back to top
2025. július 08. 12:20
Kezdőlap Blog Oldal 385

Rossi idén is elindul az egyik leghíresebb GT-versenyen

December 10-én már harmadik alkalommal fog elindulni Valentino Rossi a Gulf 12 órás versenyen. A magas színvonalú és nagy presztízsű GT3-as futam helyszíne a Yas Marina Circuit lesz, ahol a Doktor a WRT csapat által felkészített BMW-vel vághat majd neki a megmérettetésnek.

Valentino Rossi 2023-ban is rajthoz áll a Gulf 12 órás versenyen. A viadalra – amely első alkalommal az Intercontinental GT szezonzárója is lesz – december 10-én kerül sor. A helyszín a Forma1-ből lehet majd ismerős a nézőknek, hiszen a hagyományokhoz híven a Yas Marina Circuiten, vagyis Abu-Dzabiban fognak körözni a pilóták. Apropó nézők, a 10 óra 45 perckor kezdődő versenyt (ahogy az időmérőt és az edzéseket is) ingyenesen lehet majd követni a széria YouTube-csatornáján, amelyet ezen a linken keresztül lehet elérni.

A Doktor a Team WRT 46-os számú autójával, egy BMW M4 GT3-mal fog versenyezni, csapattársai a gyári BMW-pilóta Dries Vanthoor és Nick Yelloly lesznek. A belga csapat egy másik autót is kiállít az összecsapásra, a 32-esben Philipp Eng, Sheldon van der Linde és Charles Weerts ül majd a volán mögött.

„Nagyon várom, hogy visszatérhessek a Yas Marina Circuitre. Korábban már részt vettem ezen a futamon egy Ferrarival. Az akkor egy nagyon jó verseny volt, amelyen összesítésben harmadikok lettünk. Jól szórakoztam, nagyszerű ez a pálya. Idén sokkal magasabb lesz a színvonal, számos gyors autóval és rengeteg gyári pilótával találkozhatunk majd a mezőnyben, meglátjuk, hogy mi mire leszünk képesek. Alig várom, hogy egy BMW M4 GT3-at vezethessek ezen az aszfaltcsíkon, nagyon jól fogjuk érezni magunkat” – mondta a kilencszeres világbajnok.

Az urbinói versenyző harmadik alkalommal lesz ott a 2013 óta létező versenyen, 2019-ben és 2021-ben találkozhattak vele a vetélytársak a rajtrácson. 2022-ben is el szeretett volna indulni, de akkor COVID-fertőzés gyanúja miatt ki kellet hagynia a versenyt.  A 2021-es futam hivatalosan a 2020–2021-es Gulf 12 órás verseny nevet viselte – erre azért volt szükség, mert 2020-ban a koronavírus-járvány miatt elmaradt az esemény –, és logisztikai okokból kivételesen Bahreinben rendeztek meg. Rossi mindkét alkalommal Luca Marinivel és Alessio Saluccival – a Mooney VR46 Racing csapatigazgatójával és gyerekkori barátjával – alkotott egy csapatot, amely a svájci Kessel Racing által felkészített Ferrari 488 GT3-mal vett részt a viadalokon.

Rossi újra a pályán – Bagnaiával és Bezzecchivel gokartozott a Doktor (videó)

A hivatalosan Monster VR46 Kessel Racing néven induló alakulat mindkét versenyen szép eredményt ért el. 2019-ben a 30 induló közül összesítésben a harmadik, saját – a Pro-am, vagyis a nem kizárólag profi versenyzőknek kiírt – kategóriájukban az első helyet szerezték meg. A 2021-es futamra sajnos csak 12 autót neveztek, Rossiék ekkor összesítésben a negyedik, a Pro-amban pedig a harmadik helyen végeztek. Mindkét verseny végén ők szerezték meg a legelőkelőbb helyet a Ferrarival induló csapatok közül, és mindkétszer öt körön belül tudtak maradni a győzteshez képest, ami szintén elismerésre méltó egy olyan viadalon, ahol az első helyezett akár 350-nél több kört is megtehet.

EICMA Milano: Túrasportban erősít a Suzuki

Újra meglévő technikát felhasználva jelentkezik új modellekkel a Suzuki: a GSX-S 1000 GX igazi modern crossover, a GSX8 R pedig a klasszikus sporttúragép. Egyik sem a legekről szól, de sokaknak tudnak örömet okozni.

Fotó: Suzuki

Hiszen valljuk be, a motorozás valahol az örömökről szól. Pláne egy 150 lóerős ezres sornégyes esetében, mint a GSX-S széria. A jó öreg K5-ös ezres blokkra épülő modellek eddig sem voltak rosszak, csak mindig egy lépéssel a konkurencia mögött jártak árban is. Azonban a GX végre egyesíti mindazt, amire sokan vártak: modern crossoverek praktikumát a Suzuki robosztus technikájával. Mindez szinte elképzelhetetlen lenne elektromos futómű nélkül, ezért az új gép a Showa rendszerét kapja alapfelszerelésként. Ez a szokásos Bosch IMU jeleit is felhasználja a csillapítás vezérléséhez, A (automata) módban még a rugó-előfeszítést is a terheléshez állítja.

