back to top
2025. július 25. 05:45
Kezdőlap Blog Oldal 440

Bezzecchi elárulta, milyen sérüléseket szenvedett a barcelonai rajtbalesetben

0

Marco Bezzecchi elmondta, mivel a Katalán Nagydíj első kanyarjában bekövetkezett rajtbaleset után nem tudták beindítani a motorját, az új rajt után nem az ideális gumin ment. A VR46 versenyzője több helyen is megsérült, de ez aligha akadályozza meg abban, hogy ott legyen a hétvégi minsanói fordulóban.

Marco Bezzecchi részese volt a Katalán Nagydíj MotoGP-futamán történt tömegbukásnak az első kanyarban. Az esetet Enea Bastianini túlságosan kései féktávja idézte elő, aminek következtében őt, valamint Johann Zarcót, Álex Márquezt és Fabio Di Giannantoniót is magával sodorta. Az érintettek közül végül csak a gyári Ducati motorosa nem tudott ott lenni az újraindításnál, mivel őt kórházba kellett szállítani.

Sikeresen megműtötték Bastianinit, kiderült, hány futamot kell kihagynia

Bezzecchi a tizedik helyen kezdhette meg a versenyt, ami Francesco Bagnaia kiválása miatt lényegében a kilencedik pozíciót jelentette. A futam azonban nem sikerült jól neki, és végül csupán a tizenkettedik helyen ért célba. A 24 éves pilóta elmondta, Franco Morbidellihez és másokhoz hasonlóan nem tudott ideális első gumin versenyezni, ugyanis a közepes helyett kénytelen volt lágyon menni.

Morbidelli rosszabbra számított, és nem akarta tudni, milyen állapotban van Bagnaia

„Semmit nem láttam, ahogyan Ausztriában sem – nyilatkozta a tömegbukásról. – Egyszerűen csak eltalált négy vagy öt motor. Amikor utána láttam a képeket, megértettem [hogy mi történt], de aztán sajnos nem indult el a motorom. Nem lehetett visszavinni a bokszba, és azt a közepes [abroncsot] használni. Csak egy lágyam volt, és az nem volt túl jó.”

Ahogyan Bezzecchi is részben utalt rá, ez volt zsinórban a harmadik olyan nagydíjhétvégéje, amelyen valamelyik futam során elesett. A Brit Nagydíjon önhibájából esett ki, a spielbergi sprintversenyen viszont a mostani alkalomhoz hasonlóan tehetetlen volt. Akkor Jorge Martín volt az, aki közvetlenül a rajt után megtorpedózta a mezőny néhány tagját az 1-es kanyarban.

Ami a Barcelona mellett található pályát illeti, zsinórban másodszor fordult elő, hogy rajtbalesettel indult a futam. Tavaly Nakagami Takaaki hibájának köszönhetően ő, valamint Bagnaia és Álex Rins kötöttek ki a kavicságyban. Ennek kapcsán felmerült, hogy előrébb kellene vinni a rajtrácsot, de Bezzecchi szerint nem ezen múlik a kimenetel. „Ez csak a versenyzőktől függ, mert sok éve itt van ez a pálya – fogalmazott. – Ez nem a pálya [hibája].”

Kell egy határ, de sürgősen

Bár őt a gyári Ducati pilótáival ellentétben nem kellett kórházba szállítani, már a közvetítésben is látszott, hogy Bezzecchi sem volt teljesen ép a baleset után. A bajnokság harmadik helyezettje minden bizonnyal ott lesz a most hétvégén esedékes második hazai fordulóján, de előtte különböző vizsgálatokon kell átesnie. „A bal kezem megsérült, különösen a hüvelykujjam, emellett a jobb lábam, bár [az] kisebb mértékben – árulta el. – Bízom benne, hogy Misanóra rendben leszek.”

Morbidelli rosszabbra számított, és nem akarta tudni, milyen állapotban van Bagnaia

0

Franco Morbidelli kijelentette, arra számított, hogy a Katalán Nagydíj számára még nagyobb katasztrófa lesz, miután a vasárnapi versenyen az első körös bukásokat követő restartra nem cserélték le a Yamahán az első abroncsot.

Franco Morbidellinek sikerült elkerülni az első kör bukásait, épségben átjutott mindkettőn. Az egyes kanyarnál Enea Bastianini hibájából öt versenyző ütközött, majd a kettes kanyarnál Francesco Bagnaia highside-olt, majd a mögötte érkező Brad Binder KTM-je átgurult a lábán. Bagnaia épségben megúszta az esést, Bastianinit viszont megműtötték, ebben a hónapban már biztosan nem versenyezhet.

Sikeresen megműtötték Bastianinit, kiderült, hány futamot kell kihagynia

A MotoGP-futam újraindítására a motorok többségén az első gumit lecserélték, Morbidelli viszont a korábban használttal vágott neki a Katalán versenypályának. Néhány pilótának, például Marco Bezzecchinek és Brad Bindernek az új közepes gumik helyett az előnytelen lágyabb és keményebb első gumira kellett váltani, de a gyári Yamaha versenyzőjének még ez sem állt rendelkezésre. Morbidelli végül a 14. helyen ért a célba, egy hellyel Marc Márquez mögött.

„Sokkal rosszabb eredményre számítottam” – árulta el Morbidelli. „A futam újraindításánál azt láttam, mindenkinek új abroncsot szereltek fel, nekünk viszont egyáltalán nem volt. Fel voltam készülve rá, hogy komoly hátránnyal indulok.”

MotoGP, Franco Morbidelli, Yamaha, Katalán Nagydíj 2023, futam
Fotó: Monster Energy Yamaha

„Megpróbáltam a legtöbbet kihozni a használt gumiabroncsokból, felzárkóztam Marcra, sajnos azonban ezen a versenyen nem tudtam maximálisan teljesíteni, arra fókuszáltam, hogy bevigyem a motort a célba.”

