back to top
2025. július 27. 12:17
Kezdőlap Blog Oldal 435

A súlyos gondok után is debütálhat ünnepi módon a MotoGP Indiában? – hétvégi menetrend

0

Ezen a hétvégén rendezik meg első alkalommal az Indiai Nagydíjat a MotoGP-ben. Bár a helyszínnel kapcsolatban több szempontból is voltak kétségek, és az előkészületek valóban nem alakultak problémamentesen, de úgy tűnik, a versenyzés terén minden a legnagyobb rendben fog menni.

A San Marinó-i Nagydíj befejeztével (és a misanói teszttel) a MotoGP mezőnye elhagyta Európát, és csak a november utolsó hétvégéén esedékes Valenciai Nagydíjon fog visszatérni oda. A következő hét fordulót ugyanis Ázsiában, illetve Ausztráliában rendezik. Ami a közeljövőt illeti, a szurkolók a mostani és a következő hétvégén is élvezhetik a pályán zajló csatákat.

A dupla hétvége első felvonása az Indiai Nagydíj lesz, ahol a királykategória mezőnye most fog debütálni. Ez a harmincadik ország, ahol futamot rendeznek, az ázsiai kontinensen pedig a nyolcadik. Az Új-Delhi közelében található Buddh International Circuit világszinten a hetvennegyedik, a kontinensen a tizenharmadik pálya, amely fogadja az elit géposztály mezőnyét, a MotoGP 2002 óta íródó történetében pedig a harmincegyedik helyszín.

Számos másikhoz hasonlóan ezt az aszfaltcsíkot is Hermann Tilke tervezte, és 2011 októberében adták át. A Forma–1 még ebben az évben debütált rajta, ám a négykerekűek számára két évvel később véget is ért a kaland, mivel gondok merültek fel az adózás terén. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna megadta a bizalmat, hiszen öt évre kötöttek szerződést, amelyet további öt évvel meghosszabbíthatnak.

Maga a pálya 4,96 kilométer hosszú, és 12 méter méter széles. Nyolc jobb- és öt balkanyart tartalmaz, a célegyenes pedig több mint 1 kilométeres, egészen pontosan 1006 méteres. A sprintfutam 12, a főverseny 24 körből fog állni a MotoGP-ben. Ami az időjárást illeti, Indiában gyakoriak az esőzések, és az előrejelzések alapján nem kizárt, hogy a hétvége során is lesz csapadék.

Korábban felmerült, hogy biztonsági szempontból vannak aggályok. A misanói hétvégén erről levetítettek egy videót a mezőny tagjainak, ám ez nem mindenkit győzött meg, és félő volt, hogy emiatt akár kútba is eshet a hétvége. A versenyzőknek csütörtökön már volt idejük végigmenni a pályán, és Pol Espargaró szavai alapján meg lehet nyugodni.

„Túlságosan is kemények voltunk a pályához, mielőtt idejöttünk – idézi a GasGas pilótáját Mat Oxley, a veterán MotoGP-s újságíró a korábban Twitter néven ismert X-en. – Sokkal jobb, mint amire számítottunk. Van néhány dolog, amin javítani kell, de semmi életbe vágó. Az egyik legszórakoztatóbb [pálya] lehet.”

Továbbra is vannak kétségek a hamarosan debütáló indiai pályát illetően

Azonban messze nem ez volt az egyetlen tényező, amely előzetesen potenciális gondot jelentett. A magas szállás- és transzferköltségek mellett az utazás sem ment egyszerűen, sőt, sokak életét megkeserítette, hogy nem kaptak időben vízumot. Jelenleg viszont úgy néz ki, hogy mindenki megérkezett, akinek meg kellett érkeznie, a királykategória pilótái közül Brad Binder ért oda utolsóként a helyszínre. Alighanem mindenki abban bízik, hogy innentől kezdve minden rendben fog menni, és az F1-gyel ellentétben a MotoGP megveti a lábát Indiában.

Egyelőre azonban még egy métert sem tettek meg a pályán. Az elmúlt években mindig volt privát vagy hivatalos teszt azokon a helyszíneken, ahol előtte soha nem rendeztek futamot, most viszont más a helyzet, és mindenki a pénteki első szabadedzésen fog megismerkedni a pályával valós körülmények között. Mindez nemcsak a gyártókat, a csapatokat és a versenyzőket, hanem például a gumigyártót is kihívás elé állítja.

Folytatódik a vízumbotrány, közleményt adott ki az Indiai Nagydíj szervezője

„Ezt a pályát ugyanúgy fogják felfedezni a partnereink, ahogyan mi – jelentette ki Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzsere. – Nagyon érdekes a helyzet, mert mindenki a nulláról indul, és nagyon fontos lesz a hétvége elején alkalmazott stratégia. Ami minket illet, számítógépes szimulációkat végeztünk, hogy megpróbáljuk kiválasztani a legjobb keverékeket, de egyértelmű, hogy a fizikai tesztek elengedhetetlenek lesznek a motorok beállításának finomításához.”

Az olasz szakember azt is elárulta, mely pályákhoz hasonlít a legjobban az indiai helyszín. Ez alapján pedig úgy döntöttek, hogy a változtatnak a szokásos ügymeneten. A hétvégék többségén az első gumi tekintetében három-, míg a hátsónál kétféle slick keveréket bocsátanak a csapatok rendelkezésére, de most mindkét abroncsnál eggyel több opció lesz.

„Ez az egyetlen alkalom ebben a szezonban, amikor úgy fogunk versenyezni, hogy nem profitálunk az előzetes adatokból – folytatta Taramasso. – A pályáról készített elemzéseink hasonlóságot mutatnak a spielbergi Red Bull Ringgel vagy a thaiföldi Burirammal. Ennek eredményeképpen nagy igényeket támasztó körülményekre számítunk a hátsó gumikat illetően, különösen a jobb oldalon. Mivel a szabályok lehetővé teszik, plusz egy keverék első és hátsó gumit viszünk. A várható igényeknek való megfelelés érdekében előre szimmetrikus abroncsokat választottunk, hátulra pedig aszimmetrikusakat, amelyeket a jobb oldalon megerősítünk.”

