back to top
2025. július 12. 16:53
Kezdőlap Blog Oldal 355

Rea nem álmodik Rossiéhoz hasonló kezdésről a Yamahánál, pedig hozzáállása olyan, mint Messié

Jövőre már a Yamahát fogja erősíteni a Superbike-világbajnokságon Jonathan Rea, aki nagyon érdekes kérdéseket boncolgatott egy interjúban. Az északír pilóta elmondta, milyen tulajdonságokat csenne el Toprak Razgatlıoğlutól és nagy kedvencétől, Lionel Messitől. Azt is megtudhattuk, reménykedik-e Valentino Rossiéhoz hasonló bemutatkozásban a japánok motorjával.

Jonathan Rea kilenc sikeres év után elhagyja a Kawasakit, jövőre pedig már a Yamaha csapatát fogja erősíteni a Superbike-világbajnokságon. Ennek apropóján a La Gazetta dello Sport készített vele egy interjút, amelyben számos érdekes témáról szó esett, ezek közül hoztunk el most párat olvasóinknak.

Az északír pilóta a BMW-hez igazoló Toprak Razgatlıoğlu helyét veszi át. A török motoros vezetési stílusa nagyon jól illeszkedett a Yamahához, nem véletlen, hogy Ben Spies után ő lett a márka második Superbike-bajnoka. Rea számára tehát fontos lehet, hogy bizonyos dolgokat ellessen az alanyai versenyzőtől. Szerencsére elárulta, hogy mit venne át, azt azonban nem gondolja, hogy ne tudna enélkül is jól teljesíteni az R1-gyel.

Rea eséssel kezdte pályafutását a Yamahánál, de pozitívan értékelte az első tesztnapját

„Azt [venném át], ahogyan a kanyarbejárat utolsó részét megoldja. Toprak nagyon erős, úgy megy be a kanyarokba, hogy teljesen »lefekszik« a motorral, majd így is meg tudja állítani, és befordítani a gépet. Az »oldalra lefekvés« miatt tudott annyi előzést végrehajtani az évek során, még [Álvaro] Bautistával szemben is. Már értem az okát: a Yamaha egy nagyon egyszerű motornak tűnik az elektronika kezelése és a beállítások szempontjából, de egy nagyon »mozgékony« vázzal rendelkezik” – mondta a 119 Superbike-futamot megnyerő pilóta.

„Őszintén szólva a Yamaha egy nagyon széles tartományban dolgozik. Láthattuk, hogy a motorjukkal [Andrea] Locatelli, [Remy] Gardner, [Dominique] Aegerter és különösen Toprak is gyors tudott lenni. Ezeknek a srácoknak mind különböző stílusuk van. Nekem csak alkalmazkodnom kell a motorhoz.”

Rea-ről közismert, hogy több kedvenc sportolója is van. Az egyik közülük nem más, mint Valentino Rossi, aki 2004-ben mutatkozott be a Yamaha nyergében, és az első versenyét rögtön meg tudta nyerni. Felmerül a kérdés, hogy a hatszoros Superbike-bajnok álmodik-e hasonló debütálásról.

„Azt mondanám, hogy ez messze túlmenne a legmerészebb várakozásaimon. Természetesen versenyképesnek kell majd lennünk, és a célunk a bajnoki cím megszerzése, azonban az csak egy álom, hogy [ennyire] erősek leszünk az első futamon. Amúgy nagyon szeretem Phillip Islandet, és az R1 általában elég erős azon a pályán, szép történet lenne…”

A Yamaha volt a leggyorsabb a teszten, végleg elbúcsúzott a Superbike-vb az idei évre

Rossi pár évvel ezelőtt járművet cserélt Lewis Hamiltonnal, Rea azonban nem egy Forma–1-es autóra váltaná le legszívesebben jelenlegi motorját. „Az R1-et kizárólag egy 250 köbcentis krosszmotorra cserélném el. Tetszik a Forma–1, jó nézni, de a motokrosszt jobban kedvelem. Szóval, ha váltanom kéne, akkor motokrosszban lennék a Yamaha gyári versenyzője.”

A 36 éves pilótát megkérdezték, hogy másik nagy kedvence, Lionel Messi melyik tulajdonságát tudná szívesen a magáénak. „Leo egy perfekcionista, ő sohasem áll le a munkával, ha önmagáról vagy a csapatáról van szó. Semmivel sem törődik annyira, mint a labdarúgással. Mindig nyerni akar, és ebben hasonlít rám, én is hasonló dolgokat akarok, és a folyamatos fejlődésre törekszem. Véleményem szerint Messi a valaha volt legjobb focista, és ráadásul egy nagyon okos fickó.”

A beszélgetésből ezeken kívül kiderül, hogy Rea nagyon örült a Yamaha által felkínált lehetőségnek, és szerencsére nagyon jól sikerült a beilleszkedése a csapatba, illetve a motor is tetszik neki. Ballymena szülötte továbbá azt is elmondta, hogy a csehországi forduló során határozta el, hogy mindenképpen istállót vált, de azt már nem tudta felidézni, mikor kezdett el új csapata képviselőivel beszélgetni erről. A következő szezonra, amelyben szerinte Razgatlıoğlu, Bautista és Locatelli is nagy kihívás elé fogja állítani, súlycsökkentéssel és mentális tréninggel készül.

Rea elárulta, mit mondana tizenéves önmagának

Fényes jövő előtt áll a MotoGP? – közzétették az idei versenyek látogatószámait

0

Szinte mindegyik MotoGP-futamra jelentősen több néző látogatott ki az idei szezonban, mint a tavalyi során. A Dorna által publikált számok megerősítették, hogy ebből a szempontból jó ötlet volt a sprintfutamok bevezetése.

