back to top
2025. július 07. 15:13
Kezdőlap Blog Oldal 323

Marini elárulta, mi az, amit a Hondának el kell felejtenie a visszakapaszkodás útján

0

Luca Marini szerint nem az a helyes irány, hogy egyszerűen lemásolják a Ducatit. A Honda versenyzője elmondta, mivel szenvedett a legjobban a sepangi teszten, és arról is szót ejtett, hogy Katarban mire fognak koncentrálni.

Luca Marini idén már a gyári Honda színeiben fog versenyezni. A 26 éves pilótának hatalmas űrt kell betöltenie, hiszen Marc Márquez helyére érkezett, aki hat világbajnoki címet nyert a gyártóval. Persze rövid távon senki nem várja el, hogy akár csak megközelítse ezeket az eredményeket, hiszen a japánok óriási hullámvölgyben vannak.

Marini legnagyobb feladata pedig az lesz, hogy próbáljon segíteni abban, hogy a válság enyhüljön, és a Honda fokozatosan visszataláljon a siker útjára. Sokak szerint a siker receptje, hogy európai mérnököket kell igazolni, ám az olasz motoros szerint ez nem jelenti azt, hogy az európai gyártók motorjait kell leutánozni. Ez még a Ducati esetében sincs így, hiába ők uralták az elmúlt másfél szezont.

A Honda főnöke elárulta, terveik szerint mikor fognak a pilótáik újra futamgyőzelmekért harcolni

„Úgy gondolom, hogy minden motor esetében meg kell maradnia a DNS-nek, és ki kell használni [a gép] erősségeit – nyilatkozta Marini, majd hozzátette, a mostani motorján is lehet pozitívumokat találni. – Szerintem a Hondának vannak nagyon erős pontjai. Dolgoznunk kell rajta, és nem átalakítani a motort egy Ducativá, mert nem ez a helyes út.”

Marini legjobb köre 1:58.008 másodperc volt a sepangi teszten, amivel mindössze a tizenkilencedik helyen végzett. A kétszeres MotoGP-dobogós ezzel 634 ezreddel elmaradt csapattársától, Joan Mirtől, de még az LCR versenyzőinél is lassabb volt, köztük a szintén a Ducatoról a Hondára váltó Johann Zarcónál is. Az olasz motoros a hátsó gumiból nem tudta kihozni a maximumot, különösen akkor nem, amikor friss abroncsokat használt.

„[A Ducatival] nagyon könnyű volt gyorskört teljesíteni, mert csak jobban kell húzni a fékezés során, és a motor gyorsabban megáll, mert a hátsó gumi új, és sokat segít a megállásban a fékezésnél – magyarázta. – Szóval a Ducati a Hondához képest jobban használja a hátsó abroncsot. Ezen a téren tehát javulnunk kell, mert új gumin az ember megpróbál kicsit később fékezni, de így nehéz. Nehezen tudom megállítani a motort. Számomra ez a legnehezebb része a dolognak. A bejárat utolsó részében az én beállításaimmal jelenleg nem kanyarodik jól [a motor], úgyhogy javulnunk kell, dolgoznunk kell ezen a területen.”

A gyártóknak, csapatoknak, illetve versenyzőknek már csak két napjuk van tesztelni a szezonnyitó előtt. Jövő hétfőn és kedden Katarban fog körözni a mezőny, ahol aztán szűk három héttel később a világbajnokság első fordulóját is megrendezik. Mariniék ezúttal nagyobb hangsúlyt helyeznek majd a gyorskörre, mint Malajziában.

Marini Honda-pilótaként megismételné Marc Márquez sikereit, bár inkább Rossi és Pedrosa inspirálták

„Most kezdünk el próbálkozni valamivel a motor tengelytávjával kapcsolatban, az egyensúlyával úgy általánosságban, és összességében jó irányba megyünk – fogalmazott. – Szerintem Katarban még érdekesebb lesz, mert több alkatrészt próbálhatunk ki. Az a teszt a versenyhétvégére nézve is kritikusabb lesz, inkább a köridőre koncentrálunk, és megpróbálunk kicsit több tempót találni, hogy a futamon versenyképesek legyünk.”

Megható módon emlékezett meg fiáról Simoncelli édesapja csapatának bemutatóján

0

Szerdán bemutatták a SIC58 Squadra Corse Moto3-as és MotoE-csapatának motorfestését. Paolo Simoncelli, a csapat tulajdonosa beszédében fiára, a 2011-ben elhunyt Marcóra emlékezett.

Természetesen nemcsak a MotoGP-ben és a Superbike-világbajnokságban, hanem az alsóbb kategóriákban is zajlanak a motorbemutatók. Szerdán a SIC58 Squadra Corse leleplezte idei versenygépeinek színösszeállítását. Az istálló 2017-ben mutatkozott be a Moto3-ban, majd annak 2019-es életre hívása óta a MotoE-ben is szerepel.

Az olasz alakulatot a néhai Marco Simoncelli édesapja, Paolo hozta létre, és fiának becenevéről, illetve rajtszámáról nevezte el. A 250 köbcentiméteres kategória 2008-as világbajnoka a 2011-es Maláj Nagydíjon szenvedett halálos balesetet, ám emlékét azóta is sokan őrzik. Így tesz édesapja is, aki a bemutatón is felidézte a néhai versenyzőt.

