back to top
2025. július 09. 18:34
Kezdőlap Blog Oldal 313

Megszületett a döntés, kiderült, hogy Morbidelli indulhat-e az idénynyitón

0

A körülbelül egy hónappal ezelőtt a Superbike-világbajnokság portimãói tesztjén megsérült Franco Morbidelli megkapta az orvosi engedélyt a Katari Nagydíjon való részvételhez.

Egy kifejezetten nehéz hónapot tudhat maga mögött Franco Morbidelli. Az olasz versenyző megpróbáltatásai a Superbike-világbajnokság portimãói tesztjén kezdődtek, ugyanis a gyakorlás során elszenvedett egy „nagyon komoly” balesetet. A bukás következményei – többek között egy vérrög alakult ki a koponyájában – miatt az elmúlt hetekben az orvosok nem engedték meg neki, hogy motorra üljön, így mind a sepangi, mind a katari tesztet ki kellett hagynia.

Morbidelli szerint „nagyon komoly” volt a helyzet, semmire nem emlékszik a balesetéből

Ez pedig Morbidellit különösen érzékenyen érintette, hiszen ezek a tesztek fontos lépcsői lettek volna az új motorjával, a Ducatival való megismerkedésének. Ugyanis Valentino Rossi protezsáltja tavaly még a Yamaha versenyzője volt, idén azonban már a Pramac színeit képviseli.

Ráadásul sokáig még az is kérdéses volt, hogy Morbidelli egyáltalán az előttünk álló hétvégén sorra kerülő Katari Nagydíjon részt tud-e majd venni. Magyar idő szerint szerdán délelőtt aztán végre mindenki megnyugodhatott a Pramac háza táján, hiszen a római motoros megkapta az orvosi engedélyt a szezonnyitón való elinduláshoz. Csütörtökön egy utolsó kivizsgáláson kell még átesnie a loszaíli pálya egészségügyi központjában, amelyet Dr. Angel Charte végez majd el. Ez azonban a mértékadó SPEEDWEEK.com szerint „már csak formalitás”.

Frissítés: Morbidellit a csütörtöki tesztek során indulásra alkalmasnak nyilvánították, így az utolsó akadály is elhárult a Katari Nagydíjon való részvétele elől.

„Nagyon boldog vagyok amiatt, hogy megkaptam az orvosok engedélyét az induláshoz – nyilatkozta Morbidelli. – Nagyon vágytam arra, hogy visszaülhessek a motorra, és a versenyhétvégék dinamikája is hiányzott már. Nagyon várom, hogy együtt dolgozzak a csapattal, és igazán meg tudjam ismerni az összes ottani embert.”

„Ez a szezon egy nagyon fontos lépést jelent nekem a pályafutásom szempontjából, és rendkívül boldog vagyok amiatt, hogy versenyezhetek. Szeretném megköszönni a csodálatos orvosi segítséget, amely lehetővé teszi számomra, hogy majd ott legyek a szezon rajtjánál. Emellett a csapatomnak is köszönetet szeretnék mondani, akik szintén nagyon keményen dolgoztak értem. Köszönöm!”

A csapatvilágbajnoki cím után meg tudják szerezni az egyénit is? – bemutatta idei festését a Pramac

Rossiék versenye komolyan befolyásolhatja a Katari Nagydíj történéseit

0

Az előző héten, a Lusail International Circuiten tartották az Endurance Világbajnokság szezonnyitóját. A Michelin egyik vezetője szerint ez komolyan befolyásolhatja majd a tapadási viszonyokat a MotoGP szintén Loszaílban sorra kerülő Katari Nagydíján.

Szombaton rendezték meg az Endurance Világbajnokság (WEC) katari szezonnyitóját. A futammal kapcsolatban a MotoGP követőinek külön érdekességet jelenthetett, hogy Valentino Rossi ezen a viadalon mutatkozott be a sorozatban. A Doktor egységével az LMGT3-as kategória – ebben a szériában több géposztály képviselői vannak egyszerre a pályán – negyedik helyén végzett.

Nagyszerű eredménnyel debütált Rossi az Endurance Világbajnokságon

Február végén tartották az utolsó előszezoni kollektív MotoGP-tesztet Katarban. A gyakorlás után a pilóták arról számoltak be, hogy a Lusail International Circuiten kifejezetten jók voltak a tapadási viszonyok. Az előttünk álló hétvégén pedig már a MotoGP első idei futamára, a Katari Nagydíjra fog sor kerülni. Azonban Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere arra figyelmeztet, hogy a loszaíli pályán valószínűleg nem ugyanolyan körülmények fogadják majd a versenyzőket, mint amilyeneket a teszten megtapasztaltak.

