back to top
2025. július 13. 05:48
Kezdőlap Blog Oldal 358

Meggondolta magát Aleix Espargaró, talán mégsem vonul vissza a következő idény végén

0

Aleix Espargaró kijelentette, jelenleg nem gondolja, hogy a következő év lesz az utolsó szezonja a MotoGP-ben. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy tetszene neki a jelenlegi menetrend, illetve versenynaptár.

Csupán egy szezon telt el Valentino Rossi visszavonulása óta, és idén már egy nála több mint tíz évvel fiatalabb versenyző volt a MotoGP állandó mezőnyének legidősebb tagja. Andrea Dovizioso visszavonulása, majd az ő helyére érkező Cal Crutchlow tesztpilótává válása után ugyanis Aleix Espargaró vette át ezt a címet.

A spanyol pilóta korábbi nyilatkozata alapján azonban úgy tűnt, hogy ez csak két idényen át lesz így, mivel 2024 végén visszavonul. Erről ő maga beszélt szűk egy évvel ezelőtt, amikor kijelentette, nem hiszi, hogy lesz ereje arra, amit Rossi tett. A gyári Aprilia pilótája akkor úgy fogalmazott, hogy elsősorban mentális korlátai vannak annak, hogy valaki igazán sokáig versenyezzen.

Az eredményeit elnézve azonban nem feltétlenül indokolt, hogy jövőre visszavonuljon. Persze egy hirtelen visszaesést soha nem lehet kizárni, de tény, hogy amióta 2017-ben az Apriliához került, kivétel nélkül legyőzte aktuális csapattársát. Igaz, ez idén csak egy hajszálon, pontosabban 2 ponton múlt, hiszen Espargaró ennyivel előzte meg Maverick Viñalest, ám hozzá kell tenni, hogy az ifjabbik spanyol motoros az utolsó kilenc fordulóban 39 ponttal gyűjtött többet honfitársánál. Ezzel együtt a 34 éves pilóta változtatott a véleményén.

Nincs ereje követni Rossi példáját – hamarosan visszavonulhat a MotoGP futamgyőztese

Nem hiszem, hogy a következő év lesz az utolsó – nyilatkozta a háromszoros MotoGP-futamgyőztes, aki idén a Brit és a Katalán Nagydíjon is diadalmaskodott. – Nagyon élvezem az életemet, eltekintve a [Franco Morbidellivel] Katarban történt epizódtól. Szóval ha gyors leszek, akkor szerintem még egy kicsit tovább fogok versenyezni.”

Espargaró a már említett nyilatkozatában a sűrű versenynaptárat és a sprintversenyes hétvégéket hozta fel mint visszatartó erő. Utóbbi jövőre sem változik, hiszen 2024-ben is lesznek szombati futamok, a naptár pedig az ideinél is hosszabb lesz, a tervek szerint 22 futamos. A spanyol versenyző leszögezte, hogy ezzel a részével továbbra sincs kibékülve.

„A [versenyhétvégék] menetrendje nem tetszik, ahogyan a naptár sem – hangsúlyozta, de hozzátette, hogy azzal is tisztában van, hogy pénzügyileg megéri minél több versenyhétvégét rendezni. – Én így érzek. Megértem a szervezők álláspontját, negyvenöt futamot is betehetnek, ha akarnak… De hol van a határ?”

Rendezte nézeteltérését Marc Márquez és Bezzecchi? – a két fél másképp gondolja

0

Marco Bezzecchi azt állította, hogy tisztázta a konfliktust Marc Márquezzel, ám a spanyol versenyző sajtóosztálya ezt tagadta. A VR46 pilótája arról is beszélt, hogy kapott egy ajándékmotort a Ducatitól.

Komoly feszültség alakult ki Marc Márquez és Marco Bezzecchi között a szezonzáró Valenciai Nagydíj után. Mint ismert, a főfutam 1. körének 4-es kanyarjában a két pilóta motorja összeért, és az olasz versenyző húzta a rövidebbet, aki a kavicságyban kötött ki. Riválisa ellenben tovább tudott menni, igaz, neki sem tartott sokáig az utolsó versenye a Hondával, hiszen Jorge Martín kiütötte őt.

A leintés után Bezzecchi Márquezre és a sportfelügyelőkre is dühös volt. A VR46 motorosa nehezményezte, hogy ellenfelét nem büntették meg, aminek szerinte csupán a neve az oka, pedig „ő a legpiszkosabb versenyző”. A nyolcszoros világbajnok annyit mondott, hogy nem kívánja erre pazarolni az energiáját, és hozzátette, szerinte Bezzecchi meg fogja bánni a szavait, amikor érettebb lesz.

Bezzecchi kifakadt, szerinte Marc Márquez a legpiszkosabb versenyző, és ezt hagyják neki

A két pilóta viszonyának alakulása azért is kifejezetten érdekes, mert jövőre márkatársak lesznek, hiszen Márquez a Gresinihez igazol, vagyis mindketten egy idei Ducatit fognak vezetni. A Ducati év végi ünnepségén Gigi Dall’Igna, a bolognai gyártó versenyrészlegének vezérigazgatója leszögezte, minden versenyzőjétől sportszerűséget vár el. Bezzecchit pedig megkérdezték, hogy rendezte-e a nézeteltérését a spanyol pilótával.

Marc nagyon erős versenyző, kétségtelenül hasznos lesz látni az adatait – reagált az érkezésének tényére. – A megbeszélés? Már tisztáztuk.” A Motorsport.com spanyol kiadása azonban megkereste Márquez sajtóosztályát, ahonnan egészen más válasz érkezett. Ők ugyanis tagadták, hogy bármilyen kapcsolatfelvétel vagy közeledés lett volna a felek között a valenciai eset óta.

Bezzecchit ugyanakkor vidámabb témában is megkérdezték. A Ducati úgy döntött, hogy egy Panigale V4-es másolatával ajándékozza meg a MotoGP idei kiírásának első három helyén végző pilótáit, vagyis Bezzecchi mellett a bajnok Francesco Bagnaiát és a második Martínt, és mindegyikük motorját a csapatuknak megfelelő színűre festette.

Nagyon szép dolog, hogy van egy másolat a motoromról, gyönyörű – lelkendezett a VR46 versenyzője. – Szerintem remekül néz ki a VR46 csapat színeivel festve. A Panigale már így is nagyon szép, de most még inkább az lett. Nagyon büszke vagyok, hogy van egy replika motorom, ez nagy szerencse. Most már alig várom, hogy hazaérjen.”

Távozik a MotoGP-ből a Ducati sportigazgatója

0

A Ducati bejelentette, hogy Paolo Ciabatti, a versenyrészleg sportigazgatója elhagyja a MotoGP-t, és az újonnan létrehozott offroadszakosztály általános igazgatója lesz. Pozícióját Mauro Grassilli, a Ducati Corse marketing- és szponzorációs részlegének főnöke veszi át.

Jelentős szervezeti változtatásokat jelentett be a Ducati, aminek elsődleges oka, hogy új részleget hoztak létre a Ducati Corsén belül. Az olasz gyártó ugyanis jövőre bizonyos offroadsorozatokban is szeretné megmérettetni magát, egészen pontosan a motokrossz-világbajnokságon és az AMA Supercross bajnokságon fognak elindulni.

Ennek a programnak pedig Paolo Ciabatti lesz az általános igazgatója, aki így elhagyja a bolognaiak versenyrészlegének sportigazgatói posztját. A 66 éves szakember tehát összességében egy nagyobb felelősséggel járó pozíciót kap, hiszen közvetlenül Claudio Domenicalinak, a Ducati vezérigazgatójának fog jelenteni. Persze a médiafigyelem nyilvánvalóan kisebb lesz.

Ciabattinak egyébként nem ez lesz az egyetlen pozíciója, ugyanis jövőre ő fogja koordinálni a Ducati sporttevékenységeit a fő nemzeti Superbike- és Supersport-bajnokságokban. Ebbe az amerikai MotoAmerica, a brit, a japán és az ausztrál Superbike-bajnokság, valamint az olasz CIV, vagyis Campionato Italiano Velocità tartozik bele.

Ciabatti két időszakot töltött el a Ducatinál a MotoGP-ben. Először 1997 és 2007 között dolgozott az olasz gyártónál, így részese volt Casey Stoner világbajnoki címének, aztán viszont elhagyta a márkát. 2013-ban sportigazgatóként tért vissza, közvetlenül azután, hogy a Valentino Rossival való kétéves házasság óriási buktát hozott.

Innentől kezdve viszont, a koncesszióknak is köszönhetően a Ducati fokozatosan fejlődött, és 2017, valamint 2019 között Andrea Dovizioso rendre a bajnokság második helyén zárt Marc Márquez mögött. 2020-ban pedig összejött a konstruktőri vb-cím, egy évvel később ehhez hozzájött a csapatok közötti elsőség, tavaly pedig meglett a triplázás, hiszen Francesco Bagnaia felért a csúcsra. Ezt idén sikerült megismételnie, a Ducati pedig még a 2022-esnél is dominánsabb teljesítményt nyújtott.

Ami Ciabatti utódlását illeti, helyét Mauro Grassilli veszi át. A szintén olasz szakember eddig a Ducati Corse marketing- és szponzorációs részlegének főnöke volt. A jövőben pedig nem csupán Ciabatti eddigi posztját tölti be, hiszen sport-, marketing- és kommunikációs igazgató lesz a pontos titulusa a Ducati Corsén belül. Grassilli Gigi Dall’Ignának, a versenyrészleg általános igazgatójának fog jelenteni.

Rossz hírt jelent Marc Márqueznek, ha igaza lesz a Ducati sikerkovácsának

0

Gigi Dall’Igna szerint a következő szezonban messzebb lehetnek majd a gyári motoron ülő pilótáiktól az egy évvel régebbi gépeket hajtó versenyzőik. Az olasz mérnök azt is elmondta, hogy úgy gondolja, a domináns teljesítményük ellenére még mindig van hová fejlődniük.

Az idei MotoGP-szezon – ahogy más szériák idényei is – a Ducati dominanciájáról szóltak. A bajnoki címért két gyári specifikációjú Desmosedicin ülő pilóta, Francesco Bagnaia és Jorge Martín csatázott, és a bolognaiak szatellitcsapatainak pilótái is nagyon versenyképesek voltak. Marco Bezzecchi három főfutamot és egy sprintet nyert meg, és a tabella harmadik helyén végzett egy idősebb motorral, de Fabio Di Giannantoniónak (egy főfutamon aratott győzelem) és Álex Márqueznek (egy sprintgyőzelem) is jutott a siker édes ízéből.

A Ducati történelmi évet teljesít 2023-ban

Ez a menetelés volt az egyik oka annak, hogy jövőre Marc Márquezt is egy Ducati-ügyfél, a Gresini színeiben láthatjuk majd motorozni. A Ducati versenyrészlegének általános igazgatója, Gigi Dall’Igna azonban egy interjúban belengette, hogy jövőre megváltozhat a korábban felvázolt helyzet, mivel ügyfeleik motorjai messzebbre kerülhetnek majd a gyáriaktól, mint amennyire idén voltak.

„Az a probléma, hogy nincs olyan sok tesztünk a tél folyamán, ahol megfelelően fel tudnánk készíteni az új elemeket, amelyeket jövőre majd használni akarnánk. Korábban, 2021 elején elkövettük azt a hibát, hogy túl sok újítást pakoltunk fel a motorra, de tanultunk belőle, és mostantól nem akarjuk majd »túl gyorsan« fejleszteni a Desmosedicit. A következő szezonban máshogyan fogjuk csinálni a dolgokat. Szóval azt hiszem, hogy ezért jövőre a gyári motorok és az ügyfelek előző évi gépei között egy kicsit nagyobb lehet majd a különbség, mint amekkora eddig volt, de persze majd meglátjuk, hogyan alakul.”

Dall’Igna nyilatkozatában elismerte, hogy a nagyszerű teljesítményük ellenére még mindig van hová előrelépniük. „Például a szezon elején a KTM motorjai jobban rajtoltak, szóval igen, voltak olyan területek, amelyeken ránk fért a fejlődés, és mi fejlődtünk is. Azonban biztosan vannak még olyan területek, amelyeken tovább kell dolgoznunk majd a tél során az előrelépéshez. A vetélytársaink biztosan nem fognak megpihenni, és a tél során meg az egész szezonban folyamatosan jobbak és jobbak lesznek majd.”

Kiderült, kinek a „levedlett” Ducatijára ül fel Marc Márquez a következő szezonban

Az olasz szakember korábban az AS című újságnak elmondta, hogy egyáltalán nem volt reális opció, hogy Márquez gyári motorra ül majd új csapatánál. „Nem is lett volna lehetőség arra, hogy ezt az ötletet megvalósítsuk, mivel ez az egész túl későn történt. Értelmetlen lett volna ezen gondolkozni. Fontos figyelembe venni ennél a kérdésnél, hogy Márquez nem a Ducatival, hanem a Gresinivel írt alá szerződést, és ezért mi a magunk részéről nem is fontolgattuk ezt.”

Nagy tervekkel, de csak egy gyári motorral vág neki a Trackhouse a 2024-es MotoGP-szezonnak

0

Egy gyári motort tud csak leszállítani az Aprilia a sepangi tesztig a MotoGP új csapatának, a Trackhouse-nak. Malajziában a 2024-es RS-GP-re Miquel Oliveira ülhet majd fel, Raúl Fernández csak a szezon első futamán próbálhatja ki az új konstrukciót.

Nagy tervekkel érkezik a MotoGP-be a furcsa körülmények között kitett RNF helyét átvevő Trackhouse Racing, erre jó példa, hogy minél előbb amerikai pilótát szeretnének a csapatukban tudni. A tengerentúli istálló ügyfélként sem ugyanazt a pozíciót akarja elfoglalni, amelyet a maláj istálló tudhatott a magáénak. Ezt maga Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója mondta el a GPOne.com-nak adott interjújában.

A Trackhouse hosszú idő után repítheti vissza Amerikát a motorversenyzés legmagasabb szintjére

„Nem mulaszthattuk el a lehetőséget, amely papíron nagyon jól nézett ki számunkra, a márkanév és az [új] piac szempontjából is, továbbá technikai oldalról is érdekes, hiszen a Trackhouse azzal a jelentős kéréssel fordult felénk, hogy a gyárihoz minél jobban hasonlító motorokat adjunk nekik.”

Rivola nemrég a MisterHelmet podcast vendége volt, ahol leszögezte, szeretnének minél jobb partnerei lenni a Trackhouse-nak, és kéréseiket a lehető leggyorsabban teljesíteni. Azonban a csapat beszállásának híre és a malajziai tesztek közti időszak rövidsége megköti a kezüket.

„Már rég december van, és sajnos így nagyon nehezen lenne megoldható, hogy mindkét pilótának azonnal egy gyári motort adjunk. Egyszerűen nem vagyunk arra képesek, hogy a sepangi tesztre további két gyári motorral érkezzünk meg. Miguel [Oliveira] már Malajziában felülhet a 2024-es Apriliára, Raúl [Fernándeznek] azonban várnia kell, ő a teszteken még a 2023-as RS-GP-vel fog menni, de a szezon kezdetére, a Katari Nagydíjra már ő is megkapja majd a 2024-es motort.”

Justin Marks, a csapat egyik tulajdonosa korábban az Autosport.com-nak elég egyértelműen leírta, hogy milyen intenzitású együttműködést szeretne látni az Aprilia és a Trackhouse között. „Nemcsak egy egyszerű Aprilia-ügyfél szeretnénk lenni, hanem partnerként segíteni egymást abban, hogy megnyerhessük a bajnoki címet. Az a szándékunk, hogy futamgyőzelmekért harcoljunk, és három vagy öt éven belül mi legyünk a legjobb független csapat a paddockban.”

A Trackhouse MotoGP-csapatáról egyre több részlet kerül nyilvánosságra. Tudni lehet már például azt, hogy az istállót Noaléből, az Aprilia központjából fogják működtetni, nem az anyacég amerikai központjából. A vezetőség felállását is ismerjük, az alakulat feje a NASCAR-csapathoz hasonlóan Marks lesz, az igazgatói posztot PJ Rashidi tölti majd be, csapatmenedzserként pedig az RNF-től „megörökölt” Wilco Zeelenberg fog dolgozni.

Az istálló színeit a királykategóriában – esetükben ez a kitétel azért fontos, mert a MotoE-ben szintén indítanak egy csapatot – jövőre is Oliveira és Fernández fogja képviselni, és Marks szavai alapján kijelenthető, egyelőre teljesen elégedettek ezzel a helyzettel a Trackhouse-nál.

A Pramac elhagyja világbajnokságot – mi történik a MotoE háza táján

„Jelenleg nagyon lelkesek vagyunk azzal kapcsolatban, hogy Miguelt és Raúlt a csapatunkban tudhatjuk. Ez a két srác a spektrum két szélét képviseli, Miguel egy igazi veterán, aki már többfajta motoron ült, és akinek nagyon sok tapasztalata van. Mellette pedig ott van Raúl, aki fiatalabb, és ég a vágytól, hogy megmutassa a világnak, mire képes. Nagyon boldogok vagyunk ezzel a felállással” – mondta a korábbi NASCAR-versenyző a SPEEDWEEK.com-nak.

Így csapták be a szaúdiak Rossit és a VR46-ot

0

Valentino Rossi csapata 2022-ben mutatkozott be a MotoGP-ben. A VR46 főszponzora a kezdetektől egy olasz bank, pedig a debütálás előtt arról szóltak a hírek, hogy Szaúd-Arábia nemzeti olajvállalata lehet majd a névadó, azonban végül ez az üzlet furcsa körülmények között kútba esett.

Nagy változások előtt áll Valentino Rossi csapata, a VR46, hiszen az eddigi főszponzor, a Mooney távozik, és a Pertamina Lubricants, vagyis az indonéz állami olaj- és földgázipari vállalat veszi át a helyét. Az alakulatot jövőre ennek megfelelően hivatalosan Pertamina Enduro VR46 Racing Teamnek fogják hívni. Az olasz istálló egyszer már „közel került” ahhoz, hogy egy energetikai óriáscég kölcsönözze neki a nevét, a következőkben erről a korábbi esetről olvashatnak.

Fontos döntést jelentettek be Rossi csapatánál, változik az istálló neve

2014-ben jelent meg önálló istállóként a VR46 a világbajnokságon, ekkor indították útjára a Moto3-as csapatukat, a Moto2-ben pedig három évvel később mutatkoztak be (előbbi szériából a 2020-as szezon végén, utóbbiból nagyjából pont egy éve vonultak ki). 2021-ben nagy lépésre szánta el magát a Doktor és a csapatvezetés, hiszen elhatározták, hogy a következő évben fellépnek a királykategóriába, ehhez pedig tőkeerős szponzorokat kellett találniuk.

Egy MotoGP-istálló működtetéséhez Rossiéknak körülbelül évi 12-15 millió euróra volt szükségük. A Dorna minden privát csapat működését, amely két motorral nevez egy egész szezonra, évi 6 millió euróval segíti, úgyhogy „csak” a többit kellett más forrásból előteremteni. A VR46 helyzetét nehezítette, hogy ekkor már tudni lehetett a Sky tervéről, miszerint 2022 végétől megszüntetik a szponzorációs tevekénységüket a motorsportban. A televíziós társaság több éven keresztül a tavulliai alakulat egyik legfontosabb támogatója volt.

A SPEEDWEEK.com újságírója által összerakott történet szerint Rossiék egy 18 millió dollárról szóló szaúdi ajánlatra alapozták a királykategóriába való belépésüket. A hatalmas összeget Abdulaziz bin Abdullah bin Szaud bin Abdul Aziz Al Szaud és cége, a Tanal Entertainment Sport & Media Partner „tette az asztalra” 2021 tavaszán. A herceg arról biztosította Rossiékat, hogy a pénz az Aramco által érkezik majd a csapathoz, mivel Szaúd-Arábia nemzeti olajvállalata fogja támogatni a VR46-ot a 2022-es szezonban.

A szaúdiakkal való kapcsolat ekkor más vonalon már élő volt az olasz csapatnál. 2021-ben a Sky VR46 versenyzői a „Saudi Vision 2030” nevű projektet reklámozták, egy olyan tervet, amellyel az ország csökkenteni akarja az olajipartól való függőségét, és más irányba, például a turizmus felé szeretné elmozdítani a gazdasági berendezkedését.

2021 júliusában a Tanal Entertainment sajtótájékoztatót hívott össze, amelynek célja az volt, hogy tisztázza Szaúd-Arábia a MotoGP-be való beszállásának részleteit. Ekkor a cég képviselői leszögezték, hogy az Aramco valóban megjelenik majd a VR46 szponzoraként. Az üzlettel kapcsolatban az első baljóslatú jelek ezután tűntek fel, kezdve azzal, hogy az olajcég kiadott egy közleményt, amelyben cáfolták az elhangzott állításokat.

A Mooney VR46 Racing is bemutatkozott

A következő jel augusztus 18-án érkezett, hiszen az előzetes kommunikáció szerint eddig kellett volna kiderülnie, hogy mi a szaúdi kormány hivatalos álláspontja a MotoGP-be való beszállás kérdésében, azonban azon a napon semmilyen új információ nem látott napvilágot ebben a témában.

Egy nappal a letelt határidő utánra egy Zoomon tartott sajtótájékoztatóra hívta meg az olasz média képviselőt a herceg és csapata. A szaúdi királyi család tagja nem akarta kommentálni az ügy furcsaságait, és azt mondta, hogy „a szerződés már alá van írva, és az egész összeget elérhetővé tesszük [a csapat számára] a következő héten”.

Ekkor újra elhangzott a már korábban említett bűvös összeg, a 18 millió dollár, amelyet a belengetett tervek szerint kizárólag a MotoGP-csapat működésére adtak volna. Ezen túlmutató ötletek is felmerültek ekkor, egy összesen egymilliárd dollár értékű projektet képzeltek Rossiék részvételével, amely a már említett „Saudi Vision 2030” ernyője alatt futott volna. Szó volt VR46 témájú vidámparkról – hasonlóan a Abu-Dzabiban fekvő Ferrari World szórakoztatóközponthoz –, illetve egy autókat és motorokat is készítő gyárról, amelyet 2030-ig szerettek volna megépíteni, és egy teljesen szaúdi Forma—1-es csapatról is.

Szeptemberben megjelent az előzetes Moto2-es és Moto3-as nevezési lista, és mindkettő szerepelt egy „Aramco VR46” nevű istálló. Ekkor sokan (újra) elhitték, hogy valóban megérkezhet az a hatalmas összeg Rossiékhoz, azonban a novemberi, frissített listáról már hiányzott a szaúdi cég neve. Ezután pedig többet már nem merült fel, hogy az óriásvállalat beszáll a MotoGP-be, és a herceg sem hallatta többé nyilvánosan a hangját.

A csapat azonban egy ideig egyáltalán nem kételkedett abban, hogy az Aramco valóban mögéjük áll majd, és ezért még a pénz megérkezése előtt két Desmosedicit rendeltek a Ducatitól. Amikor aztán szaúdi ajánlattevők hirtelen „kihátráltak az üzletből”, Rossiék arra kényszerültek, hogy három hét alatt találjanak maguknak új főszponzort. Ekkor jött a képbe a már említett Mooney, amely banki és pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozik. Ez a nagyon fiatal, mai formájában 2020 óta létező olasz vállalat természetesen csak a töredékét tudta biztosítani a korábbi elképzelésekben szereplő összegnek. Többek között ezért is kényszerültek rá a VR46-nál, hogy feladják a Moto2-es alakulatukat.

Bezzecchi méltatta Rossit, aki „nem csak imitálja”, hogy csapattulajdonos

A herceg tehát olyan milliókkal dobálózott, amelyekkel valószínűleg egyáltalán nem rendelkezett, és az is világossá vált, hogy az Aramco vezető köreivel sincsnek meg egy ilyen üzlet leszervezéséhez szükséges kapcsolatai. A VR46 tehát egyszerűen egy átverés áldozata lett, bár talán az óvatosságra inthette volna őket, hogy a Tanal Entertainmentnek még weboldala sem volt.

A cég nevére rákeresve most is csak egy 2021 júliusában, tehát az ügy idején megjelent látványtervet találunk. A videó alatt a következő felirat található: „Az újonnan épülő Nemzetközi Kiállítási és Kutatóközpont (I.E.R.C.) terve, amely egyben a TANAL Entertainment Sport & Media új központjául is szolgál majd.”  Könnyen lehet tehát, hogy nem csak Rossiékat próbálták megvezetni ugyanezek az emberek.

A Pramac 2021 júniusában meghívta Talal Al-Marrit, az Aramco egyik vezetőjét a Holland TT-re, a szaúdi üzletembert ekkor megkérdezték, hogy meg lehet-e bízni a nagyokat mondó herceg állításaiban. Al-Marri erre pedig csak annyit felelt: „tudjátok ti egyáltalán, hogy hány hercegünk van nekünk Szaúd-Arábiában?”

A veszély miatt váltott autósportra, egy éven belül baleset végzett Afrika első világbajnokával

0

61 éve vesztette életét Gary Hocking, aki motorversenyzőként két világbajnoki címet is szerzett. Egy tragédia miatt azonban a veszélyre hivatkozva autósportra váltott, de kevesebb mint egy éven belül egy F1-es autóban elszenvedett baleset következtében meghalt, pedig négy keréken is nagy dolgokat érhetett volna el.

A sportban időről időre előfordul, hogy valaki nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, aminek nyilvánvalóan számtalan oka lehet. Az viszont már meglehetősen ritka, hogy egy emberről ezt két sportág kapcsán is el lehessen mondani. Gary Hockinggal viszont ez a helyzet, aki motorversenyzőként felért a csúcsra, ám aztán a folytatás helyett négy kerékre váltott. Ott szintén nagy reményeket fűztek hozzá, de éppen 61 évvel ezelőtt halálos balesetet szenvedett.

Hocking 1937. szeptember 30-án született a walesi Caerleonban, egy Newporthoz közeli településen. Szülei azonban a mai Zimbabwe területére, Dél-Rodéziába költöztek, így ott nőtt fel, később pedig az állampolgárságot is megszerezte, és ennek az országnak a zászlaja alatt versenyzett. Kezdetben füves pályákon versenyzett, és még az sem tántorította a motoros karriertől, hogy az őt befogadó házaspár gyereke balesetben életét vesztette.

1958-ban költözött vissza Európába, miután látta, hogy a szintén Afrikában felnövő későbbi világbajnok, Jim Redman az öreg kontinensen is sikeres tudott lenni. Az az évi Man-szigeti TT-n indult el először, és rögtön vezetett is, ám végül nem tudott nyerni. Redman szerint barátja egyáltalán nem bízta a véletlenre a dolgokat, és addig várt, amíg megítélése szerint minden készen nem állt a sikeres debütálásra.

Természet [adta tehetség] volt, magabiztos a saját képességeit illetően – idézi a Motor Sport Magazine. – Azonban ahelyett, hogy [motorra] pattant volna, és tanult volna a hibáiból, várt és várt, amíg biztos nem lett abban, hogy ő és a Triumph is megfelel, mielőtt elindult volna az első futamon. Teljesen elszánt volt, hogy megnyeri, és meg is csinálta volna, ha nem adódik egy kis probléma, miközben vezet. Gary gondolkodó ember volt.”

Néhány héttel később Assenben mutatkozott be a világbajnokság mezőnyében, azon belül is az 500 köbcentiméteres kategóriában. Rögtön pontot is szerzett, ráadásul hatodik helye azt jelentette, hogy ő volt a legjobb az együtemű motort hajtó pilóták között. A Nürburgringen ezt is felülmúlta, hiszen a két gyári MV Agusta mögött célba érve felállhatott a dobogóra.

Sikereit látva egy manchesteri szerelő, illetve kereskedő, Reg Dearden támogatta, és az 500-as, valamint a 350-es kategóriában is egy Nortont biztosított neki. Itt egyelőre „csak” dobogókig jutott, a 250-es géposztályban viszont két futamot is nyert, és második lett az összetettben. Itt egy MZ-vel versenyzett, ahogyan a legkisebb, 125-ös kategóriában is. A keletnémet márkának ráadásul az is sokat jelentett, hogy megnyerte a hazai futamukat a Sachsenringen, amely akkor nem számított bele a bajnokságba.

Az 1960-as szezonra az MV Agustához igazolt, ahol a legmagasabb géposztályban nem indították. A másik háromban viszont egyaránt másodikként zárt az összetettben. A 125-ösök és a 250-esek között csak Carlo Ubbiali, míg a 350-eseknél a királykategóriát is megnyerő John Surtees tudta megelőzni. A brit versenyző döntése aztán hatalmas lehetőséget adott a kezébe.

A hétszeres gyorsaságimotoros-világbajnok ugyanis úgy döntött, hogy felhagy a motorversenyzéssel, és az autósportra vált. Mindez pedig azt jelentette, hogy Hocking lett az MV Agusta első számú pilótája. Gary nagyon komoly, nagyon elszánt vetélytárs volt, és jobban érdekelte a dolgok technikai oldala, mint Mike Hailwoodot – idézte fel Surtees. – Boldogabban hagytam el az MV-t abban a tudatban, hogy ő ott lesz, hogy irányítsa őket.”

Hocking pedig annak rendje és módja szerint élt az eséllyel. Mind a 350-es, mind az 500-as kategóriában csupán egy olyan futamot rendeztek, amelyen elindult, de nem győzött. Előbbiben négy, utóbbiban hét diadalig jutott, és nem volt kérdés, hogy mindkét géposztály vb-címét megszerzi. Ezzel pedig ő lett az első olyan pilóta, aki afrikai színekben lett világbajnok, hiszen Redman csak egy évvel később ért fel a csúcsra.

Hocking sorozata akár tovább is folytatódhatott volna, ám a következő szezon szezonnyitója, a Man-szigeti TT mindent megváltoztatott. Azon az eseményen négy versenyző is életét vesztette, köztük a dél-rodéziai pilóta barátja, Tom Phillis, aki pont őt és Hailwoodot üldözte a Junior TT-n. Hocking pedig magát okolta az ausztrál motoros elvesztéséért.

Gary folyton azt hajtogatta, hogy meg fogjuk ölni egymást, mert mindannyian nagyon keményen próbálkozunk – emlékezett vissza Redman. – Az MV Agustáért hajtottunk, és nagyon kemény volt a verseny. A motoron Gary hajtott, de a motorról leszállva folyamatosan azt mondta, hogy mindannyian túl gyorsan megyünk. Gary vallásos fickó volt, aki minden nap imádkozott, és a Junior TT után úgy érezte, hogy a halálba hajszolta Tomot. És ennyi volt, elsétált egy világbajnoki cím elől. A maga ura volt.”

Merthogy Hockingnak ezzel véget is ért a motorversenyzői karrierje, hiszen miután két nappal a tragédiát követően megnyerte a Senior TT-t, azonnali hatállyal visszavonult. Ahogyan Redman is utalt rá, túlságosan veszélyesnek tartotta a kétkerekű versenyzést, ezért az általa biztonságosabbnak vélt autókra váltott, ahol szintén sikeres lehetett volna.

Legendás elődök próbálkoztak Rossi előtt autóversenyzéssel

Hocking nem is tétovázott, és a megsérülő Tim Parnell helyett ő kapta meg a Lotus 18/21-est a brit versenyző édesapjától, Reg Parnelltől. Az autó meglehetősen elavultnak számított, de az akkor mindössze 24 éves pilóta nem zavartatta magát, és a Mallory Parkban rögtön pole pozíciót szerzett. Később vezette is a futamot, de egy motorhiba miatt fel kellett adnia a küzdelmet.

Soha senkit nem láttam még ennyire ádáznak és versenyképesnek az első autóversenyén, kivéve talán John Surteest – árulta el az ifjabbik Parnell. – Ők másfajta motoros srácok. Kicsit esett az eső, és Gary elképesztő volt azon körülmények között. Teljesen otthonosan mozgott. Kicsit kényes volt a helyzet, tekintve, hogy Apa terveiben John szerepelt, de tudta, hogy Gary valami más, akiben hihetetlen potenciál rejlik, ezért beültette a Lotusba a Dán Nagydíjra.”

Hocking a Roskilderingen a szenzációsnak számító negyedik helyen futott be, és csak az akkor már kétszeres F1-es világbajnok Jack Brabham, valamint a szintén jelentős F1-es tapasztalattal rendelkező Masten Gregory és Innes Ireland tudta megelőzni. Az Oulton Parkban aztán a tizenegyedikről a hatodik helyig jött fel, de tíz körrel a vége előtt kiesett. Ezután zsinórban három futamot nyert Afrikában, köztük Dél-Rodéziában is.

Amikor Garyvel beszéltem a váltásról, azt mondta, az a legnagyobb probléma, hogy túl könnyű – fogalmazott Redman. – És ő nem az a fajta fickó volt, aki dicsekedni szokott.” A lendület akkor tört meg, amikor beülhetett a Lotus 24-esbe, miután Rob Walker őt választotta az áprilisban súlyos sérülést szenvedő Stirling Moss helyett. Kyalamiban ugyanis 2,5 másodperccel maradt el a 18/21-essel futott legjobb körétől, és végül egy kör hátrányban, negyedikként intették le.

Az idényből ekkor már csak két futam volt hátra, köztük a világbajnokságot eldöntő Dél-afrikai Nagydíj. A lapok már arról cikkeztek, hogy Hocking „egy másik veszélyforrás a fő esélyesekre, Jim Clarkra és Graham Hillre”, illetve „bár viszonylag rutintalan, csinálhat egy »Baghettit«”. Utóbbival Giancarlo Baghettira utaltak, aki egy évvel korábban megnyerte első három F1-es futamát, köztük a világbajnokságba beleszámító Francia Nagydíjat.

A nagy megmérettetés előtt azonban még hátra volt a vb-n kívüli Natal Nagydíj, és Hocking tudta, hozzá kell szoknia a kocsihoz, hogy valóban legyen esélye egy jó eredményre. A pénteki szabadedzésen azonban a célegyenes végén található hosszú jobbkanyarban leszaladt a pályáról, az árok megdobta a kocsiját, amely kétszer is átfordult a saját tengelye körül, mielőtt egy fatuskónak csapódott.

Hocking feje a bukókeretnek ütközött, és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a durbani kórházba szállítása közben meghalt. Felmerül a kérdés, hogy mi okozhatta a balesetet, amiben nincs egyetértés. Az egyik elmélet szerint az első felfüggesztés hibásodott meg, egy másik pedig úgy tartja, hogy a hibásan visszaszerelt kormánymű dőlt el. Redman viszont meg van győződve róla, hogy barátja elvesztette az eszméletét az autóban.

Garynek volt egy olyan szokása, hogy a verseny előtt nem ivott – mondta. – Azt mondta, hogy ettől jobban izzad az ember. Akkoriban még senki sem ismerte igazán a kiszáradást, az ember egyszerűen csak felpattant a motorjára vagy beszállt az autójába, és ment. Azonban még mi is észrevettük, hogy nem sok folyadékot vitt be. A vizsgálatot elvégző orvos azt mondta, hogy Gary eléggé kiszáradt ahhoz, hogy elájuljon, és biztos vagyok benne, hogy ez történt. Ezért nem voltak nyomok az aszfalton. Ha a kormánya meghibásodik, akkor a fékek is beragadnak, ha a fékjei romlanak el, akkor az autó megpördült volna. Megvolt a tehetsége ahhoz, hogy bármilyen helyzetből ki tudjon jönni.”

A szintén motorról autóra váltó Paddy Driver azonban teljesen más véleményen volt. A dél-afrikai pilótának egy évvel később volt egy hasonló balesete, miután a Lotus 24-esben eltörött a kormánymű, és ez, illetve egy szemtanú beszámoló alapján meg volt győződve arról, hogy Hockinggal is hasonló történt. Hogy mi a valóság, azt vélhetően soha nem tudjuk meg, ahogyan azt sem, hogy a dél-rodéziai versenyző mire vitte volna négy keréken. Ami tény, hogy Surtees megmutatta, hogy egykori motorversenyzőként nem lehetetlen a Forma–1-ben is felérni a csúcsra, hiszen 1964-ben sikerült megnyernie a világbajnokságot.

Megdöbbentően sok súlyos sérülést hozott az idei MotoGP-szezon

0

Számos súlyos sérülés történt a királykategória 2023-as idényében, ebben a cikkünkben ezeket szedtük listába olvasóink számára.

Ahogy egy korábbi, az esések számáról szóló cikkünkből is kiderül, az idei szezonban összesen 358 alkalommal buktak a MotoGP-pilóták. Ez a szám alig 23-mal nagyobb, mint az előző évi, annak ellenére, hogy a 2023-as idény elején bevezetett sprinteknek köszönhetően minden hétvégén a korábban megszokottnál eggyel többször gurultak pályára igazán éles körülmények között a versenyzők.

A bukás, és ami mögötte van

A bukásokat azonban nemcsak a számuk, hanem a következményeik alapján is érdemes megítélni, és ezek nem festenek jó képet a királykategóriáról. A huszonkét állandó pilóta közül tizenhárman szenvedtek komolyabb sérülést egy-egy esés miatt, és kilenc versenyzőnek legalább egy viadalt ki is kellett hagynia emiatt. Mindennek köszönhetően teljesedhetett be az a megdöbbentő statisztika, hogy idén egy olyan futam sem volt, amelyen az összes állandó motoros részt tudott volna venni. A mögöttes okokról mi nem szeretnénk találgatni, mindenesetre Marc Márquez szerint az új aerodinamikai megoldások állhatnak a dolog hátterében.

A következőkben azokat a SPEEDWEEK.com által összegyűjtött eseteket tárjuk olvasóink elé, amelyeknek súlyosabb következménye lett. A listában nem szerepelnek a versenyzés közvetett eredményének tekinthető kompartment szindrómában szenvedők (idén Marc Márquez, Jorge Martín, Fabio Di Giannantonio és Raúl Fernández is átesett ezzel kapcsolatos műtéten, versenyt emiatt egyikük sem hagyott ki), és a nem versenyhétvégén elszenvedett sérülések által sújtottak (Marco Bezzecchi egy edzés, Aleix Espargaró egy teszt közben törte el bizonyos csontjait, utóbbi ráadásul kerékpározás közben is megsérült egyszer, versenyt nem hagytak ki ezek miatt).

Az esetek időrendi sorrendben vannak feltűntetve. Kivételt képez ez alól, ha egy versenyző többször is szenvedett el súlyos sérülést, ilyenkor az elsővel együtt szerepel az összes többi alkalom is. Az Nd.-t a Nagydíj, az Ff.-et a főfutam, a bem.-et pedig a bemelegítés rövidítéseként használjuk.

Pilóta Verseny Etap Sérülés Mennyi kihagyásra kényszerült
Pol Espargaró Portugál Nd. FP2 Tüdő sérülése és nyolc csont, többek között az állkapocs törése 8 hétvége
Enea Bastianini Portugál Nd. Sprint Jobb lapocka törése ff. és 4 hétvége
Katalán Nd. Ff. Bal boka és a bal kéz egyik kézközépcsontjának törése 3 hétvége
Marc Márquez Portugál Nd. Ff. Jobb kéz egyik kézközépcsontjának törése 3 hétvége
Német Nd. Bem. Bal hüvelykujj és egy borda törése, jobb boka zúzódása 2 ff.
Jorge Martín Portugál Nd. Ff. Lábujj törése  –
Miguel Oliveira Portugál Nd. Ff. Ínsérülés a jobb lábban  –
Spanyol Nd. Ff. Vállficam a felkar részleges törésével, és ínsérülés a karban  –
Katari Nd. Sprint Jobb lapocka törése Ff. és 1 hétvége
Joan Mir Argentin Nd. Sprint Fej- és nyaki trauma Ff.
Olasz Nd. FP2 Jobb kéz zúzódása és az ujjak sérülése 3 hétvége
Valenciai Nd. FP1 Nyaki trauma 1 hétvége
Álex Márquez Amerikai Nd. Ff. Izomrostszakadás és szalagmegnyúlás a combban  –
Indiai Nd. Q1 Három borda törése Sprint, ff. és 2 hétvége
Francesco Bagnaia Francia Nd. Ff. Bokasérülés  –
Katalán Nd. Ff. Hematóma a jobb lábon és súlyos zúzódások több területen  –
Luca Marini Francia Nd. Ff. Jobb csukló sérülése  –
Indiai Nd. Sprint Bal kulcscsont törése Ff. és 1 hétvége
Álex Rins Olasz Nd. Sprint Jobb síp- és szárkapocscsont törése Ff. és 12 hétvége
Fabio Quartararo Holland TT Ff. Bal könyök zúzódása, korábban eltört nagylábujj újbóli elmozdulása  –
Marco Bezzecchi Katalán Nd. Ff. Bal hüvelykujj ficama, az ujjon hematóma megjelenése  –
Aleix Espargaró Katari Nd. Sprint Bal szárkapocscsont végének törése  –

„Köszönet mindenért!” – könnyek között búcsúzott el Marc Márquez a Hondától (videó)

0

Marc Márquez hosszú évek és számos sikeres szezon után elhagyja a Hondát. A csapattól a Valenciai Nagydíjon köszönt el a nyolcszoros világbajnok, a búcsú pillanatait most a MotoGP videójának köszönhetően mi is átélhetjük.

Az idei MotoGP-szezon második felében a legnagyobb horderejű történet – a bajnoki címért folytatott versenyfutáson kívül – Marc Márquez átigazolása volt. A nyolcszoros világbajnok tizenegy év után távozik a Hondát, jövőre pedig a Gresininél folytatja karrierjét. Márquez a Valenciai Nagydíjon búcsúzott el szeretett csapatától, erről a hétvégéről nemrég a MotoGP publikált egy megható videót, amelynek nézése közben nem csak a spanyol pilóta szurkolóinak szemébe szökhet könny.

Marc Márquez szerint nemcsak ő, hanem a Honda is jól jár a távozásával

A videó a szombati sprinten veszi fel a történet fonalát, láthatjuk, amikor Márquez utoljára képviselhette a dobogón a Repsol Honda színeit. Az ünneplő tömegben ott állt édesanyja, Roser Alentà, illetve barátnője, Gemma Pinto is, akik láthatóan nehezen birkóztak meg a feltörő érzelmeikkel. A 30 éves pilóta ezután visszatért a bokszba, ahol a csapattagok várták, köztük versenymérnöke, Santi Hernández is, akivel még a főfutamra készülve gyorsan átbeszélték a verseny történéseit.

Ezt követően egy Márquez búcsúztatására szervezett eseményen találjuk magunkat, ahol nem más, mint maga a főszereplő ragadta meg a mikrofont, és osztotta meg gondolatait a jelenlévőkkel.

„Az életben néha kockáztatnod kell, és nagy döntéseket meghozni, én egy ilyen lépésre szántam el magam. Köszönöm a családomnak, köszönöm az egész csapatnak, és még azt szeretném mondani… – csuklott el ekkor könnyek között Márquez hangja – Hatalmas köszönet Alberto [Puignak, a gyári Honda csapatfőnökének – a szerk.]. Remélem, útjaink keresztezik még egymást, és bár én élvezni fogom [ami a jövőben vár rám], de az életem, a karrierem legfontosabb csapata mindig a Repsol Honda lesz, és ennek az istállónak mindig lesz helye a szívemben. Nagyon szépen köszönöm!”

Aztán a főversenyen Márquez nem kapta meg az esélyt arra, hogy újra a dobogóra álljon, hiszen drámai körülmények között, egy Jorge Martínnal történt ütközés következtében a sóderágyban fejezte be a futamot. A videóban több kameraállásból is láthatjuk ezt az esetet, majd a bokszba csalódottan visszatérő cerverai pilótát. Hernández – aki jövőre már Joan Mir mellett fog dolgozni – rohant oda hozzá, hogy megtudja, nem esett-e baja a motorosnak, aki szerencsére meg tudta nyugtatni ezzel kapcsolatban.

Marc Márquez sikerkovács mérnöke monstantól Mir csapatát fogja erősíteni

Márquez ezt követően elmesélte az ütközés történetét az ő szemszögéből, de pár perc múlva már el is szállt az idegessége, amikor megkapta csapata utolsó neki készített meglepetését. Ez egy olyan tabló volt, amelyen az istállónál dolgozók üzentek a távozó versenyzőnek, és amelyre felragasztották az évek során készült csoportképeiket is. „Ezt senki sem veheti el tőlünk” – mondta Hernández a „kezében tartott” közös emlékekre gondolva.

A videó végén már a tényleges búcsút láthatjuk, az esemény tiszteletére egyenpólóba öltözött emberek gyűrűjében álló Márquezt, aki elköszön a csapattagoktól. A legmeghatóbb pillanatokat az utolsó képsorok tárják elénk, amikor a Moto2-es időszak óta vele dolgozó Hernández öleli meg a hatszoros MotoGP-bajnokot, és azt mondja neki, hogy „köszönet mindenért, és azért, hogy a barátom voltál”.

Kiderült, mikor mutatják be Márquezék jövő évi Ducatijának színeit

0

A Gresini a MotoGP csapatai közül elsőként bejelentette, hogy mikor és hol tartja a bemutatót, melynek keretében leleplezik a 2024-es motorjuk színeit. Az eseményt egy ismert szórakozóhelyen fogják megrendezni.

A MotoGP mezőnyének nagy része jelenleg pihen, és feltöltődik a következő szezonra, egyedül Stefan Bradl teszteli a Hondát Jerezben. A vakáció mellett ugyanakkor lassan nyilvánosságra kerülnek a motor-, illetve csapatbemutatók időpontjai. Elsőként a Gresini jelentette be, hogy mikor és hol fogják leleplezni a 2024-es színeiket.

Belehúz a Honda, máris tesztelik a versenyzők visszajelzései alapján készült új alkatrészeket

Az eseményt az idei évhez hasonlóan szombati napon, január 20-án tartják. Ami pedig a helyszínt illeti, ezúttal is egy Misanóhoz közeli tengerparti település, fog otthont adni a rendezvénynek, de nem Cervia, hanem Riccione. Azon belül is egy ismert szórakozóhelyen, a Cocoricò-ban leplezik le a motor, illetve a csapat ruházatának színeit.

A bemutatót alighanem a szokásosnál nagyobb érdeklődés fogja övezni, hiszen a Gresininél folytatja pályafutását Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok tizenegy év után távozott a Hondától, hogy visszatérjen a győzelem útjára. A Fabio Di Giannantonio helyére érkező pilóta Valenciában már kipróbálhatta a motort, és kifejezetten biztatóan kezdett.

Kiderült, kinek a „levedlett” Ducatijára ül fel Marc Márquez a következő szezonban

A másik versenyző személye nem változik, ugyanis Álex Márquez az idei év után jövőre is az olasz alakulatnál fog versenyezni. A 27 éves motoros remekül kezdte az évet, hiszen Argentínában megszerezte királykategóriás pályafutása első pole pozícióját, majd felállhatott a dobogóra. A nyári szünet után pedig két sprintgyőzelmet aratott, a malajziai főfutamon pedig második lett. Az összetettben a kilencedik pozícióban zárt.

A két Márquez ezzel ismét egy csapatnál fog versenyezni. Az első alkalom mindössze egy futamig tartott, ugyanis Marc Márquez a 2020-as szezonnyitón súlyos sérüléssel járó balesetet szenvedett, aminek következtében a szezon hátralévő részét ki kellett hagynia, öccse pedig a következő évet nem a gyári Hondánál, hanem az LCR-nél töltötte. A két fél nyilvánvalóan abban bízik, hogy a mostani együttműködésük hosszabb ideig fog tartani és sikeresebb lesz. Amennyiben utóbbi bekövetkezik, alighanem a Gresini is előrelép a konstruktőri világbajnokság hatodik helyéről.

Aznap egyébként a MotoGP-csapaté mellett egyébként a Moto2-es és a MotoE-istálló színösszeállítását is bemutatják. A középső kategóriában Filip Salač és Jeremy Alcoba helyére Manuel González és Albert Arenas érkezett, míg az elektromos bajnokságban továbbra is Matteo Ferrari és Alessio Finello lesz a két versenyző.