back to top
2025. július 07. 14:24
Kezdőlap Blog Oldal 332

Elhunyt a Suzuki legendás csapatfőnöke, aki kétszer is felért a királykategória csúcsára

0

Meghalt Garry Taylor, a Suzuki királykategóriás istállójának legendás csapatfőnöke, akinek az irányítása alatt két 500 köbcentis világbajnoki címet szerzett az alakulat.

Január 30-án elhunyt Garry Taylor, a Suzuki királykategóriás istállójának korábbi csapatfőnöke. A brit szakembert 74 éves korában, családja és barátai körében érte a halál, amelynek pontos okát nem hozták nyilvánosságra, csak annyit lehet tudni, hogy Taylor régóta küzdött egészségügyi problémákkal.

Az 1949-ben született Taylort már gyerekkorától vonzotta a benzingőz, fiatalon maga is elindult amatőröknek szervezett futamokon utcai autójával, majd versenybíróként is tevékenykedett. Később a reklámiparban helyezkedett el, és ezen a munkáján keresztül került a Suzukinak az 500 köbcentis világbajnokságon működő istállójához.

Taylor a háttérből már Barry Sheene 1976-os – amely a Suzuki első királykategóriás trófeája volt – és 1977-es bajnoki címeiből is kivette a részét, ahogyan Marco Lucchinelli 1981-es és Franco Uncini 1982-es diadalainak idején is a csapatnál dolgozott.

Viszont az ő ideje igazán csak a 80-as évek közepén jött el, amikor átvette a csapatfőnöki pozíciót, amelyből végül csak 2004-ben vonult vissza, amikor már ő volt a legrégebb óta hivatalban lévő csapatfőnök a királykategóriában. „A Suzuki csapatfőnökének lenni a világ legjobb munkája volt, amelynek ténylegesen élveztem minden napját” – mondta az istállótól való távozásakor a Roadracing World szerint.

Taylor kétszer ért fel a királykategória csúcsára, 1993-ban Kevin Schwantz, 2000-ben pedig Kenny Roberts Jr. szerzett bajnoki címet az irányítása alatt álló alakulat színeit képviselve. Schwantz egész pályafutása összefonódott a szakember nevével, hiszen az amerikai pilóta egész karrierjét a Suzukinál töltötte.

Taylor visszavonulása után a Londontól délre fekvő Redhillben telepedett le feleségével, lányával és kutyáival. A motorsporttól azért nem távolodott el teljesen, hiszen több fiatal pilótát is támogatott, illetve a Goodwoodi Sebességfesztiválra is rendszeresen ellátogatott. Ennek a rendezvénynek a 2022-es kiadásán készült cikkünk borítóképe, amelyen Taylor (jobbra) Schwantz társaságában látható.

Legkedveltebb mondása a következő volt: „illegitimi non carborundum”, vagyis „ne hagyd, hogy a gazemberek legyűrjenek”. A történészek ezt a latin mondást a brit titkosszolgálattól eredeztetik, melynek tagjai a második világháború korai szakaszában kezdhették el használni. Nem véletlen tehát, hogy az angol Taylor pont ezt választotta kedvencéül.

Suzuki: az 500 dobogóhoz vezető út mérföldkövei

Csak Razgatlıoğlu tudta megelőzni a Ducati legyőzhetetlennek tűnő újoncát a portimãói teszten

Kétnapos tesztet rendeztek a Superbike-világbajnokság mezőnyének Portimãóban. A gyakorlás Nicolò Bulegáról és Toprak Razgatlıoğluról szólt, senki sem tudta felvenni velük a versenyt.

Hétfőn és kedden Superbike-gépektől volt hangos a portimãói pálya, a világbajnokság mezőnye tesztelt a Dél-Portugáliában fekvő aszfaltcsíkon. Egy lassan csordogáló első nap után a másodikon gyorsultak fel igazán az események és a versenyzők is, a többség ekkor futotta a saját legjobbját. A főszerepet a már az előző heti jerezi teszten is villogó Nicolò Bulega mellett ezúttal Toprak Razgatlıoğlu játszotta, szinte folyamatosan valamelyikük neve mellett állt az aktuális legjobb idő.

Meglepő eredmény a Superbike-vb jerezi tesztjén, a küszködő Bautista újonc csapattársa zárt az élen

A teszt nagyobb része során Bulega állt az első helyen, ráadásul az újonc kedden kora délután egy nagyszerű körrel (1:39.275) megdöntötte a pályacsúcsot, amelyet Jonathan Rea futott a 2022-es Portugál Forduló időmérőjén (1:39.610). Ezt viszont Razgatlıoğlu nem hagyta válasz nélkül, először csak körülbelül öt századmásodperccel (1:39.225), később pedig közel egy tizeddel (1:39.189) javította meg a Ducati pilótájának idejét.