Bagnaia highside-jával kapcsolatban a 21-es rajtszámú versenyző bevallotta, nem akart tudni barátja állapotáról, attól tartott, befolyásolná őt a versenyben.

„Nem tudtam, mi történt vele, és nem is akartam tudni” – mondta Morbidelli. „Azt láttam, hogy jól van, és az orvosi központba vitték.”

Kell egy határ, de sürgősen

0

Átkozottul veszélyes dolog ez a motorversenyzés, nem kérdés. Egyik nap még a pálya királya vagy, a hősök hőse, másnap pedig érted aggódik mindenki. A legrosszabb pedig mindig akkor történik, amikor arra senki sem számít. Így volt ez vasárnap is.

Viszont, ha alaposabban megvizsgáljuk a tényeket és a történések kronológiai sorrendjét, a szerencsétlenségben a legszerencsésebben történt minden, még ha ezt abban a pillanatban észre sem vettük. De szerencsére vannak olyan motorversenyzők is, akik értik a versenyzést, mert a műkedvelő szakértőkben és az ő álláspontjaikban hétről hétre csalódnom kell.

A vasárnapi rajt utáni apokaliptikus állapotok apró fénysugarát pedig Loris Baz, a Superbike-világbajnokság francia fenegyereke összegezte leginkább, amelyre Mike barátom hívta fel a figyelmem. „Mennyire szerencsés volt Pecco, hogy a rajt utáni balesetét követően már öttel kevesebb versenyző loholt a nyakán. A sors és a szerencse a játék része. Montmeló egyébként ijesztő. Miért nem viszik közelebb 150 méterrel az első kanyarhoz a rajrácsot”? – írta a közösségi médiában.

Ezzel a két mondattal a francia nagyjából tökéletesen összefoglalta, mi foglalkoztatja jelen pillanatban leginkább a közvéleményt. Hiszen Pecco Bagnaia kezét többen is fogták aznap délután, mint amennyit a televízióból vagy akár a helyszínről láthattunk, egészen biztosan szüksége volt némi védettségre egyéb oldalról is. Írnám ezt akkor is, ha most Enea Bastianinivel együtt ő is lábműtétre várna, vagy esett volna túl rajta, mert negyed testforgás is elég lett volna, hogy Brad Binder ne ott, azon a ponton, a lábánál kapja el.

Elképesztő, de nem az elütött Bagnaia járt a legrosszabbul a barcelonai bukássorozatban

A másik, kiemelten fontos kérdés pedig egyértelműen a motorok szabályozása, illetve a végsebesség kontrollálása. Mert egyszerűen földöntúli, hogy már a barcelonai pályán is 350 km/h körüli végsebességgel támadják az első kanyart, amelyre eddig csak Mugellóban volt példa. Ez bizony számok tekintetében nagyon is kecsegtető, sőt közönségcsalogató, a szakma mégis úgy véli, a MotoGP-motorok lassacskán kinövik az összes jelenlegi pályát, komplett versenynaptárt újratervezni és átírni pedig nem lehet. És egyébként sem ez lenne a megoldás az égbekiáltó problémára, miszerint a versenyzők vasárnaponként szinte a szerencse fiaiként szállnak nyeregbe. Ebből a szempontból Baz nagyon érdekesen, bár hatékonyan közelítette meg a problémát, és ha egy egész futamra szóló megoldást nem is kínált, a rajt utáni kalamajkát nagyon is felszámolhatná egy hasonló döntés.

Többen egyértelműen Bastianini hibáját emelték az egekbe, és vonták kétségbe kvalitásait, sajnos még azok is, akik egy más versenyzőtől látott kísértetiesen hasonló hiba esetén józanul gondolkodtak, és megértették az idén egyre nagyobb méretűre duzzadó jelenséget, amely a sorozatos műszaki változtatások és technikai fejlesztések halmazának eredménye lett.

Ezek közé tartozik természetesen a rajtnál használt magasságállító, az alacsony guminyomás – és bár a jelenleg beszerelt szenzorokkal elvileg már nem lehet olyan istenkísértő értékekkel pályára küldeni a versenyzőt, mint korábban, sokan még az 1,4 bart is kevésnek tartják –, valamint a legújabb aerodinamikai fejlesztések, amelyek a versenyzők által megosztott tapasztalatok alapján olyan szívóhatást generálnak az idei szezonban, amelyet eddig korábban nem tapasztaltak versenymotoron. Írtunk erről már korábban, és többször jeleztem, a fotelből kaotikusnak vélt hibákat leginkább ez okozta, lásd Marc Márquez korábbi ráfutásos incidensét, vagy épp Marco Bezzecchi Silverstone-i esetét, amikor a Bagnaiával történő bukás kerülése érdekében választotta inkább a sóderágyat.

Marc Márquez Bagnaia balesetéről: A MotoGP-család nagyon szerencsés volt

Maguk a versenyzők is többször nyilatkozták ezt megelőzően, hogy az idei motorokkal már nem lehet úgy manőverezni, mint az elmúlt években, ami ugyan szomorú, de tény, így hiába próbálnak ívet változtatni a kanyar előtt, jó eséllyel a mögöttük érkező versenyző erre már nem lesz képes, és hasonló, gigantikus balesetek szemtanúi lehetünk. És valljuk be, rajongók vagyunk, nem katasztrófaturisták, így pontosan ez az, amit legkevésbé szeretnénk látni. Ezek alapján tehetségtelennek vagy alkalmatlannak ítélni Bastianinit pedig teljesen felesleges, szinte már-már dilettáns. Talán nem véletlen az sem, hogy végül a biztonsági tanács sem büntette a manővert, és versenybalesetnek minősítette, így leginkább azon lenne érdemes gondolkodni, milyen módon lehetne változtatni a körülményeken, és enyhíteni a kockázatot.

