back to top
2025. július 06. 06:46
Kezdőlap Blog Oldal 326

Rossz hír az ellenfeleknek? – Bagnaia jobban érezte magát a teszten, mint egy éve

0

Francesco Bagnaia kijelentette, jobban érezte magát a motoron Sepangban, mint a tavalyi év hasonló szakaszában. A címvédő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az eredménynek nincs jelentősége a teszten, és a Ducati új burkolatára is kitért.

Francesco Bagnaia volt a leggyorsabb a MotoGP sepangi tesztjének harmadik napján, ami azt jelentette, hogy összességében is ő zárt az élen. A 27 éves versenyző 1:56.682 másodperc alatt ért körbe, amivel felülmúlta a tavalyi pole pozíciós idejét, és nem hivatalos pályacsúcsot állított fel. Egyben ő lett az első, aki motorral átlépte az 1:57-es lélektani határt.

Még Martín sem tudta megfogni a történelmi időt futó Bagnaiát a sepangi MotoGP-teszt zárónapján

A címvédő rengeteget gyorsult a tavalyi év hasonló szakaszához képest, de persze ez a mezőny nagy részéről szintén elmondható. 2023-ban a második pozícióban zárta a tesztet Luca Marini mögött, vagyis akkor is az élmezőnyben volt, mégis elmondása alapján nagy a kontraszt a mostani és az akkori teljesítménye között.

„Az egy évvel ezelőtti képest igen, remekül érzem magam a motoromon – nyilatkozta. – Az egyetlen dolog, ami miatt a teszt nem volt százszázalékos, hogy a hosszú etapon volt egy problémám a motorral. Kicsit lelassított, de már elkezdtem, ezért úgy döntöttem, hogy nem megyek be, jobb, ha folytatom. Megmutattuk és ismerjük a motorban lévő potenciált, és sokat dolgoztunk azon, hogy a három nap alatt javuljunk. Úgy gondolom, hogy jó helyzetben vagyunk, a kiegyensúlyozottságot illetően pedig nyolcvan százalékon állunk. Mostantól kipróbálunk néhány erőátviteli beállítást.”

Bagnaia első mondata akár rossz hír is lehet az ellenfeleknek, hiszen így állítása szerint jobb helyzetből indul, mint tavaly, amikor sikerült megvédenie bajnoki címét. Persze ő is tudja, hogy a teszteredményekből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, annak viszont örül, hogy a jelek szerint nem volt véletlen, hogy a 2023-as idény utolsó versenyein már az időmérőn is jó teljesítményt tudott nyújtani azok után, hogy a montmelói balesetét követően ezen a téren egy ideig nem volt formában.

„Örültem, mert ez egy hihetetlen idő volt a szezonbeli első gyorsköröm révén – fogalmazott. – Nagyszerű volt, de ez egy teszt volt, és a körülmények fantasztikusnak bizonyultak. Ez volt a tökéletes alkalom a gyorskörre, szóval boldog vagyok, az biztos. Én az a srác vagyok, aki nem gondolkodik túl sokat a jó teljesítményen egy teszten. Szerintem a [tavalyi] idény utolsó négy futamán éreztem, hogy visszatér [az egykörös tempó]. Mindig is ez volt az egyik erősségem, a gyorskör. Otthon ezen lehetetlen javítani. Csak húztam, mint egy gyorskörön, és összejött az idő.”

Martínék lekésték a határidőt, a teszt második napján sem tudtak dönteni egy fontos kérdésben

Persze a teszt messze nem csak az egykörös tempóról szólt: a Ducati pilótáinak például ki kellett próbálniuk a gyártó új burkolatát. Jorge Martínnak és Enea Bastianininek összességében nem igazán nyerte el a tetszését a megoldás, Bagnaia viszont összességében pozitívan értékelte az elemet. „Próbálok csak magamra koncentrálni, és továbbra is úgy gondolom, hogy egyes területeken rosszabb, máshol jobb a helyzet – jelentette ki. – Összességében jobb, de megpróbálunk tenni valamit a beállításokkal, hogy ahol rosszabb, ott javuljunk.”

Hatalmas a kontraszt Rossi versenyzői között, és nem annak a javára, akire sokan számítottak

0

Marco Bezzecchi egyelőre nem elégedett az idei motorjával, és elárulta, sokat szenvedett a sepangi teszten a változások miatt. Fabio Di Giannantonio ellenben úgy véli, ha most lenne a szezonnyitó, nem szerepelne rosszul.

Csütörtökön lezárult a MotoGP első idei kollektív tesztje Sepangban, a harmadik nap eredménye pedig lényegében az összesített sorrendet is jelenti. Ami a VR46 pilótáit illeti, Fabio Di Giannantonio a nyolcadik, Marco Bezzecchi a tizenhetedik helyen zárt, miután előbbi leggyorsabb köre 661 ezreddel, utóbbié 1,313 másodperccel maradt el az élen végző Francesco Bagnaiáétól.

Még Martín sem tudta megfogni a történelmi időt futó Bagnaiát a sepangi MotoGP-teszt zárónapján

Nem véletlen, hogy kettőjük közül az ifjabbik olasz versenyző volt az elégedetlenebb. Bezzecchi tavaly a szezon egyik pozitív meglepetése volt, hiszen három főfutamot is megnyert, és a bajnokság harmadik helyén végzett az előző évi Ducatival. A bolognaiak tavalyi motorja viszont eddig nem igazán nyerte el a tetszését.

