back to top
2025. július 13. 17:22
Kezdőlap Blog Oldal 295

Fellélegezhetnek a szurkolók? – a Libertynél nem gondolják, hogy a MotoGP javításra szorul

0

Carmelo Ezpeleta, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója, valamint Dan Rossomondo, a szervezet kereskedelmi igazgatója is biztosította a rajongókat, hogy nem terveznek a keményvonalas szurkolóknak nem tetsző változtatásokat. Marc Márquez, Francesco Bagnaia és Aleix Espargaró is pozitívan fogadta a Liberty Media érkezésének hírét.

Nemhogy az elmúlt hetek, de talán az egész év legfontosabb híre, hogy a Liberty Media felvásárolta a MotoGP (és a Superbike-világbajnokság) kereskedelmi jogait birtokló Dorna 86 százalékát. Ezzel a Forma–1 után a kétkerekű csúcskategória is az amerikai vállalat irányítása alá kerül, ám ennek a rajongók közül messze nem mindenki örül.

Hivatalos: többségi részesedést szerzett a MotoGP-ben a Forma–1-et birtokló Liberty Media

Sokan ugyanis attól tartanak, hogy olyan változtatásokat akarnak bevezetni, amelyek talán összességében több nézőt vonzanának be, de az „igazi” szurkolóknak nem tetszenének. Többek között erről is kérdezték a Dorna vezetőségének három tagját, Carmelo Ezpeleta vezérigazgatót, Carlos Ezpeleta sportigazgatót, valamint Dan Rossomondo kereskedelmi igazgatót.

Úgy gondolom, a szurkolók csupán olyasmivel fognak szembesülni, amit csak várhatnak, és még több emberrel oszthatják meg rajongásukat – nyilatkozta egy különleges sajtótájékoztatón az idősebbik Ezpeleta. – A Liberty nem gondolja, hogy a sportágnak bármilyen javításra szüksége lenne. Ezzel határozottan egyetértünk. Úgy véljük, csodálatos sportágunk van, amelyet a paddock összes érintettjével építettünk fel. Azt gondolom, hogy egyszerűen közösen fogunk dolgozni számos olyan dolgon, amelyet az elmúlt néhány idényben már kezdeményeztünk. Ezzel próbáljuk növelni a sportág láthatóságát és ismertségét világszerte, miközben továbbra is kielégítjük a hagyományos szurkolók és a hagyományos piacaink [igényeit]. Szóval sok mindent lehet várni, amikor teljesül a megállapodás. [Azt viszont] nem hiszem, hogy sok olyan változás lesz, amely a jelenlegi rajongóinkra hatással lenne.”

„Nagyon is tisztában vagyok a keményvonalas rajongóink [kívánságaival], és azzal, hogy mennyire különlegesnek tartják ezt a sportágat – vette át a szót az észak-amerikai profi kosárlabdaligából egy éve érkezett Rossomondo. – Hajlamos vagyok mélyre menni, amikor megnézem a hírfolyamot és a Twitter-hozzászólásokat, ahol azt látom, hogy az emberek nem akarnak sok változást a sportágunkban. Azonban úgy gondolom, hogy ugyanezek a szurkolók azt is szeretnék, hogy másokkal is megosszák a sportágat. Szerintem a jövőben erre fogunk összpontosítani, eddig is erre koncentráltunk. Az előző évben és már előttem is sok mindent tettünk azért, hogy ez a látványosság túllépjen a motorsporton, és kulturális szempontból relevánsabbá váljon. Hiszünk abban, hogy ez a világ legizgalmasabb sportága, szóval ezt kell hirdetnünk és kiabálnunk.”

A MotoGP új tulajdonosának igazgatója válaszolt a mindenkit foglalkoztató kérdésekre

A Dorna már több mint 30 éve, 1992-ben vette át a gyorsaságimotoros-világbajnokság irányítását. Azóta rengeteget változtattak a sportágon, és számos legenda született. A Liberty Media érkezése pedig Carmelo Ezpeleta szerint egy újabb mérföldkő, és úgy véli, ez az üzlet ez minden résztvevőnek elismerést jelent.

Harminckét éve ismernek, és ez a közös munkánk eredménye – fogalmazott. – Mindenkié itt, plusz a sajtó, a szurkolók és a többi ember, akik ezt lehetővé tették. 1992-ben egy másik szinten kezdtük, mostanra pedig a világ egyik legfontosabb sportágává váltunk. Érzelmileg nagyon sokat jelent számomra a tudat, hogy egy olyan vállalat, mint a Liberty Media, úgy döntött, hogy [csatlakozik] hozzánk. Ez tényleg nagyon fontos dolog, de nem csak számomra. Azt hiszem, mindannyian nagyon büszkék lehetnek arra, hogy együtt megkaptuk ezt a lehetőséget. Emlékszem a világjárvány alatti nehéz napokra, mindenki együtt dolgozott. Ez egy újabb lépés az elmúlt harminckét év történelmében. Szerintem ez nagyon nagy dolog.”

A versenyzők pozitívan fogadták a hírt

Természetesen a pilóták sem hagyták szó nélkül ezt a jelentős változást. A szokásos csütörtöki sajtótájékoztatón Marc Márquez, Francesco Bagnaia és Aleix Espargaró is kifejtették a véleményüket. Mindhárman pozitívan értékelik a Liberty Media érkezését, ugyanakkor mindannyian kicsit más szemszögből beszéltek a jövőről.

„Természetesen örülök ennek a hírnek, mert amit a Forma–1-ben tettek, az rendkívül nagy dolog volt, és hatalmas különbséget jelentett – kezdte a nyolcszoros világbajnok. – Persze ők a szakemberek, de a cél az, hogy megszólítsuk a fiatal nemzedékeket, hogy nagy neveket teremtsünk itt, a MotoGP-ben, mint korábban, amikor például Valentino [Rossi], [Dani] Pedrosa, [Jorge] Lorenzo és [Casey] Stoner is itt volt. Mind nagy nevek voltak, akiket sokan szerettek. Ez beruházás kérdése: beruházás a MotoGP-be és beruházás a show növelésébe. Ezek a dolgok a jövőben fognak megjönni.”

