back to top
2025. július 06. 14:27
Kezdőlap Blog Oldal 327

Martínék lekésték a határidőt, a teszt második napján sem tudtak dönteni egy fontos kérdésben

0

Jorge Martín egyelőre nem tudta eldönteni, hogy a régi vagy az új burkolattal kezdje meg a szezont, mivel utóbbi annyira nem tetszik neki. Az új motorblokkról azonban jó véleménnyel van, a sepangi teszten elért eredményekkel pedig nem foglalkozik.

Michele Pirro motorján már a shakedownon debütált a Ducati új burkolata. A kedden elkezdődött sepangi kollektív teszten pedig végre a gyári pilóták és Jorge Martín is kipróbálhatták Gigi Dall’Ignáék művét. A Pramac másik versenyzőjét, Franco Morbidellit az előző héten elszenvedett bukása fosztotta meg ettől a lehetőségtól.

Ismét jelentős újítással készül a Ducati

Viszont a teszt szerdai része után Martín elárulta, nem biztos, hogy az első versenyhétvégén is ezt a változatot fogja használni, mivel eddig nem teljesen nyerte el a tetszését. A Pramacnak azonban nemsokára döntést kell arról hoznia, hogy az új vagy a régi burkolattal akarnak nekivágni a Katari Nagydíjnak. Ez a kérdés pedig nemcsak a vezetőségnek, hanem spanyol pilótájuknak is fejfájást okozott.

„Nem volt egy könnyű nap – idézi Martínt a Crash.net. – Azt akarták [a Ducati vezetői], hogy az új burkolattal vágjak neki a napnak. Délelőtt aztán így is elég gyorsak voltunk, viszont én nem éreztem magamat annyira jól. Bonyolult nap volt, mivel ma döntenünk kellett volna ebben a kérdésben, de egyelőre nem tudtunk. Holnap rá kell jönnünk, hogy jobb lenne-e az új, vagy az első versenyre még meg kellene-e tartanunk a régit.”

„Biztos, hogy nagyon sokat dolgoztak rajta, azt akarták, hogy működjön. Azt szeretnék, hogy ezzel menjek, mivel úgy ők is jobban ki tudnák ismerni, még több információt szerezhetnének róla. Viszont én nem akarom emiatt eltéveszteni a jó irányt. Az nem jó, ha néha erre, néha arra indulsz el, ha túl sok mindent megváltoztatsz. Én is szeretném kiismerni, de a vezetési stílusom elvesztése nélkül.”

Martín a részletekbe is belement az új burkolattal kapcsolatban. „Egy kicsit nehezebb, úgy érzem, hogy a motor is nehezebb lett tőle. A fékezés közben jobban érzem magam, de a pálya többi részén küszködöm. Holnap talán majd rájövünk, hogy melyik irányba kellene elindulni, és akkor változtatásokat tudunk végrehajtani a motoron, amelyektől jobban érzem majd magam.”

A sepangi teszt eddig a burkolatkérdéstől eltekintve jól alakult Martínnak. Az első napon ő bizonyult a leggyorsabbnak, és a másodikon is csak Enea Bastianini tudta megelőzni. A keddi körözés után azonban így sem az eredmény miatt volt a legboldogabb a madridi pilóta.

Marc Márquez küszködött, Martín dominált – lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének első napja

„Kipróbáltuk az új motorblokkot, amelynek nagyon örülök, még ha nem is tökéletes – mondta Martín a GPOne.com szerint. – Általánosságban előrelépést jelent, de majd még ennél is gyorsabbnak kell lennünk. A több lóerő nem garancia a jobb teljesítményre, mivel lehet, hogy problémáink lesznek a kanyarokban. Az [eredmények] nem érdekeltek, mivel az új motorblokk megismerésére koncentráltunk. A motorhoz sem nyúltunk hozzá, a beállítások is a régiek voltak. Viszont az új motornál még így is azonnal észrevettem, hogy mennyivel hatékonyabban lehet fékezni.”

Martín az ellenfeleikről sem felejtkezett el. „A riválisaink biztosan nem aludtak. A Yamaha és a Honda is sokat fejlődött, különösen az egyenesekben, amelyekben [Luca] Marini meglepően jó volt.”

