back to top
2025. július 07. 10:21
Kezdőlap Blog Oldal 331

Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére

0

Jelentősen megújított elemekkel felszerelt motorral érkezett az Aprilia és a Honda is az idei MotoGP-szezon első hivatalos tesztjére, a sepangi shakedownra.

Elkezdődött a Sepang International Circuiten megrendezett shakedown, az idei MotoGP-szezon első hivatalos tesztje. Csütörtökön a tizennégy nevezett pilótából még csak heten gördültek pályára, a leggyorsabbnak pedig a KTM motorja bizonyult. A szemmel is jól látható radikálisabb fejlesztéseket azonban nem ők, hanem az Aprilia és a már Valenciában is sokat kísérletező Honda vitte el Malajziába.

Újra pályán a MotoGP: a KTM volt a leggyorsabb a szezon első hivatalos tesztnapján

A legnagyobb újdonságot az Apriliánál lehetett felfedezni. A noaleieket egyedül Lorenzo Savadori, a tesztpilótájuk képviseli Sepangban, így ő vitte pályára csütörtökön azt az RS-GP24-et, amelynek az eddigiekhez képest jelentősen átalakították a hátulját. Erről először Peter McLarentől, majd a GPOne.com-ról értesülhetett a nagyközönség. Az olasz gyártó megoldása azért keltette fel sokak érdeklődését, mert (a szakértők szerint) egy eddig egyáltalán nem látott, teljesen új úton indultak el a farokelemre tett szárnyak tekintetében.

A szakértők kiemelték, hogy ezek eltérnek a Ducati és a Honda „sztegoszaurusz” szárnyaitól, vagy a KTM-nek a Forma–1 által inspirált elemeitől. Az Aprilia megoldása szerintük leginkább a Cadillac régi autóinak hátuljára emlékeztet. Romano Albesianóék ráadásul más területen is kísérleteznek, hiszen egy olyan nagy karbon elemet szereltek a lengőkarra, hogy az majdnem eltakarja az egész hátsó kereket.

A Honda egyedül az egyik tesztpilótájukat, Stefan Bradlt küldte ki a pályára csütörtökön. A hírek szerint a többi nevezett versenyzőjük is a helyszínen van, de ők a Yamaha gyári pilótáihoz hasonlóan pénteken ülnek először motorra. A Bradl által használt RC213V egy új farokelemmel volt felszerelve, amely az olasz Motorsport szerint a Ducati tavalyi és a Honda Valenciában megmutatott változatainak „hibridje”, bár a mostanin jóval kisebbek az „uszonyok”.

A japán gyártó megoldása annyiban eltér a bolognaiakétól, hogy egy vízszintes profillal is rendelkezik, tehát oldalra is kinyúlik. Ennek az elemnek valószínűleg az a célja, hogy a gép leghátulján található szárnyra tereljen minél több levegőt. A Honda az egész tavalyi szezonban küszködött az elégtelen tapadás miatt, szóval könnyen elképzelhető, hogy ezt a problémát akarják így kiküszöbölni.

A maradék három gyártó eddig nem mutatott meg túl sok szemmel jól látható újdonságot. A Todocircuito.com írt arról, hogy a KTM Dani Pedrosával továbbra is a tavalyi szezon végén debütált karbonvázukon dolgozik, amelyet idén már a GasGas pilótái is megkapnak majd. Az osztrákok emellett egy kicsit módosított szárnyakat is vittek Sepangba, ahogyan a Ducati is változtatott valamennyit a légterelő elemein. A Yamaha annyi érdekességgel szolgált, hogy Cal Crutchlow három különböző motort is tesztelt csütörtökön.

Újra pályán a MotoGP: a KTM volt a leggyorsabb a szezon első hivatalos tesztnapján

0

A KTM pilótái futották a legjobb köridőket a sepangi shakedown első napján, amelyen a nevezett tizennégy pilótából csak heten gurultak pályára.

