back to top
2025. július 11. 18:41
Kezdőlap Blog Oldal 305

Marc Márquez volt a leggyorsabb a rossz körülmények között megrendezett első portimãói szabadedzésen

0

Marc Márquez zárta az élen a Portugál Nagydíj első szabadedzését, amelyet enyhén nedves pályán, nem ideális körülmények között tartottak. A Gresini pilótája mögött sorrendben Maverick Viñales és Brad Binder végeztek. Az élmenők közül többen láthatóan óvatosan motoroztak a gyakorlás során.

Nehéz körülmények fogadták a gyorsaságimotoros-világbajnokság pilótáit pénteken a portimãói pályán. A korábbi esőzések miatt a Moto3 első szabadedzését lényegében nem tudták megtartani az eredetileg arra kijelölt időpontban. A középső kategória versenyzőinek már megrendezték a saját gyakorlásukat, ám ők nem tudtak igazán jó köröket futni.

Majd magyar idő szerint 11:45-kor az első szabadedzéssel a MotoGP versenyzőinek is kezdetét vette a Portugál Nagydíj. A pálya hőmérséklete 18, míg a levegőé 20 fok volt a gyakorlás kezdetén. A bokszutca kinyitása után szinte azonnal az összes pilóta pályára gurult.

Az első valamelyest értékelhető kört Jack Miller futotta, aki 1:44.535 másodperces időt repesztett. Azonban ezzel még messze elmaradt mind az abszolút pályacsúcstól, mind a versenyben futott körrekordtól, előbbit Marc Márquez tartja 1:37.226-tal, utóbbi Aleix Espargaróé 1:38.872-vel. Nem sokkal később többen is maguk mögé utasították Millert, közülük a leggyorsabb Jorge Martín volt, aki 1:42.935-ös kört teljesített.

Az edzés középső szakaszában sorozatban meglepő nevek mellett szerepelt a legjobb idő. Először Franco Morbidelli 1:42.165-tel, majd Fabio Quartararo 1:41.837-tel, ezt követően pedig Pedro Acosta 1:41.738-cal állt az élre. A gyári Ducati és a Gresini pilótái ekkor még láthatóan óvatosan mozogtak a pályán, ahogy az Aprilia gyári versenyzői, akik sokáig az utolsó két helyet foglalták el.

Bő negyedórával a leintés előtt a rossz körülmények között mindig megtáltosodó Miller visszavette a vezetést 1:41.447-es idővel. A KTM versenyzője azonban nem sokáig élvezhette ezt a helyzetet, mivel Marc Márquez nála is gyorsabbnak bizonyult, ugyanis a nyolcszoros világbajnok 1:41.140 másodperc alatt teljesített egy kört.

Körülbelül tizenhárom perc volt a leintésig, amikor a hazai környezetben motorozó Miguel Oliveira állt az élre egy 1:41.107-es körrel. Hamarosan azonban már újra Marc Márquez vezetett, a cerverai pilóta volt az első, aki be tudott kerülni 1:41 alá 1:40.927-tel. Rajta kívül sokáig egyedül Álex Rins neve mellett szerepelt olyan idő, amely ebbe a tartományba tartozott, a Yamaha motorosa 1:40.934-es kört futott.

A hajrában előbb Maverick Viñales 1:40.759-cel állt az élre, tőle Brad Binder 1:40.689-es idővel vette át az első helyet. Az utolsó percekben még sokan megpróbálkoztak a javítással. Ekkor előbb Viñalesnek 1:40.649-cel, majd Marc Márqueznek 1:40.484-gyel sikerült az élre állnia. Végül ezt a duót már senki sem tudta megelőzni, mögöttük sorrendben a gyári KTM, majd a Pramac két pilótája zárta az edzést.

A MotoGP első portimãói szabadedzésének végeredménye

Spanyol bajnokság lehet a MotoGP-ből? – Aleix Espargaró szerint igen, az ő legnagyobb örömére

0

Aleix Espargaró nagyon örül annak, hogy Fermín Aldeguer jövő évi bemutatkozásával egy újabb spanyol pilóta debütál majd MotoGP-ben. Az Aprilia versenyzője a portimãói pályán a biztonság növelésének érdekében elvégzett változtatásokról is elmondta a véleményét.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, hétfőn a Ducati bejelentette, hogy megállapodtak Fermín Aldeguerrel, aki így jövőre debütálhat majd a MotoGP-ben. Sőt azóta már az is kiderült, hogy melyik csapatot választották a fiatal tehetség számára. Aleix Espargaró pedig örömmel várja Aldeguer érkezését, és azt, hogy egy újabb spanyol pilóta mutatkozzon be a királykategóriában.

„Ez a jól elvégzett munka eredménye, az iskoláké, az infrastruktúráé, a közegé, és azé a sok dologé, amelyet 2000-től kezdve olyan jól megcsináltak Spanyolországban – mondta honfitársa debütálásáról Espargaró. – Nem ma kezdték el, most már a munka gyümölcsei kezdenek beérni. Ennek köszönhetően a MotoGP-ből gyakorlatilag spanyol bajnokság lehet. Ez nagyszerű, és én nagyon örülök ennek.”