Az ellenfelek legnagyobb bánatára Bulega arról nyilatkozott a sorozat honlapjának, hogy egyelőre nem százszázalékos a teljesítménye a Ducatival, még jobban adaptálódnia kell a motorhoz. Az olasz pilóta hozzátette, hogy a jerezi teszthez képest sikerült előrelépniük a csapatával, legfőképpen a fékezés terén.

A BMW Jerez után Portimãóból is elégedetten távozhatott, hiszen mind a négy pilótájuk a legjobb tízben zárt. Amennyiben márkánként csak az első két versenyzőt nézzük, akkor egyértelműen kijelenthető, hogy a müncheniek motorja volt a leggyorsabb a teszten. Ezzel igazolódni látszanak Razgatlıoğlu szavai, aki korábban arról beszélt, hogy az M1000RR-ben megvan a potenciál a bajnoki dobogó eléréséhez. A török pilóta után csapattársa, Michael van de Mark érte el a legelőkelőbb helyezést, ötödik lett (1:39.617), a kettőjükkel összevesző Scott Redding kilencedikként zárt (1:40.135).

„Őrültség”, „tiszteletlenség” – így látták az egymás közötti incidenst Razgatlıoğlu márkatársai

A Yamaha sem lehet boldogtalan a végeredménnyel, hiszen három pilótát is tudtak delegálni a legjobb tízbe. Azonban kisebb meglepetésre nem Rea, hanem Remy Gardner volt a leggyorsabb közülük, az ausztrál versenyző negyedik lett (1:39.566). A hatszoros világbajnok végül hetedikként zárt (1:39.685), még csapattársa, Andrea Locatelli is megelőzte egy pozícióval (1:39.658).

A Kawasaki viszont úgy tűnik, hogy teljesen el van veszve. A második nap végén egyedül Alex Lowes képviselte a gyártót a legjobb tízben, ő viszont kiemelkedően teljesített, hiszen a harmadik legjobb idővel zárt (1:39.521). Az eredményeket böngészve Lowes után a japánok következő pilótáját, Axel Bassanit csak a tizenkettedik pozícióban találjuk (1:39.521).

Álvaro Bautista az előző héthez hasonlóan most is alulteljesített önmagához képest. A sérüléssel és a hét kilogrammnyi ballaszttal küzdő pilóta az első nap még a nyolcadik helyen zárt, ám a másodikon jött újra a feketeleves. Bautistának a mezőny többi részéhez képest sokkal kevesebbet sikerült gyorsulni hétfőről keddre, így a teszt végén csak a tizenhatodik legjobb idő (1:40.645) állt a neve mellett. A kétszeres Superbike-bajnok viszont elmondta a SPEEDWEEK.com-nak, hogy jelentősen előre tudott lépni a fájdalom kezelésében. Ezután nevetve hozzátette, büszke arra, hogy így is meg tudta előzni Valentino Rossit, aki néhány másik „külsős” pilótával együtt vett rész a gyakorláson.

Rossi újra a pályán – másodpercekkel elmaradt a legjobbaktól (videó)

A jerezi teszten az ötödik helyen végző Andrea Iannone teljesítménye szemmel láthatóan visszaesett erre a hétre, Portimãóban csak a tizenhetedik pozícióban zárt (1:40.654). Iannone még hétfőn délután arról számolt be a SPEEDWEEK.com-nak, hogy problémákkal küzdenek a motor megfelelő beállítása kapcsán. Denis Sacchetti, a Team Go Eleven csapatfőnöke viszont úgy látta, csak a lágy gumi használatával vannak gondjaik, hiszen a keményeken pilótája akkor is jó időt tudott futni, amikor kényelmetlenül érezte magát a motoron.

A Superbike-világbajnokság portimãói tesztjének második napjának végeredménye

Zsigovits sérülése miatt nem tud rajthoz állni, de így is ott lesz a Superenduro GP of Hungaryn

0

Zsigovits Norbert bejelentette, hogy sérülése miatt nem tud elindulni a február 3-án sorra kerülő Superenduro GP of Hungaryn. A szurkolóit azonban nem hagyja cserben, hiszen így is lehet majd vele találkozni az MVM Dome-ban.

A Superenduro-világbajnokság németországi fordulójában szenvedett el egy súlyos sérülést Zsigovits Norbert. Sajnos ebből mostanáig sem sikerült teljesen felépülnie, így nem tud rajthoz állni a február 3-án, az MVM Dome-ban sorra kerülő Superenduro GP of Hungaryn.

A szurkolóit azonban nem hagyja cserben, hiszen így is lehet majd találkozni vele a rendezvényen. Azoknak, akik szeretnének minél előbbi felépülést kívánni neki, szombaton a versenyek előtt, 16:30-kor kell felkeresniük a Thomas Breitling Fashion standját, ahol magán Zsigovitson kívül általa aláírt posztereket és matricákat is találhatnak majd.

Két magyar pilótának viszont így is lehet majd szorítani, Szőke Márk a Prestige-, míg Liszka Roland a Junior-kategória futamain fog rajthoz állni. Liszka a pálya előző heti bemutatóján elárulta, hogy ő is küzd egy kisebb sérüléssel, de ez nem hátráltatja a felkészülésben.

