back to top
2025. július 11. 10:37
Kezdőlap Blog Oldal 307

Egy korábbi MotoGP-versenyző rámutatott a KTM gyenge pontjára

0

Michael Laverty a Katari Nagydíj alatt kijelentette, hogy szerinte a kigyorsításokon veszítenek sok időt a KTM pilótái a Ducati versenyzőihez képest.

A KTM 2017-ben mutatkozott be a MotoGP-ben. A legjobb eredményét a gyártók összevetését tekintve tavaly érte el az osztrák vállalat, amikor a második helyen végzett a Ducati mögött. Az idei szezonban pedig egyértelműen az lehet a célja a mattighofenieknek, hogy végre a bolognaiakat is el tudják kapni.

Ehhez viszont még több területen fejlődniük kellene. A korábban a brit Superbike-bajnokságban, a MotoGP-ben és a Supersport-világbajnokságban is megforduló Michael Laverty a Katari Nagydíj hétvégéjén mondta el, hogy szerinte a KTM mely gyengesége miatt van egyelőre lemaradva a Ducatitól.

„Úgy tűnik, hogy jobban kijönnek a kanyarokból, mint tavaly, idén jobban fordulnak – kezdte elemezni a KTM motorjait a TNT Sports szakértőjeként dolgozó Laverty. – Mi nem láthattuk, hogy pontosan hol veszítettek időt Katarban, de persze Brad [Binder] jól tudja.”

„A tapadásról vagy a kanyarodásról lenne szó? Én a kigyorsításra fogadnék – jelentette ki. – A kanyar első része az, ahol a Ducati nagyon jól muzsikál. Egy nagyon hosszú motorral, amelyet elég jól le lehet süllyeszteni a magasságállító eszközzel, és amelynek a nyomatékkezelő rendszere alacsonyabb fordulatszámnál is engedelmes. Ennek nincs sok értelme, de mégis nagyon jól működik együtt a Ducati aero-csomagjával. A KTM-nek sikerült a tél folyamán előrelépnie ezen a téren, de azért még mindig van hová fejlődniük.”

Binder jelenleg – csupán egy versenyhétvége után – a második helyen áll a tabellán Francesco Bagnaia mögött. Az ehhez szükséges pontokat két második hellyel szedte össze, a Katari Nagydíjon a sprinten és a főfutamon is ebben a pozícióban gurult át a célvonalon. Laverty úgy véli, hogy ez a lendület akár az idény végéig is kitarthat. Hiszen amikor megkérdezték tőle, hogy szerinte a dél-afrikai versenyző a KTM-mel képes lesz-e harcolni a bajnoki címért, akkor a következőket válaszolta: „százszázalék, hogy igen”.

Bagnaiáék „csendben dolgoztak”, Bindert meglepte, hogy ennyire jól ment neki egy fontos feladat

Razgatlıoğlu elárulta, hogy mi a legnagyobb különbség a BMW és a Yamaha között

Toprak Razgatlıoğlu a montmelói Superbike-teszt alatt elmondta, hogy szerinte miben különbözik a BMW és a Yamaha. A török pilóta a szombati etapját is értékelte.

Ezen a héten rendezték meg a Superbike-világbajnokság montmelói tesztjét. A mezőny csütörtökön és pénteken körözött a Circuit de Barcelona-Catalunya aszfaltcsíkon. A gyakorlás végén Toprak Razgatlıoğlu neve mellett a második legjobb idő szerepelt – csak Nicolò Bulega bizonyult gyorsabbnak nála –, pedig pénteken összetörte a motorját. A BMW azonban gyorsan összerakta a gépet, és így szombaton is pályára tudott gurulni a török pilóta.

Razgatlıoğlu elesett a Superbike-teszten, a motor a lassú tempó ellenére is összetört

„Nekem nagyon jól sikerült a szombati nap – értékelt Razgatlıoğlu. – Sokat javítottunk a motoron, főleg a hátsó tapadáson. A délutáni etap miatt pedig kifejezetten boldog vagyok. Előzetesen aggódtam egy kicsit, hiszen jövő héten itt, Barcelonában lesz versenyünk, és én eddig sokat küszködtem a tapadással, azonban végül a csapattal és az én embereimmel együtt kiküszöböltük ezt a problémát.”

„A nap végén ismét a lágy abroncsokat tettük fel, és azzal nagyjából ugyanolyan köridőt teljesítettünk, mint Nicolò Bulega. Összességében ez egy nagyon pozitív kimenetelű teszt volt, nagyon boldog vagyok. Jövő héten meglátjuk, hogy mi lesz, hiszen egy verseny mindig nehezebb, mint egy teszt, és látni lehet, hogy az első négy-öt versenyző nagyon erős. Meglátjuk – egyelőre úgy néz ki, hogy mi készen állunk, illetve, hogy itt odaérhetünk a dobogóra.”

