back to top
2025. július 06. 19:20
Kezdőlap Blog Oldal 328

Marc Márquez küszködött, Martín dominált – lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének első napja

0

A MotoGP sepangi tesztjének első napján Jorge Martín futotta a legjobb időt, miközben Marc Márquez technikai problémákkal küszködött, Raúl Fernández pedig egy ijesztő balesetet szenvedett el.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, egy hiányzóval indult a MotoGP sepangi tesztje, Franco Morbidelli az előző héten elszenvedett balesete miatt nem kapta meg a részvételhez szükséges orvosi engedélyt. Morbidelli helyett Michele Pirro, a Ducati tesztpilótája ült fel a motorra, rajta kívül az állandó versenyzők és Cal Crutchlow, a Yamaha tesztpilótája gurult pályára kedden.

Morbidelli nélkül indult el a MotoGP sepangi tesztje

Alig tíz perccel a bokszutca kinyitása után már elő is került a piros zászló, mivel Francesco Bagnaia és Raúl Fernández egymástól függetlenül buktak a 11-es kanyarban, utóbbi ráadásul egy highside-ot is bemutatott. Fernándezt ezt követően elvitték kivizsgálásra a pálya orvosi központjába, ahol szerencsére mindent rendben találtak nála. Később még további esések borzolták a kedélyeket, többek között Augusto Fernández, Nakagami Takaaki, Miguel Oliveira, Álex Márquez, Jack Miller és Marco Bezzecchi is közelebbi ismertséget kötött a sepangi talajjal, de szerencsére később mindegyikük vissza tudott ülni a motorra. Az idősebb Márquez tesztje más szempontból is rosszul alakult, hiszen első nekifutásra alig négy kanyar megtétele után megállt alatta a Ducati, és a technikai problémák a későbbiekben sem kerülték el.

Ami az eredményeket illeti, a leggyorsabb pilóta személye senkinek sem okozhatott meglepetést, hiszen a tavalyi bajnoki második, Jorge Martín futotta a teszt legjobb idejét (1:57.951). Martín már a második órában az élre állt, a harmadik órában pedig már teljesítette is azt a kört, amelynek köszönhetően végül ő zárt az élen. Ezzel a spanyol pilóta volt az egyetlen, aki be tudott kerülni 1:58 alá. Ez az idő ráadásul nem is volt olyan messze Bagnaia tavalyi pályacsúcsától (1:57.491), a shakedown legjobbját, amelyet Pedro Acosta futott, pedig már meg is előzte (1:58.189).

A harmadik órában futotta a leggyorsabb körét Acosta (1:58.220) és Fabio Di Giannantonio (1.58.325) is, és így ők ketten tudtak a legközelebb zárkózni Martínhoz. Sokáig úgy tűnt, hogy ezzel kialakult a végeredmény, már ami a legjobbakat illeti, de aztán az utolsó előtti órában Fabio Quartararo megvillantotta az oroszlánkörmeit, és felugrott a harmadik helyre (1:58.228). Rajta kívül egyébként csak Johann Zarco tudott javítani a délutáni etap során, aki végül tizedikként zárt (1.58.670).

A sepangi MotoGP-teszt első napjának végeredménye

Marc Márquez utálja, hogy a MotoGP egyre jobban hasonlít a Forma–1-re

0

Nem tetszik Marc Márqueznek, hogy a MotoGP az aerodinamikai fejlesztések szempontjából egyre inkább elkezdett a Forma–1-re hasonlítani. Az ezzel egyetértő Ben Spies szerint a királykategória motorjai manapság már úgy néznek ki, mint a repülőgépek.

Napjaink MotoGP-jében az egyik legfontosabb fejlesztési terület az aerodinamika. A Ducati jelenlegi fölénye részben annak köszönhető, hogy a bolognaiak Gigi Dall’Igna vezetésével mindenkinél előbb ismerték fel ennek a jelentőségét. Vannak azonban olyanok, akik szerint ez az irány rosszat tesz a sorozatnak. Közéjük tartozik Marc Márquez is, aki nemrég elég kemény szavakkal fejezte ki a nemtetszését ezzel kapcsolatban.

Tényleg csak a csillagos ég szabhat határt az aero csomagok további fejlesztéseinek?

„Láttam a fotókat, amelyek a shakedownon készültek, és azok alapján azt mondom, hogy már tényleg a Forma–1 felé haladunk. Nem titok, hogy utálom az ilyen fejlesztéseket – idézi Márquezt a SPEEDWEEK.com. – Azonban a szabályok ezt lehetővé teszik, és a csapatok élnek is ezzel a lehetőséggel. Viszont még ha nem is tetszik, akkor is alkalmazkodnom kell ehhez.”

„Azt gondolom, hogy emiatt a nézőket is veszteség éri, mivel mostanában a korábbinál sokkal kevesebb előzést lehet látni. Szerintem mind egyetérthetünk abban, hogy jobb volt a műsor az aero elterjedése előtt. A versenyekre kilátogatók nem fogják észrevenni, hogy a szárnyaknak köszönhetően három tizeddel gyorsabbak vagyunk az előző évekhez képest.”