Csütörtökön reggel, magyar idő szerint hajnali három órakor elkezdődött a 2024-es MotoGP-szezon első hivatalos tesztje, a shakedown. Az idei évre jelentősen kibővült az ezen a háromnapos gyakorláson résztvevők köre – amely eddig csak a gyári tesztpilótákat és az újoncokat jelentette –, köszönhetően a koncessziós jogokról szóló új megállapodásnak. Ez egy sávos rendszerben, az előző időszakban elért eredményeik alapján enged meg bizonyos dolgokat az egyes csapatoknak. Mivel a tavalyi teljesítményük miatt a Yamaha és a Honda is a legalacsonyabb, D jelű kategóriába kerül a besorolás szerint, ezért ez a két gyártó bármelyik versenyzőjét elküldhette a sepangi körözésre. Ezt a jogot pedig mindkét márka ki is használta.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

A Honda kontingensét Joan Mir, Luca Marini (mindketten Repsol), Johann Zarco, Nakagami Takaaki (mindketten LCR), Stefan Bradl és Takahashi Takumi (mindketten tesztpilóták) alkotják. A szatellitcsapattal nem rendelkező Yamaha a két gyári versenyzője, Fabio Quartararo és Álex Rins mellett Cal Crutchlow-t (tesztpilóta) ültette fel a Malajziába tartó repülőgépre.

A KTM motorján ül az idei szezon egyetlen újonca, Pedro Acosta (GasGas), akit Dani Pedrosa és Pol Espargaró (mindketten tesztpilóták) kísértek el Sepangba. Viszont a Ducati és az Aprilia is csak egy-egy tesztversenyzőt delegált a shakedownra, Michele Pirro és Lorenzo Savadori személyében.

Csütörtökön 85 százalékos páratartalom és 30 fok feletti hőmérséklet fogadta a résztvevőket. Talán ezért is történhetett, hogy a tizennégy nevezett versenyzőből csak heten ültek motorra, Acosta mellett kizárólag tesztpilóták köröztek Sepangban. A leggyorsabb motornak egyértelműen a KTM RC16 bizonyult, amellyel Pedrosa a bokszutca kinyitását követő harmadik órában megfutotta a teszt első napjának legjobb idejét (1.59.233). Csak a viszonyítás kedvéért: ezzel több mint másfél másodperccel maradt el a Francesco Bagnaia 2023-as pályacsúcsától (1:57.491).

Espargaró még a harmadik órában felzárkózott a márkatársa mögé (1:59.415), de Acosta a végső nekirugaszkodásainak egyikével javítani tudott (1:59.385), így végül az ő neve mellett állt a második legjobb idő a csütörtöki nap végén. A KTM különítményéhez egyedül Bradl tudott közel kerülni a Hondával, aki az utolsó előtti órában teljesítette a leggyorsabb körét (1:59.860). Pedrosához képest hasonló hátrányban zárt Pirro a Ducatival (2:00.866) és Crutchlow a Yamahával (2:01.13) is, Savadori pedig egymagában alkotta a lemaradók csoportját az Apriliával (2.01.809).

 A 2024-es shakedown első napján futott legjobb köridők

Ez hazárdjáték, nem motorsport – mondja a guminyomásszabályról az Aprilia technikai igazgatója

0

Romano Albesiano úgy gondolja, hogy a Michelinnek csökkentenie kellene a guminyomás-szabályban foglalt határértéket. Az Aprilia technikai igazgatója azt viszont nem hiszi, hogy csapatának különösen nagy problémája lenne az előírás betartásával.

A tavalyi MotoGP-szezon közepén vezették be az azóta sokat kritizált minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. Ennek lényege, hogy mind a sprint, mind a főfutamok esetén a táv egy bizonyos részében egy meghatározott határérték felett kell lennie a nyomásnak az első és a hátsó abroncsban is. A retorzió az első kihágás után egy figyelmeztetés, a másodiknál 3, a harmadiknál 6, végül pedig 12 másodperces időbüntetés.

Bohózattá válik a MotoGP 2024-es idénye? – a sportigazgató elismerte, beszélni kell a Michelinnel

A 2023-as idény második felében több verseny végeredménye is megváltozott az ez alapján kiosztott büntetések miatt. Erre először a Thai Nagydíj főfutama után került sor, amikor Aleix Espargarót visszasorolták az ötödikről a nyolcadik helyre. Romano Albesiano, az Aprilia technikai igazgatója szerint ez nem azt jelenti, hogy csapatának nagyobb problémát jelentene ez a szabály, mint a vetélytársaiknak.