„Csak azért vettem meg a San Carlo csipszet, mert a csomagoláson Sic képe volt, és már el sem tudok képzelni egy rajtrácsot a színeitek nélkül – utalt arra a márkára, amely már évek óta szponzorálja az istállót. – Egy részetekhez kapcsolódunk, a Marcóval közös múltatok miatt, mert személyesen megismertétek őt, mert utat talált az otthonotokba és a szívetekbe. Először barátok, majd szponzorok [lettetek]. Mások azért vannak itt, mert magával ragadta őket a sportteljesítménye, és a tehetsége miatt barátok lettetek. Mindannyiunkra vonatkozik, hogy beleszerettünk a pályán tanúsított bátorságába, és a pályán kívüli szelídségébe. És kisebb részben azért, mert tudok valamit erről a munkáról.”

Hátborzongató vallomás Simoncelli édesapjától, aki megérezte fia halálát

Marco Simoncelli 2002-ben mutatkozott be a gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentis géposztályában, ahol négy év alatt két győzelemig jutott. A legalsó kategóriához hasonlóan első két évében a középsőben sem állhatott fel a dobogó tetejére, harmadik idényében viszont hat diadallal megszerezte a vb-címet. A MotoGP-ben 2010-ben debütált, és mind a pályán, mind azon kívül közönségszórakoztató stílust képviselt, ezért sokan megszerették.

„Szeretnék koccintani a SIC58 Squadra Corséra, ahol néha ujjal mutogatnak ránk, mert túl egyenesek vagyunk, de végső soron valódibbak vagyunk, mint valaha egy olyan hamis és ostoba világban, mint a mai – folytatta Paolo Simoncelli. – Egy koccintás mindenkire, aki részese ennek, mert ezen pillérek nélkül nem lenne Squadra Corse. Ez Marcóra is vonatkozik, aki mindennek a lényege. Nélküle nem lenne miért itt lennünk. Együtt jelentjük a bizonyítékát annak, hogy amikor egy álom összetörik, az embernek képesnek kell lennie arra, hogy újat teremtsen, napról napra, a végsőkig próbálkozva. Igyunk a makacsságunkra, mert soha nem adjuk fel, és minden évben van bátorságunk újra megpróbálni, ugyanolyan erővel, mint az első évben, vagy talán még nagyobbal is.”

A SIC58 Squadra Corse a Moto3-ban a hetedik, míg a MotoE-ben a negyedik helyet szerezte meg a csapatok tabelláján, míg egyéni szinten a tizenegyedik, illetve a kilencedik pozícióban végzett a jobbik versenyzőjük. A Moto3-ban teljes a sorcsere az idei évre, hiszen Toba Kaitó és Riccardo Rossi helyett Luca Lunetta és Filippo Farioli erősítik majd az istállót. Ami az elektromos világbajnokságot illeti, Kevin Manfredi maradt az alakulatnál, Kevin Zannoni helyét viszont Massimo Roccoli veszi át.

Idén sem jön össze az áttörés az Apriliának, a gyártó vezére már most lemondóan nyilatkozott

0

Massimo Rivola elárulta, a három idei motorjukon három különböző beállítást fognak kipróbálni. Az Aprilia Racing vezérigazgatója azonban már most úgy véli, hogy nem fogják tudni felvenni a versenyt a Ducatival.

Amióta az Aprilia 2022-ben gyári csapatként is visszatért a MotoGP-be, a gyártó célja, hogy rendszeresen megszorongassák a Ducatit, illetve az aktuális legjobbat. 2022-ben Aleix Espargaró révén még az egyéni bajnoki címre is sokáig volt esély, ám időközben elveszítették a koncessziós jogaikat. Tavaly nem is sikerült tartósan az élmezőnyben lenniük, sőt, az idény második részére a KTM egyértelműen eléjük került.

Ebből a helyzetből vághatnak neki a 2024-es szezonnak, amelynek a shakedownja és az első kollektív tesztje már lezajlott Malajziában. Espargaró és csapattársa, Maverick Viñales ellentétes utat jártak be, hiszen előbbi napról napra javított a pozícióján, míg utóbbi rontott. Az idén szintén gyári motorral versenyző Miguel Oliveira pedig csak a tizennyolcadik helyen végzett.

Aleix Espargaró szerint sokat javult az Aprilia, de nem tudja, mennyire lesz alkalmas a versenyzésre

„Sok alkatrészt hoztunk – nyilatkozta Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója a MotoGP hivatalos honlapjának. – Minden versenyzőnek meg kell találnunk a legjobb kombinációt, és ez lesz a legfontosabb, mert a pilóta az, aki kimegy a pályára. Biztosítanunk kell a lehető legjobb érzetet számukra. Három RS-GP24-est fognak látni három különböző aerokonfigurációval. Azonban még mindig messze vagyunk attól, hogy megértsük ezt a motort.”

Espargaró az ötödik helyen zárta a sepangi teszt harmadik napját, és így összesítésben is ezt a pozíciót foglalta el. Ezzel a legjobb olyan versenyző lett, aki nem a Ducatinál szerepel, ugyanakkor az előtte végzőkkel ellentétben nem tudott bemenni 1:57 másodperc alá. Rivola nem is optimista a Ducatival vívott harcot illetően.

Viñales elégedetlen az Apriliával: Nem én irányítom a motort, hanem a motor irányít engem

„Reálisan nézve a Ducati által megtett lépés egy újabb lépés, és igazán lenyűgöző – fogalmazott, majd hozzátette, nem túl bizakodó. – Mindenki nagyon gyors, de a jó dolog az, hogy rendkívül jó lesz nézni a show-t a tévében és a pálya mellett. Azonban nem hiszem, hogy készen fogunk állni arra, hogy a Ducatival harcoljunk.”