A patás ördögöt vagy az egyetlen menekülési lehetőséget jelenti a MotoGP-nek Amerika?

„Nagyon nehéz megmondani, hogy min tudnak javítani – fogalmazott a címvédő. – Ez már most is egy remek show, de még népszerűbbnek kell lennie. Egy dolog, ami nagy különbséget jelent, hogy a Forma–1 autókkal zajlik, az autógyártók pedig nagyobbak a motorgyártóknál. Ezzel együtt úgy gondolom, hogy a Liberty Mediának nagyszerű ötletei vannak a helyzetünk javítására. Javulni fog [a szituáció], mert tudják, mit kell tenniük. A Forma–1-et a valaha volt legmagasabb szintre emelték. Ez egy remek lehetőség lesz a MotoGP számára.”

„Várnunk kell, időt kell adnunk – szögezte le az állandó mezőny korelnöke. – Múlt héten beszéltem Carlos Ezpeleta úrral telefonon, felhívott, és azt mondta nekem, hogy türelmesnek kell lennünk, időbe telik, amíg kiderül, milyen irányba kell mennünk. Nem lehet mindent lemásolni, amit a Liberty a Forma–1-gyel csinált, ez egy másik sportág. Ugyanakkor ígéretesnek tűnik.”

Valóban tett ajánlatot az Aprilia Quartararónak? – Aleix Espargaró másképp tudja

0

Aleix Espargaró elárulta, vele azt közölték, hogy az Aprilia nem tett ajánlatot Fabio Quartararónak. A francia versenyzőnek ugyan tetszett a noalei gyártó projektje, de végül elutasította őket.

Fabio Quartararo múlt héten némileg meglepő módon szerződést hosszabbított a Yamahával. A francia motoros két évvel hosszabbította meg az idén lejáró megállapodását a hangvillásokkal, vagyis a jelenlegi technikai korszak végéig kötelezte el magát. Ezzel csatlakozott Brad Binderhez, Francesco Bagnaiához és Fermín Aldeguerhez, akiknek egyaránt 2026-ig szól a szerződésük, igaz, utóbbi esetében csak a gyártó ismert.

Meglepő fordulat: a problémák ellenére Quartararo hosszabbított a Yamahával

Bár ez nem hivatalos, de Quartararo állítólag évente 12 millió eurót fog keresni, amivel jelen állás szerint a mezőny legjobban fizetett versenyzője lesz. Ezzel kapcsolatban röppentek fel olyan pletykák, hogy az Aprilia konkrét ajánlatot tett neki, ám csak harmadannyi fizetést tudtak neki kínálni. Aleix Espargaró viszont másképp tudja a történetet.

Quartararo ezért maradhatott a Yamahánál: kiderült, hogy mennyi lehet a fizetése a következő években

Fabio az egyik, ha nem a legjobb fiatal versenyző, ami a tehetséget illeti – idézi a GPOne. – Normális, hogy az Aprilia beszélt vele, de nekem azt mondták, hogy ajánlatot nem tettek neki. Soha nem fogjuk megtudni, hogy ez igaz-e, ezt csak Fabio és az Aprilia tudja, de teljesen megértem, mert ő egy fiatal pilóta. Nekünk, az Aprilia versenyzőinek idén jár le a szerződésünk, ahogyan neki is [2024-ben járt volna le]. [Massimo Rivolának, az Aprilia Racing vezérigazgatójának] az volt a dolga, hogy mindenkivel beszéljen.”

Az Aprilia vezére nem tudja, hogy Quartararo döntésében miként játszhatott ekkora szerepet a pénz

Hogy volt-e ajánlat vagy sem, azt nem lehet biztosan tudni, az viszont valószínű, hogy Quartararo volt az Aprilia első számú jelöltje a visszavonulással kacérkodó Espargaró vagy éppen csapattársa, Maverick Viñales helyére. A francia pilóta azonban a Yamahát választotta, pedig elmondása szerint a noaleiek projektje is elnyerte a tetszését.

Megvan az Aprilia új célpontja, miután Quartararót nem tudták megszerezni?

Az összes márkával beszéltem – jelentette ki a hamarosan a 25. születésnapját ünneplő versenyző a DAZN-nak. – Az Aprilia volt az egyik olyan márka, amelyik tetszett, mert más. Nincs olyan sok versenyző ugyanolyan motoron. Végső soron viszont az összes márka összes papírja ott volt az asztalon, és a Yamaha projektje tetszett igazán a jövő szempontjából.”

Quartararónak nem volt más valós lehetősége, mint meghosszabbítani a szerződését a Yamahával?

Quartararo megismételte, amit már a sajtótájékoztatón is elmondott, miszerint a Portugál Nagydíj hétvégéjén biztató megbeszélést folytatott a Yamaha vezető mérnökeivel, és ekkor döntött a hosszabbítás mellett. Persze az sem volt utolsó szempont, hogy látta, hogy a japán márka őt akarja „Tényleg látni a Yamaha érdeklődését irántam, ez volt az egyik oka, hogy úgy döntöttem, maradok a csapatnál – fogalmazott. – Ez inkább a struktúráról, a technikai dolgokról és az emberekről szól.”

A titokzatoskodó Quartararo elárulta, mi győzte meg, hogy hosszabbítson a gyengélkedő Yamahával

A 11-szeres MotoGP-futamgyőztes azt is hangsúlyozta, hogy a Yamaha rengeteget invesztál a projektbe, többek között európai mérnökök leigazolásával. A más márkáknál megszerzett tapasztalattal érkező mérnökök érkezése révén kiderült, hogy nagyon fontos dolgok hiányoztak a motor teljesítményének szempontjából, és a Yamaha beruház, hogy minden nagyon gyorsan és a lehető legjobb módon legyen meg – magyarázta. – Jönnek dolgok az idei évre, a jövőre nézve pedig még sok minden.”

