back to top
2025. július 12. 21:36
Kezdőlap Blog Oldal 356

Bautista sokkal többször esett, mint Razgatlıoğlu – ennyiszer buktak idén a Superbike versenyzői

A Superbike-világbajnokság idei szezonja sem telt el bukások nélkül, ebben a cikkünkben az esések számát tárjuk olvasóink elé. Az adatok pilóták és helyszínek szerinti bontásán kívül megvizsgáltuk, melyik gyártó motorjával a legnehezebb befejezni egy futamot.

Az idei MotoGP-szezonban a pilóták által elszenvedett bukások számáról már egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, ebben pedig a Superbike-világbajnokság mezőnyének évét vizsgáltuk meg ugyanilyen szempontból. Az adatok az olasz Motorsport gyűjtéséből származnak.

Marc Márqueztől Bagnaiáékig – ennyit estek a MotoGP versenyzői az idei szezonban

Pilóták

Az idei szezonban a legtöbbször Alex Lowes, a Kawasaki pilótája esett el, a brit 15 alkalommal került a földre. Ezt a „győzelmet” ráadásul úgy sikerült behúznia, hogy egy futamról hiányzott. A nagy hármas tagjai közül Álvaro Bautista volt a legkiemelkedőbb ebből a szempontból (is), a spanyol neve mellett 10 esés szerepel a táblázatban, amivel összesítésben a negyedik helyre „futott be”. Jonathan Rea sem nagyon maradt el tőle, az északír versenyző 9 bukást szenvedett el.

2023-ban a domináló Bautista egyetlen igazi kihívója Toprak Razgatlıoğlu volt. A török versenyző annak ellenére tudott egy ideig a kétszeres világbajnok közelében maradni a tabellán, hogy a Yamaha szemmel láthatóan nem tudta felvenni a versenyet a Ducatival, többek között ezért is távozott Razgatlıoğlu a BMW-hez.

Bajnokok új csapatban – a nagy Superbike átigazolási körkép

Az alanyai pilóta ezt a technikai hátrányt némileg ellensúlyozni tudta azzal, hogy ő esett a legkevesebbszer az összes futamon résztvevők közül. Razgatlıoğlu 2 bukást „mutatott be” ebben a szezonban, ennél kevesebbre (a több versenyt teljesítők közül) csak Hafizh Syahrin volt képes, azonban a maláj csak 9 fordulóban állt rajhoz.

Motorgyártók

Az idei szezonban a Kawasaki pilótái kerültek legtöbbször a földre. Ez a bukások nettó összegét és a rajtok százalékában vett értékét tekintve is igaz. A legkevesebb esésnél azonban már eltérés van a két mutató között, a nettó összeg szempontjából a Honda, a rajtok százalékát tekintve a Yamaha pilótái teljesítettek a legjobban.

Helyszínek és etapok

Átlagosan egy versenyhelyszín körülbelül 14 esést hozott az idei szezonban. A legtöbb bukásra (23) Csehországban került sor, ez megállapítás egyébként nemcsak a Superbike-ra, hanem mindhárom kategória együttes vizsgálatának eredményére (65) is igaz. A legkevesebb esést Aragón hozta, ahol a legnagyobb géposztály pilótái alig 7 alkalommal kerültek a földre.

A hétvégék etapjaiból a péntek délutáni második szabadedzések és a második, vasárnapi versenyek voltak a legveszélyesebbek. Előbbieken 31, utóbbiakon 42 bukást jegyeztek fel.

Kategóriák

A világbajnokság két kisebb kategóriájának – Supersport és Supersport 300 – versenyein történt bukásokat külön nem foglaltuk táblázatba, csak egy rövid összesítés erejéig foglalkoztunk velük.

A tavalyi 480 után 2023-ban összesen 533 esés történt a három géposztály hétvégéin. Az összesített darabszám növekedése ebben az esetben megtévesztő, hiszen amíg a Supersport-viadalokon drámaian nőtt a bukások száma, addig a két másik kategória versenyzői kevesebbszer kerültek földre, mint tavaly.

A Superbike-futamokon idén 172 esést szenvedtek el a pilóták, míg az előző szezonban 217-et, a Supersport 300 versenyein pedig 143 helyett már csak 131-et láthattak a nézők. A Supersport-szezonban összesen 220 bukást jegyeztek fel, 2022-ben azonban alig 120-at, ami több mint 80 százalékos növekedést jelent.

Bukások száma pilóták szerint

Versenyző Gyártó Bukások száma
Alex Lowes Kawasaki 15
Iker Lecuona Honda 13
Lorenzo Baldassarri Yamaha 11
Álvaro Bautista Ducati 10
Garrett Gerloff BMW 9
Loris Baz BMW 9
Michael van der Mark BMW 9
Jonathan Rea Kawasaki 9
Michael Ruben Rinaldi Ducati 8
Xavi Vierge Honda 7
Eric Granado Honda 7
Dominique Aegerter Yamaha 7
Axel Bassani Ducati 6
Oliver König Kawasaki 6
Remy Gardner Yamaha 6
Scott Redding BMW 5
Philipp Öttl Ducati 5
Tom Sykes* Kawasaki 5
Tito Rabat* Kawasaki 4
Andrea Locatelli Yamaha 4
Bradley Ray Yamaha 4
Danilo Petrucci Ducati 3
Hannes Soomer* Honda 2
Isaac Viñales Kawasaki 2
Toprak Razgatlıoğlu Yamaha 2
Gabriele Ruiu* BMW 2
Hafizh Syahrin Honda 1
Ryo Mizuno* Honda 1
Ivo Miguel Lopes* BMW 0
Leon Haslam* BMW 0
Florian Alt* Honda 0
Leandro Mercado* Honda 0
Lucas Mahias* Kawasaki 0
Florian Marino* Kawasaki 0
Luca Vitali* Kawasaki 0
Roberto Tamburini* Yamaha 0

*Szabadkártyás és/vagy beugró versenyzőként indult.

