back to top
2025. július 08. 17:53
Kezdőlap Blog Oldal 384

Nem csak a versenyekkel szórakoztatná a közönséget az esetleges világbajnoki futamok magyar promótere

0

Kádár Zoltán kijelentette, dolgoznak a magyarországi MotoGP- és Superbike-versenyek megvalósításán. A HUMDA sport- és közlekedésbiztonsági igazgatója elárulta, igyekeznek tanulni a külföldön látottakból.

Hetek óta lázban tartja a magyar motorsport-rajongókat, hogy néhány éven belül akár a Superbike-világbajnokság és a MotoGP mezőnye is ellátogathat hazánkba. Sőt, mindez akár már jövőre is megtörténhet: előbbi előzetes versenynaptárában „normál”, míg utóbbiéban tartalékhelyszínként szerepel a Balaton Park Circuit. Persze mindkét esetben azzal a kitétellel, hogy a pályát még homologizáltatni kell.

Amennyiben megvalósulnak, a magyarországi promóter a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. lenne, az eddigi tárgyalásokat is ők folytatták le a két sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dornával. Kádár Zoltán, a szervezet sport- és közlekedésbiztonsági igazgatója ejtett néhány szót a folyamatról.

„Dolgozunk azon, hogy a MotoGP-t, illetve a Superbike-ot idehozzuk Magyarországra – jelentette ki a HUMDA nemrég megjelent podcastjának vendégeként, még azelőtt, hogy nyilvánosságra hozták a Superbike-vb előzetes versenynaptárát. – Meglátjuk, hogy ez hogyan fog sikerülni, milyen időtávban.”

Ezután elsősorban a Superbike-ról beszélt olyan szempontból, hogy hogyan érdemes szórakoztatni a helyszínre kilátogatókat, illetve közelebb vinni hozzájuk a szériát. Ebből a szempontból ez a kategória sokkal befogadóbb, mint a MotoGP, ahol szigorúbb szabályok vannak érvényben. Kádár elárulta, hogy a külföldi példákból is próbálnak tanulni.

„Volt lehetőségünk kollégákkal egy tanulmányúton részt venni nemrégiben Portugáliában, Portimãóban a Superbike-vb-futamon – árulta el. – Ott is azt hangsúlyozták a szervezők, és mi is a saját szemünkkel azt láttuk, hogy az a lényege a Superbike-versenysorozatnak, hogy minél közelebb vigyék a nézőkhöz. Gyakorlatilag a paddockban ott sétálgatott, ha nem is több ezer, de több száz ember. Be tudtak nézni a csapatokhoz, hogy hogyan dolgoznak. Lehetett látni, hogy ez teljesen más, egyfajta fesztiválhangulatot visz az egész sportba. Söröztek, megvásárolták a különböző szurkolói termékeket, lehetett találkozni a paddockban a versenyzőkkel is néha, akik szembejöttek. Látszódott az embereken, hogy ez egy óriási élmény számukra.”

A legfontosabb tanulság, hogy nem mindenkit lehet kizárólag a versenyekkel kicsalogatni a nézőtérre. Persze a keményvonalas rajongóknak ez is elég, de ilyenkor rendre a sorozat népszerűsítése is a cél, amit nem náluk kell elérni. Éppen ezért a szervezőknek más módon is garantálniuk kell a publikum szórakozását.

„Egy felgyorsult világban élünk, amelyben nem feltétlenül lehet a nézőket csak és önmagában a sporttal kicsalogatni, muszáj nyújtani nekik valami további élményt azon kívül, hogy leülnek a helyükre, és nézik a versenyt, ami számomra önmagában is izgalmas, de lehet, hogy egy mai fiatal számára kell még további impulzus ezen kívül” – magyarázta Kádár.

Bagnaia reagált Martín esetleges érkezésére: „Ez nem lenne tisztességes”

0

Francesco Bagnaia a Maláj Nagydíj előtt elmondta a véleményét a sajtó által feltételezett Enea Bastianini – Jorge Martín cseréről. A spanyol pilóta is megszólalt a témában, és elismerte, hogy örülne neki, ha már jövőre a gyári Ducati versenyzője lehetne.

Ahogy már korábban beszámoltunk róla, sajtóértesülések szerint a Ducatinál felvetődött a lehetősége annak, hogy a következő szezonban Jorge Martínt „előléptetik” Francesco Bagnaia csapattársának, és Enea Bastianini kerülne a Pramac kötelékébe. Ezt egyszerűen megtehetné a gyártó, hiszen sem Bastianinit, sem Martínt (és Bagnaiát sem) egy konkrét istállóhoz köti a szerződése, hiszen mindannyian magával a bolognai márkával írtak alá megállapodást, így technikailag könnyedén kivitelezhető lenne a csere.

Pokoli körülmények között indul a szezonhajrá, két vb-cím is eldőlhet – hétvégi menetrend

A Maláj Nagydíj előtt Bagnaia is elmondta véleményét a kérdésben. „Nekem soha nem volt részem az ilyen típusú döntések meghozatalában, és azt szeretném, hogy ez így is maradjon. Azonban azt gondolom, hogy ez Eneával szemben nem lenne tisztességes, egy olyan szezon után, amelyet az idei évben átélt. Nem igazán tudom, viszont én csak azért vagyok itt, hogy versenyezzek, jobb lenne őt magát megkérdezni erről” – mondta a címvédő.

