back to top
2025. július 11. 22:38
Kezdőlap Blog Oldal 369

Súlyos hibának tartja Aleix Espargaró, hogy a MotoGP eltért a megszokott menetrendtől

0

A Valenciai Nagydíj főfutamának második felében több pilóta is hasonló helyzetben bukott. Aleix Espargaró szerint ez a megszokottnál jóval hidegebb idő miatt történhetett meg, ráadásul a körülményeken csak rontott, hogy a versenyt délután kettő helyett háromkor rendezték meg.

Számos hibát láthattunk a Valencia Nagydíj vasárnapján a MotoGP-mezőny tagjaitól, de az egyik legemlékezetesebb mindenképpen Jack Miller bukása volt. A KTM pilótájának csapattársa, Brad Binder a verseny felénél az első helyen motorozott, amikor lesodródott az ideális ívről, és visszaesett a hatodik pozícióba. Ekkor Miller vette át a vezetést, azonban kilenc körrel a leintés előtt bukott a 11-es kanyarban, és a futama a sóderágyban ért véget. Nem sokkal később Álex Rins, Augusto Fernández és Enea Bastianini is hasonló módon szállt ki a versenyből.

Millert megríkatta drámai bukása, a dobogót megöröklő Binder együttérez Di Giannantonióval

Aleix Espargaró szerint ez nem a véletlen műve volt. Az Aprilia pilótája szerint túl hideg volt vasárnap délután, nem voltak versenyzésre alkalmasak a körülmények. Espargaró külön kiemelte, hogy rossz lépés volt a futamot három órára áttenni, hiszen az eredetileg kettőre volt kiírva, csak a szervezők szerették volna elkerülni, hogy az ekkor rajtoló Forma–1-es viadal elvonja a figyelmet az ő versenyükről. Ráadásul az idei évben három héttel később ért véget a szezon, mint tavaly, és emiatt még hidegebb volt a megszokottnál.

„Súlyos hiba volt délután háromra tenni a versenyt, jelentős tévedés. Pont azelőtt beszéltem Jackkel, hogy idejöttem volna hozzátok. Nagyon sajnálom őt: megkérdeztem, hogy vesztett-e hőmérsékletéből az első gumija, amikor az első helyen motorozott, és azt válaszolta, hogy »igen«” – mondta a spanyol pilóta.

„Szóval persze, az részben az ő hibája volt, de ugyanabban a helyzetben én is elestem volna. Nagyon nagy kihívás jelentett mindenkinek ez az egész, és [Francesco] Bagnaia megmutatta ekkor, hogy mennyire intelligens. Ő egy nagyon jó versenyző, és felmérte, hogy jobb nem az élen motorozni azon a napon.”

„Jack megpróbálta, mivel ő elég bátor, és aztán elkövetett egy hibát, de én is ugyanezt csináltam volna. Már majdnem négy óra volt, és nagyon lehűlt az idő, ezért az első gumi kifejezetten érzékennyé vált.”

Miller azonban a kiábrándító végeredmény ellenére sem akarta bukását teljesen a vasárnapi időjárásra kenni „Három órakor rajtoltunk el a futamon, és már akkorra majdnem besötétedett. De mi november utolsó hétvégéjén versenyzünk Valenciában, tehát lehet arra számítani, hogy délután háromra tűzik ki a viadalt, szóval én nem mondom, hogy emiatt történt ez [a bukás]. A körülmények mindenkinek ugyanolyanok voltak, Peccónak pedig sikerült a motoron maradnia, és megnyernie a versenyt, illetve a bajnokságot” – emelte ki korábbi csapattársa teljesítményét az ausztrál motoros.

Bagnaia világbajnok, de talán nem vártunk még úgy következő évet, mint most

Bagnaia magabiztos versenyzéssel és futamgyőzelemmel koronázta meg a második MotoGP-bajnoki címének megszerzését. A látszattal szemben azonban neki is voltak néha bizonytalanabb pillanatai a futamon. „Az utolsó öt körben érezni kezdtem a motoron, hogy mennyire hideg van, és aggódni kezdtem az első gumi miatt, mivel addigra nagyon bemerevedett” – nyilatkozta az olasz pilóta.

A bosszantó körülmények ellenére Bagnaia elégedett: Jobb helyzetben nem is mehetnénk szünetre

0

Francesco Bagnaia elégedetten zárta a valenciai tesztet, és méltatta a Ducati új motorblokkját. Enea Bastianini szeretett volna gyorskört futni, de a körülmények miatt ezt inkább nem tette meg.

Kedden rendezték meg a valenciai tesztet a MotoGP-ben, ahol a gyári csapatok a jövő évi motorjukat próbálgatták. Így tett a Ducati is, amelynek versenyzői, Enea Bastianini és Francesco Bagnaia a nyolcadik, illetve a tizenegyedik helyet szerezték meg. Mindez azonban nem mérvadó, ugyanis egyikük sem teljesített igazán gyors kört.

Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival

Ehelyett az olasz gyártó különböző fejlesztéseit próbálgatták, amelyek elsősorban a vázat és a motorblokkot érintették. A címvédő kifejezetten elégedetten szállt le versenygépéről, még úgy is, hogy az időjárás messze nem volt ideális. A 26 éves motoros méltatta munkaadójának új erőforrását, amely szerinte bizonyos szempontból már most jobb, mint az idei.