A Dorna közzétette az idei MotoGP-szezon versenyeire kilátogatók számát, és ez nagyon pozitív képet fest a királykategória jelenéről és jövőjéről is. 2023-ban szinte minden helyszínen többen voltak kíváncsiak Francesco Bagnaiáékra, mint a tavalyi évben. Ez az összesített nézőszám változásán is jól látszik, hiszen amíg 2022-ben 2,35 millióan, addig idén már 2,86 millióan tekintették meg élőben a hétvége valamelyik etapját.

A legtöbb néző idén a Francia, a legkevesebb pedig a Katari Nagydíjra látogatott ki. A legnagyobb növekedést (az újonnan belépő Indiai Nagydíjat nem számítva) a jerezi Spanyol Nagydíj produkálta. Két helyszínen csökkent a nézőszám, azonban Argentínában és Indonéziában is mindössze ezerrel kevesebb embert regisztráltak. Ez a különbség statisztikai hibának tekinthető, vagyis lényegében egy fordulóban sem voltak idén kevesebben, mint tavaly.

Az előző szezonban sok MotoGP-versenyen csökkent a nézőszám, ahogyan az általános érdeklődés is a sorozat irányába. Ennek többek között Valentino Rossi visszavonulása és a rossz gazdasági körülmények voltak az okai. A Dorna éppen ezért vezette be a sprintfutamokat, amelyekkel minden fordulóban a korábbinál eggyel többször voltak láthatóak Marc Márquezék „éles bevetés” közben. Ez az új formátum sikeresnek bizonyult, hiszen a helyszíni nézők számának növekedése szombatonként volt a legnagyobb.

Jövőre ennek megfelelően az idén megszokott menetrend szerint zajlanak majd a hétvégék, hiszen a Dorna megtartja a sprintfutamokat. A 2024-es MotoGP-naptárból egy futam sem hiányzik, amelyet idén megtartottak, sőt kettő további helyszín – Aragón és a kazahsztáni Almati – is versenyt rendezhet. Az persze egy jogos kérdés, hogy mindezzel nem növekedik-e túlzottan a pilótákat erő terhelés, illetve a sérülésveszély, de ennek megválaszolására mi jelenleg nem vállalkoznánk.

Sportemberek helyett üzletemberek irányítják a MotoGP-t, és ez gond a veterán menedzser szerint

Egy tavalyi, a nézőszámcsökkenés okait elemző cikkünkben azt írtuk, hogy izgalmas párharcokra lenne szükség ahhoz, hogy az emberek újra a MotoGP felé forduljanak. A Dorna legnagyobb szerencséjére ez az idei évben megvalósult, hiszen Bagnaia és Jorge Martín bajnoki párbaja csak a legutolsó pillanatban dőlt el, tehát ez is segíthette a növekedést.

Idén nemcsak a versenyekre kilátogatók, hanem az azokat TV-ben nézők száma is növekedett. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló vállalat egy korábbi, csak az első tizenkét futamra vonatkozó jelentésében azt írta, hogy a televíziós nézettség a tavalyi évhez képest húsz százalékkal emelkedett, a sprintekkel feldobott szombati közvetítéseket pedig átlagban ötvenegy százalékkal nézték többen.

Két forduló esetében csak egy egyik oszlopban található szám, ennek oka, hogy az Indiai Nagydíjat idén rendezték meg először, az Ausztrál Nagydíjon pedig egy vihar miatt nem futották le a teljes programot, vasárnap már egyáltalán nem nyitott ki a pálya. Az Amerikai Nagydíj pedig azért nem szerepel a táblázatban, mivel erről a helyszínről nem állnak rendelkezésre megbízható adatok a nézőszámot illetően.

Forduló A hétvégére kilátogató nézők száma (ezer fő)
2022 2023 Változás
Francia Nagydíj 225 278 +53
Német Nagydíj 232 233 +1
Valenciai Nagydíj 170 195 +25
Argentin Nagydíj 187 186 -1
Maláj Nagydíj 164 182 +18
Holland TT 158 179 +21
Thai Nagydíj 178 179 +1
Osztrák Nagydíj 168 173 +5
Spanyol Nagydíj 87 163 +76
Katalán Nagydíj 115 152 +37
San Marinó-i Nagydíj 101 141 +40
Olasz Nagydíj 74 135 +61
Portugál Nagydíj 76 123 +47
Brit Nagydíj 100 115 +15
Indiai Nagydíj 111
Indonéz Nagydíj 103 102 -1
Japán Nagydíj 57 76 +19
Katari Nagydíj 18 71 +53
Ausztrál Nagydíj 91

Forrás: La Gazzetta dello Sport

Stoner elmondta, szerinte Marc Márquez miért döntött másképp, mint anno ő

0

Casey Stoner úgy véli, Marc Márquez szeretné ismét élvezni a versenyzést, ezért igazolt a Ducatihoz. Az ausztrál expilóta hozzátette, ő elsősorban motorozni szeretett, de egy ponton már nem tudta élvezni, ezért vonult vissza.

Rendkívül hosszú, 11 éves fejezet zárult le Marc Márquez pályafutásában. A nyolcszoros világbajnok ugyanis ennyi idő után távozik a Hondától, hogy a Gresini színeiben jövőre a Ducatira üljön fel, és megpróbáljon visszatérni a győzelem útjára. A spanyol versenyző tehát a visszavonulás helyett adott még egy esélyt magának.

Ellentétben Casey Stonerrel, aki 2012-ben mindössze 27 évesen elhagyta a MotoGP-t. A Honda és a Ducati egykori pilótája most igyekezett kifejteni, hogy mi a különbség kettőjük döntésének háttere között. Márquez számtalanszor hangsúlyozta, hogy ismét élvezni akarja a versenyzést, és ez az átigazolás elsődleges célja. Elődje szintén így gondolja.

