back to top
2025. július 07. 05:48
Kezdőlap Blog Oldal 330

Íme Rossi idei versenyprogramja, ezeken a futamokon fog elindulni 2024-ben

0

Valentino Rossi csapata, a WRT bejelentette, hogy az olasz pilóta mely futamokon fog részt venni az idei évben. A kilencszeres gyorsaságimotoros-világbajnok összesen négy sorozatban kap szerepet, de ebből csak kettőben lesz ott minden viadalon az előzetes tervek szerint.

Ahogyan arról nemrég mi is beszámoltunk, Valentino Rossi ott lesz a BMW gyári pilótái között a 2024-es szezonban. A hamarosan a 45. születésnapját ünneplő exmotoros ezúttal is a WRT csapatát fogja erősíteni, és a BMW M4 GT3-ast fogja vezetni. Nemrég pedig az is kiderült, hogy pontosan mely versenyeken láthatják őt a rajongói.

Rossi marad gyári pilóta, idén már világbajnokságon is részt vesz

Az már korábban eldőlt, hogy Rossi a két hét múlva esedékes Bathursti 24 órás versenyen fog először rajthoz állni az idei évben. Egyik váltótársa a tavalyi évhez hasonlóan a belga Maxime Martin lesz, a harmadik pilóta pedig az egyik legjobb GT-versenyzőnek tartott, jelenleg svájci színekben induló Raffaele Marciello lesz. Az ausztráliai viadalt az Intercontinental GT Challenge keretében rendezik meg, ám Rossi itt csak ezen az egy versenyen vesz részt.

Rossi Forma–1-es csapatot is megjárt pilótával az oldalán feledtetné a fájdalmas emlékeket

Ellentétben a GT World Challenge Europe Endurance Cuppal, ahol szintén a fent említett pilótákkal fog együtt versenyezni, és ahol az összes futamon ott lesz. Rossi harmadszor próbálkozik a sorozatban,.tavaly a tizenötödik helyet szerezték meg Martinnal és Augusto Farfusszal. Ami az idei szezont illeti, először április első hétvégéjén áll rajthoz a Paul Ricardon rendezett 500 km-es viadalon, majd jön a Spái 24 órás, a Nürburgringi, illetve a Monzai 3 órás verseny, illetve a Dzsiddában tartott 1000 km-es futam. Utóbbi november 22-e és 23-a között zajlik majd.

Az Endurance Cuppal ellentétben a Sprint Cupban ezúttal csak két futamon lesz ott, szintén Martin csapattársaként. Igaz, ez az a két verseny, ahol tavaly a legsikeresebbek voltak. Rossi Brands Hatch-ben szerezte meg az első dobogóját a szériában, majd Misanóban összejött az első győzelem is. Előbbit idén május 5-én, utóbbit további két héttel később rendezik.

Az igazán nagy újdonság Rossi számára, hogy 2024-ben életében először részt vehet a hosszútávú-világbajnokságon (WEC), annak is az LMGT3-as kategóriájában. Martin itt is mellette lesz, harmadik emberként pedig az ománi Ahmad al-Harti fog versenyezni. A versenynaptár a loszaili prológot nem számítva nyolc futamból fog állni: a Katari 1812 km-es futamot március 2-án, a Bahreini 8 órás viadalt november 2-án tartják. A csúcspont természetesen a június 15-én, illetve 16-án esedékes Le Mans-i 24 órás verseny lesz.

„Nagyon elégedett vagyok a 2024-es programommal, és alig várom, hogy elkezdődjön – nyilatkozta Rossi. – A GT World Challenge-en belül az Endurance Cupban fogok versenyezni Maxime-mal és Lellóval, két fantasztikus pilótával, és úgy gondolom, hogy nagyon erősek lehetünk. Maxime-mal két Sprint Cup-futamon is elindulunk majd Misanóban, illetve Brands Hatch-ben, két olyan pályán, ahol tavaly nagyon jók voltunk. A WEC új lesz számomra, Maxime és Ahmad mellett fogok versenyezni, és izgatottan várom a Le Mans-i fő futamot, valamint olyan helyeket, mint Austin és São Paulo. Teljesen új élmény lesz számomra, és remélhetőleg versenyképesek leszünk.”

Főnöke szerint Rossi egy szinten van a világ legjobb autóversenyzőivel a kategóriájából

Márkatársa szerint néha érthetetlen, hogy Razgatlıoğlu mire képes a BMW-vel

0

Garrett Gerloff nem volt elégedett a portimãói Superbike-teszt második napjának végével. Az amerikai versenyző ugyanakkor méltatta újdonsült márkatársát, Toprak Razgatlıoğlut, akinek az adatai kulcsfontosságúak lehetnek a BMW számára.

