back to top
2025. július 13. 20:03
Kezdőlap Blog Oldal 360

Megdöbbentően sok súlyos sérülést hozott az idei MotoGP-szezon

0

Számos súlyos sérülés történt a királykategória 2023-as idényében, ebben a cikkünkben ezeket szedtük listába olvasóink számára.

Ahogy egy korábbi, az esések számáról szóló cikkünkből is kiderül, az idei szezonban összesen 358 alkalommal buktak a MotoGP-pilóták. Ez a szám alig 23-mal nagyobb, mint az előző évi, annak ellenére, hogy a 2023-as idény elején bevezetett sprinteknek köszönhetően minden hétvégén a korábban megszokottnál eggyel többször gurultak pályára igazán éles körülmények között a versenyzők.

A bukás, és ami mögötte van

A bukásokat azonban nemcsak a számuk, hanem a következményeik alapján is érdemes megítélni, és ezek nem festenek jó képet a királykategóriáról. A huszonkét állandó pilóta közül tizenhárman szenvedtek komolyabb sérülést egy-egy esés miatt, és kilenc versenyzőnek legalább egy viadalt ki is kellett hagynia emiatt. Mindennek köszönhetően teljesedhetett be az a megdöbbentő statisztika, hogy idén egy olyan futam sem volt, amelyen az összes állandó motoros részt tudott volna venni. A mögöttes okokról mi nem szeretnénk találgatni, mindenesetre Marc Márquez szerint az új aerodinamikai megoldások állhatnak a dolog hátterében.

A következőkben azokat a SPEEDWEEK.com által összegyűjtött eseteket tárjuk olvasóink elé, amelyeknek súlyosabb következménye lett. A listában nem szerepelnek a versenyzés közvetett eredményének tekinthető kompartment szindrómában szenvedők (idén Marc Márquez, Jorge Martín, Fabio Di Giannantonio és Raúl Fernández is átesett ezzel kapcsolatos műtéten, versenyt emiatt egyikük sem hagyott ki), és a nem versenyhétvégén elszenvedett sérülések által sújtottak (Marco Bezzecchi egy edzés, Aleix Espargaró egy teszt közben törte el bizonyos csontjait, utóbbi ráadásul kerékpározás közben is megsérült egyszer, versenyt nem hagytak ki ezek miatt).

Az esetek időrendi sorrendben vannak feltűntetve. Kivételt képez ez alól, ha egy versenyző többször is szenvedett el súlyos sérülést, ilyenkor az elsővel együtt szerepel az összes többi alkalom is. Az Nd.-t a Nagydíj, az Ff.-et a főfutam, a bem.-et pedig a bemelegítés rövidítéseként használjuk.

Pilóta Verseny Etap Sérülés Mennyi kihagyásra kényszerült
Pol Espargaró Portugál Nd. FP2 Tüdő sérülése és nyolc csont, többek között az állkapocs törése 8 hétvége
Enea Bastianini Portugál Nd. Sprint Jobb lapocka törése ff. és 4 hétvége
Katalán Nd. Ff. Bal boka és a bal kéz egyik kézközépcsontjának törése 3 hétvége
Marc Márquez Portugál Nd. Ff. Jobb kéz egyik kézközépcsontjának törése 3 hétvége
Német Nd. Bem. Bal hüvelykujj és egy borda törése, jobb boka zúzódása 2 ff.
Jorge Martín Portugál Nd. Ff. Lábujj törése  –
Miguel Oliveira Portugál Nd. Ff. Ínsérülés a jobb lábban  –
Spanyol Nd. Ff. Vállficam a felkar részleges törésével, és ínsérülés a karban  –
Katari Nd. Sprint Jobb lapocka törése Ff. és 1 hétvége
Joan Mir Argentin Nd. Sprint Fej- és nyaki trauma Ff.
Olasz Nd. FP2 Jobb kéz zúzódása és az ujjak sérülése 3 hétvége
Valenciai Nd. FP1 Nyaki trauma 1 hétvége
Álex Márquez Amerikai Nd. Ff. Izomrostszakadás és szalagmegnyúlás a combban  –
Indiai Nd. Q1 Három borda törése Sprint, ff. és 2 hétvége
Francesco Bagnaia Francia Nd. Ff. Bokasérülés  –
Katalán Nd. Ff. Hematóma a jobb lábon és súlyos zúzódások több területen  –
Luca Marini Francia Nd. Ff. Jobb csukló sérülése  –
Indiai Nd. Sprint Bal kulcscsont törése Ff. és 1 hétvége
Álex Rins Olasz Nd. Sprint Jobb síp- és szárkapocscsont törése Ff. és 12 hétvége
Fabio Quartararo Holland TT Ff. Bal könyök zúzódása, korábban eltört nagylábujj újbóli elmozdulása  –
Marco Bezzecchi Katalán Nd. Ff. Bal hüvelykujj ficama, az ujjon hematóma megjelenése  –
Aleix Espargaró Katari Nd. Sprint Bal szárkapocscsont végének törése  –

„Köszönet mindenért!” – könnyek között búcsúzott el Marc Márquez a Hondától (videó)

0

Marc Márquez hosszú évek és számos sikeres szezon után elhagyja a Hondát. A csapattól a Valenciai Nagydíjon köszönt el a nyolcszoros világbajnok, a búcsú pillanatait most a MotoGP videójának köszönhetően mi is átélhetjük.