„Attól félek, hogy sajnos ez [a WEC-futam] rosszabbá tette a tapadási viszonyokat – nyilatkozta Taramasso az olasz Motorsportnak. – Különösen azért, mert egy olyan versenyről van szó, amelyen számos autó tett meg nagyon sok kört különböző típusú gumikkal. Ez egy olyan állapot, amely akár az egész hétvégére kihathat, bár minden bizonnyal a péntek lesz a legrosszabb nap ebből a szempontból. Ha a szél még rá is hord valamennyi homokot a pályára, akkor szerintem elég kicsi lesz a tapadás, és jelentősen szemcsésedhetnek majd a gumik, ami ugye egy eléggé tipikus dolog Loszaílban.”

„Aztán persze általában egy pálya állapota változik a hétvége során – folytatta a szakember. – Viszont nem tudom, hogy most majd lesznek-e újra olyan nagyszerű tapadási viszonyok, amilyenek a teszt alatt voltak. Azonban azt is el kell mondanom, hogy a WEC mezőnyétől kapott visszajelzések pozitívak voltak. Ugyanis azok a pilóták, akik Michelin gumikat használtak [a Hypercar kategória versenyzői – a szerk.] elégedettek voltak a tapadással, és jó időket tudtak futni. Bizonyos autók sorozatban akár három etapot, több mint 100 kört is tudtak teljesíteni ugyanazzal a szettel. Szóval majd meglátjuk, hogy mi fog történni a hétvégén, nagyon nehéz jósolni akkor, ha erről a pályáról van szó.”

Megszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon

Kiderült, hogy mekkora lehet Bagnaia fizetése a szerződéshosszabbítása után

0

Értesülések szerint a szerződésének meghosszabbítása után szezononként akár 10 millió eurót is kereshet majd Francesco Bagnaia.

Hétfőn jelentette be a Ducati, hogy szerződést hosszabbítottak Francesco Bagnaiával. Az olasz pilóta a megállapodás értelmében legalább még két évig a bolognaiak színeit fogja képviselni.

Hivatalos: Bagnaia hosszabbított a Ducatival

A tavalyi szezonban nem hivatalos adatok szerint Bagnaia volt a második legtöbbet kereső MotoGP-pilóta Marc Márquez mögött. Érdekes módon ezt viszont nem az alapbérének, hanem szinte kizárólag a bónuszainak köszönhette. „Az igaz, hogy Pecco, Enea [Bastianini] és Jorge [Martín] alapfizetései egyenlőek voltak. Viszont a két világbajnoki címnek jelentős hatása volt arra, hogy [Bagnaia] mennyit kapott – nyilatkozta Albert Valera, Martín menedzsere az olasz Motorsportnak. – A Ducati anyagilag megjutalmazza azokat, akik a tabella első három helyének valamelyikén végeznek, és ez a következő szezonban kapott fizetéseikre is hatással van.”

Azonban úgy tűnik, hogy Bagnaia a mostani megállapodással ezen a téren lehagyta a márkatársait. Ugyanis a lap értesülései szerint mostantól nagyjából 7 millió euró (cikkünk írásakor ez körülbelül 2,728 milliárd forintnak felel meg) lesz az egy szezonra vetített alapfizetése. Amennyiben idén is ő gyűjti majd össze a legtöbb pontot, akkor pedig a bónuszokkal együtt a Ducati által egy idény alatt neki kifizetett összeg elérheti a 10 millió eurót (3,898 milliárd forintot). Mellékesen az újság arról is beszámolt, hogy a pályafutását jövőre valószínűleg a Pramacnál folytató Fermín Aldeguer bére 2025-ben nem fogja elérni a 300 ezer eurót.

A Ducati a MotoGP-ben jelenlévő többi gyártóhoz hasonlóan a pandémia előtt jellemzően a mostaniaknál jóval nagyobb fizetéseket adott a pilótáinak. Erre jó példa, hogy Jorge Lorenzo – aki nemrég felvetette, hogy jelenleg „túl alacsonyak” a keresetek a királykategóriában – a bolognaiaknál eltöltött két, eléggé sikertelen szezonja alatt 25 millió eurót kapott.