Ezen a héten újabb kétnapos tesztet rendeztek a Superbike-világbajnokság mezőnyének számára. A helyszín ezúttal Portimão volt, ahol a BMW-hez átigazoló Toprak Razgatlıoğlu volt a leggyorsabb a gyári Ducati színeiben ismét remeklő Nicolò Bulega előtt. A BMW számára tehát egyelőre kifejezetten biztatóan alakul az előszezon.

Csak Razgatlıoğlu tudta megelőzni a Ducati legyőzhetetlennek tűnő újoncát a portimãói teszten

A márka négy versenyzője közül Garrett Gerloff zárt a leggyengébb pozícióban, miután kedden a tizedik legjobb időt futotta, és közvetlenül csapattársa, Scott Redding mögött végzett. Az amerikai pilóta egy bukást is elszenvedett, és ezután akadtak nehézségei a visszatéréssel. Nem véletlen, hogy aztán nem is volt maradéktalanul elégedett.

„Hétfőn küszködtem, de kedden a nap elején kitaláltunk valamit – nyilatkozta a Superbike-vb hivatalos honlapjának. – A nap első fele nagyon jól sikerült, és magabiztosnak éreztem magam a motoron. A váz beállításának terén sokat javultunk. Ez nagyon jól alakult, de aztán a tizenhármas kanyarban volt egy kisebb balesetem, amely lassú [sebességnél] történt, de valami volt a motorral. Körülbelül délután két órától a nap végéig lényegében próbáltuk megoldani a problémákat. A teszt végével nem vagyok túlságosan elégedett, de tudom, hogy erős a csomagunk, ami a szememben pozitívum.”

Gerloffot új márkatársáról is kérdezték, akinek a teljesítménye láttán a BMW-nél kezdhetnek reménykedni, hogy a dobogós helyezésekért, sőt, akár a győzelmekért harcolhatnak a szezon során. A 28 éves motoros méltatta a török pilótát, és bízik benne, hogy az érkezése hozzásegíti a márkát ahhoz, hogy a tavalyinál jóval versenyképesebbé váljon.

„Szeretném ezt hinni – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Tavaly jó volt a motor, és néhány dologgal kapcsolatban, amelyet idén hoztak, előreléptünk. Toprak rendkívül gyorsan megy, és olyasmiket csinál a motoron, amiket nehéz megérteni. Ő viszont már csak ilyen, ennyire tehetséges. Az azonban nagyon jó, hogy megvannak ezek az adatok, amelyeket megnézhetünk. Azt hiszem, ez lesz az egyik legfontosabb dolog, ami segít nekünk előrelépni mint márka. Szerintem szerencsések vagyunk, hogy itt van a fedélzeten.”

Ami a további felkészülést illeti, a Superbike-világbajnokság számára már csak egy kétnapos teszt van hátra az előszezonból. Ezt február 19-é és 20-án, Phillip Islanden rendezik. Az ezt követő hétvégén ugyanezen a helyszínen megkezdődik a szezon, és a BMW versenyképessége mellett például arra is fény derülhet, hogy Álvaro Bautista milyen formában van.

Bautista még mindig fájdalmakkal küszködik, nem tud a határon motorozni

Új biztonsági eszközzel csökkentenék a gázolásos balesetek előfordulásának esélyét a MotoGP-ben

0

Sajtóértesülések szerint hamarosan bevezethetik a balesetészlelő rendszert a MotoGP-ben, illetve a kisebb kategóriákban. Mindez a versenyirányításnak és a többi pilótának is jelzi, ha valaki elesett.

A tavalyi szezon során a MotoGP tesztelte a Crash Detection System, azaz balesetészlelő rendszer elnevezésű eszközt. Sajtóinformációk szerint mostanra rendkívül közel került ahhoz, hogy ezt be is vezessék a gyorsaságimotoros-világbajnokság géposztályaiban. Ugyanakkor a rendszer még nem tökéletes, és a hibákat ki kell küszöbölni.

A motorok hátulján már eddig is volt egy hátsó lámpa, amely esőben vagy rossz látási körülmények között lépett működésbe. Hamarosan azonban emellé új funkciót kaphat, hiszen ezzel kapcsolják össze a balesetészlelő rendszert. Mindez már be is került a sorozat 2024-es technikai szabályzatába, amely alapszinten elmagyarázza a lényeget.