Fotó: Suzuki

A legújabb kütyüket azonban ne is keresd, a távolságtartó tempomat, holttérfigyelő vagy elektromos plexiállítás felárért sem kérhető. Ettől függetlenül a Suzuki egy nagyon is kívánatos gépet rakott össze vagány színekkel, kifejezetten az európai piac számára. És vélhetően jóval kedvezőbb áron lehet majd hozzájutni, mint fő konkurenséhez, a BMW S 1000 XR-hez.

A GSX8 R a már nálunk is tesztelt csupasz GSX 8 S-re épül. A fő különbség az idomok mellett a futóműben keresendő: a KYB rugózó elemek helyett részben állítható Showa alkatrészeket használnak az idomos sporttúra gépen. Ezek feszesebb alapbeállítást kapnak, hogy az alkalmi pályanapozással is elboldoguljanak. A hangsúly az alkalmin van, hiszen az üléspozíció magas csutka kormánnyal mérsékelten sportos, és a lábtartók helyzete sem változott.

Fotó: Suzuki

A mindennapi használhatóságra azonban jótékony hatással van a szélvédelem, magasabb plexivel hosszabb utakra is sokkal alkalmasabb lesz csupasz testvérénél. 82 lóerős teljesítményével bőven megfutja majd a kétszázas tempót, egyedül 205 kilós súlya magasabb a kelleténél.

Fotó: Suzuki

Bautista nem csak jutalomjátékként tekint a malajziai indulásra

0

A kétszeres Superbike-bajnok Álvaro Bautista ott lesz a MotoGP Maláj Nagydíjának rajtrácsán. Stefano Cecconi szerint a spanyol versenyző jó teljesítményre számít magától, és „nagyban gondolkozik” a futamot illetően. Ennek ellenére az Aruba.it Racing realista csapatfőnöke nem gondolja, hogy Bautista a győzelemért tud majd harcolni Sepangban.

Már augusztusban biztossá vált, hogy függetlenül az idény végeredményétől, Álvaro Bautista rajthoz fog állni a MotoGP malajziai versenyén. A Ducatinak végül nem kellett megbánni ezt a döntését, hiszen Bautista figyelmét nem terelte el a Desmosedici tesztelése, és nagyszerű versenyzéssel megnyerte második Superbike-bajnoki címét. A spanyol pilóta motorját a hétvége során az Aruba.it Racing Ducati csapat – ezzel az istállóval indult a pilóta az SBK futamain is – fogja felkészíteni, és versenyeztetni. A napokban ennek az alakulatnak a csapatfőnökét, Stefano Cecconit kérdezték meg arról, hogy milyen lelkiállapotban várja versenyzője a Maláj Nagydíjat.

„Nehéz megmondani, mert Álvaro nem csak azért lesz ott, hogy felálljon a rajtrácsra. Megcsinálta a tesztelést – és élvezte is –, ami egy jutalom volt a számára, másodszorra pedig szinte véletlenül került oda” – mondta az olasz szakember (akinek X-, korábbi nevén Twitter-fiókjának megtekintését nagyon ajánljuk a mozifilmek kedvelőinek).

„Azt hiszem, hogy elkezdett a szívére hallgatni, és nagyban gondolkozni, de természetesen, ha csak egy versenyen veszel részt, akkor nem tudod [azonnal] a győzelmet megcélozni. Nem hiszem, hogy csak szórakozni menne oda, úgy látom, hogy ő jó teljesítményt vár magától, különösen, ha meleg lesz a pályán. Nincs rajta nyomás, hiszen a bajnokságnak már vége van, szóval nyugodtan ki tudja majd élvezni a szabadkártyás lehetőségét, anélkül, hogy a Superbike-ra kellene gondolnia, szóval szerintem ez jó móka lesz.”

Bautista az idei évben kétszer is tesztelhette a Ducati MotoGP-gépét. Az első alkalmat – amelyen a beszámolók alapján kifejezetten jól teljesített – ő maga kérte jutalomként a tavalyi bajnoki címe után, a másodikra azonban már a bolognaiak invitálták meg, hogy segítse Michele Pirro tesztpilóta és a tesztcsapat munkáját a motor fejlesztésében.

Érdekes, hogy az első alkalom előtt még a következőket nyilatkozta a kétszeres Superbike-bajnok: „nem azzal a szándékkal megyek el a tesztre, hogy utána szabadkártyásként versenyezzek”. Meglepőnek azért így sem lehet nevezni, hogy végül mégis ott lesz egy MotoGP-futamon, hiszen a teszt után már így összegezte véleményét a kapott lehetőségről: „annyira boldog vagyok, hogy újra vezethetem ezt a motort”. Innentől kezdve pedig már csak abban kell reménykednie, hogy az előttünk álló hétvége nem tartogat számára olyan fordulatot, mint a barcelonai GP-futam, amelyről betegen távozott, „b*ssza meg a MotoGP” – mondta ekkor Bautista.