Világbajnokság még a MotoGP, vagy inkább egy olasz-spanyol kupa?

„A Ducatinak már eddig is hihetetlen volt a pilótafelállása, nagyon tehetséges versenyzőik vannak, a Ducati szinte összes MotoGP-pilótája nagyon magas szintet képvisel – tette hozzá. – Most pedig csatlakozott hozzájuk az alsóbb kategóriák egyik ékköve. Nagyon örülök Fermínnek.”

Pénteken veszi kezdetét az idei Portugál Nagydíj, amelyet megint a portimãói Algarve International Circuiten rendeznek meg. Ez a pálya korábban hírhedt volt arról, hogy a mellette található kavicságyakban a szokásosnál sokkal nagyobb méretű kövek találhatóak. Az elmúlt években többen meg is sérültek itt, így a szervezők úgy döntöttek, hogy lépéseket tesznek a biztonság növelésének érdekében. Például néhány helyen új típusú sódert raktak le, ám Espargaró így sem teljesen elégedett az eredménnyel.

Fontos változtatásokra került sor Portimãóban, végre meghallgatták a pilóták panaszait

„Csütörtök reggel körbesétáltam a pályán, és úgy tűnt, hogy sok helyen kisebb és barnább kavicsok vannak – nyilatkozta. – De azokon a helyeken, ahol nem cserélték ki, ott a kövek most is akkorák, mint egy iPhone, ami őrület. Hála istennek, hogy legalább azokon a helyeken képesek voltak kicserélni, ahol tényleg szükség volt erre. Ez így is egy biztonsági szempontból a határon lévő pálya, minden bizonnyal a legalacsonyabb színvonalú ebből a szempontból a naptárban, ha be akarjuk így sorolni a helyszíneket.”

„De ettől függetlenül ez a pálya fekszik nekünk, az Apriliának. Tavaly Maverick [Viñales] felállhatott a dobogóra a főfutam után, én pedig új versenyben futott körrekordot állítottam fel. Szerintem a mostani egy jó hétvége lehet nekünk” – tekintett előre Espargaró.

Morbidelli visszatér súlyos balesetének helyszínére, elárulta, mit érez ezzel kapcsolatban

0

Franco Morbidelli kijelentette, nincsenek benne negatív érzések annak kapcsán, hogy Portimãóban kell versenyeznie, ahol januárban nagyot bukott. Az olasz versenyző nagyobb önbizalommal vág neki ennek a hétvégének, mint a katarinak.

Ezen a hétvégén a Portugál Nagydíjat rendezik a MotoGP-ben, ami Franco Morbidelli számára azt jelenti, hogy bő ötven nappal súlyos balesete után visszatér annak helyszínére. Mint ismert, a 29 esztendős motoros január 30-án esett el a 7-8-as kanyarkombinációban, aminek következtében elvesztette az eszméletét, és a Márquez testvéreknek kellett elsősegélyben részesíteniük őt.

A bukás miatt Morbidellinek nemcsak a sepangi, hanem a loszaíli tesztet is ki kellett hagynia. Később ő maga beszélt arról, hogy az orvosok szerint ellenkező esetben maradandó agykárosodást kockáztatott volna. A portimãói hétvége csütörtöki sajtónapján pedig természetesen felmerült a kérdés, hogy milyen érzések kavarognak benne a visszatérés kapcsán.

Semmi negatív nincs abban, ahogyan hozzáállok ehhez a pályához – nyilatkozta. – Először is abból az okból kifolyólag, hogy ez a pálya gyönyörű. Volt egy balesetem, igen. Egy komoly baleset. Ugyanakkor egy nagyon furcsa baleset. Egy megismételhetetlen baleset. Technikailag nem befolyásolhatja a gondolkodásomat. Ilyesmi nehezen fordulhat elő még egyszer. Azért is [gondolkodom pozitívan], mert azt csinálom, amit szeretek. Semmi sem lassíthatja le a fejlődésemet ezen a pályán.”

A sérülésből visszatérő Morbidelli „nagyon fáradt” volt a Katari Nagydíj után

Ahogyan arra számítani lehetett, Morbidelli végig a mezőny leghátsó pozícióinak egyikét foglalta el a Katari Nagydíj hétvégéjén: az időmérőn utolsó lett, a sprintfutamon csak Luca Marinit tudta megelőzni, míg a főversenyen tizennyolcadik lett, miután honfitársa mellett Nakagami Takaakit és az eleső Jack Millert is maga mögé utasította. Mostanra viszont, úgy véli, javult a helyzet, egy szempontból mindenképpen.

Folytatjuk az új motorhoz történő akklimatizálódást, de sokkal magabiztosabban, mint Katarbanjelentette ki. – Volt pár hetem otthon, ami normálisan telt, és volt lehetőségem motorozni. Sokkal nagyobb az önbizalmam. Úgy állunk hozzá ehhez a hétvégéhez, hogy tudjuk, van honnan visszajönnünk. A magabiztosság annak köszönhető, hogy két normális hetet töltöttem el, amikor otthon voltam, ahelyett hogy a felépüléssel teltek volna a hetek, mint a balesetem és az első verseny között. Nulla tesztem volt. Minden, amin keresztülmentem, általánosságban véve, abban az időszakban…”

Morbidelli nem fejezte be a mondatot, de az biztos, hogy rengeteg megpróbáltatás érte. Többek között az is nehézséget okozott neki, hogy az orvosok a pályán kívüli edzéstől is eltiltották. Ennek viszont már vége, és ezen a téren is sikerült visszazökkennie a normál kerékvágásba. A lehető leghamarabb el akartam kezdeni a normál edzést – hangsúlyozta. – Jól éreztem magam. A testem remekül reagált, ennek nagyon örülök.”

