back to top
2025. július 11. 08:41
Kezdőlap Blog Oldal 348

Liszka dobogós helyezéssel, Zsigovits sérüléssel zárta a Superenduro-vb németországi fordulóját

0

Németországban rendezték meg a Superenduro-világbajnokság harmadik fordulóját. A juniorok között induló Liszka Roland másodikként fejezte be a fordított rajtrácsos versenyt, összetettben pedig a negyedik helyen zárta a napot. Zsigovits Norbert megsérült az időmérőn, így Szőke Márkkal ellentétben nem tudott rajthoz állni a Prestige kategória futamain.

A lengyelországi versenyt követően Németországban folytatódott a 2023/2024-es FIM Superenduro-világbajnokság szezonja, amelynek keretében 2024. február 3-án Budapestre, az MVM Dome-ba is ellátogat majd a mezőny. A riesai forduló futamain a Hungarian Motorsport Academy pilótái közül csak Liszka Roland és Szőke Márk képviselte a magyar színeket, mivel Zsigovits Norbert az időmérőn megsérült, így nem tudott rajthoz állni.

Zsigovits a közösségi médiában üzent a hazai szurkolóknak, és kiemelte, mindent megtesz a gyors felépülésért, mivel a magyarországi fordulón mindenképpen ott szeretne majd lenni. Azt is megosztotta, hogy a jobb középső ujján szenvedett nyílt törést, ezért szükség volt egy műtétre, amelyet még aznap elvégeztek a riesai kórházban.

Liszka futamot nyert a juniorok között a Superenduro-vb lengyelországi állomásán

Junior kategória

Az időmérőn Liszka a harmadik helyet szerezte meg Ashton Brightmore és Suff Sella mögött. A rajtnál az ötödik pozícióból induló Milan Schmüser jött el elsőként, de Brightmore nem sokkal később meg tudta előzni, ezután pedig a brit pilóta gyorsan ellépett a mezőnytől. Schmüser az utolsó előtti körben túlvállalta magát és bukott, így Sella vette át a második helyet. Liszkának nem alakult jól a futam, a rajt után megszerzett hatodik pozícióból nem tudott előrelépni a leintésig. A viadalt végül Brightmore nyerte meg az izraeli versenyző előtt.

A második, fordított rajtrácsos futamon megint Schmüser kezdett a legerősebben, és már a második körben az élre állt, majd két perccel a vége előtt Sulla vette át a vezetést tőle. Az első versenyt megnyerő Brightmore-nak nem sikerült jól ez a futam, hibázott a híd elemnél, és csak a negyedik helyen tudta folytatni a viadalt. A tizenkettedik pozícióból rajtoló Liszka eközben nagyszerű motorozással feljött a harmadik helyre. A váci motoros a vége előtt valamivel aztán a második helyet is átvette, amelyet a leintésig megőrzött a brit vetélytárs támadásai ellenére. A futamot végül az izraeli pilóta fejezte be az élen.

Az utolsó viadalt harmadikként kezdte meg Liszka, aki a rajt után a második helyért harcolt Brightmore-ral és Schmüserrel, miközben az élen álló Sella folyamatosan távolodott a mezőny többi részétől. Az izraeli pilóta mögött egymással harcoló trió kissé összeakadt a hídnál, emiatt a magyar versenyző visszaesett az ötödik pozícióba. Az utolsó kör legvégén Sella a lekörözött pilóták miatt csak nagyon lassan jutott át az egyik elemen, de ennek ellenére Brightmore előtt tudta befejezni a futamot. Liszka végül a versenyt az ötödik, a fordulót pedig a negyedik helyen zárta, és elnyerte a Holeshot díjat.

Prestige kategória

Ahogy már említettük, egy, a magyar szurkolók számára szomorú hírrel indult a királykategória küzdelme Szászországban: Zsigovits Norbert az időmérőn eltörte a középső ujját a jobb kezén, így nem tudott rajthoz állni. Ennek megfelelően Szőke Márk volt az egyetlen honfitársunk a királykategória mezőnyében, aki a kvalifikáción a tizenegyedik időt motorozta.

Az időmérőn Billy Bolt is összeszedett egy kisebb sérülést, ezért úgy tűnt, itt a lehetőség Jonathan Walker számára, hogy ledolgozzon valamennyi hátrányt a bajnoki tabellán. Ráadásul Walker futotta meg a leggyorsabb kört, így ő indulhatott az első kanyarban helyzeti előnyt biztosító legbelsőbb ívről. Ennek ellenére a rajt után a háromszoros Superenduro-bajnok tudott az élre állni, de honfitársa négy perccel a vége előtt meg tudta előzni, és rövidesen egy jól látható előnyt épített ki magának. Azonban az utolsó körben Bolt több mint három másodperces hátrányt ledolgozva felzárkózott Walkerre, akit ezt követően maga mögé is utasított, és megnyerte a versenyt. Az összecsapás után kiderült, a fiatalabb brit pilóta technikai problémával küzdött a verseny utolsó részében: elromlott a hátsó fékje. Szőke a tizenkettedik pozícióban zárta a viadalt.

A magyar pilóta a második helyről vághatott neki a fordított rajtrácsos versenynek. A nagy kavarodást hozó rajtot követően Walker vette át a vezető helyet a helyi Tim Apolle megelőzésével. Bolt csak két és fél perccel a leintés előtt tudta maga mögé utasítani a németet, így nagy lemaradásban eredhetett riválisa után. A fiatal angol a verseny végére teljesen elfáradt, ezért egy akadály túl nagy falatnak bizonyult számára, és a földre került. Bolttól innentől kezdve senki sem vehette el a futamgyőzelmet, Walker végül másodikként fejezte be az összecsapást, Szőke pedig a tizenegyedik helyen végzett.

A forduló utolsó futamán a rajt után a bajnokságot domináló duó foglalta el az első két helyet, Walker – Bolt sorrendben. Három perccel a vége előtt a rutinosabb brit pilóta hibázott, és lemaradt honfitársától. Szőke folyamatosan javított a pozícióján a tizenegyedik helyről indulva, egy perccel a vége előtt már kilencedikként motorozott. Bolt eközben mindent megtett a felzárkózásért, de az utolsó körben túl nagy kockázatot vállalt a híd előtt, ezért hibázott, így végül meg kellett elégednie a második hellyel Walker mögött. Azzal vigasztalódhatott, hogy az összetett értékelésben ő végzett az első pozícióban, ezzel tovább növelve előnyét a tabellán. A magyar versenyző tizedik helyezéssel zárta a napot.