„Teniszütő” jelent meg az Aprilián, az is kiderült, hogy miért

0

A sepangi teszten az Aprilia több motorján is fel lehetett fedezni az úgynevezett aerorácsot. Nemrég a gyártó technikai igazgatója elmagyarázta, hogy mi ennek az eszköznek a funkciója.

Az Aprilia több szempontból is meglepetést okozott a mezőnynek Sepangban. A noaleiek már a shakedown alatt megmutatták az általuk kifejlesztett forradalmi farokelemet, a kedden elkezdődött kollektív teszten pedig még egy újdonsággal szolgáltak, az aeroráccsal. Először Miguel Oliveira motorján lehetett felfedezni ezt a Forma–1-ből jól ismert eszközt. A portugál a nap végén a GPOne.com szerint nevetve elmondta, hogy olyan volt így motorozni, mintha „egy teniszütő lett volna motor hátulján”.

Marc Márquez utálja, hogy a MotoGP egyre jobban hasonlít a Forma–1-re

Az aerorácsot közelebbről megnézve egy gereblyéhez hasonlatos – innen az angol elnevezés, az „aero rake”, vagyis „aerogereblye” – rácsszerkezet alkotja. Ezen előrefelé álló lyukakat láthatunk, amelyek mind össze vannak kötve egy nyomás transzduktorral. A transzduktor funkciója röviden annyi, hogy valamilyen fizikai jellemzőt, mint amilyen a légnyomás is, elektromos jellé alakít át a könnyebb kezelhetőség, pontosabb mérés és egyszerűbb felhasználás, megjelenítés érdekében.

Ennek alkalmazásával az Aprilia, Romano Albesiano a MotoGP mikrofonja előtt elhangzott szavaival élve „egy térképet kap a pilóta mögött lévő légnyomásról”, illetve arról, hogy miként „módosítja az áramlást a versenyző és a motor”. Az Aprilia technikai igazgatója hozzátette, hogy az így kinyert adatok nemcsak az áramlás tanulmányozásához hasznosak, hanem szükségesek is az általuk használt szimulációs programok és azok eredményeinek ellenőrzéséhez.

Albesiano később annak részleteibe is belement, hogy mi az aerorács igénybevételének célja az ő esetükben. „Úgy tervezzük a motorokat, hogy az aerodinamikai mezőt, vagyis a motor és a pilóta körül fellépő légáramlatokat számítógépes programokkal szimuláljuk – idézi a mérnököt a SPEEDWEEK.com. – Viszont minden ilyen számítás eredményét meg kell erősíteni egy kísérlet által, ez a kísérlet pedig egy alkalmas módszer annak megállapítására, hogy a számítógép igazat mond-e. Így a légnyomás mérésével alkothatunk egy képet, amelyet össze tudunk hasonlítani azzal, amit a számítógép mond – hasonlóan a szélcsatornához, amely egy gyakoribb ellenőrzési módja a számítógép eredményeinek. Főleg, hogy a számítógép lényegében egy virtuális szélcsatorna.”

A korábban említett újító farokelemről is beszélt Albesiano, aki elmondta, hogy még bőven van vele munkájuk, mivel így megint meg kell találniuk a motor egyensúlyát. Emellett azt is elárulta, hogy mi a céljuk ezzel az fejlesztéssel. „Arra számítunk, hogy emiatt a hátsó kerék fékezés közben jobban érintkezik majd a talajjal. Ez a fő oka annak, hogy elkezdtük tervezni ezt a hátsó elemet.”

Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére

Bastianini a leggyorsabb, Marc Márquez a legszorgalmasabb volt a sepangi teszt történelmi napján

0

Enea Bastianini volt a leggyorsabb a sepangi teszt második napján. Az olasz pilóta a délutáni etap során új, nem hivatalos pályacsúcsot állított fel.

A sepangi MotoGP-teszt második napja jóval kevesebb problémát hozott, mint az első. Talán a legfontosabb, hogy szerdán nem fogyatkozott tovább a mezőny, senki sem sérült meg hasonló módon, mint kedden Raúl Fernández. Egyébként a Trackhouse versenyzőjét Lorenzo Savadori, az Aprilia tesztpilótája helyettesítette, a korábban kieső Franco Morbidelli motorjára pedig ismét Michele Pirro ült fel.

