbajnokság jerezi hétvégéjének második futama, vagyis a szezon utolsó versenye. Egyrészt eldőlt a csapat-világbajnokság: a mindent eldöntő viadalt a Yamaha gyári csapata várhatta az élről, ám előnyük csupán 9 pont volt a Ducati előtt.

A másik fő téma pedig, ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a búcsú volt, hiszen jó néhány versenyző az utolsó futamát teljesítette jelenlegi csapatánál, illetve gyártójánál. Ami az élmezőny versenyzőit illeti, a BMW-hez távozó Toprak Razgatlıoğlu négy év után köszönt el a Yamahától, a helyére érkező Jonathan Rea pedig kilenc esztendő után távozik a Kawasakitól. Michael Ruben Rinaldi három esztendő után hagyja el a Ducati gyári alakulatát.

Piros zászló és egy ijesztő baleset után Bautista két rossz rajttal is megnyerte a jerezi Superpole versenyt

Miután a szombati első futam után a Superpole versenyt is megnyerte, Álvaro Bautista várhatta az élről a rajtot Dominique Aegerter és Rea előtt. Razgatlıoğlu a negyedik, csapattársa, Andrea Locatelli pedig az ötödik pozícióból indult. Rinaldi ellenben csupán tizenkettedikként rugaszkodott el a rajtrácsról. Alex Lowes a délelőtt elszenvedett balesete miatt nem indulhatott el a második futamon.

Bautista jól kapta el a rajtot, Aegertert viszont Rea és Razgatlıoğlu is megelőzte. A brit pilóta aztán hamarosan a vezetést is átvette, ugyanis megelőzte a címvédőt. Rea aztán kicsit el is lépett, míg Bautista hibázott, így a Yamaha versenyzője is elment mellette. A spanyol pilóta meglepő módon nem tudta tartani a lépést az előtte lévőkkel, sőt, Aegerter közel maradt hozzá.

Az 5. körben jött a dráma, ugyanis Rea a 2-es kanyarban elesett, így nem tudott szépen búcsúzni a Kawasakitól. Ezzel Razgatlıoğlu állt az élre, és megkapta az esélyt, hogy a lehető legszebb módon köszönjön el a Yamahától. A török versenyző biztonságos, de nem túl nagy előnnyel vezetett Bautista előtt.

A következő körökben Bautista egyre közelebb került Razgatlıoğluhoz, és a 9. kör végére utol is érte riválisát. A spanyol versenyző a következő körben meg is támadta a Yamaha motorosát, ám nem járt sikerrel, ahogyan a következő kör elején sem. A török versenyző annyira lassú volt, hogy Aegerter is felzárkózott rájuk, és az időközben felkapaszkodó Rinaldi is közel volt.

A 12. körben Bautista megint támadott, de ellenfele ismét vissza tudott bújni. Rinaldi ellenben sikerrel járt, és a következő kör elején megelőzte Aegertert. A 13. körben viszont már nem volt menekvés Razgatlıoğlunak, és bár a következő kör elején ideiglenesen vissza tudott állni az élre, Bautista utána ismét vezetett. Ezt követően kanyarokon át tartó csatát vívtak egymással, a kör végén Bautista vezetett.

A 15. kör elején Razgatlıoğlu ismét élre állt, de nem sokáig, utána viszont megint meg tudta előzni ellenfelét. Rinaldi eközben visszaesett a hatodik helyre, ami a csapat-vb szempontjából nagyon rosszul jött a Ducatinak, hiszen egészen addig úgy volt, hogy a győzelemért folytatott csatán múlik a világbajnok kiléte.