A többi gyártóhoz hasonlóan az Apriliának is két napja lesz még arra, hogy az idénykezdet előtt megtalálja a lehető legjobb beállításokat. Jövő hétfőn és kedden Katarban fognak tesztelni a csapatok és a versenyzők, hogy aztán szűk három héttel később ugyanott elinduljon az idei világbajnoki küzdelem.

Marc Márquez szerint nem rajta múlik, hogy kibéküljenek Rossival

0

Marc Márquez szerencsésnek érzi magát, hogy együtt versenyezhetett Valentino Rossival, de ami a viszonyuk helyrehozását illeti, szerinte egykori riválisának térfelén pattog a labda. A nyolcszoros világbajnok elmondta, kiket tart az idei szezon legnagyobb esélyeseinek, valamint arról a bizonyos valenciai mosolyáról is szót ejtett.

Új dokumentumfilm készült nemrég Marc Márquezről. A DAZN ’Marc. Revelado’ című alkotásában a spanyol versenyző fényképeken keresztül tekint vissza pályafutásának legmeghatározóbb pillanataira, illetve a közelmúltbeli kihívásokra. Ennek során valamilyen szinten a személyes oldalát is megmutatja a nézőknek.

Természetesen nem maradhatott ki a rivalizálása a 45. születésnapját éppen ma ünneplő Valentino Rossival. A MotoGP-korszak két legeredményesebb pilótája soha nem csatázott a bajnokságért, ám az olasz legenda szurkolói szerint Márquez beleszólt a 2015-ös idény alakulásába, amikor Sepangban folyamatosan oda-vissza előzgették egymást, és ez végül egy ütközéssel, majd egy vitatott büntetéssel, végül pedig Rossi elbukott vb-címével végződött. A felek azóta kifejezetten rossz viszonyban vannak, de Márquez ennek ellenére is hálás, hogy egy pályán lehetett korábbi ellenfelével.

Valentino Rossi még mindig dühös Marc Márquezre, állítja egy MotoGP-pilóta

„Szerencsés voltam, hogy szembenézhettem vele, hogy le tudtam győzni, hogy az egyik évben kikaptam tőle, és hogy osztozhattam vele a pályán, hogy tanulhassak tőle – nyilatkozta Rossiról, majd hozzátette, ami az esetleges kibékülésüket illeti, szerinte nem neki kell megtennie a következő lépést ennek érdekében. – Nem rajtam múlik.”

Rossi persze már a múlt, most pedig egy másik olasz motoros, Francesco Bagnaia van a csúcson, aki az előző két évben megnyerte a MotoGP-világbajnokságot. Tavaly Jorge Martínnal vívott nagy csatát, amely csak az utolsó futamon dőlt el. Nem véletlen, hogy Márquez szerint idén is ők lesznek a legnagyobb esélyesek, de egy harmadik nevet is megemlített.

„Ők azok a versenyzők, akiket meg kell verni, ők azok, akik a legkomplettebb szezont teljesítették 2023-ban – fogalmazott. – Pecco a kiegyensúlyozottság és a helyzetek menedzselése terén, Martín pedig a sebesség tekintetében. Ők biztosan ott lesznek, a harmadik versenyzőnek pedig Brad Bindert mondanám, a KTM fejlődésétől függően.”

Bagnaia helyett Martínra hasonlítana Marc Márquez, aki az ágyában is „gyorskörön volt”

Persze kérdés, hogy a Ducatihoz igazoló Márquez fel tudja-e venni velük a versenyt. Sokan jó jelnek értelmezték, amikor a valenciai teszten az első etapja után belemosolygott a kamerába a garázsban, ám szerinte ebbe nem kell ennyit belelátni. „Sok helyen láttam a fotót, de nem arról szólt, hogy »készüljetek fel« – magyarázta. – Majd meglátjuk, mi lesz belőle. Annak szólt a mosoly, hogy egy nagyon nehéz és kockázatos döntést hoztam, és elhagytam életem csapatát, hogy ott lehessek. Valamit éreznem kellett az első etapnál, és éreztem is.”

A korábbi futamgyőztes szerint Acosta szereplése a „legelképesztőbb”, amit a sepangi teszten látott

0

Simon Crafar nem szeretné, hogy túl nagy nyomás kerüljön Pedro Acostára. Azonban a szakíró ennek ellenére sem akarja eltitkolni, hogy mennyire tetszett neki Acostának a sepangi teszten nyújtott teljesítménye.

Nagyszerűen teljesített az előző héten lezajlott sepangi kollektív MotoGP-teszten Pedro Acosta. Az idei szezon egyetlen újonca ezzel többek között Marc Márquez, Fabio Di Giannantonio, illetve a jelenleg szakíróként dolgozó Simon Crafar elismerését is kivívta. Viszont a verseny utáni interjúk készítésével is foglalkozó Crafar fontosnak tartja, hogy ne kerüljön túl nagy nyomás a fiatal tehetségre.

Marc Márquezék elismerését is kivívta Acosta, aki még nem hozta ki magából a maximumot

„Az embereknek tudniuk kell, hogy bármikor, amikor Acostáról beszéltünk, akkor direkt nem dicsértem annyira, mivel nem akarom, hogy túl nagy nyomás kerüljön rá – idézi a tesztet a helyszínről végignéző Crafart a Crash.net. – Őszintén érdekel, nem akarom, hogy baja essen.”

