back to top
2025. augusztus 17. 21:28
Kezdőlap Blog Oldal 503

A Pramac végzett az élen a Quartararo bukásával záruló nyitányon, Marc Márquez a második

0

Johann Zarco zárta az élen a Német Nagydíj első edzését a MotoGP-ben. Marc Márquez a második helyen végzett, míg Fabio Quartararo szintén az élmezőnyben fejezte be a tréninget, de a végén bukott.

Mindössze öt nap telt el a mugellói futam óta, és a MotoGP mezőnyének tagjai ismét pályára gurultak. A helyszín ezúttal a Sachsenring, ahol a Német Nagydíj első edzését rendezték. Ezúttal csupán 20 motoros kezdte meg a hétvégét, ugyanis a Hondánál Joan Mirt és Álex Rinst sem helyettesíti senki, szabadkártyát pedig senki nem kapott.

Az első, még nyilvánvalóan nem mérvadó próbálkozások után Johann Zarco állt az élre 1:23.235 másodperccel. Ezt követően Marc Márquez és Brad Binder is ideiglenesen megelőzte, de aztán javított, és 1:22.458-cal visszavette a vezetést. Egészen addig, amíg Álex Márquez le nem taszította az élről, de ő sem vezetett sokáig, mivel Nakagami Takaaki vette át a vezetést.

Az LCR pilótája 1:21.636-os időt motorozott, 66 ezreddel megelőzve az időközben javító Zarcót, akinek aztán csapattársa, Jorge Martín került a ranglista élére, miután 4 századdal felülmúlta a japán versenyzőt. A köridők persze tovább javultak, és Nakagami és az idősebbik Márquez is ideiglenesen visszaelőzte a Pramac versenyzőjét, ám Martín aztán 1:21.433-mal újra vezetett, 85 ezreddel megelőzve a 31 éves pilótát.

A nap első bukását Aleix Espargaró szenvedte el, akinek ebben a balesetben nem lett baja, de mozgásán látszott, hogy még messze nem épült fel a múlt heti kerékpárbalesetéből. Pár perccel később Jack Miller és Enea Bastianini került nagyon közel egymáshoz, az ausztrál pedig egy kézmozdulattal jelezte, hogy mi a véleménye utódjának megmozdulásáról.

Bő negyedóra elteltével aztán megérkezett az eső, aminek legfontosabb következménye az volt, hogy az addig kialakult sorrend egy ideig nem változott. A következő 15 percben egyedül Maverick Viñales és Miller ment pályára, de nyilvánvalóan egyikük sem tudott javítani. Az eső viszont hamar elállt, a pálya pedig felszáradt, így az utolsó 10 percben ismét gyorsult a mezőny.

Bukása után Espargaró vette át a vezetést, és bár utána ideiglenesen leszorították őt az eredményjelző tetejéről, 6 perccel a vége előtt 1:20.934-gyel ismét a leggyorsabbnak bizonyult, 128 ezreddel megelőzve Márquezt, és további 45-tel Francesco Bagnaiát. Nem sokkal később aztán Quartararo is javítani tudott, és 8 ezreddel felülmúlta Márquezt, így feljött a második pozícióba.

Ezzel természetesen még nem volt vége: Marc Márquez 1:20.854-gyel állt az élre, míg öccse 101 ezreddel maradt el tőle a harmadik helyen. Utána egy ideig senki nem tudott javítani, ugyanis Franco Morbidelli a 11-es kanyarban elesett, aminek következtében sárga zászló volt érvényben.

1 perccel a vége előtt aztán Zarco állt vissza az első helyre, 152 ezreddel megelőzve Marc Márquezt. Ezt követően pedig már nem változhatott a sorrend, ugyanis Quartararo is bukott a másik Yamahával, ő az 1-es kanyarban dobta el. Ezzel Zarco zárt az élen Marc Márquez és Espargaró előtt, mögöttük pedig Álex Márquez, Martín, Quartararo, Brad Binder, Bagnaia, Fabio Di Giannantonio és Marco Bezzecchi lett az első tíz sorrendje.

A MotoGP sachsenringi első edzésének végeredménye

Kiderült, mikor dől el Morbidelli sorsa, akinek Rossi csapata dobhat mentőövet

0

Massimo Meregalli, a Yamaha csapatigazgatója elárulta, a nyári szünetben szeretnék eldönteni, hogy hosszabbítsanak-e szerződést Franco Morbidellivel. Pablo Nieto, a VR46 csapatmenedzsere elmondta, az olasz versenyző is szerepel az elképzeléseik között, de nem az ő megszerzése a prioritás.

Franco Morbidelli szerződése az idei év végén lejár a Yamahánál. Már a szezonkezdet előtt egyértelmű volt, hogy a 28 éves versenyzőnek javulnia kell ahhoz, hogy jövőre is megtarthassa az ülését. Mindez a számokat elnézve sikerült, hiszen idén hat forduló után 46 ponttal rendelkezik (az idén bevezetett sprintfutamokat nem számítva 40-nel), míg tavaly ez a szám csak 18 volt.

Ráadásul nem akkora a különbség csapattársával, Fabio Quartararóval szemben, mint egy évvel ezelőtt. Persze hozzá kell tenni, hogy a francia pilóta küszködését elsősorban a gyenge motor okozza, de ez még jobban alátámasztja Morbidelli javulását. Sorsa azonban még mindig nem dőlt el, de Massimo Meregalli azt állítja, hogy hamarosan el fog.

„A tavalyi év során Franco sokat dolgozott, hogy alkalmazkodjon a motorunkhoz – nyilatkozta a Yamaha csapatigazgatója. – Idén jobban teljesít, mint tavaly. Általában közvetlenül a szünet előtt van itt az ideje annak, hogy megbeszéljük, és döntsünk. Még két futam van hátra, aztán eldöntjük, mit tegyünk. Várnotok kell még néhány futamot, mielőtt megtudjátok, hogyan döntünk. Inkább nem szeretnék erről beszélni, kicsit korai.”

Sokkoló kijelentés Morbidellitől: Akarok én még egy évet a Yamahánál?

Morbidelli egyébként nemrég meglepő kijelentést tett, amikor elmondta, jelenleg nem is biztos benne, hogy szeretné folytatni a Yamahánál. Meregalli ugyanakkor kiemelte, hogy ő is ott van a néhány névből álló jelöltlistán, amelyből hamarosan választanak. Hogy kik lehetnek a többiek, azt nem tudni, de az elmúlt időszakban Jorge Martín és Marco Bezzecchi neve merült fel.

Persze felmerül a kérdés, hogy mennyire lenne könnyű elmozdítani bármelyiküket a Ducati szárnyai alól. Ami utóbbit illeti, Pablo Nieto, a VR46 csapatmenedzsere leszögezte, hogy őt és csapattársát, Luca Marinit is szeretnék megtartani. Ha viszont ez nem jön össze, akkor Morbidellivel is számol Valentino Rossi alakulata.

„Frankie szerintem rendkívül gyors versenyző – fogalmazott a spanyol szakember. – Korábban láttunk néhány lenyűgöző versenyt tőle, és persze része az akadémiának. Jelenleg ugyanakkor az az elképzelés, hogy megtartsuk a [mostani] pilótáinkat, de az igaz, hogy kedveljük, mivel Francóval a csapatunkban, illetve a motorunkon remek munkát tudnánk végezni. Ez egy másik lehetőség, ám az igaz, hogy Franco ott van a fejünkben.”

Félrevezető eredményt kapott sérüléséről Aleix Espargaró, aki dühös öccse miatt

0

Aleix Espargaró elárulta, a kezdeti vizsgálatok nem állapítottak meg törést a lábában, de aztán kiderült, hogy nagyobb a baj, így olyan döntést hozott, amelyet korábban még soha. Az Aprilia versenyzője öccséről, Polról is beszélt, aki ezúttal sem tud visszatérni a mezőnybe.