Francesco Bagnaia 36 pontos előnyben várja az Indiai Nagydíj hétvégéjét Jorge Martínnal szemben. A címvédő kijelentette, hogy jobban érzi magát a montmelói balesete után, mint amilyen állapotban a misanói hétvégén volt, és ugyanez igaz a tabella harmadik helyén álló Marco Bezzecchire is. Azonban ha a 26 éves motoros továbbra sincs százszázalékos formában, az nagy lehetőséget jelent a Pramac pilótájának a további zárkózásra. Kérdés, hogy a Ducatik csatájába ezúttal mennyire tud beleszólni akár a KTM, akár az Aprilia.

Az Indiai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
5:30 – 6:20 Moto3 1. edzés
6:35 – 7:30 Moto2 1. edzés
7:45 – 8:45 MotoGP 1. szabadedzés
9:45 – 10:35 Moto3 2. edzés
10:50 – 11:45 Moto2 2. edzés
12:00 – 13:10 MotoGP Edzés
SZOMBAT
5:40 – 6:10 Moto3 3. edzés
6:25 – 6:55 Moto2 3. edzés
7:10 – 7:40 MotoGP 2. szabadedzés
7:50 – 8:05 MotoGP 1. időmérő
8:15 – 8:30 MotoGP 2. időmérő
9:50 – 10:05 Moto3 1. időmérő
10:15 – 10:30 Moto3 2. időmérő
10:45 – 11:00 Moto2 1. időmérő
11:10 – 11:25 Moto2 2. időmérő
12:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
7:40 – 7:50 MotoGP Warm up
9:00 Moto3 Verseny
10:15 Moto2 Verseny
12:00 MotoGP Verseny

Ami eddig történt és kimaradt – MotoGP-világhíradó

0

A misanói futam több szempontból is szürreálisra sikeredett, nem vitás. Az újságíró szemszögéből leginkább azért, mert a verseny idején valahol a Balkán mélyére tartott, így jelen cikkben leginkább megpróbál arra összpontosítani és reflektálni, ami ezután történt.

Azonban tény, a versenyhétvége is tartogatott némi meglepetést, még úgy is, hogy nem rágtuk tövig körmeinket az izgalomtól. Jorge Martínról viszont kijelenthetjük, vérszagra érkező cápaként viselkedett, és mindent megtett annak érdekében, hogy életben tartsa a világbajnoki címére épülő álmait. Teljesítménye mindenkit lenyűgözött, de ami még inkább szembetűnő volt, hogy mindezt magabiztosan, kiegyensúlyozottan tette. Az Apriliák katalóniai sikerét követő gyengélkedése talán sokakat meglepett, sajnos mégis törvényszerű volt, mert tudjuk, a misanóihoz hasonló, inkább stop&go pályákon elmaradnak a Ducatitól. A noalei telivéreknek inkább fekszenek azok a futamok, ahol nagy kanyarsebességgel lehet operálni.

Ettől függetlenül úgy vélem, rajongóiknak nincs miért aggódniuk, mert a gyár minden erejével azon van, hogy ezen a téren is javuljanak.

Újabb győzelme után Martín lőtávolon belülre került a dobogót szerző Bagnaiával szemben Misanóban

A negatív meglepetést sajnos inkább a KTM gyári versenyzői szállították. Jack Miller jellegzetes, a szezon kétharmadánál megfigyelhető lankadása már-már megszokott, ezen túlmenően ifjú apukaként minden bizonnyal másra is koncentrál. Brad Binder feje viszont annál inkább főhetett, mert valljuk be, nem lehet kellemes, ha a néha szabadkártyával beköszönő főállású tesztelőtől dupla zakót kapunk egy versenyhétvégén.

Dani Pedrosa brillírozása talán sokakat meglepett, hiszen nem szokványos ilyesfajta teljesítményt látni egy tesztelőtől, mégis mindenki számára szívet melengető volt, ahogy mindkétszer a dobogóért küzdött. Ez alól talán valóban a dél-afrikai versenyző lehetett az egyetlen kivétel, aki a nagy igyekezetében már a főfutam legelején bukott.

Az osztrákok így ismét bizonyították, a motor megfelelő, a fejlesztések jó irányba haladnak. A KTM ezen túlmenően újabb csodával is készült, és a futamot követő hétfői tesztnapon akkora meglepetésbombát dobott, amekkorára talán senki nem számított. Többen gyanakodtak már korábban is, hogy hamarosan ismét bepróbálkoznak egy alternatív vázmegoldással, noha a paddockban szinte mindenki tudja, hogy a mesterember, aki az eddigi acélötvözetből készített vázakat fejleszti, évtizedek óta a gyár egyik alappillére.

Marini zárta az élen a misanói tesztet, Marc Márquez és Quartararo is elégedetlen

Ezért néhányan mégis megdöbbenve tapasztalták, amikor Miller egy új karbonvázat próbálgatott, és hasonlította össze az eddig használt változattal.

A hétfői tesztnap viszont nem csak ezért volt fontos. Marc Márquez azt ígérte, nagyjából ettől teszi függővé, hogy adott esetben márkát vált, vagy a gyártónál marad. És ugyan a versenyen a körülményekhez képest kimondottan jól teljesített, a másnapi teszten ugyanazok a problémák hátráltatták, mind eddig, így sokan kétségbeesetten figyelték, lesz-e azon nyomban bejelentés. Persze nem lett, így nem kizárt, hogy mégis azoknak lesz igazuk, akik arra voksoltak, a spanyol multibajnok inkább kitölti a szerződését a Hondánál, és jövőre csendes megfigyelőként szabaddá teszi magát 2025-re, kivéve, ha a japánok a télen mégis találnak valamit.

Korábban fontolgatta, de Marc Márquez nem lép Fernando Alonso útjára

Álex Rins helyzete továbbra sem egyszerű. Előreláthatólag a következő futamokon sem állhat rajthoz, noha rendszeresen próbálkozik motoros edzésekkel, emellett kerékpározással igyekszik formában tartani magát.

