back to top
2025. július 09. 11:07
Kezdőlap Blog Oldal 314

Pedrosa folyamatos harcot vív a csapatával, és nem áll jól

0

Dani Pedrosa szerint a mai MotoGP-motorok ugyan stabilabbak az aerodinamikának köszönhetően, ám sokkal jobban igénybe veszik az emberi testet. A KTM tesztpilótája elárulta, folyamatosan harcol a mérnökeivel annak érdekében, hogy megtalálják a megfelelő kompromisszumot.

Aki követte a MotoGP-t az elmúlt években, az pontosan tudja, hogy ebben az időszakban technikai szempontból rengeteget változott a sportág. Ezek közül a legfontosabb az aerodinamika és a pilótákat segítő elektronikai eszközök térnyerése. Bár mérnöki szempontból nyilvánvalóan csúcstechnológiáról van szó, a versenyzőktől és a szurkolóktól gyakran hallani kritikát ezzel kapcsolatban.

Hiába élvezheti az előnyeit, Marc Márquez egyvalamin továbbra is változtatna

Legutóbb Dani Pedrosa beszélt erről, illetve elsősorban az aerodinamikáról. A jelenleg a KTM tesztpilótájaként dolgozó motoros elismerte, hogy a szárnyaknak köszönhetően a mostani motorok stabilabbak, mint valaha, ám ennek megvannak a hátulütői. Egyrészt nehezebbé teszi az előzést és így a szórakoztató versenyzést, másrészt fizikailag jobban megterheli a versenyzőket.

„A sok aerodinamika miatt egyre nagyobb és nagyobb a fizikai igénybevétel – nyilatkozta a Paddock Pass Podcastban. – A motort egyre nehezebb ide-oda fordítani, vagy manőverezni, amikor az ember egy másik versenyző mögött van. Nagyobb a kanyarsebesség, és mivel nagyobb G-erővel kell megbirkózni, a motor kevésbé mozgékony a kanyarok között. Ezzel az aerodinamikával úgy kell beállítani a motort, hogy fékezéskor vagy az egyenesekben stabilabb legyen., a nagyobb stabilitás pedig kisebb mozgékonyságot jelent.”

Tesztpilótaként Pedrosa nyilvánvalóan minden egyes burkolatot és egyéb alkatrészt kipróbál, mielőtt az rákerülne a motorra, vagy éppen elvetnék az adott megoldást. Ilyen módon tehát van beleszólása a fejlesztési irányba, és elárulta, meg is szokta vívni a maga csatáját a KTM szakembereivel annak érdekében, hogy ne legyen ennyire „durva” a motor.

„Állandóan harcolok a KTM aerodinamikai részlegén dolgozó barátaimmal – fogalmazott. – Ők olyasmit hoznak létre, ami a számok alapján sokkal hatékonyabb a leszorítóerő, a légellenállás és a többi dolog tekintetében. Aztán az ember leteszteli, és alig tudja úgy mozgatni a motort egyik irányból a másikba, ahogyan korábban.”

Pedrosa hozzátette, a megnövekedett leszorítóerő miatt a motor kevesebb információt juttat el a pilótának, mint korábban. Emellett azt is kiemelte, hogy jelenleg sokkal inkább a gép viszi a pilótát, mintsem fordítva, ami elveszi a látványosságot. Egyelőre azonban vesztésre áll ebben a csatában, és a nagy szabályváltozások időpontjáig, 2027-ig minden bizonnyal nem változik jelentősen a helyzet.

Acosta próbálta követni Pedrosát, elárulta, mennyire volt könnyű

„Ez azt jelenti, hogy kevesebb »inputot« kapunk arról, hogy mit csinál a motor – magyarázta. – Végső soron mi követjük, amit a motor csinál, nem pedig a motor teszi azt, amit mi akarunk. Ez az állandó vita, amelyet folytatok velük, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a jó aerodinamika, illetve aközött, ami továbbra is lehetővé teszi, hogy a motor még mindig elég mozgékony legyen ahhoz, hogy úgy irányítsuk, ahogyan szeretnénk, és ne tegye tönkre a karunkat a verseny végére.”

Ezek után már aligha lep meg bárkit is Pedrosa válasza arra a kérdésre, hogy a mostani vagy a korábbi gépeket preferálja. „Jobban szeretem a régi motorokat, ez az igazság – szögezte le. – Nem panaszkodom, hogy hova jutottunk, de amikor még nem volt aerodinamika a motorokon, sokkal szórakoztatóbbak voltak, az biztos.”

