back to top
2025. augusztus 21. 05:21
Kezdőlap Blog Oldal 481

Razgatlıoğlu ott folytatja, ahol abbahagyta, Bautista helyzete egyelőre kilátástalan

0

Toprak Razgatlıoğlu szárnyalása tovább folytatódik Mostban. A világbajnok, Álvaro Bautista katasztrofálisan kezdte a hétvégét, sem vizes körülmények között, sem szárazon nem jött ki neki a lépés. A BMW-k pedig óriási meglepetést okoztak a harmadik szabadedzésen.

Négy motorral a top 8-ban, a 2023-as Superbike-világbajnokság második edzését Mostban a Yamaha és a Ducati uralta. Toprak  Razgatlıoğlunak sikerült a legjobban a péntek, azonban az első 15 helyezett mindössze egy másodpercen belül volt egymáshoz képest.

A vizes pályán tartott első edzés csak arra volt jó, hogy a Superbike-pilóták képet kapjanak a pályáról. Az Autodrom Most 40. évfordulója alkalmából a 4-es, 11-es és 21-es kanyarokban felújítást végeztek. A biztonság szempontjából legfontosabb változtatást a 21-es kanyarban történt.

A délután 3 órakor kezdődő második edzésen ideálisak voltak a körülmények. A 25 fokos hőmérséklet és a laza felhőtakaró kellemes változatosságot jelent a két héttel ezelőtti imolai hőség után. Alex Lowes már az első gyors körén 0,5 másodperccel gyorsabb volt, mint Scott Redding délelőtt. Az első 1:33 alatti időt Jonathan Rea érte el.

A BMW számára viszont nem indult túl jól a második edzés: Michael van der Mark bukott, Garrett Gerloff pedig átszelte a kavicságyat. A holland, aki már délelőtt is csak négy kört tett meg, nem tudta folytatni az edzést, mert motorja túlságosan megsérült.

A jó körülmények ellenére a Superbike-pilóták 20 perc után még mindig messze voltak a legjobb időktől. A leggyorsabb kör egyébként Toprak Razgatlıoğlu nevéhez fűződik, amit 2022-ben a Superpole futamban futott (1:31,180) . A pole rekordot tavaly Rea állította fel 1:30,947-es idővel. Az edzés feléhez közeledve még mindig Rea vezetett, akit Lowes, Axel Bassani, Toprak  Razgatlıoğlu, Gerloff, Redding, Loris Baz és Dominique Aegerter követett.

Razgatlıoğlu 1:32,367-es  idővel harangozta be az edzés utolsó etapját. Mindössze 0,012 másodperccel volt lassabb a török GRT Yamaha pilótájánál Remy Gardner, akit a Ducati versenyzői Danilo Petrucci, Michael Rinaldi, Axel Bassani és Álvaro Bautista követtek. Az első nyolc helyezettet a Yamaha versenyzői, Andrea Locatelli és Dominique Aegerter egészítették ki.

A BMW két versenyzője, Garrett Gerloff és Scott Redding másnap délelőtt meglepetésre az 1. és 2. helyen végzett. Álvaro Bautista és Jonathan Rea mindössze a 11. és 14. helyen zárt.

A Superbike-világbajnokság első szabadedzése Mostban péntek délelőtt zajlott, felszáradó pályán, ezért az idők nem voltak sokatmondóak. A szombat délelőtti 30 perces FP3 napsütésben és 27 Celsius-fokos aszfalthőmérsékletben zajlott, már a második gyors körben a pénteki idők szintjén voltak a versenyzők. A Yamaha gyári versenyzője, Andrea Locatelli már öt perc után 1:32,100-as idővel jelentősen gyorsabb volt pénteki legjobbjánál, féltávnál a Barni Ducati versenyzője, Danilo Petrucci vette át a vezetést.

Végül a texasi Gerloff volt az, aki meglepetésre a leggyorsabb időt motorozta, 0,007 másodperccel megelőzve BMW-s kollégáját, Scott Reddinget.

A visszatérő Michael van der Mark, aki pénteken csak öt kört tett meg az FP1 vegyes körülményei, a BMW műszaki problémái és az FP2 elején történt bukása miatt, végül többet motorozhatott, és a 18. helyen végzett a 24 fős mezőnyben.

Az időmérő edzés kezdetén Razgatlıoğlu állt az élre. Bautista mindössze a kifejezetten szerénynek mondható 14. helyen rótta a köröket. Bassani és Gerloff motorozott a második és harmadik helyen, Rea viszont az utolsó 5 percben képes volt robbantani, és feljött török versenytársa mögé, de alig néhány perccel a leintés előtt mégis eldobta Kawasakiját. A második helyen Gardner váltotta Rea-t, majd Razgatlıoğlu új pályacsúcsot futott.

Végül Bautistának sikerült némiképp javítania, a 8. helyről várja a folytatást. Razgatlıoğlu az edzés végéig már nem talált legyőzőre. Bassani és Petrucci fért még be a török mellé az első sorba.