„Nagyon sokat kell tanulnod azelőtt, hogy versenyezni kezdesz egy MotoGP-géppel. Aztán amikor már versenyzel, akkor ott van az sok gomb, amelyeket nyomkodni kell, meg a beállítások, a gumik kopása, az üzemanyag, a nyomaték… Ezeket mind kezelni kell, és közben gyorsan menni, az őrületesen sok lőerőt, a fékeket és a különböző gumikat már nem is említve. Szóval ezeket kell kezelni, meg gyorsan menni és elkerülni a sérülést, ez pedig nem könnyű feladat. Ezért tehát nem akarok nyomást helyezni rá.”

Soha nem látott felvételek Acosta valenciai tesztjéről: „Hol vannak a ki*aszott gombok?”

A felsorolt nehézségek ellenére Acosta összesítésben az elismerésre méltó kilencedik helyet tudta megszerezni a sepangi teszten, az élen záró Francesco Bagnaia mögött alig 683 ezredmásodperc volt a hátránya. A KTM-en ülő pilóták közül egyedül Brad Binder tudott nála jobb időt futni, a spanyol versenyző tőle csupán 58 ezreddel kapott ki. Ez pedig Crafar figyelmét sem kerülte el.

„Viszont amit ő letett az asztalra… Próbálom nem túldicsérni, adni neki valamennyi időt, de amit ő csinált ezen a teszten, az a legelképesztőbb dolog, amit láttam ezen a teszten – áradozott Acosta teljesítményéről az új-zélandi egyszeres 500 köbcentis futamgyőztes expilóta. – Már az első napon úgy nézett ki, mintha tavaly is ezzel [a motorral] ment volna. Nem úgy néz ki, mint egy újonc, nem úgy beszél, mint egy újonc, és a szerelők szerint nem is úgy dolgozik, mint egy újonc. Éretten ad nekik visszajelzéseket, jól, tisztán és pontosan válaszol. Teljesen lenyűgözött. Aztán nézzük csak meg a köridejeit, hihetetlen a srác!”

A MotoGP technológiai igazgatója elárulta, hogyan változik a guminyomásszabály az idei szezonban

0

Corrado Cecchinelli elárulta, hogy idén már nem figyelmeztetést kapnak azok, akik megszegik a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. A MotoGP technológiai igazgatója azt is elmondta, hogy más változások is elképzelhetőek az előírással kapcsolatban.

A tavalyi Brit Nagydíjon vezették be a MotoGP-ben az azóta sokat kritizált minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. Nemrég Corrado Cecchinelli, a MotoGP technológiai igazgatója elmondta, hogy idén mire számíthat a mezőny ezzel kapcsolatban.

Bohózattá válik a MotoGP 2024-es idénye? – a sportigazgató elismerte, beszélni kell a Michelinnel

Tavaly a főfutamoknak az 50, a sprinteknek pedig a 30 százaléka során kellett a gumikban uralkodó nyomásnak magasabbnak lennie a határértékeknél. Ez könnyen megváltozhat a 2024-es szezonban, hiszen Cecchinelli szerint „megbeszélés alatt” van ez a kérdés, de  valószínűleg a futamok eddiginél nagyobb részében kell majd megfelelni a szabálynak. Azonban erre minden bizonnyal csak akkor kerülne sor, ha a Michelin csökkentené a határértékeket.

Az már biztosnak tekinthető, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően valóban szigorodik a szabály, hiszen a 2024-es idényben az első kihágást már nem egy figyelmeztetés, hanem azonnal a büntetés követi majd. Viszont a Cecchinelli által elmondottak alapján lehetséges, hogy a kizárás veszélye mégsem fogja fenyegetni a pilótákat, pedig mivel egy technikai előírásról van szó, normál esetben ez járna a vétkesnek.

„Az már végleges, hogy nem lesz többé figyelmeztetés, helyette valamilyen büntetés lesz, amely jelenleg a diszkvalifikáció, de ez a kérdés még megbeszélés alatt áll – nyilatkozta Cecchinelli a Crash.net-nek. – Nem veszek részt [a döntéshozatalban], de úgy tudom, hogy a nagy időbüntetést fontolgatják.” A 2023-as idényben a figyelmeztetés utáni első szabályszegésért 3, a másodikért 6, a harmadikért pedig 12 másodperces időbüntetés járt. Azt már olvasóink képzeletére bízzuk, hogy ezekhez a számokhoz képest mit jelenthet a „nagy büntetés”.

„Arról is folyik még a megbeszélés, hogy a versenyek mekkora részében kelljen a határérték felett maradni – folytatta az olasz szakember. – Erről azért van szó, mert lehetséges, hogy több lesz, mint a futamok teljes hosszának 50 százaléka. Erre azért lehet szükség, mert elképzelhető, hogy lejjebb viszik a határértéket. Mondjuk erről a gumibeszállító fog dönteni. Az ötlet az, hogy ha csökkentik a biztonsági ráhagyás mértékét, akkor emiatt hosszabban kelljen tartani a megfelelő nyomást, több ideig kelljen a minimum felett maradni. Ez lényegében egy csere.”

A Michelin főnökét bántják az „abszurd” kritikák, szerinte sokan nem látják a kiváló eredményeket

„Ez talán jobban fog működni a csapatoknak, mivel ők eddig arról panaszkodtak, hogy ezekkel az értékekkel túl magas lett a nyomás maximuma. Tehát, ha a Michelin úgy dönt, hogy lejjebb viszi a határt, akkor az segíteni fog a csapatoknak a maximum nyomás versenyek alatti csökkentésében. De ebben az esetben biztonsági okokból azt szeretnénk, hogy több kört tegyenek meg a megfelelő nyomással. Ez egy trükkös dolog, mert a gumigyártó is tisztában van vele, hogy a csapatoknak a nyomás maximumának kontrollálása okoz nehézséget.”