„Elégedett vagyok a teszttel, mert sikerült jól zárnunk – nyilatkozta. – A körülmények egyáltalán nem voltak jók, nagy volt a szél, ami bosszantó volt. A Ducati hozott egy új motorblokkot, amely legalább olyan jól működik, mint a régi, és ez már most fantasztikus. Bizonyos területeken máris jobban éreztem magam, ott, ahol kértem valamit. A [gáz] adagolásán javítanunk kell, de erre még van időnk. A 2023-as motorblokk túl lágy volt, de most újra érezni az erőt. Ennél jobb helyzetben nem is lehetne elmenni a szünetre.”

A Ducati előző két holtszezonja nagyon eltérően alakult: 2022 előtt nagyon elégedettek voltak, de az idény eleje meglehetősen nehézkesen indult. Az idei év előtt viszont voltak kétségeik, ám sikerült orvosolniuk a felmerülő problémákat, és még a 2022-es önmagukat is felülmúlták. Bagnaia tisztában van vele, hogy a keddi eseményeknek milyen jelentőségük van.

„Nagyon fontos nap volt, tudtuk, mennyire fontos – folytatta. – 2021-ben Jerezben voltunk, és ott nagyszerű körülmények voltak, így minden, minden nagyon jól működött, amit teszteltünk, aztán 2022 elején katasztrofális volt az egész. Tavaly sok mindenről nem voltunk meggyőződve, Malajziában rengeteget kellett dolgoznunk. Az új erőforrás nagyon hasonló, de már az is nagyon jó, hogy elindultunk, és bizonyos területeken ugyanolyan. Más területeken pedig jobb, úgyhogy nagyon boldog vagyok.”

Bagnaia na pályán gyors és eredményes, de azon kívül is kiveszi a részét a Ducati sikereiből. Paolo Ciabatti, a bolognai gyártó sportigazgatója nemrég méltatta a háromszoros világbajnokot, hogy milyen szinten képes irányt szabni a fejlesztéseknek. A címvédő elárulta, hogy az első ilyen jellegű élménye nem volt a legjobb, de hosszú távon a hasznára vált.

„Mindig is elég érzékeny voltam sok mindenre – fogalmazott. – Néha túlságosan is, és ez talán korlátoz. A tesztek elvégzéséhez viszont mindig egy plusz, ami segít abban, hogy milyen irányba menjünk. A gyári csapatba való megérkezésem utáni első évben a COVID miatt befagyasztották a motor [fejlesztését], így nem volt mit tesztelni. Nehéz volt, mert [később] annyi mindent kellett tesztelni, és a teszten nem tudtuk befejezni a munkát, csak az első versenyhétvégén. Kemény volt ezt megtapasztalni, de úgy vélem, segített abban, hogy határozottabb legyek, amikor kipróbálok valamit.”

Bastianini sérülései nem csupán az eredményeire hatottak negatívan, hanem emiatt egyik szezonközi teszten sem tudott részt venni. Éppen ezért Misanóban nem próbálhatta ki a 2024-es motor kezdeti változatát, és csak most mérhette fel, hogy hol tartanak. Csapattársához hasonlóan az ifjabbik olasz pilóta is bizakodó.

Elégedett vagyok azzal a munkával, amelyet el tudtunk végezni – kezdte. – Idén még nem volt lehetőségünk tesztelni, így megragadtuk az alkalmat, hogy két különböző beállítást próbáljunk ki, és az egyik nagyon tetszett. Az új motorblokkal kapcsolatban is pozitív volt az érzet. Mindenképpen kell még finomítani rajta, de összességében pozitív hatása volt. Szerettünk volna egy gyorskört is megpróbálni, de a körülmények nem voltak ideálisak. Nagy volt a szél, és inkább nem kockáztattam. Most elkezdődik a szünet, amelyet mindenekelőtt az edzéseknek próbálok majd szentelni, hogy az idén elszenvedett két sérülésem után megpróbáljam visszanyerni a százszázalékos erőnlétemet.”

Meghalt a legendás márka első világbajnoka, Cecil Sandford

0

95 éves korában elhunyt Cecil Sandford, korábbi kétszeres gyorsaságimotoros-világbajnok versenyző. Mind az összetettben, mind a Man-szigeti TT-n két kategóriában is felért a csúcsra, és ő szerezte meg az MV Agusta első egyéni világbajnoki címét.

96. életévében meghalt Cecil Sandford, adta hírül a MotoGP hivatalos honlapja. A brit exversenyző 1950 és 1957 között versenyzett a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző kategóriáiban, ezalatt kétszer is felért a csúcsra. Emellett a Man-szigeti TT-n is jeleskedett, ahol több győzelmet, valamint dobogós helyezést szerzett.

Sandford 1928. február 21-én, a Birminghamtől alig több mint 50 kilométerre délre található Blockley nevű faluban született. 1949-ben indult először a Man-szigeti TT-n, majd a következő évben bemutatkozott a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyében. Két versenyen indult a 350 köbcentiméteres kategória mezőnyében a királykategória előző évi világbajnokának, Leslie Grahamnek a csapattársaként az AJS színeiben.

Első dobogóját a következő évben szerezte meg ugyanebben a géposztályban, ammikor a Svájci Nagydíjon a második helyen ért célba egy Velocette-tel. 1952-ben Grahamet követve a második világháború végén alapított MV Agustához igazolt. Akkor rekordot jelentő 75,54 mérföld per órás, azaz több mint 120 km/h-s átlagsebességgel megnyerte a Man-szigeti TT 125-ös kategóriáját, és további két diadalának köszönhetően megszerezte a géposztály az évi világbajnoki címét. Ez volt az olasz márka első sikere mind egyéni, mind gyártói szinten, amit később 37, illetve 36 vb-cím követett.