„Van egy kisebb sérülésem, ebből szeretnék felépülni, aztán ugyanúgy edzek tovább, mint ahogy eddig. Nem igazán fogok bármin is változtatni [a felkészülés során], mert azt hiszem, hogy egész jól bevált. Most volt egy versenyem, ami annyira nem jött össze, de ettől eltekintünk – utalt nevetve a kolozsvári fordulóra Liszka. – A budapesti pályát legfőképp az teszi különlegessé, hogy sok ezer magyar ember van körülötte. Persze, a nyomvonalnak is vannak egyedi elemei, de legfőképp a közönség miatt érdekes.”

Liszka szerint jól sikerült a budapesti Superenduro-pálya, Zsigovits úgy véli, megvan az egyensúly

Megvan a MotoGP és a Forma–1 közös hétvégéjének helyszíne?

0

Értesülések szerint a texasi Circuit of the Americas tulajdonosa bejelentkezett a MotoGP és a Forma–1 régóta tervezett közös hétvégéjének megtartására. A Dorna vezérigazgatója pedig nemrég elárulta, továbbra is gondolkoznak egy ilyen esemény megrendezésén.

Az autó-motorsport két legnagyobb érdeklődésre számot tartó sorozatának, a Forma–1-nek és a MotoGP-nek a vezetői régóta tervezik egy közös hétvége megrendezését. Nemrég Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója elárulta, egyáltalán nem felejtették el ezt az ötletet.

Egy hétvégén a MotoGP és az F1 futama? – a két vezér ezen dolgozik

„Már nagyon régóta gondolkozunk ezen Stefano Domenicalival [a Forma–1 ügyvezető igazgatója – a szerk.], akivel hosszú évek óta rendkívül jó kapcsolatom van – idézi Ezpeletát a Marca. – Ez nem egy egyszerűen megvalósítható dolog, de nem tudjuk kiverni a fejünkből. Amennyiben lehetőség nyílik rá, akkor meg fogjuk csinálni.”

A döntéshozók részéről tehát megvan az akarat egy ilyen hétvége összehozására. Az viszont sokáig teljes homályba burkolózott, hogy melyik helyszínt jelölhetik ki erre a célra. Azonban nemrég a portugál Motorsport értesülései szerint az austini Circuit of the Americas (COTA) pályát tulajdonló és fenntartó cég (a Circuit of the Americas LLC.) felajánlotta, hogy tartsák náluk ezt a különleges fordulót.

A COTA abból a szempontból mindenképpen megfelelő lenne erre a célra, hogy jelenleg mindkét sorozat naptárában szerepel, tehát lényegében csak a két versenyt kellene egy hétvégére kiírni. Az üzleti szempontok mellett a döntésnél az is fontos tényező lehet, hogy ezen a pályán valószínűleg nem lenne szükség további a biztonságot növelő beruházásokra. Egyébként az amerikai pálya mellett a Red Bull Ring (Ausztria), Silverstone (Egyesült Királyság) és Loszaíl (Katar) helye tűnik hosszú távon biztosnak mindkét széria kalendáriumában.

Van egy ötödik pálya is, amelyet 2024-ben mind a MotoGP,  mind a Forma–1 meg fog látogatni, mégpedig a Circuit de Barcelona-Catalunya. Azonban az elmúlt időszak történései alapján úgy fest, hogy ez a betoncsík kiszorul az F1 naptárából. Nemrég ugyanis bejelentették, hogy 2026-tól egy új, madridi helyszínre költözik a sorozat Spanyol Nagydíja.

Klasszikus helyszíntől szabadul meg az F1 egy újabb utcai pálya kedvéért

Korábban az is felmerült, hogy a madridi félig állandó, félig ideiglenes utcai pálya lenne a közös hétvége színhelye, bár Ezpeleta akkor azt mondta, nem biztos benne, hogy egy ilyen helyszínre el lehetne vinni a MotoGP-t. Kiemelte, hogy nehéz lenne megfelelően széles bukótereket kialakítani ilyen körülmények között.

Rossi újra a pályán – másodpercekkel elmaradt a legjobbaktól (videó)

0

A portimãói Superbike-teszten Valentino Rossi is motorra ült, viszont nem tudta tartani a lépést a legjobb időket futó pilótákkal.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, „külsősök” is pályára gurultak Portimãóban a Superbike-világbajnokság mezőnyének megrendezett teszt első napján, hétfőn. Többen közülük a keddi gyakorláson is részt vesznek, ám voltak olyanok is, akik megelégedtek ennyivel. Közéjük tartozik Luca Marini mellett Valentino Rossi is.

Idén először gurult pályára Marc Márquez, Rossi is a motorra ült (képek)

A Doktor annyiban kilógott a gyorsaságimotoros-világbajnokságot képviselő különítményből, hogy ő a többséggel ellentétben nem egy Ducati, hanem egy Yamaha hátán lovagolta meg a portugál pálya „hullámait”. Rossinak a japán gyártó márkanagyköveteként valószínűleg nem igazán lehetett volna más választása.