„Nem, egyelőre nem – válaszolta arra a kérdésre, hogy elégedett-e. – Szerdán kicsit jobban éreztem magam. Most jobban küszködtünk, és sok mindent kipróbálva elvesztettük az irányt. Úgy döntöttünk, hogy visszatérünk, és [mindent] újrakezdünk, de továbbra sem érzem magam túl jól a motoron. Más a motorblokk, és másképpen kell megállítani. A régi motoromhoz képest sokat küszködtem a megállással, és nem bízom ugyanannyira az elejében. Azzal is szenvedek, hogy erőt vigyek át. A motor eltérő módon működik, így összességében a be- és kijáratnál is küszködöm. Meg fogjuk találni a módját, hogy javítsunk, ez még csak az első teszt.”

Bezzecchi szenvedése abból a szempontból meglepő, hogy a valenciai teszten még a harmadik helyen zárt, mindössze 93 ezreddel lemaradva Maverick Viñalestől, és ő érte el a legjobb időt a Ducati pilótái közül. Az olasz motoros azonban most elárulta, hogy már akkor is érzékelte, hogy nincs minden rendben, csak az egykörös tempója némileg elfedte mindezt.

„Igen, már Valenciában feltűnt a probléma – fogalmazott. – Egy körön elég versenyképes voltam, mivel az új gumikon az embernek nagyobb tapadása és önbizalma van, de láttam, hogy kicsit küszködöm. Itt sokkal jobban szenvedtem. A pálya óriási tapadást adott, hihetetlen volt az állapota. Ekkora tapadással az ember egyre inkább és inkább igyekszik gyorsabban menni, de normális, hogy eljut egy olyan pontra, amikor még többet akar, de nem képes rá.”

Bezzecchihez képest Di Giannantonio sokkal elégedettebb volt, ami némileg meglepő, hiszen a legtöbben alighanem arra számítottak, hogy a háromszoros MotoGP-futamgyőztes lesz az erősebb Valentino Rossi csapatán belül. Persze erre még mindig van esély, mindenesetre most a másik olasz pilótának sikerült jobban a teszt. Olyannyira, hogy a sprintszimuláció során ő produkálta a legjobb körátlagot, bár hozzá kell tenni, hogy hűvösebb körülmények között motorozott, mint az ezen a téren második Jorge Martín.

„Számunkra jól alakult a teszt – kezdte. – Azt hiszem, többé-kevésbé minden területen elég gyorsak voltunk. Rendkívül büszke és boldog vagyok, mert a csapattal együtt nagyszerű érzetet értünk el a motorral. Elég sokat javultunk ahhoz képest, amikor legutóbb itt voltunk versenyezni. Örülök a gyorskörnek, mert élveztem, hogy kicsit tudtam húzni, és ezt egy olyan motorbeállítással tettem, amely nem annyira tetszett. A köridő nem volt olyan rossz, szerintem a hivatalos pályacsúcs alatt volt. Emellett a sprintszimuláción is elég gyors és erős voltam. Szóval úgy gondolom, hogy sok a pozitívuma ennek a három napnak. Csak boldog lehetek, és széles mosollyal mehetek haza.”

Bár a szezonnyitó előtt még lesz egy kétnapos teszt Katarban, Di Giannantonio nem bánná, ha már most éles körülmények között csapnának össze. „Ha holnap lenne a futam, nem lennék olyan rossz – vélekedett. – Kicsit dolgozunk azon, hogy hátul javítsunk az oldalsó tapadáson, és különösen a kiegyensúlyozottságon a verseny során. Azt hiszem, ez a fő munka mindenki számára, de, ahogyan mondtam, jó helyzetben vagyunk.”

Di Giannantonio a 2022-es és a 2023-as Desmosedici összehasonlítására is kitért. Bár Bezzecchihez hasonlóan a motorblokkot ő is megemlítette, szavaiból az jön át, hogy ő sokkal kevésbé látja drámainak a két motor közötti különbséget, mint újdonsült csapattársa. A Katari Nagydíj tavalyi győztese úgy véli, a vezetési stílusa illeszkedik a motorhoz.

„Mostanában nem változnak olyan sokat a motorok, szóval a karakterük tényleg hasonló – magyarázta. – Az biztos, hogy a motorblokk kicsit más. Ahogyan az erő jön az ember kezéből, az kicsit eltérő. Szóval ez az, ahol a legtöbbet dolgozunk, az elektronikán és az erőátvitelen. Összességében ugyanakkor a motor, nem mondom, hogy ugyanolyan, de az érzet eléggé hasonlít a ’22-eséhez. A vezetési stílusom pedig rendben volt a tavalyi idény utolsó részében, és most is rendben van.”

Bagnaia helyett Martínra hasonlítana Marc Márquez, aki az ágyában is „gyorskörön volt”

0

Marc Márquez szerint összességében jól sikerült a sepangi tesztje, és néhány területen előre tudtak lépni. A nyolcszoros világbajnok elárulta, hol van különbség a Honda és a Ducati között, és azt is elmondta, hogy szeretné lemásolni Jorge Martínt és Enea Bastianinit, de egyelőre még nem sikerült neki.