„Minden motornak rendelkeznie kell a gép hátuljára szerelt egységesített MotoGP-lámpával, amelyet esőben vagy rossz látási viszonyok között a versenyirányítás távirányítással működtett, vagy a szervező balesetészlelő rendszere távirányítással be- vagy kikapcsol – olvasható a dokumentumban. – Az egységesített MotoGP-lámpát a szervező utasításai szerint kell bekábelezni, hogy kézi vezérlőgombbal is be, illetve ki lehessen kapcsolni, amely felülírja a versenyirányítás általi távirányított, illetve automatikus működtetést. Az ilyen kézi felülíró gombot úgy kell elhelyezni, hogy a versenyző számára elérhető legyen motorozás közben.”

Bár a tavalyi adatgyűjtési fázisban a rendszer még nem volt összekötve a hátsó lámpával, a Crash.Net értesülései szerint általában gyorsan és pontosan észlelte a baleseteket, és ezt „bike down”, azaz „földre került motor” üzenettel jelezte is a versenyirányításnak. Ugyanakkor nem mindig működött tökéletesen, hiszen előfordultak téves jelzések, például amikor a versenygép felborult, miközben felrakták az azt elszállítani hivatott járműre. A tesztelés addig folytatódik, amíg az ilyen hibákat ki nem küszöbölik.

Szintén fontos adalék, hogy a rendszer akkor aktiválódik, amikor a motor ténylegesen felborul, nem pedig akkor, amikor csupán kimegy a bukótérbe, így a pályabírók általi észlelés és azonosítás továbbra is kulcsfontosságú lesz. Ugyanakkor a tesztelés során arra is fény derült, hogy a gép mindig gyorsabbnak bizonyult az emberi érzékelésnél.

Amellett, hogy az eszköz továbbítja az üzenetet a versenyirányításnak, kezdetben elkezd villogni a hátsó lámpa, hogy az adott versenyző mögött motorozó pilóták minél nagyobb eséllyel észleljék a bajt. Azonban később egy ennél is hatékonyabb megoldást vezetnének be: azzal, hogy a motor a földre kerül, az ellenfelek is kapnának egy üzenetet, és a sárga zászlós jelzés pedig automatikusan aktiválódna a pálya körüli paneleken. Ezzel csökkentenék az olyan gázolásos balesetek előfordulásának valószínűségét, mint amilyet Francesco Bagnaia a Katalán Nagydíj rajtja után szenvedett el, nem beszélve azokról, amelyek ennél sokkal rosszabbul végződtek.

Acosta főnöke szerint ma már nem lehet úgy berobbanni újoncként, ahogyan Marc Márquez tette

0

Nicolas Goyon úgy véli, a mostani MotoGP-ben már nem lehet újoncként azonnal a dobogóért küzdeni, és ezt Pedro Acostától sem várja el. A GasGas csapatfőnöke Marco Bezzecchi első királykategóriás idényét hozta fel pozitív példaként.

Ahogyan tavaly, úgy idén is a Moto2 előző évi világbajnoka a MotoGP egyetlen újonca. 2024-ben ez nem más, mint Pedro Acosta, akit generációjának legnagyobb tehetségeként tartanak számon. A még mindig csak 19 éves versenyző 2023-ban a szezon legelejét leszámítva nem hagyott kétséget afelől, hogy ki nyeri a középső géposztály küzdelmeit.

Új nevet és festést kapott a világbajnok Acosta csapata

A közvélemény egy része azonnal jó eredményeket vár a spanyol motorostól, akinek adottságait Marc Márquezéhez hasonlítják. A most 30 éves pilóta 2013-ban debütált a legjobbak között, és rögtön az első futamán felállhatott a dobogóra, a következőt pedig meg is nyerte. Az idény során pedig egy-egy kiesést és kizárást leszámítva kivétel nélkül az első háromban zárt, a szezon végén pedig világbajnoki címet ünnepelhetett. Nicolas Goyon szerint azonban ilyesmi manapság nem várható el egy újonctól.