A gyári Honda főnöke reagált Marc Márquez esetleges visszatérésének ötletére

0

Alberto Puig szerint jelenleg őrültség lenne bármi más célt kitűzni a fejlődésen kívül, amelyben az engedmények segíthetnek. A gyári Honda csapatfőnöke Marc Márquez búcsújáról és a spanyol versenyző idei világbajnoki esélyeiről is szót ejtett.

Marc Márquez tavaly év végén 11 év után elhagyta a Hondát, sőt, az együttműködés valójában már jóval azelőtt elkezdődött, hogy debütált volna a MotoGP-ben. A közös munka hat világbajnoki címet és 59 futamgyőzelmet eredményezett a királykategóriában, ami a legtöbb, amit egy pilóta egy adott gyártóval elért, a 64 pole pozíció pedig abszolút rekord,

Márquez többször is hangsúlyozta, hogy mindez az ő szemében nem végleges búcsút jelent, hanem azt, hogy „viszlát később”. A nyolcszoros világbajnok tehát nem zárja ki, hogy egy napon visszatér a japán márkához, sőt, vannak olyan hangok, melyek szerint ez akár már jövőre megtörténhet. A lehetőséget Alberto Puignak is felvetették.

„A Honda szándéka jelenleg az, hogy javítson a motoron – nyilatkozta a Marcának a gyári Honda csapatfőnöke. – Újra versenyképes motorral kell rendelkeznünk, mint néhány évvel ezelőtt. Ez az első számú pont, a legfontosabb dolog. Aztán logikusan a tél folyamán fejleszteni [kell] a motort, majd 2024-ben versenyezni, és meglátjuk, milyen motorunk van, és a versenyzőink mit tudnak vele. Az idény közepétől kezdve pedig tényleg meglátjuk, hol tartunk. Ez az egyetlen dolog, amit most mondhatok. Hogy mi lesz ezután, azon őrültség lenne gondolkodni. Az elsődleges prioritás a motor fejlesztése és javítása.”

Belefér a Hondának egy újabb katasztrofális év? – a gyári istálló csapatfőnöke válaszolt

Ahhoz, hogy Márquez visszatérése komolyan felmerüljön, a Hondának valóban jelentős előrelépéseket kell tennie. Ebben pedig a MotoGP és a többi gyártó is támogatja, hiszen a szezonzáró után hivatalossá vált az új koncessziós szabályzat. Az újonnan bevezetett előírások alapján a két japán márkának van a legnagyobb mozgástere, fél évig biztosan.

„Nagyon magas a színvonal – fogalmazott Puig az engedményekkel kapcsolatban. – A koncessziós dolog nyilvánvalóan nagy segítség lesz. Nem tudom, ha a felzárkózási idő, mondjuk azt, hogy egy év lenne, akkor az engedményekkel ezt a feleannyi [idő], hat hónap alatt megtehetjük. Legalább egy teljes évre van szükség ahhoz, hogy egy motort [a legmagasabbhoz] közeli szintre hozzunk. Amikor az ember technikai fronton kicsit elveszíti a fonalat, nehéz talpra állni. Ezért gondoljuk azt, hogy ezek az engedmények jót tesznek nekünk, és lehetőséget adnak arra, hogy lerövidítsük az időt. Hogy ez két év lesz-e, másfél, egy, nem tudom. Ugyanakkor természetesen nem két hónapról van szó.”

Márquez többek között azért távozott a Hondától, mert attól tartott, hogy a felzárkózási túlságosan hosszú időt vesz igénybe, és elmondása szerint a koncessziós jogok sem befolyásolták volna a döntését. A spanyol pilóta Valenciában teljesítette (eddigi) utolsó futamát a japánokkal, a búcsú pedig minden szempontból rendkívül érzelmesre sikeredett.

„Őszintén szólva szomorú volt, nem fogok hazudni önnek – jelentette ki Puig. – Sok év telt el, és sok volt a sikerből, emellett sokévnyi feszültség és fájdalom is volt a helyzet miatt, a baleset miatt. A végén, ha ezt összerakjuk, akkor a doboz tele van nyomással, valamint rendkívül jó és rossz érzelmekkel. Akár akarja az ember, akár nem, ez nehéz és szomorú. Másfelől viszont hiszem, hogy az életben mindent meg kell őriznünk, amit elértünk, mindent, amit a Hondáért tett, amit tanultunk tőle, az emberi kapcsolatokat. Csodálatos volt.”

Marc Márquez már idén a bajnoki címért harcolhat? – a Gresini tulajdonosa szerint igen

Márquez a Gresininél folytatja pályafutását, ahol egy tavalyi Ducatit fog hajtani. Sokak szerint a Desmosedicivel jó esélye van a világbajnoki címre, és egykori főnöke is így gondolja. „Ha a jelenlegi realitásra szorítkozunk, elemezzük az adatokat, és összehasonlítjuk a Ducati versenyzőit azokkal, akik más márkákat hagytak ott a Ducatiért, a másik oldalra pedig odatesszük a versenyzői potenciálját, amelyet ismerünk, akkor nyilvánvalóan nyerhet” – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre.

A csalódást keltő eredmények ellenére a KTM-nél hálásak Miller érkezésének

0

Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója, valamint Francesco Guidotti, a gyári istálló csapatfőnöke is méltatta az eredmények szintjén alulteljesítő Jack Millert. Egy csapattag elárulta, az ausztrál versenyző látott esélyt a Ducati felülmúlására, amikor először felült a motorra.

Jack Miller a tavalyi évben igazolt a gyári KTM-hez, miután a Ducatinál nem maradt helye. Az ausztrál versenyző nagy reményekkel érkezett meg az osztrák márkához, de az eredmények szintjén egyértelműen csalódást okozott. Főfutamon csupán egyszer állhatott fel a dobogóra, és mindössze 163 pontot gyűjtött, amit csapattársa, Brad Binder több mint 75 százalékkal felülmúlt.

Az ausztrál pilóta tempója a szezon végére valamelyest feljavult, de Valenciában nem tudott élni a győzelem esélyével, hiszen az élen motorozva elesett, így továbbra sincs senki, aki a MotoGP-korszakban három különböző gyártóval futamot tudott nyerni. Mindezek ellenére főnökei méltatták őt. „Ha a csapat itt volt [egy adott szintre emelte a kezét – a szerk.], akkor Jack jött, és az egész istállót felemelte, azt mondanám, hogy mind a négy versenyző számára” – nyilatkozta Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a MotoGP hivatalos honlapjának.