Rossi a tőle elválaszthatatlan Yamaha R1 GYTR VR46 Tribute motorral vágott neki a tesztnek. Ezt a gépet még 2021-ben kapta ajándékba a gyártótól, amelynél így akarták megköszönni a hozzájárulását a márka jó hírének növeléséhez.

A Yamahánál az ajándéknak szánt motort – amelynek alapját a Superbike-világbajnokságon is megtalálható YZF-R1 képezte – a GYTR-katalógusban (Genuine Yamaha Technology Racing: „kiegészítők a versenyzés és a teljesítmény szerelmeseinek”) megtalálható legjobb alkatrészekkel szerelték fel. Ez többek között Öhlin-felfüggesztést és REX 140 Marelli ECU vezérlőegységet jelent.

A Yamaha a motor festését a legendás tervezőre, Aldo Drudira bízta. Az olasz designer nevéhez kötődik Rossi korábbi sisakjai mellett a VR46 idei arculata is.

Hétfőn a „külsős” pilóták közül Francesco Bagnaia motorozta a legjobb időt (1:43.090), bár a két Márquez nem szereltetett fel mérőeszközt, így az ő eredményeik nem kerültek nyilvánosságra. Egyébként a nap leggyorsabbja az előző héten is villogó Nicolò Bulega volt (1:39.913), viszont Toprak Razgatlıoğlu nagyon közel tudott hozzá kerülni (1:40.007).

A Yamahát hárman képviselték a „külsősök” csoportjában, Rossi mellett az Akadémiáját  képviselő Moto2-es pilóta, Celestino Vietti, és a VR46-hoz nemrég edzőként és videóelemzőként csatlakozó Andrea Migno is az R1-et választotta. Közülük Viettinek volt a legjobb a tempója (1:43.713), míg a kilencszeres világbajnok a második (1.44.703), Migno pedig a harmadik (1:45.026) „helyre” ért oda. Így elmondható róluk, ahogyan az összes többi beugróról is, hogy nem igazán tudták felvenni a versenyt a Superbike-világbajnokság élmenőivel.

Egyenmotorokra lenne szükség a Moto2-ben és Moto3-ban? – a veterán csapatfőnök így gondolja

0

Livio Suppo úgy véli, hogy a Moto2-nek és a Moto3-nak radikális változásokra lenne szüksége. Az olasz szakember többek között csökkentené a futamok számát, illetve egyenmotorokat vezetne be ebben a két kategóriában.

Livio Suppo idén új szerepben próbálja ki magát, a Moto2-ben induló Italtrans Racing Team külső tanácsadójaként fog tevékenykedni. Az olasz alakulat az előző hétvégén mutatta be, hogy Diogo Moreira és Dennis Foggia gépei hogyan festenek majd az idény során. A Suzuki MotoGP-istállójának korábbi csapatfőnöke ezen az eseményen árulta el, hogy szerinte hogyan kellene átalakulnia a gyorsaságimotoros-világbajnokság két kisebb kategóriájának.

Kiderült, mi volt a Suzuki sikereinek a titka, amelyből a Honda és a Yamaha is tanulhat

„Úgy gondolom, hogy a Moto2-nek és a Moto3-nak változásokra lenne szüksége – idézi Suppót a GPOne.com. – Először is felül kellene vizsgálni a bemelegítő edzés eltörlését, mivel sok új pilóta van a sorozatban, szóval ezzel nem értek egyet. Továbbá egyértelműen túl sok versenyt tartalmaz a naptár, ráadásul ezeknek a felét Európán kívül rendezik meg. A logisztikai költségek így hatalmas terhet jelentenek a csapatoknak, különösen a kicsiknek.”

„Ezenkívül úgy vélem, hogy tényleges egyenmotorokra lenne szükség. Ha én lennék a döntéshozók helyében, ebbe az irányba indulnék el. Nincs értelme tovább hajszolni a teljesítménynövekedést, mivel véleményem szerint egy két másodperccel lassabb, de feleannyiba kerülő motor jobb lenne. Ezzel ráadásul a pilótákat is jobb helyzetbe hoznánk, mivel a tehetségek könnyebben kitűnhetnének. Most ehelyett azt nézzük, hogy az olaszok és a spanyolok csatáznak egymással. Szeretném, ha újra olyan [szoros] lenne a bajnokság, mint 2011-ben, amikor [Stefan] Bradl nyert. Véleményem szerint felül kell vizsgálni a mostani dinamikákat, hogy újraindítsuk ezt a sorozatot.”