Aleix Espargaró közvetlenül a múlt heti olasz Nagydíj hétvégéje előtt, csütörtökön szenvedett kerékpárbalesetet, aminek következtében megsérült. A spanyol motoros látványosan sántikált a hétvégén, és egyértelmű volt, hogy óriási fájdalmakkal küszködik, a pénteki edzésnapon még a könnyeit sem tudta visszatartani. Ehhez képest a futamon a hatodik helyen ért célba.

Mindez már a fentiek fényében is kifejezetten nagy bravúr, de ha hozzátesszük, hogy az egyszeres MotoGP-futamgyőztes képtelen volt használni a hátsó féket, akkor még inkább. A mostani, sachsenringi hétvége előtt a 33 éves pilóta részletesen beszélt a sérüléséről. Mint kiderült, az első diagnózis igencsak megtévesztőnek bizonyult.

„Mugellóban a röntgen azt mutatta, hogy semmi nem [tört el], de a hétvégén nagy fájdalmat éreztem – nyilatkozta. – Valószínűleg az egyik legfájdalmasabb futam volt pályafutásom során. Szóval hétfőn elvégeztem az MRI-t, és igen, két törésem van. Van egy nagy duzzanatom, és a szalagok [is sérültek]. Elég súlyos a sérülés. úgyhogy ezen három nap alatt mindent megtettem, amit csak tudtam, rengeteg mágnesterápiát [végeztem], számos gépet [használtam]. Azt javasolják, hogy ne járjak, és ne tegyem le a lábam a földre. Remélhetőleg a Sachsenring vonalvezetése miatt kisebb fájdalmat fogok érezni, mint Mugellóban. Szóval majd itt is mindent megpróbálok.”

MotoGP, Aleix Espargaró, Aprilia, Johann Zarco, Pramac, Enea Bastianini, Ducati, Franco Morbidelli, Fabio Quartararo, Yamaha, Nakagami Takaaki, LCR, Olasz Nagydíj 2023, futam
Espargaró a hatodik helyen ért célba sérülten Mugellóban (Fotó: Piaggio Group)

Az, hogy a röntgenfelvételek alapján nem látszott a törés, elsőre meglehetősen furcsán hangozhat, tekintve, hogy a motorozás csúcskategóriájáról van szó, vagyis a lehető legprofesszionálisabbak a körülmények. Espargaró azonban leszögezte, hogy semmilyen hiba nem történt, és amikor kiderült az igazság, különös érzés fogta el őt.

„Amikor Andorrában elvégeztem [az MRI-t], a kórházban azt mondták nekem, hogy normális, hogy ezek a törések nem látszanak a röntgenfelvételeken – magyarázta. – Múlt hét csütörtökön az orvosok azt mondták, hogy menjek Firenzébe, és végezzek el további vizsgálatokat. Azonban azt mondtam magamban, hogy »miért?«. Mármint úgyis fogok motorozni. Nagyon nagy fájdalmakkal vezettem, különösen pénteken és szombaton. Amikor pedig hétfőn láttam, hogy van némi sérülésem, olyan volt, mintha megkönnyebbültem volna.”

A MotoGP állandó mezőnyének legidősebb tagja kijelentette, hogy a lehető legrosszabb pillanatban, egy tripla hétvége előtt követett el hibát. Egyúttal azt is megjegyezte, hogy ha Mugellóban sikerült helytállnia, akkor Németországban sem lehet komoly gond ezen a téren, és abban reménykedik, hogy az asseni fordulóra már javul az állapota. Ennek érdekében igyekszik mindent megtenni.

„Alapvetően napi tizenkét-tizennégy órát töltöttem a kanapén a fizioterapeutával, és hétfőtől mostanáig sokat változott a helyzet – fogalmazott. – Mindent megtettem, amit csak tudtam. Elhoztam ide a gépeket, [a futam után] pedig nem fogok hazarepülni, mert úgy gondolom, hogy az az idő, amit az ember az autóban vagy a repülőn tölt, nem hasznos. Szóval a pályafutásom során először fogok a motorhome-mal menni egyik pályáról a másikra, a gépeket használva, és megpróbálok minél jobban felépülni, mert Assen is nagyon fontos pálya számomra.”

Az Espargaró családból nemcsak Aleix küszködik sérüléssel, hanem Pol is, aki még a szezonnyitó hétvégén szenvedett súlyos balesetet. Emiatt azóta sem versenyezhetett, és bár az volt a cél, hogy még a nyári szünet előtt visszatérjen, ez Mugellóban nem történt meg, ahogyan most sem fog. Bátyját bosszantja a kialakult szituáció.

Maradandó egészségkárosodást okozna egy újabb bukás, így Pol Espargaró nem indulhat Sachsenringen

„Pol helyzete dühít, mert szeretném, ha idejönne, és versenyezne – árulta el. – Pol nagyon szomorú. Tegnap [szerdán – a szerk.] jártam nála, és rendkívül szomorú. Jobbnak tartom, ha ő fejti ki a helyzetet, nem akarok én lenni az, aki elmagyarázza a szituációját. Tudjátok, milyen zárkózott az öcsém. Nagyon győzködöm őt, hogy [jövő hét] szombaton és vasárnap jöjjön el Assenbe, hogy lássa a csapatot, mindenkit, és beszélgessen veletek, aztán a futam után hazarepülhet velem. Egyelőre nem akar jönni, de szerintem meg fogom győzni.”

Az idősebbik Espargaró szavai alapján nem valószínű, hogy a Holland TT-n már megvalósul öccse visszatérése. Mindezt persze nem lehet száz százalékos biztonsággal kijelenteni, amíg nincs hivatalos közlemény, ám tény, hogy már nincs sok idő addig. „Minden héten elvégzi a teszteket, de Mugellóban nem engedték versenyezni, és most Németországban sem hagyják, Assen pedig mindjárt itt van – mondta Aleix Espargaró. – Szóval nehéz lesz.”

Különleges pályán térhet vissza Marc Márquez a győzelem útjára? – hétvégi menetrend

0

Ezen a hétvégén rendezik a MotoGP tripla hétvégéjének második felvonását, a Német Nagydíjat. Sokak szerint a Sachsenring lesz az a pálya, ahol Marc Márqueznek jó esélye nyílik arra, hogy valami igazán nagyot alakítson a Hondával, de persze Francesco Bagnaia is ott akarja folytatni, ahol Mugellóban abbahagyta.

Nincs megállás a MotoGP, illetve persze a Moto2 és a Moto3 számára, hiszen egy héttel a mugellói hétvége után máris újra pályára gurulnak a versenyzők. Ezúttal a Német Nagydíj következik, amely a tripla hétvégének a második felvonása, hiszen a jövő héten már Assenbe látogatnak, és azzal zárják le ezt a hajtást, egyúttal azután kezdődik a nyári szünet.

Na de ne szaladjunk ennyire előre, egyelőre maradjunk a Sachsenringnél! Az egykor NDK-ban, a cseh határhoz viszonylag közel található Hohenstein-Ernstthal nevű település mellett elhelyezkedő pálya a versenynaptár egyik legkülönlegesebb helyszíne. A pálya tíz bal- és három jobbkanyart tartalmaz, és már ebből is ki lehet találni, hogy a többséggel ellentétben az óramutató járásával ellentétes a vonalvezetése.

A 3,671 kilométer hosszúságú aszfaltcsík nemcsak a versenynaptár legrövidebb, de egyúttal leglassabb helyszíne is. A célegyenes mindössze 700 méteres hosszúságú, nem véletlen, hogy a sebességrekordot mindössze 304,2 km/h-val tartja Jorge Martín. A pályacsúcs 1:19.765, ezt Francesco Bagnaia tartja a tavalyi időmérőről.

