back to top
2025. július 11. 19:29
Kezdőlap Blog Oldal 370

Marc Márquezé a leggyorsabb Ducati, Acosta a legszorgalmasabb a MotoGP-teszt délelőttjén

0

Maverick Viñales volt a leggyorsabb a MotoGP valenciai tesztjének első három órájában, 298 ezreddel megelőzve Marc Márquezt. A nyolcszoros világbajnokot leszámítva a többi gyártót váltó vagy újonc pilóta a mezőny hátsó felében található.

Lezajlott az első három órája a MotoGP szokásos év végi valenciai tesztjének, ahol a gyártók, a csapatok és a pilóták kipróbálhatják a 2024-ben használt motort, vagy legalábbis annak jelenlegi specifikációját. Mindez a gyártót váltó, illetve újonc pilótáknak kiemelten fontos, hiszen hozzá kell szokniuk az új technikához. Pedro Acosta a Moto2-ből érkezve felült a GasGas által működtetett KTM-re, míg Marc Márquez és Franco Morbidelli a Ducatin, Luca Marini és Johann Zarco a Hondán, Álex Rins pedig a Yamahán mutatkozott be. Fabio Di Giannantonio szintén új színekben jelent meg, de ő csak csapatot váltott, a gyártó esetében nem változott.

Ami a szatellitcsapatok motorjait illeti, a Pramac két GP24-est, a Gresini két GP23-ast, míg a VR46 egy GP22-est és egy GP23-ast használ. A többi ügyfél közül az LCR egy idei és egy jövő évi, míg a Tech3 GasGas két idei specifikációval készült, Raúl Fernández pedig két idei Apriliát tesztelt, de nem az RNF színeiben, hiszen a maláj istálló nem kapott rajtengedélyt a 2024-es szezonra.

Hoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

A kezdés utáni percekben meglehetősen hűvös volt az időjárás, sőt, egy ideig még az eső is elkezdett szemerkélni, így viszonylag sokáig kellett várni arra, hogy bárki is megjelenjen a pályán. Bő 20 perc után aztán Marini bemutatkozott a gyári Honda színeiben. Az olasz versenyzőn látszott, hogy először csak próbálja megszokni az új motorját, amelyet egyébként jelentős mértékben átalakítottak az idei változathoz képest. Nem véletlen, hogy az olasz versenyző a mezőny hátsó traktusában zárta az első három órát. Joan Mir visszatért a pályára, miután a Valenciai Nagydíj szombati és vasárnapi napját ki kellett hagynia, és több mint 7 tizedet adott csapattársának.

A gyártót váltó pilóták közül Morbidelli volt a következő, aki elhagyta a garázst, és a háromszoros MotoGP-futamgyőztes a várakozásoknál jóval lassabban kezdett. A Ducati egyelőre csupán a vázon és a motorblokkon módosított, aerodinamikai fejlesztéssel viszont nem készült. Az olasz pilóta újdonsült csapattársa, a világbajnoki címért az utolsó futamig harcoló Jorge Martín mutatta be a nap első és eddigi egyetlen bukását, amikor elesett a 10-es kanyarban. Alighanem összefügg ezzel, hogy a mezőnyből ő teljesítette a legkevesebb kört, szám szerint 11-et, de a köridő tekintetében a harmadik helyen áll.

Rins a Hondától a Yamahához igazolt, és egy év után ismét sornégyes motort vezethetett, amellyel korábban öt futamot nyert a MotoGP-ben, még a Suzuki versenyzőjeként. A sérüléséből a hétvégén visszatért motoros egyelőre óvatosan kezdett, ellentétben Fabio Quartararóval, aki ott van közvetlenül az élmezőny mögött. A hangvillások leginkább az aerodinamikát és a felfüggesztést illetően próbáltak ki új elemeket, amelyeket Cal Crutchlow, a gyártó tesztpilótája is kipróbálhatott.

Marinihez hasonlóan Zarco is a Ducatiról a Hondára ült át, csak éppen ő az LCR-hez igazolt. A francia pilóta számára alighanem szintén az ismerkedésről szólt a teszt első fele, amelyen az eredeti tervekkel ellentétben már délután 1 óra előtt kipróbálta a 2024-es specifikációt. Bár ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, de a 33 esztendős versenyző 5 és fél tizeddel gyorsabb volt csapattársánál, Nakagami Takaakinál.

Bár nem ez volt a sajtó jelen lévő munkatársai által legjobban várt esemény, de Acosta bemutatkozását is elég nagy figyelem kísérte a paddockban. A 19 éves versenyző biztatóan mozgott az RC16-oson, de igazán gyors kört még nem teljesített. Ellentétben csapattársával, Augusto Fernándezzel, aki aki 1:30.334 másodperccel a negyedik pozícióban zárta a délelőttöt.

75 perc után jött a nap sokak által legjobban várt eseménye: azok után, hogy már az ezt megelőző időszakot is hatalmas őrület jellemezte arrafelé, Marc Márquez először gurult ki a Gresini garázsából a Ducatival. A nyolcszoros világbajnok az első etapjában összesen nyolc kört tett meg, és néhány tapogatózó kör után meglehetősen erősen nyitott, így feljött a harmadik helyre.

Eljött a várva várt pillanat, Marc Márquez pályára gurult a Ducatival (videó)

Miután visszatért a bokszba, és levette a sisakot, egy látványos mosolyt eresztett meg a kamera felé, ami optimizmusra adhat okot a 30 éves versenyző szurkolóinak. Később aztán még két etapot teljesített, amelyek közül az elsőben nem tudott javítani. Utána viszont több mint 4 és fél tizeddel gyorsult, és 1:30.222-es idővel feljött a második helyre. A megtett köröket tekintve viszont a mezőny hátsó részében van, összesen 21-ig jutott. Álex Márquez szintén jól kezdte a napot, és az ötödik pozícióban tölti az ebédszünetet, amely alatt egyébként szintén lehet motorozni.

Di Giannantoniónak az új csapata mellett a 2023-as Ducatit kellett megszoknia, de csupán szűk 2 tizeddel maradt el új csapattársától, Marco Bezzecchitől. A gyári istálló tagjai közül mind Francesco Bagnaia, mind Enea Bastianini a mezőny első felében zárta az első 3 órát, és mindketten viszonylag sok kört tettek meg.

Ami a többieket illeti, Maverick Viñales bizonyult a leggyorsabbnak az első három órában: 1:29.924-es idővel ő áll a teszt élén egyetlen olyan pilótaként, aki bement másfél perc alá. Ráadásul a 28 éves versenyző volt a legszorgalmasabb Acostával holtversenyben, hiszen mindketten 34 körig jutottak. Raúl Fernández a középmezőnyben, Aleix Espargaró viszont a tabella legalján áll, leszámítva Lorenzo Savadorit, aki csak az ebédszünet után kap lehetőséget. A gyári KTM-ek közül Brad Binder egy ideig az élmezőnyben volt, de aztán visszaesett a nyolcadik helyre, míg Jack Miller a tizenötödikként zárta az első három órát.

A MotoGP valenciai tesztjének állása három óra után

Eldőlt, hogy Bastianini vagy Martín lesz a gyári Ducati versenyzője

0

Claudio Domenicali, a Ducati vezérigazgatója megerősítette, hogy Enea Bastianini marad a gyári istálló pilótája. Ennek következtében Jorge Martín nagyszerű éve után marad a Pramacnál, azonban ezt a spanyol versenyző egy nyilatkozata szerint egyáltalán nem bánja.

