back to top
2025. július 13. 13:22
Kezdőlap Blog Oldal 361

Kétszer is átverte a Yamaha, így kerülhetett második opcióként a Ducatihoz Stoner

0

A kétszeres MotoGP-bajnok Casey Stoner elmesélte, hogy a Yamaha lépései miatt igazolt a Ducatihoz. Az ausztrál pilóta elmondta, hogy eredetileg a bolognaiak sem akarták hosszabb időre megtartani őt.

Casey Stonerre leginkább a Ducati versenyzőjeként emlékszünk, hiszen ő volt az első, aki a bolognaiakkal lett MotoGP-bajnok. Azonban ez könnyedén máshogy alakulhatott volna, hiszen az ausztrál pilóta közel volt ahhoz, hogy 2006-ban a Yamahánál debütáljon a királykategóriában. Stonert azonban a japán gyártó a tárgyalások során átverte, így végül az LCR Hondánál mutatkozott be a legnagyobb géposztályban.

Stoner jobb volt Rossinál? – az őket jól ismerő mérnök szerint egy szempontból biztosan

„Igen, többször is közel jártam ahhoz, hogy oda igazoljak, de ez végül mindkét alkalommal miattuk esett kútba! Először 2005-ben történt meg, amikor úgy volt, hogy a 2006-os szezonra a szatellitcsapatukhoz fogok menni, aztán egy évvel később meg felvisznek a gyári istállóhoz. Aztán egyszer csak nem kerestek többet. Nyilvánvalóan arra használtak fel engem, hogy valakivel olcsóbban tudjanak aláírni” – mondta a TNT Sport adásában Stoner.

„Majd 2006-ban szerződést ajánlottak a 2007-es idényre, de aztán megint ugyanaz történt, egyszerűen nem foglalkoztak velem többet egy bizonyos pont után. Szóval végül ott álltam a nagy semmivel a kezemben, elveszettnek éreztem magam, hiszen nem volt ülésem vagy bármi ilyesmi. Aztán ekkor keresett meg a Ducati.”

Stonert viszont a jó teljesítménye – újonc évében nyolcadik lett a bajnokságban, és egyszer a dobogóra is felállhatott – ellenére az olasz csapatnál sem várta mindenki kitörő örömmel, hiszen eredetileg egy másik pilótá szerettek volna megszerezni.

„Tudtam, hogy engem csak az idő kitöltésére igazolt le a Ducati, hiszen ők Marco Melandrit akarták megszerezni, de ő nem jöhetett el [a Hondától], mivel 2008-ig szólt a szerződése. Engem csak azért igazoltak le, mert ő nem jöhetett, egészen konkrétan nem is volt tervben a megtartásom. Ennek ellenére úgy csináltak, mintha ez az egész valami óriási, nagyszerű dolog lett volna. Azonban ettől még engem csak a lyukas év kitöltésére hoztak. Marco érkezését várták a Ducatinál, vele állt volna össze az általuk megálmodott igazi olasz csapat.”

„Őszintén szólva a Yamaha húzásai motiválóan hatottak rám. A szezon kezdetén semmi mást nem akartam, mint sokszor felállni a dobogóra, és ezzel elérni, hogy legalább kicsit sajnálják azt, hogy nem engem választottak” – tette hozzá a 38 éves pilóta.

Végül a Yamaha által felbosszantott, a Ducatinak pedig bizonyítani akaró Stonert senki sem tudta megállítani a 2007-es szezonban. A southporti versenyző tizennyolc futamból tízet megnyert, és Dani Pedrosát fölényesen megelőzve húzta be a bajnoki címét. Melandri aztán 2008-ban valóban csatlakozott a bolognai istállóhoz, de ott kiábrándító teljesítményt nyújtott, és csak a tabella tizenhetedik helyén végzett. Az olasz motoros az idény végén aztán elhagyta a csapatot, két évvel később pedig a MotoGP-t is. Később azt mondta, hogy azzal a Desmosedicivel kizárólag a később karrierjét betegség miatt befejező motoros tudott bánni.

Minden idők legnagyobbja lehetett volna, de ő meg akart halni

A Yamaha által a 2006-os szezonra a Tech3-hoz betett Carlos Checa és James Ellison, illetve az egy évvel később odaérkező Tamada Makotó és Sylvain Guintoli sem futott be nagy karriert a királykategóriában, így valószínűleg a hangvillások tényleg sokat bosszankodtak azon, hogy nem igazolták le Stonert.

Bautista nem ért egyet az őt hátrányba hozó szabállyal, muszáj lesz változtatnia

Álvaro Bautista szerint a Ducatira büntetésként kirótt hét kilogramm ballaszt miatt nehezebb lesz számára a motorozás a következő szezonban, és a vezetési stílusát is meg kell majd változtatnia. A kétszeres Superbike-bajnok Toprak Razgatlıoğlu BMW-hez igazolásáról is elmondta a véleményét.

A 2023-as Superbike-szezonban Álvaro Bautista domináns teljesítménnyel szerezte meg második bajnok címét. Bautista éppen ezért örömmel gondol vissza az elmúlt idényre.