„Ha az ember nem élvezi, miért kockáztatja ezt az egészet? – tette fel a költői kérdést a TNT Sportsnak adott nyilatkozatában. – Ha Marc élvezi a versenyzést, akkor nem a semmiért fog mindent kockára tenni. Fontos számára, hogy visszaszerezze ezt az élvezetet. Találjon okot arra, hogy reggel felkeljen, keményen eddzen, kitegye magát ezeknek a sérüléseknek, hogy visszarángassa magát. Az emberek ezt kívülről látják. Azonban nagyon nehéz, amikor minden az ember ellen van, a teste nem akar csinálni dolgokat, de ő erőlteti. Ez megviseli az embert.”

Marc Márquez szerint nemcsak ő, hanem a Honda is jól jár a távozásával

Márquez pályafutása 2020-ban vett 180 fokos fordulatot. A gyári Honda motorosa addig a csúcson volt, de az az évi szezonnyitón súlyos balesetet szenvedett. Egészen tavalyig valamilyen módon viselte ennek a következményeit, és akkor az is felmerült, hogy visszavonul. Idén viszont már kizárólag a motor korlátozta őt a jó eredmények elérésében. Végül hosszas huzavona után úgy döntött, hogy átigazol.

Ami Stonert illeti, aki pont Márqueznek „adta át” a helyét, az ő visszavonulásának több oka is volt. Elsősorban egészségügyileg nem volt rendben, hiszen ekkor már rendszeresen voltak pánikrohamai, de emellett a motorozást sem élvezte. A kétszeres világbajnok ezzel kapcsolatban rámutatott egy fontos különbségre Márquez és közte.

„Ha az ember mindent kockára tesz, akkor azt okkal kell tennie – szögezte le. – Néhányan úgy vélik, hogy ez a pénzről szól. Vagy bármilyen okból is teszik, az az eredmény érdekében történik. Ami engem illet, én motorozni szerettem. Ennek része volt a versenyzés. Fantasztikus volt. A motorozást szerettem a legjobban, szerettem mindent kihozni a motorból, amit csak lehetett. Nagyon önkritikus voltam. Amikor ezekben a motorokban túl sok lett az elektronika, és túlságosan sok volt a kipörgésgátló, az élvezet elveszett. Túlságosan sok lett a politika a sorozatban:”

Martín motokrosszban csapott össze Acostával és az Espargaró testvérekkel (videó)

0

Idén is megrendezték a TT Christmas nevű híres jótékonysági motokrosszeseményt, amelyen az előző évekhez hasonlóan számtalan közismert pilóta, többek között Jorge Martín is rajthoz állt.

A híres TT Christmas nevű eseményt idén is megtartották a Barcelona mellett fekvő Rocco’s Ranch – ahol korábban Álex Rins is edzett – motokrosszpályán. Ahogyan korábban, úgy most is jól ismert versenyzők egész sora gyűlt össze erre a holtszezoni unalmat elűző erőpróbára, amelyen kétfős csapataik szerint rangsorolták a résztvevőket.

Ő maga nem vállalta, de csapattársát rávette a motokrosszozásra a búcsúzó Marc Márquez (videó)

Rajthoz állt többek között Jorge Martín, Pedro Acosta, illetve Aleix és Pol Espargaró, akik viszont nem egy duót alkottak. Az idősebb testvér párjaként Fermín Aldeguer is részt vett a küzdelemben, ahogyan a friss Moto3-as bajnok Jaume Masià vagy a tizenhét kültéri triál-világbajnoki címet szerző Antoni Bou is. Az indulók teljes névsorát ide kattintva tekinthetik meg.

Hosszasan lehetne sorolni még az ismert neveket (például Axel Bassani, Remy Gardner, és Marcos Ramírez is tiszteletét tette), de mi közülük a Team Sugardaddies név alatt induló Carlos Checa-Randy Mamola duót szeretnénk kiemelni. Szerintünk jól megmutatja ennek az eseménynek a súlyát, hogy két ilyen híres veterán is eljött megmutatni a képességeit.

A TT Christmas idén december 22-én, pénteken kezdődött. Ekkor a harminckét nevezést leadó csapatból két futam segítségével huszonkettőt kirostáltak. A program legfontosabb részére egy nappal később került sor, hiszen szombaton csatlakoztak be a gyorsaságimotoros-világbajnokság pilótái, majd a velük kiegészült mezőny több versenyt is teljesített. Martín csapattársával, Ricard Cardús korábbi világbajnoki résztvevővel a harmadik helyet szerezte meg az összetettben.

Az esemény során megrendezett futamokon a világbajnokságon résztvevő pilóták a helyi „amatőrökkel” együtt, kevert mezőnyben indultak. A viadalok érdekességét növelte a „rajtprocedúra”, hiszen a versenyzők egy jelre futva közelítették meg motorjaikat, és csak ezután vágtak neki a küzdelemnek.

Az eseményre egy három euróba kerülő jegy megváltásával juthattak be a nézők. Az összegyűjtött pénzt ezúttal is, ahogy eddig minden alkalommal, jótékony célra ajánlották fel. Idén a Proactiva Open Arms nevű civil szervezetnek juttattak el 9000 eurót, amellyel a Földközi-tengeren menekülők életeinek megmentését segítették.

Ahogy ezt már említettük, az eseményt nem idén rendezték meg először, az első TT Chritmasre több mint öt éve került sor. A tavalyiról a MotoGP által készített videót ezen a linken keresztül találhatják meg, az akkor összegyűjtött pénzt, több mint 8000 eurót a kardiovaszkuláris betegek gyógyítására ajánlották fel.

Quartararo: Az a problémám, hogy nagyon gyorsan dühbe tudok gurulni

0

Fabio Quartararo elmondta, korábban problémái voltak a dühkezeléssel, de mára egy szakember segítségével sikerült fejlődnie ezen a téren. A francia pilóta arra is kitért, hogyan kezeli a mostani sikertelenséget a korábbi jó eredmények után.