Csütörtökön véget ért a MotoGP első idei kollektív tesztje Malajziában. Az első hat helyből ötöt a Ducati szerzett meg a harmadik napon, amelynek eredménye az összesített táblázatnak is megfelel. Az olasz gyártó első versenyzője, akit egy másik gyártó pilótája (Aleix Espargaró) is megelőzött, Marc Márquez volt, aki hatodikként zárta második tesztjét a Gresininél.

Még Martín sem tudta megfogni a történelmi időt futó Bagnaiát a sepangi MotoGP-teszt zárónapján

A nyolcszoros világbajnok legjobb ideje 1:57.270 volt, amellyel a hatodik helyen zárt, 588 ezreddel lemaradva a nem hivatalos körrekordot felállító Francesco Bagnaiától. Ami a csapaton belüli összevetést illeti, a spanyol motoros hátránya 332 ezred volt öccsével, Álex Márquezzel szemben, aki szerint bátyja segítség nélkül is elég közel van hozzá. Az idősebbik testvér ráadásul rengeteg kört megtett.

Marc Márqueznek nincs szüksége a testvére segítségére, anélkül is „túl közel” került hozzá a teszten

„Most igazán a határon voltam – nyilatkozta a csütörtöki nap végén. – Ezért tartottam hosszabb ebédszünetet. Egy újabb tízkörös sprint például tulajdonképpen nem volt betervezve, de ismét mindent bele kellett adnom. Nem tudom, hogy képes vagyok-e elérni ezeknek a fiúknak a szintjét. Azonban semmiképpen sem akarok kétségeket azt illetően, hogy mindent beleadtam-e, ehhez ragaszkodom.”

Márquezt az első napon technikai hibák hátráltatták, majd szerdán igyekezett behozni az elveszített pályaidőt, de ekkor még nem tett meg gyorskört. „Összességében elég jól sikerült a teszt – vélekedett. – Rendben, az első nap nehéz volt, a másodikon dolgoztunk, sok kört megtettem. A tempó terén rendben volt, de az időmérős gyorskörnél még mindig hiányzott.”

Bastianini a leggyorsabb, Marc Márquez a legszorgalmasabb volt a sepangi teszt történelmi napján

Ezt csütörtökön pótolta, ebből lett az a kör is, amellyel végül a hatodik pozícióban végzett. Márquez elárulta, hogy mentálisan már az előző napon rákészült arra, hogy csütörtökön mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy minél gyorsabban körbeérjen. Ugyanakkor úgy érzi, hogy ezen a területen többet kell még dolgozniuk, mint ami a versenytempót illeti.

„Szerdán egy órán keresztül »gyorskörön voltam« az ágyban – jelentette ki. – Reggel hétkor felkeltem, és újabb egy órán keresztül végigcsináltam. A köridő üldözése jobban sikerült. A vezetési stílusom teljesen más, mint a Hondán. Csak néhány dolgon igazítottunk, a vezetési stílusomon is változtattam, a csapat is jobban megértett engem. Akkor már jobb volt. Persze fél másodperc még hiányzik az élmenőkhöz képest, de ezek a srácok tényleg rendkívül gyorsak. A versenytempót illetően közelebb vagyunk.”

Márquez hozzátette, a sprintszimuláción néhány kanyarban gyorsabb volt, mint amikor a minél jobb köridőre törekedett, ami szerinte pozitívum. Az 59-szeres MotoGP-futamgyőztes ezután elmondta, hogy most már egyre jobban sikerül az ő igényeinek megfelelően beállítani a Ducati Desmosedici GP23-ast, amely nyilvánvalóan más az előző motorjához képest.

„A Hondával az ember nagyon gyorsan hajt be a kanyarba, itt viszont gondolnia kell néhány dologra – magyarázta. – A Ducatival néhány dolgot nagyon jól kell érteni ahhoz, hogy hajszolni lehessen az időket. Az elektronikai mérnökök most már értik, hogyan kell hozzám igazítani az olyan eszközöket, mint a motorfék és a nyomatékszabályozó. Ez is egy nagy lépés volt. Minden versenyzőnek megvan a saját stílusa.”

Persze nyilvánvaló, hogy Márquez és a Gresini előtt még rengeteg munka áll, hiszen még van tér a fejlődésre. A spanyol pilótának szerinte személyesen is javulnia kell, és ennek kapcsán megjegyezte, hogy a szintén hatékony Bagnaia helyett más márkatársak mozgását próbálja lekövetni. Továbbá még egy, a Honda és a Ducati közötti különbséget megfogalmazott.

„A motor iránti szeretet soha nem lehet elég nagy – mondta. – Lépésről lépésre jobban érzem magam. Még mindig túl merev vagyok a motoron, nem játszom eléggé a testemmel, ahogyan [Enea] Bastianini és [Jorge] Martín teszi. Pecco nem játszik olyan sokat, de mégis gyors. A kanyarkijáratokat még jobban meg kell értenem. Ez az a pont, ahol időt lehet nyerni. A Hondánál inkább a fékeken múlott a kvalifikációs idő.”

Viñales elégedetlen az Apriliával: Nem én irányítom a motort, hanem a motor irányít engem

0

Maverick Viñales értékelte a Sepangban nyújtott teljesítményét, és elárulta, hogy nem volt teljesen elégedett az Apriliával. Viñales emellett azt is elmondta, hogy szerinte miért nem igazán alkalmas a katari pálya a tesztelésre.