Az idei MotoGP-szezon második felében a legnagyobb horderejű történet – a bajnoki címért folytatott versenyfutáson kívül – Marc Márquez átigazolása volt. A nyolcszoros világbajnok tizenegy év után távozik a Hondát, jövőre pedig a Gresininél folytatja karrierjét. Márquez a Valenciai Nagydíjon búcsúzott el szeretett csapatától, erről a hétvégéről nemrég a MotoGP publikált egy megható videót, amelynek nézése közben nem csak a spanyol pilóta szurkolóinak szemébe szökhet könny.

Marc Márquez szerint nemcsak ő, hanem a Honda is jól jár a távozásával

A videó a szombati sprinten veszi fel a történet fonalát, láthatjuk, amikor Márquez utoljára képviselhette a dobogón a Repsol Honda színeit. Az ünneplő tömegben ott állt édesanyja, Roser Alentà, illetve barátnője, Gemma Pinto is, akik láthatóan nehezen birkóztak meg a feltörő érzelmeikkel. A 30 éves pilóta ezután visszatért a bokszba, ahol a csapattagok várták, köztük versenymérnöke, Santi Hernández is, akivel még a főfutamra készülve gyorsan átbeszélték a verseny történéseit.

Ezt követően egy Márquez búcsúztatására szervezett eseményen találjuk magunkat, ahol nem más, mint maga a főszereplő ragadta meg a mikrofont, és osztotta meg gondolatait a jelenlévőkkel.

„Az életben néha kockáztatnod kell, és nagy döntéseket meghozni, én egy ilyen lépésre szántam el magam. Köszönöm a családomnak, köszönöm az egész csapatnak, és még azt szeretném mondani… – csuklott el ekkor könnyek között Márquez hangja – Hatalmas köszönet Alberto [Puignak, a gyári Honda csapatfőnökének – a szerk.]. Remélem, útjaink keresztezik még egymást, és bár én élvezni fogom [ami a jövőben vár rám], de az életem, a karrierem legfontosabb csapata mindig a Repsol Honda lesz, és ennek az istállónak mindig lesz helye a szívemben. Nagyon szépen köszönöm!”

Aztán a főversenyen Márquez nem kapta meg az esélyt arra, hogy újra a dobogóra álljon, hiszen drámai körülmények között, egy Jorge Martínnal történt ütközés következtében a sóderágyban fejezte be a futamot. A videóban több kameraállásból is láthatjuk ezt az esetet, majd a bokszba csalódottan visszatérő cerverai pilótát. Hernández – aki jövőre már Joan Mir mellett fog dolgozni – rohant oda hozzá, hogy megtudja, nem esett-e baja a motorosnak, aki szerencsére meg tudta nyugtatni ezzel kapcsolatban.

Marc Márquez sikerkovács mérnöke monstantól Mir csapatát fogja erősíteni

Márquez ezt követően elmesélte az ütközés történetét az ő szemszögéből, de pár perc múlva már el is szállt az idegessége, amikor megkapta csapata utolsó neki készített meglepetését. Ez egy olyan tabló volt, amelyen az istállónál dolgozók üzentek a távozó versenyzőnek, és amelyre felragasztották az évek során készült csoportképeiket is. „Ezt senki sem veheti el tőlünk” – mondta Hernández a „kezében tartott” közös emlékekre gondolva.

A videó végén már a tényleges búcsút láthatjuk, az esemény tiszteletére egyenpólóba öltözött emberek gyűrűjében álló Márquezt, aki elköszön a csapattagoktól. A legmeghatóbb pillanatokat az utolsó képsorok tárják elénk, amikor a Moto2-es időszak óta vele dolgozó Hernández öleli meg a hatszoros MotoGP-bajnokot, és azt mondja neki, hogy „köszönet mindenért, és azért, hogy a barátom voltál”.

Kiderült, mikor mutatják be Márquezék jövő évi Ducatijának színeit

0

A Gresini a MotoGP csapatai közül elsőként bejelentette, hogy mikor és hol tartja a bemutatót, melynek keretében leleplezik a 2024-es motorjuk színeit. Az eseményt egy ismert szórakozóhelyen fogják megrendezni.

A MotoGP mezőnyének nagy része jelenleg pihen, és feltöltődik a következő szezonra, egyedül Stefan Bradl teszteli a Hondát Jerezben. A vakáció mellett ugyanakkor lassan nyilvánosságra kerülnek a motor-, illetve csapatbemutatók időpontjai. Elsőként a Gresini jelentette be, hogy mikor és hol fogják leleplezni a 2024-es színeiket.

