back to top
2025. július 08. 01:07
Kezdőlap Blog Oldal 321

Marc Márquez szerint gyorsan elkeseredne, ha felülne a vele kapcsolatos közvélekedésnek

0

Marc Márquez a katari teszten elmondta, időre van szüksége az új motorja kiismeréséhez. A spanyol pilóta kiemelte, hogy mennyire fontos az alkalmazkodási képesség egy olyan helyzetben, amilyenben ő van. Emellett arról is beszélt, hogy milyen szezonra számít 2024-ben.

Hétfőn elkezdődött az idei szezont megelőző utolsó kollektív MotoGP-teszt Katarban. A gyakorlás első napját Marc Márquez a tizenhatodik helyen zárta. A nyolcszoros világbajnok eredménye sokaknak meglepetést jelentett azután, hogy Sepangban ő motorozta a hatodik legjobb időt. Viszont Márquez elmondása szerint ebben az esetben a látszat csal, hiszen a loszaíli pályán jobban érezte magát, mint Malajziában.

Bagnaia volt a leggyorsabb a katari MotoGP-teszt első napján, továbbra is nagy a japánok hátránya

„Már az elejétől kezdve magabiztosabbnak éreztem magam, mint Sepangban. A nap nagy részét a teljesítményemen és a vezetési stílusomon dolgozva töltöttem – idézi Márquezt a SPEEDWEEK.com. – Csak a vége felé kezdtük el módosítgatni a beállításokat. Megértem, hogy a szurkolóknak vannak felém elvárásai, de a valóság más, mint ezek az elképzelések. Négy elég kemény éven vagyok túl, szóval most nem szabad elsietnem a dolgokat, jól ki kell ismernem a motort. Ez pedig időbe telik, mivel én is csak egy ember vagyok.”

A szurkolói közül sokan féltik attól Márquezt, hogy csak nehezen tudja majd felvenni a lépést a MotoGP-t jelenleg domináló fiatal versenyzőkkel, például az előző két világbajnoki címet begyűjtő Francesco Bagnaiával, ő azonban nem aggódik emiatt. „Múlnak az évek, és az a természetes fejlődés része, hogy fiatal és nagyon gyors pilóták tűnnek fel. Minden sportolónak megvannak a maga csúcspontjai. Szóval mindig újra és újra fel kell ismerned, hogy miképpen tudsz alkalmazkodni az új körülményekhez.”

Le tudja győzni Marc Márquez, amit eddig még senkinek sem sikerült?

Bagnaia nemrég figyelmeztette arra újdonsült márkatársát, hogy megfigyelései alapján még mindig úgy vezeti a Ducatit, mint ahogyan előzőleg a Hondát irányította. „Amikor egy új pályára jövünk át, mindig a korábbi ösztöneim aktiválódnak – reagált a felvetésre Márquez. – Tizenegy évet töltöttem ugyanazon a motoron, szóval ez egyszerűen elkerülhetetlen. Ezen lépésről lépésre kell változtatnom.”

Márquez azt is elmondta, milyen idényre számít 2024-ben. „Minden bizonnyal kemény szezon elé nézünk. Három vagy négy srác, akik egy-egy Ducatin ülnek, különösen erősnek tűnik. Nem az a célom, hogy [bajnokságot] nyerjek, ugyanis, ha ez lenne, akkor elég gyorsan elkeserednék.”

„Úgy vezeted, mint a Hondát” – íme Bagnaia és Marc Márquez beszélgetése (videó)

Bagnaia elégedett, de még nem teljesen magabiztos, Bastianinit betegség hátráltatta

0

Francesco Bagnaia és Enea Bastianini is elégedetten zárta a MotoGP katari tesztjének első napját. A címvédő ugyanakkor hozzátette, néhány területen még vannak kétségeik, míg csapattársa egy vírus miatt kevés kört tett meg.

Továbbra is pozitív kilátásokkal várhatja a szezont a Ducati. A katari teszt hétfői napján sikerült kisajátítaniuk az első két helyet, az első nyolcban pedig hat motorjuk volt ott. Az élen a sepangi teszthez hasonlóan Francesco Bagnaia végzett, aki 1:52.040 másodperces körével igencsak megközelítette Luca Marini 1:51.762-es pályacsúcsát.

Bagnaia volt a leggyorsabb a katari MotoGP-teszt első napján, továbbra is nagy a japánok hátránya

A címvédő egy ideig nem helyezett hangsúlyt az egykörös tempóra, ezért sokáig az eredményjelző alján szerepelt, még az is előfordult, hogy az utolsó helyen. Később viszont javított, és szűk másfél órával a vége előtt olyan kört motorozott, amelyet csak néhányan tudtak megközelíteni, de ők is 2 tizeden kívül voltak hozzá képest.

„Összességében boldog vagyok – értékelt az olasz motoros. – Sikerült mindenben igazán jó munkát végeznünk. Annak is örülök, hogy ugyanolyan köridőt futottam, mint a tavalyi időmérőn, anélkül, hogy feltettem volna a lágy gumikat. Az biztos, hogy a pálya elég gyors volt a nap utolsó részében. Növelni tudtuk a motorunk teljesítményének szintjét. Újra kipróbáltam a burkolatot, jól ment. Az erőátvitellel nagyon elégedett vagyok, szerintem Malajziához képest javult az érzet. Boldognak kell lennünk.”

Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója már a bemutatón elmondta, hogy jelentős újításokkal készülnek. Malajziában aztán kipróbálhatták az új burkolatot, és Bagnaia az elégedettebbek közé tartozott. Most úgy véli, hogy az új motor alapvetően jobb a tavalyinál, de azért vannak még hiányosságai.