Marc Márquez küszködött, Martín dominált – lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének első napja

A feljegyzések szerint csak Pedro Acosta, Johann Zarco, Augusto Fernández és Marco Bezzecchi látogatta meg a kavicságyat, illetve egyedül Fabio Di Giannantonio motorjának volt egy kisebb technikai gondja. A kedden sokat küszködő Marc Márquez szerdán próbálta visszahozni a lemaradását, a mezőnyből ő tette meg a legtöbb kört (72), rajta kívül csak Maverick Viñales érte el a 60-at. A nyolcszoros világbajnok nem a minél jobb idők teljesítésére koncentrált, végül a Ducati versenyzői közül utolsókét – leszámítva a tesztpilótát, Pirrót –, a tizennegyedik helyen zárt (1:58.118).

Mostani Ducatija rosszabb az előzőnél, véli Álex Márquez

Szerda reggel hűvösebb volt a levegő a sepangi pálya körül, mint kedden, így már előzetesen is számítani lehetett arra, hogy gyorsulni fog a mezőny. A várakozásokat pedig már az első félórában új, nem hivatalos pályacsúccsal igazolta előbb Brad Binder (1:57.327), majd a nála is jobbnak bizonyuló Jorge Martín (1:57.273). A korábbi, hivatalos rekord egyébként Francesco Bagnaia nevéhez fűződött (1:57.491), aki azt a tavalyi Maláj Nagydíjon állította fel. A mezőny általános gyorsulását jól mutatja, hogy kedden csak Martín tudott bemenni 1:58 alá, míg szerdán már tizenegy pilóta volt erre képes.

Délelőtt viszont nemcsak a Ducati és a KTM, hanem más gyártók is megmutatták a képességeik legjavát. Az első órában Joan Mir megfutotta a Hondával Sepangban valaha teljesített legjobb időt (1:57.872), a másodikban pedig Aleix Espargaró csinálta meg ugyanezt az Apriliával (1:57.446), utóbbi ráadásul az akkor élen álló kettőshöz is elég közel tudott kerülni.

A sepangi teszten kiderült, hogy valóban csökken a Repsol szerepe a Honda MotoGP-csapatánál?

Végül azonban a leintéskor már nem Martíné, de nem is Binderé volt a legjobb idő. A keddhez hasonlóan szerdán is csak páran tudtak javítani a délutáni etap során, ezen kevesek egyike volt Enea Bastianini. A gyári Ducati pilótája az utolsó órában futott egy hihetetlen kört (1:57.134), amivel azonnal felugrott a táblázat élére. A beszámolók szerint Bastianini egy kicsit hibázott ennek teljesítésekor, ha nem teszi, akkor ő lehetett volna az első MotoGP-versenyző, aki a sepangi pályán bemegy 1:57 alá.

A sepangi MotoGP-teszt második napjának végeredménye

Mostani Ducatija rosszabb az előzőnél, véli Álex Márquez

0

Álex Márquez úgy véli, a 2023-as Ducati egyelőre rosszabb annál, amelyiken tavaly versenyzett, és jobban kell alkalmazkodniuk. A spanyol versenyző ugyanakkor egy esést leszámítva normális napot teljesített a sepangi teszt nyitányán, és az utolsó próbálkozása során már egészen jól ment.

Kedden elkezdődött a MotoGP első idei kollektív tesztje Sepangban. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Jorge Martín 1:57.951 másodperccel bizonyult a leggyorsabbnak, de a köridőkből továbbra sem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Ehelyett sokkal inkább a pilóták meglátásaira ajánlott támaszkodni.

Marc Márquez küszködött, Martín dominált – lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének első napja

Többek között Álex Márquez is megszólalt, aki 591 ezredes lemaradással a hetedik pozícióban zárt. A 27 éves versenyző idén a Ducati 2023-as motorján fog ülni, így nyilvánvalóan e teszten is azt használta, ám egyelőre még csak az alapbeállításokkal. A négyszeres MotoGP-dobogós nem volt megelégedve a versenygépével.