Belehúz a Honda, máris tesztelik a versenyzők visszajelzései alapján készült új alkatrészeket

Az eseményt az idei évhez hasonlóan szombati napon, január 20-án tartják. Ami pedig a helyszínt illeti, ezúttal is egy Misanóhoz közeli tengerparti település, fog otthont adni a rendezvénynek, de nem Cervia, hanem Riccione. Azon belül is egy ismert szórakozóhelyen, a Cocoricò-ban leplezik le a motor, illetve a csapat ruházatának színeit.

A bemutatót alighanem a szokásosnál nagyobb érdeklődés fogja övezni, hiszen a Gresininél folytatja pályafutását Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok tizenegy év után távozott a Hondától, hogy visszatérjen a győzelem útjára. A Fabio Di Giannantonio helyére érkező pilóta Valenciában már kipróbálhatta a motort, és kifejezetten biztatóan kezdett.

Kiderült, kinek a „levedlett” Ducatijára ül fel Marc Márquez a következő szezonban

A másik versenyző személye nem változik, ugyanis Álex Márquez az idei év után jövőre is az olasz alakulatnál fog versenyezni. A 27 éves motoros remekül kezdte az évet, hiszen Argentínában megszerezte királykategóriás pályafutása első pole pozícióját, majd felállhatott a dobogóra. A nyári szünet után pedig két sprintgyőzelmet aratott, a malajziai főfutamon pedig második lett. Az összetettben a kilencedik pozícióban zárt.

A két Márquez ezzel ismét egy csapatnál fog versenyezni. Az első alkalom mindössze egy futamig tartott, ugyanis Marc Márquez a 2020-as szezonnyitón súlyos sérüléssel járó balesetet szenvedett, aminek következtében a szezon hátralévő részét ki kellett hagynia, öccse pedig a következő évet nem a gyári Hondánál, hanem az LCR-nél töltötte. A két fél nyilvánvalóan abban bízik, hogy a mostani együttműködésük hosszabb ideig fog tartani és sikeresebb lesz. Amennyiben utóbbi bekövetkezik, alighanem a Gresini is előrelép a konstruktőri világbajnokság hatodik helyéről.

Aznap egyébként a MotoGP-csapaté mellett egyébként a Moto2-es és a MotoE-istálló színösszeállítását is bemutatják. A középső kategóriában Filip Salač és Jeremy Alcoba helyére Manuel González és Albert Arenas érkezett, míg az elektromos bajnokságban továbbra is Matteo Ferrari és Alessio Finello lesz a két versenyző.

Valóban szakíthat a VR46 a Ducatival, a Yamaha is az opcióik között van

0

Alessio Salucci, a VR46 csapatigazgatója arról számolt be, hogy a jelenleg a Ducati szatellitcsapataként működő istállónál még nem döntötték el, hogy 2025-től melyik gyártó motorjait fogják használni.

Valentino Rossi alakulatánál még nem határoztak arról, hogy hosszabbítanak-e a Ducatival – erről beszél Alessio „Uccio” Salucci. A VR46 csapatigazgatója szerint a KTM és Yamaha is a lehetőségek között van, ennek az egyik oka az lehet, hogy nem sikerült kiharcolniuk a gyári motort a bolognaiaktól.

„A legfontosabb dolog, hogy van egy további két évre szóló hosszabbítási opciónk, szóval bármennyire abszurdnak is hangzik, de akár holnap is eldönthetnénk, hogy 2025-re és 2026-ra a Ducatinál maradunk. Azonban már idáig is mindenkivel tárgyaltam, és ezt nem is félek elmondani, beszéltem a Ducatival, a KTM-mel és a Yamahával is. Viszont most még egy kicsit korán van ahhoz, hogy végleges döntést hozzunk, bár én azért azt szeretném, hogy ne halogassuk túlságosan. Ez egy nagyon fontos döntés lesz, amely befolyásolni fogja a jövő évet is, de igazából majd az első futam után szeretném felmérni a helyzetünket, hogy egy igazán jó választ tudjunk adni erre a kérdésre” – mondta Rossi gyermekkori barátja a GPOne.com-nak.

„Élősködőnek” tartották Rossi legjobb barátját, aki nem értette, miért kezelték őt másképp

„Talán a Yamahánál és a KTM-nél jobban a központi projekt részei tudnánk lenni, mint most a Ducatinál. Viszont az is igaz, hogy Gigi [Dall’Ignával] és Claudio [Domenicalival] is nagyon jól kijövök. Kívülről talán úgy tűnhet, hogy a Gresini és mi csak a második vonalban vagyunk a Pramac mögött, de bármikor kértem valamit tőlük, azt azonnal megkaptuk, sőt néha még többet is. Az elmúlt napokban sokat beszéltem Gigivel, szeretnénk együtt folytatni a fejlődést, de hamiskodni sem szeretnék, hiszen sosem tudhatod, hogy mit hoz a holnap, a lényeg, hogy egyelőre még mindenkivel tárgyalok.”

Marco Bezzecchi, a VR46 pilótája a hírek szerint sokáig közel állt ahhoz, hogy a Pramachoz igazoljon az onnan távozó Johann Zarco helyére. Salucci szerint jó döntést hozott a tabella harmadik helyén végző motoros azzal, hogy végül nem váltott, mivel a közeg, amelyben felnőtt, többet jelenthet a 25 éves versenyzőnek, mint a legújabb specifikációkkal rendelkező motor. Ennek ellenére a csapatvezető komolyan vette annak a lehetőségét, hogy elveszíthetik a pilótát.