Azonban Márquez látásmódját valóban nem osztják a csapatok, hiszen a shakedownon a Honda és az Aprilia mellett a KTM és a Ducati is új aerodinamikai megoldásokkal kísérletezett. Velük ellentétben viszont Ben Spies, korábbi MotoGP-pilóta és egyszeres Superbike-világbajnok, egyetért a spanyol versenyzővel.

Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére

„Nagyon király lenne, ha a MotoGP-gépek elkezdenének egyre inkább motorokra, és egyre kevésbé repülőgépekre hasonlítani – olvasható Spies X-oldalán. – Gyerünk, MotoGP, hagyjátok, hogy újra a pilóták jelentsék a különbséget! Engedjétek meg a gyártóknak, hogy kevesebb pénzt kelljen elpazarolniuk olyasmire, amit úgysem tudnak átforgatni az utcai közlekedésbe!”

A magyar idő szerint kedd hajnalban, Sepangban kezdődött kollektív teszten valószínűleg megint láthatunk új szárnyelemeket a motorokon, akár Márquez Ducatiján is. A nyolcszoros világbajnok elárulta, hogy csapatával mire fognak koncentrálni, illetve szerinte mi a legfontosabb feladatuk a most következő három nap során.

„A lábtartók és a kormány beállításával fogjuk indítani, mivel Valenciában még éppen csak felültem a motorra. Amint megtaláltam a tökéletes pozíciót, kezdhetünk majd olyan beállításokat keresni, amelyek fekszenek a vezetési stílusomnak. Az elején megint azzal a szabványos beállítással fogok menni, amely hasonlít [Francesco] Bagnaiáéra vagy [Jorge] Martínéra, aztán pedig ezzel kezdünk majd el játszani. A legfontosabb feladatunk, hogy az új versenymérnökömnek és nekem meg kell találnunk a közös nyelvet.”

Marc Márquez úgy tekint Bagnaiáékra, ahogyan korábban őt kezelték

Márquez ezenkívül arról is beszámolt, hogy „eléggé nyugodtan” várja a szezon kezdetét. Ennek az lehet az egyik oka, hogy elmondása szerint „biztosan jobb állapotban” van, mint tavaly ilyenkor. Az is kiderült, hogy a télen nem voltak „nagyobb problémái”, az ekkor elvégzett műtétje pedig szerinte csak egy „kis dolog”. Hozzátette, azért várja különösen a sepangi tesztet, mert annyira nem fekszik neki az a pálya – ellentétben a valenciaival –, így nagyon kíváncsi rá, hogy milyen teljesítményre lesz ott képes a Ducatival.

Morbidelli nélkül indult el a MotoGP sepangi tesztje

0

Franco Morbidelli nincs ott a sepangi teszt első napján, helyette a Ducati tesztpilótája, Michele Pirro vezet. Sajtóértesülések szerint a 29 éves versenyző legfeljebb csütörtökön ülhet motorra Malajziában.

A múlt heti shakedown után ezen a héten már kollektív tesztet rendeznek a MotoGP-ben a sepangi pályán. Az esemény kedden, azaz ma kezdődött, magyar idő szerint hajnali 3 órakor. Cikkünk írásának pillanatában Jorge Martín 1:57.951 másodperccel áll az élen, 269 ezreddel megelőzve Pedro Acostát, a Pramacnál azonban mégsem lehetnek boldogok.

A tavalyi világbajnokság második helyezettjének csapattársa, Franco Morbidelli ugyanis nincs ott a pályán. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a háromszoros királykategóriás futamgyőztes egy héttel ezelőtt ijesztő balesetet szenvedett, amikor a Ducati többi pilótájához hasonlóan részt vett a Superbike-vb portimãói tesztjén. A Yamahától szerződtetett versenyző a 7-8-as kanyarban bukott.

Morbidelli bukott, kórházba vitték, miután Márquezék segítettek neki

Ezután ájultan derült el a földön, majd a mentőcsapat megérkezéséig Marc és Álex Márquez segítettek neki. Morbidellit aztán kórházba szállították, ahol ugyan elővigyázatosságból bent tartották éjszakára, de úgy tűnt, hogy az esetnek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, és nincs ok az igazán nagy aggodalomra.

„Láttuk, hogy ájultan fekszik” – ijesztő részleteket árult el Marc Márquez Morbidelli bukásáról

Vasárnap azonban jött a hír, hogy elhalasztották annak az eldöntését, hogy Morbidelli részt vehet-e a sepangi teszten. Az orvosi csapat állítólag pont a hosszú repülőutaktól féltette az olasz versenyzőt, ám ennek ellenére állítólag ott van a helyszínen. Pályára viszont egyelőre nem ment, helyette a Ducati tesztpilótája, Michele Pirro vezeti a Pramac másik motorját.

Folytatódik Morbidelli drámája: a portimãói bukása miatt lemaradhat a sepangi tesztről

Hétfői sajtóinformációk szerint egyébként Morbidellit aznap megvizsgálták, és azt javasolták neki, hogy az első két napon semmiképpen se vegyen részt a felkészülésen. Eszerint aztán szerdán ismét megnézik, hogy milyen állapotban van, és akkor dől el, hogy csütörtökön motorra ülhet, vagy teljes mértékben ki kell hagynia a MotoGP első idei kollektív tesztjét.