Jorge Martín egy szatellitcsapat színeit képviselve közel volt ahhoz, hogy legyőzze a gyári istállóban szereplő márkatársát, Francesco Bagnaiát. A spanyol pilóta az utolsó futamig versenyben volt a bajnoki címért, amelynek a megtiszteltetésen túl hatalmas jelentősége lehetett volna számára a pályafutása szempontjából. Az előző hétvége előtt röppent fel a sajtóban az a hír, hogy amennyiben a madridi motoros emelheti fel a trófeát, akkor a szerződése szerint automatikusan átkerülhet a gyári Ducatihoz, Enea Bastianini helyére.

Bagnaia világbajnok, de talán nem vártunk még úgy következő évet, mint most

Ez végül nem történt meg, de sokan felvetették, hogy a bolognaiak így is jobban járnának, ha Martín, és nem Bastianini versenyezne jövőre a piros motorral. Ezt az „előléptetést” könnyedén végrehajthatta volna a Ducati, hiszen a motorosaik nem az egyes istállókkal, hanem magával a gyártóval kötöttek megállapodást. A vasárnapi futam után azonban teljesen biztossá vált, hogy az olasz pilóta marad a világbajnok csapattársa.

„Bastianini megerősítve? Feltétlenül, nem lesznek változások” – mondta Claudio Domenicali, a Ducati vezérigazgatója. Domenicali arról is elmondta a véleményét, hogy végül Fabio Di Giannantonio ülhet majd fel a VR46 motorjára Luca Marini helyett: „boldogok vagyunk, hogy ez lett a megoldás, vasárnap megmutatta, hogy mennyire megérdemli ezt”.

„Peccónak megvolt a bátorsága, hogy megszerezze a kiemelt pozíciót és nyerjen. Ez egy őrült szezon volt, amely során csodálatos párharcot folyattak Martínnal, akinek csak gratulálni tudunk a teljesítményéhez. Bagnaia nagyszerű volt” – folytatta a mérnök végzettségű szakember az olasz Sky Sportnak adott interjúját.

„Egy bonyolult év lehet a következő. Peccónak nem csak egy erős kihívóval, Jorgéval kell majd szembenéznie, ott lesz még Di Giannantonio, [Marco] Bezzecchi és [Marc] Márquez is. Nagyon érdekes lesz, sok versenyképes Ducatit láthatunk. Amikor ugyanolyan felszereléssel rendelkező pilótákkal kell megküzdenie, az majd még értékesebbé teheti Pecco eredményeit. Ő volt a legjobb, és megérdemelte [a bajnoki címet]. Akárhogyan is, ez a mi filozófiánk, így növekszünk gyorsabban [mint mások].”

Bagnaia mostani szerződése, amelyet 2022-ben írták alá a Ducatival, 2024 végéig tart. Az olasz pilóta azóta két MotoGP-bajnoki címet is begyűjtött a csapattal, ennek ellenére sem számíthat egy nagyon hosszú távra szóló megállapodásra. „Nem, egy ilyen [ötéves szerződés] nem lenne tisztességes sem a vállalat, sem a pilóta felé. Ez egy versengésre épülő sportág, ahol a dolgok gyorsan megváltozhatnak. Nyomás alatt kell tartanunk” – tette hozzá a 2013 óta hivatalban lévő sportvezető.

Martín kisírta magát a vesztes vb-döntő után, de úgy véli, van mit ünnepelni

Martín végül marad a Pramacnál, de úgy tűnik, hogy ez nem bántja különösebben a tabella második helyén végző versenyzőt. „Boldog vagyok ott, ahol vagyok. Még ha nyertem is volna , akkor sem lett volna értelme csapatot váltani. Ha képesek vagyunk arra, hogy nyerjünk, akkor mi vagyunk a legjobb csapat, és mivel mi képesek voltunk erre, ezért tényleg mi vagyunk a legjobb csapat. Egyelőre még nem volt lehetőségem eléggé megmutatni magam ahhoz, hogy pirosban versenyezhessek. Igazából valószínűleg soha nem fogom tudni ehhez eléggé megmutatni magam, mivel itt ezt eléggé bonyolult megtenni” – nyilatkozta a 25 éves pilóta.

Eljött a várva várt pillanat, Marc Márquez pályára gurult a Ducatival (videó)

0

A csapatot váltó, illetve újonc pilóták közül utolsóként Marc Márquez is kigördült a pályára Valenciában a jelenleg is zajló teszten. A spanyol versenyző nem támaszt elvárásokat maga felé.

Hét olyan versenyző vesz részt a MotoGP jelenleg is zajló tesztjén Valenciában, aki idén vagy nem volt tagja a mezőnynek, vagy más csapatnál versenyzett. Előbbi kategóriába Pedro Acosta, utóbbiba Luca Marini, Franco Morbidelli, Álex Rins, Johann Zarco, Fabio Di Giannantonio és Marc Márquez tartozik. Közülük öten már az első órában pályára mentek, majd a VR46 új pilótája is megkezdte a szereplést.

A legnagyobb érdeklődés viszont természetesen a nyolcszoros világbajnokot övezte, aki körülbelül 75 perc után mutatkozott be a Ducatin a Gresini színeiben. Ahogyan az a teszten megszokott, a GP23-ast más színűre festették, mint amilyet a normál versenyhétvégéken megszokhattunk. A tapogatózó körök után aztán be is kezdett, és cikkünk írásának pillanatában 1:30.683-mal a harmadik helyen állt Álex Márquez és Brad Binder mögött, majd hét kör után visszatért a bokszba. Sokatmondó volt, hogy miután levette a sisakot, látványosan elmosolyodott.

Miután Márquez átigazolását bejelentették, megkezdődtek a találgatások, hogy mire lehet képes az új szezonban, de adott esetben már a teszt is sokat elárulhat. Ennek kapcsán Francesco Bagnaia elmondta, hogy szerinte újdonsült márkatársa akár mindenkinél gyorsabb lehet a bemutatkozása során, mert arra számít, hogy a gyorskörökre is rá fog menni. A 30 éves pilóta azonban nem volt hajlandó arról beszélni, hogy hány másik Ducatit fog megelőzni.

Nem fogok válaszolni, mert a jövő év sikerének egyik kulcsa, ha azt akarom, hogy a projekt sikeres legyen, hogy soha ne akarjak többet menni, mint amennyit kell – nyilatkozta – Ez azt jelenti, hogy a valenciai teszten először éreznem kell a dolgokat, és csak utána kell csinálni is valamit. Nem fogok elvárásokat támasztani, mert jövőre dolgoznom kell azon, hogy kihúzzam magam az emberek elvárásaim alól.”

Sokan úgy vélik, hogy Márquez ezzel a váltással ismét harcolhat a vb-ért, sőt, egyesek szerint akár az is benne van, hogy letarolja a mezőnyt. Neki azonban még mindig vannak kétségei. „Kedden Valenciában elkezdenek enyhülni – utalt a benne felmerülő kérdésekre. – Ha viszont rosszul sül el, az sem lesz világvége, mert egy teljes előszezon van előttünk. Tisztában vagyok vele, hogy ez az átigazolás siker és kudarc is lehet. Utóbbi esetben lesz kritika, és én ezt elfogadom.”