„Ha őszinte akarok lenni, akkor igen, féltem tőle, hogy eligazol tőlünk. Csalódott lettem volna, ha ez megtörténik, még akkor is, ha örültem volna, hogy egy olyan jó csapathoz kerül, mint a Pramac, amely megnyerte a csapat-világbajnokságot, és gyári motort tudott volna neki adni. Azonban azután, hogy beszéltem Marcóval, ez a félelem teljesen eltűnt belőlem, hiszen nagyon kicsi kora óta ismerem már, és láttam a szemében az őszinte vágyakozást arra, hogy nálunk maradjon. Szóval átgondoltam, hogyan tudnánk neki a legjobbat nyújtani, technikai és anyagi szempontból is. Szerintem végül jó döntést hozott, mivel hagyta, hogy a szíve vezesse, és azt hiszem, a mi csapatunk többet tud nyújtani neki annál, mint amennyit egy gyári felkészítésű motor tudott volna” – nyilatkozta az olasz szakember, akinek új csapatnevet kell majd megszokni a következő szezonban.

Fontos döntést jelentettek be Rossi csapatánál, változik az istálló neve

Az újságíró megkérdezte Saluccit, hogy nem lett volna-e arra lehetőség, hogy Bezzecchi a VR46-nál üljön fel gyári motorra. „Minden lehetséges módon próbáltam ezt elérni Giginél, de ő mindig azt mondta, hogy az időzítés kérdése az egész. Kissé csalódott voltam, hiszen véleményem szerint mind Marco, mind a csapat megérdemelte volna, de hát sajnos ez nem jött össze, viszont így is megpróbáljuk majd a legtöbbet kihozni a rendelkezésre álló dolgokból. Bezzecchi már kipróbálta a 2023-as motort a valenciai teszten, és eléggé tetszett neki.”

Megszólalt a homofóbiával vádolt Martín, aki leszögezte, senkit nem akart megsérteni

0

Jorge Martín reagált a körülötte kialakult botrányra, és leszögezte, szóhasználatának semmilyen bántó szándéka nem volt. A Pramac pilótája felidézte, hogy néhány éve Marc Márqueznek is volt egy hasonló megjegyzése, de honfitársa teljesen más elbírálásban részesült a közvélemény által.

Nem sokkal azután, hogy csak az utolsó futamon veszítette el a világbajnokságot Francesco Bagnaiával szemben, Jorge Martín egészen más miatt került a címlapokra. A 25 éves pilóta az ’El Hormiguero’ című spanyol televíziós műsor vendége volt, ahol egy olyan megjegyzés hagyta el a száját, melynek hatására többen homofóbiával vádolták.

Homofóbiával vádolják Martínt, miután sértő kifejezést használt egy műsorban

A Pramac motorosa a „marica” kifejezést mondta ki, amellyel a melegekre szoktak hivatkozni pejoratív módon. Mindezt akkor tette, amikor az Aleix Espargaróval való kapcsolatáról, illetve egészséges rivalizálásáról értekezett. Azonban azzal minden bizonnyal nem számolt, hogy ezzel többeknél is kiveri a biztosítékot.

A MotoGP közvéleménye alapvetően két táborra szakadt. Az egyiknek két újságíró, Simon Patterson és Mat Oxley voltak a „vezéralakjai”, ők azt az álláspontot képviselték, hogy Martín részéről elfogadhatatlan ez a szóhasználat egy nyilvános műsorban. A verseny utáni interjúkat készítő Simon Crafar ellenben óva intette az angol anyanyelvű médiamunkásokat, hogy tükörfordítással vegyenek át más nyelven elhangzott nyilatkozatokat, és Espargaró is kiállt honfitársa mellett. Nemrég pedig maga az érintett is megszólalt.

Aleix Espargaró megvédte a homofóbiával vádolt Martínt, egy szakíró még a kitiltást is bevállalná

Éppen a vakációmra készültem, amikor a csapat tájékoztatott a felbolydulásról – nyilatkozta az AS-nak adott interjújában. – Egy nappal el kellett halasztanom. El kell mondanom, hogy ez egyáltalán nem állt szándékomban. Nem olyan ember vagyok, aki így gondolkodik. Spontaneitásból, viccből használtam ezt a kifejezést.”

A világ változik, és ezt most Martín a saját bőrén tapasztalhatta meg. Az biztos, hogy tíz-húsz évvel ezelőtt messze nem lett volna ebből ekkora ügy, mint amekkora visszhangja most volt a sajtóban. Sőt, az ötszörös MotoGP-futamgyőztes felhívta a figyelmet, hogy néhány esztendővel ezelőtt Marc Márqueznek is volt egy hasonló kijelentése, ám őt teljesen másképpen bírálta el a közvélemény. Azt viszont hozzátette, hogy tényleg oda kell figyelni a szóhasználatra.