A BMW pilótája az előző négy szezonban még a Yamahát erősítette. A német gyártó színeit eddig egy versenyhétvégén és a teszteken képviselte, így nem véletlen, hogy Montmelóban megkérdezték tőle: szerinte miben különbözik a két alakulat.

Razgatlıoğlu a nehézségek ellenére „ötven százalékban” elégedett az ausztráliai versenyhétvégéjével

„A csapat oldaláról elég hasonló a Yamahához – mondta Razgatlıoğlu a BMW-ről. – Viszont a gyártói oldalról más, mivel itt sokkal több olyan emberrel találkozom, aki magánál a gyártónál dolgozik. A Yamahánál sohasem láttam japánokat, hanem mindig csak olaszokat meg briteket. Itt azonban nagyon sok német srác van, mivel nekik nagyon fontos ez a projekt.”

„Ha szükségem van valamire, ők azonnal megcsinálják – folytatta Razgatlıoğlu. – Sokszor mondtam nekik, hogy több motorfékre lenne szükségem, és ezek a srácok írtak egy új programot a kedvemért. Amire szükségem van, a BMW azt megcsinálja, közvetlen kapcsolatunk van a gyárral.”

Miért nem lehet száműzni az aerodinamikát a MotoGP-ből?

0

Corrado Cecchinelli, a MotoGP technológiai igazgatója tisztázta, hogy a sorozat miért nem tud teljes mértékben hátat fordítani az aerodinamikának.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, 2027-től valószínűleg a jelenleginél kisebb, 850 köbcentis motorblokk fog dolgozni minden MotoGP-gépben. Ezáltal viszont a motorok súlya is csökkeni fog, így feltételezhetően nagyobb kanyartempóra lennének képesek, ha nem foglalkozna ezzel a kérdéssel a sorozat.

Miért nem lesz unalmasabb a MotoGP az erőforrások méretének csökkentése miatt?

Ugyanis Corrado Cecchinelli, a MotoGP technológiai igazgatója elmondta, hogy az aerodinamikai fejlesztések szerepének csökkentésével szeretnék elérni, hogy a motorok ne váljanak veszélyesebbé a kanyarokban. Viszont ehhez azt is hozzátette, hogy még aránylag messze vannak az ezt lehetővé tévő megállapodástól.

„Azt reméljük, hogy lassabbak lesznek a kanyarokban a kevesebb aerodinamika miatt – nyilatkozta a Crash.net-nek Cecchinelli. – De az aerodinamikát illetően még távolabb vagyunk a megállapodástól, mint a motorblokkok terén. Szóval nehéz lenne most megmondani, hogy csak csökkenni fog-e az aerodinamika szerepe, vagy bizonyos dolgok teljesen be lesznek-e tiltva. A mi alapvető javaslatunk, amelyet még nem fogadtak el, az az, hogy többé-kevésbé ugyanezzel a koncepcióval, viszont csökkentett méretekkel menjünk tovább.”

Sok szurkoló azt szeretné, hogy a MotoGP teljesen fordítson hátat az aerodinamikának, ám ez Cecchinelli szerint nem lehetséges. „Néha azt olvasom, hogy »meg kellene szabadulnotok az aerodinamikától«, pedig hát ennek nincs semmi értelme – mondta az olasz szakember. – Hiszen amikor valami gyorsan mozog a levegőben, akkor arra az aerodinamikának hatása van. Lehetetlen azt mondani, hogy »ne legyen aerodinamika«. Szóval ez teljes képtelenség.”

„De őszintén szólva, még akkor sem akarnánk ezt, ha valami varázslat segítségével lehetségessé válna – tisztázta az álláspontjukat Cecchinelli. – Hiszen úgy látjuk, hogy ez egy lenyűgöző terület, egy technikai kihívás. Ráadásul egyben egy fontos marketingeszköz számunkra a sportágunk és az utcai sportmotorok tekintetében is.”

Tényleg csak a csillagos ég szabhat határt az aero csomagok további fejlesztéseinek?

„Tehát több oka van annak, hogy miért nem akarnánk teljesen visszamenni az időben, még ha lehetséges is lenne. Meg amúgy is, hogyan lehetne teljesen betiltani az aerodinamikát ilyen szabályok segítségével? A múltban ezt már megpróbáltuk, és nem jártunk sikerrel. Mostanra pedig rájöttünk, hogy ez egy értelmetlen csata.”