Lorenzo szerint aránylag alacsonyak a mostani fizetések a MotoGP-ben, de ez nemsokára változni fog

Napjainkban azonban már nincs lehetősége arra a Ducatinak, hogy egy ekkora összegről szóló csekket állítson ki valamelyik versenyzőjének. „A globális gazdasági klíma jelenleg nem túl stabil a folyamatban lévő háborúk és konfliktusok miatt – mondta az olasz gyártó egyik vezető tisztviselője. – A Ducati pedig nem akarja magát elkötelezni olyan összegek kifizetése mellett, amelyek egy vagy két év alatt fenntarthatatlanná válhatnak. Mindenkinek észben kell tartania, hogy mi évente 60 ezer motort értékesítünk, és ez egy másik polcra tesz minket ahhoz képest, ahol például a Yamaha vagy a Honda van.”

A Trackhouse újdonsült csapatfőnöke szerint idén az Aprilia komoly kihívója lehet a Ducatinak

0

Davide Brivio idén a Trackhouse csapatfőnökeként tért vissza a MotoGP-be. A rutinos szakember úgy gondolja, hogy 2024-ben az Apriliának komoly esélye lesz felvenni a versenyt a Ducatival. Brivio emellett azt is elárulta, hogy szerinte miben változott a sorozat, amióta ő elhagyta azt.

Egy hónapja jelentették be, hogy a királykategória legújabb alakulatának, a Trackhouse-nak sikerült leigazolnia Davide Briviót. Az olasz szakember az Aprilia szatellitistállója előtt a Forma–1-ben szereplő Alpine-nál, még korábban pedig a Suzuki és a Yamaha MotoGP-csapatainál dolgozott. Brivio ennek megfelelően magasra teszi a lécet.

A Forma–1-es tapasztalatait felhasználva egyesítené a kultúrákat a MotoGP-be visszatérő Brivio

„Örülök annak, hogy az Aprilia partnere lehetek – nyilatkozta Brivio. – Természetesen a jelenlegi MotoGP-ben a Ducati a legerősebb. Ők dominálták az előző évi bajnokságot, mindenki az ő motorjukat akarja legyőzni. Viszont én úgy gondolom, hogy az Aprilia remek helyzetben van ahhoz, hogy komoly kihívó legyen a Ducati számára, a KTM-mel együtt.”

„A 2024-es motort illetően az Aprilia nagyon sokat dolgozott az aerodinamikán. Valójában én most úgy látom, hogy a többi gyártó másolja az Aprilia megoldásait. Ez pedig nagyszerű, ha úgy tetszik, ezzel már most elértek egy jó eredményt. Szóval én úgy gondolom, hogy az Aprilia olyan helyzetben van, hogy komoly kihívást tud majd jelenteni.”

Soha nem látott magasságokban van az Aprilia, de ez sem elég

Brivio 2020-ban hagyta el a Suzukit, így lényegében négy évnyi kihagyás után tért vissza a MotoGP világába, amely szerinte bizonyos szempontból azóta is sokat változott. „Én úgy látom, hogy az elmúlt pár évben behozott aerodinamikai fejlesztések miatt jelenleg a pilótáknak eltérő készségeket kell elsajátítaniuk, különböző módokon kell vezetniük a motorjaikat – mondta az 59 éves szakember. – Amikor ugyanannál a gyártónál van két pilóta, akkor van úgy, hogy mindketten elégedettek, de olyat is lehet látni, hogy csak az egyik elégedett, a másik pedig nem képes alkalmazkodni a motorhoz.”

„Mostanában minden versenyzőnek folyamatosan hozzá kell igazítania a vezetési stílusát az új aerodinamikai elemekhez és a [magasságállító] eszközökhöz, meg minden ilyen dologhoz. Szóval eddig az a benyomásom, hogy bár azt nem mondanám, hogy ez most egy másik sport, de biztosan másfajta megközelítésre van szükség a benne való érvényesüléshez, mint pár évvel ezelőtt, amikor a motorok a folyamatos fejlődésük ellenére nagyjából ugyanolyanok voltak minden szezonban.”

Hiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?

Miért nem lesz unalmasabb a MotoGP az erőforrások méretének csökkentése miatt?