A gyári Ducati versenyzője Marc Márquez 2019-es rekordját döntötte meg, de a leggyorsabb versenykör még mindig az övé 1:21.228 másodperccel. A spanyol versenyzőnek egészen döbbenetes statisztikája van a Sachsenringen: a 2008-as és 2009-es szezont leszámítva mind a tizenegy alkalommal nyert, amikor elindult, függetlenül a kategóriától. Egyedül 2020-ban és tavaly nem tudott győzni, de mindkét alkalommal sérült volt, illetve műtétből lábadozott, ráadásul előbbi alkalommal meg sem rendezték a versenyt. Nem véletlen, hogy többen is esélyesként számolnak vele.

Újabb bukása után Marc Márquez felkészült arra, hogy változtasson hozzáállásán

„Szerintem Marc, aki minden pályán gyors, még ha van is néhány hibája vagy bukása, a Sachsenringen talán nyújt valami extrát, amit korábban mindig is megtett – nyilatkozta Johann Zarco még az Olasz Nagydíj után. – Vele lehet majd harcolni, és ha versenyképes tudok lenni, akkor örülni fogok. Ez egy másmilyen pálya, ráadásul szűk, így más stratégiát kell majd találnunk. Pecco tavaly készen állt arra, hogy a győzelemért csatázzon, de balesetet szenvedett. Nagyon sok olyan versenyző van, aki gyors ott.”

Márquez 2021-ben pont Németországban szakította meg 581 napos nyeretlenségi sorozatát. Ez a negatív egyéni rekordja azóta megdőlt, és a futam napján már 602 napnál fog tartani. A nyolcszoros világbajnoknak kétségtelenül kedvezhet a szűk és lassú pálya, figyelembe véve, hogy általában a kanyarokban szokta kompenzálni a Honda egyenesbeli gyengeségeit. Ugyanakkor ahhoz, hogy bármit is elérjen, nem szabad túlvállalnia, ahogyan azt az elmúlt hétvégéken tette.

„Ha az embernek nehéz hétvégéje van, a legjobb dolog, ami történhet, ha azonnal [újra] versenyezni megy, és mi pontosan ezt fogjuk tenni – fogalmazott. – A Sachsenringre megyünk, egy olyan pályára, amelyet mindig is nagyon élveztem, és amelyen számos sikert értem el. Természetesen úgy érkezem meg, hogy jól akarok teljesíteni, a koncentrációm és az elszántságom százszázalékos, mint mindig. Idén sok kihívó lesz, és már a hétvége elejétől jól kell dolgoznunk, hogy felkészüljünk a szombati és a vasárnapi napra.”

Persze természetesen ehhez másoknak is lesz egy-két szavuk, különösen a listavezető Bagnaiának. Az olasz motoros tökéletes teljesítményt nyújtott hazájában, hiszen a pole pozíció megszerzése után a sprintfutamot és a versenyt is megnyerte. A Sachsenringről ugyanakkor nincsenek jó emlékei, ugyanis a tavalyi idényben itt került 91 pontos hátrányba az összetettben a bajnokság felénél.

Bagnaia mégsem elmebeteg

„A mugellói hétvége tökéletes volt, és a németországi versenyhétvégére is elég energiát adott nekem – jelentette ki. – Nagyon jól ismerem a toszkánai pályát, sokat köröztem ott, és ez segített, ugyanakkor a Desmosedicin tapasztalt érzet is különbséget jelentett. Remélem, hogy a Sachsenringen rögtön újra rátalálok ezekre az érzésekre. A cél mindig ugyanaz lesz: az első edzésektől kezdve jól dolgozni, és a lehető legfelkészültebben érkezni a sprintre és a vasárnapi futamra.”

Honfitársa, Marco Bezzecchi ellenben nem lehet ennyire jókedvű, hiszen Mugellóban 21 pontos hátrányba került Bagnaiával szemben. A sprintfutamon még egymással küzdöttek a győzelemért, így azt lehetett gondolni, hogy a VR46 pilótája másnap is felzárkózhat a szűk élmezőnybe. Ez azonban nem történt meg, ehelyett végig szenvedett, és csak nyolcadikként ért célba, így most muszáj javítania, ha életben akarja tartani bajnoki reményeit.

„A vasárnapi futam keserű szájízt hagyott bennem – kezdte. – Többet vártam, egész hétvégén nagyon erősek és kiegyensúlyozottak voltunk, és a versenyen is szerettem volna megismételni [a szombati eredményt]. Sajnos valami nem működött, ami újabb ok arra, hogy azonnal visszatérjek az adatokhoz, és a legjobbamat nyújtsam a pályán. Az az aszfaltcsík kifejezetten szokatlan és különleges, de mindig sikerült gyorsnak lennem. A célom, hogy jól szerepeljek, és minden távon a legerősebb versenyzőkkel küzdjek.”

Bezzecchinek a rosszul sikerült mugellói viadal ellenére azért van oka a bizakodásra a Német Nagydíj előtt, ami Fabio Quartararóról kevésbé mondható el. A francia versenyző nemrég elárulta, hogy tanácstalanság uralkodik a Yamahánál. Egyetlen reménye ugyanaz lehet, mint Márquez esetében, vagyis a technikás vonalvezetés. „Mugello kemény volt, de tanultunk a hibákból – mondta. – Tavaly én nyertem a Sachsenringen, de ezzel a pályával az a baj, hogy elég szűk. Ez megnehezíti az előzéseket, így pénteken jól kell teljesítenünk. A lehető legelőrébbről kell indulnunk a rajtnál.”

Ami a sérült pilótákat illeti, Joan Mir kézsérülés, Álex Rins pedig síp- és szárkapocscsonttörés miatt hagyja ki a hétvégi fordulót, míg Pol Espargaró továbbra sem kapta meg a zöld jelzést a visszatérésre. A Honda versenyzőit senki nem fogja helyettesíteni, míg a Tech3 pilótáját szokás szerint Jonas Folger pótolja. A 32 éves motorossal ellentétben Enea Bastianini már Mugellóban visszatért, ahol a sprint- és a főfutamon is kilencedikként intették le. A gyári Ducati versenyzője még mindig nincs tökéletes állapotban, de úgy véli, ezen a hétvégén javíthat az eredményein.

Bastianininek egyvalamin változtatnia kellett, hogy mérsékelje a futam közben fellépő fájdalmat

„Örülök, hogy újra pályára mehetek. A mugellói hétvége pozitívan alakult, és bár a futamon sokat küszködtem, sikerült olyan eredményt elérnem, amelyre eleinte nem is számítottam. Továbbra is idő kell, hogy százszázalékos legyek, de a Sachsenring fizikailag kevésbé lesz megterhelő, mint az a pálya, amelyen a múlt hétvégén versenyeztünk, így remélem, hogy a Német Nagydíjon még jobban teljesítek.”

A MotoGP sachsenringi hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 1. edzés
9:50 – 10:30 Moto2 1. edzés
10:45 – 11:30 MotoGP 1. edzés
13:15 – 13:50 Moto3 2. edzés
14:05 – 14:45 Moto2 2. edzés
15:00 – 16:00 MotoGP 2. edzés
SZOMBAT
08:40 – 09:10 Moto3 3. edzés
09:25 – 09:55 Moto2 3. edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP 1. időmérő
11:15 – 11:30 MotoGP 2. időmérő
12:50 – 13:05 Moto3 1. időmérő
13:15 – 13:30 Moto3 2. időmérő
13:45 – 14:00 Moto2 1. időmérő
14:10 – 14:25 Moto2 2. időmérő
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:45 – 9:55 MotoGP Warm up
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny

Marini csuklójának megváltás lesz a sachsenringi pálya ─ furcsa, de érthető kijelentést tett az olasz

0

Míg Marco Bezzecchi szeretné behozni lemaradását, addig csapattársa, Luca Marini örül, hogy Sachsenringen futam közben is pihentetheti a még nem száz százalékos csuklóját.