Millert nem csupán a német szakember dicsérte, hiszen az idény során többen is kiemelték, hogy a hozzáállására és a munkamoráljára egyáltalán nem lehetett panasz. Nem véletlen, hogy a gyári istálló csapatfőnöke is pozitívan beszélt a szerepéről. „A szellemisége és a jelleme sokat segített nekünk a csapat szempontjából – fogalmazott Francesco Guidotti. – Nem csupán az eredmények tekintetében.”

A KTM a Red Bull nyomdokaiba lépett a valenciai teszten

Hogy miért lehet fontos szerepe Millernek a gyenge teljesítmény ellenére? Nos, az ausztrál pilótának több más gyártóval is van már tapasztalata, ami mindig értékes. Különösen akkor, ha legutóbb a Ducatinál versenyzett, amely már 2022-ben is etalonnak számított a MotoGP-ben. Éppen ezért jó néhány hasznos tippet adhatott a mérnököknek.

A hamarosan a 29. életévét betöltő motoros a 2022-es valenciai teszten ülhetett fel először a KTM-re. Saját bevallása szerint biztosan káromkodott, amikor első alkalommal kihajtott a bokszból. Utána egyre optimistábbá vált, és kijelentette, hosszabb távon akár a Ducatit is legyőzhetik. Ez egyelőre nem történt meg, de az osztrákok nagyon eltökéltek.

„Kezdetben úgy érezte, hogy a motornak sok pozitív tulajdonsága van, de egyértelmű, hogy van néhány dolog, ami nem tetszik neki – mondta egy meg nem nevezett csapattag. – Egynapnyi motorozás után azt mondta, hogy határozottan van egy »előtte«, illetve »utána« [érzése], de olyan irányba tartunk, ahol van potenciál, hogy még jobbat alkossunk, mint [ott] ahonnan jött.”

Hosszú ideig fűtést sem használtak – komoly áldozatokkal járt az év újoncának, hogy eljusson idáig

0

David Alonso elárulta, a Moto3-as bemutatkozásáig nem voltak komoly szponzorai, így a családjának súlyos áldozatokat kellett hoznia annak érdekében, hogy megvalósítsa az álmát. A tavalyi Moto3-as világbajnokság harmadik helyezettje például hosszú ideig még csak fűtést sem használt.

A 2023-as év egyik üde színfoltja David Alonso volt, aki még a 17. életévét sem töltötte be, amikor megkezdhette első teljes szezonját a sorozatban azok után, hogy az előző két évben egy-egy futamon szerepelt. Már az idény negyedik futamán, Jerezben megszerezte első dobogóját, majd a Brit Nagydíjon az első győzelem is összejött neki.

Ekkor olyannyira formába lendült, hogy négyből három versenyt megnyert, végül pedig négy diadallal zárta a szezont. Egészen az utolsó előtti fordulóig a világbajnoki címre is volt matematikai esélye. Végül harmadikként zárt, de az teljesen egyértelmű volt, hogy őt választják meg az év újoncának a kategóriában. Ahhoz azonban, hogy idáig eljusson, nem kis áldozatokat kellett vállalnia neki és a családjának.

„Az Aspar csapatának köszönhetően vagyok ott a világbajnokságon – nyilatkozta a ’Más que deportista’, azaz magyarul ’Több mint egy sportoló’ című podcast vendégeként. – Nem volt szponzorom, mint olyan, amíg nem jutottam el a világbajnokságra. A csapat segített abban, hogy minden megfizethetőbb legyen, és így feljebb léphettem a ranglétrán.”

Óriási csata és egy peches bukás után Alonso nyert a Moto3-ban, ketten is először állhattak dobogóra

A kolumbiai motoros felhívta a figyelmet arra, hogy a versenyzés egyre drágább, így manapság sokan kiesnek a rostán pusztán anyagi okokból. „A spanyol bajnokságban történő részvétel egy nyolcvan köbcentis motorral körülbelül harmincezer euró [jelenlegi árfolyamon több mint 11,3 millió forint – a szerk.] plusz ÁFA volt – árulta el. – Ezek olyan összegek, amiket át kell gondolni. Az Asparral már könnyebb volt, ahogyan az ember nyer, segítenek feljebb lépni.”

Addig azonban magára volt utalva, pontosabban, ahogyan oly sok más pilóta esetében, családja állta az álma kergetésével járó költségeket. Legyen szó bármilyen szakágról, sokszor hallani olyan történeteket, hogy a szülőknek el kellett adniuk valamit, vagy még rosszabb esetben eladósodtak. Alonsóék esetében ez nem történt meg, de azért így is komoly áldozatokat hoztak.

„Az ember kicsit elveszíti a gyerekkorát – fogalmazott. – Ez az egyik áldozat, amit meg kell hozni. Egész nap tanul, aztán edz. Mindkettőt el kell végezni. Nem volt sok idő, de ezt választottam. Olyan dolgokat kell megtenni, ami később megtérül. Otthon, annak tudatában, hogy a motorsport világa nagyon drága, az elmúlt négy évben fűtés nélkül kellett boldogulnunk. Madridban mínusz két fok volt, és így kellett élnünk otthon. Semmit nem adtunk el, de amikor valami nélkülözhető volt, azt nélkülöztük. Nem mentünk csődbe, de fel kellett áldoznunk dolgokat.”

Persze Alonsónak hétről hétre megvolt a motivációja, hogy miért csinálja ezt az egészet, hiszen a hétvégék jelentős részén láthatta fiatalkori példaképeit. „Számomra ez egy olyan játék volt, amelyet komolyan vettem – jelentette ki. – Gyerekkoromban Marc Márquezt és a többi srácot néztem, és olyan akartam lenni, mint ők. A szüleim belém nevelték, hogy értékeljem az erőfeszítéseiket.”

Visszatérhet a MotoGP-be a Yamaha és a Suzuki egykori főnöke, de nem oda, ahova sokan várták

0

Sajtóértesülések szerint Davide Brivio visszatérhet a MotoGP-be, de nem a gyári Honda csapatfőnöki székét veszi át Alberto Puigtól. Az olasz szakembert a Yamaha ügyvezető igazgatói pozíciójával hozták szóba, amelyet jelenleg Lin Jarvis tölt be.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Davide Brivio befejezte Forma–1-es szerepvállalását, ugyanis a tavalyi év végén elhagyta az Alpine csapatát. Az 59 éves szakember 2021-ben igazolt a francia alakulathoz, ahol kezdetben sportigazgatóként, majd a versenyzést kibővítő projektek igazgatójaként tevékenykedett. Bár nemrég még ő maga is arról beszélt, hogy 2024-re is az enstone-i istállónál marad, ez végül nem így alakult.

