back to top
2025. július 11. 11:52
Kezdőlap Blog Oldal 306

Egyszerű megoldással segíti a Ducati a versenyzőit a guminyomásszabály betartásában

0

Egy nem túl bonyolult módszerrel segíti a Ducati a pilótáit a guminyomásszabálynak való megfelelésben: a bolognaiak egy olyan eszközt építettek be minden motorjukba, amely számolja a megfelelő nyomással megtett köröket.

A tavalyi szezon közepén vezették be a MotoGP-ben a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. Ennek lényege, hogy mind az első, mind a hátsó abroncs esetében van egy határérték, amelyet minden pilótának tartania kell a versenyek egy meghatározott részében.

Mind ez utóbbi, mind a nyomás kijelölt határértéke megváltozott az idei szezonra. Ugyanis a 2024-es idényben a főfutamok esetében a korábbi 50 helyett már a táv 60 százalékában (a sprinteknél maradt a 30 százalék) kell tartani az 1,88 barról 1,80-ra csökkentett nyomást.

Megszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon

Amennyiben valamelyik pilóta nem tartja megfelelő ideig a kijelölt nyomást, akkor retorzióra számíthat. Ennek mértéke is megváltozott az idei szezonra, 2024-ben a sprinteken 8, a főversenyeken pedig 16 másodperces időbüntetés jár a szabályszegésért.

Bekeményít a MotoGP, jelentősen szigorítanak a guminyomásszabály megszegéséért járó szankción

Nemrég Fabio Di Giannantonio – aki emlékezetes módon a tavalyi valenciai szezonzárón elveszített egy dobogós helyezést az előírás miatt – beszélt arról az eszközről, amellyel a Ducati segíti a versenyzőit a szabály betartásában, illetve a büntetés elkerülésében.

„Hát ez elég egyszerű. Van egy körszámlálónk, amely azt számolja, hogy hány kört tettünk meg a szabálynak megfelelő guminyomással – magyarázta Di Giannantonio. – Szóval futod a köröket, és ha az adott körben tartottad a szabálynak megfelelő nyomást, akkor lejjebb megy eggyel. Tehát lényegében van egy visszaszámláló, és onnantól, hogy rendben vagy [teljesítettél megfelelő számú kört az adott nyomással], akkor onnantól szabadon előzhetsz, és mehetsz elöl.”

Amennyiben a Ducati egyik pilótája az adott verseny féltávjáig nem teljesített egy bizonyos számú kört a megfelelő guminyomással, akkor a „szélárnyék” üzenet jelenik meg a motorján, ennek pedig jó oka van.

„Nincs többé »8-as beállítás«, csak »szélárnyék«. Tavaly a »8-as beállítást« használtuk egy verseny erejéig – mondta Digga. – Hiszen ez az egyetlen módja [a guminyomás növelésének]: meg kell próbálni szélárnyékban motorozni, és minél keményebben fékezni, ha az első abroncsról van szó. Ha a hátsóról, akkor nagyon egyszerű az ember dolga, hiszen a verseny végén csak egy kicsit többet kell pörgetni a kereket, szóval a fő kérdés az első gumi.”

„Talán néhány verseny furcsa lesz, hiszen az igaz, hogy korábban pár futamon küszködtünk a stabil nyomás megtalálásával – tekintett előre az olasz pilóta. – Úgy gondolom, hogy láthatunk majd ilyen játékokat a futamok közben, amelyekkel a szabályokon belül akarnak majd maradni egyesek, illetve kevesebb olyan verseny lesz, amikor valaki egyedül végigvezeti az egészet.”

Eloszlatott egy tévhitet a Michelin? – valójában csak félig

Oliveira: Aleix Espargaró mindannyiunk közül kiemelkedik

0

Miguel Oliveira szerint Aleix Espargaró kitűnik az Aprilia versenyzői közül. Oliveira úgy látja, hogy ennek a spanyol pilóta vezetési stílusa az oka.

Az idei MotoGP-szezon első fordulójában – hasonlóan az elmúlt évek nagyrészéhez – Aleix Espargaró bizonyult a legjobbnak az Aprilia versenyzői közül. Espargaró a katari sprint után felállhatott a dobogó legalsó fokára, a főfutamot pedig a nyolcadik pozícióban fejezte be. Hozzá legközelebb mindkét viadalon a csapattársa, Maverick Viñales került, aki egy kilencedik és egy tizedik helyet tudott felmutatni.