„Őszintén szólva jelenleg rosszabb, mint a ’22-es – nyilatkozta. – Jobban kell alkalmazkodnunk. A nap utolsó etapjában találtunk valamit. Képes voltam [1:58.542-t] motorozni használt gumikon. Ez nem egy rossz idő. Meg kell néznünk, hogy ez a követendő út, vagy többet kell változtatnunk. Jobban éreztem itt magam a nagydíjon a ’22-es motorral. Különösen a kanyarokban küszködtem most sokat.”

Márquez szerdán sokat javított az idején, bár ez az ellenfelek többségére is igaz. A Gresini motorosa cikkünk írásának pillanatában 1:57.672 másodpercnél tart, amellyel a hatodik pozíciót foglalja el, 399 ezredes hátrányban az ismét vezető Martín mögött. Ami az előző napot illeti, megkérdezték tőle, hogy mely területen szenvedett igazán.

„Egy kicsit mindenhol – válaszolta. – Gyorskört nem teljesítettem, mert tizenkét kiló volt a teli tankban. Olyan beállítással mentem, amely nem tetszett. Sok problémám volt, nagyon mozgott [a motor]. Később, amikor az utolsó etap során próbálkoztunk, jobb volt. Nem volt sok lehetőségünk javulni. Az első napra nem volt rossz az érzet. A fékezési pontot jól közelítettem meg, aminek örülnünk kell. Szerdára pedig meg kell találnunk a megoldást, meglátjuk, mit próbálhatunk ki.”

Márquez egyelőre jobban teljesít bátyjánál, a csapathoz idén csatlakozó Marc Márqueznél, akit kedden technikai hibák hátráltattak, most pedig csupán a tizenharmadik helyen áll, 845 ezredes hátránnyal. Igaz, az első napon öccsének is volt egy bukása. „Igen, a technikai problémák terén szerencsésebb vagyok – hasonlította össze magát testvérével az ifjabbik Márquez. – Egy normális napot teljesítettem. Volt egy kis balesetem: furcsa volt, az erőátvitel nem volt tiszta. Ettől a hülye bukástól eltekintve minden jól működött.”

A sepangi teszten kiderült, hogy valóban csökken a Repsol szerepe a Honda MotoGP-csapatánál?

0

A sepangi tesztre a korábbinál jóval kisebb Repsol-logót tett fel a motorjaira a Honda, ami egy újabb lépés lehet a névadó szponzor szerepének csökkenésében. Malajziában emellett az is kiderült, hogy a japán gyártó mostantól technikai tanácsadóként alkalmazza a Kalex egyik alapítóját, Alex Baumgärtelt.

A Repsol és a Honda hosszú és tartalmas közös múltra tekinthet vissza. A két cég együttműködése 1995-ben kezdődött, és tizenöt egyéni világbajnoki címet eredményezett a királykategóriában. Ennek ellenére a két fél jelenlegi kapcsolata nem felhőtlen.

Káosz a gyári Hondánál, a főszponzor nem hagyná, hogy jelentősen változzon a motor külseje

A vita leginkább a csapat motorjainak festéséről folyik. A Honda egy hosszú távú, más szakágakra is kiterjesztett stratégiája miatt piros, fehér, illetve kék szín-összeállítású, vagyis a gyártó vállalati színeit hordozó gépeket szeretne pályára küldeni az idei MotoGP-szezonban. A névadó szponzor azonban ragaszkodik ahhoz, hogy továbbra is az ő színei, vagyis a narancssárga, a piros és a fehér domináljanak. Viszont ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy a Repsol Marc Márquez távozása miatt csökkentette a támogatása összegét, ezzel a lépéssel pedig valószínűleg a cég nem szeretette meg magát még jobban az aszakaiakkal.

A Honda korábban azt is nyilvánvalóvá tette, hogy a színek megváltoztatása mellett a Repsol-logó nagyságán és helyzetén is módosítanának. A spanyol olajvállalat neve a terveik szerint jóval kisebb méretben és kevésbé központi helyen jelenne meg a motorjaikon, illetve a kiszolgáló épületeiken és a kamionjaikon is.

A kedden elkezdődött sepangi teszten készült fotók alapján azt mondhatjuk, hogy a logót illető elképzeléseit mindenképpen szeretné keresztülvinni a Honda. Az első kép a tavalyi szezon ugyanezen időszakában, a második pedig ezen a héten, kedden készült az RC213V-ről. Ezeken jól látható a különbség a Repsol-felirat méretében és elhelyezkedésében. Jó kérdés, hogy ez milyen kihatással lehet a felek tárgyalására, amely valószínűleg még most is folyik, hiszen a csapat 2023-as festésének bemutatójára csak február 12-én fog sor kerülni.

