back to top
2025. július 08. 06:29
Kezdőlap Blog Oldal 386

Valentino Rossi még mindig dühös Marc Márquezre, állítja egy MotoGP-pilóta

0

Luca Marini, Valentino Rossi féltestvére egy interjúban elmondta, hogy biztos abban, hogy a Doktor még mindig haragszik Marc Márquezre a 2015-ös Maláj Nagydíjon történtek miatt. A fiatal olasz azonban nem viszi tovább a családi konfliktust, és csodálatosnak gondolja, hogy a spanyol pilóta jövőre egy Ducatival fog versenyezni, ahogyan ő maga is.  

A napokban volt a nyolcéves évfordulója annak, hogy kitört a MotoGP elmúlt évtizedének egyik legnagyobb botránya. 2015. október 25-ét írtunk, amikor a Maláj Nagydíjon Valentino Rossi és Marc Márquez körökön át tartó csatájának az vetett véget, hogy a Honda pilótája a földre került. Márquez a versenyt követően azzal vádolta meg az olasz versenyzőt, hogy szándékosan rúgta őt le a motorról, aki ezt nem ismerte el, és azt állította, hogy a spanyol motoros bosszúhadjáratot hirdetett ellene a korábbi összeütközéseik miatt. Ez az eset véglegesen megrontotta a két világbajnok közti kapcsolatot, akik a mai napig nem rendezték a viszonyukat.

Marc Márquez a malajziai balhéról: Rossi botrányt akart, de győzött a gyorsaság

Az évek során az eset többször újra felbukkant a közbeszédben, többek között akkor, amikor Márquez tavaly kétszer is megnyilvánult ezzel kapcsolatban. Az egyik alkalommal elmondta, hogy továbbra sincs kapcsolata Rossival, és nem is szeretné, hogy ez megváltozzon. Látszólag ez a helyzet az urbinói pilótának is tökéletesen megfelel, hiszen amikor szerepelni hívták a Repsol versenyzőjéről készült sorozatba – amely az idei év elején jelent meg –, akkor nemet mondott a felkérésre.

Nemrég Luca Marini – aki a Doktor féltestvére, és csapatának pilótája – az AS nevű lapnak adott egy interjút, amelyben az évforduló kapcsán erről az esetről is megkérdezték. Az első erről szóló kérdésre adott válaszából kiderül, hogy a nagy időeltolódás miatt nem élte át „közvetlenül” a történteket, hiszen otthon volt a verseny idején. Ez azért történhetett meg, mert Marini ebben az évben a Moto2-es európa bajnokságban szerepelt, amelynek értelemszerűen nem volt futama dél-kelet Ázsiában. Amennyiben mindez egy évvel később történik meg, akkor élőben követhette volna az eseményeket a fiatal olasz, hiszen 2016-ban már ő is ellátogatott Malajziába a Moto3 mezőnyének tagjaként.

A következő kérdés arra irányult, hogy „otthon” feljött-e már ez a téma Mariniéknál. „Volt, hogy szóba került, de nem túl sokszor. Ő [Rossi] nem beszélt nekem erről sokat, de abban biztos vagyok, hogy még mindig dühös.” A 26 éves pilóta egyetértett az újságíróval abban, hogy elfogadhatatlan az az irány, amelyre ez az eset terelte a sportot, hiszen megváltoztatta és a futballhoz hasonlóvá tette. Utóbbi esetén arra gondoltak a beszélgető felek, hogy a szurkolók ezután kezdték el megtapsolni kedvencük ellenfelének bukásait, vagy kifütyülni az „ellenséget”, ha a dobogón állt.

Marc Márquez: Nincs kapcsolatom Rossival, és nem is akarom, hogy legyen

A VR46 versenyzője a testvéri kötelék ellenére sem pozícionálja magát Márquezzel szemben, hiszen arra a kérdésre, hogy mit gondol arról, hogy a spanyol versenyző jövőre egy Ducatin fog ülni, csak annyit válaszolt: „ez fantasztikus”. Az olasz pilóta ezzel igazolja azt a korábbi válaszát, hogy „igen, én békésebb természetű vagyok [mint a bátyám], néha talán túlzottan is.” A 2020-as Moto2-es bajnokság második helyezettjét és a nyolcszoros világbajnokot egyébként az elmúlt héten sokszor emlegették együtt, hiszen felvetődött, hogy a Marini fogja pótolni a Repsol Hondánál a távozó hatszoros MotoGP-bajnokot, de nagyon valószínűnek látszik, hogy ez az igazolás végül nem valósul meg.

Martín főnöke szerint legfeljebb egy területen vannak hátrányban a gyári Ducatihoz képest

0

Gino Borsoi, a Pramac Ducati csapatfőnöke elmondta, hogy szerinte csak a tapasztalat – amely velük ellentétben a gyári istállónak megvan – hiányzik nekik a bajnoki címért való harcban. Az olasz szakember ezen kívül arról is beszélt, hogy számukra ideális lenne, ha az utolsó futamon dőlne el, hogy ki végez a tabella élén.  