„Természetesen elég boldogok vagyunk a nemrég véget ért szezon miatt. Élvezetes csatát vívtam Toprak [Razgatlıoğlu] ellen, amely során soha nem veszíthettem el az éberségemet. Ő sosem hibázott, és minden alkalommal, amikor én elkövettem valamit, habozás nélkül kihasználta a kínálkozó esélyt a győzelemre” – mondta a spanyol motoros a GPOne.com-nak. A mostani idényben minden futamtípust beleszámítva összesen harminchat viadalt rendeztek. Ebből huszonhetet Bautista, hetet pedig Razgatlıoğlu nyert meg, a török pilóta tizennyolc alkalommal lett második a háromszoros világbajnok mögött. Kettejükön kívül csak Jonathan Rea és Michael Ruben Rinaldi aratott egy-egy győzelmet.

Rea szerint igazságtalan előnyt élvez a Ducati

Az idei „túl jó” teljesítményük miatt a Ducati pilótáinak, így Bautistának is, jövőre hét kilogramm ballasztot kell majd magukkal cipelniük a futamokon. Érthető módon ez nem tetszik a 39 éves versenyzőnek.

„Bevezették ezt az új szabályt, de én nem értek vele egyet. Kicsinek és könnyűnek lenni nem csak előnyt jelent, hiszen ez például a gumimelegítésnél vagy az irányváltásnál is problémát okozhat. Azt megértem, hogy ki akarták egyensúlyozni az erőviszonyokat a pályán, de szerintem ennek nem ez a megfelelő módja. Biztosan többet fogok küszködni emiatt, mivel agresszívabbnak kell majd lennem az irányváltások során, és több térre lesz szükségem a motor megállításához. Szerintünk nem ez a legjobb lehetőség [a teljesítmény kiegyenlítésre], de hát majd meglátjuk mit lesz.”

Razgatlıoğlu a szezon után elhagyta a Yamahát, és jövőre a gyári BMW színeiben fog versenyezni. Az alanyai pilóta Portimãóban már tesztelhette is az M1000RR-t, amelyről nagyon pozitívan nyilatkozott. Az újság megkérdezte Bautistát, hogy mit szól riválisa bemutatkozásához.

„Szerintem Toprak döntése, hogy a BMW-hez igazol, már korábban sem tűnt rossz lépésnek, hiszen Németországban ők elég sokat tesznek bele ebbe a projektbe. Ráadásul abban a pillanatban, hogy egy gyártó megszerez egy olyan pilótát, mint ő, azonnal a bajnoki címet kell kitűznie célnak. Személy szerint én azt várom tőle, hogy már az első ottani évétől kezdve a bajnoki címért harcoljon. Viszont rajta kívül még ott lesz Rea a Yamahával, és kíváncsi vagyok arra, hogy [Nicolò] Bulega mire lesz képes.”

Rea kilenc hosszú, de közben nagyon sikeres év után távozik a Kawasakitól, és a hangvillásoknál folytatja a pályafutását. A hatszoros világbajnok már az utolsó futamot követően megrendezett jerezi teszten kipróbálhatta új motorját. Bulega a gyári Ducati, az Aruba.it Racing pilótája, és így Bautista csapattársa lesz. A 24 éves olasz korábban a Moto3-ban és a Moto2-ben is versenyzett, 2022-től a Supersport-mezőny tagja lett, idén pedig megszerezte a bajnoki címet ebben a sorozatban.

Bajnokok új csapatban – a nagy Superbike átigazolási körkép

A gyártó jövőjét jelentősen befolyásoló kérdésben döntenek a KTM-nél a következő év elején

0

Pit Beirer szerint az osztrák gyártónál még nem hozták meg a végleges döntést arról, hogy megpróbálnak-e leszerződni egy második ügyféllel. Ennek ellenére a német szakember nem tartja elképzelhetetlennek, hogy már 2025-ben hat motorjuk lesz a rajtrácson.

A KTM-et birtokló Pierer Mobility AG motorsport-igazgatója, Pit Beirer interjút adott a SPEEDWEEK.com-nak. Ebben a korábbi versenyző arról beszélt, hogy mennyire hasznos lenne nekik, ha még két motort indíthatnának a királykategóriában.

Valóban a KTM lehet a MotoGP új csodafegyvere?

„A jövő év első három hónapjában szeretnénk meghozni a döntést arról, hogy egyáltalán megcélozzunk-e egy harmadik MotoGP-csapatot. Ha most kérdezel meg erről a kérdésről, akkor azt mondanám, »igen, szeretnék egy harmadik istállót«. Egyszerűen csak azért, mert előnyösebb hat versenyzővel felállni a rajtrácsra, mint néggyel. Több időt töltenek el a pályán a pilótáid egy-egy hétvége során, több adatot tudsz gyűjteni és összehasonlítani, és több lehetőséged van helyet biztosítani a négy legjobb motorosod mellett a fiatal, új, feltörekvő tehetségeknek, akik jól teljesítenek. Megvan a lehetőséged az ő felbukkanásukra reagálni, és az ilyen reménységeket a KTM család berkein belül tartani” – mondta a német szakember.

„Két további motor a királykategóriában nagymértékben tudná segíteni a projektünket. Ezért fogunk továbbra is tárgyalásokat folytatni a 2025-ös idényt illetően az összes szatellitcsapattal, amelyeknek a mostani szerződése hamarosan lejár. Csupán hipotetikusan, de azt mondom, szerintem lehetséges, hogy már 2025-ben lesz egy harmadik MotoGP-csapatunk. Ezt követően csak két új pilótára lesz szükségünk a már most nálunk lévő négy versenyző mellé. Tulajdonképpen nekem ez a forgatókönyv az álmom.”