0

Corrado Cecchinelli, a MotoGP technológiai igazgatója részletekbe menően elmagyarázta, hogy miért nem fog ugyanolyan problémákat okozni a motorblokkok térfogatának 2027-re tervezett csökkentése, mint amilyeneket a 2007-es hasonló változtatás eredményezett.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, a tervek szerint 2027-től a jelenlegi 1000 helyett „csak” 850 köbcentisek lesznek a MotoGP-ben használt erőforrások. A változtatás alapvető célja a biztonság növelése lenne, amit a sebesség csökkentésével szeretnének elérni. Másodsorban pedig a költségek redukálása is egy fontos szempont volt a döntéshozóknak ennek a módosításnak a kitalálásakor.

Közel a megállapodás, szinte biztosan csökken az erőforrások térfogata a MotoGP-ben

Viszont amikor először elkezdtek szivárogni a hírek erről a tervezetről, sokan emlékeztettek arra, hogy a sorozat egyszer már belelépett ebbe a folyóba, és akkor az nem sült el túl jól. Ugyanis 2007 és 2012 között 800 köbcentis erőforrásokat használtak a MotoGP-ben, amelyek a 2002-ben bevezetett 990 köbcentis motorblokkokkat váltották fel.

A 2007-es térfogatcsökkentést Valentino Rossi egy 2009-ben Dennis Noyesnek adott interjújában a „MotoGP-nek az elmúlt tizenöt évben elkövetett legnagyobb hibájának” nevezte. A Doktor azt is kijelentette a Motociclismo spanyol kiadásában megjelent beszélgetés során, hogy „a 800 rosszabb, egyszerűen rosszabb, ugyanaz a motor, csak kevesebb erővel”.

A közvélemény pedig Rossi pártján volt ebben a kérdésben, mivel a 800 köbcentis motorblokkok bevezetése után sokkal kevesebb igazán szoros csatát láthattak a nézők, mint korábban. Ezért is tartanak sokan attól, hogy a 2027-re tervezett szabálymódosítások is unalmasabbá fogják tenni a MotoGP-t. Nemrég Corrado Cecchinelli, a széria technológiai igazgatója magyarázta el, hogy miért nem kell ettől tartania a szurkolóknak.

Problémát jelenthet a csapatoknak, ha a szabályváltozások túl lassúvá teszik a MotoGP-t

„Először is azért [nem követjük el ugyanazt a hibát], mert most már én is itt vagyok – nyilatkozta nevetve a Crash.net-nek Cecchinelli. – A viccet félretéve, megtanultuk a leckét. Jelenleg a maximális térfogat [1000 köbcentiméter] mellett maximális furatmérettel [81 milliméter] dolgozunk, és ez eredményezi ezt [a nagy teljesítményt].”

„Ha csak egyszerűen »csökkented a motorblokk méretét « – ahogyan az emberek ezt mondani szokták – akkor csak a térfogatát csökkented. Azonban így is könnyen oda juthatsz [a fordulatszám növelésével], hogy ugyanolyan teljesítményt ad le az erőforrásod, csak ezáltal rosszabbá válik, azaz nehezebb lesz vezetni, és megbízhatatlanabb lesz.”

„Szóval mi a térfogat csökkentése mellett a dugattyúk átmérőjét, a furatokat is csökkentjük. Így a 850 köbcentis motorblokk nemcsak kisebb teljesítményű, hanem ugyanolyan vagy talán még megbízhatóbb, és legalább ugyanolyan könnyen vezethető lesz, mint a jelenlegi, remélhetőleg. Erre az a bizonyítékunk, hogy eközben az évenként felhasználható motorblokkok számának csökkentését is fontolgatjuk. Ugyanis biztosak vagyunk abban, hogy a 850 köbcentis erőforrások a megbízhatóság szempontjából erősebbek lesznek, mint a mostaniak.”

Az újságíró megkérdezte, hogy a furatok mérete határozza-e meg a maximális fordulatszámot. „A paraméter, amely igazán számít ebben az esetben az a dugattyúk sebessége – válaszolta Cecchinelli. – Ezt alapvetően úgy kaphatjuk meg, hogy pár állandót összeszorzunk a stroke-kal [a dugattyú által megtett távolság – a szerk.] és a fordulatszámmal.”

„Ha csökkentjük a térfogatot és a dugattyúk átmérőjét is, akkor a stroke valószínűleg közel ugyanannyi lesz, mint most. Ez azt jelenti, hogy a fordulatszám is közel ugyanannyi marad. Viszont a teljesítmény kisebb lesz, mivel a kisebb felületű dugattyúkhoz egy kisebb térfogat társul. Szóval az a kulcs, hogy mindkettőt egyszerre kell csökkentenünk.”