Erre vonatkozóan már több felvetést is hallottunk, például a köbcenti újbóli redukálásáról, viszont a 850-re való csökkentés nem feltétlenül váltaná meg a világot. Akadt olyan is, aki ennél sokkal bátrabban a felére redukálná a térfogatot, és ismételten olyan egzotikus prototípus motorblokk fejlesztésében látná a jövőt, amely a hatvanas évek nyolc-, illetve hathengeres korszakát idézhetné meg. Ezek persze mind-mind teljesítményveszteséggel járhatnának, de ha a Formula 1 közelmúltját tekintjük példának – és bizony elkerülhetetlen, hogy ne vonjunk párhuzamot –, nem látunk kevésbé vagy fokozottan izgalmas versenyeket attól, hogy a monzai pole pozíciót érő köridő szinte egy másodperccel lassabb lett 2018-hoz képest, legfeljebb a versenyzők vannak nagyobb biztonságban, ami viszont mindennél fontosabb.

Persze ehhez erősen reformálni kell a Superbike kategóriát mint fogalmat, de azt gondolom erre sem kell már sokat várni.

Aki pedig azt állítja, unalmas látni egy olyan sikerszériát, mint amit Pecco Bagnaiától láthattunk az elmúlt néhány versenyen, szintén egy elfogult és torzított szemüveg mögül követi a világbajnokságot. Hiszen a vasárnapi események jól tükrözték, magabiztos pozícióból, emberfeletti precizitással is kerülhetsz mennyből a pokolba egyetlen másodperc alatt. Nyilvánvaló az is, hogy a címvédő ismételt bajnoki esélyei egy pillanat alatt elszálltak, és leginkább mindenki azért imádkozott, hogy legalább majd valamikor folytatni tudja a szezont, arra viszont talán senki nem számított, hogy megúszta mindezt komolyabb következmény nélkül, nem úgy, mint csapattársa, aki legkevesebb három futamról ismét kimarad, és kórházban tölti a következő napokat.

Sikeresen megműtötték Bastianinit, kiderült, hány futamot kell kihagynia

Egy ilyen bukást látva azt sem tartom túl sportszerűnek, amikor az azt követő fél órával kijelentő mondatban közöljük: mekkorát hibázott a címvédő. Miközben, aki figyelemmel követi a modern kori motorversenyzést, pontosan tudja, hogy versenyzői hiba okozta hasonló bukást mostanában nem igazán látunk. Leginkább azért, mert az elektronikai berendezések olyan finoman és precízen működnek, hogy egy csuklóból fakadó highside-ot legutóbb a kétütemű ötszázas érában láthattunk. Amit viszont tudunk Davide Tardozzi nyilatkozatai alapján, az mindössze annyi, hogy a versenyző hibát nem vétett, pontosan ilyen gázállással érkezett az adott kanyarba a hétvége során korábban is, olaj nem volt a pályán, ezért mindent összegezve elemezni kell az adatokat, hogy pontos magyarázatot kapjanak a bukásra. Nyilván, ennek eredményét aligha fogjuk megismerni, az viszont biztos, Bagnaia a kórházból kifelé bicegve arra panaszkodott, hogy már a felvezető körben sem volt tapadása.

A vasárnapi baleset árnyékától eltekintve az Aprilia történelmi teljesítményéről kell harsognia mindennek, hiszen a noaeli gyártó kisebb csodát hajtott végre, amikor a katalán pályán kettős győzelmet arattak, a királykategóriában először. Maverick Viñales szerencsére olyan formáját mutatta, amelyre mindannyian vártunk már szezonok óta, és szemmel láthatóan nagyon szeretné meghálálni az olaszok bizalmát. Mind szombaton, mind vasárnap domináltak egyébként az apriliás legények. Viñales sokáig a főfutamot is vezette, de a lerongyolódott első abroncsra és Aleix Espargaró tapasztalatára nem volt ellenszere. A kétgyermekes MotoGP-veterán is szépítette ezáltal a tavalyi blamát, amikor a második helyen elnézte a hátralevő körök számát, és lecsúszott a dobogóról.

Egyértelmű, hogy a Ducati mellett eltörpülő, szintén itáliai gyártó sikere azért is égbekiáltó, mert a többi gyári csapat költségvetésének töredékéből fejlesztett és faragott egy olyan motort, amellyel a közeljövőben ismét jó eséllyel pályázhatnak a világbajnoki címre, még úgy is, hogy a tavalyi sikerek után a tesztelésre vonatkozó kedvezményeit idénre elveszítették. Ez pedig azért is különleges és rendkívül fontos tényező, mert hasonló visszakapaszkodásra a KTM-nek egy teljes szezonra volt szüksége.

Ezek alapján kijelenthetjük: bár Gigi Dall’Igna zsenialitása megkérdőjelezhetetlen, Romano Albesiano kisebb büdzséből előállított, a maximális mérnöki tudást és a kreativitást kihasználó megoldásai hasonló szintre emelik honfitársával, és a tudományok őrületének olyan bugyraiban mozog otthonosan, amelyre csak kevesek képesek. Sokkal több ő egy piros-fekete inges fickónál, aki néha aggódik, néha pedig szenvtelenül figyeli az eseményeket, hiszen a modern kori mérnökök legnagyobb szaktekintélyei csatáznak egymással a háttérben. Ez pedig annyira elképesztő, hogy kizárólag hálásak lehetünk, amiért testközelből csodálhatjuk őket.

