back to top
2025. július 18. 11:37
Kezdőlap Blog Oldal 282

Az ikonikus francia pálya 2027-ig biztosan a Superbike-világbajnokság naptárának része marad

Hivatalosan bejelentették, hogy a Circuit de Nevers Magny-Cours meghosszabbította a szerződését a Superbike-világbajnoksággal. A sorozat így 2027-ig minden évben garantáltan el fog látogatni a franciaországi pályára.

Nemrég került nyilvánosságra, hogy az asseni versenypálya megújította a kontraktusát a MotoGP-t és a Superbike-világbajnokságot is irányító Dornával. A hollandiai helyszín így mindkét sorozat naptárában hosszú évekre biztosította a helyét.

A legendás pálya „hosszú távon” biztosította a helyét a MotoGP versenynaptárában

Kedden pedig egy újabb örömteli hír látott napvilágot a Superbike-vb naptárával kapcsolatban. Ekkor jelentette be ugyanis a sorozat, hogy aláírták a szerződéshosszabbítást a Circuit de Nevers Magny-Cours nevű pályával. A megállapodás értelmében 2027-ig biztosan ez a létesítmény fog otthont adni a francia fordulónak.

A közleményben kiemelték, hogy tavaly jelentősen emelkedett a helyszíni nézőszám a korábbi évekhez képest, sőt meghaladta a koronavírus előtti szintet. Emellett azt is fontosnak tartották megjegyezni, hogy a fenntartók folyamatosan fejlesztik a pálya infrastruktúráját, 2023-ban például már egy teljesen korszerű versenyirányítási szobából vezényelték le a fordulót.

„Nagy örömmel folytatjuk az együttműködésünket a Circuit de Nevers Magny-Cours-i pályával – mondta Gregorio Lavilla, a Superbike-világbajnokság ügyvezető igazgatója. – Ez a helyszín folyamatosan nagyszerű pillanatokkal szolgált nekünk, és megmutatta a francia szurkolók szenvedélyességét és odaadását. Ez a hosszabbítás tükrözi a közös elkötelezettségünket aziránt, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsuk a versenyzőknek és a nézőknek is. Alig várjuk a következő futamokat ezen a világszínvonalú versenyhelyszínen.”

A Magny-Cours-i aszfaltcsík először 1991-ben szerepelt a Superbike-vb naptárában, majd egy hosszú kihagyás után 2003-ban tért vissza ide a sorozat. Azóta viszont a mezőny minden évben ellátogatott ide, még a koronavírus által sújtott szezonokban is. A Franciaország közepén, Burgundia régióban fekvő pálya 4411 méter hosszú, 9 jobb- és 8 balkanyar alkotja. A nyomvonal kimondottan technikás, kevés egyenes szakasz található benne. Viszont a sok kanyar miatt a féktávoknak kiemelt jelentőségük van, talán pont ezért is ez Toprak Razgatlıoğlu egyik kedvenc helyszíne, a török pilóta 2019-ben itt aratta az első győzelmét a szériában. Tavaly az első futamot és a Superpole versenyt is Razgatlıoğlu nyerte meg, a második viadalon pedig Álvaro Bautista tudott diadalmaskodni. Idén az ősz első teljes hétvégéjén, szeptember 6-8. között rendezik meg az itteni fordulót.

A visszavonulást fontolgató Espargaró elárulta, mikor fog az Apriliával együtt dönteni a jövőjéről

0

Aleix Espargaró elismerte, hogy a visszavonuláson gondolkozik. Az állandó mezőny körelnöke és az Aprilia az Olasz Nagydíjig közösen fognak döntést hozni a folytatásról.

A MotoGP állandó mezőnyének tagjai közül a 34 éves Aleix Espargaró a legidősebb, így nem meglepő, hogy már a visszavonuláson gondolkozik. Espargaró a kora ellenére kimondottan jó teljesítményt nyújtott az elmúlt években, bár az idei szezon eddig nem sikerült neki annyira fényesen. Az Apriliánál azonban így is inkább rá hagyják a jövőjéről való döntést.

„Nagyon szeretem Espargarót mindazért, amit a csapathoz hozott – nyilatkozta az Aprilia Racing vezérigazgatója, Massimo Rivola az olasz Sky Sportsnak. – Mugellóig döntést fogunk hozni. Ő még mindig nagyon fitt, a kor pedig csak tapasztalat, de ha Aleix úgy dönt, hogy abbahagyja, akkor kilépünk a piacra, és kiértékeljük a lehetőségeket. Egy olasz név érdekes lenne, ez egyelőre nem egy konkrét profilt jelent, de mindenképpen elkötelezettnek kell lennie az ügyünk mellett.”