Tőle függetlenül az LCR Honda háza táján is körvonalazódott minden: 2024-ben Johann Zarco mellett ismét Taka Nakagami lesz a másik versenyző. Többen egyébként úgy vélik, Rins szándékosan nem erőlteti már az idei évet, és inkább kibekkelné, minthogy még egyszer felüljön a Hondára. Tekintve sérülése súlyosságát és az azt követő intenzív pokoljárást, nem csodálkozunk ezen sem. Ahogy azon sem, hogy végre hivatalosan is megerősítették, Franco Morbidelli a Pramac Ducatihoz igazol. Az esettel kapcsolatban a VR46 akadémia egyik vezetője, Uccio Salucci is megosztotta véleményét. A szakember elmondta, ugyan örül Morbidelli mentőövének, mégis bevallotta, volt némi nézeteltérés közte és Valentino Rossi között. Salucci inkább Marco Bezzecchit küldte volna a Pramachoz, biztosítva ezzel a gyári motort az akadémia ígéretes csillagának.

Hivatalos: Franco Morbidelli a Pramachoz igazol

Visszatérve sérülésekhez, a versenyt kívülről elnézve sokaknak talán már fel sem tűnt, hogy egy héttel korábban a címvédő, Pecco Bagnaia szezonja is megkérdőjeleződött, miután Binder áthajtott a lábán. Ehhez képest már csütörtökön megjelent a pályán befáslizott lábbal, és míg a gyaloglás szemmel láthatóan nehezére esett, mégis két harmadik hellyel búcsúzott a hazai versenyén. Ezek után persze akadtak néhányan, akik erősen megkérdőjelezték a MotoGP orvosi ellenőrzését és a folyamatot, hogy mi alapján nyilvánítanak egy pilótát versenyzésre alkalmasnak.

Többen emlegették példaként az amerikaifutball-bajnokságot, ahol a sorozatos koponyasérülések után, végül évekkel később, de mégis bevezették a nagyobb becsapódások után a kötelező vizsgálatokat, amelyek kimutatják az agyrázkódást. Feltételezhető, hogy a barcelonai tömegbaleset után akadtak olyanok, akik szinte biztosan enyhén kába állapotban ültek ismét a nyeregbe, ennek lehetséges következményeit pedig jobb nem firtatni.

Noha tudjuk, a MotoGP évtizedekre visszamenőleg az a biznisz, ahol hétvégente valódi hősöket gyártanak a versenyzőkből az orvosok, ahogy tette ezt Dr. Costa is, egyre többen úgy vélik, az ellenőrzésmentes fájdalomcsillapítók és lábra állítások kora lejárt, ilyen fokozott igénybevételnél sokkal jobban oda kellene figyelni a versenyzők fizikai tűrőképességének határaira, és határt szabni a sérüléseknek, valamint azok figyelmen kívül hagyásának. Más kérdés, ha valóban így cselekednének, vajon lenne egészséges versenyző a mezőnyben, vagy legalább olyan, aki többé-kevésbé komolyabb probléma nélkül állna rajthoz? Mert ezek a srácok néha bizony olyan sérülésekkel harcolnak az ezredek és egymás ellen, amelyekkel egy hétköznapi halandó hathetes táppénzét töltené.

Bagnaia féltáv után elkészült, Bezzecchinek egyre nagyobb fájdalmai voltak

Emlékezzünk csak Jorge Lorenzo asseni kulcscsonttörésére, amikor egy műtéttel és két nappal később ismét motoron ült, a versenyen pedig legjobb tízben végzett. Vagy esetleg Loris Capirossi esetére, aki versenyen ugyan nem indult, miután bordája átszúrta a tüdejét, és légmellet kapott Ausztráliában, de ahelyett, hogy a helyi kórházban megvárta volna a gyógyulást, Costa elintézte neki, hogy hazajusson. Így béreltek egy repülőt, amelyben klinikai körülményeket teremtetett, hogy aztán a nyomáskiegyenlítést egy bevezetett dréncső folyamatos mozgatásával érje el, a több mint húsz órás utazás alatt.

Anyagunkban adott viszont még egy topik, amely egészen friss, és sokakat már lázba hozott, ez pedig a Dorna bejelentése, miszerint jövőre Superbike-világbajnoki, azt követően pedig MotoGP-futamot szervezne hazánkban a promóter. Egyszerű nyelvezettel élve igény volna rá, a kérdés csak a megvalósítás és annak mikéntje. A spanyol vállalat kommunikációja alapján, míg a Superbike-versenyt jövőre a Balaton Park Circuit pályán bonyolítanák, addig a MotoGP mezőnye a Hungaroringet látogatná meg egy évvel később, amelynek addigra át kell esnie a szükséges átalakításokon.

Jól hangzik, bár mégis kissé szkeptikusan álltam a kérdéshez. Mert bár mind a Superbike-világbajnokságon, mind a MotoGP-ben vezető posztot betöltő szakemberek bombáztak hasonló kérdésekkel a lehetséges magyar futamot illetően az elmúlt hónapokban, csak tippelni tudtam.

A Balaton Park Circuit kézenfekvő, viszonylag új, és jó az infrastruktúra, hazai motoros körökben mégis megannyi kritikával illették, leginkább a bukóterek mérete miatt. A visszhangok megszüntetése néhány nyílt nap szervezésével könnyen kiküszöbölhető lenne, és talán mindenki megnyugodna. Bár az is tény, a pályának adott esetben az FIM biztonsági tanácsát kell meggyőznie, nem pedig az utca motorosait. E tekintetben kíváncsian várjuk a fejleményeket, de minden bizonnyal jártak már itt Miesből, és megfogalmazták a kéréseiket, a pálya üzemeltetői pedig ígéretet tettek ezek teljesítésére.