A guminyomásmérő szenzorok első áldozata egyébként pont a dobogón végző Viñales lett, akinek ramaty állapotban levő első abroncsait már a közvetítés során is megcsodálhattuk. A jelenleg elvárt 1,4 bar egyébként azért is nehezen tartható, mert mérnök legyen a talpán, aki a rajtrácson képes pontosan megsaccolni, hogy a futam hevében túlmelegedő gumik milyen értékre kúsznak fel más és más pályán, folyamatosan változó időjárási körülmények között.

Unalmasabbá vált a MotoGP az új szabály miatt?

A VR46 versenyzői ezúttal nem brillíroztak, különösen igaz lehet ez Bezzecchire, noha a hivatalos álláspont szerint a bukás utáni második rajtra nem maradt neki a kívánt keverékű első abroncsból. Ettől függetlenül úgy vélem, bármilyen eredmény megsüvegelendő attól a versenyzőtől, aki néhány perccel korábban még a fején csúszott egy közel kétszázas tempónál elszenvedett bukást követően. A KTM Jack Millerrel úgy tűnik, ismét nem ment sokra, húzóemberük inkább Binder volt, aki viszont miután telibe kapta Bagnaiát a bukását követően, a második rajt után technikai hibával kiállt. A technikai hiba ez esetben még akkor is elnézendő tény, ha a technika helyett inkább a versenyzőt érintette, mert Binder még a futam után is sokkos állapotban nyilatkozta, mennyire szörnyen érezte magát, amiért nem tudta kikerülni a földön fekvő Bagnaiát. Az eset után rögtön a Clinica Mobilébe sietett, hogy meglátogassa.

Fabio Quartararo hetedik helye a múltat tekintve szinte megnyugtatónak is nevezhető, és úgy tűnik, Fabio Di Giannantonio nyomás alatt sokkal jobban teljesít, mint általában. Tizedik helye legalábbis ezt mutatja.

Quartararo átmentett valamit tavalyról, ami a főfutamon végül kifizetődött

Marc Márquez a legjobb hondásként a tizenharmadik helyen ért célba. A hétvégén Misano, ahol Bagnaia elvileg rajthoz áll, hogy az eddig szinte tökéletesen alakuló szezon látszatát visszahozza, és tovább építkezve koncentráljon a címvédésre. Bízom benne, hogy mindez sikerül, és a gyári Ducati alakulata méltóképp fog emlékezni a márka egyik legnagyobb hősére és sikerkovácsára, a brit Superbike-bajnokság legnagyobb főnökére, Paul Birdre.

Meghalt a legendás brit csapatfőnök

Bagnaia elkerülte a szörnyű forgatókönyvet, amely a történelmet író japán tehetség életébe került

0

Francesco Bagnaia barcelonai balesete szerencsésen végződött, és minimális sérülésekkel megúszta, hogy Brad Binder áthajtott a lábán. Nem úgy, mint Tomizava Soja, aki napra pontosan 13 éve szenvedett halálos balesetet a San Marinó-i Nagydíj Moto2-es futamán.

Múlt héten vasárnap nem sokkal délután 2 óra után a MotoGP szerelmesei egy emberként ijedtek meg, miután Francesco Bagnaia egy highside következtében a pálya közepére esett, majd Brad Binder áthajtott a lábán. Szerencsére azóta kiderült, hogy nagyobb volt a rémület, mint a probléma, ugyanis a címvédő zúzódásokkal megúszta az esetet, és akár már az ezen a hétvégén esedékes misanói fordulón is részt vehet.

Azonban alighanem mindenki tisztában van azzal, hogy az olasz versenyzőnek mekkora szerencséje volt. Túl azon, hogy a lába is sokkal komolyabban megsérülhetett volna, ha a másik irányban feküdt volna a földön abban a pillanatban, amikor a KTM megérkezett, akkor a MotoGP világa most alighanem gyászolna, de minimum nagyon aggódna. Fortuna tehát ezúttal kegyes volt, de sajnos ez nem mindig volt így.

13 évvel ezelőtt például nagyon nem. Aznap rendezték a 2010-es San Marinó-i Nagydíjat, amelyen bekövetkezett az, amitől minden motorversenyző tart: a mindössze 19 éves Tomizava Soja elesett, és a mögötte haladó két vetélytársa nem tudta kikerülni őt, így mindketten áthajtottak rajta. A japán pilóta még aznap életét vesztette.

Tomizava 1990. december 10-én született, és már nagyon korán elkezdett motorozni. Hazájában folyamatosan lépkedett fel a ranglétrán, 2006-ban pedig már a japán gyorsaságimotoros-bajnokság 125 köbcentiméteres kategóriájában versenyzett. Mit versenyzett, mindössze 15 évesen megszerezte a második helyet, emellett őt választották meg az év újoncának.

A következő idényben a 125-ös és a 250-es géposztályban is indult, előbbiben a harmadik, utóbbiban a nyolcadik pozícióban zárt. 2008-ban már csak a magasabb kategóriára koncentrált, és év végén ott is meglett neki az ezüstérem. Ebben a három évben már a gyorsaságimotoros-vb-n is indulhatott, de egyelőre csak a Japán Nagydíjon, ahol először kiesett, majd huszonkettedikként, valamint tizennegyedikként ért célba. Az első két évben a 125, míg a harmadikban a 250 köbcentisek között versenyzett.

Eredményeinek köszönhetően aztán 2009-ben már teljes szezonra kapott lehetőséget az újonnan alakult CIP Moto – GP250 színeiben, ahol egy Honda RS250R-t vezethetett. Tomizava a 15 futamból (Indonéziában nem tudott elindulni) 9-szer szerzett pontot, legjobb eredménye két tizedik hely volt Motegiből és Valenciából. Összesen 32 egységet gyűjtött, amivel a tabella tizenhetedik helyén végzett.