Espargaró biztos volt benne, hogy nyerni tud a futamon, aztán jött a „rémálom”

Espargaró nagyszerű teljesítménye pedig az Aprilia szatellicsapatának, a Trackhouse-nak a színeit képviselő Miquel Oliveirának is feltűnt. A portugál pilóta, aki idén már maga is gyári specifikációjú motoron ül, Katarban a tizenharmadik, illetve a tizenötödik helyeket tudta megszerezni.

„Aleix az, aki leginkább kiemelkedik mindannyiunk közül – nyilatkozta Oliveira. – Az egyetlen dolog, amelyre gondolni tudok ezzel kapcsolatban, az az ő a miénktől teljesen eltérő vezetési stílusa, de hát az működik. Szóval nekünk is, mint csoportnak, mint csapatnak rá kell jönnünk, hogyan állíthatjuk be úgy a motort, hogy a saját stílusunkkal a lehető legtöbbet tudjuk kihozni belőle. Úgy gondolom, hogy ez sikerülni is fog néhány verseny tapasztalatával a zsebünkben.”

„Aleix mindig nagy dőlésszöget tartva oldja meg a kanyarokat, és a testével nagyon statikusan ül a motoron – festette le márkatársa stílusát Oliveira. – Emellett sohasem próbálja túl agresszívan felkapni a motort csak azért, hogy sebességet gyűjtsön, amikor kimegy egy kanyarból. Még a féktávokon is nagyon stabil marad a motorja, sohasem csúszik meg. Szóval valami ilyesmi stílusról beszélek. Számára ez teljesen természetes, és hát működik is, különösen ezzel az új motorral.”

Később maga Espargaró is beszélt a vezetési stílusáról. „Sokat elemzünk az Apriliánál… A jobbkanyarokban stabilabban a motoron tudok maradni, mint a balosokban, így ott vagyok gyorsabb, ahol több jobbkanyar van a pályában – mondta a mezőny korelnöke. – Amikor több balkanyar van, mint Austinban [az Amerikai Nagydíj helyszínén], akkor lassabb vagyok. Kevésbé dőlök be a testemmel a jobbkanyarokba, de úgy tűnik, hogy ez nem jelent problémát ezzel a motorral. Megoldom, hogy jól gyorsítsak ki, és ezért nincs szükségem arra, hogy nagyon bedőljek. Szóval igen, ilyen az én stílusom, nem szemet gyönyörködtető, de hatásos!”

„Ha kielemezzük Raúl [Fernández] vezetési stílusát, akkor azt tudom mondani, hogy az nagyon tetszik – dicsérte a Trackhouse versenyzőjét Espargaró. – Azonban ő néha túlságosan bedől a testével, és ezért amint megérinti a gázkart, sokszor kipörög.”

Aleix Espargaró, a jelenlegi legidősebb MotoGP-pilóta elárulta, mikor fog visszavonulni

Egy korábbi MotoGP-versenyző elmagyarázta, hogy Martín miről panaszkodott Katarban

0

A MotoGP-ben két szezont lehúzó Michael Laverty elmagyarázta, hogy miért panaszkodhatott Jorge Martín a vibrációról a katari teszt és az ottani versenyhétvége alatt.

Az idei MotoGP-szezonból még csak az első forduló ment le, ám talán így sem túlzás kijelenteni, hogy jelenleg a Ducati 2024-es gépe a legjobb motor a mezőnyben. A katari hétvégén csak Desmosedici GP24-en ülő pilóták jegyezhettek fel maguknak elsőséget, Jorge Martín az időmérőn és a sprinten, Francesco Bagnaia pedig a főfutamon bizonyult a leggyorsabbnak. Ám még a bolognai gyártó alkotása sem tökéletes, ugyanis látszólag van egy típushibája: a vibráció.

A Ducati gyári csapatának és a Pramacnak a versenyzői – kizárólag ez a két istálló használja a bolognaiak legújabb technikáját – már nagyon régóta emlegetik ezt a problémát, amely leginkább Martínt érinti. A spanyol pilóta már a valenciai teszt után is beszélt erről Gigi Dall’Ignának.

Ráadásul a loszaíli pályán még intenzívebben jelentkezett ez a rendellenesség. Az ottani teszt alatt Martín és Enea Bastianini is küzdött ezzel, a Katari Nagydíj során megrendezett sprinten pedig Bagnaia is feliratkozott az ezzel küszködők listájára.