A MotoGP bejelentette, Magyarország akár már jövőre fogadhatja a mezőnyt

A Hungaroring mint a MotoGP 2025. évi opciója szintén izgalmas, és valósnak tűnik, hiszen néhány héttel korábban a Magyar Közlönyben mindenki olvashatta, hogy a pályát érintő infrastrukturális és átalakítást érintő beruházások kiemelt besorolást kaptak, ami azt jelenti, ezeket személyesen a miniszerelnök hagyta jóvá.

Ez nagyjából oda vezethet, hogy bármely módosítás végrehajtható, amely a MotoGP-hez szükséges. A nagyobb kérdés talán mégis az, pontosan mire lehet szükség.

Nemrég egy hosszabb beszélgetést folytattam egy, magát megnevezni nem kívánó, motorsportban aktív főmérnök barátommal, aki elárulta, nemrég épp egy hasonló megbeszélésen vett részt, amely szintén egy adott pálya átalakíthatóságáról szólt. A beszámolói szerint a megbeszélés lényege az volt, hogy a megváltozott gazdasági helyzetben a kormányok és a pályákat fenntartó tulajdonosok azt a javaslatot kapták, hogy igyekezzenek minél több olyan megoldást kínálni, amelyekkel egy adott pálya felhasználhatósága egyre sokrétűbb. Gondoltak itt arra, hogy míg egy aréna, mint például a párizsi Bercy, alkalmas lehet akár táncversenyre, jégkorongra, teniszre és szuperkrosszra egyaránt, addig egy autós-motoros pálya a biztonsági követelményeket szem előtt tartva jelenleg nagyon szűk spektrumban mozog. Így például egy Forma–1-es pálya esetében az egyik javaslat az volt: találjanak egy olyan műszaki megoldást, ahol a megfelelő technológiával és kivitelezővel bontás nélkül át lehet alakítani az aszfaltozott bukótereket adott esetben sóderággyá.

Ugyanezen forrás szerint a lokáció azért nem fontos, mert a Dorna, amióta mindkét sorozat jogtulajdonosa, legtöbbször úgy vonul be új területekre, hogy tesztjelleggel először a kevesebb prioritást élvező sorozatot küldik az adott országba, kívülről megfigyelve a lebonyolítást és a buktatókat, majd kizárólag ezt követően érkezhet a MotoGP, amennyiben az előzőleg felmerült követelések teljesültek.

Legendás versenyzők hatalmas felzárkózását hozták az eddigi motoros Magyar Nagydíjak

Persze sokan joggal aggódnak a felmerülő költségek miatt, de alapul véve a Forma–1-es hétvégén tapasztalt elképesztő nézőszámokat, adott esetben egy MotoGP-futam szervezése még rentábilis is lehet, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az NBA-ből igazolt Daniel Rossomondo érkezése óta a sorozat népszerűsége felfelé ível.

Iparkodni viszont érdemes, mert ha jól hallottam, a cseh kormány minden évben tövig rágja a Dorna fülét, hogy visszakapja a MotoGP-t, és állítólag minden erejükkel azon dolgoznak, hogy a tulajdonos Abraham-családot kivásárolják a projektből.

Quartararo izgatottan ugrik az ismeretlenbe, Morbidellinek már nincs vesztenivalója

0

Franco Morbidelli először nyilatkozott az Indiai Nagydíj előtt, amióta bejelentette, hogy a Pramac Ducatinál folytatja a 2024-es szezont. A Yamaha másik sztárpilótája, Fabio Quartararo számára folytatódik a munka a gyári csapatnál.

Quartararo a MotoGP történelmének első Indiai Nagydíja előtt összesítésben a tizenegyedik helyen áll a pontversenyben. A pálya mindenki számára új, mindenki a nulláról indul az egyelőre ismeretlen Buddh International Circuiten.

A helyzet pikantériája, hogy jelenleg nem mindenki jutott el a verseny helyszínére, mert az indiai hatóságok nem tudták kiadni az összes stábtagnak a vízumát. A két yamahás viszont már élvezheti a legendás indiai kultúrát.

Jó megismerni egy új helyet és egy új kultúrát, találkozni az indiai szurkolókkal és versenyezni egy olyan pályán, amelyet még nem ismerek. A jellegét elnézve érdekes pályának tűnik. Meglátjuk, hogyan tudunk teljesíteni” mondta a 24 éves francia.

Sok mindent kipróbáltunk a misanói teszten, néhány egyedi megoldást itt is alkalmazni fogunk. Mindent megteszünk majd a sikerért, mint mindig” tette hozzá a 2021-es világbajnok. Ugyanakkor nem titkolta csalódottságát sem a már említett teszt után. A lengőkaron lévő szárny az egyetlen, amit mostantól használhat az M1-esén, árulta el a Yamaha gyári pilótája.

Csapattársa, Morbidelli Yamaháján sem lesz új konfiguráció. Az olasz versenyző 2024-ben a Prima Pramac Racing Ducati csapatába igazol, ezt hétfőn hivatalosan is megerősítették.

Hivatalos: Franco Morbidelli a Pramachoz igazol

Most, hogy hivatalosan is kiderült, hol fogok versenyezni és tisztán látom a jövőmet, tökéletesen tudok az előttem álló feladatokra fókuszálni” – jelentette ki „Franky”. – Most már teljes mértékben arra tudok koncentrálni, ami a pályán történik, és úgy vezethetek, hogy nincs vesztenivalóm.”

A misanói teszten az a döntés született, hogy maradok a jelenlegi motorkonfigurációnál – szögezte le a 28 éves pilóta, aki Misanóban egy új futóművet és aerodinamikai szárnyakat is kipróbált, de az új motort már nem. – Izgatottan várom, hogy a buddh-i pályán hogyan fogok menni az új aerocsomaggal. Az újdonság mindig érdekes és hasznos tapasztalat a versenyzők és a csapatok számára.”

Folytatódik a vízumbotrány, közleményt adott ki az Indiai Nagydíj szervezője

0

A hétvégi első Indiai Nagydíj szervezője kijelentette, fáradhatatlanul dolgozik az indiai hatóságokkal, hogy a teljes MotoGP stáb vízumot kapjon. Több mint 500 vízumot már kiadtak, ennek ellenére sokan még mindig nem kapták meg a szükséges papírokat a pénteki nyitóedzés előtt a Buddh International Circuitre.