Martín ügynöke már korábban sem tagadta, hogy a madridi pilóta célja, hogy „2025-re és 2026-ra bebiztosítsa magának a piros motort”, most pedig maga a versenyző is elismerte, hogy nem lenne ellenére, ha akár már jövőre átkerülhetne a gyári csapathoz. „Nem tudok sokat elmondani. Az biztos, hogy büszkévé tenne, ha a Pramac pilótájaként folytathatnám a következő szezonban, de ha a Ducati azt szeretné, hogy felüljek egy piros motorra, akkor szintén nagyon boldog lennék” – nyilatkozta a spanyol pilóta.

Tavaly az egyik legnagyobb kérdés az volt, hogy Martín vagy Bastianini fogja pótolni a távozó Jack Millert a gyári Ducatinál. Borgo Panigaléban végül a 2022-es idényben négy győzelemig jutó olasz versenyzőre esett a választás, aki abban az évben sokáig a világbajnoki címért is versenyben volt – végül Bagnaia és Fabio Quartararo mögött a harmadik helyen végzett – a Gresini motorjával. Ez a döntés pedig akkor kifejezetten rosszulesett a spanyol pilótának.

Tényleg pilótát cserélhet a gyári Ducati? – Martín meglepő hozzáállást tanúsít

Idén fordult a kocka, Martín élete legjobb szezonját produkálja, és esélye van behúzni egy – szinte gyári technikával ellátott – szatellitcsapat versenyzőjeként a bajnokságot, amivel történelmet írna, hiszen erre korábban még senki sem volt képes a MotoGP-korszakban. Négy főfutamot, illetve hét sprintet nyert meg, és sokak szerint felérhet a csúcsra, mivel mindössze 13 pontos lemaradásban van a jelenlegi éllovas Bagnaia mögött a tabellán. Bastianininek ezzel szemben két súlyos sérülése miatt a szezon nagy részét ki kellett hagynia, legjobb eredménye egy hetedik hely az Indonéz Nagydíj sprintjéről.

Rossi „olyan volt, mint egy isten” Lorenzo szerint

0

Jorge Lorenzo egy interjúban mesélt Valentino Rossihoz fűződő kapcsolatáról. A spanyol versenyző azt is elmondta, hogy milyen volt a viszonyuk MotoGP-pályafutásuk idején, amelynek nagyrészében egymás csapattársai voltak.

Valentino Rossi és Jorge Lorenzo kapcsolata nagy változáson ment át az elmúlt tizenöt év során. A két pilóta több periódusban összesen hét évig egymás csapattársa volt a MotoGP-ben. 2008 és 2010 között, illetve 2013 és 2016 között képviselték ugyanannak az istállónak – az új szponzorok érkezése miatt folyamatos névváltoztatáson áteső gyári Yamahának – a színeit. A két versenyző a bajnoki címért is folyamatosan harcban volt – egymással és másokkal is –, 2008 és 2016 között minden évben legalább az egyikük, de öt alkalommal mindkettőjük a tabella első három helyének valamelyikén végzett.

Így rendezte viszonyát Rossi a riválisaival, miután „kiöblítette a száját”

Lorenzo nemrég az olasz televíziós személyiség, Maria Arreghini műsorának vendége volt. Palma de Mallorca szülöttjét az adásban megkérdezték a Rossival való egykori rivalizálásról, és a mai kapcsolatukról. Ennek bevezetőjeként a műsorvezető felolvasta a Doktor egyik nyilatkozatát, amelyben az olasz pilóta kifejezte tiszteletét a spanyol versenyző felé.

„Vitáztunk, majd kibékültünk…olyanok voltunk, mint egy pár, akikben folyamatosan lobog a tűz. Ő volt az az ellenfél, akivel a legjobban tudtam szórakozni” – szóltak a kilencszeres világbajnok szavai.

„Ez tetszik – Vale majdnem olyannak festette le a kapcsolatunkat, mint egy házaspárét. Az elején [Lorenzo 2008-ban érkezett a királykategóriába, ahol azonnal Rossi csapattársa lett – a szerk.] nem hiszem, hogy kedveltük volna egymást.  Az világosan látszott, hogy akkor van a karrierje csúcspontján – olyan volt, mint egy isten! Valentino nem akart egy fiatal pilótát maga mellett tudni, és mindent megtett azért, hogy ne tanuljak semmit – akkor jött a fal meg minden” – mondta az háromszoros MotoGP-bajnok.

A fal szó használatával arra a történetre utalt Lorenzo, amikor 2008-ban a két pilóta között annyira elmérgesedett a viszony, hogy egy fal épült a boksz két oldala közé, hogy még kommunikálniuk se kelljen a másikkal. Az ügy hátterében az állt, hogy Rossi megkérte a Yamahát, hogy térjenek át a Bridgestone abroncsok használatára, azonban Lorenzo nem volt erre hajlandó.

„Aztán ő elment a Ducatihoz, ahová jóval később én is eligazoltam. Minél távolabb kerültünk, annál jobban kijöttünk egymással. Csapattársként vetélytársak voltunk és elkeseredetten rivalizáltunk – majdnemhogy ellenségeknek is lehetett volna nevezni bennünket, mindenképpen le akartunk győzni a másikat.

Rossi újabb lépést tesz afelé, hogy világbajnokságon induljon autóversenyzőként

Napjaikra már teljesen más a két legenda viszonya, a közösségi média tanúsága szerint mindig örömmel fogadják, ha összefutnak a másikkal. „Mostanra mindketten visszavonultunk, ennélfogva a kapcsolat nyilvánvalóan megváltozott. Ma már egyikünknek sem kell titkokat őriznie a másik elől” – tette hozzá az ötszörös világbajnok. Manapság az emlékeken kívül közös szenvedélyük, az autóversenyzés is jó beszédtémát szolgáltathat számukra, hiszen amíg Rossi hosszútávú GT-versenyeken – és tervei szerint nemsokára egy prototípus autóval akár a Le Mans-i 24 óráson –, addig Lorenzo a Porsche Szuperkupa futamain indul el rendszeresen.

Nyomozás indult Aleix és Pol Espargaró ellen Spanyolországban

0

Újabb MotoGP-pilóták kerültek összetűzésbe az adóhivatallal. Aleix és Pol Espargarót is azzal vádolja a hatóság, hogy a hivatalos bejelentéssel ellentétben 2014 és 2017 között nem Andorrában, hanem Spanyolországban töltötték életvitelszerűen az idejüket és folytattak üzleti tevékenységet, ezért ott kellett volna befizetniük az adójukat, nem pedig a hercegségben.

Aleix és Pol Espargaró után nyomoz a spanyol adóhivatal. A testvérek hivatalosan 2014 óta andorrai lakosok, ám a hatóság szerint ez nem fedi a valós viszonyokat. Állításuk szerint a két MotoGP-pilóta ténylegesen még mindig Spanyolországban lakik és folytat üzleti tevékenységet, ennélfogva ott kellene adót fizetniük. Az Espargaró testvérek nem az első motorversenyzők, akiknek problémájuk akad a hivatallal, korábban Dani Pedrosa és Jorge Lorenzo ellen is nyomoztak Spanyolországban adóelkerülés ügyében.

Súlyos vádak Lorenzótól: maffiamódszerekkel tették tönkre a pályafutása végét

A történetet az El Periodico göngyölítette fel, és az újság több részletet is közölt az ügyről, például Aleix tartozását a hivatal felé, amely több mint félmillió euróra rúg (pontosan 586 950 euróról van szó). Ez az összeg 2014 és 2017 között gyűlt össze, és a befizetetlen adón kívül a büntetéseket is tartalmazza.

Katalónia regionális gazdasági és közigazgatási bírósága szerint az idősebb testvér 2014-ben legalább 204 napot, 2015-ben 206-ot, 2016-ban 189-at, és 2017-ben 219-et töltött Spanyolországban. Ez azért fontos, mert az ottani adózásról szóló törvények szerint 183 napot kell eltölteni az országban ahhoz, hogy utána már kötelezően ott kelljen befizetni az államnak a megfelelő összeget.

„Nyilvánvaló, hogy ezt az ügyet úgy generálják, még akkor is, ha inkább morális, mint jogi kérdésről van szó, hiszen semmi illegálisat nem csináltam. Az emberek azt gondolják, hogy Andorrában nem kell adót fizetni, pedig igenis kell, és én be is fizetem, mivel az a hely az, ahol élek” – mondta az Aprilia pilótája egy nyáron posztolt videójában.

A versenyző nem tagadta, hogy a kedvezőbb adózási feltételek is szerepet játszottak új otthona kiválasztásakor, de állítása szerint leginkább a spanyolnál jobb andorrai életkörülmények motiválták a költözéskor. „Nem megyek vissza Spanyolországba. Itt a családom biztonságban van, és ez olyasmi, amit nagyon sokra becsülünk, ott lent [Spanyolországban] nem volt ilyen jó a biztonságérzet” – magyarázta a lakhelyváltást a három MotoGP-futamgyőzelemmel rendelkező pilóta.

Világosnak látszik, hogy az adózás kérdése hogyan motiválhatta a versenyzőket a hercegségbe való áttelepülésre, hiszen a két ország adókulcsai között valóban jelentős különbséget találunk. Az Espargaró testvérek feltételezett kereseti sávjában a bevételnek Spanyolországban 40, míg Andorrában csak 10 százalékát kell befizetni az államnak. Ennek ellenére a szakértők szerint a miniállam nem nevezhető adóparadicsomnak, hiszen a kis kulcsok oka, hogy Andorrát „olcsó működtetni”, így megelégszenek az átlagosnál arányosan kisebb adóbevétellel is.

„Az adóhatósággal fennálló vita tisztán adózástechnikai jellegű. Nem értünk egyet a hivatal álláspontjával, ezért már fellebbeztünk is” – nyilatkozta Pol ügyvédje, aki már valóban beadta a megfelelő papírokat a Spanyol Nemzeti Bíróságnak.

Az ügy másik része, hogy az adóhivatal szerint 2018-ban kétszer (Aragónban és Jerezben) is megpróbálták értesíteni a versenyzőket, hogy adóellenőrzési eljárást kezdeményeztek ellenük – ezzel elkerülve az elévülést –, de ők megtagadták a találkozást a hivatal embereivel, mivel szerintük az nem volt „a megfelelő idő és helyszín bárkinek is az értesítésére”. Az ellenőrök legalább négy órát vártak a helyszínen, amikor valaki felhívta őket, és azt mondta, hogy értesíti a rendőrséget, ha a hivatal tovább zaklatja a versenyzőket, amire az adóellenőrök csak annyit válaszoltak, hogy szívesen kihívják ők maguk a Guardia Civil (csendőrség) embereit, ha valóban arra lenne szükség.

Pokoli körülmények között indul a szezonhajrá, két vb-cím is eldőlhet – hétvégi menetrend

0

Tripla hétvégével zárul a MotoGP idei szezonja, a mezőny Malajziában, várhatóan nehéz körülmények között kezdi meg a hajrát. A hétvégén akár két világbajnoki cím is eldőlhet, de a legfontosabb kérdésre biztosan nem Sepangban fogunk végleges választ kapni.

Csupán három forduló van hátra a MotoGP idei szezonjából, vagyis elérkeztünk a véghajrához. Mindezt ráadásul nagyon gyorsan le fogják zongorázni, hiszen tripla hétvégével zárul az idény, ráadásul ezek között a résztvevőknek rengeteget kell utazniuk. Ezen a hétvégén ugyanis Malajziába látogat a mezőny, hogy aztán jövő héten Katarba repüljenek, majd szokás szerint Valenciában zárul az év.

Ennyire előre azonban nem kell szaladni, maradjunk a három felvonásból az elsőnél! A helyszín a fővárostól 45 kilométerre délre található Sepang, amely a 90-es évek második felében, mindössze 14 hónap alatt épült meg egy 2300 hektáros területen. Az 50 millió fontból megépített pályát Hermann Tilke tervezte, sokak szerint ez a német szakember legjobb alkotása.

Maga a Maláj Nagydíj már 1991 óta része a gyorsaságimotoros-világbajnokságnak, de az első hét évben Shah Alam, 1998-ban pedig Johor adott otthont a futamnak. 1999 óta azonban a koronavírus sújtotta 2020-as és 2021-es idényt leszámítva a mezőny minden évben ellátogatott Sepangba. A legeredményesebb versenyző Valentino Rossi, aki hatszor nyert, ráadásul mindannyiszor a királykategóriában. A jelenlegi pilóták közül Marc Márquez és Maverick Viñales egyaránt háromszor diadalmaskodott, de a legmagasabb géposztályban előbbi kétszer, utóbbi csak egyszer tette ezt meg.

A pálya 5,543 kilométer hosszú, és 25 méter széles, valamint tíz jobb- és öt balkanyart tartalmaz. A célegyenes 920 méter hosszú, de az utolsó kanyar előtti egyenes sem sokkal rövidebb, ami minden bizonnyal a Ducati malmára hajtja a vizet. Apropó Ducati: az abszolút és a versenyben futott körrekord, valamint a legnagyobb végsebesség is az olasz gyártó nevéhez fűződik. Jorge Martín tavaly az időmérőn 1:57.790, a futamon 1:59.634 másodpercet motorozott, a sebességrekordhoz viszont ennél jóval korábbra kell visszamenni: Andrea Iannone 2015-ben 339,6 km/h-ig jutott.

Sepang még Mandalikánál is közelebb található az Egyenlítőhöz. alig több mint 300 kilométer a távolság. Mindez általában azt jelenti, hogy pokoli hőségre és párára, valamint sokszor esőre kell számítani. Cikkünk írásának pillanatában mindhárom napra 32 fokot jósolnak, ami pedig a csapadékot illeti, pénteken 59, szombaton 91, míg vasárnap 71 százalékos valószínűséggel fog megérkezni az égi áldás, persze nem feltétlenül akkor, amikor a motorok a pályán vannak.

A MotoGP-ben továbbra is Francesco Bagnaia vezet, de előnye már csak 13 pont Martínnal szemben. Az olasz pilóta tavaly megnyerte a Maláj Nagydíjat, amivel nagyon közel került a a végső győzelemhez, hiszen egy futammal a vége előtt 23 ponttal ellépett az összetettben Fabio Quartararóval szemben, Aleix Espargaró és Enea Bastianini hátránya pedig már behozhatatlanná vált.

Bagnaia elmondta, hogy miért különösen nehéz márkatársak ellen harcolni a bajnoki címért

„Nagyon örülök, hogy újra Sepangban leszünk – nyilatkozta. – Ez az egyik kedvenc pályám, ahol korábban fontos eredményeket értem el. A legutóbbi, Thai Nagydíjon, különösen a vasárnapi futamon sikerült megtalálnunk a tempót és a megfelelő érzetet ahhoz, hogy versenyképesek legyünk. Bízom benne, hogy itt is rögtön rátalálok ezekre. Kulcsfontosságú lesz, hogy az időmérőn ismét erősek legyünk, hogy a versenyen az élmezőnyből indulhassunk. Az időjárás kiszámíthatatlan lesz, mint mindig, de ez nem aggaszt.”

Bagnaia az előző hétvégéken rendre jó teljesítményt nyújtott a főfutamokon, viszont szombatonként sokszor nem volt igazán gyors. Ebben a tekintetben hosszú ideje Martín az etalon, aki a tempóját tekintve jobb formában van riválisánál. Hasonló a helyzet a tavalyi futamot illetően: bár a gyári Ducati versenyzője nyert, csak a kilencedik helyről indulhatott, míg a spanyol pilóta megszerezte a pole-t, de aztán az élről kiesett.

Martínnak minden hátralévő futamot három másodperces különbséggel kell megnyernie?

Akármi is történik, Bagnaia és Martín párharca biztosan nem ezen a hétvégén dől el, egyvalami viszont eldőlhet, már ami az egyéni tabella élmezőnyét illeti. Marco Bezzecchi hátránya jelenleg 79 pont Bagnaiával szemben, és ha ezt nem csökkenti legalább 6 egységgel, vagy Martín minimum 9 ponttal többet szerez nála, akkor matematikailag is kiszáll a bajnoki címért folytatott küzdelemből.

Hiába a műtét, Rinsnek újabb futamhétvégéket kell kihagynia

Két másik világbajnoki cím azonban eldőlhet a hétvége során. A Pramac 96 egységgel vezeti a csapatok közötti pontversenyt a VR46, és további 40-nel a gyári Ducati előtt. Mindez ezt jelenti, hogy ha Martín és Johann Zarco legalább 37 ponttal felülmúlják Bezzecchit és Luca Marinit, valamint legfeljebb 3-mal kapnak ki Bagnaiától, illetve Bastianinitől. Emellett Pedro Acosta is felülhet a Moto2 trónjára, amennyiben maximum 13 ponttal kap ki Tony Arbolinótól, hiszen jelenleg 63 pont a különbség. Ehhez az alábbi forgatókönyvek egyikének megvalósulása szükséges:

  • Acosta az első négyben végez.
  • Acosta ötödik, hatodik, hetedik, nyolcadik vagy kilencedik, és Arbolino nem nyer.
  • Acosta tizedik, tizenegyedik, tizenkettedik vagy tizenharmadik, és Arbolino az első kettőn kívül végez.
  • Arbolino nem végez dobogón.

Bautista nem csak jutalomjátékként tekint a malajziai indulásra

A bajnoki csatán kívül üde színfolt lehet Álvaro Bautista jelenléte, aki immáron kétszeres Superbike-világbajnokként szabadkártyával visszatér a MotoGP-be a Ducatival, és a puszta szereplésnél magasabb célokkal vág neki a hétvégének. Annak a hétvégének, amely ezúttal sem lesz teljes, hiszen Álex Rins nemcsak most, hanem Katarban sem fog tudni rajthoz állni. A spanyol versenyzőt egy másik Superbike-pilóta, Iker Lecuona fogja helyettesíteni.

A Maláj Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
2:00 – 2:35 Moto3 1. edzés
2:50 – 3:30 Moto2 1. edzés
3:45 – 4:30 MotoGP 1. szabadedzés
6:15 – 6:50 Moto3 2. edzés
7:05 – 7:45 Moto2 2. edzés
8:00 – 9:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
1:40 – 2:10 Moto3 3. edzés
2:25 – 2:55 Moto2 3. edzés
3:10 – 3:40 MotoGP 2. szabadedzés
3:50 – 4:05 MotoGP 1. időmérő
4:15 – 4:30 MotoGP 2. időmérő
5:50 – 6:05 Moto3 1. időmérő
6:15 – 6:30 Moto3 2. időmérő
6:45 – 7:00 Moto2 1. időmérő
7:10 – 7:25 Moto2 2. időmérő
8:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
3:40 – 3:50 MotoGP Warm up
5:00 Moto3 Verseny
6:15 Moto2 Verseny
8:00 MotoGP Verseny

Martínnak minden hátralévő futamot három másodperces különbséggel kell megnyernie?

0

Jorge Martín megkapta az első figyelmeztetést alacsony guminyomás miatt a Thai Nagydíjon, így a következő kihágás esetén már időbüntetés fogja súlytani a spanyol pilótát. Egy újságíró hívta fel a figyelmet arra, hogy Martín ebben a helyzetben csak akkor lehet biztos esetleges győzelmében, ha legalább a büntetés mértékével megegyező különbséggel előzi meg a második helyezettet.

A Thai Nagydíjon Jorge Martín megkapta az első figyelmeztetését nem szabályos guminyomás miatt. A címben szereplő kérdést ennek kapcsán tette fel a Crash.net újságírója Peter McLaren, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy a spanyol versenyző a még hátralévő versenyek végén csak akkor érezheti magát biztonságban, ha legalább 3 másodperccel ér be az üldözői előtt. Azért ennyivel, mert a figyelmeztetés kiosztását követően, ha újra túl alacsony guminyomást mérnének a motorján, akkor egy 3 másodperces büntetést osztanának ki neki.

Maradhat-e külső tényezőktől mentes Bagnaia és Martín tiszta párharca?

Ez annyit jelent, hogy lehetségessé vált az a forgatókönyv, hogy Martín legfőbb riválisa, Francesco Bagnaia előtt végez a szezonzáró Valenciai Nagydíjon, és ezzel megszerzi az egyéni bajnoki címet, majd a verseny leintését követően, feltehetően csak a díjátadó ceremónia után megbüntetik a Pramac pilótáját, és ezáltal változik a bajnok személye is. Talán mondani sem kell, hogy ez a versenyzőn kívül a MotoGP és a Dorna számára is egy rémálommal érne fel, egy igazi kommunikációs katasztrófát okozna.

Tehát ha Martín biztosra akar menni, akkor legalább 3 másodperces előnyben kell Bagnaiához, illetve a többi üldözőhöz képest befejeznie minden hátralévő futamot. Ez azonban nem lesz egyszerű, hiszen a 25 éves versenyző idei győzelmeinél a táblázatban látható különbségeket tudta „csak” kialakítani a második helyezetthez képest.

Helyszín Különbség
Le Mans (sprint) 1,840 másodperc
Sachsenring (sprint) 2,468 másodperc
Sachsenring (főverseny) 0,064 másodperc
Misano (sprint) 1,445 másodperc
Misano (főverseny) 1,350 másodperc
Buddh (sprint) 1,389 másodperc
Motegi (sprint) 1,390 másodperc
Motegi (főverseny) 1,413 másodperc
Mandalika (sprint) 1,131 másodperc
Buriram (sprint) 0,933 másodperc
Buriram (főverseny) 0,253 másodperc

A Pramac innentől kezdve valószínűleg elég konzervatív nyomásértékeket fog beállítani, hogy biztosan elkerüljék a büntetést. A magas érték azonban könnyen azt eredményezheti, hogy az első gumi túlmelegszik Martín motorján, ha arra kényszerül, hogy valaki más mögött haladjon.

Bagnaia és a gyári Ducati viszont szabadon kísérletezhet az első figyelmeztetésig. A címvédő, ha egészen az utolsó futamig nem kapja meg a „cetlit”, akkor akár büntetlenül mehet alacsonyabb nyomással a Valenciai Nagydíjon, hiszen szankciót már nem tudnak majd kiszabni rá. Hasonló helyzetben van egyébként a malajziai versenyre beugró Álvaro Bautista is, hiszen neki sem kell attól tartania, hogy a következő MotoGP-futamon büntetik meg.

Az idei Brit Nagydíjtól érvényben lévő szabály szerint az előre meghatározott minimális guminyomást az egyes sprintek távjának legalább a 70 százaléka, a főversenyeknek pedig az 50 százaléka során tartani kell. Ez a minimum – amelyet a Michelin határozott meg – durván 1,9 bar az első, és 1,7 bar a hátsó keréken, de „a pontos értékek pályáról pályára változhatnak”. A mérést, amely a futamok során folyamatos, az abroncsokba szerelt szenzorokkal végzik.

Debütál a sokat vitatott szabály a MotoGP következő futamhétvégéjén

Kihágás esetén a retorzió mértéke pedig a következő: első szabályszegésért figyelmeztetés, a másodikért 3, a harmadikért 6, a negyedikért pedig 12 másodperces időbüntetés jár. Ráadásul már abban is biztosak lehetünk, hogy a felügyelőtestület valóban kiosztja ezeket, hiszen a Thai Nagydíjat követően Aleix Espargaró már kapott 3 másodpercet alacsony guminyomás miatt, és ezért az ötödikről a nyolcadikra sorolódott vissza. Az Aprilia pilótája így a következő futamokon már egy 6 másodperces büntetéssel nézhet szembe, ha az alakulata megint hibázna. Rajta kívül a következő versenyzőknek és csapataiknak kell nagyon odafigyelniük a gumik rendes felfújására: Maverick Viñales, Franco Morbidelli, Raúl Fernández, Marco Bezzecchi, Pol Espargaró és Marc Márquez is kapott már figyelmeztetést.

EICMA 2023: keleti vegyes vágott

Bár még mindig a miánói seregszemle számít a motorkerékpár-újdonságok gyújtópontjának, a tradicionális gyártók egyre inkább szeretik időben eltolni az újdonságok premierjeit. Hiszen nagyobb a média-figyelem, ha nem sok modellre aprózódik egyszerre.

A BMW például nem is képviselteti magát a kiállításon, a legnagyobb durranásnak számító R 1300 GS már a kereskedésekben látható. Azonban sok feltörekvő gyártó meglepően érdekes motorokat mutatott be, ezek közül szemezgettünk a teljesség igénye nélkül.

Elsőként a kínai-olasz Moto Morini Corsaro 750-ese tűnik a legérdekesebbnek, nemcsak a kifejezetten vagány megjelenése miatt. Hanem V2-es blokkja miatt is, hiszen ezt a konstrukciót gyakorlatilag felváltották a sokkal olcsóbban gyártható sorkettesek, legalábbis a kisebb kategóriákban. Ugyanerre a blokkra építettek egy sportmotort is Corsaro Sport néven, illetve egy 1200-as túra-endurót is hamarosan piacra dobnak.

 

Corsaro 750 Fotó: Moto Morini

A szintén kínai hátterű Benelli egy nagyon érdekes 300-as egyhengeressel, a BKX 300-al szeretne a fiatalok kedvében járni. Igényes felépítés, üdítően friss dizájnnal, bravó!

BKX 300 Fotó: Benelli

Ugyancsak a Benelli jegyzi a 48 lovas sorkettes Tornado 500-as sportmotort, valamint a TNT 500-as csupaszt. Szintén karakteres és friss formavilág, kívánatos felépítéssel.

TNT 500 Fotó: Benelli
Tornado 500 Fotó: Benelli

Indiai versenyzőt köszönthetünk a Royal Enfield Himalayan 450 személyében. Az egyhengeres könnyű túra-enduró retrós formavilága modern technikát takar vízhűtéssel, tft műszerfallal. És gyaníthatóan piszkosul strapabíró is, hiszen valóban a Himalája útviszonyaira szánják.

Himalayan 450 Fotó: Royal Enfield

Utolsóként pedig álljon itt kontrasztként a japán Kawasaki frissített 500-as csupasza és sportmotorja a Z500 és a Ninja 500. Hiába új a blokk vagy van belőlük SE verzió tft kijelzővel, ha a kínai konkurensek már rég elfelejtették a csenevész féknyergeket és a hagyományos teleszkópokat, vagy a zárt szelvény lengővillát.

Ninja 500 Fotó: Kawasaki
Z500 Fotó: Kawasaki

A MotoGP versenyzői megelégelték, hogy figyelmen kívül hagyják véleményüket

0

Erősebb képviseletet szeretnének érdekeiknek a MotoGP-pilóták, ezért egy versenyzői szakszervet létrehozását tervezik. Erre azért lehet szükség, mert több nézeteltérése volt a mezőny és a Dorna között, például egyes pályák veszélyességéről vagy a futamok növekvő számáról.

A MotoGP-pilóták egy versenyzői szakszervezet létrehozását tervezik. A szervezet elnöki székének legesélyesebb jelöltjéről a lentebb található cikkben olvashatnak, amelyben több motoros megszólalását is idéztük, akik elmondták, hogy ők miért szeretnének egy ilyen közös képviseleti szervet. Mostani írásunkban azt szeretnék megvizsgálni, hogy miért lehet szükséges ennek az intézmények a létrehozása.