Sokan bizonyára kíváncsiak, hogy Márquez hogyan fogja értékelni a tesztnapot, ám ez nem fog kiderülni, legalábbis nyíltan nem fog beszélni. Ennek egyszerű oka van, a Hondával kötött szerződése ugyanis ezt nem teszi lehetővé számára. A spanyol pilótának egyébként elsődlegesen nem a minél jobb eredmény a célja.

„Jövőre nem a bajnoki cím megszerzése a cél – fogalmazott. – Azonban nem is zárom ki eleve, mert az hiba lenne, és soha nem ilyen volt a mentalitásom. A jövő év célja, hogy újra mosolyogjak a sisak alatt. Ez azt jelenti, hogy az első helyekért kell küzdenünk, [de] azt nem, hogy megnyerjük a bajnokságot. Azt jelenti, hogy újra érezni fogom a pillangókat minden hétvégén, hogy megint megvan az az idegesség, hogy jól kell teljesíteni és elöl kell menni. Ez ad igazán üzemanyagot ahhoz, hogy még sokáig folytassam a sportolói pályafutásomat.”

Pitbull NASCAR-csapata veheti át a kitiltott RNF helyét a következő MotoGP-szezonban

0

A Trackhouse Racing nevű NASCAR-csapat, amelynek egyik tulajdonosa a Pitbull néven ismert rapper, csatlakozhat a MotoGP-hez a kitiltott RNF helyett. A maláj istállót a Dorna nem engedi elindulni a jövő évi idényben.

Kényszerűségből távozik az RNF a MotoGP-ből, mivel a maláj istállónak érvényes szerződése ellenére nem adott rajtengedélyt a következő szezonra a Dorna. A főszponzor, a CryptoData ezért perrel fenyegette meg a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló vállalatot. Jelen állás szerint tehát mindössze tíz csapat alkotja majd a jövő évi mezőnyt, de az Autosport.com értesülései szerint egy NASCAR-alakulat, a Trackhouse Racing szállhat be tizenegyediknek, és veheti át Razlan Razaliék helyét.

Hoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

Az RNF az Aprilia egyetlen ügyfélcsapata volt, így elemi kérdés az amerikaiak számára, hogy a gyártó hogyan reagál az érkezésükre. Egy, a márkához közel álló forrás szerint a noaleiek kifejezetten örülnek a Trackhouse beszállásának, és a közös munka megkezdéséről szóló hivatalos bejelentés napokon belül megtörténhet.

Ezen felül jóval szorosabb együttműködésre kerülhet majd sor az amerikaiak és az Aprilia között, mint amilyet eddig a maláj istállóval folytatott a gyártó. A korábban említett forrás azt állítja, hogy ez hasonló lehet a Ducati és a Pramac mostani viszonyához. Ennek keretében a csapat két pilótája – Miguel Oliveira és Raúl Fernández – közül az egyik gyári motorra ülhet a 2024-es idényben, erre azonban nincs garancia, mivel külön erőforrásokat kell még elkülöníteni erre a célra.

Az új istálló felállása a lehetőségekhez mérten könnyedén történhet majd meg, hiszen a két versenyző nem az RNF-fel, hanem közvetlenül az olasz gyártóval írt alá szerződést. Ez a megoldás nem egyedi a MotoGP-ben, a Pramac motorosai is hasonló megállapodásokat kötöttek, ezért tudta volna a Ducati könnyedén átemelni Jorge Martínt a gyári csapathoz.

Fernández és a sérült Oliveirát helyettesítő Lorenzo Savadori a valenciai teszten az Aprilia gyári istállója által kiállított motorokkal fog pályára gurulni. Erre azért van szükség, mert a szerelőknek és a többi csapattagnak még nincs szerződése az új alakulattal, de a hírek szerint ezek aláírására hamarosan sor fog kerülni, így az RNF alkalmazottai jövőre is a MotoGP körforgásának részei maradnak. Ezek alapján a Trackhouse a közeljövőben csak a kereskedelmi tevékenység felügyeletét fogja ellátni a csapatnál.

Ketten is megsérültek a katari sprinten történt balesetben, egyikük biztosan kihagyja a futamot

A Trackhouse Racing tulajdonosai Justin Marks, egy korábbi NASCAR-pilóta, valamint Armando Christian Pérez, aki Pitbull művésznéven világszerte ismert rapper.  A Trackhouse jelenleg két teljes szezont futó autóval van jelen az amerikai szériában, amelyben a 2021-es Daytona 500-on debütáltak. Azóta a csapat öt győzelmet aratott, amelyek között ott volt az idén először megrendezett chicagói utcai verseny megnyerése. Ez a diadal történelmi magasságokba helyezte őket, hiszen ez volt az első ilyen típusú futam a széria történelmében, ráadásul ezt egy beugró pilótával hajtották végre.

Ehhez a csapathoz kapcsolódik a technikai sportokban az elmúlt évek egyik leglátványosabb megmozdulása, hiszen az egyik versenyzőjük a falon végig száguldva tartotta életben a bajnoki reményeit. Annak kapcsán is bekerültek már a hírekbe, hogy az ő autójukkal indult el a Forma—1-es világbajnok, Kimi Räikkönen több NASCAR-futamon is az elmúlt két év során.

Az alakulat esetleges megjelenése nem a véletlen műve, egy évvel ezelőtt Ty Norris, a Trackhouse elnöke a következőket mondta az USAracing szerint: „a célunk, hogy a NASCAR-on kívül is letegyük névjegyünket”. Az Autosport értesülései szerint az istálló befektetői régóta szeretnének Észak-Amerikán kívül is terjeszkedni a csapattal, és a tulajdonosok szerint a MotoGP erre megfelelő terepet biztosít.

Tovább gyűrűzik a botrány a MotoGP-ből kidobott csapatnál, egymásra mutogatnak a tulajdonosok

0

Razlan Razali, az RNF leköszönő csapatfőnöke igyekezett tiszta vizet önteni a pohárba, miután az istállónak nem adták meg az engedélyt a 2024-es indulásra. A maláj üzletember a társtulajdonost és egyben főszponzort okolja, amely szerinte megpróbálja hitelteleníteni őt.

Hétfőn érkezett a hír, hogy az RNF Aprilia nem kapja meg az engedélyt a 2024-es indulásra, miután a MotoGP szerint többször is vétettek a szabályok ellen. A döntés nem sokkal azután született meg, hogy a csapat azt kommunikálta a nyilvánossággal, hogy minden rendben van, 2026-ig szerződéssel rendelkeznek, és egyik beszállító felé sincs tartozásuk. Azóta Ovidiu Toma, a többségi tulajdonos és egyben szponzor CryptoDATA vezérigazgatója szürreális közleményben reagált a fejleményekre.

Ezt az egészet Razlan Razali bejegyzése előzte meg, aki pénteken bejelentette, hogy távozik az RNF csapatfőnöki pozíciójából. Miután a nem sokkal későbbi közlemény arra is kitért, hogy a döntés a részvényesek nyomására született meg, akik elégedetlenek voltak a csapat gyenge szereplése és a maláj üzletember pénzügyi döntései miatt. Utóbbi úgy érezte, ideje tiszta vizet önteni a pohárba, és keményen bírálta a CryptoDATA-t.