Meglehet az első győzelem a Ducatival? – Marc Márquez ennél kevesebbel is beérné Austinban

0

Marc Márquez kijelentette, a hétvége kezdete előtt a főfutamon elért dobogót is aláírná az Amerikai Nagydíjra vonatkozóan. A Gresini versenyzője elárulta, hogy a Hondával miért volt mindig is erős Austinban, azt viszont nem tudhatja biztosan, hogy a Ducati hogyan fog muzsikálni ezen a pályán.

Hamarosan megkezdődik az Amerikai Nagydíj hétvégéje a MotoGP-ben, és sokan leginkább Marc Márquez teljesítményére kíváncsiak. Nem véletlenül, hiszen a spanyol versenyzőnek az austini az egyik legsikeresebb pályája: a MotoGP-ben csak a Sachsenringen aratott több győzelmet, de ez is csak azért igaz, mert a 2019-es texasi futamon az élen haladva eldobta a motort.

Előtte viszont zsinórban hatszor diadalmaskodott a Circuit of the Americas elnevezésű aszfaltcsíkon, többek között az első királykategóriás sikerét is itt érte el. Az időmérőket illetően pedig zsinórban hét alkalommal szerezte meg a pole pozíciót. Ráadásul ez azon három helyszín egyike, ahol a 2020-as felkartörése után is futamot tudott nyerni.

Persze azóta sok minden változott, többek között az is, hogy idén már nem a Hondával, hanem a Ducatival fog nekivágni a hétvégének. Az első két forduló alapján Márquez tempója ott van az élmezőnyben, de Loszaílban és Portimãóban is volt néhány gyorsabb versenyző nála. Persze azokon a pályákon jóval kevésbé volt sikeres, ugyanakkor a nyolcszoros világbajnok most sem kizárólag a győzelemmel lenne elégedett.

Marc Márquez egyik legjobb pályáján állíthatja be a Ducati a Honda rekordját – hétvégi menetrend

Egy olyan versenypályára érkezünk, amely fekszik az én vezetési stílusomnak – nyilatkozta a hétvége előtti sajtótájékoztatón. – Korábban nyilván sok jó eredményt értünk el, de most, ahogyan Portimãóban is láttuk, három-négy versenyző gyorsabb nálam. Szóval meglátjuk, hogy kicsit közelebb tudok-e kerülni. Ha most azt mondják, hogy »meglesz az első dobogós helyezésed [főfutamon a Ducatival]«, akkor aláírom. A győzelem előtt a dobogóra kell odaérni. Szóval lépésről lépésre [kell haladni].”

Azért is nehéz megmondani, hogy Márquez mire lehet képes a COTA-n, mert a Ducatinak más erősségei vannak, mint a csúcson lévő Hondának. Azt viszont nem tagadta, hogy kedveli ezt a pályát mind a vonalvezetése miatt, mind azért, amilyen emlékek fűzik hozzá. Ugyanakkor szerinte most is nehéz dolga lesz, ami a győzelmet illeti.

Természetesen teljesen más koncepciójú motorokról van szó – hasonlította össze korábbi és jelenlegi versenygépét. – A Honda rendkívül erős volt a »stop-and-go« típusú kanyarokban. Ahogyan azt például Álex Rins itt, míg én és Joan Mir többé-kevésbé Indiában mutattuk meg [tavaly]. Meglátjuk, hogy a Ducati hogyan működik itt. Tudom, hogy más lesz, de az a célom, hogy megpróbáljak »átfolyni« ezen a pályán. Szeretem ezt a versenypályát, úgyhogy igyekszünk majd élvezni, aztán meglátjuk. [Az itteni sikereim] fő oka, hogy [a vonalvezetés az óramutató járásával ellentétes irányú], és több balkanyar van, mint jobbos. Ez a legjelentősebb különbség. Emellett pedig szeretem a »stop-and-go« típusú kanyarokat. Ezenkívül karrierem egyik legszebb pillanatát éltem át itt, amikor a második futamon megszereztem az első győzelmemet a MotoGP-ben. [Ezen a hétvégén] nehéz lesz diadalmaskodni, mert, ahogyan mondtam, mindenekelőtt jobb eredményt kell elérnünk egy vasárnapi futamon, mert jelenleg még a dobogóért sem vagyunk képesek harcolni. Az első ötben vagyunk, de a dobogó továbbra sem jött össze.”

Egy rossz és egy jó hírrel szolgált a MAMS elnöke a magyarországi Superbike-futam kapcsán

0

Hermann Henrik volt a P1race.hu podcast legutóbbi vendége. A Magyar Motorsport Szövetség elnöke hosszasan beszélt a magyarországi Superbike-futam megrendezéséről, és bár az idei évre vonatkozóan szinte semmi esélyt nem lát ennek megvalósulására, 2025-öt illetően már jóval optimistább.

Új adással jelentkezett a P1race.hu podcastja. A vendég nem kisebb személyiség volt, mint Hermann Henik, a Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) elnöke. A legfontosabb téma pedig a Superbike-világbajnokság esetleges magyarországi fordulója volt, amelyről hosszasan kifejtette véleményét.

Mindenekelőtt kijelentette, hogy egy világbajnoki futam megrendezése jóval összetettebb annál, mint ahogyan azt sokan gondolják. Ő maga 2004-ben volt először a MotoGP brnói versenyén, ahol találkozott Carmelo Ezpeletával, a MotoGP és a Superbike-vb kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatójával, és azóta téma, hogy hazánk fogadja a királykategóriát, a Superbike-vb csak később merült fel.

Hermann kiemelte, hogy egy ilyen jellegű esemény megrendezése csak akkor lehetséges, ha megvan a szükséges állami támogatás, vagyis elsősorban az állami vezetőkkel folynak a tárgyalások, a szövetség csak később kapcsolódik be. Akkor is csak sportszakmailag van jelen, illetve a FIM-mel tartja a kapcsolatot. Emellett szintén fontos megemlíteni, hogy a jelenlegi sporttörvény értelmében egy ilyen rendezvény csak egy MAMS-tag szervezésében valósulhat meg.

Újabb rossz hír érkezett a hazai Superbike-futamról – megvan a lehetséges helyettes?

Ezután felsorolta azokat a helyszíneket, amelyek az elmúlt években szóba kerültek. Sávolyról keveset tud, míg Hajdúnánásról annyit mondott, hogy megvolt az akarat, de ez a megszorítások miatt elfogyott. A Hungaroring szintén felmerült az átalakítások kapcsán, de a MotoGP vagy a Superbike nem feltétlenül fér bele a koncepcióba, és ez most háttérbe is szorult.

Ezenkívül persze ott van a Balaton Park Circuit, amely be is került a Superbike-világbajnokság versenynaptárába. Ezzel kapcsolatban Hermann hangsúlyozta, hogy eredetileg nem nemzetközi autó- és motorsportesemények fogadására épült, így a pálya nyomvonala nem feltétlenül alkalmas az ilyen versenyekre. Továbbá szintén fontos szempont a nézők kiszolgálása, a versenyirányítás elhelyezése, illetve a média, a parkoló, az infrastruktúra és a szállás sem elhanyagolható tényező.

Emiatt még nincs is meg a pályalicenc, és mivel már benne vagyunk a szezonban, nem is lesz nagyon lehetőség a felújításra. Felmerült a Pannónia-Ring is, amely az oldalkocsis vb mezőnyét fogadta, de az közel sem az a szint, mint a MotoGP vagy a Superbike. Mindezek ismeretében Hermann szerint 99 százalék, hogy idén nem fog megvalósulni a projekt. 2025-öt viszont „stabil pontnak” tartja, és optimizmusra ad okot, hogy a pályabírók oktatása is elindult. Azt viszont hozzátette, hogy novemberig semmi nem fog látszani, hiszen az átalakítások legkorábban csak ekkor kezdődhetnek meg.

Természetesen nem ez volt az egyetlen téma, amely szóba került. Hogy pontosan mit mondott a Superbike-rendezésről, és miről beszélgettünk még, azt az alábbi YouTube- és Spotify-linkek valamelyikére kattintva lehet megtudni.

A titokzatoskodó Quartararo elárulta, mi győzte meg, hogy hosszabbítson a gyengélkedő Yamahával

0

Fabio Quartararo úgy véli, „hatalmas projekt” van készülőben a Yamahánál, ám ennek bizonyos részletei bizalmasak. A 24 esztendős motoros 2025-re vár érdemi előrelépést, és úgy véli, idén nem panaszkodott, csak értékelte a helyzetet.

A Liberty Media érkezése mellett Fabio Quartararo szerződéshosszabbítása volt a legfontosabb hír a Portugál és az Amerikai Nagydíj hétvégéje között eltelt szünetben. A francia motoros 2026-ig írt alá a Yamahával, amivel a közvélemény nagy részét meglepte, hiszen megnyilvánulásai alapján inkább arra lehetett számítani, hogy másfelé kacsintgat.

Meglepő fordulat: a problémák ellenére Quartararo hosszabbított a Yamahával

Abból sem csinált titkot, hogy más gyártókkal is folytatott megbeszéléseket, és állítólag az Aprilia tett neki ajánlatot, végül azonban a Yamaha mellett döntött. Felmerült, hogy ebben jelentős szerepet játszott a pénz, mivel sajtóhírek szerint a hangvillásoknál évi 12 millió eurót fog keresni, míg a noaleieknél ez csak 4 millió euró lett volna. Quartararo azonban nem ezt említette meg, amikor a hosszabbítás okairól kérdezték.

Quartararo ezért maradhatott a Yamahánál: kiderült, hogy mennyi lehet a fizetése a következő években

Természetesen beszéltünk különböző gyártókkal – nyilatkozta az austini hétvégét felvezető sajtótájékoztatón. – Persze nem volt olyan egyszerű a döntés. Portugáliában viszont volt egy remek találkozónk a Yamaha mérnökeinek felső vezetésével a mostantól az év végéig tartó projektről, valamint 2025-ről és 2026-ról. Van néhány nagyon érdekes dolog, amely még mindig bizalmas a Yamahánál. Új emberek. Hatalmas projekt lesz. Szóval a döntés Portugáliában született meg. Nagyszerű volt, mert Portugáliában sok olyan információval láttak el, amelyek miatt maradni akartam. Mindenekelőtt a projektről, amelyet a Yamaha a jövőre épít [idén] januártól kezdve. Persze, ahogyan már mondtam, van néhány bizalmas projekt, amely óriási lesz.”

A közelmúltban a Yamaha több mérnököt is szerződtetett az elmúlt években domináló Ducatitól. Massimo Bartolini a technikai igazgató posztjára érkezett, míg Marco Nicotra az aerodinamikai részleg irányítását vette át. Quartararo előbbit név szerint is megemlítette, és hangsúlyozta, hogy az olasz szakember új szemléletet hozott be.

A Yamahának nagyon magas a motor fejlesztésére vonatkozó költségvetése – emelte ki a francia pilóta. – A Ducatitól érkezett Massimo Bartoliniről pedig úgy gondolom, hogy nagyon jó ötleteket ad nekünk. A Yamaha rengeteget fektet a projektbe, emellett ez a hatodik évem, úgyhogy ez részükről is a hűséget jelenti.”

Valóban, hiszen Quartararo 2019-ben mutatkozott be a MotoGP-ben, akkor még a Petronas Yamaha színeiben. A következő évben három futamot is nyert, de mivel ezeket leszámítva dobogóra sem állt, csak a nyolcadik lett az összetettben. 2021-ben aztán Valentino Rossit váltotta a gyári motoron, és rögtön felért a csúcsra. Sokáig 2022-ben is jó esély mutatkozott erre, de a nyári szünet után a Yamaha látványosan visszaesett, és Francesco Bagnaia lehajrázta őt. Ez a hanyatlás pedig lényegében azóta tart, de a hamarosan a 25. születésnapját ünneplő versenyző optimista a javulást illetően.

Quartararónak nem volt más valós lehetősége, mint meghosszabbítani a szerződését a Yamahával?