„Szerintem, jó, mert sokat segít a fékezésben, amivel a tavalyi szezon második felében sok nehézségem volt – fogalmazott. – Úgy gondolom, nagy lépést tettünk előre a fékezési fázist és a kanyarsebességet illetően. Ami a tapadást illeti, az kicsit kisebb, mint a tavalyi motorral. Ez egy kompromisszum, amelyen dolgozunk. Most tettünk egy kis lépést a beállítások terén. Szóval ezen még lehet javítani.”

A 27 éves pilóta hozzátette, néhány területen vannak még nehézségeik, de ezeken van még idejük dolgozni. Az erőátvitelt konkrétan megemlítette mint olyan területet, amelyben szeretnének előrelépni. Ezzel együtt a mostani előszezoni tesztelés sokkal jobban alakul a számára, mint az előző két idényben, de még mindig nem százszázalékos az önbizalma.

„Jelenleg nyolcas – válaszolta arra a kérdésre, hogy 10-es skálán mennyire magabiztos. – Még hátravan a kedd és [a futamhétvége] pénteki napja. Azért mondom, hogy nyolcas, mert Malajziában hetes volt, és nem számítottam arra, hogy túl nagy megerőltetés nélkül elérjük ezt a szintet. Ez nagyszerű, de szeretnék mindenre odafigyelni, aztán majd meglátjuk, amikor befejezzük a munkát, és mindenről döntést hozunk.”

Bagnaia idejéhez tavalyi bajnoki riválisa, Jorge Martín volt a legközelebb, aki 22 századdal maradt el márkatársától. A címvédő elmondta, előfordult, hogy közvetlen közelről követte a Pramac versenyzőjét, de ezt általánosságban nem tartja hasznosnak, hiszen ilyenkor nem minden paraméterét lehet tudni az ellenfél motorjának.

„A teszten nehéz megítélni, hogy az elöl haladó srácnak hány körösek a gumijai – magyarázta. – Fontos volt számomra, hogy megértsem a váltó [működését], mert az egész napot szélárnyék nélkül teljesítettem. Volt szerencsém követni Jorgét, próbáltuk megnézni, hogy rendben van-e a váltónk. Szerintem egy teszten felesleges követni a másikat.”

Bagnaia csapattársa, Enea Bastianini a nyolcadik helyen zárt, miután 549 ezreddel maradt el a legjobb időtől. Az ötszörös MotoGP-futamgyőztes töltötte az egész mezőnyből a legkevesebb időt a pályán, ám mindez nem véletlen. „Néhány napja nem éreztem jól magam, valószínűleg egy vírus volt [az oka] – kezdte. – Antibiotikumot kellett szednem, hogy készen álljak a tesztre. Most kicsit fáradt vagyok, de minden rendben van. A tempóval ugyanakkor elégedett vagyok, gyors vagyok és örülök neki.”

Quartararo: Ez elfogadhatatlan

0

Fabio Quartararo elárulta, a Yamaha továbbra sem tudta megoldani a hátsó tapadással kapcsolatos gondjait, ami nagy probléma lehet az időmérőkön. A 24 éves versenyző ugyanakkor továbbra is optimista, és bízik a Ducatitól igazolt technikai igazgató munkájában.

Hétfőn lezajlott a MotoGP katari tesztjének első napja. A legjobb köridőt elérő versenyzőt tekintve az öt gyártó közül a Yamaha szerepelt a leggyengébben, hiszen Fabio Quartararo csupán a tizedik helyet szerezte meg, 597 ezreddel elmaradva az élen záró Francesco Bagnaiától. Csapattársa, Álex Rins pedig még nála is bő 1 másodperccel lassabbnak bizonyult.

Bagnaia volt a leggyorsabb a katari MotoGP-teszt első napján, továbbra is nagy a japánok hátránya

A hangvillások az utóbbi néhány évben a végsebességgel küszködött, ám Sepangban úgy tűnt, hogy ezt többé-kevésbé megoldották. Loszaílban szintén jól szerepeltek ezen a téren: Quartararo 348,3 km/h-ra volt képes, amivel a vonatkozó tabella harmadik helyét szerezte meg. Más területen viszont még mindig nem sikerült javulniuk.

„A motor gyorsnak tűnik, sokat dolgoztak rajta ezen a területen a tél folyamán – nyilatkozta. – Jelenleg nem ez a legnagyobb gondunk. Ugyanaz a probléma, mint korábban: rossz a tapadás. Még akkor sem látok fejlődést, amikor új gumikat teszünk fel, és elkezdem hajszolni a köridőt. Tizenegy körös gumin mindössze két tizedmásodperccel vagyok lassabb, mint az újon. Ez elfogadhatatlan.”

Quartararo a sepangi teszt után elmondta, hogy a hátsó tapadással azóta küszködnek, hogy 2019-ben bemutatkozott a MotoGP-ben. Nagyon úgy tűnik, hogy ezt továbbra sem sikerült megoldani, ami nagy problémát jelent, hiszen hiába jó adott esetben a versenytempójuk, ha a futamokon folyamatosan rossz pozícióból kell rajtolniuk.

A Yamaha Quartararo MotoGP-debütálása óta szenved motorjának egy területén

„Nagyon fontos, hogy megtaláljuk a módját, hogy finomabbá tegyük a motort, és a gyorskörökön találjunk tapadást, még úgy is, hogy ennek során elhasználjuk a gumit – fogalmazott. – Ez az, ahol rengeteget veszítünk. A tempó nem annyira rossz, de ha az első tízen kívülről indulunk, akkor nincs esély a dobogóért harcolni. Teszünk előrelépéseket, jelentős módosításokat végzünk a motoron. Remélhetőleg hamarosan megtaláljuk az utat.”

A 11-szeres MotoGP-futamgyőztes hozzátette, még messze van az út vége, de próbál türelmes maradni. „Nem, nem vagyunk közel ahhoz, hogy ezt elérjük – szögezte le. – Nyugodtnak kell lennünk, még mindig rengeteg a tennivalónk. Nagyon motivált vagyok, és próbálok nyugodt maradni. A csapat rengeteget dolgozik. A motor legfontosabb aspektusa a hátsó tapadás, főleg egy körön.”