A leintés után Bassani körét elvették, így csak az ötödik helyről kezdheti majd meg a futamot délután.

Az időmérő végeredménye: 

Egész nap sírt a fájdalomtól műtétje után Álex Rins

0

Álex Rins beszámolt a mugellói balesete utáni időszakról. A spanyol versenyző beszélt a legrosszabb időszakról, arról, hogy mostani felesége felajánlotta neki az esküvő elhalasztását, és hogy miért nem tekint nyárként a mostani időszakra.

Álex Rins a mugellói sprintfutamon szenvedett súlyos balesetet, aminek következtében eltört a síp- és a szárkapocscsontja. A 27 éves motoros a Sachsenringen és Assenben sem lehetett ott, ahogyan a soron következő Brit Nagydíjat is ki kellett hagynia. Csapata, az LCR Honda most egy rövid videót tett közzé, amelyben pilótájuk beszámol a rehabilitáció részleteiről.

Rins a mugellói pálya 8-as kanyarjában, vagyis az Arrabbiata 1-ben bukott. A spanyol versenyző honfitársát, Aleix Espargarót üldözte, és az előző körben gyorsabb volt nála. Azonban túlságosan agresszívan gyorsított ki, aminek esés lett a vége, ráadásul borzasztóan szerencsétlen módon ért földet. Az eset után természetesen kórházba szállították.

Firenzében megműtötték a sérült jobb lábát, és ezt követően jött a legrosszabb időszak. Miután ugyanis felébredt, egy idő múlva elmúlt a fájdalomcsillapító hatása, ami elképesztő fájdalmat idézett elő nála. Rins Elmondása szerint egész nap sírt emiatt. Később Madridba szállították, ahol szintén megműtötték.

Összesen 16 napot töltött a két kórházban, mielőtt hazaengedték, hogy andorrai otthonában folytassa a lábadozást. Rins úgy véli, ekkor jött el az a pillanat, amikor már látta a fényt az alagút végén. Persze a jobb lábára a mai napig nem állhatott rá újra, még vízben sem, így vagy tolószékben vagy mankóval közlekedik.

Így telt az esküvője is, amely a múlt héten zajlott le. Rins Alexandra Perezt vette feleségül, akitől 2021-ben már született egy fia. Mint kiderült, az akkori menyasszony felajánlotta neki, hogy halasszák el az egészet, de Rins nem fogadta el. Még úgy sem, hogy biztosan nem így képzelte el élete egyik legfontosabb eseményét.

Tolószékben házasodott meg a súlyos sérüléséből lábadozó Rins (kép)

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, Rins napjai gyógytornával, illetve különböző terápiás gyakorlatokkal telnek. Többek között hiperbárkamrát is használ, melynek lényege, hogy megnövelt légnyomáson eddzék a tüdőt. Ennek kapcsán elárulta, hogy nem tekinti nyárnak a mostani időszakot. „Ezzel a lábbal nincs nyár, mert a nyár számomra a strandot és a kikapcsolódást jelenti” – fogalmazott.

Ami a lehetséges visszatérést illeti, ez legjobb esetben is az Osztrák Nagydíj augusztus 18-a és 20-a között esedékes hétvégéjén fog megtörténni, legalábbis Lucio Cecchinello, az LCR csapatfőnöke szerint. Rins ugyanakkor csak a silverstone-i verseny utáni héten állhat rá először a jobb lábára, onnan pedig még meglehetősen sok lépés van a motorversenyzésig.

Kis híján minden másképp alakult – így lett majdnem a Forma–1-es pilóta Agostini

0

Giacomo Agostini nemrég felidézte, hogy a Ferrari alapítója, Enzo Ferrari még a sikerkorszaka hajnalán ülést ajánlott neki a Forma–1-ben. A későbbi tizenötszörös világbajnok nagyon komolyan el is gondolkozott az ajánlaton.

Giacomo Agostini sok tekintetben a mai napig minden idők legeredményesebb motorversenyzője. Övé a legtöbb gyorsaságimotoros-világbajnoki cím (15), amit aligha fognak akár csak megközelíteni is, ahogyan a királykategóriában is ő ért a csúcsra a legtöbbször (8). Ebből hetet zsinórban szerzett, és minden géposztályt figyelembe véve a legtöbb futamgyőzelem is az övé (122). Emellett azt az egyedülálló teljesítményt is magáénak tudhatja, hogy 1968 és 1970 között mind a 350, mind az 500 köbcentisek között minden versenyt megnyert, amelyen elindult.

Azonban egyszer nagyon közel került ahhoz, hogy minden másképp alakuljon. 1966 és 1967 között egy Ferrari Dino 206 Berlinettát, vagyis a Scuderia egyik sportkocsiját tesztelte. Mindez nem volt véletlen, ugyanis a csapatot alapító és irányító Enzo Ferrari felajánlotta neki, hogy igazoljon át a Forma–1-be. Ez akkoriban nem lett volna egyedi eset, hiszen John Surtees a négykerekűek között is vb-címet nyert, és Mike Hailwood (a fenti képen balra) is kipróbálta magát az F1-ben.