Már a tényleges távozása előtt is felmerült, hogy visszatérhet a MotoGP-be, méghozzá Alberto Puig helyére, aki jelenleg a gyári Honda csapatfőnökeként dolgozik. A spanyol szakemberrel kapcsolatban felmerültek olyan pletykák, hogy a gyártó gyengélkedése miatt veszélybe került a pozíciója. Amikor viszont hivatalossá vált Brivio és az Alpine szakítása, már arról szóltak a hírek, hogy ez vélhetően nem fog megvalósulni.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy nem fog visszatérni a kétkerekű versenyzés királykategóriájába, sőt, a La Gazzetta dello Sport beszámolója szerint ez megtörténhet, csak éppen a Yamahánál. Az olasz lap szerint Lin Jarvisnak „a 2024-es lehet az utolsó éve” ügyvezető igazgatóként, utódja pedig a korábbi sikerkovács lehet.

A Suzuki sikerkovácsa távozik a Forma—1-es csapattól — újra a MotoGP-ben vállal munkát?

Brivio ugyanis korábban már egy kifejezetten sikeres korszakot töltött a Yamahánál. A leccói szakember 2001-ben kezdett el dolgozni a hangvillásoknál, és egészen 2010-ig volt a gyári alakulat csapatfőnöke. Hatalmas szerepet játszott Valentino Rossi elcsábításában, aki 2004-ben rögtön bajnokságot nyert az előző szezonban szenvedő gyártóval, majd ezt még háromszor megismételte. Jorge Lorenzo 2010-es sikerével együtt összesen öt egyéni, valamint ugyanennyi csapat- és négy konstruktőri bajnoki címben volt része.

Amikor a kilencszeres világbajnok a Ducatihoz igazolt, ő is elhagyta a Yamahát, és a VR46 pilótanevelő programot létrehozó honfitársa tanácsadója lett. 2013-ban a elfogadta a Suzuki ajánlatát, és a következő évben a MotoGP-be visszatérő gyártó csapatfőnöke lett. Velük szintén csúcsra ért, hiszen 2020-ban Joan Mir révén az egyéni, valamint a csapat-világbajnoki címet is behúzták.

Az olasz lap beszámolója alapján az sem kizárt, hogy a történelem kicsit más formában, de ismétli önmagát. Rossi istállója, a VR46 idén még a Ducati motorjait használja, de korántsem biztos, hogy ez jövőre is így lesz. A 2023-as szezon végén olyan híresztelések is felröppentek, hogy már alá is írtak a Yamahához. Ezek a hangok azóta elcsendesedtek, de a Gazzetta szerint „Brivio jelenléte kulcsfontosságú lehet” abban, hogy egykori versenyzőjének istállóját magukhoz csábítsák.

Egy bojkott miatt írt történelmet a versenyző, aki egy év múlva ugyanazon a nagydíjon halt meg

0

71 éve született Michel Frutschi, Svájc egyetlen motorversenyzője, aki futamot tudott nyerni a királykategóriában, igaz, mindez aligha történhetett volna meg az élversenyzők bojkottja nélkül. Egy évvel később, bár másik pályán, de ugyanazon a nagydíjon életét vesztette egy tragikus időszakban.

Legyen szó a technikai sportok bármilyen szakágáról, vannak olyan versenyzők, akikkel ugyanazon a nagydíjon, csak éppen eltérő évben történik meg pályafutásuk legszebb és legmélyebb pontja. Kissé erőltetett példával élve, de Valentino Rossi is ilyen, ha csak a MotoGP-korszakot nézzük. A kilencszeres világbajnok ebben a periódusban az Olasz Nagydíjon aratta holtversenyben a legtöbb győzelmét, melynek hétvégéjén 2010-ben elszenvedte karrierje legsúlyosabb sérülését. Michel Frutschira, aki ezen a napon ünnepelné 71. születésnapját, viszont egyértelműen illik ez az állítás, mondhatni, sajnos túlságosan is jól.

A néhai svájci versenyző 1953. január 6-án, Genfben született, majd az ország nyugati csücskében elhelyezkedő Tannay-ban nőtt fel, közel a francia határhoz. A versenyzést  hosszútávú viadalokon kezdte, amelyeken a későbbi ötszörös világbajnoki futamgyőztes, Jean-François Baldé volt a váltótársa egy Kawasakin.

A gyorsaságimotoros-vb-n 1977-ben, a Német Nagydíjon debütált a 250 köbcentis kategóriában, és kis híján rögtön pontot szerzett, hiszen a tizenegyedik helyen ért célba. Erre végül a szezonzáró Brit Nagydíjon kerül először sor, amelyen a hetedik pozícióban ért célba, így 4 egység került a neve mellé a 350-es géposztályban. Ezzel a bajnokság harmincadik helyén végzett.

A következő idényben aztán nem indult világbajnoki futamokon, 1979-ben viszont visszatért a 350-es mezőnybe. Olyannyira, hogy a harmadik, hockenheimi fordulóban először állhatott fel a dobogóra, és pályafutása egyetlen leggyorsabb körét is megfutotta. Jaramában ismét harmadikként ért célba, összességében pedig 47 ponttal a tabella ötödik helyén zárt.

1980-ban aztán a királykategóriában is megkapta a lehetőséget az Elf Moto Racing Teamnél, melynek színeiben egy Yamaha YZR500-ast vezetett a szezon során. Csupán a második, spanyolországi hétvégén iratkozott fel a pontszerzők közé a kilencedik helyével, így 2 egységgel zárta az évet. A következő idényben szintén a második fordulóban végzett egyedül az első tízben a hangvillások motorjával, csak éppen ez Hockenheimben, a Hostettlerrel történt, és az ötödik pozíciót jelentette.

1982-ben a kettes továbbra is szerencsét hozott Frutschinak, csak éppen ez most úgy jött össze, hogy Ausztriában nem volt ott, vagyis a szezonbeli második futama valójában már a harmadik verseny volt. A Francia Nagydíjon pedig történelmet írt, igaz, ehhez az is kellett, hogy az év végi összevetésben előtte záró tizenhárom pilóta közül senki se induljon el a viadalon.

