back to top
2025. július 07. 20:18
Kezdőlap Blog Oldal 322

Az Aprilia vezére szerint mindenük megvan ahhoz, hogy ők legyenek a „MotoGP főszereplői”

0

Az Aprilia gyári csapata vasárnap leplezte le az idei arculatát. A bemutatón Massimo Rivola elmondta, szerinte minden szükséges dolog a rendelkezésükre áll ahhoz, hogy ők legyenek a „MotoGP főszereplői”. Az eseményen Romano Albesiano elárulta, milyen hozzáállással fejlesztették a 2024-es motort.

Az Aprilia két évvel ezelőtt tért vissza gyári csapattal a MotoGP-be. Ez az istálló azóta nagy fejlődésen ment keresztül, tavaly már két futamot is sikerült megnyerniük. A noaleiek gyári alakulata vasárnap mutatta be az idei festését. Ezen az eseményen Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója külön kiemelte, hogy mekkora utat tettek meg.

Idén képesek lesznek arra, hogy második erővé váljanak? – bemutatta a 2024-es festését az Aprilia

„Az elmúlt években az Aprilia Racing folyamatos növekedésen ment keresztül – idézi az olasz Motorsport Rivolát. – Először is 2022-ben hivatalos gyári csapatunk lett a MotoGP-ben, tavaly pedig már négy motort küldhettünk pályára, annak köszönhetően, hogy lett egy szatellitistállónk. 2024-ben pedig még tovább fogjuk emelni a lécet, hiszen Miguel [Oliveira] egy ugyanolyan specifikációjú RS-GP-vel kezdi majd meg a szezont, amilyennel a gyári csapat versenyzői, és ezt később majd Raúl [Fernández] is megkapja.”

„A MotoGP főszereplői akarunk lenni, és ehhez mindenünk megvan: négy annyira jó versenyző, mint amilyen Aleix [Espargaró], Maverick [Viñales], Oliveira és Raúl, egy bátor versenyrészleg, amely képes az innovációra, illetve egy csipetnyi olasz büszkeség, ami nem árt meg a versenyzés során.”

A „bátor versenyrészleg” egyik legfontosabb alakja, Romano Albesiano is ott volt a bemutatón. Az Aprilia technikai igazgatója ekkor elárulta, hogyan álltak hozzá az idei motor fejlesztéséhez. „A 2024-es szezonra való felkészülés során nem hagyhattuk figyelmen kívül azt a jó alapot, amelyet az elmúlt években, különösen az előző kettőben felépítettünk. Az RS-GP ma már egy kiforrott projekt, hű az Aprilia filozófiájához, mi pedig igyekszünk minden szempontból fejleszteni. Az nyilvánvaló, hogy ebben kiemelt szerepe van az aerodinamikának.”

„Teniszütő” jelent meg az Aprilián, az is kiderült, hogy miért

„Viszont nem kizárólag ezen a területen dolgozunk, például megvizsgáltunk minden részletet, ahogyan arra szükség van egy olyan bajnokság esetén, amely eddig sohasem látott szintre emelte a technológiai kutatást – folytatta Albesiano. – Az, hogy három ugyanolyan specifikációjú motorunk lesz a pályán már a szezon elejétől, kétségtelenül felgyorsítja majd a fejlődésünket. Több információ lesz elérhető a számunkra, de jónak is kell majd lennünk ezeknek az elemzésében és az értelmezésében.”

Idén képesek lesznek arra, hogy második erővé váljanak? – bemutatta a 2024-es festését az Aprilia

0

Vasárnap tizedik csapatként az Aprilia leplezte le a 2024-es motorfestését. Az olasz csapat változatlan pilótafelállással vág neki az idei szezonnak, amelyben a legfőbb céljuk a KTM megelőzése lehet.

Ezen a héten debütált a KTM, illetve a Repsol és az LCR Honda 2024-es arculata is. Magyar idő szerint vasárnap 16 órakor, a hétfőn kezdődő MotoGP-teszt helyszínén, a katari Losail International Circuiten pedig az Aprilia gyári csapata mutatta be az idei festését, amely nagyon hasonlít a tavalyira.

Az Aprilia változatlan pilótafelállással vág neki a 2024-es szezonnak, Aleix Espargaró és Maverick Viñales is maradt a csapat kötelékében. Espargarónak az idei lesz a nyolcadik idénye az Apriliával. A 2022-es bajnoki negyedik helye után valamelyest csalódást jelenthetett számára, hogy tavaly „csak” a hatodik pozíciót sikerült megcsípnie. Viszont ez a visszaesés nem feltétlenül a teljesítményének romlása miatt következett be, hiszen 2023-ban csak hat ponttal szerzett kevesebbet, mint egy évvel azelőtt. A futamgyőzelmei számát pedig még növelni is tudta egyről kettőre.