A MotoGP-éra első szatellit csapatban motorozó bajnoka lehet Jorge Martín. Az elképesztő sorozatban lévő versenyző – aki az előző hat futamból hármat megnyert – a Thai Nagydíjon megint közelebb került ehhez a történelmi eredményhez, hiszen a távol-keleti helyszínen ő állhatott – idén már a negyedik alkalommal – a dobogó legfelső fokára a fő-, és a sprintversenyt után egyaránt. Ennek következtében már csak 13 pont a lemaradása a tabellán Francesco Bagnaia mögött, pedig a szezon során volt, hogy több mint 60 egység volt a deficit kettőjük közt. Nemrég Gino Borsoi, a Pramac Ducati csapatfőnöke elmondta, hogy szerinte mi lehet Martín számára az egyetlen hiányzó láncszem a címért folyó csatában.

 

„Azt hiszem, hogy Jorge kétségkívül a leggyorsabb versenyzők egyike jelenleg a pályán, hihetetlen tempóra képes. Ő készen áll a harcra, ahogy mi [a csapat] is. Mindenünk megvan – a pilóta és a motor is – és a Ducati folyamatosan segít bennünket, nincs szükségünk másra. Talán csak az a kis tapasztalat hiányzik, amely a gyári csapatnak megvan, amióta tavaly megnyerték Peccóval [Bagnaiával] a bajnokságot” – mondta az olasz szakember.

„Kétségtelenül most van valami plusz motivációja a harchoz” – állapította meg Borsoi, arra utalva, hogy mekkora csalódás volt Martín számára – aki ennek hangot is adott –, hogy a tavalyi év végén végül nem őt, hanem az idei évben sérüléssel bajlódó Enea Bastianinit tették meg Bagnaia csapattársának. A sajtó értesülései szerint egyébként ez a helyzet jövőre akár meg is változhat, és a spanyol pilótának újra esélye van a Ducati Lenovo Team kötelékébe kerülni.

Bajnoki ellenfelekből csapattársak? – gyári ülést érhet Martín idei teljesítménye

„Nem a gyári istállónál van, de egy hihetetlen csapat áll mögötte. Mondhatnánk azt is, hogy már majdnem olyanok vagyunk, mint egy gyári alakulat – nem vagyunk „pirosak”, de nem vagyunk messze tőle. Mint mondtam, semmiben nem szenvedünk hiányt, a motiváció is megvan, talán még jobban, mint az előző szezonban, mert meg akarjuk mutatni, hogy ő [Martín] egy gyors versenyző, és a csapat is elég jó” – nyilatkozta a 49 éves csapatvezető.

„Igen, néha még nekem is nehéz látnom, hogy hol tartunk. Olyan, mint egy álom: előbb vagy utóbb talán felébredek, és akkor megértem, hogy mit sikerült eddig elérnünk. Ez már most egy csodálatos szezon, számos dobogós helyezést szereztünk, mindkét versenyzőnkkel futamot nyertünk, és ez hihetetlen, hiszen manapság nagyon kicsi különbség van a csapatok és a motorok közt. Ezen kívül nincs mit mondanom, boldog vagyok, hogy ennek az elképesztő programnak és csapatnak a részese lehetek. Most minden erőnkkel arra koncentrálunk, hogy a lehető legjobban fejezzük be az idényt, nem fogunk kihátrálni a küzdelemből.”

A relatíve kis különbség a tabella első két helyezettje között könnyen azt eredményezheti, hogy csak az utolsó futamon dől el a cím sorsa. Paolo Campinotinak, a Pramac vállalat vezérigazgatójának csapatához 2022 végén csatlakozó csapatfőnök szerint ez a forgatókönyv kedvező lenne nekik, és a nézőknek is. Éppen ezért az Aspar csapatot – amelynek Moto3-as istállójában két évig versenyzett együtt Martín és Bagnaia – 17 év után tavaly elhagyó szakember viccesen arra kérte az újságírókat, hogy segítsenek neki, az izgalom fokozása érdekében.

Bagnaia főmérnöke odaszúrt Martínnak: Könnyű egy szatellitcsapatnak álcázott gyári istállónál

„Nekünk ez jó lenne, ahogyan szerintem az egész MotoGP világnak is, szóval arra szeretném kérni az újságírókat, hogy ne tegyenek ránk túl nagy nyomást. Mi minden tőlünk telhetőt megteszünk, és természetesen nem bújunk el a harc elől. Mindenkinek egy szoros csatára lenne szüksége, hogy megírhasson egy jó történetet, és ha a Ducati gyári csapatán megmarad a teher, rajtunk pedig csökken, akkor ez segíthet nekünk leküzdeni a különbséget velük szemben, és így Valenciára maradhat a döntő ütközet” – tette hozzá az Aprilia 125 köbcentis világbajnokságon vitézkedő egykori pilótája.

Casey Stoner elmondta, szerinte miért nem nyert több bajnoki címet a Ducati

0

Casey Stoner szerint nem kezeli jól a pilótáit a Ducati. 2007 MotoGP-bajnokának az a véleménye, hogy az olaszok túl nagy lelki terhet helyeznek a versenyzőikre, és a rájuk nehezedő nyomást sem kezelik megfelelően. A királykategóriából 2012-ben visszavonuló ausztrál azt is elmondta, hogy az sem tetszik neki, ahogy a márka az egyes csapatait irányítja a sorozatban.