„Ferrari rávett, hogy kipróbáljak egy autót – idézte fel Agostini a Motorsport.com francia kiadásának. – Modenában rendszeresen találkoztam vele, mert a Ferrari ugyanazon a pályán tesztelt, mint én. Ő javasolta nekem, én elvégeztem a tesztet, és néhány napig gondolkodtam rajta. Rengeteg gondolat [cikázott a fejemben]. A Ferrari, amely felajánl egy autót…”

500 ccm, Giacomo Agostini, MV Agusta
Agostini végül maradt a motorozásnál, és abban lett legenda (Fotó: Wikimedia Commons)

Az olasz legenda nagyon sokat agyalt a döntésen, de végül nem fogadta el az ajánlatot, mondván, a szíve mindig is a motoroké volt. A sokszor rendkívül szigorú Commendatore pedig tiszteletben tartotta mindezt. A most 81 esztendős exmotoros pedig aligha bánta meg a döntést, hiszen még csak ezután vált a sportág megkérdőjelezhetetlen legendájává.

„Születésem óta két kerékben gondolkodtam, nem négyben, miért árulnám el most, hogy sikeres vagyok, hogy győzök, és minden vasárnap felállok a dobogóra? – emlékezett vissza az akkori gondolataira. – Miért hagynék ott valamit, amiről születésem óta álmodozom? Nem autókról álmodtam, hanem motorokról. Szóval azt mondtam, hogy »nem, be kell érnem azzal, amim van, és maradnom kell ott [ahol vagyok]«. Leginkább a két kerék iránti szeretetemre gondoltam. Miért nem négy kerékre gondoltam, hanem kettőre, és miért kéne elhagynom azt? Amikor találkoztam [Ferrarival], ő ezt értékelte, és azt mondta, hogy »megértelek«. Megértette, hogy mennyire komolyan gondolom.”

Motoros pályafutása után azonban Agostini mégiscsak versenyzett Forma–1-es autókkal, hiszen 1979-ben és 1980-ban egy Williams FW06-ossal elindult a brit bajnokságban. Ott több dobogót is szerzett, ahogyan a Forma–2-ben is. Később azonban visszatért a kétkerekűekhez, és a gyári Yamaha csapatfőnöke lett, ebben a minőségében pedig három világbajnoki címet nyert Eddie Lawsonnal. Később a Cagivát is irányította, egészen annak 1994-es megszűnéséig.

Könnyebb dolguk van a MotoGP mostani versenyzőinek, de ez nem mindegyiküknek tetszik

0

Nakagami Takaaki szerint a MotoGP rengeteget változott a sorozatban eltöltött időszaka alatt, és nem feltétlenül a jó irányba. Az LCR versenyzője szerint manapság túlságosan is könnyű vezetni a motorokat.

Az utóbbi időben rengetegen megfogalmazták, hogy a MotoGP rengeteget változott az elmúlt években, ami a technikai szempontokat illeti. Az aerodinamika sokkal inkább előtérbe került, és a versenygépeken egyre több szárnyelem jelenik meg. Ezzel párhuzamosan a pilóták több segédeszközt is használhatnak, ilyen például a magasságállító.

A változás olyannyira szembetűnő, hogy még a királykategóriában a hatodik idényét töltő Nakagami Takaaki számára is ég és föld a különbség. A japán pilóta 2018-ban debütált a MotoGP-ben, amikor a fent említett technológia még csak gyerekcipőben járt. Mostanra viszont jelentősen módosultak a motorok, és emiatt a vezetési stíluson is alakítaniuk kellett a mezőny tagjainak.

„Mindkettő sokat változott, és továbbra is változik – válaszolta a SPEEDWEEK.com-nak arra a kérdésre, hogy a motor és a vezetési stílus is sokat módosult-e. – Fejlődünk, és a köridők egyre jobbak és jobbak. Ez a végsebességen is látszik. Egy másik márka versenyzője 366 kilométer per órát ért el. Ez őrület. A motorok több szárnnyal és a pilótákat segítő eszközzel rendelkeznek. Emlékszem, amikor először ültem MotoGP-motorra. Ez 2018-ban volt, és akkor még nem voltak nagy szárnyak vagy eszközök, semmi. Könnyebb volt a vezetés. [Bizonyos szempontból] nehezebb volt, mert kigyorsítás közben nagyon kellett figyelni az elejére. Ha összehasonlítjuk a teljesítményt, most többet lehet használni a jobb tapadás és az aerodinamika nagyobb hatása miatt. Az ember egyre gyorsabb és gyorsabb lesz, de ha arról az érzésről van szó, amely a pilótában régen benne volt, én inkább a »régi iskolát« kedvelem. Mert végső soron a versenyző erőfeszítését jutalmazta, és ez most másképp van.”