Bautista ismét a Desmosedici nyergében Misanóban ─ minden más rejtély

A 2006-os 125 köbcentis világbajnokság győztese korábban kilenc éven keresztül versenyzett a királykategóriában. Több csapatnál is megfordult, két évig volt a Suzuki pilótája, majd következett három év a Honda kötelékében, a japán istállók után pedig „haza” igazolt, hiszen két évre az Aprilia, majd újabb két évre a Ducati szerződtette. A legjobb eredményeit a Hondával érte el, hiszen velük háromszor a dobogó legalsó fokára is fel tudott állni, és 2012-ben és 2013-ban az elismerésre méltó 5., illetve 6. helyet szerezte meg az összetettben.

Bagnaia elmondta, hogy miért különösen nehéz márkatársak ellen harcolni a bajnoki címért

0

A MotoGP idei szezonjában a tabella első helyéért már csak Ducatival versenyző pilóták vannak harcban. A jelenlegi éllovas Francesco Bagnaia szerint a címért folyó küzdelemben nem jelent előnyt neki, hogy ő már korábban is részt vett ilyen összecsapásban, az viszont, hogy legfőbb ellenfelei ugyanannak a gyártónak a kötelékébe tartoznak, mint ő, kifejezetten hátrányos számára. Ennek ellenére idén felszabadultabban versenyezhet, mint az előző idényben, hisz elmondása alapján nincs rajta akkora nyomás.

Francesco Bagnaia jelenleg 13 pontos előnyben van a tabellán Jorge Martínhoz képest, ez a különbség azonban sokkal nagyobb is volt az idény korábbi részében. Martín a szezon második felére lendült be igazán – a legutóbbi hat főfutamból hármat megnyert –, és felzárkózott az olasz versenyzőre a bajnoki egységek tekintetében is. Ez talán annak is köszönhető, hogy a Pramac mostanra már ledolgozott valamennyit a gyári csapattal szemben meglévő tapasztalat hiányából, amelyről az alakulat csapafőnöke is beszélt nemrég. Bagnaiának más véleménye van, szerinte ennek a kérdésnek nincs akkora jelentősége, sőt az, hogy korábban sokszor ő bizonyult a leggyorsabbnak, számára kifejezetten hátrányt jelent a versenyfutás során, mivel riválisa egyben márkatársai is.

Martín főnöke szerint legfeljebb egy területen vannak hátrányban a gyári Ducatihoz képest

„Nem hiszem, hogy a bajnoki tapasztalatok terén előnyben lennénk. Ha az ember gyors, mindenki az ő adatait nézi, ő harcol a többiek ellen. Számomra ez nagyszerű, de egyben nehéz is. Néha talán találunk valami mást hozzájuk képest, de a következő edzésen már mindenki kipróbálja. Nem akarok a bajnokságra gondolni. Támadni fogok, mint mindig, a legjobbamat nyújtom, és igyekszem kialakítani egy különbséget” – nyilatkozta a 24 éves pilóta.

„Az, hogy sorozatban a harmadik évben küzdünk a bajnoki címért, azt jelenti, hogy nagyon jó munkát végzünk. Nem hiszem, hogy kudarc lenne, ha elveszítenénk. Remek lenne megnyerni, mert nem sok olyan névre emlékszem, aki két egymást követő évben is megnyerte volna. Mesés lenne. Ami a nyomást illeti, tavaly nagyobb volt, miután a Ducatinak tizenöt évig nem volt bajnoki címe. Sokkal intenzívebb volt, és éreztem a súlyt a vállamon. Ez az év más. Ugyanúgy nagy nyomást érzek, de jobban motivál. Büszkének kell lennünk, hogy mi vagyunk a referencia.”

Bagnaia az előző szezonban Fabio Quartararo előtt nyerte meg a bajnokságot, akivel szemben 91 pontos hátrányban is volt az év egy pontján. Akkor ő volt az üldöző, aki a címvédőt próbálta levadászni, idén viszont ez pont fordítva van, és neki kell menekülnie a riválisok elől, ez pedig más megközelítést kíván meg a Ducati gyári istállójától.

„A tavalyi év arról szólt, hogy vesztenivaló nélkül húztam. Nagyon le voltunk maradva, és fontos volt, hogy elöl fejezzük be a futamokat. Az idei év más, mert egy ugyanolyan motorral küzdünk, mint az enyém. Jorge kiváló munkát végez. Ő úgy versenyez, hogy sok szempontból a határon van, [például] a hátsó gumit illetően. Jól látható, hogy amikor Jorge húzta Mandalikán, kontroll alatt volt. Tényleg keményen húzta, több hiba miatt bukott. A dolgok változhatnak, szóval precízebbnek kell lenni, és a teljesítmény mellett másra is figyelni kell.”