Bagnaia szerint hibátlanul megy az idei Ducati, Martín és Bastianini viszont vibrációról panaszkodik

Nemrég Michael Laverty, aki aktív motorversenyzői pályafutása alatt a brit Superbike-bajnokságban, a MotoGP-ben és a Supersport-világbajnokságban is megfordult, világított rá, hogy pontosan mire gondolhatott Martín, amikor erről panaszkodott.

„Ez a »rezgés« lényegében a vibráció egy frekvenciája, amely az egész motoron érezteti a hatását – mondta a TNT Sports szakértőjeként dolgozó Laverty. – Kiindulhat a hátsó gumitól, de kezdődhet az első abroncsnál is, ez egy frekvencia. A vibráció forrása lehet a felfüggesztés, a lengéscsillapító, a guminyomás értéke…”

„Versenyzőként ez nagyon frusztráló, a kormányod elkezd rezegni, oszcillálni – folytatta. – Nincs tapadása a gumiknak, hiszen azok elkezdenek nagyon gyorsan pattogni a földön. A Ducati motorjainak üléseiben van egy rezgéscsillapító, amely elméletileg csökkenti a frekvenciát, de úgy tűnik, hogy jelenleg ez nem elég. Sokféleképpen lehet ezt a beállításokkal kezelni, vagy legalább jobbá tenni a helyzetet a pilóta számára. Viszont nincs tudományos módszer arra, hogy miként lehet megszüntetni ezt a vibrációt. Ez egy nagyon idegesítő probléma tud lenni.”

Nem olyan egyértelmű a Ducati fölénye a KTM-mel szemben?

0

Enea Bastianini szerint a KTM nagyon közel van a Ducatihoz, ahogyan az Aprilia is. Brad Binder az osztrák gyártó kapcsán egyetértett a kijelentéssel, de hozzátette, náluk még hiányzik valami.

A tesztek alapján úgy nézett ki, hogy az idei MotoGP-szezon ismét a Ducatiról fog szólni: mind Sepangban, mind Loszaílban Francesco Bagnaia bizonyult a leggyorsabbnak, és a bolognai gyártó jó néhány motorja ott volt az élmezőnyben. Az első számú kihívónak pedig nem a KTM, hanem az Aprilia tűnt, leginkább Aleix Espargaró révén.

A szezonnyitó Katari Nagydíj félig-meddig hozta a várakozásokat, hiszen mind a sprintet, mind a főfutamot egy Ducati nyerte. Brad Binder azonban mindkétszer második lett a gyári KTM-mel, míg Espargaró csak szombaton volt ott az élmezőnyben. Enea Bastianini szerint egyik márka sincs messze tőlük az erősorrendben.

A Ducati most minden gyártó számára referencia, és a KTM jelenleg nagyon közel van a Ducatihoz, mert láttuk, hogy Brad a nagydíjon és a sprinten is versenyképes – nyilatkozta a gyári Ducati motorosa, aki előbb hatodikként, majd ötödikként ért célba. – Úgy gondolom, hogy a KTM az Apriliával együtt közel lehet mint riválisunk az idei évben.”

Egy korábbi MotoGP-versenyző rámutatott a KTM gyenge pontjára

Ami tény, hogy a Ducatikon kívül Espargaró és Binder is átlépte az 1:51 másodperces lélektani határt a Q2-ben. Szombaton úgy tűnt, hogy a versenytempóban is harcban lehetnek a bolognai gyártó legjobbjaival, ám másnap már csak a dél-afrikai versenyző volt ott az élmezőnyben. Igaz, az ő dobogója egy pillanatig nem forgott igazán veszélyben.

Az már más kérdés, hogy a sprinten és a főversenyen sem tudott érdemben támadni a győzelemért. Szombaton Jorge Martín, míg vasárnap Bagnaia bizonyult érinthetetlennek, utóbbitól végül 1,329 másodperccel kapott ki. A 28 esztendős pilóta szavai alapján ez nem véletlen, hiszen úgy véli, ő többet adott ki magából, illetve főleg a motorjából, mint ellenfelei.

Úgy gondolom, hogy ugyanazon [a szinten állunk], mint tavaly – fogalmazott. – Rendkívül közel vagyunk, de nem vagyok biztos benne, hogy már meg tudjuk csinálni. Úgy érzem, hogy én mindig száz [százalékon] hajtok, nekik pedig van néhány százaléknyi tartalékuk, amikor használni akarják. Várom az utolsó kis segítséget, aztán újra megpróbáljuk.”

