Lemaradhat a kedden kezdődő sepangi tesztről Franco Morbidelli. Az olasz pilóta a hét elején, Portimãóban szenvedett egy csúnya balesetet, és bár nem sérült meg súlyosan, az orvosok egyelőre nem engedélyezik neki, hogy elutazzon Malajziába.
Franco Morbidelli más MotoGP-pilóták társaságában részt vett a Superbike-világbajnokságnak a hét elején, Portimãóban zajló tesztjén, amelynek második napján egy ijesztő balesetet szenvedett el. Az olasz pilóta 200 km/órás sebességnél esett el a 9-es kanyarban, beütötte a fejét, és az eszméletét is elvesztette. A földön fekvő versenyzőhöz Álex és Marc Márquez értek oda először, utóbbi később részletesen beszámolt arról, hogyan segítettek a bajba jutott vetélytársuknak.
Morbidellit ezután két kórházban is CT-vizsgálatnak vetették alá, amelyeknek az lett az eredménye, hogy szerencsére nem szenvedett súlyosabb sérülést, és csütörtökön már haza is utazott Olaszországba. Azonban az egészségügyieken kívül az is fontos kérdés volt a pilótának és új csapatának, a Pramacnak, hogy ilyen állapotban részt tud-e venni a kedden kezdődő sepangi teszten.
Csütörtökön még arról szóltak a hírek, hogy sem a Pramac, sem Morbidelli nem aggódik azzal kapcsolatban, hogy el tud-e majd utazni Malajziába, bár már akkor is tisztában voltak vele, hogy ehhez orvosi jóváhagyásra lesz szükség. Vasárnapra viszont kiderült, hogy mégsem annyira rózsás a helyzet, mint hitték.
„Az orvosi csapat úgy döntött, hogy néhány nappal elhalasztja az értékelést. Ennek a késlekedésnek az a célja, hogy lehetségessé váljon az állapotának átfogóbb felmérése, valamint annak a meghatározása, hogy alkalmas-e a közelgő tervezett tesztnapokon való részvételre” – olvasható a Pramac X-oldalán publikált közleményében.
A csapat az olasz Motorsportnak megerősítette, hogy „nagyon bonyolult” lenne Morbidelli megfelelő időben való eljuttatása a sepangi tesztre, amely már magyar idő szerint kedden hajnali három órakor kezdetét veszi. A 29 éves versenyző dolgát leginkább az nehezíti, hogy az orvosi csapat kifejezetten a hosszú repülőutaktól tanácsolta el.
Morbidelli eddig csak Valenciában ülhetett fel a Desmosedici GP24-re, így nagyon fontos lenne mind neki, mind a csapatnak, hogy minél többet gyakoroljon a motorral. Amennyiben valóban nem fog tudni időben megérkezni Sepangba, akkor legközelebb a katari Lusail International Circuiten rendezett második, egyben utolsó hivatalos előszezoni teszten próbálhat majd minél jobban megismerkedni a Ducatival. Egyébként a 2024-es szezon első versenyhétvégéjére majd ugyanezen a pályán, március 8-10. között fog sor kerülni.
Luca Marini elégedetlenül nyilatkozott a Honda motorjáról a shakedown utolsó napján, azonban azt is hozzátette, hogy szerinte mostanra sikerült rátalálniuk a helyes útra.
A Repsol Honda új pilótája, Luca Marini pénteken és szombaton is motorra ült a 2024-es MotoGP-szezon első hivatalos tesztjén, a shakedownon. Marini neve mellett az első napja végén a kilencedik, a második leintésekor pedig a hetedik legjobb idő állt, utóbbi egyben a hétvégi személyes legjobbja is volt (1:58.935).
Marini a szombati etap után elmondta, hogy „jól szórakozott” a sepangi körözésen, és azt is elárulta, hogy „tapasztalt némi előrelépést” a valenciai teszthez képest. Viszont így sem volt teljesen elégedett, szerinte a Honda motorjának „gyorsabbnak kellene lennie”, de leszögezte, hogy már a „jó úton” járnak, megtalálták a „helyes irányt”. „Valenciához képest sikerült előrelépnünk, de ez azért is alakult így, mert a Valenciába elvitt dolgaink nem voltak a legjobbak.” Továbbá úgy gondolja, hogy leginkább a „kigyorsítás, a kanyarsebesség, illetve a tapadás” területén kell még fejlődniük.
A Honda több érdekes aerodinamikai fejlesztést is megmutatott a shakedown alatt, amelyek közül a leglátványosabb az RC213V új farokeleme volt. A teszten a legnagyobb figyelmet azonban így sem ők, hanem az Aprilia kapta. Marini tisztában van vele, hogy ezen a téren van valamekkora lemaradásuk, de bízik a Honda szakértelmében. „Kevesebb tapasztalatunk van ezen a területen, mint más gyártóknak, akik teljesen új megoldásokkal állnak elő, de nekünk is megvannak a saját ötleteink” – mondta az olasz pilóta.