A Yamaha számára kulcsfontosságú, hogy minél hamarabb előrelépjenek annak érdekében, hogy meggyőzzék Quartararót a maradásról. Ennek érdekében szerződtették az eddig a Ducatinál dolgozó Massimo Bartolinit, aki technikai igazgatóként irányítja a projektet. A francia motoros bízik az olasz mérnök szakértelmében és munkájában.

Quartararo nem viccel, megtette az első lépést, hogy elhagyja a Yamahát

„Általában csak apró változtatásokat hajtunk végre, de Maxnak köszönhetően most teszteltünk dolgokat, és radikális módosításokat végeztünk – árulta el. – Azonban még sok időre van szükségünk ahhoz, hogy valóban ki tudjuk aknázni a bennünk rejlő potenciált. Még csak alig több mint egy hónapja van a csapatnál. Ennyi idő után nem várhatjuk el tőle, hogy tökéletesen ismerje a motort. Ugyanakkor már most tetszik a munkája. Mindig nyugodt marad, mert tudja, jelenleg jócskán le vagyunk maradva, és időre van szükségünk, hogy javuljunk. Ez számára is kihívás, hiszen egy olyan gyártótól érkezik, ahol hozzászoktak a sikerhez. Ugyanakkor meggyőződésem, hogy együtt vissza fogunk jutni a csúcsra.”

Razgatlıoğlu a végén állt az élre a Superbike-teszten, Bautista a középmezőnyben, Rea bukott

0

Toprak Razgatlıoğlu zárt az élen a Superbike-világbajnokság Phillip Island-i tesztjén, megelőzve Nicolò Bulegát és Andrea Locatellit. Álvaro Bautista nem sokat töltött a pályán, míg Jonathan Rea és Iker Lecuona bukott, utóbbinak ezzel véget is ért a nap érdemi része.

Eredetileg egyszerre rendezték volna a Superbike- és a Supersport-világbajnokság Phillip Island-i tesztjét hétfőn és kedden. Azonban logisztikai problémák miatt a kisebb kategória pilótái hétfőn, míg a nagyok kedden vehették birtokba a pályát, ami a gyártóknak és a csapatoknak nem jött jól, hiszen így nem tudják összehasonlítani a különböző napokon elért köridőket. Ráadásul a 2 és fél óra helyett csak 30 percet pihenhettek a délelőtti és a délutáni etap között, hogy legalább ennyi időt visszanyerjenek.

Előzetesen nem lehetett tudni, hogy a mezőny milyen teljesítményre lesz képes, hiszen decemberben újraaszfaltozták a pályát. Azóta pedig csak az ausztrál Superbike-bajnokság néhány versenyzője tesztelt rajta február elején. Azonban hamar kiderült, hogy a pálya sebességének meglehetősen jót tett a felújítás.

Elsőként Philipp Öttl gurult ki a garázsból, majd 15 perc után az eltiltásából visszatérő Andrea Iannone volt az első, aki bement 1:31 másodperc alá. Fél óra után aztán a BMW-hez igazoló Toprak Razgatlıoğlu már 1:29.904-nél tartott, amivel már jobb volt Jonathan Rea 2019-ben elért 1:30.075-ös idejénél, amely máig a versenyben futott leggyorsabb kör. A török pilóta márkatársa, Garrett Gerloff némi fennakadást okozott az első óra végén, amikor motorjából elkezdett folyni az olaj. A legrosszabbul viszont Iker Lecuona járt, aki balesetet szenvedett, és megsérült a bal válla, aminek következtében számára véget ért a nap. A spanyol pilóta ugyanakkor ott akar lenni a hétvégi szezonnyitón.

A címvédő Álvaro Bautista teljes mértékben kihagyta az első órát, de mindössze öt kör kellett neki, hogy az első háromba kerüljön. Azonban délelőtt ezúttal sem ő, hanem csapattársa, az újonc Nicolò Bulega villogott igazán: azok után, hogy bő két órát követően Iannone gyorsabbnak bizonyult Tom Sykes 1:29.230-as Superbike-pályacsúcsánál, a gyári Ducati versenyzője 1:28.962-vel átvette a vezetést. 15 perccel a szünet előtt pedig már 1:28.890-nél tartott, amivel ő zárta az élen a délelőtti szakaszt.

Ami a délutánt illeti, a Pirelli, a világbajnokság kizárólagos gumiszállítója arra kérte a csapatokat, hogy teljesítsenek hosszú etapokat, hogy lássák, mire képesek a gumik. A SPEEDWEEK.com arról számolt be, hogy ebből a szempontból van némi pesszimizmus a paddockon belül, ugyanis sokan attól tartanak, hogy a hátsó abroncs nem bír ki egy teljes versenytávot anélkül, hogy ne produkálna komoly visszaesést.

Az első 2 és fél órában a megmaradt huszonkét versenyzőből mindössze négyen javítottak a délelőtti idejükhöz képest. 78 perccel a vége előtt egyébként rendkívül szoros volt az állás, hiszen az eredményjelző első hét helyezettjét csupán 111 ezred választotta el egymástól. Az utolsó háromnegyed órában viszont sokan faragtak az idejükből.

Andrea Locatelli például olyannyira, hogy 1:28.835-tel az élre ugrott, de aztán Bulega visszavette a vezetést, miután előbb 1:28.669-es, majd 1:28.585-ös kört motorozott. Végül azonban nem a Supersport-vb tavalyi győztese lett az első, hanem a BMW legnagyobb örömére Razgatlıoğlu, aki a hajrában 1:28.511-ig jutott. A szakértők szerint a mostani köridők alapján könnyen lehet, hogy a hétvégi Superpole-on 1:27-es időket is láthatunk.