A Yamaha gyorsan [fejlődhet], de nem rendkívül gyorsan, mert kell még egy kis idő, ám úgy vélem, jövőre már egészen más lesz a helyzet – fogalmazott. – Ami 2024-et illeti, nem lesz könnyű, mert szerintem kicsit későn kezdtük el, de már most látni fogunk némi előrelépést, ami a szezon [felénél] jön, jövőre pedig remélhetőleg sokkal inkább az élmezőnyben harcolhatunk.”

Quartararo tavaly rengeteget panaszkodott a motorra, és idén is előfordult, hogy élesen kritizálta munkaeszközét. A Katari Nagydíj után például kijelentette, hogy hiába az abszolút értelemben vett fejlődés, az élmezőnnyel szembeni lemaradásuk minden eddiginél nagyobb lett. Az ő olvasatában azonban ez nem számít panaszkodásnak.

Idén nem volt panaszkodás, alapvetően csak a valóságról beszéltem – vélekedett. – Ugyanakkor szerintem ez a projekt sokkal inkább a jövőről szól. Már januártól elkezdődött a Ducatitól érkezett mérnökökkel, és úgy gondolom, időbe telik majd. Persze sokat panaszkodtam, különösen tavaly. Idén viszont, amióta a Yamaha megtette ezt a nagy lépést, másmilyen a mentalitás. Teljesen másképpen dolgoznak most. Azonban a valóság ma az, hogy továbbra is nagyon messze vagyunk az élmezőnytől. Több időre van szükségünk ahhoz, hogy közelebb kerüljünk, úgyhogy most nem annyira panaszkodásról van szó, hanem azt mondom el, ahogyan most állunk.”

Az Aprilia vezére nem tudja, hogy Quartararo döntésében miként játszhatott ekkora szerepet a pénz

Főnöke után Martín is kijelentette, aligha marad a Pramacnál

0

Jorge Martín leszögezte, jobban kötődik a Ducatihoz, mint a Pramachoz, és úgy véli, az idény végén mindenképpen távozik jelenlegi csapatától. A spanyol versenyző azt is elmondta, hogy mit vár a most következő hétvégétől.

Jorge Martín lehet az átigazolási piac egyik kulcsfigurája. A 26 éves pilóta tavaly óta rendkívül jó tempót produkál, különösen a 2023-as idény második felétől kezdve. Olyannyira, hogy az előző évben egészen az utolsó futamig harcban volt a világbajnoki címért, idén pedig két forduló után vezeti a MotoGP tabelláját.

Már a tavalyi és az idei évre is felmerült a neve a gyári Ducatinál, de 2023-ra Enea Bastianinit választották, 2024-re pedig akkor kapta volna meg az ülést, ha övé a végső győzelem. Jövőre viszont már mindenképpen szeretne lehetőséget kapni a piros motoron, ha pedig ez nem történik meg, akkor vélhetően más gyári alakulat után néz. Erről Gino Borsoi, a Pramac csapatmenedzsere után ő maga beszélt.

Martín ideje lejárt a Pramacnál, véli az istálló vezére

Jelenleg jobban kötődöm a Ducatihoz, mint a Pramachoz – nyilatkozta az Amerikai Nagydíj hétvégéje előtti sajtótájékoztatón. – Ez a teljes MotoGP-pályafutásom alatt így volt. Mindenki tudja, hogy számomra mi a prioritás. Várjunk, mert korán van még, de bízom benne, hogy egy gyári csapathoz kerülhetek. Még ha vált is a Pramac, úgy gondolom, nem maradok ott.”

Eldőlhetett a VR46 sorsa – Rossiék kiszoríthatják a Pramacot a Ducati kegyeiből?

Az utolsó mondatával Martín a nemrég felröppent pletykákra utal, miszerint mégsem annyira biztos, hogy a Pramac jövőre is a Ducati motorjait fogja használni. Sajtóértesülések szerint ugyanis a V46 nemet mondott a Yamahának, és elképzelhető, hogy jövőre már ők lesznek a bolognai gyártó első számú szatellitcsapata. Ebben az esetben pedig egyáltalán nem kizárt, hogy a hangvillásoknak végül a másik olasz alakulatot sikerül majd elcsábítaniuk, de ez Martín döntését aligha befolyásolja.

A Ducati végső határidőt szabhatott a Pramacnak, hogy meddig kell aláírniuk az új szerződést

Martín a közelebbi jövőről, vagyis a most következő hétvégéről is beszélt. A spanyol motoros utoljára még 2018-ban, a Moto3-ban diadalmaskodott Austinban, azóta még csak dobogóra sem állt, amin az sem szépít sokat, hogy 2020-ban nem rendezték meg a versenyt. Tavaly ugyan a sprintfutamon harmadik lett, de a futamon már az 1. körben bukott. Igaz, a körülmények akkor finoman szólva sem voltak ideálisak számára.

Nagyon örülök annak, ahogyan elkezdődött a szezon – utalt arra, hogy 18 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot Brad Binder előtt. – Nagyszerű munkát végzünk. Szerintem az a célunk, hogy jobbak legyünk, mint az előző években. Nem csak itt, ugyanakkor az előző szezonban igencsak szenvedtem ezen a pályán. A fő cél az, hogy minden évben jobbak legyünk. Meglátjuk. Nagy kihívás lesz, mert rengeteg erős riválisunk van ezen a hétvégén. Magabiztos vagyok, és jó munkát végzünk. Fizikailag jó állapotban érzem magam, ami itt nagyon fontos. Az előző idényben lázas voltam, és az antibiotikumok miatt elég sokat küszködtem. Remélem, hogy a legjobbak között leszek.”

Marc Márquez egyik legjobb pályáján állíthatja be a Ducati a Honda rekordját – hétvégi menetrend

Marc Márquez egyik legjobb pályáján állíthatja be a Ducati a Honda rekordját – hétvégi menetrend

0

Az Amerikai Egyesült Államokban, Austinban rendezik meg a 2024-es MotoGP-idény harmadik fordulóját a most következő hétvégén. A COTA-n a Ducati utolérheti a Hondát a sorozatban megszerzett legtöbb futamgyőzelem számában.

Három héttel a portimãói versenyhétvége után az Amerikai Nagydíjjal folytatódik a 2024-es MotoGP-szezon. Biztosan kiemelt figyelem övezi majd az eseményt, mivel az argentínai történések miatt idén ez lesz az egyetlen forduló a kontinensen.

A helyszín a Circuit of the Americas nevű versenypálya lesz, amely Texas állam fővárosa, Austin közelében fekszik. A gyakran csak a COTA rövidítéssel megnevezett aszfaltcsík 2013 óta ad otthont az Amerikai Nagydíjnak. Az pedig elég egyértelmű, hogy melyik MotoGP-pilótának fekszik legjobban: az itt megrendezett tíz futamból hatot Marc Márquez nyert meg. A másik négy viadalból egyszer a bukás, máskor pedig egy korábbi sérülés akadályozta meg az itteni jó szereplésben a nyolcszoros világbajnokot.

Utóbbira éppen tavaly került sor, ami magadta a lehetőséget a pálya másik specialistájának, Álex Rinsnek a megvillanásra. Ő pedig élni tudott ezzel, és megszerezte a Honda egyetlen futamgyőzelmét a szezonban. Rinsnek kétségkívül nagyon megy Austinban, a MotoGP-ben kétszer, a Moto2-ben és a Moto3-ban egyszer-egyszer állhatott fel itt a dobogó tetejére. Rajta és Márquezen kívül Enea Bastianininek van még innen királykategóriás győzelme, amelyet 2022-ben szerzett. Az első itteni sprintet 2023-ban Francesco Bagnaia tudta behúzni.

Nem mindennapi versenyzőkhöz csatlakozott Rins, miután húzott egy váratlant Austinban

Egyébként korábban az Amerikai Egyesült Államokban található pályák közül az Indianapolis Motor Speedway, a Laguna Seca Raceway és a Daytona International Speedway is vendégül látta a gyorsaságimotoros-világbajnokságot. Érdekes, hogy az első kettő szintén nagyon feküdt az idősebb Márquez testvérnek, aki több győzelmet is aratott rajtuk.

Ami magát a pályát illeti, a nyomvonal 5513 méter hosszú és kilenc jobb-, valamint tizenegy balkanyarból áll, a vezetési irány pedig ellentétes az óramutató járásával. Jelentős, 41 méteres szintkülönbség található benne, ikonikus része a célegyenes végén található emelkedő, amelyet egy éles balkanyar követ. Összességében az egyik legváltozatosabb asztalcsík a naptárban, gyors egyenesek és szűk hajtűkanyarok alkotják. Mind az abszolút pályacsúcs, mind a versenyben futott körrekord tavalyról datálódik: előbbit Francesco Bagnaia tartja 2:01.892 másodperccel, utóbbit Rins 2:03.126-tal. A sebességrekord is 2023-ban dőlt meg utoljára: Maverick Viñales akkor 356,4 km/h-val repesztett.

A hétvége egyik izgalmas témája, hogy a Ducatinak sikerül-e beállítania a sorozatban megszerzett legtöbb MotoGP-futamgyőzelem rekordját – ebben az esetben a sprinteket nem veszik számításba –, amelyet a Honda tart 12-vel. A japán gyártó a 2014-es szezon elején állt az élre. A 12-ből 1-et kivéve mind Márquez nevéhez kötődött, a cerverai versenyzőt csapattársa, Dani Pedrosa „segítette ki” a Cseh Nagydíjon.

A Ducati mostani sorozata a tavalyi misanói versenyhétvégén kezdődött, azóta az összes főversenyt a bolognaiak valamelyik pilótája zárta az élen. Bagnaia mellett Jorge Martín, Marco Bezzecchi, Johann Zarco, Bastianini és Fabio Di Giannantonio is feljegyezhetett magának egy vagy több futamgyőzelmet. A COTA-n pedig a Ducatinak minden esélye megvan arra, hogy beérje a Hondát, hiszen az idei viadalok közül a portimãói sprintet kivéve mindet ők vitték el, ráadásul már Márquez is őket erősíti.

Márquez egyébként egy másik szempontból már a Portugál Nagydíjon is főszerepbe került. A leintés előtt néhány körrel Bagnaiával harcolt az ötödik helyért, amikor összeértek, és mindketten elestek. A hivatalosan versenybalesetnek minősített esetről eltérő véleménye volt a két érintettnek. Érdekes kérdés, hogy a mostani hétvégén lehet-e majd folytatása ennek.

Bagnaia többet tehetett volna a balesetük elkerüléséért, mint Marc Márquez?

Bagnaia a nyilatkozatai alapján nem is nagyon gondolhat már erre. „Az Amerikai Nagydíj az egyik kedvencem a naptárból – mondta a címvédő. – Motiváltan érkeztem meg Amerikába, és kész vagyok a javításra: tavaly az egész hétvége során elég versenyképesek voltunk, és ha nincs a baleset, akkor a főfutamot is megnyerhettük volna.”

Csapattársának, Bastianininek a tavalyi Amerikai Nagydíjat sérülés miatt ki kellett hagynia, de így is „szép emlékeket őriz” a pályáról. Ez nem is csoda, hiszen 2022-ben itt szerezte meg karrierje második királykategóriás futamgyőzelmét. Bastianini, aki jól szerepelt Portimãóban, hiszen vasárnap második lett, egy „vad” hétvégére számít. A legnyugodtabban azonban talán nem ő, hanem Martín várhatja az austini eseményeket. A Pramac versenyzője fölényesen nyerte meg a Portugál Nagydíj főversenyét, és így összetettben is átvette a vezetést.