„Egyszer sem vittük ki sorozatban kettőnél többször ugyanazt a motort. Sok dolgot teszteltünk, ez nem a legjobb teljesítmény eléréséről szólt, hanem a motor alapos megismeréséről. Ez egy másfajta munkamódszer, de ki fog fizetődni. Örülök annak, hogy a Honda összes pilótájának hasonló gondolatai vannak, mind úgy véljük, hogy jó irányba tartunk.”
„A [motornak] nagy a potenciálja, de főleg akkor jó vezetni, amikor egyedül vagy vele a pályán, mert akkor nem látod a többiek teljesítményét – idézi a kritikus hangnemre váltó Marinit a Todocircuito.com. – Amikor átszeled a célvonalat, rosszabb időt látsz, mint amire számítottál. Sok munkát kell még elvégeznünk, a KTM és a Ducati már évek óta dolgozik az aerocsomagján, mi pedig csak most kezdtük el ezt. A motort egyszerű vezetni, de a lehető legjobb teljesítmény eléréséhez még többre lenne szükségünk technikai szempontból, és hát ott van a sebesség hiánya is.”
Marini a MotoGP-karrierje alatt most először vesz részt közvetlenül egy motor fejlesztésében, hiszen eddig nem egy gyári csapatnál versenyzett. A 26 éves pilóta „imádja” ezt az új szerepkört, és határozott elképzelései vannak arról, hogyan tudja ezt jól csinálni. „Próbálok nagyon pontosan és egyértelműen fogalmazni a megjegyzéseimmel. A japánokkal való kommunikáció néha nehézkes tud lenni, de mi jól megértjük egymást, a bokszban dolgozó csapattagok közül mindenkivel jó kapcsolatom van.”
Liszka Roland a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulója után elárulta, a futamokkal elégedettebb, mint az edzéseken nyújtott teljesítményével. A 19 éves versenyző arról az esetről is beszélt, amely miatt elbukta a második helyet az utolsó viadalon, és a szurkolókra is kitért.
Szombaton este rendezték a Superenduro GP of Hungaryt, vagyis a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulóját az MVM Dome-ban, ahova körülbelül 13 ezren látogattak ki. A Prestige kategóriában Billy Bolt sérülten is megnyerte mindhárom futamot, míg a juniorok között Ashton Brightmore gyűjtötte a legtöbb pontot két első és egy második helyének köszönhetően.
Utóbbiban szerepelt Liszka Roland is, aki a korábbi fordulók során dobogóra, sőt, futamgyőzelemre is képes volt, azonban ez hazai pályán nem jött össze neki. A 19 esztendős pilóta két ötödik és egy hatodik hellyel összesítésben az ötödik pozícióban zárta a napot. A magyar versenyző nem volt túlságosan elégedett a szereplésével.
„A szabadedzésre és az időmérőre nem vagyok túl büszke a teljesítményem szempontjából, azt hiszem, elég gyengén alakult – nyilatkozta a P1race.hu-nak a kvalifikáción egyébként a negyedik helyet megszerző motoros. –A futamokon viszont már egy fokkal jobban ment, a harmadik verseny pedig már egészen jó lehetett volna. Az eredményeket nézve azonban nem lett valami jó.”
Liszka korábban elárulta, hogy küszködött egy kisebb sérüléssel, ám hozzátette, mindez abból a szempontból nem befolyásolja, hogy nem változtat a felkészülésén. A kolozsvári forduló után azonban a budapesti sem sikerült jól a számára, így felmerül a kérdés, hogy a sérülés mennyire volt negatív hatással a teljesítményére, ám ő más okokat látott.
„Nem gondolnám, hogy a sérülésem befolyásolt, inkább az volt a legnagyobb bajom, hogy kereken tizennégyen indultunk, ahány ember be tudja magát kvalifikálni a döntőbe – magyarázta. – Így a lassabb és ügyetlenebb versenyzők is bejutnak, és elég nagy kavalkádok jönnek létre a pálya szűkebb, nehezebb szakaszain. Azt hiszem, legfőképpen ez volt a probléma.”
Bár az eredményt tekintve a harmadik futama sikerült a legrosszabbul, itt volt a legnagyobb esélye arra, hogy dobogón végezzen. Szinte végig a második helyen haladt a fölényesen vezető Suff Sella mögött, ám amikor már csak körülbelül fél perc volt hátra az utolsó kör megkezdéséig hátralévő időből, a köves emelkedő utáni mátrixon hatalmas tumultus alakult ki, amelynek ő is áldozatául esett. Miközben próbálta kiszabadítani magát, legközelebbi riválisa, Serra Marc Fernández látványosan meg is lökte őt.
„Ott vesztettem el a második helyemet – erősítette meg. – Leginkább az volt a gond, hogy legalább négyen voltunk egy olyan akadályon, amelyen már ketten is neccesen férünk el. Minimum egykörnyi időt buktam. Az egyik srác már majdnem megkapta a kört tőlem, úgy tíz méterrel volt előttem, de ki tudott belőle jutni, mert körülbelül két másodperccel előbb ért oda. Így annyi időt elvesztettem, hogy a végén egyszerűen visszaért rám, ott álltam egy teljes kört. Nem azt akarom mondani, hogy semmi nem az én hibám, de szerintem ez nem az én hibám volt.”