A Mooney VR46 Racing Team versenyzői számára rendkívül vegyesen alakult a vasárnapi futam Mugellóban. Miután a szombati sprintversenyen a második helyen végzett, Marco Bezzecchinek gondjai adódtak az első gumival a főfutamon, így csak a 8. helyen haladt át a célvonalon.

„A verseny keserű szájízt hagyott bennem. Többet vártam, hiszen egész hétvégén erős voltam. Sajnos valami nem működött, így most elemeznünk kell az adatokat, hogy javíthassunk.”

Hazai közönség előtt ismételné meg diadalát Marco Bezzecchi

Csapattársának, Luca Marininek jobban mentek a dolgok. A sprintversenyen elért ötödik hely után az olasz vasárnap sokáig a dobogós helyekért küzdött, sérült csuklója ellenére is.

„A legnagyobb probléma nem a fájdalom, hanem az, hogy nincs erőm rendesen motorozni.”

A 25 éves versenyző most különösen várja a Sachsenringet, ahol tíz balos és csak három jobbos kanyar van:

 „Az egészségi állapotomat tekintve a Sachsenring fantasztikus pálya” ─ viccelődött Marini.

Marini meglepődött Pedrosa dicséretén, elmondta, milyen tanácsot kapott

„A pályának csak egy kemény féktávja van. Ez lehetőséget ad a csuklómnak, hogy a kör hátralévő részében egy kicsit regenerálódjon.”

Bezzecchi eközben a jóvátételre törekszik.

„Sachsenring egy szokatlan és nagyon különleges pálya. A múltban mindig gyors voltam itt. Az a célom, hogy az elejétől kezdve az élen legyek, hogy a legerősebb versenyzőkkel küzdhessek a futam során.”

Bautistának nincsenek illúzió, csak jól akarja érezni magát a jutalomként kapott MotoGP-teszten

0

A 2022-es Superbike-világbajnokság megnyerésének jutalmaként Álvaro Bautista MotoGP-tesztet kért a Ducatitól. A bajnok kívánsága még június vége előtt valóra válik.

Tizenegy évvel Carlos Checa bajnoki címe után a Ducati tavaly végre ismét ünnepelhetett, Álvaro Bautistának köszönhetően. A spanyol 16 győzelemmel és 31 dobogós helyezéssel szinte egymaga hódította el mind az egyéni, mind a konstruktőri címet, és a 2023-as Superbike-világbajnokság öt találkozója után 15 futamból 14 győzelemmel ismét magabiztosan áll a tabella élén.

A Ducati aligha tagadhatja meg ezek után versenyzője kívánságát, főleg úgy, hogy a spanyol 2024 végéig hosszabbított a gyártóval.

„Kapok egy MotoGP-tesztet ajándékként a tavaly megnyert bajnoki címemért. Ezt nagyon hamar, még a nyári szünet előtt le is bonyolítjuk. Öt éve nem ültem MotoGP-motoron, ez csak arról fog szólni, hogy jól érezzem magam. A tévé előtt úgy tűnik, hogy ezek a motorok nagyon szórakoztatóak, számos versenyző gyors a Ducatival. Szóval szeretnék néhány kört megtenni vele, hogy felidézzem az emlékeket.”

Bautista újabb mesterhármassal zárt, csapattársa buta hibával bukta el a dobogót

A 46-szoros Superbike-győztes a Ducati tesztcsapatával jövő hét elején a misanói pályán motorozik majd. A HRC Stefan Bradllel szintén ott lesz.

Bautista viszont leszögezte, hogy a GP-paddockba való visszatérés szóba sem jöhet:

„Nem azzal a szándékkal megyek el a tesztre, hogy utána szabadkártyásként versenyezzek. Nem hiszem, hogy sok esély van arra, hogy megismételjem azt, amit Troy Bayliss csinált 2006-ban. Az egy másik időszak volt. A Superbike-világbajnokságra koncentrálok. Úgy veszem a tesztet, mint egy díjat, és nem gondolok erre.”

Az ausztrál 2006-ban szerezte meg három Superbike-világbajnoki címéből a másodikat. Amikor a MotoGP versenyzője, Sete Gibernau 2006 végén sérülés miatt kihagyni kényszerült a valenciai futamot, Bayliss ugrott be helyette, aki meg is nyerte a versenyt.

Dovizioso: A Ducatinak nincs szüksége Marc Márquezre

0

Andrea Dovizioso szerint Marc Márqueznek el kell hagynia a Hondát ahhoz, hogy újabb MotoGP-címet nyerjen.

Marc Márquez a 2024-es MotoGP-szezon végéig áll szerződésben a Hondával, és ahogy az a múlt hétvégi Olasz Nagydíjon ismét látható volt, a spanyol egy olyan motoron ül, amely nem teszi lehetővé számára, hogy jó eredményeket érjen el. A nyolcszoros világbajnok egymás után negyedszer esett ki versenyen, azonban Márquez mindhárom futamon, amelyen az idei szezonban eddig nem ért célba, a dobogóért küzdött.

A sérüléssel kapcsolatos gondjain túljutva úgy tűnik, Márquez visszatért ahhoz a formához, amit korábban képviselt, ami miatt sokan bajnoki esélyesként tekintenek rá, de a motor sajnos nem megfelelő erre a célra. Az olasz futam előtt Márquez utalt arra, hogy győztes gépet szeretne, ami nem feltétlenül a Hondánál adatik meg neki. Ami optimizmusnak és a Hondába vetett hitnek tűnt, az hamar frusztrációba fordult, amikor a vasárnapi futam során bukott, és széttárt karokkal állt tétlenül a gép fölött, mintha üzenni akart volna a japán márkának.

Nem Rossi felülmúlása a legfontosabb Marc Márquez számára

Andrea Dovizioso a Yamahánál versenyző Fabio Quartararo példájával élve ezt mondta Márquez jelenlegi helyzetéről:

„Nehéz elképzelni, hogy Marc a Hondával a bajnoki címért küzdjön, ahogyan Fabio a Yamahával jelenleg. Marcnak nincs meg a motorja ehhez. Jelenleg a japán motorok több okból sem olyan jók, mint a múltban. Másképp működnek, és évekbe telik, mire felzárkóznak az európaiakhoz.”

Ezért Márquez egykori riválisa úgy gondolja, hogy a 30 éves versenyzőnek váltania kell ahhoz, hogy a világbajnoki címért harcolhasson, bár ő nem a Ducatival képzeli ezt el.

„Lehetetlen. Ez lehetetlen, mert a Ducatinak nincs szüksége Marcra. Szerintem az egyetlen módja, hogy megnyerje a bajnoki címet, ha egy másik gyártóhoz igazol.”

Már lehet jelentkezni a HUMDA következő motoros vezetéstechnikai tréningjére

0

Június 23-án pénteken a zsámbéki Drivingcamp vezetéstechnikai központban folytatódik a HUMDA Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt. közkedvelt és nagy sikerű motoros közlekedésbiztonsági rendezvénysorozata, a Moto Safety. A résztvevők fejleszthetik képességeiket és éles helyzetekben szerezhetnek gyakorlatot szakértő instruktorok segítségével. A tréningre már lehet jelentkezni a zsambek.humdamotosafety.hu oldalon. A képzésen való részvétel feltétele a regisztrációs díj megfizetése.

Ahhoz, hogy kevesebb motoros baleset történjen a közutakon, empátiára és együttműködésre van szükség, de a magabiztos tudás és a motorkerékpár alapos ismerete is elengedhetetlen ahhoz, hogy mindenki biztonságban hazaérjen a nap végén. A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. motoros közlekedésbiztonsági napja azt a célt szolgálja, hogy a résztvevők zárt pályán tudjanak gyakorolni.