„Mit érhet el Pedro az idén? – tette fel a kérdést az Acostát foglalkoztató GasGas csapatfőnöke a MotoGP hivatalos honlapjának adott interjújában. – Tényleg úgy gondolom, hogy a COVID utáni időszakot követően egyre nehezebb lesz. Egy MotoGP-motort vezetni már nem olyan, mint tíz évvel ezelőtt, amikor az ember rögtön dobogós helyezésekért küzdhetett. Most már igen nagy a versengés, a motort pedig nehéz megérteni. Meg kell érteni az első és a hátsó eszközt, és rengeteg gomb van. Ezek megértéséhez időre van szükség. Szerintem Pedrónak adnunk kell egy kis időt, hogy kiismerje a motort, és megtanulja, hogyan kell azt vezetni. Ha csak az aerodinamikát nézzük, elöl nagyobb a terhelés, a fékezés során több súly van hátul, és ezek mind olyan dolgok, amelyeket integrálni kell [az ember vezetési stílusába]. A [motor] hátsó részét illetően szintén sokat kell tanulni. Szóval azt üzenem a szurkolóknak, hogy legyenek türelmesek. Adjatok neki időt, hogy kiismerje a motort! Úgy vélem, az első tíz környéke nagyszerű célkitűzés.”

A francia szakember egy másik versenyzőt emlegetett pozitív példaként, aki első, 2022-es évében pole pozíciót és dobogót szerzett a királykategóriában, tavaly pedig három főfutamot is megnyert, és a tabella harmadik helyén zárt. „Nézzünk meg olyasvalakit, mint Marco Bezzecchi, akinek nagyszerű újoncéve volt, és végül a kilencedik [valójában tizennegyedik – a szerk.] lett az első idényében.”

Mivel az újoncok ezt megtehetik, Acosta részt vesz a sepangi shakedownon, ahol az első napot a második, a másodikat pedig a harmadik helyen zárta. Bár a helyezésnek és az időeredménynek egyelőre nincs nagy jelentősége, a spanyol versenyző mindenképpen biztatóan kezdte az évet. Ráadásul azokat a fejlesztéseket is megkapja, amelyeket a KTM gyári csapatának pilótái.

Quartararóék is motorra ültek a shakedown második napján, ismét a KTM volt a leggyorsabb

„Igen, lesz karbonvázunk – válaszolt az erre vonatkozó kérdésre Goyon, utalva a KTM által a tavalyi szezonban újraélesztett technikai megoldásra. – Ki fogjuk próbálni, de nem vagyok benne biztos, hogy azonnal. Ugyanakkor mindenképpen meg fogjuk kapni. Nagyon örülök, hogy egy szinten vagyunk a gyári csapattal.”

Quartararóék is motorra ültek a shakedown második napján, ismét a KTM volt a leggyorsabb

0

Pol Espargaró motorozta a legjobb időt a MotoGP sepangi shakedownjának második napján, amelyen már a Yamaha és a Honda állandó versenyzői is szerepeltek. Ami a technikai megoldásokat illeti, ezúttal a Ducati hívta fel magára igazán a figyelmet.

Magyar idő szerint péntek hajnaltól kora délelőttig zajlott a sepangi shakedown második napja. Ahogyan csütörtökön, úgy most is szerepet kaptak a gyártók tesztpilótái, valamint Pedro Acosta személyében a mezőny egyetlen újonca. Azonban ezúttal már csatlakoztak hozzájuk a Yamaha és a Honda pilótái, így Fabio Quartararo, Álex Rins, Joan Mir, Luca Marini, Nakagami Takaaki és Johann Zarco is megkezdte a felkészülést a szezonra. Mindezt a tavalyi év végén bevezetett koncessziós szabályok tették lehetővé.

Újra pályán a MotoGP: a KTM volt a leggyorsabb a szezon első hivatalos tesztnapján

Ami a technikai újításokat illeti, az első napon az Apriliára és a Hondára volt érdemes figyelni, most viszont a Ducati vette át ezt a „szerepet”. A gyári istálló bemutatóján Gigi Dall’Igna a bolognaiak versenyrészlegének általános igazgatója úgy fogalmazott, hogy a burkolatnál jelentős újításokra készülnek, és az olasz szakember be is váltotta az ígéretét.

Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére

Michele Pirro motorján ugyanis egy új burkolatot, illetve jelentősen módosított aerodinamikai csomagot lehetett látni. A Ducati már korábban is próbálkozott a szívóhatású megoldással, ám Francesco Bagnaia, Enea Bastianini és Jorge Martín is inkább a lefelé tartó légáramlatok kihasználására épülő módszert preferálta, míg Zarco a gömbölydedebb, bevágást tartalmazó változatot kedvelte.