Akármi is lesz, a hiányzás mindenképpen rosszul jön Morbidellinek. Persze senki nem örülne neki, de neki különösen fájó, hiszen a tavalyi szezon végén gyártót váltott. Ráadásul a gyári Yamahánál mutatott teljesítménye után számára egyértelműen az a tét, hogy a következő években is tagja lehet-e a MotoGP mezőnyének, így kulcsfontosságú lett volna, hogy minél inkább kiismerje új versenygépét.

A sérülten versenyző Szőke elárulta, melyik akadály volt a „mumusa” a budapesti pályán

0

Szőke Márk a Superenduro GP of Hungary után lapunknak elárulta, sérülten állt rajthoz a budapesti fordulóban, és emellett azt is elmondta, hogy melyik akadály jelentette neki a legnagyobb nehézséget.

Szombaton került sor a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulójára, a Superenduro GP of Hungaryre. Az elitnek számító Prestige-kategória futamain ezúttal csak egy magyar pilóta, Szőke Márk indult, mivel Zsigovits Norbert korábban egy szerencsétlen balesetben eltörte az ujját, és a közönség legnagyobb bánatára nem tudott időben felépülni. Szőke végül egy tizedik és két tizenegyedik helyezéssel zárta az estét, amelynek végén a P1Race.hu-nak értékelt.

Liszka a hajrában bukta el az utolsó futam dobogóját, Bolt sérülten is letarolta a mezőnyt Budapesten

„Nagyon tetszett, hogy az időmérőkön és a szabadedzéseken elég jó köridőket mentem, közel tudtam kerülni az elejéhez. Kimondottan örültem annak, hogy az időmérőkön öt vagy hat másodperccel jobb időket tudtam motorozni annál, amilyeneket tavaly mentem, amikor felrobbantottam a Papp László Sportarénát – utalt az Európa-kupa-futamon elért győzelmére. – Ez tök jó, hiszen így láthatóvá vált, hogy milyen nagy fejlődésen mentem keresztül. Ráadásul a magyarországi lehetőségek, az itthoni körülmények mellett tudtam elérni ezeket az eredményeket. Emellett kiemelném, hogy motokrossz pilótaként tudtam így teljesíteni, hiszen alig három éve csinálom ezt a sportágat.”

„Nagyon kemény volt a verseny, nem olyan, mint az Európa-kupa, amelyben tavaly indultam. Ebben a kategóriában sosincs megakadás, mindig jön valaki melletted. A Prestige tényleg az elit, ha körülnézünk mindenhol világbajnokokat meg világbajnoki helyezetteket láthatunk. Mostanra közelebb tudtam kerülni hozzájuk, hiszen csak körülbelül hat és fél másodpercet kaptam a legjobbaktól, aminek kimondottan örülök. Viszont ettől függetlenül most is, ahogyan mindig, van még hová fejlődnöm.”

„Jól felépítettem, az elején többen is voltak mögöttem – válaszolta az utolsó futam történéseit firtató kérdésre. – Csak az volt a baj, hogy volt az a [sziklás] feljáró, amelyik egy hardendurós elem volt, nagy szerepe volt rajta a tapadásnak. Na ezen jó néhányszor szétégtem, és akkor el is fáradtam, sok energiám elment. Ezt a Liszka Rolandnál is lehetett látni, ő is többször itt veszített pozíciókat, ahogyan én is. Minden pályán van egy olyan elem, ami a mumus, nekem ezen ez volt az.”

Liszka Roland szerint nem ő hibázott a budapesti dobogójába kerülő drámai tumultus során

„A második versenyen is a feljárón buktam, többen megelőztek, és így estem vissza a nyolcadik helyről. Egy ilyen eséskor annyi energia megy el, hogy utána nehéz összeszedni magadat. A Billy [Bolt] átment ott harminc százalékos erőbedobással, én meg elmentem ott kilencven százalékon, és így nagyon gyorsan fogyott az energiám másokhoz képest. Annyi energiát vitt el, hogy egyszerűen elfáradtam.”

Szőke azt is elárulta, hogy jelenleg egy elég komoly sérülés hátráltatja a motorozásban. Ez pedig akár abban is megakadályozhatja, hogy rajthoz tudjon állni a szezonból még hátralévő két fordulóban, amelyekre február 24-én Szófiában és március 2-án Newcastle-ben fog sor kerülni.

„Szenvedek egy térdsérüléssel, a németországi fordulóban az egyik pilóta oldalról eltalálta a lábamat, emiatt kifordult a térdkalácsom, és levált két porc. Nem tudom, hogyan fogok így felkészülni a most következő bulgáriai és angliai versenyekre. Motivált vagyok, de csak jövőhéten kapom meg az eredményeket a térdemről. Így sajnos az is benne van, hogy kihagyom ezeket a fordulókat, de szeretném elkerülni. Viszont az a baj, hogy amikor elfáradsz, és még fáj is a térded, akkor nagyon nehéz jól teljesíteni.”