Martín elképesztő sorozata a San Marinó-i Nagydíjon kezdődött, amikor megszerezte a második győzelmét is az évben. Bagnaia eközben új problémákkal szembesült – így is megszerezte a harmadik helyet a futamon –, és ezek az idény későbbi részében is elkísértek.

„Misanóban kezdődtek a gondjaim a fékezéssel. Nehéz volt. Indiában és Japánban sokat küszködtem, hogy megtaláljam az érzetet ahhoz, hogy harcoljak. Az, hogy Mandalikán ismét nyertem ilyen teljesítménnyel, segített abban, hogy a legerősebbnek érezzük magunkat.”

Maradhat-e külső tényezőktől mentes Bagnaia és Martín tiszta párharca?

„Egész hétvégén sokat dolgozunk, hogy felkészüljünk a hosszú versenyre. Minden alkalommal jobban készülünk a többieknél, ami a használt gumikat illeti. Ez nagyszerű, de a gyorsköröknél ez néha nem segít. Ez motivál abban, hogy visszatérjünk, megpróbáljunk nyerni, megpróbáljunk az élen lenni. Háromszor [kezdtem] a Q1-ben, és mindháromszor a dobogón végeztem” – mondta az torinói pilóta.

Pol Espargaró beszámolt a maradandó változásról, amelyet súlyos balesete okozott

0

Pol Espargaró elárulta, a forró körülmények a szokásosnál is nagyobb nehézséget okoznak neki egy idegi rendellenesség miatt, amely a szezon eleji sérüléséből származik. A spanyol pilóta arról is beszélt, hogy az egyik válla rövidebb lett a másiknál.

Pol Espargaró súlyos balesetet szenvedett a szezon első hétvégéjén Portimãóban, a Portugál Nagydíj második edzésén. Az akkor még 31 éves versenyzőt komoly sérülésekkel szállították kórházba: összesen tíz csontja tört el a nyakában, a hátában, a bordáinál és az állkapcsában. A bukás következtében csupán a nyári szünet után térhetett vissza.

Azonban mindez nem azt jelenti, hogy a sérülésnek ne lenne máig tartó hatása. Eleinte nyilvánvalóan az erőnlét is gondot okozott neki, ám mostanra normál körülmények között „tökéletesen vezet”. Azonban a hőség sokkal jobban megnehezíti a dolgát, mint másoknak, ahogyan ez történt Indiában, Indonéziában és Thaiföldön is.

„Különösen a forró körülmények között küszködöm – nyilatkozta Espargaró. – Normál esetben az izmok forróságban megnőnek és nehezebbek lesznek. Van valami rendellenesség a testemben, működési rendellenesség, mintha néhány ideg rosszkor aktiválná az izmokat, és ennek az izomzatnak nem túl jó a regenerálódása. Főleg a testem bal oldalán. Amikor pedig nagyon meleg van, jobban szenvedek, mint hidegben. Phillip Islanden például kellemes volt [a hideg], még csak fáradtnak sem éreztem magam. Azonban amikor meleg van, mindig úgy érzem, hogy jobban küszködöm a többieknél. Soha nem voltam túl jó melegben, de most nagyon nehéz.”

Ijesztő egyéni csúcsot állított fel az indiai hőségben a sérülésből nemrég visszatért Pol Espargaró

Espargaró korábban elmondta, hogy a baleset, illetve az azt követő kezelések miatt testmagassága másfél centiméterrel csökkent. Ez azonban nem minden, ugyanis már a testének két oldala sem ugyanolyan magas, ami szerinte látható is. Ez pedig szintén hozzájárul ahhoz, hogy a forróságban jobban szenvedjen a mezőny többi tagjánál.

„Kicsit fáj – jelentette ki. – Most, ahogyan állok, láthatják, hogy a bal vállam kicsit magasabb, mint a jobb. Ez általában a nyaktól a lapocka felé történik a bal oldalon, nem működik túl jól. Normális körülmények között nem érzek nagy problémát, és tökéletesen tudom vezetni a motort, de nehéz helyzetben kicsit hamarabb érem el a határt, mint a többiek. Szóval talán ezért van szükségem picit több időre, hogy ilyen nehéz körülmények között is fittebb és jobb legyek, mint korábban voltam.”

Az idényből csupán három versenyhétvége van hátra, amelyek közül az elsőt Malajziában rendezik. A sepangi pálya a mandalikaihoz hasonlóan szintén kifejezetten közel van az Egyenlítőhöz, így a forróság mellett a pára is meg fogja nehezíteni a pilóták helyzetét. Espargaró ugyanakkor bízik benne, hogy a szabad hétvége segít neki.