Hozzá kell tenni, hogy nem sokkal később a másik mátrixon Liszka már teljesen magától akadt meg, de a dobogó szempontjából ez már mindegy volt. A pódiummal nyilvánvalóan hatalmas örömet okozott volna a magyar közönségnek, amely végig biztatta őt. „Teljesen tisztán lehetett hallani – utalt a szurkolók hangjára. – Jó érzés volt, de azért néha egy kis gyomorgörcsöt is adott. Ugyanakkor inkább jó volt, mintsem rossz.”
Liszka összesen 32 pontot gyűjtött a nap során, 6-tal kevesebbet, mint a napot a negyedik helyen záró Fernández. Ez azt jelenti, hogy a spanyol versenyző 7 egységre megközelítette őt a tabellán. A Superenduro-világbajnokság idei kiírásából már csak két forduló van hátra, így egyértelműnek tűnik, hogy Liszka számára a harmadik hely megőrzése lehet a cél.
„Ez nem valami jó, mivel két fordulóval ezelőtt majdnem harminc ponttal előrébb voltam – utalt a szombati eredményre. – Egyértelműen ez a cél, és azt hiszem, meg is fogom tudni csinálni. Azzal a harmadik hellyel elégedett lennék, de az egész évvel biztosan nem. Azonban azt is mondhatjuk, hogy az idei egy tanulóév, és jövőre, illetve ha esetleg úgy alakul, akkor két év múlva azért szeretném rendesen odatenni magam. Tavaly óta elég sokat fejlődtem: [Milan] Schmüser korábban meglehetősen sokat adott nekem, most pedig simán tudom tartani vele a tempót. Nem minden futamban, de előfordul, hogy igen.”
Liszka egyébként jobb időt motorozott az időmérőn, mint a Prestige kategóriában szereplő honfitársa, Szőke Márk. Bár ő sem volt teljesen egészséges, ettől függetlenül felmerül a kérdés, hogy a 19 éves pilótának lenne-e helye az elitben. Ő azonban ezt nem akarja elsietni. „Elsődlegesen akkor fogok a Prestige-ben menni, ha megnyerem a junior-vb-t, az egész bajnokságot, vagy ha kiöregszem, de egyértelműen az előbbi a cél” – szögezte le.
A következő években egy új gyártó jelenhet meg a Superbike-világbajnokság mezőnyében, mégpedig a kínai CFMoto, amelynek már idén elkészülhet az ehhez szükséges konstrukciója.
Új gyártóként csatlakozhat a Superbike-világbajnokság mezőnyéhez a CFMoto. A kínai márka gyári csapata legkorábban 2025-ben jelenhet meg a sorozatban, de jelenleg sokkal reálisabbnak tűnik, hogy csak 2026-tól találkozhatunk majd velük. Ennek oka, hogy értesülések szerint az idei nyáron lehet kész az a konstrukció, amellyel nevezni akarnak, ráadásul azt még homologizáltatniuk is kell a rajrácsra való felállás előtt.
2022 júniusában értesülhetett először a világ arról, hogy a CFMoto ilyen irányú terveket szövöget. Ebben az évben nyújtottak be egy szabadalmat egy 1000 köbcentis, V4-es motorblokkra. A technikai leírás egy, akár 200 lóerőre is képes, a lehető legnagyobb teljesítmény elérésére tervezett rövidlöketű, modern erőforrást festett le.
Maga a motor pedig 2023 júliusában látott napvilágot, amikor felkerült róla egy videó az internetre. Néhány héttel később a CFMoto mozgásba lendült, és először a misanói SUperbike-hétvégén, majd a MotoGP sachsenringi fordulója alatt tárgyaltak az esetleges csatlakozásukról a Dornával, a sorozat kereskedelmi jogait birtokló szervezettel.
A SPEEDWEEK.com értesülései szerint a motor tervezése idén nyáron végre befejeződhet. A gyártó már el is kezdett partnereket keresni, akik segíthetnek a konstrukció fejlesztésében, illetve versenyképessé tételében. Amennyiben nagyon felgyorsulnak a folyamatok, a 2025-ös Superbike-vb lehet az első, amelyen először ott lehetnek a rajtrácson, azonban valószínűbb, hogy erre csak egy évvel később kerül majd sor.
A CFMotót, vagyis hivataloson a Zhejian Chunfeng Power nevű céget 1989-ben alapították. A motorgyártó központja a Sanghaj közelében fekvő Hangcsouban található. Amennyiben a cégnek valóban sikerülne elérnie a célját, akkor ők lennének az első kínai gyártó a Superbike-világbajnokság történelmében. A Supersport 300-as kategóriában a Kove révén már a 2023-as szezontól, a Supersport-ban pedig a QJ Motor által idéntől képviselteti magát a kelet-ázsiai ország.