A versenyt akkor az ország délnyugati részén található Nogaróban rendezték, 1978 után mindössze másodszor. A Yamaha, a Honda és a Suzuki gyári versenyzői azonban a szabadedzések után arra jutottak, hogy elfogadhatatlannak tartják a körülményeket, így az olasz korábbi és későbbi 500-as világbajnokok, mint Barry Sheene, Kenny Roberts, Marco Lucchinelli, az ebben az idényben csúcsra érő Franco Uncini és Freddie Spencer egyaránt bojkottálták az eseményt, ahogyan sokan mások is.

„Mi, alulírottak egyhangúlag megegyeztünk, hogy az alábbiakban felsorolt okok miatt nem indulunk a nogarói Francia Nagydíjon” – olvasható a szervezőknek eljuttatott levélben. –

  1. A pálya és a paddock általános körülményei messze elmaradnak a civilizált normáktól.
  2. A pálya felülete túlságosan göröngyös, és komoly biztonsági kockázatot jelent mind a versenyzőkre, mind a gépekre nézve.
  3. A mellékhelyiségek, amelyeket naponta több mint 250 ember használ, szégyenletesek és komoly egészségügyi kockázatot jelentenek.
  4. Bár van néhány elektromos csatlakozó, ezek teljes mértékben elégtelenek.
  5. A túlzsúfolt paddock tűzveszélyes, amit az áramellátás problémái csak fokoznak. Egy tűz teljesen kontrollálhatatlan lenne, és a szűk terület, valamint a tűzoltó-felszereléssel kapcsolatos jelentős hiányosságok miatt nagymértékű vagyoni károsodást okozna és talán még életeket is követelne.

Különösen csalódottak vagyunk, hogy ezen a ponton kell meghoznunk ezt a döntést, de felhívnánk a figyelmet arra, hogy a tavalyi silverstone-i Brit Nagydíjon a versenyzőkkel tartott megbeszélésen elmondtuk a FIM-nek, hogy komolyan aggódunk a Francia Nagydíjért Nogaro alkalmassága miatt.”

Frutschi pedig kihasználta a lehetőséget, és több mint 9 másodperces előnnyel megszerezte pályafutása első, és mint később kiderült, egyetlen futamgyőzelmét a világbajnokságon. Ezzel pedig több szempontból is történelmet írt: egyrészt ezzel gyártója, a Sanvenero számára is begyűjtötte az egyetlen diadalt, másrészt a mai napig ő az egyetlen, aki svájci színekben királykategóriás futamot tudott nyerni.

A sors iróniája, hogy a mezőny ekkor megúszta komoly baleset nélkül a Francia Nagydíjat, nem úgy, mint egy évvel később. Nogaróban többé nem rendeztek futamot, helyette visszatértek Le Mans-ba. Ez a hétvége, vagy inkább hét pedig tragikusan alakult, és többen is életüket vesztették. Többek között Frutschi is halálos balesetet szenvedett.

Az akkor mindössze 30 éves pilóta a hetedik helyen haladt, amikor az 5. körben, a Chemin aux Boeufs-kanyarban 220 km/h-s sebességgel elesett a Honda RS500-asával. Hogy mi okozta a balesetet, azt a mai napig nem tudni biztosan: lehetséges, hogy egy szemből érkező széllökés billentette ki, de a mögötte haladó Guido Paci szerint inkább a motorblokk hibásodott meg. Ami viszont biztos, hogy a svájci motoros beverte a fejét egy kerítés oszlopába, és eszméletét vesztette. Természetesen azonnal a helyi kórházba szállították, de életét már nem tudták megmenteni, és 16:30-kor bejelentették a halálhírét.

Ahogyan korábban említettük, nem ez volt az egyetlen haláleset ebben az időszakban. Öt nappal korábban a versenyre történő felkészülés során Loris Reggiani ütközött Isikava Ivaóval: előbbi súlyos sérüléseket szenvedett, utóbbi elhunyt. (A tragikus eseteket hozó szakaszokat egyébként azóta már nem használják.) A Le Mans-i futam után egy héttel pedig Pacit is gyászolni kellett, aki az imolai 200 mérföldes viadalon vesztette életét.

Bastianini elismerte, a sérülések nélkül is nehezen érte volna el tavalyi célját

0

Enea Bastianini elárulta, a második tavalyi sérülése igazán megviselte mentálisan. A gyári Ducati versenyzője beszélt a 2023-as szezonban elért egyetlen győzelméről, és arról is szót ejtett, hogy a súlyos következményekkel járó balesetek nélkül megnyerhette volna-e a világbajnokságot.

Enea Bastianini nagy reményekkel igazolt át a gyári Ducatihoz a MotoGP előző idényére. Az olasz pilóta 2022-ben négy futamot is megnyert egy egyéves motoron a Gresini színeiben, így sokan azt gondolták, hogy felveheti a versenyt a címvédő Francesco Bagnaiával. Ebből azonban nem lett semmi, ehelyett rémálomszerűen alakult számára az év.

A jelenleg 26 éves motoros már a szezon első futamán, a Portugál Nagydíj sprintjén súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében eltörte a lapockáját. Emiatt négy fordulót kellett kihagynia, de utána sem volt rögtön tökéletes állapotban. Aztán jött a montmelói hétvége, amikor a rajtbalesetben kéz- és lábsérülést szenvedett, így ismét kényszerpihenőre kellett mennie.

Megdöbbentően sok súlyos sérülést hozott az idei MotoGP-szezon

„Miután visszatértem, az első három-négy futamon nem működött jól a vállam – nyilatkozta a SPEEDWEEK.com-nak Bastianini. – Amikor pedig újra rendben voltam, megint elestem, és ismét megsérültem. Mentális szempontból ez nagyon nehéz volt. Mindig koncentrált és pozitív vagyok, de ezt nehéz volt végigcsinálni. Azonban visszatértem, nyertem, és ez mindannyiunknak nagyon jólesett.”

Ami a portimãói bukást illeti, arról Bastianini semmiképp sem tehetett, és vagy Luca Marini volt a felelős, vagy versenybalesetnek lehet minősíteni, a sportfelügyelők utóbbit tették. A Katalán Nagydíj főversenyén viszont egyértelműen a gyári Ducati pilótája hibázott, aminek következtében jó néhány másik motort magával vitt, de csak ő sérült meg súlyosabban abban az incidensben.

„Más volt, de végső soron a következmény ugyanaz lett – magyarázta. – Bosszantott a barcelonai hibám. Egy jó rajt után kicsit ideges voltam, mert a szívem mélyén tudtam, hogy az első kanyarban az élmezőnyben akarok lenni. Kicsit később fékeztem, és katasztrófa lett belőle. Másképp történt, mint Portimãóban, de a végeredmény ugyanaz, az ember otthon ül.”