Bastianini után egy másik Ducati-versenyzőre is szemet vetett az Aprilia vezére?

Rivola szavait maga az érintett is megerősítette, ő szintén a június 2-án végződő Olasz Nagydíjat jelölte meg végső határidőként. „A következő három verseny alatt [meghozzuk a döntést], amelyek ráadásul mind nagyon mitikus, nagyon fontos pályákon, Le Mans-ban, Barcelonában és Mugellóban fognak lezajlani – idézi Espargarót a Marca. – Én nem sietek, és az Aprilia sem, azt hiszem, Massimo egyszer azt mondta, hogy valószínűleg ők lesznek az utolsók [a gyártók közül], akik döntenek [a pilótáikról]. Szóval mindenki nyugodjon meg, és élvezze ezeket a futamokat, ezek a naptár legszebb versenyei közé tartoznak. Végül úgyis az eredmények adnak majd erőt a döntéshez.”

Az Aprilia nagyon sokat fejlődött az elmúlt időszakban, így biztosan sokan pályáznának Espargaró ülésére, ha végül a visszavonulás mellett döntene. „Ez helyes, ez jó – mondta erre a spanyol pilóta. – Jó munkát végeztünk az Apriliánál. Négy évvel ezelőtt még senki sem akarta a motoromat, igaz? Viszont ahogy arra már utaltam, talán ez az utolsó évem, de ettől még nyugodt vagyok. Ha az Apriliánál akarom folytatni a pályafutásomat, akkor majd folytatom.”

Espargaró szerint az általa átcsábított Viñales az „ő motorján” nyert, amire rendkívül büszke

„Egyértelművé tettem [hogy talán ez az utolsó évem], mivel úgy érzem, nem vagyok eléggé meggyőződve a folytatásról. Én egy szűrők nélküli ember vagyok, csendben is maradhattam volna, de inkább kimondtam, amit gondolok: nem tudom, hogy folytatom-e. Az pedig teljesen normális, hogy ilyenkor más versenyzők és Aprilia is elkezdenek mozgolódni. Nem várhatnak októberig, mivel ez egy gyári motor, az egyik legjobb. És ha én már nem leszek itt, akkor egy csúcspilótának kell idejönnie.”

„Az az érzésem, hogy eddig jó munkát végeztem – tért át a lehetséges visszavonulása okaira. – És gondjaim is vannak, a naptár egyre bonyolultabb, a hétvégék pedig egyre stresszesebbek. Nem tudom, hogy milyen döntést fogok hozni.”

Bagnaia a MotoGP új szabályairól: Soha nem elég gyorsak a motorok

0

Francesco Bagnaia elárulta, hogy ő mindig gyorsabb motorokat szeretne. A címvédő nem érti, hogy egyes vetélytársai miért tartják nehéznek a kormányon található gombok működtetését.

Hétfőn jelentették be, hogy pontosan miként fog módosulni a MotoGP technikai szabályzata 2027-től. A legjelentősebb változást talán a motorblokkok méretének 1000-ről 850 köbcentiméterre történő csökkentése, és az aerodinamikai fejlesztések sokkal szigorúbb kontrollálása jelenti majd. Ezekkel többek között az a cél, hogy a sorozatot biztonságosabbá, tehát lassabbá tegyék.

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

Az aerodinamikai fejlesztések visszafogása kimondottan érzékenyen érintheti az elmúlt években és jelenleg is a mezőny fölé emelkedő Ducatit. A bolognaiak eddigi sikereinek egyik forrása ugyanis pont az volt, hogy Gigi Dall’Igna, a gyártó versenyrészlegének általános igazgatója mindig képes volt valami újat mutatni ezen a téren. Lehet, hogy az olasz márkával sorozatban két MotoGP-bajnoki címet begyűjtő Francesco Bagnaia éppen ezért válaszolt kissé homályosan a következő kérdésre: hogyan néznének ki az új szabályok, ha rajtad múlna?