Stoner kifakadt: A MotoGP jelenleg kiábrándító, az összes sz*rságnak mennie kell

Legyen szó bármilyen technikai sportágról, amennyiben az követi a technológia fejlődését, az általában azzal jár, hogy a versenyzőknek megkönnyítik a dolgukat. Ennek következtében viszont, ahogyan arra Nakagami is utalt, a pilótáknak egyre kisebb a szerepe az eredményekben, és a siker nagyobb arányban múlik a technikán. Nemrég Maverick Viñales fogalmazta meg, hogy a mai gépeket könnyebb vezetni, amivel ellenfele is egyetértett.

„Igen, az elektronika miatt – felelte a 31 éves versenyző. – Minden javult: a motor, az erőforrás, a tapadás. A legtöbb pályán nincsenek problémák az egykerekezésből, ami én személy szerint nem szeretek. Ez most már nagyon más. Emlékszem az első évemre a MotoGP-ben. Minden egyes kanyarkijáratnál pánikba estem, hogy nem állok készen időben a következő kanyarra. Az első kerék mindig a levegőben volt, az egész testemet előre kellett dobnom, hogy az első kerék visszamenjen az aszfaltra. Most az ember megnyom egy kart, és ennyi. Maradok abban a pozícióban, amelyben voltam, és nem kell mozgatnom a testemet. Szóval értem, mire gondol Maverick. Mert ez, hogy is mondjam, túl könnyű, túlságosan sokat segít a motor.”

Az elmúlt hónapokban számos kritika érte a MotoGP jelenlegi irányát technikai fronton, és nem csak a könnyebb vezethetőség miatt. A szárnyaknak ugyanis az az egyik nemkívánatos következményük, hogy megnehezítik az előzést, pontosabban az elöl haladó követését. Mások pedig a biztonsági szempontokat említették, mondván, hogy ezek a motorok már-már veszélyesen nagy sebességre képesek, és ha nem lesz változás, akkor ez csak növekedni fog.

Acosta szerint még Marc Márqueznél is nagyobb figyelmet kapott 16 évesen

0

Pedro Acosta felidézte, hogy fiatalon mennyire nehéz volt elviselnie a rá háruló óriási figyelmet, ugyanakkor megérti a szurkolókat. A 19 éves versenyző úgy véli, ha a jogtulajdonos nem változtat a stratégiáján, nehéz idők várnak a MotoGP-re, illetve annak pilótáira.

Pedro Acosta jövőre a MotoGP-ben fog debütálni, a kérdés már csak az, hogy melyik csapatnál. A 19 éves motorost az utánpótlás-kategóriák talán legnagyobb tehetségének tartják, és sokan azt várják tőle, hogy ő legyen a sportág következő szupersztárja, és lépjen Valentino Rossi, Jorge Lorenzo vagy éppen Marc Márquez nyomdokaiba.

A MotoGP-ben szerepel jövőre az egyik legnagyobb tehetség, Pedro Acosta

A spanyol pilótának már nagyon fiatalon hatalmas jövőt jósoltak, és ennek megfelelően óriási figyelem hárult rá. 2021-ben, mindössze 16 évesen mutatkozott be a Moto3-as világbajnokság mezőnyében, és már akkor is rengeteg kamera pásztázta minden mozdulatát. Ezt nyilvánvalóan nehéz volt kezelnie, másfelől viszont megérti, hogy a szurkolók kíváncsiak a pilótákra.

„Nem gondolkodom ezen – válaszolta a SPEEDWEEK.com-nak arra a kérdésre, hogy ő lehet-e a MotoGP következő állócsillaga. – Ha a Moto3-ban nem kaptam volna ekkora figyelmet, akkor az emberek talán elgondolkodnának az ilyen dolgokon. Képzelje el, tizenhat éves voltam, bekerültem a Moto3-ba, és hirtelen több kamera vett, mint Marc Márquezt vagy Fabio Quartararót. Egész nap követett egy kamera. Az emberek megőrültek, különösen Spanyolországban. Ez sokkal nehezebb volt, mint most, majdnem húszévesen. Azonban meg kell értenünk az embereket, ők rajongók, és mi lehetünk a hőseik. Szóval meg kell értenünk, hogy amikor az emberek eljönnek egy futamra, fotókat akarnak, meg mindent. Ez része a munkának.”

Ami Acosta jövőjét illeti, azt még nem lehet tudni, hogy melyik csapat színeiben mutatkozik be. A KTM több módon is megpróbált szerezni magának egy második szatellitcsapatot, ám úgy néz ki, hogy a jövő évre vonatkozóan ez a próbálkozás kudarcba fulladt. Így viszont valamelyik pilótájuk feláldozásával kell helyet csinálniuk Acostának, és a legutóbbi hírek szerint ez a versenyző Augusto Fernández lesz, akit az LCR Hondánál „parkoltathatnak”.

Mégis távoznia kell a MotoGP újoncának Acosta kedvéért?