Ezután ismét három kihagyott hétvége következett, majd Indonéziában, Ausztráliában és Thaiföldön Bastianini formán kívül vezetett, főleg az időmérőkön. Utána viszont, mintegy varázsütésre feljavult a teljesítménye, és azok után, hogy a harmadik helyre kvalifikált, másnap megnyerte a főversenyt. Ez pedig nyilvánvalóan rengeteget jelentett neki.

„Fontos volt – hangsúlyozta. – Azon a hétvégén nagyon koncentráltam a célomra. Szombaton feltűnt, hogy jó a tempóm, ezért azt mondtam magamban, hogy »rendben, holnap nyerhetek«. Ezzel a céllal mentem a versenyre, semmi mással. Nem az volt a célom, hogy újra dobogón legyek, ismét győzni akartam. Láttam, hogy Álex Márquez minden körben közel van: egyszer hét tizedmásodperc, aztán öt, majd megint hét. Nagyon közel volt. A végén keményen húztam, még a határt is átléptem, és sikerült.”

„Katasztrofálisan” teljesített, ez adta meg Bastianininek a végső lökést a kulcsfontosságú döntéshez

A szezon második felében egyértelműen Jorge Martín bizonyult a leggyorsabbnak, és sikerült is annyira felzárkóznia, hogy csak az utolsó, valenciai futamon veszítse el a világbajnoki címet Bagnaiával szemben. Ekkor felmerült, hogy a következő idényre helyet cserélnek Bastianinivel, és ha a spanyol pilóta végez az élen, akkor ez minden bizonnyal meg is történt volna. Így viszont az ötszörös MotoGP-futamgyőztes kapott még egy esélyt a Ducati gyári alakulatánál.

„Számomra ez nagyon fontos, mert a Ducati visszaigazolása azt jelenti, hogy »rendben, ott vagyunk mögötted« – fogalmazott. – A Ducatinál mindenki tisztában van a bennem rejlő potenciállal, amelyet tavaly nem mutattam meg. Végül aztán igen, de a sérülések miatt mindig lemaradtam. Egyszerűen nagyon nehéz volt. A Ducati viszont mindig támogatott, és most már nagyon jó a kapcsolatom a versenymérnökömmel és a többi mérnökömmel. Boldog vagyok, hogy ennél a csapatnál lehetek.”

Bastianini tehát összességében nem nyújtott jó teljesítményt, de ott van a hatalmas kérdőjel, hogy mi lett volna a sérülések nélkül, vajon valós kihívó lehetett volna-e a világbajnoki címért. Az olasz pilóta nemrég elárulta, hogy sokáig nem feküdt neki a motor, így korántsem biztos, hogy elérte volna Bagnaiáék szintjét, ha elkerülik a balszerencsés incidensek.

Eldőlt, hogy Bastianini vagy Martín lesz a gyári Ducati versenyzője

„Nagyon nehéz lett volna, mert a 2022-es motor remek volt, és az én vezetési stílusommal szórakoztató volt [hajtani] – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – A 2023-as motort kicsit nehezebb volt elvinni a határig. Furcsa volt, mert az egyik erősségem a kanyar bejárata, és ezt a motort nehéz volt megérteni ezen a téren. Végül azonban jól működött. Malajziában és Katarban versenyképes voltam, mert megértettünk valamit. A csapat is jobban ismer engem. De igen, még a sérülések nélkül is nehéz lett volna megnyernem a bajnoki címet.”

A kisöccsének tekinti Marc Márquezt az egyetlen ember, aki vele tarthatott a Hondától a Ducatihoz

0

Marc Márquez mindössze egyetlen embert vihetett magával a Hondától a Gresini Ducatihoz. Ő nem más, mint Javier Ortiz, aki elárulta, milyen feladatokat látott el a japánoknál, és hogyan viszonyul a nyolcszoros világbajnokhoz.

A MotoGP tavalyi átigazolási piacának egyértelműen legnagyobb szenzációja volt, hogy Marc Márquez elhagyta a Hondát, és a Gresinihez igazolt, hogy idén már egy Ducatin küzdjön meg a mezőny többi tagjával. A spanyol versenyző annak tudatában hozta meg a nehéz döntést, hogy szinte senkit nem vihet magával a vele együtt dolgozók közül, így például versenymérnökétől, Santi Hernándeztől is meg kellett válnia.

Végül egyetlen ember kísérhette őt el az új kalandra. Ő pedig nem más, mint a Javier „Javi” Ortiz Alcaraz, aki hivatalosan a gumikért felelős szerelő volt, de valójában jó néhány egyéb feladatot is ellátott. A 37 éves szakember a spanyolországi Murciában született, és már gyerekként rálépett erre az útra, hiszen játékautókat szedett szét.

„Kiskorom óta szerelő akartam lenni – jelentette ki a Honda Racing Corporation által közzétett videóban. – Vettem egy Scalextricet, kivettem az autók motorjait, és kis ventilátorokat készítettem. Amikor valami elromlott otthon, például egy szárító, anyám, mielőtt apámnak szólt volna, nekem szólt, és mondta, hogy »Javier, meg tudod javítani?«. Kiskoromtól kezdve nem szerettem a videójátékokat. Soha nem szerettem otthon lenni. [Jobban szerettem] kint lenni az utcán a barátaimmal, focizni.”

Kiharcolná magának a legjobb Ducatit Marc Márquez, aki jövőre bajnok lehet a Gresini szerint

Ortiz 2008-ban került be a motorversenyzés világába, majd egy évvel később már a gyorsaságimotoros-világbajnokság előszobájának számító Red Bull Rookies Cupban tevékenykedett. Márquezzel 2011-ben, még a Moto2-ben eltöltött eltöltött első évében kezdett el együtt dolgozni, és azóta ugyanazért a célért küzdenek. Ortiz elárulta, hogy milyen feladatokat látott el.

„Az én munkám nem arról szól, hogy egyetlen dolgot csináljak – szögezte le. – Én vagyok az, aki előkészíti a burkolatot. Ha előbb végzem, mint a többiek, akkor kimegyek segíteni a motoron. Én pumpálom a benzint, nekem kell gondolnom a hátsó gumi előkészítésére, mert le kell cserélnünk. Emellett nekem kell odafutnom a bokszfalhoz, mivel ki kell raknom a táblát.”