A Forma–1-ben már hosszú évek óta létezik az, amit a MotoGP-ben most létre akarnak hozni

Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója, és fia, Carlos Ezpeleta, aki a szervezetben a sportigazgatói posztot tölti be, mindig tisztában voltak vele, hogy fontos figyelni a versenyzők kéréseire – főleg, ha olyanokról volt szó, mint Valentino Rossi, aki a népszerűsége miatt óriási figyelmet élvezett – és általában eszerint cselekedtek. Carlos  egyébként elismerte, hogy az ő figyelmüket sem kerülte el a pilóták szervezkedése: „tisztában vagyok azzal, hogy vannak ilyen tervek, de az elgondolást pontosan nem ismerem.”

Ennek ellenére a pilóták mostanában egyre erősebben kritizálták a Dorna egyes lépéseit, különösképpen amióta Tomé Alonso lett a FIM biztonságért felelős vezető tisztségviselője. A spanyol szakember Franco Uncinitől vette át ezt a tisztséget, és fontos tudni róla, hogy nem másnak, mint a Carmelo Ezpeletának az unokaöccse.

A pozíciójából az idei év elején leköszönő olasz motoros is megszólalt a pilóták tervével kapcsolatban: „nem tudom elképzelni, hogy ez igaz legyen. A MotoGP-versenyzők kívánságait ma is tekintetbe veszik, a Biztonsági Bizottság szolgál az ő hangjukként, ott minden aggodalmat elő lehet terjeszteni.” Az 1982-ben 500 köbcentis világbajnoki címet szerző pilóta arra utalt, hogy ez a testület minden nagydíj hétvégéjén pénteken 18.30-kor összeül, és itt az összes versenyzőnek lehetőséget ad, hogy felvesse az általa problémásnak vélt kérdéseket.

A Dorna kapcsán felmerülő kritikák között ott volt a tervezett új pálya, a KymiRing kérdése vagy a szabálytalan kavicságyak Portimãóban, amelyek nagyok veszélyessé tették a bukást. Utóbbi téma már a 2020 óta – ekkor volt először a naptár része az algarvei helyszín – a napirenden van a versenyzők között, de a felelősök nem fordították rá elég figyelmet. Ennek egy lehetséges oka a SPEEDWEEK.com szerint, hogy a FIM elnöke, Jorge Viegas portugál nemzetiségű.

Botrány érik a MotoGP-ben, a versenyzők panaszai ellenére sem történik semmi

A Buddh Circuit biztonságosságával kapcsolatban is felmerültek kétségek. Idén úgy rendeztek versenyt ezen a helyszínen, hogy 2022 novemberében még maga Tomé Alonso is megfogalmazott aggályokat arról, hogy nyolc darab kanyar van, amelyek nem megfelelő állapotúak. Aleix Espargaró két héttel a futam előtt Misanóban ki is jelentette, hogy „ha a pálya nem biztonságos, nem fogunk versenyezni”.

A sprintek idei hirtelen bevezetése is elégedetlenséget okozott a MotoGP-pilóták túlnyomó többsége között. A Moto3- és Moto2-versenyzők viszont azért voltak boldogtalanok, mert eltörölték a vasárnapi bemelegítő edzéseket. A nagydíjak növekvő száma és az emiatt gyakoribbá váló sérülések szintén a szervezkedés egyik fontos okának tekinthetők. 2023-ban az eddig lefutott 17 futam alatt még egy esetben sem tudott mind a 22 eredetileg nevezett pilóta részt venni az egész hétvégén.

Ráadásul a mostani szezon során gyakoriak voltak a nézeteltérések a motorosok és a FIM által megbízott versenybírók (FIM MotoGP Steward Panel) között, mivel a bizottság gyakran érthetetlen döntéseket hozott, és hasonló vétségek esetén több alkalommal is különböző mércét alkalmazott, más büntetést szabott ki.

A problémákat alapvetően az okozza, hogy a Dorna, a versenyzők és a csapatok gyakran eltérő érdekekkel bírnak egyes kérdésekben. Egy egyszerű példa erre az esős versenyek esetleges lefújása, ahol a Dorna érdeke az eladott televíziós jogok miatt, hogy mindenképpen tartsák meg a futamot. A pilóták nagy része ellenben valószínűleg azt szeretném, hogy ne kelljen túl nagy kockázatot vállalni, míg a csapatok egyik fele nem szeretné hagyni, hogy „elvesszenek” a hétvégén megszerezhető pontok, másik pedig a várható anyagi kár miatt inkább azonnal távozna is a helyszínről.

A többség egyetért a döntéssel, de egyvalakitől nagy esélyt vett el a sprintfutam lefújása?

Korábban, mielőtt a Dorna átvette volna az irányítását, a pilóták erős képviselettel rendelkeztek, olyanok vezetésével, mint Kenny Roberts vagy Barry Sheene. 1979-ben egészen odáig elmentek, hogy tervbe vették, hogy a FIM kihagyásával rendeznek egy világbajnoksághoz hasonló sorozatot, mert a szövetség nem vette figyelembe a csapatok, versenyzők, és a gyártók érdekeit.

Elesett, de aztán fájdalmai ellenére is helytállt Farkas Kevin a JuniorGP-világbajnokságban

0

Nehéz körülmények között is helytállt Farkas Kevin, a JuniorGP valenciai hétvégéjén. A fiatal magyar tehetség számára az edzéseket és az időmérőt is megnehezítette az erős szél, a vasárnapi első futamon pedig sajnos földre is került. A biztató szereplés azonban így sem maradt el, hiszen a második versenyt fájdalmak közepette is be tudta fejezni, és végül elégedetten zárta le a világbajnoki fordulót.  