A motorversenyzőknek nagy szükségük van arra, hogy jól kezeljék az indulataikat, különösen, ha egy olyan nagy téttel bíró sorozatról van szó, mint a MotoGP. Az idei szezonban több motoros is emlékezetes módon hívta fel a figyelmet ennek a kérdésnek a jelentőségére. A Katari Nagydíj hétvégéjén két ilyen eset is történt, az első szabadedzésen Marco Bezzecchi (állóhelyzetben) többször nekiment Pol Espargarónak, akinek bátyja, Aleix a második szabadedzésen Franco Morbidelli sisakján vezette le az idegességét. Korábban Fabio Quartararo is sokat küzdött a dühével, de a francia pilóta nemrég elárulta, egy 2021 óta vele dolgozó szakember segítségével nagyon sokat sikerült fejlődnie ezen a téren.

Súlyos büntetést ért a pofozkodás a MotoGP edzésén (videó)

„Az az egyik problémám, hogy nagyon gyorsan dühbe tudok gurulni, különösen, ha a sportról van szó. Soha nem voltam tiszteletlen senkivel szemben sem, de ha félórán keresztül üvöltesz, amennyire csak tudsz, akkor a szerelők semmit sem fognak érteni az egészből. Ilyenkor szükség van arra, hogy legyenek érveid, mondanivalód, hiszen, ha jelzed, hogy nem működik valami, akkor a szerelő azt fogja kérdezni, »rendben, mit szeretnél, mit tegyek? Milyen területen fejlődjünk?« Ekkor át kell gondolnod, hogy melyik területen is szeretnél előrelépni, legyen az a kanyarodás, a fékezés vagy a tapadás” – mondta Quartararo a MotoGP podcast egyik adásában.

„Erre nagy szükségem volt, ahogy a mentális edzőmre is, akinek segítségével magtanultam ezt. Nagyon sokat segített ez a technika abban, hogy hasznos megjegyzéseket tudjak tenni a szerelőimnek, és az életben úgy általában is nyugodtabb lettem. Például ebben az évben mindig megpróbáltam pozitív maradni a nehéz pillanatokban is.”

Quartararo kifakadt: A sportfelügyelők azokat büntetik, akiket nem kedvelnek

Ilyen momentumokból pedig volt bőven az idei szezonban, amely Quartararo legrosszabbja volt az eredmények szempontjából a 2019 óta íródó MotoGP-karrierje alatt. Az első idényét leszámítva – amikor öt alkalommal végzett a második helyen – eddig minden évben több futamot is megnyert, 2021-ben pedig a bajnoki címet is behúzta. 2023-ban azonban a tabella tizedik helyén zárt, és csak három darab harmadik helyet tudott felmutatni. Ez a változás El Diablo lelki világán is rajta hagyta a lenyomatát.

„Nem egyszerű, amikor hozzászoktál ahhoz, hogy a bajnoki címért és futamgyőzelmekért tudsz harcolni, de aztán csak a legjobb tízbe kerülésért hajtasz. Próbálok pozitív maradni, és arra gondolni, hogy ebben a helyzetben is tudok fejlődni a megszerzett tapasztalatok által, és ezzel egy új fejezet nyílt meg a karrieremben.”

„Azt hiszem, hogy mindig ezekből a nehéz helyzetekből lehet a legtöbbet tanulni, a mostani tapasztalatokból sokat elviszek majd magammal azokra az időkre is, amikorra már visszavonulok. Ha képes vagy nyerni, akkor minden rendben van, de az ilyen embert próbáló pillanatokban megkérdőjelezed magad, és ilyenkor kell nyugodtnak maradni, és akkor képes leszel a nehézségek leküzdésére” – összegezte a látásmódját a 24 éves versenyző.

Quartararo: A Yamahának nagyon kevés ideje van, hogy meggyőzzön, különben lépnem kell

Marc Márquez szerint nem feltétlenül a leggyorsabb, hanem a legokosabb volt a sikerkorszakában

0

A jövőre már a Gresinit erősítő Marc Márquez a Valenciai Nagydíj után beszélt eddigi csapatáról, a változatlan hozzáállásáról, és azt is elmondta, hogy miért tudott olyan sokszor az első helyen végezni.

Tizenegy év után távozik a Hondától Marc Márquez, és jövőre a Gresininél fog versenyezni. Márquez az istállónál dolgozó csapattagoktól a szezonzáró Valenciai Nagydíjon köszönt el – a japán szurkolóitól egy külön esemény keretein belül búcsúzott –, majd a futamot követően a sajtó képviselőivel is megosztotta gondolatait a szívében különleges helyet elfoglaló alakulatról és a váltásról.

„Köszönet mindenért!” – könnyek között búcsúzott el Marc Márquez a Hondától (videó)

„A kezdetektől fogva a Repsol Honda volt az a csapat, amely leginkább alakította a pályafutásomat és az életemet. Tizenegy éven keresztül voltam náluk, és hat világbajnoki címet szereztünk közösen. Ezt soha nem fogom tudni megismételni egy másik csapattal. Mindig ők lesznek az az istálló, amellyel a legsikeresebb voltam, sportszakmailag és személyesen is” – mondta Márquez.

„Mi fog hiányozni [a Repsol Hondából]? Igazából minden, hiányozni fog a boksz bejárata, a színek, az emberek és a motor, tényleg minden. Amióta csatlakoztam a MotoGP-hez, csak ezt a csapatot ismertem meg, szóval a kérdés inkább az, hogy mi nem fog hiányozni.”