„Ehelyett jelenleg a hatásának a csökkentéséről van szó, mivel az bizonyos mértékig veszélyes tud lenni. Vannak, akik azt mondják, hogy az aerodinamika miatt nagyobbak a motorok fizikai korlátjai, így biztonságosabbak. Viszont az igazság az, hogy amennyiben kitolod egy motor fizikai korlátjait, akkor kizárólag úgy növelheted a biztonságot, ha ugyanakkora sebességgel mész, mint korábban. Ha gyorsabban mész, akkor végül csak nagyobb sebességgel fogsz bukni.”

„Az aerodinamikába való belemélyedésnek számos veszélyes mellékhatása lehet. Például, nehezebb megjósolni, hogy miként fog viselkedni a motor a szélárnyékban. Vagy könnyebben túl lehet terhelni az első gumit. Nehezebbé teheti a kormányzást egy pánikmanőver során. Tehát kompromisszumra van szükség, viszont nem vagyunk a tiltás pártján, bármit is jelentsen ez. Mi csak megfelelő korlátokat szeretnénk a teljesítmény és a fejlesztések költségeinek tekintetében.”

Lorenzo ijesztőnek tartja a MotoGP motorjait, félti a versenyzőket

Talmácsi szerint „szép a világbajnoki cím”, de van egy másik oldala is a versenyzésnek

0

Talmácsi Gábor kifejtette véleményét az egyik legtehetségesebb magyar motorversenyző, Farkas Kevin szerepléséről. A 125 köbcentiméteres kategória 2007-es világbajnoka úgy véli, a 17 éves pilótának megvannak az adottságai, de hozzátette, nem csak a majdani esetleges vb-cím a fontos.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Talmácsi Gábor volt a P1race.hu podcastjának legújabb vendége. A gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentiméteres kategóriájának 2007-es győztese jó néhány témáról kifejtette véleményét. Köztük volt Farkas Kevin is, aki jelenleg a legközelebb áll honfitársaink közül ahhoz, hogy egy napon a Moto3-as vb mezőnyében szerepeljen.

A 17 éves tehetség tavaly a Red Bull Rookies Cupban szerepelt, és hét hétvégén összesen 31 pontot gyűjtött, ami a tabella tizenhetedik helyére volt elég. Idén ismét bizonyíthat, de 2024-ben nem ez lesz az egyetlen komoly nemzetközi sorozat, ahol rajthoz állhat, hiszen ebben a szezonban már a JuniorGP mezőnyének is állandó tagja lesz.

Két nívós utánpótlás-nevelő sorozatban is versenyez idén Farkas Kevin

Én mindig jobbat mondok ilyenkor a magyar versenyzőkre, de ha tényleg teljesen reálisan kell erről nyilatkozni, akkor abból tudunk kiindulni, hogy az előző évben a Red Bull Rookies Cupban, amely a MotoGP-nek a betétfutama, már volt, hogy ment a top tízben – kezdte Talmácsi. – És itt nemcsak a pozíció számít, hanem az is, hogy az elsőtől mennyit kap a végén. Ez pozícióban lehet, hogy sok, mert lehet, hogy éppen tizedik, de lehet, hogy csak kettő másodperccel maradt le az elsőtől. Úgyhogy nemcsak a pozíciót kell figyelni, hanem az elsőhöz képesti gapet.”

„Az előző évben láthattuk, hogy olyan pályákon, amiket ismer, ez a gap már egyre kisebb, egyre közelebb van, vagy tud menni az első bolyban, és, ha csak a végén is, de bele tud szólni – folytatta. – Ez már egy nagy dolog, mert az első év azért mély víz. Most viszont mellé jön neki majd egy olyan bajnokság, a junior-világbajnokság, ahol gyakorlatilag ugyanazok a motorok meg technikák mennek, mint a MotoGP Moto3-as futamain, csak itt tizennyolc év alattiak a versenyzők.”

Terhelés ennyi futamon részt venni, hogy egyrészt a MotoGP futamain is fog indulni, másrészt a külön bajnokság versenyein, amit ugyanúgy a Dorna rendez, tehát egy profi szervezés. Szerintem így tud teljes lenni a fejlődése. A pozíciókba azért nem mennék bele, inkább a lemaradásba. Ha mindig tudna jönni egy másodpercen belül a legjobbhoz képest, mind kvalifikáción, mind versenytempóban, egyen belül, az szakmailag egy nagyon jó dolog lenne. Ez változhat a pályától is. A pozíció meg, ha tud lenni tizedik, akkor tud lenni ötödik is.”