„Mi nemcsak a teljesítményt szeretnénk visszafogni, hanem legalább ugyanolyan megbízhatóságot és vezethetőséget akarunk elérni, mint amilyen most van. Ráadásul így hatékonyabb erőforrásokat kapunk, ez pedig a fenntarthatóság szempontjából is nagyon előnyös” – tette hozzá az olasz mérnök.

Kell egy határ, de sürgősen

Ismét hazai közönség előtt vehet részt MotoGP-futamon Dani Pedrosa

0

Pit Beirer kijelentette, szinte biztos, hogy Dani Pedrosa részt vesz a Spanyol Nagydíjon. A KTM motorsport-igazgatója hozzátette, Pol Espargarót is be akarják vetni, de nem tervezik kihasználni az összes szabadkártyás lehetőségüket.

A tavaly év végén elfogadott új koncessziós szabályok jelenleg elsősorban a Yamahának és a Hondának kedveznek, de bizonyos területeken a KTM és az Aprilia is előnybe kerül a Ducatival szemben. Ezek közül az egyik a szabadkártyás lehetőségek száma, ahol jelentős különbség van a bolognai gyártó és a többiek lehetőségei között: a címvédő ugyanis egyszer sem indíthat egy extra motort, míg a riválisok ezt hatszor is megtehetik.

Pit Beirer ugyanakkor kijelentette, nem hiszi, hogy ezen alkalmak mindegyikét ki fogják használni. Ugyanakkor még nem hoztak döntést arról, hogy mely hétvégéken fognak élni a lehetőséggel, ahogyan arról sem, hogy kit hányszor vetnek be. Egyvalamit viszont már most szinte teljes bizonyossággal kijelentett a német szakember: Dani Pedrosa a 2023-as idényhez hasonlóan alighanem részt vesz a Spanyol Nagydíjon.

„Dani versenyezni fog Jerezben, ez elég biztosnak tűnik – nyilatkozta a német sajtó képviselőinek Beirer. – Minden mást a szezon menete, a futamok döntenek majd el, amelyeken tesztelnünk kell. Daninak megvannak a kedvenc pályái, ahol szeretne versenyezni. Aztán ott van Pol, aki inkább ma szeretne versenyezni, mintsem holnap.”

Pedrosa folyamatos harcot vív a csapatával, és nem áll jól

Utolsó mondatával természetesen Pol Espargaróra utalt, aki idén állandó versenyzőként már nem lesz ott a mezőnyben, de a KTM tesztpilótaként továbbra is számít rá. Beirer elmondta, hogy sérülés esetén mindenképpen ő fog beugrani, és minden bizonnyal szabadkártyát is kap. Azt viszont tagadta, hogy ez valamilyen kompenzálás lenne, miután ő lett az áldozata Pedro Acosta érkezésének.

„Ez nem egy olyan megállapodás, amelyet csak a rossz lelkiismeretünk megnyugtatására akarunk használni – szögezte le. – Akik követik őt, azok elismerik, hogy jelenleg nem tűnik rossznak. A tél folyamán élvezte, hogy fontos tagja lehet a tesztcsapatunknak. Ettől még jobbak lettünk. Ott volt az [állandó] versenyzőknek a tapasztalatával, és még mindig nagyon közel van a tűzhöz, legyen szó technikai kérdésekről, a pályán történő vezetésről vagy arról, hogy a szerelők hogyan bánnak a pilótákkal. Minden területen segít nekünk, és tisztában van vele, hogy mekkora szükség van rá.”

A két spanyol pilóta mellett adott esetben Jonas Folger is motorra ülhet, aki ugyan tavaly szabadkártyával nem indult, de Espargarót hat fordulón át helyettesítette. Ugyanakkor ezzel kapcsolatban még nem született döntés, Beirer azonban kiemelte, hogy ezek a lehetőségek fontosak a fejlődés szempontjából.

„Elemeznünk kell a projektet, és el kell döntenünk, hogy az adott pillanatban minek van értelme – fogalmazott. – A mai MotoGP-ben tesztelni kell, hogy [a pilóták] a versenyzés jelentette nyomás nélkül fejlődhessenek. Emellett viszont a megerősítésre is szükség van, hogy a versenyzés okozta stresszben hogyan működnek a dolgok.”

Martín elárulta, mire van szüksége ahhoz, hogy a bajnoki cím esélyesei közé kerüljön

0

Jorge Martín problémákkal küzdött a katari teszten, de ennek ellenére nyugodtan várja a szezonnyitót. A spanyol pilóta szerint akkor kerülhet a bajnoki cím esélyesei közé, ha az idény elején konzisztensen tud teljesíteni.