Maverick Viñales eddig két és fél idény során képviselte az Aprilia színeit. A spanyol pilótának tavaly sikerült jelentősen előre lépnie a 2022-es szezonhoz képest, a bajnokságot a tizenegyedik helyett a hetedik pozícióban zárta, és háromszor is közel volt ahhoz, hogy felálljon a dobogó tetejére, ebben kétszer Francesco Bagnaia, egyszer pedig a csapattársa akadályozta meg.

A megkérdőjelezhetetlen fejlődés ellenére az istálló vezetőinek keserű lehetett a szájíze a tavalyi idény végén. Ugyanis hiába szerzett (ugyanannyi futamon) 76 ponttal többet a csapat, mint 2022-ben, mégis visszaestek a harmadikról az ötödik helyre. A legközelebbi riválisuktól, KTM-től is jobban lemaradtak, 3 helyett 46 egység volt a távolság a két alakulat között. Egyébként valószínűleg KTM-hez hasonlóan az Aprilia 2024-es szezonját is nagyrészt egy rajtuk kívülálló tényező, a Ducati teljesítménye fogja meghatározni.

Idén sem jön össze az áttörés az Apriliának, a gyártó vezére már most lemondóan nyilatkozott

Az Aprilia idei győzelmi esélyeit növeli, hogy valamelyest ők is részesültek a koncessziós jogokból. Továbbá az is segítheti a fejlődésüket, hogy a szatellitcsapatuk szerepét az RNF-től átvevő Trackhouse szorosabban szeretne együttműködni a gyártóval. Ez pedig azt jelenti, hogy 2024-ben az eddigieknél több adat áll majd a noaleiek rendelkezésére.

Nem elégedett az új engedményekkel az Aprilia vezére

Ami a teszteket illeti, a valenciai nagyon biztatóan zárult a csapat számára, hiszen azon Viñales bizonyult a leggyorsabbnak (Espargaró viszont egy sérülés miatt ekkor nem tudott érdemi munkát végezni). A sepangi gyakorlás után azonban mindkét pilóta elégedetlenül nyilatkozott a motorról.

Viñales elégedetlen az Apriliával: Nem én irányítom a motort, hanem a motor irányít engem

Le tudja győzni Marc Márquez, amit eddig még senkinek sem sikerült?

0

Marc Márquez február 17-én betöltötte a 31. életévét. A MotoGP-korszakban pedig eddig még senkinek sem sikerült ilyen, vagy ennél idősebb korban bajnoki címet nyernie.

A 2023-as MotoGP-szezon egyik legfontosabb kérdése az, hogy milyen teljesítményre lesz képes Marc Márquez a Ducatival. A spanyol pilóta tizenegy év után ült át egy másik gyártó motorjára a Hondáról, szóval a teszteken mutatott biztató tempója ellenére még biztosan sok munkát kell elvégeznie a Desmosedicihez való tökéletes alkalmazkodáshoz.

Ennek ellenére sokan – köztük új csapatának, a Gresininek a tulajdonosa – úgy gondolják, hogy Márquez akár már idén jó eséllyel pályázhat a bajnoki címre. Az Oddschecker.com adatai szerint cikkünk megjelenésének pillanatában a fogadóirodák is őt tartották a legesélyesebbnek a trófea megszerzésére, ráadásul szerintük egyedül Francesco Bagnaia veheti majd fel a versenyt vele.

Marc Márquez már idén a bajnoki címért harcolhat? – a Gresini tulajdonosa szerint igen

Azonban Márquez előtt tornyosul a bajnoki cím felé vezető úton egy eddig mindenki számára megugorhatatlannak bizonyuló akadály: az életkor. Február 17-én 31 éves lett, és ilyen, vagy ennél idősebb korban pedig a MotoGP-korszakban még senkinek sem sikerült megszereznie a trófeát. Valentino Rossi az egyetlen, aki erre egyáltalán a 30-on túl képes volt. Egyébként Mick Doohan volt a legutolsó pilóta, aki 31 évnél idősebben a királykategória legjobbjának tudott bizonyulni.

Egy pilótának a bajnoki cím megszerzéséhez szinte biztosan szüksége van arra, hogy futamokat nyerjen, az idő múlása pedig ezt sem könnyíti meg a versenyzőknek. Az elmúlt években hárman tudtak felállni a dobogó tetejére a 30. születésnapjuk után: Johann Zarco (2023), Aleix Espargaró (2022 és 2023) és Andrea Dovizioso (2020).