A cél nyilvánvalóan a gyorsaságimotoros-világbajnokság legalsó, Moto3-as géposztálya lenne, aztán onnan lehetne még feljebb lépkedni. Nyilvánvalóan remek lenne egy újabb magyar világbajnoki futamgyőzelem, egy vb-cím pedig pláne, és Talmácsi szerint Farkasnak megvannak az adottságai, a 42 éves expilóta hangsúlyozta, hogy más szempontok is vannak.

„Mély víz volt, de megugrottuk” – Farkas Kevin, a hazai motorsport reménysége volt a vendégünk

„Ezért dolgozunk, ezért jött létre a HUMDA is, hogy a fiatal versenyzőket támogassuk, és akkor beérne a gyümölcs – felelte az esetleges futamgyőzelemre vonatkozó kérdésre. – Nem kell sietni. Olyan szempontból jó lenne minél előbb, hogy tudjunk ilyenekről beszélni, de van még ideje. Kevin második volt a Northern Talent Cupon, ezzel megszerezte a lehetőséget, hogy magyar versenyzőként mehessen a Red Bull Rookies Cupban. És látjuk a Red Bull Rookies Cup-győzteseket később, mindenki ott van a MotoGP legfelső kategóriájában. Tehát aki ott dominál, és tud elöl menni, annak egyenes útja van a felsőbb kategóriákba.”

„A testalkata és a könnyűsége miatt ez egy plusz jó erény, hogy picit magasabb, mint én, ám nem túl magas, de súlyban lent van, és az is nagyon számít – fogalmazott. – Tehát szerintem a tempója nagyon közel van a juniorkategóriákban a világ legjobbjaihoz. De hogy ott az előzéseket majd hogyan menedzseli, hogyan tudja felépíteni a versenyt, a versenystratégiát, azt még várjuk, most nagyon nehéz lenne megmondani. Reméljük, hogy a legjobban, és nyerni fog, ezt kívánjuk neki, de a realitás az, hogy ha mondjuk mind a két kategóriában tud jönni a top tízben, és egy-egy jobb eredményt elérni – bár én nem szeretnék rá nyomást helyezni –, akkor az megteremtheti a következő évet, és az meg megint megteremtheti utána az azutáni évet.”

„És van még bőven ideje a motorsportban – szögezte le. – Azt szoktam mondani, hogy a motorsport egy életszakasz. Tehát ha most az ő életévét nézzük, akkor most tizenhét. Innentől kezdve harminc-harmincöt éves korig szépen lehet versenyezni, tehát van a karrierjében egy tíz-tizenöt év, amit szépen kell felépíteni, tartalmasan, biztonságosan. Mindig azt szoktam mondani, hogy nagyon szép a világbajnoki cím, tehát azt jó elérni, de van egy másik oldala azért stratégiailag, hogy ebből egy olyan értékes versenyző válhasson – most nem csak Kevinnél, mindig ezt szoktam mondani a fiataloknak –, aki ezt értékként tudja kezelni. Tehát a versenyzők egy része ne befizetős versenyző legyen, hanem egy olyan érték lehessen, amivel pénzt keres, meg tudja teremteni az egzisztenciáját, és jól tud versenyezni, tudja képviselni az országot, a támogatóit és mindenkit, aki körbeveszi.”

A Talmácsi Gáborral készült podcast teljes felvétele az alábbi linkre kattintva érhető el:

Talmácsi Gábor: A világbajnok motor a nappalimban áll

Lorenzo feltette a kérdést Marc Márqueznek: Mi hiányzik a győzelemhez?

0

Jorge Lorenzo rákérdezett Marc Márqueznél, hogy mi okozta a sebességkülönbséget Jorge Martínhoz képest a Katari Nagydíjon. A 31 éves versenyző elsősorban magát okolta.

Marc Márquez az élmezőnyben végzett a Katari Nagydíj sprint- és főfutamán, ám egyik alkalommal sem tudta beverekedni magát az első háromba, hiszen szombaton az ötödik, vasárnap a negyedik helyen zárt. Ami utóbbit illeti, ő maga elmondta, hogy azért nem kockáztatott többet, mert úgy érezte, hogy túlságosan nagy kockázatot vállalna.

Abban a pár körben Jorge Martín mögött motorozott, de érdemben nem tudott támadni. A DAZN szakértőjeként dolgozó Jorge Lorenzo megfigyelte, hogy a Pramac pilótája sokkal jobban gyorsított ki az utolsó kanyarból. Az ötszörös világbajnok meg is kérdezte egykori ellenfelétől, hogy mi állt a az óriási különbség hátterében.