Minden jel arra mutat, hogy Morbidelli a mezőny legjobb motorján ülhet, hiszen Jorge Martín a sprintet, míg Francesco Bagnaia a főversenyt nyerte meg a legújabb Ducati nyergében. A háromszoros MotoGP-futamgyőztest megkérdezték, hogy mit gondol a Desmosedici GP24-esről „Gyorsan kell menni vele – felelte. – Pecco és Jorge gyorsabban motoroznak, mint bármelyik másik Ducati. Így kell vezetni.”

Kiderült, melyik csapat motorjára ültetné fel a jövőre debütáló Aldeguert a Ducati

0

Mauro Grassilli, a Ducati sportigazgatója elárulta, melyik csapatnál akarják szerepeltetni Fermín Aldeguert a következő két idényben. A spanyol versenyző szerint ugyanakkor mindez az idei teljesítményétől függ.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Fermín Aldeguer jövőre bemutatkozik a MotoGP-ben. A 15 nap híján 19 éves pilótát a Ducati szerződtette, ám azt nem jelentették be, hogy melyik istállónál fog versenyezni. A nemzetközi sajtó azonban már akkor biztosra vette, hogy a Pramac lesz a befutó, ahol minden bizonnyal lesz üresedés.

Hivatalos: Aldeguert leigazolta a Ducati

Bár hivatalos bejelentés ezzel kapcsolatban továbbra sem történt, és vélhetően jó ideig nem is várható, a Ducati sportigazgatója annyit megerősített, hogy valóban az első számú szatellitcsapatukhoz szeretnék beültetni Aldeguert. Biztosan a Pramac lesz az – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre a Paolo Ciabatti helyét átvevő Mauro Grassilli. – Van velük egy opciónk a jövőre nézve. Ha élnek ezzel az opcióval, akkor a következő két évre Fermín az övék lesz.”

Aldeguer rendkívül erősen zárta a tavalyi idényt, hiszen az utolsó négy futamot kivétel nélkül megnyerte, ráadásul ebből kétszer a pole pozíciót is megszerezte, illetve a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. Az idei szezont viszont gyengén kezdte, hiszen a Katarban elért tizenhatodik helyével pontot sem szerzett. A Speed Up motorosa úgy véli, az, hogy melyik csapatnál mutatkozhat be, az idei teljesítményétől függ. Igen – értett egyet a felvetéssel. – Majd meglátjuk.”

A rossz rajt ellenére Aldeguer továbbra is az idei Moto2-es világbajnokság egyik, ha nem a legnagyobb esélyese. Nem véletlen, hogy ő lett az első számú célpont a középső kategória mezőnyéből, és már januárban voltak pletykák arról, hogy a Ducati előszerződést kötött vele. Grassilli azt is elmondta, hogy 2026-ig biztosan az ő kötelékükben lesz.

„Beszéltem Gigi Dall’Ignával [a Ducati Corse általános igazgatója – a szerk.], aki azt mondta, hogy »Fermín lesz a jövőnk, próbálkozzatok a menedzserénél!« – idézte fel az olasz szakember. – Szerintem övé lesz a jövő. Két plusz két évre van [szerződése]. Jövőre a szatellitcsapatunknál lesz, nem nálunk. Aztán két év után meglátjuk.”

A Pramac egyébként azért is adja magát, mert szinte biztos, hogy lesz üresedés. Franco Morbidelli esetében alighanem a teljesítménye lesz a döntő tényező, Jorge Martín viszont valószínűleg távozik az istállónál, ahogyan arra a csapatmenedzser, Gino Borsoi is utalt. Aldeguer ugyanakkor a jelek szerint egyelőre nem foglalkozik ezzel a kérdéssel, hanem annak örül, ami már biztosnak mondható.

Martín ideje lejárt a Pramacnál, véli az istálló vezére

Élvezem a Ducati Corse támogatását – szögezte le az ötszörös Moto2-es futamgyőztes. – Ez fontos. Ők rendelkeznek a legjobb motorral. A MotoGP-be kerülés egy álom számomra. A Ducatinál, a MotoGP legjobb csapatánál menni… Ez egy hosszú szerződés, sok idő lesz rá, hogy jó eredményeket érjek el. Köszönöm a Ducatinak!”

Quartararo: Nem gondolok a szerződésemre

0

Fabio Quartararo a Portugál Nagydíj előtt kijelentette, hogy a jövő évi szerződése körüli bizonytalanság nem tereli el a figyelmét. Viszont a francia pilóta azt is kiemelte, hogy nem akar túl sokáig várni a döntéssel.