Marc Márquez, 2023, Honda, Sepang, teszt
Fotó: Gold & Goose / Red Bull Content Pool
Luca Marini, Honda, 2024, Sepang, teszt
Fotó: Repsol Honda Team/X

Egy másik jelentős változást is észrevehettek a Honda bokszánál a Sepangban tartózkodók, egy új alkalmazott érkezését. Nem más feszített ott a csapat logójával ellátott ruhákban, mint Alex Baumgärtel, a Kalex egyik alapítója. A Crash.net értesülései szerint Baumgärtel mostantól technikai tanácsadóként fogja segíteni az istállót.

Baumgärtelt 2008-ban ismerhette meg a világ, amikor Klaus Hirsekornnal kiegészülve létrehozta a Kalexet. A kettőjük után nevet kapó cég napjainkra a Moto2 domináns vázgyártójává vált, és 2022 óta már a Hondával is együttműködnek. Először csak a lengőkarok összerakására kérték fel őket, de tavaly már a vázat is ők építették.

Biaggi egykori főnöke mentette meg a gyorsaságimotoros-vb jelenlegi legdominánsabb gyártóját

Aldeguer a Ducatihoz igazolhat? – a csapat vezetői megerősítették, hogy már tárgyalnak vele

0

A sepangi MotoGP-teszten Davide Tardozzi és Gigi Dall’Igna, a Ducati két vezető alakja megerősítette, hogy érdeklődnek Fermín Aldeguer iránt, akivel már több másik csapathoz hasonlóan tárgyalni is leültek.

Még igazán el sem kezdődött a 2024-es MotoGP-idény, de sokakat máris az foglalkoztat, hogy jövőre kik lesznek a Ducati pilótái. Az olasz gyártó szinte összes jelenlegi versenyzőjének lejár majd a szerződése az idei szezon végén, így akár nagy átrendeződés is elképzelhető ezen a fronton. Talán csak egyetlen motoros, Francesco Bagnaia érezheti magát náluk teljes biztonságban, hiszen a kedden elkezdődött sepangi teszten a bolognaiak gyári istállójának csapatfőnöke, Davide Tardozzi kijelentette, hogy mindenképpen szeretnék megtartani a címvédőt.

A korábbi csapatfőnök figyelmeztet: Az összes Ducati-versenyzőnek idén jár le a szerződése

„Az a célunk, hogy még az első verseny előtt megújítsuk Peccóval a szerződését – idézi Tardozzit a MotoGP hivatalos honlapja. – Tárgyalásokat folytatunk a menedzsmentjével, és biztosak vagyunk abban, hogy véglegesíteni tudjuk a megállapodást a Katari Nagydíj előtt.”

A többi pilótának viszont idén kell majd nagyot villantania, ha jövőre is a Ducatinál akarnak maradni, főleg mivel Tardozzi elárulta, hogy ők is szemet vetettek a tavalyi Moto2-es idény egyik legjobbjára. „Fermín Aldeguer egy olyan srác, aki nagyon gyors, már megmutatta a benne rejlő potenciált az előző szezon végén, ráadásul nagyon fiatal. Azt hiszem, hogy mindenki gondolkozik [a leigazolásán], és mindenki megpróbál majd megállapodni vele. Mi is folytatunk vele tárgyalásokat, amelyek jól haladnak, de egyelőre még semmi sem végleges, majd meglátjuk, hogyan fog dönteni.”

Az alig 18 éves Aldeguert tavaly már a Hondával is szóba hozták, de a japán gyártó végül Luca Marinit választotta helyette. Az viszont senkinek sem jelenthet meglepetést, hogy több csapat is fontolgatja a spanyol pilóta leigazolását az előző idény végén mutatott nagyszerű teljesítménye után. A murciai motoros második teljes Moto2-es szezonjában a bajnoki tabella harmadik helyén végzett, öt futamgyőzelmet aratott, amelyek közül négyet az utolsó négy fordulóban ért el.

Máris megvan a jövő évi szezon egyik újonca a MotoGP-ben?