A versenyzők idén már nem a Papp László Sportarénában, hanem az MVM Dome-ban csaptak össze körülbelül 13 ezer néző előtt. A rekordméretű közöség nagyrésze a helyi pilótákat buzdította, ez pedig Szőke figyelmét sem kerülte el. „Nagyon örültem a szurkolásnak, ami még úgyis elég nagy volt, hogy most sajnos egyedüli magyarként indultam a versenyeken Zsigovits Norbi sérülése miatt. Nagyon örültem, hogy így támogatnak az emberek. Talán pont az a legfontosabb, hogy egy magyar rendezvényen magyar versenyzőknek tudunk drukkolni.”

Márquezék „hosszú két percet” éltek át, amíg a mentő megérkezett Morbidellihez

0

Álex Márquez szerint hasonló helyzetben mindenki úgy reagálna, ahogyan ő és testvére, Marc tették Franco Morbidelli múlt heti balesete után. A 27 éves versenyző azt is elmondta, hogy a malajziai teszten mire akar összpontosítani.

Bár a MotoGP első idei kollektív tesztjét csak ezen a héten rendezik, a Ducati versenyzői már múlt héten kigurulhattak egy épített versenypályára. Igaz, nem azokon a motorokon, amelyeken majd megküzdenek egymással és a többi ellenféllel, hiszen Portimãóban a Superbike-világbajnokság tesztjén vettek részt, és ők is szériamotorokon ültek.

A második napon azonban Franco Morbidelli ijesztő balesetet szenvedett, és bukása után eszméletlenül terült el a földön. A szakképzett mentőcsapat megérkezése előtt Marc és Álex Márquez sietett a segítségére. Előbbi gondolatai egy korábbi cikkünkben olvashatóak, de öccse is megosztotta, hogy hogyan látta belülről az eseményeket.

„Láttuk, hogy ájultan fekszik” – ijesztő részleteket árult el Marc Márquez Morbidelli bukásáról

„Az ötös kanyarban voltunk, és láttuk a piros zászlót a paneleken – nyilatkozta. – Aztán megérkeztünk a hetes, illetve a nyolcas kanyarba, az irányváltáshoz, ahol balesetet szenvedett. Az rendkívül veszélyes. Nagyon rossz testhelyzetben volt, eszméletlenül, ezért letettük a motort, és oldalfekvésbe helyeztük őt, csak hogy tudjon lélegezni. Elkezdett lélegezni, de körülbelül két percbe telt, mire a mentő megérkezett. Hosszú volt az a két perc, szóval ez csak egy emberi reakció volt. Mindenki így reagálna.”

Bár a kezdeti ijedtség után úgy tűnt, hogy Morbidellinek nincs komoly baja, a legfrissebb megerősített hírek szerint kérdéses, hogy részt vehet-e a teszten. Bár sajtóértesülések szerint elutazott Sepangba, a hétfői vizsgálat után az orvosok állítólag azt javasolták neki, hogy az első két napot mindenképpen hagyja ki, aztán egy újabb, szerdán elvégzendő vizsgálat után eldől, hogy legalább csütörtökön motorra ülhet-e.

Folytatódik Morbidelli drámája: a portimãói bukása miatt lemaradhat a sepangi tesztről

Álex Márquez viszont mindenképpen ott lesz a magyar idő szerint kedden hajnali 3 órakor kezdődő teszten. Csapata, a Gresini a tavalyi évhez hasonlóan idén is az előző évi Ducatit, vagyis jelen esetben a Desmosedici GP23-ast fogja használni. A 27 éves motoros Valenciában már kipróbálhatta a gépet, így tudja, hogy Sepangban mire lesz érdemes figyelnie.

„Szeretném egy kicsit jobban megérteni a motorblokk karakterét, és azt, hogy miben különbözik a ’22-esétől – fogalmazott. – Meg kell értenünk, hogy mivel kell próbálkoznunk, és dolgoznunk kell az elektronikán. A többi eléggé hasonló, de a motorblokk karaktere a legfontosabb, amin dolgozni akarok. A motorfék kicsit jobbnak tűnik, de a kigyorsításnál más, amikor az erő megérkezik. Igaz, a valenciai egy nagyon különleges pálya, és a körülmények is kicsit eltérőek voltak.”

Eltörte a kezét, de tíz perc múlva már újra motoron ült Miller

0

Jack Miller elárulta, még a tavalyi év végén eltörte az egyik csontját a kezében, de úgy véli, ennek nem lesz hatása az új szezonra. A gyári KTM versenyzője Pedro Acostát és a márka tesztpilótáit is méltatta.

Ahogyan a MotoGP idei mezőnyének nagy részéről elmondható, Jack Miller szerződése is lejár az év végén. Az ausztrál pilóta teljesítményének egyértelműen javulnia kell ahhoz, hogy megtarthassa ülését, hiszen tavaly egy-két kilengést leszámítva gyenge produkciót nyújtott. Ennek érdekében rengeteget edzett a tél folyamán, igaz, nem minden alakult ideálisan.