A 2010-es évre megszűnt a 250 köbcentis kategória, helyette bevezették a Moto2-t. Tomizava csapata ebben az évben Suter MMX2-eseket használt, és a még mindig csak 19 éves japán versenyző történelmet írt, ugyanis ő nyerte meg a kategória történetének első futamát Katarban. Három héttel később élete első pole pozícióját is megszerezte Jerezben, és bár a lendület kissé alábbhagyott, tíz futam után a bajnokság hetedik helyén állt. Toby Moody, a MotoGP akkori brit kommentátora egyenesen a jövő sztárjának nevezte a fiatal tehetséget.

A sors azonban másképp akarta. A mezőny számára a San Marinó-i Nagydíj következett, amelyen megtörtént a tragédia. A 12. körben Tomizava a negyedik helyen haladt, amikor a Curvonénak, vagyis a pálya egyik leggyorsabb kanyarjának kijáratánál elesett. A közvetlenül mögötte haladó Alex de Angelis és Scott Redding pedig nem tudták kikerülni, és mindketten keresztülhajtottak rajta, aminek következtében lerepültek saját motorjukról.

A borzalmas képsorok után azonnal egyértelmű volt, hogy nagy a baj. Tomizavát két alkalommal is újra kellett éleszteni, majd pedig kómába esett. Az orvosok hiába küzdöttek az életéért, hivatalosan 14:20-kor belehalt a koponya-, mellkasi és hasi sérüléseibe. Ami a két másik érintettet illeti, De Angelis saját lábán sétált el a helyszínről, míg Reddingnek tíz öltéssel varrták össze a hátán keletkezett sérülést, de ő is megúszta komolyabb következmények nélkül a történteket.

Tomizava hét év után az első pilóta volt, aki a gyorsaságimotoros-világbajnokság nagydíjhétvégéjén halálos balesetet szenvedett. Az előző áldozat pont honfitársa, Kató Daidzsiró volt, aki Szuzukában lelte halálát. Az ifjú japán pilóta egyébként igyekezett ápolni a világbajnok emlékét, hiszen bal vállán ott virított Kató egykori rajtszáma, a 74-es.

Rossit is kihívhatta volna, de tragikus balesete miatt nem érhetett révbe Japán legnagyobb reménysége

A baleset utáni mentés kapcsán mind a helyszíni beavatkozók, mind az orvosi személyzet kemény kritikát kapott. Előbbiek azért, mert leejtették Tomizava hordágyát, az orvosi csapatnak pedig azt rótták fel, hogy túlságosan későn érkeztek meg a kórházba. Utóbbival kapcsolatban Claudio Macchiagodena, a MotoGP akkori főorvosa megjegyezte, hogy már a helyszínen megkezdték a mentést, ez volt az oka a késlekedésnek.

A MotoGP-társadalmat természetesen nagyon megrázta a tragédia, a másik két érintettet pedig pláne. Redding azóta sem feledkezett meg elhunyt társáról, hiszen a saját rajtszáma mellett Tomizaváét, a 48-ast is magára tetováltatta. „Az ő száma a negyvennyolcas volt, és ott van az én negyvenötösöm, szóval közel vagyunk egymáshoz, és ugyanabba az irányba mutatunk – árulta el 2014-ben a Reutersnek. – Velem van, támogat engem, és együtt motorozunk.”

Korábbi Moto2-es versenyző lesz Bautista csapattársa a Ducatinál

0

A Ducati bejelentette, hogy Nicolò Bulega veszi át Michael Ruben Rinaldi helyét a gyári Superbike-istállónál, és ő lesz Álvaro Bautista jövő évi csapattársa. A 23 éves versenyző jelenleg vezeti a Supersport-vb-t.

Ahogyan arról beszámoltunk, a Yamaha hétfőn bejelentette, hogy Jonathan Rea veszi át Toprak Razgatlıoğlu helyét a gyári csapatnál. Egy nappal később egy másik fontos ülés is elkelt, ugyanis hivatalossá vált, hogy Michael Ruben Rinaldi távozik a Ducati gyári alakulatától, az Aruba.it Racingtől, Helyére a Supersport-világbajnokság pontversenyét vezető Nicolò Bulega érkezik.

Hivatalos: Jonathan Rea veszi át Razgatlıoğlu helyét a Yamahánál

Rinaldi hosszú évek óta a Ducati motorjaival versenyez. 2017-ben megnyerte a Superstock 1000-es Európa-bajnokságot, a következő idényben pedig az Aruba.it juniorcsapatánál kapott lehetőséget a Superbike-ban. A következő két évet szatellitcsapatoknál töltötte, a 2020-as második aragóniai hétvége első futamán pedig meg is szerezte első győzelmét. 2021-től a gyári alakulatnál szerepelt, de csak első évében tudott futamot nyerni, egészen pontosan hármat.

Utódja a 2015-ös szezonzáró Valenciai Nagydíjon mutatkozott be a Moto3-ban. A következő évben kétszer is dobogóra állt, de utána nem tudta megismételni ezt a teljesítményt. 2019-től már a Moto2-ben szerepelt, de csak három évet töltött abban a géposztályban, és dobogóra egyszer sem tudott állni. Tavaly az Aruba.it színeiben debütált a Supersport-világbajnokságban, ahol abban az évben a negyedik helyen végzett az összetettben, az idei kiírást pedig kilenc győzelemmel és további négy dobogós helyezéssel, 46 pontos előnnyel vezeti négy fordulóval a vége előtt.