„Aleix kapott egy figyelmeztetést Indonéziában, mert a hátsó gumija teljesen meghalt, ezért pedig nem tudta igazán nyomni, és így csak nagyon lassú tempóban tudta befejezni a futamot, ez pedig megnövelte a nyomást az első gumijában – idézi Albesianót a Motor Sport Magazine. – Aztán Aleix Buriramban egy egészen elenyésző különbség miatt kapta meg a büntetést .”

„A pilóták azt kérik a csapatfőnökeiktől, hogy tartsák alacsonyan a nyomást, hogy »jól működjön az első gumi«, és a csapatfőnökök megpróbálják a lehető legtöbbet kihozni ebből. Buriramban a körülmények megváltoztak a főfutam idejére, és mi így is csak egy kicsit voltunk [a határérték] alatt, szóval nem hiszem, hogy komoly problémánk lenne ezzel, megvannak az eszközeink a helyzet kezelésére.”

A legnagyobb nehézséget ezzel a szabállyal kapcsolatban az jelenti, hogy így a mérnököknek nagyon pontosan meg kell tudniuk becsülni a futam közbeni nyomásváltozás mértékét. Ez pedig, ahogyan Guld Péter egy korábbi elemzésében részletesen kifejtette, szinte lehetetlen feladat. Erről Albesiano is hasonlóan gondolkozik.

A valóság valahol kettő alatt mozog

„Igen, [a guminyomás előzetes meghatározásánál] feltételezned kell, különösen hideg időben, hogy egyedül fogsz versenyezni, senkinek sem leszel a szélárnyékában. Ha azt tételezed fel, hogy valakinek a szélárnyékában, vagy egy csoportban fogsz menni, akkor megkockáztathatod [hogy alacsonyabb nyomással rajtolsz]. Viszont ez hazárdjáték, nem motorsport.”

„Azt hiszem, hogy a Michelinnek meg kellene fontolnia, hogy valamivel nagyobb mozgásteret ad nekünk, a határérték csökkentésével. Senki sem akarja a terméke által okozott baleset felelősségét viselni, de az már egyértelműen bebizonyosodott, hogy 1,88 bar alatti nyomással is lehet biztonságosan versenyezni.”

Albesiano a Ducati jelenlegi fölényéről beszélve kiemelte a bolognaiak egyik ritkán emlegetett technikai megoldását. „A Ducati nagyon erős, nagyon jó a szervezeti felépítésük, nagyszerű a motorjuk és elég sok is van belőle a mezőnyben, ami sokat segít nekik. Viszont nemcsak a nyolc motor miatt tudnak annyira sok információt kinyerni, hanem a szoftverük miatt is, amellyel nagyon gyorsan át tudják rágni magukat az adatokon.”

Ismét jelentős újítással készül a Ducati

Meghalt a többszörös vb-futamgyőztes ausztrál versenyző, John Dodds

0

80 évesen elhunyt John Dodds, aki négy futamot nyert a gyorsaságimotoros-világbajnokságon. Az ausztrál versenyző 1974-ben megszerezte a bajnoki címet a rövid életű Formula 750-ben.

Anthony Gobert után újabb korábbi versenyzőjét veszítette el az ausztrál motorsport. Szerdán érkezett a szomorú hír, hogy meghalt John Dodds, aki a 60-as, illetve 70-es években versenyzett a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző kategóriáiban. A több futamgyőzelemig is eljutó pilóta 80 évet élt.

Drága Anthony – búcsú Anthony Goberttől, akiért még egy fesztivált is érdemes volt otthagyni

Dodds 1943. november 13-án látta meg a napvilágot. Világbajnoki bemutatkozására az 1966-os Nyugatnémet Nagydíjon került sor, amikor az 500 köbcentiméteres kategóriában állt rajthoz a Nyugatnémet Nagydíjon egy Nortonon ülve. Ekkor nem ért célba, és a szezon további részében is csak 1 pontot gyűjtött a sachsenringi hatodik helyének köszönhetően.

Első dobogóját az 1968-as 500-as Spanyol Nagydíjon szerezte Montjuicban, ahol harmadikként ért célba. Egy évvel később Imolában ugyanezt a pozíciót szerezte meg, és megfutotta királykategóriás pályafutása egyetlen leggyorsabb körét. Az 1970-es Keletnémet Nagydíjon érte el pályafutása legjobb eredményét az 500-asok között, akkor másodikként intették le.