Nemrég került sor a katari MotoGP-tesztre, amelynek leintésekor Jorge Martín neve mellett a hetedik legjobb idő szerepelt. Martín több mind fél másodperccel bizonyult lassabbnak az első helyet megszerző Francesco Bagnaiánál, aki hozzá hasonlóan az idei Ducatin ült. A spanyol pilóta később elárulta, hogy mi volt a lemaradásának az egyik fő oka.

„Volt valami, ami nem működött megfelelően. Nem tudtam úgy vezetni a motort, ahogy szerettem volna – nyilatkozta Martín a teszt helyszínén a DAZN riporterének. – Amikor kigyorsítottam, akkor egy csomó vibráció lépett fel. Emiatt sikerült katasztrofálisan a rövid versenyszimulációm is. Próbáltam nyomni, de nem volt elég jó a tempóm, és nagyon messze voltam Bagnaiától.”

Bagnaia szerint hibátlanul megy az idei Ducati, Martín és Bastianini viszont vibrációról panaszkodik

„Ráadásul estem is egyet a 14-es kanyarban. Mindenképpen meg kell vizsgálnunk, hogy miként működik a motor, amikor gázt adok – jelölte ki a legfontosabb feladatot Martín csapata számára. – Ugyanis a teszten tapasztalt vibrációk károsíthatják a gumikat. Jelenleg ebből a szempontból semmi sem működik megfelelően. De természetesen bízom abban, hogy előre tudunk majd lépni ezen a területen.”

Martín számára nyugtalanító lehetne, hogy a 2024-es idény első fordulójára ugyanott fog sor kerülni a most következő hétvégén, ahol az utolsó előszezoni tesztet is megrendezték: a Losail International Circuiten. A 26 éves pilóta ennek ellenére nem feszültséggel telítve várja a Katari Nagydíjat.

„Általánosságban véve nyugodt vagyok – mondta Martín. – A kudarcok mellett azt is fontos kiemelni, hogy használt gumikkal egész jó tempót tudtam motorozni. Remélhetőleg a többi dolgon is sikerül javítanunk, hogy egyenletesen tudjak majd teljesíteni a futamokon. Ha a szezon elején konzisztensen tudok teljesíteni, akkor bekerülhetek a bajnoki cím esélyesei közé.”

Jöhet a tavalyi vb-csata visszavágója? – Martín szerint ezúttal mások is beleszólhatnak a harcba

A tavalyi idényben Martín volt Bagnaia legnagyobb ellenfele a bajnoki címért folytatott versenyfutás során. A madridi pilóta úgy tudta megszorongatni a címvédőt, hogy az első három főfutamból kettőt nem fejezett be. Így nem meglepő, hogy a konzisztens teljesítményt tartja a siker kulcsának.

A háromszoros világbajnok legenda a kritikák ellenére megtarthatta fontos pozícióját

0

Nemrég a FIM nyilvánosságra hozta a gyorsaságimotoros-világbajnokságot felügyelő tisztségviselők listáját. Ebből kiderült, hogy az őt ért számos kritika ellenére Freddie Spencer maradt a Sportfelügyelői Bizottság elnöke.

A napokban adta ki a FIM a szokásos éves közleményét, amelyben a szervezet megnevezte, hogy idén kik felügyelik majd a gyorsaságimotoros-világbajnokságot és az alá tartozó utánpótlás-nevelő szériákat. A névsor legérdekesebb elemét a Sportfelügyelői Bizottság tagjainál találhatjuk. Ugyanis a ténykedését ért kritikák ellenére idén is Freddie Spencer lesz a testület elnöke. A háromszoros világbajnok – kétszer az 500, egyszer a 250 köbcentis kategóriában bizonyult a szezon legjobbjának – megkérdőjelezhető döntései iránt érdeklődő olvasóink figyelmébe Guld Péter cikkét ajánljuk.

„Ostoba” előzéssel lett világbajnok, majd megismételhetetlen teljesítménye tette tönkre karrierjét

„Ezzel a tapasztalt és összeszokott csapattal biztosítjuk a folytonosságot a gyorsaságimotoros-világbajnokság paddockjában – olvasható a FIM közleményében. – Mindegyikük a saját tapasztalatait és látásmódját felhasználva foglalkozik majd a kategóriájával, ezzel még egy sportsikerekben gazdag évet garantálva a MotoGP számára.”