„Nicolò az a választás, akire büszkék vagyunk, mert igazolja a két évvel ezelőtt a Supersport-világbajnokságban vállalt projekt minőségét – nyilatkozta Stefano Cecconi, az Aruba.it csapatfőnöke. – Folyamatosan fejlődött, és arra számítunk, hogy a Panigale V4R motorral ezen az úton halad tovább, mivel a tesztelés során bebizonyította, hogy nagyon gyors tud lenni ezen a motoron. A kezdetektől fogva hittünk Nicolò tehetségében, aki ráadásul ebben a másfél évben magas szintű profizmusról és a csapat színeihez történő ragaszkodásról tett tanúbizonyságot. Nagy köszönetet szeretnék mondani Michael Ruben Rinaldinak is, akivel mindig nagyon szoros volt a szakmai és emberi kapcsolat. Ő mindig a családunk része marad, még akkor is, ha útjaink elválnak. Sok sikert, Michael!”

„Örömmel üdvözöljük Nicolò Bulegát a gyári Superbike-csapatban – fogalmazott Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének vezérigazgatója. – Nicolò a tavalyi szezon óta hatalmas örömet képes szerezni nekünk. Egy nagyon tehetséges versenyző, és fiatal kora ellenére tapasztalata meghatározó tényező lehet ebben az izgalmas és nagy igényeket támasztó kihívásban. A Ducati Panigale V4R géppel megmutatta, hogy megvan benne a potenciál, hogy felvegye a versenyt a Superbike-vb legjobb pilótáival. Az, hogy egy garázsban lesz Álvaro Bautistával, csak segíthet neki a fejlődésben. Ugyanakkor fontos lesz számára, hogy Supersport-szezonjára koncentráljon. Az Aruba.it csapata bevonta Bulegát egy teljesen új projektbe, amely nagyon fontos a Ducati számára. Reméljük, hogy a lehető legjobban tudja lezárni az utolsó idényét a Supersportban.”

Supersport, Nicolo Bulega, Aruba.it, Most 2023, péntek
Fotó: Ducati Media House

„Őszinte leszek, ez egy valóra vált álom – ezek már Bulega szavai. – Minden pilótának az a vágya, hogy gyári csapatnál versenyezzen. Ezért, mielőtt az érzelmeimről és a várakozásaimról beszélnék, szeretnék köszönetet mondani a Ducatinak és az Aruba.it Racingnek. Azért a lehetőségért is rendkívül hálás vagyok, amelyet az előző szezonban kaptam az Aruba.it-től és a Feel Racingtől, és különösen Stefano Cecconitól, Serafino Foti [csapatmenedzsertől] és Daniele Casolari [csapattulajdonostól]. Ők választottak ki engem, hogy vezessem a fantasztikus Ducati Panigale V2-es motort, amelyen azonnal jól éreztem magam. Tudom, mennyire fontos ez a lehetőség, és mindig mindent beleadok majd, hogy napról napra fejlődjek, egyetlen céllal, hogy a lehető legjobb eredményeket érjem el. Ha ennek a csapatnak, ahol mindig is nagy bajnokok versenyeztek, a történelmére gondolok, büszkének érzem magam, hogy ugyanezekért a színekért küzdhetek. Emellett nagyon boldog vagyok, hogy Álvaro Bautistával oszthatom meg a garázst. Nagy előnyt fog jelenteni, hogy a csapattársam lesz, megpróbálok minden információt magamba szívni, amelyet tanulhatok tőle.”

Sikeresen megműtötték Bastianinit, kiderült, hány futamot kell kihagynia

0

A Ducati gyári csapata tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy Enea Bastianini mindkét törött testrészét sikeresen megoperálták. A 25 éves versenyzőnek legalább három nagydíjhétvégét kell majd kihagynia.

Óriási tömegbalesettel indult a vasárnapi Katalán Nagydíj a MotoGP-ben. Enea Bastianini túlságosan későn fékezett az 1-es kanyar előtt, aminek az lett a vége, hogy ő, valamint négy másik pilóta is a kavicságyban kötött ki. Azonban amíg Marco Bezzecchi, Johann Zarco, Álex Márquez és Fabio Di Giannantonio egyaránt ott tudott lenni az újraindításnál, addig a gyári Ducati motorosát csapattársához, a Brad Binder által elütött Francesco Bagnaiához hasonlóan kórházba kellett szállítani.

A vizsgálatok során kiderült, hogy a címvédő csupán zúzódásokat szenvedett az ijesztő balesetben, addig honfitársa ennél jóval súlyosabban megsérült. Bastianininek a bal belső bokacsontjában, illetve kézközépcsontjában is törést állapítottak meg, és ezek közül mindkettő műtétet igényelt. A múlt idő azért indokolt, mert az operációkat hétfőn elvégezték.

„Bastianininek a Katalán Nagydíjon [történt] balesetben eltört bal bokáját és bal kezét megműtötték – olvasható a Ducati gyári csapatának közösségi médiás bejegyzésében. – A két beavatkozás, amelyeket [Fabio] Catani és [Luigi] Tarallo professzorok végeztek a modenai Policlinicóban, sikeresen végződött, és Enea hamarosan megkezdi a gyógyulást. A Ducati versenyzője kénytelen lesz kihagyni a következő, hazai nagydíjat Misanóban, valamint a hónap végén esedékes két versenyt Indiában és Japánban.”

Elképesztő, de nem az elütött Bagnaia járt a legrosszabbul a barcelonai bukássorozatban

Mindez azt jelenti, hogy Bastianini legalább három hétvégéről hiányozni fog, és legkorábban az október 13-a és 15-e között esedékes Indonéz Nagydíjon lehet ott. Bár a csapat közleménye erre nem tér ki, ezalatt minden bizonnyal a Ducati tesztpilótája, Michele Pirro fogja helyettesíteni, és persze szükség esetén tovább is.

Bastianini az idei szezonra igazolt át a bolognaiak gyári alakulatához, miután tavaly négy futamot is nyert a Gresinivel, és egészen az utolsó előtti futamig volt matematikai esélye a világbajnoki címre. A szezon előtt sokan azt gondolták, hogy szoros csatát vívhatnak a címvédő Bagnaiával, ám ebből idén semmi nem valósult meg.