Azt viszont még korai lenne kijelenteni, hogy a 2020-as Moto2-es Európa-bajnok helye biztos lenne a Ducatinál, hiszen egyelőre még nem kötöttek vele megállapodást. „Eddig semmilyen szerződést sem írtunk alá vele. Persze annyi biztos, hogy Aldeguer az egyike a jövő pilótáinak, szóval természetesen minket is érdekel” – mondta Gigi Dall’Igna, a Ducati Corse általános igazgatója a királykategória honlapjának.

Raúl Fernández ijesztő bukása miatt nem tud részt venni a sepangi teszt további két napján

0

A sepangi MotoGP-teszt nyitónapján szenvedett el egy ijesztő balesetet Raúl Fernández. A Trackhouse pilótája nem sérült meg súlyosabban, de elővigyázatosságból szerdán és csütörtökön már nem ül motorra.

Nem sokkal azután, hogy kiderült, Franco Morbidellinek a portimãói bukása miatt ki kell hagynia a sepangi és a katari teszteket, újabb rossz hír látott napvilágot. A Trackhouse Racing egy rövid közleményben tudatta, hogy a malajziai körözés első napján egy elég nagy bukást elszenvedő Raúl Fernández elővigyázatosságból szerdán és csütörtökön sem fog motorra ülni.

Marc Márquez küszködött, Martín dominált – lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének első napja

„A balesete után Raúlt vizsgálatoknak vetették alá a kórházban – olvasható a csapat X-oldalán. – Nem esett komolyabb baja, de a további sérülések megelőzése érdekében ki fogja hagyni a sepangi teszt maradék részét, hogy teljesen felépüljön a katari tesztre.”

Fernández a teszt kezdete után alig tíz perccel mutatott be egy highside-ot a 11-es kanyarban, ráadásul a motorja kigyulladt, ami miatt belengették a piros zászlót. A hírek szerint egy olajfolton esett ennyire nagyot. A bukása után a spanyol pilótát a pálya orvosi központjába vitték, majd vizsgálatokat végeztek el rajta, amelyek eredményei alapján megkapta az engedélyt a motorra való visszaülésre.

Ezzel a lehetőséggel pedig élt is, helyi idő szerint 12:27-kor gurult ki újra a sepangi aszfaltra. Végül huszonegy kör megtétele után inkább mégis felkereste a helyi kórházat. Ezután jelentette be a csapata, hogy Fernández a minél gyorsabb felépülés céljából hazautazik. A hírek szerint a megzúzódott csípő- és medencecsontja jelenti neki a legnagyobb problémát.

„Szeretnék bocsánatot kérni az Apriliától és a Trackhouse Racing MotoGP-csapattól – idézi Fernándezt a SPEEDWEEK.com. – Egy elég csúnya balesetem volt az első reggeli körömön a pálya állapota miatt. Őszintén szólva nem számítottam rá. A bukás miatt nem tudom folytatni a tesztelést itt, Sepangban. Nagyon rosszul érzem magam emiatt, mivel nem lesz még egy ilyen lehetőségem jobban megismerni és megérteni az új motort. A legfontosabb most nekem a felépülés és a pihenés. Nem lenne biztonságos, ha ilyen állapotban vezetném a motort. Szóval innentől a felépülésemre fogunk koncentrálni, hogy százszázalékos legyek a katari tesztre, és ott el tudjuk végezni az előre eltervezett munkát.”

Raúl Fernándezt nem érdekli, hogy csak egy rosszabb motort kap az Apriliától, mint Oliveira

Morbidellinek nemcsak a sepangi, hanem a katari tesztet is ki kell hagynia a portimãói bukása miatt

0

A Pramac megerősítette, hogy Franco Morbidelli sem a sepangi, sem a katari MotoGP-teszten nem fog motorra ülni. A csapat tájékoztatása szerint erre elővigyázatosságból van szükség.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, Franco Morbidelli egy ijesztő balesetet szenvedett el az előző héten Portimãóban. Az első vizsgálatok eredményei azt mutatták, hogy Morbidelli szerencsére nem szenvedett komolyabb sérüléseket. Ennek ellenére most úgy áll a helyzet, hogy az olasz pilóta az előzetes várakozásokkal szemben egyáltalán nem tud részt venni a kedden elkezdődött sepangi teszten, sőt a jelenlegi tudásunk szerint a február 19-20. között sorra kerülő katari gyakorláson sem ülhet majd motorra.