Bautista csupán hetedik lett, és nem sokat töltött a pályán, ám sokan továbbra is azt gondolják, hogy a spanyol versenyző csak altat, és hétvégén megmutatja valós tudását. A mezőny harmadik Superbike-világbajnoka, Rea nagyot esett, és megzúzódott a térde. A brit versenyző ugyan visszaült a motorra, de csak tizenötödikként zárt. Ettől nem feltétlenül kell kétségbeesnie, ellentétben a Hondával, amelynek a legelőrébb végző versenyzője, Xavi Vierge is csak a tizenhatodik pozícióban zárt, 1,466 másodperccel lemaradva Razgatlıoğlutól.

A Superbike-vb Phillip Island-o tesztjének végeredménye

Megszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon

0

Piero Taramasso bejelentette, hogy az idei szezonban 1,88 helyett 1,80 bar lesz az első gumira vonatkozó minimális nyomás a MotoGP-ben. A Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzsere ugyanakkor hozzátette, cserébe a főfutamon az eddiginél nagyobb arányban kell a meghatározott érték felett maradni.

A tavalyi szezon közepén, a nyári szünet után vezették be a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt a MotoGP-ben. Ennek lényege, hogy mind az első, mind a hátsó abroncs esetében volt egy érték, amelyet minden motornak meg kellett haladnia a futamok meghatározott részében. Ez a sprint esetében 70, míg a főversenyen 50 százalék volt.

Ha valaki megszegte ezt az előírást, akkor először csupán figyelmeztetés járt neki, a másodikra viszont már jött a szankció egy 3 másodperces büntetés formájában. A harmadikért aztán 6, míg a negyedikért 12 szekundum járt volna, ám idáig már senki nem jutott el. Az idény végén ugyanakkor mind a pilóták, mind a szurkolók számára kifejezetten zavaró volt, hogy a leintés után sokáig még nem volt biztos, hogy mi a valós végeredmény, és többször is előfordult, hogy változott a pontszerzők sorrendje. A legemlékezetesebb eset talán Fabio Di Giannantonióé volt, aki hiába ért célba másodikként a valenciai szezonzárón, végül a negyedik helyen rangsorolták.

Ráadásul idén már nem lesz figyelmeztetés, és bár erről még folynak megbeszélések, de jelen állás szerint azonnali kizárás jár annak, aki nem tartja be a szabályokat. Ha pedig a mezőny tagjai ugyanolyan gyakorisággal szegnék meg az előírásokat, akkor nem nehéz belátni, hogy hamar bohózattá válna az egész sportág. Éppen ezért a Michelin megváltoztatta az első gumira vonatkozó értéket.

A MotoGP technológiai igazgatója elárulta, hogyan változik a guminyomás-szabály az idei szezonban

„Ezen a télen újra kielemeztük a tavalyi év összes adatát, és megismételtük az összes tesztet a pályáról pályára történő szimulációval együtt – idézi a Motorsport.com spanyol kiadása Piero Taramassót, a Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzserét. – E folyamat után úgy döntöttünk, hogy 1,88-ról 1,80 [barra] csökkentjük a [minimális] nyomás értékét. Ez kicsit nagyobb mozgásteret ad a mérnököknek és a versenyzőknek, akik 1,8 és 2,1 között maradhatnak, így megfelelő mozgásterük lesz arra, hogy az első [abroncs] nyomását kontroll alatt tartsák.”

Ez bizonyára minden érintett számára örömteli hír. Ugyanakkor nem ez az egyetlen módosítás, amelyről a MotoGP gumiszállítója döntött, és a másikkal megnehezítik a csapatok és a versenyzők dolgát. Taramasso elmondása szerint ugyanakkor az összesített mérleg pozitív, és már a hétfőn, illetve kedden zajló katari teszten is ennek megfelelően járnak el.

„Cserébe arra kértük őket, hogy a vasárnapi versenytáv hatvan százalékában tartsák magukat ehhez, és ne az ötven százalékában, mint tavaly, mert kicsit nagyobb kockázatot vállalunk – fogalmazott az olasz szakember. – A szervezők, a csapatok és a pilóták is örömmel fogadták a hírt. Ez a katari teszttől kezdve az egész szezonon át így lesz.”

Bagnaia volt a leggyorsabb a katari MotoGP-teszt első napján, továbbra is nagy a japánok hátránya

0

Francesco Bagnaia zárta az élen a MotoGP katari tesztjének első, hétfői napját. Marc Márquez és Pedro Acosta csak a mezőny hátsó felében zártak, de nekik talán nem kell aggódniuk, a Hondánál és a Yamahánál viszont mindenkinek fél másodperc feletti a lemaradása.

A hét elején Katarban rendezik a MotoGP idei második és egyben utolsó előszezoni tesztjét, amelynek első napját magyar idő szerint hétfőn délután, illetve este tartották. Összesen huszonhárom pilóta gurult pályára, miután az állandó mezőnyből Franco Morbidelli továbbra is hiányzott a portimãói balesete miatt, viszont Michele Pirro, illetve Cal Crutchlow személyében a Ducati és a Yamaha is bevetette a tesztpilótáját.

Morbidellinek nemcsak a sepangi, hanem a katari tesztet is ki kell hagynia a portimãói bukása miatt

A nap elején még nagyon forró volt az aszfalt hőmérséklete, így az első óra viszonylag eseménytelenül telt. Pirro viszonylag korán elhagyta a garázst, majd bő 30 perc után a mezőny egyetlen újonca, Pedro Acosta is így tett. A spanyol versenyző 1:58.141 másodpercig jutott az első etapjában, de innen még bőven volt hova javulnia a mezőnynek.

A második óra elején Brad Binder és Crutchlow is megkezdte a munkát, majd szépen lassan benépesült a pálya. Többen is vezettek, egy pillanat erejéig Marc Márquez is az élen volt, de ennek továbbra sem volt jelentősége, hiszen Maverick Viñales még mindig csak 1:54.883-mal zárta az élen a második órát, ami még a versenyben futott körrekordtól is jelentősen elmaradt.