A legjobbak között 1971-ben indult utoljára, amikor a König színeiben 1 pontot szerzett. A pályán kívül viszont jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a német gyártó révén a Honda távozása óta először valaki fel tudta venni a versenyt az MV Agustákkal. Mindez Kim Newcombe-nak az 1973-as Jugoszláv Nagydíjon aratott győzelmében és bajnoki második helyében csúcsosodott ki.

Megfenyegették, mert veszélyt látott, másnap ott szenvedett halálos balesetet a vb-futamgyőztes

Időközben Dodds már szintén világbajnoki futamgyőztesnek mondhatta magát, hiszen sikerült megnyernie a 125 köbcentis szezonnyitót, és a Nürburgring Nordschleifén rendezett esős versenyen diadalmaskodott az Aermacchival. Később még két 250-es és egy 350-es elsőségig jutott, egyaránt a Yamaha nyergében ülve.

1973-ban harmadik lett a 250-es géposztályban, ami a legjobb bajnoki helyezése volt. Ezenkívül háromszor lett negyedik: 1971-ben szintén a 250-eseknél, majd 1973-ban és 1974-ben a 350-eseknél. Végül 1978-ban vonult vissza 70 futam, 1 pole pozíció, 4 futamgyőzelem, 21 dobogó és 4 leggyorsabb kör birtokában.

Bár a világbajnokságon nem ért révbe, Dodds nem maradt rangos bajnoki cím nélkül. Az 1973-ban létrehozott, mindössze hét idényt megért Formula 750 első szezonjában második lett Barry Sheene mögött, aki később két 500-as vb-t nyert. A következő évben pedig már nem talált legyőzőre, bár hozzá kell tenni, hogy ő volt az egyetlen, aki mindhárom futamon elindult.

Egykori főnökük elárulta, mi volt a legnagyobb különbség Marc Márquez és Stoner között

0

Livio Suppo, aki Marc Márquez és Casey Stoner csapatfőnöke is volt, elárulta, miben különbözik leginkább a két versenyző személyisége.

Sokan próbálták már összehasonlítani a 2002 óta íródó MotoGP-korszak legeredményesebb pilótáit, köztük a két bajnoki címet szerző Casey Stonert és az (eddig) hat trófeáig jutó Marc Márquezt. Nemrég Livio Suppo is megosztotta az ebben a kérdésben alkotott véleményét, de ő nem a motorosok versenyzési stílusát, hanem a személyiségüket vetette össze, mivel szerinte ezen a téren különböznek leginkább egymástól.

Miben volt jobb Rossi és Márquez, és miben Stoner? – Lorenzo válaszolt

Suppo mindkét versenyzőt jól ismerheti, hiszen ő volt a Ducati csapatfőnöke, amikor Stoner 2007-ben bajnokságot nyert az istállóval, majd a Hondához szerződött, ahol az ausztrál pilóta 2011-es címe mellett Márquez első négy trófeájának a megszerzéséből is kivette a részét.

„Gyorsaság és tehetség szempontjából nagyon hasonlóak, viszont teljesen különböző a személyiségük – idézi Suppót a Crash.net. – Egy nagyon különleges dolog Marc azon képessége, hogy mindig mosolyog és jó kapcsolatot alakít ki a körülötte lévő emberekkel. Nem hiszem, hogy volt akár egy olyan nap, amikor Marc ne szeretett volna [MotoGP-pilóta lenni], ő mindig pozitív volt.”

„Casey egy bonyolultabb személyiség, és valószínűleg ez a valódi oka annak, hogy miért döntött annyira korán, alig huszonhét évesen a visszavonulás mellett. Ami persze teljesen érhető, ha a versenyzés egy mentálisan nagyon megerőltető tevékenység volt a számára, illetve, ha nem tudott elégedett lenni azzal, amit csinált. Teljesen megértem a döntését. Természetesen ez egy eléggé sajnálatos dolog volt, hiszen egy hihetetlen tehetségről beszélünk, és jó lett volna látni, hogy Marc és Casey egyszerre a pályán van, amire végül sohasem volt alkalmunk.”