Bukások száma motorgyártók szerint

Gyártó A rajtok hány százalékát követte bukás Bukások  Rajtok 
Kawasaki 23,8% 40 168
Bmw 21,2% 35 165
Honda 21,1% 31 147
Ducati 17,8% 32 180
Yamaha 16,4% 34 207

A rajtok számát úgy kaptunk meg, hogy az adott gyártó egy fordulóra nevezett motorjainak számát megszoroztuk hárommal, mivel az esések leginkább versenyszituációban történnek, illetve egy ennél nagyobb szám nagyon megnehezítette volna az összehasonlítást. Tom Sykes (5 esés) idén négy hétvégén a Kawasaki, két fordulóban pedig a BMW motorján ülve vett részt, ezért az ő bukásait arányosan szétosztottuk a két gyártó között.

Bukások száma versenyhelyszínek szerint

Helyszín Ország Bukások száma
Most Csehország 23
Magny-Cours Franciaország 18
Mandalika Indonézia 17
Barcelona Spanyolország 17
Misano Olaszország 17
Jerez Spanyolország 16
Imola Olaszország 16
Donington Park Nagy-Britannia 13
Phillip Island Ausztrália 11
Portimão Portugália 9
Assen Hollandia 8
Aragón Spanyolország 7

Nehezen nyelték le a fájó döntést, a KTM mégsem zsarolta meg a MotoGP jogtulajdonosát

0

Pit Beirer elárulta, már csak azért is bíztak benne, hogy kapnak egy extra helyet a MotoGP-ben, mert rengeteget invesztálnak a világbajnoki szereplésükbe. A KTM motorsport-igazgatója leszögezte, nem ettől tették függővé, hogy elfogadják-e a koncessziós szabályokat.

A MotoGP idei szezonjának jelentős része a KTM-ről szólt, legalábbis ami a pályán kívüli eseményeket illeti. Az osztrák gyártó, pontosabban az anyavállalata, a Pierer Mobility AG azért lobbizott, hogy megkapja a tavaly a Suzuki kivonulásával üresen maradt helyet a rajtrácson, és indíthasson egy újabb szatellitcsapatot.

Ez azonban nem történt meg, mivel a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna kikötötte, hogy azt a két motort csak egy új gyártó érkezése esetén adják oda. A KTM-nél arra bazíroztak, hogy miután a cégcsoport a MotoGP-ben négy, a Moto2-ben hat, a Moto3-ban pedig tizennyolc állandó motort indít, a jogtulajdonos honorálni fogja a befektetésüket.

A gyártó jövőjét jelentősen befolyásoló kérdésben döntenek a KTM-nél a következő év elején

„Ez sokat ártott a csapatunk motivációjának, mert nagyon keményen próbálkozunk – nyilatkozta Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a The-Race.com-nak. – Mindhárom kategóriába, ahogyan a Red Bull Rookies Cupba is, [ott a KTM a kizárólagos gyártó – a szerk.] komolyan invesztálunk. A Rookies Cupon kívül huszonnyolc versenyző ül a motorjainkon a paddockból.”

A KTM viszont hiába próbálkozott, így pedig egy meglehetősen kínos helyzetbe lavírozták magukat. Az idei versenyzőiknek ugyanis kivétel nélkül adtak szerződést 2024-re, amivel önmagában még nem is lett volna gond, csakhogy a generációja legnagyobb tehetségének tartott Pedro Acostának is odaígértek egy motort. Végül Pol Espargaró járt pórul, aki jövőre tesztpilótaként folytatja.

„Az egész világ minket figyelt – fogalmazott Beirer. – Szükségünk volt erre a helyre, hogy megkönnyítsük a dolgokat, és semmilyen támogatást nem kaptunk. Ezt nagyon nehéz volt lenyelni. Utána meg kellett hoznunk ezt a döntést, és Pol Espargaró tényleg segített nekünk megoldani a nagy problémánkat, de nem ezt akartuk. Nem volt egy kényelmes helyzet, sok energiánkba és erőfeszítésünkbe került, és végül nem sokat segített. Ez azonban most már mögöttünk van, lépjünk tovább!”

Nyáron mi is fejtegettük, hogy a KTM akár a koncessziós jogok tárgyalásába is belevonhatja a plusz helyeket. Az osztrákok ugyanis először ellenezték az elsősorban a Hondát és a Yamahát segítő engedményeket, így felmerült, hogy csak akkor mennek bele, ha ők is megkapják, amit akarnak. Beirer azonban leszögezte, hogy ilyesmiről nem volt szó, és semmilyen módon nem kapcsolták össze a két ügyet.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

„Nem mondtuk azt, hogy »akarjuk ezt a helyet, és cserébe adhatunk másnak koncessziókat« – hangsúlyozta a német szakember. – Tényleg azt mondtuk, hogy »azért akarjuk ezt a helyet, mert úgy gondoljuk, megérdemeljük a paddockban tett erőfeszítéseinkért«. Soha nem volt szó olyasmiről a Dorna és köztünk, hogy »ha engedményeket akartok, akkor szükségünk van erre a helyre«.”

Ami a KTM problémáját illeti, Beirer bízik benne, hogy 2025-re már összejön a második szatellitistálló indítása. Amennyiben a Dorna továbbra is csak egy új gyártónak hajlandó kiadni a helyet, az osztrákoknak egy másik márka partnerét kell elcsábítania. Reálisan az LCR-nél lehet a legnagyobb esélyük: a monacói alakulatot már idén is megkörnyékezték, de Lucio Cecchinello csapattulajdonos ragaszkodott ahhoz, hogy betartsa a 2024-ig szóló szerződést.

Pedrosa havas körülmények között is megmutatta a KTM tudását (videó)

0

Havas körülmények között járatta meg a KTM MotoGP-gépét Dani Pedrosa. A spanyol pilóta nem mindennapi kalandjáról a Red Bull tett közzé egy felvételt.