„Szerintem ha egy csapat itt tart, és ha a Dorna ilyeneket mond, akkor egyértelműen gond van – nyilatkozta egy sajtóbeszélgetésen. – És csak a Dorna teheti meg, amit most tesz, hogy biztosítsa a sportág hitelességét, az imázsát, hogy az semmilyen módon ne sérüljön. Tehát ebből következően ez azt jelenti, hogy van egy probléma. Valóban bajom van a CryptoDATA-val. Úgy vélem, az évek során eltávolodott az elképzelésünk arról, hogy mit akarunk a csapattól. Mint sokan a paddockban, mi is rendkívül szenvedélyesek vagyunk ebben a sportágban. Úgy gondolom, hogy én elsősorban sportember vagyok, illetve egy sportcsapat vagyunk. Körbeutazzuk a világot, a versenyzőinkkel minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy megpróbáljunk versenyképesek lenni és győzni. Igen, ott van az üzleti része, a számlákat ki kell fizetni. Szükség van partnerekre, szükség van szponzorokra, de ez számunkra másodlagos. A CryptoDATA-nál dolgozó srácok számára inkább az üzletről szól, és itt siklott félre kicsit az összecsiszolódás, és alakult ki ez a helyzet.”

Hoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

Az RNF közleménye azt is megemlítette, hogy Razali valójában nem a napokban, hanem körülbelül egy hónappal ezelőtt lépett hátra. A maláj üzletember ezt a kérdést is tisztázta, majd elkezdte megpendíteni, hogy mi volt a két fél közötti nézeteltérés alapja. Bár konkrétumokat nem mondott, az érzékelhető, hogy szerinte súlyos gondok vannak a társtulajdonossal.

„Félreértések elkerülése végett két-három héttel ezelőtt valóban lemondtam az RNF Racing igazgatói posztjáról, nem eltávolítottak vagy kirúgtak – folytatta. – Csapatfőnökként pedig csak vasárnap álltam félre hivatalosan. Nem fogok belemenni a részletekbe, hogy mi is történt valójában, de ebben a világban, amelyben élünk, minden a tiszteletről, valamint a profizmusról szól, és arról, hogy helyesen cselekedjünk. Igen, azért vannak itt, hogy változtassanak a dolgok működésén, én pedig ezt tiszteletben tartom és nyitott vagyok rá. Vannak viszont bizonyos alappillérek, amelyeket be kell tartani az üzlethez, és ez az, ahol a helyzet kicsit félresiklott azzal, ami most zajlik.”

Razali szavait egyébként alátámasztja az Egyesült Királyság kormányának honlapján megtalálható információ, miszerint november 14-én, két nappal a Maláj Nagydíj után szűnt meg az igazgatói tisztsége a csapatnál. Ami a társtulajdonost illeti, a román blokklánc-technológiai vállalat képviselői vasárnap állítólag egy portugál újságírónak megmutattak néhány dokumentumot, amelyek azt hivatottak alátámasztani, hogy Razali nem megfelelő célokra használta fel a pénzt. Utóbbi szerint ezzel csupán el akarják hitelteleníteni őt, magukat pedig fedezni szeretnék.

„A szezon végéig kellett várni, hogy előhozakodjanak ezzel – jelentette ki. – Én nem láttam. Szerintem ez egyértelműen egy arra irányuló kísérlet, hogy bármit megtegyenek, hogy megvédjék magukat és lejárassanak engem. Tizennégy éve vagyok ebben a paddockban: 2008 óta vagyok itt promóterként, tizenegy éve a sepangi pályánál és öt éve csapatfőnökként. Ezek a srácok pedig egy éve jöttek ide, most pedig közzéteszik mindezt. Előbb-utóbb kiderül az igazság.”

A már emlegetett RNF-közlemény azt is leszögezte, hogy az istállónak nincsenek tartozásai a beszállítók felé. Amikor az Autosport erre konkrétan rákérdezett, Razali ellenőrizte az adatokat, majd azt felelte, hogy vannak kifizetetlen számlák, nemcsak a motorokat biztosító Aprilia, hanem más beszállítók felé is. Azt viszont nem kívánta kommentálni, hogy pontosan mekkora összegről van szó.

A brit szakportál a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dornát is megkereste azzal kapcsolatban, hogy miért nem adták meg a rajtengedélyt az RNF-nek annak ellenére, hogy a csapat szerződése 2026-ig szól. Egy, a csapattól független, névtelenséget kérő forrás azt állítja, hogy az ügy az Osztrák Nagydíjhoz kapcsolódik, amelynek tavaly óta a CryptoDATA a névadó szponzora, és ennek kapcsán nem fizettek ki mindent.

Elképesztő közleményben vagdalkozott a csapat, amely jövőre nem indulhat a MotoGP-ben

Razali hangsúlyozta, hogy a MotoGP döntése a CryptoDATA ellen irányult, mivel a Dorna vezetése nem bízik a cégben. A maláj üzletember kiemelte, hogy a döntésnek nagyon komoly alapja lehet, máskülönben nem léptek volna olyasmit, ami „ijesztő lehet a többi MotoGP-csapat és a potenciális befektetők számára”. Emellett azt is hozzátette, hogy mind a Dorna, mind a csapat számára egyfajta kudarc, hogy beengedték ebbe a közegbe ezt a céget.

„Az átvilágítás a Dorna részéről történt, hogy elfogadják őket a spielbergi nagydíjhétvége partnerének – idézte fel. – Három évre írtak alá, aztán jöttünk mi a képbe. Tavaly, amikor nagyon nehéz helyzetben voltunk, volt egy kísérlet a Dorna részéről, hogy segítsen és bemutasson minket új partnereknek, ami nem sikerült, nem tudtak időben megérkezni. Mígnem a CryptoDATA úgy döntött, hogy közbelép, leültünk, és megbeszéltük. A Dorna már elvégezte az átvilágítást, és beleegyezett, hogy többségi részvényesként szálljanak be hozzánk.”

Razali egyelőre továbbra is birtokolja a csapat részvényeinek 40 százalékát, így felmerül a kérdés, hogy mi lesz a részesedésével. A maláj üzletember világossá tette, hogy meg akar szabadulni a tulajdonrészétől, és új fejezetet akar kezdeni ahelyett, hogy továbbra is részt vegyen ebben a botrányban. Ennek egyrészt az az oka, hogy a csapatot a gyerekeiről nevezte el, és nem akarja tönkretenni ezt a szentimentális kötődést, másrészt úgy érzi, felelősséggel tartozik az ázsiai régió iránt, ahonnan amúgy is ritkán érkeznek szatellitcsapatok a versenyzésnek erre a szintjére.

„Idén és tavaly is elmentünk Ázsiába: Thaiföldre, Indonéziába, Malajziába, a hazai nagydíjunkra, sőt, Indiába, az új versenyre is – magyarázta. – Visszük Ázsia zászlóját. Szóval ilyen szempontból érzünk némi felelősséget, hogy ne veszélyeztessük a bajnokságot, Ázsiát. Mondtam is Carmelo [Ezpeletának, a Dorna vezérigazgatójának], hogy »tedd, amit tenned kell«, én pedig csak hátralépek, mert nem akarok ellenszegülni. Nem éri meg, és rombolná a sportágat. Szóval hoztam egy kis áldozatot.”

Ami a valenciai tesztet illeti, jogosan vetődik fel a kérdés, hogy részt vehet-e a csapat az eseményen. Nos, az Autosport beszámolója alapján kiderül, hogy a csapat egészséges versenyzője, Raúl Fernández a gyári csapat szerelői által felkészített Apriliát fogja vezetni. Csapattársa, Miguel Oliveira a Katarban elszenvedett sérüléséből lábadozik, így ő nem lesz ott a helyszínen.