1953-ban négy dobogóval, köztük a Man-szigeten szerzett hrmadik hellyel címvédőként második lett az összetettben, a következő évben viszont csak a legendás megmérettetésen állhatott fel a pódiumra. 1955-ben, immáron Moto Guzzival mind a 250-es, mind a 350-es géposztályban az első háromban végzett a TT-n, előbbi kategóriában harmadik lett a vb összetettjében.

1956-ban csak egyszer, a 350-es Belga Nagydíjon ünnepelhetett a pódiumon, 1957-ben viszont visszatalált a győzelem útjára. A 250-esek között mind a Man-szigeti TT-t, mind az Ulster Nagydíjat megnyerte, és további három dobogójának köszönhetően ismét felért a csúcsra, ezúttal már a Mondiallal. Év végén felhagyott a nagydíjversenyzéssel.

Sandford összesen öt futamgyőzelemig jutott, a két világbajnoki évében, máskor nem tudott versenyt nyerni. 1950-től 1957-ig tartó pályafutása során 21-szer állhatott fel a dobogóra, ebből háromszor a 350-esek között. Ami a királykategóriát illeti, egyetlen 500-as futamon indulhatott: az 1953-as Nemzetek Nagydíját az ötödik helyen fejezte be, így a legmagasabb géposztályban is sikerült pontot szereznie. Egészen mostanáig ő volt a gyorsaságimotoros-vb legidősebb élő világbajnoka.

„Mintha már idén ezen a motoron ment volna” – így látják riválisai Marc Márquez első napját a Ducatival

0

Fabio Quartararo, Jorge Martín és Enea Bastianini is méltatta a Ducatival kedden bemutatkozó Marc Márquezt. A nyolcszoros világbajnok erős kezdése sokakat egyáltalán nem lepett meg.

Kedden eljött a várva várt pillanat, és Marc Márquez felült a Ducatira a valenciai teszten. A spanyol versenyző óriási médiaérdeklődés keretében gurult ki a Gresini garázsából, és meglehetősen gyorsan felvette a ritmust, ugyanis első etapjában feljött a harmadik helyre. Sőt, a délután folyamán egy rövid időre még a vezetést is átvette.

Eljött a várva várt pillanat, Marc Márquez pályára gurult a Ducatival (videó)

Végül a negyedik helyen végzett, az olasz gyártó versenyzői közül pedig második lett Marco Bezzecchi mögött. Bár messzemenő következtetéseket nem feltétlenül érdemes levonni, hiszen sokan nem teljesítettek igazán gyors kört, azért azt lehet sejteni, hogy jövőre ott lesz az élmezőnyben. Márquez jó teljesítményét sokan méltatták, de keveseket hökkentett meg.

Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival

„Nem lepett meg – nyilatkozta Fabio Quartararo, aki már a következő, 2024-es szezont illetően is jóslatokba bocsátkozott. – Még nevettem is, amikor futottam a körömet, mert már az első körökben láttam [hogy jól teljesít], és úgy tűnt, mintha már idén ezt a motort vezette volna. Nagyon jól érezte magát, jövőre nagyon erős lesz.”

Jorge Martín az idei szezonban egészen az utolsó futamig harcolt a világbajnoki címért. Nyilvánvaló, hogy a Pramac motorosa jövőre is erős lehet, de az is valószínű, hogy honfitársa személyében eggyel több érdemi ellenfele lesz a pályán. A 25 éves pilóta elárulta, hogy már most el tudott lesni valamit Márqueztől az adatai alapján.

„Nagyon gyors volt, de [ez] senkit nem nyűgözött le, mert mindannyian számítottunk rá – fogalmazott. – Láttuk az adatokat az első etapjáról, és úgy tűnt, mintha ugyanazok a versenyzők lennénk. Már tanultam néhány dolgot [belőlük], és remélem, még többet fogok tanulni, nagyon vártam, hogy lássam az adatait. Kihívást és motivációt jelent, hogy a történelem egyik legjobbjával [ugyanannál a gyártónál] versenyezhetek.”

Enea Bastianini bízik benne, hogy az idei hányattatott szezonja után jövőre ott lehet a mezőny első részében, de ami Martínra, az rá is igaz: minden bizonnyal eggyel több kompetens riválissal kell megküzdenie. A négyszeres MotoGP-futamgyőztes szintén látta már Márquez adatait, amelyekből kiderült, hogy van olyan pontja a pályának, ahol ő volt a leggyorsabb a Ducati versenyzői közül.

„Megnéztem Marc adatait, mielőtt eljöttem volna az eligazításra, és az elejétől nagyon jól ment – jelentette ki Bastianini. – Rendkívül gyors volt. A Ducati nagyon gyors motor, de ő rögtön gyorsan ment, a gyorsköre is megmutatta, hogy mennyire. A nyolcas kanyarban ő volt a Ducati leggyorsabb versenyzője. Lenyűgöző a sebessége a pálya azon részén. A többivel kapcsolatban semmi újdonság.”