A 18. kör utolsó kanyarjában Bautista ismét elment Razgatlıoğlu mellett, ahogyan a következő kör első kanyarjában is, de a török pilóta mindkétszer rögtön visszatért az élre. A spanyol pilóta az utolsó körben ismét támadott, és szokásos módon az utolsó kanyarban bebújt, de Razgatlıoğlu ismét vissza tudott jönni. Végül minimális különbséggel a török versenyző ért célba elsőként, ám utólag megbüntették pályaelhagyásért, és a második helyre sorolták riválisa mögé. Aegerter lett a harmadik, a drámának pedig itt még nem volt vége. Razgatlıoğlu után ugyanis Locatellit is megbüntették, így a kilencedik helyett tizedik lett. Mivel Rinaldi a hatodik pozícióban ért célba, amivel 4 pontot vert r az olasz versenyzőre, pontegyenlőség alakult ki a gyári Ducati és Yamaha között, és a több győzelem előbbi javára döntött. Rea végül a tizenhetedik helyen látta meg a kockás zászlót.

A Superbike-vb második jerezi futamának végeredménye

Öccse megmutatta, hogy Marc Márquez kockáztathatott volna a thaiföldi versenyen?

0

Marc Márquez úgy véli, a Thai Nagydíj elején muszáj volt támadnia, különben őt előzték volna meg a többiek. A spanyol versenyző ezúttal nem kockáztatott a gumiválasztással, de aztán látta, hogy öccse, Álex esetében működött a közepes hátsó abroncs.

Marc Márquez a hetedik helyen ért célba a Thai Nagydíjon, de Aleix Espargaró büntetése miatt végül hatodikként rangsorolták. A sprintutam után tehát a főversenyen is túlteljesítette azokat a várakozásokat, amelyeket még pénteken fogalmazott meg: akkor kijelentette, hogy a reális pozíciója a tizedik és a tizenötödik hely között van.

Megvan az első büntetés az új szabály megszegéséért, változott a Thai Nagydíj eredménye

A nyolcadik helyről rajtolva visszaesett a kilencedik helyre, de aztán hamar sikerült felzárkóznia az élmezőnyre. Az első körökben Francesco Bagnaiát is megelőzte, de nem sokáig volt a hatodik helyen. Később Espargaró mellett is elment, de őt is csak ideiglenesen tudta megelőzni, aztán pedig Marco Bezzecchivel és Fabio Quartararóval szemben is pozíciót vesztett. Végül a hajrában a nagyon visszalassuló Luca Marinit sikerült maga mögé utasítania.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

„Eleinte küzdöttem, de fokozatosan visszatértünk a saját ritmusunkba – nyilatkozta a 30 éves versenyző a leintés után, majd elárulta, az első körökben úgy érezte, hogy muszáj agresszívan motoroznia. – Az volt a cél, hogy támadjak, mert különben az egyenesben elmentek volna mellettem. A legjobb védekezés a támadás, hogy az ember a bollyal együtt helyezkedjen.”

Márquez Ausztráliában kockáztatott a gumiválasztással, és akkor nem jött be neki, hiszen a verseny körepére elfogytak a lágy abroncsai. Most maradt a szinte mindenki által követett megoldásnál, és előre közepes, hátra kemény gumit tettek fel neki. Utóbbit illetően öccse, Álex Márquez volt az egyetlen kivétel a mezőnyben, ő a lágyabbik verziót választotta, és a bukása előtt a harmadik helyet foglalta el.

„Jobb volt a hétvége, mint amire számítottam – jelentette ki az idősebbik Márquez. – A futamon haboztam, hogy feltegyem-e a lágyabb hátsó gumit, de úgy döntöttem, hogy ugyanazokkal a kártyákkal játszom [mint a többiek]. Láttam, hogy az öcsém a lágyabb hátsó abroncsot használta, és hogy az működött a legjobban. Az a fontos, hogy célba értünk, és konstans versenyünk volt. Emellett néhány körön át csatáztunk.”

Hozzá kell tenni, hogy Álex Márquez teljesítménye még nem garancia arra, hogy az volt a jó döntés. A Gresini pilótája ugyanis a futam feléig sem jutott el, így nem lehet megállapítani, hogy a hajrában hogyan teljesített volna. Nem kizárt, hogy a verseny második részére elfogyott volna a közepes hátsó gumija, és jelentősen visszaesett volna a mezőnyben.