A Honda manapság finoman szólva sem a legszebb időszakát éli, hiszen az előző két szezonban egyaránt a konstruktőri tabella utolsó helyén végeztek. Ennélfogva nyilvánvaló, hogy a gyári csapat tagjai is gyakran kerülnek nehéz helyzetbe, de Ortiz hangsúlyozta, hogy hosszú távon nem fenntartható ez az állapot, ezért el kell engedniük az ilyesmit.

„Az ember itt nem lehet stresszes vagy ideges – hangsúlyozta. – Persze vannak pillanatok, amelyek a stresszről és az idegességről szólnak, de ezeket le kell tudni nyelni. Ki kell verni a fejünkből, és menni kell tovább. Amikor véget ér a futam, akkor érzek… [Gesztikulációjával a megkönnyebbülésre céloz – a szerk.]”

Ami Márquezt illeti, Ortiz összesen hét világbajnoki címhez segítette hozzá honfitársát, amelyekből egy a Moto2-ben, hat a MotoGP-ben született meg. Nyilvánvaló, hogy az évek során a spanyol motoros szűkebb csapatán belül szoros kapcsolatok alakultak ki, és ezen az utóbbi évek nehézségei sem változtattak. A 37 éves szakember méltatta az 59-szeres királykategóriás futamgyőztest.

„Számomra olyan, mintha a kisöcsém lenne – fogalmazott. – Amikor balesetet szenvedett, meg kellett javítanom a motort, de az elsődleges szempont az volt, hogy biztonságban legyen. Még ez is érzelmeket vált ki belőlem. Mindenki ismeri őt, mindenki ismeri Marcot. A fenébe is, ő egy elképesztő versenyző. Ahogyan vele nevetünk, a kisugárzása, hogy milyen közel áll az emberhez, de ez több ennél. Ahogyan mindig is bánt az embereivel, és ahogyan látom, hogyan bánik az embereivel.”

Egy szerelőnek nyilvánvalóan mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy az adott versenyző minél eredményesebb legyen, de az együtt töltött évek Márquez csapatának alighanem még nagyobb motivációt adtak. Olyannyira, hogy akkor is hajtottak, amikor egyáltalán nem volt biztos, hogy a nyolcszoros világbajnok el tud indulni, és előfordult, amikor hiába dolgoztak.

Drámai részletek derültek ki Marc Márquez kálváriájáról, komolyan elgondolkozott a visszavonuláson

„Az egyik példa Indonézia két évvel ezelőtt, amikor Marc bukott a bemelegítésen – elevenítette fel a MotoGP első mandalikai hétvégéjén történt horrorbalesetet Ortiz. – Nem tudtuk, hogy elindul-e vagy sem, de elő kellett készítenünk a motort, amely teljesen össze volt törve. Mindenki elkezdett dolgozni, mint az állatok. Amikor pedig a motor már majdnem elkészült, nem emlékszem, hogy Alberto [Puig csapatfőnök] vagy Santi jött, és mondta, hogy »srácok, álljatok le, Marc nem fog indulni!«. Emlékszem, hogy elkezdtem sírni a stressz miatt: »Ba***a meg!«

Belefér a Hondának egy újabb katasztrofális év? – a gyári istálló csapatfőnöke válaszolt

0

Alberto Puig kijelentette, a Hondánál valóban felmerült Gigi Dall’Igna szerződtetése, ám nem ez volt az egyetlen opció. A gyári Honda csapatfőnöke arról is beszélt, hogy a japán márka megengedhet-e magának még egy ilyen borzalmas szezont.

A Honda most már évek óta válságban van, és bár a valenciai teszt biztatóan alakult számukra, egyelőre összességében nem látszik, mikor és hogyan fognak kilábalni a gödörből. A legkézenfekvőbb út nyilvánvalóan a mérnöki gárda felfrissítése lenne, és többek között ezen is dolgoznak a japánoknál. Szóba került a MotoGP jelenlegi legsikeresebb mérnöke, Gigi Dall’Igna is, aki nyilvánvalóan nagy erősítés lenne, hiszen általános igazgatóként a Ducatit is felfuttatta a mélyből.

Az „arrogáns” Honda évekkel ezelőtt megszerezhette volna a Ducati sikerkovácsát

Az olasz szakembert állítólag már korábban is megkereste a Honda, de akkor a beszámolók szerint a japán vezetés megakadályozta a leigazolását. Nemrég pedig úgy fogalmazott, hogy azok után, hogy mennyit dolgozott a Ducati sikeréért, nem lett volna értelme távozni. Alberto Puigot. A gyári Honda csapatfőnökét megkérdezték, hogy a következő szezonra vonatkozóan megkörnyékezték-e az olasz gyártó sikerkovácsát, mire ő lényegében elismerte, hogy igen. „Különböző lehetőségeket vizsgáltunk meg, de nem csak ezt.”

Az új mérnökök szerződtetése Marc Márquez megtartása miatt is fontos lett volna, aki végül pont a Ducati egyik szatellitcsapatához, a Gresinihez igazolt. A spanyol versenyző többször is elmondta, hogy európai mérnököket szeretne látni, és bár Kokubu Sinicsit, a technológiafejlesztési részleg addigi vezérigazgatóját menesztették, a nagy reform egyelőre nem látszik.

Puig arra a kérdésre is válaszolt, hogy valóban európai mérnökök kezébe akarják adni a kulcspozíciókat, vagy maradnak a japánoknál. „Ez még nem dőlt el – felelte a Marcának adott interjújában. – Még mindig mérlegeljük a lehetőségeket, és nyitottak vagyunk a különböző opciókra. Nemcsak személyek, hanem technikai tanácsadó cégek iránt is nyitottak vagyunk, hogy lássuk, hol kaphatjuk a legjobb ötleteket.”

Elkezdődött a tisztogatás? – a Honda kirúgta veterán kulcsemberét

A Honda helyzetét jól mutatja, hogy az előző két szezonban a konstruktőri világbajnokság utolsó helyén végeztek, és Márquez sérülése óta nem zártak dobogón a gyártók között. Ráadásul tavaly még rosszabbul teljesítettek, mint az azt megelőző idényben, figyelembe véve a sprintfutamok bevezetését. Felmerül a kérdés, hogy egy ilyen szintű márka megengedhet-e magának még egy ilyen szezont, de Puig ebből a szempontból nem aggódik.