Bagnaia világbajnok, de talán nem vártunk még úgy következő évet, mint most

0

Ahogy a bölcsek állítják: megszerezni egy világbajnoki címet óriási dolog, azt megvédeni viszont egészen különleges. Ez sikerült vasárnap Pecco Bagnaiának a MotoGP történetének egyik legflúgosabb, és legemberpróbálóbb szezonjában.

Talán észre sem vették, de a sorozat hetvenöt éves története során az első, 1949-es idény óta először fordult elő, hogy a legmagasabb géposztályban egyetlen versenyző sem tudott sorozatban két futamgyőzelmet szerezni, egymást követő két főfutamon. Továbbá 2019 óta senki nem védte meg a címét a királykategóriában. Ez utoljára Marc Márqueznek sikerült az említett évben, amikor a spanyol szinte annyi ponttal lett világbajnok, mint az idén Bagnaia. A különbség mindössze az, hogy abban a szezonban húsz helyett tizenkilenc versenyhétvége volt, sprintfutamok nélkül.

Martín kiütötte Marc Márquezt, hamar eldőlt a világbajnoki küzdelem Bagnaia javára Valenciában

Ez is jól mutatja az idei évad brutalitását, és így november végén abban is megállapodhatunk, hogy mind a kiszolgáló személyzet, mind a csapatok, mind a versenyzők szempontjából egy kegyetlen, könnyen kiégést okozó periódus végére értünk. Megegyezhetünk talán abban is, hogy az utolsó három, egymást követő hétvégére szinte elcsigázott tekinteteket láthattunk szüntelen. Értem, hogy ez a show része, de talán mégis nagyobb figyelmet kellene fordítani a sorozat lelkének megőrzésére, nem pedig arra, hogy minél nagyobb forgalmat bonyolítsanak a rendezők egy tárgyévben.

Szerencsére az a hergelés viszont nem ért célt, amelyet a média igyekezett minél inkább kihegyezni a két, világbajnoki címért harcoló versenyző között. Noha sportdiplomáciai szempontból Jorge Martín minden bizonnyal jókora fejmosást kapott a múlt heti gumiblama után adott nyilatkozata miatt. A hétvége elején szinte visszaszívatták vele a Katar után elmondottakat, a Michelin pedig azonnal bejelentette, hogy jó abroncsokat szállított, és a témát ezzel mindenki lezártnak tekintette. Egyedül a spanyol kihívóban maradt annyi betyár jellem, hogy a szombati, sprintgyőzelem utáni nyilatkozatban azt találta mondani: „Ha vasárnap jó gumikat választok, akár még nyerhetek.” Aki akarta, értette, aki nem, az elsiklott felette. Ettől függetlenül Martín vasárnapi futama nem a gumikon ment el.

Máris visszakozik az összeesküvésre utalgató Martín? – „Talán túl sokat beszéltem”

A hétvége legnagyobb kihívása a higgadtság megőrzése volt, ez pedig egyértelműen a regnáló világbajnoknak sikerült jobban. Még úgy is, hogy nem a vadász, hanem a menekülő vad szerepében várhatta a futamokat. Martín már pénteken megpróbált nyomást gyakorolni Bagnaiára, amikor az edzéseken végig követte, és mivel egymás mellett volt a két versenyző garázsa, még a pitből is akkor volt hajlandó kigurulni, amikor az itáliai azt elhagyta. Ez kis híján azzal zárult, hogy egy pillanatban szinte ráhajtott Davide Tardozzi lábára, aki az egyik kihajtásnál testével akarta megakadályozni Martínt abban, hogy versenyzőjét árnyékként kövesse. A pszichológiai hadviselést végül házon belül állították le, és számos felvétel készült, amikor a Tardozzi próbál elbeszélgetni Martín csapatvezetőjével, Gino Borsoi-jal. Sokak szerint egy ponton még ettől is messzebbre ment, amikor magához rendelte Martín menedzserét, Albert Valerát, de persze az ott elhangzottak nem kerültek nyilvánosságra, így nem kizárt az sem, hogy épp arról folytattak tárgyalásokat, hogy egy esetleges győzelem esetében Martín jövőre megkapja a gyári ülést vagy sem. Ezért a képernyőn látottak alapján nehéz lenne elemzéseket készíteni az esetről, a kamutémákat feszegetni meg egyszerűen nem érdemes.

Megbüntették Martínt, a gyári Ducati főnöke szerint nevetséges, amit Bagnaiával csinált

Ettől függetlenül személyes véleményem, hogy a csapatokon belül, a személyzet testére szerelt kamerákkal egy olyan magánszférát sértettek a rendezők, amelyre végképp nem volt már semmi szükség, hiszen a felesleges feszültséggenerálástól senkinek sem lesz jobb. Ezért is volt talán a hétvége legmagasztosabb jelenete, amikor a mesterséges hisztéria ellenére az elbukott Martín odasétált az ünneplő Bagnaiához, hogy gratuláljon neki.

Bagnaia arany kosárlabdával zsákolt az újabb vb-címe után, Martín személyesen gratulált (videók)

Pedig eleinte még úgy tűnt, a spanyol komoly esélyekkel pályázik a mindent eldöntő, végső ütközetre, miután magabiztosan megnyerte a szombati sprintet. Végül a vasárnap másként alakult, mint ahogy tervezte, és már a futam előtt tapintható volt a feszültsége. Vele szemben a címvédő inkább tűnt végtelenül nyugodtnak és magabiztosnak. Martín végül többször is hibázott a futamon. Először majdnem Bagnaia alól ütötte ki a motort – noha itt sokan ismét az aerohatásra gyanakodtak, a legtöbben mégis úgy gondoltak, egyértelmű vezetői hibáról lehetett szó –, majd később, amikor visszacsúszott néhány helyet, a heves felzárkózás közben kereszték egymás útjait Marc Márquezzel, és végül mindketten elestek. Márquez katapultált, és a sóderágyba csapódott, miközben Martin már a bukótérben esett el, és veszítette el egyben hivatalosan is a világbajnoki címet. Utóbbi egyébként magára vállalta a hibát.

A lüktető lét a komplett mezőnyre is hatással lehetett, mert ezen kívül is akadt még hiba és bukás jócskán. Mindkét KTM-versenyző vezető helyen bakizott, de míg Brad Binder megúszta pozícióvesztéssel, addig Jack Miller szintén irgalmatlanul nagyot esett. Pont a balosok utáni jobbkanyarban, amikor feltehetőleg túlterhelte kissé az első abroncsot.

Millert megríkatta drámai bukása, a dobogót megöröklő Binder együttérez Di Giannantonióval

Bindert egyébként megbüntették, amikor egyik előzése során összekoccant Álex Márquezzel, amely szankció remek vitának adott táptalajt a futam után, amikor Marco Bezzecchi dühösen bírálta Marc Márquezt, amiért a spanyol őt a futam elején kitessékelte. Erről egészen addig visszajátszást nem mutattak a rendezők, az itáliai pedig ezt is különösen fájlalta. Márquez furcsa mód büntetés nélkül maradt, amire Bezzecchi berágott, és azt találta mondani: mindez csak azért lehetett, mert Márquez bizony Márquez, és neki mindent szabad. Erre a spanyol csak annyit reagált: nem szeretné az idejét vesztegetni olyanokra, mint Bezzecchi. Így valójában még a 2024-es szezonkezdet előtt megindult a két versenyző közötti heves rivalizálás márkán belül. Így kíváncsian várjuk, mit látunk majd a pályán.