Érdekes időszakon van túl az Aprilia. A sepangi shakedownon, majd az ugyanitt megrendezett kollektív MotoGP-teszten is az ő fejlesztéseik, illetve a Forma–1-ből átvett mérőeszközük vonzotta az egyik legtöbb figyelmet. Az ezekkel az újításokkal felvértezett motor azonban nem minden pilótájuknak nyerte el a tetszését, az elégedetlenek táborának hangadója pedig talán nem is lehetett volna más, mint valenciai teszten az élen végző Maverick Viñales.

„Teniszütő” jelent meg az Aprilián, az is kiderült, hogy miért

„Amikor behajtok a kanyarokba, akkor továbbra sem valami jó az egyensúly. Nagyon instabil a gép, alapvetően nem én irányítom a motort, hanem a motor irányít engem – idézi Viñalest a Crash.net. – Ez pedig nem egy túl kellemes érzés. Az mondjuk jó, hogy Valenciában megismertem azt az érzetet, amelyre szükségem lenne, de ugyanaz megvolt itt is, amikor az első pár kört a régi motorral tettem meg. Tisztában vagyok vele, hogy mit kellene tennünk.”

„Sokat fogunk még dolgozni az aerodinamikán is, hogy kiderüljön, más megoldások jobban feküdnének-e nekem. Még nem fejeztük be az aerocsomag tesztelését, maradt még valamennyi dolgunk ezzel kapcsolatban Katarra is. Akkor akarom majd még többet próbálgatni az aerocsomagot, amikor úgy érzem, hogy a motorral már jó irányba tartunk. Másképp nem tudom eléggé nyomni.”

Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére

Viñalesnek az új aerocsomaggal a teszt első napja sikerült a legjobban, akkor hatodikként zárt. A második és a harmadik nap végén már sokkal hátrébb lehetett csak megtalálni a nevét a listán, hiszen a tizennyolcadik, illetve a tizenkettedik hely lett az övé. Viszont eközben csapattársa, Aleix Espargaró pont egy ezzel ellentétes utat járt be, hiszen a keddi tizenharmadik után szerdán a negyedik, csütörtökön pedig az ötödik pozícióban végzett, közvetlenül a legjobbak mögött. Top Gunnak elmondása szerint még több kilométerre lett volna szüksége a jobb eredményhez, éppen ezért már most a katari teszt jár a fejében.

„Szükségem lenne még további egy vagy kettő napra. Mindig jó, ha több idő áll rendelkezésre a tesztelésre. Viszont már most is azt tudom mondani, hogy az új motor kipróbálása után tisztában vagyunk vele, hogy mit kellene még tennünk. Két hét múlva már el is kezdődik a katari teszt, amely nagyon jó alkalom lesz a motor még alaposabb kiismerésére.”

„Mondjuk általában a katari nem a legjobb pálya a tesztelésre, hiszen amióta új felületet kapott, azóta hihetetlenül jó ott a tapadás, ez pedig csökkenti a motor visszajelzéseinek intenzitását. Azonban ettől még arra kell törekednünk, hogy újra olyan legyen minden, mint amilyen a valenciai teszten volt, mivel itt, Sepangban nem éreztem magam úgy, mint ott. Nekem továbbra is ez a legfontosabb feladat.”

Viñales szerint a valenciai teszten végre megértették az Aprilia titkát

Marc Márqueznek nincs szüksége a testvére segítségére, anélkül is „túl közel” került hozzá a teszten

0

Álex Márquez elmondta, szerinte a bátyjának nincs szüksége a segítségére, hiszen anélkül is nagyon jó volt a tempója a sepangi teszt zárónapján. A fiatalabb testvér emellett a saját eredményeit is értékelte.

Egy eléggé kétarcú sepangi MotoGP-tesztet tudhat maga mögött Marc Márquez. A cerverai pilóta kedden technikai problémákkal küzdött, emiatt pedig nem tudott igazán jó időket motorozni. Szerdán aztán megpróbálta ellensúlyozni a korábbi időveszteséget, és kiemelkedően sok, hetven darab kört teljesített. Ez végül csütörtökön hozta meg az eredményét, hiszen a zárónap – amelyen az egész mezőny elég jelentősen gyorsult az addigiakhoz képest – végén a hatodik legjobb idő állt a neve mellett.

Még Martín sem tudta megfogni a történelmi időt futó Bagnaiát a sepangi MotoGP-teszt zárónapján

Az újságírók a csütörtöki etap leintése után megkérdezték a nyolcszoros világbajnok újdonsült csapattársát, aki egyben a testvére is, hogy az ő tanácsai miatt tudott-e ennyit javulni a bátyja. „Már így is túl közel van, nincs szüksége segítségre – idézi Álex Márquezt a Crash.net. – Az első napját teljesen elveszítette, és mi történik akkor, ha elveszíted az első napodat itt, Sepangban? A második napon késésben leszel. Így azt kell mondanom, hogy a csütörtök volt igazából a második tesztnapja, akkor pedig már nagyon közel tudott hozzánk kerülni!”

A sepangi körözés harmadik napján több pilóta is nagyszerű köröket futott, a korábbiakhoz képest jelentősen gyorsult a mezőny. Végül Francesco Bagnaia zárt az élen, aki a történelem első motorosa lett, aki be tudott kerülni az 1:57-es álomhatár alá a sepangi pályán. A leintésig aztán Jorge Martín és Enea Bastianini mellett Álex Márquez tudott csatlakozni a címvédőhöz az 1:56-os klubban. A 27 éves pilóta elégedetten értékelte ezt az eredményt, bár azt is kiemelte, hogy nem átlagos körülmények között futotta ezt az időt.