A versenyirányító testület összetétele nem változott a tavalyihoz képest, a MotoGP versenyigazgatója továbbra is Mike Webb lesz, a Moto2, a Moto3 és a MotoE esetén ezentúl is Graham Webber tölti majd be ezt a pozíciót, a Red Bull MotoGP Rookies Cupért és Talent Cupért pedig idén is George Massaro felel.

A gyorsaságimotoros-világbajnokság 2024-es szezonjában szolgálatot teljesítő állandó tisztségviselők és szervek teljes listája alább található. Az ebben felbukkanó rövidítések pedig a következőket jelentik:
• FIM: Nemzetközi Motorsport Szövetség.
• Dorna: a gyorsaságimotoros-világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló vállalat.
• IRTA: a csapatok érdekvédelmi szervezete.
• MSMA: a gyártók érdekvédelmi szervezete.

Versenyigazgatóság:
• Versenyigazgató és elnök: Mike Webb.
• FIM képviselője: Bartolome Alfonso.
• Dorna képviselője: Loris Capirossi.

Bajnokságirányító Bizottság:
• Versenyigazgató és elnök: Mike Webb.
• Versenyigazgató-helyettes: Graham Webber.
• FIM biztonsági igazgató: Bartolome Alfonso.
• FIM orvosi igazgató: Giancarlo di Filippo.
• GP technikai igazgató: Danny Aldridge.
• FIM GP műszaki képviselő: Dominique Hebrard.

FIM MotoGP Sportfelügyelői Bizottság:
• Elnök (az IRTA által jelölt): Freddie Spencer.
• Bizottsági tagok (a FIM által jelöltek): Andrès Somolinos és Tamara Matko.

FIM Fellebbviteli Bizottság:
• Ralph Bohnhorst.
• Raffaele De Fabritiis.
• Stuart Higgs.
• Franco Uncini.
• Tartalékok: Paul Duparc and Paul King.
Ezt a testületet a felsorolt személyek és egy, a FIM-hez csatlakozott nemzeti szövetséget képviselő tag alkotják. Utóbbiak rotációs rendszerben látják el ezirányú feladataikat.

Grand Prix Bizottság:
• Elnök és egyben a Dorna képviselője: Carmelo Ezpeleta.
• FIM képviselője: Paul Duparc.
• IRTA képviselője: Hervé Poncharal.
• MSMA képviselője: Biense Bierma.

Állandó Elnökség:
• Dorna-vezérigazgató: Carmelo Ezpeleta.
• FIM-elnök: Jorge Viegas.

A MotoGP egy lebilincselő videó segítségével idézte fel a gyorsaságimotoros-vb 75 éves történelmét

0

A MotoGP nemrég publikált egy rövid videót, a sorozat így tekintett vissza a gyorsaságimotoros-világbajnokság 75 éves történelmére. Az alkotás egyben a hétvégén sorra kerülő szezonnyitó előzeteseként is funkcionál.

A tavalyi volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság 75. szezonja. A MotoGP ezt a háromnegyedszázados történelmet idézte fel azzal a videóval, amelyet nemrég tett közzé a közösségi médiában. Az alkotás egyben arra is emlékezteti a nézőit, hogy a „föld legjobb motorsportjának” 2024-es idénye a most következő hétvégén veszi majd kezdetét a Katari Nagydíjjal.

A gyorsaságimotoros-vb első szezonját 1949-ben tartották. Az akkori naptárban még csak 6 darab nagydíj szerepelt. A királykategória első versenyét június 17-én, a középsőét pedig június 13-án rendezték meg. A sorozat növekedését jól mutatja, hogy tavaly már 21 főfutamot és ugyanennyi sprintet kellett teljesítenie a legnagyobb géposztály mezőnyének.

Az első idény óta 1015 királykategóriás versenyt, az összes géposztályt – amelyekben nem oldalkocsis motorokat használtak – figyelembe véve pedig 3371 futamot rendeztek. A nagyok 1000. viadala a tavalyi Francia Nagydíj volt.

Eddig összesen 126 különböző pilóta nevezhette magát világbajnoknak az összes kategóriát tekintve. A legtöbb címet Giacomo Agostini szerezte (15), mögötte Ángel Nieto (13), Mike Hailwood, Valentino Rossi és Carlo Ubbiali (mindhárman 9) következnek ebben a sorban. Az aktív versenyzők közül Marc Márquez rendelkezik a legtöbb trófeával (8).