A Moto2-ben jelenleg a motorblokk van egységesítve, minden csapatnak egy 765 köbcentis Triumph erőforrást kell beszerelnie a gépébe, amelynek vázát viszont ők választhatják ki. A döntési lehetőség azonban nem jelenti azt, hogy sokféle konstrukció honosodott volna meg, gyártóként jelenleg csak a Boscoscuro, a Forward és a kalandos történetű Kalex van jelen. Viszont amellett sem szabad elmenni, hogy ezen márkák között hatalmas egyenlőtlenség van, már ami az ügyfeleik számát illeti, hiszen a mezőny túlnyomó többsége a Kalex alkatrészeire épít (a Boscoscuro négy, a Forward pedig két egységgel képviselteti magát, a maradék huszonnégy mind a Kalexhez tartozik).

Biaggi egykori főnöke mentette meg a gyorsaságimotoros-vb jelenlegi legdominánsabb gyártóját

Vannak azonban olyan sorozatok, amelyek valódi egyenmotort használnak. Ilyen az egyik legfontosabb utánpótlás-nevelő széria, a Red Bull Rookies Cup, amelynek futamain minden pilóta egy KTM RC250RBR-en ül. Az idén debütáló női gyorsaságimotoros-világbajnokságon pedig a Yamaha YZF-R7 fogja betölteni ezt a szerepet.

A Moto2 új gumibeszállítót kapott az idei évre, a Dunlop helyét a Pirelli veszi át. Suppo szerint ez egy előremutató lépés a sorozat szempontjából. „Azt hiszem, hogy az új gumigyártó jót fog tenni a bajnokságnak. Az a véleményem, hogy a Pirelli érkezésével bizonyos [nyomás] értékek megváltoznak majd, és ezért a pilótáknak több lehetőségük lesz különböző gumikezelési stratégiák használatára.”

Razgatlıoğlu nem hisz Bautistának, szerinte nem a sérülése miatt teljesített rosszabbul

Toprak Razgatlıoğlu szerint Álvaro Bautista nem a sérülései vagy a motorjára felrakott hét kilogrammnyi ballaszt miatt nyújtott önmagához képest gyenge teljesítményt a jerezi teszten. A török pilóta úgy véli, Bautista csak altat, hogy csökkentse a rá nehezedő nyomást.

Az előző héten egy kétnapos tesztet rendeztek a Superbike-világbajnokság mezőnyének. Sokak meglepetésére a címvédő Álvaro Bautista végig küszködött a jerezi gyakorláson, az első nap a tizedik, a másodikon pedig csak a tizenhatodik legjobb időt tudta motorozni. Bautista elmondta, hogy a gyenge teljesítménye egy tavaly elszenvedett sérülésének köszönhető, amelyből még nem épült fel teljesen. A kétszeres bajnok egyik legnagyobb riválisa, Toprak Razgatlıoğlu azonban nem hiszi, hogy ez állna a háttérben.

Bautista még mindig fájdalmakkal küzd, csak remélni tudja, hogy a szezonra „jobb lesz a helyzet”

„Nem hiszek Álvarónak. Szerintem egyszerűen még nem akarja annyira nyomni, amit én teljesen megértek – nyilatkozta Razgatlıoğlu a sorozat honlapjának. – Nézzétek meg [Andrea] Iannonét, aki négy évig nem motorozott versenyszerűen, hogy milyen időkre képes azzal a Ducatival. Mind ismerjük Álvaro Bautistát, tudjuk, hogy mennyire gyors volt korábban ezen a pályán.”

A Superbike-világbajnokság idei szezonjára bevezettek egy új szabályt, amelynek következtében Bautistának hét kilogrammnyi ballasztot kell majd magával cipelnie a futamokon. A jerezi tesztre a Ducati már a felsúlyozott Panigaléval érkezett, hogy a versenyzőjük elkezdhessen ismerkedni vele. A spanyol pilóta elmondta, hogy „sokkal rosszabb így vezetni a motort”, leginkább a megnövekedett tehetetlenség miatt. Razgatlıoğlu viszont úgy véli, vetélytársa ezt a problémát is szándékosan felnagyítja.

„Egyszerűen szerette volna csökkenteni a rá nehezedő nyomást, amikor azt mondta, hogy »a felsúlyozás miatt nem valami egyszerű vezetni a motort«, aztán meg csak ezt akarta demonstrálni. Én nem hiszek neki, szerintem csak megvárja a szezon kezdetét [a jó teljesítménnyel]. Nem hiszem, hogy ez a hét kiló olyan nagy változást jelentene. Rendben, talán nem fog annyira jól menni, mint korábban, azt mindenki megérzi, ha egy kicsit nehezebb lett a motorja. Viszont nem kellene annyira lelassulnia emiatt, hogy csak ilyen időket tudjon futni. Majd meglátjuk, hogyan fog teljesíteni a következő teszten, vagy az első versenyhétvégén.

Valamelyest Razgatlıoğlu véleményét igazolja a jerezi teszt végeredménye, hiszen a gyakorláson Nicolò Bulega bizonyult a leggyorsabbnak. Az újonc Bautistához hasonlóan az Aruba.it Racing, vagyis a gyári Ducati istállójának pilótája, tehát elméletileg ugyanolyan, vagy legalábbis nagyon hasonló a motorjuk. Bulega három kilóval nehezebb csapattársánál, tehát az említett szabály szerint (és amennyiben kettejük felszerelésének azonos a súlya) az ő gépére is jelentős mennyiségű, öt és fél kilogrammnyi ballasztot kellett feltennie a bolognaiaknak.