Többféle gyakorlati tréningen és egy elméleti előadáson vehetnek részt a regisztrálók a motoros közlekedésbiztonsági napon. Az eseményen instruktorok segítségével a szlalomozást, a vészfékezést, valamint az akadályok és vészhelyzetek elkerülését gyakorolhatják a jelenlévők. A sűrű forgalomban történő előrehaladással, a kanyarívekkel és a kanyarkombinációkkal is foglalkoznak majd a motorosok. Az elméleti előadásokon a közúti elsősegélynyújtásáról, az ittas vezetés hatásairól és a motorkerékpáros balesetek tapasztalatairól is szó esik. A kevesebb rutinnal rendelkezőknek is sikerélményt nyújthatnak a reggeltől késő délutánig tartó motoros közlekedésbiztonsági nap. A rendezvénysorozat szállítmányozási partnere a Kombi-Express Kft. logisztikai vállalat.

HUMDA, közlekedésbiztonsági tréning
Zsámbékon lesz a következő motoros közlekedésbiztonsági nap (Fotó: Beck András)

A zsámbéki Drivingcamp vezetéstechnikai központban megtartandó képzésen érvényes műszaki engedéllyel rendelkező motorkerékpárral indulhatnak azok, akiknek megvan a megfelelő jogosítványuk. A képzésen való részvétel feltétele a 10 ezer forintos regisztrációs díj megfizetése. Jelentkezni a zsambek.humdamotosafety.hu oldalon. A befolyt összegből magyarországi gyermekeknek szervez közlekedésbiztonsági rendezvényeket a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában álló Ügynökség.

Lyukas tüdővel is küzdött a bajnoki címért, a kitartás mintaképe volt Szvoboda Bence

Szvoboda Bence halálával a magyar motokrossz egyik legnagyobb alakja távozott. Azonban nemcsak számos győzelmével és bajnoki címével hagyott kitörölhetetlen nyomot, hanem óriási akaraterejével is, főleg ami az elmúlt időszakot illeti.

„Emlékezzünk a sportolóra, aki 10 bajnoki címet nyert Magyarországon, kettőt Csehországban, egyet Ausztriában, és megannyi győzelmet aratott szerte Európában. Emlékezzünk az emberre, aki az akarat és a kitartás szimbóluma volt. Aki nem adta fel soha, és mindig arra törekedett, hogy a legjobbat hozza ki magából. Emlékezzünk a barátra, aki csibészes mosolyával mindig jókedvre tudta deríteni a körülötte lévőket. Emlékezzünk a fiúra, aki mindig nagyra becsülte családja szeretetét és támogatását.”

Ezekkel a mondatokkal búcsúzott Szvoboda Bencétől csapata, a HTS Team. Ahogyan arról mi is beszámoltunk a kaposvári motokrosszversenyző három nappal azután vesztette életét, hogy múlt hét vasárnap súlyos fejsérülést szenvedett a cseh bajnokság pacovi fordulójában történt baleset következtében. Alábbi írásunkban a 31 évet élt versenyző karrierjét, eredményeit és hatalmas akaraterejét, illetve kitartását idézzük fel.

Meghalt Szvoboda Bence, a magyar motokrossz egyik legnagyobb versenyzője

1992. február 25-én, Marcaliban látta meg a napvilágot, az amatőr magyar motokrosszbajnok, Szvoboda Tamás fiaként. Gyerekkorát Balatonberényben töltötte, 8 évesen pedig egy automata Malagutim krosszmotort kapott a szüleitől. A sportág iránti rajongása ekkor kezdődött: a családi ház udvarán elsajátította a motorozás alapjait, egy évvel később pedig már részt vett a magyar junior motokrosszbajnokságban.

Innentől kezdve nem volt megállás: már első idényében bizonyította tehetségét, hiszen a harmadik helyen végzett a 65 köbcentiméteres géposztályban. Ezt a következő idényben a végső győzelemmel fejelte meg, és ugyanebben az évben már a nemzetközi színtérre is kilépett. A junior világkupán elért tizedik helyezéséért a Magyar Motorsport Szövetségtől megkapta az Év Legeredményesebb Nemzetközi Sportolója kitüntetést.

Ebben az időszakban az a megtiszteltetés érte, hogy a négyszeres motokrossz-világbajnok, Harry Everts edzőtáborába többször is ellátogathatott. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen 2003-ban már a 85 köbcentisek között szerzett második helyet, egy év múlva pedig itt is felért a csúcsra. Ebben az időszakban már egy másik nemzeti bajnokságban, a szlovákban is elindult, ott harmadikként zárt az összetettben. Ami a junior világkupát illeti, ezúttal már a hetedik pozíciót sikerült megszereznie Belgiumban.

A következő két évben nem szerzett bajnoki címet, de pályafutásának ezen szakasza sem volt sikertelen, ellenben annál fontosabb. Ekkor mutatkozott be az ADAC MX Mastersben, azaz a német pontvadászatban. Emellett az Európa-bajnokságon is elindult néhány futamon, Olaszországban a negyedik pozícióban zárt a 85 köbcentisek között, de a legnagyobb siker az osztrák junior bajnoki cím lehetett volna. Erre meg is volt minden esélye, de szó szerint a végjátékban, az utolsó futam utolsó körében technikai hiba sújtotta, ami miatt végül csak a harmadik helyen fejezte be az évadot.

 

Ezt az idényt egy osztrák csapatnál, a Schruf Racing Teamnél teljesítette, 2007-ben viszont már a KTM magyarországi részlegének támogatását élvezte. Nem csak ez volt komoly változás a karrierjében: immáron nem 85, hanem 250 köbcentis motorokkal versenyzett. Az osztrák junior bajnokságban kiköszörülte az előző évi csorbát, és megszerezte a végső győzelmet az MX2-es bajnokságban.

A legnagyobb kihívással viszont az itthoni pontversenyben szembesült, ahol ugyanebben a kategóriában mindössze 15 évesen a felnőttek között kellett megküzdenie. Szvoboda azonban nem ijedt meg, és a második helyen zárt, egy évvel később pedig megszerezte az első magyar bajnoki címét, amelyet egyébként összesen még négy elsőség követett később. Továbbá a Köztársaság Kupában és a Magyar-Szlovák Kupában is diadalmaskodott.

2009-ben ismét feljebb lépett, legalábbis itthon, hiszen immáron a királykategóriában, a 450 köbcentisek között indult, és mindjárt első idényében győzni tudott. Nemzetközi téren továbbra is az MX2-es kategóriában szerepelt, ám ezúttal haloványabban teljesített, aminek elsősorban a technikai lemaradás volt az oka. Pályafutása során először a válogatottban is szerepelt (a technikai sportok többségével ellentétben a motokrosszban rendeznek ilyen jellegű versenyt Motocross des Nations néven). Ezt követően rendszeresen meghívták, de a továbbiakban csak 2013-ban és 2016-ban tudott eleget tenni az invitálásnak.

Ekkor jött az első olyan időszak, amikor komoly sérülésekkel kellett megküzdenie. Egy korábbi csuklótörés következményeként elhalt az egyik csont, ami egyre nagyobb fájdalommal járt, ezért év végén a műtét mellett döntött. Ennek során implantátumot ültettek be neki, és a rehabilitáció miatt nem tudta időben elkezdeni a felkészülést a 2010-es szezonra. Azonban nem emiatt nem tudott versenyezni az idény első részében, hanem egy edzésen történt bukás következtében, amelyben eltörte a lapockáját és a csigolyáját.