A hosszabb távú jövővel kapcsolatban pedig nagy kérdés, hogy Acosta el tud-e jutni a közelmúlt nagyjainak szintjére. Ez pedig nem csupán a pályán elért eredményein múlik, hanem azon is, hogy a MotoGP általánosságban mennyire lesz ismert, illetve népszerű a következő években. Acosta szerint a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna nem halad jó úton ezen a téren azzal, hogy a legtöbb országban, többek között Magyarországon is valamilyen módon fizetni kell azért, hogy az ember nézhesse a pályán zajló eseményeket.

„Megértem, hogy a Dorna vonzóbbá akarja tenni a sportágat a fiatalok számára – fogalmazott. – Azonban van egy problémánk: az embereknek fizetniük kell azért, hogy a tévében nézhessék a versenyeket. Ez nem jó. Emlékszem, amikor kicsi voltam, minden étteremben lehetett nézni a futamokat a tévében ebédidőben. Lehet, hogy az ember nem kedvelte, lehet, hogy nem érdekelte annyira, hogy kövesse a versenyeket, de mindig látta a futamokat. Tudta, ki az a Dani Pedrosa, Valentino Rossi, Cal Crutchlow. Hogyan fogjuk manapság elérni, hogy az emberek megismerjék a MotoGP-t, ha nem adunk mindenkinek lehetőséget, hogy lássa? Például egy kétgyerekes családban, ha az anya nem dolgozik, hanem csak az apa, akkor az első dolog, amit tesznek, hogy lemondják a fizetős tévét, a Netflixet és az ilyen dolgokat. Azt hiszem, nehéz idők jönnek.”

Augusto Fernández elárulta, miért hasznos számára Pedrosa jelenléte a KTM-nél

0

Augusto Fernández méltatta Dani Pedrosát, és nem csak a sebessége miatt. A MotoGP újonca azt is kiemelte, hogy vezetési stílusából adódóan honfitársa adatait sokkal könnyebb megérteni, mint a gyári versenyzőkéit.

Augusto Fernández az idei évben mutatkozott be a MotoGP-ben mint a szezon egyetlen újonca. A 25 éves versenyző debütáló szezonja eddig nem mondható rossznak, hiszen az első nyolc forduló mindegyikén pontot szerzett. Le Mans-ban pedig egyenesen kiválóan szerepelt, és a negyedik helyet szerezte meg a Francia Nagydíj főfutamán.

Az újoncok esetében kifejezetten fontos, hogy az adott gyártó tapasztaltabb pilótáitól ellessen ezt-azt, amit leginkább a telemetriai adatokon keresztül tud megtenni. Pol Espargaró a szezonnyitó hétvégén megsérült, így Fernández rá eddig nem számíthatott ilyen téren, ellentétben a KTM két gyári pilótájával, Brad Binderrel és Jack Millerrel. Ő azonban nem ezt a párost emelte ki, hanem az osztrákok tesztpilótáját, Dani Pedrosát.

„Hogy őszinte legyek, nekem az segített a legtöbbet, amikor Dani a pályán volt – nyilatkozta a DAZN műsorában. – Nagyon finom a vezetési stílusa, és a telemetriai adatok is mutatják, hogy mennyire gyors. Ahogyan Jerezben is láttuk, nagyon gyors, ugyanolyan gyors, mint a gyári pilóták, vagy még gyorsabb, de úgy, hogy könnyebb megérteni.”

Újabb futamon fog versenyezni Dani Pedrosa

Pedrosa eddig egyetlen hétvégén, a Spanyol Nagydíjon indult el szabadkártyával. Jerezben pedig kifejezetten jól teljesített, ugyanis az időmérőn és a sprintfutamon is a hatodik helyet szerezte meg. A vasárnapi versenyen szintén majdnem összejött neki ez a pozíció, de végül 42 ezreddel kikapott Luca Marinitől, ettől függetlenül kijelenthető, hogy ő volt annak a hétvégének az egyik fénypontja.

Fernández számára azonban nem Pedrosa tempója, pontosabban nem önmagában a tempója jelent segítséget. Nem mindegy ugyanis, hogy egy versenyző hogyan hozza ki az adott teljesítményt a motorból, mennyire lehet látni, hogy hogyan nyert vagy veszített időt a pálya egyes pontjain. Különösen igaz ez, amikor egy újonc próbál tanulni, és hiába nyert Binder már két sprintfutamot, Fernández sokkal többet tanult a 31-szeres MotoGP-futamgyőztestől ilyen téren.

„Dani kiegyensúlyozottan motorozik, könnyebb olvasni az adatait – magyarázta a GasGas motorosa, és hozzátette, ez még akkor is igaz, ha adott esetben hibázik. – Lehet, hogy veszít egy másodpercet, de az ember érti, hogy miért. Binder esetében lehetséges, hogy látjuk, hogy sokkal gyorsabb egy kanyarban, de az ember nem érti, hogyan veszi azt be.”