Meglepő eredmény a Superbike-vb jerezi tesztjén, a küszködő Bautista újonc csapattársa zárt az élen

Ne gyűlölködj, miközben a féktávot bámulod! – a Quartararo- és a Martín-eset margójára

0

Nyakunkon a 2024-es MotoGP-szezon, a hangulat pedig lassan a tetőfokára hág. Úgy tűnik, lesz izgalom bőven, még akkor is, ha csak a pályán látottakra koncentrálunk. A hangulatkeltés ezzel szemben már decemberben is szembetűnő volt, kevésbé sportszakmai szempontból.

Azonban úgy vélem, amennyiben hangtalanul elmegyünk mellette, csatlakozva ezzel az egyéb médiumok fő csapásvonalához, hibát követünk el, hiszen hiába elcsépelt, mégis igaz a mondás: Vétkesek közt cinkos, aki néma.

A téma érzékeny, jól tudom, nincs is ezzel gond. Sőt, azzal sem, hogy megannyian talán elítélik majd alábbi gondolatokat, mások meg úgy vélik, semmi szükség hergelésre, semmi szükség szításra, elég csak emelt fővel továbbhaladni. Én ezzel szemben soha nem hittem a „haladjunk, kérem, nincs itt semmi látnivaló” hangulatú felszólalásokban, ezért akadnak még társadalmi dolgok, amelyek mellett nem szeretnék elmenni.

A MotoGP egy csodálatos sport, szögezzük le, a motorsport szintén, és úgy vélem, sokszor képes az egyik legbefogadóbb közeggé válni. Többen viszont úgy vélik, ennek vannak feltételei, és ezen a ponton már egyet nem értések sokaságába botlunk. Alapvető kérdés, hogy maszkulin, vagy sem? Egyesek úgy gondolják, nagyon is, de ha a múltba tekintünk, többen mégis azt vallják, az egyenlőség pont annyira fontos, mint az élet bármely más területén. És bár valóban férfiak űzik többen, időről időre mégis voltak olyan lányok, akik nemcsak megpróbálkoztak vele, hanem kiemelkedőt alkottak. A modern kori motorversenyzés talán első, igazán úttörő és kiemelkedő női harcosa a finn Taru Rinne volt, akinek karrierjét tényszerűen Bernie Ecclestone tette tönkre. Anno a sorozat a brit üzletemberhez tartozott a Forma–1 mellett, ő pedig úgy döntött, a motorversenyzésben semmi szükség sikeres nőkre. Ez a fajta beteges hozzáállás pedig igencsak megbélyegezte a sportot. Talán ezért is bírt kiemelkedő jelentőséggel, amikor sok-sok éves kitartó küzdelmet követően Ana Carrasco 2018-ban világbajnok lett a Supersport 300-as kategóriában, és ezzel történelmet írt.

Ezek után pedig már senki nem állíthatta, hogy a lányok kevésbé rátermettek két keréken, mint a fiúk. Ez a változás pedig jelentősen segített a sport társadalmi megítélésének, és úgy vélem, azok is elfogadóbbá váltak a motorsportokkal kapcsolatban, akik előtte kizárólag egy magamutogató, szexista sportnak gondolták, amelyre csak a férfiak hivatottak. Az elmúlt öt évben, ha további előrelépések nem is történtek, mégis sikerült kivívni a kétkerekű technikai sportoknak némi elismerést, és elfogadást a társadalomban, amely által a lakossági népszerűség is stabilizálódott.

Homofóbiával vádolják Martínt, miután sértő kifejezést használt egy műsorban

Ezek után pedig különösen szerencsétlen, amikor egy-egy versenyző minderre fittyet hányva erősen megkérdőjelezhető jelzőket használ, és szenvtelen jelzőkkel illeti versenyzőtársait. Nyilván tudják, hogy Jorge Martín tavaly év végi nyilatkozatára gondolok, amelyet a spanyol tévének adott, és egyszerűen leb*zizta a mezőny végén kullogókat. Tény, azóta ezért bocsánatot kért, és állítja, hogy a spanyol nyelvezetben az általa használt szó többféle jelentéssel bír, egyébként hétköznapi, de elismerte, hogy helytelen cselekedet volt. Ezzel szemben mégsem állt ki senki a kijelentés ellen, a Dorna részéről dorgálást nem kapott, de még egy sajtóközlemény sem érkezett, sem a promóter, sem a csapata részéről, melyben az esettől elhatárolódnak.

Aleix Espargaró megvédte a homofóbiával vádolt Martínt, egy szakíró még a kitiltást is bevállalná

Ezen a ponton sokan még úgy vélték, felesleges lett volna jobban felfújni az ügyet, és még tovább hergelni a népet, így a kedélyek csillapodtak. Ami viszont ezután történt az ünnepi időszakban, amellett szó nélkül elmenni már tényleg nem lehet.