Zarco elhozhatja a régóta várt felemelkedést? – leleplezte idei festéseit az LCR Honda

0

Kilencedik csapatként az LCR Honda is bemutatta motorjai idei festéseit. A monacói istálló a Johann Zarco – Nakagami Takaaki pilótapárossal vág neki a 2024-es szezonnak.

A KTM és a Repsol Honda után a héten a harmadik, összeségében a kilencedik csapatként, csütörtökön bemutatta motorjai 2024-es külsejét az LCR. A monacói istálló Hondái az előző szezonhoz hasonlóan ebben az évben is két különböző festést fognak viselni. Az alakulat online eseményén először, magyar idő szerint 11 órakor Johann Zarco gépéről hullott le a lepel, amelynek idén a Castrol lesz a saját főszponzora.

Nakagami Takaaki motorja pedig magyar idő szerint 12 órakor debütált. Az ő Hondájának festését főszponzorként 2024-ben is az Idemitsu határozza meg.

A LCR egy új pilótával vág neki a 2024-es szezonnak, a Yamahához igazoló Álex Rins helyére Zarcót szerződtették. A francia pilóta a tavalyi csapatvilágbajnoki címet begyűjtő Pramactól érkezik, ráadásul eddig a mezőny jelenlegi legjobb motorján, a Ducatin ült, így valószínűleg sokat tud majd segíteni Lucio Cecchinellóéknak. Az előző idényt a tabella ötödik helyén zárta, nagyon meglepő lenne, ha idén a közelébe tudna kerülni ennek az eredménynek.

Zarco méltatta Marc Márquezt, és elmondta, miért érzi magát jobban a Hondán, mint a Ducatin

Zarco az igazolása kapcsán elmondhatja, hogy visszatér régi csapatához, hiszen 2019-ben három futam erejéig már képviselte az istálló színeit. Ugyanis éppen munkanélküli volt – mivel a KTM az idény közepén kirakta –, amikor Takaaki egy korábbi sérülése miatt úgy döntött, hogy kihagyja az utolsó három versenyt, a motorjára pedig ezeken a viadalokon Cannes szülötte ülhetett fel.

Takaaki még most is a csapat pilótája, az idei lesz a hetedik szezonja, amelyet az LCR kötelékében tölt. Az előző szezon egy pontján úgy tűnt, hogy a Honda nem fogja meghosszabbítani a mezőny jelenlegi egyetlen állandó japán versenyzőjének a szerződését, de végül mégis a visszaigazolása mellett döntöttek.

„Alkut” ajánlott a Hondának az üléséért küzdő Nakagami

Azonban valószínűleg Takaaki nem a tavalyi eredményei miatt tarthatta meg az állását, hiszen a bajnokságban tizennyolcadikként zárt, a futamok jelentős részén elinduló motorosok közül csak Raúl Fernándeznél sikerült több pontot gyűjtenie. 2024-ben ennél minden bizonnyal jobb teljesítményt kell letennie az asztalra, ha még több évig a MotoGP-ben szeretne maradni.

Nakagami szerint a Honda eddigi legnagyobb kudarcát éli meg, de Marc Márquez nem csinált rosszul semmit

Az LCR tavalyi szezonjának értékelésekor nem szabad elfelejteni, hogy 2018 óta először sikerült futamot nyerniük. Ezt a kisebb csodát Rins hajtotta végre az Amerikai Nagydíjon, és ő talán még más versenyeken is elérhetett volna jó eredményeket, ha egy sérülés miatt nem kényszerült az idény nagy részének a kihagyására.

Rins már nem is akar versenyezni a Hondával? – a sérült versenyző válaszolt

Rins győzelme nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az előző szezonban az LCR-nek legalább egy csapatot, a GasGast sikerült megelőznie a pontok tekintetében. Nehéz lenne megmondani, hogy idén mire lehet képes az alakulat, hiszen a teljesítményük jelentős részben a Honda fejlesztéseitől függ. Amennyiben a gyártó újításai beválnak, néhány versenyen Zarco akár még oda is érhet az élmezőny közelébe.

A többi gyártó csak néhány lépésre van a Ducatitól az onnan távozó Zarco szerint

A TRP Hungary vezetésével új tulajdonosi kör veszi át a finn KymiRing versenypálya irányítását

0

Az új tulajdonosok további befektetések és szakértelmük révén nemzetközi hírű motorsportközpontot fejlesztenek.

A TRP Hungary vezetésével egy befektetői csoport megvásárolta a finnországi KymiRing versenypályát a hozzá tartozó ingatlannal és ingóságokkal, és a tulajdonostársakkal közösen létrehozta a Finland Motorsport Circuit Holding Oy-t. Az új tulajdonosok elkötelezettek amellett, hogy a szakmai tapasztalataikra és különböző szektorokon átívelő üzleti sikereikre támaszkodva nemzetközi hírű motorsportközponttá fejlesszék a pályát.

A KymiRing egy kifejezetten motorsportok és autóipari fejlesztések céljára épített létesítmény Kausala közelében, 110 km-re a fővárostól, Helsinkitől északkeletre. A pálya építése a 2010-es évek közepén kezdődött azzal a céllal, hogy a MotoGP legmagasabb előírásainak megfelelő, „FIM Grade A” besorolású versenypálya jöjjön létre Finnországban, ahol nagy hagyományai vannak a különböző motorsportoknak. A létesítmény része egy 4,5 km-es versenypálya, korszerű bokszépület, valamint egy 2,3 km-es rövidebb nyomvonalú pálya is. További fejlesztések – köztük motokrossz-, ralikrossz- és salakmotorpálya – is a tervek között szerepelnek.