„Ez a hét itthon nagyon jót tett a három egymást követő futam után – fogalmazott. – Indonézia és Thaiföld nagyon megterhelőek voltak a magas hőmérséklet miatt, és a jelenlegi fizikai állapotommal sokkal jobban megéreztem őket. Tudom, hogy Malajzia is kemény lesz, bár remélem, hogy az egy hét pihenő után jobban fogom érezni magam. Sepang mindig is trükkös pálya volt számomra, de a téli teszten nagyon versenyképes voltam. A motor viszont rengeteget változott azóta, így nem igazán tudom, mire számíthatok ezen a hétvégén. Mindenesetre már csak három hétvége van hátra ebből a különleges szezonból, úgyhogy remélem, jól fogom érezni magam a motoron, kezdve a Maláj Nagydíjjal.”

Andrea Iannone teljesítményére senki sem számított

Meglepően gyorsnak bizonyult Andrea Iannone a Superbike-világbajnokság jerezi tesztjén, amelynek második napján az ötödik legjobb időt motorozta. Ez a pilótát és főnökét is teljesen váratlanul érte, amit mindketten megosztottak a sajtóval. Álváró Bautista is megszólalt, egy nyilatkozatában elárulta, hogy mit gondol az olasz versenyző érkezéséről a sorozatba.

Andrea Iannone letöltötte a doppingolás miatt kiszabott négyéves eltiltását, és a következő szezonban a Superbike-világbajnokság mezőnyében fog visszatérni a versenypályára. Iannone – akinek karrierjéről ebben a cikkben olvashatnak – a Team Go Eleven csapat színeiben már az utolsó futamot követő jerezi teszten is ott volt, ahol második napon kisebb meglepetésre az ötödik legjobb időt motorozta. Az olasz versenyző ezután fáradtan, de felvillanyozva nyilatkozott a SPEEDWEEK.com-nak.

A Yamaha volt a leggyorsabb a teszten, végleg elbúcsúzott a Superbike-vb az idei évre

„Kész vagyok. Már régóta nem vezettem versenymotort, és ebben az évben úgy általában is keveset mentem. Nehéz úgy edzeni, hogy amatőrök is vannak ott, szinte soha nincs tiszta pályája az embernek. Mindenesetre a lehetőségekhez képest én megpróbáltam a lehető legjobban felkészülni, de ez nem elég egy Superbike- vagy MotoGP-géphez. Ezek a motorok egy teljesen másik szintet képviselnek: nagyon nagy teljesítmény lakozik bennük, a kigyorsítások és a fékezések is nagyon kemények. Ezt meg is éreztem az alkaromban, de továbbra is boldog vagyok” – mondta a 34 éves versenyző.

Iannone 66 kört tett meg az edzés szerdai napján, amelyre eredetileg csak azt tűzte ki célul, hogy újra megtalálja a szórakozást a motorozásban. Ennek ellenére sikerült az etapot az ötödik helyen zárnia, 9 tizedre az első pozíciót megszerző Remy Gardnertől. Az ausztrál pilóta ráadásul nagyon jó időt futott, hiszen alig 2 tizedre maradt el a korábbi körrekordtól.

„Nagyon élveztem ezt a napot. Jó benyomásokat szereztem a motorral és a gumikkal kapcsolatban, ezek pedig a legfontosabb dolgok. Természetesen bizonyos területeken még fejlődnöm kell, de erre bőven van még időnk. A kezdés nagyon jól sikerült, és erre senki sem számított, én személy szerint sokkal rosszabbat vártam. Szerencsére közelebb vagyunk a legjobb pilótákhoz, mint ahogy azt előzetesen gondoltuk” –fogalmazott Iannone.

Bajnokok új csapatban – a nagy Superbike átigazolási körkép

Az olasz versenyző véleményét a Team Go Eleven csapatfőnöke, Denis Sacchetti is osztja. „Ez az eredmény teljesen váratlan volt, [Iannone] nagyon gyors” – mondta az olasz szakember. „Nagyszerű, hogy mosolyogni látjuk ennyi év után, amelyek során nem vezetett versenymotort, és csodálatos, hogy mennyire jó a tempója, és mennyire eltökélt.”

Álváró Bautista jól ismerheti Iannonét, hiszen a 125 köbcentis világbajnokságon kettő, a MotoGP-ben pedig hat szezonban voltak ugyanannak a mezőnynek a tagjai. „Gyors, ahogy korábban is az volt. Lenyűgöző volt a teljesítménye, de a problémák majd a futamokon jöhetnek, a tesztek azért teljesen mások. Jó, hogy egy ennyire erős versenyzővel gazdagodik a bajnokság” – tette hozzá a spanyol pilóta.

Bautista – aki a tavalyi év után idén is megszerezte a Superbike-bajnoki címet – az elmúlt két idény során egy Ducati Panigale V4 R-en ült. Iannone is ezzel a konstrukcióval vághat majd neki a következő szezonnak, és ezért nem is felejtette el kimutatni a tiszteletét a történelmi évet produkáló bolognai gyártó felé.

Az eltiltásból visszatérő Iannone helyett másnak kellett volna lehetőséget adni?