A Desmosedici GP24-esen most olyan burkolat volt látható, amely mindkettőnek az előnyeit próbálja kihasználni. Ugyanakkor minden bizonnyal ez még nem a végleges megoldás, amelyet könnyen lehet, hogy csak a teszteken láthatunk. A Ducatin kívül Dani Pedrosa KTM-jét érdemes még megemlíteni, amely új szárnyat kapott.

Csütörtökön a spanyol versenyző bizonyult a leggyorsabbnak, most viszont honfitársa, az idei évtől kezdve szintén az osztrákok tesztpilótájaként dolgozó Pol Espargaró zárt az élen. A 32 éves motoros 1:58.241-es kört futott, amely 8 ezred híján 1 másodperccel jobb, mint márkatársa előző napi legjobbja. Hozzá kell tenni, hogy a nap érdemi része helyi idő szerint délután fél 5-kor véget ért egy zivatar miatt.

Acosta ezúttal 29 százados lemaradással a harmadik helyen zárt. A Yamaha és a Honda pilótái közül előbbiek bizonyultak gyorsabbnak: Quartararo 283 ezredes hátránnyal a második, míg Rins a negyedik pozíciót szerezte meg. A másik japán gyártónál Miré volt a legjobb kör, ám ez is 846 ezreddel gyengébb volt Espargaróénál. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy a köridőkből egyelőre nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, hiszen nem ismerjük az egyes pilóták tesztprogramjait.

A sepangi shakedown második napjának végeredménye

Bautista még mindig fájdalmakkal küszködik, nem tud a határon motorozni

Álvaro Bautista kijelentette, hogy bár a portimãói teszten jobban érezte magát, mint Jerezben, még mindig nincs tökéletes állapotban. A Superbike-világbajnokság címvédője mindent megtesz azért, hogy az ausztráliai szezonnyitóra a lehető legjobb formába kerüljön.

Álvaro Bautista még a Superbike-vb tavalyi jerezi tesztjén szenvedett sérülést. Ennek következtében nem tudott jól teljesíteni Sepangban, amikor szabadkártyával lehetőséget kapott a MotoGP-ben, ám elképzelhető, hogy nem ez a legfájóbb következmény a számára. A spanyol motoros ugyanis még mindig nem épült fel teljesen.

A mezőny hétfőn és kedden Portimãóban tesztelt, ahol a második napon Bautista összesen 90 kört tett meg. A legjobb időeredménye azonban csak a tizenötödik helyre volt elég, miközben újdonsült csapattársa, Nicolò Bulega másodikként zárt. Ugyan később kiderült, hogy más programot teljesítettek, de a 39 éves pilóta így sem lehet elégedett.

Csak Razgatlıoğlu tudta megelőzni a Ducati legyőzhetetlennek tűnő újoncát a portimãói teszten

„Alapvetően azt tudom mondani, hogy jobb volt, mint Jerezben, de nem eléggé – nyilatkozta a Superbike-vb hivatalos honlapjának. – Az első napon éreztem, hogy sokat javultam Jerezhez képest a fizikai állapotomat illetően, de kedden kicsit rosszabbul éreztem magam, mint hétfőn. Ez a pálya talán sokkal megterhelőbb. Nem túl fájdalmas, de mindig ott van, és nem könnyű. Emellett a motoron is dolgoztunk, és szerintem nem a legjobb beállítást választottuk. Talán nem vagyok százszázalékos [állapotban], és nem tudok elmenni a határig.”

Ami a beállításokat illeti, Bautista hozzátette, hogy a nap végén arra a következtetésre jutottak, hogy valószínűleg valamit nem vettek figyelembe. Hozzátette, most van idő átgondolniuk a teendőket, hiszen a legközelebbi tesztet február 19-én és 20-án rendezik Phillip Islanden. Addigra igyekeznek ezen a téren is javulni.

Muszáj lesz, hiszen ez lesz az idény előtti utolsó tesztelés, mivel az azt követő hétvégén már megrendezik az idény első fordulóját Ausztráliában. Bautista pedig egyéni szinten is mindent megtesz annak érdekében, hogy állapota ekkorra már minél közelebb legyen a tökéleteshez, és ismét azt a szintet hozza, amelyet az elmúlt két évben mutatott.

Razgatlıoğlu nem hisz Bautistának, szerinte nem a sérülése miatt teljesített rosszabbul

„Otthon igyekszem a lehető legkeményebben dolgozni, úgy gondolom, ez az egyetlen módja [a javulásnak] – fogalmazott. – Nem számít az önbizalom. Csak úgy érkezhetünk meg jobb formában a [szezonnyitóra], ha keményen dolgozunk. Meglátjuk. Napról napra kell haladnom, aztán amikor megérkezünk Ausztráliába, látni fogom, milyen a fizikai állapotom, és megpróbáljuk a legjobbat kihozni magunkból.”