A 2013-ban kezdődő, Hondánál töltött időszak alatt Márquez számtalan dologban fejlődött, ám ennek ellenére nem gondolja, hogy össze lehetne mérni az akkori változatát a maival. Ami biztosan nagy különbséget jelent a korábbiakhoz képest, hogy mostanra (remélhetőleg teljesen) túl van egy hosszadalmas sérülésből való felépülésen. A jelenleg 30 éves pilóta a 2020-as jerezi futamon bukott, és ennek következményeit egészen az idei évig magával cipelte.

„Sokat tanultam [2013 óta], különösen az övön alul érkező ütésekből. Igazából nem lehet összehasonlítani egy húszéves embert egy harmincévessel. Például az összes gondolat, amely a fejemben van, ma már sokkal tisztább és érettebb. Ennek a csapatnak az elhagyásához [most is] komoly döntést kellett meghoznom, de huszonhárom vagy huszonnégy évesen ez lehetetlen lett volna. Addigra még nem nőttem fel eléggé ehhez” – nyilatkozta a spanyol pilóta.

„A személyiségem és a mosolyom továbbra is ugyanolyan, mint korábban [a bukás előtt], és a győzni akarásom is töretlen maradt. Azért vagyok itt [a MotoGP-ben], hogy nyerjek. A pályán és azon kívül is olyan dolgokat csinálok, amelyeket helyesnek érzek. Ezért ezt [az átigazolást] meg kellett lépnem, hogy visszakerülhessek az élmezőnybe, ennélfogva sohasem fogom megbánni ezt a döntésemet.”

A pillanat, amit sokan elképzelni sem tudtak: Marc Márquez búcsúzik a Hondától

Márquez királykategóriás eredményeit hosszasan lehet sorolni – hat MotoGP-bajnoki cím, ötvenkilenc futamgyőzelem, összesen százegy dobogós helyezés, hatvannégy pole pozíció –, amiből az ember arra következtethet, hogy ő mindig a sebességével tűnt ki a mezőnyből. A nyolcszoros világbajnok azonban ezzel nem ért egyet, szerinte egy másik tényező is nagyon fontos szerepet játszott a sikereiben.

„Sokszor nem én voltam a leggyorsabb a versenyen, inkább azért győztem, mert én voltam a legokosabb, vagy mert úgy menedzseltem a futamot, ahogy senki más. Szerencsére olyan sok győzelmet arattam, hogy nem is emlékszem mindegyikre, azt hiszem, ez szép teljesítmény” – tette hozzá a cerverai motoros.

Bautista sokkal többször esett, mint Razgatlıoğlu – ennyiszer buktak idén a Superbike versenyzői

A Superbike-világbajnokság idei szezonja sem telt el bukások nélkül, ebben a cikkünkben az esések számát tárjuk olvasóink elé. Az adatok pilóták és helyszínek szerinti bontásán kívül megvizsgáltuk, melyik gyártó motorjával a legnehezebb befejezni egy futamot.

Az idei MotoGP-szezonban a pilóták által elszenvedett bukások számáról már egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, ebben pedig a Superbike-világbajnokság mezőnyének évét vizsgáltuk meg ugyanilyen szempontból. Az adatok az olasz Motorsport gyűjtéséből származnak.

Marc Márqueztől Bagnaiáékig – ennyit estek a MotoGP versenyzői az idei szezonban

Pilóták

Az idei szezonban a legtöbbször Alex Lowes, a Kawasaki pilótája esett el, a brit 15 alkalommal került a földre. Ezt a „győzelmet” ráadásul úgy sikerült behúznia, hogy egy futamról hiányzott. A nagy hármas tagjai közül Álvaro Bautista volt a legkiemelkedőbb ebből a szempontból (is), a spanyol neve mellett 10 esés szerepel a táblázatban, amivel összesítésben a negyedik helyre „futott be”. Jonathan Rea sem nagyon maradt el tőle, az északír versenyző 9 bukást szenvedett el.

2023-ban a domináló Bautista egyetlen igazi kihívója Toprak Razgatlıoğlu volt. A török versenyző annak ellenére tudott egy ideig a kétszeres világbajnok közelében maradni a tabellán, hogy a Yamaha szemmel láthatóan nem tudta felvenni a versenyet a Ducatival, többek között ezért is távozott Razgatlıoğlu a BMW-hez.

Bajnokok új csapatban – a nagy Superbike átigazolási körkép

Az alanyai pilóta ezt a technikai hátrányt némileg ellensúlyozni tudta azzal, hogy ő esett a legkevesebbszer az összes futamon résztvevők közül. Razgatlıoğlu 2 bukást „mutatott be” ebben a szezonban, ennél kevesebbre (a több versenyt teljesítők közül) csak Hafizh Syahrin volt képes, azonban a maláj csak 9 fordulóban állt rajhoz.

Motorgyártók

Az idei szezonban a Kawasaki pilótái kerültek legtöbbször a földre. Ez a bukások nettó összegét és a rajtok százalékában vett értékét tekintve is igaz. A legkevesebb esésnél azonban már eltérés van a két mutató között, a nettó összeg szempontjából a Honda, a rajtok százalékát tekintve a Yamaha pilótái teljesítettek a legjobban.

Helyszínek és etapok

Átlagosan egy versenyhelyszín körülbelül 14 esést hozott az idei szezonban. A legtöbb bukásra (23) Csehországban került sor, ez megállapítás egyébként nemcsak a Superbike-ra, hanem mindhárom kategória együttes vizsgálatának eredményére (65) is igaz. A legkevesebb esést Aragón hozta, ahol a legnagyobb géposztály pilótái alig 7 alkalommal kerültek a földre.

A hétvégék etapjaiból a péntek délutáni második szabadedzések és a második, vasárnapi versenyek voltak a legveszélyesebbek. Előbbieken 31, utóbbiakon 42 bukást jegyeztek fel.