A 25 esztendős versenyző már a szezonnyitó Portugál Nagydíj sprintfutamán súlyos sérülést szenvedett, miután ütközött Luca Marinivel. Ennek következményeként négy fordulót kellett kihagynia, de még visszatérése után sem volt száz százalékos állapotban fizikailag. Az elmúlt hat hétvégén összesen 25 pontot gyűjtött, amellyel jelenleg a tabella tizennyolcadik helyét foglalja el.

Ezen a pályán kísérelheti meg a visszatérést Álex Rins

0

Álex Rins, aki az austini győzelem után a világbajnokság harmadik helyén állt, és most a 15. helyre esett vissza a tabellán, még mindig a legjobb Honda-pilóta a tabellán. A 27 éves spanyol ugyan még lábadozik korábbi sérüléséből, de előfordulhat, hogy Misanóban megkísérli a visszatérést.

Ez azt jelentené, hogy ha Rins a már három hónapos szünet után Misanóban is kiesik, akkor ismét Stefan Bradl helyettesíti majd, aki Assenben a tisztes 13. helyen hozta be az LCR Hondát.

„Arra számítunk, hogy Álex megpróbál visszatérni Misanóban. A napokban újabb orvosi vizsgálaton fog részt venni Spanyolországban” ─ árulta el Lucio Cecchinello, az LCR Honda csapattulajdonosa.

Rins nem akar ítélkezni, de szerinte a japán gyártóknak változtatniuk kell a mentalitásukon

„A hétvégén Aragóniában ült először újra egy Honda CBR Fireblade-en. Most meg kell várnunk, hogy mit mondanak az orvosok.”

Rins, aki a HRC-vel 2024-ig szóló kétéves szerződése ellenére a gyári Yamaha csapathoz kerül, mert a Honda nem szállította neki a GP-győzelem után beígért gyári alkatrészeket, pénteken érkezett Barcelonába, és mankóval közlekedett. Az LCR-Hondánál a következő két évben Johann Zarco fog Rins helyett versenyezni.

Kis híján Miller is belekeveredett a tömegbukásba, utána alig látott valamit

0

Jack Miller elárulta, nem volt messze attól, hogy ő is részese legyen a Katalán Nagydíj rajtja után történt balesetnek, de időben lefékezett. Francesco Bagnaia, majd Brad Binder bukása után pedig utóbbi motorját kellett kikerülnie.

Jack Miller közel került ahhoz, hogy részvevője legyen a brutális bukásnak a Katalán Nagydíj MotoGP-futamának nyitókörében. A 12. helyről indulva szerencsére elkerülte Enea Bastianini akcióját, amelyben a gyári Ducati pilótája kiütötte a pályáról Johann Zarcót, Álex Márquezt, Fabio Di Giannantoniót és Marco Bezzecchit.

Ám öröme kérészéletű volt, amikor Francesco Bagnaia highside-ját követően a Ducati törött darabjai megrongálták Miller csapattársának, Brad Bindernek a KTM-jét, aki nem tudta elkerülni, hogy átguruljon az olasz lábán. Enea Bastianini boka- és kéztörést szenvedett, Francesco Bagnaia csodával határos módon megúszta a súlyos sérüléseket.

Bagnaia először szólalt meg horrorisztikus bukását követően

„Jól kaptam el a rajtot, és szépen fékeztem belülről, aztán Bastianini középről bevágódott – mondta az összetett pontállás kilencedik helyezettje. – Amint láttam, hogy a rázókövön pattognak a kerekei, sejtettem, hogy gond lesz. Gyorsan ráfékeztem, és végignéztem a dominót az egyes kanyarnál. Aztán Peccónak valószínűleg hideg volt a gumija, és ennek borzasztó következménye lett. Igyekeztem őt és a motort is kikerülni.”

„Brad áthajtott Peccón, és a motorból kifolyt anyag rákerült a gumijára. Elém került ,és beszórta a szélvédőt, alig láttam valamit, de valahogy letöröltem, és sikerült rajta maradnom a KTM-en.”

Az újraindítás után Miller a hatodik helyen kezdett, végül nyolcadik pozícióban zárt, kikapott Álex Márqueztől és Fabio Quartararótól.

„Öt-hat kör alatt sikerült megtanulni, hogyan tudom kihozni a legtöbbet a motorból, mert többek között változott a magassága és a hossza. Elégedett voltam az eredménnyel. Jól haladtunk a beállításokkal, csak a gumiabroncs jobb első része kicsit korábban kopott el, mint szerettem volna. Az egyes kanyarnál sokan elrontották az optimális fékpontot, velem is ez történt.”

„A végsőkig tudtam harcolni a fiúkkal [Álex Márquez és Fabio Quartararo – a szerk.]!” – jelentette ki az ausztrál pilóta. – Most biztosan sokat tanultunk az alacsony tapadási körülmények közötti versenyzésről. Örülök, hogy jól zártam, továbbra is küzdök, hogy közelebb kerüljek az élmezőnyhöz. A jövő héten Misanóba megyünk, ami egy jobb tapadású pálya, ezért visszatérhetünk a szokásos taktikánkhoz, annak pedig jól kell működnie.”

Quartararo átmentett valamit tavalyról, ami a főfutamon végül kifizetődött

0

Fabio Quartararo a montmelói hetedik helye után beszélt a csapata által alkalmazott beállításokról, az 1-es kanyarban történt tömegbalesetről és arról, hogy milyen preferenciák vannak az M1-esen az olyan pályákon, mint Barcelona.