Nem kizárólag a Superbike-világbajnokság segítségével szeretne reflektorfénybe kerülni a CFMoto. Nemrég jelentették be, hogy a Moto2-ben és a Moto3-ban is csapatot üzemeltető, nagy múltra visszatekintő Aspar jövőre már az ő motorjaikat fogja használni. A gyártó a gyorsaságimotoros-világbajnokság legkisebb kategóriájában már 2022-ben megjelent a Prüstel GP partnereként. Azóta ez az istálló két dobogós helyet szerzett, az első ezek közül a később súlyos balesetet szenvedő Carlos Tatay nevéhez fűződik. A márka már a MotoGP paddockjába is betette a lábát, hiszen 2022-ben 2 százalékos részesedést vásárolt a Pierer Mobility AG-ben, amely többek között a KTM és a GasGas tulajdonosa is.
Legutóbb 2019-ben bővült hivatalosan a szériában résztvevő gyártók névsora, akkor a BMW és a Honda csatlakozott. A japán márka motorjait már korábban is használták a sorozatban, de a gyári csapatuk ekkor jelent meg.
Pedro Acosta hangsúlyozta, a sepangi shakedownon nem a lehető legjobb köridőt célozták meg. A 19 éves motoros azt is elmondta, hogy próbálta követni a KTM tesztpilótáját, Dani Pedrosát, ami okozott számára némi nehézséget.
Pedro Acosta a MotoGP idei szezonjának egyetlen újonca, és első éves lévén a tesztpilóták, valamint a Yamaha és a Honda állandó versenyzői mellett ő is részt vehetett a sepangi shakedownon. A spanyol motoros már az első két napon is jó teljesítményt nyújtott, és a második, majd a harmadik helyet szerezte meg.
Szombaton pedig feltette a koronát a szereplésére, és nemcsak a nap, hanem a teljes shakedown legjobb idejével ő zárt a táblázat élén. Az idén már Red Bull GasGas Tech3 néven induló csapat pilótája ugyanakkor hangsúlyozta, nem nem az volt a céljuk, hogy a lehető leggyorsabb kört fussa meg, sokkal inkább hozzá akart szokni a királykategóriás versenygéphez.
„Elsősorban a vezetési stílusomon és a MotoGP-gumik megértésén dolgoztunk, és próbáltuk megtalálni a jó motorbeállításokat – nyilatkozta a zárónap végén. – Sikerült megtennem néhány gyorskört, de ami sokkal fontosabb volt, az a stabil versenytempóm szárazon. Még az esőben is volt némi időnk, ami mindig előny.”
Acosta ugyan a délután folyamán egyszer száraz, egyszer pedig nedves pályán is elesett, mindez nem szegte kedvét. Bár tény, hogy a puszta köridőkből egyelőre valóban nem érdemes kiindulni, érdemes megjegyezni, hogy Acosta a nyolcadik helyet szerezte volna meg a tavalyi Maláj Nagydíj időmérőjén. Ugyanakkor nem minden ment neki igazán könnyen.
„Nagyon elégedett vagyok az első tesztünkkel. Az utolsó napon megpróbáltam követni Dani Pedrosát, ami nem volt könnyű – utalt a KTM tesztpilótájára, aki pénteken különleges szárnnyal kísérletezett. – A hátralévő három nap során igyekszem majd követni a többi versenyzőt, hogy jobban megértsem az ívválasztásukat.”
Acosta a február 6-a és 8-a között esedékes klasszikus tesztre célzott, amelyen már a teljes mezőny részt vehet. Azonban az addig hátralévő két napot saját elmondása szerint szeretné kiélvezni, és emellett bizonyára bezsebeli majd a dicséreteket csapaton belül. Merthogy ezekből is minden bizonnyal akad, ugyanis Nicolas Goyon is rendkívül pozitívan értékelt.
„Mindenki nagyon elégedett ezzel a három nappal, minden nagyon jól sikerült – lelkendezett a GasGas csapatfőnöke. – Pedro képes volt néhány jó kört motorozni szárazon, és vizes pályán is tudott egy kicsit tesztelni. Nem forgattuk fel a motort, csak megpróbáltunk egy komfortos beállítást találni neki, és ez jól sikerült, mert elképesztő munkát végzett.”
Liszka Roland sokáig a második helyen haladt a Superenduro-vb budapesti fordulójának harmadik futamán, de végül lecsúszott a pódiumról, azonban megőrizte harmadik pozícióját a tabellán. Szőke Márk egy tizedik és két tizenegyedik helyet ért el a Prestige-ben, melynek mezőnyét Billy Bolt sérülten is leiskolázta.
Szombaton este rendezték a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulóját, a Superenduro GP of Hungaryt. A helyszín ezúttal nem az elmúlt években megszokott Papp László Sportaréna volt, hanem az MVM Dome. Ennek megfelelően a nézőszámot illetően új rekord született, hiszen több mint 12 ezer szurkoló látogatott ki az eseményre.
Ami a magyarokat illeti, Zsigovits Norbert sérülés miatt nem indulhatott el, így a Prestige kategóriában egyedül Szőke Márk képviselte hazánkat, míg a juniorok között Liszka Rolandnak lehetett szurkolni. A hivatalosan a délelőtti programba tartozó, de valójában már igencsak a délutánba nyúló időmérők során előbbi saját csoportjában a hatodik, összességében a tizenegyedik, míg utóbbi saját csoportjában a második, míg összesítésben a negyedik pozícióban zárt.