„Én csak a leggyorsabb gépet szeretném – idézi a SPEEDWEEK Bagnaiát. – Soha nem elég gyorsak a motorok, még akkor sem, ha a mai gépek már nagyon gyorsak. Én csak egy fürge motort szeretnék, amellyel nyerni tudok. Az egyetlen ok, amiért élvezem a MotoGP-t, az az, hogy van egy olyan motorom, amellyel győzni tudok. Engem leginkább az motivál, hogy képes vagyok nyerni.”

Legkésőbb a Pedro Acosta főszereplésével a valenciai teszten készült videó mindenkit ráébreszthetett, hogy mennyire összetett feladat egy mai MotoGP-gép vezetése. Sok pilóta panaszkodik is a számtalan gombra és a különböző eszközökre, Bagnaia azonban nem tartozik közéjük.

Soha nem látott felvételek Acosta valenciai tesztjéről: „Hol vannak a ki*aszott gombok?”

„Nem értem, miért mondják egyes pilóták, hogy nehéz ezeket használni – nyilatkozta a címvédő. – Ehhez hozzá kell szokni. Nekem már átlagos dologgá vált a gombokkal való játék verseny közben, ez is a munka része. Ha gyors akarsz lenni, akkor ezt is csinálnod kell. Lehet, hogy ezek a srácok azért panaszkodnak, mert a motorjaik nincsenek azon a szinten, mint a miénk. És emiatt meg akarnak szabadulni ezektől a dolgoktól, hogy ne legyen akkora előnyünk. Pedig jelenleg mindenki nagyjából egy szinten van.”

Martínt nem érdekelné, ha a Pramac Yamahára váltana, szerinte az a lényeg, hogy a tulajdonos boldog legyen

0

Jorge Martín nyilatkozott a jövőjéről. A spanyol pilóta továbbra is a Ducati gyári csapatánál szeretné folytatni a pályafutását a következő idénytől, de ha ez nem jön össze, akkor nem fél eligazolni.

Szinte biztosan óriási változások köszöntenek majd be a Pramac háza táján, amikor véget ér az idei MotoGP-szezon. A csapat vezérpilótája, Jorge Martín minden valószínűség szerint elhagyja majd az istállót, mivel mindenképpen egy gyári csapatnál akar versenyezni, a kontraktusa pedig le fog járni.

Martín ideje lejárt a Pramacnál, véli az istálló vezére

Emellett pedig már az sem tűnik elképzelhetetlennek, hogy az olasz alakulat Ducatiról Yamahára váltson, mivel az idei szezon végén lejár a bolognaiakkal kötött szerződésük. A japán gyártó ugyanis mindenképpen szeretne egy ügyfelet magának, és feltehetően ezért az iwataiak hajlandóak lennének mélyen a zsebükbe nyúlni. Értesülések szerint a felek már felvették egymással a kapcsolatot – bár a hírek alapján most a Gresini áll a legközelebb az „átigazoláshoz”  –, de Martín elképzelései ettől még nem módosultak.

„Számomra semmi sem változna [ha a Pramac Yamahára váltana]. A lényeg, hogy Paolo [Campinoti – a csapat tulajdonosa – a szerk.] boldog legyen” – válaszolta Martín az olasz Sky Sportsnak.

Újabb fordulat a Yamaha szatellitcsapatának ügyében, ami gyári üléshez juttathatja Marc Márquezt

A madridi pilótát megkérdezték, hogy tárgyal-e már más gyártókkal. „Nem, ezt a menedzserem intézi – jelentette ki. – Én teljesen a pályára koncentrálok. Azt remélem, hogy a Ducatinál tudom majd folytatni a pályafutásomat, de ha nem, akkor egy másik gyári csapatnál fogok versenyezni.”

Az újságíró felvetette, hogy kockázatos lehet elhagyni a mezőny jelenlegi legjobb motorját gyártó Ducatit. Főleg azért, mivel szerinte a 26 éves versenyző pillanatnyilag vagy Honda, vagy a Yamaha gyári alakulatához tudna a legkönnyebben bekerülni. „Minden kockázatos… de például ott van Fabio Quartararo, aki megújította a szerződését a Yamahával – emlékeztetett Martín. – Ez pedig azt jelenti, hogy ő hisz abban a projektben. De nekem most csak a vezetésre kell gondolnom, és arra, hogy kihozzam magamból a lehető legtöbbet, a célom pedig továbbra is a Ducati gyári csapata.”