A MotoGP mezőnyének nagyrésze jelenleg az előttük álló legközelebbi kihívásra, a Portugál Nagydíjra – amelynek helyszínén fontos változtatásokat eszközöltek – koncentrál. Van azonban olyan versenyző is, akinek más gondjai is akadnak. Ilyen többek között Fabio Quartararo is, akinek a legtöbbekhez hasonlóan az idei szezon végén lejár a szerződése, és egyelőre még nem tudja, hogy hol folytatja majd jövőre a pályafutását.

Meg lehet-e állítani a Ducatit és Bagnaiát a portugáliai hullámvasúton? – hétvégi menetrend

Quartararo korábban leszögezte, hogy amennyiben a Yamaha képes fejlődni, és elmozdulni a mezőny végéről, akkor szívesen marad a csapatnál, de kész más gyártókkal is leülni a tárgyalóasztalhoz. Ráadásul sajtóértesülések szerint a rosszul sikerült katari szezonnyitó után még nyitottabbá vált a hangvillások elhagyására. Amennyiben valóban ezt a lehetőséget választja majd, akkor könnyen lehet, hogy végül az Apriliánál fog kikötni.

Azonban a francia versenyző nem rágódik ezen éjjel-nappal. „Nem gondolok a szerződésemre – nyilatkozta Quartararo. – Természetesen, mint tudjátok, már tárgyalunk néhány gyártóval. Viszont ez nem tereli el a figyelmemet, ezekre a dolgokra nem gondolok, amikor a motoron ülök.”

„De persze tudom, hogy miről van szó a tárgyalóasztalnál, és ezek arra engednek következtetni, hogy nem vagyok egy rossz pilóta. Nekem az sokkal kellemetlenebb volt, amikor a Moto2-ben mentem, és egyszer csak nem volt csapatom a következő évre. Akkor valóban volt okom az aggodalomra. De abban a helyzetben, amiben most vagyok, nincs miért aggódnom.”

Ha nem is csak ez jár Quartararo fejében, azért nem szeretné túl sokáig elhúzni a választást. „Nem akarok hónapokat várni a döntéssel – mondta a nizzai pilóta. – Már sokat beszéltünk erről, és úgy gondolom, hogy most már átlátom a piaci helyzetet. Már vannak terveim, de még egy kis időre szükségem van a döntéshez.”

Quartararo kész tárgyalni más gyártókkal

„Nincs menedzserem, Tom [Maubant] intézi az ilyen ügyeimet – tette hozzá Quartararo. – Ő végzi el a menedzserem munkáját, és ő az egyetlen ember, akiben százszázalékos megbízom. Ezért is adtam neki ezt a munkát tavaly. Ő intézi a tárgyalásokat, én nem gondolok a szerződésemre.”

Fontos változtatásokra került sor Portimãóban, végre meghallgatták a pilóták panaszait

0

A Portugál Nagydíj előtt több változtatást eszközöltek a portimãói pályán. Ezeknek az a célja, hogy biztonságosabbá tegyék a versenyzést. A MotoGP pilótái az elmúlt években többször is kérték, hogy hajtsanak végre ilyen beavatkozásokat.

Az előttünk álló hétvégén fog sor kerülni a Portugál Nagydíjra. Az idei MotoGP-szezon második fordulójának helyszíne a portimãói Algarve International Circuit lesz. Ez a pálya 2020-ban debütált a királykategória naptárában, azóta pedig több nagy port kavaró történet is kapcsolódott hozzá. Ezeknek az eseteknek a közös tanulsága az volt, hogy az aszfaltcsík az akkori állapotában nem volt elég biztonságos.

Meg lehet-e állítani a Ducatit és Bagnaiát a portugáliai hullámvasúton? – hétvégi menetrend

A problémát leginkább a kavicságyak jelentették, amelyek nem feleltek meg a szabályoknak: a 6-15 milliméter átmérőjű kövek helyett helyenként ökölnyi méretű darabokat is tartalmaztak. Ezekre először a nagy nyilvánosság előtt Francesco Bagnaia mutatott rá, aki a 2022-es teszten elszenvedett bukása után párat magával is vitt a bokszba, hogy megmutassa azoknak a méretét. Tavaly pedig Fabio Di Giannantonio itteni esése irányította rá újra a figyelmet erre a kérdésre.

Botrány érik a MotoGP-ben, a versenyzők panaszai ellenére sem történik semmi

Az elmúlt egy évben még három másik, nagy visszhangot kiváltó eset történt a portimãói pályán. A szívszorító helyzetbe került Carlos Tatay a Moto2 Európa-bajnokság futamán, Franco Morbidelli a Superbike-világbajnokság tesztjén, Pol Espargaró pedig a tavalyi Portugál Nagydíj második edzésén szenvedett súlyos balesetet.

Úgy tűnik, hogy a pálya tulajdonosai, illetve a Portugál Nagydíj szervezői ezek után végre meghallgatták a pilóták panaszait, és mostanra lépéseket tettek a biztonság növelésének érdekében. Egyébként bizonyos értesülések szerint korábban azért nézték el nekik ezeknek a hiányát, mert a FIM elnöke, Jorge Viegas portugál nemzetiségű.