Ennek következtében a magyar bajnokságban nem tudott címet védeni, de így is második lett a tabellán. Ugyanebben az évben mutatkozott be a cseh bajnokságban, ahol vendégversenyzőként szerepelt. Több dobogós helyezést is szerzett az MX2-esek között, az összetettben pedig negyedikként zárt. Ennek köszönhetően 2011-re megkapta élete első profi szerződését a Buksa/Ados KTM-től.

Szerepelt a vb-n, de ennél nagyobb teljesítménye is akadt

2011-ben bemutatkozott a cseh bajnokságban, azon belül is az MX2-esek között, ahol már az első szezonjában három pole pozíciót szerzett, és már a második, Petrovicében megrendezett fordulóban futamot tudott nyerni. Gyors volt, de újoncként sokat hibázott, ezért a bajnokságban csupán a hatodik helyen végzett. Ugyanebben az évben viszont olyasmit ért el, amit csak ifj. Németh Kornélnak sikerült a magyar motokrosszban.

Szvoboda ugyanis lehetőséget kapott a világbajnokságon a Scott KTM színeiben. Portugáliában és Spanyolországban még nem jött össze neki a pontszerzés az MX2-ben, de – nem kis részben a pályaismeretnek köszönhetően – Németországban és Csehországban már igen. Ezzel Németh után ő lett az első és máig egyetlen magyar versenyző, aki pontot szerzett a vb elitkategóriáinak egyikében. A következő évben már az MXGP-ben indult, de Csehországban fel kellett adnia a futamokat.

 

A cseh bajnokságban zsinórban háromszor zárt a harmadik helyen a tabellán, ebből egyszer igazán drámai körülmények között. 2012-ben a szlovák pontverseny nyitrai fordulójában vállsérülést szenvedett, így az északnyugati szomszéd pontversenyében nem volt esélye a végső győzelemre, ám a bronzérem így is meglett. Emellett ráadásul pályafutása során először összetett győzelmet is aratott Dalecinben.

Egy évvel később viszont már reális esélye volt a bajnoki címre. A kramolini idényzáró hétvége előtt mindössze 1 ponttal maradt el Boris Maillardtól, azonban az utolsó verseny előtti edzésen több mint 100 km/h-val bukott, és agyrázkódást szenvedett, három bordája eltört, valamint kilyukadt a tüdeje. A baleset akkora volt, hogy a motor kormánya tőből letört, és a sisakon is látszottak a nyomok, ennek ellenére Szvoboda egy órával később már versenyre jelentkezett.

Bár későbbi elmondása szerint alig kapott levegőt, jól kezdte a versenyt, és egy ideig vezetett is. Fájdalmai miatt viszont később visszaesett a középmezőnybe, így nemcsak a bajnoki címről, hanem a második helyről is lecsúszott. Akaraterejét jól mutatja, hogy utána egy hétig kórházban ápolták, és az RTL kameráinak akkor megmutatta, hogy csak segítséggel tud lélegezni.

A 2014-es cseh bajnokság nem alakult annyira jól számára, elsősorban a kialakuló csapaton belüli küzdelem miatt. Mindezek ellenére az utolsó, vranovi fordulóra ismét bajnokesélyesként utazott el, ám egy időmérős esés miatt ezúttal is meg kellett elégednie a bronzéremmel. Ezzel párhuzamosan az Európa-bajnokságon is szerepelt, ám az EMX300-as kategóriához nehezen szokott hozzá, mivel korábban kihagyta a 125-ös motorokat, így nem volt tapasztalata kétütemű versenygépekkel.

 

2015-ben gyomorpanaszokkal küszködött, ráadásul egy baleset következtében súlyos agyrázkódást szenvedett, így csak a negyedik pozícióban zárta a csehországi pontversenyt. Egy évvel később a magyar bajnokság második, esztergomi megmérettetésén részlegesen elszakadt a keresztszalagja, ráadásul gerincsérvvel is küzdött, de úgy döntött, hogy csak a téli szünetben fekszik kés alá. Ezzel lehetővé tette saját maga számára, hogy addigi legjobb eredményét érje el a cseh bajnokságban. Apró szépséghiba, hogy pont csapattársa, Sulivan Jaulin előzte meg az összetettben.

2017-ben aztán végre itt is felért a csúcsra, és három pole pozíció, kilenc futam- és öt összetettbeli győzelemmel Csehországban is felülhetett a trónra. Legfőképpen ezért kapott jelentős kitüntetést Kaposvár városától, ahol a közgyűlés őt választotta meg az év férfi sportolójának. Innentől kezdve új kihívást vett célba, és az MX1-ben is kipróbálta magát a cseh pontvadászatban.

A következő esztendőben hamar le kellett tennie a bajnoki címről, mert áprilisban eltört a csuklója az ADAC Fürstlich Drhena-i fordulójában. Ennek ellenére sikerült megszereznie a második helyet, ráadásul a csapatbajnoki cím is összejött. 2019-ben pedig bebizonyította a kételkedőknek, hogy ebben a kategóriában is győzni tud, és immáron kétszeres cseh bajnoknak mondhatta magát. Eredményeit ezúttal a MAMS ismerte el az Év Férfi Sportolója díjjal.

A 2011-től 2019-ig tartó időszakban természetesen a magyar bajnokságban is elindult. 2011-től 2013-ig zsinórban háromszor nyert az MX2-esek között, aztán fellépett az MX1-be, ahol 2015-ben és 2016-ban sem talált legyőzőre. A következő két évben inkább a nemzetközi versenyekre koncentrált, de 2019-ben visszatért a csúcsra. Ennek a kilenc évnek az első szezonját az OXXO színeiben teljesítette, majd a HTS Team szerződtette őt.

 

Utóbbi színeiben érte el pályafutása egyik legnagyobb sikerét, amikor az ADAC MX Masters, az amerikai és a holland utáni harmadik legerősebb bajnokság möggersi fordulójában megnyerte az összetettet. Ebben a tekintetben is Németh nyomdokaiba lépett, máig utolsóként a magyar motokrosszosok közül, a HTS Team pedig az első magyar csapat volt, amelynek motorosa a dobogó tetején ünnepelhetett.

A sorozatos sérülések ellenére sem adta fel

A 2020-as év sokak számára rémálomszerűen alakult a koronavírus-járvány miatt. Bár a pandémiával nem volt közvetlen összefüggésben, de Szvobodára is ebben az esztendőben sújtott le a balszerencse-sorozat. Az év elején bejelentette, hogy bármennyire is próbálkoztak, nem sikerült megállapodni a HTS Teammel, így csapat nélkül maradt. Március elején aztán azt is közölte a nyilvánossággal, hogy címvédőként ezúttal nem fog indulni a cseh bajnokságban.

Ezzel azonban még messze nem volt vége, ugyanis ekkor a sérülések sem kerülték el. Nyáron egy edzésen elesett, aminek következtében eltört a bordája, csípője ödémás lett, és agyrázkódást szenvedett. Emellett a problémás vállát is megműttette, amely fájdalmat okozott neki az előző időszakban, így ez a szezon teljesen kiesett számára.

A következő sem kezdődött jobban: márciusban ugyancsak egy edzésen műszaki hiba miatt bukott, és a 11-es, valamint a 12-es csigolyáját is eltörte. Műteni nem kellett, de így is hónapokig egy merev fűzőben kellett élnie mindennapjait, versenyzésről pedig szó sem lehetett. Ő azonban nem adta fel, és szeptemberben visszaült a motorra, ám ekkor jött az újabb csapás.

Saját elmondása szerint egy banális szituációban elakadt a lába, a térde pedig rossz irányba hajlott, és elszakadt a keresztszalagja, amit viszont mát műteni kellett. Novemberben aztán már ismét motoron volt, de az érdemi visszatérés a következő évre maradt. A sérülések ellenére folyamatosan készült, hogy minél jobb formában versenyezhessen ismét.