Márquez akár még a címvédő Francesco Bagnaiára is veszélyt jelenthet, aki már több mint egy hónappal ezelőtt megmondta, hogy újdonsült márkatársa gyors lesz a teszten. Neki ugyanakkor még nem volt lehetősége megtekinteni az adatokat, mielőtt nyilatkozott. „Semmit nem láttam – szögezte le. – Amikor bejelentették, hogy a Ducatihoz jön, azt mondtam, hogy most első lesz, és nem is tévedtem akkorát, hiszen negyedik lett. Szerintem jól fogja érezni magát a motorunkon.”

Quartararo: Még mindig ugyanolyan messze vagyunk a többiektől

0

Fabio Quartararo a tizenkettedik helyen zárta a valenciai tesztet. A francia pilóta a leintés után nyilatkozott a Yamaha aerodinamikai fejlesztéseiről, az istálló vezetésének mentalitásáról, a kapott engedményekről és új csapattársáról, Álex Rinsről is.

Nehéz szezonja volt idén Fabio Quartararónak. A Yamaha nagyon el volt maradva az élmezőnytől, a tabellán a francia pilóta végzett az előkelőbb helyen a gyártó versenyzői közül, de ez is csak a tizedik pozíciót jelentette számára. A valenciai teszten sem szerepeltek különösen jól, itt is Quartararo bizonyult a leggyorsabbnak, aki tizenkettedik lett, 77 századmásodperc lemaradásban az elsőként záró Maverick Viñaleshez képest. A 24 éves motoros ennek megfelelően felemás hangulatban értékelt a leintést követően.

Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival

„Nem voltak nagy elvárásaim a teszttel kapcsolatban, és ahogy általában, most is próbálom úgy látni, hogy félig tele van az a bizonyos pohár. Voltak jó fejlesztések, de az az igazság, hogy még mindig ugyanolyan messze vagyunk a többiektől. Azonban én, mint egy pilóta, versenyezni akarok és a győzelemért küzdeni. Ha ráadás teszteket kell végeznem, akkor én boldogan fogom azokat megcsinálni. Viszont az biztos, hogy keményen kell dolgoznunk, és tisztában kell lennünk azzal, hogy mire van szükségünk ahhoz, hogy visszakerüljünk a mezőny elejére” – mondta a 2021-es MotoGP-bajnok.

„Sok munkát végeztünk el ma, különösen az aerodinamikával kapcsolatban. Ezen a területen tettünk előrefelé mutató lépéseket, de ezzel ugyanakkor megváltoztattuk a motor egyensúlyát. Nem volt olyan sok időnk, mivel egy órával később kezdtünk ma reggel, módosítanunk kellett a beállításokat. Kipróbáltunk egy új vázat, de az nem volt olyan jó. Ez az új motorblokk viszont valamivel jobb, mint az előző, de csak egy kicsivel.”

„Szerintem az aerodinamikánk elég jó, de ahhoz, hogy igazán hatékonyan tudjuk kihasználni, több erőre lesz szükségünk. Vannak pozitívumok ezen a területen, például az első kerék kevésbé emelkedik el, de igazából hiányzott az erő az aerodinamika kihasználásához. Meg kell találnunk az egyensúlyt a több erő és a nagyobb aerodinamika között, és jelenleg ezt is keressük. Egyelőre még nem találtuk meg azt a bizonyos pozitív fordulatot, amelyre várunk. Összeségében bizakodóak lehetünk ezzel a területtel kapcsolatban, de természetesen az lenne az ideális, ha karbonelemeket használnánk, mert ezek a szárnyak túl nehezek. Ez persze csak egy prototípus volt. Annak ellenére, hogy néhány kisebb részletet még meg kell változtatnunk, többet várok magunktól. Persze van még min javítanunk, és még mindig nagyon messze vagyunk az élen álló versenyzőktől.”

Ezen a héten hivatalosan is megszületett a döntés a jövő évi koncessziós jogokról, amelyekkel kapcsolatban a Dorna engedményeket adott a Yamahának (és a Hondának is). A 2022-ben Becsületrenddel kitüntetett motoros már korábban is hangsúlyozta, hogy mennyire fontos lesz nekik kihasználni a kapott lehetőséget, és erre a kérdésre Valenciában újra kitért.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

„Lesz egy megbeszélésem a Yamahával, amely döntő fontosságú lehet, mert az lesz az utolsó ilyen a sepangi teszt előtt. Az aerodinamika problémájával Malajziában majd foglalkoznunk kell, sok minden ki fog derülni azokban a napokban. Talán érdemes megemlíteni, hogy ma nagyon szeles és hideg volt az idő, ráadásul késve kezdtünk. Malajziában a shakedown és a tesztek miatt tíz napig ott leszünk, szóval ott sokkal több időnk lesz. Akkorra már meg fogjuk kapni az engedményeket, szóval én teljesen oda koncentrálok. Elég lesz-e ez arra, hogy eltüntessük a különbséget? Ha nem is lesz elég, de nekem már az is fontos lenne, hogy egyáltalán közelebb kerüljünk. Ma ez a különbség túl nagy, még nagyon messze vagyunk attól, ahova egyszer szeretnénk elérni. Azonban én azt remélem, és hiszek is benne, hogy azoknak a ráadás malajziai napoknak a segítségével közelebb kerülhetünk majd a katari versenyig” – bizakodott a tizenegyszeres MotoGP-futamgyőztes.