Különböző nehézségek miatt a beruházás mögött álló vállalat 2023 áprilisában csődvédelem alá került, de a hitelezők nyitottak voltak arra, hogy új befektetők folytassák a projektet, és ennek eredményeként a KymiRing a közeljövőben megkezdi a működését.

A TRP Hungary célja, hogy a pénzügyi befektetés után sikeresen üzemeltethesse a régió első számú motorsport-létesítményét. Ennek érdekében a vállalat átfogó fejlesztési tervet dolgozott ki, ami többlépcsős stratégia megvalósítása révén biztosítja a terület folyamatos fejlesztését a következő évek során.

KymiRing, pályarajz
Fotó: TRP Hungary/MGR Images:

A létesítményt a brit Apex Circuit Design Ltd. tervezte, a befektetői konzorcium tagja a TRP Hungary, Alex Rabb amerikai magánbefektető, a Raorg TransLog tulajdonosa, Kerék Balázs, valamint a közeli Kouvolából származó és Németországban számos üzleti inkubációs projektet levezénylő Mika Wilska.

Az új menedzsment célja, hogy a helyiek szakértelmét és tudását is bevonja a fejlesztésekbe, így a helyi közösségekkel való együttműködések is a tervek között szerepelnek. Ennek részeként az előkészítés fázisa során Jani Backman, a finn motorsportszövetség, az AKK-Motorsport volt főtitkára, a Rally Finland korábbi szervezője is együttműködött a menedzsmenttel.

A TRP Hungary kijelenti, hogy a befektetés kizárólag magánbefektetők közreműködésével valósul meg, állami szerepvállalást nem tartalmaz.

„Páratlan lehetőséghez jutottunk, hogy részt vegyünk és hozzájáruljunk a KymiRing fejlesztéséhez Finnországban, ahol a motorsportoknak hihetetlen kultúrája és hagyományai vannak. A ralitól a pályaversenyzésig, két- és négykeréken egyaránt Finnország az a hely, ahol a versenyzés rajongói otthon érezhetik magukat” – nyilatkozta Őry Tamás, a TRP Hungary ügyvezető igazgatója.

Őry Kornél, a Finland Motorsport Circuit Holding Oy ügyvezető igazgatója hozzátette: „A víziónk, hogy létrehozzuk Észak-Európa és a Baltikum vezető sport- és szórakoztatóipari központját. A helyi közösségek régóta várják, hogy élvezhessék a KymiRing által nyújtott élményeket, ezért különösen izgatottak vagyunk, hogy a csapatunkkal kihozzuk a pályából a benne rejlő hatalmas lehetőségeket. Minden tőlünk telhetőt meg fogunk tenni, hogy a lehető legmagasabb színvonalon kiszolgáljunk mindenkit, aki a következő években a pályára látogat.”

Az első futamok a teljes idény alakulását meghatározzák Marc Márquez versenymérnöke szerint

0

Frankie Carchedi úgy véli, az első három–négy futam a teljes szezon alakulását meghatározza Marc Márquez számára, mivel ekkor dől el, hogy milyen szintről indulnak. A spanyol pilóta versenymérnöke arról is beszélt, hogy neki és kollégáinak is vannak kedvelt és kevésbé kedvelt pályáik, valamint azt is elmondta, hogyan várta a nyolcszoros világbajnok érkezését.

Alig három és fél hét, és elkezdődik a 2024-es MotoGP-világbajnokság, ami egyben azt is jelenti, hogy Marc Márquez éles körülmények között is bemutatkozik a Ducatin. A Hondától a Gresinihez igazoló versenyzőtől sokan azt várják, hogy minimum harcolni fog a világbajnoki címért, ám ő maga többször is igyekezett csillapítani a kedélyeket ilyen téren.

A nyolcszoros világbajnok a csapatváltás mellett új versenymérnököt is kapott, hiszen a Hondából csak egy embert, tudott magával vinni. Frankie Carchedi 2020-ban világbajnoki címhez segítette Joan Mirt, tavaly pedig Fabio Di Giannantoniót előbb dobogóig, majd futamgyőzelemig juttatta. A brit szakember szintén óvatosan várja a szezont.

Egy szakíró szerint Marc Márquez direkt tévesztett meg mindenkit a teszten nyújtott teljesítményével

„Csak annyit mondhatok, hogy az év előrehaladtával javulni fogunk – nyilatkozta a Crash.net-nek adott interjújában. – Minden az első három–négy versenyen múlik, hogy a kiindulási pont milyen magasan van, és mennyire kell építkezni. Aztán majd megtudjuk, milyen évet tudunk teljesíteni. Szerintem az emberek elfelejtik, hogy egy teszten nem könnyű a leggyorsabbnak lenni, de amikor az embernek három nap alatt százötven–kétszáz köre van, akkor van ideje arra, hogy az élre kerüljön. Katar előtt van egy teszt, de amikor Portimãóba megyünk, körülbelül húsz körünk lesz, és utána közvetlenül a Q2-be kell kerülni. Ekkor tudjuk meg, mennyire állunk készen. Mert kell egy csomag, egy alap és minden más, ami azonnal működik. Aztán az ember már jobban sejti [hogy mire vagyunk képesek].”