Az esti program a nyitóünnepség után a Superpole-lal kezdődött, ahol a Prestige kategória időmérőjének hét legjobbja ismét összecsaphatott, hogy eldöntsék egymás között az első sor pozícióit. Meglepetésre nem a bajnokságot vezető Billy Bolt, hanem első számú riválisa, Jonny Walker futotta meg a legjobb időt, így övé lett a 3 pont, míg honfitársa csak 2-vel gazdagodott. Manuel Lettenbichler 1 egységet szerzett, míg mögöttük Will Hoare, Eddie Karlsson, Mitchell Brightmore és Dominik Olszowy lett a sorrend.
Az első futamon Szőkének többször is gondja akadt a köves emelkedőn, valamint a mátrixon, és nagyon hamar lekörözték. Végül a tizedik helyen zárt, miután egyedül Alonso Trigót előzte meg. Az élen drámaian alakult a küzdelem. Az amúgy sem teljesen egészségesen versenyző Bolt viszonylag simán vezetett, amikor egy lekörözés során ütközött Lettenbichlerrel, és megsérült a térde. Ennek ellenére nyert, de így látszólag még nehezebb helyzetbe került. Mögötte Walker és Diogo Moreira zárt.
A második, fordított rajtráccsal induló futamon Szőke hamar visszaesett a mezőny második felébe, de a nyolcadik helyet viszonylag sokáig tudta stabilizálnia. Utána viszont többször is estek előtte, ezért végül a tizennegyedik helyen ért célba. Bolt szemmel láthatóan sántikált, ennek ellenére ellentmondást nem tűrő módon nyerte meg a futamot, még úgy is, hogy többször is hibázott. A második helyért Vieira és Brightmore vívott nagy csatát, amelyből utóbbi jött ki győztesen. Walker csak ötödik lett, és kört kapott honfitársától, ráadásul Hoare-ral még ütközött is.
A harmadik futamon Szőke megfontoltan haladt, és kikerülte az előtte hibázókat, egyszer viszont nem figyelt, és kis híján kiütötte az őt leköröző Walkert. Végül ismét a tizenegyedik helyen ért célba, így 16 pontjával a teljes napot tekintve is ez a pozíció lett az övé. A rajtnál Walker jött el elsőként, és egy ideig Bolt előtt maradt, de aztán az éllovas otthagyta őt, és a harmadik futamot is megnyerte. A harmadik pozíciót ezúttal Lettenbichler szerezte meg.
Fotó: Makai Gergely/MGR Images
A Junior kategória első futamán Liszka többször is a sziklás szakasz külső ívén előzött, egyszer pedig a második mátrix utáni kanyarban. Szinte végig Raúl Guimerával harcolt, ám többször is előfordult, hogy a lekörözöttek miatt nem tudott előzni. Az utolsó esélyét pedig az vette el, hogy őt körözték le, így ötödikként zárt. A futam elején Milan Schmüser vezetett, majd Suff Sella állt az élre, de Ashton Brightmore aztán viszonylag simán nyert a német és az izraeli versenyző előtt.
A fordított rajtrácsos második futamon Liszka elesett a mátrixnál, de aztán hamar vissza tudott zárkózni. A technikás részeken többször hibázott, az alaptempója viszont kiváló volt, így ismét az ötödik pozícióban zárt. Az első hármas sorrendje megegyezett az első futaméval, Brightmore pedig ezúttal is lekörözte Sellát.
A harmadik futamon Brightmore rögtön elesett, és kicsit Liszkát is feltartotta. A magyar versenyző azonban nem sokkal később feljött a második helyre a mezőnytől elhúzó Sella mögé. Szinte az egész futamon ott haladt, de a végén nagyon balszerencsésen jöttek ki számára a mátrixokon kialakult tumultusok, és végül meg kellett elégednie a hatodik hellyel. Sella hatalmas fölénnyel nyert, Brightmore visszazárkózott a második helyre, míg a harmadik Serra Marc Fernández lett. Liszka 38 ponttal az ötödik pozícióban fejezte be a Superenduro GP of Hungaryt, de a tabellán megőrizte harmadik helyét, hiszen 190 egységének köszönhetően 7-tel előzi meg Fernándezt.
Ami a Budapesten záruló Európa-kupát illeti, Xavier Leon Sole úgy érkezett meg a helyszínre, hogy már az első futamon bebiztosíthatta az összetettbeli sikerét. Ez meg is történt, hiszen megnyerte az első futamot Dustin McCarthy és Hubert Żbikowski előtt, Tádics Dániel pedig tizenegyedikként zárt. A második, fordított rajtrácsos viadalon az amerikai pilóta diadalmaskodott a spanyol és a lengyel előtt. Tádics ezúttal tizedikként zárt, majd úgy fogalmazott, hogy a végére nagyon elfáradt.
Az est végén azt is bejelentették, hogy mikor lesz a jövő évi Superenduro GP of Hungary. A pontos időpont 2025. február 8-a.
Joan Mir elárulta, többféle motort használt a sepangi shakedown során, és egyelőre nem tudja eldönteni, hogy melyiket preferálja. A spanyol versenyző lát pozitív változásokat a Hondánál, de még nem érzi késznek magukat a szezonnyitóra.