Farkas Kevin a magyar motorsport egyik legnagyobb tehetsége rajthoz állhatott a JuniorGP-világbajnokság szezonzáró hétvégéjén. A HMA (Hungarian Motorsport Academy) versenyzője a spanyol nemzetiségű STV Laglisse Racing csapatának pilótájaként vett részt a valenciai fordulón. A fiatal pilóta kiemelkedő eredményeinek köszönhetően kapott szabadkártyát az egyik legfontosabb utánpótlás-sorozat versenyére. Ez a széria 15 éves kortól kezdve fogadja versenyzőket, akik a világ minden pontjáról összegyűlve mérik össze erejüket. A bajnokság erejét jól mutatja, hogy 2023-ban a résztvevő pilóták 30 százaléka tovább tudott lépni a Moto3-ba, így ők 2024-től már a legnagyobbak árnyékában motorozhatnak.

A hétvége csütörtökön indult volna mezőny számára, az előzetes menetrend két szabadedzést tartogatott a fiataloknak. Ezek megrendezésére azonban végül nem kerülhetett sor, mivel a 60-70 km/h-s szél miatt a versenyigazgatóság törölte az egész aznapi programot, Farkas Kevin öt kört tudott megtenni a pályán, mielőtt a bokszba parancsolták volna őket.

Szombaton sűrű nap várt a pilótákra, hiszen két edzésre és az időmérőre is ekkor került sor. Farkas Kevin a nap első két etapja során összesítésben a 24. helyet szerezte meg, amely azt jelentette számára, hogy a kvalifikáció első szakaszában – az időmérő a JuniorGP hétvégéin a MotoGP-ben alkalmazott rendszer szerint zajlik – biztosan pályára kellett gurulnia. A Q1-ben az erős szél miatt nehezen tudta a pálya határain belül tartani Husqvarna márkájú motorját, és végül a 10. pozícióban zárt a 16 éves tehetség.

Két versenyt rendeztek meg vasárnap a JuniorGP-mezőny számára. Farkas Kevin az első futamon a 20. helyről rajtolhatott, és beszámolója alapján nagyon jól kezdődött számára a verseny. A fiatal magyar pilóta kifejezetten jól érezte magát a motoron, és az időmérőn futott idejét több mint két másodperccel javította meg, a hatodik körben azonban sajnos a földre került. Ezután az orvosi csapat kivizsgálta, és szerencsére mindent rendben találtak a miskolci versenyzőnél, így engedélyezték számára a második futamon való indulást.

A hétvége utolsó elemeként megrendezett versenyt már végig tudta csinálni Farkas Kevin. A futamot – amely során folyamatosan fájdalmat érzett a lábában a korábbi bukása miatt – végül a 24. pozícióból indulva a 22. helyen fejezte be. A versenyző ennek ellenére arról számolt be a közösségi médiában, hogy minden pillanatát élvezte a viadalnak, amelynek során folyamatosan növelni tudta a tempót, hiszen a 13. körben futotta meg a legjobb idejét (17 kör volt a versenytáv).

Nem csak ott lenni akar a világbajnoki mezőnyben – interjú Farkas Kevinnel

Ezután a nagyszerű helytállás után a feltöltődés következik honfitársunk számára, aki a pihenésből erőt merítve még jobban és még keményebben szeretne majd dolgozni a jó eredményekért a 2024-es szezonban. Farkas Kevint jövőre a Red Bull Rookies Cup és a JuniorGP-futamain is figyelhetjük, előbbi széria április 27-én Jerezben, utóbbi pedig április 21-én Misanóban indul.

EICMA 2023: KTM csupasz erős idegzetűeknek

Értem én, hogy a Duke széria mindig is polarizált a formatervével, de az új 990-es KTM mintha maga lenne a nyolcadik utas. Legalábbis a fejidommal simán lehetne horror sci-fit forgatni, annyira brutálisra sikeredett. Az új 990-es blokk viszont minden bizonnyal sokkal barátságosabb karakterű lesz, mint amit az optika sejtet.

Persze ízlésről nem vitatkozunk, és legalább van bátran kísérletező gyártó a KTM személyében. A menetfényekkel körbe rakott dupla vetítő-lencse mindenesetre igen bátor húzás, és feltehetően a következő években sok másik modellen viszont fogjuk majd látni. A váz kivételével gyakorlatilag teljesen új motorról beszélhetünk, a lengővilla és a segédváz is teljesen átalakult. Előbbi már nem nyitott szerkezetű, és kívül vezetett kipufogó csőnek helyett biztosítva a jobb oldalon banán formájú – érdekesség, hogy a középdobot gyakorlatilag bele építették. Az egész motor némileg nagyobbnak tűnik a különösen kompakt 890-esnél, de ezt majd élőben lehet látni igazán. A tömeg viszont telitankolva sem haladja meg a 190 kilogrammot.

A pontosan 947 köbcentis sorkettes 123 lóerőt teljesít 9500-as fordulaton, 103 newtonméteres nyomatékát már 6750-en leadja. Szóval túl sokat nem kell majd gépészkedni a gyorsváltóval a szerpentinen – pláne, hogy újkori szokás szerint itt is csak az 1500 kilométerig tartó demo-módban lehet ingyenesen használni. Futómű tekintetében szintén többet ad az új modell, a csillapítás elöl szeparáltan állítható. Ha nem is túl hamar, de feltehetően még 2024-ben érkezik majd az R változat is erősebb blokkal, komolyabb fékkel és futóművel.