Stoner a 2012-es szezon után vonult vissza. Azért döntött így, mert az utolsó éveiben szörnyű gondolatok gyötörték a hatalmas stressz miatt, és elmondása szerint minél gyorsabban ment a pályán, annál inkább meg akart halni. Pár évvel később derült csak ki, hogy a krónikus fáradtság, a szorongásos betegségek egyik fajtája alakította ki nála ezt a versenyzést lehetetlenné tevő mentális állapotot.

Minden idők legnagyobbja lehetett volna, de ő meg akart halni

Southport szülöttének visszavonulása előtt arról szóltak a hírek, hogy a 2013-as szezontól a friss Moto2-es bajnok Márquez lesz majd a csapattársa a Hondánál. Suppo most megerősítette, hogy valóban ezzel a párossal akartak nekivágni az idénynek. „Viszont nem hiszem, hogy panaszkodhattunk volna, hiszen a csapat úgy is nagyon erős éveket produkált, hogy Dani [Pedrosa] és Marc voltak a pilótáink.

Hivatalos: elmarad az idei Argentin Nagydíj a MotoGP-ben

0

Hivatalos közleményben erősítette meg a MotoGP, hogy elmarad az idei Argentin Nagydíj. A fordulót nem fogják pótolni, így 21 hétvégére rövidül a 2024-es naptár.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, nemrég felröppent a pletyka, hogy elmaradhat az idei Argentin Nagydíj a MotoGP-ben. Ma, január 31-én hivatalos közleményben erősítették meg ezt a sajnálatos hírt.

Elmaradhat a MotoGP argentin fordulója az új kormány megszorító politikája miatt

„A FIM, az IRTA és a Dorna Sports megerősíti a 2024-es Argentin Nagydíj törlését. Az esemény promótere közölte, hogy az Argentínában jelenleg fennálló körülmények miatt nem tudja garantálni a Nagydíj lebonyolításához a MotoGP 2024-es szabványai szerint szükséges szolgáltatásokat. A 2024-es naptárban nem kerül pótlásra ez az esemény. A MotoGP abban bízik, hogy 2025-ben visszatérhet versenyezni Termas de Río Hondóba” – olvasható a közleményben.

Az eredeti tervek szerint április 5-7. között, a szezon harmadik fordulójaként rendezték volna meg az Argentin Nagydíjat, amelynek lemondása mögött valószínűleg az új argentin kormány megszorító politikája áll. A kabinet eddig a verseny egyik legnagyobb anyagi támogatója volt, most vélhetően ezt a pénzt vonták meg a szervezőktől.

A közlemény egyértelművé tette, hogy nem fogják pótolni az argentin fordulót, így az már biztos, hogy áprilisban nem látogat el a tartalékhelyszínként megjelölt Balaton Park Circuitre a MotoGP. Hazánknak akkor nyílhat újabb esélye a királykategória fogadására, ha a Kazah Nagydíj ismételt elmaradásáról szóló hírek is beigazolódnak.

Az argentin forduló kiesése abból a szempontból is érzékenyen érintheti a MotoGP-t, hogy tavaly a termasi hétvégén jegyezték fel a negyedik legnagyobb nézőszámot a Francia, a Német és a Valenciai Nagydíj után.

Morbidelli bukott, kórházba vitték, miután Márquezék segítettek neki

0

Ijesztő balesetet szenvedett Franco Morbidelli a portimãói Superbike-teszten. A Pramac pilótája állítólag elvesztette az eszméletét, de az orvosi vizsgálatok szerencsére megnyugtató eredményt adtak.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a Superbike-világbajnokság mezőnye hétfőn és kedden Portimãóban tesztelt, és végül Toprak Razgatlıoğlu zárt az élen. A felkészülésen részt vettek a Ducati MotoGP-versenyzői, valamint a VR46 Akadémia tagjai. Az idén már mindkét csoportot erősítő Franco Morbidelli számára azonban nem végződött jól a nap.

Csak Razgatlıoğlu tudta megelőzni a Ducati legyőzhetetlennek tűnő újoncát a portimãói teszten

A 29 éves motoros a 9-es kanyarban szenvedett balesetet, és a beszámolók szerint az első képek meglehetősen ijesztőek voltak: az olasz média jelentése alapján a Pramac pilótája egy időre el is vesztette az eszméletét. Újdonsült márkatársai, Marc és Álex Márquez értek oda először hozzá, és siettek a segítségére, miközben a tesztelést megszakították.