Fabio Quartararo még karácsony idején posztolt egy fotót a közösségi médiában, amelyen barátjával, Ethan Doux-val, a francia Doux ékszerészház és egykori órakészítő manufaktúra egyik sarjával látható, egy felhőtlen pillanatban. Ahogy arról mi is beszámoltunk, a kép megjelenését követően felrobbant a világháló, a francia motorversenyzőt végtelen homofób támadások érték, és gúnyt űztek belőle. A dömping vége az lett, hogy az egykori világbajnok eltávolította a fotót az X-ről, az Instagramon pedig tiltotta a hozzászólásokat. Ezzel szemben, míg Martin kétértelmű megjegyzéseit nagyjából mindenki kimagyarázni próbálta, Mat Oxley és Simon Patterson újságírókon kívül, addig Quartararo védelmére senki nem sietett, az előbb említett két nevet leszámítva. Persze a közösségi médiában néhányan utaltak arra, hogy a francia mellett állnak, és szimpátiájukat fejezték ki, de újfent egyetlen hivatalos közleményt nem kaptunk sem a promóter, sem a Yamaha részéről, amelyben elítélnék mind a rasszizmust, mind a homofóbiát.

Ez pedig elfogadhatatlan. Igen, a világ szerencsére megváltozott annyira, hogy az elfogadás sokkal nagyobb jelentőséggel bírjon, mint korábban, mint eddig bármikor, és szerencsére némely társadalom eljutott intelligenciában arra a szintre, amelyben elfogadja azt is, a boldogság mindenkinek jár, és mindenki azt szeret, akit akar. Sajnálatos, hogy a sokunk által imádott sport, a MotoGP ezek szerint erre a szintre még nem jutott el. Hiszen mind nemtől, mind nemi identitástól független egy adott versenyző sikeressége. Hiszem, hogy a megfelelő kiállással, elhatárolódással, és a gyűlölködés megvetésével a sportot körülölelő rajongók is elfogadóbbá válnának, és megértenék, hogy nem attól menő, belevaló egy sport, ha szexista és homofób.

Gyűlölködő hozzászólások árasztották el Quartararo oldalát, törölte a karácsonykor közzétett képét

És szerencsére az sem feltétel, hogy kizárólag maszkulin jellemek lehetnek sikeresek a technikai sportokban, így talán jó lenne elengedni ezen balga kliséket a felvilágosultnak nevezett huszonegyedik században.

Valójában ahhoz sincs túl sok közünk, ki, kit szeret, ahhoz meg pláne, hogy ellenkező vagy azonos neműt. És azt hiszem, nem túlzás azt állítani: ez nem vita tárgya.

Még 2019-ben viszonylag nagy port kavart a legendás F1-es újságíró és egykori sajtófőnök brit Matt Bishop Racing Pride elnevezésű kezdeményezése, mely mozgalom kiáll az LMBTQ-jogok mellett, és az volt a célkitűzése, hogy mindezt elfogadottá tegye a motorsporton belül. Bishop nyíltan meleg, és sajnos számos támadás érte emiatt az elmúlt években, akár a paddockban, akár a paddockon kívül, ezért is indította el a mozgalmat. Sebastian Vettel és Lewis Hamilton volt a két legnagyobb név, aki azonnal csatlakozott a mozgalomhoz, így amikor megjelentek szivárványos sisakjaiban, szintén számos támadás és kritika érte őket. A 2019-es évben végül mind a sport, mind a rajongók hozzászoktak a látványhoz, és kénytelenek voltak elfogadni, hogy a téma fontos. Ugyanakkor az elfogadás még csak csírájában sem volt fellelhető, de az elmúlt évek folyamatos munkájának köszönhetően az F1-en belül sokat javult a helyzet, állítja ezt mind Bishop, mind a sportban járatos és otthonosan mozgó munkatársak. Tény az is, hogy az elmúlt négy évben tovább növekedett a Forma–1 népszerűsége, amely a marketingszakemberek szerint nagyban köszönhető volt a bátor kiállásnak a homofóbia és a gyűlölködő magatartás ellen. Ezen cselekmények mentén pedig teljesen egyértelmű, hogy a MotoGP-ben is illendő volna megfogalmazni, melyek azok a társadalmi kérdések, amelyek mellett kiáll, és melyek azok, amelyek mellett némán elsunnyog. Bár hiszem, hogy a sunnyogás még soha nem vezetett eredményre, ezt a történelem is bizonyítja.

Persze sokan hajlamosak vagyunk legyinteni a fenti témákra, de azt hiszem, megérett a társadalom arra, hogy ne menjünk el mellettük szó nélkül. Ezen a ponton talán többen felhorkannak az otthon melegéből azt skandálva, hogy neki is vannak meleg barátai, de ha jobban belegondolunk, ez a tény aligha nyilvános bárki számára. Mert a társadalmi normák szerint ez még mindig zsigeri támadásra sarkall, és elítélendő. Ami, mondanom sem kell, a sötét középkort idézi.