A hírt új csapata, a Pramac jelentette be az Instagram-oldalukon publikált közleményben. „A különböző orvosi vizsgálatok után, amelyek klinikailag általánosan jó képet festettek, Franco Servadei professzor elővigyázatosságból azt javasolta, hogy Morbidelli tartózkodjon a sporttevékenységektől a következő három hét során. Következtetésképpen Franco nem tud részt venni a közelgő katari teszten. A pályára való visszatérése a 2024-es MotoGP-szezon első versenyén várható, amelyre március 8-10. között fog sor kerülni a Lusail International Circuiten.”

Morbidelli nélkül indult el a MotoGP sepangi tesztje

Marc Márquez küszködött, Martín dominált – lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének első napja

0

A MotoGP sepangi tesztjének első napján Jorge Martín futotta a legjobb időt, miközben Marc Márquez technikai problémákkal küszködött, Raúl Fernández pedig egy ijesztő balesetet szenvedett el.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, egy hiányzóval indult a MotoGP sepangi tesztje, Franco Morbidelli az előző héten elszenvedett balesete miatt nem kapta meg a részvételhez szükséges orvosi engedélyt. Morbidelli helyett Michele Pirro, a Ducati tesztpilótája ült fel a motorra, rajta kívül az állandó versenyzők és Cal Crutchlow, a Yamaha tesztpilótája gurult pályára kedden.

Morbidelli nélkül indult el a MotoGP sepangi tesztje

Alig tíz perccel a bokszutca kinyitása után már elő is került a piros zászló, mivel Francesco Bagnaia és Raúl Fernández egymástól függetlenül buktak a 11-es kanyarban, utóbbi ráadásul egy highside-ot is bemutatott. Fernándezt ezt követően elvitték kivizsgálásra a pálya orvosi központjába, ahol szerencsére mindent rendben találtak nála. Később még további esések borzolták a kedélyeket, többek között Augusto Fernández, Nakagami Takaaki, Miguel Oliveira, Álex Márquez, Jack Miller és Marco Bezzecchi is közelebbi ismertséget kötött a sepangi talajjal, de szerencsére később mindegyikük vissza tudott ülni a motorra. Az idősebb Márquez tesztje más szempontból is rosszul alakult, hiszen első nekifutásra alig négy kanyar megtétele után megállt alatta a Ducati, és a technikai problémák a későbbiekben sem kerülték el.

Ami az eredményeket illeti, a leggyorsabb pilóta személye senkinek sem okozhatott meglepetést, hiszen a tavalyi bajnoki második, Jorge Martín futotta a teszt legjobb idejét (1:57.951). Martín már a második órában az élre állt, a harmadik órában pedig már teljesítette is azt a kört, amelynek köszönhetően végül ő zárt az élen. Ezzel a spanyol pilóta volt az egyetlen, aki be tudott kerülni 1:58 alá. Ez az idő ráadásul nem is volt olyan messze Bagnaia tavalyi pályacsúcsától (1:57.491), a shakedown legjobbját, amelyet Pedro Acosta futott, pedig már meg is előzte (1:58.189).

A harmadik órában futotta a leggyorsabb körét Acosta (1:58.220) és Fabio Di Giannantonio (1.58.325) is, és így ők ketten tudtak a legközelebb zárkózni Martínhoz. Sokáig úgy tűnt, hogy ezzel kialakult a végeredmény, már ami a legjobbakat illeti, de aztán az utolsó előtti órában Fabio Quartararo megvillantotta az oroszlánkörmeit, és felugrott a harmadik helyre (1:58.228). Rajta kívül egyébként csak Johann Zarco tudott javítani a délutáni etap során, aki végül tizedikként zárt (1.58.670).

A sepangi MotoGP-teszt első napjának végeredménye

Marc Márquez utálja, hogy a MotoGP egyre jobban hasonlít a Forma–1-re

0

Nem tetszik Marc Márqueznek, hogy a MotoGP az aerodinamikai fejlesztések szempontjából egyre inkább elkezdett a Forma–1-re hasonlítani. Az ezzel egyetértő Ben Spies szerint a királykategória motorjai manapság már úgy néznek ki, mint a repülőgépek.