Csatlakozik a BMW? Teljesül a KTM kívánsága? – a MotoGP első embere válaszolt

0

Carmelo Ezpeleta reagált arra a felvetésre, hogy a BMW esetleg csatlakozhat a MotoGP-hez. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója arról is beszélt, hogy a KTM kap-e extra helyeket.

Még csak most kezdődött el a 2024-es shakedown, vagyis még nagyon az elején vagyunk a szezonnak, de már most megkezdődtek a találgatások a következő évvel kapcsolatban. Sőt, Carmelo Ezpeletát, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatóját olyasmiről kérdezték, ami ennél is hosszabb távon valósulhat meg.

Újra pályán a MotoGP: a KTM volt a leggyorsabb a szezon első hivatalos tesztnapján

A BMW a legnagyobb motorgyártó, amely soha nem szerepelt a MotoGP 2002 óta íródó történetében. A német gyártó még a hőskorban versenyzett az 500 köbcentiméteres kategóriában, és az 50-es évek végén, illetve a 60-as évek elején hét dobogóig jutottak, de futamgyőzelmet és pole pozíciót nem szereztek, és a leggyorsabb kört sem futották meg egyetlen futamon sem.

Senkinek nem mondunk semmit – reagált a MARCA-nak adott interjújában a spanyol szakember arra a kérdésre, hogy a német márka beszállhat-e a királykategóriába. – A gyártók tudják, hogyan zajlik a bajnokság, mit teszünk, és ők döntenek arról, hogy jönnek-e vagy sem. Jelenleg semmilyen [információnk] nincs.”

A BMW a másik, szintén a Dorna által birtokolt nagy sorozatban, a Superbike-világbajnokságon szerepel 2009 óta. A márka tavaly mindössze a konstruktőri tabella negyedik helyén végzett, de az idei szezonnak nagy reményekkel vágnak neki, hiszen szerződtették Toprak Razgatlıoğlut. A tesztek mindenesetre biztatóan alakultak számukra.

Csak Razgatlıoğlu tudta megelőzni a Ducati legyőzhetetlennek tűnő újoncát a portimãói teszten

Ezpeleta emellett arra a kérdésre is felelt, hogy tervezik-e bővíteni a mezőnyt. Ez leginkább a KTM esetében lehet lényeges, hiszen az osztrák gyártó az idei évre is szeretett volna két extra motort kapni. A Dorna álláspontja viszont az volt, hogy a két új helyet legfeljebb egy új gyártónak adják oda, és ez most sem változott, így az osztrákoknak egy meglévő szatellitcsapatot kell magukhoz csábítaniuk.

Nem akarjuk növelni az ülések számát – fogalmazott Ezpeleta. – A KTM-nek már megmondtuk, hogy ez olyan módon működik, hogy megegyeznek valamelyik meglévő csapattal. Ezt is fogják tenni, gondolom. 2027-ig biztosan nem fogjuk növelni a létszámot. Ha jönne egy gyártó… Attól függ, hogyan érkezik. Lehet, hogy lesz egy gyártó, amelynek azt mondjuk, hogy csinálja ugyanazt, amit kezdetben az Aprilia tett, azaz legyen egy franchise a Gresinivel. Vagy legyen egy franchise gyártói elköteleződéssel.”

Morbidelli Marc Márqueznek hálálkodva adott hírt az állapotáról a portimãói bukása után

0

Franco Morbidelli nem sérült meg komolyabban a portimãói teszten történt bukásakor. Az olasz pilóta erről a közösségi médián keresztül adott hírt, és egyben Marc Márqueznek is megköszönte a pályán nyújtott segítséget.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, Franco Morbidelli egy ijesztő balesetet szenvedett el hétfőn Portimãóban. Morbidelli azért körözött a portugál pályán, mert más MotoGP-pilótákkal és Valentino Rossival együtt a Superbike-világbajnokság ott tesztelő mezőnyéhez csatlakozva próbálta edzésben tartani magát. A gyakorlás viszont nem alakult jól az olasz motoros számára: a 9-es kanyarban 200 km/órás sebességnél elesett, csúnyán beverte a fejét, és az eszméletét is elvesztette.