„Jó kis gyorskör volt, a bokszban eléggé örültek is neki. Viszont igazából nem volt realisztikus, mivel nagyon fel volt gumizva a pálya. A teszt igazából úgyis mindig arra való, hogy következtetéseket vonjunk le belőle. Teljesítettünk egy sprintszimulációt másfajta beállításokkal és elektronikával. Azért volt szükség a változtatásokra, mert nem voltam elégedett a ’23-as motor kipörgésgátlójával, szóval kipróbáltunk néhány dolgot.”

„A technikusoknak mindig vannak új ötletei. Ha rajtuk múlna, akkor minden nap legalább nyolcvan kört meg kellene tennem. Viszont néha muszáj szünetet tartani a motorozásban a fáradtság miatt. Egy nullától ötig tartó skálán úgy négy és fél egységnyire vagyok elégedett a jelenlegi csomagunkkal. Összességében elég király három napon vagyunk túl, örülök annak, hogy milyen jól tudtunk dolgozni a bokszban. A legpozitívabb dolog talán az volt, hogy rájöttünk, mi áll azoknak a problémáknak a hátterében, amelyekkel a sprinteken küzdöttünk, szóval Katarba már felkészültebben fogunk megérkezni.”

Mostani Ducatija rosszabb az előzőnél, véli Álex Márquez

Még Martín sem tudta megfogni a történelmi időt futó Bagnaiát a sepangi MotoGP-teszt zárónapján

0

Francesco Bagnaia zárta az élen a sepangi teszt harmadik napját. Bagnaia délelőtt futott egy nagyszerű kört, amellyel ő lett az első motoros, aki a malajziai pályán befért az 1:57-es álomhatár alá. A legközelebb Jorge Martín és Enea Bastianini tudott kerülni a címvédőhöz.

A sepangi MotoGP-teszt harmadik napja a baleseteik miatt kieső Raúl Fernández és Franco Morbidelli nélkül, illetve az őket helyettesítő Lorenzo Savadorival és Michele Pirróval, az Aprilia és a Ducati tesztpilótáival indult. Csütörtökre már a legtöbb versenyző eléggé bemelegedett, ennek köszönhetően hivatalosan csak négy bukást jegyeztek fel, Fabio Di Giannantonio, Nakagami Takaaki, Joan Mir és Marco Bezzecchi voltak azok, akik nem tudták elkerülni az esést. A felhős és a korábbiakhoz képest jelentősen hűvösebb időjárási körülmények a köridők további javulását vetítették előre, a keddi és szerdai etapból kiindulva különösen a délelőtti órákban lehetett erre számítani.

Marc Márquez küszködött, Martín dominált – lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének első napja

Csütörtökön sem kellett sokat várni arra, hogy kiderüljön, mennyit gyorsult a mezőny. Még fél óra sem telt el, amikor Francesco Bagnaia a történelem első olyan pilótájává vált, aki Sepangban motorral be tudott kerülni az 1:57-es határ alá (1:56.682). Két perccel később Jorge Martín futott egy nagyszerű időt, de megelőzni nem tudta a címvédőt (1:56.854). Ez a duó a nap végéig megtartotta az ekkor megszerzett helyezéseit, és az idejüket sem tudták tovább javítani, így végül Bagnaia neve mellé került az egész teszt legjobb köre, amely egyben új, nem hivatalos pályacsúcs is.

Körülbelül egy óra letelte után először Álex Márquez (1:56.938), majd Enea Bastianini (1:56.915) is csatlakozott az 1:56-os klubhoz, ezzel teljessé téve a Ducati dominanciáját. Az első tízbe a bolognaiak pilótáin kívül ötödikként Aleix Espargaró az Apriliával (1:57.091), hetedikként Brad Binder a KTM-mel (1:57.327), kilencedikként az egész teszten kiemelkedően teljesítő Pedro Acosta a GasGasszal (1:57.365) és tízedikként Mir a Hondával (1:57.374) tudott még bekerülni.

Rajtuk kívül érdemes megemlékezni Marc Márquezről, akinek szerdai szorgalma látszólag meghozta gyümölcsét, hiszen csütörtökön a korábbiaknál jobb tempót tudott motorozni, ami végül a hatodik helyet jelentette számára (1:57.270). Egyébként a teszt utolsó napján Savadori tette meg a legtöbb kört (64), az állandó pilóták közül pedig Augusto Fernández töltötte a leghosszabb időt a pályán (60 kört).

Bastianini a leggyorsabb, Marc Márquez a legszorgalmasabb volt a sepangi teszt történelmi napján

A délutáni órák sokaknak a sprint-, illetve versenyszimulációval telt. A Crash.net adatai szerint ebben a műfajban Di Giannantonio bizonyult a leggyorsabbnak (1:58.237-es átlag több mint tíz körön keresztül). Mögötte a Ducati élmenői, Martín (1:58.390), Bastianini (1:58.437) illetve Bagnaia (1:58.457) sorakoztak fel. Kissé meglepő módon ebben az összevetésben a gyári Honda mindkét pilótája, Marini (1:59.083) és Mir (1:59.234) is a legjobb tízben végzett, bár előbbi csak hat kört teljesített egyhuzamban.