A győzelmek és a bajnoki címek mellett egy 30 évnél idősebb versenyző számára egy királykategóriás ülés megszerzése, illetve megtartása sem egyszerű feladat. Márquez mellett jelenleg csak három olyan MotoGP-pilóta van, aki már betöltötte ezt az életkort: Espargaró (34), Zarco (33) és Nakagami Takaaki (32). Ennek többek között az az oka, hogy az elmúlt években megnövekedett a futamok száma, ez pedig a nagyobb terhelés mellett több sérülést is jelent. Azokból pedig egy idősebb motoros nehezebben tud teljesen regenerálódni, mint fiatalabb kollégái.

Hiába ő a favorit, Marc Márquez szerint hiba lenne a vb-címről beszélni

Érdekes módon látszólag a Superbike-világbajnokságon könnyebb eredményesnek lennie egy 30-on túli versenyzőnek, mint a MotoGP-ben. Ebben a sorozatban az elmúlt években Jonathan Rea és Álvaro Bautista is bajnok tudott lenni ennél idősebb korúan, utóbbi az első trófeáját 37 évesen szerezte.

Rossiék támadtak a hajrában, de végül a dobogó sem lett meg, csapattársuk balesetet szenvedett

0

Valentino Rossi triója az ötödik helyet szerezte meg a változó időjárási körülmények között lezajlott Bathursti 12 órás versenyen. Az olasz pilóta váltótársa a hajrában a második helyért támadott, de manővere után a dobogóról is lecsúszott.

Magyar idő szerint szombaton este kezdődött a Bathursti 12 órás verseny, amely vasárnap reggel ért véget. Ahogyan tavaly, úgy Valentino Rossi idén is részt vett a legendás Mount Panorama versenypályán zajló viadalon, a BMW gyári pilótájaként, a WRT színeiben, a legmagasabbnak számító Pro kategóriában. Egyik váltótársa ezúttal is Maxime Martin volt, a harmadik pilóta viszont ezúttal nem Augusto Farfus, hanem Raffaele Marciello volt.

Rossi Forma–1-es csapatot is megjárt pilótával az oldalán feledtetné a fájdalmas emlékeket

A trió természetesen a 46-os számú autóval küzdött meg az ellenfelekkel. Az időmérőn a nyolcadik helyet sikerült megszerezniük, a 2:02.8230 másodperces körnek köszönhetően. Ezzel egyébként 842 ezreddel maradtak el a pole pozíciós időtől, amelyet történetesen a WRT másik, 32-es számú autóját vezető Sheldon van der Linde futott meg.

A meglehetősen kaotikusra sikeredett futamon a 46-os számú autó első versenyzője Martin volt. Ami Rossit illeti, az első etapjában hozta a kötelezőt, és az élmezőnyben autózott, ameddig át nem adta a volánt. Később aztán nehéz feladat jutott neki, ugyanis ő ült az autóban, amikor nem sokkal féltáv után leszakadt az ég, és ki kellett menni az esőgumikért.

A viadal összesen kilenc biztonsági autós fázist hozott. Ezek közül a negyediket a verseny talán legdrámaibb pillanata előzte meg, amikor a pole pozícióból induló BMW kiesett a versenyből. Charles Weerts ugyanis összeért egy lekörözöttel, majd a kocsi a falban kötött ki, véget vetve ezzel a trió futamának.

Rossiék ennél szerencsésebbek voltak, ugyanis Martin a hatodik Safety Car-fázis után hibázott, és kisodródott a kavicságyba, de vissza tudott térni a pályára. A hajrában szintén a belga pilóta vezette az autót, és mivel a biztonsági autó utoljára fél órával a vége előtt hagyta el a pályát, együtt volt a mezőny. Martin ekkor a negyedik pozícióban haladt.

A hajrában aztán a győzelemért is támadott. Az egyenesben feljött a második helyre, megelőzve a 75-ös számú Mercedest vezető Jules Gounont, ám ez csak egy pillanat erejéig tartott. Egy lekörözött ugyanis pont előtte volt, így a külső ívre szorult, így két pozíciót is veszített, sőt, utána visszaesett az ötödik helyre. Végül aztán itt is futott be a célba, miután letelt az idő. A futamot a 912-es Porsche nyerte Matt Campbell-lel, Ayhancan Güvennel és Laurens Vanthoorral.