„Valóban ki kell irtani ezeket a régi kifejezéseket, hiszen az idők jobbra fordultak – utalt arra, hogy manapság a nyugati társadalmak sokkal nyitottabbak a szexuális kisebbségek irányába. – Azt hiszem, Marc pontosan ugyanezt mondta, de négy évvel ezelőtt semmi nem történt. Most pedig megváltoztatom a mondást arra, hogy »aki nem fut, az visszafordul«.”

A Pramac főnöke gondolkodott Marc Márquez leigazolásán, az üzlet a Ducati miatt nem jöhetett létre

0

Fontolóra vette Marc Márquez megszerzését Paolo Campinoti, de a Ducati kikötötte, hogy egy évnél hosszabb időre szóló szerződést írjanak alá vele, így végül a spanyol pilóta máshová szerződött. Az olasz istálló csapatfőnöke azonban nem bánja ezt, hiszen szerinte Jorge Martínra „jobban megéri” pénzt költeni.

Valószínűleg már minden olvasónk értesült róla, hogy Marc Márquez elhagyja a Hondát, és a Gresinihez igazol. Ez az istálló a Ducati ügyfele, így Márquez jövőre egy Desmosedicin – már az is kiderült, hogy kinek a „levedlett” motorján – ülve próbálhatja megszerezni a kilencedik világbajnoki címét. Nemrég a bolognaiak egy másik szatellitcsapatának, a Pramacnak a tulajdonosa, Paolo Campinoti elárulta, hogy ők is fontolgatták a spanyol pilóta leigazolását.

Marc Márquez szerint nemcsak ő, hanem a Honda is jól jár a távozásával

„Én is gondolkoztam azon, hogy leigazolom, azonban a Ducati azt mondta nekünk, hogy csak akkor jöhet hozzánk, ha legalább két évre alá tudunk vele írni. Aztán elment a Gresinihez egy évre, és véleményem szerint ennek rossz hatása is lehet majd arra a csapatra, ha nem számoltak előzetesen is azzal, hogy a győztesek általában nyernek, aztán távoznak. Úgy látszik, hogy ez a döntés száz százalékban megfelelő volt a Ducati számára” – mondta az olasz szakember a Bobb Tv – Paddock Tv videójában.

„Személy szerint én nem írtam volna alá vele csak egy egyetlen évre szóló szerződést. Nem sok értelmét látom annak, hogy Márquez csupán egy évig menjen nálad, még akkor sem, ha marketingszempontból vele mindig nagyon jól jársz. Egy év egyszerűen túlságosan rövid időtáv.”

„Márquez még most is az egyik, ha nem a legjobb pilóta. Van néhány különleges aspektusa a vezetési stílusának, például nagyon agresszívan megy, és ezért lehetnek majd problémái a Ducatin ülve, amelyet nehéz lesz így mindig jól kezelnie.”

„Egy márka imidzse szempontjából Márquez érkezése mindenképpen pozitív, hiszen így vagy úgy, de ő az egyik legnagyobb bajnok a jelenlegi MotoGP-ben. Az, hogy elhagyta azt a gyártót, amelynél debütált, majd felnőtt, és átment a Ducatihoz, jól tükrözi a motorok minőségét. Márquez jogosan gondolhatja azt, hogy jó teljesítményt tud majd nyújtani az idei, elég erős motorral. Azt egyelőre nem tudom, hogy a 2024-es gép milyen lesz, mekkora a benne rejlő potenciál, és mennyire fog különbözni az ideitől, de azt hiszem, hogy nyugodtan lehet Márquezre fogadni.”

Marc Márquez nem talált hibát a Ducatiján

„Nagy áldozatot hozott meg ezért, a Hondával kötött szerződése miatt ő kapta a legtöbb pénzt a MotoGP-ben. Azt hiszem, hogy a közép- és hosszú távú stratégiája teljesen egyértelmű, az a célja, hogy újra a régi önmaga legyen, aztán majd meglátja, hogy milyen akkor a Ducati, vagy akár a KTM, a 2025-ös szezonra már bármelyik gyártóhoz eligazolhat. Ezzel a helyzettel egyébként önmagát is nagy kihívás elé állította.”

„Ha arra kényszerültem volna, hogy jelentős mértékű anyagiakat fektessek be, akkor – és ezt a nyilvánosságnak is mondom – én inkább Jorge Martínért tettem volna meg ezt szívesebben, szerintem ő többet ér, mint Márquez, hiszen fiatalabb, és emellett nagyon jól kijövök vele, sőt folyamatosan egyre jobban kedvelem” – tette hozzá az 55 éves szakember.

Sportemberek helyett üzletemberek irányítják a MotoGP-t, és ez gond a veterán menedzser szerint

0

Carlo Pernat több szempontból sincs megelégedve a MotoGP mai folyamataival. Az olasz menedzsernek nagyon nem tetszett, hogy lényegében a versenyzők nélkül döntöttek a sprintfutamok bevezetéséről, ahogyan az sem, ahogyan a szerződéseket mostanában kezelik.