S hogy reprezentáljam a jelent, megpróbálom érzékeltetni a kort, amelyben élünk, egy saját tapasztalat alapján. Nemrég vásároltam egy áruházban néhány bevásárlószatyrot, melyek szivárvány színűek. Természetesen ismerem a jelentését, pont emiatt tettem. Néhány napja a szatyorral bevásárolni indultam, utána pedig Buda egyik felkapott kávézójában találkoztam egy brit barátommal. A találkozó végeztével kifelé sétáltunk, az utcára érve pedig egy csoport sikkesen öltözött társaságba botlottunk, melyet férfiak és nők alkottak vegyesen. Miközben a barátom hevesen helyeselt, az egyik férfi úgy érezte, cselekednie kell, és a következő pillanatban ezt a mondatot sikerült kipréselnie magából: „Yeah, yeah, meg a szivárványos szatyor, hülye b*zik.” Szóval itt tartunk most, 2024-ben, egy elvileg felvilágosultnak mondott korban és időben. Pontosan ezért tartottam fontosnak megírni a fenti véleménycikket, és állást foglalni abban a témában, amelyet mindenki inkább csak kerülget. További szép napot…

Rangos nemzetközi sorozatban indul a Spanyolországban is szépen helytálló magyar pilóta

0

Kecskés Bence bejelentette, hogy a JuniorGP Stock 600-as kategóriájában indul az idei szezonban. A 17 éves versenyző annál a csapatnál fog versenyezni, ahol tavaly már egy sikeres futamot teljesített a sorozatban.

Újabb magyar gyorsasági motoros lépett szintet. Kecskés Bence a saját Facebook-oldalán közölte a hírt, hogy a tavalyi szabadkártyás szereplése után ezúttal már egy teljes szezonon át lehetőséget kap a JuniorGP Stock 600-as kategóriájában. A budapesti születésű versenyző annál az istállónál kap ülést, ahol már tavaly is helytállt.

2023-ban Aragónban állhatott rajthoz, és rögtön összejött a pontszerzés. Az időmérős eredménye alapján a huszonkettedik helyről rajtolt, onnan azonban jelentősen felzárkózott, és végül a tizenharmadik pozícióban ért célba. Ennek köszönhetően 3 egységgel gazdagodott, és olyan riválist is megelőzött a tabellán, aki több hétvégén is szóhoz jutott.

Kecskés akkor az Mdr Competición színeiben szerepelt, és érte el ezt az eredményt. A csapat pedig ennek is köszönhetően a 2024-es évre a teljes szezonra megadta neki a lehetőséget. A bajnokság április 21-én, az olaszországi Motor Valley-n rajtol, és november 24-én ér véget Valenciában. A kettő között két portugáliai és további három spanyolországi helyszínre látogat el a mezőny.

Kecskés tavalyi szezonja a JuniorGP-ben való szereplését leszámítva is kifejezetten jól sikerült. A magyar bajnokság 600 Open kategóriájában az öt futamból háromszor indult, és mindhármat megnyerte. Mivel ebből csak kettőt értékeltek, így összesen 50 pontot gyűjtött, aminek következtében a második Molnár Gergővel holtversenyben harmadikként zárt az összetettben.

Emellett a Spanyol Kupa Supersport 600-as géposztályában is részt vett, ahol rendkívül kiegyensúlyozott teljesítményének és jó néhány ellenfél csonka szezonjának köszönhetően szintén harmadik lett. Dobogóra ugyan egyszer sem állt, de három negyedik és egy hetedik helyének köszönhetően ő gyűjtötte a legtöbb pontot az első két pozíciót mind a négy futamon kisajátító páros mögött.

Közzétették a magyar endurobajnokság idei versenynaptárának tervezetét

0

A Magyar Motorsport Szövetség nyilvánosságra hozta az idei endurobajnokság versenynaptárának tervezetét. A közleményben hozzátették, hogy további helyszínek állnak egyeztetés alatt, és az egyik időpont még „gazdátlan”, vagyis a naptár semmiképpen sem tekinthető véglegesnek.

Nyilvánosságra került a magyar endurobajnokság 2024-es kiírásának versenynaptár-tervezete. Mindezt a Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) tette közzé saját Facebook-oldalán. Ahogyan arra a bejegyzés is kitér, mindez nem végleges, hiszen több helyszínnel is egyeztetnek, és a július első hétvégéjén rendezendő forduló esetében még nem dőlt el, hogy hol rendezik.

Ami biztosnak tűnik, hogy a bajnokság április 6-án, a szanki endurokrosszversennyel kezdődik, és október 26-án, Piliscséven ér véget, ahol szintén az endurokrossz szakágban mérik össze tudásukat a felek. Jelen állás szerint összesen kilenc fordulót tartanak, amelyből öt endurokrossz, a maradék négy pedig enduro lesz.

A magyar endurobajnokság 2024-es versenynaptárának tervezete