A változtatásokról egy közleményben számoltak be. „A legtöbb kavicságy új típusú kövekkel rendelkezik, néhány aszfaltozott bukótér mérete csökkent, hogy így növelni lehessen egyes kavicságyak méretét, és air fence modulok lettek elhelyezve” – áll a tájékoztatóban.

Az „air fence modulok” kifejezés olyan felfújható energiaelnyelő alkalmatosságokat takar, amelyeket a pályák mellett megtalálható kemény dolgok (mint például a korlát) elé helyeznek. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy Portimãóban ezek hol kaptak helyet, de vélhetően a 10-es kanyarban, ahol Espargaró már említett súlyos balesete történt. A spanyol pilóta akkor egy védelemmel nem ellátott gumifalat talált el, és ebben annyira megsérült, hogy fél évig nem tudott versenyezni.

A már felsorolt beavatkozások mellett még módosították a rázóköveket a 4-es, a 8-as, a 14-es és a 15-ös kanyarokban, hogy ezzel segítsék a pilótákat a pálya határain belül maradásban.

Marc Márquez: Hat hónapja sérülésmentes vagyok, ez máris egy új rekord

0

Marc Márquez egy szurkolóknak tartott eseményen beszélt a bukásainak csökkenő számáról, és ennek a testére gyakorolt hatásáról. A nyolcszoros világbajnok ekkor azt is elmondta, hogy kik segítettek neki azokban az időkben, amikor sok sérüléssel küzdött.

Marc Márquez az előző héten ellátogatott Madridba, ahol találkozott a szurkolóival, akik kérdéseket is tehettek fel neki. A nyolcszoros világbajnokot többek között arra kérték meg, hogy reflektáljon az eséseinek csökkenő számára. Az előző idényben, még a Honda pilótájaként Márquez bukott a legtöbbször a mezőny tagjai közül. Viszont amióta egy Ducatin ül – ideértve az előszezoni teszteket és a Katari Nagydíj hétvégéjét is –, azóta csak egyetlen alkalommal került a földre.

„Ezt mindig lekopogom – mondta Márquez a kevés bukására gondolva. – Nagyon sok sérülésem volt az elmúlt négy évben, most viszont már hat hónapja sérülésmentes vagyok, ez máris egy új rekord. Emiatt pedig, akár tetszik, akár nem, jobban működik a testem, és újra el tudtam kezdeni élvezni a motorozást.”

Marc Márquez túlságosan tartott a bukástól, ezért adta fel a dobogós reményeit

Ahogy ő is célzott erre, Márquez az elmúlt években több súlyos sérülést is elszenvedett, amelyeknek köszönhetően számos futamot ki kellett hagynia. A szimpatizánsainak azt is elárulta, hogy kik segítettek neki ezekben a vészterhes időkben.

“Amikor ilyen nehéz pillanatokon mész keresztül, akkor olyan sportolókat keresel, akiknek hasonló dolgokat kellett átélnie. Az, akivel a legtöbbet beszéltem ezekben az időkben, és aki a legtöbbet segített nekem, az Mick Doohan volt, ugyanis neki volt egy elég hasonló sérülése. Alberto Puig is sokat segített, rá tudtam támaszkodni.”

„Láttam a csontot és az inat” – Doohan felidézte a balesetet, amelyben majdnem elvesztette a lábát

“Aztán láthatsz olyan sportolókat, mint Rafael Nadal, aki mindig a legmagasabb szinten teljesített, ami pedig lehetetlen… – utalt Márquez arra, hogy teniszező honfitársa hozzá hasonlóan nagyon sok sérüléssel küzdött a pályafutása során. – Emberek vagyunk, lehetetlen az egész karrieredet a lehető legmagasabb szinten végigcsinálni. Ott vannak a sérülések, amelyeknek mindig megvan a kockázata. Amennyiben pedig megsérülsz, akkor újra fel kell találnod önmagad, tudnod kell, hogyan élheted túl, hogy így a lehető legtovább meghosszabbítsd a karriered.”

A Ducati tesztpilótája szerint olyan a BMW a Superbike-világbajnokságban, mint a KTM a MotoGP-ben

Michele Pirro részt vett a Superbike-világbajnokság barcelonai tesztjén. A Ducati tesztpilótája a gyakorlás után elismerően nyilatkozott a BMW-ről és Toprak Razgatlıoğluról.

Az előző héten rendeztek egy kétnapos tesztet a Superbike-világbajnokság csapatainak, amelynek a helyszíne a Montmelóban fekvő Circuit de Barcelona-Catalunya versenypálya volt. A gyakorláson a mezőny állandó tagjai mellett mások is részt vettek, többek között Michele Pirro, a Ducati tesztpilótája, aki elsősorban a bolognai gyártó MotoGP-gépén dolgozik, de néha besegít Álvaro Bautistáéknak is.

Bulega épphogy megverte Razgatlıoğlut a teszten, Rea az élmezőnyben zárt a Yamahával

A teszten természetesen ott volt Toprak Razgatlıoğlu is. A török versenyző pénteken összetörte a motorját, ám újdonsült csapata, a BMW – tavaly még a Yamahát erősítette – időben összerakta neki. Ő pedig ezt szombaton azzal hálálta meg, hogy Nicolò Bulegát kivéve mindenkinél gyorsabbnak bizonyult.