Bezzecchi kifakadt, szerinte Marc Márquez a legpiszkosabb versenyző, és ezt hagyják neki

Egy biztos, a csata hevében nehéz megállapítani, hogy ki motorozik a valódi versenyíven, és még ha sikerül is, nem lehet megtiltani egy adrenalintól megszédült ifjúnak, hogy védje a pozícióját. Az ilyen manőverekkel viszont vállalják a kockázatát az esetleges bukásnak.

A futam legnagyobb vesztese rajtuk kívül a második helyen befutó Fabio Di Giannantonio volt – aki ismét egy szédületes felzárkózást mutatott be, és sokak szerint csak kíméletből nem előzte meg Bagnaiát –, miután az ünneplést követően három másodperccel megbüntették a guminyomás miatt. Egész hétvégén akadtak gondjai a minimumértékekkel, ezért miután szombaton megkapta első figyelmeztetését, vasárnap már időbüntetés következett. Persze írhatnánk erre könnyedén, hogy a szabály az szabály, de csalódott főmérnöke, Frankie Carchedi a közösségi médián keresztül engedett némi betekintést az ügy hátterébe. Az angol szakember úgy vallott, hogy a szombati figyelmeztetés után 0,2 barral nagyobb nyomással indította útnak versenyzőjét, és sokáig úgy tűnt, jól kalkulált, végül 0,01 bar eltérés volt az, ami miatt megbüntették őket. Ez is remekül érzékelteti mind a szabály, mind a büntetések ironikus körülményeit, és talán a rendelkezés irrelevanciáját.

Di Giannantoniót megbüntették, a szintén szabálytalan Binderé lett utólag a dobogó

Hétfőn délelőtt pedig végre-valahára megtörtént mindkét bejelentés, amelyre oly sokan, oly régóta vártak: Luca Marini a következő két évben a Repsol Honda versenyzője lesz, Di Giannantonio pedig megkapja a VR46 csapat megüresedett Ducatiját. És noha manapság a szerződések lassan fabatkát sem érnek, ha Marini kontraktusa mégis kitart a végéig, biztosak lehetünk abban is, hogy ez idő alatt Marc Márquez nem fog visszatérni a Hondához.

Hivatalos: megvan Marc Márquez utódja, Marini a Hondához igazol

Marini hivatalos érkezésével egyébként új korszak vette kezdetét a japánoknál, és ezzel nem kizárt, hogy még egy további bejelentés várat magára, mely a Repsol Honda menedzsmentjét is érinti. Amennyiben igaznak bizonyulnak a pletykák, és Davide Brivio valóban átveszi Alberto Puig szerepét a csapaton belül, úgy nyilvánvalóvá válik az is, hogy Valentino Rossi lódított, amikor azt állította, meglepte öccse távozása. Hiszen az olasz szakember már az osztrák futamon jelen volt, és Rossi csapatával tárgyalt hevesen, ezért egy pillanatig se kételkedjenek abban, hogy az egész átigazolás már hónapokkal ezelőtt előkészítés alatt állt. Ezzel együtt pedig úgy tűnik, annak a pletykának is komoly valóságalapja volt, miszerint Rossi még a múlt héten aláírt Katarban a Yamahával a 2025-ös gyártóváltásról. Ez pedig ismét jelentősen átalakítja a következő néhány szezont, legalábbis a gyártók szemszögéből, és az sem kizárt, hogy a japánok új erőre kaphatnak. Azóta az is kiderült, hogy mindkét gyártó megkapja az annyira vágyott engedményeket, hiszen a MotoGP nyilvánosságra hozta a koncessziós jogokra vonatkozó új szabályrendszert.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

De koncentrálva még egy pillanatra a múltra, a vasárnapi futammal a Honda életében talán a legsikeresebb korszak zárult le Marc Márquez távozásával, és ebben a pillanatban fel sem foghatjuk, hogy ez milyen kihatással lehet a jövőre nézve. Puig futam előtti nyilatkozata mindenesetre nagyon szűkszavú és búcsúszagú volt, kellő érzékenységgel. A fotográfus-legenda, Gigi Soldano pedig kétségtelenül elkészítette az évad portréját, melyen a motorjától búcsúzó, magát elsíró Márquezt láthatjuk. Abban a fotóban pedig benne van minden, ami a motorversenyzés esszenciáját jelenti: a siker kulcsa, a búcsú pillanata, a múlt elengedése, a jövő bizonytalansága, és annak a kialakult helyzetnek a keserűsége, mely nagyjából egy kényszerű elengedésről szól, és talán egy olyan ismeretlenbe való távozásról, mely némileg akaratunkon kívül történt, és talán soha nem voltunk rá felkészülve. Ezt látva pedig azt hiszem, nincs olyan MotoGP-rajongó, aki kedden ne szorítana Marc Márqueznek és egy sikeres 2024-es szezonnak.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

0

A MotoGP bejelentette, hogy megszületett a megállapodás a koncessziós jogokról. Ennek értelmében a gyártókat négy különböző kategóriába sorolják be, és az alapján kapnak több vagy kevesebb engedményt. A következő idény első felében a Ducatira vonatkoznak majd a legszigorúbb szabályok, míg a legnagyobb mozgástere a japán gyártóknak lesz, de a nyári szünet után ez változhat, függően az addig megszerzett pontoktól.

Hónapok óta húzódik a MotoGP-ben, hogy a gyengén teljesítő gyártók, jelen esetben leginkább a Yamaha és a Honda milyen engedményeket kapjanak. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna mindenképpen szerette volna, ha a két japán gyártó lehetőséget kap a felzárkózásra, a KTM és az Aprilia viszont azt is el akarta érni, hogy a Ducatit jobban hátráltassák. Ebben a tekintetben végül mindenki elégedett lehet.

A Valenciai Nagydíj előtt megszületett a végleges megállapodás, amely a privát tesztnapok, az azon résztvevő versenyzők, a szabadkártyás lehetőségek, a motorblokkok, az erőforrás-specifikációk, az aerodinamikai fejlesztések, valamint a tesztelésre felhasználható gumik tekintetében tesz engedményeket egyes gyártóknak.

Elfogadhatják a jövő évi koncessziókat a MotoGP-ben, kiderült, hogy eddig ki akadályozta a megállapodást

Hogy kinek milyen lehetőségei lesznek, azt egy meglehetősen objektív mérőszám dönti el: a konstruktőri tabella, pontosabban az, hogy a megszerezhető pontoknak hány százalékát szerezték meg az adott időszakban. Ez alapján A-tól D-ig négyféle kategóriába sorolják a gyártókat, és mindegyik csoport esetében meghatározták, hogy milyen szabályok vonatkoznak az idei besorolt gyártóra vagy gyártókra, így a gyengén teljesítők esélyt kapnak, hogy idővel felzárkózhassanak. Amennyiben valaki pont a határon van, az a magasabb kategóriába kerül.

Azonban van még egy csavar a történetben, ugyanis nem egy, hanem két időszakot vizsgálnak. Az egyik nyilvánvalóan a naptári év, a másik pedig az adott év nyári teszttilalmának az elején kezdődik, és a következő év nyári teszttilalmának az elején ér véget. Vagyis a besorolásokat félévente felülvizsgálják, és elképzelhető, hogy a jövő évi nyári szünet után valamelyik gyártó már másik kategóriába kerül, mint ahol most van.