Morbidellit ezután az orvosi központba vitték, ahol annak rendje és módja szerint elvégezték rajta az ilyenkor megszokott és kötelező vizsgálatokat. Szerencsére úgy tűnik, hogy az indokoltnál nagyobb volt az ijedtség, és nincs ok az aggodalomra. Az éjszakát ugyan bent kellett töltenie, de ez csak óvintézkedés volt az illetékesek részéről.

„Egy csúnya esés után Francót azonnal kórházba szállították további kivizsgálásra – számolt be kedden este a fejleményekről Morbidelli csapata, a Pramac a közösségi médiában. – Az első vizsgálatok biztató jeleket mutattak a jelenlegi állapotát illetően. Az éjszakát elővigyázatossági és biztonsági okokból a farói kórházban tölti.”

Úgy néz ki tehát, hogy az olasz versenyző megúszta súlyos sérülés nélkül az incidenst, és nem kell kihagynia az idei első MotoGP-tesztet. Ez utóbbit február 6-a és 8-a között rendezik Sepangban, ahol csütörtöktől szombatig egy shakedownt is tartanak. Hogy Morbidellire lesz-e bármilyen hatással a mostani bukása, az persze csak egy hét múlva derül ki.

A háromszoros királykategóriás futamgyőztes az idei évre gyártót váltott, hiszen a Yamahát elhagyva a Ducatihoz igazolt. Bár a Pramac révén egy szatellitcsapatnál kapott lehetőséget, valójában gyári motort vezethet, ráadásul alighanem a mezőny legjobb versenygépét. Kérdés, hogy mennyire tud élni ezzel a lehetőséggel azok után, hogy a japánok gyári istállójának színeiben még csak dobogóra sem tudott állni.

Elhunyt a Suzuki legendás csapatfőnöke, aki kétszer is felért a királykategória csúcsára

0

Meghalt Garry Taylor, a Suzuki királykategóriás istállójának legendás csapatfőnöke, akinek az irányítása alatt két 500 köbcentis világbajnoki címet szerzett az alakulat.

Január 30-án elhunyt Garry Taylor, a Suzuki királykategóriás istállójának korábbi csapatfőnöke. A brit szakembert 74 éves korában, családja és barátai körében érte a halál, amelynek pontos okát nem hozták nyilvánosságra, csak annyit lehet tudni, hogy Taylor régóta küzdött egészségügyi problémákkal.

Az 1949-ben született Taylort már gyerekkorától vonzotta a benzingőz, fiatalon maga is elindult amatőröknek szervezett futamokon utcai autójával, majd versenybíróként is tevékenykedett. Később a reklámiparban helyezkedett el, és ezen a munkáján keresztül került a Suzukinak az 500 köbcentis világbajnokságon működő istállójához.

Taylor a háttérből már Barry Sheene 1976-os – amely a Suzuki első királykategóriás trófeája volt – és 1977-es bajnoki címeiből is kivette a részét, ahogyan Marco Lucchinelli 1981-es és Franco Uncini 1982-es diadalainak idején is a csapatnál dolgozott.

Viszont az ő ideje igazán csak a 80-as évek közepén jött el, amikor átvette a csapatfőnöki pozíciót, amelyből végül csak 2004-ben vonult vissza, amikor már ő volt a legrégebb óta hivatalban lévő csapatfőnök a királykategóriában. „A Suzuki csapatfőnökének lenni a világ legjobb munkája volt, amelynek ténylegesen élveztem minden napját” – mondta az istállótól való távozásakor a Roadracing World szerint.

Taylor kétszer ért fel a királykategória csúcsára, 1993-ban Kevin Schwantz, 2000-ben pedig Kenny Roberts Jr. szerzett bajnoki címet az irányítása alatt álló alakulat színeit képviselve. Schwantz egész pályafutása összefonódott a szakember nevével, hiszen az amerikai pilóta egész karrierjét a Suzukinál töltötte.