Kategóriák

A világbajnokság két kisebb kategóriájának – Supersport és Supersport 300 – versenyein történt bukásokat külön nem foglaltuk táblázatba, csak egy rövid összesítés erejéig foglalkoztunk velük.

A tavalyi 480 után 2023-ban összesen 533 esés történt a három géposztály hétvégéin. Az összesített darabszám növekedése ebben az esetben megtévesztő, hiszen amíg a Supersport-viadalokon drámaian nőtt a bukások száma, addig a két másik kategória versenyzői kevesebbszer kerültek földre, mint tavaly.

A Superbike-futamokon idén 172 esést szenvedtek el a pilóták, míg az előző szezonban 217-et, a Supersport 300 versenyein pedig 143 helyett már csak 131-et láthattak a nézők. A Supersport-szezonban összesen 220 bukást jegyeztek fel, 2022-ben azonban alig 120-at, ami több mint 80 százalékos növekedést jelent.

Bukások száma pilóták szerint

Versenyző Gyártó Bukások száma
Alex Lowes Kawasaki 15
Iker Lecuona Honda 13
Lorenzo Baldassarri Yamaha 11
Álvaro Bautista Ducati 10
Garrett Gerloff BMW 9
Loris Baz BMW 9
Michael van der Mark BMW 9
Jonathan Rea Kawasaki 9
Michael Ruben Rinaldi Ducati 8
Xavi Vierge Honda 7
Eric Granado Honda 7
Dominique Aegerter Yamaha 7
Axel Bassani Ducati 6
Oliver König Kawasaki 6
Remy Gardner Yamaha 6
Scott Redding BMW 5
Philipp Öttl Ducati 5
Tom Sykes* Kawasaki 5
Tito Rabat* Kawasaki 4
Andrea Locatelli Yamaha 4
Bradley Ray Yamaha 4
Danilo Petrucci Ducati 3
Hannes Soomer* Honda 2
Isaac Viñales Kawasaki 2
Toprak Razgatlıoğlu Yamaha 2
Gabriele Ruiu* BMW 2
Hafizh Syahrin Honda 1
Ryo Mizuno* Honda 1
Ivo Miguel Lopes* BMW 0
Leon Haslam* BMW 0
Florian Alt* Honda 0
Leandro Mercado* Honda 0
Lucas Mahias* Kawasaki 0
Florian Marino* Kawasaki 0
Luca Vitali* Kawasaki 0
Roberto Tamburini* Yamaha 0

*Szabadkártyás és/vagy beugró versenyzőként indult.

Bukások száma motorgyártók szerint

Gyártó A rajtok hány százalékát követte bukás Bukások  Rajtok 
Kawasaki 23,8% 40 168
Bmw 21,2% 35 165
Honda 21,1% 31 147
Ducati 17,8% 32 180
Yamaha 16,4% 34 207

A rajtok számát úgy kaptunk meg, hogy az adott gyártó egy fordulóra nevezett motorjainak számát megszoroztuk hárommal, mivel az esések leginkább versenyszituációban történnek, illetve egy ennél nagyobb szám nagyon megnehezítette volna az összehasonlítást. Tom Sykes (5 esés) idén négy hétvégén a Kawasaki, két fordulóban pedig a BMW motorján ülve vett részt, ezért az ő bukásait arányosan szétosztottuk a két gyártó között.

Bukások száma versenyhelyszínek szerint

Helyszín Ország Bukások száma
Most Csehország 23
Magny-Cours Franciaország 18
Mandalika Indonézia 17
Barcelona Spanyolország 17
Misano Olaszország 17
Jerez Spanyolország 16
Imola Olaszország 16
Donington Park Nagy-Britannia 13
Phillip Island Ausztrália 11
Portimão Portugália 9
Assen Hollandia 8
Aragón Spanyolország 7

Nehezen nyelték le a fájó döntést, a KTM mégsem zsarolta meg a MotoGP jogtulajdonosát

0

Pit Beirer elárulta, már csak azért is bíztak benne, hogy kapnak egy extra helyet a MotoGP-ben, mert rengeteget invesztálnak a világbajnoki szereplésükbe. A KTM motorsport-igazgatója leszögezte, nem ettől tették függővé, hogy elfogadják-e a koncessziós szabályokat.

A MotoGP idei szezonjának jelentős része a KTM-ről szólt, legalábbis ami a pályán kívüli eseményeket illeti. Az osztrák gyártó, pontosabban az anyavállalata, a Pierer Mobility AG azért lobbizott, hogy megkapja a tavaly a Suzuki kivonulásával üresen maradt helyet a rajtrácson, és indíthasson egy újabb szatellitcsapatot.

Ez azonban nem történt meg, mivel a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna kikötötte, hogy azt a két motort csak egy új gyártó érkezése esetén adják oda. A KTM-nél arra bazíroztak, hogy miután a cégcsoport a MotoGP-ben négy, a Moto2-ben hat, a Moto3-ban pedig tizennyolc állandó motort indít, a jogtulajdonos honorálni fogja a befektetésüket.

A gyártó jövőjét jelentősen befolyásoló kérdésben döntenek a KTM-nél a következő év elején

„Ez sokat ártott a csapatunk motivációjának, mert nagyon keményen próbálkozunk – nyilatkozta Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a The-Race.com-nak. – Mindhárom kategóriába, ahogyan a Red Bull Rookies Cupba is, [ott a KTM a kizárólagos gyártó – a szerk.] komolyan invesztálunk. A Rookies Cupon kívül huszonnyolc versenyző ül a motorjainkon a paddockból.”

A KTM viszont hiába próbálkozott, így pedig egy meglehetősen kínos helyzetbe lavírozták magukat. Az idei versenyzőiknek ugyanis kivétel nélkül adtak szerződést 2024-re, amivel önmagában még nem is lett volna gond, csakhogy a generációja legnagyobb tehetségének tartott Pedro Acostának is odaígértek egy motort. Végül Pol Espargaró járt pórul, aki jövőre tesztpilótaként folytatja.