 

2022 elején megint elesett, és amellett, hogy elrepedt a bordája, a hátában hasonló érzése volt, mint szűk egy évvel korábban. Végül aztán kiderült, hogy csupán izomgyulladásról van szó. Márciusban elindult a magyar bajnokság piliscsévi hétvégéjén, ám a csütörtöki napon kifordult a bokája, ráadásul a karjával is akadtak gondok. A fájdalomcsillapító és a gyulladáscsökkentő miatt „bedurrant” a keze, így előbb a hátsó féket nem tudta rendesen használni, aztán már a kormányt sem volt képes fogni. Amíg lehetett, addig küzdött, de hiába harcolt a dobogóért, nem kockáztatott, és feladta a versenyt.

Ezek a problémák később sem múltak el: az EMX Open trentinói futamán mindkét keze bekeményedett, júniusban pedig két versenyen is megismétlődött a korábbi szituáció, amellett, hogy a jobb alkarja zsibbadt. Mint kiderült, a két év kihagyás utáni fokozott terhelés miatt ínhüvelygyulladása lett, és csuklója korrekciós műtétre szorult volna. Később alagút szindrómát diagnosztizáltak nála.

Mindezek ellenére Szvoboda továbbra is edzett, és úgy nézett ki, hogy idén végre teljes értékűen vissza tud térni. Az előző hétvége után azonban ezt már soha többé nem teheti meg, a magyar motorsport, illetve motokrossz pedig egy kiváló versenyzőt és sportembert veszített el a személyében. Pályafutásának, illetve életének emléke mellett a mottója is örökké megmarad, amely jól tükrözi a hozzáállását és a mentalitását:

„Ha nincs szenvedélyed, amiért érdemes meghalni, akkor nincs semmid, amiért érdemes élni.”

Bagnaia mégsem elmebeteg

0

Pecco Bagnaia elmebeteg” – ez volt a brit sajtó álláspontja, és zengett a közösségi média felülete, amiért a ducatis hevesen gesztikulált, amikor Marc Márquez, állítása szerint véletlenül, mások szerint nagyon is szándékosan libbent a pitből a regnáló világbajnok elé a kvalifikációs edzésen.

Szintén ez a tábor skandálta, hogy Márquez pszichológiai hadviselést alkalmaz Bagnaia ellen, az itáliai pedig csapdába esett, és a spanyol úgy csavarja az ujja köré, ahogy csak akarja.

És természetesen vannak azok, akik ezt hisztiként élték meg, és Bagnaia túlzó magatartását világbajnokhoz méltatlannak találták. Mindezt úgy, hogy a ducatist lehet épp utálni vagy imádni, eredményeit és hibáit jellemzően önállóan éri, illetve követi el.

Ha pedig pusztán a tényekre hagyatkozunk, láthatjuk, hogy Marc Márquez a 2022-es sepangi futam óta nem fejezett be egyetlen főfutamot sem. Vasárnap ismét jól motorozott, de a dobogóért folytatott küzdelemben lecsúszott a poros ívre, és sajnálatos módon bukott. Vele ellentétben Bagnaia a mugellói hétvégén megnyert mindent, amit lehetett: pole pozíciót, sprintfutamot és főfutamot egyben.

A tények ilyen téren nem hazudnak, a számok pedig adottak, és hiába érezték sokan, hogy Márquez őrült fenevadat faragott szombatra Bagnaiából, a sprintfutamra mindebből semmi nem maradt. Az itáliai versenyző tűpontos és kiegyensúlyozott volt, nyugalmát semmi nem zavarhatta meg.

Ezen a ponton pedig talán még érdemes kitérni arra a kettős a mércére, amellyel gyakran találkozunk mostanában a Ducati-Márquez-Bagnaia tengelyen. Több kritikát olvasunk naponta arról, hogy a bajnokság lassacskán egy márkakupába fordul, a rajtrácson található nyolc bolognai motornak köszönhetően. De sajnos fel kell hívni mindenki figyelmét arra, hogy ez kizárólag azért történhetett meg, mert jelenleg a bolognai gyártó tudja a legjobb, legversenyképesebb csomagot szállítani a szatellitcsapatoknak, és mivel ebben a sportban a kapitalista elvek mentén, piaci versenyben hoznak döntéseket, az ügyfelek azt a motort választják, amellyel a legjobb eredményt érhetik el.

A lehetőség természetesen mindenki számára adott, hogy bővítse motorjainak számát, sőt, akad olyan is, aki legalább akkora büdzséből gazdálkodik, mint a Ducati, ellenben mégsem fejleszt, vagy rossz irányba. A Ducati vállalati felépítése ezen a ponton is eltér a versenytársakétól, mert meglehetősen ritka manapság az a szemlélet, mely szerint egy gyártó teljes apparátusának huszonöt százaléka kizárólag a versenyrészleghez tartozik, és a kutatási, valamint fejlesztési központ iránymutatását is a versenysport határozza meg.

Nagyjából a fentiekben kritikusan gondolkodók vélekedése még az is, hogy Marc Márquez méltatlanul alkalmatlan motorral kénytelen hétvégente harcba szállni, és felvenni a versenyt a ducatis legényekkel. Továbbá úgy vélik, bukásait leginkább a túlzott igyekezete eredményezi. Ebben a helyzetben viszont magának a versenyzőnek kell elgondolkodnia azon, hogy egy adott motort rendszeresen túlmotorozva vajon mekkora fejlődésre, milyen előremutató változásra lehet esélye. Ugyanakkor nem szabad elfelednünk azt sem, hogy a sérülése előtt pont Márquez volt, aki a motor minden hibáján képes volt felülkerekedni, és tehetségével ellensúlyozni azokat. Ezen a ponton viszont egyre több párhuzam figyelhető meg közte és az anno Ducatival motorozó Valentino Rossi között, amikor a kilencszeres világbajnok, ha tótágast állt, sem volt képes harmóniára lelni a motorral, szinte esett-kelt, és addigi konstans varázsereje megkopott.

Újabb bukása után Marc Márquez felkészült arra, hogy változtasson hozzáállásán

A Márquez család teljes egészének rajongói egyedül akkor találhatják magukat zsákutcában, amikor Álex Márquez teljesítménye kerül napirendre, hiszen elvileg pont egy olyan Ducatival motorozik, amellyel a mezőny erősen irigyelt hányada, mégis úgy tűnik, fejben nem áll össze a csomag, és képtelen átlépni saját árnyékát. Az igazsághoz természetesen hozzátartozik, hogy ifjabb Márquez bukásai sokszor más hibájából fakadnak, de sajnos akkor sem rest, ha önmagát kergeti slamasztikába.

De átlépve Cervera határain, kissé meglepő lehetett egyébként mindenki számára, hogy a KTM-nek a legjobb eredménye a várt pódiummal szemben csak egy ötödik hely, Brad Bindernek köszönhetően. Bár az osztrákok stabil teljesítményt mutatnak, és a sprintfutamon Binder annyira sietett, hogy az abszolút végsebességrekordot is megdöntötte – 366,1 km/h –, mégsem sikerült kiugró teljesítményt elérniük. Ezúttal Augusto Fernández és a Gas Gas is csak tisztes távolságból követte az eseményeket, így a legnagyobb showműsört minden bizonnyal Jack Miller szolgáltatta, amikor a vasárnapi rajtot egy elengedett kormánnyal és egy győzelmi „V” betűvel nyugtázta, amikor szinte legyorsulta Pecco Bagnaiát.

A másik nagy esélyes az Aprilia lehetett volna, és ugyan végtelenül fogadkoztak, hogy Mugellóban akár dobogó is lehet, a vége mégsem adta ki, így a legjobb helyezésük egy hatodik hely volt Aleix Espargaróval. A biztonságra mindig külön odafigyelő, és biztonsági előírások, valamint veszélyes helyzetek elkerülésére figyelmet felhívó versenyző egyébként sérülten állt rajthoz, miután a versenyhétvége előtti este, a mugellói pályán, kerékpározás közben a telefonját babrálta, és óriásit esett.