Itt lehet visszanézni a futam második felét

A vörös-tengeri válság miatt változik a Superbike-világbajnokság ausztráliai tesztjének menetrendje

Módosítani kellett a Superbike-világbajnokság ausztráliai tesztjének menetrendjét, a változtatásra a vörös-tengeri válság nyomán fellépő szállítmányozási problémák miatt volt szükség. A pilóták az eredeti tervekkel ellentétben nem kettő, hanem csak egy nap, kedden gurulhatnak majd pályára.

A Superbike-világbajnokság mindkét eddig idén megrendezett tesztje, a jerezi és portimãói is eseménydúsan zajlott. A jövő hét elején sorra kerülő ausztráliai gyakorlás pedig már a bokszutca kinyitása előtt szolgáltatott egy érdekes történetet.

Meglepő eredmény a Superbike-vb jerezi tesztjén, a küszködő Bautista újonc csapattársa zárt az élen

Az eredeti elképzelések szerint a mezőny hétfőn és kedden is gyakorolhatott volna a Phillip Island-i pályán – amely egyben a következő hétvégére kiírt szezonnyitó forduló helyszíne is –, ám végül a szervezők az utolsó pillanatban a menetrend módosítására kényszerültek, így a pilóták végül csak kedden vehetik birtokba az aszfaltcsíkot. A változtatás a tesztelésre szánt időt nem érinti, a csapatoknak így is összesen nyolc óra áll majd a rendelkezésére.

A menetrend átalakítása miatt hétfőn csak a Supersport-világbajnokság mezőnye gurulhat a pályára. A pilóták 9:10 és 13:10, illetve 13:40 és 17:40 között tesztelhetik majd a motorjaikat. A Superbike-versenyzők kedden ugyanebben a két idősávban gyakorolhatnak.

A változtatás leginkább azért lehet fájó a csapatoknak, mert így jóval kevesebb idejük lesz a motorok módosítására és az adatok kielemzésére. Eredetileg a hétfői és a keddi két-két etap közötti két és fél óra, illetve az éjszaka is a rendelkezésükre állt volna, így azonban be kell érniük egy félórás szünettel.

„Korábban az összes csapat számára előnyt jelentett, hogy két nap volt a tesztelésre, a második nap már a versenyekre való felkészülést is el lehetett kezdeni – idézi Christian Gonschort, a BMW technikai igazgatóját a SPEEDWEEK.com. – Most viszont minden egy napba lesz összetömörítve. Őszintén szólva emiatt nem tudom pontosan megmondani, hogyan fog kinézni a tesztelési folyamatunk, ez kedden az első 45 perc után fog kiderülni.”

A módosításra azért volt szükség, mert a gumik nem érkeztek volna meg időben ahhoz, hogy tartani lehessen az eredeti menetrendet. Ennek az elsődleges oka, hogy korábban a vörös-tengeri válság nyomán fellépő szállítmányozási krízis miatt az abroncsokat szállító hajó elakadt a Szuezi-csatorna északi bejáratánál. Az illetékesek ezután úgy döntöttek, hogy légi úton juttatják el a gumikat Ausztráliába. Ezzel a módszerrel a szállítmány egyik fele sikerrel célba is ért, viszont a másik rész útja során számos probléma merült fel, ez pedig jelentős késéshez vezetett.

Nem ez az első motorsport esemény, amely megszenvedi a tavaly novemberben elkezdődött vörös-tengeri válságot. A Dubaji 24 órás autóversenyt például két héttel el kellett tolnia a szervezőknek, és ezért számos csapat, köztük Valentino Rossié sem tudott rajthoz állni a viadalon.

Terrortámadások lehetetlenítették el Rossiékat, nem ismételhetik meg tavalyi dobogójukat

 

Marc Márquez „durván” viselkedett az embereivel, amikor elbúcsúzott a Hondától

0

Marc Márquez őszintén beszélt arról, hogy milyen volt az utolsó közös futamhétvégéje a Hondával. A nyolcszoros világbajnok ismét megemlítette annak a lehetőségét, hogy egy napon visszatér a japánokhoz.

Azok után, hogy tavaly egy dokumentumsorozat készült Marc Márquezről, nemrég egy újabb alkotás jelent meg róla a DAZN-on, ’Marc. Revelado’ címmel. A 31. születésnapját éppen a mai napon ünneplő versenyző ebben felelevenítette pályafutása legfontosabb mozzanatait, valamint betekintést nyújtott az emberi oldalába is.