Ez pedig mások figyelmét is felkeltette, Pirro a gyakorlás után adott nyilatkozatában külön kitért arra, hogy mennyire tetszik neki az, ahogy a münchenieknél folynak a dolgok. Ezt egyébként korábban Razgatlıoğlu is kiemelte, amikor összehasonlította jelenlegi csapatát a korábbival.

„Azt kell mondanom, hogy Toprak és a BMW lenyűgöző munkát végeznek – dicsérte a német alakulatot és annak pilótáját Pirro. – A BMW olyannak látszik, mint amilyen a KTM, annyira hihetetlenül strukturáltak, mint néhány MotoGP-csapat. Barcelonában két tesztpilótájuk volt a pályán, akik sok dolgot tudtak tesztelni, és ráadásként nagyon sok technikusuk és mérnökük volt ott, pont úgy, ahogy a KTM is szokott tesztelni [Dani] Pedrosával.”

„Én ezt őszintén nem hittem volna, sőt kifejezetten meglepődtem attól, hogy milyen jó munkát végeztek az elmúlt években és hogy mennyire versenyképesek tudnak lenni a pályán. Természetesen még vannak olyan területek, amelyeken fejlődniük kell, de az M1000RR-nek hatalmas potenciálja van, és én úgy hiszem, hogy hamarosan már a világbajnoki címért fognak küzdeni.”

Pirro a Ducati Superbike-programjának két új tagjára, a doppingvétség miatti eltiltása után visszatérő Andrea Iannonéra és az újonc Bulegára is kitért. „Azt gondolom, hogy Andrea annyi év alatt sem felejtette el, hogy hogyan kell motort vezetni – mondta az olasz versenyző. – Megtartotta a MotoGP-ben használt stílusát, amely nagyon jól illik a Ducatihoz, így meg tudja mutatni, hogy mekkora potenciál van benne. Nicolò pedig szerintem nagyon jól dolgozik, másmilyen a stílusa, mint Bautistának, de ez nem probléma, mivel a Panigale mindenfajta stílushoz passzol.”

Iannone drámai szavai: Az egész életem odaveszett, olyan volt, mint egy nagy baleset

Meg lehet-e állítani a Ducatit és Bagnaiát a portugáliai hullámvasúton? – hétvégi menetrend

0

Portugáliában, a második fordulóval folytatódik a MotoGP idei szezonja, és a hétvége számos kérdést tartogat. Kiderül, hogy a KTM és az Aprilia mennyire lesznek közel ilyen körülmények között a Ducatihoz, hogy meg tudja-e verni valaki Francesco Bagnaiát, és hogy mi a helyzet Marc Márquezzel, Pedro Acostával, illetve a japán gyártókkal.

Két héttel a szezonnyitó Katari Nagydíj után folytatódik a 2024-es MotoGP-világbajnokság, és a mezőny idén először Európába látogat. Persze ez egyelőre csak egyszeri alkalom, hiszen három hét múlva Austinban fognak versenyezni, de ne szaladjunk ennyire előre: a versenyzők, a csapatok, illetve a gyártók most Portugáliában mérik össze tudásukat.

A Portugál Nagydíjak történetének legeredményesebb versenyzője Valentino Rossi, aki öt győzelmet aratott, mindegyiket a királykategóriában. Ez azonban most teljesen irreleváns, hiszen akkoriban még Estorilban rendezték a futamot, 2020 óta viszont a portimãói Algarve International Circuit ad otthont a versenyeknek.

Ezen a helyszínen Fabio Quartararo és Francesco Bagnaia a két legsikeresebb motoros, hiszen mindkettőjüket kétszer intették le elsőként (utóbbi a 2021-es Algarvei Nagydíjon aratta első győzelmét). Előttük Miguel Oliveira ünnepelhetett hazai közönség előtt az első ottani viadalon. A jelenlegi mezőnyből Raúl Fernández és Pedro Acosta állhatott még a dobogó tetején: mindketten a Moto3-ban és a Moto2-ben is diadalmaskodtak, utóbbi ráadásul a legalsó kategóriában kétszer is.

Ami magát az aszfaltcsíkot illeti, a pálya 4592 méter hosszú, és kilenc jobb-, valamint hat balkanyarból áll. Az átlagosnál jóval nagyobb szintkülönbségek mellett a helyszínt gyakran becézik hullámvasútnak. Mind az abszolút pályacsúcs, mind a versenyben futott körrekord tavalyról datálódik: előbbit Marc Márquez tartja 1:37.226 másodperccel, utóbbi Aleix Espargaróé 1:38.872-vel. A sebességrekord ennél régebbi, hiszen Andrea Dovizioso még 2020-ban repesztett 351,7 km/h-val.

A teszteket, illetve a loszaíli hétvégét látva könnyen lehet, hogy az előző bekezdésben említett köridők meg fognak javulni. Ugyanakkor mind a tavalyi Portugál, mind az idei Katari Nagydíjhoz képest lesz egy fontos különbség: a mezőny nem úgy fog megérkezni a helyszínre, hogy nem sokkal korábban tesztelt ott napokat. Ez pedig nemcsak az esetleges csúcsdöntést, hanem akár az erőviszonyokat is befolyásolhatja.