Carlo Pernat nemrég interjút adott az Australian Motorcycle News nyomtatott kiadásának. Ebben beszélt arról, hogy szerinte a jelenlegi motorversenyzésből kiveszett a szenvedély, amit mindenekelőtt a mai versenyzők jóval rendezettebb és profibb életmódjának, illetve hozzáállásának tudott be. A 75 éves menedzsernek azonban nem ez az egyetlen problémája.

Többek között a sprintfutamokra is kitért. A MotoGP vezetése tavaly hozta meg a döntést a szombati futamok idei bevezetéséről, ám mindezt a pilóták érdemi bevonása nélkül tették meg. Ebből pedig volt is felzúdulás, hiszen a versenyzők azok, akik a leginkább ki vannak téve egy ilyen jellegű változtatás következményeinek.

Ez pedig a 2023-as idényben meg is látszott. Bár nem lehet kizárólag a sprintek számlájára írni, de idén rengeteg volt a sérülés és ennek következtében a műtét is. Olyannyira, hogy a szezon során egyszer sem fordult elő, hogy egy versenyen, legyen az szombati vagy vasárnapi, az összes állandó motoros el tudott indulni. Pernat szerint a mezőny tagjait teljesen tönkreteszik, és „sokakat elveszítünk”.

Kiölték a versenyzésből a szenvedélyt a menedzser szerint, már „nem a szexről és a drogokról szól”

„Ha a Dorna show-t akar csinálni, akkor üljön össze a csapatokkal és a versenyzőkkel, és ezután azokkal az emberekkel együtt döntsenek, akikről a sportág szól – utalt a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló vállalatra. – Amit tettek, az hihetetlen. Ez egy kiszámíthatatlan változtatás. Meg vagyunk b*szva. A sportágat sportembereknek kell irányítaniuk, nem pedig üzletembereknek. Az a probléma, hogy jelenleg nincsenek sportszakmai döntések, hanem marketing- és politikai döntések vannak. Freddie Spencer pedig katasztrófa. A sportfelügyelők döntései miatt tönkreteszi a sportágat.”

Pernat emellett a szerződéseket is megemlítette, amelyeket manapság jóval lazábban kezelnek, mint korábban. Mindez főleg a kisebb kategóriákban jelent problémát, de a MotoGP-ben is láthattuk, hogy a KTM olyan helyzetbe hozta magát, hogy az érvényes megállapodás ellenére egyszerűen kénytelen volt tesztpilótává lefokozni Pol Espargarót.

„Manapság lehetetlen egy versenyző menedzserének lenni – fogalmazott Enea Bastianini, a Moto2-ben szereplő Tony Arbolino és az Endurance-világbajnok Niccolò Canepa karrierjét egyengető szakember. – Az ember négy hónapon át dolgozik egy szerződésen, aztán… Korábban megalkottuk a szerződést, és a szerződés szerződés volt. Most megalkotjuk a szerződést, és féltávnál felbontják. Szerintem ez baromság.”

Belehúz a Honda, máris tesztelik a versenyzők visszajelzései alapján készült új alkatrészeket

0

A Honda kedden és szerdán a MotoGP- és a Superbike-motorját is teszteli Jerezben. Ami előbbit illeti, a japán márkánál új alkatrészeket próbálnak ki, amelyeket a valenciai teszt óta, a pilóták visszajelzései alapján gyártottak le.

A valenciai teszttel az utolsó olyan eseményt is megrendezték, amelyen a MotoGP összes gyártója és csapata, valamint Miguel Oliveirát kivéve minden állandó versenyzője jelen volt. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a gyártók nem szervezhetnek privát eseményeket. Így tett a Honda is, és keddre, majd szerdára is kibérelték a jerezi pályát.

A japán gyártó számára meglepően jól sikerült az utolsó kollektív teszt, és bár ez nem feltétlenül mérvadó, de tény, hogy Luca Marini a tizedik helyen zárt. Az olasz pilóta nyilvánosan nem fogalmazhatott meg véleményt a motorról, mert év végéig hivatalosan a VR46-tal áll szerződésben, de a színfalak mögött állítólag elégedett volt.

Ahogyan Joan Mir is, aki nyilvánvalóan elmondhatta gondolatait, amelyek közül a legfontosabb az volt, hogy a Honda hosszú ideje először állt elő érdemi újításokkal. Johann Zarco, az LCR új igazolása hasonló cipőben jár, mint Marini, de Lucio Cecchinello, a monacói istálló csapatfőnöke elárulta, a francia motoros az idei és a jövő évi gépet is kipróbálta, és jelentős különbséget fedezett fel a kanyarbejáratoknál, illetve a hátsó tapadást illetően.

Látszik a fény az alagút végén? – hosszú idő után először működnek a Honda fejlesztései

A mostani teszten Stefan Bradl, a Honda tesztpilótája pattan motorra, és Ramón Aurínnak, a Honda tesztelésért és fejlesztésért felelős mérnökének vezetésével zajlik le. A Motorsport.com spanyol kiadásának értesülései szerint ráadásul a japánoknál nem tétlenkedtek az elmúlt három hétben, és rájuk egyáltalán nem jellemző módon máris új alkatrészeket gyártottak a versenyzők visszajelzései alapján. Ezeket vasárnap el is szállították Tokióból.