Taylor visszavonulása után a Londontól délre fekvő Redhillben telepedett le feleségével, lányával és kutyáival. A motorsporttól azért nem távolodott el teljesen, hiszen több fiatal pilótát is támogatott, illetve a Goodwoodi Sebességfesztiválra is rendszeresen ellátogatott. Ennek a rendezvénynek a 2022-es kiadásán készült cikkünk borítóképe, amelyen Taylor (jobbra) Schwantz társaságában látható.

Legkedveltebb mondása a következő volt: „illegitimi non carborundum”, vagyis „ne hagyd, hogy a gazemberek legyűrjenek”. A történészek ezt a latin mondást a brit titkosszolgálattól eredeztetik, melynek tagjai a második világháború korai szakaszában kezdhették el használni. Nem véletlen tehát, hogy az angol Taylor pont ezt választotta kedvencéül.

Suzuki: az 500 dobogóhoz vezető út mérföldkövei

Csak Razgatlıoğlu tudta megelőzni a Ducati legyőzhetetlennek tűnő újoncát a portimãói teszten

Kétnapos tesztet rendeztek a Superbike-világbajnokság mezőnyének Portimãóban. A gyakorlás Nicolò Bulegáról és Toprak Razgatlıoğluról szólt, senki sem tudta felvenni velük a versenyt.

Hétfőn és kedden Superbike-gépektől volt hangos a portimãói pálya, a világbajnokság mezőnye tesztelt a Dél-Portugáliában fekvő aszfaltcsíkon. Egy lassan csordogáló első nap után a másodikon gyorsultak fel igazán az események és a versenyzők is, a többség ekkor futotta a saját legjobbját. A főszerepet a már az előző heti jerezi teszten is villogó Nicolò Bulega mellett ezúttal Toprak Razgatlıoğlu játszotta, szinte folyamatosan valamelyikük neve mellett állt az aktuális legjobb idő.

Meglepő eredmény a Superbike-vb jerezi tesztjén, a küszködő Bautista újonc csapattársa zárt az élen

A teszt nagyobb része során Bulega állt az első helyen, ráadásul az újonc kedden kora délután egy nagyszerű körrel (1:39.275) megdöntötte a pályacsúcsot, amelyet Jonathan Rea futott a 2022-es Portugál Forduló időmérőjén (1:39.610). Ezt viszont Razgatlıoğlu nem hagyta válasz nélkül, először csak körülbelül öt századmásodperccel (1:39.225), később pedig közel egy tizeddel (1:39.189) javította meg a Ducati pilótájának idejét.

Az ellenfelek legnagyobb bánatára Bulega arról nyilatkozott a sorozat honlapjának, hogy egyelőre nem százszázalékos a teljesítménye a Ducatival, még jobban adaptálódnia kell a motorhoz. Az olasz pilóta hozzátette, hogy a jerezi teszthez képest sikerült előrelépniük a csapatával, legfőképpen a fékezés terén.

A BMW Jerez után Portimãóból is elégedetten távozhatott, hiszen mind a négy pilótájuk a legjobb tízben zárt. Amennyiben márkánként csak az első két versenyzőt nézzük, akkor egyértelműen kijelenthető, hogy a müncheniek motorja volt a leggyorsabb a teszten. Ezzel igazolódni látszanak Razgatlıoğlu szavai, aki korábban arról beszélt, hogy az M1000RR-ben megvan a potenciál a bajnoki dobogó eléréséhez. A török pilóta után csapattársa, Michael van de Mark érte el a legelőkelőbb helyezést, ötödik lett (1:39.617), a kettőjükkel összevesző Scott Redding kilencedikként zárt (1:40.135).

„Őrültség”, „tiszteletlenség” – így látták az egymás közötti incidenst Razgatlıoğlu márkatársai

A Yamaha sem lehet boldogtalan a végeredménnyel, hiszen három pilótát is tudtak delegálni a legjobb tízbe. Azonban kisebb meglepetésre nem Rea, hanem Remy Gardner volt a leggyorsabb közülük, az ausztrál versenyző negyedik lett (1:39.566). A hatszoros világbajnok végül hetedikként zárt (1:39.685), még csapattársa, Andrea Locatelli is megelőzte egy pozícióval (1:39.658).