„Hogyan érezzük jól magunkat a MotoGP-szezonon kívül is? – tette fel a kérdést a Red Bull France a videó eredeti feltöltésekor, akik aztán megválaszolták saját fejtörőjüket. – Egyszerűen: lapos kerekekkel!” Ennek megfelelően nem fújták fel túlságosan annak a KTM RC16-nak a gumijait, amelyet Dani Pedrosa járatott meg valahol a havas Alpokban.

A 38 éves pilóta láthatóan örömmel hajtotta végre ezt a nem teljesen veszélytelen feladatot. Pedrosának ráadásul mostanában más oka is van arra, hogy jókedvű legyen, hiszen a közeljövőben több mint hárommillió eurót kaphat majd a spanyol adóhivataltól.

Közel a győzelem, Pedrosa eurómilliókat szerezhet vissza hazája adóhatóságától

Felmerülhet az emberben, hogy KTM tesztpilótája nem is az osztrákok MotoGP-gépét, az RC16-ot, hanem a külsőleg hasonló jegyeket viselő, de „bárki” által megvásárolható RC 8C-t próbálta ki a nem mindennapi pályán. A Paddock GP szerint azonban a motor hangját meghallgatva nem maradhat kérdés az emberben azzal kapcsolatban, hogy a királykategóriában látható konstrukcióval mutatta be a látványos ugratásokat a spanyol pilóta. Azt persze így is csak találgatni lehet, hogy feltették-e a Valenciában tesztelt új aerocsomagot.

A sabadelli pilóta idén már éles körülmények között is felülhetett a KTM-re, hiszen két MotoGP-futamon is rajthoz állt szabadkártyás versenyzőként. Pedrosa mindkét beugrása során kiemelkedő teljesítményt nyújtott, Jerezben vasárnap a hetedik, a sprinten a hatodik, Misanóban pedig mindkét viadalon a negyedik helyet tudta megszerezni.

Pedrosától korábban sem volt idegen a téli időjárási körülmények között történő motorozás: még a Honda versenyzőjeként a japánok krosszmotorjával gurult ki a lakhelyéül szolgáló svájci város jeges utcáira. Erről ő maga osztott meg a közösségi médiában egy videót, amelyhez annyit fűzött hozzá, hogy „vidám pillanatok a hóban”.

A Pedrosa mutatványán hüledező kommentek között találkozhatunk Dominique Aegerter nevével. A svájci versenyző, aki jövőre az idei szezonhoz hasonlóan a GYTR GRT Yamaha csapatát fogja képviselni a Superbike-világbajnokságon, egyszerű módon, egy emodzsival fejezte ki elismerését.

Nem meglepő, hogy a Red Bull osztrák vállalatként közel érzi magát a havas terepekhez, ráadásul ebből a szempontból a KTM-ben partnerre találhattak, hiszen a motorgyártó székhelye is nyugati szomszédunkban található. Jó példa a bikások hóhoz való vonzódására, hogy a Forma—1-es csapatuk járműveit is rendszeresen megjáratják ilyen körülmények között, néha maga a regnáló világbajnok ül egy-egy ilyen alkalom esetén az autóba.

Egy másik, Red Bull által támogatott világbajnok is meglátogatta már a havas osztrák hegyeket. Marc Márquezről van szó, aki többek között 2019-ben és 2021-ben is kigurult a Kitzbühel melletti sípályára a Honda szöges abronccsal felszerelt MotoGP-gépével.

Rossiéknak kellett megfékezniük az „idióta felnőtteket”, nehogy igazán elszabaduljon a pokol

0

Alessio „Uccio” Salucci felidézte, hogy barátja, Valentino Rossi mennyire akarta, hogy jól sikerüljenek a tréfák, és azt is elmondta, miért voltak ezek fontosak az olasz versenyző számára. A jelenleg a VR46 csapatigazgatójaként dolgozó szakember elárulta, általában az idősebb generáció képviselői voltak az ötletgazdák, a fiatalabbaknak pedig valamilyen szinten vissza kellett fogniuk őket.

Valentino Rossi nyilvánvalóan elsősorban az eredményei miatt emelkedett hatalmas magasságokba a motorversenyzői pályafutása során. Ahhoz azonban, hogy ne csak a kétkerekűek vagy éppen a technikai sportágak világában legyen nagy sztár, hanem az egyetemes sport egyik legnagyobb alakja legyen, alighanem a személyisége is elengedhetetlen volt.

A karrierjét kilenc világbajnoki címmel záró pilóta ugyanis a viselkedése, a sokszor bohókás stílusa miatt is szerzett magának óriási rajongótábort. Ünneplési többször is igazán emlékezetesre sikeredtek, elég csak az 1997-es mugellói futamra gondolni, amikor még a 125 köbcentiméteres kategória motorosaként egy felfújható babával cukkolta Max Biaggit, vagy ott van a 2007-es Spanyol Nagydíj, amikor bowlingozást imitált bábuknak öltözött emberek segítségével. Ezeknek azonban nem csupán a hülyéskedés volt a céljuk.

„A gegek, a mókás jelenetek mindig is bolondos dolgok voltak, de nem teljesen – nyilatkozta az olasz Sky-nak Alessio „Uccio” Salucci, Rossi jó barátja. – Segítettek Valénak, hogy ellazuljon, mert ne feledjük, amikor az első világbajnoki címeit nyerte, nagyon fiatal volt. Nehéz helyzet volt, különösen az 500-as [kategóriában] és a MotoGP első éveiben, amikor már szupersztár volt, de még csak huszonkét-huszonhárom éves. A pályákra is behozva a tavulliai hangulatot, jólesett neki az otthoni nyugalom.”