Jack Miller a 2022-es idény végén távozott a Ducati gyári istállójától, amelynek vezetői Enea Bastianinit tették a helyére. Bastianini abban az évben nagyszerűen teljesített, négy futamot nyert, és a harmadik helyen végzett a tabellán a Gresini színeit képviselve. Az ülés másik esélyese Martín volt, akinek az előléptetése a tavalyi szezon után újra felmerült. Azonban végül ez nem valósult meg, viszont ő abban bízik, hogy ez idén végre máshogy alakul majd.

„2022-ben Bastianinit választották az eredményekre alapozva – nyilatkozta Martín. – Tavaly úgy nézett ki, hogy szándékukban állhat [felvinni engem a gyári csapathoz]. Viszont akkor az nem volt lehetséges technikai indokok miatt, ez alatt a szerződéseket értem. Azonban most már minden nyitott: tudom, hogy hisznek bennem, de azt majd meglátjuk, hogy megkapom-e tőlük a teljes bizalmat vagy sem.”

Főnöke után Martín is kijelentette, aligha marad a Pramacnál

Lorenzo szerint Marc Márquez egy idei Ducatival biztosan megnyerte volna a jerezi főfutamot

0

Jorge Lorenzo elmondta a véleményét Marc Márquez és Francesco Bagnaia jerezi küzdelméről. Lorenzo szerint Márquez idén már túl sok pontot hullajtott el ahhoz, hogy harcban tudjon lenni a világbajnoki címért.

Marc Márquez és Francesco Bagnaia hatalmas csatát vívtak egymással a Spanyol Nagydíj főfutamának megnyeréséért. A rögtön ikonikussá vált összecsapás során végül a címvédő kerekedett felül. Többen felvetették, hogy Bagnaia azért tudott győzni, mert ő Márquezzel szemben nem a tavalyi, hanem az idei Ducatival, a Desmosedici GP24-gyel versenyez. A bolognaiak tesztpilótája, Michele Pirro nem értett ezzel egyet, ellentétben a háromszoros MotoGP-bajnok Jorge Lorenzóval.

Pirro szerint Bagnaia és Marc Márquez csatája megmutatta, mennyi van az idei és a tavalyi Ducati között

„Úgy gondolom, hogy Marc Jerezben győzött volna egy GP24-gyel, sőt biztos vagyok ebben – jelentette ki Lorenzo a saját, DURALAVITA című podcastjának egyik részében. – Az új Ducati kicsit gyorsabb az egyenesekben, így az utolsó néhány körben Marcnak többet kellett kockáztatnia a féktávokon.”

Az ötszörös világbajnok a küzdelem részleteire is kitért. „Mindketten elég magabiztosan mentek be a jobbkanyarba párhuzamosan a másikkal – azt is tudták, hogy össze fognak érni. Aztán amikor tényleg összeértek, Marc igazított egy kicsit a motorján, hogy ne legyen belőle bukás. Ezzel szemben Portimãóban Marc még nem számított arra, hogy Pecco majd azonnal visszavág” – hozta fel Lorenzo a Portugál Nagydíj főfutamán megtörtént esetet, amely mindkét pilóta bukásával végződött.

„Pecco körülbelül 95 százalékon volt, de miután Marc megelőzte, hozzá tudta adni az addig kimaradt öt százalékot – tért vissza a jerezi főversenyre. – Ha fordítva lettek volna a pozíciók, ha Marc lett volna belül, szerintetek Pecco ugyanolyan elszántsággal ment volna be? Marc így minden bizonnyal meghúzta volna azt a manővert, Pecco pedig valószínűleg még inkább kiegyenesítette volna a motorját. Lehet, hogy le tudod győzni [Márquezt], ha csupán a sebességről van szó, de nem tudod, ha a bátorságról.”

Csak az egyikük gondolt a balesetre Bagnaia és Marc Márquez szenzációs csatája közben

Lorenzo korábbi vetélytársa bajnoki kilátásairól is szót ejtett. „Azok a pontok, amelyeket Marc elveszített Portimãóban, Austinban és a [jerezi] sprinten, valószínűleg megakadályozzák majd, hogy idén végül megnyerje a világbajnoki címet. Pedig szerintem amikor aláírt a Ducatihoz, akkor abban reménykedett, hogy első próbálkozásra megszerzi majd velük a trófeát.”