A nizzai pilóta szerint van egy fontos kérdés, amelyben történt előrelépés az elmúlt évekhez képest. „Azt hiszem, hogy [a csapat vezetői] kissé megváltoztatták a hozzáállásukat. Közelebb kerültek az európai mentalitáshoz, és ez az, amire szükségünk van ahhoz, hogy gyorsabbak legyünk. Azt gondolom, a február és július közötti lesz a legkritikusabb időszak, ezekben a hónapokban alapvetőnek kell lennie, hogy fejlődünk a motorral, gyorsan sok fejlesztést kell majd megcsinálnunk. Ekkor az ő hozzáállásukról is tiszta képet kaphatunk majd.”

Quartararo üzent a Yamahának, szerinte most már minden rajtuk múlik

Quartararónak az aerodinamikán kívül más területen is jelentős változásokkal kell szembenéznie, hiszen új csapattársat kapott Álex Rins személyében. A tapasztalt spanyol pilóta egyszer majd nagy segítségére lehet a Yamahának a motor fejlesztésében, azonban a jelek szerint erre még nincs itt az idő. „Egyelőre nehéz még Álexszel beszélni [a motorról], mivel ez volt az első napja, és a körülmények sem voltak a legjobbak. Nehéz lenne kettőnknek máris ugyanazon a hullámhosszon lenni. Számára ezek csak a kezdeti lépések voltak, majd Malajziában többet tudunk megvitatni, és [együtt] megtalálni, hogy miben kell még fejlődnünk. Viszont azt nem hiszem, hogy most kellene az irány meghatározásáról beszélgetnünk vele, alig egy nap tesztelés után.”

Marc Márquez kihívást jelent a Ducati többi versenyzőjének, véli a sportigazgató

0

Paolo Ciabatti szerint nem meglepő, hogy Marc Márquez elmosolyodott a valenciai teszten, miután visszatért a bokszba az első etapjáról, a Ducati sportigazgatója nem számított nehézségekre a nyolcszoros világbajnok részéről. Gigi Dall’Igna, az olasz gyártó versenyrészlegének általános igazgatója kíváncsian várja a 30 éves versenyző észrevételeit.

Lezajlott a MotoGP valenciai tesztje, így a királykategória elbúcsúzott a 2023-as évtől. A legnagyobb érdeklődés messze Marc Márquezt övezte, aki ezen az eseményen mutatkozott be új csapatánál, a Gresininél, illetve a Ducati motorján. A spanyol pilóta jól kezdte pályafutásának ezen fejezetét, a délután folyamán még vezette is a tabellát, végül a negyedik helyen zárt, 171 ezreddel lemaradva az élen végző Maverick Viñales mögött.

Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival

A teszt legemlékezetesebb pillanata viszont talán nem is a pályán történt, hanem a bokszban. Márquez körülbelül 75 perccel a teszt kezdése után ült fel először új motorjára, majd néhány tapogatózó kört követően rögtön olyan időt motorozott, amely akkor a harmadik helyre volt elég. Miután visszatért a garázsba, levette a sisakját, és amikor a kamera felé fordult, látványosan elmosolyodott, egyértelműen jelezve, hogy pozitívak az első benyomásai. Paolo Ciabatti nem is csodálkozott ezen.

A Ducatin eltöltött első néhány köre után mosolygott – nyilatkozta a Ducati sportigazgatója a MotoGP hivatalos honlapjának. – Ez nem meglepő. Ha egy gyártó hat különböző versenyzővel képes nyerni, az azt jelenti, hogy a motor jó, könnyű a különböző vezetési stílusokkal [alkalmazkodni]. Ebből a szempontból semmilyen nehézségre nem számítottam Marc részéről. Ő egy nyolcszoros világbajnok.”

Márquez többször is hangsúlyozta, hogy elsődlegesen nem az lesz a fontos számára, hogy jó eredményeket érjen el, persze ez sem utolsó szempont. Amit viszont a legjobban szeretne, hogy ismét élvezze a motorozást, meglegyen benne az a bizsergető érzés a futamok előtt, amellett korábban tapasztalt. Ciabatti szerint ebből a szempontból a legjobb helyen kötött ki.

Az öccse [Álex Márquez] az elmúlt szezonban vélhetően célozgatott neki arra, hogy mennyire jó a motor, milyen jó a csapat – fogalmazott. – Családias a környezet, de képzett technikusokkal, Marcnak valószínűleg erre volt szüksége a Hondánál eltöltött sok nehéz idény után. Azt kell mondanunk, hogy amikor az ember elhagy egy gyári csapatot, hogy egy független istállóhoz csatlakozzon, hogy újra megtalálja az élvezetet, ez az az érzés, amelyre szüksége van. Marc nem a legfiatalabb pilóta, de egyáltalán nem idős. Néhány csalódást keltő szezon után egyszerűen csak élvezni akarja, és a Ducatival biztosan élvezni fogja.”

Ha Márquez így folytatja, könnyen lehet, hogy a Ducati fölénye az eddiginél is nyomasztóbbá válik, arról nem is beszélve, hogy házon belül is okozhat fejfájást a márkatársaknak. „A Ducati többi versenyzőjének is kihívást jelent majd, az biztos – vélekedett Ciabatti. – Érdekes lesz. A többi gyártó nem lesz boldog: »a Ducati dominál«. Mit mondhatnék? Mit tehetnék? Ez az ő választása volt, a Gresini számára pedig a legjobb döntés.”