Rossi nyilvánvalóan komolyan vette a versenyzést, másképp nem jutott volna ennyire messzire élsportolóként. Ugyanakkor azt is fontosnak tartotta, hogy ezek a tréfák ütősek legyenek, és jól működjenek. Éppen ezért előfordult, hogy esténként azon járt az esze, hogy vajon minden készen áll-e a másnapi meglepetéshez.

„Lefekvés előtt mindig megkérdezte tőlem, hogy elkészült-e [minden] a jelenetekhez, hogy mindenki tudja-e a helyét, hogy megérkeztek-e az emlékpólók – idézte fel Salucci. – Én pedig azt mondtam neki, hogy maradjon nyugodt, aludjon, mert másnap a világbajnokságon fogunk versenyezni. Mindig nagyon odafigyelt ezekre a részletekre.”

A jelenleg a VR46 csapatigazgatójaként tevékenykedő szakember rendre elkísérte Rossit a hétvégékre, egyfajta asszisztensként, de egyben barátként és beszélgetőtársként. Egyebek mellett az is a feladatai közé tartozott, hogy megszervezze ezeket a tréfákat, vicceskedéseket, amelyeknek a jellege aztán az életkoruknak megfelelően változott.

„Élősködőnek” tartották Rossi legjobb barátját, aki nem értette, miért kezelték őt másképp

„Természetesen a mugellói felfújható babától kezdve a bowlingbábukig ez normális és fontos, mert ha az ember harmincévesen játszik és csinál viccet magából, az más, mint tizenhét évesen – fogalmazott Salucci. – A koncepció viszont mindig ugyanaz, mindig egy kicsit hülyének kell lenni, ironikusnak lenni, viccelődni.”

Felmerül a kérdés, hogy ezek az akciók mennyire voltak spontának, és mennyire tervezték meg őket előre. Ezzel kapcsolatban Salucci elárulta, hogy inkább ösztönösek voltak, de azért a résztvevők előtte leültek megbeszélni, hogy pontosan mire is készülnek. Erre szükség is volt, mert vissza kellett fogni az idősebb generációt, hiszen Salucci szavai alapján, ha rajtuk múlt volna, sokszor elszabadul a pokol.

„Azt mondanám, hogy hetven–harminc százalék – válaszolta a tudatosságra vonatkozó kérdésre. – Harminc százaléknyi gondolkodás nem sok. Emlékszem, mindig volt egy közös találkozónk a szurkolói klubban, hogy tanulmányozzuk a gegeket. Az ötletek mindig az apámtól vagy Flavio Frattesitől [Rossi szurkolói klubjának alelnöke – a szerk.] származtak. Aggódtunk, mert tényleg két idiótáról volt szó, ezért úgy döntöttünk, jobb, ha összeülünk, hogy megbeszéljük, ők pedig elmagyarázzák, hogy mit akarnak tenni. A gyakorlatban nekünk, kicsiknek kellett a felnőtteket sakkban tartani. Gondoljon bele: azokon a találkozókon megmutatták nekünk a gegeket, és nem volt gondolat [mögöttük]. Rendre egyik rosszabb volt, mint a másik. Vale és én őrülten nevettünk, például a bowlingbábuson. Megmutattak nekünk kettőt vagy hármat, és mi a legkevésbé ostobát választottuk.”

„Nem normális, hogy tinédzserként felvágják az ember alkarját” – kifakadt a KTM igazgatója

0

Pit Beirer kijelentette, nem akartak márkaháborút csinálni a Moto3-as világbajnokságból, amelyet végül egyéni szinten elvesztettek. A KTM motorsport-igazgatója a kompartment szindróma miatt elvégzett műtétek kapcsán is felemelte a szavát.

Meglehetősen ellentmondásos körülmények között dőlt el a Moto3-as világbajnokság egyéni bajnoki címe. Két futammal a vége előtt Jaume Masià 13 pontos előnyben volt a tabella élén Szaszaki Ajumu előtt, így kettőjüknek volt reális esélye a végső győzelemre. Ez végül már Katarban eldőlt, de ennek módján sokan felháborodtak.

Megy a szócsata a nagy port kavart Moto3-futam után: a legenda a bajnokot, ő az ellenfelét szapulja

A japán versenyző kétszer is támadta riválisát a vezetésért, ám a Leopard Racing pilótája mindkét alkalommal kiterelte. A hajrára pedig megérkezett az éllovas csapattársa, Adrián Fernández, aki szintén leszorította a Husqvarna pilótáját. Utóbbi végül csak a hatodik helyig tudott visszakapaszkodni, így mivel Masià nyert, bebiztosította a bajnoki címet.

Szaszaki nem gratulál Masià-nak, szerinte szégyenletes módon győzte le őt a spanyol

Nemrég ráadásul úgy fogalmazott, nem akarja megtudni, mi lett volna, ha Valenciában dől el a kérdés. A spanyol motoros kijelentette, nem tudja, „mi történt volna a számtalan KTM-versenyző között”. Itt minden bizonnyal nem csupán az osztrák gyártóra, hanem a Pierer Mobility AG által birtokolt összes márkára, vagyis a Husqvarnára és a GasGasra is gondolt, ami a szezonzárón összesen kilenc istállót jelentett. Pit Beirer azonban leszögezte, nem tettek volna olyasmit, amire a világbajnok gondolt.

Elnézést kért nyilatkozata miatt a Moto3-as vb-címet ellentmondásos módon megnyerő versenyző

„A Moto3 egyéni, nem pedig csapatsport – jelentette ki a SPEEDWEEK.com-nak a KTM, illetve a Pierer Mobility motorsport-igazgatója. – Ezért mi, a Pierer Mobility nem mehetünk oda, és nem mondhatjuk a versenyzőknek, hogy »segítenetek kell egymásnak«. Persze mi is szívesebben tennénk ilyesmit. A Moto3-ban viszont különálló csapatok vannak saját költségvetéssel és pilótákkal. Semmilyen szabályt nem tudunk kikényszeríteni, főleg a Moto3-as géposztályban. Természetesen minden négyszemközti megbeszélésen megkérjük a versenyzőket, hogy »légy szíves, ne csinálj semmi hülyeséget, mert együtt gyorsabbak vagytok, ha nem lassítjátok egymást«. Mert ha az ember meg akar verni egy Masià-t, akkor nincs értelme előzősdit játszani. A pilótáink mind erősebbek lennének, ha összedolgoznának.”