Hat szatellitcsapat található a királykategóriában, és ezek közül az egyik, a GasGas már most is a KTM-hez tartozik, így a maradék ötből próbálhatják meg valamelyik istállót átcsábítani magukhoz , de ez egyáltalán nem lesz egyszerű. A jelenlegi állás szerint a Pramac teljesen be van betonozva a Ducatihoz, a Trackhouse pedig az Apriliához, hiszen az amerikaiak több évre írtak alá a noalei gyártóval. A hírek szerint a VR46 már nagyon közel van a megállapodáshoz a Yamahával, a Gresini pedig meghosszabbította az együttműködését a bolognaiakkal 2025 végéig.

Ezek alapján kizárólag Lucio Cecchinello alakulata, az LCR jöhet szóba a közeljövőben az osztrákoknál. A monacói istálló jelenleg a Honda motorjait használja, és a KTM-nek biztosan nagy harcot kellene vívni a japán gyártóval, ha megpróbálnák elcsábítani az egyetlen mostani ügyfelüket.

Legendás márka térhet vissza a MotoGP-be

Beirer korábban arról is nyilatkozott, hogy a második szatellitcsapat a Pierer Mobility AG alá tartozó márkák közül melyiknek a nevét kaphatná meg hosszabb távon. „Az MV Agusta már több világbajnoki címet is nyert, valahol mindent el kell kezdeni. Annak ellenére, hogy ez a márka jelenleg csak a luxus kategóriában aktív, én nem zárnám ki az MV Agusta bevonását a MotoGP-be 2026-tól.” A SPEEDWEEK.com arról írt, hogy az osztrákok sohasem terveztek a Husqvarnával beszállni a királykategóriába, pedig ez a márka jelenleg is képviselteti magát a világbajnokságon, a Moto2-ben indítanak egy csapatot.

Bent kell tartani a Yamahát és a Hondát, ezért van szükség az engedményekre, véli Aleix Espargaró

0

Interjút adott Aleix Espargaró, amelyben a MotoGP jövőjéről, a futamok számának növekedéséről és a technológia fejlődésének szerepéről is beszélt, illetve elmondta, mit szólna ahhoz, ha gyermekei motorversenyzők akarnának lenni.

A MotoGP idei naptárában eredetileg huszonegy hétvége kapott helyet, jövőre azonban a tervek szerint még ennél is eggyel több fordulót rendeznek majd. Ráadásul a mostani idényben a sprintek bevezetése is tovább növelte a pilótákat és a csapatokat érő terhelést. Ezt a tendenciát sokakhoz hasonlóan Aleix Espargaró is problematikusnak gondolja, viszont ő képes megértő lenni a világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló vállalat törekvéseivel kapcsolatban.

Kell egy határ: a MotoGP gyártói megálljt parancsolnak az erőltetett menetnek

„Ha azt mondanák, hogy jövőre háromszor ennyien jönnek majd ki, de huszonöt hétvége lenne a naptárban, akkor én bevállalnám. Imádom ezt a sportot, de mi nem vagyunk gépek. Nagyszerű életem van, én csütörtökön szoktam menni egy privát géppel, de a csapatom hétfőn kirepül, kedden pedig már a pályán is vannak, és ők jóval kevesebbet keresnek. Senkinek sincs meg a tökéletes válasza arra, hogyan lehetne még népszerűbbé tenni ezt a sportot. Én kritikus vagyok a menetrenddel és a naptárral kapcsolatban, viszont a Dorna nagyon keményen dolgozik ezen. Megpróbálnak mindent, hogy közelebb vigyenek minket a szurkolókhoz, és ezért tiszteletet érdemelnek, azonban ez néha sokba kerül nekünk” – mondta a 34 éves versenyző a SPEEDWEEK.com-nak.

Espargaró korábban kifejezte, aggódik a MotoGP jövője miatt, viszont szerinte most jó irányba indultak el a dolgok. „Őszintén szólva nem akarok erre gondolni. Jelenleg nagyon jól érzem, és szívesen megállítanám az időt, hogy ebben a pillanatban maradjak. Azonban természetesen nem fogok még tíz vagy akár öt évig sem versenyezni. A tavalyi szezon vége felé és az idei elején elég nagy fejlődést tapasztaltunk. Hihetetlen volt, hogy mennyire sok ember jött ki Le Mans-ban és Jerezben, de akár még Barcelonában is. Abban reménykedem, hogy továbbra is nőni fog a [sport] népszerűsége.”

Az újságíró felvetette, hogy azért voltak idén olyan versenyek is, amelyek nem voltak túl érdekfeszítőek, erre az Osztrák Nagydíjat hozta fel példaként. „A jelenlegi technológia mindent és mindenkit sokkal közelebb hoz egymáshoz, szóval nagy kihívást jelent minden futamot izgalmassá tenni. Azt hiszem, hogy a mérnököknek és a Dornának meg kellene találni egy egyensúlyi helyzetet a technológia és a show között” – nyilatkozta a spanyol pilóta.