Magyar siker, Görbe Soma mindkét futamot megnyerte a német bajnokság idénynyitóján

0

Görbe Soma megnyerte az IDM sachsenringi szezonnyitójának mindkét futamát a Pro Superstock 1000-es kategóriában, Kovács Bálint pedig ugyancsak mindkét versenyen pontot szerzett a Superbike-ban. Farkas Kevin célba ért, de pontot nem gyűjtött a JuniorGP estorili futamán, Kecskés Bence a legvégén esett el a Stockban.

Mozgalmas hétvégéje volt a magyar gyorsasági motorsportnak. A legnagyobb sikert egyértelműen az IDM, vagyis a német bajnokság szezonnyitója hozta, hiszen Görbe Soma lényegében tökéletes hétvégét zárt a Pro Superstock 1000-esek között. A 18 éves versenyző előbb megszerezte a pole pozíciót, majd mindkét futamot megnyerve tökéletes hétvégét zárt.

Szintén a MotoGP-nek is otthont adó helyszínen szerepelt Kovács Bálint, csak éppen a Superbike kategóriában. A BMW versenyzője már pénteken bejutott a Superpole 2-be (ez lényegében a gyorsaságimotoros-vb-n látott Q2-nek felel meg), ahol viszont technikai hiba miatt csak az utolsó helyen végzett. A tizenötödik helyről indulva azonban mindkét futamon sokat javított, és előbb nyolcadik, majd kilencedik helyen ért célba. 15 pontjával a tabella kilencedik pozíciójából várja a folytatást.

A JuniorGP mezőnyének már a második fordulót rendezték meg Estorilban. Farkas Kevin a tizenhatodik helyet szerezte meg saját időmérős csoportjában, ami összességében a huszonnyolcadik rajtpozícióra volt elég. Az első, imolai fordulóval, valamint a Red Bull Rookies Cup jerezi szezonnyitójával ellentétben ezúttal célba tudott érni, de továbbra is pont nélkül áll, hiszen huszonharmadikként intették le.

Kecskés Bence ugyan nem látta meg a kockás zászlót a Stock kategóriában, de a pontszerzéshez jóval közelebb állt. A kvalifikációs csoportjában a tizennegyedik leggyorsabb kört teljesítette az esőben, ami összességében szintén a huszonnyolcadik rajthelyre lett volna elég, de egy büntetés miatt eggyel előrébb léphetett. A futam meglehetősen kaotikusan alakult: száraz pályán indult, de a 2. körben eleredt az eső, majd egy esés után megszakították. Utána a felszáradó pályán a 17 éves pilóta egészen a tizenharmadik helyig jött fel, de az utolsó kör utolsó szektorában meglökték, és elesett. Ennek következtében két forduló után pont nélkül áll.

Lőrinc László ugyancsak a portugáliai pályán állhatott rajthoz a European Talent Cup mezőnyében. A szabadedzések és az időmérő még száraz pályán zajlott, és elmondása szerint folyamatosan tudott fejlődni, de a futamot már esős körülmények között rendezték, és ebben nem volt tapasztalatuk. Végül a Last Chance (Utolsó Esély) versenyen a kilencedik helyen ért célba.

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

0

A MotoGP bejelentette, hogy pontosan milyen változások lesznek 2027-től a technikai szabályzatot illetően. A cél, hogy a sorozatot biztonságosabbá, fenntarthatóbbá és a szurkolók számára látványosabbá tegyék.

Eljött a pillanat, amire a MotoGP közvéleménye már jó ideje várt: bejelentették, hogy pontosan milyen változások lesznek a királykategóriában technikai fronton. A módosítások célja, hogy a sportág biztonságosabbá, fenntarthatóbbá és látványosabbá váljon. Emellett fontos tényező volt, hogy relevánsabbá váljon az utcai motorozás szempontjából, és több előzés legyen a pályán.

Ahogyan arra számítani lehetett, a motorblokk mérete 1000-ről 850 köbcentiméterre csökken. Ennek következtében egyrészt csökken a végsebesség, így nő a biztonság, másrészt az erőforrás nagyobb távolság megtételére lesz képes, vagyis hatékonyabbá válik. Továbbá a furat maximális mérete 81 helyett 75 milliméter lesz, ami egyrészt közelebb viszi a sportágat az utcai motorozáshoz, másrészt a tervek szerint látványosabbá teszi. Emellett az egy szezonban felhasználható blokkok száma hét helyett hat lesz pilótánként.