Kicsit megdöbbentett a sebességkülönbség Martín motorjához képest, amit szombaton még nem láttam – kezdte. – Most viszont nyilvánvaló volt, hogy a motorblokknál hiányzik két-három tized. Nem tudom, hogy mi okozta ezt. És akkor adódik az egyszerű kérdés: mi hiányzik a győzelemhez? A pálya is befolyásoló tényező volt számodra? Itt, Katarban, ahol nem sokszor nyertél?”

Marc Márquez túlságosan tartott a bukástól, ezért adta fel a dobogós reményeit

Márqueznek valóban nem a legerősebb pályái közé tartozik a Loszaíli. A MotoGP-ben csupán egyszer tudott ezen a helyszínen diadalmaskodni, ez volt az első a zsinórban elért tíz győzelme körül, amivel tíz éve MotoGP-rekordot állított fel. Ami a mostani alkalmat illeti, a Gresini motorosa inkább magára vállalta a felelősséget, mintsem hogy a motort okolt volna.

Igen, csak egyszer nyertem, 2014-ben – válaszolta. – Katar mindig is nyűg volt számomra, de az volt a célom, hogy az első ötben legyek mind a sprinten, mind a főfutamon. Azonban inkább az én hibám volt, mintsem a motorblokk hiányossága. Az utolsó kanyarból rosszul jöttem ki. A sprinten remekül mentem. Kicsit módosítottunk is a motoron, mert azt hittük, hogy ez segíteni fog, és végül nem éreztem magam túl komfortosan. Emiatt pedig veszítettem a kigyorsításnál, ami kulcsfontosságú az ilyen csatákban. Más területeken nyertem, de ez végül nem kompenzált. Szóval ezt fel kell jegyeznünk a következő versenyekre, de egyelőre ami hiányzik, az hiányzik. Jobban kell menedzselnem ezeket a gyors kanyarokat, és az első gumival is jobban kell spórolnom. Túl sokat küzdöttem a motorral, a sprinten komfortosabban éreztem magam, úgyhogy meglátjuk, tudunk-e tanulni belőle.”

A következő fordulót jövő héten rendezik Portimãóban. Azt nehéz megítélni, hogy ez az aszfaltcsík mennyire feküdhet Márqueznek, hiszen itt csak a 2020-as sérülése óta versenyez a mezőny, mindenesetre tavaly pole pozíciót szerzett. A harmadik hétvégének viszont Austin ad otthont, amely a Sachsenring mellett a nyolcszoros világbajnok egyik legjobb pályája.

Martín ideje lejárt a Pramacnál, véli az istálló vezére

0

Gino Borsoi úgy gondolja, hogy Jorge Martín útja az idei szezon befejeztével véget ér a Pramacnál. Az olasz istálló csapatmenedzsere szerint a 26 éves versenyző varázsolt a katari sprintfutamon.

A MotoGP-mezőny túlnyomó részének az idei év végén lejár a szerződése. Közéjük tartozik Jorge Martín is, akinél egyáltalán nem egyértelmű, hogy hol folytatja pályafutását. Az elmúlt időszak alapján csupán az tűnik biztosnak, hogy a spanyol pilóta távozik a Pramactól, amire most főnöke legutóbbi nyilatkozata is ráerősített.

Az istálló versenyzői a Ducati másik két szatellitcsapatával ellentétben közvetlenül a bolognai gyártóval kötnek szerződést. A márkának így nyilvánvalóan az az érdeke, hogy fiatal tehetségeket próbáljanak ki, akik idővel felkerülhetnek a gyári istállóhoz. Persze anno Martín is ilyen volt, de már a negyedik évét tölti a Pramacnál.

Martín egyértelművé tette, hogy jövőre melyik csapatnak a pilótája akar lenni

Nyilvánvalóan része vagyunk a Ducati projektjének – nyilatkozta Gino Borsoi, a Pramac csapatmenedzsere az Autosportnak. – A Pramac azért született, hogy utánpótláscsapat legyen. Vagy az az istálló, amelyen keresztül a fiatal vagy egy bizonyos tapasztalattal rendelkező pilóták keresztülmennek, hogy aztán felmérjék őket, és átmenjenek a gyári csapathoz. Ezzel a projekttel indult a Pramac, és úgy tudom, hogy még mindig ez a szellemiség, és ez az oka annak, hogy továbbra is nagyszerű a kapcsolatunk a Ducatival, illetve a gyári motorokkal.”