Már nagyon korán megpecsételődhet Miller sorsa a KTM-nél, ha nem javul a teljesítménye?

A pilóták ilyenkor általában sokat motokrosszoznak, ám Miller esetében más volt a helyzet. Korábban nem beszélt erről, de most bevallotta, hogy még karácsony előtt eltört a kezében egy csont, így nem ülhetett motorra. Persze a két keréken történő edzésről így sem mondott le, csak éppen a motort felváltotta a bicikli.

„Kerékpároztam – válaszolta egy sajtóbeszélgetésen arra a kérdésre, hogy hogyan telt a holtszezon a számára. – Bárcsak azt mondhatnám, hogy motokrosszoztam, de karácsony előtt eltört a sajkacsontom, szóval nem sokat motokrosszoztam. Elég időm volt, hogy hagyjam helyrejönni, Elég jól érzem, nem kéne hogy hatással legyen [a szezonra]. Minden rendben volt. Otthon esett az eső, ezért úgy döntöttem, hogy a biciklizés helyett inkább motorozni megyek, de elvesztettem [a motort]. Felvettem, vártam tíz percet, aztán újra motoroztam. Hazamentem, lemostam a motort, vigyáztam Pipre [a tavaly született lánya – a szerk.] és az unokaöcsémre, amikor elkezdett feldagadni. Úgy voltam vele, hogy jobb, ha megvizsgáltatom. Azonban úgy tűink, hogy [most] rendben van. Rengeteg időm volt.”

Miller szavai alapján tehát nem kell aggódnia abból a szempontból, hogy a sérülése negatívan fogja befolyásolni a teljesítményét. A 29 éves motoros azt is elmondta, hogy a kerékpározás mellett az edzőtermet is sűrűn látogatta, és új módszerrel igyekezett fitten tartani magát. Emellett persze arra is jutott ideje, hogy ellátogasson a KTM gyárába.

„Rengeteg fizikai edzést [végeztem] – árulta el. – Elkezdtem egy új programot, egy fizikai edzésről szóló programot, és egy ausztrál edzővel dolgozom. Ezzel voltam elfoglalva, Valencia óta teljesen le vagyok terhelve. Januárban voltam egy kis időt a szélcsatornában, de a az idő nagy részét Ausztráliában töltöttem. A harmincnyolc fokos hőségben is keményen dolgoztam.”

Tekintve, hogy Miller egy nem újonc állandó pilóta, és a KTM nem a D kategóriába került a koncessziós jogok szempontjából, a shakedownon még nem vehetett részt. Azt viszont bizonyára örömmel látta, hogy mindhárom napon a KTM volt a leggyorsabb, a legjobb időt pedig az elsőéves Pedro Acosta futotta. „Elképesztő volt, amit Pedro Acosta művelt, különösen újoncként – méltatta márkatársát a négyszeres MotoGP-futamgyőztes. – Egyértelmű, hogy jól működik a motor.”

Acosta bukott, de előtte megfutotta a shakedown legjobb idejét Sepangban

Millert arról is beszélt, hogy idén jobb idők születtek, mint a tavalyi idény hasonló szakaszában. „A motorok egyre gyorsabbak – magyarázta. – A tavalyi teszt után mindannyian panaszkodtunk a hetes, illetve nyolcas kanyar közötti bukkanókra. Hatalmas előrelépés volt, hogy ezt újraaszfaltozták. Friss volt, és az aszfaltnak volt ideje megülni.”

A KTM abból a szempontból is előnyben volt a Ducatihoz és az Apriliához képest, hogy Acosta mellett nem egy, hanem két tesztpilótát vetett be. Dani Pedrosa mellett ugyanis a tavaly még állandó jelleggel versenyző Pol Espargaró is ott volt a pályán, aminek köszönhetően nyilvánvalóan több hasznos adatot tudtak gyűjteni.

„Két nagyon jó tesztpilótánk van – méltatta őket Miller. – A versenyzői tapasztalat megvan, és ez friss versenyzői tapasztalat. Minél nagyobb, annál jobb. Jó helyzetben vagyunk most Jonas [Folgerrel], Danival és Pollal. Ez azt jelenti, hogy a motor máris jó irányba halad. Tavaly is ilyennek tűnt [a szituáció]. Most Pol is itt volt a shakedownon, hogy dolgozzon a hibákon, így mi fel tudunk ülni a motorra, és végezni tudjuk a munkánkat, ez pedig remek.”

Persze a köridőkből egyelőre nem érdemes kiindulni, és hiába a KTM elsősége, Miller is óvatosságra int a szezonra vonatkozó várakozásokat illetően. „Ez még mindig motorversenyzés, továbbra is sok a tényező – hangsúlyozta. – Tavaly versenyképes motorunk volt, és mindent megtesznek azért, hogy mindent megadjanak nekünk, amit csak szeretnénk. Szerintem jó úton haladunk, nem adják fel.”