Végleg eldőlt, hogy súlyos sérülése után Pol Espargaró visszatérhet-e Silverstone-ban

0

Pol Espargaró saját Instagram-oldalán jelentette be, hogy az orvosok zöld utat adtak neki a Brit Nagydíjra. A spanyol pilóta több mint négy hónap után térhet vissza a versenypályára.

Pol Espargaró még március 24-én, a szezonnyitó Portugál Nagydíj második edzésén szenvedett súlyos balesetet. A GasGas versenyzője állkapocs-, hát-, csigolya- és tüdősérülést szenvedett. A 32 éves versenyző hosszú ideig csak folyékony táplálékot fogyaszthatott. Ennek tudatában az sem meglepő, hogy rengeteget fogyott.

A visszatérés először a júniusi futamok előtt merült fel. Espargaró akkor kijelentette, hogy szándéka szerint Mugellóban, a Sachsenringen vagy Assenben újra motorra ülne, de ez végül nem valósult meg. Mindössze annyi történt, hogy a Holland TT hétvégéjén meglátogatta a csapatát, ami azért szintén már pozitív jel volt.

Ami viszont a nyári szünet utáni első hétvégét, a Brit Nagydíjat illeti, már szinte teljesen biztosra vehető volt, hogy visszatér a versenypályára. Ennek megfelelően kommunikált például a Goodwoodi Sebességfesztiválon, ahol ő is motorra ült. Az orvosok azonban csak nemrég adtak neki ténylegesen zöld utat, amiről a saját Instagram-oldalán számolt be.

Pol Espargaró nem akar többé a súlyos sérüléséről beszélni, és biztos a jövőjében

„Versenyzésre alkalmas vagyok Silverstone-ra – fogalmazott. – Alig várom, hogy felpattanjak a GasGasomra, és elinduljak. Szükségem lesz egy kis időre, de mindent bele fogok adni. Köszönöm a GasGasnak, a Tech3-nak, az AGV sisakgyártónak és a Dainese [védőruhagyártó] csapatának a türelmet és a szeretetet, amit vissza fogok adni. Továbbá minden orvosnak, akik átsegítettek engem a sérüléssel járó folyamaton, és természetesen mindannyiótoknak, az előző 4 hónap során küldött kedves üzenetek szárnyakat adtak nekem!”

Hogy Espargaró milyen formában fog visszatérni, az jó kérdés, és akár a jövőjére is befolyással lehet. Felmerült ugyanis, hogy ha a 32 éves motoros már nem tudja azt a szintet hozni, mint korábban, akkor Pedro Acosta az ő helyén debütálhat jövőre. Ezzel kapcsolatban korábban annyit mondott, hogy igyekszik bizonyítani, és biztos benne, hogy kitölti a 2024 végéig szóló szerződését.

Nyugalomra inti Marc Márquezt ellenfele, akit talán pont ez gátol meg a nagy áttörésben

0

Johann Zarco úgy véli, Marc Márqueznek nyugodtságra és bölcsességre van szüksége, hogy elkerülje a súlyos sérülést. Ami saját magát illeti, a francia versenyző továbbra sem tett le a világbajnoki címről.

Marc Márqueznek nagyon nem úgy alakul az idei szezonja, ahogyan eltervezte. A spanyol versenyző egyelőre nem fejezett be vasárnapi futamot a 2023-as idényben, azt viszont elmondhatja magáról, hogy ő esett el a legtöbbször a mezőny tagjai közül. Ráadásul nem egyszer előfordult, hogy ez azután történt meg, hogy ütközött valamelyik riválisával.

A futamok több mint felét kihagyta, de így is Marc Márquezé a legtöbb bukás az idei szezonban

Az idénynyitó Portugál Nagydíj elején Jorge Martínnak ment neki, majd az ütközés után motorja irányíthatatlanul vágódott bele Miguel Oliveira Apriliájába. Az asseni időmérőn Enea Bastianininek ment neki hátulról figyelmetlenségből, míg nyolc nappal korábban, a sachsenringi második edzésen elesett, és Hondája belecsúszott Johann Zarco Ducatijába. A francia versenyző most elmondta a véleményét Márquez helyzetéről.

„[Annak tudatában hogy] mennyi ideje van a Hondánál, lehet, hogy kicsit több nyugodtságra és kontrollra van szüksége, mivel nem tud a győzelemért menni, mert a motor jelenleg nem [alkalmas] erre – nyilatkozta a Motosannak. – Lehetne kicsit türelmesebb vagy bölcsebb, hogy ne sérüljön bele a bukásokba. A MotoGP-motorok most nagyon gyorsak, de mi is jobban kontrolláljuk őket, nem az a helyzet, mint korábban. Úgy gondolom, hogy a MotoGP-ben nem lehet jól előzni érintkezés nélkül, bár mindig tisztelni [kell a másikat]. Szerintem azonban ez kontaktsport. Szeretem irányítani a motort, és kézben tartani a helyzetet, [de] ha nem tudom, nem szeretetek a szükségesnél többet kockáztatni. Mindig nagy szenvedéllyel igyekszem a legjobbat kihozni magamból a motoron, ami szerintem nagyon fontos dolog. A korral több kontroll és kevesebb őrültség van az emberben, ezen a szinten fontos, hogy jobban irányítson.”