Nem minden arany, ami fénylik – tartja a mondás, amelyet akár Casey Stoner is mondhatott volna, hiszen az ausztrál pilóta nemrég arról nyilatkozott a TNT Sportsnak, hogy a Ducati háza táján sem minden annyira tökéletes, mint amennyire azt a legtöbben gondolják. A bolognai gyártóval 2007-ben MotoGP-bajnoki címig jutó versenyző szerint nem az a megfelelő eljárás, ahogy az olaszok vezénylik a királykategóriában tevékenykedő csapataikat, és azt pedig még kevésbé kedveli, ahogy a pilótáikkal bánnak.

Maradhat-e külső tényezőktől mentes Bagnaia és Martín tiszta párharca?

„Amikor elkezdenek fel és le járkálni a csapataikhoz a paddockban, az nem olyan, mintha csak megkérnél valakit, hogy ne okozzon problémát a csapattársának, vagy maradjon mögötte, ők ehelyett egy egész gyártót irányítottak. Nem tetszik, hogy ezt látom, és tudom, hogy Pecco [Francesco Bagnaia] sem ezt akarja” – mondta a 38 éves versenyző.

„Együtt érzek vele [Bagnaiával], mivel ők [a Ducati] nagyon sok stresszel terhelik ezeket a helyzeteket, igazán tanulhatnának, hogy ezen a téren is fejlődjenek. A Ducati eddig sem volt jó a pilóták kezelésében, nem értik, hogy milyen nyomás nehezedik ilyenkor a versenyzőkre, és csak a saját dimenziójukban gondolkodnak.”

Az olasz márka számára csodálatos év az idei – és nem csak a MotoGP-ben –, aminek egy kiemelkedő példája, hogy három futammal a szezon vége előtt biztossá vált, hogy a királykategória egyéni világbajnoki címét csak a bolognaiak egyik pilótája szerezheti meg. A Thai Nagydíj óta matematikailag már csak Bagnaia, Jorge Martín és Marco Bezzecchi végezhet a tabella élén, így közülük kerül ki az, aki megszerzi a Ducati harmadik címét. Ez egy történelmi tett lesz abból a szempontból, hogy az olaszoknak most először sikerül egymás utáni két évben is a csúcsra érni. Stoner szerint azt, hogy Borgo Panigaleban ennyit kellett várni az első „duplázásra”, csak magának köszönheti az 1926-ban alapított gyártó.

A Ducati történelmi évet teljesít 2023-ban

„Már egy ideje nekik van a legjobb motorjuk, és mégis küszködtek, hogy a bajnoki cím megszerzéséért harcoljanak, egészen a tavalyi és az idei szezonig. Ez nem a motorról, hanem a programjuk futtatásának módjáról szól. Többször kellene elismerniük a pilótáik teljesítményét, hagyniuk kellene, hogy ők is beleszólhassanak a dolgokba, és nem fokozniuk, hanem enyhíteniük kellene a rájuk nehezedő nyomást. Hagyják őket versenyezni, és akkor majd ők megoldják, amit kell” – jelentette ki a 38 MotoGP-futamgyőzelemig jutó pilóta.

Erősödő tigrisek a láthatáron

A közepes túra-endurók között különlegesnek számító Triumph Tiger 900-asok legnagyobb hiányosságát számolja fel a modellfrissítés. 108 lóerővel már nem csak a hangja lesz izgalmas az egyenetlen gyújtás-sorrenddel rendelkező háromhengeresnek.

Tiger 900 GT Pro
Fotó: Triumph

A háromhengeresek főtengely-csapjai általában 120 fokot zárnak be egymással, míg a 900-as Tiger-ek esetében 180-90-180-at. Elméletben ez növeli a tapadást terepen, a gyakorlatban pedig már-már a V4-es motorokra jellemző hanggal és karakterrel ruházza fel a blokkot. Mivel a 660-as sorozat biztosítja a 48 lóerőre (A2-es jogosítvány) fojtható motorokat, ezért a 900-asok végre átléphetik a 95 lóerős határt. De nem csak a teljesítmény emelkedik, hanem a nyomaték is (max. 90 nm) a teljes a fordulatszám-tartományban. Már-már túl szépen hangzik, hogy a 13%-os teljesítmény növekedes mellé 10%-os fogyasztáscsökkenés is jár.

Tiger 900 GT Pro
Fotó: Triumph

Ezeket a paramétereket klasszikus tuning-eljárások alkalmazásával érték el. Új dugattyúk magasabb sűrítéssel, új hengerfej és vezérmű-tengelyek, átalakított szívócsatorna és kipufogó-rendszer. Ezzel a Triumph közepes túra-endurója felzárkózik a BMW F900/Honda Africa Twin 1100/KTM Adventure 890 triumvirátushoz. Ezekhez hasonlóan két modellvariáns közül lehet választani: a GT és GT Pro öntött alufelniken gördül 19 collos első méretben, míg a Rally Pro belső nélküli drótküllős felniket kap a szokásos 21 collos első kerékkel. A futómű az összes modell esetében állítható, a GT Pro hátsó rugóstagja elektromos vezérléssel rendelkezik.