A legfontosabb kérdés talán az, hogy ennek milyen hatása lesz a gyártók közötti különbségekre, főleg a Ducati, illetve a KTM és az Aprilia tekintetében. A bolognai gyártó kétségkívül a legjobbnak bizonyult Katarban, de az osztrák márka Brad Binder révén mindkét napon, míg a noaleiek Espargaróval szombaton közel voltak.

Emellett persze az is lényeges, hogy a Ducatin belül ezúttal milyenek lesznek az erőviszonyok. Katarban, mondhatni, minden ott folytatódott, ahol tavaly abbamaradt: a sprint Jorge Martíné, a főfutam Bagnaiáé volt. Az olasz pilóta tavalyi teljesítményéről már ejtettünk szót, de márkatársa is jól szerepelt a 2023-as portimãói hétvégén: szombaton második lett, míg másnap szintén az élmezőnyben haladt a futam elején, de aztán Márquez az ő motorjának ment neki, mielőtt irányíthatatlanul beleszállt Oliveirába.

Marc Márquez szerint Martín és Bagnaia a jobb motorjuktól függetlenül gyorsabbak nála

Örülök, hogy újra versenyezhetek Portugáliában – nyilatkozta a címvédő. – Portimão egy olyan pálya, amelyet nagyon szeretek, és ahol korábban mindig is gyorsak voltunk. Tavaly megnyertük a sprintet és a vasárnapi nagydíjat is. Idén is megvan bennünk a potenciál, hogy ismét jól szerepeljünk, de nem lesz könnyű dolgunk: sok, a győzelemért küzdeni képes ellenfélre és nagyon kemény versenyre számítok. Mindenesetre készen állunk. Péntektől a szokásos módon dolgozunk majd, hogy a lehető legfelkészültebben érkezzünk meg a két futamra.”

Szintén nagy talány, hogy mire lehet képes Márquez Portugáliában. Katarban bejött a jóslata, és valóban az első hatban, de a dobogón kívül végzett, viszont nem tudni, hogy az ő esetében ekkora jelentősége volt annak, hogy Loszaílban tesztelhette a Ducatit. Portimão fontos hétvége lesz, mert a teszten Malajziában és itt is volt időm jó köridőt futni – fogalmazott még az idénynyitó helyszínén. – Az a tény, hogy két héttel ezelőtt volt itt egy tesztünk, sokat segített nekem ezen a hétvégén. Portimãóban a nulláról fogunk indulni. Ott kell megértenünk, hogy hol állunk.”

Márquez mellett Acosta az, akit számos szurkoló érdeklődve figyel, pláne az első hétvégén mutatott teljesítménye után. A katari főfutamon ugyanis egészen a negyedik helyig jött fel, utána viszont visszaesett. Eleinte mindenki a gumikban kereste az okokat, de később kiderült, hogy más állhat a háttérben. A 19 éves újonc esetében szintén nagy kérdés, hogy mennyire befolyásoló tényező az itteni teszt hiánya.

Megműthetik Acostát, a Portugál Nagydíj után döntenek a beavatkozás szükségességéről

Szeretem a portimãói pályát, és Katar után nagyon jó az érzésünk – fogalmazott. – A fő cél az, hogy tovább alkalmazkodjak a motorhoz és a kategóriához, és olyan dinamikával próbáljam meg folytatni, mint Katarban, vagyis legyen egy jó péntekem és szombatom, hogy a sprinten és a versenyen a lehető legjobb pozícióból indulhassak. Alig várom, hogy MotoGP-motorral versenyezhessek ezen a pályán.”

Ami a japán gyártókat illeti, Katarban látványosan elmaradtak az európai márkáktól. Az, hogy most teszt nélkül versenyeznek, akár az ő esetükben is befolyásoló tényező lehet, ezzel együtt nagy meglepetés lenne, ha akár a Honda, akár a Yamaha ott lenne az élmezőnyben. Előbbi Márquez tavalyi pole-jába aligha kapaszkodhat, míg Quartararo jó eredményei már szintén messze vannak. A francia versenyző ugyanakkor igyekszik pozitívan hozzáállni a hétvégéhez.

A Yamaha főnöke reagált a rossz kezdésre: Nem vagyunk varázslók

A Katari Nagydíj nem volt könnyű indítása a szezonnak, de most már tudjuk, min kell dolgoznunk – kezdte. – A portimãói pálya nagyban különbözik a loszaílitól, így érdekes lesz látni, hogy miként alakul a motor vezethetősége és a gumikopás. Mivel a katari sprinten nem szereztünk pontot, a tabella közepén vagyunk, így mindent megteszünk azért, hogy ezen a hétvégén feljebb lépjünk a listán. Mint mindig, most is száz százalékot nyújtok, és tudom, hogy a csapat is, meglátjuk, mire leszünk képesek.”