„A Ducati már 2016 óta dolgozik azokért a nagyszerű eredményekért, amelyeket mostanában érnek el. Borgo Panigaléban [Bologna egyik városnegyede, itt található az olasz márka főhadiszállása – a szerk.] sok időt, pénzt és munkát fektettek be, és ennek következtében ma egy szenzációs motorjuk van a MotoGP-ben és a Superbike-világbajnokságban is. Engem ez nem ért meglepetésként, hiszen a saját szememmel láttam, hogy a gyárban mindenki mennyire keményen dolgozott az elmúlt években azért, hogy idáig eljussanak” – nyilatkozta a vastói versenyző.

Tényleg pilótát cserélhet a gyári Ducati? – Martín meglepő hozzáállást tanúsít

0

A Ducatinál egészen mostanáig nem beszéltek arról, hogy Jorge Martín 2024-ben átveheti-e Enea Bastianini helyét a gyári csapatnál. A spanyol versenyző elsőre meglepő módon nem is erőlteti ezt a forgatókönyvet, de lehetséges, hogy az olasz gyártón enélkül is nagy lesz a nyomás.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, sajtóértesülések szerint a Ducatinál komolyan felmerült, hogy az eddigi tervekkel ellentétben jövőre Enea Bastianini helyett Jorge Martínnak adjanak lehetőséget a gyári istállónál. A spanyol pilóta csapatánál, a Pramacnál nem is tagadták ezeket az információkat, vagyis ez alapján tényleg benne lehet a pakliban a váltás. A helyzet azonban nem ennyire egyszerű.

Bajnoki ellenfelekből csapattársak? – gyári ülést érhet Martín idei teljesítménye

Bastianini az idei évre került fel a gyári Ducatihoz, miután tavaly négy futamot is nyert, és egészen az utolsó előtti futamig volt matematikai esélye a világbajnoki címre. Ez a szezonja azonban eddig csalódást keltően alakult: sprintfutamon a hetedik, főversenyen a nyolcadik hely volt a legjobb eredménye, és 45 pontjával az utolsó helyen áll az olasz gyártó pilótái között. Mindez persze nem független attól, hogy a Portugál és a Katalán Nagydíjon is megsérült, és mindkét alkalommal több fordulót ki kellett hagynia.

Ezzel szemben Martín 2023-ban egyértelműen felülmúlja a várakozásokat. A 25 éves motoros négyszer is nyert már vasárnap, a sprinteken pedig már öt verseny óta veretlen. Jelenleg a második helyen áll a bajnokságban, mindössze 13 ponttal lemaradva Francesco Bagnaiától, aki egyébként napra pontosan egy évvel ezelőtt nyerte meg a tavalyi világbajnoki címet. Az utóbbi hétvégéken látott forma alapján ráadásul a spanyol versenyző kifejezetten optimistán várhatja az utolsó három fordulót.

Ez alapján logikus lépés lenne, ha jövőre Martín lenne a mostani címvédő csapattársa, ám a helyzet nyilvánvalóan nem olyan egyszerű, hiszen Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatfőnöke már kijelentette, hogy Bastianini jövőre is megkapja a lehetőséget. Ráadásul az olaszoknál még csak szóba sem került a téma. „Mostanáig nem beszéltünk erről a felvetésről a Ducatinál – idéz az Autosport egy, a gyártótól származó forrást.

A Ducati csapatfőnöke megerősítette, eldőlt Bastianini jövője

Martínt tavaly kifejezetten rosszul érintette, hogy alulmaradt Bastianinivel szemben, és a Ducati végül az olasz pilótát vitte fel a gyári alakulathoz. Ennek tudatában azt lehetne feltételezni, hogy az ötszörös MotoGP-futamgyőztes kapva kap a felcsillanó esélyen, és maga is nyomást gyakorol a bolognai gyártóra, ám nem ez a helyzet, legalábbis a jövő évet illetően.

„Jorge célja, hogy 2025-re és 2026-ra bebiztosítsa magának a piros motort – nyilatkozta Albert Valera, Martín ügynöke a brit szakportálnak. – Ha 2024-ben a gyári csapathoz kerülne, az a nagyszerű évének a következménye lenne. Azonban ez a Ducatin múlik, ők az illetékesek, és egyelőre semmit nem mondtak nekünk.”

Martínt egyébként közvetlenül a Ducatihoz köti szerződés, csakúgy, mint Bagnaiát, Bastianinit és a jövőre a Pramachoz csatlakozó Franco Morbidellit. Innen nézve tehát nem megoldhatatlan a csere, és könnyen lehet, hogy ha nem a spanyol motoros, akkor a bajnokság végeredménye fog nyomást helyezni az olaszokra abban az esetben, ha Martíné lesz a végső győzelem.

Hiába a műtét, Rinsnek újabb futamhétvégéket kell kihagynia

0

Álex Rinsnek újabb két versenyhétvégét kell kihagynia sérülése miatt, ugyanis a Maláj és a Katari Nagydíjon sem lehet ott, ráadásul a valenciai szereplése is kérdéses. A spanyol pilótát Iker Lecuona fogja helyettesíteni.

