back to top
2025. július 12. 04:40
Kezdőlap Blog Oldal 367

A Honda jelenti az utolsó lépést Marini számára, hogy kilépjen Rossi árnyékából?

0

Luca Marini elárulta, csak egy gyári csapat kedvéért volt hajlandó otthagyni a VR46-ot. Elmondása szerint utóbbi tulajdonosa és egyben a féltestvére, Valentino Rossi is tépelődött, hogy mi a helyes megoldás.

Ezen a héten hivatalossá vált, amit már egy ideje szinte biztosra lehetett venni, hogy Luca Marini lesz Marc Márquez utódja a gyári Hondánál. Az olasz versenyző egy számára biztonságos közeget hagyott ott, hiszen a VR46-ot féltestvére, Valentino Rossi birtokolja és üzemelteti. A 26 éves pilóta ugyanakkor azt gondolja, hogy ez egy szükséges lépés volt.

Bár Marini nem tartozik a leggyorsabb versenyzők közé, sokan dicsérték a technikai érzéke miatt, és a Hondának alighanem most erre van a legnagyobb szüksége. Örülök, mert sokan mondták ezt nekem. Az RC213V ma nem a legjobb motor, de szeretnék a csapattal és a Hondával együtt dolgozni, hogy visszavigyük a csúcsra, ahol megérdemli, hogy legyen” – nyilatkozta a La Gazzetta dello Sportnak.

Marini két évre írt alá a Hondához, így, ha minden jól megy, akkor ki fog maradni a jövőre várható óriási pilótakeringőből, hiszen a mezőny nagy részének 2024-ig van szerződése. A kétszeres MotoGP-dobogós egyértelműen hosszú távon gondolkodik. „A Honda megbecsül engem, ezt bizonyítja a kétéves szerződés – jelentette ki. – Különösen manapság bonyolult a márkaváltás, számolni kell azzal, hogy az ember sok versenyt elveszít.”

Hivatalos: megvan Marc Márquez utódja, Marini a Hondához igazol

A szezon egy pontján a Pramac egyik ülése is felszabadult, amely bár szatellitcsapat, de gyári Ducatit használ. Marini számára azonban ez nem volt valódi opció. „A szatellitcsapatok közül mindig a Mooney VR46 volt az elsődleges – fogalmazott. – Azonban igyekeztünk gyári motorokat szerezni a Ducatinál. Erős versenyzőnek érzem magam, egy szinten akartam lenni Pecco Bagnaiával és Jorge Martínnal, hogy bizonyíthassak a pályán.”

Marini arról is beszámolt, hogy természetesen Rossival is megbeszélte a váltást, aki speciális helyzetben volt. „Érdekes volt – árulta el. – Sokat beszélgettünk róla, ő volt az első, akit felhívtam. Nehéz vele beszélni, a menedzsment vezetése ugyanannyira a szerepe, mint a csapaté. Tépelődött, mert felismerte a jó lehetőséget, és tudta, hogy kár lenne kihagyni.”

A 26 esztendős motorosra sokan tekintetnek úgy, mint Rossi féltestvérére, amire a VR46, vagyis a lényegében családi csapat csak ráerősített. Marini úgy érzi, hogy ezzel a váltással kiléphet a kilencszeres világbajnok árnyékából. Ez az utolsó lépés, amire szükség volt – mondta. – Ez az én projektem. Az volt az álmom és a célom, hogy gyári csapathoz kerüljek. Számomra ez normális dolog. Az, hogy Valentino Rossi testvére vagyok, semmit nem változtat.”

Ami a fizetést illeti, az olasz versenyző nyilvánvalóan sokkal kevesebbet fog keresni, mint amennyit Márquez kézhez kapott, ám a megspórolt összeget a Honda a motor fejlesztésére fordíthatja, ahogyan arra a spanyol versenyző is utalt korábban. „Remélem, hogy így lesz – reagált a felvetésre Marini. – A Hondának szüksége van egy irányra, amelyet követhet, és remélem, hogy én leszek az, aki ezt megadja nekik.”

A Yamahához igazoló Rins megcáfolt egy népszerű elméletet

0

Álex Rins úgy véli, annak ellenére, hogy mindkét versenygépet sornégyes motorblokk hajtotta, illetve hajtja, a Yamaha nem hasonlít a korábbi Suzukijára. A spanyol versenyző szerint nem az erőforrások közötti eltérés a legnagyobb különbség a Hondához képest.

A gyártót váltó pilóták közül talán Álex Rins volt az, akinek a legnagyobb megkönnyebbülést jelentette a szezon vége. A 27 éves pilóta ugyan a 2023-as idényben egyedüliként futamot nyert a Hondának, de a sérülése és a vezetés felé mutatott bizalmatlansága miatt vélhetően mégis rossz szájízzel távozott idei munkaadójától.

A hatszoros MotoGP-futamgyőztes a Yamahához igazolt, és a keddi valenciai teszten ki is próbálhatta az M1-est. Sokan úgy gondolták, hogy Rinsnek felüdülés lesz ez a motor, hiszen ugyanúgy sornégyes motorblokkot használt, mint a Suzuki, amelyet a spanyol motoros 2022-ig erősített. Ő azonban cáfolta, hogy a két motor között lenne hasonlóság. „Nagyon más a motor a Suzukihoz képest – nyilatkozta. – Több első fékkel tudok bemenni a kanyarba, és ez jó, mert így kicsit javíthatunk a köridőn.”

Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival

Rins összesen 54 kört tett meg a Yamahán, végül a tizenkilencedik helyen zárta a tesztet, 1,311 másodperccel lemaradva az élen végző Maverick Viñales mögött. Új csapattársával, Fabio Quartararóval szemben 542 ezred volt a hátránya, de ez nem mérvadó, hiszen más programon voltak. A spanyol pilótának azzal kellett kezdenie, hogy hozzászokik a motorhoz.

Quartararo: Nagy kihívást jelent, hogy jól használjuk az engedményeket

Kétfelé osztottuk a napot – jelentette ki. – Délelőtt odaadták nekem Fabio versenybeállításait, én pedig csak köröztem és köröztem a motoron, hogy megtaláljam a [megfelelő] pozíciót a kormányon, a lábtartón és minden máson. Délután pedig arra koncentráltunk, hogy sok kört tegyünk meg az új burkolat tesztelése során. A Yamaha két burkolatot hozott, és amennyire ismerem a motort, a kettő közül az egyik jobban működik a normál darabnál. Összességében elégedett voltam a teszttel.”

Rins hozzátette, hogy a Yamaha „lágyabb”, mint amire számított. Ezután visszatért a motorblokkal kapcsolatos kérdéskörre, hiszen a Honda által használt V4-esről most sornégyesre váltott vissza. A 28. születésnapját jövő héten ünneplő pilóta azonban úgy véli, nem ez a legnagyobb különbség a két versenygép között, hiszen azt az aerodinamikánál kell keresni.

Ami a V4-es és a sornégyes motorblokk közötti eltérést illeti, szerintem nem ez a legnagyobb különbség a motorok között. Jelenleg az aerodinamika területén van a legnagyobb differencia. Az aerodinamikának köszönhetően az ember jobban fordul. Délelőtt a normál burkolattal mentem, és a szélviszonyok miatt sokszor elemelkedett a kerekem, a kanyarban viszont jól fordult. Én azonban csak panaszkodtam a kerékelemelkedés miatt. Amikor pedig a másik burkolatra váltottunk, kevésbé éreztem a kerék elemelkedését, és [még] jobban kanyarodtam. A motorblokkok között szerintem a sebességfokozatokban van különbség.”

Marc Márquez átigazolására Rossi is reagált, aki Bezzecchivel harcolna a vb-címért

0

Valentino Rossi kíváncsian várja, hogy a Ducati hogyan fogja kezelni Marc Márquez érkezését, és úgy véli, egykori riválisa veszélyes lesz a márka többi pilótájára. Az olasz legenda ugyanakkor Marco Bezzecchivel szintén harcolna a világbajnoki címért.

A MotoGP következő szezonjának talán legérdekesebb kérdése, hogy mire megy Marc Márquez a Gresini színeiben a Ducatival. A nyolcszoros világbajnok tizenegy év után hagyta ott a Hondát, hogy ismét örömét lelje a motorozásban, és persze azért, hogy esetleg visszataláljon a győzelem útjára. A spanyol motoros kedden debütált új motorján, és rögtön a negyedik helyet szerezte meg a valenciai teszten.

Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival

Sokan úgy vélekednek, hogy Márquez akár a világbajnoki címért is harcban lehet az idei Desmosedicivel, sőt, Cal Crutchlow, a Yamaha tesztpilótája korábban odáig ment, hogy a többieknek nem is lesz érdemes rajthoz állniuk. Valentino Rossi szintén megszólalt a témában, és bár ebbe a konkrét kérdésbe nem ment bele, ő is úgy véli, hogy egykori ellenfele jól fog teljesíteni.

Marc érkezése nagyon érdekes lesz – nyilatkozta a GPOne.com-nak még a teszt előtt a kilencszeres világbajnok, akinek csapattulajdonosként szintén fejfájást okozhat az addigra már 31. életévét betöltő versenyző. – Ahogyan az is, hogy a Ducati hogyan fogja ezt kezelni. Marc nagyon veszélyes lesz, a csapatunknak jó formában kell lennie.”

Rossi és Márquez közismerten nem ápoltak jó viszonyt egymással az emlékezetes 2015-ös sepangi események óta. Az olasz exmotoros visszavonulása óta persze nincs értelme rivalizálásról beszélni, így az ellenségeskedés is megszűnt, ám a két fél azóta sem békült ki egymással, legalábbis nyilvánosan. Nem kizárt, hogy a kettőjük közötti ellentét kicsit más formában, de jövőre új életre kel.

Ennek a jelei már most, a valenciai szezonzáró után is mutatkoztak, amikor Marco Bezzecchi „a mezőny legpiszkosabb versenyzőjének” nevezte a spanyol pilótát, miután nem sokkal a rajtot követően összeértek, és a VR46 versenyzője elesett. Rossi erre az esetre nem tért ki, abban viszont bízik, hogy pilótája úgy is harcolhat a vb-címért, hogy nem kapták meg a Ducatitól, amit szerettek volna.

Bezzecchi kifakadt, szerinte Marc Márquez a legpiszkosabb versenyző, és ezt hagyják neki

„Reménykedtünk benne, hogy a Ducati gyári motort ad nekünk – fogalmazott, utalva arra, hogy a szezon közepén valóban felmerült ez a kérdés, de szerencséjükre Bezzecchi végül a kedvezőtlen döntés ellenére sem igazolt a Pramachoz. – Valójában foggal-körömmel védtük Bezzecchit. Ugyanakkor bízunk benne, hogy nem lesz nagy különbség a GP24-es és a GP23-as között, és »Bezzel« megpróbálhatunk harcolni a bajnoki címért.”

Akár másfél évbe is telhet, mire felépül horrorbukásából a könnyek között búcsúzó Pol Espargaró

0

Pol Espargaró elárulta, mi okozta az esését a Valenciai Nagydíjon, amelyen érzelmes búcsút vett állandó versenyzői karrierjétől. A spanyol pilóta arról is beszélt, hogy még mindig nem épült fel teljesen a portimãói balesetéből.

Pol Espargarónak a Valenciai Nagydíj volt az utolsó futama a MotoGP állandó versenyzőjeként. A 32 éves motoros ugyanis jövőre csupán tesztpilóta lesz a KTM-nél, így csak néhány futamon vehet részt szabadkártyásként, emellett persze az esetlegesen megsérülő márkatársait is helyettesítheti. Ezzel együtt egy fejezet mindenképpen lezárult az életében.

A nyolcszoros MotoGP-dobogós nem a legszebb módon búcsúzott, hiszen a szezonzáró futam hajrájában elesett. Végül azonban nem ez volt az utolsó mozzanat a részéről, hiszen visszaült a motorra, és ugyan kétkörös hátrányban, de beért a célba. Ráadásul a rengeteg kieső miatt még a pontszerzés is összejött neki a tizennegyedik hellyel.

Próbáltam megakadályozni, hogy Fabio Quartararo megelőzzön, ezért a lehető legkésőbb fékeztem – nyilatkozta. – Ez volt az egyetlen esélyem, hogy magam mögött tartsam, mert nem tudtam jól kigyorsítani. Aztán viszont kissé túl keményen fékeztem, és elvesztettem az irányítást az eleje felett. A motor azonban továbbra is rendben volt, és befejeztem a futamot, még így is pontszerző helyen. Egészen addig a pillanatig kevesebb mint tíz másodperccel maradtam el az élen haladóktól. Szerintem ez volt az egyik legjobb versenyem az évben.”

Hihetetlenül megható képsorok: így búcsúzott bátyja Pol Espargarótól a rajtrácson (videó)

Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, Espargaró búcsúja nagyon érzelmesre sikeredett. Már a rajt előtt a sírással küszködött, és bátyja, Aleix Espargaró sem tudta visszatartani a könnyeit, amikor átölelték egymást. Az idősebbik testvér a leintés után is köszöntötte öccsét, akit aztán a csapata és a családja fogadott, amikor leszállt a motorról.

Nagyon érzelmes volt, különösen a rajtrácson – utalt az utolsó versenyre az ifjabbik Espargaró. – Minden alkalommal, amikor felnéztem, láttam a körülöttem lévő embereket és versenyzőket. Éreztem azt a feszült légkört, amely mindig ott van a futamok előtt, és amelyet az ember néha utál, néha pedig nagyon hiányol. Úgy érzem, hogy az életemnek egy fejezete lezárult. Természetesen megpróbálok [teljesen] felépülni a Portugál Nagydíj [hétvégéjén] történt balesetből, és újra versenyképessé válni. Azonban úgy vélem, más lesz, amikor újra versenyezni fogok. Ettől függetlenül remélem, hogy ismét jó futamokat fogok teljesíteni.”

Espargaró a szezonnyitó hétvége második edzésén elszenvedett óriási bukására utalt, aminek következtében egyéb sérülések mellett eltört az állkapcsa és több csigolyája, valamint a tüdeje is megzúzódott. Egészen a nyári szünet végéig nem tudott versenyezni, de még a visszatérés után sem volt százszázalékos. Sőt, elképzelhető, hogy még jó ideig nem lesz az.

Ezen a télen mindenképpen szükségem lesz egy kis időre, mert néhány izomnak több idő kell a regenerálódáshoz, mint amennyire számítottam – fogalmazott. – Persze az orvosok figyelmeztettek, és elmondták, hogy ez három hónapig vagy akár másfél évig is eltarthat, mert soha nem lehet tudni, mikor lesznek újra teljesen normálisak az idegek. Néhány izmom az erejének csupán negyven százalékát nyerte vissza. Eleinte nem zavar, amikor motorozom, de amint hosszabb távokat kell megtennem, a testem feladja.”

Stoner továbbra is keresi a megoldást, de jelenleg nincs esélye a teljes gyógyulásra

0

Casey Stoner ismét részletesen beszélt betegségéről, illetve jelenlegi állapotáról. A kétszeres világbajnok továbbra sem adta fel, hogy javuljon a helyzete, de tisztában van vele, hogy momentán nem lehet csodát tenni.

Casey Stoner 2007-ben és 2011-ben szerzett világbajnoki címet a MotoGP-ben, de egy évvel a második elsősége után váratlanul, mindössze 27 évesen visszavonult a sportágtól, és azóta sem sokszor versenyzett. Akkoriban arra az okra hivatkozott, hogy már nem élvezi a motorozást, és szeretne több időt tölteni a családjával.

Minden idők legnagyobbja lehetett volna, de ő meg akart halni

Az ausztrál pilóta 2019-ben amikor elárulta, hogy krónikus fáradtságban küszködik. A betegség lényege, hogy az ember időnként indokolatlanul fáradt, és nem képes semmilyen érdemi cselekvésre. Stoner időről időre beszámol az állapotáról, nemrég ezt a Moto.it-nek adott interjújában tette meg.

A krónikus fáradtságot nagyon nehéz megértenie annak, aki nem szenved ebben a betegségben, mert ez nem fizikai jellegű – nyilatkozta. – Nem törött csont, az ember nem látja. Rengetegen mondták nekem, hogy csak keljek fel, vegyem rá magam arra, hogy csináljak dolgokat. A mentális erő nem jelentett problémát számomra. Bármire rá tudtam venni magam, különösen a versenyzésben és a nagyon nehéz helyzetekben. Ezzel meg tudok birkózni. A krónikus fáradtságot nem lehet irányítani. Az embernek nincs kontrollja a gondolatai vagy a teste felett, állandóan teljesen fáradt. Nagyon hálás vagyok, hogy az elmúlt kettő vagy másfél évben sikerült elérnem némi javulást. Azelőtt nagyon kiszámíthatatlan volt. Hónapról hónapra [változott]. Nagyon mélyen [voltam], aztán egy jó hónap [következett], és kicsit jobban lettem. Még idén is sokat küzdöttem. Tavaly, az év közepén jobb volt, de október és december között háromszor kaptam el a COVID-ot, szóval a testem megint mélyen volt.”

Stoner arra is kitért, hogy ezzel a betegséggel nagyon nehéz normális, hétköznapi életet élni, tekintve, hogy nem lehet vele előre tervezni. Így meglehetősen bonyolult hosszú távra előre programokat szerveznie, mivel ha éppen akkor rosszabb az állapota, akkor kénytelen visszamondani. A 38 éves expilóta szerint csak egyetlen dolgot tehet annak érdekében, hogy valamelyest javuljon a helyzete.

A gyógyulás, a felépülés hosszú időbe telik – fogalmazott. – Napról napra meg kell értenünk, hogy hol tart az energiaszintünk, és meg kell próbálnunk reagálni erre. Azonban nagyon nehéz terveket, célokat megfogalmazni. Amint az ember ezt megteszi, és van egy nehéz időszaka, mindez időpocsékolás, mert mindent le kell mondani, és meg kell próbálni visszaszerezni az energiát. Bosszantó, mert semmit nem lehet tenni a helyzet javítása érdekében, csak egészségesnek kell lenni, amennyire lehet, mentális szempontból pedig pozitívnak.”

Stoner elárulta, hogyan változott az egészségi állapota az elmúlt időszakban

Felmerül a kérdés, hogy hogyan lehet kigyógyulni ebből a betegségből, egyáltalán létezik-e teljes felépülést biztosító megoldás. Persze a válasz éppen annyira egyértelmű, mint amennyire szomorú, hiszen Stoner nem véletlen szenved hosszú ideje ebben a betegségben. Bár tisztában van a mostani realitással, továbbra sem adta fel, hogy idővel jelentős javulást érjen el.

Az első két évben arra számítottam, hogy legyőzöm ezt a betegséget – emlékezett vissza. – Nincs olyan dolog az életemben, ahol ne tudtam volna megtalálni a probléma [gyökerét], és megpróbálni továbblépni. Két év után rájöttem, hogy nincs semmi, amit tehetnék. Semmi nem javított a helyzeten, amit tettem. Már akkor is egészséges voltam, megfelelően táplálkoztam, tudtam, hogyan vigyázzak magamra. Ettől sem lett jobb. A legjobb, amit megtanultam, hogy levegyem magamról a nyomást. Végül mindent abbahagytunk, és időt szántam magamra, hogy a testem és az elmém nyugodtabb legyen, így nem kellett annyi mindenen gondolkodnom. Még mindig keresek valamit, ami nagy változást hoz, de jelenleg nincs csodaszer.

Quartararo: Nagy kihívást jelent, hogy jól használjuk az engedményeket

0

Fabio Quartararo nagyszerű hírnek tartja a MotoGP új koncessziós rendszerét, de figyelmeztetett, hogy kihívást jelent számukra, hogy éljenek az engedményekkel. A Yamaha versenyzője azt is elárulta, kizárólag ő végzett technikai munkát a valenciai teszten, de a jövőben Álex Rinst is bevonná a folyamatba.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a MotoGP hétfőn bejelentette, hogy megegyeztek a koncessziós jogokra vonatkozó új szabályokban. Ennek értelmében a következő idénytől kezdve a gyártók különböző kategóriákban lesznek, és ettől függően kapnak engedményeket, hogy aztán félévente a megszerzett pontok alapján felülvizsgálják a helyzetet.

A Yamaha a Hondával együtt a legalacsonyabb, azaz a D besorolásba került, ezért rájuk vonatkoznak a legenyhébb szabályok fejlesztési, illetve tesztelési szempontból. A hangvillások a motorblokkal szenvednek az elmúlt időszakban, így nagy előnyt jelenthet számukra, hogy egyrészt többet használhatnak majd, másrészt ők a szezon közben is fejleszthetik.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

Szerintem ez nagyszerű hír – nyilatkozta Fabio Quartararo, aki természetesen bízik benne, hogy jövőre sikerül előrelépni. – Most már a megfelelő irányba kell haladnunk, meg kell próbálnunk valós képet kapni arról, hogy mire van szükségünk, és sok mindent vissza kell hoznunk a tesztelésre. Úgy vélem, ez egy nagyon jó dolog.”

Quartararo jó ideje komoly változásokat követel a Yamahánál, többek között azt szeretné, hogy több fejlesztéssel álljanak elő. Ebből a szempontból kifejezetten jól jön számukra, hogy az európai gyártókénál nagyobb a mozgásterük, de persze ezt ki is kell használniuk. A francia versenyző azonban érzékeli a változást a kulcsfontosságú hónapok előtt.

Megváltozott a mentalitásuk, egyre közelebb kerülünk az európaiakhoz, amit nagyon el akarunk [érni], hogy minden gyorsabban menjen. – fogalmazott. – Úgy vélem, ez változni fog. Ezután szerintem a februártól júliusig tartó időszak lesz a legfontosabb. Ezek a hónapok nagyon fontosak lesznek a motor fejlődése szempontjából, hogy gyorsan hozzunk újításokat. Abban a tekintetben is ez lesz a legfontosabb periódus, hogy látjuk majd a mentalitásukat.”

Az engedmények között az is szerepel, hogy a Yamaha nemcsak a tesztpilótákkal, hanem az állandó versenyzőkkel is rendezhet privát tesztet. Quartararo ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem lesz könnyű élni ezzel a lehetőséggel, és keményen kell dolgozniuk ahhoz, hogy profitálhassanak belőle. Mindenekelőtt rengeteget kell kísérletezniük.

A legfontosabb, hogy hozzanak új alkatrészeket, mert egy nagydíj után bonyolult ugyanazon a pályán tesztelni úgy, hogy semmi különlegeset nem próbálunk ki – jelentette ki. – Tudjuk, hogy tényleg új dolgokat kell kipróbálnunk, és ez rengeteg munkával is jár. Jó, hogy vannak engedményeink, de egyben nagy kihívás, hogy jól használjuk őket. Ha jól csináljuk, akkor nagyon hasznos lehet számunkra.”

A MotoGP új szezonja szokás szerint a február eleji sepangi shakedownnal indul, amelyen alapesetben csak a tesztpilóták és az újoncok vehetnek részt. Az engedményeknek köszönhetően viszont a Yamaha és a Honda esetében az állandó motorosok is ott lehetnek, vagyis Quartararóék összesen hat napot tesztelhetnek majd Malajziában. Ugyanakkor ez meglehetősen igénybe fogja venni a testüket.

A malajziai háromnapos tesztelésen általában rengeteg időnk van arra, hogy mindent kipróbáljunk – mondta a 24 éves versenyző. – Ugyanakkor szerintem ez nagyon jó. Már van elképzelésünk, hogy milyen vonalvezetésű pályákon fogunk menni. Azt hiszem, már az összes tesztet megterveztük. Főleg fizikális szempontból lesz bonyolultabb, különösen Sepangban, ahol elég sok napunk lesz egymás után több mint két hónappal azt követően, hogy nem motoroztunk. Ott nehezebb lesz a dolog, de utána nem hiszem, hogy bonyolult lesz a tervezés.”

Quartararo: Még mindig ugyanolyan messze vagyunk a többiektől

Ezzel kapcsolatban Álex Rins is megszólalt, aki még nem tudja, hogy mi lesz a tesztprogram, hiszen a gyártó még dolgozik rajta, A Yamaha új igazolása lehetőségként tekint erre, hogy jobban felkészüljön az új idényre. Ami a valenciai tesztet illeti, a spanyol pilóta egyelőre csak ismerkedett a motorral, így az új alkatrészek tesztelését teljes egészében Quartararo végezte, aki ezen nyilvánvalóan szeretne majd változtatni.

„Álexnek ez még csak az első napja volt, a körülmények nem voltak túl jók, így nehéz máris egy irányba menni – magyarázta. – Malajziában többet kell majd beszélnünk, hogy lássuk, hol tudunk előrelépni. Azt viszont nem hiszem, hogy ez a megfelelő időpont arra, hogy egy tesztnap után beszéljünk Álexszel, hogy megtaláljuk a [jó] irányt. Egyedül dolgoztam, Nagyon intenzív volt, sok aerodinamikai [alkatrésszel] és számos kipróbálandó dologgal. Érdekes volt ennyi mindent kipróbálni, most pedig meg kell találnunk a megfelelő irányt, hogy visszakapaszkodjunk a megfelelő pozíciókba, mert vannak pozitívumok, de még mindig nagyon messze vagyunk az első helytől.”

Marc Márqueztől Bagnaiáékig – ennyit estek a MotoGP versenyzői az idei szezonban

0

Az egyik szaklap összegyűjtötte, hogy a MotoGP pilótái hányszor buktak a 2023-as nagydíjhétvégéken. A lista élén az egyéni csúcsát megdöntő Marc Márquez áll, míg az állandó versenyzők közül Francesco Bagnaia két másik motorossal együtt a legkevesebbszer került a földre.

Véget ért a MotoGP 2023-as szezonja, így ideje mérleget vonni. Mindezt sok szempontból meg lehet tenni, többek között a bukások számát is meg lehet vizsgálni. A Crash.net pedig meg is tette ezt, és összegyűjtötte, hogy melyik versenyző hányszor esett el. Sőt, gyártónként és nagydíjanként is összeszedte a bukások számát.

A listát nem meglepő módon Marc Márquez vezeti, aki összesen 29-szer szenvedett balesetet az idény során. Mindezt ráadásul úgy, hogy a portimãói sérülése után három teljes hétvégét kihagyott, emellett a sachsenringi és az asseni versenyen sem volt ott. A nyolcszoros világbajnok ezzel megdöntötte az egyéni, 2017-ben felállított 27-es rekordját.

Öniróniával reagált borzalmas napjára Marc Márquez: Valamelyik rekordot meg kellett döntenem

A nem túl dicsőséges lista második helyén Márquez idei csapattársa, Joan Mir végzett, aki 24 bukásig jutott. A 26 éves pilóta szintén jó néhány eseményt kihagyott, egészen pontosan két hétvégéről teljes mértékben, további háromról pedig részben hiányzott, de Valenciában csupán az első szabadedzésen volt ott.

A Honda versenyzőit leszámítva a legmagasabb esésszámot Aleix Espargaró és az újonc Augusto Fernández produkálták. Az állandó mezőny legidősebb tagja a végén „húzott bele”, hiszen az első tizenhét fordulóban csupán 15-ig jutott. A Maláj Nagydíj pénteki napján viszont négyszer is a kavicságyba került, majd a továbbiakban ahhoz is hozzátett még négyet.

Az állandó pilóták közül Francesco Bagnaia, Franco Morbidelli, valamint Maverick Viñales található a lista végén, ők egyaránt 7 esésig jutottak. Igaz, a címvédő ebből ötöt a főfutamon produkált, ami meglehetősen rossz arány, és többek között ezért fordulhatott elő, hogy egészen az utolsó versenyig harcolt a vb-címért Jorge Martínnal. A Pramac motorosa egyébként Pol Espargaróval és Luca Marinivel holtversenyben a nyolcadik helyen zárt 16 bukással.

Marc Márquez megvédte a búcsúfutamát tönkretevő Martínt, egész nap potyogtak a könnyei

Ami a szabadkártyás, illetve beugró pilótákat illeti, összesen tíz ilyen motoros versenyzett ebben a szezonban. Közülük hárman, Stefan Bradl, Iker Lecuona és Michele Pirro 3-ig jutottak el. Ugyanennyi pilótának sikerült elérnie azt, hogy egyszer se essen le a motorról, de Álvaro Bautista, Cal Crutchlow és Dani Pedrosa közül csak utóbbi indult egynél több hétvégén.

A gyártók listáját a Ducati vezeti 125-tel, de ennek semmilyen hírértéke nincs, tekintve, hogy mindenki máshoz képest legalább kétszer annyi állandó motorral rendelkeznek. Persze az sem meglepő, hogy az állandó versenygépenkénti átlag kategóriájában az összesen 80 bukásig jutó Honda zárt az élen. A Yamaha mindkét tekintetben az ötödik pozícióban zárt, hiszen Morbidelli és Fabio Quartararo összesen 16 balesetig jutottak.

Ezeket a számokat összeadva kijön, hogy a MotoGP versenyzői összesen 358 bukást szenvedtek el, de persze itt egy eset annyiszor van figyelembe véve, ahányan elestek benne. Ez mindössze 23-mal nagyobb, mint tavaly, vagyis hétvégénként kicsit több mint 1-gyel nőtt meg az esések száma átlagosan, még úgy is, hogy bevezették a sprintfutamot.

Mindhárom kategóriát figyelembe véve ráadásul 1106-ról 1012-re csökkent az incidensek száma, aminek elsősorban az az oka, hogy az átalakított menetrend miatt a Moto2-esek és a Moto3-asok pályaideje csökkent. A legtöbb bukást a franciaországi és az indiai hétvége hozta 79-cel, míg a legkevesebbet az Argentin Nagydíj egyébként részben esős hétvégéje, szám szerint 23-at.

A MotoGP idei bukásainak száma versenyzőnként

Versenyző Gyártó Bukások száma
Marc Márquez Honda 29
Joan Mir Honda 24
Aleix Espargaró Aprilia 23
Augusto Fernández KTM 23
Álex Márquez Ducati 21
Jack Miller KTM 21
Marco Bezzecchi Ducati 20
Pol Espargaró KTM 16
Luca Marini Ducati 16
Jorge Martín Ducati 16
Brad Binder KTM 15
Miguel Oliveira Aprilia 15
Johann Zarco Ducati 15
Enea Bastianini Ducati 13
Fabio Di Giannantonio Ducati 13
Raúl Fernández Aprilia 13
Nakagami Takaaki Honda 12
Fabio Quartararo Yamaha 9
Álex Rins Honda 8
Francesco Bagnaia Ducati 7
Franco Morbidelli Yamaha 7
Maverick Viñales Aprilia 7
Stefan Bradl* Honda 3
Iker Lecuona* Honda 3
Michele Pirro* Ducati 3
Jonas Folger* KTM 2
Lorenzo Savadori* Aprilia 2
Danilo Petrucci* Ducati 1
Takahasi Takumi* Honda 1
Álvaro Bautista* Ducati 0
Cal Crutchlow* Yamaha 0
Dani Pedrosa KTM 0

*Szabadkártyás és/vagy beugró versenyzőként indult.

A MotoGP idei bukásainak száma gyártónként

Gyártó Állandó motorok száma Bukások száma
Ducati 8 125
Honda 4 80
KTM 4 77
Aprilia 4 60
Yamaha 2 16

A gyorsaságimotoros-vb idei bukásainak száma hétvégenként

Hétvége Bukások száma
Francia Nagydíj 79
Indiai Nagydíj 79
Amerikai Nagydíj 69
Maláj Nagydíj 65
Indonéz Nagydíj 60
Brit Nagydíj 58
Portugál Nagydíj 57
Valenciai Nagydíj 57
San Marinó-i Nagydíj 54
Holland TT 51
Ausztrál Nagydíj 51
Spanyol Nagydíj 50
Német Nagydíj 45
Japán Nagydíj 43
Olasz Nagydíj 42
Osztrák Nagydíj 41
Katari Nagydíj 30
Katalán Nagydíj 29
Thai Nagydíj 29
Argentin Nagydíj 23

A Ducati sportigazgatója elárulta, miért fogadták el a számukra kedvezőtlen szabályokat

0

Paolo Ciabatti kijelentette, a Ducati a sportág érdekében fogadta el az új koncessziós szabályrendszert, amely rövid távon egyértelműen hátrányos számukra. A bolognai gyártó sportigazgatója hangsúlyozta, a japánoknak fel kell zárkózniuk, de az előírásokat úgy alkották meg, hogy ne járjanak „extrém” következményekkel.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a MotoGP-ben elfogadták az új koncessziós szabályrendszert. Ennek értelmében a következő szezontól a korábban szerzett pontok határozzák meg, hogy melyik gyártó milyen engedményeket kap a következő félévben, majd az akkori állapot alapján utána változhat az egyes gyártók besorolása.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

Jelenleg a Honda és a Yamaha élvezheti az új előírások előnyeit, hiszen ők a legalsó, azaz D kategóriába kerültek, ahol a legnagyobb szabadságot kapják meg. A másik véglet a Ducati, amelyet az idén elért eredményei alapján az A kategóriába tettek, vagyis rájuk vonatkoznak a legszigorúbb szabályok. Felmerül a kérdés, hogy miért fogadtak el egy olyan szisztémát, amely rövid távon nyilvánvalóan kedvezőtlen számukra.

Mindig is azt mondtuk, hogy készen állunk olyan megoldást találni, melynek révén a nehéz helyzetben lévő gyártók, vagyis most a két japán gyártó, képesek lesznek felzárkózni – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának Paolo Ciabatti, a Ducati sportigazgatója. – Mivel mindketten szereztek dobogót [2023-ban], a jelenlegi koncessziós rendszer nem nyújtott volna nekik extra segítséget [2024-re]. Olyan bajnokságot szeretnénk, ahol minden gyártónak elfogadható esélye van arra, hogy versenyképes legyen. A korábbi szabályokkal nagyon nehéz lett volna [felzárkózni], mert a motorblokk- és az aerodinamikai fejlesztés korlátozott volt, és a gyári pilótákkal nem lehetett tesztelni.”

Ahogyan arra az olasz szakember is célzott, a 2014-ben bevezetett szabályok értelmében egy gyártó akkor kaphat kedvezményeket az adott évre, ha az előző idényben egyáltalán nem szereztek dobogót. Többek között a Ducati is ennek köszönheti, hogy anno fel tudott zárkózni, de az Aprilia, a KTM és a Suzuki is élt ezzel a lehetőséggel. Most viszont azokat a gyártókat kell kisegíteni, amelyek pár éve még uralták a sorozatot.

„[A régi rendszerről] a MotoGP-nek egy másik korszakában döntöttek, amikor a japánok voltak az élen – fogalmazott Ciabatti. – Mostanra megváltozott a helyzet, a Ducati kiváltságos pozícióban van. A többi európai gyártó nagyon közel van, a két japánnak pedig, bármilyen okból is, de fel kell zárkóznia és vissza kell kerülnie oda, ahol lennie kellene. Szóval egy ponton el kell fogadni, hogy kissé »megbüntetnek«. Nem lesz szabadkártyánk, a tesztelésre felhasználható gumik [száma] pedig korlátozott, a többiek nagyobb szabadságot kapnak.”

Nem elégedett az új engedményekkel az Aprilia vezére

A helyzetet az adott szezon lezárásakor, valamint a nyári szünetben, tehát évente kétszer vizsgálják felül. Ez fontos, hiszen matematikailag előfordulhat, hogy a Ducati visszaesik a C-be, illetve a Yamaha felkerül a B-be, vagyis rögtön két kategóriát ugranak egyik vagy másik irányba. Ciabatti kiemelte, hogy ezzel azt akarták elérni, hogy a segítség ne legyen túlzó mértékű.

Az új rendszerben évente kétszer felülvizsgálják [a helyzetet], hogy ezek az előnyök ne járjanak extrém következményekkel – jelentette ki. – Ez csak arról szól, hogy elérjék az élen álló gyártók szintjét. Tehát a sportág érdekében elfogadjuk ezt az új rendszert, amely remélhetőleg felgyorsítja a japán márkák talpra állását.

Hamarosan bejelenthetik a MotoGP új csapatát

0

Ovidiu Toma, a MotoGP-ből kirakott RNF többségi tulajdonosának, a CryptoDATA-nak a vezérigazgatója nemrég találkozott a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatójával, Carmelo Ezpeletával. Sajtóértesülések szerint a román-maláj istálló utódját akár már jövő héten bejelenthetik.

Még 24 óra sem telt el azután, hogy Francesco Bagnaia megszerezte második királykategóriás világbajnoki címét, egy botrány rázta meg a MotoGP közvéleményét. A sorozat kiválasztási bizottsága ugyanis nem adta meg a rajtengedélyt az RNF-nek a 2024-es szezonra, mondván, többször is vétettek a szabályok ellen. Mindezt annak ellenére, hogy a hat szatellitcsapat, így a román-maláj istálló is öt évig szóló szerződést írt alá a kereskedelmi jogokat birtokló Dornával 2022-től kezdődően.

Hoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

Ovidiu Toma, az RNF névadó szponzorának és egyben többségi tulajdonosának, a CryptoDATA-nak a vezérigazgatója nem sokkal a bejelentés előtt egy meglehetősen szokatlan közleményt adott ki, amelyben perrel és a „szennyes” kiteregetésével fenyegette meg a Dornát. A román üzletember még egy nappal korábban adott interjút a SPEEDWEEK.com-nak, és már akkor kritizálta a jogtulajdonost.

Elképesztő közleményben vagdalkozott a csapat, amely jövőre nem indulhat a MotoGP-ben

Toma elmondta, hogy egy éven át 7 millió eurót fektetett a csapatba, és nem gondolta, hogy a bajnokság ennyire „diktatórikusan” működik. Azt is hozzátette, hogy a kifizetetlen számlák mindössze 1 százalékát teszik ki a 11,6 millió eurós éves költségvetésüknek. Egyes hírek szerint azonban a fő probléma az volt, hogy a CryptoDATA tavaly és idén sem fizetett az Osztrák Nagydíj szponzorációs jogáért, de Toma szerint ez az ügy nem kapcsolódik a versenycsapathoz, hiszen a Dorna egy másik céggel, az EAI Technologies nevű vállalattal kötötte a szerződést.