A német szakember egy másik témára is kitért. Daniel Holgado a szezon közepén még vezette a pontversenyt, utána viszont leromlott a teljesítménye, és végül csak az ötödik pozícióban zárt. A spanyol pilótát kompartment szindróma, avagy angolul arm pump hátráltatta, amelyet a szezonzáró után műtöttek meg. Beirer szerint ugyanakkor ilyen korban nem szabadna odáig eljutni, hogy beavatkozásra legyen szükség.

„Egyáltalán nem vagyok híve annak, hogy ilyen fiatal srácoknak egyszerűen felvágják az alkarjukat – fogalmazott. – Ha a srácok a kellő időben és megfelelő céllal végeznék az edzéseket a megfelelő fizioterapeutákkal, akkor egyáltalán nem kellene megműteni az alkarjukat. Megvan a saját véleményem a témában. Persze lépni kell, mielőtt tönkreteszi az ember pályafutását, de igazából nem tartom normálisnak, hogy tinédzserként felvágják az ember alkarját és felvagdossák az izmait. Ez motokrosszversenyzőként korábban mindennapos volt a karrierünk során, de a megfelelő edzéssel el lehetett kerülni a problémát.”

Sírni egy jelentős korszak lezárásának napján? – Marinit nem ilyen fából faragták

0

Luca Marini méltatta a VR46 csapatát, ugyanakkor hangsúlyozta, az utolsó futamon sem öntötték el túlzottan az érzelmek. Az olasz versenyző úgy véli, a gyári Honda lehetőséget jelent számára a céljai elérésében.

Luca Marini az idény végén távozott a VR46 csapatától, hogy a gyári Hondánál átvegye Marc Márquez helyét. A 26 éves versenyző összesen hat évet töltött el olyan istállónál, ahol a féltestvére, Valentino Rossi valamilyen módon jelen volt, még ha nem is feltétlenül tulajdonosként. Ebből hármat a Moto2-ben és ugyanennyit a MotoGP-ben.

Kiderült, mikor igazolta le Marinit a Honda, és miért nem Aldeguer érkezett Marc Márquez helyére

Ami a királykategóriát illeti, az első két szezonban nem jött össze a dobogó, de a fejlődés jól látható volt. Idén aztán kétszer is dobogóra állhatott, és ugyanennyi pole pozíciót szerzett, az év végén pedig csapattársát, Marco Bezzecchit is felülmúlta. A szezonzáró Valenciai Nagydíj előtt még az összetettbeli ötödik hely is elérhető volt számára, végül nyolcadikként fejezte be az idényt.

„Ez egy igazán fantasztikus időszak volt számomra a csapattal – nyilatkozta az olasz pilóta. – Sok nagyszerű pillanatban volt részünk, pályafutásom legszebb pillanataiban. Most egy új korszak kezdődik az életemben, a karrieremben, ahol szeretnék sokkal jobb eredményeket elérni, és az élmezőnyben csatázni. Szóval meglátjuk, hogy a jövőben mire leszünk képesek. Ugyanakkor köszönöm a csapatnak a sok szép emléket és pillanatot, amelyeket ezekben az években megosztottunk! Ahogyan mindig is mondtam, ez egy család, ahol egy remek csapattal, remek emberekkel dolgozhattam együtt, és mindig sok volt a nevetés, illetve a mosoly.”

A valenciai forduló Marini számára egyben a búcsút is jelentette. A hasonló cipőben járó pilóták közül sokan nem tudták visszatartani a könnyeiket, elég csak Marc Márquezre vagy Pol Espargaróra gondolni. A 26 éves motoros azonban még ilyenkor is képes volt hideg fejjel gondolkodni, és leszögezte, hogy ő nem került közel a síráshoz.

Hihetetlenül megható képsorok: így búcsúzott bátyja Pol Espargarótól a rajtrácson (videó)

„Nem, csak az esküvőm napján voltam érzelmes – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – A [pályán] versenyüzemmódban vagyok, ez pedig egy másfajta érzés. Persze az [utolsó] hétvége során többször ölelkeztünk a srácokkal, picit több volt az érzelem. Amikor viszont a pályán vagyok, az valami egészen más.”

Sokan nem értik, hogy Marininek miért jó, hogy a jelenleg csak szenvedő Hondához szerződik. Ugyanakkor egy versenyző számára általában egy gyári istálló jelenti a csúcsot, és a Ducatinál ezt aligha kaphatta volna meg. Ráadásul az új koncessziós szabályoknak köszönhetően ő maga is nagyobb teret kaphat, hogy a saját képére formálja a japánok versenygépét.

„[Nekem] van a legjobb motorom, de teljesen más egy gyári csapatnál a saját motort fejleszteni, beszélni a mérnökökkel és követni az irányt – magyarázta. – Tudom, hogy most fantasztikus a csomagom, a csapat remekül működik, a Ducati pedig egy csodálatos motor, minden alkalommal és minden helyzetben jól teljesít. Ugyanakkor versenyzőként vannak elérendő álmaim és céljaim, egy gyári istállónál versenyezni és dolgozni pedig hihetetlen.”

A Yamahát elhagyó Morbidelli elárulta, miért verte meg nagyon Quartararo a második félszezonban

0

Franco Morbidelli felidézte, hogy míg az idei szezon első részében tudta tartani a lépést Fabio Quartararóval, addig a nyári szünet után ez már nem így volt. Az olasz versenyző azt is tudni véli, miért nyílt szét ismét az olló kettőjük között.