Morbidelli bukott, kórházba vitték, miután Márquezék segítettek neki

Morbidellihez először Álex és Marc Márquez értek oda, akik a segítségére voltak, ameddig a pályabírók és az orvosok megérkeztek. A 29 éves versenyzőt ezt követően az orvosi központba szállították, ahol kiderült, hogy súlyos sérülést biztosan nem szenvedett el. Ezután a farói kórházba vitték, ahol CT-vizsgálatnak vetették alá, majd ezt megismételték az alvori kórházban is. Ezeknek az eredményéről először új csapata, a Pramac X-oldaláról értesülhettek az aggódó rajongók. Az olasz istálló azt közölte, hogy szerencsére mindent rendben találtak a pilótájuknál, aki csütörtökön már haza is repülhet Olaszországba.

Nemrég aztán maga Morbidelli is megerősítette a jó hírt, illetve a kapott segítségért sem felejtett el hálát adni. „Köszönök minden üzenetet! Köszönöm a pályabírók segítségét, aminek köszönhetően bármiféle probléma nélkül sikerült átvészelnem ezt a nagy ütést. És köszönöm Marc Márqueznek is a pályán nyújtott segítséget. Köszönöm ember!” – üzent Morbidelli az Instagram-oldalán keresztül.

A római pilóta tehát szerencsére csütörtökön már haza is utazhatott, és a tervek szerint ott lesz a MotoGP-mezőny február 6-án kezdődő sepangi tesztjén. Morbidelli más versenyzőkhöz hasonlóan már február 4-én Malajzia – ahol már ezen a héten elkezdődött a shakedown –  felé venné az irányt, hogy több ideje legyen a körülményekhez való alkalmazkodásra, illetve elkezdhessen dolgozni a számára még mindig új Desmosedicivel. Ehhez majd egy külön orvosi engedélyre lesz szüksége, de sem ő, sem a Pramac nem aggódik azon, hogy ezt megkapja-e.

Újra pályán a MotoGP: a KTM volt a leggyorsabb a szezon első hivatalos tesztnapján

Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére

0

Jelentősen megújított elemekkel felszerelt motorral érkezett az Aprilia és a Honda is az idei MotoGP-szezon első hivatalos tesztjére, a sepangi shakedownra.

Elkezdődött a Sepang International Circuiten megrendezett shakedown, az idei MotoGP-szezon első hivatalos tesztje. Csütörtökön a tizennégy nevezett pilótából még csak heten gördültek pályára, a leggyorsabbnak pedig a KTM motorja bizonyult. A szemmel is jól látható radikálisabb fejlesztéseket azonban nem ők, hanem az Aprilia és a már Valenciában is sokat kísérletező Honda vitte el Malajziába.

Újra pályán a MotoGP: a KTM volt a leggyorsabb a szezon első hivatalos tesztnapján

A legnagyobb újdonságot az Apriliánál lehetett felfedezni. A noaleieket egyedül Lorenzo Savadori, a tesztpilótájuk képviseli Sepangban, így ő vitte pályára csütörtökön azt az RS-GP24-et, amelynek az eddigiekhez képest jelentősen átalakították a hátulját. Erről először Peter McLarentől, majd a GPOne.com-ról értesülhetett a nagyközönség. Az olasz gyártó megoldása azért keltette fel sokak érdeklődését, mert (a szakértők szerint) egy eddig egyáltalán nem látott, teljesen új úton indultak el a farokelemre tett szárnyak tekintetében.

A szakértők kiemelték, hogy ezek eltérnek a Ducati és a Honda „sztegoszaurusz” szárnyaitól, vagy a KTM-nek a Forma–1 által inspirált elemeitől. Az Aprilia megoldása szerintük leginkább a Cadillac régi autóinak hátuljára emlékeztet. Romano Albesianóék ráadásul más területen is kísérleteznek, hiszen egy olyan nagy karbon elemet szereltek a lengőkarra, hogy az majdnem eltakarja az egész hátsó kereket.

A Honda egyedül az egyik tesztpilótájukat, Stefan Bradlt küldte ki a pályára csütörtökön. A hírek szerint a többi nevezett versenyzőjük is a helyszínen van, de ők a Yamaha gyári pilótáihoz hasonlóan pénteken ülnek először motorra. A Bradl által használt RC213V egy új farokelemmel volt felszerelve, amely az olasz Motorsport szerint a Ducati tavalyi és a Honda Valenciában megmutatott változatainak „hibridje”, bár a mostanin jóval kisebbek az „uszonyok”.