A sepangi MotoGP-teszt harmadik napjának végeredménye

Meglepő helyen tér vissza a MotoGP-be a Yamahát és a Suzukit is sikerre vezető szakember

0

A Trackhouse csapata bejelentette, hogy Davide Brivio lesz az istálló csapatfőnöke. Az olasz szakember korábban a Yamaha és a Suzuki gyári alakulatát is sikerre vezette, a Forma–1-ben viszont nem igazán volt eredményes.

Az elmúlt hónapokban a sajtó csak találgatta, hogy Davide Brivio valóban visszatér-e a MotoGP-be, és ha igen, akkor melyik gyártónál, illetve csapatnál. Az olasz szakember 2020-ban hagyta el a Suzukit, és csatlakozott a Forma–1-ben szereplő Alpine-hoz, ahol azonban nem igazán jött ki számára a lépés. Kezdetben sportigazgatóként dolgozott, ám 2022-től a versenyzést kibővítő projektek igazgatói pozícióját töltötte be. A tavalyi év végén a felek közös bejelentették, hogy közös megegyezéssel elválnak útjaik.

A Suzuki sikerkovácsa távozik a Forma—1-es csapattól — újra a MotoGP-ben vállal munkát?

Ebben az időszakban Briviót először a gyári Hondához pletykálták, mondván, átveszi Alberto Puig helyét a csapatfőnöki székben, de később olyan híresztelések is megjelentek, hogy jövőre a Yamahához igazol a jelenleg az ügyvezető igazgató pozícióját betöltő Lin Jarvis helyére. Ehhez képest jött a meglepetés, hiszen nem a két japán gyártó egyike szerződtette, sőt, még csak nem is gyári csapat, hanem a MotoGP-be újonnan beszálló Trackhouse.

A NASCAR-ból is ismert amerikai istálló a 2023-as szezonzáró után botrányos körülmények között távozó RNF helyét veszi át, és így az Aprilia motorjaival fog versenyezni, az infrastruktúra nagy része pedig már adott. Sőt, Miguel Oliveira rögtön gyári versenygépet kap, és csapattársa, Raúl Fernández esetében is ez a szándék hosszú távon.

Brivio nagy sikereket ért már el a motorsportban. A 90-es években a Superbike-világbajnokságon dolgozott, majd 2001-ben a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájába igazolt, ahol a gyári Yamahát irányította az egy évvel később induló MotoGP-korszakban. Egészen Valentino Rossi 2010-es távozásáig maradt, és ez idő alatt öt egyéni és négy konstruktőri bajnoki címet szerzett. Utolsó évében egyébként együtt dolgozott Wilco Zeelenberggel, a Trackhouse jelenlegi csapatmenedzserével. Ezután a VR46 tanácsadója lett, majd a visszatérő Suzuki vezetését vette át, amellyel Joan Mir révén egyéni bajnoki címig jutott 2020-ban.

„Hihetetlen, hogy egy Davide kaliberű és tapasztalatú ember vezeti a Trackhouse Racing MotoGP-csapatát – nyilatkozta Justin Marks, a Trackhouse alapítója és társtulajdonosa. – A vállalatnál mindannyian alázattal viszonyulunk az elkötelezettsége iránt. Amikor találkoztam Davidével, abban a pillanatban nyilvánvalóvá vált, hogy tökéletesen illeszkedik a Trackhouse kultúrájába. Tudom, hogy nagyszerű dolgokhoz fog vezetni minket a versenypályán és azon kívül is.”

„Az elmúlt napokban minden nagyon gyorsan történt, amikor Justin arra kért, hogy segítsek a Trackhouse-nak a MotoGP jelentette kihívásban – ezek már Brivio szavai. – Nagyon izgalmas, hogy a kezdetektől részese lehetek ennek az új projektnek, és már nagyon várom, hogy jobban megismerjem a Trackhouse-t, és lássam, mit tudunk kihozni a MotoGP-ben abból a sikeres vízióból és tapasztalatból, amellyel a vállalat más sportágakban rendelkezik. Ez a két világ nagyszerű találkozása lehet. Most már csak egy teszt van hátra, szinte itt az idő a versenyzésre, mi pedig megpróbáljuk minél jobban támogatni a két tehetséges pilótánkat, Miguelt és Raúlt, és igyekszünk jól érezni magunkat. Az elmúlt napokban minden nagyon gyorsan történt. Korábban nem tudtam megmondani, hogy hova megyek, de ez nagyszerű hír, és gyorsan munkához látunk.”

Quartararo továbbra is elégedetlen a Yamahával, hiába volt ő a leggyorsabb a teszt második napján

0

Fabio Quartararo érte el a legmagasabb sebességet a sepangi teszt második napján. A francia pilóta ennek ellenére továbbra is elégedetlen a Yamahával, szerinte különösen a gyorsköröket illetően kell még fejlődniük.

A sepangi MotoGP-teszt második napján kisebb meglepetésre Fabio Quartararo nevéhez fűződött a legmagasabb sebesség, El Diablo 338,5 km/h-val száguldott a mérési pontnál. Ráadásul ezzel jelentősen megverte a mezőny többi részét, a legközelebb Brad Binder tudott hozzá kerülni, aki 337,5 km/h-s tempót ért el. Quartararo viszont így sem volt elégedett a Yamahával, nyilatkozatában külön kiemelte, hogy problémájuk van a gyorskörök során.