Marc Márquez szerint nem rajta múlik, hogy kibéküljenek Rossival

Természetesen nem maradhatott ki a legutóbbi futamhétvégéje, a tavalyi szezonzáró sem, hiszen ekkor teljesítette utolsó versenyét a Honda színeiben. A sprinten a harmadik helyen ért célba, másnap viszont Jorge Martín kiütötte őt, így nem tudott szépen búcsúzni a japán márkától. Márquez igyekezett függetleníteni magát a helyzettől, de előfordult, hogy ennek mások látták a kárát.

„Ez nagyon friss – jelentette ki. – Ez egy szakítás, és fel kell állni belőle. Érzelmi szempontból nagyon nehéz hétvége volt. Sokat dolgoztam mentálisan, többet, mint a pályán, hogy elszakadjak ettől az egésztől. Az embereimmel, azokkal, akik eljöttek meglátogatni, »durva« voltam. A kamionomban voltam, és senkiről semmit nem akartam tudni, mert a legszebben akartam elbúcsúzni a pályán, és szerintem jó hétvégém volt annak ellenére, ami vasárnap történt.”

Fentebb mi is úgy fogalmaztunk, hogy Márquez az utolsó versenyét teljesítette Valenciában a Hondával. Ugyanakkor korábban már beszélt arról, hogy ő nem feltétlenül tekinti véglegesnek a búcsút a gyártótól, bár arról nem ejtett szót, hogy milyen feltételeknek kellene megvalósulniuk a visszatéréshez. Ugyanakkor a filmben is kifejtette, hogy nem zárkózik el az esetleges újbóli házasságtól.

„Nem szeretnék »viszlátot« mondani, hanem inkább azt, hogy »viszlát később« – fogalmazott, majd leszögezte, tisztában van vele, hogy ezeket az éveket nem fogja felülmúlni. – Meglátjuk, hogy ez lehetséges-e, vagy sem. Ez életem csapata, »sportolói pályafutásom istállója«, mert bárhová is megyek, nem fogok tudni annyi bajnoki címet szerezni, amennyit ezzel a csapattal elértem.”

Márquez mindössze egyvalakit vihetett magával szűkebb csapatából. Ez az embert Javi Ortiz, vagyis versenymérnökétől, Santi Hernándeztől is el kellett búcsúznia. A két fél még a Moto2-ben kezdett el együtt dolgozni, így nem véletlen, hogy az évek során nem csupán szakmai szinten alakult ki közöttük szoros kapcsolat.

„Sokat segített nekem a személyes döntések meghozatalában, nem csak a pályán – jelentette ki a spanyol versenyző. – Amikor otthon történt velem valami, vagy problémám volt, felhívtam őt. Nem tudom elmondani, mit mondott, amikor elbúcsúzott tőle, jelenleg a Gresini Racing alkalmazottja vagyok, ő pedig a Repsol Hondáé. Én elmentem, Joan Mir pedig felkérte Santit versenymérnöknek, mert jó. Mindig is barátként beszéltünk egymással, és az ember egy barátnak mindig jót akar.”

„Hazudik” az eredményjelző? – Marc Márquez a gyári Ducati főnöke szerint is visszafogta magát

Márquez egy Ducatit fog vezetni ebben a szezonban, vagyis a mezőny legjobb motorján fog ülni. Persze hozzá kell tenni, hogy egy tavalyi változatról van szó, de sokan így is azt várják tőle, hogy minimum harcolni fog a világbajnoki címért. Azonban ő sokadszorra is próbálta lehűteni a kedélyeket, és csökkenteni a vele szemben támasztott elvásárokat.

„Márkát váltottam, az emberek részéről pedig nagy az izgalom – összegezte a helyzetet. – Azt mondják nekem, hogy »meg fogod nyerni a világbajnokságot«. Én erre azt mondom nekik, hogy két éve nem nyertem futamot, 2021-ben volt az utolsó győzelmem. Ha két éve nem nyertem versenyt, nem várhatom azt, hogy bajnokságot nyerjek, először építkeznem kell. Nem fogjuk a ló elé tenni a szekeret.”

Máris bebizonyosodott, hogy azt az idényt is a Ducati uralja? – Bastianini válaszolt

0

Enea Bastianini szerint a Ducati idei motorja jobb az előzőnél, és ő maga is jobban érzi magát vezetés közben. Attól viszont tartózkodik, hogy kijelentse, hogy a bolognai gyártó ebben az idényben is a mezőny felett lesz.

Az elmúlt két évben a Ducati mind a három bajnokságot megnyerte a MotoGP-ben. A 2023-as idény különösen nyomasztó volt az ellenfelek számára, hiszen az olasz gyártó a 20 fordulóból álló szezonban 17 pole pozíciót és ugyanennyi főfutamgyőzelmet behúzott. A mostani idény egyik nagy kérdése tehát az, hogy a riválisok közelebb tudnak-e kerülni hozzájuk.