A következő három órában folyamatosan Viñales vezetett, akinek az Aprilia igyekezett megoldani a sepangi problémáit a motor farokeleménél. A 29 éves versenyző 1:53.276-tal állt az élen, de a hatodik órában aztán csapattársa, Aleix Espargaró letaszította őt a vezető pozícióból. Ezután rövid időre Binder vette át a vezetést, majd jött a sepangi balesete után visszatérő Raúl Fernández, aki 1:52.814-es körével már gyorsabb volt Enea Bastianininek a tavalyi versenyen futott leggyorsabb körénél.

Három törést is szenvedett, mégis szerencsésnek érzi magát Raúl Fernández a sepangi bukása után

A hatodik órában Viñales visszavette a vezetést, de szűk másfél órával a vége előtt Francesco Bagnaia szintet lépett, és 1:52.040 másodperccel viszonylag közel került Luca Marini 1:51.762-es köréhez, amellyel 2023-ban megszerezte a pole pozíciót. A címvédő idejét Jorge Martín 22 századra, míg Espargaró 292 ezredre közelítette meg, a negyedik helyen lévő Fabio Di Giannantoniónak már 427 ezred volt a lemaradása.

Az utolsó 5 percben Binder még feljött a negyedik helyre, miután 296 ezreddel bizonyult lassabbnak Bagnaiánál. Csapattársa, Jack Miller szintén javított, de a tízen kívül maradt, mert a piros első szektorral induló körében elesett a 6-os kanyarban. Mögöttük Di Giannantonio, Viñales, Álex Márquez és Bastianini lett az első nyolc sorrendje.

Acosta tizenötödik és Marc Márquez tizenhatodik helye első látásra meglepőnek tűnhet, de a végén egyikük sem próbálkozott igazán gyors körrel. Ráadásul mindketten kifejezetten szorgalmasnak bizonyultak: a 19 éves motoros 73 megtett körével messze kiemelkedett a mezőnyből ilyen téren, míg az 58 körig jutó nyolcszoros világbajnokot az újoncon kívül csak Marco Bezzecchi és Fabio Quartararo múlta felül.

Ami a japán gyártókat illeti, a Hondánál Johann Zarco, a Yamahánál Quartararo bizonyult a (leg)gyorsabbnak a kilencedik, illetve tizedik helyet érő idővel. Előbbi esetében úgy tűnik, hogy a valenciai és a sepangi aerodinamikai csomag kombinációját használják. Emellett a Kalex lengőkarja eltűnt a motorokról, és a Honda Racing Corporation által gyártott darab került fel rájuk.

A katari MotoGP-teszt első napjának végeredménye

Marc Márquez: Versenyképesnek kell éreznem magam, hogy folytassam a pályafutásomat

0

Marc Márquez elárulta, mindenképpen versenyképesnek kell lennie ahhoz, hogy folytassa a karrierjét, de ez nem feltétlenül futamgyőzelmeket jelent. A spanyol versenyző beszélt a sérülésektől sújtott előző éveiről, és leszögezte, nem lesz jobb annál, mint amilyen korábban volt.

Hatalmas kihívás elé néz Marc Márquez az idei szezonban, hiszen pályafutása során először nem a gyári Honda színeiben fogja megkezdeni a MotoGP-szezont. A 31. születésnapját múlt hét szombaton ünneplő motoros tizenegy év után hagyta ott a japán gyártót, és a Gresinihez igazolt, ahol egy tavalyi Ducatin fog ülni.

Márquez: tavaly hoztam olyan döntéseket, amelyeket lehet, hogy meg fogok bánni a jövőben

A nyolcszoros világbajnok már jó néhányszor elmondta, hogy ismét élvezni akarja a motorozást. Az elmúlt években ez meglehetősen ritkán sikerült neki, hiszen nem sokszor volt képes kiemelkedő eredményre. Éppen ezért benne is felmerültek bizonyos kérdések, amelyeket meg kell válaszolnia. Erre pedig alighanem a mezőny legjobb motorjánál nem lehet alkalmasabb eszköz.

„Csak magamnak kell – utalt Márquez The-Race.com podcastjában arra, hogy másoknak nem kell bizonyítania. – Sokszor elmondtam már az interjúimban, hogy ha nem érzem magam versenyképesnek… A versenyképesség nem a győzelmet jelenti. A legjobb ötöt, legjobb hatot jelenti, hogy dobogókért, győzelmekért harcolok. A bajnokság megnyerése rendkívül nehéz, és csak egyre nehezebbé válik, ahogyan telnek az évek, a fiatalabbak pedig jönnek. Minden sportolónak megvan a maga momentuma, és lépésről lépésre visszaesik. Ismét versenyképesnek kell éreznem magam, hogy folytassam a pályafutásomat.”

Márqueztől sokan azt várják, hogy minimum harcban legyen a bajnoki címért, ám ő nem először hangsúlyozza, hogy ezt nem tartja reális célnak. Már csak azért sem, mert most ő van abban a helyzetben, mint korábbi csapattársai, és neki kell hozzászoknia egy olyan motorhoz, amelyen mások már évek óta versenyeznek.

Le tudja győzni Marc Márquez, amit eddig még senkinek sem sikerült?