A Kawasaki viszont úgy tűnik, hogy teljesen el van veszve. A második nap végén egyedül Alex Lowes képviselte a gyártót a legjobb tízben, ő viszont kiemelkedően teljesített, hiszen a harmadik legjobb idővel zárt (1:39.521). Az eredményeket böngészve Lowes után a japánok következő pilótáját, Axel Bassanit csak a tizenkettedik pozícióban találjuk (1:39.521).

Álvaro Bautista az előző héthez hasonlóan most is alulteljesített önmagához képest. A sérüléssel és a hét kilogrammnyi ballaszttal küzdő pilóta az első nap még a nyolcadik helyen zárt, ám a másodikon jött újra a feketeleves. Bautistának a mezőny többi részéhez képest sokkal kevesebbet sikerült gyorsulni hétfőről keddre, így a teszt végén csak a tizenhatodik legjobb idő (1:40.645) állt a neve mellett. A kétszeres Superbike-bajnok viszont elmondta a SPEEDWEEK.com-nak, hogy jelentősen előre tudott lépni a fájdalom kezelésében. Ezután nevetve hozzátette, büszke arra, hogy így is meg tudta előzni Valentino Rossit, aki néhány másik „külsős” pilótával együtt vett rész a gyakorláson.

Rossi újra a pályán – másodpercekkel elmaradt a legjobbaktól (videó)

A jerezi teszten az ötödik helyen végző Andrea Iannone teljesítménye szemmel láthatóan visszaesett erre a hétre, Portimãóban csak a tizenhetedik pozícióban zárt (1:40.654). Iannone még hétfőn délután arról számolt be a SPEEDWEEK.com-nak, hogy problémákkal küzdenek a motor megfelelő beállítása kapcsán. Denis Sacchetti, a Team Go Eleven csapatfőnöke viszont úgy látta, csak a lágy gumi használatával vannak gondjaik, hiszen a keményeken pilótája akkor is jó időt tudott futni, amikor kényelmetlenül érezte magát a motoron.

A Superbike-világbajnokság portimãói tesztjének második napjának végeredménye

Zsigovits sérülése miatt nem tud rajthoz állni, de így is ott lesz a Superenduro GP of Hungaryn

0

Zsigovits Norbert bejelentette, hogy sérülése miatt nem tud elindulni a február 3-án sorra kerülő Superenduro GP of Hungaryn. A szurkolóit azonban nem hagyja cserben, hiszen így is lehet majd vele találkozni az MVM Dome-ban.

A Superenduro-világbajnokság németországi fordulójában szenvedett el egy súlyos sérülést Zsigovits Norbert. Sajnos ebből mostanáig sem sikerült teljesen felépülnie, így nem tud rajthoz állni a február 3-án, az MVM Dome-ban sorra kerülő Superenduro GP of Hungaryn.

A szurkolóit azonban nem hagyja cserben, hiszen így is lehet majd találkozni vele a rendezvényen. Azoknak, akik szeretnének minél előbbi felépülést kívánni neki, szombaton a versenyek előtt, 16:30-kor kell felkeresniük a Thomas Breitling Fashion standját, ahol magán Zsigovitson kívül általa aláírt posztereket és matricákat is találhatnak majd.

Két magyar pilótának viszont így is lehet majd szorítani, Szőke Márk a Prestige-, míg Liszka Roland a Junior-kategória futamain fog rajthoz állni. Liszka a pálya előző heti bemutatóján elárulta, hogy ő is küzd egy kisebb sérüléssel, de ez nem hátráltatja a felkészülésben.

„Van egy kisebb sérülésem, ebből szeretnék felépülni, aztán ugyanúgy edzek tovább, mint ahogy eddig. Nem igazán fogok bármin is változtatni [a felkészülés során], mert azt hiszem, hogy egész jól bevált. Most volt egy versenyem, ami annyira nem jött össze, de ettől eltekintünk – utalt nevetve a kolozsvári fordulóra Liszka. – A budapesti pályát legfőképp az teszi különlegessé, hogy sok ezer magyar ember van körülötte. Persze, a nyomvonalnak is vannak egyedi elemei, de legfőképp a közönség miatt érdekes.”

Liszka szerint jól sikerült a budapesti Superenduro-pálya, Zsigovits úgy véli, megvan az egyensúly