„A történelmet megnézve [látjuk hogy] minden márkának vannak ilyen időszakai – jelentette ki a spanyol szakember. – A Hondának is voltak [már] hullámvölgyei. Vagy olyan periódusok, amikor az ember semmit nem tudott tenni, ha nem Honda-motorblokkja volt. A versenyzés világában semmi sem egyenes irányú, [folyamatosan] emelkedő vagy exponenciális. Amikor a Ducati elindult, néhány évig semmit nem csináltak, és voltak engedményeik. Nem arról van szó, hogy elviseljük-e vagy sem. Nem jó, ha nem érünk el eredményeket, de még rosszabb, ha nem orvosoljuk [a problémákat]. Mi pedig megpróbáljuk orvosolni. Nem sikerült elérni [a célokat], rendben, de rosszabb lenne, ha semmit nem csinálnánk, és mi teszünk, keresünk, illetve próbálunk átszervezni dolgokat. Nem alszunk.”

Rins eloszlatott egy tévhitet az átigazolásával kapcsolatban

0

Álex Rins leszögezte, nem bontotta fel a Hondával kötött szerződését, amikor a Yamahához igazolt, hiszen a folytatás csupán opcionális volt. A 28 éves versenyző optimista pályafutásának új fejezetét illetően, és azt is elárulta, mire számít Marc Márqueztől.

Már tavaly nyáron hivatalossá vált, hogy Álex Rins mindössze egy szezon után elhagyja a Hondát, és a Yamahánál folytatja karrierjét. A spanyol motoros ugyan jól kezdett az LCR színeiben, hiszen az Amerikai Nagydíjon a márka első olyan győzelmét aratta 2018 óta, amelyet nem Marc Márquez szerzett. Aztán viszont az együttműködés rémálomba fordult: a Honda mérnökei nem bíztak benne eléggé, majd az Olasz Nagydíj sprintfutamán súlyos sérülést szenvedett.

Amikor Rins aláírt a Hondához, arról szóltak a hírek, hogy kétéves szerződést kötött, vagyis 2024-ig kötelezte el magát. A hatszoros MotoGP-futamgyőztes azonban leszögezte, hogy ez nem így volt, és valóban, a szatellitcsapatok esetében sokszor úgy egyeznek meg, hogy egy gyári istállóhoz szabadon el lehessen igazolni. Ennélfogva az ő helyzete nem volt összehasonlítható Márquezével, aki ténylegesen felbontotta a szerződését a Hondával.

„Ezek különböző esetek – nyilatkozta a Marcának. – Marc esetét nem ismerem, [arról] nem tudok beszélni, mert nem voltam az ő helyzetében. Ami engem illet, egy plusz egy éves szerződésem volt, de jött a Yamaha, és tett egy érdekes ajánlatot, hogy a gyári csapatnál versenyezzek. Marc körül nagy volt a felhajtás, ez logikus. Azonban ismétlem, az én esetemben a folytatás opcionális volt, nem bontottam fel [a szerződést].”

Hiába a műtét, Rinsnek újabb futamhétvégéket kell kihagynia

Miután Rins Mugellóban megsérült, mindössze két teljes hétvégén vett részt, hiszen az indonéziai, egyébként kifejezetten sikeresnek mondható visszatérése után még egy korrekciós műtétet el kellett végezni a lábán. Ennek tudatában felmerül a kérdés, hogy milyen állapotban kezdi meg az új szezont, de ezzel kapcsolatban pozitívan fogalmazott.

„Jól vagyok, és remekül érzem magam – jelentette ki. – Nem szabad elfelejtenünk, hogy a sérülés nem egy normál törés volt, a sípcsont nagyon megsérült, szilánkosra tört. Végső soron azonban mindennap egyre jobban vagyok, jól érzem magam, ahogyan mondtam, és nagyon magabiztos vagyok, hogy minden nap fejlődöm ezen az új motoron.”

A Yamahához igazoló Rins megcáfolt egy népszerű elméletet

Amikor bejelentették, hogy Rins a Yamahához igazol, sokan úgy gondolták, hogy ezzel ismét visszatalálhat a jó irányba, hiszen a Suzuki után újra soros négyhengeres motorblokkot fog használni. Ő azonban nemrég leszögezte, hogy ebben a tekintetben nincs nagy különbség a Hondához képest, amire most is utalt, ettől függetlenül optimistán várja az idényt.

„Egy MotoGP-motort vezetni általában mindig ugyanolyan, csak az erőn és a sebességen lehet változtatni – mondta. – Fabio Quartararóval az oldalamon agyon érdekes lesz. Ő egy rendkívül gyors versenyző, és nagyon erős csapatot alkotunk majd. Szerintem fontos, hogy legyen egy csapat, amely bízik az emberben, valamint egy győztes csapattárs. Istállót váltok, és ez azt jelenti, hogy új emberekkel dolgozom együtt, bár azt a telemetriást, aki a Suzukinál volt velem, átvittem a Yamahához. Közeli, megbízható embereket szerettem volna, hogy továbbra is az elit szinten küzdhessek. Nagyon jól érzem magam, és remélem, harcolhatok a bajnokságban. Úgy gondolom, hogy a motor fejlesztésében Fabio mellett könnyebb előrehaladni, hiszen a motort neki tervezték. Szeretnénk kéz a kézben haladni az aerodinamikát illetően, hogy nagyon gyorsan menjünk. Biztos, hogy egy versenyképes Yamahát látnak majd.”

Persze a Yamahának továbbra is lesz egy óriási hátránya a többiekhez képest. Valamilyen szinten minden ellenfél megszenvedi, hogy a Ducatinak nyolc állandó motorja van, de a hangvillások még a többiekhez képest is le vannak maradva ezen a téren, hiszen ők a KTM, az Aprilia és a Honda négy versenygépével szemben csupán kettővel rendelkeznek.

„Sok futamon vettek részt úgy, hogy több motorjuk volt az élen – utalt Rins a bolognaiakra. – Igaz, hogy képesek nyolc versenyképes motort pályára vinni. Rendkívül gyors motort fejlesztenek, mert több pilótájuk van, mint másoknak, de a Yamahánál mi is tudunk harcolni a futamgyőzelmekért, és a következő szezon biztosan másképp fog kinézni.”

Marc Márquez már idén a bajnoki címért harcolhat? – a Gresini tulajdonosa szerint igen

Rins a Gresini Ducatihoz igazoló Márquezről is elmondta a véleményét. „Miért ne? –reagált arra a felvetésre, hogy akár a világbajnoki címet is megszerezheti. – Bebizonyosodott, hogy egy szatellitcsapattal is lehet bajnokságot nyerni. A Ducatik nagyon erősek. A Ducati a legkiegyensúlyozottabb motor, [így] nem lepődnék meg, ha megnyerné a bajnokságot. Láttuk, hogy az öccse, Álex mennyire jól teljesített azzal a géppel.”