Acosta próbálta követni Pedrosát, elárulta, mennyire volt könnyű

Feltámadás következik, vagy utolsó szezon jön Quartararóval? – bemutatta idei festését a Yamaha

0

A MotoGP második gyári csapataként a Yamaha bemutatta idei külsejét. Ez nem sokat változott a tavalyihoz képest, a motor teljesítményének ellenben vélhetően javulnia kell ahhoz, hogy a hangvillások meg tudják tartani Fabio Quartararót.

Véget ért a sepangi shakedown, és hamarosan kezdődik az ugyanott zajló teszt, a kettő közé viszont beszúrtak egy motorfestés-bemutatót is. A Yamaha ugyanis a MotoGP istállói közül összesen hatodikként, és a Ducati után második gyári csapatként leleplezte idei külsejét.

A tavalyi évvel ellentétben, amikor az európaiak számára kifejezetten barátságtalan időpontban, a hajnali órákban tartották a bemutatót, most magyar idő szerint délelőtt hullott le a lepel. A festés ugyanakkor nem sokat változott az eddig megszokottakhoz képest, persze erre valójában nem is lehetett számítani, az ellenkezője lett volna meglepetés.

A Yamaha tavaly egyértelmű mélypontra került, és a Valentino Rossi első érkezését megelőző szezon, vagyis 2003 óta először fordult elő, hogy egyetlen futamot sem nyertek. Fabio Quartararo révén háromszor állhattak fel a dobogóra a főfutamokon, és csak azért nem végeztek a konstruktőri tabella utolsó helyén, mert a Honda náluk is rosszabbul teljesített.

A hangvillások számára kulcsfontosságú idény következik, amelynek talán a legfontosabb kérdése az, hogy meg tudják-e tartani a francia versenyzőt. A 24 éves motoros ugyanis többször is hangot adott annak, hogy bár jelenlegi csapatával szeretne visszatérni a csúcsra, ha nem látja az egyértelmű előrelépést, akkor más gyártó után néz.

Quartararo: A Yamahának nagyon kevés ideje van, hogy meggyőzzön, különben lépnem kell

Annak érdekében, hogy ez ne történjen meg, a Yamaha több európai szakembert is szerződtetett. Többek között leigazolták a Ducati korábbi járműteljesítményért felelős mérnökét, Massimo Bartolinit, és technikai igazgatónak nevezték ki. Rajta kívül Marco Nicotra is ugyanezt az utat járta be: tavaly még a bolognaiak aerodinamikai részlegén tevékenykedett, idén pedig a Yamahánál fogja felügyelni ezt a részleget.

Fontos szakember hagyta el a Ducatit a Yamaha kedvéért

Quartararo csapattársa ezúttal Álex Rins lesz, aki Franco Morbidelli helyét veszi át. Bár a spanyol pilóta tavaly futamot nyert az LCR Hondával, összességében borzalmas szezonon van túl, amelynek nagyobbik részét ki kellett hagynia a mugellói súlyos sérülése miatt. A 28 esztendős motoros a Suzuki után ismét sornégyes motorblokk által hajtott versenygépen fog ülni, igaz, szerinte ennek nincs nagy jelentősége.

A Yamahához igazoló Rins megcáfolt egy népszerű elméletet

Miután a Hondához hasonlóan a Yamaha is a D kategóriába került be a koncessziós jogok szempontjából, a tesztpilóta Cal Crutchlow mellett Quartararo és Rins is részt vehetett a shakedownon, ahol a francia pilóta a negyedik helyet szerezte meg, 249 ezredmásodperccel lemaradva az élen záró Pedro Acostától. Tekintve, hogy a hangvillások továbbra sem rendelkeznek szatellitcsapattal, vélhetően kevesebbet profitáltak az extra tesztlehetőségből, mint a másik japán márka. A minden más ellenfélénél kevesebb adat pedig a szezon során is problémát jelenthet nekik.

Itt lehet visszanézni a Yamaha bemutatóját

Zarco méltatta Marc Márquezt, és elmondta, miért érzi magát jobban a Hondán, mint a Ducatin

0

Johann Zarco nagyobb nehézségekre számított a Hondánál, mint amivel végül ténylegesen szembesült. A francia versenyző a tavalyi és az idei motorok közötti különbséget látva csodálatát fejezte ki Marc Márquez 2023-as teljesítménye iránt.

Február első három napján rendezték a MotoGP sepangi shakedownját. A korábbi szabályok szerint ezen csak a gyártók tesztpilótái és az újoncok vehettek részt, de az idei évre változtak az előírások. Azok a márkák, amelyek a D kategóriába kerültek a koncessziós regulák alapján, az állandó versenyzőiket is elindíthatták Malajziában.

Ezt pedig mind a Yamaha, mind a Honda kihasználta, igaz, csak a második és a harmadik napon. A japán gyártók közül Johann Zarco érte el a legjobb időt, aki összesítésben a harmadik helyen zárt, miután 211 ezredmásodperccel bizonyult lassabbnak az élen végző Pedro Acostánál. A francia pilóta kifejezetten elégedetten értékelt.