Azok után, hogy a tavalyi szezonban Franco Morbidelli megalázó különbséggel kapott ki Fabio Quartararótól csapaton belül, az idei év első részében tudta vele tartani a lépést a táblázaton. A nyári szünetig bezárólag csupán 7 ponttal gyűjtött kevesebbet, hiszen 57 egységgel rendelkezett csapattársa 64-ével szemben. Utána viszont szétnyílt az olló.

A következő tizenkét forduló során ugyanis Quartararo nem kevesebb mint a 240 százalékát gyűjtötte be csapattársa, és bár helyezésekben csak négy lett közte, pontokban 172–102-re végeztek. Igaz, az olasz pilóta ezt az időszakot már annak a tudatában csinálta végig, hogy távozik a Yamahától, helyét pedig Álex Rins veszi át a következő idénytől.

„Idén úgy éreztem, van esélyem arra, hogy én legyek a Yamaha jobbik versenyzője, és őszintén szólva a szezon első felében jól teljesítettünk, benne voltunk a küzdelemben – nyilatkozta a 29 éves motoros. – Az idény második felében viszont [változott a helyzet]. Talán a bejelentés, talán más dolog miatt, ami csapaton belül történt. Ezzel együtt Fabio szerintem fantasztikus munkát tudott végezni az idény második felében. Gyakorlatilag hibátlant.”

Quartararo: A Yamahának nagyon kevés ideje van, hogy meggyőzzön, különben lépnem kell

Lehetséges, hogy a bejelentések hatására valami valóban változott, ezzel együtt felmerül a kérdés, hogy a pályán ez miben mutatkozott meg, ami ekkora különbséget okozott. Quartararo általában nem tudott továbbjutni a Q1-ből, amikor ott kellett kezdenie, a nyári szünet után viszont jóval többször sikerült már pénteken hoznia a Q2-t, és idei csapattársa szerint ez volt a kulcs.

„Úgy gondolom, hogy a [garázs] másik oldala egyszerűen jobb munkát végzett, és a szezon első felében látott szenvedés után képesek voltak [pénteken] bejutni a Q2-be – fogalmazott Morbidelli. – Ahogyan mi az idény első felében, amikor az időmérőn felül tudtuk múlni Fabiót. A második felében tudták fokozni a tempót, mi pedig nem. Fabio képes volt arra, hogy azonnal bejusson a kvalifikáció második szakaszába. Pénteken éppen eleget tett ahhoz, hogy az első tízbe kerüljön, és ez pokolian jó második félszezont tett lehetővé számára. Mi nem tudtunk automatikusan a Q2-be jutni, és szenvedtünk, így a különbség kicsit megnőtt. Ugyanakkor úgy érzem, hogy egyértelműen megteremtettem az esélyt, és a sebesség, különösen a versenytempó mindig is megvolt. Ha viszont az ember a tizennegyedik helyről indul, rendkívül valószínűtlen, hogy utoléri az ötödik, hatodik vagy hetedik helyről rajtoló Fabiót. Mindenesetre sokat tanultam, és idén gyors tudtam lenni, ez pedig jó érzés.”

Morbidelli egyébként végül a tabella tizennegyedik helyén végzett, 49 ponttal lemaradva Fabio Di Giannantoniótól, és csupán 6-tal megelőzve a jó néhány futamot kihagyó Marc Márquezt. Egyvalamit viszont csak ő mondhat el magáról a mezőnyben: a szezon során minden egyes sprint- és főfutamot sikerült befejeznie.

Gyerekmotorhoz hasonlította a Hondát Álex Márquez

0

Álex Márquez elárulta, a Honda után magára talált a Ducatinál, 2024 pedig számára is fontos év lesz. A spanyol versenyző arról is beszélt, mit mondott bátyjának, a Gresinihez igazoló Marc Márqueznek.

Álex Márquez tavaly három év után elhagyta a Hondát, és a Ducatihoz, azon belül pedig a Gresini csapatához igazolt. A spanyol versenyző számára egyértelműen bejött a váltás, és bár idén is voltak hullámvölgyei, összességében magára talált. Sőt, előfordult, hogy a közvetlen élmezőnyben küzdött, adott esetben a világbajnoki esélyesekkel.

A jelenleg 27 éves motoros 2020-ban debütált a MotoGP-ben, de már az első futam előtt eldőlt, hogy a következő évre lefokozzák, és az LCR-hez küldik. Első szezonjában kétszer is dobogóra állt, utána viszont ezt nem sikerült megismételnie, sőt, az első ötben is csupán egyszer zárt. Ehhez képest az új gyártó, illetve csapat felüdülés volt a számára.

Őszintén vallott Álex Márquez arról az időszakról, amikor a Honda háttérbe szorította őt

„Újra megtaláltam önmagam – nyilatkozta a Catalunya Ràdio ’Tot Costa’ című műsorában. – Az első év jó volt a [gyári] Hondánál, de az utolsó két év rendkívül nehéz volt az LCR-nél. Amikor az ember nagyon negatív spirálba kerül, kételkedik magában. Szerencsés voltam, hogy 2023-ban egy olyan kis, családias csapathoz mehettem, mint a Gresini, egy nagyon versenyképes motorral.”

Márquez a főfutamokon két dobogót szerzett, emellett Argentínában begyűjtötte pályafutása első pole pozícióját, valamint két sprintet is megnyert. Ezzel a kilencedik helyen végzett a bajnokságban, ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy az idény közepén volt egy komolyabb hullámvölgye. Ez pedig jövőre aligha fér bele, hiszen célja, hogy 2025-ben gyári motort kapjon.