Márquez véleményére bizonyára sokan kíváncsiak, de a közvéleménynek egy ideig nem beszélhet erről, mert még szerződés köti a Hondához. Gigi Dall’Igna, a Ducati Corse általános igazgatója viszont egészen biztosan hallani fogja, és nagy érdeklődéssel várja új versenyzőjének szavait Kíváncsi vagyok a megjegyzéseire – fogalmazott. – Ő a motorversenyzés történetének egyik legfontosabb pilótája, és szeretném hallani az észrevételeit a motorunkkal kapcsolatban.”

Forradalmi változásokkal állt elő a Honda a valenciai teszten

0

Jelentősen megváltozott aerodinamikai elemekkel érkezett meg a Honda a valenciai MotoGP-tesztre. A motorjuk több pontján is szemmel látható a változás, például a farokrésztől kezdve az orron át vannak olyan szárnyak, amelyek nem olyanok, mint amilyenek a legutolsó futamon voltak.

Sok minden megváltozik a Honda háza táján a következő szezonra. Marc Márquez tizenegy év után távozik a gyári csapattól, a helyén pedig Luca Marini próbálhat majd szerencsét. Joan Mir új vezető mérnököt és szerelőket kap, Márquez eddigi embereivel dolgozik majd együtt. A márka egyetlen ügyfelénél, az LCR-nél sem marad minden a régiben, hiszen Johann Zarco veszi át Álex Rins helyét a csapatnál. Talán mindezeknél fontosabb fejlemény, hogy a gyártó valóban engedményeket kapott a jövő évre a koncessziós jogok területén, ettől azt várja a Dorna, hogy hosszú távon elősegítik a japánok talpra állását.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

Ők azonban nem várták meg a fejlődéssel a következő évet. A valenciai teszten új aerodinamikai elemeket tettek fel a motorra, amely így eltérően néz ki ahhoz képest ahogy az előző versenyhétvégén. Ez rájuk is fért, hiszen ezen a téren nagy lemaradásban voltak a többi csapattal szemben, bár Casey Stoner szerint ez nem az ő hibáik miatt alakult így. Az elemeket az olasz Motorsport szerzője szerint a legújabb szélcsatornás tesztek alapján készítették el. Az RC213V-re ható áramlásokat több elemmel is próbálták megváltoztatni.

Az első nagyobb különbség az eddigiekhez képest a motor orrán található „kétfedeles” szárnyalnák látható. Itt a felső elem ugyanabban a pozícióban maradt, ahol eddig is volt, de az alsót jelentősen hátrébb mozgatták, ezzel megváltoztatva az aerodinamikai nyomásközpontot.

A motor hátsó vagy farokrészén egy teljesen új burkolati elemmel találkozhatunk, amely az Aprilia fejlesztéseinek irányába mutató lépésnek tűnik. A felső rész keskenyebb lett, miközben a „járda” rész jelentősen megnőtt. A karosszéria jobban kinyúlik hátrafelé, hosszabb lett, mint amilyen eddig volt. Fontos megemlíteni még, hogy eltűntek innen az eddigi V-szárnyak.

Az aerodinamikai veszteségek csökkentése érdekében kicsinyítettek a motorból áramló forró levegőt kivezető nyílások nagyságán. Változott továbbá az első villa is, így Joan Mirnek valószínűleg át kell majd alakítani az eddig megszokott üléspozícióját a motoron.

Azt, hogy ezeknek a fejlesztéseknek mi lesz az eredménye, egyelőre nehéz lenne akár megtippelni is. Ami biztos, hogy a valenciai teszten az újdonságok ellenére sem  szerepeltek átütően a Hondával versenyző pilóták. Marini tempója volt legbiztatóbb, ő a tizedik helyen fejezte be a körözést, az elsőként záró Maverick Viñalestől 7 tizedmásodperces lemaradásban. Mir a tizenharmadik pozíciót csípte meg, 8 tizeddel futott rosszabbat, mint Viñales. Johann Zarco már több mint 1 másodperces lemaradásban volt, ami a tizenhetedik helyet jelentette számára. Nakagami Takaaki 1,7 másodpercet kapott, és ezzel lényegében az utolsó helyen fejezte be a tesztet, hiszen nála rosszabbul csak két olyan versenyző szerepelt, aki a többieknél jelentősen kevesebb kört tett meg.

Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival

Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival

0

Maverick Viñales zárta az élen a MotoGP valenciai tesztjét Brad Binder és Marco Bezzecchi előtt. A Ducatival bemutatkozó Marc Márquez negyedik lett, míg a többi gyártót váltó versenyző, illetve az újonc Pedro Acosta közül csak Luca Marini végzett a felsőházban, ám sokan nem próbálkoztak meg igazán gyors körrel.

A valenciai teszt volt az idei év utolsó hivatalos pályaeseménye a MotoGP-ben. Marc Márquez és Franco Morbidelli a Ducatin, Luca Marini és Johann Zarco a Hondán, Álex Rins a Yamahán, míg az újonc Pedro Acosta a GasGas által működtetett KTM nyergében mutatkozott be, Fabio Di Giannantonio pedig átült a VR46 versenygépére. Az első három óra után Maverick Viñales állt az élen Márquezt megelőzve, erről bővebben az alábbi linken lehet olvasni.

Marc Márquezé a leggyorsabb Ducati, Acosta a legszorgalmasabb a MotoGP-teszt délelőttjén

Az ebédszünetben, vagyis a teszt negyedik órájában Raúl Fernández átvette a vezetést, márkatársa, Aleix Espargaró viszont nem folytatta a tesztet, miután a Katarban elszenvedett sérülése rosszabb lett. Viñales aztán mindössze 1 ezreddel visszaelőzte márkatársát, de az idei mezőny legfiatalabb tagja aztán 1:29.710-re gyorsult. Eközben mások is gyorsultak, így Márquez elkezdett visszaesni a tabellán, de 1:30.038-as idejével feljött az ötödik pozícióba, közvetlenül öccse, Álex Márquez mögé.