„Számomra a sikeres szezon úgy nézhet ki, hogy szerzek néhány dobogót, és párszor harcolok a győzelemért – fogalmazott. – Ami a bajnoki címért történő csatát illeti, őszintén szólva az olyan srácok, mint [Francesco] Bagnaia, [Jorge] Martín, [Marco] Bezzecchi, [Brad] Binder, [Pedro] Acosta – ő újonc, de én is nyertem az újoncévemben, szóval ő is győzhet –, fiatalabbak, rendívül gyorsak és főleg Bagnaia, valamint Martín esetében évek óta ezt a motort vezetik, pontosan tudják, hogyan kell megoldani a problémákat. Ismerem ezt az érzést, hiszen amikor a Hondánál voltam, és jöttek a csapattársaim, mindig kontrolláltam a helyzetet, többek között ezért volt mindig az enyém az első Honda, amikor versenyeztem. Csak 2020-ban nem, az összes többi évben én voltam az első a bajnokságban a Honda pilótái közül. Szóval ez egy új kihívás számomra, de meg kell tanulnom a többi sráctól, hogy hogyan kell vezetni ezt a motort, mivel az, ahogyan a Hondát vezettem, itt nem működik. Rendkívül nehéz lesz elérni az ő szintjüket.”

Márquez előző négy éve rémálomszerűen alakult. 2020-ban eltört a felkarja, amelyet összesen négyszer műtöttek meg. Bár 2021-ben három futamot is nyert, csak a tavalyi szezonra épült fel annyira, amennyire egy ilyen sérülésből fel lehet épülni. Akkor viszont már a Honda nagyon leszállóágban volt, ezért túl sokat kockáztatott, ami újabb sérüléseket eredményezett.

„Az utóbbi négy év rémálomszerű volt, de rendkívül gyorsan elszállt – mondta. – Az előző négy évben a bajnokság felében versenyeztem, mert rengetegszer megsérültem. Most meg kell találnom a stabilitást, a tempót, hogy ismét egy jó alapot kezdjek el megteremteni, hogy néhány futamon a legjobb pozíciókért harcoljak. Ez a szándékom. Azonban arra még mindig nem vagyok kész, hogy a bajnokságért küzdjek.”

Egy sérülés nyilvánvalóan soha nem jön jókor, pláne ha súlyosabb esetről van szó. Azonban mindez nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is megviseli az embert, hiszen minél hamarabb fel akar épülni, és vissza akarja nyerni a régi formáját. Azonban ha túlságosan is sietteti ezt a folyamatot, azzal könnyen csak azt érheti el, hogy kezdhet mindent elölről, pláne ha még külső nyomás is nehezedik rá.

Az első futamok a teljes idény alakulását meghatározzák Marc Márquez versenymérnöke szerint

„A sérülés egy dolog – jelentette ki Márquez. – Próbáltam keményen dolgozni, de a legnehezebb az volt, hogy nem volt időm. Az ember látja, hogy telnek a napok, és próbál gyorsabb lenni, hogy aztán megint bukjon, és újból megsérüljön. De miért gyorsabb annál, mint amennyire érzi? Ha egyedül van a pályán, akkor lépésről lépésre halad, de ha mindannyian itt vannak, minden újságíró, a média, mindenki nézi, akkor magasak az elvárások. Ebből az okból kifolyólag ismételgetem, hogy bár nagyok a várakozások, de nem akarok hallani a várakozásokról. Tudom, hogy mi az én igazi pillanatom, tudom, hogy az elmúlt négy évben min mentem keresztül, és tisztában vagyok vele, mit kell tennem annak érdekében, hogy ismét versenyképesnek érezzem magam. Aztán meglátjuk, hogy képes leszek-e rá, hiszen, ahogyan korábban mondtam, mindenkinek megvan a maga momentuma. Utána minden sportoló lépésről lépésre visszaesik, és meg kell találnunk a módját, hogy meghosszabbítsuk a pályafutásunkat.”

Márquez képességeit aligha vonja kétségbe bárki is, és most már több mint egy évtizedes rutinnal rendelkezik a MotoGP-ben. Az 59-szeres királykategóriás futamgyőztes szerint azonban mindez nem kompenzálja a korral járó hátrányt és főleg azt, hogy a műtött karja már soha nem lesz teljesen a régi, ráadásul a ritmusát is elvesztette.

„Nem leszek jobb, mint amilyen korábban voltam – szögezte le. – Lehet, hogy tapasztaltabb vagyok, de korábban százszázalékos fizikai állapotban voltam, friss voltam. Szokták mondani, hogy »erősebben tér vissza«. Amikor az ember két-három éven át sérült, elveszíti a ritmust, néha elveszíti az érzetet, és ezeket a dolgokat utána nagyon nehéz visszaépíteni. Az emberek azt mondják, hogy a test nagyon okos, és tud alkalmazkodni. Képes alkalmazkodni az új dolgokhoz, de abból a szempontból is okos, hogy tudja, mi történik. Talán más leszek, de nem leszek jobb.”

Quartararo már a bejelentés előtt tudomást szerzett a szenzációs átigazolásról, de nem hitte el

0

Fabio Quartararo elárulta, már a bejelentés előtt tudott arról, hogy a hétszeres Forma–1-es világbajnok Lewis Hamilton a Mercedestől a Ferrarihoz igazol. A francia pilóta azonban addig nem hitte el, amíg nem vált hivatalossá.

A Forma–1 rajongói hasonlót élhettek át nemrég, mint a MotoGP kedvelői október elején, amikor hivatalossá vált, hogy Marc Márquez elhagyja a Hondát, és a Gresinihez igazol. Február 1-én ugyanis hivatalossá vált, hogy a négykerekű csúcskategória legeredményesebb versenyzője, Lewis Hamilton az idei év végén távozik a Mercedestől, és a sportág legsikeresebb csapatához, a Ferrarihoz igazol.

Hivatalos: Lewis Hamilton a Ferrarihoz igazol

Ráadásul Márquez átigazolásával ellentétben a brit versenyző lépése szinte derült égből villámcsapásként jött, hiszen az előző napon még híre-hamva sem volt ilyen jellegű értesülésnek. Azonban a közvetlen érintetteken kívül is akadt, aki már korábban tudott róla: például Fabio Quartararo, ám a francia versenyző kezdetben nem akarta elhinni.