Quartararo: A Yamahának nagyon kevés ideje van, hogy meggyőzzön, különben lépnem kell

„Nem ez az a lista, amelynek az első helyén kellene lennünk – válaszolta a legmagasabb sebességre vonatkozó kérdésre Quartararo a SPEEDWEEK.com szerint. –  Nem mondom, hogy lassú a motor, sőt nagyon, nagyon gyors, de szerintem ez az egész kicsit furcsa, mert a sebességet a fékezési pontnál mérik. Az mindenesetre nagyon pozitív, hogy ennyire gyors a motorunk. Viszont a gyorsköröket illetően még fejlődnünk kell, ebben továbbra is elég messze vagyunk a többiektől. Jelenleg talán ez a legnagyobb problémánk.”

„Nem tudjuk, hogy miért veszítünk ennyi időt a gyorskörön. A motor továbbra is eléggé remeg, amikor elhagyunk egy kanyart, ezen a téren mindenképpen szükségünk van a fejlődésre. Folytatnunk kell a kemény munkát, és megoldást kell találnunk erre. Eddig lépésről lépésre haladtunk előre, de egyelőre nem találtunk semmit, ami segíthetne minket a gyorskörökön – pedig erre feltétlenül szükségünk lenne. Remélhetőleg a csapatnak lesznek még jó ötletei itt és Katarban is. Megoldást kell találnunk, különösen a hátsó kerék tapadásának problémájára.”

Quartararo a sepangi teszt első napján a reménykeltő negyedik helyen végzett, viszont a sokkal jobb időket hozó másodikon már csak a tizenegyediket tudta megcsípni. A francia pilóta szerda délelőtt futotta a saját addigi legjobb, 1:57.888-es körét, amellyel 754 ezredmásodperccel maradt el az élen záró Enea Bastianini idejétől.

Bastianini a leggyorsabb, Marc Márquez a legszorgalmasabb volt a sepangi teszt történelmi napján

Ilyen eredmények után nem meglepő, hogy a 2021-es MotoGP-bajnok úgy gondolja, hogy nem igazán sikerült felzárkózniuk a vetélytársaikra. „Pillanatnyilag nem vagyunk igazán közel a többiekhez, de remélhetőleg nemsokára ez már nem így lesz. Ennek érdekében még sok munkát kell elvégeznünk, itt és a katari teszten is.”

A Yamaha másik pilótája, Álex Rins egyetért Quartararóval abban, hogy problémáik vannak a gyorskörökön, de ennek okát eddig a spanyol versenyzőnek sem sikerült kitalálnia. „Nem tudom, hogy miért, de már most elértem a határaimat, pedig még mindig eléggé messze vagyunk a leggyorsabb srácoktól, Fabio úgy 9, én 7 tizedmásodpercre. Tovább kell dolgoznunk azon, hogy rájöjjünk, miért veszítünk ilyen sokat. Úgy látom, hogy a csapat és a mérnökök keményen hajtanak, csak még több időre van szükségük ennek a megoldásához.”

A sepangi MotoGP-teszt második napjának legmagasabb sebességértékei

Martínék lekésték a határidőt, a teszt második napján sem tudtak dönteni egy fontos kérdésben

0

Jorge Martín egyelőre nem tudta eldönteni, hogy a régi vagy az új burkolattal kezdje meg a szezont, mivel utóbbi annyira nem tetszik neki. Az új motorblokkról azonban jó véleménnyel van, a sepangi teszten elért eredményekkel pedig nem foglalkozik.

Michele Pirro motorján már a shakedownon debütált a Ducati új burkolata. A kedden elkezdődött sepangi kollektív teszten pedig végre a gyári pilóták és Jorge Martín is kipróbálhatták Gigi Dall’Ignáék művét. A Pramac másik versenyzőjét, Franco Morbidellit az előző héten elszenvedett bukása fosztotta meg ettől a lehetőségtól.

Ismét jelentős újítással készül a Ducati

Viszont a teszt szerdai része után Martín elárulta, nem biztos, hogy az első versenyhétvégén is ezt a változatot fogja használni, mivel eddig nem teljesen nyerte el a tetszését. A Pramacnak azonban nemsokára döntést kell arról hoznia, hogy az új vagy a régi burkolattal akarnak nekivágni a Katari Nagydíjnak. Ez a kérdés pedig nemcsak a vezetőségnek, hanem spanyol pilótájuknak is fejfájást okozott.

„Nem volt egy könnyű nap – idézi Martínt a Crash.net. – Azt akarták [a Ducati vezetői], hogy az új burkolattal vágjak neki a napnak. Délelőtt aztán így is elég gyorsak voltunk, viszont én nem éreztem magamat annyira jól. Bonyolult nap volt, mivel ma döntenünk kellett volna ebben a kérdésben, de egyelőre nem tudtunk. Holnap rá kell jönnünk, hogy jobb lenne-e az új, vagy az első versenyre még meg kellene-e tartanunk a régit.”

„Biztos, hogy nagyon sokat dolgoztak rajta, azt akarták, hogy működjön. Azt szeretnék, hogy ezzel menjek, mivel úgy ők is jobban ki tudnák ismerni, még több információt szerezhetnének róla. Viszont én nem akarom emiatt eltéveszteni a jó irányt. Az nem jó, ha néha erre, néha arra indulsz el, ha túl sok mindent megváltoztatsz. Én is szeretném kiismerni, de a vezetési stílusom elvesztése nélkül.”