Az utasításainkban különösen nagy hangsúlyt helyeztünk a súlyeloszlásra – fogalmazott Cecchinello. – Ha megnézzük a 2023-as baleseteket, a fő ok a [motor] elejének elvesztése volt. Egy másmilyen egyensúlyú motort kértünk, amelynek súlypontja hátrébb került. Még a méretét tekintve is, az új motor valamivel hosszabb és kisebb a tömege.”

A Honda tehát elkezdheti kihasználni az új koncessziós szabályt, melynek értelmében a Yamahával együtt engedményeket kapnak a többi gyártóhoz képest. A két japán gyártót a D kategóriába sorolták be, ami azt jelenti, hogy 260 gumiszettet használhatnak fel a tesztelésre, szemben a Ducati 170-jével. Azt viszont nem tudni, hogy új motorblokkot tesztelnek-e Jerezben, mindenesetre Valenciában arról szóltak a hírek, hogy csak a sepangi shakedownra, illetve tesztre visznek új erőforrást.

Az időjárás-előrejelzések szerint az évszakhoz képest megfelelő körülmények fogadják a Hondát, kedden ugyanis napsütés és 16 fok, míg szerdán valamivel felhősebb égbolt, illetve 13 fok várható. A MotoGP-részleg mellett egyébként a Superbike-csapat is tesztelni fog, a CBR1000RR-R-t Nagasima Tecuta viszi pályára.

Hiába a fantasztikus sikerek, nincs garancia, hogy a Ducati hosszabbít Bagnaiával

0

Paolo Ciabatti elárulta, bár igencsak valószínű, biztosra nem lehet mondani, hogy a Ducati szerződést hosszabbít Francesco Bagnaiával. A bolognaiak sportigazgatója arról is beszélt, hogy néhány futamot mindenképpen várnak, mire meghozzák a döntést, hogy milyen pilótapárossal áll fel a gyári csapat 2025-ben.

Az idei szezonban kifejezetten izgalmasan alakult a pilótapiac a MotoGP-ben. Alapvetően három részre lehet osztani a folyamatokat: Álex Rins, Franco Morbidelli és Johann Zarco egymás helyére igazoltak, ahogyan Marc Márquez, Fabio Di Giannantonio és Luca Marini is, miután a nyolcszoros világbajnok úgy döntött, hogy elhagyja a Hondát. Tőlük függetlenül pedig a KTM-nél is történt egy csere, hiszen Pol Espargarót a Moto2 2023-as világbajnoka, Pedro Acosta váltja.

Azonban könnyen lehet, hogy mindez semmi ahhoz képest, ami jövőre fog történni. A huszonkét állandó pilótából tizenkilencnek 2024-ben lejár a szerződése, így jelentős mozgás várható. A Ducatinál például mindenkinek csak a következő idényre van biztosítva a jövője, így hatalmas küzdelem várható azért a nyolc ülésért.

Az utóbbi időszakban korán mozgásba lendül a pilótapiac – nyilatkozta Paolo Ciabatti, a bolognai gyártó sportigazgatója. – Az összes, vagy szinte az összes versenyzőnek 2024 végén lejár a szerződése, beleértve a mieinket is. Túl azon, hogy Pecco [Bagnaiával] szeretnénk folytatni, bár úgy döntöttünk, hogy erről most nem beszélünk, nehéz döntés lesz.”

Marc Márquez előtt nyitva áll a gyári Ducati ajtaja, de egyvalamit el kell fogadnia

Bagnaiával a Ducati a MotoGP-ben soha nem látott magasságokban szárnyal, hiszen azok után, hogy tavaly megnyerte a világbajnoki címet, idén ismételni tudott, ami korábban nem fordult elő az olasz gyártó történetében. Az ember azt gondolná, hogy a 26 éves motorosnak egy ideig bérelt helye van a gyári csapatnál, és bár Ciabatti is valószínűnek tartja a szerződéshosszabbítást, garantálni nem tudja.

Egyértelmű, hogy mindenképpen megvárjuk az első öt-hat futamot, hogy kapjunk valamilyen képet – fogalmazott. – Részben már most világos elképzeléseink vannak, de például 2022-ben Enea [Bastianini] rendkívüli szezont futott, míg idén nagyon peches volt. Rögtön az elején megsérült, majd Barcelonában is. Azt mondanám, hogy öt-hat verseny után már tisztább képünk lesz arról, kik lesznek a gyári csapat pilótái. Bár úgy gondolom, kilencvenkilenc százalék, hogy Bagnaia lesz az egyik a kettőből.”

A 66 éves szakember hozzátette, a megállapodás megújítása leginkább anyagi kérdéseken csúszhat el. Ennek kapcsán nemrég megjegyezte, hogy manapság nem a hatalmas szerződések korát éljük, amit most is megerősített. Akkor elmondta, hogy Márquez is ott van a jelöltek között, akik a gyári istállónál szóba jöhetnek 2025-re. Mindez nyilvánvalóan nagy médiavisszhangot keltett, amelyet Ciabatti most igyekezett némileg csillapítani.