Tiger 900 Rally Pro Fotó: Triumph

Dizájn tekintetében csak apró változások történtek, de ebben a műfajban tényleg nehéz maradandót alkotni. Természetesen az aerodinamikán és az ergonómián is finomítottak, az ülésmagasság továbbra is két fokozatban állítható A Tigerek erőssége azonban a különleges blokk mellett továbbra is az igényes és gazdag felszereltség. A Pro modellek esetében gyakorlatilag minden kütyü szériában jár hozzájuk, hogy csak néhányat említsünk: tempomat, markolatfűtés, keréknyomás-visszajelző, gyorsváltó, IMU. De a kategóriában igen kevés modellen hasonlóan igényesen kidolgozott vázat, lengővillát vagy Brembo Stylema monoblokk féknyergeket. A 24-es modellek jövő év elejétől érkeznek a szalonokba.

Fotó: Triumph

Rossi újra a pályán – Bagnaiával és Bezzecchivel gokartozott a Doktor (videó)

0

Valentino Rossi és barátai szerencsére az olyan napokra is tartogatnak számunkra szórakozást, amelyen nincs MotoGP-futam. A Doktor ez alkalommal gokartversenyt szervezett a VR46 Akadémia környezetében lévők számára, amelyről egy ingyenesen megtekinthető „díjnyertes dokumentumfilm” is készült.

Elérkeztünk az egyetlen novemberi hétvégéhez, amikor nem rendeznek MotoGP-futamot (és Superbike-ot sem, hiszen az a széria már véget ért az idei évre), mi azonban nem szeretnénk, hogy kedves Olvasóinknak nélkülöznie kelljen a versenyek izgalmát akár egyetlen vasárnap során is, így figyelmükbe ajánlunk egy nemrégiben lezajlott, és teljesen ingyenes megtekinthető viadalt.

A részvevők névsora egészen impozánsan fest, hiszen a pilóták együttesen nyolc MotoGP/500 köbcentis vb, három Moto2/250 köbcentis vb, és egy 125 köbcentis világbajnoki címet tudnak felmutatni. Ez úgy jön ki ebben az esetben, hogy rajthoz állt többek között Valentino Rossi, Francesco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Franco Morbidelli és Andrea Migno is.

A figyelmes szemlélő ebből már sejtheti, hogy miről van szó: Rossi és barátai újra belevetették magukat a szórakozásba, és ebbe szerencsére a nagyközönségnek is betekintést engednek. A szórakozás ez alkalommal egy gokartversenyt jelent, de nem ám egy átlagos futamról van szó, hanem az első VR46 gokart kupáról.

Két anekdota, amelyek megmutatják, hogy Rossi mennyivel a többiek előtt járt

A Doktor mellett Carlo Casabianca, a VR46 Akadémia edzője és menedzsere szervezte az összecsapást. Az estébe hajló versenysorozatra Misanóban került sor, ahol nemcsak a híres pilóták, hanem az akadémia összes dolgozója kipróbálhatta magát négy keréken, de persze a komoly küzdelem mellett a jókedvnek is főszerepet jutott.

Az eseményt megörökítő „dokumentumfilm” – amely nem a társaság első alkotása – pedig máris nagy sikert aratott, hiszen megkapta a Tavullia függetlenfilmeseknek járó díjat (amelyet valószínűleg pár perccel az átadása előtt alakított egy korábbi MotoGP-pilóta), a film szponzora pedig az a Walter Distillati (nevű cég) volt, amelyet ne is próbáljanak megtalálni, hiszen a vállalat minden ember elől teljesen elrejtve működik, tevékenységének egyáltalán nincs nyoma…

Bemutatkozik a Superbike-világbajnokság egyik új helyszíne

Jövőre két új pályára is ellátogat a Superbike-világbajnokság. Az egyik a Balaton Park Circuit, a másik pedig az Olaszországban található Cremona Circuit lesz. Utóbbi öt éves szerződést írt alá a Dornával a vb futamainak rendezéséről, így a sorozat rajongóinak érdemes lehet feltérképezni ezt a helyszínt.

A 2024-es Superbike-világbajnokság naptárában a megszokottakon kívül két új pálya is szerepel. A hazai rajongók nagy örömére az egyik ezek közül a Magyarországon található Balaton Park Circuit – amelyről ebben a cikkben olvashatnak részletesebben – most azonban nem erről a létesítményről lesz szó, hanem a másik aszfaltcsíkról, amely a Cremona Circuit névre hallgat. A bejelentés szerint ez a pálya öt éves szerződést írt alá a Dornával a sorozat versenyeinek megrendezéséről, így a szurkolóknak érdemes lehet közelebbről megismerkedni vele.

Hivatalos: Magyarország is része a Superbike-vb 2024-es előzetes versenynaptárának

A pálya, amely 2011-ben nyitotta meg a kapuit Circuito di San Martino del Lago néven (ez az elnevezés 2015-ig volt forgalomban) 3702 méter hosszú, és 13 kanyarból – amelyek közül 6 jobb és 7 bal – áll, ezek pedig az óra járásával ellentétes irányban következnek egymás után a kialakítás szerint. A rajt helyéül szolgáló egyenes 353, a leghosszabb pedig 900 méter hosszú.