Martín a részletekbe is belement az új burkolattal kapcsolatban. „Egy kicsit nehezebb, úgy érzem, hogy a motor is nehezebb lett tőle. A fékezés közben jobban érzem magam, de a pálya többi részén küszködöm. Holnap talán majd rájövünk, hogy melyik irányba kellene elindulni, és akkor változtatásokat tudunk végrehajtani a motoron, amelyektől jobban érzem majd magam.”

A sepangi teszt eddig a burkolatkérdéstől eltekintve jól alakult Martínnak. Az első napon ő bizonyult a leggyorsabbnak, és a másodikon is csak Enea Bastianini tudta megelőzni. A keddi körözés után azonban így sem az eredmény miatt volt a legboldogabb a madridi pilóta.

Marc Márquez küszködött, Martín dominált – lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének első napja

„Kipróbáltuk az új motorblokkot, amelynek nagyon örülök, még ha nem is tökéletes – mondta Martín a GPOne.com szerint. – Általánosságban előrelépést jelent, de majd még ennél is gyorsabbnak kell lennünk. A több lóerő nem garancia a jobb teljesítményre, mivel lehet, hogy problémáink lesznek a kanyarokban. Az [eredmények] nem érdekeltek, mivel az új motorblokk megismerésére koncentráltunk. A motorhoz sem nyúltunk hozzá, a beállítások is a régiek voltak. Viszont az új motornál még így is azonnal észrevettem, hogy mennyivel hatékonyabban lehet fékezni.”

Martín az ellenfeleikről sem felejtkezett el. „A riválisaink biztosan nem aludtak. A Yamaha és a Honda is sokat fejlődött, különösen az egyenesekben, amelyekben [Luca] Marini meglepően jó volt.”

„Teniszütő” jelent meg az Aprilián, az is kiderült, hogy miért

0

A sepangi teszten az Aprilia több motorján is fel lehetett fedezni az úgynevezett aerorácsot. Nemrég a gyártó technikai igazgatója elmagyarázta, hogy mi ennek az eszköznek a funkciója.

Az Aprilia több szempontból is meglepetést okozott a mezőnynek Sepangban. A noaleiek már a shakedown alatt megmutatták az általuk kifejlesztett forradalmi farokelemet, a kedden elkezdődött kollektív teszten pedig még egy újdonsággal szolgáltak, az aeroráccsal. Először Miguel Oliveira motorján lehetett felfedezni ezt a Forma–1-ből jól ismert eszközt. A portugál a nap végén a GPOne.com szerint nevetve elmondta, hogy olyan volt így motorozni, mintha „egy teniszütő lett volna motor hátulján”.

Marc Márquez utálja, hogy a MotoGP egyre jobban hasonlít a Forma–1-re

Az aerorácsot közelebbről megnézve egy gereblyéhez hasonlatos – innen az angol elnevezés, az „aero rake”, vagyis „aerogereblye” – rácsszerkezet alkotja. Ezen előrefelé álló lyukakat láthatunk, amelyek mind össze vannak kötve egy nyomás transzduktorral. A transzduktor funkciója röviden annyi, hogy valamilyen fizikai jellemzőt, mint amilyen a légnyomás is, elektromos jellé alakít át a könnyebb kezelhetőség, pontosabb mérés és egyszerűbb felhasználás, megjelenítés érdekében.

Ennek alkalmazásával az Aprilia, Romano Albesiano a MotoGP mikrofonja előtt elhangzott szavaival élve „egy térképet kap a pilóta mögött lévő légnyomásról”, illetve arról, hogy miként „módosítja az áramlást a versenyző és a motor”. Az Aprilia technikai igazgatója hozzátette, hogy az így kinyert adatok nemcsak az áramlás tanulmányozásához hasznosak, hanem szükségesek is az általuk használt szimulációs programok és azok eredményeinek ellenőrzéséhez.

Albesiano később annak részleteibe is belement, hogy mi az aerorács igénybevételének célja az ő esetükben. „Úgy tervezzük a motorokat, hogy az aerodinamikai mezőt, vagyis a motor és a pilóta körül fellépő légáramlatokat számítógépes programokkal szimuláljuk – idézi a mérnököt a SPEEDWEEK.com. – Viszont minden ilyen számítás eredményét meg kell erősíteni egy kísérlet által, ez a kísérlet pedig egy alkalmas módszer annak megállapítására, hogy a számítógép igazat mond-e. Így a légnyomás mérésével alkothatunk egy képet, amelyet össze tudunk hasonlítani azzal, amit a számítógép mond – hasonlóan a szélcsatornához, amely egy gyakoribb ellenőrzési módja a számítógép eredményeinek. Főleg, hogy a számítógép lényegében egy virtuális szélcsatorna.”

A korábban említett újító farokelemről is beszélt Albesiano, aki elmondta, hogy még bőven van vele munkájuk, mivel így megint meg kell találniuk a motor egyensúlyát. Emellett azt is elárulta, hogy mi a céljuk ezzel az fejlesztéssel. „Arra számítunk, hogy emiatt a hátsó kerék fékezés közben jobban érintkezik majd a talajjal. Ez a fő oka annak, hogy elkezdtük tervezni ezt a hátsó elemet.”

Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére