back to top
2025. július 14. 12:56
Kezdőlap Blog Oldal 292

Mir: Ha Jerezben sem működik a motor, akkor drasztikus lépést kell tennünk, nem veszíthetünk több időt

0

Joan Mir értékelte az austini hétvégét. Szerinte a Hondának más irányba kell elindulnia a fejlesztésekkel, ha a jerezi Spanyol Nagydíjon sem fog működni a motorjuk.

Nehéz hétvégét tudhat maga mögött a Honda gyári csapata. Luca Marini legalább a sprinten és a főfutamon is célba ért a mezőny többi tagjával együtt – bár pontot szerezni nem tudott –, de Joan Mirnek még ez sem jött össze. A spanyol pilóta ennek megfelelően nem volt kifejezetten boldog a vasárnapi viadal leintése után.

Kínos: Álex Márquez elesett, de így is elhappolta az utolsó pontot a Honda elől

„Kemény véget ért ez a kemény hétvége – nyilatkozta Mir. – Nem kezdtük jól magát a versenyt, eléggé le voltunk maradva, de aztán megtaláltam a tempómat, és képes voltam a többi Honda-pilóta elé kerülni. Már éppen kezdtem felzárkózni a csoportra, amikor sajnos elveszítettem a hátsót a 6-os kanyarban, majd buktam. Nem nagyon tudok ehhez mit hozzáfűzni.”

Végül Mir azért mégiscsak kitért magára a motorra és a gyártóra is. „A Honda folyamatosan dolgozik a motorblokkon, de így is nagyon bosszantó a helyzet – mondta a 2020-as MotoGP-bajnok. – Ha többet akarsz tenni pilótaként, akkor esel. Keményen nyomod, a határon mész, de aztán a motor megáll. Minden alkalommal, amikor hajtani próbálok, akkor bukok. Amikor intenzíven vezetnék, gyorsan mennék, akkor a motor azt mondja, hogy elég volt.”

A Honda a koncessziós jogoknak hála többet tesztelhet a vetélytársainál (kivéve persze a Yamahát). A két hét múlva sorra kerülő jerezi Spanyol Nagydíj utáni napok egyikén így ilyen célból átugranak majd a montmelói Circuit de Barcelona-Catalunya versenypályára. Mir pedig jelenleg leginkább erre összpontosít.

„Lesz egy tesztünk, és biztos vagyok benne, hogy sikerül majd előrelépnünk Montmelóban – jelentette ki. – Nyomást helyezünk a japánokra. Ha az sem fog működni, amit Jerezbe viszünk, akkor drasztikus lépést kell tennünk, és teljesen meg kell változtatnunk az irányt. Nem veszíthetünk el még több időt. Az eddigi teszteknek nem sok haszna volt.”

A lesújtó kritika után Mir felelősségvállalásra szólította fel a Hondát a borzalmas szereplés miatt

Quartararo szerint részben Marc Márquez lépése „ébresztette fel” a Yamahát

0

Fabio Quartararo úgy látja, hogy Marc Márquez a Hondától a Ducatihoz történő átigazolása is szerepet játszott a Yamaha „felébredésében”. A francia pilóta szerint az idei szezon még nehéz lesz nekik, de már látni lehet majd az előrelépést.

Nemrég jelentette be a Yamaha, hogy Fabio Quartararo a korábbi híresztelésekkel ellentétben mégsem hagyja el a csapatot. A francia pilóta további két évvel hosszabbította meg a szerződését a hangvillásokkal. A 24 éves versenyzőt az új kontraktusa a legjobban fizetett MotoGP-pilótává tette, ugyanis annak értelmében évenként 12 millió eurót fog keresni.

Quartararo döntése sokakat meglepett, hiszen jelenleg finoman szólva sem a Yamahának van a legjobb motorja a mezőnyben, így többen felvetették, hogy csak a megnövelt fizetése állhat a háttérben. Ő azonban már többször leszögezte, hogy nem erről van szó, hanem ő valóban bízik a gyártó projektjében. Szerinte az iwataiak az elmúlt időszakban végre tényleg a fejükhöz kaptak, és „új megközelítést és egy agresszív gondolkodásmódot” vettek magukra.

A titokzatoskodó Quartararo elárulta, mi győzte meg, hogy hosszabbítson a gyengélkedő Yamahával

A nizzai pilóta úgy véli, hogy ebben szerepe volt Marc Márquez átigazolásának is. Márquez a tavalyi szezon végén hagyta el a másik jelenleg küszködő japán gyártót, a Hondát, amelynél tizenegy szezont töltött el. A nyolcszoros világbajnok idén a Ducati motorjait használó Gresini színeit képviseli.

„Azt hiszem, hogy Márquez átigazolása a Hondától a Ducatihoz sok embert felébresztett a Yamahánál – nyilatkozta Quartararo a Canal+ műsorában. – Számos új mérnököt hoztak, és már sok dolog történik Olaszországban [a versenycsapat főhadiszállásán] is, nem csak Japánban. Például az alkatrészek cseréjének sebessége teljesen megváltozott. Úgy gondolom, hogy nekem érdemes volt folytatnom a közös munkát a Yamahával. Nem csak úgy döntöttem emellett, a projekt győzött meg.”

„Természetesen teljesen megértem, hogy az embereknek kételyei vannak a döntésemmel kapcsolatban, hiszen pár hónapja még én magam is kész voltam a csapat elhagyására – folytatta. – Nem mondhatok többet, de az biztos, hogy a Yamaha jelentős összegeket fordít a motor fejlesztésére. Azt hiszem, hogy a Yamaha az egyike azon kevés gyártónak, akik ennyit tesznek bele ebbe a projektbe. Már az idei szezonban látható lesz az előrelépés, bár a mostani idény nehéz lesz, még az is, hogy dobogóra állhassunk. De azt gondolom, hogy a most elvégzett munka a következő két évben válik majd igazán fontossá.”

Marc Márquez elmondta a véleményét Quartararo váratlan hosszabbításáról

Acosta: Senki a világon sem tudta volna elkapni Viñalest

0

Elismerően nyilatkozott Maverick Viñales austini teljesítményéről Pedro Acosta. Az újonc elárulta, hogy a valenciai teszt óta nem nagyon változtatnak a motorja beállításain, inkább a vezetésére koncentrálnak a csapatával.

Amennyiben a sprint még nem győzte meg az összes embert, a főverseny során már mindenki számára egyértelművé kellett válni, hogy 2024-ben Maverick Viñalesnek hívják a Circuit of the Americas királyát. A spanyol pilóta szombaton és vasárnap sem talált legyőzőre, utóbbi esetén ráadásul egy történelmi jelentőségű sikert aratott.

A történelmet író Viñales nem tudta megjegyezni, hogy „hányat előzött” az austini futamon

Azonban a kiemelkedő tempója ellenére a főfutam nem csak egy könnyed motorozás volt neki. Hiába indulhatott a pole pozícióból, rosszul sikerült a rajtja, így egészen a tizenegyedik helyig esett vissza. Onnan kellett visszakapaszkodnia, így sorban előzte meg a vetélytársait. Az utolsó közülük Pedro Acosta volt, akit a 13. körbe utasított maga mögé. A leintés után az újonc is megemelte a kalapját honfitársa előtt.

„Senki a világon sem tudta volna elkapni őt aznap – nyilatkozta Acosta a főfutamról. – Csak a tempójával lehetett szembesülni. Ráadásul szombaton [a sprinten] is láttam, és akkor is olyan volt a tempója, mintha egy másik világból származna.”

„Vasárnap megpróbáltam megállítani, amikor meg akart előzni, akkor próbáltam blokkolni – idézte fel a történéseket. – De aznap ezt nagyon nehéz lett volna megcsinálni. A futam után beszéltem vele, és ő mondta, hogy amikor megelőzött, én akkor is keményebbet fékeztem a 12-es kanyar féktávján. Nem tudtam magam mögött tartani, lehetetlen lett volna. A vasárnap ebből a szempontból nem az én napom volt.”

Acosta nagyszerű idei teljesítményét talán még egy polccal magasabbra helyezi az a tény, hogy még biztosan nem hozott ki mindent a KTM RC16-ból. „Még nem tudjuk, hogy hol vannak a motornak a határai – jelentette ki a mazarróni cápa. – Ahogy mindenki láthatja, nincs sok bukásunk.”

„Ez pedig azt jelenti, hogy még tovább mehetünk ezen az úton. Nem igazán piszkáljuk a motor beállításait. Konkrétan a valenciai teszt óta nagyjából ugyanazokat a beállításokat használjuk, és inkább arra koncentrálunk, hogy miként vezetem a motort. Leginkább magunkra próbálunk fókuszálni és a motorra, hogy megtaláljuk az én szintemet és a határokat.”

A remekül szereplő Acosta hamarosan Pedrosával versenyezhet, elárulta, milyen eredményre számít

Miller drasztikus visszaesését egy szokatlan probléma okozta az austini futamon

0

A harmadikról a tizenharmadik helyre zuhant vissza Jack Miller az austini futam során. Az ausztrál pilóta szerint ezt egy furcsa probléma okozta, amely a hátsó gumija bal oldalán jelentkezett.

Eseménydús vasárnapot tudhat maga mögött a MotoGP mezőnye, hiszen az Amerikai Nagydíj főversenye számtalan érdekes történést hozott. Többek között Maverick Viñales történelmi győzelme, Marc Márquez bukása és Pedro Acosta ismételt nagyszerű teljesítménye is beszédtémát szolgáltatott a szurkolóknak.

Az élről bukó Marc Márqueznek végig gondja volt, mérnöke csalódott a „hihetetlen” szereplés után

Azonban nemcsak a vezető helyért folyó csata alakult izgalmasan, hanem többek között Jack Miller esete is megérdemli a figyelmet. Miller a tizenegyedik helyről vágott neki a viadalnak, de kiváló rajtot vett, és ennek köszönhetően az első szektor végén már a harmadik pozíciót foglalta el.

Viszont ezután rövid időn belül Márquez és Francesco Bagnaia is megelőzte, így az ötödik hely került a kezébe. Ebben a pozícióban stabilizálni tudta magát egészen a 7. körig, amelyben Viñales is elment mellette. Ettől kezdve pedig nem volt megállás a visszacsúszásában, a vetélytársai egymás után utasították maguk mögé, végül tizenharmadikként fejezte be a versenyt. Az ausztrál pilóta a leintés után elárulta, hogy egy nem hétköznapi probléma hátráltatta.

„Elég jól rajtoltam, és azután is jól éreztem magam a motoron – kezdte Miller. – A gép nagyon jól működött, amikor egy csoportban mentünk a srácokkal. A 7. körtől kezdve viszont váratlan problémák merültek fel. A hátsó gumi erősen nyomta a bal oldalát, és így hiányzott a teljes tapadás azon az oldalon. Nagyon sokat küszködtem azzal, hogy így kellett vezetnem. Csak próbáltam leblokkolni mindenkit, akit láttam hátulról közeledni. De nem tudtam ennél többet tenni, mivel már amúgy is a határon motoroztam.”

„Jól éreztem magam az elején, kényelmes volt minden, egészen a hetedik körig – folytatta. – A motor jobban muzsikált, mint a szombati sprinten. Nagyszerű a csomagunk, amit az bizonyít, hogy képes voltam felvenni a lépést a legjobbakkal. De végül pont akkor jött ez a probléma.”

Megkérdezték Millert, hogy szerinte nem a közepes keverék áll-e ennek a hátterében. „Ezt nehéz lenne megmondani – válaszolta. – Ezek azok a gumik, amelyeket már három éve használunk, de tulajdonképpen nekünk eddig ilyen problémáink még nem voltak velük az egyik hétvégén sem.”

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

Marc Márquez mindenképpen győzni akart, de ennek megint bukás lett a vége

0

Talán egy emberként várta a MotoGP-t imádó közönség az Amerikai Nagydíjat, amelytől még a legszakavatottabb rajongók is azt remélték, hogy elhozhatja Marc Márquez várva várt feltámadását. Viszont a dolgok másként alakultak, mint arra sokan számítottak, a mennybemenetel a Ducatival ismét elmaradt. Vigyázat, szerzői ömlengés következik.

Ha valamitől féltem, az egészen pontosan az volt, amit az austini sprint után láthattunk, mert bár hiszek a Liberty Media [a MotoGP-t irányító Dorna új, amerikai tulajdonosa – a szerk.] erejében, a profi előadásban és a média tartalmakban, amelyeket gyártanak, de az erőltetett színpadi jelenetek és éljenzések után, némi szekunder szégyenérzettel megspékelve kissé úgy éreztem magam, mint tizenhét éves koromban, amikor a városszéli diszkó kamubőr ülőgarnitúráján fetrengve valóban elhittem, mi most nagyon VIP-ek vagyunk. Viszont a MotoGP szerencsére azért MotoGP, mert maga a verseny képes a hátán egyedül is elvinni a műsort, egyszerűen azért, mert ebben a sportban némi szerencsével oltári küzdelmek is lehetnek.

Óriási dráma, Marc Márquez az élről bukott, Viñales a borzalmas rajtja után írt történelmet

A kritikusok csendje pedig engem is elér, miután Maverick Viñales a két sprint után immáron egy főfutamon is bizonyította, hogy akár három különböző gyártó motorjával is képes versenyt nyerni a királykategóriában. Ezen a ponton pedig külön megkövetem a spanyol pilótát, amiért egyszer azzal a bibliai jelzővel illettem, mely szerint a hét első hat napján teremt, a hetediken pedig megpihen. Kalapot le előtte, hiszen újra azt a Viñalest láthattuk, akiért oly sokáig rajongtak mind a szakma képviselői, mind pedig a sportot kedvelők. Az Aprilia pilótája győzelmével továbbá azt is bizonyította, hogy a noalei motor jó, a noalei motor gyors, és nem győzöm hangsúlyozni, hogy mindezt a legcsekélyebb pénztárcával érték el. Diadalának fényét pedig tovább növeli a tény, hogy nagyon keményen megküzdött érte. Hiszen nem egy számára komfortos, rajt-cél győzelemről beszélünk, hanem tonnányi előzésről és csatáról, amely eddig igencsak kívül esett komfortzónáján.

Viñales könnyek között idézte fel az elmúlt éveket, amikor többször is be akarta fejezni

Viszont ismét jött valaki, aki ugyan „csak” a második helyen ért célba, mégis a nap versenyét futotta, legalábbis szerintem. Igen, minden bizonnyal elfogult vagyok, de amit Pedro Acosta letett az asztalra, azzal nem lehet mit kezdeni, legfeljebb szerelembe esni. Az újonctól ismét egy olyan futamot láthattunk, amilyenre csak a legnagyobbak képesek, és nem a második hely miatt, hanem azért, amit a rajt és a kockás zászló között eltelt időben mutatott. Nyitásnak mindenkit meglepett egy tökéletes rajttal, innentől kezdve pedig másról sem szólt a versenye, mint a védekezésről. Komoly csatákat vívott Marc Márquezzel és Jorge Martínnal egyaránt, mégis úgy verte vissza a nagyvadak kíméletlen karmolásait, hogy közben elhittük, hogy élvezi, amit csinál. A bökkenő az egészben mindössze az volt, hogy tényleg élvezte, és ennek a futam után hangot is adott.

Martín egészen egyszerűen nem tudott mit kezdeni vele, hiszen ahogy a szombati sprinten is láthattuk, Acosta az első kanyar előtti féktávot olyan extrémitással abszolválta, hogy ebben valóban senki sem tudott a partnere lenni. Így két táborra szakadt az őt támadni próbáló mezőny. Az egyikhez tartozók nem foglalkoztak a megalázó féktávjaival, míg a többiek erre próbáltak rájátszani. Erre jó példa lehet az, aki némileg magára engedte a tapasztalatlan ifjút, hogy aztán az első kanyart enyhén kiszélesítve ritmusvesztésre kényszerítse. Utóbbiak közé tartozott mind Martín, mind pedig Márquez, de Acostát végeredményben ezek a próbálkozások sem ejtették különösen zavarba. Nem foglalkozott túlságosan a többiekkel, a saját tempóját futotta, és arra koncentrált, hogy tőle túlságosan senki ne lépjen el. Egyedül a futam végén lecsapó Viñalessel nem tudott mit kezdeni.

A remekül szereplő Acosta hamarosan Pedrosával versenyezhet, elárulta, milyen eredményre számít

Csapata, a GasGas legújabb fejlesztése a futamra a világos színű kerék volt az eddig megszokott sötét helyett, feltételezhetően az első abroncsok túlmelegedése ellen. Ezt a megoldást korábban már a Ducatitól is láthattuk, de minden bizonnyal ők jelenleg mással kísérleteznek. Úgy vélem, hogy ezzel szemben Acosta aligha foglalkozott a részletekkel, kizárólag a versenyre összpontosított. Ami azért is nagy szó, mert nehéz talpon maradni abban a tudatban, hogy mindenki rád vadászik, és legszívesebben a pokolra küldenének. Az egyáltalán nem meglepő, hogy Márquez és a többiek nem bántak kesztyűs kézzel vele, sőt nem is kell, hiszen a MotoGP ettől szép. Az viszont már kicsit meglepett, hogy eleinte Martín is elgurította a gyógyszerét. A Pramac motorosának kellett némi konszolidációs idő, mire enyhébb fokozatba váltott Acostával szemben. Úgy hiszem, hogy a mindkettőjüket menedzselő Albert Valera minden futam előtt kénytelen kiadni az utasítást, mely szerint egymást nem bánthatják, a kisebbet egészen biztosan nem.

Az austini hétvégén az idősebb Márquez fivérre vonatkozóan két dolgot láthattunk: az egyik az volt, hogy rendkívüli módon akart, mindenképpen győzni szeretett volna, ezzel egyidőben viszont azt is, hogy sokat küszködött. Nem akartak neki összejönni a dolgok, és bár a sprinten dobogóra állhatott, érezni lehetett a gigászi küzdelmet közte és a motorja között. Valahogy még mindig nem állt össze ez a projekt. És bár továbbra is kísértetiesen hasonlít karrierjének jelen szakaszában a 2014-es Valentino Rossihoz, mégis adnék még időt a nyolcszoros világbajnoknak. A főfutamon ugyan rövid időre átvette a vezetést, de aztán a levegőből is érezni lehetett, hogy az sok lesz. Néhány kanyarral később érthetetlen módon elveszítette a motor elejét, és bukott. Talán ez volt a verseny legdrámaibb pillanata, ha ugyanis valamikor, akkor Austinban egészen biztosan megvoltak az esélyei a sikerre. Az eset után fékhibára panaszkodott, és mivel távol áll tőle, hogy saját hibáiért mást okoljon, feltétel nélkül hiszek neki.

Az élről bukó Marc Márqueznek végig gondja volt, mérnöke csalódott a „hihetetlen” szereplés után

A gyári Ducati csapatban ezúttal ismét Enea Bastianini volt, aki jobban teljesített, Francesco Bagnaia mondhatni végig küszködte a hétvégét. Úgy tűnik, hogy a Bestia mindenképpen szeretné meghálálni kenyéradója neki szavazott bizalmát, és eddig jobban boldogul az idei motorral. A csatát ugyanakkor a Portugál Nagydíj után ismét Martínnal vívta, ezúttal viszont nem a győzelemért, hanem annak alsó fokáért, amelyből most az olasz került ki győztesen. A 2024-es fejlesztésű Ducati motorokon továbbra is pattogásra, vibrációra panaszkodnak a versenyzők, de Márquez is beszámolt már a jelenségről, amelynek okait egyelőre nem tudták megfejteni a mérnökök, és megoldást sem találtak a problémára. A legtöbben viszont a Michelin legújabb abroncsára gyanakodnak, amely más vegyi eljárással készül, mint a tavalyi modell, ezért a legtöbben úgy hiszik, hogy ez lehet a probléma legfőbb forrása. A rossz hír viszont az, hogy év közben egy hasonló bökkenőre elég nehéz reagálni, szinte lehetetlen, mert a motor geometriáját változtatni nagyon nem lehet, és így a vázzal sincs különösebb teendő. Ugyanakkor persze az sem kizárt, hogy a tavaly bevezetett minimum guminyomásra vonatkozó szabályt is ludas lehet a történetben. Viszont az egyenlet akkor is változatlan. A versenyző vagy hozzászokik, és megtanul vele együtt élni, vagy lemarad. A múltban ugyanakkor arra is láttunk már példát, hogy ez nem sikerült mindenkinek, sőt Rossi is bukott már világbajnoki címet emiatt.

Bagnaia azt hitte, a győzelemért is harcolhat, de már a futam közepére nehéz helyzetbe került

A legnagyobb talány pedig továbbra is a japán gyártókat övezi. Ha azt mondom, hogy a pilótáik az első tíz közé nem fértek be, és ettől függetlenül is csak ketten értek célba, talán Önök is fogják a fejüket. Közülük pedig kizárólag Fabio Quartararónak sikerült a pontszerzés, noha a nem túl fényes tizenkettedik helyen. A másik célba érkező pedig a tök utolsó, közel 34 másodperces hátrányt felhalmozó Luca Marini lett. Erre legfeljebb csak annyit mondhatok, hogy a Yamaha francia versenyzője legalább már gazdag, és tizenkét millió euró talán elég lesz ahhoz, hogy újra képes legyen hinni a Yamaha projektében. Ha pedig ez mégsem jön össze, akkor meg üsse kavics.

Kínos: Álex Márquez elesett, de így is elhappolta az utolsó pontot a Honda elől

A rosszindulatot félretéve, és egy reálisabb magyarázatot keresve, meg lehet hallgatni azokat az érdekes dolgokat, amelyeket a franciák egykori MotoGP-menője, Randy De Puniet mondott Quartararo hosszabbításával kapcsolatban. Bár szerinte is furcsa honfitársa szerződéshosszabbítása, ha viszont jobban belegondol, akkor mégis megérti, és legfőbb indokként nem a pénzt emelte ki. De Puniet azon a véleményen van, hogy különösen kockázatos lett volna Quartararo számára a további időhúzás, hiszen Martín erősen motivált abban, hogy gyári ülést találjon. A legjobb lehetőségei erre a Ducati és a KTM lehettek, viszont mindkét gyártó esetében bizonytalan az üresedés, mert úgy tűnik, hogy elégedettek a jelenlegi pilótafelállásukkal. Bastianini ismét tempót talált, és próbál kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani, miközben Gigi Dall’Igna [a Ducati versenyrészlegének vezérigazgatója – a szerk.] bizalma Bagnaia felé rendületlen. A KTM pedig még Márquezért sem szeretne áldozatokat hozni, és Acosta megjelenésével alighanem ez így is marad. De Puniet a Hondát, látva a teljesítményüket, számításba sem vette, az Apriliát pedig egészen egyszerűen azért nem sorolta fel lehetőségként, mert financiálisan messze a Yamaha mögött kullog. Így szerinte Quartararo számára a legkézenfekvőbb megoldás a hosszabbítás volt, egy olyan csapattal, amelynek nemrég még világbajnoki címet nyert. Akik, meghálálva ezt, kitartóan bíznak benne.

Meglátjuk, hogy végül kinek lesz igaza, de azt hiszem ennyire még nem vártuk Jerezt.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

A remekül szereplő Acosta hamarosan Pedrosával versenyezhet, elárulta, milyen eredményre számít

0

Pedro Acosta kijelentette, szombatról vasárnapra nagyot ugrottak előre az Amerikai Nagydíj hétvégéjén. A 19 éves újonc méltatta Pol Espargaró és Dani Pedrosa munkáját, utóbbit pedig szerinte nem fogja legyőzni Jerezben.

Pedro Acosta ismét lenyűgözte a világot az austini hétvégén. Az időmérőn a második helyet szerezte meg Maverick Viñales mögött, és bár a sprintfutamon kicsúszott az első háromból, akkor is ott volt az élmezőnyben. Másnap pedig egészen addig a győzelemért harcolt, amíg honfitársa el nem ment mellette, és egy ideig vezette is a versenyt.

Óriási dráma, Marc Márquez az élről bukott, Viñales a borzalmas rajtja után írt történelmet

Ezzel pedig zsinórban másodszor állhatott fel a vasárnapi dobogóra, ráadásul ezúttal teljesen önerőből. Mind az eredmények, mind a tempó alapján ez volt Acosta eddigi legjobb MotoGP-fordulója, de ő ennél is messzebbre ment az időben. Régen voltam ennyire jó egy versenyen – nyilatkozta a leintés után a DAZN műsorában. – Rengeteget előztem, a motor remekül ment, még a közepes [hátsó gumin] is. Jó futamom volt, tudtam előzni, és vezettem is.”

Acosta hozzátette, abroncsának jobb oldala a végére elég rossz állapotba került, de szerinte így is sikerült előrelépniük a sprinthez képest, miután ezúttal másképp menedzselte a versenyt. „Jobban ment, mint tegnap, sokkal nyugodtabb voltam. Tegnap nem voltam százszázalékos, amikor Jorge [Martín] megelőzött, visszaestem a gumik terén. Úgy vélem, tegnapról mára nagyot ugrottunk. Remélem, több ilyen nagydíj lesz, ez jó volt.”

Viñaleshez hasonlóan Acosta is közepes gumikon rajtolt, és a végeredményt látva ez bizonyult a jó választásnak. A GasGas motorosa a sprint alapján jutott erre a döntésre. „A tegnapi futam segített abban, hogy lássam, a lággyal nem tudunk odaérni, a szimuláció száznegyven százalékos kopást mutatott, és jobb volt nem kockáztatni” – magyarázta.

Acosta ezzel feljött a bajnokság negyedik helyére, 26 ponttal lemaradva Martíntól, de a második Enea Bastianinivel szemben csupán 5 egység a lemaradása. Ugyanakkor nem akar abba a hibába esni, hogy a Spanyol Nagydíj előtt nyomást helyez magára, még úgy sem, hogy a manapság szakértőként dolgozó Jorge Lorenzo szerint hazájában akár futamot is nyerhet. „Jerez előtt nincsenek várakozásaink, azok mindig sokat ártanak nekünk – fogalmazott. – Odamegyünk, igyekszünk dolgozni, és lesz, ami lesz.”

Lorenzo elmondta, melyik futamot nyerheti meg Acosta, majd szembesítette őt a hibáival

A következő futamhétvége helyszínén a KTM nemrég tartott egy privát tesztet, ahol Pol Espargaró és Dani Pedrosa kipróbálták azokat az alkatréseket, amelyeket adott esetben éles körülmények között is bevethetnek. Utóbbi egyébként versenyezni is fog Jerezben, miután az osztrák gyártó neki adta az idei első szabadkártyás lehetőségét.

A KTM megnevezte, hogy Pedrosa és Pol Espargaró idén melyik MotoGP-futamon indulhat először

„Nem hiszem, hogy ez megtörténik, még sokat kell tanulnunk – felelte nevetve Acosta arra a kérdésre, hogy legyőzheti-e a tavaly mindkét szereplése alkalmával jól teljesítő honfitársát, majd méltatta Espargaró és az ő munkáját. – Úgy gondolom, hogy pompás motort hagynak hátra, amely szinte meg sem mozdul, most pedig itt az ideje, hogy apránként finomhangoljam.”

Kínos: Álex Márquez elesett, de így is elhappolta az utolsó pontot a Honda elől

0

Luca Marini még a verseny közben bukó Álex Márquezt sem tudta maga mögött tartani, így az utolsó helyen fejezte be az Amerikai Nagydíjat, de szerinte fontos lépést tettek a hétvégén. A Gresini motorosa úgy véli, akár Francesco Bagnaiával is harcolhatott volna, ha nem esik el.

Még féltávnál sem járt az Amerikai Nagydíj, amikor a Honda már csak Luca Mariniben bízhatott, hiszen a 9. körre már Johann Zarco, Nakagami Takaaki és Joan Mir is kiesett. Az olasz pilóta azonban az utolsó, tizenhatodik helyen futott be, így ő sem szerzett pontot. A Honda így nem szerzett pontot a hétvégén, ami a 2022-es idény eleje óta harmadszor esett meg velük. Hogy kontextusba helyezzük, ilyesmi a tavalyi idény óta csak velük történt meg, és az elmúlt években is csak olyan gyártókkal, amelyek négy motornál kevesebbet indítottak.

Óriási dráma, Marc Márquez az élről bukott, Viñales a borzalmas rajtja után írt történelmet

Ez már önmagában kínos, de a helyzetet tetézi, hogy Marini közvetlenül Álex Márquez mögött ért be, aki szintén elesett, ám folytatta a versenyzést. Ennek következtében az utolsó helyre esett vissza, de a 17. körre utolérte, és megelőzte Marinit. A 26 esztendős motoros azonban úgy érzi, így is jelentős lépést sikerült megtenniük.

„Mindent megtettem, és keményen küzdöttem az utolsó pontért – nyilatkozta. – Jó, hogy befejeztem a futamot, mert így több adatot gyűjtöttem a mérnököknek. Jelenleg nem a megfelelő helyen vagyunk, és úgy gondolom, ez fontos hétvége számunkra. Most már össze tudjuk hasonlítani a mostani hétvége adatait a korábbiakéival, és remélem, ez segíthet abban, hogy tovább javuljunk. Szerintem elég egyértelmű az irány, csak időre van szükségünk.”

Ami Márquezt illeti, a spanyol pilótának volt min javítania, hiszen az időmérőn csak a tizenegyedik helyet szerezte meg, míg a sprintfutamon rosszul jött ki a kalamajkából, így nem szerzett pontot. Ennek megfelelően sikerült is felzárkóznia a nyolcadik pozícióba, majd Jack Millert is maga mögé utasította, és szép kilátásai lehettek volna.

Nagyon jól rajtoltam, és jól helyezkedtem az első kanyarban – kezdte. – A második körben nem alakult ki káosz, ami előnyünkre vált, hiszen szombaton ott rontottuk el a versenyt. Aztán jól pozicionáltam magam, tudtam, hogy az elejétől sokat kell spórolnom a gumival. Ez sikerült is, nagyon jól menedzseltem, a hátsó abroncs remek állapotban volt a végén.”

Márquez azonban a 11. körben elesett, nem sokkal azelőtt, hogy bátyja és egyben csapattársa, Marc Márquez az élről dobta el a motort. „Az egyes kanyarban hibáztam – idézte fel a történteket. – Kicsit szélesre mentem, Jack nagyon feltartott. [Enea] Bastianini rögtön egy másodpercet adott neki azután, hogy megelőzte. Talán kicsit türelmesebbnek kellett volna lennem az előzésnél, mert szerintem a végéig nagyon jók lehettünk volna. Kár érte, de örülök, hogy újra megvolt az érzet, hogy ismét úgy motoroztam, ahogyan kell. Jerezben vissza kell jönnünk.”

Az élről bukó Marc Márqueznek végig gondja volt, mérnöke csalódott a „hihetetlen” szereplés után

Márquez úgy véli, szerencsés esetben akár még az ötödik helyet is megcélozhatta volna. „Most már könnyű beszélni – felelte arra a kérdésre, hogy szerinte milyen pozícióban zárhatott volna. – Úgy gondolom, hogy ott végeztem volna, ahol Diggia [Fabio Di Giannantonio – a szerk.], aki ugyanolyan motoron van, mint mi, egy kényelmes befejezés lett volna. Talán Pecco [Bagnaiával is csatáztam volna], ezt a pozíciót célozhattam volna meg. Azonban [így] nem volt rá lehetőség.”

Meglett az időmérős bukások böjtje, de Martín nem kesereg, miután megszakadt dobogós sorozata

0

Jorge Martín kijelentette, az időmérőn elszenvedett bukásai miatt nem tudta kipróbálni a közepes hátsó gumit, így kénytelen volt a lágyat választani az Amerikai Nagydíjra. A Pramac motorosa ugyan hibázott a versenyen, de nem tartja drámainak, hogy idén először nem zárta az első háromban a futamot.

Jorge Martín ugyan vezetett is az Amerikai Nagydíjon, végül Marc Márquez kiesésével együtt is csak a negyedik helyen ért célba. Ezzel pedig immáron ő sem mondhatja el magáról, hogy a szezon minden sprint- és főfutamán az első háromban végzet, hiszen az előző öt viadalon összesen két első és három harmadik pozíciót szerzett.

Óriási dráma, Marc Márquez az élről bukott, Viñales a borzalmas rajtja után írt történelmet

A spanyol versenyző kirobbanó formában kezdte a hétvégét, de az időmérőn kétszer is bukott, így csupán a hatodik helyre kvalifikálta magát. A sprinten többé-kevésbé sikerült a kármentés, hiszen harmadikként intették le, de a korábbi esések vasárnap is visszaütöttek, Martín ugyanis nem minden gumival rendelkezett elegendő tapasztalattal.

A szombati alapján tudtam, hogy nehéz verseny lesz, a riválisok nagyon erősek voltak – nyilatkozta. – A két bukásom több következménnyel járt a futamra nézve, mert nem volt lehetőségem kipróbálni a közepes keveréket, így a versenyen azzal mentem, amelyiket jobban ismertem: a lággyal. Elkövettem egy hibát, amely az ellenfeleim számára lehetővé tette, hogy csökkentsék a lemaradásukat hozzám képest. Ekkor már túl kockázatos volt hajtani, és a negyedik hely egy olyan pályán, amely számomra elég bonyolult, rendben van, nem drámai, hogy az idényben először lemaradtam a dobogóról.”

Martín elmondta, számított rá, hogy a gumiválasztása akár rosszul is elsülhet, de „nem volt más lehetőségünk”. Mindezek ellenére egy ponton jelentős előnyt alakított ki a többiekkel szemben, de hibája miatt Pedro Acosta, Márquez és Maverick Viñales is utolérte, majd mindketten elmentek mellette. Utána pedig már nem akart kockáztatni, és végül Enea Bastianini is maga mögé utasította.

„Volt egy kis előnyöm Marckal és Pedróval szemben, de a tizenegyes kanyarban hibáztam, a nyolcadik körben pedig megint túl szélesre mentem – fogalmazott a 26 éves pilóta. – Aztán utolértek, és a féktávon megelőztek. Ezúttal nem voltam különösebben erős. Ezután már csak tartani akartam a ritmusom. Az utolsó körben mindent beleadtam, de Eneának több volt a tartaléka. A negyedik hely nem az, amit szerettünk volna, de a tizenhárom pont jó, és élveztem a csatákat.”

Annak ellenére, hogy lemaradt a dobogóról, Martín növelte előnyét az összetettben, hiszen a hétvége kezdetén még 18 ponttal vezetett Brad Binderrel szemben, most pedig már 21 egységgel áll Bastianini előtt. 80 pontja pedig sokkal több annál, amennyivel tavaly a szezonnak ugyanebben a szakaszában állt, hiszen 2023-ban mindössze 29 egységgel rendelkezett három forduló után.

Jelenleg nem gondolok a világbajnokságra, de örülök, hogy már nyolcvan pontunk van, ez elég sok – jelentette ki. – Örülnünk kell. Jó úton vagyunk, csak magunkra koncentrálunk, és megpróbálunk javítani a 2023-as eredményeken. Austin is egy olyan pálya, ahol korábban voltak gondjaink. Szóval nagyon jó ez az eredmény, és jobb, ha a bajnokság élén állunk, mintsem hátul.”

Martín mögött igencsak sűrű a mezőny, hiszen Bastianinit mindössze 10 pont választja el a hatodik Bindertől, közöttük pedig Viñales, Acosta és Francesco Bagnaia is ott van. A gyári Aprilia pilótája Austinban rendkívül meggyőző teljesítményt nyújtott, és ha tartja ezt a formát, akkor a bajnoki címért is bejelentkezhet. Honfitársa szerint azonban más az első számú esélyes, és nem saját magára gondolt.

Szerintem sok versenyző harcolhat a bajnoki címért – vélekedett. – Még mindig Pecco a favorit, ő az első számú. Ott van Marc, és ott van Pedro is, aki rendkívül jó és kiegyensúlyozott. Az a fontos, hogy mindig gyorsak és konzisztensek legyünk. Hat futamon öt dobogós helyezés nagyon jó, és ha egy rossz hétvégén negyedikek vagyunk, akkor azt örömmel elfogadjuk. Éreztem némi vibrációt, talán körönként egy-két tizedet [jelentett] a versenyen. Ez nem természetes, de nem is kifogás. Meg kell oldanunk.”

Mindenki a rossz motorra visszaszállni igyekvő pilótán nevet, de nem sokon múlt a nagyobb baj

0

Iván Ortolá ütközött Stefano Nepával a Moto3-as Amerikai Nagydíjon, majd mókás jelenet következett, hiszen ellenfele motorjára akart visszaülni. Azonban a balesetet jobban megnézve nem sokon múlott, hogy egészen más hangvétellel kelljen írni az incidensről.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, David Alonso óriási fölénnyel nyerte meg az Amerikai Nagydíjat a Moto3-as kategóriában. A második helyért már jóval izgalmasabb csata zajlott, és bár Daniel Holgado és Ángel Piqueras befutója is igazán emlékezetesre sikeredett, a legtöbbeknek talán nem erről fog megmaradni ez a futam.

Nem volt ellenfele Alonsónak a drámai esésekkel tarkított austini Moto3-as futamon

Hanem arról, ami az első 1. körben történt Iván Ortolá és Stefano Nepa között. Az MT Helmets versenyzője Collin Veijerrel és Piquerasszal csatázott, amikor a 15-ös kanyarban nekiment a holland pilótának, és elesett. Honfitársa még el tudott menni mellette, a LevelUp pilótája viszont már nem tudta elkerülni, így ő is a földön kötött ki.

Az esés után Nepa mellett kötött ki Ortolá KTM-je, míg az olasz versenyző gépe egészen a falig ment. Vélhetően ez is hozzájárult ahhoz, hogy a 19 éves motoros megzavarodott, és sajátja helyett ellenfele motorjához rohant azzal a céllal, hogy visszaüljön rá. Nepa kicsit később tápászkodott fel, de ő észnél volt, és amikor odaért, elzavarta onnan Ortolát, hogy végül tizennyolcadikként érjen célba.

A spanyol pilóta végül odatalált saját motorjához, de később megint bukott, és akkor már feladta a versenyt. Könnyen lehet, hogy ez az egész kalamajka annak a ténynek köszönhető, hogy tavaly pont a LevelUp versenyzője volt, és onnan került jelenlegi csapatához. Máskülönben azért nehéz lett volna összekeverni a rózsaszín festésű gépet a narancssárgával.

Persze a sportban előfordul, hogy az ember egy pillanatra megfeledkezik arról, hogy csapatot váltott. Csak amíg ez a labdajátékokban legfeljebb úgy szokott megnyilvánulni, hogy a mérkőzés előtt valaki rossz öltözőbe akar bemenni, addig a technikai sportokban ennél jóval látványosabban ki tud ütközni. A legismertebb példa talán Lewis Hamilton esete, aki a második, Mercedesszel teljesített futamán, a 2013-as Forma–1-es Maláj Nagydíjon előző csapatához, a McLarenhez állt be kerékcserére, de aztán neki is jelezték a problémát.

Ortolá és Nepa incidenséhez visszatérve, az eset végül úgy végződött, hogy talán az érintetteket leszámítva mindenki nevetett egy jót. Magát a balesetet megvizsgálva viszont nem sokon múlt, hogy egészen más vége legyen. Ezen a felvételen ugyanis jól látható, hogy amikor a 22 éves versenyző észleli az előtte kibontakozó bukást, felszedi a motorját, hogy kívül menjen el a másik KTM mellett. Ezután minden bizonnyal rögtön látta, hogy a külső ívet maga Ortolá blokkolja, és megpróbált a motor és a versenyző között elslisszolni, ami nem sikerült neki. Ráadásul az első kerekével jól kivehetően eltalálta a spanyol pilóta fejét, ami kifejezetten ijesztővé teszi a történteket. Szerencsére Ortolá megúszta, utána pedig a motor nem akadt meg annyira, hogy esetleg ráboruljon, így rögtön fel tudott kelni, a folytatás pedig már ismert.

Viñales könnyek között idézte fel az elmúlt éveket, amikor többször is be akarta fejezni

0

Maverick Viñales nem tudta magában tartani az érzelmeit, amikor arról beszélt, hogy az elmúlt években mennyire sok szenvedésen ment keresztül. A spanyol versenyző a rossz rajtja után is azt sulykolta magának, hogy meg tudja csinálni.

Maverick Viñales vasárnap történelmet írt, hiszen ő az első olyan pilóta a MotoGP-korszakban, aki három különböző gyártóval tudott (fő)futamot nyerni, hiszen a Suzuki és a Yamaha után az Amerikai Nagydíjon a gyári Aprilia színeiben is felállhatott a dobogó legfelső fokára. Ha az 500 köbcentis érát is idevesszük, akkor ezzel csatlakozott Mike Hailwoodhoz, Randy Mamolához, Eddie Lawsonhoz és Loris Capirossihoz.

Óriási dráma, Marc Márquez az élről bukott, Viñales a borzalmas rajtja után írt történelmet

A 29 éves versenyző több mint három éve nyert ezt megelőzően, hiszen legutóbb a 2021-es idénynyitón ünnepelhetett győzelmet Katarban. Azóta sok nehézségen ment keresztül, érzelmeit pedig a kamerák előtt sem tudta magában tartani. A DAZN közzé is tette a videót, amely ugyan csak Spanyolországban elérhető, de ha valaki nagyon akarja, akkor némi trükközéssel meg tudja tekinteni.

Nem találom a szavakat, eddig a pontig nagyon nehéz volt – kezdte Viñales, majd könnyek között tört ki. – Nagyon sokat szenvedtünk, ezt a családom is jól tudja. Minden erőfeszítés, amit beletettem, meghozta gyümölcsét, nagyon boldog vagyok. Nagyon szeretném megölelni a feleségemet és a lányaimat, akik velem együtt szenvedtek.”

A spanyol motoros felidézte a 2021-es Stájer Nagydíj hétvégéjét, amelyet követően a Yamaha úgy döntött, hogy megválik tőle. Bár csak két futamot kellett kihagynia, és utána máris felülhetett az Apriliára, innentől kezdve többször is felmerült benne, hogy befejezze királykategóriás pályafutását. Ezt azonban nem tette meg, ami most meghozta az eredményét.

Ausztriában nem tudtam, hogy abbahagyjam-e, és ne versenyezzek tovább, most pedig minden szempontból a csúcson vagyok – folytatta. – Ez csak egy dologra tanít, hogy nem szabad feladni, az embernek bíznia kell magában, és tovább kell hinni. Mindenkinek szeretnék köszönetet mondani, aki erőt adott nekem. Voltak pillanatok, amikor be akartam dobni a törölközőt, de mindig kaptam elegendő támogatást, hogy higgyek, és minden reggel felkeljek, hogy mindent beleadjak.”

Viñales annak ellenére győzött, hogy a rajtja katasztrofálisan sikerült, és rengeteg pozíciót veszített az első métereken. Ezután viszont folyamatosan felzárkózott, és azokat is utolérte, akik az elején kicsit elléptek a többiektől. Bár azt soha nem fogjuk megtudni, hogy Marc Márquezzel mire ment volna, de könnyen lehet, hogy a nyolcszoros világbajnok sem jelentett volna akadályt neki.

Délelőtt gond volt a kuplunggal, a csapat pedig nem volt biztos benne, hogy jól fog működni, és valóban nem működött jól – magyarázta. – Aztán viszont koncentráltam, tudtam, hogy a közepes gumi remekül működik nálam, a versenyen tisztában voltam vele, hogy megvan a tempóm ahhoz, hogy az élen legyek. Néha úgy érzem, varázsolni tudok, és a mostani egy ilyen nap volt.”

Viñales a rajtnál kis híján balesetet okozott, de végül mindenki a motoron maradt. Ezzel együtt sokat veszített, és ilyenkor gyakran előfordul, hogy az adott pilóta elcsügged, és nem tud jelentősen visszazárkózni. A 29 éves motoros azonban próbálta tartani magában a lelket, és bár sokszor közel került a riválisokhoz, végül az első kanyar után lényegében hibátlanul hozta le a futamot.

A történelmet író Viñales nem tudta megjegyezni, hogy „hányat előzött” az austini futamon

„Nem számítottam rá, hogy Pedro [Acosta] ilyen jól fog rajtolni, mert szombaton nem indult jól – jelentette ki. – Megpróbáltam zárni az ívet, de Pecco [Bagnaia] bejött, és kiszorított. Amikor tizedik voltam, a bemelegítésen tapasztalt érzésből kiindulva azt mondtam magamnak, hogy »ne aggódj, Maverick, húsz kör van, minden körben egy versenyző«, és ezt próbáltam végrehajtani, a maximumot nyújtani anélkül, hogy túlmelegedne a gumi. Láttam, hogy fékezéskor nagyon közel kerültem az ellenfelekhez. A türelem, illetve a hit tette lehetővé, hogy ne hibázzak. Hátulról is meg lehet csinálni, és most minden erőmmel ezt akartam.”