Így áll a MotoGP-tabella a Portugál Nagydíj után

A Ducatin kívül a portimãói hétvége másik főszereplője az Aprilia volt, főleg Viñales révén. A 29 éves pilóta megnyerte a sprintet, a főfutamon pedig az utolsó körig tartotta a második helyet. Akkor azonban egy technikai probléma miatt kiesett, aminek következményeképp egyesekben felmerült, hogy a noaleieknek mindenképpen javítaniuk kellene a megbízhatóságon. Austinban már esetleg ki is derülhet, hogy az elmúlt három hétben sikerült-e előrelépniük ezen a téren.

Nem lehet elmenni amellett sem, hogy az Aprilia egyetlen ügyfele, a Trackhouse Racing első hazai fordulójára készül. Az amerikai istálló a tavalyi idény után kitiltott RNF helyét vette át MotoGP-ben, a csapat tagjai pedig már nagyon készülnek az austini fordulóra. „Ez az az esemény, amelyet azóta várok, hogy bejelentettük a MotoGP-be történő beszállásunkat – árulta el Justin Marks, az alakulat tulajdonosa. – Nagyszerű dolog a MotoGP-t a hazánkban üdvözölni.”

A Trackhouse hosszú idő után repítheti vissza Amerikát a motorversenyzés legmagasabb szintjére

A KTM-nél nagyon elégedetten zárhatták a Portugál Nagydíjat, hiszen mindkét gyári pilótájuk a legjobb ötben végzett a főfutamon. Az osztrákok azonban leginkább Pedro Acosta teljesítménye miatt örülhettek, hiszen a mazarróni cápa csodálatos versenyzéssel megszerezte első dobogóját a MotoGP-ben, amivel egy rekordot is megdöntött. Ilyen eredmények után pedig bármire képesek lehetnek az előttünk álló hétvégén.

A szezon eddigi történései alapján valószínű, hogy a két japán gyártó pilótái már megint nem tudnak majd odaérni az élmezőnybe. A Yamahánál abban bízhatnak, hogy Fabio Quartararo a szerződésének meghosszabbítása után már teljesen a versenyzésre tud majd koncentrálni. A hangvillások persze abban is reménykedhetnek, hogy Rins újra meg tud villanni a COTA-n. A Honda kilátásai kevésbé rózsásak, az aszakaiak leginkább Luca Marinire figyelhetnek. Az olasz versenyző ugyanis tavaly második lett az austini főfutamon, bár akkor még a VR46 színeit képviselte.

Az Amerikai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
16:00–16:35 Moto3 Szabadedzés
16:50–17:30 Moto2 Szabadedzés
17:45–18:30 MotoGP Első szabadedzés
20:15–20:50 Moto3 Első edzés
21:05–21:45 Moto2 Első edzés
22:00–23:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
15:40–16:10 Moto3 Második edzés
16:25–16:55 Moto2 Második edzés
17:10–17:40 MotoGP Második szabadedzés
17:50–18:05 MotoGP Időmérő (Q1)
18:15–18:30 MotoGP Időmérő (Q2)
19:50–20:05 Moto3 Időmérő (Q1)
20:15–20:30 Moto3 Időmérő (Q2)
20:45–21:00 Moto2 Időmérő (Q1)
21:10–21:25 Moto2 Időmérő (Q2)
22:00– MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
16:40–16:50 MotoGP Bemelegítés
18:00– Moto3 Verseny
19:15– Moto2 Verseny
21:00– MotoGP Verseny

 

Nem a Liberty Media ajánlata volt a legjobb, mégis a Forma-1-et irányító cég vehette meg a MotoGP-t

0

A TKO Group 200 millió euróval többet ajánlott a MotoGP-t irányító Dorna 86 százalékáért, de azt végül mégis a Forma–1-et irányító Liberty Mediának adták el.

Bár április 1-én jelentették be, nem egy viccről volt szó: a Forma–1-et birtokló Liberty Media valóban többségi részesedést szerzett a Dornában. Az amerikai cég a MotoGP-t és a Superbike-világbajnokságot is irányító vállalat 86 százalékával rendelkezhet.

A patás ördögöt vagy az egyetlen menekülési lehetőséget jelenti a MotoGP-nek Amerika?

Viszont nem a Liberty Mediáé volt az egyetlen ajánlat, ahogy arról már korábban beszámoltunk. Licitált a Paris Saint-Germain sportklub tulajdonosa, a Qatar Sports Investments, és a TKO Group Holdings is. Utóbbi egy amerikai médiakonszern, amely leginkább küzdősportokkal foglalkozik, a vállalathoz tartozik mind a pankráció, mind az MMA legnevesebb szervezet, a WWE és a UFC is.

Tehát a TKO Group semmiféleképpen sem nevezhető kispályásnak, ami abból is kitűnik, hogy a cég vezérigazgatója szerint több pénzt ajánlottak a Dornáért, mint a Liberty Media. Ari Emanuel éppen ezért nem is érti, hogy miért nem őket választotta a részvényeket eladó Bridgepoint magántőke-társaság.

„Tudjuk, hogy a mi ajánlatunk 200 millió euróval magasabb volt, mint a Liberty Mediáé” – idézi Emanuelt a Financial Times. Ennek tényét a Bridgepoint sem tagadta, amikor a lap megkereste őket. Egyébként a Liberty Media a hírek szerint körülbelül 4,2 milliárd eurót fizetett ki, így 200 millió eurót nehezen lehetett volna elhanyagolható különbségnek tekinteni.

A gazdasági és pénzügyi szaklap arról számolt be, hogy „egy az üzlethez közel lévő személy” szerint Emanuel és a TKO Group „kulturálisan nem illeszkedtek” a Dornához és a motorsporthoz. A TKO Group viszont úgy látja, hogy a Bridgepoint „nem tett eleget a vagyonkezelői kötelességeinek”.

A MotoGP új tulajdonosának igazgatója válaszolt a mindenkit foglalkoztató kérdésekre

Hatalmas megtiszteltetés érte a MotoGP vezérét, Pedrosa mellett kapott helyet

0

Carmelo Ezpeletáról, a MotoGP-t irányító Dorna vezérigazgatójáról nevezték el a jerezi pálya 7-es kanyarját.