2020-21-ben jelentős felújításon esett át a pálya , az egész nyomvonalat újra aszfaltozták és 350 méterrel – két új kanyar betoldásával – megnövelték. Eközben a létesítmény bővítése is folyt, elkészült egy új világbajnoki futam fogadására alkalmas gokartpálya, a WSBK igényeit kielégítő lelátókat és a versenyirányítást fogadni képes épületet pedig a közeljövőben kezdik megépíteni. Ezen a ponton fontos megemlíteni, hogy a Balaton Park Circuithez hasonlóan ez a pálya sincs még megfelelően homologizálva, így a világbajnokság érkezésére csak akkor kerülhet sor, ha ez időben megtörténik.

Cremona Circuit
Forrás: Cremona Circuit

Az első itt rendezett komolyabb versenyre 2021-ben került sor. Ekkor az Alpok-Adria Bajnokság látogatott el ide, és ez a sorozat egy évvel később is visszatért, ám az idei évben már nem. A hivatalos pályacsúcsot (1:32.434) ennek a szériának a 2022-es Superbike futamán motorozta Fabrizio Perotti egy Aprilia nyergében.

A névadó Cremona egy olasz város, amely Lombardiában fekszik, és körülbelül 70 ezren lakják. A pálya a településtől 26 kilométerre található (hivatalosan egy San Martino del Lago nevű községben), a legközelebbi igazi nagyváros pedig Milánó, ahonnan körülbelül 120 kilométert kell megtenni a létesítményig. Budapestről nagyjából 900 kilométert kell autóznia azoknak, akik ezen a helyszínen szeretnék megtekinteni a Superbike-vb nagyágyúit.

Idén két olasz helyszínre látogatott el a mezőny, ezek közül Imola már nem kap szerepet 2024-ben. A Dorna szándékai szerint hosszabb távon a jövő évi naptárban szereplő Misano és Cremona maradnak meg, mint a világbajnokság olaszországi helyszínei, „Cremona felvétele a naptárunkba mérföldkőnek számít” – mondta Gregorio Lavilla, a Superbike-világbajnokság ügyvezető igazgatója. Rossz hír lehet az Imolához hasonló pályákat kedvelő szurkolóknak, hogy mindkét pálya még több évre szóló szerződéssel rendelkezik, így a közeljövőben nem várható változás ezen a téren.

A Ducati történelmi évet teljesít 2023-ban

0

Csodálatos idénye van a Ducatinak, hiszen már biztos, hogy a Superbike-, és a Supersport-vb mellett a MotoGP egyéni bajnoki címét is a bolognai márka motorjával fogják megnyerni. Az már csak a ráadás az olaszok számára, hogy idén mindhárom szériában a gyártók versenyében is ők bizonyultak a legjobbnak.

A Ducati történelméről szóló könyvekbe piros betűvel fog bekerülni a 2023-as év, hiszen szenzációs idényt produkál a bolognai gyártó. Ennek ékes példája, hogy a motorversenyzés pályán űzött formájának hat legfontosabb bajnokságából háromnak az idei győztese az olaszok motorján ül. Álvaro Bautista a Superbike-, Nicolò Bulega pedig a Supersport-világbajnokságon bizonyult a szezon legjobbjának egy Ducatival. A MotoGP-ben a bajnok személyét még nem ismerjük, de a Thai Nagydíj óta már matematikailag is biztossá vált, hogy egy Desmosedicivel versenyző pilóta lesz az, hiszen Brad Binder, a KTM pilótája 140 pontos hátrányával végleg kiszállt a küzdelemből. Az pedig már csak hab a tortán, hogy az olaszok nyerték meg mindhárom sorozatban a gyártók bajnokságát is.

Hatalmas csata után Martín visszaverte a támadásokat, Bagnaia a futam végi drámának örülhetett

Ezek az eredmények azt jelentik, hogy teljesült Gigi Dall’Ignának az előző télen megfogalmazott vágya, hiszen a Ducati versenyrészlegének vezérigazgatója akkor arról beszélt, hogy 2023-ban szeretné túlszárnyalni a 2022-es évet, amikor „csak” a MotoGP- és a Superbike-bajnoki címet szerezték meg. Az idei évben a ráadást pedig a brit Superbike-bajnokság hozta az 1926-ban alapított vállalat számára, hiszen Tommy Bridewell az első, Glenn Irwin pedig a második helyet szerezte meg egy Bolognában tervezett motorral, így három év után került vissza Olaszországba a nívós sorozat trófeája. Említésre méltó a MotoE-világbajnokság is, ahol Ducati szériamotorokat használtak, így amikor Mattia Casadei Misanóban bebiztosította a vb-címét, akkor Borgo Panigaleban egy újabb strigulát húzhattak az összetett győzelmeket jegyző táblázatba.

Az olasz gyártó azzal, hogy a MotoGP tabellájának élén már biztosan az ő egyik pilótájuk fog végezni, elért egy fontos mérföldkövet, hiszen a történelemben először tudják megvédeni a bajnoki címet a királykategóriában. Francesco Bagnaia 2022-es sikerét megelőzően csak Casey Stoner tudott (2007-ben) Desmosedicivel diadalmaskodni, azonban egy évvel az után, 2008-ban már a Yamahán ülő Valentino Rossi lett a bajnok.