A kategóriák és az azokra vonatkozó szabályok

Kategória Összes megszerezhető pont százaléka Tesztelésre felhasználható gumiszettek Versenyzők, akik részt vehetnek a privát teszten
A >=85% 170 Csak a tesztpilóta
B 60-85% 190 Csak a tesztpilóta
C 35-60% 220 Csak a tesztpilóta
D <35% 260 Bárki
A versenynaptárban lévő pályákon zajló privát tesztek Szabadkártyák Motorblokkok Motorblokk-fejlesztés Aerodinamikai fejlesztések
3 0 7 vagy 8 Befagyasztva 1
3 3 7 vagy 8 Befagyasztva 1
3 6* 7 vagy 8 Befagyasztva 1
Bármelyik 6* 9 vagy 10 Befagyasztva 2**

*A nyári teszttilalom előtt és után is legfeljebb három szabadkártya megengedett.
**Az előző verziót nem lehet használni.

Amennyiben egy gyártó a nyári szünetben vált kategóriát, akkor az alábbi előírásokat kell figyelembe venni:

  • A felhasználható gumik száma azonnal növekszik vagy csökken, kivéve abban az esetben, ha a gyártó már többet használt fel, mint amennyit az új kategóriájában használhatna.
  • Privát tesztelés engedélyezése vagy tiltása az állandó versenyzőknek.
  • Tesztelés bármelyik nagydíjversenyzésre használt pályán, vagy három, a gyártók által kijelölt pályán a szezon hátralévő részében.
  • A szabadkártyás lehetőségek számának növelése vagy csökkentése. Ez magában foglalja a már jóváhagyott szabadkártyák törlését a nyári teszttilalom utáni időszakra.
  • Az aerodinamikai fejlesztések számának növelése vagy csökkentése, kivéve abban az esetben, ha a gyártó már több lehetőséggel élt, mint amennyivel az új kategóriájában élhetne.
  • Ha egy gyártó a C-ből a D kategóriába kerül, több motorblokkot használhat fel, és egy újabb aerodinamikai fejlesztést is hozhat, amennyiben az előző verziót már nem használja.
  • Ha egy gyártó a D-ből a C kategóriába kerül, a következő szezonban felhasználható motorblokkok száma csökken, a motorspecifikáció fejlesztését pedig befagyasztják, kivéve abban az esetben, ha a szezon végén visszakerül a D besorolásba.

Az idei konstruktőri világbajnokság végeredménye alapján ki lehet számolni, hogy a Ducati az A kategóriába kerül, miután a megszerezhető 728-ból 700-at begyűjtött, így a bolognai gyártóra vonatkoznak majd a legszigorúbb szabályok. A B-ben jelenleg senki nincs, míg a C-ben a 373 pontos KTM és a 326 egységgel rendelkező Aprilia található. A 196 egységig jutó Yamaha és a 185 pontot gyűjtő Honda pedig egyaránt a D kategóriában kezdi a 2024-es szezont.

Meghalt Reisz János, a legendás 24 órás verseny magyar győztese

0

Vasárnap életének 95. életévében meghalt idősebb Reisz János. A magyar motorversenyzés legendás alakja 21-szer nyerte meg a hazai bajnokságot, viszont a Bol d’Oron aratott sikerére volt a legbüszkébb.

Vasárnap 94 évesen elhunyt idősebb Reisz János, adta hírül a Magyar Motorsport Szövetség. A magyar motorsport nagy alakja volt, számos hazai bajnoki címe mellett egy hatalmas nemzetközi sikert is elért. Később motorosedzőként tevékenykedett, és jó néhány sikeres pilótát kinevelt, hogy aztán még 80 éves kora felett is motorozzon.

Egy interjúban elmondta, hogy apja műszerész volt, és gyakran előfordult, hogy bátyjával titokban kipróbálták az általa megjavított motorokat, miközben inasként dolgozott a műhelyben. Élete első versenymotorja egy 100 köbcentiméteres Csepel volt, amelyet részletre vásárolt meg. Első versenyét az akkor Tisza Kálmán, ma II. János Pál pápa téren futotta, és meg is nyerte.

1947-ben felvették a Csepel motorgyárának kísérleti műhelyébe mint tesztpilóta. 1949-ben viszont a kommunista vezetés nyomására, csakúgy, mint számos futballista, a Honvédhoz szerződött, és általában MZ-vel és Jawával versenyzett. Az évek során 21 magyar bajnoki címig jutott, ami már önmagában nagy szó, de a nemzetközi mezőnyben is letette a névjegyét.

Olyannyira, hogy 1956-ban Kurucz Györggyel együtt megnyerték a legismertebb 24 órás motorversenyt, a Bol d’Ort, elmondása szerint erre a sikerére volt a legbüszkébb. Egy 250 köbcentis Pannónia nyergében versenyeztek, amelyet Reisz elmondása szerint a franciák megmosolyogtak. Azt is felidézte, hogy adtak nekik egy korszerűbb sisakot az általuk használt parafa fejvédők helyett. Végül 101 km/h-s átlagsebességgel nyertek, de előfordult, hogy 160 km/h-val hajtottak.

Utolsó versenyét 1978-ban, Monzában futotta, ezután egészen 1991-ig motorosedzőként tevékenykedett a Honvédnál. A nevéhez fűződik Drapál János, Juhos Árpád, Juhász Károly és fia, ifj. Reisz János kinevelése is. Utoljára 85 évesen ült versenymotoron a Hungaroringen, ahol az egyenesben 200 km/h felett száguldott, a kanyarokat viszont már nem tudta úgy bevenni, ahogyan szerette volna.

Elképesztő közleményben vagdalkozott a csapat, amely jövőre nem indulhat a MotoGP-ben

0

Az RNF csapat többségi tulajdonosának vezérigazgatója közleményben reagált arra, hogy a MotoGP nem adta meg nekik az indulási jogot 2024-re. A CryptoDATA első embere úgy véli, a királykategória kereskedelmi jogait birtokló Dorna ki akarja őket golyózni egy amerikai istálló kedvéért.

Hétfőn érkezett a hír, hogy az RNF csapata nem kapott rajtengedélyt a MotoGP következő, 2024-es szezonjára. A maláj istálló állítólag többször is megszegte a szabályokat, így hiába sugallták a hétvégén, hogy minden rendben, úgy tűnik, hogy mégsem ez a helyzet. A többségi tulajdonos első embere nem sokkal később reagált a fejleményekre.

A különböző sportágak csúcskategóriájára a kimért, sokszor semmitmondó közlemények a jellemzőek. Nos, ezekre a sorokra sok mindent lehet mondani, de azt biztosan nem, hogy semmitmondóak. Ovidiu Toma, az RNF részvényeinek 60 százalékát birtokló CryptoDATA vezérigazgatója egy egészen szokatlan hangvételű és stílusú közleményt adott ki a saját nevében.

A román blokklánc-technológiai vállalat vezetője úgy véli, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna mondvacsinált indokokkal akarja őket kigolyózni a rajtrácsról. Azonban bosszút esküdött, és nemcsak perrel fenyegette meg a királykategória vezérkarát, hanem azzal is, hogy kitálal a megrendezett rivalizálásokról. A közlemény az alábbiakban teljes egészében olvasható.

Hoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

„Csapatunk, a CryptoDATA RNF egy olyan paradox helyzettel áll szemben, amelyet mintha egy vígjátékból ültettek volna át, de annál sokkal komolyabb következményekkel jár. A Dorna, a MotoGP irányító szervezete egy olyan ajánlattal keresett meg minket, amely méltó a hollywoodi forgatókönyvekhez: adjuk el a csapatunkat kedvező áron. Arra gondoltunk, hogy autogramot is kérünk tőlük, hogy emlékezzünk erre a »nagylelkű« ajánlatra.”