Hivatalos: Aldeguert leigazolta a Ducati

0

Hétfőn délután jelentette be a Ducati, hogy megállapodtak Fermín Aldeguerrel. Azt azonban még nem hozták nyilvánosságra, hogy a fiatal pilóta melyik csapatnál fog debütálni jövőre a MotoGP-ben.

Magyar idő szerint hétfőn délután vált hivatalossá, hogy a Ducatinak sikerült leigazolnia Fermín Aldeguert, aki így jövőre debütálhat majd a MotoGP-ben. A spanyol pilóta egy két évre szóló szerződést írt alá, amely opcionálisan további két évvel meghosszabbítható.

A Ducati azt azonban még nem kommunikálta, hogy melyik szatellitcsapatnál mutatkozhat majd be a királykategóriában Aldeguer, aki – hasonlóan az összes jövőbeli márkatársához – magával a gyártóval kötött szerződést. Viszont ahogy korábban már beszámoltunk róla, értesülések szerint a Pramac lehet a számára kiválasztott alakulat. Az olasz istállónál már szinte biztosra veszik Jorge Martín távozását, amely az egyik ülés megüresedését jelentené.

„Szeretettel üdvözöljük Fermínt a Ducati családjában, és alig várjuk, hogy lássuk a Desmosedicin ülve – mondta Gigi Dall’Igna, a bolognaiak versenyrészlegének általános igazgatója a bejelentéskor. – Nagyon örülök ennek a megállapodásnak, mivel Fermín a MotoGP új generációjának az egyik legerősebb versenyzője.”

„Nagyon örülök ennek a lehetőségnek, a Ducatinak köszönhetően valóra válik az egyik gyerekkori álmom – nyilatkozta Aldeguer. – Eljött az ideje ennek a nagy ugrásnak, illetve annak, hogy a világ legjobb pilótái között mérettessem meg magam, és ezt ráadásul a mezőny legjobb motorján ülve tehetem majd meg.”

Aldeguernek a tavalyi volt a második teljes szezonja a Moto2-ben. A 18 éves pilóta valósággal berobbant az idény második felében, az utolsó négy futamot kivétel nélkül megnyerte, ráadásul ebből kétszer a „hat trick” is összejött neki, vagyis a győzelem mellett az ő nevéhez fűződött a pole pozíció és a versenyben futott leggyorsabb kör is. Ezeknek az eredményeknek köszönhetően a bajnoki tabella harmadik helyén zárt, csak Pedro Acosta és Tony Arbolino gyűjtött nála több pontot. Nem véletlen, hogy a középső kategória idei bajnoki címének ő a legnagyobb esélyese a bukmékerek szerint.

Akár a BMW beszállását is hozhatják a MotoGP új szabályai

0

Markus Flasch, a BMW motoros részlegének vezérigazgatója kijelentette, nem zárják ki a MotoGP-be történő beszállás lehetőségét. Hozzátette, hisz benne, hogy a motorsportban elért sikerek valóban jót tesznek a márkának.

A BMW talán a legnagyobb gyártó, amely még soha nem mérettette meg magát a MotoGP-ben. A német márka még a hőskorban vett részt a gyorsaságimotoros-világbajnokság 500 köbcentiméteres kategóriájában, ahol hét dobogóig jutottak. Ez azonban csak a 60-as évek elejéig tartott, és azóta nincsenek ott a mezőnyben, így nyilvánvalóan a négyütemű korszakban sem szerepeltek.

Azonban lehetséges, hogy ez néhány év múlva megváltozik. A márka motoros részlegének, a BMW Motorradnak az élén novemberben fontos változás történt, hiszen Markus Schrammot Markus Flasch váltotta a vezérigazgatói poszton. Míg előbbi korábban rendre elzárkózott a MotoGP-vel kapcsolatos kérdésektől, addig utóbbi teljesen másképpen kommunikál a témában.

„A BMW M már évek óta a MotoGP partnere – nyilatkozta a német Motorrad magazinnak, utalva a sorozatban használt biztonsági autóra. – A BMW M főnökeként minden futamon ott voltam, ismerem az illetékeseket. Mi egy olyan márka vagyunk, amely ott jelen van. Azonban világos, hogy ennek kell hogy legyen értelme számunkra, és ezért vizsgáljuk meg alaposan [a csatlakozás lehetőségét]. Nem zárnám ki.”