„2024-ben megerősíthetjük és pozicionálhatjuk magunkat ott, ahol eddig voltunk – fogalmazott. – Voltak jó eredményeink, de talán bizonyos pillanatokban túl sokat hibáztam, és a szezon közepén volt egy visszaesésem. Az, hogy év végére eljutottam oda, hogy az első három helyért harcolok, fontos a szerződések szempontjából. A [következő] év a szerződéshosszabbításokról, illetve a gyári csapathoz történő igazolásokról fog szólni. Nagyon versenyképes motorok vannak, jövőre jönnek az engedmények, és kiegyenlítettebbek lesznek [az erőviszonyok]. Álmodozni a gyári csapatról egy nyitott ajtót jelent, de most nagyon jól megy nekem.”

A holtszezon legnagyobb horderejű változása, hogy a spanyol versenyző bátyja, Marc Márquez a gyári Hondától a Gresinihez igazol, vagyis a gyártók szintjén ugyanazt az utat járja be, mint öccse egy évvel korábban. Utóbbi most kívülről figyelheti azt, amit az előző télen átélt. Az ifjabbik Márquez leszögezte, jelentős a különbség a két motor között, és az sem kérdés, hogy melyik javára.

„A Hondáról a Ducatira váltani olyan, mintha az ember egy gyerekmotorról egy felnőttek [által használt] motorra ülne – vont párhuzamot. – Sokkal komfortosabb, és lehetővé teszi, hogy az ember már a kezdetektől versenyképes legyen. Nagyobb biztonságot és jobb érzetet ad. Marcnak több mint harminc bukása volt idén [valójában 29 – a szerk.], mert átlépte a motor határait. Semmilyen módon nem befolyásoltam Marcot, hogy jöjjön a Ducatihoz. Nagyon intelligens, tudja, honnan jött. A Ducati versenyzőit megnézve [látjuk, hogy] más a stílusunk, de végső soron mindannyian gyorsak voltunk a motoron, és ez nagy önbizalmat ad. Marc kérdezett tőlem dolgokat, én pedig testvérként elmondtam neki a véleményemet. Mindent láttam, ami 2020 óta történt, és ez nehéz volt neki. Ha az ember versenyképesnek érzi magát és a bajnoki címért harcol, az újra magabiztossá teszi.”

Marc Márquez szerint a valenciai teszt volt élete legnagyobb kihívása

Marc Márquez a valenciai teszten próbálhatta ki először a 2023-as Ducatit, és öccse elárulta, már előre tudta, mit fog hallani. Ami a következő évet illeti, nyilvánvalóan nehéz jósolni, de Álex Márquez optimista bátyja esélyeit illetően. „Még elég korán van, de szerintem képes lesz a bajnoki címért harcolni – vélekedett. – Valencia egy olyan pálya, ahol jól [megy], és az élmezőnyben volt.”

A két fivér az előző idényben nem oszthatott meg mindent egymással, hiszen különböző gyártóknál versenyeztek. Ez viszont jövőre változik, és ez Álex Márqueznek akár jól is jöhet. A négyszeres MotoGP-dobogós úgy véli, a kemény féktávokon kell fejlődnie, illetve abban, hogy a motor elejét jobban érezze. „Most már nem kell titkolóznunk, megoszthatjuk egymással [a titkokat] – jelentette ki. – Számomra ez pozitív dolog. Marc érkezése szerintem az egész csapat szintjén emelni fog, és ebből nekem profitálnom kell. Úgy gondolom, nagyon jó lehetőségem van arra, hogy pilótaként fejlődjek.”

Az ifjabbik spanyol pilóta ugyanakkor nem akarja abba a hitbe ringatni magát, hogy bátyja érkezése ugrásszerű előrelépést hoz a számára. „Ha nagy elvárásokat támasztanék magammal szemben, akkor visszalépnék – mondta. – Ha a legjobb ötben leszek, folyamatosan dobogókat szerzek, és úgy kezdem az évet, ahogyan [az előzőt] befejeztük, az biztos alapot ad.”

Ajándékot csomagoltak a MotoGP versenyzői, nem mindenkinek sikerült jól (videó)

0

A MotoGP közzétett egy karácsonyi videót, amelyben a pilótáknak egy-egy ajándékot kellett becsomagolniuk. Nem mindenkinek sikerült, akadt, akinek rögtön szétesett.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a MotoGP közzétett egy karácsonyi tematikájú videót a YouTube-csatornájára. A főszerepben természetesen a pilóták voltak, összesen huszonegyen. A szám nem véletlen, hiszen azok a pilóták vettek részt, akik az idei szezonban állandó versenyzőként képviselték csapatukat, és jövőre ugyanígy tesznek, persze adott esetben egy másik istállóval.

Idén az volt a feladat, hogy mindenkinek be kellett csomagolnia egy-egy ajándékot. A tárgyak egy része tematikus termék volt, hiszen többen is a Monopoly nevű ismert társasjátéknak a MotoGP-ről szóló különkiadásával próbáltak megbirkózni. Másoknak könnyebb dolguk volt, hiszen páran a MotoGP videójátékát igyekeztek becsomagolni, legalábbis a doboz alakjából és a keskeny oldalainak kék színéből kiindulva. Marc Márquez pedig a Hondájának egy kicsinyített mását fogta a kezében.

A teljes videó a hozzászólásban található linkre kattintva tekinthető meg.

A videóban látható, ahogyan a mezőny tagjai igyekeznek megküzdeni a feladattal, és jó néhányuk esetében látszott, hogy nem erre a műfajra teremtették őket. Marco Bezzecchi meg is jegyezte, hogy ő a motorozás kivételével mindenben lassú. Végül aztán mindenki elkészült, ám a végeredmény sokaknál hagyott némi kívánnivalót. A csúcsot (vagy mélypontot) Nakagami Takaaki jelentette, aki a ragasztószalag helyett a saját kezével fogta össze a papírt. Amíg tartotta, addig működött, de miután letette, nem meglepő módon szétnyílt.