A sepangi teszt ebből a szempontból nem festett biztató képet a vetélytársak számára. Az eredményjelző első négy helyén egyaránt Ducati-versenyzőt lehetett látni, és kizárólag ők voltak azok, akik képesek voltak bemenni 1:57 másodperc alá. Köztük volt Enea Bastianini is, aki bár optimistán nyilatkozott, azért a többieket sem írja le.

„Úgy tűnik, hogy száraz pályán egy körön nagyon hatékonyak voltunk, de versenytempóban még a GP23-asok is közel vannak – nyilatkozta. – Azonban tudjuk, hogy a Ducati jelenti a különbséget, amikor a gyorskörről van szó, úgyhogy meg kell néznünk, hogy a többiek hogyan teljesítenek. Még túl korai lenne kijelenteni, hogy ez csak egy Ducati-bajnokság lesz, de az biztos, hogy az új motorral tettünk egy kis lépést. Katarban még mindig bizonyítanunk kell, még akkor is, ha az új aerodinamikát jóváhagyják.”

A tavalyi csalódás után Bastianini idén ismét bajnoki esélyes lehet?

Bastianini a 2022-es teljesítményének köszönheti, hogy átigazolhatott a Ducati gyári csapatába. Akkor egy előző évi motorral négy futamot is nyert, és egészen az utolsó előtti fordulóig volt matematikai esélye a bajnoki címre. Éppen ezért örül, hogy az új motorblokk kialakítása közelebb van ahhoz, amit abban az idényben használt.

„Kicsit más, jobban tetszik, mint ami a GP23-asban van, mert jobban hasonlít arra, amelyik a 2021-es motorban volt – magyarázta. – Elégedett vagyok ezzel a motorral, de a motorféken még dolgoznunk kell, hogy előrelépjünk. Nyilvánvalóan abban a reményben jöttem ide, hogy a Valenciában tapasztalt érzet megerősítést nyer, és ez meg is történt. Világos, hogy meg kell várnunk, amíg más pályákra megyünk, de a motor működik, és jól érzem magam a csapattal, így könnyebben mennek a dolgok, mint tavaly.”

Ahogyan arra Bastianini is utalt, ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket le lehessen vonni, meg kell nézni, hogy a Ducati mennyire működik jól más pályákon. Erről először Katarban bizonyosodhatnak meg, hiszen jövő hétfőn és kedden ott rendezik a következő tesztet, majd március második hétvégéjén a szezonnyitót.

„Szerintem igen, mert bár a különbség a GP23-ashoz képest nem túl nagy, a teljesítménye végső soron gyakorlatilag minden kanyarban jobb – válaszolta Bastianini arra a kérdésre, hogy más helyszíneken is ilyen teljesítményre lesznek-e képesek. – Azonban mindenekelőtt az érzet az, amely jobb, mint a GP23-ason, bár ez nagyon szubjektív dolog. Ha például megkérdezik Jorge Martínt, neki nem tetszik, de a Ducati többi versenyzője jól érzi magát. A vezetési stíluson nagyon sok múlik.”

„Hazudik” az eredményjelző? – Marc Márquez a gyári Ducati főnöke szerint is visszafogta magát

0

A jelenleg szakértőként dolgozó expilóta, Simon Crafar után Davide Tardozzi is kételyeket fogalmazott meg Marc Márquez valós erejével kapcsolatban. A gyári Ducati csapatfőnöke szerint a spanyol versenyzőben nagyobb a potenciál, mint amit Malajziában megmutatott.

Marc Márquez 11 év után elhagyta a Hondát, és idén a mezőny legjobb motorján, a Ducatin fog versenyezni a Gresini színeiben. Bár az olasz gyártó tavalyi versenygépén fog ülni, a 31. születésnapját éppen a mai napon ünneplő motorost sokan így is a 2024-es MotoGP-világbajnokság egyik, ha nem a legnagyobb esélyesének tartják.

„Úgy vezeted, mint a Hondát” – íme Bagnaia és Marc Márquez beszélgetése (videó)

A spanyol versenyző a sepangi teszten ülhetett fel idén először a Desmosedici GP23-asra. Összességében a hatodik helyet szerezte meg, ami sokak szemében tűnhet úgy első látásra, hogy elmaradt a várakozásoktól. Davide Tardozzi azonban úgy véli, ez még messze van Márquez maximumától, és Malajziában az ellenfelek nem láthatták azt, amire ténylegesen képes.