A Ducatinak a MotoGP idei szezonjában nyújtott teljesítményét összegezve félelmetes számokat láthatunk magunk előtt. Ilyen például, hogy az előző 43 futam mindegyikén volt képviselője a márkának a dobogón, és 57 verseny óta az első sorban is mindig volt versenyzőjük. Jorge Martínnak a Thai Nagydíjon szerzett első helye azt jelenti, hogy az eddig megrendezett 17 főfutamból 14-et nyert egy bolognaiak motorján ülő pilóta. Ez új rekordot jelent ebben a kategóriában, amivel önmaguk tavalyi – 12 győzelmet hozó – évét szárnyalták túl az olaszok. Az pedig, hogy Thaiföldön Bagnaia szerezte meg a második helyet, a tizedik Ducati kettős győzelmet jelentette az idei évben.

Igazságtalan előnyt élvez a Ducati az aránytalanul sok motorja miatt a MotoGP-ben?

Arra, hogy valóban igazságtalan előnyt élveznek-e a bolognaiak a királykategóriában azzal, hogy nyolc motorjuk is van a mezőnyben (a többi gyártó pedig maximum négy gépet futtat), nehéz lenne valódi választ találni. Annyi biztos, hogy nem minden ezen alapszik, hiszen tavaly és idén is ugyanannyi, négy-négy csapat, és nyolc-nyolc motor állt az olaszok rendelkezésére, és így is képesek voltak előrelépni. A tavalyi 12 után idén már most 17 győzelemmel, a 32 helyett pedig 35 dobogós helyezéssel rendelkeznek. Egyedül a rajt elsőségek tekintetében nem sikerült három futammal a szezon vége előtt felülteljesíteni az előző évi eredményt, hiszen akkor 16, idén pedig „csupán” 15 pole-pozíciót szereztek.

Morbidelli még az idén dobogóra akar állni, és szerinte ez nem lehetetlen

0

Franco Morbidelli sikertelen éve ellenére sem érzi rosszul magát, és továbbra is az a célja, hogy dobogós helyet szerezzen a Yamahával. Az olasz pilóta nemrég elmondta a sajtónak, hogy csak a megfelelő lehetőségre vár, hogy lecsapjon, illetve, hogy nagy örömmel tölti el jövő évi csapata, a Pramac Ducati jó szereplése az idei szezonban.

Nem 2023 Franco Morbidelli legjobb éve a MotoGP-ben, hiszen jelenleg csak a tabella 13. helyén áll, pedig volt olyan szezonja királykategóriás pályafutása során, amelynek végén az összetett második helyén végzett (2020-ban, amikor Joan Mir lett a bajnok). A római motoros azonban ennek ellenére sincs elkeseredve: „csodálatosan érzem magam, nagyon szeretem a versenyzést; az utazást, és az új kultúrák; helyek; emberek megismerését. Egyszerűen csak imádom!” – nyilatkozta.

Kiderült, mi lehet a megoldás a Yamaha problémáira

Az olasz versenyzőnek az idei évben – és egyben a gyári Yamahával valaha – elért legjobb eredménye az Argentínában megszerzett 4. helye, amelyet azonban (legalábbis részben) a speciális tapadási viszonyoknak köszönhetett. Egyértelműen kirajzolódik az a minta, hogy a japán gyártó pilótái a mostani szezon során akkor tudnak az élmezőnyben motorozni, ha a szokásostól eltérő dolog történik a gumik, vagy a tapadás területén. A 2017-es Moto2-es világbajnok reménykedhet abban, hogy a hátralévő három versenyen valami hasonló bekövetkezik, hiszen szeretne igazán jó eredménnyel búcsúzni a hangvillásoktól.

„Nagyszerű lenne a pódiumon végezni ezzel a csapattal és motorral. Tudom, hogy ez lehetséges, ha megragadjuk az erre kínálkozó alkalmat. Mindannyian láthattuk, hogy Fabio [Quartararo] nagyon jól tudott élni a lehetőséggel Indiában és Indonéziában is. Fontos, hogy kihasználjuk azokat az esélyeket, amelyek még kapunk, nem vagyunk annyira távol [tőle].”

Az említett futamokon Quartararo két harmadik helyet szerzett, Morbidelli szerint pedig az általa ezen versenyeken elért 7. és 14. hely ellenére sem volt vészesen lemaradva a francia versenyzőtől, de az, hogy a kettőből egyszer sem sikerült bejutnia a Q2-be, mindkét hétvégére rányomta a bélyegét. „Még egy jó lépésre van szükségünk, illetve arra, hogy minden összeálljon és jó munkát végezzünk” – mondta az olasz motoros.