Csatlakozik a BMW? Teljesül a KTM kívánsága? – a MotoGP első embere válaszolt

Mindez legkorábban 2027-ben jöhet szóba, hiszen akkor alakul át a MotoGP technikai szabályzata. A hírek szerint ennek keretében 850 köbcentire redukálják a motorblokk méretét, és teljes mértékben fenntartható üzemanyagot vezetnek be. A kereskedelmi jogokat birtokló Dorna nem titkolt célja, hogy egy hatodik gyártót vonzzanak be az új előírásokkal.

A német márka persze már jelen van a kétkerekű motorsportban, hiszen az Endurance-világbajnokság és az IDM, azaz a német bajnokság mellett 2019-ben visszatértek a Superbike-vb mezőnyébe. Száraz körülmények között ugyan még nem jött össze a futamgyőzelem, de a projekt fejlődik, amit remekül bizonyít, hogy sikerült magukhoz csábítaniuk a 2021-es kiírást megnyerő Toprak Razgatlıoğlut. Azt is szem előtt tartjuk, hogy az Endurance-világbajnoksággal és az IDM-mel együtt ez maradjon-e az egyetlen kötelezettségvállalásunk, vagy pedig más formátumokat is válasszunk” – fogalmazott Flasch.

Ami Flasch korábbi karrierjét illeti, a tavalyi váltásig a nagy teljesítményű utcai autókat gyártó M részleg első embere volt, és regnálása alatt történt egy fontos lépés. A BMW M vezetőjeként úgy határoztam, hogy a BMW M GmbH-t egyesítem a BMW Motorsporttal – idézte fel a 2021-es döntését. – Számomra nem vitás, hogy a motorsportbeli siker valóban hozzájárul a márka erejéhez és a márka közösségén belüli lelkesedéshez.”

A következő hónapokban lesz még néhány jelentős változás a BMW-n belül: a jelenleg a kétkerekű motorsportot felügyelő Marc Bongers júniustól teljes mértékben a Superbike-projektre fog koncentrálni, a helyét pedig Sven Blusch veszi át. Flasch azonban leszögezte, hogy ez semmit nem jelent az esetleges csatlakozás vagy éppen kiszállás szempontjából. Ez nem előlegezi meg a döntést egyik vagy másik sorozat mellett” – szögezte le, de leszögezte, hogy a Superbike-vb „nem az egyetlen lehetőség” a márka számára.

Álex Márquez Di Giannantonio balesetéről: Szerencséje volt

0

Álex Márquezt meglepte a Katari Nagydíj hétvégéjén mutatott tempója, de ezzel együtt voltak nehézségei. A Gresini pilótája furcsának nevezte Fabio Di Giannantonio balesetét, és szerencsésnek tartja márkatársát.

Álex Márquez viszonylag jól kezdte a MotoGP 2024-es idényét. A spanyol versenyző az élen zárta a szombatra halasztott edzést, de a Q2-ben csak a kilencedik helyet szerezte meg. A versenyeken viszont sikerült javítania rajtpozíciójához képest: a sprinten hetedikként, míg a főfutamon hatodikként látta meg a kockás zászlót.

A szombati verseny első köreiben rengeteg csatát vívott, ami valamelyest hátráltatta őt. Az előle indulók közül végül Pedro Acostát sikerült megelőznie, valamint Fabio Di Giannantonio kieséséből is profitált. Márquez összességében elégedetten zárta a futamot, miután úgy érzi, a korábbinál közelebb került az élmezőny tagjaihoz.

A pozitívum, hogy jobb volt a tempó, mint amilyenre számítottam – nyilatkozta. – A kilencedik körben 1:52.6 alatti kört tudtam teljesíteni, ez nem volt rossz. Ami az érzetet illeti, valamelyest visszanyertem az önbizalmamat a motort illetően, végre tudtam hajtani néhány változtatást. Csak az elején, az első négy körben vesztettünk sok időt a csatákkal. Fabio Di Giannantonio bukása is ott volt, emiatt újabb másodpercet buktam. Aztán visszazárkóztam, de már túl késő volt. Örömmel láttam, hogy sikerült csökkenteni a lemaradást az élen haladókkal szemben.”