Acosta bukott, de előtte megfutotta a shakedown legjobb idejét Sepangban

„Az ember mindig örül, ha jön a köridő – nyilatkozta. – Nem számítottam rá, ezért ez még jobb érzés, mint amit vártam. Azonban nyilvánvaló, hogy a Honda már Valenciába elég érdekes változtatásokat vitt, és ez nagy reményeket adott nekem a télre. Aztán a shakedown két napja előtt megerősítést kaptam erről. Boldog vagyok, mert úgy tűnik, hogy most jó az időzítés a Hondával való munkára, és sokat segít, hogy a Honda hozza az új dolgokat. Ez remek érzés.”

Amikor tavaly nyáron hivatalossá vált, hogy Zarco a Pramactól az LCR-hez igazol, vagyis Ducatiról Hondára ül át, sokan nem értették, hogy miért döntött így, vagy éppen úgy vélték, hogy csak a pénz motiválja. A 33 esztendős motoros most maga is elismerte, hogy nagyobb kezdeti nehézségekre számított, de pozitívan csalódott.

„El akartam vállalni ezt a kihívást, tudván, hogy annak köszönhetően, ahogyan emberként felnőttem, még a nehéz időkben is tudok örülni, és képes vagyok látni valamilyen pozitívumot egy hétvége során, vagy elemezni minden helyzetet – magyarázta. – Bár készen állok erre, de szerencsére úgy tűnik, hogy élvezhetem [anélkül, hogy] túl sok nehéz időszakot élnék át. Szóval ez a legnagyobb pozitívum jelenleg, a valenciai teszt és a shakedown után.”

Mir egyelőre tanácstalan, és úgy érzi, a Honda még nem áll készen a szezonrajtra

Zarcónak feltették a kérdést, hogy az idei motor mennyit javult a tavalyihoz képest, és ennek kapcsán méltatta Marc Márquezt, aki 2023-ban a legtöbb pontot gyűjtötte a Hondával. „Legalább hét tizedet, ami Valenciában elég jónak számít – válaszolta. – A régi motorral csak két etapot teljesítettem, de ezért is váltottunk rögtön az újra. Ismét nagy csodálattal tekintek arra, amit Marc művelt tavaly.”

Zarco emellett azt is elárulta, hogy a gyári pilótákhoz, azaz Joan Mirhez és Luca Marinihez hasonlóan ő is két specifikációt tesztelt: azt, amelyiket Valenciában használta, valamint egy annál is újabbat. Az egyszeres MotoGP-futamgyőztes utána arról beszélt, hogy a Honda mely területen passzol jobban a stílusához, mint a Ducati.

„Két különböző motorspecifikációm van, igen – felelte. – Jó, hogy van extra időnk az egymást követő tesztekre. Mindig azt a motort fogjuk előnyben részesíteni, amelyik a [jobb] köridőt teljesíti. A Ducatin a fékezés, illetve a motor lelassítása volt a gyenge pontom. Még ha ez a motor erőssége is lehetne, én nem tudtam jól kezelni a stílusom miatt. A Hondán pedig jól tudom kontrollálni ezt, és ezért vagyok meglehetősen elégedett.”

Marini a Hondáról: amikor átszeled a célvonalat, rosszabb időt látsz, mint amire számítottál

Meghalt Ramón Márquez, Marc és Álex Márquez nagyapja

0

Elhunyt a MotoGP-ben szereplő Márquez testvérek nagyapja, Ramón Márquez. A hírt Marc Márquez jelentette be a közösségi médiában, aki röviden búcsúzott „legnagyobb rajongójától”.

A MotoGP sepangi tesztjére készülve szomorú hír érte a Márquez fivéreket a világ másik végéről. Meghalt Ramón Márquez, a testvérpár apai nagyapja. A tragédia körülményeiről nem érkezett beszámoló, egyedül Marc Márquez jelentette be röviden a hírt a közösségi médiában, és röviden búcsúzott attól az embertől, akinek sokat köszönhet.

„Köszönjük szépen, hogy törődtél velünk, és mindazt, amit tanítottál nekünk, nagyapa – fogalmazott saját Instagram-oldalán. – Nyugodj békében.” Ramón Márquezt a két fivér „legnagyobb rajongójaként” is emlegették, és tény, hogy nagy szerepet játszott, amikor megtették az első lépéseket a motorversenyzés felé vezető úton.

Márquezéknél korábban sokszor az volt a szokás, hogy a futam után meglátogatták nagyapjukat, és amellett, hogy dominóztak, kielemezték a vasárnapi versenyt. Ramón Márquez megjegyzései állítólag kifejezetten hasznosnak bizonyultak, és sokat segítettek a két versenyző fejlődésében. Persze ez az időszak már régen elmúlt.

Ramón Márquez Marc karrierijének eddigi legnehezebb időszakában is ott állt Marc mellett. A nyolcszoros világbajnok a 2020-as jerezi futamon súlyos sérülést szenvedett, majd azok után, hogy felkarját háromszor megműtötték, 2022-ben komoly döntést kellett hoznia, és negyedszer is kés alá feküdt. Nagyapja ekkor a visszavonulás felé próbálta terelni, nehogy maradandó sérülést szenvedjen.