„A történet 2023-ban kezdődik, amikor a Dorna egy amerikai csapatnak ígért egy helyet a bajnokságban, lehetőség szerint a tizenkettedik helyet, amely, micsoda meglepetés, betöltetlen volt! Már most el tudjuk képzelni a Dorna irodáiban zajló megbeszéléseket: »Adjuk oda az amerikaiaknak a tizenkettedik [helyet] vagy a CryptoDATA-ét. Mi mehet félre?« Nos, sok minden. Miután a KTM-et elutasították azzal az indokkal, hogy a tizenkettedik hely »egy gyártónak van fenntartva«, rájöttek, hogy a beleegyezésünk nélkül nem ajánlhatják fel a helyünket. Aztán olyan alacsony kivásárlási ajánlattal álltak elő, hogy azt hittem, viccnek szánták. Udvariasan visszautasítottam, de a nyomás nem szűnt meg.”

„Most úgy tűnik, hogy a Dorna 2024-re ki akar minket golyózni a bajnokságból, olyan kreatív okokra hivatkozva, hogy regényt lehetne írni [belőlük]. A 2026-ig érvényes szerződés ellenére úgy tűnik, hogy a szlogenjük a következő: »az én bajnokságom, az én íratlan szabályaim… a szerződésekben leírtak nem számítanak«. Mi nem csupán csalódottak vagyunk, hanem készen állunk a visszavágásra. Egy hónapnyi intenzív dokumentálás és egy ilyen helyzetre történő felkészülés után bírósághoz fogunk fordulni, jelentős kártérítést követelve az üzletünkben és a hírnevünkben okozott kárért, valamint a bajnokságban való részvétel korlátozásáért.”

„A közleményt a Dornának szóló üzenettel zárjuk: az etikát és a törvényességet még a motorsportban sem szabad felülírni, ahol a sebesség a legfontosabb, Várjuk, hogy a bíróságon ugyanolyan szenvedéllyel találkozzunk, mint ahogyan a pályán találkoztunk. Egyébként maradjatok velünk, hamarosan nyilvánosságra hozzuk a rajongók által a tévében látott show [izgalmai] mögött rejlő »megrendezett fűszerességet«.TIsztelettel: a román, aki felborítja a szekerüket.”

Millert megríkatta drámai bukása, a dobogót megöröklő Binder együttérez Di Giannantonióval

0

Brad Binder tisztában van vele, hogy hibázott a Valenciai Nagydíjon, de megdicsérte magát, hogy megfogta a bukást. Ellentétben Jack Millerrel, aki ahelyett, hogy történelmet írt volna, az élről esett el, de a keserűség mellett pozitívumot is lát.

Drámaian alakult a gyári KTM számára a Valenciai Nagydíj. Azok után, hogy Francesco Bagnaia immáron a világbajnoki cím biztos tudatában lényegében elengedte őket, néhány körön át úgy tűnt, hogy Brad Binder és Jack Miller kettős győzelemmel zárhatja le a szezont. Később viszont mindketten hibáztak, és csak egy büntetésnek köszönhetik, hogy a statisztikákba legalább az egyikük neve mellé bekerült egy újabb dobogó.

Martín kiütötte Marc Márquezt, hamar eldőlt a világbajnoki küzdelem Bagnaia javára Valenciában

Ami Bindert illeti, a dél-afrikai versenyző lesodródott a büntetőívre, aminek következtében visszaesett a hatodik helyre (amely persze csapattársa kiesése után az ötödik lett). Ezután egy túlságosan is agresszív manőverrel maga mögé utasított Álex Márquezt, majd a pozíció átadása után Fabio Di Giannantoniót is visszaelőzte. Azonban amikor már úgy tűnt, hogy utolérheti az élen álló Bagnaiát és Johann Zarcót, megtorpant, és elvesztette a pozícióját a 25 éves motorossal szemben. Végül aztán utólag visszaszerezte, ugyanis a Gresini olasz pilótáját 3 másodperccel megbüntették, miután az idény során másodszor megszegte a guminyomásra vonatkozó szabályokat. Binder így megörökölte a harmadik helyet a második pozícióba előrelépő Zarcótól.

Di Giannantoniót megbüntették, a szintén szabálytalan Binderé lett utólag a dobogó

A harmadik hely az harmadik hely, még akkor is, ha valójában nem álltunk fel a dobogóra – nyilatkozta. – Idén eldobtam néhány pódiumot, szóval tudom, hogy ez nem jó érzés. Mindenesetre elég menő, hogy harmadikként végeztem. Tettem egy szükségtelen hosszú kört, de azt jól csináltam, hogy megfogtam a bukást, mert az első gumi már lehűlt. Trükkös nap volt. Próbáltam visszaverekedni magam, de a végére nem maradt hátsó abroncsom. Idén két sprintet nyertünk, de jó lett volna egy főfutamon aratott győzelemmel búcsúzni [a szezontól]. Egy kicsit többre van szükségünk a holtszezonban, hogy harcolni tudjunk [a diadalért]. Köszönöm az egész stábomnak! Idén nagy lépést tettünk előre, és még ennél is több vár ránk.”

Millernek azonban nem volt ekkora szerencséje. Az ausztrál versenyző öt körrel később, a 19. körben ugyanúgy a 10-es kanyarnál hibázott, csak ő el is dobta a motort. Pedig óriási lehetőség előtt állt, hiszen ő lehetett volna a MotoGP-korszak első olyan pilótája, aki három különböző gyártóval is futamot nyer, miután a Hondával és a Ducatival már állt a dobogó tetején.

Nem sokat tudok mondani – kezdte. – Nem változtattam sokat az előző körhöz képest. Volt néhány necces pillanatom [a motor] eleje miatt, ezért úgy döntöttem, hogy nyugodt leszek, és semmilyen vad dolgot nem csinálok. Egyszerűen kicsúszott alólam. Még a féket sem tudtam megfogni, eltűnt alólam, és ennyi volt. Kicsit sírtam, ez egy olyan eset, amikor kijön.”

A KTM egyéni és gyártói szinten is soha nem látott magasságokba jutott: Binder az összetett negyedik helyén végzett, amivel megdöntötte a 2020-ban ötödikként záró Pol Espargaró rekordját, ráadásul ő lett a legeredményesebb olyan versenyző, aki nem Ducatival versenyzett. Ami pedig a konstruktőri tabellát illeti, a KTM a második lett a bolognai gyártó mögött, magabiztos, 47 pontos különbséggel megelőzve az Apriliát. Persze az osztrák gyártónál nyilvánvalóan abban bíznak, hogy ez még nem a csúcs.

Nagyon keményen hajtottunk, és a belünket is kidolgoztuk, nemcsak az elmúlt pár hétben, hanem egész évben – fogalmazott Miller. – Ez egy csodálatos eredmény lett volna, de, ahogyan mondtam, lehetett volna. Azonban majd számot vetünk, és visszajövünk. Keserédes lett a vége, mert jó tudni, hogy megvan a tempónk, és jó irányba haladunk. Nagyon sokat dolgoztunk, és a versenyző csak egy kis része ennek, mert annyi minden történik a színfalak mögött. Mindenki fáradhatatlanul dolgozott, ezért mindenkinek köszönetet mondok.”