A tavalyi szezon végéig 399 különböző futamgyőztest lehetett ünnepelni az összes géposztályt figyelembe véve. A gyártók közül ebben a tekintetben a legsikeresebbnek a Yamaha mondhatja magát (520). Az iwataiak után az Aprilia (297), az MV Agusta (275), és a Kalex (176) büszkélkedhet a legtöbb elsőséggel.

Jelenleg 30 ország mondhatja el magáról, hogy világbajnoki futamgyőztest adott az emberiségnek. A legtöbb diadalt az olaszok (888) és a spanyolok (722) aratták.

Világbajnokság még a MotoGP, vagy inkább egy olasz-spanyol kupa?

Arra is pontosan 30 ország – többek között hazánk is –   lehet büszke, hogy a világbajnokság legalább egyszer meglátogatta. Legutóbb tavaly bővült ez a lista, amikor India iratkozott fel rá, idén pedig új helyszínként Kazahsztán pályázik erre.

Legendás versenyzők hatalmas felzárkózását hozták az eddigi motoros Magyar Nagydíjak

Érzelemdús levélben köszönte meg Rossi segítségét az egyik tanítványa

0

Franco Morbidelli egy érzelmekkel teli levelet írt Valentino Rossinak. A Pramac versenyzője így köszönte meg azt a sok segítséget, amelyet a Doktor nyújtott neki a pályafutása során.

A MotoGP mezőnyének tagjai mind komoly sportemberek, akik napról napra megfeszítve dolgoznak azért, hogy elérjék a céljaikat. Ezért könnyen elfelejtkezhetünk arról, hogy nekik is van egy emberi oldaluk. Nemrég Franco Morbidelli mutatta meg magát ilyen nézőpontból, ugyanis az olasz pilóta írt egy levelet a mentorának, Valentino Rossinak, hogy megköszönje a neki nyújtott segítségét.

Di Giannantonio elmondta, milyen Rossi, avagy a „valaha volt legjobb” versenyzőjének lenni

Morbidelli édesapja, Livio Morbidelli már korán felismerte fia tehetségét, de a családnak nem volt megfelelő anyagi háttere egy hivatásos motorversenyzői pályafutás felépítéséhez. Azonban Livio egy régi ismerősén, Graziano Rossin, a kilencszeres világbajnok édesapján keresztül értesült arról, hogy milyen komoly edzésmunka folyik Tavulliában.

A család a hír hallatán eladta a római otthonát, és Tavulliába költözött. Rossi pedig a szárnyai alá vette a fiatal Morbidellit, aki később a VR46 Akadémia első hivatalos tagja lett. Az idei szezonban pedig már a MotoGP egyik jelenlegi legjobb alakulatának, a Pramacnak a színeit fogja képviselni. Így nem meglepő, hogy a 29 éves pilóta nagyon hálás a Doktornak, akivel 2021-ben egy fél idény erejéig csapattársaknak is mondhatták magukat.

„Hello Vale – kezdte Morbidelli a levelét, amelyet egy, a MotoGP által publikált videóban fel is olvasott. – Amikor gyerek voltam, akkor te voltál a bálványom. Amikor tizenéves lettem, akkor a barátommá váltál. Most pedig te vagy az életem egyik támasza. Amikor először találkoztam veled, akkor még csak egy gyerek voltam, aki imádott motorozni, és közben arról álmodozott, hogy egyszer majd MotoGP-pilóta lesz belőle.”

„Ami csak egy hobbinak indult, mára a hivatásommá vált. Ezt az tette lehetővé, hogy te megosztottad velem a tapasztalataidat és a tudásodat. Ami pedig azóta történt, az nagyszerű. Azóta segítettél MotoGP-pilótává válni, hogy a VR46 Akadémia tanulója lettem. Nagyon hálás vagyok azért, hogy találkoztam veled, hiszen még akkor lettél az életem része, amikor még egy senki voltam. Te viszont hittél bennem, és hivatásos versenyzőt faragtál belőlem, így kivetted a részed abból, hogy az álmom valóra vált, abból, hogy most ilyen az életem. Köszönöm a bizalmat és a támogatást. Te vagy minden idők legjobbja, a pályán és azon kívül is. Köszönöm” – zárta sorait Morbidelli.

Nem mindenki érzi jól magát Rossi saját pályáján, az is kiderült, hogy miért