Bár a Ducati az elmúlt években a mezőny legjobb motorja volt, és jó esély van rá, hogy ez idén is így lesz, Carchedi kiemelte, hogy nem könnyű hozzászokni a Desmosedicihez. „Ez egy teljesen más motor – hangsúlyozta. – Időbe telik [megszokni]. Nem véletlenül tartott Pecco [Bagnaiának] a negyedik évéig [hogy világbajnok legyen]. Az első pár évben negyven–ötven pontot szerzett. Jorge Lorenzo kezdetben küszködött.”

Márquez a malajziai teszten a hatodik pozíciót szerezte meg, 588 ezreddel elmaradva az élen záró Francesco Bagnaiától. Ez a valenciai negyedik helyéhez és jóval kisebb lemaradásához képest visszalépésnek tűnik, de több tényező is árnyalja ezt a képet. Egyrészt a tavaly év végi teszten sokan nem futottak gyorskört, másrészt a spanyolországi pálya jobban fekszik a 31. születésnapját szombaton ünneplő pilótának, mint a sepangi. Sőt, nemcsak neki, hanem Carchedinek is.

„Marc korábban elmondta, hogy [a valenciai] egy olyan pálya, amelyet kedvel, és én is mindig nagyon kedveltem – fogalmazott. – Diggia tavaly jól teljesített, én pedig Joannal nyertem ott. Nem hiszem, hogy [a versenymérnökök] különböznek a pilótáktól. Az embernek versenymérnökként is vannak olyan pályái, amelyek elég jól működnek számára, és olyanok is, amelyek talán nem annyira jók. Sepang vélhetően az egyik legkevésbé előnyös számomra és Marc számára is. Ebben az értelemben majdnem tökéletes. Majd meglátjuk, hol tartunk.”

Márquez: tavaly hoztam olyan döntéseket, amelyeket lehet, hogy meg fogok bánni a jövőben

Ha mindezek mellett azt is figyelembe vesszük, hogy Márquezt az első napon technikai problémák hátráltatták, akkor ez a hatodik hely már nem is hangzik olyan rosszul. A brit szakember azt is elmondta, hogy számára a jó üléspozíció megtalálása jelentette a prioritást, valamint az, hogy segítsen Márqueznek abban, hogy megértse a motort. Továbbá azt is elárulta, hogy olyasmivel is kísérleteztek, ami rövid távon nem hozott nekik hasznot.

„Az ember néha kipróbál olyan dolgokat, amelyek nem feltétlenül jelentik azt, hogy gyorsabban megy, hanem azért [teszi], hogy megértse, mit csinál [a motorral] – magyarázta. – Mivel lehet, hogy egy másik pályán szükség lesz az ezáltal előidézett változásra. Szóval szinte kísérletezünk. Ez Marc javára válik. Valamilyen szinten kicsit tavaly is csináltam, de most már van egy év a hátam mögött [a Ducatinál], így jobban értem. Meg kell értenie, hogyan reagál [a motor], mert egy olyan butaság, mint például négy millimétert változtatni a lengőkar hosszán, teljesen más érzetet eredményezhet az egyik motornál, mint a másiknál. A múltban előfordult már, hogy egy versenyző nem akart módosítani valamilyen konkrét dolgon a korábbi tapasztalatai miatt, aztán végül rájött, hogy egy másik motoron teljesen más érzetet ad.”

A Ducati ezúttal is nyolc állandó motorral fog rendelkezni, ami a duplája a legtöbb gyártóénak, a Yamaháénak pedig a négyszerese. Mindez azt jelenti, hogy nagyjából ennyivel több adatból tudnak dolgozni az idény folyamán, vagyis nagyobb eséllyel találják meg az ideális beállításokat. Carchedi ugyanakkor nem híve annak, hogy egyszerűen lemásolják valamelyik márkatársat ezen a téren.

Marc Márquez elárulta, mi az, ami másképp működik új csapatánál a Hondához képest

„Nagyszerű, hogy vannak adataink, de őszinte leszek: mindenki különböző, de soha nem az volt a módszerem, hogy lemásoljunk egy másik beállítást, »mert ők már megcsinálták« – szögezte le. – Néha meglátom az adatokat, és azt mondom, hogy »hmm, ez valóban hasznos lehet«. Azonban általában a saját utamat járom. Az valószínűbb, hogy a versenyző összehasonlít néhány kanyart, ahol esetleg szenved. Mindig megpróbálom jól beállítani a motor egyensúlyát, és ha ez megvan, akkor a motor eleji érzettel foglalkozom. Minden motornak megvannak a maga sajátosságai, de ugyanazok az alapelvek érvényesülnek. Az ember mindig arra törekszik a motorbeállítás során, hogy [a versenyző] később fékezzen, mint bárki más, és ez a hátsó tapadás és a kanyarodás esetében sincs másképp. Azt mondanám, hogy semmiben nem lehet túl messzire menni. Emlékszem, hogy a Suzukinál túl messzire mentünk a hátsó tapadásban, túl sok volt, és nem tudtunk [jól] kvalifikálni.”

A szurkolók nagy része izgatottan várja, hogy Márquez hogyan teljesít a Gresininél, ugyanakkor a spanyol versenyző érkezése természetesen a csapatnál dolgozók számára is különleges élmény lesz. Carchedinek sokáig nem volt ideje ezen gondolkozni, majd egyszer csak jött a valenciai teszt, ahol ő is izgatottan várta, hogy az 59-szeres MotoGP-futamgyőztes hogyan reagál a motorra.