„Azonban a technológia annyira gyorsan fejlődik, hogy nem lenne egyszerű megálljt parancsolni neki. Eljöhet majd az a pillanat, amikor a technológia a show rovására megy. Véleményem szerint csökkenteni kellene az olyan dolgok jelentőségét, mint az összeültető rendszerek, magasságállító, vagy az aero. Viszont azt gondolom, hogy olyasvalaki, mint Carlos Ezpeleta [a Dorna sportigazgatója – a szerk.], elég okos az egyensúly megtalálásához.”

Espargarót megkérdezték, hogy a megoldásnak részei-e a Hondának és a Yamahának a koncessziós jogok terén megadott engedmények is. „Természetesen. Régebben ők is beleegyeztek abba, hogy az Aprilia koncessziókat kapjon, és részben ezért tartunk ott, ahol tartunk. Mi is több területen kaptunk engedményeket, amelyeket kihasználtunk, ezért most már képesek vagyunk akár a győzelemre is. Számomra teljesen egyértelmű, hogy el kell fogadnunk, hogy most ők kapnak koncessziókat. Szükségünk van a Yamahára és a Hondára.”

Az Aprilia versenyzőjének és feleségének, Laura Monterónak 2018-ban ikrei születtek, akiket Miának és Maxnek neveztek el. Espargaró kifejtette, mit szólna, ha egyikük úgy fordulna oda hozzá, hogy „apu, MotoGP-pilóta akarok lenni”.

Aleix Espargaró, 2023, Katalán Nagydíj, Barcelona
Fotó: PSP/Lukasz Swiderek

„Az egy nagyon nehéz pillanat lenne. Bármit is akarnak majd csinálni, én támogatni fogom őket, de ha motorversenyzők lennének, az azért kemény lenne nekem. Imádom a MotoGP-t, viszont ez egy elég veszélyes műfaj. Vannak motorjaik otthon, de nem nagyon izgatja őket ez a sport. Azt szeretik látni, amikor én győzök, de nem hiszem, hogy valamilyen különleges dolognak gondolják, hogy motorversenyeket nyerek, ha teniszmeccseket nyernék, ők akkor is büszkék lennének rám. Inkább azt tudom elképzelni, hogy teniszező, golfozó lesz belőlük, vagy építész, az anyukájukhoz hasonlóan.”

Nőkkel és drogokkal ünnepelte meg menedzsere Capirossi szerződését, amibe újságírókat is bevont

0

Carlo Pernat felidézte, hogyan ünnepelte meg, hogy ügyfele, Loris Capirossi az ő közbenjárásával aláírt a Ducatihoz. A veterán menedzser arról is beszélt, hogy sok kollégájával ellentétben ő nem csak ilyen alkalmakon van jelen a versenyzője életében.

Loris Capirossi 1995-ben debütált a gyorsaságimotoros-világbajnokság akkori királykategóriájában, az 500 köbcentiméteres géposztályban. Az olasz versenyző két évet töltött el a legjobbak között, majd a következő három szezonra visszatért a 250-esekhez. 2000-ben aztán ismét a legmagasabb szinten versenyzett, és egészen 2002-ig összesen két futamgyőzelemig jutott a két időszakban.

Azonban nem véletlen, hogy hiába nyert futamot a Yamahával és a Hondával is, a legtöbben a Ducatihoz kapcsolják a nevét, hiszen a másik hét királykategóriás győzelmét ott aratta. Az olasz gyártó egy-egy futam erejéig már a 60-as évek végén, illetve a 70-es évek elején is szerepelt az 500 köbcentis világbajnokságon, de miután a sorozat négyüzemű motorokra váltott, a MotoGP-korszak második évére gyári csapattal csatlakoztak a sorozathoz, Egyik versenyzőjük pedig Capirossi lett, aki menedzsere, Carlo Pernat segítségével írta alá a szerződést még az előző évi Ausztrál Nagydíj hétvégéjén. Utóbbi pedig igyekezett méltó módon megünnepelni ezt a mérföldkövet.

„2002-ben Phillip Islanden elintéztem a megállapodást Capirossi és a Ducati között a Ducati első szezonjára a MotoGP-ben – idézte fel a 75 éves szakember az Australian Motorcycle News nyomtatott kiadásában megjelent interjújában. – Nagy szerződés volt, úgyhogy elmentem Melbourne-be, hogy felbéreljek két nőt egész éjszakára, négy olasz újságíróval. A hölgyek kokainnal, ecstasyval és minden mással érkeztek. Mamma mia!”

A Ducati Iannonét akarta megtartani Dovizioso helyett, de édesapja borzalmas döntésre beszélte rá

Hogy az újságírók a történet melyik pontján kerültek képbe, az nem véletlenül nem egyértelmű a fentiekből, ugyanis az eredeti, angol szöveg alapján sem volt az. Az viszont teljesen biztos, hogy ők is tudták, hogy Pernat még egy másik korszakban szocializálódott. Akkoriban még a pilótákra és a körülöttük dolgozókra sem volt jellemző az a fegyelmezettség, mint manapság, és sokszor elengedték magukat.

„Számos versenyen éjjel háromig voltunk fenn – emlékezett vissza Pernat. – Péntek, szombat, vasárnap: kokain és grappa. A másnap pedig nem jelentett problémát számunkra. Úgy éltem, mintha hét ember életét élném. A 80-as és a 90-es évek jelentették számomra a legszebb időszakot, mert a pályák biztonságosak voltak, a paddock kellemes volt, de még mindig rock and roll volt, és elszórakoztattuk magunkat. Ez a motorversenyzés.”