Napjaink MotoGP-jében az egyik legfontosabb fejlesztési terület az aerodinamika. A Ducati jelenlegi fölénye részben annak köszönhető, hogy a bolognaiak Gigi Dall’Igna vezetésével mindenkinél előbb ismerték fel ennek a jelentőségét. Vannak azonban olyanok, akik szerint ez az irány rosszat tesz a sorozatnak. Közéjük tartozik Marc Márquez is, aki nemrég elég kemény szavakkal fejezte ki a nemtetszését ezzel kapcsolatban.

Tényleg csak a csillagos ég szabhat határt az aero csomagok további fejlesztéseinek?

„Láttam a fotókat, amelyek a shakedownon készültek, és azok alapján azt mondom, hogy már tényleg a Forma–1 felé haladunk. Nem titok, hogy utálom az ilyen fejlesztéseket – idézi Márquezt a SPEEDWEEK.com. – Azonban a szabályok ezt lehetővé teszik, és a csapatok élnek is ezzel a lehetőséggel. Viszont még ha nem is tetszik, akkor is alkalmazkodnom kell ehhez.”

„Azt gondolom, hogy emiatt a nézőket is veszteség éri, mivel mostanában a korábbinál sokkal kevesebb előzést lehet látni. Szerintem mind egyetérthetünk abban, hogy jobb volt a műsor az aero elterjedése előtt. A versenyekre kilátogatók nem fogják észrevenni, hogy a szárnyaknak köszönhetően három tizeddel gyorsabbak vagyunk az előző évekhez képest.”

Azonban Márquez látásmódját valóban nem osztják a csapatok, hiszen a shakedownon a Honda és az Aprilia mellett a KTM és a Ducati is új aerodinamikai megoldásokkal kísérletezett. Velük ellentétben viszont Ben Spies, korábbi MotoGP-pilóta és egyszeres Superbike-világbajnok, egyetért a spanyol versenyzővel.

Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére

„Nagyon király lenne, ha a MotoGP-gépek elkezdenének egyre inkább motorokra, és egyre kevésbé repülőgépekre hasonlítani – olvasható Spies X-oldalán. – Gyerünk, MotoGP, hagyjátok, hogy újra a pilóták jelentsék a különbséget! Engedjétek meg a gyártóknak, hogy kevesebb pénzt kelljen elpazarolniuk olyasmire, amit úgysem tudnak átforgatni az utcai közlekedésbe!”

A magyar idő szerint kedd hajnalban, Sepangban kezdődött kollektív teszten valószínűleg megint láthatunk új szárnyelemeket a motorokon, akár Márquez Ducatiján is. A nyolcszoros világbajnok elárulta, hogy csapatával mire fognak koncentrálni, illetve szerinte mi a legfontosabb feladatuk a most következő három nap során.

„A lábtartók és a kormány beállításával fogjuk indítani, mivel Valenciában még éppen csak felültem a motorra. Amint megtaláltam a tökéletes pozíciót, kezdhetünk majd olyan beállításokat keresni, amelyek fekszenek a vezetési stílusomnak. Az elején megint azzal a szabványos beállítással fogok menni, amely hasonlít [Francesco] Bagnaiáéra vagy [Jorge] Martínéra, aztán pedig ezzel kezdünk majd el játszani. A legfontosabb feladatunk, hogy az új versenymérnökömnek és nekem meg kell találnunk a közös nyelvet.”

Marc Márquez úgy tekint Bagnaiáékra, ahogyan korábban őt kezelték

Márquez ezenkívül arról is beszámolt, hogy „eléggé nyugodtan” várja a szezon kezdetét. Ennek az lehet az egyik oka, hogy elmondása szerint „biztosan jobb állapotban” van, mint tavaly ilyenkor. Az is kiderült, hogy a télen nem voltak „nagyobb problémái”, az ekkor elvégzett műtétje pedig szerinte csak egy „kis dolog”. Hozzátette, azért várja különösen a sepangi tesztet, mert annyira nem fekszik neki az a pálya – ellentétben a valenciaival –, így nagyon kíváncsi rá, hogy milyen teljesítményre lesz ott képes a Ducatival.