Di Giannantonio: Nem akarom elárulni, hogy mennyibe került a motorom újjáépítése a bukásom után

A 27 éves motoros premierplánból nézhette végig Di Giannantonio esését, amely egyszerre volt különös és ijesztő, hiszen a VR46 pilótája a pályán kötött ki, de szerencsére mindenki ki tudta kerülni. Furcsa mozdulatot tett a motor, talán azért, mert éppen nem az ideális íven volt – fogalmazott Márquez. – Nem tudom pontosan, hol kötött ki a motor, de szerencséje volt, hogy minden rendben alakult.”

Ami a főversenyt illeti, a Gresini versenyzője az első körökben el tudott szakadni Acostától és Aleix Espargarótól, majd Di Giannantoniót és Enea Bastianinit is megelőzte. A 19 éves újonc ugyan ideiglenesen elé került, de a végére elfogytak a gumijai, így honfitársa visszavette az ötödik pozíciót. A gyári Ducati pilótája viszont a végén maga mögé utasította, így végül hatodik lett.

„Nem volt könnyű – jelentette ki. – Az elején tudtam támadni, hogy bekerüljek a bolyba. Szombaton azt mondtam, hogy fontos bent lenni a bolyban és ezekben a pozíciókban körözni. Emellett az elején volt egy kis gond a hőmérséklettel és a nyomással kapcsolatban. Megnőtt, és nehezen lehetett menedzselni, a többiekkel való küzdelem nehézségeivel együtt. Kemény volt, de ez történik, amikor az ember a kilencedik helyről indul. Előre kell lépnünk, és Portimãótól kezdve jobban oda kell figyelnünk az időmérőre, hogy ne kövessük el ugyanazt a hibát, amit Katarban, és bekerüljünk az első két sor [egyikébe]. Ha ott leszünk, teljesen más lesz a futam.”

A gazdájának megfelelni igyekvő kutyához hasonlította magát Rea a biztató teszt után

0

Jonathan Rea szerint a Superbike-vb montmelói tesztje sokkal jobban sikerült számára, mint a Phillip Island-i, és arra is utalt, hogy a valós lemaradása kisebb, mint amit az eredményjelző mutat. A hatszoros világbajnok hálás csapatának a támogatásért és a munkáért.

Jonathan Rea számára finoman szólva sem úgy indult pályafutásának új fejezete, ahogyan azt eltervezte. A 37 éves versenyző egyetlen pontot sem szerzett az első futamhétvégéjén a Yamahával, miután az első futamon és a Superpole versenyen túlságosan hátul végzett, a második viadalon pedig bukott, aminek következtében az orvosi központot is megjárta.

Szerencséjére a Superbike-világbajnokság ausztráliai és a soron következő montmelói fordulója között négy hét telik el, ráadásul utóbbi helyszínen múlt héten rendeztek egy kétnapos tesztet. Ez pedig már sokkal biztatóbban alakult mind Rea, mind a Yamaha számára. A brit pilóta az összesített eredmények alapján ötödikként zárt.

Bulega épphogy megverte Razgatlıoğlut a teszten, Rea az élmezőnyben zárt a Yamahával

Most visszatérünk a normál munkamenethez, ez a teszt sokkal jobban alakult, mint az előző Ausztráliában – nyilatkozta a SPEEDWEEK.com-nak. – Nem voltak komolyabb nehézségeink, elvégezhettünk néhány összehasonlító tesztet, és babrálhattunk az elektronika beállításaival. Erre tudunk építeni, a csapat jó munkát végzett a teszt során. Lassan egyre jobban érzem magam az R1-esen, és volt egy referenciaidőm, amelyet irányadónak használhattam. Több gyorskört is terveztem, de a sok munka miatt ezeket háttérbe szorítottuk. Egyszer sem raktuk össze a lehető legjobb csomagot.”

Rea minden bizonnyal arra utalt, hogy a valós lemaradása kisebb, mint amennyit az eredményjelző mutatott. Ez utóbbi pontosan 6 tizedmásodperc volt az élen záró Nicolò Bulegához képest. Mindenesetre az valószínűnek tűnik, hogy a Yamahának sikerült megoldania a gondok nagy részét, amelyek a katasztrofális kezdéshez vezettek.