Tovább tart Álex Rinsnek a mugellói sérülés miatt kálváriája. Azok után, hogy az indonéziai főfutamon a rendkívül biztató kilencedik helyet érte el, Thaiföldön ismét vissza kellett lépnie a fájdalmak miatt. Ezután ismét megműtötték, és a spanyol versenyző bízott benne, hogy a szezon utolsó három fordulóján motorra ülhet, ám ez nem fog megtörténni.

Rins elárulta, miért lépett vissza, a következő futamhétvégét is kihagyhatja

Az LCR Honda motorosa az Olasz Nagydíj sprintfutamán szenvedett súlyos balesetet, aminek következtében eltört a síp- és szárkapocscsontja. Hét hétvégét teljes egészében ki kellett hagynia, majd némileg váratlanul Japánban megpróbálkozott a visszatéréssel. Ez akkor még korainak bizonyult, és az első szabadedzés után visszalépett.

Két héttel később viszont már nem volt gond, és végig tudta csinálni a hétvégét Mandalikán, ahol ő volt a Honda legeredményesebb versenyzője. Ennek tudatában igencsak meglepő fordulatot jelentett, hogy újabb egy hét múlva ismét gondjai akadtak, és az Ausztrál nagydíj szombati napján már nem volt ott a mezőnyben.

Ekkor az orvosi csapatával közösen úgy döntöttek, hogy ismét kés alá fekszik, és elvégeznek rajta egy korrekciós műtétet, aminek következtében a Thai Nagydíjon ismét nem lehetett ott. Rinsék ugyanakkor abban reménykedtek, hogy az idény utolsó három hétvégéjén már semmi nem fogja megakadályozni őt a versenyzésben, de ez hiú ábrándnak bizonyult.

Azzal, hogy Malajziában és Katarban sem lesz ott, a 27 éves motoros legfeljebb egyszer, Valenciában ülhet fel a Hondára búcsúzóul. Azonban ennél minden bizonnyal jobban izgatja a két nappal később esedékes teszt, ahol már a Yamahát próbálhatná ki, hiszen jövőre már a másik japán gyártó színeiben lesz ott a rajtrácson. A szezon végi tesztelés pedig rendkívül fontos egy csapatot váltó pilóta számára, ahogyan azt nemrég Marc Márquez is megfogalmazta.

Marc Márquez hálás a Hondának, hogy elkerüli a rémálomszerű forgatókönyvet

Ami Rins pótlását illeti, az LCR közleménye szerint honfitársa, Iker Lecuona fogja őt helyettesíteni. A 23 éves pilóta már ötször szerepelt beugróként a MotoGP idei szezonjában, ebből három alkalommal Rins motorján ült. Pontot azonban még nem szerzett, egyedüliként azok közül, akik legalább egy futamon elindultak ebben az idényben.

Mégis gyári csapatnál debütálhat Acosta a MotoGP-ben?

0

Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója nem adott egyértelmű választ arra, hogy Jack Millernek van-e félnivalója a rossz formája miatt. Ennek tudatában nem lehet kizárni, hogy Pedro Acosta a hivatalos bejelentés ellenére mégis a gyári istállónál kezdi meg karrierjét a MotoGP-ben.

Jack Miller nagy reményekkel érkezett a KTM-hez az idei szezonra. Az osztrák gyártó számára kifejezetten hasznosnak ígérkezett a 28 éves pilóta tapasztalata, főleg ami a Ducatinál, vagyis a jelenlegi királykategória etalonjánál eltöltött időszakát illeti. Az ausztrál motoros pedig abban reménykedett, hogy a MotoGP történetében elsőként a harmadik különböző gyártóval is futamot nyerhet.

Ez utóbbitól azonban nagyon messze volt. Jerezben még a szombati és a vasárnapi viadalon is a harmadik helyen ért célba, azóta viszont sprintversenyen egyszer végzett az első háromban, a főfutamokon pedig a Németországban és Japánban elért hatodik helyek voltak a legjobbjai. Ennek következtében 144 ponttal csupán a tizedik helyen áll a tabellán, miközben Brad Binder a negyedik, és csak Ducati-versenyzők előzik meg.

Muszáj megoldást találnia a KTM-nek, különben Miller diétára szorul

Ezzel párhuzamosan Pedro Acosta kiváló formában van, és hatalmas fölénnyel vezeti a Moto2-es világbajnokság idei kiírását. A 19 éves motorosnak 63 pont az előnye Tony Arbolinóval szemben, és Malajziában egy negyedik hely is elég neki, hogy bebiztosítsa a végső győzelmet. A KTM Ajo pilótáját generációja legtehetségesebbjének tartják, és jövőre a bemutatkozhat a MotoGP-ben.