Azt már korábban bejelentették, hogy a jelenlegi 40 százalék helyett 2027-től 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal fognak versenyezni a MotoGP-ben. Szintén a fenntarthatóság célját szolgálja, hogy a tank mérete 22-ről 20 literre fog csökkenni. Ami a sprintfutamokat illeti, ott legfeljebb 11 liternyi benzint lehet majd felhasználni.

Manapság sokan az aerodinamikát tartják a jelenlegi MotoGP egyik rákfenéjének. Ők most örülhetnek, ugyanis ez 2027-ben jelentősen csökkenni fog, és sokkal szigorúbban fogják kontrollálni annak érdekében, hogy minimalizálják a negatív hatását. Az első burkolat teteje 50 milliméterrel keskenyebb lesz, az orr-részt pedig ugyanennyivel hátrébb tolják. A cél, hogy az egyenesekben és fékezéskor a hátul lévő versenyzőt minél kevésbé zavarja az előtte haladó motor által keltett hatás, elősegítve ezzel a szorosabb versenyzést. A motor hátsó részén lévő aerodinamikai elemeket homologizálják, és idényenként csak egy új fejlesztési csomagot lehet bevetni.

A különböző, a pilótákat segítő elektronikai eszközöket szintén rengeteg kritika éri. A magasságállító, valamint az összeültető rendszer viszont három év múlva már nem lesz része a motoroknak, ezeket ugyanis egy az egyben be fogják tiltani. Mindez növeli a biztonságot, főleg a rajtoknál, és nagyobb hangsúlyt fektet a versenyzők képességeire.

Hiába a kritikák, nem mindenki sírja vissza a múltat „a kétkerekű Forma–1-es autókkal” szemben

A GPS-adatokkal kapcsolatban szintén változás lesz, ezek ugyanis az összes pilóta esetében minden csapat számára elérhetőek lesznek. A szándék itt is egyértelmű: nagyobb fejlődési lehetőséget akarnak biztosítani a gyengébben szereplő gyártóknak kontrollált költségek mellett. Emellett a biztonságnak is jót tesz, és a szurkolók is jobban beleláthatnak a részletekbe.

A tavaly bejelentett, idén bemutatkozó koncessziós rendszer továbbra is érvényben marad, de átmenetileg lesz egy fontos változás. 2027 elején ugyanis mindenki a B kategóriában kezd, és a nulláról indul, függetlenül attól, hogy az azt megelőző szezonban hogyan szerepeltek. Ezt szintén könnyen meg lehet magyarázni: a szabályváltozásoknak köszönhetően lényegében bárki az élre ugorhat a korszak elején. Persze a nyári szünetben már ismét besorolják a gyártókat az első félévben mutatott teljesítményük alapján.

Hiába a kritikák, nem mindenki sírja vissza a múltat „a kétkerekű Forma–1-es autókkal” szemben

0

Fabio Di Giannantonio fantasztikusnak tartja a MotoGP jelenlegi motorjait, és megőrül a technikai újításokért. A VR46 versenyzője sokakkal ellentétben nem menne vissza az időben, hogy a korábbi motorokat vezethesse.

Kétségtelen tény, hogy a MotoGP technológiai szempontból rengeteget fejlődött az elmúlt években. A Ducati, illetve a gyártó versenyrészlegének általános igazgatója, Gigi Dall’Igna vezérletével nagy szerepet kaptak az aerodinamikai elemek, valamint a különböző elektronikai segédeszközök, amelyeknek köszönhetően a legtöbb pályán évről évre megdől a körrekord.

Mindez azonban nem minden versenyzőnek nyerte el a tetszését. Marc Márquez és Dani Pedrosa például időről időre elmondják, hogy túl sok az aerodinamika és az elektronika, a 2012-ben visszavonult Casey Stoner pedig egyenesen utálattal szokott beszélni a jelenségről. A náluk jóval fiatalabb Fabio Di Giannantoniónak azonban egészen más a véleménye.

„Versenyzőként egyszerűen fantasztikusnak [tartom] a jelenlegi MotoGP-motort – nyilatkozta a királykategóriában 2022-ben bemutatkozó motoros. – Őszintén szólva soha nem mennék vissza [az időben]. A MotoGP-motor prototípus kell hogy legyen. Teljesen prototípusmotornak, a motorkerékpár-mérnöki tudomány maximális kifejeződésének kell lennie. Őszintén szólva megőrülök, amikor látom az új aerodinamikai dolgokat, az új eszközöket, a rendelkezésünkre álló erőt, mert végső soron egy kétkerekű Forma–1-es [autót] vezetünk. Véleményem szerint ennek így kell lennie.”

Miért nem lehet száműzni az aerodinamikát a MotoGP-ből?

Persze a jelenlegi trendeknek valóban vannak hátulütői, és nem csak abból a szempontból, hogy mennyire élvezetes vezetni a mostani gépeket. A technológia fejlődésével nagyjából párhuzamosan az előzések száma folyamatosan csökkent, mivel egyre nehezebbé válik az elöl haladó versenyző követése. Di Giannantonio tisztában van a jelenséggel, ennek ellenére fenntartja korábbi kijelentését.

„A show szempontjából jelenleg valamivel kritikusabb a helyzet, mert a rendelkezésre álló dolgokkal egyre nehezebb és nehezebb végrehajtani néhány előzést – fogalmazott a VR46 versenyzője. – Versenyzőként viszont fantasztikus a mostani MotoGP-motor. Soha nem mennék vissza [az időben]. Lehet, hogy vissza kell mennünk, de én soha nem mennék vissza.”

Ami az utolsó mondatot illeti, 2027-ben bizonyos szempontból valóban ez fog történni a radikálisan megváltozó technikai szabályok révén. A mostani versenygépek ugyanis elképesztő végsebességeket produkálnak, Brad Binder tavaly 366,1 km/h-val repesztett Mugellóban. Ez viszont már rendkívül veszélyes, így az új motorok biztosan lassulni fognak.

Acosta a Michelintől várja a több versenyzőt is sújtó probléma megoldását

0

Pedro Acosta úgy véli, a Michelinnek közbe kell avatkoznia a több gyártónak is gondot okozó vibráció miatt. Az újonc mellett a gyári KTM versenyzői, Jack Miller és Brad Binder is megtapasztalták a jelenséget.

Furcsa jelenség ütötte fel a fejét a MotoGP idei szezonjában. Az előszezoni tesztek óta időről időre felmerült a vibráció, vagy ha úgy tetszik, pattogás. A legtöbbször a Ducati versenyzői beszéltek erről a problémáról, elsősorban Francesco Bagnaia és Jorge Martín, de messze nem csak a bolognai gyártónak kell megküzdenie ezzel a problémával.

Többek között Pedro Acosta is szembesült már vele, olyannyira, hogy már a sepangi tesztelésen megtapasztalta. A 19 éves motorosnak Jerezben is gondot okozott a vibráció, az elrontott időmérője mellett ez volt a másik fő oka, hogy a főfutamon csak tizedikként ért célba, ami az eddigi legrosszabb versenyeredményét jelenti. A GasGas pilótája a gumiszállítótól várja a megoldást.

„Végső soron a Michelinnek el kell gondolkodnia ezen, mivel más márkáknál is beszélnek erről – nyilatkozta. – Nálunk kezdettől fogva [fennáll], azóta, hogy Malajziában motorra ültem. Ez pedig elég furcsa, mert nem a lengéscsillapítóktól és nem is a motortól ered. Elég nehéz megérteni, honnan jön, és azt is, hogy [hogyan] oldjuk meg vagy kerüljük el a problémát.”

Martín szerint végre sikerült megoldaniuk a Ducati idei motorjának legnagyobb problémáját

Acosta azt is elárulta, hogy míg Austinban a sprinten, a lágy gumikkal jött elő a probléma, addig a Spanyol Nagydíjon a közepesekkel is szembesült vele. Ugyanakkor messze nem csak őt sújtotta ez a probléma a gyártón belül. Ott van például Jack Miller is, aki elmondta, elsősorban a gyors kanyarokban okozott neki nehézséget a jelenség.

„A vibráció korlátozó tényező volt a négyes, a hetes és kicsit a nyolcas kanyar bejáratánál – fogalmazott. – Az összes olyan kanyarban, ahol elég gyorsan akartam menni a motorral, a hátsó részén elindult a vibráció, olyan volt, mint egy oldalirányú csúszás. Meg kellett várni, hogy a vibráció lecsillapodjon, mielőtt az ember megkezdi a kijáratot. Néhány ponton előreléptünk, de aztán nyilvánvalóan falba ütköztünk.”