A mezőny nagy része az utolsó előtti, vagyis a hatodik órában futotta meg a leggyorsabb köröket. Márquez ekkor próbált igazán erőt demonstrálni: 1:29.460-as körének köszönhetően 25 százados előnnyel vette át a vezetést a Fernándeztől, hogy aztán nem sokkal később 36 ezreddel tovább javítson. Az utolsó kanyarba viszont kicsit belehibázott, vagyis egyértelmű, hogy maradt még a körében.

Eközben előbb Álex Márquez, majd Viñales jött fel a második helyre, sőt, utóbbi aztán át is vette a vezetést, 171 ezreddel megelőzve az idősebbik Márquezt. A két spanyol pilóta közé Bezzecchi is bejött, 93 ezredes lemaradással az első helytől. Fernández az utolsó órában javított, és 263 ezredes lemaradással feljött a negyedik helyre. Végül azonban ötödikként zárt, ugyanis az utolsó 10 percben Brad Binder mindössze 28 ezreddel maradt el Viñalestől. A gyári KTM motorosa a következő körében a vezetést is átvehette volna, de a következő körében elesett.

Nem csak ő járt pórul, hiszen a világbajnoki címért az utolsó futamig harcban lévő Jorge Martín a délelőtti etap után délután is elesett, ezúttal a 6-os kanyarban. Zarco a 4-es kanyarban esett el, míg Acosta az utolsó fél órában került a kavicságyba, először a MotoGP-pályafutása során. A 19 éves újonc azonban korábban biztatóan mozgott, és egy ponton mosolyogva magyarázott mérnökeinek.

A csapatot váltó versenyzők közül Marc Márquez után Di Giannantonio volt a leggyorsabb, aki Álex Márquez mögött a hetedik lett. Marini szintén biztatóan kezdett, hiszen a tizedik helyen zárt, 95 ezreddel megelőzve a hétvégi sérüléséből visszatérő Joan Mirt. A többiek a tabella második felében végeztek: Morbidelli, Zarco, Acosta és Rins közvetlenül egymás mögött a tizenhatodik és a tizenkilencedik közötti pozíciókat szerezték meg ebben a sorrendben.

Hozzá kell tenni, hogy sokan még csak meg sem próbálkoztak igazán gyors körrel, így tett például a címvédő Francesco Bagnaia. Az immáron háromszoros világbajnok pilóta egyébként meglehetősen hamar befejezte a körözést, ahogyan csapattársa, Enea Bastianini, Martín vagy éppen a két Márquez is. Mások viszont szorgalmasan gyűjtötték a köröket, és, ahogyan az idők szempontjából, úgy ebben a tekintetben is Viñales volt a legjobb 86-tal.

A MotoGP valenciai tesztjének végeredménye

Zseniális: „becsomagolták”, majd új csapatához cipelték az átigazoló szakembert (videó)

0

Rendkívül szórakoztató videót tett közzé a Tech3 GasGas istállója a közösségi médiában. Néhány csapattag ragasztószalaggal „becsomagolta” az egyik távozó mérnököt, és egyikük átcipelte új állomásához, a Yamahához, hogy ott átadja a japán alakulatnak.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a szezon vége nem csupán a világbajnoki címek kiosztásáról és az adott év lezárásáról, hanem a búcsúról is szól a MotoGP-ben. Így történt ez a hét versenyző esetében is, akik közül hatan csapatot váltottak, Pol Espargaró pedig befejezte pályafutását állandó versenyzőként. Többek között ő, valamint Marc Márquez is könnyek között köszönt el.

Azonban természetesen nem csupán a pilóták esetében van mozgás, így van ez az egyéb csapattagok esetében is. Közülük a vezető beosztású szakemberek kapnak némi publicitást, de az alattuk dolgozók kevésbé. A Tech3 GasGas csapata viszont tett róla, hogy az egyik eligazoló mérnökük esetében más legyen a helyzet.

A franca istállónál ugyanis közzétettek egy videót, amelyben meglehetősen formabontó módon búcsúztak el az egyik kollégától. A többiek ugyanis ragasztószalaggal bekötözték a kezeit és a lábait, mondván, becsomagolják a japán szakembert. Utána pedig az egyikük felkapta, és nemes egyszerűséggel átvitte a Yamaha tőlük meglehetősen messze található motorhome-jához.

Szerencsére nem volt teljesen egyedül, különben a szakember, akinek a felsőteste fejjel lefelé volt, valószínűleg beverte volna a fejét útközben. Végül aztán problémamentesen odaértek a célponthoz, és rituálisan átadták a Yamahának kollégájukat. A művelet természetesen hatalmas nevetések közepette zajlott le.

Mindeközben Álex Rins is megjelent a színen, még az LCR Honda ruházatában. A szóban forgó mérnök ugyanis Simabukuró Juta, akivel már dolgozott együtt a Suzukinál, és aki a lenti bejegyzésben a jobb alsó képen látható. A GasGas üzent is a spanyol versenyzőnek a videóhoz mellékelt szövegben. A szezon vége azt is jelenti, hogy el kell búcsúznunk a stábunk [egy részétől], amelynek az egyik tagja Juta – olvasható a Facebookon és az Instagramon. – Különleges csomag Álex Rinsnek a Yamahánál, kérjük, vigyázz rá!”