Martín többször is kijelentette, hogy az elsődleges célja a 2025-ös idényre a gyári Ducati ülése. Erre azonban mások is pályáznak: Enea Bastianini nyilvánvalóan meg akarja tartani a helyét, de például Marc Márquez is a jelöltek között van. Az ötszörös MotoGP-futamgyőztes korábban kijelentette, hogy ha ez nem jön össze, akkor más gyártó után néz, és főnöke szerint is ezt kell tennie.

Azt mondják, hogy Martín nem lesz része a jövő évi projektnek? – tette fel a kérdést. – Személy szerint úgy gondolom, hogy Jorge útja a gyári csapatnál, tetszik vagy sem, véget ért. Hosszú évek óta itt van, az első, MotoGP-ben töltött évétől kezdve, és a negyedik évében járunk. A következő lépés egy gyári motor kell hogy legyen, akár Ducati, akár bármi más. Továbbra is bizonyítja, hogy ő az egyik leggyorsabb, vagy talán a leggyorsabb, vagy egy szinten van Pecco [Bagnaiával], és megérdemli, hogy amellett, hogy idén remek szezont fusson velünk, jövőre gyári motorja legyen.”

Martín tavaly egészen az utolsó versenyig harcban volt a világbajnoki címért Bagnaiával, és az idei szezon bizonyos szempontból ott folytatódott, ahol az előző véget ért: a sprintet a spanyol motoros, a főfutamot a címvédő nyerte. Szombaton ráadásul a 2023-as pontverseny ezüstérmese úgy tudott diadalmaskodni, hogy a motorja messze nem volt ideális.

Martín rajt-cél győzelemmel kezdte az idényt, Bagnaia a hajrában bukta el a sprintdobogót

„Nagyon jól alakult a hétvége, kezdve az időmérőtől, amely tökéletes volt, és sikerült egy mutatós időt elérni, a sprintfutamon keresztül, amelyet megnyert, leküzdve a motorral kapcsolatos problémáinkat – idézte fel Borsoi. – Szombat délután [valójában este – a szerk.], mondjuk azt, hogy a motorunk még mindig nem állt készen egy olyan versenyre, amelyet ő teljesített. Átgázolt minden problémán, és mindezek ellenére nyert. Tudtuk, hogy szenvedni fogunk, ő pedig beletette a varázslatot. Szombat délután ő volt a művész egy olyan motorral, amely nem kezdett túl jól.”

A következő nap viszont nem alakult ennyire fényesen Martín számára. Bár a rajt után ismét ő fordult elsőként, néhány kanyar múlva Bagnaia megelőzte, és egészen a leintésig nem engedte ki a kezéből a vezetést. A spanyol versenyző Brad Binderrel csatázott a második helyért, amely végül nem lett meg neki, Márquez viszont érdemben nem veszélyeztette a dobogóját.

Bagnaia hamar élre állt, majd simán nyert, Acosta sokáig fantasztikusan versenyzett első főfutamán

„Vasárnap, azt mondanám, hogy sokkal kevesebb gondunk volt, mint szombaton, de nem tudott támadni az elejétől kezdve, mert a vibráció és a gumi fogyása miatt aggódtunk – fogalmazott Borsoi. – Nagyon óvatosan kellett kezdenünk, nem akartunk az első pillanattól fogva támadni, és ez az első körtől kezdve tartó túlzott óvatosság megakadályozta abban, hogy harcoljon Bagnaiával. Pecco erősen kezdett, és nem aggódott túlságosan a gumik miatt, mi pedig nagyon konzervatívak voltunk. Szerintem ezzel vesztettük el az esélyünket arra, hogy a győzelemért küzdjünk.”

A Yamaha főnöke reagált a rossz kezdésre: Nem vagyunk varázslók

0

Massimo Meregalli leszögezte, tudják, merre akarnak menni a fejlesztések terén, de hangsúlyozta, hogy az érdemi előrelépéshez idő kell. A Yamaha csapatmenedzsere úgy véli, Fabio Quartararo kevésbé csalódott, mint egy éve volt.

Hiába a koncessziós jogok, hogy ennek keretében a Yamaha többet tesztelhetett az európai gyártóknál, a hangvillások borzalmasan kezdték a MotoGP idei szezonját. Fabio Quartararo csupán a tizenhatodik helyre kvalifikálta magát, majd a sprinten a tizenkettedik, í főversenyen pedig a tizenegyedik pozícióban ért célba, csapatársa, Álex Rins pedig rendre mögötte végzett.