„Furcsa volt, mert néhány nappal a bejelentés előtt Maranellóban jártam, és Piero Ferrari [az alapító Enzo Ferrari fia, valamint a vállalat résztulajdonosa és egyben alelnöke – a szerk.] utalt erre nekem – nyilatkozta az Autosportnak. – Azonban abban a pillanatban nem tudtam, hogyan értelmezzem, nem értettem. Nem hittem el, amíg nem lett hivatalos.”

Hamilton ezzel nemcsak a Mercedest mint csapatot, illetve konstruktőrt, hanem mint motorgyártót is elhagyja. A 39 éves pilóta már gyerekkora óta a stuttgarti márka támogatását élvezte, és eddigi pályafutása összes F1-es versenyén az általuk épített erőforrás hajtotta az autóját. Természetesen z azonos motorgyártóra vonatkozó fontos rekordok mindegyike az övé, minimum holtversenyben.

Hamilton 2013 óta versenyez a Mercedes csapatánál, az előző hat évet ugyanis a McLarennél töltötte. Quartararo, aki 13 éves volt a brit pilóta legutóbbi csapatváltásának idejében, nem is emlékszik ezekre az idényekre. „Csak a Mercedesből emlékszem Lewisra – szögezte le. – A McLarennél eltöltött idejével nem is vagyok tisztában. Furcsa lesz őt pirosban látni.”

A két versenyzőt egyébként egy szponzor is összekötötte, hiszen a Monster tavalyig mind a Yamaha MotoGP-csapatát, mind az F1-es Mercedest támogatta, ám utóbbi az idei évre megszűnt. Emellett személyesen is jó viszonyt ápolnak: 2022 nyarán például felkerült a közösségi média felületeire egy videó, amelyben a két világbajnok együtt lovagolja meg a hullámokat.

Hamilton egyébként kifejezetten kedveli a motorozást, illetve a MotoGP-t. 2019-ben a már említett szponzor révén munkaeszközt cseréltek az akkor még a gyári Yamahánál versenyző Valentino Rossival: a kilencszeres világbajnok beült az F1-es Mercedesre, míg a brit pilóta felült az M1-esre. Ami Quartararót illeti, 2022-ben szó volt róla, hogy ő is kipróbálhatja a csillagos istálló autóját, de ebből végül nem lett semmi.

Három törést is szenvedett, mégis szerencsésnek érzi magát Raúl Fernández a sepangi bukása után

0

Raúl Fernández elárulta, nem érti, hogyan történt meg vele a highside Sepangban, amelynek következtében már az első napon be kellett fejeznie a tesztet. A Trackhouse versenyzője kifejezetten szerencsésnek tartja magát, hogy már most motorra ülhet, és emiatt hálás a MotoGP orvosi csapatának.

Rémálomszerűen alakult Raúl Fernández számára a sepangi teszt, hiszen szinte alighogy elkezdődött, neki már véget is ért. Mindössze a harmadik körét teljesítette, amikor egy ijesztő highside-ot produkált ugyanott, ahol nem sokkal korábban Francesco Bagnaia is elesett. Csakhogy amíg a címvédőnek nem esett baja, addig ő nem úszta meg.

A spanyol versenyző ugyan aznap még visszatért a pályára, de a következő két napon már nem ült motorra. Katarban elmondta, hogy mennyire súlyos sérülést szenvedett, arra viszont nem tudott teljes körű magyarázatot adni, hogy mi okozta a bukást. Fernández úgy véli, mindent jól csinált, ám a gumik mégis megcsúsztak, és ez vezetett a balesethez.

„Szerencsés vagyok, rendkívül szerencsés a sepangi nagy balesetem után – nyilatkozta a The-Race.com-nak. – Az orvosok látták, hogy három különböző törésem is van, és ez nem vicces. Furcsa volt. Láttam Peccót, ő az első körben bukott, én pedig a harmadikban, de nem nagyon értem. Lassabb voltam, a helyes íven mentem, de úgy éreztem, hogy mindkét gumi megcsúszott, és egy highside-ot produkáltam. Nagyon furcsa, mert nem számítottam rá, nem láttam nedves foltokat vagy olajat. Ezt az adatokon is láttuk. Nem csupán azért történt a highside, mert sok volt a gáz, vagy bármi ilyesmi, vagy mert túl agresszív voltam. Egyszerűen csak mindkét abroncs megcsúszott, és abban a pillanatban repültem.”

Raúl Fernández ijesztő bukása miatt nem tud részt venni a sepangi teszt további két napján

Fernándeznek nem ez volt az első komolyabb sérülése, amióta 2022-ben bemutatkozott a MotoGP-ben. Abban az évben agyrázkódása volt Indonéziában, a tavalyi év elején pedig kompartment szindróma, vagyis angolul „arm pump” miatt kellett műteni. A 23 éves pilóta hálás a MotoGP orvosi csapatának, amelynek feladatait tavaly óta már nem a Clinica Mobile, hanem a Quirónprevención látja el.

„Úgy érzem, hogy a MotoGP bizonyos pillanatokban lenyűgöző munkát végez – fogalmazott. – Amit a Clinicával csináltak… Mindenki össze volt zavarodva, amikor elmondták, hogy [a továbbiakban] nem a Clinica lesz, sok év után váltottak, és jött a Quirón. Azonban csodálatosak voltak, nagyon elégedett vagyok velük. Az én esetemben nincsenek szavak, amelyeket mondhatnék nekik, különösen Jaime [Benitónak] és Nacho [Gallegónak], a fizioterapeutának, illetve az orvosnak. Elképesztő csapatuk van. Kevesebb mint két hete történt a baleset, de többé-kevésbé tudok járni, kerékpározni, szóval úgy érzem, elég gyors volt a felépülés. Az átlagembernek négy–öt hétre van szüksége, hogy itt legyen, én pedig kevesebb mint két héttel később MotoGP-motorra ülök.”