Marc Márquez volt az egyik érintett versenyző, akinek át kellett ütemeznie a repülőjáratait, mert nem tudott vízumot szerezni, azonban a nyolcszoros világbajnok szinte azonnal megkapta, miután megosztotta a hírt a közösségi médiában.

A szervező ügynökség, Uttar Pradesh tartomány kormányának támogatásával együtt bizakodását fejezte ki, hogy az összes érintett eljut az eseményre.

A szervező Fairstreet Sports közleményt adott ki: Tájékoztatást kaptunk a vízumkiadási folyamat késedelmével kapcsolatos jelenlegi problémáról áll a sajtónak eljuttatott közleményükben. Szeretnénk megerősíteni, hogy eltökélten dolgozunk azon, hogy a lehető leggyorsabban megoldjuk a problémát.”

Közel 500 vízumot már engedélyeztettünk, és hamarosan még többet fogunk. Elkötelezett munkatársaink mindent megtesznek annak érdekében, hogy az összes versenyző, csapat, technikai szakember vízumát a lehető leghamarabb kiadják. Ez a kellemetlen incidens váratlanul történt és arra törekszünk, hogy sürgősen orvosoljuk a problémát.”

Az indiai kormány előírja, hogy minden Indiába való beutazást kérő külföldi állampolgár indiai vízumkérelmet nyújtson be, azonban a hirtelen, nagy mennyiségben beérkező vízumkérelmeket az indiai hatóságok nem voltak képesek feldolgozni. A beutazási kérelmeket most kézzel és egyenként kell kiállítani, amelyhez a Fairstreet Sportsnak és a Dornának is aktívan segíteni kell.

Tisztában vagyunk azzal, hogy fontos a zökkenőmentes lebonyolítás minden résztvevő és közreműködő számára, ezért mindenkit arra biztatunk, legyen türelmes és működjön együtt velünk. Mérhetetlenül hálásak vagyunk az indiai kormánynak, a Külügyminisztériumnak, a Belügyminisztériumnak és a tartományi kormánynak a folyamatos támogatásért és koordinációért. Bízunk abban, hogy minden függőben lévő vízumot gyorsan feldolgoznak, és a versenyben érintett összes versenyző és kísérőik időben és biztonságban elérik Indiát.”

Mindez azok után történt, hogy korábban Aleix Espargaró kifejtette aggályait, miszerint a pálya nem elég biztonságos.

Továbbra is vannak kétségek a hamarosan debütáló indiai pályát illetően

A pályát még mindig nem homologizálták a MotoGP számára a versenyhétvége előtt, amely pénteken kezdődik. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) 3501–2017 szabványa meghatározta a versenypálya tervezési követelményeket, a teljesítményre vonatkozó megfelel/nem felel meg kritériumokat, valamint a biztonsági védőfalak homologizációs és tanúsítási folyamatát.

Joan Mir vakon hisz a Hondában, rendkívül merész kijelentést tett

0

Joan Mir már csak árnyéka annak a versenyzőnek, aki a Suzukinál töltött időszakában volt. A MotoGP 2020-as bajnoka az idei szezonban eddig mindössze egyetlen futamon tudott pontot szerezni, méghozzá a portugáliai nyitófordulóban.

A Palma de Mallorcáról származó versenyző semmi pozitívumot nem tud kivenni első szezonjából a Repsol Honda csapatnál; az előszezon óta tapasztalható katasztrofális dinamizmusa még olyan pletykákhoz is vezetett, hogy esetleg idő előtt távozik a HRC-től, méghozzá a 2024-re még elérhető Ducati motorok valamelyikéért. Mir azonban nem hajlandó bedobni a törülközőt, és annak ellenére, hogy 2023 sportszakmai szempontból katasztrofális év volt, szeretné teljesíteni szerződését a japán céggel, és ki tudja, a jövőben arra törekszik, hogy az RC213V-n a bajnoki címért küzdjön.

A Motogp.com adott interjújában Mir kifejtette: „Amikor először teszteltem a motort, rájöttem, hogy rengeteg dolgon kell még javítanom. A szezon első részében a problémák mindig ugyanazok voltak. Az érzés egyre rosszabb és rosszabb lett. Soha nem tudtam kényelmesen érezni magam. Minden alkalommal, amikor megpróbáltam valami mást csinálni, a földön feküdtem.”

Marc Márquez után Mir sincs elragadtatva az új Hondától: Segítségre van szükségünk

„Idén csak a sport legnehezebb részét tapasztalom. A szenvedést, a nyomást, a bukásokat, a sérüléseket… és egyelőre mindenféle jutalom nélkül, csak küzdök a motorral, és próbálom ezt a projektet nagyobbá tenni, hogy a dolgok jól működjenek. Ennek a csapatnak és ennek a márkának a legrosszabb pillanatát éljük, ez a legnagyobb kihívás, amivel egész pályafutásom során szembe kellett néznem.”

„Számomra nagyon nehéz megérteni, hol van a határ ennél a motornál. Néha azért bukhatsz, mert többet követelsz a motortól, mint amennyit az elbír, de volt már sok olyan bukásom is, ahol nem tudjuk, miért történt. Ezt próbáljuk megérteni.”

„Úgy gondolom, hogy a Honda mindent megtesz azért, hogy egy jobb csomagot adjon nekünk. Nem hiszem, hogy evolúcióra van szükségünk, inkább forradalomra, hogy különböző koncepciókat próbáljunk ki. Szeretnék egy bajnoki címet nyerni a Hondával. Szerintem képesek vagyunk rá. Tényleg hiszek ebben a projektben. Ha úgy döntenék, hogy egy másik gyártóhoz megyek, azt gondolnám, hogy nem értem el a célomat. Az én döntésem az, hogy itt maradok.”