„Az egész világ minket figyelt – fogalmazott Beirer. – Szükségünk volt erre a helyre, hogy megkönnyítsük a dolgokat, és semmilyen támogatást nem kaptunk. Ezt nagyon nehéz volt lenyelni. Utána meg kellett hoznunk ezt a döntést, és Pol Espargaró tényleg segített nekünk megoldani a nagy problémánkat, de nem ezt akartuk. Nem volt egy kényelmes helyzet, sok energiánkba és erőfeszítésünkbe került, és végül nem sokat segített. Ez azonban most már mögöttünk van, lépjünk tovább!”

Nyáron mi is fejtegettük, hogy a KTM akár a koncessziós jogok tárgyalásába is belevonhatja a plusz helyeket. Az osztrákok ugyanis először ellenezték az elsősorban a Hondát és a Yamahát segítő engedményeket, így felmerült, hogy csak akkor mennek bele, ha ők is megkapják, amit akarnak. Beirer azonban leszögezte, hogy ilyesmiről nem volt szó, és semmilyen módon nem kapcsolták össze a két ügyet.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

„Nem mondtuk azt, hogy »akarjuk ezt a helyet, és cserébe adhatunk másnak koncessziókat« – hangsúlyozta a német szakember. – Tényleg azt mondtuk, hogy »azért akarjuk ezt a helyet, mert úgy gondoljuk, megérdemeljük a paddockban tett erőfeszítéseinkért«. Soha nem volt szó olyasmiről a Dorna és köztünk, hogy »ha engedményeket akartok, akkor szükségünk van erre a helyre«.”

Ami a KTM problémáját illeti, Beirer bízik benne, hogy 2025-re már összejön a második szatellitistálló indítása. Amennyiben a Dorna továbbra is csak egy új gyártónak hajlandó kiadni a helyet, az osztrákoknak egy másik márka partnerét kell elcsábítania. Reálisan az LCR-nél lehet a legnagyobb esélyük: a monacói alakulatot már idén is megkörnyékezték, de Lucio Cecchinello csapattulajdonos ragaszkodott ahhoz, hogy betartsa a 2024-ig szóló szerződést.

Pedrosa havas körülmények között is megmutatta a KTM tudását (videó)

0

Havas körülmények között járatta meg a KTM MotoGP-gépét Dani Pedrosa. A spanyol pilóta nem mindennapi kalandjáról a Red Bull tett közzé egy felvételt.

„Hogyan érezzük jól magunkat a MotoGP-szezonon kívül is? – tette fel a kérdést a Red Bull France a videó eredeti feltöltésekor, akik aztán megválaszolták saját fejtörőjüket. – Egyszerűen: lapos kerekekkel!” Ennek megfelelően nem fújták fel túlságosan annak a KTM RC16-nak a gumijait, amelyet Dani Pedrosa járatott meg valahol a havas Alpokban.

A 38 éves pilóta láthatóan örömmel hajtotta végre ezt a nem teljesen veszélytelen feladatot. Pedrosának ráadásul mostanában más oka is van arra, hogy jókedvű legyen, hiszen a közeljövőben több mint hárommillió eurót kaphat majd a spanyol adóhivataltól.

Közel a győzelem, Pedrosa eurómilliókat szerezhet vissza hazája adóhatóságától

Felmerülhet az emberben, hogy KTM tesztpilótája nem is az osztrákok MotoGP-gépét, az RC16-ot, hanem a külsőleg hasonló jegyeket viselő, de „bárki” által megvásárolható RC 8C-t próbálta ki a nem mindennapi pályán. A Paddock GP szerint azonban a motor hangját meghallgatva nem maradhat kérdés az emberben azzal kapcsolatban, hogy a királykategóriában látható konstrukcióval mutatta be a látványos ugratásokat a spanyol pilóta. Azt persze így is csak találgatni lehet, hogy feltették-e a Valenciában tesztelt új aerocsomagot.

A sabadelli pilóta idén már éles körülmények között is felülhetett a KTM-re, hiszen két MotoGP-futamon is rajthoz állt szabadkártyás versenyzőként. Pedrosa mindkét beugrása során kiemelkedő teljesítményt nyújtott, Jerezben vasárnap a hetedik, a sprinten a hatodik, Misanóban pedig mindkét viadalon a negyedik helyet tudta megszerezni.

Pedrosától korábban sem volt idegen a téli időjárási körülmények között történő motorozás: még a Honda versenyzőjeként a japánok krosszmotorjával gurult ki a lakhelyéül szolgáló svájci város jeges utcáira. Erről ő maga osztott meg a közösségi médiában egy videót, amelyhez annyit fűzött hozzá, hogy „vidám pillanatok a hóban”.

A Pedrosa mutatványán hüledező kommentek között találkozhatunk Dominique Aegerter nevével. A svájci versenyző, aki jövőre az idei szezonhoz hasonlóan a GYTR GRT Yamaha csapatát fogja képviselni a Superbike-világbajnokságon, egyszerű módon, egy emodzsival fejezte ki elismerését.

Nem meglepő, hogy a Red Bull osztrák vállalatként közel érzi magát a havas terepekhez, ráadásul ebből a szempontból a KTM-ben partnerre találhattak, hiszen a motorgyártó székhelye is nyugati szomszédunkban található. Jó példa a bikások hóhoz való vonzódására, hogy a Forma—1-es csapatuk járműveit is rendszeresen megjáratják ilyen körülmények között, néha maga a regnáló világbajnok ül egy-egy ilyen alkalom esetén az autóba.