Szombaton véget ért a háromnapos shakedown a MotoGP-ben. Joan Mir a hatodik helyen zárta az utolsó napot, amivel összesítésben is ugyanebben a pozícióban zárt, 328 ezreddel elmaradva a legjobb időt megfutó Pedro Acostától. A spanyol pilóta a nap végén megosztotta gondolatait az elmúlt két nappal kapcsolatban.
Merthogy ő az első, csütörtöki napon nem ült motorra, ahogyan a Honda többi állandó versenyzője, valamint a Yamahánál ugyanezt a pozíciót betöltő pilóták sem. A két gyártónak az új koncessziós szabályok adtak lehetőséget arra, hogy ne csak a tesztpilótáikat küldjék pályára. Bár az eső mindkét napon hátráltatta őket, Mir szerint így is hasznos volt ez a lehetőség.
„Ez biztosan nagy segítség – nyilatkozta. – Őszintén szólva nagyszerű érzés újra ezeken a gépeken ülni, őrület, hogy milyen gyorsak. Az igaz, hogy a délutáni esőért kicsit kár volt ezen a két napon, mert több dolgot is ki kellett volna próbálnunk. De mindegy, azt hiszem, pozitív napokat zártunk. Sok mindennel kísérleteztünk, ez őrület. Kicsit [jobban] meg kell értenünk, hogy milyen irányba szeretnénk menni, mert különböző motorokat, különböző motorblokkokat próbáltunk ki. Jelenleg nem tudok választani, ez a valóság.”
Mir ekkor még nem konkretizálta, hogy hányfajta és milyen motort használt, így a következő kérdés erre irányult. Felmerült például, hogy a tavalyi gép, amelyeket a versenyek során használt, ott volt-e a specifikációk között. Mir elárulta, egyelőre nem lehetnek tökéletesen elégedettek, de a február 6-a és 8-a között zajló klasszikus teszt újabb lehetőséget ad nekik.
Two days of the #SepangShakedown comes to an end with some rain. A productive two days for the team anyway
🟡 @JoanMirOfficial finished Saturday in 🅿️6️⃣ and 0.3s back from the top spot
„A tavalyi motor nincs itt – szögezte le. – Nem tudom, hogy Japánban van-e. Azonban a valenciai [teszten használt] motorunk itt van, és van egy új prototípusunk. Két különböző motor van. Az egyes számú motor még a valenciai [teszthez] képest is kicsit más. Emellett van egy kettes számú is, kicsit eltérő jellegű motorblokkal. Szóval több dolog van, több motorblokkunk van, de [csak] két motorunk. Egyelőre nem tudtunk kihasználni minden potenciált, ami a második motorban rejlik. Szóval meglátjuk, hogy a következő három napon teszünk-e előrelépéseket.”
Az első napon az Aprilia mellett a Hondán lehetett látni a legszembetűnőbb változásokat, leginkább aerodinamikai fronton. „Látszott, hogy az aerodinamika nem olyan, mint tavaly, amikor szinte semmi nem volt – fogalmazott. – Elkezdtek dolgozni rajta. A többiekéhez képest még mindig kevés, az igaz, de teszünk néhány lépést. Magam is próbálom megérteni.”
Mir abból a szempontból is hátrányban van, hogy az előző munkaadójánál, a Suzukinál sem igazán tapasztalhatta meg a hatékony aerodinamika előnyeit. „Nem tudom, hogy az aerodinamika terén mennyit tehetünk, mert aerodinamikai szempontból a Suzuki nem volt a legjobb motor, és tavaly ez a motor sem volt tökéletes gép ezen a területen – magyarázta. – Szóval sok mindent próbálunk megérteni.”
A Honda tavaly még a 2022-esnél is rosszabb évet teljesített, és ismét az utolsó helyen végzett a konstruktőri tabellán. A valenciai teszt után azonban Mir optimistán nyilatkozott, és kijelentette, először lát valódi változásokat a motoron. Bár még messze nem tartanak ott, ahol szeretnének, a 26 esztendős motoros hangsúlyozta, hogy bizonyos területeken ég és föld a különbség az eddigiekhez képest.
„Tudom, mire képes a Honda, és sokat várok tőlük, úgyhogy nem lepődtem meg – mondta. – Az viszont igaz, hogy ezen a télen valószínűleg többet dolgoztak, mint tavaly. Szóval sok változást láthatunk csapaton belül, a Hondánál, és szerintem tovább akarnak lépni ebből a helyzetből. Ez az, amit látok. Azonban az egy dolog, hogy mit akarnak, a másik pedig az, hogy ez működjön. Az összes többi gyártó hosszú éveken keresztül rendkívül jó munkát végzett, és rengeteg olyan információval rendelkeznek, amely nekünk valószínűleg hiányzik. Ezt az irányt [hosszabb tengelytáv, alacsonyabb súlypont, több aerodinamika – a szerk.], amelyet most követünk, ők három-négy, vagy még annál is több éve követik. Szóval benne vagyunk ebben a folyamatban, lépéseket teszünk, de még egyszer mondom, úgy érzem, még nem állunk készen az első versenyre. Azonban nagy változásokat látok, és ez még motiváltabbá tesz. Ha ide megérkezve ugyanolyan csomagunk lenne, mint tavaly, akkor el lehet képzelni, milyen lenne a motiváció. Szóval emiatt erősnek és magabiztosnak érzem magam az idény kezdetét illetően.”