„Marc? Ő egy nyolcszoros világbajnok – nyilatkozta a gyári Ducati csapatfőnöke. – Ő Marc Márquez, a történelem egyik legnagyobb bajnoka. Szerintem nem sieti el a dolgot. Még nem mutatta meg, hogy ki is ő [valójában]. Felhasználja az időt, amire szüksége van ahhoz, hogy a maximális szinten motorozzon. Marcban nagyobb lehetőség rejlik, mint amit Malajziában láttunk.”

Egy szakíró szerint Marc Márquez direkt tévesztett meg mindenkit a teszten nyújtott teljesítményével

Nem a 65 esztendős szakember volt az első, aki ehhez hasonló gondolatot fogalmazott meg. A korábban az 500 köbcentiméteres világbajnokság mezőnyében szereplő, az 1999-es Brit Nagydíjat megnyerő, jelenleg szakértőként dolgozó Simon Crafar kijelentette, Márquez szándékosan rejti el valós tudását a többiek elől. Az új-zélandi expilóta két érvvel is igyekezett alátámasztani gondolatmenetét: egyrészt a többiekkel ellentétben friss gumikon sem ment rá a lehető leggyorsabb körre, másrészt az utolsó kanyart mindig szokatlanul szélesen vette.

Crafar Tardozzi szavaira egyetértően reagált. „Mindannyian tudtuk – kezdte, majd hozzátette, szerinte Márquez inkább az alapokat fektette le Sepangban. – Módszeresen dolgozott. A valódi munka, amit elvégzett, az hetvenkét kör volt, és a hosszú etapok, amikor mások már megálltak. Jól elvégezte a házi feladatot. Katarra ott lesz [az elején].”

Ami Márquez tényleges teljesítményét illeti, valóban vannak arra utaló jelek, hogy szándékosan „hazudtolja meg” az eredményjelzőt. A sprintszimulációk során ugyanis az ötödik helyen végzett a körátlagokat tekintve, megelőzve többek között csapattársát és egyben öccsét, Álex Márquezt, aki tavaly megnyerte a szombati viadalt Sepangban.

Stoner szerint néhányan csak a technológia miatt vannak az élmezőnyben

0

Casey Stoner továbbra is úgy véli, az elektronika miatt elveszik a pilóták közötti különbség nagy része, és szerinte akad olyan versenyző, aki csak emiatt van az élmezőnyben. Az ausztrál exmotoros bizonyos szempontból a Hondát, illetve a gyári istálló csapatfőnökét is megérti.

Casey Stoner időről időre kritizálja a jelenlegi MotoGP-t. A Honda és a Ducati egykori motorosa köztudottan rossz szemmel nézi a sorozat technológiai fejlődését, olyannyira, hogy részben emiatt vonult vissza 2012-ben, mindössze 27 évesen. A kétszeres világbajnoknak elsősorban az elektronikai segédeszközökkel van problémája.

Stoner többedszerre kiemelte, hogy a segédeszközök miatt elveszik a versenyzők közötti különbség nagy része. Példaként egy saját esetet említett, amikor a második világbajnoki címét hozó szezonban előfordult, hogy csapattársa gyorsabb volt nála. Mindez pedig egyértelműen a két pilótán múlott, most viszont már csak egyvalamiben jelenthet különbséget a motoros.

Hiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?

„Szerintem igen, és nem értek egyet ezzel a fejlődési [iránnyal] – válaszolta a La Gazzetta dello Sportnak arra a kérdésre, hogy szerinte fontosabbá vált-e a motor a versenyzőnél. – Néhány versenyző sokkal jobb a kanyarkijáratoknál, és sokkal jobban kontrollálja [a motort] a kigyorsítás közben, mint például Dani Pedrosa. A kiváló, minőségi motorozáshoz szükséges tulajdonságok már nem léteznek. Az egyetlen módja, hogy az ember különbséget jelentsen, hogy később fékez a kanyarbejáratnál. 2011-ben például Dani Pedrosa majdnem két tizeddel volt gyorsabb nálam ugyanazon a motoron. Valami elképesztő dolgot csinált a hátsó fékkel, hogy megakadályozza a kerék elemelkedését, és nagy előnyt szerezzen a távolság tekintetében. Nem volt különbség, egyszerűen jobb volt nálam. Most az olyan elemeket, mint a tapadás, a gumikezelés és a kerék elemelkedését jelentő kockázat, elfedi az elektronika.”