Rins mindössze egy év után hagyta ott az LCR Hondát a Yamaha kedvéért, miután a csodaszámba menő austini futamgyőzelmet követően nézeteltérések és egy súlyos sérülés hátráltatta őt. A GasGasnál szintén változik a pilótafelállás, hiszen a már említett Espargaró helyére az idei Moto2-es világbajnokságot nagy fölénnyel megnyerő Pedro Acosta érkezik.

Marc Márquez sikerkovács mérnöke monstantól Mir csapatát fogja erősíteni

0

Marc Márquez átigazolása miatt több pilótának is új szerelőkkel és vezető mérnökökkel kell megismerkednie a valenciai teszten. Márquez eddig csapatát Joan Mir kapja meg, akinek az emberei Luca Marinivel fognak együtt dolgozni. Eközben a nyolcszoros világbajnoknak is új arcokat kell megszoknia a Gresininél.

Marc Márquez sikereinek egyik megalapozója, Santi Hernández – akiről részletesen olvashatnak ebben a cikkben – mostantól vezető mérnökként Joan Mir csapatát fogja erősíteni. Hernández 2011 óta dolgozott együtt Márquezzel, így összesen hét világbajnoki címből vette ki a részét. Az eddig a cerverai pilótával munkálkodó emberek jó részét szintén a 2020-as MotoGP-bajnok mellett találhatjuk majd meg a következő szezonban. Mir eddigi csapata pedig Luca Marini motorjának felkészítésén fog ügyködni, kivéve Ramón Aurínt, akit a tesztrészlegre irányítottak át. Helyette az LCR Hondát 2022-ben elhagyó Giacomo Guidotti lesz az olasz vezető mérnöke.

Marc Márquezé a leggyorsabb Ducati, Acosta a legszorgalmasabb a MotoGP-teszt délelőttjén

A Hondától tizenegy évnyi közös munkát követően távozó pilóta az egyik legmegbízhatóbb szerelőjét Javier Muñozt is magával viszi a Gresinihez. A japán csapattól távozik rajtuk kívül Héctor Martín is, aki nyolc évig töltötte be a kommunikációs igazgatói posztot. Martín nemcsak az istállót, hanem a motorversenyzés világát is elhagyja, és az RCD Mallorca futballcsapatnál folytatja pályafutását. Jose Escámezzel jövőre a Superbike-világbajnokságon találkozhatunk majd, hiszen a Honda ebbe a sorozatba helyezi át a Repsol eddigi csapatkoordinátorát. Az ő feladatait a nyolcszoros világbajnok egyik szerelője Jordi Castellá veszi majd át.

Az átigazolás bejelentésekor Márquez elmondta, hogy miért nem erőltette, hogy még több emberét magával vihesse a Ducati ügyfeléhez. „Az egyik leginkább kétséges dolog [a szerződés aláírásakor] az egész csapatom [sorsa] volt. Az igaz, hogy a legvégén volt egy nagy beszélgetésem mindannyiukkal, végül is ők mind a barátaim, és barátként is adtak tanácsot, nem úgy, ahogy egy csapat szokott. Szóval ez a beszélgetés volt az, amely nagyon sokat segített nekem meghozni a döntést. Próbálok majd legalább egy szerelőt átvinni, és szerintem ez nem lesz probléma, ha már az egész csapatot nem tudom. Ennek két oka van, az első, hogy nem fogom szétszedni a Repsol Honda csapatát, mivel most már október van. A második pedig, hogy a Gresini csapatát sem fogom szétszedni, ők egy nagy család, és megvannak a saját szerelőik. Muszáj lesz alkalmazkodnom a szituációhoz, én hoztam meg a döntést, tehát én alkalmazkodom.”

Márquez a Gresininél Frankie Carchedivel fog együtt dolgozni, akit Fabio Di Giannantoniótól „örököl meg”. A brit mérnök egy éve csatlakozott az olasz csapathoz, előtte a Suzukit erősítette, ahol Joan Mir 2020-as bajnoki címének megszerzésében is szerepet vállalt. A szakemberről Di Giannantonio – akivel egy év alatt nagyon közeli kapcsolatot sikerült kialakítaniuk – nagy elismeréssel nyilatkozott a The Race-nek, és ez nagyon jó hír a Gresini új pilótája számára.

Eljött a várva várt pillanat, Marc Márquez pályára gurult a Ducatival (videó)

„Frankie olyan, mint egy mérnök, csak egy mérnök mentalitása nélkül. Ez viccesen hangzik, de valójában ez az erőssége. Dolgoztam már más hasonló emberekkel is, az előző éven Alberto Giribuola [aki most a KTM alkalmazásában áll – a szerk.], Enea [Bastianini] korábbi versenymérnöke is része volt a csapatomnak, és úgy tűnt, hogy többé kevésbé ő is hasonlóan gondolkodik, ahogyan Frankie. Talán vannak olyan dolgok, amelyeket nem tudsz meglátni a [telemetria] vonalakból, mivel ilyenkor ő megáll és azt mondja, hogy »rendben, akkor csináljuk úgy régimódiasan«. Ezzel a megközelítéssel nagyon jól illik hozzám, és ezzel igazán sikerült előrelépnünk a problémák megoldásában” – összegezte a katari futamgyőztes.