Fernández számára valóban kulcsfontosságú volt a gyors gyógyulás, hogy legalább a hétfőn, azaz ma kezdődő katari teszten ott legyen. A Trackhouse pilótája csapattársával, Miguel Oliveirával ellentétben csak később kapja meg az Aprilia idei motorját, de egyelőre örül, hogy az RS-GP23-ast vezetheti, miután Valenciában jó benyomásai voltak a versenygéppel kapcsolatban.

„Nagyon fontos számunkra a teszt, mert Sepangban három nagyon fontos napot buktunk el – magyarázta. – Most elmondhatom, hogy örülök, hogy a régi motoron [megyek], mert Valenciában teszteltem, és nagyon jól éreztem magam rajta. Igen, Sepangban csak három kört tettem meg, de abban a három körben azonnal remekül éreztem magam a motoron. Ami a jelenlegi beállításokat illeti, nem hiszem, hogy túl sokat kell módosítanunk, úgyhogy ez a teszt csak arra szolgál, hogy mindenekelőtt érezzem, milyen a lábam, később pedig arra, hogy ráérezzek [a motorra]. Számomra az a legfontosabb, hogy ismét felvegyem ezt a sebességet fejben. Ez nem könnyű. Az ember edzhet otthon, de az nem ugyanaz. Ez a fontos, és az, hogy érezzem, hogy vagyok fizikailag. Ez fontos számomra, hogy ne csináljak semmi hülyeséget, és hogy sok kört tegyek meg.”

Bastianini után egy másik Ducati-versenyzőre is szemet vetett az Aprilia vezére?

0

Massimo Rivola kifejtette, már csak azért is kell jól kezdeniük a szezont, hogy kedvező célpontnak számítsanak a legjobb versenyzők számára, és itt többeket is megemlített. Az Aprilia Racing vezérigazgatója azt is elárulta, hogy szerinte kik lesznek a legerősebbek a 2024-es idényben.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Aprilia vasárnap összességében az utolsó előtti csapatként, a gyári istállók közül pedig utolsóként bemutatta idei motorfestését. Az olasz az előző két szezonhoz hasonlóan ezúttal is Aleix Espargaró és Maverick Viñales fog versenyezni, de időről időre felmerül a kérdés, hogy nem lehet-e javítani ezen a pároson.

Idén képesek lesznek arra, hogy második erővé váljanak? – bemutatta a 2024-es festését az Aprilia

Massimo Rivola ugyan leszögezte, hogy elégedett a két spanyol motorossal, ám kijelentette, vonzónak kell lenniük, hogy a legjobbak közül válogathassanak. Az nem titok, hogy az Aprilia Racing vezérigazgatója nagyra tartja Enea Bastianinit, de nemrég a 26 éves versenyző egyik márkatársát is megemlítette mint potenciális célpont.

Bastianini az Apriliánál? – a gyártó vezére szerint egy „hasznos” kombináció lenne

„Ezért is kell azonnal versenyképesnek lennünk – nyilatkozta a La Gazzetta dello Sportnak. – Olyan helyzetben kell lennünk, hogy mi alakítsuk a piacot, és ne az elszenvedői legyünk. Szeretném előrebocsátani, hogy két nagyon erős versenyzőnk van, nem azzal a szándékkal fogunk nekivágni, hogy lecseréljük őket. Azonban nyitva kell tartanom a szemem. Enea Bastianini iránt soha nem titkoltam az érdeklődésemet, még akkor sem, ha a [tavalyi sérülései miatti] állapotára gondolok. Marc Márquez és Jorge Martín is fenyegeti [az ülését]. És ott van [Marco] Bezzecchi, aki lenyűgözött.”

Bezzecchi a harmadik idényét fogja megkezdeni a MotoGP-ben. Tavaly három futamgyőzelem is összejött neki a VR46 színeiben, és egy előző évi Ducatival a bajnokság harmadik helyén végzett. A bolognai gyártó felajánlotta neki a Pramac ülését, de ő inkább maradt Valentino Rossi csapatánál. Ugyanakkor előbb-utóbb alighanem gyári motoron akar ülni, kérdés, hogy a Ducatinál lesz-e hely neki, hiszen, ahogyan arra Rivola is célzott, Bastianini motorjára többen is pályáznak, míg Francesco Bagnaia helye biztosnak tűnik.

Az olasz szakember az erőviszonyok várható alakulására is kitért. A malajziai tesztek alapján a Ducati ismét rendkívül erősnek tűnik, és úgy véli, Márquez felveheti a versenyt a gyári istálló párosával, illetve Martínnal. Ami saját magukat illeti, szeretnék visszaelőzni a KTM-et, emellett Rivola azt is fontosnak tartja, hogy Viñalesnek meglegyen az első diadala az Aprilia színeiben.

„A gyári Ducatik és talán Márquez nagyon erősek lesznek – jelentette ki. – Ugyanakkor mi is itt vagyunk, és jól fogunk szórakozni. Arra számítok, hogy Marc nyer, vagy rendre harcol Bagnaiával és Martínnal. Örülnék, ha a 2023-as eredményen javítanánk, tehát a konstruktőri bajnokságban legalább a második helyen végeznénk. Emellett mindenáron akarok egy győzelmet Viñalesnek, nagyon hiszek benne.”

A motorfejlesztés terén az Aprilia azon gyártók közé tartozott, amely kifejezetten extrém aerodinamikai megoldásokkal hívta fel magára a figyelmet. „Jelentősek voltak, először volt hat RS-GP24-es és négy RS-GP23-as a pályán, a munka pedig figyelemre méltó volt – utalt a fejlesztésekre Rivola. – Elégedettek vagyunk, Viñales és Espargaró versenyképes volt egy még fejlesztendő motorral.”

„Teniszütő” jelent meg az Aprilián, az is kiderült, hogy miért