A Portugál Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
10:00–10:35 Moto3 Szabadedzés
10:50–11:30 Moto2 Szabadedzés
11:45–12:30 MotoGP Első szabadedzés
14:15–14:50 Moto3 Első edzés
15:05–15:45 Moto2 Első edzés
16:00–17:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
9:40–10:10 Moto3 Második edzés
10:25–10:55 Moto2 Második edzés
11:10–11:40 MotoGP Második szabadedzés
11:50–12:05 MotoGP Időmérő (Q1)
12:15–12:30 MotoGP Időmérő (Q2)
13:50–14:05 Moto3 Időmérő (Q1)
14:15–14:30 Moto3 Időmérő (Q2)
14:45–15:00 Moto2 Időmérő (Q1)
15:10–15:25 Moto2 Időmérő (Q2)
16:00– MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
10:40–10:50 MotoGP Bemelegítés
12:00– Moto3 Verseny
13:15– Moto2 Verseny
15:00– MotoGP Verseny

 

Livio Suppo szerint Marc Márquez és Rossi 2015-ös balhéja „sebet ejtett a sportág történelmén”

0

Nemrég Livio Suppo idézte fel Marc Márquez és Valentino Rossi 2015-ös malajziai botrányát. Márquez korábbi csapatfőnöke kemény állításokat fogalmazott meg az üggyel kapcsolatban.

A MotoGP elmúlt évtizedeinek egyik legemlékezetesebb versenye volt a 2015-ös Maláj Nagydíj, bár nem sportszakmai szempontból. Inkább azért, mert akkor csúcsosodott ki leglátványosabban Valentino Rossi és Marc Márquez konfliktusa. Rossi abban a szezonban Jorge Lorenzóval harcolt a bajnoki címért. Malajziába, az utolsó előtti futam helyszínére úgy érkeztek meg, hogy korábban a Doktor már kétszer összeakadt Márquezzel. Ezen incidensek után pedig azzal vádolta meg a vetélytársát, hogy szándékosan akadályozta őt, mivel szerinte a spanyol motoros így akarta segíteni a honfitársát, Lorenzót.

Sepangban aztán körökön át tartó csatát vívtak egymással a harmadik helyért, mígnem Rossi a 14-es kanyarban leszorította Márquezt, összeértek, majd a Honda pilótája elesett. Márquez ezután azzal vádolta meg ellenfelét, hogy szándékosan rúgta le őt a motorról, míg Rossi szerint riválisa bosszúhadjáratot hirdetett ellene a korábbi ütközéseik miatt. A Yamaha versenyzőjét végül a mezőny végére sorolták a valenciai idényzárón, és emiatt elvesztette a valós esélyét a bajnoki cím megszerzésére.

Marc Márquez bevallotta, nem volt hajlandó megkockáztatni Rossi vb-címét

Nemrég Livio Suppo, több különböző MotoGP-alakulat korábbi csapatfőnöke idézte fel ezt a történetet. „Kilenc évvel később vagyunk, a vélemények mára megszilárdultak. Marc támogatói továbbra is meg vannak győződve az ő ártatlanságáról, míg Vale rajongói azt állítják, hogy kedvencükkel szemben igazságtalanságot követtek el – idézi Suppót a Paddock GP. – Titánok összecsapása volt, küzdelem a vezető szerepért a régi harcos és az újonnan jött srác között. Sajnos ez a csata sebet ejtett a sportágunk történelmén, amelyet hagyományosan a kölcsönös tisztelet jellemzett, még a legtüzesebb rajongók körében is. Abban az évben ezek a határok át lettek lépve.”

Suppo maga is érintett volt ebben a történetben, hiszen abban az időben ő volt a Márquezt foglalkoztató Repsol Honda csapatfőnöke. Ilyen minőségében pedig természetesen ő sem maradhatott ki. „Mi még egy brit egyetemmel is együttműködtünk a videók elemzése kapcsán annak érdekében, hogy tisztán lássunk ezügyben. Végül a Szövetség embereinek kellett beavatkoznia, ők azt követelték, hogy vessünk véget az ügy eszkalációjának, mivel különben a végtelenségig ugyanazokat a köröket fogjuk futni. Olyan nagy szenvedéllyel fordult mindenki efelé, hogy úgyis vitattak volna minden további bizonyítékot.”

„Mielőtt Sepangban beléptünk volna a versenyirányítással tartott megbeszélésre, azt tanácsoltam Marcnak, hogy játsszon a megbékélésre – mondta Suppo. – Választania kellett Rossi megvádolása és egyben a konfliktus szítása, illetve a kiegyezés között. Sajnos Rossi Marc megvádolásával a konfrontációt választotta, és ez csak rontott a helyzeten. Valentino Rossival pedig olyan volt szembenézni ebben a közegben, mintha magával a pápával került volna szembe az ember.”

Valentino Rossi még mindig dühös Marc Márquezre, állítja egy MotoGP-pilóta

„Több kritikus pillanat is volt abban az évben, például Argentínában vagy Assenben – idézte fel a 2015-ös szezon történéseit. – Én ezek alkalmával mindig próbáltam nyugtatni a kedélyeket. Az Argentin Nagydíj után emlékeztettem arra Marcot, hogy Rossi 1996 óta versenyez a világbajnokságon, hogy ezzel rávilágítsak a köztük tapasztalati szempontból meglévő különbségre. Hiszen olyan fiatal pilóták, akiket tanácsadók vesznek körül, könnyen túlzásba eshetnek a körülöttük lévők nyomása miatt, ami pedig csak fokozza a feszültséget.”