A versenyzők aztán egyesével boldog karácsonyt, illetve kellemes ünnepeket kívántak, és aki akart, az megfogalmazott még egy-két szép gondolatot a nézőknek. Mindezt a saját anyanyelvükön tették (az egész videó alatt van angol felirat), kivéve Francesco Bagnaiát, aki elénekelte az ismert brit karácsonyi dalt, a ’We Wish You a Merry Christmas’-t.

Hiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?

0

Casey Stoner újból kijelentette, szerinte nincs szükség elektronikára a MotoGP-ben. A kétszeres világbajnok úgy véli, a mostani technológia korlátozza a pilótákat, akiknek így több rizikót kell vállalniuk az előzéshez.

Az elmúlt években jelentősen átalakult a MotoGP technikai szempontból. Megjelentek az olyan, a pilótákat segítő eszközök, mint a magasságállító vagy a rajtelektronika. Ráadásul emellett az aerodinamika is óriási szerepet kapott. Mindez technológiai téren remekül hangzik, de jelentős hátulütői vannak a versenyzés minőségét illetően.

Casey Stoner pedig időről időre megemlíti ezeket a hátulütőket. 2007 és 2011 királykategóriás világbajnoka köztudottan finoman szólva sincs kibékülve a MotoGP jelenlegi helyzetével, és ha tehetné, bizonyára saját kezűleg hajítaná ki a fent felsorolt eszközöket a sorozatból. Az ausztrál exversenyző nemrég ismét hangot adott ennek a véleményének, és kijelentette, mindez korlátozza a pilótákat, akiknek így egy szűk területen kell felülmúlniuk ellenfeleiket.

„Az egyetlen, amin változtatni tudnak, az a fékezési pont a kanyarbejáratnál, minden mást szabályoznak – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – A szárnyelemek nyomást helyeznek az első gumira, amely folyamatosan terhelés alatt áll, így az ember nem tud akkora különbséget jelenteni. Az emberek annyi mindent nem értenek. Ez az egyik fő oka annak, hogy kiszálltam. Az, ahogyan [a motor] ment, megfosztott az élvezettől. A motorozás művészet. Ezek a srácok most nem irányítanak [annyi alkatrészt, mint korábban]. A kanyarkijáratnál [a motor] 280 lóerős, az ember adhat teljes gázt, és nem fogja ledobni vagy [az első kerék] elemelkedni. Most van egy eszköz, amely csökkenti a magasságot és mérsékli a kerékelemelkedést. Jelenleg a fékezés és a kanyarbejárat a fő tényezők. A most látott baleseteknek [az az oka, hogy] sokkal nagyobb kockázatot kell vállalniuk egy tényezővel kapcsolatban ahelyett, hogy problémákkal néznének szembe, és nagyobb tapadást találnának, mint mások.”

A MotoGP tehát jelentős technikai felfrissülésen ment keresztül az elmúlt időszakban, kérdés, hogy hol van ennek a határa. Vajon meddig lehet elmenni az egyes eszközök fejlesztésében, hogy egy gyártó ne ütközzön plafonba? Ráadásul emellett az a kérdés is felmerül, hogy milyen hatással lesznek a versenyzésre a további fejlesztések.

Stoner kifakadt: A MotoGP jelenleg kiábrándító, az összes sz*rságnak mennie kell

„Ezek mind megrekedtek, az elektronika diktál – fogalmazott Stoner. – A magasságállító eszköz? Szabaduljanak meg tőle! A rajtsegítő eszköz? Szabaduljanak meg tőle! Nincs rájuk szükség. A motoron lévő szárnyelemek [pedig] túl szélesek. Adják vissza a versenyzők kezébe! Hagyják őket inogni, mozgolódni egy kicsit! Hagyják, hogy hibázzanak! Imádnám ezt látni. Hagyják, hogy csúszkáljanak!”

Stoner 2006-ban mutatkozott be a MotoGP-ben, amikor 990 köbcentiméteres motorblokkokat használtak. Ez a következő öt évre 800-ra csökkent, majd utolsó szezonjában 1000-re nőtt. A kétszeres világbajnok azonban úgy véli, nem ezek voltak azok a motorok, amelyeket igazán élvezetes volt vezetni, és nagy kihívást jelentettek.

„Ez teljesen igaz – válaszolta arra a felvetésre, hogy a mostani motorokat könnyebb vezetni, de nehezebb velük versenyezni. – Felteszem, a GP-k utolsó igazán férfias generációja az 500-asoké volt. Ezek a srácok soha nem fogják megérteni azt az erőt, amilyen azoknak volt. Bármelyik pillanatban ki lehetett pördülni. Versenyeztem 250-esekkel, és bizonyos mértékig megértettem [őket], de az 500-asok más állatfajt képviseltek. Már csak egy tényező van, ahol [a pilóták] különbséget tudnak jelenteni, a fékezési pont. Ez kikényszerített egy tendenciát. Mindenki ugyanazt a területet hajszolja, így az előzés rendkívül kockázatos. Gyorsabban motoroznak, így óriási a hibalehetőség. Ez exponenciális mértékben megnehezítette a versenyzést.”

A MotoGP-t időről időre összehasonlítják a gyorsasági autóversenyzés királykategóriájával, a Forma–1-gyel. Ezt most Stoner is megtette abból a szempontból, hogy megemlítette, ott is voltak különböző elektronikus segédeszközök, de ma már ezek nem léteznek. A 38 éves exversenyző leszögezte, nem mérnöki csúcstermékekre van szükség.

„A Forma–1-ben volt aktív felfüggesztés, amely lényegében egy magasságállító eszköz, de betiltották – idézte fel. – Az F1-ben nincs kipörgésgátló. Nálunk sokkal több az elektronika, mint az F1-ben. Mi a fenének van szükség ilyesmire egy motoron? Nincs szükségünk bajnok mérnökökre. Nekünk versenyzők kellenek. Ez nagyon egyszerű: hagyjuk, hogy a mérnökök megteremtsék a saját álmaikat, de ez nem a mérnökökről szól.”