Az ausztrál versenyzőhöz hasonlóan csapattársának, Brad Bindernek is okozott némi fejfájást a motor pattogása. A dél-afrikai versenyző ugyan a hatodik helyen ért célba a főfutamon, ami egyben azt is jelentette, hogy a Ducatikat leszámítva ő szerepelt a legjobban, bizonyos szempontból mégis vasárnap volt a legnehezebb dolga a Spanyol Nagydíj hétvégéjén.

„Kicsit küszködtem – jelentette ki. – A verseny első körétől kezdve nagy volt a vibráció, és ez nagyon megnehezítette, hogy sebességet vigyek át a kanyaron. Ezenkívül viszont nem panaszkodhatunk. Eddig egész hétvégén nem volt semmilyen gondunk, ez valamiért a futamon kezdődött. Kicsit trükkös volt.”

MotoGP-tesztje után lett elege a Yamahából Razgatlıoğlunak, be sem akarta fejezni a programot

0

Toprak Razgatlıoğlu felidézte a tavalyi MotoGP-tesztjét, amelyen szerinte a Yamaha nem megfelelő hozzáállást tanúsított vele szemben. Nem sokkal később pedig eldöntötte, hogy elhagyja a japán gyártót.

Toprak Razgatlıoğlu idén már a BMW-nél versenyez, hiszen tavaly elváltak az útjai a Yamahával, ahol pályafutása eddigi egyetlen Superbike-világbajnoki címét szerezte. A felek aligha a legjobb viszonyban váltak el egymástól, hiszen a hangvillások nem tették lehetővé a török versenyzőnek, hogy már novemberben felüljön új motorjára, miközben Jonathan Rea például vezethette az R1-est a kollektív teszten.

Most pedig kiderült, hogy mi adta a végső lökést a most 27 éves pilótának, hogy a távozás mellett döntsön. Bő egy évvel ezelőtt, áprilisban két napon át tesztelhette a Yamaha MotoGP-ben használt motorját, az M1-est. Azonban már az előkészületek során sem ment minden rendben, és szavai alapján úgy tűnik, munkaadója nem igazán vette figyelembe Razgatlıoğlu igényeit. „A teszt előtt volt néhány vitánk az üléspozícióról – idézi a Motorsport-Total.com. – A Yamahának normál esetben három különböző ülése van, de amikor megérkeztem a tesztre, a motor ugyanolyan volt, mint korábban.”

Azt akkoriban is lehetett tudni, hogy Razgatlıoğlu tesztje nem sikerült jól. A gondok azonban olyan súlyosak voltak, hogy ahhoz is közel volt, hogy a második napon már ne üljön fel a motorra, de menedzsere lebeszélte erről. „Teljesítettem a köreimet, nem sok gumi állt a rendelkezésemre – idézte fel. – Az első nap után nem igazán akartam folytatni a motorozást. Beszéltem Kenan [Sofuoğluval], és azt mondta, hogy ki kell mutatnom a tiszteletemet a Yamaha felé.”

Razgatlıoğlu: Most gyorsabb vagyok, mint amikor világbajnok voltam

Persze azért Razgatlıoğlu tisztában van vele, hogy így is kiváltságos helyzetbe került, hiszen egy királykategóriás versenygépre volt lehetősége felülni, ami messze nem mindenkinek jön össze „Minden versenyzőnek van egy álma: egyszer MotoGP-motort akar vezetni – fogalmazott. – Nekem megadatott, hogy megéljem, és ez nagyon boldoggá tesz.”

A rosszul sikerült teszt azonban gondolkodásra késztette, és szűk másfél hónappal később már be is jelentették, hogy a török pilóta gyártót vált. „A Yamahának nem állt szándékában a MotoGP-be vinni engem – jelentette ki. – Nem akartak új szerződést kötni, ezért elkezdtünk tárgyalni a BMW-vel. Aláírtam velük, most pedig nagyon boldog vagyok. Ez egy új kihívás volt számomra, és sokkal motiváltabb vagyok, mint korábban.”

Razgatlıoğlunak valóban van oka az örömre, hiszen három forduló alatt három győzelmet szerzett a német márkával, ráadásul ezek közül az egyiket Assenben, ahol korábban soha nem nyert. Ennek köszönhetően 117 ponttal a második helyen áll a tabellán, ami ugyan 1-gyel kevesebb, mint amennyinél a tavalyi idény hasonló szakaszában járt, de most 56 helyett csupán 6 egység a hátránya Álvaro Bautistával szemben.