Elégedettek lehetünk a barcelonai munkával, de természetesen többet akarunk – fogalmazott a hatszoros világbajnok. – Senki más nem ment tizenhat kört egyhuzamban versenytempóban a teszt során, a teljesítményem pedig magabiztosságot ad a következő futamhétvégére. Ausztrália után letört voltam, de most újra van önbizalmam. A Milánó közelében lévő csapat gondoskodott a Phillip Islanden felmerült problémák [megoldásáról]. Az előző istállóm egyik erőssége, hogy egy-egy vereség után visszajön. Az új csapatom pedig szintén csodálatos, az emberek itt is megadták azt a támogatást, amelyre szükségem volt a nulla pont után, majd még keményebben dolgoztak. Ez jó légkört teremt. A csapatfőnök, Paul Denning mindig pontosan tudni akarja, mi történik. A kutyák mindig boldoggá akarják tenni a gazdájukat. Ugyanez a helyzet a versenyzőkkel is: meg akarnak felelni a csapatfőnöknek, a versenymérnöküknek és a többieknek.”

A Phillip Island-i hétvége után a Yamaha vezetése vállalta a felelősséget, amiért nem adták meg Rea-nek azt, amit kellett volna, de a brit versenyző is elismerte, hogy még nem tudott kellően alkalmazkodni a motorhoz. Ezen a hétvégén mindenesetre kiderül, hogy valójában mennyit sikerült fejlődniük közösen.

A Yamahánál vállalják a felelősséget Rea katasztrofális bemutatkozásáért

Zarco szerint a Honda nem követheti el ugyanazt a hibát vele, mint Marc Márquezzel

0

Johann Zarco úgy véli, a Honda senkire, így rá sem helyezhet túl nagy hangsúlyt, ami a fejlesztési irányt illeti. A 33 éves versenyző szerint a japán gyártó jó úton halad, míg csapattársa, Nakagami Takaaki jelentős változásokról számolt be.

Marc Márquez 11 éven át versenyzett a Hondánál, és a gyártó lényegében végig az ő igényeinek megfelelően fejlesztette a motort. Ez az első hét idényben hat világbajnoki címet hozott, tehát mondhatni, működött, ám már a sikerkorszak végén is voltak aggasztó jelek, de a spanyol versenyző valamilyen szinten el tudta fedni a motor hiányosságait.

Aztán viszont jött a 2020-as sérülése, és a Honda elindult a lejtőn, aminek az lett az eredménye, hogy az elmúlt két évben utolsók lettek a konstruktőri tabellán, a nyolcszoros világbajnok pedig távozott. A jelenlegi pilóták közül minden szempontból Johann Zarco a legtapasztaltabb: egyrészt neki van a legtöbb futama, másrészt ő már három másik gyártónál is megfordult, ellentétben márkatársaival, akik legfeljebb csak egynél. Ugyanakkor a francia motoros nem kér túlságosan nagy beleszólást erre hivatkozva.

Ne helyezzenek túl nagy [hangsúlyt] rám – nyilatkozta. – Még ha gyorsabb is tudok lenni, amit megosztunk [egymással], ha [segítünk] emelni a Honda szintjén, az mindenki számára előnyös lesz. A Hondánál jelenleg az a nagy változás az előző évhez képest, hogy nincs egy hatalmas vezér a gyári csapatnál. Nem arra gondolok, hogy én vagyok a vezér, de nagyon hasonlóak vagyunk, és ez mindkét istálló számára hasznos, hogy megkapja a Honda teljes fejlesztését, a Honda pedig most így tesz. Megértjük, hogy korábban Marc jelenléte minden problémát meg tudott oldani, és akkor talán túlságosan is rá koncentráltak.”

Nem használhatják a gyári versenyzők a Honda által tesztelt alkatrészt

Zarco a tizenkettedik helyet szerezte meg első főfutamán a Hondával, és ezzel ő végzett a legelőrébb a japán gyártó képviselői közül. A 33 éves versenyző sokáig Maverick Viñales mögött haladt, ami tapasztalatgyűjtés szempontjából kifejezetten jól jött. Bár tisztában van vele, hogy a motor momentán elmarad az élmezőnytől, optimistán tekint a jövőbe.

Ezeket a futamokat arra kell használnunk, hogy fejlődjünk, mert tudjuk, hogy a motor jelenleg nem áll készem a dobogóra, de egyértelműen sokkal jobb, mint az elmúlt két évben – fogalmazott. – A legjobb referenciánk Viñales volt, mert Katarban az Aprilia az egyik legjobb motor. Nem volt annyira magabiztos, ezért mindkét verseny elején kicsit lemaradt, így legalább tudtam őt követni. Emellett azt is tudtam, hogy [később] nem tudom őt követni. Szóval ez volt a legjobb példa arra, hogy megértsem, hol vagyok versenyzőként, és információt adjak arról, hogy milyen a motor. Van néhány engedmény, szóval több a teszt és az alkatrész, amelyeket elvihetünk a tesztekre, ez pedig hasznos lesz. Van egy egyensúlya a motornak, nincs nagy titok. Azonban mindenkinek meg kell találnia ezt az egyensúlyt, és a Honda jó úton halad.”