A Yamaha pilótája jövőre a Pramac Ducatinál folytatja karrierjét, az LCR-hez igazoló Johann Zarcót váltja majd, aki nemrég szerezte meg első győzelmét a MotoGP-ben. Jorge Martín – aki jó eséllyel pályázik az idei bajnoki címre, többek között Valentino Rossi is őt tartja a legnagyobb esélyesnek – marad a csapatnál a következő szezonra, így az oda igazoló versenyző újra egy igazi élmenő csapattársa lehet (korábban motorozott egy istállóban a Doktorral is, Quartararoval pedig most is ugyanannál az alakulatnál mennek).

Hivatalos: Franco Morbidelli a Pramachoz igazol

„Már akkor nagyon izgatott lettem, amikor kiderült, hogy egy Ducatival fogok versenyezni. Aztán a jövő évi csapatom győzelmeit látni, vagy azt, hogy vezetik a [csapat] összetettet, az kétségkívül örömmel és lelkesedéssel tölt el. Azonban ezt most félre kell tennem, és helyette a jelenlegi helyzetre koncentrálnom, mert továbbra is az célom, hogy jó eredményeket érjek el” – szögezte le a 28 éves pilóta.

Marc Márquez mindhárom sorozatban megnevezte, hogy kit tart legesélyesebbnek a bajnoki címre

0

A gyorsaságimotoros-világbajnokság három sorozata közül az egyikben sem tudhatjuk biztosan, hogy ki fogja a tabella első helyén zárni az idényt, ráadásul a MotoGP-ben és a Moto3-ban még csak tippelni is nehéz ebben a kérdésben. A Thai Nagydíj után Marc Márquez mégis vállalkozott erre a feladatra, és mindegyik szériát érintve elmondta, hogy szerinte ki fog a legjobban örülni az év végén.

Már csak három verseny van hátra az idei szezonból, és ezért az AS megkérdezte Marc Márquezt, hogy ő kit tart a legesélyesebbnek a bajnoki cím megszerzésére, de nem csak a MotoGP-ben, hanem a Moto3-ban, és a Moto2-ben is. Márquez a Thai Nagydíj hétvégéjén ült le az újságíróval, hogy áttekintse az egyes kategóriák állását.

Óriási csata és egy peches bukás után Alonso nyert a Moto3-ban, ketten is először állhattak dobogóra

A Moto3-ban Jaume Masià Vargas vezet 17 ponttal Szaszaki Ajumu, és 25 ponttal David Alonso előtt. A nyolcszoros világbajnok kedvence a mezőnyből Alonso, a Thai Nagydíj győztese. A fiatal kolumbiai pilóta első évét tölti a sorozatban, így a spanyol versenyző szerint nem neki van a legnagyobb esélye a cím elnyerésére, de nagy dolgokra hivatottnak látja a 17 éves tehetséget, aki a GasGas Aspar csapat színeiben motorozik.

„Megnéztem Alonso futamát Thaiföldön, aztán csak egyszerűen odamentem, hogy gratuláljak neki, mert megérdemli. Nagyon kedvelem már az első pillanattól fogva, mióta a világbajnokság mezőnyének tagja lett, és emlékszem, hogy mennyire jól teljesített már az első versenyén is az újoncok között. Többször odajött hozzám, hogy tanácsot kérjen egyik-másik kanyar megoldásáról. Nagyon barátságos, szimpatikus srác. Amikor kimentem, hogy tapsoljak neki [a thaiföldi futamot követően], és lefékezett előttem, akkor azt mondtam, hogy »bízz magadban, mert képes vagy rá«, hiszen nincs nagy hátrányban a tabellán. Az viszont igaz, hogy vannak nála tapasztaltabb pilóták, mint Masià, aki szerintem a bajnoki cím fő esélyese. Ő [Alonso] még csak egy kezdő [ebben a sorozatban], a legjobbakat kívánom neki, különösen mióta már elnyerte az Év Újonca címet” – mondta a Honda versenyzője.

David Alonso szinte lekopírozta Marc Márquez 11 évvel ezelőtti bravúrját

„Egyértelmű, hogy [Alonso] valami igazán különlegesre képes. Ők még nagyon fiatalok, és az a kérdés, hogy megragadnak-e egy szinten, vagy sikerül folytatniuk a fejlődésüket, ezen múlik [hogy meddig juthatnak el]. Amikor annyira fiatal vagy, mint például [Fermín] Aldeguer, akkor a sport kellemetlen része valamivel jobban érint téged, hiszen még nem vagy érett. Ha ezek a dolgok hatnak rád úgy, hogy 30 vagy, akkor 18 évesen még sokkal erősebben fogod érezni őket, különösen napjainkban a közösségi médiával, meg minden ilyesmivel, korábban ez az oldal egyáltalán nem létezett. Amikor én a 125 köbcentis világbajnokságon, vagy a Moto2-ben voltam, akkor a közösségi média még nem volt olyan erős, és így gyakorlatilag nem tudtad, hogy az emberek mit mondanak [rólad]. Ma, ha egy fiatal gyerek vagy, sok időt elvesztegethetsz ott, a kamerák előtt kell éretté válnod, mindenki szeme láttára.”

A Moto2-ben már sokkal egyértelműbb a helyzet. Pedro Acosta eddig 63 ponttal szerzett többet, mint a tabella második helyén álló Tony Arbolino. Ebben az esetben nem meglepő, hogy Márquez sem a cím megnyerésének módjáról, hanem az azt követő ünneplésről beszélt 19 éves honfitársa szezonjára tekintve. A két spanyol jövőre a királykategóriában majd összemérheti a tudását, hiszen akkor Acosta is a nagyfiúk között fog versenyezni, a Tech3 GasGas csapat színeiben.