Fabio Quaratararo tíz másodperccel a győztes Aleix Espargaró mögött a 7. helyen érkezett a célba egy olyan pályán, ahol a Yamaha sztárja 2022-ben nyert, de azok az idők már elmúltak.

„Jó nap volt” ─ jegyezte meg ennek ellenére a 2021-es világbajnok. Elvégre a 17. rajtkockához és a 18. helyhez képest a sprintben, az elért javulás tisztességes volt.

„Visszatértünk a 2022-es alapbeállításhoz a motoron. Nagyon jól éreztem magam vele a bemelegítésen, és a versenyen is jó tempót tudtam menni.”

Hatalmas tömegbukás és Bagnaia borzalmas balesete után kettős Aprilia-győzelmet hozott a Katalán Nagydíj

„A pénteki és szombati edzéseken szinte minden alkalommal más beállítással mentem ki a pályára, más súlyelosztással és még sok mással. Aztán a bemelegítésen úgy döntöttünk, hogy a 2022-es beállítással megyünk, és mint kiderült, ez egy jó döntés volt.”

A kisebb szárnyak melletti döntéssel kapcsolatban a francia elmondta: „Ha nagyobb szárnyakkal mész, az több motorerőt vesz igénybe, így a kisebbeket választottuk. Jó volt kipróbálni a különböző lehetőségeket itt Montmelóban, de Misanóban feltehetően ismét a nagyobbak kapnak majd helyet a motoron.”

Az Enea Bastianini által a rajtkanyarban okozott tömegbalesetről Quartararo a következőket mondta: „Előfordulhat, hogy egy versenyzőt kiütsz, amikor belülről buksz, de itt 5 pilóta is érintett volt. Valószínűleg a szél is közrejátszott. Egyértelműen az ő hibája volt sajnos, ezt el kell ismerni.”

Hivatalos: Jonathan Rea veszi át Razgatlıoğlu helyét a Yamahánál

0

A Yamaha bejelentette, hogy a BMW-hez távozó Toprak Razgatlıoğlu helyére egy másik Superbike-világbajnokot igazolt Jonathan Rea személyében. A felek két évre szóló szerződést kötöttek egymással.

Május végén robbant a bomba, miután a Yamaha bejelentette, hogy Toprak Razgatlıoğlu év végén elhagyja a japán gyártót, majd nem sokkal később a BMW közleményéből kiderült, hogy a török versenyző náluk folytatja pályafutását. Egészen idáig kérdéses volt, hogy ki lesz az utódja, most pedig megérkezett a válasz.

2021 világbajnokának helyére nem kisebb név érkezik, mint Jonathan Rea, a Superbike hatszoros világbajnoka, egyben a sorozat történetének legeredményesebb versenyzője. A brit pilóta eddigi sikereinek helyszínét, a Kawasakit hagyja ott a másik japán alakulat kedvéért. A közleményből az is kiderült, hogy a felek kétéves szerződést kötöttek. Jövő évi csapattársa az istálló jelenleg is a gyári istállót erősítő Andrea Locatelli lesz.

Rea 21 évesen, 2008-ban mutatkozott be a sorozatban a Ten Kate Honda színeiben, igaz, akkor még csak két futamon indult. A következő idényben már egész évben versenyzett, Misanóban pedig megszerezte élete első futamgyőzelmét. A bajnoki dobogó azonban sokáig nem jött össze neki, egészen 2014-ig kellett várni arra, hogy a harmadik helyen végezzen.

Hivatalos: csapatot vált a Yamaha világbajnok versenyzője

Pont abban az évben, mikor elhagyta a Hondát, és a következő évet már a gyári Kawasakinál kezdte meg. A váltás nem is hozhatott volna ennél nagyobb sikert: Rea azonnal világbajnoki címet szerzett, amelyet aztán ötször is meg tudott védeni. Ezzel övé a legtöbb végső győzelem, és természetesen a sorozatban elért vb-címek tekintetében is vezet.

Sőt, emellett még számos rekord fűződik a nevéhez. Övé a legtöbb futamgyőzelem (119), a legtöbb dobogó (256), valamint ő futotta meg a legtöbbször az adott futam leggyorsabb körét (102). Mára több mint 6000 pontot gyűjtött a kategóriában, és 2009 óta minden szezonban nyert legalább egy futamot. Bár 2021-ben Razgatlıoğlu, majd tavaly és idén Álvaro Bautista is eredményesebb volt nála, azt továbbra is elmondhatja magáról, hogy 2014 óta minden évben a bajnoki dobogón zárt.

„Nagyon örülünk, hogy üdvözölhetjük Jonathant a Yamaha családjában, és rendkívül motiváltak vagyunk azt illetően, hogy a jövőben vele dolgozunk – jelentette ki Eric de Seynes, a Yamaha európai leányvállalatának elnök-vezérigazgatója. – Ugyanúgy motivációt jelent nekünk a győzelem, és ugyanúgy szenvedélyesek vagyunk a Superbike-vb iránt. Hozzá hasonlóan mi is világbajnokok voltunk az elmúlt években, és ismét szeretnénk a dobogó legfelső fokára állni. Jonathan lendülete, elszántsága és sikeréhsége nem változott a pályafutása során, és ezek a tulajdonságok hozzájárulnak majd a jövőbeli közös sikereinkhez. Őszintén hiszünk abban, hogy Jonathan tovább gyarapíthatja világbajnoki címeinek számát, még nagyobbra írva ezzel a nevét a történelemkönyvekben, és ugyanennyire biztosak vagyunk abban, hogy ezt velünk együtt érheti el. Keményen dolgozunk azon, hogy tovább javítsuk a futamokon bevált Yamaha R1-esünket, hogy pontosan azt nyújtsuk Jonathannek, amire szüksége van ahhoz, hogy 2024-ben és 2025-ben elérje a saját és a Yamaha céljait.”