Persze Zarcónál sokkal jobban látja a változásokat csapattársa, Nakagami Takaaki, hiszen ő már 2018 óta az LCR Hondánál versenyez. A japán motoros szintén úgy véli, hogy munkaadója pozitív irányba indult el, és kiemelte, hogy a korábbi évekkel ellentétben ugyanakkor kapják meg a fejlesztéseket, mint a gyári csapat pilótái.

Határozottan lenyűgözött, ahogyan módosítottak a rendszereken, a megközelítésen és a koncepción – jelentette ki. – Az emberek [összetétele] rengeteget változott, sok arcot még mindig nem ismerek. A gyári és a szatellitcsapat jóval egységesebbnek tűnik. Továbbá több beszélgetést [folytatok] a japánokkal, és tudok nekik magyarázni. Ez nagyon jó. Úgy éreztem, hogy család vagyunk, a Honda család. Remélhetőleg így folytatjuk, és fejlődünk tovább, mert a pilóta versenyképes motort akar. Mi pedig több információt szeretnénk gyűjteni a mérnökök számára, szóval dolgozzunk így tovább!”

A Gresini sportigazgatója értékelte Marc Márquez debütálását, szerinte „pár apróság még hiányzik”

0

Michele Masini, a Gresini sportigazgatója értékelte Marc Márqueznek a csapat színeiben való bemutatkozását, amelyre a Katari Nagydíjon került sor.

Elégedetten tekinthet vissza a Gresini vezetősége az idei szezon első fordulójára, a Katari Nagydíjra, hiszen újdonsült pilótájuk, Marc Márquez a sprinten az ötödik, a főfutamon pedig a negyedik helyen végzett. Michele Masini, a csapat sportigazgatója ennek megfelelően jó hangulatban értékelte a nyolcszoros világbajnok bemutatkozását.

Dall’Igna először értékelte Marc Márqueznek a Ducati nyergében való bemutatkozását

„Összességében nézve pozitív mérleget tudtunk vonni, a katari egy egész jó hétvége volt számunkra, pedig a loszaíli pálya nem annyira fekszik nekünk – nyilatkozta a Marcának Masini. – Nem tartozik Marc kedvenc pályái közé, és Alex mindig problémákkal küzdött rajta, többek között némi vibrációval.”

„Szóval mondhatjuk, hogy egészen elégedetten távoztunk Katarból – folytatta az olasz szakember. – Marc nem volt messze a legjobbaktól, ez pedig azt jelenti, hogy már mostanra elért egy elég jó szintet. Az nyilvánvaló, hogy még folytatnia kell a vezetési stílusának a Ducatihoz való adaptálását, főleg akkor, amikor elfogynak a gumik. Ez az, ami nagyon fontos, hiszen ha ez sikerül, akkor a versenyek vége felé is könnyebben tud majd előzni. Pár apróság még hiányzik neki, de a fejlődése folyamatos. Végül is már megtett jó néhány kilométert ezzel a motorral. Mindennap változtat valamin, alkalmazkodik, és kommunikálja felénk, hogy mi mind tudunk változtatni, ami megkönnyítené az ő dolgát. Mondjuk, hogy már nincs olyan messze a legjobbaktól.”

Marc Márquez túlságosan tartott a bukástól, ezért adta fel a dobogós reményeit

Masinit arról is megkérdezték, hogy szerinte Márquez valóban az idei MotoGP-bajnoki cím egyik esélyesének tekinthető-e. „A dobogó az a cél, amelyet mindannyian kitűztünk magunk elé, és így eddig elégedett is vagyok ezzel – válaszolta. – Azt mondhatom, hogy idáig jól haladunk efelé, a radar alatt tudunk repülni, és egy elég jó alapra tudunk építkezni.”

„Most, hogy túl vagyunk az első fordulón, megtört a jég. Hiszen az elsődleges célunk, hogy a versenyzőink jól érezzék magukat, és mindkettőjük arcán egy mosolyt láthassunk, ez a legfontosabb dolog számunkra. A bajnoki cím? Ráérünk erről beszélgetni a szezon közepén…”