Bagnaia hamar élre állt, majd simán nyert, Acosta sokáig fantasztikusan versenyzett első főfutamán

Az eredmény tehát finoman szólva sem örömteli a japán márka számára, de Massimo Meregalli némi pozitívumot is látott benne. „Csalódott vagyok, igen, de elégedett is, mert megtettük, amit tudtunk – idézi a DAZN a Yamaha csapatmenedzserét. – Adatokat gyűjtöttünk, a sprintfutam után fejlődtünk, mert adódott egy gumikopási problémánk. Ez még vasárnap is jelen volt, de már kevésbé.”

A Yamahánál optimizmusra adott okot, hogy a Ducatitól két fontos mérnököt is szerződtettek: Massimo Bartolini technikai igazgató lett, míg Marco Nicotrát az aerodinamikai részleg élére nevezték ki. Ebből azonban egyelőre semmi nem látszott a pályán, de Meregalli lényegében türelmet kért. Változtattunk néhány dolgon, és most már tényleg tudjuk, hogy mit akarunk csinálni, hova akarunk menni, de ehhez idő kell – fogalmazott. – Nem vagyunk varázslók. Tudjuk, mit kell tennünk, és időbe telik, amire eljutunk oda.”

A Yamaha szempontjából azért is rossz hír a gyenge kezdés, mert ez a távozás felé sodorhatja Quartararót. A francia versenyzőnek az idei év végén jár le a szerződése, és ő maga is utalt már arra, hogy felvette a kapcsolatot más gyártókkal. Ami a motor teljesítményét illeti, a 24 éves pilóta úgy véli, minden eddiginél messzebb vannak az élmezőnytől, és a Honda is megelőzte őket.

Közelebb vitte a távozáshoz Quartararót a gyenge kezdés?

Fabio azt tette, amit abban a pillanatban tudott – jelentette ki Meregalli. – Reálisak vagyunk. Már a tesztelés során láttuk, hogy mire vagyunk itt képesek, amikor teljesítettük a versenyszimulációt. Már akkor láttuk a szintünket. Természetesen nem vagyunk boldogok, reálisak és objektívek vagyunk. Felsoroltuk, hogy mit kell tennünk, de ehhez idő kell. Fabio jó munkát végez, és próbál nyugodt maradni, megérti a helyzetet. A tavalyi év elején talán nagyon ideges és csalódott volt. Most már rájött, hogy ez a helyzet.”

Quartararo lesújtó értékelése: szerinte minden eddiginél nagyobb a Yamaha lemaradása

A Yamaha a 2022-es idény óta nem tudott futamot nyerni, tavaly pedig mindössze három harmadik helyet gyűjtöttek a főfutamokon. Meregalli ugyanakkor kiemelte, hogy azóta fejlődtek, de persze tudja, hogy a végcéltól még nagyon messze vannak. Fejlődtünk, javítottunk a végsebességen, az aerodinamikán, és ezt kell elérnünk ahhoz, hogy tovább javuljunk – mondta az olasz szakember. – Rengeteg munka van még előttünk.”

Bulega épphogy megverte Razgatlıoğlut a teszten, Rea az élmezőnyben zárt a Yamahával

0

Nicolò Bulega volt a leggyorsabb a Superbike-világbajnokság montmelói tesztjén, de Toprak Razgatlıoğlu nem sokkal maradt el tőle. A köridők alapján elképzelhető, hogy Jonathan Rea és a Yamaha számára láthatóvá vált a fény az alagút végén.

Csütörtökön és pénteken rendezték a Superbike-világbajnokság tesztjét. Az eseménynek a montmelói Circuit de Barcelona-Catalunya versenypálya adott otthont, ahol jövő héten éles körülmények között is összecsapnak a mezőny tagjai. Az első napon Nicolò Bulega volt a leggyorsabb 1:40.304 másodperccel, 464 ezreddel megelőzve Toprak Razgatlıoğlut.

Razgatlıoğlu elesett a Superbike-teszten, a motor a lassú tempó ellenére is összetört

A második, pénteki napon reggel 7 órakor eleredt az eső, így bár előzetesen 10 órakor kezdték volna a tesztet, a munka végül csak 11 órakor indult. Délután 2 órakor megint csak Bulega vezetett 1:40.714-gyel, de Jonathan Rea csupán 58 ezreddel maradt el tőle, Danilo Petruccinak pedig 289 ezredmásodperc volt a hátránya.

Utóbbi aztán 2 és fél órával a leintés előtt 1:40.601-gyel átvette a vezetést, de nem sokáig örülhetett, ugyanis nem sokkal később elesett a 10-es kanyarban. Szűk 1 órával a vége előtt aztán a Supersport-vb tavalyi győztese 1:40.172-vel visszaállt az élre. Ezzel megjavította előző napi köridejét, és tovább javított Álvaro Bautista pályacsúcsán, ám hivatalosan nem döntött körrekordot, hiszen azt csak futamhétvégéken számolják.