Ami az összeéréseket illeti, Sito Pons, a Moto2-ben szereplő Pons Wegow Los40 csapatfőnöke aligha ért vele egyet, hiszen nemrég kifakadt, miután Álex Márquez hasonló véleményt fogalmazott meg. Az viszont biztos, hogy Zarco a futamok végén általában jól teljesít, az elején viszont sokszor rengeteget veszít, aminek következtében aztán már nincs esélye a győzelemre.

Nevetségesnek tartja Álex Márquez álláspontját az ütközésekről a Moto2-es csapatfőnök

„Motorosként az a jó tulajdonságom van, hogy ha valamit megértettem, gond nélkül meg tudom ismételni – fogalmazott. – A futamok befejezése csak egy technikai kombináció [eredménye], ami lehetővé teszi, hogy erős legyek, de továbbra sem teszi lehetővé, hogy nyerjek. Az első három kanyar döntő lehet, de ez olyan, mint a póker, ahol szerencsét kell próbálni. Most egy kicsit agresszívabbnak kell lenni, hogy az ember ne veszítsen pozíciót. Próbálkozni kell: ha előz, jó, ha nem, lemarad az élen álló versenyzőktől.”

Zarco már 19 dobogós helyezésnél tart a királykategóriában, de a győzelem még mindig nem jött össze neki. Még 2021-ben sem, amikor saját elmondása szerint még a mostaninál is jobb motorral rendelkezett, és ezt az eredményei is alátámasztják. Az idei szezonban csapattársa, Martín eredményesebb nála, de a 33 éves pilóta még nem tett le arról, hogy egyszer világbajnok lesz.

„Szerintem ez volt az egyik legjobb szezonkezdetem, de emlékszem 2021-re, az első évemre a Pramacnál – jelentette ki. – A Ducatinak több motorja van az ellenfeleihez képest, de úgy vélem, az eddigi legjobb a 2021-es volt. Elégedett vagyok a dolgok alakulásával. Szeretnék nyerni és a dobogóra állni. Idén a sprintek miatt nehéz, de vasárnapra sokat lehet tanulni. Az álmom az, hogy MotoGP-világbajnok legyek, de ehhez győzni kell. Nem baj, ha ez az álom megvan. A próbálkozás remek jutalmat hozhat, amelyet a technikai fölénnyel meg lehet nyerni. Ráadásul azt gondolom, hogy a tapasztalatomból is profitálhatok. Úgy vélem, Jorge Martínnak, aki ráadásul fiatalabb, nagyobb esélye van megnyerni a világbajnoki címet.”

Debütál a sokat vitatott szabály a MotoGP következő futamhétvégéjén

0

A Brit Nagydíjon már működni fognak a guminyomás-ellenőrző szenzorok a MotoGP-ben, jelentették be a sportág hivatalos honlapján. A folyamatnak azonban még nincs vége, ugyanis a szabály megszegése egyelőre nem a legsúlyosabb büntetést vonja maga után.

A Brit Nagydíjtól éles körülmények között is bevetik a guminyomás-ellenőrző rendszert a MotoGP-ben. A hír a sportág hivatalos honlapján olvasható, és kiderül, hogy mind a sprint-, mind a főfutamon alkalmazni fogják az eszközt. Ennek lényege, hogy a gyártókkal betartassák a gumiszállító, vagyis a Michelin által meghatározott minimális értékeket.

A guminyomás sokat ingadozik a futamok során, nemhogy körről körre, de még egyik kanyarról a másikra is. Mostantól viszont nem mehetnek a minimális értékek alá, ami egyébként eltérő az első és a hátsó gumi esetében, és a különböző pályákon sem ugyanannyi. Az előírás bevezetéséről már a szezon előtt döntöttek, ám az érdemi bevezetése eddig váratott magára.

A gyártók korábban megegyeztek a tavalyi évre vonatkozóan, hogy a versenyek után megosztják a guminyomásra vonatkozó adatokat. Ennek köszönhetően az idei év első futamain tesztelték a rendszert validálni tudták, és megbizonyosodtak a megbízhatóságáról. A gyártók szakszervezete azt a döntést hozta, hogy a Spanyol Nagydíj előtt nem vetik be éles körülmények között, de végül Jerezben és a következő négy versenyhétvégén sem került erre sor.

Újabb versenyző kelt ki a MotoGP „értelmetlen és veszélyes” változtatása ellen

Silverstone-ban viszont már be is fogják tartatni a gyártókkal az értékeket. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az abroncsok nyomása a körök bizonyos százalékában nem mehet a meghatározott érték alá. Mivel a rendszer még mindig gyerekcipőben jár, a szenzorokat a futamok előtt és után is ellenőrizni kell. Ezek egyébként most már egységesek, miután korábban minden gyártó a saját eszközét használta a mérésre.