Marc Márquez elárulta, mi történt azután, hogy öccsével, Álexszel együtt meglátták a földön fekvő Franco Morbidellit, aki Portimãóban bukott. A nyolcszoros világbajnok kiemelte, hogy bár alapvetően ellenfelek, ilyenkor a legjobbakat kívánják egymásnak.
Kedden ijesztő hírek érkeztek Franco Morbidelliről. Ahogyan a Ducati többi MotoGP-versenyzője, illetve a VR46 többi pilótája, úgy ő is részt vett a Superbike-világbajnokságnak a hét első két napján zajló tesztjén Portimãóban. A második napon azonban bukott, aminek következtében kórházba kellett szállítani, de szerencsére kiderült, hogy az esetnek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, és csak elővigyázatossági okokból tartották bent éjszakára.
A beszámolókból az is kiderült, hogy a versenyzőtársak közül Marc és Álex Márquez voltak azok, akik elsőként a helyszínre értek, és segítettek neki. Előbbi nemrég be is számolt a részletekről a Gresininek egy jakartai eseményén. A nyolcszoros világbajnok szavaiból arra lehet következtetni, hogy az első pillanatokban vélhetően ők is megrémültek.
„Én és Álex segítettünk Francónak – kezdte a történetet az ő szemszögéből. – Ellenfelek vagyunk, ugyanakkor társak is. Portimãóban teszteltünk, láttuk, hogy piros zászló van. Mi érkeztünk meg elsőként a nyolcas és a kilences kanyar közé. Láttuk, hogy Franco ájultan fekszik a bukótérben. Kicsit furcsa helyzetben volt, fejjel felfelé.”
Bár nyilvánvalóan egyik Márquez sem orvos, azt nyilvánvalóan tudják, hogy ilyenkor nagyon nem mindegy, hogy az eszméletlen ember milyen pozícióban van, hiszen bizonyos pozíciók akadályozzák őt a légzésben. Ezért ebből a szempontból biztonságba helyezték Morbidellit, majd a többit már a helyszínen lévő szakemberekre bízták.
„Én és Álex azonnal megálltunk – folytatta az idősebbik Márquez. – A motorokat otthagytuk a földön, és odarohantunk Francóhoz, hogy [oldalfekvésbe] helyezzük. Amikor az ember nincs eszméleténél, és az ég felé néz, az veszélyes, mert nem tud megfelelően lélegezni. Oldalra fektettük, kinyitottuk a ruháját és felnyitottuk a sisakját. Megvártuk az orvosi személyzetet. Amikor megérkezett, akkor egyszerűen visszamentünk a bokszba. Ellenfelek vagyunk, ugyanakkor társak, és a legjobbat akarjuk az ellenfeleinknek.”
Marc Márqueznek és Morbidellinek a közelmúltban volt egy afférjuk. A tavalyi Maláj Nagydíj időmérőjének első szakaszában a spanyol motoros riválisa mögött akarta megkezdeni gyorskörét, ám a Yamaha akkori pilótája nem volt hajlandó belemenni a játékba. Persze, ahogyan arra a 30 éves versenyző is utalt, az esetleges rivalizálásnak ilyen esetekben a legkevésbé sem szabad számítania. Morbidelli egyébként azóta mind neki, mind a pályabíróknak megköszönte a segítséget.
A Superenduro-világbajnokság Prestige kategóriájának első két helyén álló Billy Bolt és Jonny Walker, valamint a juniorok tabelláját vezető Ashton Brightmore is dicsérte a budapesti pályát. A sportág legnagyobb sztárját a versenyek utáni bulizásról is kérdeztük, válasza pedig megnevettette a jelenlévőket.
A mai napon rendezik a Superenduro-világbajnokság ötödik, budapesti fordulóját, a Superenduro GP of Hungaryt. A helyszín ezúttal már nem a korábban megszokott Papp László Sportaréna, hanem az MVM Dome, ahol jelenleg is zajlanak már az edzések. Ami a fő programot illeti, azt este 18 órától rendezik, ekkor lesznek a különböző kategóriák döntői.
A pályát ezúttal is az offroad-motorozás magyar legendája, ifj. Németh Kornél tervezte. A pályarajzot már múlt héten bemutatták, és a versenyzők már akkor is dicsérték, de csak pénteken pénteken épült meg ténylegesen, így akkor láthatták először teljes valójában. Az esemény sajtótájékoztatóján többek között erről is szó esett.
„Jónak tűnik, tegnap este kipróbáltam – nyilatkozta a juniorok tabelláját 3 pontos előnnyel vezető Ashton Brightomre. – Egyértelműen más, mint a romániai, szóval a gyakorláson megnézzük, és meglátjuk, hogy megy. Kimotorozzuk az íveket, és onnan indulunk.” Az elitnek számító Prestige kategória második helyezettje, Jonny Walker szintén elismerően beszélt a vonalvezetésről.