Razgatlıoğlu: Sok futam van még hátra, bármi megtörténhet

0

A Yamaha Superbike-sztárja, Toprak Razgatlıoğlu számára az a feladat Aragónban, hogy továbbra is nyomást gyakoroljon Álvaro Bautistára, és reménykedjen abban, hogy a Ducati versenyzője hibázik. A spanyol pálya azonban nem fekszik a Yamahának.

Aragónnal, Portimãóval és Jerezzel már csak három találkozó van hátra a 2023-as Superbike-világbajnokságból. Bár Álvaro Bautista előnye egyértelmű 57 pont, Toprak Razgatlıoğlu az elmúlt kilenc futamból ötöt megnyert, a spanyol csak hármat.

Donington Park után Álvaro Bautista 93 ponttal vezetett a Yamaha versenyzője előtt, de Imolában, Mostban és Magny-Cours-ban a török 36 pontot szerzett. A cél, hogy ezt a tendenciát Spanyolországban is folytassa. Razgatlıoğlu úgy érzi, hogy a bajnoki címért folytatott küzdelemben még bármi lehetséges.

A Yamaha versenyzői úgy vélik, Rea nagyobb hasznukra lesz jövőre, mint Razgatlıoğlu

„Aragón nem egy könnyű pálya, de vannak jó részei. Különösen az utolsó kanyart szeretem, ahol tavaly nagyszerű küzdelmet vívtam Michael Rinaldival. Összeértünk, mint 2015-ben a Superstock 600-as versenyen, ezt nagyon élveztem. 2022-ben rekordidő alatt szereztem meg a pole pozíciót, de a versenyek fontosabbak. Aragónban figyelned kell a gumikra, hogy harcolni tudj. Nem könnyű, de mindent megteszünk majd, és csak előre nézünk futamról futamra. Remélem, hogy a dobogóra állunk és a győzelemért harcolunk, sok futam van még hátra, bármi megtörténhet.”

Tavaly azonban a Yamaha versenyzője csak harmadik helyeket szerzett a futamokon, és még azok is főleg a 2021-es világbajnok képességein múltak, nem a motoron. Idén ezeknél az eredményeknél azonban többre lesz szüksége.

Továbbra sincs minden rendben, a csapatok egy része még mindig nem érkezett meg Indiába

0

Továbbra sem oldódott meg a vízumprobléma a hétvégi Indiai Nagydíj kapcsán, és két gyári MotoGP-csapatról is kijelenthető, hogy alkalmazottainak fele még nem érkezett meg a helyszínre. Az egyik istálló vezetője éles kritikával illette a kereskedelmi jogok tulajdonosát.

Ahogyan arról már többször is beszámoltunk, a vártnál jóval nagyobb problémát okozott a MotoGP, illetve a két kisebb kategória csapatainak, hogy megérkezzenek az első alkalommal megrendezendő Indiai Nagydíj helyszínére. Ennek oka, hogy sokan nehezen vagy egyáltalán nem kapták meg a vízumukat, aminek következtében új repülőjáratot kellett foglalniuk.

Kezdődnek a gondok: aggódnak a csapatoknál, hogy nem tudnak eljutni Indiába

Így járt a Yamaha is, ám a japán gyártó királykategóriás alakulata immáron maradéktalanul odaért. Lin Jarvis ugyanakkor elárulta, a Moto2-ből még vannak hiányzók. „Az egész gyári MotoGP-csapatunk megérkezett Indiába – nyilatkozta a SPEEDWEEK.com-nak a Yamaha ügyvezető igazgatója. – Egyedül a Moto2-es Master Camp istállóból hiányzik a pilóta, Manuel González és egy szerelő. Ők még nem kaptak vízumot, és Spanyolországban ragadtak.”

A Yamaha mellett mellett a gyári alakulatok közül a Ducatitól és az Apriliától ért már oda mindenki. „Szerencsénk volt, a Ducati csapatának minden tagja és versenyzője megérkezett Indiába” – fogalmazott Paolo Ciabatti, a bolognaiak gyári alakulatának sportigazgatója. „A csapatunk minden tagja itt van – jelentette ki Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója. – Néhányan azonban egy nap késéssel érkeztek meg.”

Rajtuk kívül az LCR Hondáról és az RNF Apriliáról lehet tudni biztosan, hogy megoldották az esetleges problémákat. Hogy pontosan hány csapat, illetve a körülbelül kétezer beutazóból hány személy érintett, azt nem tudni, de a jelentések szerint a versenyzők közül sem érkezett még meg mindenki. Ami pedig a másik két gyári istállót illeti, a Repsol Honda és a Red Bull KTM stábjának mintegy 50 százaléka tartózkodott még Európában szerdán reggel.

„Micsoda utazás [volt]! – kezdte az egykor a 125 köbcentiméteres géposztályban versenyző Manfred Geissler, aki jelenleg Brad Binder adatmérnökeként dolgozik. – Nem volt vízumom, amíg az utasfelvétel be nem zárt a müncheni reptéren. Aztán megjött a vízum. Visszamentem az utasfelvételi pulthoz, és meggyőztem őket, hogy vegyenek fel. Aztán felhívták a felügyelőt, aki zöld utat adott, hogy feladhassam a csomagomat, de nem volt garancia arra, hogy megérkezik. Ez huszonöt perccel az indulás előtt történt. A poggyászom megérkezett, de a csapatunk több mint fele hiányzik.”

Teljes káosz és bohózat: veszélyben lehet az Indiai Nagydíj a késlekedő vízumok miatt

Az teljesen egyértelmű, hogy a beutazással kapcsolatos kihívások jóval nagyobbak voltak, mint arra a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna számított. „Ennek a nagydíjnak eddig katasztrofális a szervezése – jelentette ki egy meg nem nevezett csapatmenedzser. – A Dorna súlyosan alulbecsülte az indiai bürokrácia bonyolultságát. Meglepődtünk, hogy a Dorna magukra hagyta a csapatokat a vízumproblémákkal és az adózással kapcsolatos gondokkal.”