„A tavalyi év utolsó része teljesen őrülten alakult – mondta. – Úgy éreztem, hogy három hónapon keresztül minden héten volt egy verseny, így nem igazán volt esélyem [Márquez érkezésére] gondolni. Aztán az utolsó futam és a teszt között nagyon rövid idő telt el. Akkor viszont megjelentem a pályán, beértem a bokszba, és úgy éreztem, mintha ötszázezer ember várna odakint. Az ember azt gondolja, hogy »hűha, rendben«. Rájön, hogy [Márquez] mekkora sportember és személyiség. Aztán viszont másfél órával később már benne vagyunk a munkában, és minden más egyszerűen kiesik. Az biztos, hogy a legnagyobb változást Marc érkezése jelenti. Hihetetlen, amit tett. Azt hiszem, a [valenciai teszt első etapja utáni] mosolyát kicsit felnagyították, szerintem az csak a korábbi nyomás miatt volt. Először ülhetett fel valami teljesen másra. Az embernek fogalma sincsen, hogyan fog reagálni, és aztán csak… »Lélegezz, minden rendben, ez csak egy motor!« Kis időbe telik [mire teljesen felveszi a ritmust]. Az ő részéről is nagy az óvatosság. Azonban rögtön elég jól érezte magát.”

Bagnaia helyett Martínra hasonlítana Marc Márquez, aki az ágyában is „gyorskörön volt”

Lorenzo szerint aránylag alacsonyak a mostani fizetések a MotoGP-ben, de ez nemsokára változni fog

0

Jorge Lorenzo sokáig még a milliomossá válása után is egy Fiat 500-ast vezetett. A spanyol pilóta ezt egy podcast vendégeként árulta el, és emellett azt is kifejtette, hogy szerinte miért keresnek kevesebbet a mai MotoGP-versenyzők, mint amennyit az ő generációjához tartozók kaptak.

A tavalyi év elején elég egyértelművé vált, hogy Jorge Lorenzo egy nagyon vagyonos ember. Ugyanis ekkor került nyilvánosságra, hogy mennyi pénz miatt került összetűzésbe a spanyol adóhatósággal.

Súlyos vádak Lorenzótól: maffiamódszerekkel tették tönkre a pályafutása végét

Ezt a vagyont Lorenzo 2010-ben kezdte el megalapozni, hiszen emlékei szerint ekkor, az első MotoGP-bajnoki címének megszerzése után kezdett el igazán jól keresni. Azonban annak ellenére, hogy akkor még elég fiatal volt, nem kezdett el azonnal nagy lábon élni. „23 éves voltam, de mégsem vettem sportautót, egy Fiat 500-ast vezettem. Nem értettem, hogy a gazdag emberek miért akarnak Ferrarit vagy Mercedest. Én a 20-as éveimben már milliomos voltam, és mégis teljesen jól elvoltam a Fiat 500-assal.”

„Mondjuk később azért mégis rájöttem” – mondta nevetve Lorenzo a Tengo Un Plan podcast egyik adásában. – Már akkor kerestem pár milliót, amikor a 250 köbcentis világbajnokságon mentem. A [Yamahával kötött] szerződésem pedig lehetővé tette, hogy gond nélkül vásároljak egy sportautót.”

Végül 2017-ben Lorenzo a Ducati és évi közel nyolcmillió euró kedvéért elhagyta a Yamahát. A 36 éves versenyző úgy gondolja, hogy az övé volt „az egyik utolsó megaszerződés”. Természetesen Marc Márquezén kívül, hiszen „ő volt az egyetlen, aki négy évre írt alá, és kétszer annyit kapott”, mint honfitársa.

Lorenzo elárulta, azért igazolt a Hondához, mert a Yamahánál és a Ducatinál is lebecsülték

Lorenzo úgy véli, hogy a mai MotoGP-pilótáknak átlagosan kisebb a fizetése, mint amekkora az övék volt, de nem aggódik a kollégáiért, hiszen szerinte a sprintek bevezetése orvosolni fogja ezt a helyzetet. „Márqueztől eltekintve, a többi versenyző ma már nem kap annyit, amennyit mi kaptunk az előző 10-15 évben. [Valentino] Rossinak, [Dani] Pedrosának, Márqueznek, [Casey] Stonernek és nekem nagyon jó szerződésünk volt, milliókat kerestünk, ma már sokkal kevesebbet fizetnek a csapatok.”

„Úgy hiszem, hogy igazán a COVID óta keresnek kevesebbet a pilóták, a gyártók kihasználták arra a járványt, hogy csökkentsék a fizetéseket. Részben a Ducati is azért választ fiatal versenyzőket, akiknek még bizonyítaniuk kell, mert ők nem kérnek annyit. Én voltam az utolsó, aki rutinos versenyzőként igazolt hozzájuk, az utolsó galaktikus, ha Florentino Pérez [a Real Madrid CF labdarúgócsapat elnöke – a szerk.] szavaival akarunk élni. Aztán ott volt az a probléma, hogy a [járvány miatt] nem lehettek nézők a futamokon, így kevesebb ember nézte azokat, és emiatt kevésbé voltak érdekesek a szponzoroknak és a gyártóknak.”

Marc Márquez az élen, Martín az alsó harmadban – ennyit kerestek tavaly a MotoGP pilótái

„Tavaly viszont bejöttek a képbe a sprintversenyek, amelyeknek köszönhetően most kétszer annyi futamot teljesítenek a pilóták, mint korábban. Ez még úgy is igaz, hogy a sprintek jelentősen rövidebbek, mint a főfutamok. Azonban szerintem amiatt, hogy megduplázódott a versenyek száma, a következő szerződéshosszabbításkor mindegyikük az eddiginél több pénzt fog kérni, szóval szerintem ez meg fogja duplázni a fizetéseket és a bónuszokat.”