Tovább gyűrűzik a botrány a MotoGP-ből kidobott csapatnál, egymásra mutogatnak a tulajdonosok

A jelek szerint egyébként a román üzletember visszakozott a meglehetősen radikálisnak tűnő tervétől, hiszen kedden Madridban találkozott Carmelo Ezpeletával, a Dorna vezérigazgatójával. Tomának minden bizonnyal nem érdemes végigcsinálnia azt, amit a közleményében taglalt, hiszen egyrészt vélhetően komoly titoktartási megállapodást írt alá, másrészt könnyen lehet, hogy amire eljutnának a tárgyalásig, addigra amúgy is lejárna a szerződés.

Azonban nagyon úgy tűnik, hogy a MotoGP szándékának megfelelően nem marad üresen a rajtrács ezen két helye. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a NASCAR-ból ismert Trackhouse Racing lehet az Aprilia új szatellitcsapata. Az amerikai formáció állítólag már az Osztrák Nagydíjon megjelent egy küldöttséggel, hogy elkezdjenek tapogatózni az esetleges csatlakozással kapcsolatban.

Pitbull NASCAR-csapata veheti át a kitiltott RNF helyét a következő MotoGP-szezonban

Toma azt is említette a közleményében, hogy a Dorna mondvacsinált indokokkal akarja őket kitenni. Akár igaz ez a vád, akár nem, az biztos, hogy a jogtulajdonos jól jár ezzel a váltással. Az RNF, illetve korábban Sepang Racing Team ugyanis már zsinórban a harmadik évben veszíti el főszponzorát (2021-ben a Petronast, tavaly a WithU-t), ami sok mindenről árulkodik, de stabilitásról nem. A Trackhouse, illetve annak tulajdonosa, Justin Marks viszont már bizonyított a motorsport világában, ráadásul ezzel az amerikai piacon is teret nyernének.

A német szaklap értesülései szerint valószínűleg már jövő héten bejelentik az új csapat érkezését. Azt viszont egyelőre még nem tudni, hogy átveszik-e a kamionok és a vendéglátóegységek bérleti szerződését az RNF-től. Ezzel egyrészt gyorsabban fel tudnának készülni az új szezonra, másrészt enyhítenék Toma, valamint a kisebbségi tulajdonos Razlan Razali pénzügyi gondjait.

Bezzecchi: A jófejség színlelése egy marhaság

0

Marco Bezzecchi szerint olyasmit is a szájába adtak Marc Márquezzel kapcsolatban a sajtóban, amit a legrosszabb ellenségeinek sem kívánna. A VR46 pilótája ugyanakkor kijelentette, nem híve a jófejség színlelésének, és továbbra is ki fogja mondani, amit gondol.

Marco Bezzecchinek nem tartott sokáig a szezonzáró Valenciai Nagydíj, ugyanis a 4-es kanyarban bukott, aminek következtében ráadásul apróbb sérüléseket szenvedett. A 25 éves motoros Marc Márquezzel ért össze a rajt után, és az incidens áldozata nem rejtette véka alá a véleményét: egyértelművé tette, hogy szerinte a nyolcszoros világbajnok volt az eset okozója.

Itt azonban nem állt meg, és kijelentette, az akkor még a Hondánál szereplő pilóta a legpiszkosabb motoros a mezőnyben, a sportfelügyelők viszont ezt elnézik neki, mondván, Márquezről van szó. Bezzecchi azonban úgy véli, egyes sajtótermékek olyasmit adtak a szájába, amit valójában nem is mondott, így igyekezett tisztázni a történteket.

Nem akarok erről túl sokat beszélni, mert négyszemközt mondtunk dolgokat egymásnak – nyilatkozta. – Azonban olvastam olyan cikkeket, amelyek szerint nagyon csúnya dolgokat mondtam neki, de ez nem így volt. Természetesen elmondtam neki, hogy mit gondolok, és tudják, milyen vagyok, elmondtam neki, amit helyesnek tartottam, és ő is ugyanezt tette. Ugyanakkor olvastam néhány nagyon rossz dolgot, amelyet még a legrosszabb ellenségemnek sem kívánnék. Nem ilyen ember vagyok.”

Bezzecchi kifakadt, szerinte Marc Márquez a legpiszkosabb versenyző, és ezt hagyják neki

Olyasvalaki vagyok, akinek van mersze odamenni hozzá, és elmondani, neki, amit gondolok – folytatta. – Azért tettem, mert mindenkivel ezt teszem. Elmondom, amit gondolok, és nem érdekel, hogy mások mit mondanak. Ezt a gonoszságot viszont nagyon kellemetlen volt olvasni számomra. Őszintén szólva felesleges volt [megírni], mert egyszerűen nem igaz.”

A MotoGP elmúlt éveiben kikoptak az igazán kemény rivalizálások, amikor két pilóta nemcsak a pályán, hanem azon kívül is viaskodik egymással. Ehelyett sokkal inkább baráti a légkör, és nincsenek olyan ellenségeskedések, mint egy-két évtizeddel ezelőtt. Bezzecchi azonban nem fog csak azért csendben maradni, hogy továbbra is meglegyen ez a látszat.

Én így cselekszem – szögezte le. – Szerintem a jófejség színlelése egy marhaság. Az én szempontomból nézve az a helyes, ha a valós értékükön kezeljük a dogokat. Mindannyian riválisok vagyunk. Világos, hogy mindig is lesz rivalizálás, és ezért nem lehet mindenkivel jól kijönni. Ha az ember aztán úgy tesz, mintha barátok lennének, szerintem az csak rosszabb. Ezért inkább kimondom, amit gondolok.”