Pernat jelenleg is három, világbajnoki szinten versenyző pilóta pályafutását egyengeti. Niccolò Canepa a az Endurance-világbajnokságon, Tony Arbolino a Moto2-ben, Enea Bastianini pedig a MotoGP-ben szerepel. Utóbbi úgy fogalmazott saját menedzseréről, hogy „amikor Carlo a közelben van, nem érzek nyomást”.

Nem véletlen, hiszen kollégái egy részével ellentétben Pernat nem csupán akkor van jelen ügyfeleinek életében, amikor a szerződésről kell tárgyalni, vagy éppen aláírni azt. „Az embernek szenvedéllyel kell viseltetnie a versenyzés iránt – magyarázta. – Teljes mértékben követem a pilótáimat, úgyhogy minden történésről tudok. Ezért alkalmazott engem a Ducati az elmúlt tíz évben tanácsadóként.”

Szörnyű tragédia: meghalt egy motorversenyző, miután a vihar miatt ráesett az összedőlő rajtkapu

0

Borzalmas tragédia rázta meg az indonéz motorsportot: egy regionális versenyen akkora szélvihar volt, hogy összedőlt a rajtkapu. A baleset következtében egy versenyző életét vesztette, egy másik motoros pedig az intenzív osztályra került.

Gyászol az indonéz motorsport, miután meghalt egy versenyző az egyik amatőr regionális bajnokság hétvégéjén. A fordulót Borneó szigetének keleti részén rendezték még múlt héten, de a nemzetközi média figyelmét csak egy héttel később hívta fel Simon Patterson, a The Race újságírója, aki egy rövid bejegyzés formájában említést tett a történtekről.

A szombati napon a 116 köbcentis „underbone” kategória versenyét rendezték, amikor hatalmas vihar sújtott le a pályára. Amellett, hogy esett az eső, óriási széllökések voltak, a rajtkapu, vagyis a rajtvonalnál lévő szerkezet pedig nem bírta a terhelést, és egyszerűen összedőlt, közvetlenül azután, hogy a mezőnyt útjára indították.

A fémszerkezet több versenyzőt is eltalált. Andi Supriady olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem tudták megmenteni az életét. A beszámolók szerint a futamhétvége a baleset után is folytatódott, és csak akkor szakadt félbe, amikor bejelentették a halálhírt. Rajta kívül Abdul Said is jelentős mértékben megsérült, ő az intenzív osztályra került. (Az esetről videó is készült, amely erre a linkre kattintva tekinthető meg.

Ami az elhunyt pilótát illeti, a helyi sajtóból kiderült, hogy egy 35 éves családapáról van szó, akit felesége és két gyereke gyászol. Mivel csupán amatőr szinten versenyzett, egy civil állással is rendelkezett: egy bányászattal, valamint olaj- és gázipari szolgáltatásokkal foglalkozó vállalatnál dolgozott a Jáva szigetén található Tangerang városában. A motorversenyzés mellett a horgászat volt a másik hobbija.

A tragédiára az Indonéz Motorsport Sz9vetség (IMI) is reagált. Eddy Saputra, a szervezet kétkerekű versenyzésért felelős igazgatója kiemelte, hogy a Regent Paser Cup elnevezésű esemény nem szerepel az ő versenynaptárukban, tehát egy regionális bajnokságról van szó. Az esettel kapcsolatban az ország kormányának egyik tagja, Dito Ariotedjo, Indonézia ifjúsági és sportminisztere is megszólalt.

„Igen, láttam [a hírt] a közösségi médiában, és még nem ismerem a részleteket – nyilatkozta pár nappal ezelőtt. – A versenyek szervezéséhez azonban látni és ellenőrizni kellene az engedélyeket, illetve át kéne világítani a szervezőbizottságot. Ezért tanácsoltuk mindvégig, hogy minden olyan eseményt, amelynél fennáll a baleset veszélye a futam során, és nagy a tömeg, a helyszínen kell megvizsgálni, hogy készen állnak-e [a rendezésre].”

Elmaradt a tavalyi eredményeitől, de Kovács Bálint szerint jobb versenyzővé vált az idei évben

0

Kovács Bálint elégedetten zárta a 2023-as szezont, még úgy is, hogy a számok tekintetében elmaradt a tavalyi évétől. Az IDM-ben és az Endurance-világbajnokságon szereplő pilóta közelről láthatta, hogyan működik egy valódi élcsapat, és úgy véli, jobb versenyző lett belőle az elmúlt időszakban.

A H-Moto Team versenyzője, Kovács Bálint nagy reményekkel kezdte a 2023-as szezont, hiszen karrierje során előszőr gyári pilóta lett. Az IDM egyik legjobb csapata, a BCC Alpha Van Zon BMW szerződtette le: a 22 éves motoros a gyári BMW nyergében a világ egyik legerősebb bajnokságának Superbike kategóriájában végül első évében a legjobb tíz között zárt összetettben. Hasonló eredményt ért el a Maco Racing Team versenyzőjeként az Endurance-világbajnokságon, annak ellenére, hogy az EWC-ben igencsak fontos szerencse elkerülte őt és csapatát. Kovács Bálint szezonértékelésében elmondta, az idei esztendőt a tanulásnak szánta, és ehhez képest elégedett lehet az elért eredményeivel. A jövőjével kapcsolatban csak annyit árult el, jó irányban haladnak a tárgyalások.

Kovács Bálint 2023
Fotó: H-Moto Team

Ha egy mondattal kéne értékelni a 2023-as évet, mi lenne az?

Kovács Bálint: Őszintén? Ugyan elégedett vagyok az idei szezonommal, de azokat a hibákat, amiket elkövettem, 2024-ben mindenképpen ki kell javítanom.

Miként élted meg, hogy a világ egyik legerősebb bajnokságában versenyezhettél, ráadásul a BMW gyári versenyzőjeként?

KB: Hatalmas lehetőség volt számomra, hogy a spanyol bajnokik után idén az IDM-ben állhattam rajthoz, ráadásul a mezőny egyik legjobb gyári csapatában. Rengeteget tanultam, és ami a legfontosabb, belülről átélhettem azt, miként működik egy igazi topcsapat.

Fura lehet a kérdés, de volt valamiben hiányérzeted?

KB: Miután számomra ezen a szinten az idei tanulóév volt, az elért eredményeim jók és kevésbé jók voltak. Egyedül a tesztek hiányoztak nekem igazán, hiszen ezeken a pályákon évekkel ezelőtt vagy egyáltalán nem versenyeztem. Azt is nagyon sajnálom, hogy az év második felében nem jött össze egy top5-ös vagy egy dobogós eredmény. De az elmondottak ellenére sem lehetek elégedetlen.

Kovács Bálint helytállt a motorversenyek maratonján, Liszka Roland dobogóra állt

Főleg annak tükrében, hogy a német bajnokság mellett az Endurance-világbajnokság valamennyi európai futamán elindulhattál…

KB: Ez így van, ráadásul nagyot léphettem előre, hiszen idén már nem tartalék- vagy éppenséggel beugró pilóta voltam, hanem állandó versenyzője voltam a szlovák Maco Racingnek. Noha itt nem BMW-vel, hanem Yamahával indulhattam, az állandó motorcsere miatt ennek köszönhetően is sokat fejlődhettem a motorbeállítások terén. Ki merem mondani, jobb versenyzővé ltam.

Bármilyen furcsa is ezek után, de eredményekben viszont elmaradtál a 2022-es esztendő eredményeitől. Tudod ennek az okát?

KB: Az EWC-ben nem csak az számít, hogy milyen gyors és felkészült vagy, a jó eredmény eléréséhez kell egy hatalmas adag szerencse is. Nos, utóbbinak alaposan híján voltunk idén, ám az utolsó futamon bebizonyítottuk, igenis rengeteg potenciál van a csapatban és bennünk, versenyzőkben is.

Kovács Bálint 2023
Fotó: H-Moto Team

Hogyan tovább? Vannak már konkrétumok?

KB: Jó úton haladnak a tárgyalások, őszintén remélem, hogy lesznek jövőre is hasonló lehetőségeim. Egyelőre azonban konkrétumokról még nem tudok beszámolni. Egy dolog azonban biztos, ha lehetőséget kapok 2024-ben is az idei csapataimnál és jobb eredményeket akarok elérni az ideieknél, akkor még több munkára lesz szükségem. Mind a felkészülés, mind pedig a versenyhétvégék alatt. Ugyanis kizárólag így léphetek előre, így érhetek oda a legjobbak közé.

Más megvilágításba helyezi a Mariniről szóló korábbi híreket a gyári Honda főnökének kijelentése

0

Alberto Puig elárulta, Luca Marini stábja volt az első, amely megkereste a Hondát, miután kiderült, hogy Marc Márquez eligazol. A japánok gyári istállójának csapatfőnöke elárulta, alapjaiban akarják újjászervezni a MotoGP-részleget.

Miután október elején hivatalossá vált, hogy Marc Márquez elhagyja a Hondát, sokáig nem lehetett tudni, hogy ki lesz az utódja. Az elején az Aprilia versenyzői tűntek a legesélyesebb jelölteknek, de később Fabio Di Giannantonio, Pol Espargaró, valamint a Moto2-ben szereplő Fermín Aldeguer neve is felvetődött. Végül azonban nem ők lettek a befutók.

Bár az átigazolást a Valenciai Nagydíj másnapján jelentették be, valójában akkor már nagyjából két hete lehetett sejteni, hogy Luca Marini lesz a Repsol Honda új pilótája. Az olasz pilótával kapcsolatban a malajziai hétvégén érkezett a megbízható forrásból származó információ, miszerint ő lesz a japánok embere. Azonban akkor már nem először került be a neve a kalapba, csak éppen korábban arról szóltak a hírek, hogy elutasította az ajánlatot. Ennek fényében pedig kifejezetten meglepő, amit Alberto Puig mondott.

„Ő és a stábja volt az első, aki megkeresett minket, amikor a Marc [távozásáról] szóló hírek kikerültek – nyilatkozta a Honda gyári alakulatának csapatfőnöke a MotoGP hivatalos honlapjának. – Szóval érkezett egy megkeresés tőlük, és érdekesnek hangzott. Őszintén szólva nem volt olyan sok lehetőség, mert a versenyzők többé-kevésbé a csapatukhoz voltak kötve. Megvolt a lehetősége [a váltásra], ezért elgondolkodtunk. Az elmúlt években szépen fejlődött, amit tanulmányoztunk, és végül úgy döntöttünk, hogy jó opció lesz.”

Rossit sokkolta Marini távozása, de ellenfélként is segíteni fog féltestvérének

Marininek nem lesz könnyű feladata, hiszen a Honda tavaly és idén is a konstruktőri tabella utolsó helyén végzett, és a motorjuk nemcsak lassú, de még veszélyes is volt a versenyzőkre nézve. A japán alakulatnál tisztában vannak vele, hogy a felzárkózás hosszú utat vesz igénybe, amihez kifejezetten jól jöhet az olasz motoros közismerten remek technikai érzéke.

„Messze vagyunk attól, ahol lennünk kell – szögezte le Puig. – Az a prioritásunk, hogy a következő idényre és az azt követő időszakra egyértelmű előrelépést tegyünk a motorjaink fejlesztését illetően. Ehhez megpróbálunk egy új csapatot, új struktúrát, új szervezetet létrehozni, amely segít abban, hogy a fejlesztés gyorsabb legyen, és a megfelelő irányba haladjon. Ami a pilótákat illeti, ahogyan már mondtam, nem sok lehetőségünk volt a körülmények miatt, mivel minden versenyző szerződéssel rendelkezett. Úgy gondoltuk, hogy Lucával a tapasztalatának és a más motorokon eltöltött éveinek köszönhetően profitálhatunk ebből. Fejlesztenünk kell a motorunkat, és egy olyan srácot kellett hoznunk, akinek van tapasztalata egy másik motoron. Ez a legjobb, amit tehettünk.”

Márquez távozása minden szempontból egy korszak lezárását és egy új fejezet kezdetét jelenti a Honda számára. A japán gyártó ugyanakkor nemcsak pilótafronton, hanem a vezetőségben is végrehajtott néhány cserét, sőt, állítólag magának Puignak is veszélybe került az állása. Ami biztos, hogy az átalakítás itt még nem ért véget.

„Igyekszünk átszervezni a csapatot, de alapjaiban – fogalmazott a spanyol szakember. – Az istálló Japánban található bázisától kezdve az európai magjáig. Az a fontos, hogy megváltoztassuk a rendszert. Ennek érdekében a következő hónapokban és években megpróbálunk új embereket felvenni, mert úgy gondoljuk, hogy jó tapasztalatokat szerezhetünk. Európában is nagyon jó a technológia, amit most megpróbálunk bevezetni és használni a csapatunkon belül.”

Elhagyhatja a Ducatit, ha megint nem kap gyári ülést Martín, akit zavar, hogy „semmi nem elég”

0

Jorge Martín elárulta, felszereléssel is készült arra az eshetőségre, hogy a valenciai tesztet már a gyári Ducatinál teljesíti. A Pramac versenyzője szerint semmi értelme nem volt a bajnokság eredményétől függővé tenni a váltást, és belengette, hogy ha 2025-re sem kapja meg az ülést, akkor távozik a bolognaiaktól.

Jorge Martín zsinórban másodszor maradt le a gyári Ducati üléséről. Az bolognai gyártó az idei évre a tavaly négy győzelemig jutó és sokáig a bajnoki címre is eséllyel pályázó Enea Bastianinit választotta helyette. Az olasz pilóta azonban idén alulteljesített, így felmerült, hogy a két motorost egyszerűen kicserélik a 2024-es idényre.

Ez azonban nem következett be, pedig Martín minden szempontból felkészült arra forgatókönyvre, hogy a szezon végi teszten már a piros istálló garázsában lesz. „Valenciában két fekete [bőrruhát] tartottam készenlétben arra az esetre, ha egy másik bokszban kellene teljesítenem a tesztet” – nyilatkozta az AS-nak adott interjújában.

Hiába nyert szinte minden hétvégén, Martín nem élvezte, hogy közel került a bajnoki címhez

Az év végéhez közeledve valóban felmerült, hogy a Ducati felviszi Martínt a gyári istállóhoz, míg Bastianini az ő helyére, Pramachoz kerül. Az idényzáró előtt azonban egyértelművé vált, hogy ez csak akkor fog bekövetkezni, ha Martín legyőzi Francesco Bagnaiát a világbajnoki címért folytatott küzdelemben. Ez azonban nem történt meg, a spanyol pilóta ugyanakkor nem látja értelmét ennek a feltételnek.

„Szerettem volna csatlakozni a gyári csapathoz, és nyomást gyakoroltam a menedzseremre, hogy legyen meg ennek a lehetősége – árulta el az ötszörös MotoGP-futamgyőztes. – Azonban úgy vélem, semmin nem változtat, hogy megnyertem-e a bajnokságot vagy sem. [Mi van] ha Pecco bukik Valenciában, én pedig győzök a futamon? Ennek mi értelme?”

Bastianini pont akkor támadt fel, amikor felröppentek a leváltásáról szóló pletykák. Malajziában teljesen váratlanul a második helyen végzett a sprinten, a főfutamot pedig megnyerte. Igaz, mindezt tényszerűen szabálytalanul tette, ugyanis a leintés után kiderült, hogy nem tartotta be a minimális guminyomásra vonatkozó előírásokat, de mivel ez volt az első kihágása, csupán figyelmeztetést kapott. Martín – aki korábban elkövette az első vétségét, így a büntetés határán volt – ezt is felhánytorgatta.

„Zavar az a tény, hogy soha nem elég az [amit teszek] – kesergett. – Nem tudom, mit kell még csinálnom. Megértem, hogy Eneának rossz éve volt [a sérülések miatt], de tizennégy vagy tizenöt versenyen indult, és az egyiket meg is nyerte, mert az első gumi nyomása 1,2 barra volt állítva. Így én is nyernék. A különbség a gyári csapat esetében a szatellitistállóhoz képest, hogy nagyobb a személyzet [létszáma]. Jobban szeretem az én csapatomban uralkodó légkört, mert az családiasabb. Annyiban van eltérés, hogy nekik több emberük van, de [a motorspecifikáció] szintjén szerintem nincs differencia.”

Ha most sem, akkor soha? – Martín már nem reménykedik, hogy gyári ülést kap a Ducatitól

Martín tehát a következő idényt is a Pramacnál fogja kezdeni és vélhetően befejezni is. Nyilvánvaló, hogy mivel a Ducati a mezőny legjobb motorja, továbbra is az olaszok gyári alakulata az első számú cél, de korántsem garantált, hogy ez összejön neki. Ha viszont nem jön össze neki, akkor alighanem más gyártónál is lehet helye, hiszen 2024 végén a mezőny szinte minden tagjának lejár a szerződése.

„2025-re a gyári csapat a százszázalékos prioritásom – szögezte le. – A célom a gyári Ducati istállója, mert ennél a gyártónál vagyok, ismerem a motort, és nagyon sok szempontból ismerem a gyártót. Ha azonban nem akarnak engem, vagy arra a felismerésre jutnak, hogy nem én vagyok a legjobb, akkor valami más után fogok nézni.”

Bagnaiát nagyon is érdeklik a rekordok, olyat akar tenni, amire eddig soha senki nem volt képes

0

Francesco Bagnaia elárulta, sok más versenyzővel ellentétben őt kifejezetten foglalkoztatják a számok és a statisztikák. A MotoGP címvédője ennek kapcsán kijelentette, a történelem során elsőként a gyorsaságimotoros-vb királykategóriája mellett a Superbike-ban is szeretne csúcsra érni.

Francesco Bagnaia jelenleg egyértelműen a MotoGP királya. Az olasz versenyző 2021 óta folyamatosan ott van az élmezőnyben, tavaly pedig megszerezte pályafutása első királykategóriás világbajnoki címét. Ezt idén sikerült megvédenie, miután a valenciai szezonzárón legyőzte Jorge Martínt, így a MotoGP-korszakban Valentino Rossi és Marc Márquez után mindössze harmadikként sikerült legalább két egymást követő évben nyernie.

Ez az egyik a számos statisztikai érdekesség közül, amely a 2023-as idényhez kapcsolódik. Ezekkel, vagy legalábbis a többségükkel pedig Bagnaia bizonyára tisztában van, ugyanis elárulta, hogy sok más kollégájával ellentétben őt igenis érdeklik a számok. Sőt, ezzel kapcsolatban elmondta, hogy egy történelmi tettet szeretne végrehajtani.

„Néha gondolok rá – válaszolta arra a felvetésre, hogy a MotoGP után egyszer esetleg a Superbike-világbajnokságon is felérhet a csúcsra. – Szeretem megnézni a számokat és a statisztikákat egy szezon végén. A Wikipédia egy olyan oldal, amelyre rengetegszer rákeresek. Szeretnék a Superbike-ban is nyerni, de erre még van idő.”

A Ducati általános igazgatója elismerte, a gyártónál örültek, hogy Bagnaia legyőzte Martínt

Ahogyan Bagnaia is utalt rá, ez nem a közeljövőben fog megtörténni, hiszen alighanem még sok jó év van előtte a MotoGP-ben. Így egyelőre csupán egyetlen olyan tett fűződik részben az ő nevéhez, amely kapcsolódik a Superbike-hoz: a Ducati történetében tavaly fordult elő először, hogy mindkét kategóriában diadalmaskodtak, hiszen a WSBK-ban Álvaro Bautista diadalmaskodott, aki idén szintén ismételni tudott.

Ami Bagnaia célját illeti, az még senkinek sem sikerült, hogy mind a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájában, mind a Superbike-ban felérjen a csúcsra. Összesen négy olyan versenyző volt, aki az egyik sorozat világbajnokaként egyáltalán megfordult a másikban. Colin Edwards azonban csak dobogókig jutott a MotoGP-ben, futamgyőzelemig nem, Troy Bayliss beugróként érte el egyetlen királykategóriás sikerét, míg James Toseland még a legjobb ötig sem jutott el a két MotoGP-idényében. Nicky Hayden fordított utat járt be, ám ő csak egyetlen teljes szezont töltött a Superbike-ban, és csupán az első sepangi futamot tudta megnyerni.

Statisztikailag Max Biaggi volt a legközelebb ehhez a bravúrhoz, ám ő már úgy érkezett meg a Superbike-ba, hogy nem volt esélye a duplázásra. A négyszeres 250-es világbajnok 1998-ban és 2001-ben az 500 köbcentisek között, 2002-ben pedig a MotoGP-ben lett második a tabellán, míg a Superbike-vb-t 2010-ben és 2012-ben is sikerült megnyernie.