Ráadásul nem ez az egyetlen tényező, amely aggodalomra adhat okoz a helyszínt illetően. A Dorna és a csapatokat tömörítő szakszervezet, az IRTA azt javasolta az istállóknak, hogy gondosan zárják el a vendéglátóegységet, az irodát és az öltözőt, mert előfordul, hogy a helyiek ezeket az épületeket használják éjszakára. Emellett pedig ott vannak a túlzott transzfer- és szállásárak. A Honda Racing Corporation állítólag 28 ezer eurót, azaz több mint 10 millió forintot fizet a transzferért, de még a Moto3-ban szereplő Prüstel GP-nek is 8 ezer euróba kerül. Autót pedig nem lehet bérelni, ugyanis az ottani törvények szerint ez a külföldiek számára tilos.

Legendás versenyzők hatalmas felzárkózását hozták az eddigi motoros Magyar Nagydíjak

0

Elképzelhető, hogy hamarosan újra lesz Magyar Nagydíj a MotoGP-ben, ennek kapcsán felidéztük az eddigi két hazánkban rendezett királykategóriás futamot. Mick Doohan pályafutása első, míg Eddie Lawson utolsó futamgyőzelmét aratta a Hungaroringen.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a MotoGP bejelentette, hogy dolgoznak azon, hogy hamarosan visszahozzák a Magyar Nagydíjat a versenynaptárba. A tervek szerint ez úgy fog megtörténni, hogy a Balaton Park Circuit tartalékhelyszín lesz a jövő évi versenynaptárban, majd 2025-ben a Hungaroringre fog ellátogatni a mezőny.

Frissítés: ezen cikkünk publikálása után nagyjából egy évvel kiderült, hogy 2025-ben mégis a balatonfőkajári aszfaltcsík ad majd otthont a Magyar Nagydíjnak.

Hivatalos: Magyarországra látogat a MotoGP és a Superbike-világbajnokság

A gyorsaságimotoros-világbajnokságok történetében hazánk eddig kétszer fogadta a mezőnyt, mindkét alkalommal a mogyoródi pályán. Egyik sem a közelmúltban volt, hiszen 1990-ig, illetve 1992-ig kell visszamennünk az időben. Mi pedig ezt meg is tesszük, és felidézzük az 500 köbcentiméteres kategória futamait, amelyek egyaránt fordulatosan alakultak.

Az 1990-es idényben a tizennegyedik, vagyis az utolsó előtti viadal volt a sorban. A világbajnoki címért már nem zajlott csata, hiszen az előző, brnói fordulóban Wayne Rainey előnye behozhatatlanná vált Kevin Schwantz-cal szemben, így előbbi először ért fel a csúcsra a királykategóriában. A pole pozíciót az akkor másodéves Mick Doohan szerezte meg, mellőle a négyszeres bajnok Eddie Lawson, Schwantz és Rainey indulhattak.

A későbbi ötszörös világbajnoknak nem sikerült jól a rajt, hiszen az említett versenyzőkön kívül még honfitársa, Wayne Gardner is elment mellette. Mögöttük a 2-es kanyarban Christian Sarron megelőzte Alex Barrost, a nyolcadik helyen álló Randy Mamola pedig a kijáratnál kis híján highside-ot mutatott be. Ezt végül elkerülte, de kisodródott a 3-as kanyar kavicságyába, majd el is esett. Mindez azért is volt szomorú, mert ez volt az utolsó versenye a Cagivával, hiszen Phillip Islandre már nem utazott el, 1991-ben pedig nem volt tagja a mezőnynek.

Doohan egy ideig az ötödik helyen haladt, majd a szélárnyéknak köszönhetően a célegyenesben megelőzte csapattársát. Ezt követően tovább zárkózott, majd Schwantzot és Lawsont is maga mögé utasította, utóbbi hibázott is. Végül Rainey-t is utolérte, aki nem is tudott visszatámadni, mivel motorja meghibásodott. Az az évi világbajnoknak az volt az egyetlen kiesése és egyben az egyetlen alkalom, amikor nem zárt a dobogón a szezonban, míg Doohan pályafutása első győzelmét aratta, amelyet később még 53 diadal követett. (A futam egy részének összefoglalóját ITT lehet megnézni.)

Két évvel később Doug Chandler szerezte meg a pole pozíciót, a rajtot viszont nem ő, hanem a 250 köbcentis kategória két évvel korábbi futamát megnyerő John Kocinski kapta el a legjobban. Azonban mindez hiábavaló volt, ugyanis a szakadó eső miatt piros zászlóval megszakították a futamot. Az újraindításnál pedig már sehol nem volt, akkor Lawson volt az, aki a második sorból ágyúgolyóként lőtt ki.

Igen ám, de a négyszeres világbajnok az élmezőny többi tagjával ellentétben vágott slickeket tett fel, és a pálya akkor még túl vizes volt ahhoz, hogy ott is maradjon. A vezetést előbb Mamola vette át, mögötte pedig Rainey megelőzte Schwantzot, ami a világbajnoki csata miatt tűnt kulcsfontosságúnak

A következő körökben Chandler visszatért az élmezőnybe, sőt, mindhárom éllovast megelőzve át is vette a vezetést. Lawson eközben nagyon lemaradt, és egészen a hetedik helyig zuhant vissza, hátránya pedig 50 másodpercnél is nagyobb volt. A pálya azonban elkezdett felszáradni, így eljött az ő ideje, és sorra repesztette a leggyorsabb köröket, miközben a hátsó régiókban sokan gumit cseréltek.

Lawson nagyon könnyedén jött át a mezőnyön, és hét körrel a vége előtt már a második helyen motorozott, de hátránya 10 másodperc körül volt Chandlerhez képest. Két és fél körrel a cél előtt azonban utolérte, majd a 6-os kanyarban meg is előzte Chandlert, és a végén több mint 14 másodperccel legyőzte honfitársát. Lawson pályafutása harmincegyedik, egyben utolsó győzelmét szerezte, a Cagivának viszont ez volt az első diadala a királykategóriában. Ami a második helyezettet illeti, Chandler szintén először állhatott volna a dobogó tetején, és ez később sem jött össze neki az 500-asok között.