„»Ne kockáztass annyit, ne hagyj szenvedni! Van már elég pénzed a megélhetéshez, keress egy nyugodt munkát, és hagyd a motorozást másra – fogalmazott anno a Viajando con Chester című műsorban, majd hozzátette, ez a tanácsa hiábavalónak bizonyult. – Már sokszor mondtam neki, de egyik fülén be, a másikon ki.”

Mindez a tavaly februárban megjelent ’Marc Márquez: ALL IN’ című dokumentumsorozatból is kiderült, ahogyan az is, hogy 2019-ben Marc Márquez javasolta nagyapjának a műtétet, aki aztán abban az évben megünnepelhette unokái eddigi utolsó bajnoki címeit. „Ha a halálnak gyorsan kell bekövetkeznie, nem érdekel, hogy ma vagy holnap [jön] – jelentette ki. – Mindig is azt mondtam, hogy azon a napon, amikor a két unokámat a csúcson látom, békében halhatok meg.”

Gardner: Nagyon rosszul éreztem magam a MotoGP-ben, még a visszavonuláson is elgondolkoztam

0

A MotoGP-ből egy szezon után elküldött Remy Gardner úgy gondolja, hogy ok nélkül rúgta ki a Tech3, ráadásul a csapatnál nem segítettek neki a problémái leküzdésében. Az ausztrál pilóta szerint éppen ezért minél előbb szükség lenne egy versenyzői szakszervezet létrehozására.

Remy Gardner friss Moto2-es világbajnokként érkezett meg 2022-ben a MotoGP-be. A bemutatkozó idénye nem sikerült különösebben jól – a legjobb eredménye a Katalán Nagydíjon elért tizenegyedik helye volt –, de így is sokakat meglepett, hogy a Tech3 kirúgta az év végén, a helyére pedig a sorozatból azóta szintén kiszorult Pol Espargarót szerződtették.

Talán szívességet tettek neki a kirúgásával, véli a MotoGP-ből távozó versenyző

Tavaly már a Superbike-világbajnokság futamain találkozhattunk Gardner nevével, aki az elküldése után a GYTR GRT Yamahánál folytatta a pályafutását. Egyelőre úgy tűnik, hogy ebben a sorozatban végre megtalálta a számítását, az előző szezonban folyamatosan javuló teljesítménnyel a bajnoki tabella kilencedik helyén zárt, idén pedig tovább folytathatja a munkát az olasz istállónál. Ennek ellenére még maradt benne tüske az egyetlen MotoGP-szezonjával kapcsolatban.

„A MotoGP egy nagyon intenzív tanulási folyamat volt a sok kezelőszervvel meg minden mással – mondta Gardner a Fast & Curious című podcast egyik adásában. – Abban a sorozatban meg kell tanulnod, hogyan tudsz egyszerre sok dolgot kezelni. Viszont nekem a MotoGP-ben így sem mentek annyira rosszul a dolgok az elején, mégis ok nélkül kirúgtak. Senki sem adott erre magyarázatot, csak azt mondták, hogy nem vagyok elég profi. Senki sem vette észre, hogy nem voltunk messze a gyári pilótáktól, pedig ők már sokkal régebb óta a csapatnál voltak.”

„Azt mondták, hogy az általuk adott alkatrészek megfelelnek azoknak, amelyeket a gyári csapat pilótái megkaptak, de ez nem volt igaz. Kértem őket, hogy segítsenek a helyzet javításában, de nem sok mindent tettek ennek érdekében. Nagyon rosszul éreztem magam a MotoGP-ben, még a visszavonuláson is elgondolkoztam. Egyáltalán nem élveztem a motorozást, az edzéshez sem volt kedvem. Viszont amikor megkaptam a Superbike-motoromat, akkor végre megint jól tudtam magam érezni vezetés közben.”

Már több alkalommal, legutóbb éppen a tavalyi szezon végén felmerült egy versenyzői szakszervezet megalapításának szükségessége. Gardner úgy véli, hogy ezzel nem szabad tovább várni, szerinte az élmenőknek egyesített erővel ki kellene ezt harcolni. „Nem értem, hogy miért nincs még versenyzői szakszervezet a motorsportban, ez nekem óriási hibának tűnik, főleg úgy, hogy a Forma–1-ben már van ilyen. Úgy gondolom, hogy a legjobb pilótáknak összefogva kellene ezért kiállniuk. Egyértelmű, hogy sem a Dornának, sem a FIM-nek, sem senki másnak nem érdeke ezt megcsinálni, erre a mi biztonságunk miatt lenne szükség.”

A Forma–1-ben már hosszú évek óta létezik az, amit a MotoGP-ben most létre akarnak hozni

„Csak meg kell nézni, hogyan zajlik [Carlos] Tatay ügye, szerintem az egészen embertelen – utalt Gardner a súlyos balesetet szenvedő spanyol pilótára, akinek a helyi szövetség nem segített a kórházi számlái kifizetésében. – Nagyon kihasználják a pilótákat, azt csinálnak, amit csak akarnak, szóval nekünk együtt kellene megvédenünk magunkat.”