„Sajnálom, hogy Acosta nem szerezte meg a bajnoki címet már itt [Thaiföldön], mert ha megnyerte volna és most visszatér Spanyolországba, akkor rendesen meg tudta volna ünnepelni. Ha Malajziában fogja behúzni, akkor semmi rendkívüli nem történik, hiszen onnan még sokat kell várnia, hogy újra Spanyolországba mehessen, de végső soron ezt a címmel a zsebében fogja megtenni, és valójában ez az, ami számít.”

Maradhat-e külső tényezőktől mentes Bagnaia és Martín tiszta párharca?

Ami a MotoGP-t illeti a cerverai versenyző már korábban is hangot adott annak a véleményének, hogy Jorge Martín végső soron felül fogja múlni Francesco Bagnaiát – aki jelen pillanatban 13 ponttal megelőzi a tabellán a Pramac pilótáját –, ezt pedig Buriramban is megismételte. „A MotoGP-ben most is Martínra fogadnék, ahogy ezt már korábban is mondtam. Ő a leggyorsabb, még akkor is, ha Thaiföldön úgy nyert, hogy nem ő volt az. Ezen a hétvégén nem ő motorozta a legjobb tempót, és mégis az övé lett az első rajtkocka, és mindkét futamon győzni tudott, szóval továbbra is rá tennék. A lágy gumival Martín volt a leggyorsabb, de a keménnyel Bagnaia volt az, méghozzá elég jelentős különbséggel” – nyilatkozta a 30 éves pilóta.

16 éve lett világbajnok, ma már az utánpótlást nevelve pattan motorra Talmácsi Gábor (Videó)

0

Magyarország egyetlen gyorsaságimotoros-világbajnoka 16 évvel ezelőtt ért fel a csúcsra, és bár már évek óta nem versenyez, továbbra is nagyon aktív, és ha arra van szükség akkor akár ő maga is pályára gurul a motoros növendékek edzésein. 

Talmácsi Gábor igazán fáradhatatlan. Ha épp nem gyerekeknek oktatja a motorozás alapjait, akkor minden további nélkül beáll az utánpótláskorú versenyzők kispályás edzésére, hogy minél közelebbről tudja megfigyelni őket, és így minél többet tudjon segíteni nekik. Talma személyében pedig a hazai motoros palánták keresve sem találhatnának jobb igazodási pontot, hiszen a magyar versenyző 16 évvel ezelőtt – 2007. november 4-én – első és máig egyetlen magyarként lett világbajnok a 125 köbcentis kategóriában, amivel azonnal megváltotta a helyét a magyar autó-motorsport halhatatlanjai közé.

A 2007-ben Aranysisak díjjal kitüntetett pilóta másik, „Edzés az utánpótlással” című videóját annak nevére kattintva tekinthetik meg az érdeklődők.

Talma ugyanolyan típusú motorral gurult a pályára a videók által megörökített edzések során, amellyel a fiatalok is, hiszen így tudta igazán megtapasztalni, hogy mire képes a gép. A 42 éves versenyző ilyen – nem számára előnyös – körülmények között is könnyedén motorozta körbe a pályán lévőket, de számára ekkor nem ez volt az igazán fontos, hiszen az ő szavaival élve: „a cél az, hogy ők [a juniorok] is körbe tudjanak motorozni bárkit!”.

A kilenc vb-futamgyőzelmet szerző pilóta a Seregélyesen található SER-Ring gokartpályán tartott edzéseken végezte a videókon látható „terepmunkát”. Annak, aki közelebbről is szeretne megismerkedni az 1025 méter hosszú, 16 kanyarral rendelkező aszfaltcsíkkal, a Kovács Bálint – aki már mindhárom jelentős 24 órás futamon rajthoz állt – főszereplésével készült anyagot ajánljuk.

A videók alatti kommenteket böngészve feltűnhet az embernek egy különös hozzászólás. „Grande campione Gàbor!” – vagyis „Gábor, a nagy bajnok!” üzeni az olasz nyelvű szöveg, amit Titino 46 név alatt tettek közzé. Ez a becenév nem mást takar, mint Matteo Masilit, aki a magyar-olasz Fairium Next Generation Riders Team utánpótlás-nevelő csapat versenyzője.

Nem csak ott lenni akar a világbajnoki mezőnyben – interjú Farkas Kevinnel

Ennek az istállónak a pilótája az éppen világbajnoki futamra készülő Farkas Kevin és Lukács Tamás, illetve a tavalyi Northern Talent Cup győztese, Rossi Moor is. Az alakulat munkájának egyik segítője Stefano Favaro, akit többek között Talmácsi Gábor felfedezőjeként tartanak számon, így nem lenne meglepő, ha a magyar legenda és az olasz tehetség egy edzésről ismerné egymást, azon pedig egyáltalán nem csodálkozunk, hogy ez esetben Talma ilyen reakciót váltott ki a fiatal versenyzőből.