Razgatlıoğlu a hajrában előbb körülbelül 3 tizedre közelítette meg az első Phillip Island-i futam győztesét, majd az utolsó mért köre mindössze 27 ezreddel bizonyult lassabbnak Bulegáénál. Petrucci hátránya már 429 ezred volt, mögötte pedig Andrea Iannone, valamint a Yamaha két gyári versenyzője, Jonathan Rea és Andrea Locatelli végzett.

A brit versenyzőnek 676 ezred volt a lemaradása, de a helyezés alapján könnyen lehet, hogy sikerült előrelépnie a katasztrofális bemutatkozásához képest. A Superpole versenyt és a második futamot megnyerő Alex Lowes kevésbé lehetett elégedett. Nem is elsősorban a kilencedik hely, illetve a 813 ezredes lemaradás miatt, hanem azért, mert előbb az 5-ös, majd a 10-es kanyarban esett el, és mindkétszer megsérült a motor kormányának bal oldala.

A címvédő Álvaro Bautista mindössze a tizenhatodik pozíciót szerezte meg a teszten, de így is gyorsabbnak bizonyult a Honda leggyorsabb pilótájánál. Xavi Vierge ugyanis csupán a tizenkilencedik pozícióban zárt, 1,632 másodperces lemaradással. Hozzá kell tenni, hogy a köridőkből nem feltétlenül érdemes messzemenő következtetéseket levonni, hiszen nem tudni, hogy ki melyik keveréken teljesítette a leggyorsabb körét.

Nem használhatják a gyári versenyzők a Honda által tesztelt alkatrészt

0

Johann Zarco egy, a Honda által eddig nem használt hátsó felnivel motorozott a Katari Nagydíj egyik edzésén. A francia pilóta számára nem vált be a megoldás, de a gyári versenyzők egyébként sem vehetnék igénybe az alkatrészt.

A koncesszióra vonatkozó új szabályok lehetővé teszik a Honda számára, hogy gyorsabban zárkózzanak fel az európai gyártókra. A japán gyártók ugyanis számos előnyt élvezhetnek az európai márkákkal szemben: például jóval többet tesztelhetnek, ráadásul ezeken az állandó versenyzőik is részt vehetnek.

Múlt héten ugyanakkor nem ők, hanem a Honda tesztpilótája, Stefan Bradl gurult pályára Jerezben. A német versenyző többek között egy új hátsó felnit próbált ki. Ezután, a Katari Nagydíj hétvégéjén Johann Zarco motorjára is felszerelték ezt az alkatrészt, ám az LCR motorosa csak a szombati edzésen használta, mivel vibrációt tapasztalt.

Marini nem értette, hogy miért van mögötte Miller, majd elengedte, és megvilágosodott

A kérdéses felnit a Marchesini gyártja, és néhány csapatnál már ezzel versenyeznek. Ennek oka, hogy olyan réteggel vonják be, amely bizonyos előnyökkel jár, mint például a jobb hővezetés. A Hondánál viszont egyelőre nem vált be az újítás, ám a gyári csapat pilótái a jelenlegi körülmények között egyébként sem használhatnák.

Ennek pedig egyszerű oka van: a Honda Racing Corporation egy konkurens márkával kötött szerződést, és ők az OZ-tól vásárolják a szóban forgó alkatrészt. Az Autosport úgy tudja, hogy Joan Mir és Luca Marini emiatt nem használhatja a Marchesini által gyártott hátsó felnit. Az OZ állítólag szintén kísérletezik hasonlóval, ám egyelőre nem találták meg az utat ehhez. Hogy addig mi lehet a megoldás, azt nem tudni.

Szintén a brit portál információja, hogy Marini egyébként szerdán Jerezben tesztelt, hogy minél jobban összeszokjon az RC213V-vel. Ez a folyamat Katarban még korántsem járt kielégítő fázisban, hiszen az időmérőn, a sprinten és a főfutamon egyaránt kikapott márkatársaitól. Ráadásul mindkét versenyen óriási hátrányban ért célba a győzteshez képest.

Talmácsi Gábor: A világbajnok motor a nappalimban áll

0

Jorge Aspar Martínez vendégeként Talma nemrég Spanyolországban járt. Beavatott bennünket a részletekbe, és persze nem engedtük el MotoGP nélkül sem.

A P1race.hu podcast második, Guld Péter műsorvezetésével készült epizódja a Spotify felületén is megtalálható.