Ami a szabály megszegéséért járó szankciót illeti, technikai előírásról lévén szó, normál esetben kizárás járna a vétkes versenyzőnek, és hosszú távon ez is a cél. Kezdetben azonban nem lesznek ennyire szigorúak, és az első szabályszegésért figyelmeztetés, a másodikért 3, a harmadikért 6, a negyedikért pedig 12 másodperces időbüntetés jár. Hogy ez mikor fog változni, azt egyelőre nem tudni.

A szabályalkotók a versenyzés biztonságosabbá tételének érdekében hozták meg ezt a döntést, hiszen így kisebb az esély arra, hogy hirtelen tönkremegy a gumi. Azonban számos pilóta érvelt amellett, hogy ez a megoldás is veszélyes, hiszen ha túl magas a guminyomás, akkor hirtelen tapadást veszíthetnek, aminek adott esetben bukás lehet a következménye.

Bezzecchi elárulta, mit gondol arról, hogy a „főnök testvére” a csapattársa

0

Marco Bezzecchi elmondta, mi a véleménye arról a szituációról, hogy Luca Marini nemcsak a csapattársa, hanem a VR46 alapítójának és tulajdonosának, Valentino Rossinak a féltestvére. A 24 éves versenyző lényegében a családjának tekinti az istálló tagjait.

Marco Bezzecchi remekül kezdte második szezonját a MotoGP-ben. Argentínában megszerezte pályafutása első győzelmét a királykategóriában, Le Mans-ban pedig szintén elsőként látta meg a kockás zászlót. Az olasz pilóta egy ideig vezette a világbajnokságot, és bár jelenleg csak a harmadik Francesco Bagnaia és Jorge Martín mögött, még mindig nincs akkora lemaradása, hogy egy hétvége alatt ne vehetné vissza az első helyet, legalábbis elméletben.

Bezzecchi egyelőre elhomályosítja csapattársát, Luca Marinit, aki egyébként szintén nem nyújt rossz teljesítményt. Mindez pedig külső szemmel akár furcsa helyzetet is eredményezhet, hiszen utóbbi személyében a VR46 alapítójának és tulajdonosának, Valentino Rossinak a féltestvéréről van szó. Bezzecchi azonban semmi különlegeset nem lát ebben. „Ő csak egy másik versenyző – nyilatkozta a SoloMotónak. – Egy másik srác, mint én, aki a leggyorsabb akar lenni. Még akkor is, ha Luca Marininek hívják, és igen, ő a főnök testvére.”

Bezzecchi az idei év végéig rendelkezik szerződéssel a csapattal, és bár felmerült, hogy eligazol, jelenleg nagyon úgy tűnik, hogy a 2024-es évet is a VR46 színeiben fogja megkezdeni. Az istállónak ugyanis sikerült megegyeznie a Ducatival, hogy jövőre ő is megkapja a gyártó legújabb motorját. Ami viszont az ott uralkodó légkört illeti, aligha merültek fel benne kétségek.

Kulcsfontosságú megállapodáshoz került közel Rossi csapata és a Ducati

„Olyan, mintha az otthonom lenne, mert régóta ismerjük egymást – utalt az olasz alakulatra. – Mindig hittek bennem, és mindig nyújtották a kezüket, bármire is volt szükségem. Amellett, hogy nagyon szorosan dolgozunk együtt, mindannyian nagyon jó barátok vagyunk. Ez nemcsak a versenyzők közötti [viszonyra igaz], hanem Uccio Salucci [csapatigazgatóra] is, aki a főnököm az istállónál, Carlo [Alberto Tebaldi vezérigazgatóra], a teljes személyzetre és az egész szervezési részlegre. Ők valójában olyanok, mintha a saját családom meghosszabbítása lennének.”

Bezzecchi rajtuk kívül még egyvalakit emelt ki, az istálló csapatfőnökét, Pablo Nietót. A spanyol exversenyző már a Moto2-ben is együtt dolgozott a 24 esztendős motorossal, és az évek során rendkívül közel kerültek egymáshoz. A kétszeres MotoGP-futamgyőztes kiemelte, hogy Nieto esetében nagy előnyt jelent a versenyzői tapasztalat.

„Sok éve vagyunk együtt – fogalmazott. – Számomra Pablo nem csak csapatfőnök. Ő pilóta volt, ami lehetővé teszi számára, hogy gyorsan megértse az érzéseket, amelyeket megosztunk vele, amikor leszállunk a motorról. Mind akkor, amikor jól mennek a dolgok, mind pedig akkor, amikor valami nem működik abban a pillanatban, amikor dolgozunk, nagyon gyorsan megérti, hogyan érezzük magunkat, mire van szükségünk. Számomra Pablo egy nagyszerű barát, egy remek és alapvető fontosságú személy nekem és az egész csapatnak. Ez pedig mindenkinek nagy szerencse, ami még inkább igaz, ha Vale jön és a rendelkezésünkre áll.”