Ezen a ponton pedig felmerül a kérdés, hogy megváltozna-e a mezőnyön belüli erősorrend, ha a pilótákat megfosztanák az ilyen segédeszközöktől, vagy legalábbis a nagy részüktől. Stoner szerint igen, bár szavai alapján a címvédő Francesco Bagnaiát ez nem annyira érintené. Másokat viszont igen, vagy ilyen, vagy olyan irányban.

„Pecco dirt tracken [is] versenyez, ezért tudja, hogyan kell kezelni a csúszást és a kipörgést – magyarázta. – Ez csak néhány a sok vezetési elem közül, amelyek eltűnnek az extra alkatrészek segítsége miatt. Véleményem szerint Marco Bezzecchi például valószínűleg versenyképesebb lenne. Vannak olyan versenyzők az élmezőnyben, akik szerintem nem érnének el ugyanolyan eredményeket, ha megszüntetnék a kipörgésgátlót. Ők gyakran gyorsabbak, mint kellene.”

Hogy konkrétan kikre gondol, arra Stoner nem tért ki. Arra viszont igen, hogy a jelenlegi technológia nem csak a pilóták közötti különbséget fedi el. A kétszeres világbajnok a Hondát hozta fel példaként, amely a konstruktőri tabella utolsó helyén zárta az előző két idényt, ennek ellenére valamilyen szinten megérti őket, illetve a gyári istálló csapatfőnökét.

Marc Márquez a fő oka, hogy Stoner elhagyta a Hondát, amelynek már akkor megjósolta a jövőjét

„Alberto Puig szerintem nem végez rossz munkát, de a körülmények nehéz helyzetbe hozták a Hondát – fogalmazott. – Megértem az álláspontjukat: jelenleg úgy tűnik, hogy a bajnokság szabályai nem merevek, a gyártó preferenciáitól függően igazíthatóak és módosíthatóak. Miért kellene a Hondának elköteleznie magát egy motor fejlesztése mellett, ha az előírások újra és újra változnak, hogy valaki máshoz alkalmazkodjanak? Túl sok mozgás van a színfalak mögött.”

„Úgy vezeted, mint a Hondát” – íme Bagnaia és Marc Márquez beszélgetése (videó)

0

A MotoGP közösségi oldalán megjelent egy videó, amelyben Francesco Bagnaia és Marc Márquez beszélik meg a teszt tanulságait. Ebből kiderül, hogy a 31. születésnapját éppen ma ünneplő versenyzőnek mit kell még elsajátítania, és a Ducati tulajdonságairól is szó esik.

Bár a MotoGP-ben már jóval közelebb van a jövő hétfőn és kedden esedékes katari teszt, mint a múlt heti sepangi, azért utóbbival kapcsolatban sem csengett még le minden. Olyannyira, hogy a MotoGP X-oldala megosztott egy videót, amelyben Francesco Bagnaia és az éppen ma 31 éves Marc Márquez beszélik meg a tanulságokat.

A nyolcszoros világbajnok másodszor ülhetett fel a 2023-as Ducatira, miután tavaly 11 év után távozott a Hondától. Nem véletlen, hogy még hozzá kell szoknia, és a címvédő meglehetősen szakavatott szemeinek feltűnt, hogy ez még nem teljesen sikerült neki. Az alábbiakban a beszélgetés magyar fordítása olvasható.

Bagnaia: Milyen a motor? Kemény, mi?

Márquez: Igen. Más.

Bagnaia: Mögötted voltam, és láttam, hogy úgy vezeted, mint a Hondát.

Márquez: Igen, meg kell értenem [hogyan kell vezetni]. Most huszonkét körösek voltak [a gumik].

Bagnaia: Láthattad.

Márquez: De meg kell értenem, mit kell csinálnom a gyorskörök során, mert a Honda esetében az ember bemegy egy kanyarba, és rögtön elkezd kigyorsítani. Ezzel [a motorral] azonban más a helyzet.

Bagnaia: Mert ez a motor nem kanyarodik.

Márquez: Igen, a gyorsköröket még meg kell értenem. A versenytempó egyszerűbb.

Bagnaia: Igen, mert a motor végső soron [ilyenkor] mozdulatlan, stabil.

Márquez: Stabil, csak megy, és megy, és megy.

Bagnaia: Talán kicsit nehéz, de stabil.

Márquez: Nem érzem nehezebbnek.

Bagnaia: Amikor a Hondát figyeltem, úgy tűnt, hogy az irányváltásoknál gyorsabb.

Márquez: Amikor feltették a nagy aerodinamikai [csomagot], nem?

Bagnaia: A legújabbat?

Márquez: Igen.

Marc Márquez elárulta, mi az, ami másképp működik új csapatánál a Hondához képest