Októberben bejelentették, hogy ez a GasGas színeiben, Augusto Fernández csapattársaként fog megtörténni, míg Pol Espargaró tesztpilóta lesz. Ugyanakkor felmerül, hogy a rossz ormában lévő Millert továbbra is a gyári csapatban akarják-e szerepeltetni, és a SPEEDWEEK.com fel is tette a kérdést egy illetékesnek, hogy van-e esély a cserére a két versenyző között.

Hivatalos: Acosta debütál a MotoGP-ben, az utolsó pillanatban történt fordulat a KTM-nél

„A tervek szerint Miller a [gyári] KTM-hez, Acosta a GasGashoz [kerül]” – válaszolta Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója. Ezzel persze semmi újat nem mondott, de ami még fontosabb, nem cáfolta kategorikusan, hogy benne van a pakliban a csere. Mindenesetre nem lehet teljesen kizárni, hogy Acosta mégis a gyári csapatnál debütál a MotoGP-ben.

Mindez nem lenne példa nélküli, hiszen Binder szintén a Red Bull KTM-nél kezdett 2020-ban. Persze azért továbbra is jóval valószínűbb, hogy maradnak a már bejelentett változatnál, már csak azért is, mert Miller menedzsere nem más, mint a Moto2-ben és Moto3-ban szereplő KTM Ajo csapatfőnöke, Aki Ajo. Ugyanakkor nem lehet kizárni, hogy ettől függetlenül Acosta úgy is megkapja a gyártó új karbonvázát, hogy nem gyári versenyző.

A Yamahánál tudják, a pénz önmagában nem lesz elég Quartararo megtartására

0

Massimo Meregalli kijelentette, amiatt nem aggódik, hogy Marc Márquezhez hasonlóan Fabio Quartararo is idő előtt távozna jelenlegi csapatától, viszont azt is tudja, hogy jövőre fejlődniük kell, ha meg akarják tartani a francia versenyzőt. A Yamaha csapatigazgatója azt is elárulta, hogy mekkora előrelépésre számít 2024-et illetően.

Csalódást keltően alakul a MotoGP idei szezonja a Yamaha számára. A gyártó mindössze három dobogós helyet tudott összehozni Fabio Quartararo révén a főfutamokon, és azért küzd, hogy elkerülje az utolsó helyet a gyártók közötti tabellán. Az pedig teljesen egyértelmű, hogy a francia pilóta ezt nem sokáig fogja tolerálni.

Marc Márquez megmutatta, hogy egy sztárpilótaként ki lehet szállni idő előtt egy szerződésből, hiszen korábban 2024-ig kötött megállapodást a Hondával, jövőre mégis a Gresininél fog versenyezni. A sajtóban korábban felmerült, hogy a spanyol motoros által elindított dominó hatására Quartararo is távozhat a Yamahától, ám úgy tűnik, hogy erre már csak azért sincs esély, mert az Apriliánál nem lesz üresedés. Massimo Meregallit sokkal jobban foglalkoztatja, hogy mi lesz egy év múlva.

„Amiatt jobban aggódom, hogy mi lesz 2025-ben. Ebben az esetben a motor teljesítményével kell majd meggyőznünk, nem pedig pénzügyi téren – nyilatkozta a Yamaha csapatigazgatója a GPOne.com-nak. – Jelenleg nem látom azt a helyzetet, hogy Fabio szerződést bontana. Bármi megtörténhet, de mi ezt nem érzékeltük.”

Quartararo figyelmeztette a Yamahát: ha nem teljesítik az akaratát, megfontolja a távozást

Quartararo korábban világosan tudatta a Yamahával, hogy ha jövőre nem érzékeli a fejlődést, akkor nagyon komolyan el fog gondolkozni a váltáson. Persze azt ő is tudja, hogy aligha fognak rögtön újra a világbajnoki címért harcolni, és ő már azzal is elégedett lenne, ha a kívánságai felét teljesítenék a következő szezonra. Meregalli pedig arra számít, hogy körülbelül a felét fogják behozni a mostani lemaradásuknak. „Ez a célunk – szögezte le. – A győzelmet nem lehet gyorsan elérni. Azonban úgy gondolom, hogy félúton leszünk a jelenlegi pozíciónk és a legjobb helyezések között.”

A Yamaha helyzetét az is megnehezíti, hogy az RNF távozásával nem maradt szatellitcsapatuk, miközben a Hondának, a KTM-nek és az Apriliának kétszer, a Ducatinak négyszer annyi motorjuk van, mint nekik. Elképzelhető, hogy 2025-re megszerzik Valentino Rossi istállóját, a VR46-ot, de jövőre még biztosan nem változik a helyzet.

„A Yamaha számára ez nagyon fontos, és 2025-öt illetően mindent megteszünk – hangsúlyozta Meregalli. – Az, hogy csak két versenyzünk van, bonyolulttá teszi [a helyzetet], mert kevés adat áll a rendelkezésünkre. Szerencsére a hétvége formátuma megváltozott, mert korábban ez problémát jelentett, tekintve, hogy nem tudtunk dolgozni a motoron, és minden edzés egy időmérős tréning volt.”