Szerintem nincsen lista – szögezte le. – A lista azon fog alapulni, hogy jövőre mit fogunk látni. 2025-re majdnem minden versenyzőnek lejár a szerződése, kivéve Brad Bindert és néhány másik [motorost]. Úgy gondolom, hogy a Ducati az alapján fog értékelni, hogy az első öt-hat futamon mit látunk a pilótáktól, de azt is szem előtt kell tartani, hogy a több millió dolláros szerződések kora nálunk lejárt. Ezért úgy gondoljuk, hogy mivel mi vagyunk az a gyártó, amelynek motorja jelenleg a legkapósabb a versenyzők körében, gazdasági szempontból is van lehetőségünk úgy gondolkodni, hogy az fenntartható legyen a jelenlegi MotoGP-ben. Ez már nem a COVID előtti szerződések időszaka.”

Túl sok a Ducati a mezőnyben a Yamaha főnöke szerint, legalább kettővel csökkentené a számukat

0

Lin Jarvis elmondta, hogy miért van szüksége a Yamahának több tesztlehetőségre, és arra is kitért, hogy milyen módon lehetne megszüntetni a mostani „Ducati Kupát”.

Nemrég megszületett a megállapodás a jövő évi koncessziós jogokról, és az előzetes várakozásnak megfelelően a Honda és a Yamaha engedményeket kapott ezen a területen. Azt egyelőre még senki sem tudja, hogy a két japán gyártó mennyire tudja majd kihasználni ezt a lehetőséget. Többek között erről a kérdésről is beszélt Lin Jarvis, a Yamaha ügyvezető igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

„Sajnos nagyon fontosak lesznek számunkra [a koncessziók]. Ha szeretnénk előrefelé tenni egy lépést, akkor több tesztlehetőségre van szükségünk. A tesztelés sokat segít nekünk, nagy szabadságot ad. Több motorblokkot tudunk majd használni a következő idényben, és a motor beállításait is könnyebben tudjuk majd változtatni” – mondta Jarvis.

„Az időmérő egy másik kérdés, egyelőre képtelenek vagyunk teljesen kihasználni azt az előnyt, amit az új gumi jelent. Nem tudjuk megtalálni az utolsó fél másodpercet, de a versenytársaink meg igen. Péntek délután Valenciában a 13. és 14. helyeken álltunk. Ha ilyen pozíciót foglalsz el a rajtrácson, különösen egy olyan pálya esetében, mint Valencia, ahol elég nehéz előzni, akkor máris hátul találod magad.”

Jövőre az új koncessziós megállapodás miatt több szabadkártyás hely jut majd egyes gyártóknak. Jarvisnál arról érdeklődött az újságíró, hogy a Yamaha ki fogja-e használni ezt a lehetőséget. „Semmi értelme ezeknek a szabadkártyás helyeknek, ha nem szolgálják a fejlődésünket. Biztosan többször fogjuk kihasználni ezt a lehetőséget, mint idén, hiszen egy ilyen alkalom semmire sem elég. Meg vagyok győződve arról, hogy minimum háromszor, de talán többször is élünk majd ezzel az opcióval. További két évvel meghosszabbítottuk Cal [Crutchlow, a csapat tesztpilótája – a szerk.] szerződését. Ezenkívül Európában is többet fogunk majd tesztelni.”

„Többen azt gondolják, hogy túl sok Ducati van a világbajnokság mezőnyében. Ezzel én is egyetértek, de továbbra sem gondolom, hogy ez így sportszerűtlen lenne. Ők ennyire erős motorokat tudtak ajánlani az ügyfeleiknek ilyen jó áron. A többi gyártó nem volt erre képes, és a Ducati nagyon jó munkájának köszönhetőn mostanra nyolc pilótával rendelkeznek” – nyilatkozta az olasz szakember.

„A bajnokság szempontjából, azt hiszem, jobb lenne, ha lenne egy limit, mondjuk mindenkinek hat motorja lehetne a mostani Ducati Kupa helyett, ahogy néhányan jelenleg leírják a világbajnokságot. Viszont közben meg ők erősebbek, mint mi, de az Aprilia és a KTM sincs még a Ducati szintjén.”

Quartararo: Nagy kihívást jelent, hogy jól használjuk az engedményeket

„Ha a Honda és a Yamaha képes hasznot húzni a koncessziókból, akkor az természetesen további nehézségeket okozhat a többi gyártónak. Ezt megértem, de közben azt sem szabad elfelejteni, hogy évekkel ezelőtt a Honda és a Yamaha is beleegyezett abba, hogy az újonnan csatlakozók koncessziókat kapjanak. A bajnokság szempontjából is jobb, ha megelőzzük a japán gyártók jövőbeli távozását a MotoGP-ből, hosszú távon ez sokkal fontosabb.” Jarvis nem tért ki az elől a kérdés elől sem, hogy a Yamaha hátat fog-e fordítani a világbajnokságnak. „Határozottan nem” – hangzott a megnyugtató válasz.