A harmadik helyen Mamola ért célba, míg a negyedik Schwantz lett, aki a végén visszaelőzte Rainey-t. Nem véletlen, hogy a leintés után úgy fogalmazott, hogy számára ez győzelemként ér fel, hiszen ezzel 14 pontra növelte előnyét vele szemben. (Az összetettet akkor még toronymagasan Doohan vezette, de ő az előző, asseni hétvégén súlyos sérülést szenvedett.) Év végén azonban Rainey örülhetett, Schwantz pedig csak a negyedik lett, de a következő évben már ő ért fel a csúcsra. (Az újraindítástól számított teljes futamot ITT lehet megnézni.)

Elszomorító mérföldkőhöz érkezik Marc Márquez az indiai hétvége vasárnapján

0

Marc Márquez kénytelen volt egy nappal elhalasztani indiai útját, mert a HRC csapat mintegy 30 másik tagjához hasonlóan ő sem kapott még vízumot az induláshoz, amit valójában keddre terveztek.

A MotoGP szupersztárja már nagyon várja a Buddh International Circuit MotoGP-premierjét: „Nagyon szeretnék már találkozni az indiai szurkolókkal. Mindig gyönyörű pillanat, amikor egy új országba, új emberekhez és új rajongókhoz visszük a MotoGP-t, hogy megoszthassuk velük a sportunkat és a szenvedélyünket.”

A 30 éves spanyol, aki jelenleg csak 19. a világbajnokságban, ugyanakkor tudja: „Sokat kell majd dolgoznunk, hogy mindent megértsünk a pályáról és a saját helyzetünkről a motorral kapcsolatban. A cél egy újabb olyan hétvége, mint Misanóban, napról napra építkezni és két jó versenyt futni.”

Figyelemre méltó, hogy az Indiai Nagydíj vasárnapi futamán pontosan 700 nap telik el azóta, hogy Márquez 2021. október 24-én, az Emilia Romagna GP-n, Misanóban eddigi utolsó MotoGP-győzelmét aratta.

Marini egyszerű okból nem hagyná ott a Hondát Marc Márquez helyében

Az 59-szeres MotoGP-győztes és hatszoros világbajnok a királykategóriában legutóbb a szezon legjobb eredményét érte el egy teljes távú GP-futamon Misanóban, ahol a hetedik helyen végzett.

Az ezt követő hétfői teszt csalódást okozott, amit Márquez egyértelművé tett, de legalább egy pillantás a motoros világbajnokság történelemkönyvébe a Honda gyári versenyzője mellett szól az első indiai GP előtt. Ha új pályák kerültek is a naptárba, a MotoGP-s pályafutása során már háromszor nyert premiert: 2013-ban az Austin melletti COTA-ban (Texas), 2014-ben a Termas de Río Hondóban (Argentína) és 2018-ban Buriramban (Thaiföld).

Testvére, Álex Márquez megerősítette a jelenlegi MotoGP-pilóták véleményét a Buddh International Circuit kapcsán: „A Ducati versenyzői biztosan gyorsak lesznek. Miller, Binder és Marc azok a pilóták rajtuk kívül, akik azonban egy kicsit jobban tudnak alkalmazkodni.”

Marc Márquez viszont így nyilatkozott, amikor az első indiai futam győzteséről kérdezték: „Ha fogadnom kellene, Pecco Bagnaiára tenném a pénzem, mert ő ünnepelhette a legtöbb győzelmet ebben a szezonban. Szóval biztosra megyek.”

Bezzecchi az indiai hétvége előtt: Nem lesz könnyű, de mindannyian egy csónakban evezünk

0

Marco Bezzecchi kificamította a bal hüvelykujját a barcelonai rajtbalesetben. A Mooney VR46 versenyzőjének Misanóban meg kellett küzdenie az utóhatásokkal, de így is sikerült két második helyet szereznie hazai közönsége előtt. Az ezt követő hétfői tesztet azonban kihagyta.

A világbajnoki bronzérmes versenyző a hét állomásos ázsiai túra előfutamának számító Indiai GP előtt a következőkről számolt be: „Arra használtam ezeket a napokat, hogy a lehető legjobban felépüljek a kézsérülésből. Jobban érzem magam és motivált vagyok.”

„Misano nagyszerű hétvége volt, nagyon stabilak voltunk és mindkét futamon a dobogón végeztünk. India mindenki számára új helyszín lesz, sok mindent kell majd csinálni és megérteni az elrendezéstől, az aszfalt állapotától a gumiválasztáson át a hőmérsékletig. Keményen fogunk dolgozni, hogy rögtön alkalmazkodni tudjunk.”

Bagnaia féltáv után elkészült, Bezzecchinek egyre nagyobb fájdalmai voltak

A MotoGP versenyzőit legutóbb Misanóban ismét biztosították arról, hogy a Delhi melletti Greater Noidában található ismeretlen pálya, amelyet eredetileg Herman Tilke tervezett a Forma-1 számára, minden szükséges követelménynek megfelel egy motoros nagydíjhoz.

„A Biztonsági Bizottságban ülésén volt róla szó, és megnéztünk néhány videót a pályáról, a biztonsági előírások szempontjából is. A pálya nagyon szépnek tűnik. Természetesen volt még mit dolgozni rajta, de kíváncsi vagyok. Mindig jó egy új pályára jönni. Szóval mindannyian a maximumot fogjuk nyújtani. Én mindent beleadok majd, mint mindig, és remélem, hogy jól fogom érezni magam, és egy szép versenyt tudok majd futni.”

Amit tudni lehet: A BIC (Buddh International Circuit) jelenlegi pálya vonalvezetése 5,010 km hosszú, a leghosszabb egyenes 1220 m hosszú. A pálya elrendezését gyorsnak és gördülékenynek írják le, nyolc jobbos és öt balos kanyarral.

Annak érdekében, hogy jobban tudjanak alkalmazkodni a mindenki számára új pályához, pénteken minden géposztály több edzésidőt kap. Feltéve persze, hogy a vízumproblémák ellenére minden csapattag és versenyző időben megérkezik Indiába.