Csütörtökön jelentette be María José García-Pelayo, aki Jerez polgármestere és egyben a Jerez-Ángel Nieto Circuit elnöke is, hogy a legendás pálya 7-es kanyarja mostantól Carmelo Ezpeleta nevét fogja viselni.

Ezpeleta ezt a megtiszteltetést azzal érdemelte ki, hogy a Dorna – többek között a MotoGP és a Superbike-világbajnokság kereskedelmi jogaival rendelkező, azokat irányító szervezet – vezérigazgatójaként nagyon sokat tett a motorsport globális fejlődéséért. Az 1946-ban született szakember 31 éve vezeti a vállalatot.

Az indoklásban kiemelték Ezpeleta különösen szoros viszonyát a jerezi pályával. Egyfelől még egyetlen itt rendezett Spanyol Nagydíjat sem hagyott ki, másfelől pedig anno pont a Dél-Spanyolországban fekvő létesítményben jelentette be, hogy átveszi a Dorna vezetését.

A jerezi pályán található 13 kanyarból így már 11 visel valamilyen nevet, 8 egy-egy személyét, a maradék 3 pedig egy-egy eseményét vagy márkáét. Mellékesen Ezpeleta így a korábbi MotoGP-pilóta Dani Pedrosa és a neves csapafőnök Jorge Aspar Martínez közé került. Utóbbinak elég erős magyar kötődése is van, hiszen Talmácsi Gábor az ő alakulatával szerezte meg a 125 köbcentis világbajnoki címét 2007-ben.

Talmácsi Gábor: A világbajnok motor a nappalimban áll

A jerezi pálya kanyarjai így a következő neveket viselik: 1-es kanyar: 1992-es sevillai világkiállítás, 2-es: Michelin, 5-ös: Sito Pons, 6-os: Dani Pedrosa, 7-es: Carmelo Ezpeleta, 8-as: Jorge Aspar Martínez, 9-es: Ángel Nieto (aki egyben az egész létesítményének is a névadója), 10-es: Peluqui (Antonio Sánchez-Garrido), 11-es: Álex Crivillé, 12-es: Ferrari, 13-as: Jorge Lorenzo. A 3-as és a 4-es kanyarok egyelőre nem lettek elnevezve.

Egyébként arról is beszámolt a pálya, hogy az 1-es, az 5-ös, a 6-os és a 10-es kanyarokban bővítették a menekülési útvonalakat, illetve meghosszabbították a védőkorlátot.

A MotoGP végre meghódíthatja Kazahsztánt – értesülések szerint idén valóban megrendezhetik a futamot

0

Sajtóértesülések szerint nagyon jól haladnak a munkálatok a Sokol International Racetracken, így az idei szezonban a MotoGP valószínűleg már el tud majd látogatni Kazahsztánba.

2022 szeptemberében jelentették be, hogy Kazahsztán ötéves szerződést kötött a Dornával MotoGP-futamok megrendezéséről. Helyszínként a Sokol International Racetrack nevű versenypályát jelölték ki, amely azonban akkor még nem volt kész. Végül a tavalyra tervezett bemutatkozás is pont ezért maradt el: nem sikerült időben végezni a munkálatokkal, ráadásul még más tényezők is nehezítették a szervezők dolgát, amelyekről ebben a cikkünkben olvashatnak.

Eldőlt: lesz Kazahsztánban MotoGP 2023-ban

Viszont nagyon úgy néz ki, hogy idén végre ellátogathat majd a mezőny a közép-ázsiai országba, a naptár szerint június 14-16. között vehetik majd először birtokba a pályát a pilóták. Nemrég Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója nyilatkozott egészen optimistán a témában. „Kazahsztánnal nincs probléma, [folyamatosan] beszélek velük – mondta Ezpeleta. – Elég jól haladnak a dolgok.”

A napokban pedig a The Race számolt be arról, hogy „egyre valószínűbbnek” tűnik a futam megrendezése. A lap arról ír, hogy április elején egy találkozón a verseny megtartásához szükséges munkálatok nagyrészét elkészültnek nyilvánították.

Az újság értesülései szerint az elmúlt időszakban egy ellenőrzést végző csoport látogatott el Kazahsztánba, amelynek tagjai a hazatérésük után nagyon pozitívan értékelték a látottakat. Leírásuk szerint „bár még sok munkát kell elvégezni”, de az mind a „bokszutcával és a csapatok irodáival kapcsolatos, hiszen a pálya már teljesen elkészült, kivéve a festését”.

„Ezt szem előtt tartva, mi mind úgy érezzük, hogy nincsenek leküzdhetetlen akadályok, és ilyen erőfeszítések árán mindent teljesen be lehet fejezni, amire szükség van egy izgalmas első Kazah Nagydíj megtartásához” – tették hozzá.

A jelentésben arról is lehet olvasni, hogy a helyi szervezők tapasztalt – főként Szaúd-Arábiából és az Egyesült Arab Emírségekből származó – szakemberek segítségét kérték a versenyhétvége zökkenőmentes lebonyolításához. Többek között Razlan Razali, a „kidobott” MotoGP-csapat, az RNF tulajdonosa is részt vesz a rendezésben (Razali korábban a sepangi pálya vezérigazgatója is volt).

Egy jelentős problémára azért felhívja a figyelmet a jelentés: a pálya elhelyezkedésére. Ugyanis az aszfaltcsík autóval másfél óra alatt érhető el a legközelebbi városból, Almatiból (amely egyébként az ország legnagyobb települése). A helyszínen pedig nagyon szerény infrastruktúra áll rendelkezésre, így valószínűleg a nézők mellett a csapatoknak is sokat kell majd utazniuk a hétvége minden napján. A pilóták kivételt képezhetnek ezalól, ha élnek a felkínált lehetőséggel, mivel rájuk gondolva 24 darab lakosztály azért fel lett húzva. A szervezők a jövőben szeretnének hoteleket nyitni a közelben, illetve egy olyan utat is meg akarnak építeni, amelyen gyorsabban meg lehet majd közelíteni a létesítményt, de ezek idén már biztosan nem fognak elkészülni.