A japán gyártó megoldása annyiban eltér a bolognaiakétól, hogy egy vízszintes profillal is rendelkezik, tehát oldalra is kinyúlik. Ennek az elemnek valószínűleg az a célja, hogy a gép leghátulján található szárnyra tereljen minél több levegőt. A Honda az egész tavalyi szezonban küszködött az elégtelen tapadás miatt, szóval könnyen elképzelhető, hogy ezt a problémát akarják így kiküszöbölni.

A maradék három gyártó eddig nem mutatott meg túl sok szemmel jól látható újdonságot. A Todocircuito.com írt arról, hogy a KTM Dani Pedrosával továbbra is a tavalyi szezon végén debütált karbonvázukon dolgozik, amelyet idén már a GasGas pilótái is megkapnak majd. Az osztrákok emellett egy kicsit módosított szárnyakat is vittek Sepangba, ahogyan a Ducati is változtatott valamennyit a légterelő elemein. A Yamaha annyi érdekességgel szolgált, hogy Cal Crutchlow három különböző motort is tesztelt csütörtökön.

Újra pályán a MotoGP: a KTM volt a leggyorsabb a szezon első hivatalos tesztnapján

0

A KTM pilótái futották a legjobb köridőket a sepangi shakedown első napján, amelyen a nevezett tizennégy pilótából csak heten gurultak pályára.

Csütörtökön reggel, magyar idő szerint hajnali három órakor elkezdődött a 2024-es MotoGP-szezon első hivatalos tesztje, a shakedown. Az idei évre jelentősen kibővült az ezen a háromnapos gyakorláson résztvevők köre – amely eddig csak a gyári tesztpilótákat és az újoncokat jelentette –, köszönhetően a koncessziós jogokról szóló új megállapodásnak. Ez egy sávos rendszerben, az előző időszakban elért eredményeik alapján enged meg bizonyos dolgokat az egyes csapatoknak. Mivel a tavalyi teljesítményük miatt a Yamaha és a Honda is a legalacsonyabb, D jelű kategóriába kerül a besorolás szerint, ezért ez a két gyártó bármelyik versenyzőjét elküldhette a sepangi körözésre. Ezt a jogot pedig mindkét márka ki is használta.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

A Honda kontingensét Joan Mir, Luca Marini (mindketten Repsol), Johann Zarco, Nakagami Takaaki (mindketten LCR), Stefan Bradl és Takahashi Takumi (mindketten tesztpilóták) alkotják. A szatellitcsapattal nem rendelkező Yamaha a két gyári versenyzője, Fabio Quartararo és Álex Rins mellett Cal Crutchlow-t (tesztpilóta) ültette fel a Malajziába tartó repülőgépre.

A KTM motorján ül az idei szezon egyetlen újonca, Pedro Acosta (GasGas), akit Dani Pedrosa és Pol Espargaró (mindketten tesztpilóták) kísértek el Sepangba. Viszont a Ducati és az Aprilia is csak egy-egy tesztversenyzőt delegált a shakedownra, Michele Pirro és Lorenzo Savadori személyében.

Csütörtökön 85 százalékos páratartalom és 30 fok feletti hőmérséklet fogadta a résztvevőket. Talán ezért is történhetett, hogy a tizennégy nevezett versenyzőből csak heten ültek motorra, Acosta mellett kizárólag tesztpilóták köröztek Sepangban. A leggyorsabb motornak egyértelműen a KTM RC16 bizonyult, amellyel Pedrosa a bokszutca kinyitását követő harmadik órában megfutotta a teszt első napjának legjobb idejét (1.59.233). Csak a viszonyítás kedvéért: ezzel több mint másfél másodperccel maradt el a Francesco Bagnaia 2023-as pályacsúcsától (1:57.491).

Espargaró még a harmadik órában felzárkózott a márkatársa mögé (1:59.415), de Acosta a végső nekirugaszkodásainak egyikével javítani tudott (1:59.385), így végül az ő neve mellett állt a második legjobb idő a csütörtöki nap végén. A KTM különítményéhez egyedül Bradl tudott közel kerülni a Hondával, aki az utolsó előtti órában teljesítette a leggyorsabb körét (1:59.860). Pedrosához képest hasonló hátrányban zárt Pirro a Ducatival (2:00.866) és Crutchlow a Yamahával (2:01.13) is, Savadori pedig egymagában alkotta a lemaradók csoportját az Apriliával (2.01.809).

 A 2024-es shakedown első napján futott legjobb köridők