Ennek ellenére tisztesen helytállt, de talán a noalei alakulat is többet remélt azon a helyen, amely elvileg a gyár hivatalos tesztpályájaként szerepel a nyilvántartásban, és ahol néhány nappal korábban All Star-gálát tartottak a nagyközönségnek. Massimo Rivola ezzel szemben még napokkal korábban jelezte a sajtó munkatársainak, elégedett versenyzőivel, nem tervez pilótacserét jövőre.

Az Aprilia szatellit alakulata továbbra is csak szenved, teljesítményük nagy javulást nem mutat.

Az Aprilia gyengébb szereplése azért is okozhat fejtörést mind a szakembereknek, mind a spekulánsoknak, mert Mugello azon régi vágású pályák közé tartozik, amelynek „folyatós” ritmusa elvileg kedvez az olasz gyártó motorjainak, ugyanakkor az aero csomagokról szóló, egyre szélesebb spektrumban szerzett ismeretek egyértelműen kimondják, az idei szezon azért is különleges, mert a ground effect jelenséggel való flört egyértelműen megváltoztatta a motorok jellegét, viselkedését, így elkerülhetetlen volt az is, hogy az eddig filigránnak hitt, könnyedén irányítható motorok a gyors irányváltásokra jelenleg sokkal nehézkesebben, idegesebben reagálnak, így szinte lehetetlen megjósolni azt, mely pályán mely gyártó motorjai szerepelnek fényesen.

Többen úgy vélik, a rengeteg ütközés, indokolatlan egymásba akadás is ebből fakad, miután ezeket a motorokat kanyarban korrigálni sokkal nehezebb, noha néhány éve épp ez a fajta irányíthatóság számított egy Grand Prix motor legnagyobb erényének. Emiatt érezték többen azt is, hogy Brad Binder a megválasztott kanyarív és a megkezdett kanyarodást követően egyébként sem tudta volna elkerülni az ütközést Álex Márquezzel a sprintfutamon, ugyanakkor a fiatal spanyol hajmeresztő előzése a főfutamon is sokkal inkább volt betudható annak a szívóerőnek, amely szélárnyékban a motorjára hatott, mintsem versenyzői hibának. Sokan úgy vélték, ifjabb Márquez példája remekül érzékeltette a szélárnyék negatív hatásait. A bolyban haladva első abroncsa túlmelegedett, a nyomás megnőtt, ezért nem tudott kellő fékhatást kifejteni, a féket felengedte, majd jött a bevetődésnek induló sasszé bátyja, Luca Marini, és Jack Miller mellett. Így a történteknek a bravúroskodáshoz semmi köze.

Mugello egyébként nagy eseménynek számított minden tekintetben. Többeket az foglalkoztatott leginkább, hogy a sérült versenyzők vajon milyen formában térnek vissza. Francesco Bagnaia bokasérülése nem súlyos, ellenben még sántikált az olasz, ha épp nem a motoron ült, Luca Marini keze úgy tűnik, rendbe jött, de a legtöbben a Ducati másik gyári versenyzőjére, Enea Bastianinire voltak kíváncsiak. Az olasz még a szezonnyitón szenvedett súlyos sérüléseket, és hazai versenyére időzítette a visszatérést. Két kilencedik helyezése ugyan szerénynek tűnik, ekkora kihagyás után mégis stabil. A kondi viszont hiányzik, ezt ő is beismerte. A másik nagy hiányzó, Pol Espargaró viszont halasztott, állapota még nem tette lehetővé, hogy ismét motorra üljön, ugyanakkor többen továbbra is megkérdőjelezik a jövő évi folytatást.

A Honda ezzel szemben generálta az újabb kiesőket. Miután Joan Mir ujját törte, csapatával úgy döntött, kihagyja a mugellói futamot, majd az időközben elvégzett újabb MRI vizsgálatok kimutatták, hogy keze folyadékkal telítődött, és gyulladásban van, ezért Sachsenringre sem utazik. Sokan egyébként úgy vélik, a spanyol kapcsolata annyira megromlott a Hondával, hogy még a szezon befejezése is kérdéses. A másik távol maradó pedig a márka egyetlen idei futamgyőzelmét jegyző Álex Rins, aki síp- és szárkapocscsont törést szenvedett, műtétek sorozata várhat még rá, és egyes szakértők azt sem tartják kizártnak, hogy Rins az idén már nem fog motorra ülni.

Sportdiplomáciai szempontból a legnagyobb gondban viszont egyértelműen a Yamaha van, miután a hétvége legjobb eredménye egy-egy tizedik hely volt, egyszer Fabio Quartararótól, egyszer pedig Franco Morbidellitől. A japánok egyértelműen mélyponton vannak, és ami a legrosszabb, a kiutat sem találják. Versenyzőik véleményeiket immáron nem rejtik véka alá, legutóbb Morbidelli vallotta sokat sejtetően, nem feltétlenül maradna a gyártónál a következő évre. Minden bizonnyal üzenet volt ez a csapatvezető, Lin Jarvis felé is, aki egy néhány hete adott interjúban még motiválni próbálta az olaszt, és jelezte, csak akkor maradhat, ha javít a teljesítményén. Ezzel szemben úgy tűnik, mostanra fordult a kocka, és a versenyző az, aki feltételeket szabhat. Sokat sejtető mindenki számára az is, hogy a gyártó francia világbajnoka szakított menedzserével, Eric Mahéval, és a szokásos szájkarate ugyan elmaradt, a szakmából néhányan úgy vélik, Quartararo leginkább őt vonta felelősségre, amiért a Yamahával való folytatásra ösztönözte, ahelyett, hogy más alternatívákat keresett volna számára.

A Yamaha kálváriája azért sem egyértelmű, mert egyetlen sornégyes gyártóként sokan pont ennek a blokkelrendezésnek tulajdonítják a sikertelenséget, mások mégis úgy vélik, ez nem lehet elég magyarázat, főleg a Suzuki tavalyi sikereit követően, miután a kivonult gyártó ugyanezt az elrendezést használta.

Pecco Bagnaia dominanciáján túl a hétvégén ez alkalommal inkább a Pramacnak jött ki jobban a lépés, miután Jorge Martín mindkét nap dobogóra állhatott, vasárnap pedig már csapattársával, Johann Zarcóval kiegészülve, míg meglepő módon a VR46 Ducati Marco Bezzecchi révén csak a szombati sprinten ünnepelhetett egy ezüsttel. A vasárnapi főfutamon Marini ugyan negyedik lett, csapattársa viszont annak ellenére is csak a nyolcadik helyen ért célba, hogy a vasárnap reggeli warm upot sokat sejtetően megnyerte. Az esetről talán a futamot követő interjú árult el a legtöbbet, ahol egy rendkívül csalódott és zaklatott Bezzecchi nyilatkozott. Elmondta, hogy minden beállítás megegyezett a hétvégén korábban használtakkal, a gumiválasztás szintén, ezzel szemben már az első körben furcsa dolgokat észlelt a motoron. Nem érezte jól magát rajta, nehezen kanyarodott, és folyamatosan küszködött vele.

A futam előtt a motogp.com közösségi oldalán még szavazást is indított, hogy vajon mely versenyző szállít majd több pontot a hétvége folyamán: Bagnaia vagy Bezzecchi. Ezek után összegezve, a modern kori Grand Prix versenyzésben néha valóban történnek érdekes dolgok, esetleg olyanok, melyeket még maguk a versenyzők sem értenek.

Hétvégén Sachsenring, ahol ismét bizonyíthat a mezőny kevésbé sérült hányada.