Egy másik, Red Bull által támogatott világbajnok is meglátogatta már a havas osztrák hegyeket. Marc Márquezről van szó, aki többek között 2019-ben és 2021-ben is kigurult a Kitzbühel melletti sípályára a Honda szöges abronccsal felszerelt MotoGP-gépével.

Rossiéknak kellett megfékezniük az „idióta felnőtteket”, nehogy igazán elszabaduljon a pokol

0

Alessio „Uccio” Salucci felidézte, hogy barátja, Valentino Rossi mennyire akarta, hogy jól sikerüljenek a tréfák, és azt is elmondta, miért voltak ezek fontosak az olasz versenyző számára. A jelenleg a VR46 csapatigazgatójaként dolgozó szakember elárulta, általában az idősebb generáció képviselői voltak az ötletgazdák, a fiatalabbaknak pedig valamilyen szinten vissza kellett fogniuk őket.

Valentino Rossi nyilvánvalóan elsősorban az eredményei miatt emelkedett hatalmas magasságokba a motorversenyzői pályafutása során. Ahhoz azonban, hogy ne csak a kétkerekűek vagy éppen a technikai sportágak világában legyen nagy sztár, hanem az egyetemes sport egyik legnagyobb alakja legyen, alighanem a személyisége is elengedhetetlen volt.

A karrierjét kilenc világbajnoki címmel záró pilóta ugyanis a viselkedése, a sokszor bohókás stílusa miatt is szerzett magának óriási rajongótábort. Ünneplési többször is igazán emlékezetesre sikeredtek, elég csak az 1997-es mugellói futamra gondolni, amikor még a 125 köbcentiméteres kategória motorosaként egy felfújható babával cukkolta Max Biaggit, vagy ott van a 2007-es Spanyol Nagydíj, amikor bowlingozást imitált bábuknak öltözött emberek segítségével. Ezeknek azonban nem csupán a hülyéskedés volt a céljuk.

„A gegek, a mókás jelenetek mindig is bolondos dolgok voltak, de nem teljesen – nyilatkozta az olasz Sky-nak Alessio „Uccio” Salucci, Rossi jó barátja. – Segítettek Valénak, hogy ellazuljon, mert ne feledjük, amikor az első világbajnoki címeit nyerte, nagyon fiatal volt. Nehéz helyzet volt, különösen az 500-as [kategóriában] és a MotoGP első éveiben, amikor már szupersztár volt, de még csak huszonkét-huszonhárom éves. A pályákra is behozva a tavulliai hangulatot, jólesett neki az otthoni nyugalom.”

Rossi nyilvánvalóan komolyan vette a versenyzést, másképp nem jutott volna ennyire messzire élsportolóként. Ugyanakkor azt is fontosnak tartotta, hogy ezek a tréfák ütősek legyenek, és jól működjenek. Éppen ezért előfordult, hogy esténként azon járt az esze, hogy vajon minden készen áll-e a másnapi meglepetéshez.

„Lefekvés előtt mindig megkérdezte tőlem, hogy elkészült-e [minden] a jelenetekhez, hogy mindenki tudja-e a helyét, hogy megérkeztek-e az emlékpólók – idézte fel Salucci. – Én pedig azt mondtam neki, hogy maradjon nyugodt, aludjon, mert másnap a világbajnokságon fogunk versenyezni. Mindig nagyon odafigyelt ezekre a részletekre.”

A jelenleg a VR46 csapatigazgatójaként tevékenykedő szakember rendre elkísérte Rossit a hétvégékre, egyfajta asszisztensként, de egyben barátként és beszélgetőtársként. Egyebek mellett az is a feladatai közé tartozott, hogy megszervezze ezeket a tréfákat, vicceskedéseket, amelyeknek a jellege aztán az életkoruknak megfelelően változott.

„Élősködőnek” tartották Rossi legjobb barátját, aki nem értette, miért kezelték őt másképp

„Természetesen a mugellói felfújható babától kezdve a bowlingbábukig ez normális és fontos, mert ha az ember harmincévesen játszik és csinál viccet magából, az más, mint tizenhét évesen – fogalmazott Salucci. – A koncepció viszont mindig ugyanaz, mindig egy kicsit hülyének kell lenni, ironikusnak lenni, viccelődni.”

Felmerül a kérdés, hogy ezek az akciók mennyire voltak spontának, és mennyire tervezték meg őket előre. Ezzel kapcsolatban Salucci elárulta, hogy inkább ösztönösek voltak, de azért a résztvevők előtte leültek megbeszélni, hogy pontosan mire is készülnek. Erre szükség is volt, mert vissza kellett fogni az idősebb generációt, hiszen Salucci szavai alapján, ha rajtuk múlt volna, sokszor elszabadul a pokol.

„Azt mondanám, hogy hetven–harminc százalék – válaszolta a tudatosságra vonatkozó kérdésre. – Harminc százaléknyi gondolkodás nem sok. Emlékszem, mindig volt egy közös találkozónk a szurkolói klubban, hogy tanulmányozzuk a gegeket. Az ötletek mindig az apámtól vagy Flavio Frattesitől [Rossi szurkolói klubjának alelnöke – a szerk.] származtak. Aggódtunk, mert tényleg két idiótáról volt szó, ezért úgy döntöttünk, jobb, ha összeülünk, hogy megbeszéljük, ők pedig elmagyarázzák, hogy mit akarnak tenni. A gyakorlatban nekünk, kicsiknek kellett a felnőtteket sakkban tartani. Gondoljon bele: azokon a találkozókon megmutatták nekünk a gegeket, és nem volt gondolat [mögöttük]. Rendre egyik rosszabb volt, mint a másik. Vale és én őrülten nevettünk, például a bowlingbábuson. Megmutattak nekünk kettőt vagy hármat, és mi a legkevésbé ostobát választottuk.”