„Kedvelem a pályát, gyors, és megvan a flow-ja – fogalmazott a brit pilóta. – Szóval nagyon izgatott vagyok, hogy az első edzésen kipróbáljam, és találjak néhány jó ívet, a versenyeket pedigv szintén várom.” Honfitársa, a vele szemben 19 pontos előnnyel rendelkező címvédő, Billy Bolt úgy véli, a közönség jól fog szórakozni az este folyamán.
„Menő a vonalvezetés, kicsit más, mint bármelyik másik fordulóban – kezdte. – Vannak nagy ugratók, ami pozitív változás. A gyors és a lassú szakaszok jó kombinációt alkotnak. Ahogyan Johnny is mondta, mindez jó versenyt kell hogy jelentsen. Nem hiszem, hogy nagyok lesznek a különbségek, mert nincsenek olyan ívek, amelyeket egy ember fog használni, vagy ilyesmi. Nagyon hasonlóak lesznek az ívek, de van elég hely a pályán három pilótának is. Szoros verseny lesz.”
Fotó: Makai Gergely/MGR Images
A hivatalos program után van lesz egy afterparty is, amelyre ezen a linken lehet jegyet vásárolni. Na de mi a helyzet a versenyzőkkel, mennyire van kedvük bulizni a Közép-Európa központjának számító Budapesten? Erről kérdeztük őket, Bolt pedig válaszolt is. „Ez attól függ, mindenki nagyon más. Szerintem azon múlik, hogy hogyan alakul az ember estéje, mennyire akar másokkal beszélgetni, vagy esetleg mennyire akar visszamenni a hoteljébe, és ütni a falat” – felelte a P1race.hu kérdésére, amire a sajtóterem nevetésben tört ki.
Pedro Acosta zárta az élen a MotoGP sepangi shakedownjának harmadik napját, egyúttal összesítésben is övé lett a legjobb idő. A spanyol versenyző délután bukott, de ennek semmilyen szempontból nem lett következménye.
Magyar idő szerint szombat hajnaltól délelőttig rendezték a MotoGP sepangi shakedownjának utolsó, harmadik napját. A tesztpilóták közül a Hondát erősítő Takahasi Takumin kívül mindenki lehetőséget kapott, ahogyan az újonc Pedro Acosta is. Rajtuk kívül a pénteki naphoz hasonlóan a két japán gyártó állandó versenyzői is ott voltak a pályán, hiszen az új koncessziós szabályok ezt lehetővé tették számukra.
Azok után, hogy a pénteki nap végén eleredt az eső, a jelen lévő pilóták ezúttal szinte teljesen száraz körülmények között kezdhették meg a napi munkát. Elsőként Álex Rins gördült ki a garázsból, majd szépen lassan mindenki elhagyta a bokszutcát, és folytatódott a különböző fejlesztések kipróbálása és a szezonra történő felkészülés.
Az ebédszünetet Acosta töltötte az élen, aki nemcsak a nap, hanem a teljes shakedown addigi legjobb idejével állt az élen. A 19 éves pilóta 342 ezreddel múlta felül pénteki önmagát, és 1:58.149 másodperccel vezette a táblázatot. Összehasonlításképpen, a tavalyi hétvégén Francesco Bagnaia 1:57.491-gyel futotta meg a pálya történetének legjobb MotoGP-s idejét, míg Álex Márquez 1:58.979-cel döntötte meg a versenyen teljesített leggyorsabb kör rekordját.
A második helyen a KTM-nél immáron csak tesztpilótai szerepkört betöltő, a pénteki napot az élen záró Pol Espargaró állt, 66 ezredes lemaradással. Mögöttük a Honda és a Yamaha egy-egy versenyzője végzett. Előbbinél Johann Zarco 211, utóbbinál Fabio Quartararo 249 ezredes hátránya jelentette a gyártó legjobb körét.
Two days of the #SepangShakedown comes to an end with some rain. A productive two days for the team anyway
🟡 @JoanMirOfficial finished Saturday in 🅿️6️⃣ and 0.3s back from the top spot
A Ducati és az Aprilia ezúttal sem a köridőre törekedett, még annyira sem, mint a többiek. Mindez a délután folyamán sem változott, ahogyan az élmezőny sorrendje sem módosult. Ami mindenképpen említésre méltó, hogy Acosta a valenciai teszt után másodszor is bukott a MotoGP-ben: ezúttal a 11-es kanyarban esett el, de ez semmilyen szempontból nem járt következményekkel.
Helyi idő szerint délután 4 órakor ismét eleredt az eső, ezért innentől kezdve esély sem volt a javításra. Ez azonban nem jelentette azt, hogy véget ért a munka, hiszen Acosta először próbálhatta ki az esőgumikat, majd 5 órakor Cal Crutchlow és Lorenzo Savadori is pályára gurult. A sorrend persze nem változott, így a GasGas újoncáé lett a három nap legjobb ideje, de a köridőkből egyelőre nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Most két nap pihenő következik, majd február 6-a és 8-a között szintén Sepangban megrendezik a klasszikus tesztet, immáron a teljes mezőny részvételével.
A sepangi shakedown harmadik napjának végeredménye