Márkatársuk szerint Bagnaia és Martín útja az egyetlen, amely győzelemre vezet

0

Franco Morbidelli a kényszerpihenője alatt is igyekezett kielemezni azon márkatársai adatait, akik igazán gyorsak voltak a teszteken. A Pramac motorosa ismét futamokat szeretne nyerni, és úgy véli, ehhez Francesco Bagnaia és Jorge Martín vezetési stílusát kell elsajátítania.

Finoman szólva is rémálomszerűen alakult Franco Morbidelli első előszezonja a Ducati versenyzőjeként. Az olasz motoros márkatársaival együtt részt vett a Superbike-világbajnokság január végi portimãói tesztjén, amelyen hatalmasat bukott. Mivel a maradandó agykárosodást kockáztatta volna, mind a malajziai, mind a katari tesztet kihagyta, ami amúgy sem a legjobb előjel az idényre nézve, pláne úgy, hogy tavaly még egy másik motoron ült.

Morbidelli szerint „nagyon komoly” volt a helyzet, semmire nem emlékszik a balesetéből

Ráadásul még az sem biztos, hogy a szezonnyitó Katari Nagydíjon részt vehet, hiszen még mindig nem kapta meg a szükséges orvosi engedélyt. Ez esetben ismét csak a pálya mellől nézheti a többieket, ahogyan azt a teszteken is tette. „Megtanultam, hogy sokkal jobb motorozni, mint nézni, ahogyan mások csinálják – nyilatkozta mosolyogva. – Sérülten [viszont] még mindig ez az egyik legjobb lehetőség, hogy időt tölthessek a csapattal, és a versenypályán lehessek.”

Morbidelli hírt adott az állapotáról, még mindig kérdéses, hogy rajthoz tud-e állni a szezonnyitón

Persze attól még, hogy nem ülhetett motorra, igyekezett minél jobban felkészülni a szezonra. Persze ezt csak korlátozott módon tehette meg, de a Ducati többi pilótájának adatait nyilvánvalóan ő is láthatta, és ezeket próbálta minél hatékonyabban kielemezni. „Főleg azokét, akik nagyon gyorsak voltak – fogalmazott. – Bár azt kell mondanom, hogy a Ducati összes versenyzője nagyon gyors.”

A tesztek alapján Francesco Bagnaia lehet a legoptimistább, egy körön mindenképpen, de persze márkatársait sem szabad leírni. Köztük van Jorge Martín is, aki tavaly az utolsó futamig harcban volt vele a bajnoki címért. Morbidelli szerint nem véletlen, hogy a 2023-as idényben ők ketten látványosan kiemelkedtek a mezőnyből.

„Manapság egy olyan vezetési stílus létezik, amely nagyon gyors, ez pedig Pecco és Jorge stílusa – utalt az egyébként eltérő módon motorozó versenyzőkre. – Én kicsit más stílusban nyertem, de még mindig hatékony lehet. Úgy gondolom, hogy ezt Diggia [Fabio Di Giannantonio – a szerk.] tudja a legjobban megvalósítani a kanyarsebességével és azzal, ahogyan átmegy a kanyarokon. Azonban, ahogyan mondtam, a győzelemhez Pecco és Jorge stílusa kell.”

Bagnaia helyett Martínra hasonlítana Marc Márquez, aki az ágyában is „gyorskörön volt”

A 29 éves pilóta 2018-ban mutatkozott be a MotoGP-ben, legjobb szezonját pedig 2020-ban teljesítette, még a Petronas Yamaha színeiben. Akkor három győzelmet is szerzett, és Joan Mir mögött második lett a bajnoki tabellán. Azóta viszont mindössze egyetlen dobogó jött össze neki, a gyári Yamahával pedig jóformán csak szenvedett. Most azonban bízik benne, hogy vissza tud térni a siker útjára.

„Újra futamokat akarok nyerni, és dobogós helyezéseket elérni – szögezte le. – Az első természetes lépés, hogy minél gyorsabban megtanuljak azokhoz a pilótákhoz igazodni, akik olyan stílussal rendelkeznek, amellyel az ember futamokat nyer, és dobogós helyezéseket ér el. Ha a korábbi vezetési stílusom elemeit hozzá tudom tenni egy már sikeres stílushoz, akkor talán össze fog jönni. Egyelőre ezt a tervet követem.”

Főnökét is lenyűgözte a kezdeti problémáit sikeresen leküzdő Bezzecchi

0

Marco Bezzecchi elárulta, elsősorban a motor dőlésszöge okozott neki problémát a sepangi teszten, de a katari felkészülés során jelentősen előrelépett ezen a téren. Pablo Nieto, a VR46 csapatmenedzsere mindkét pilótájukról pozitívan beszélt.

Marco Bezzecchi a tavalyi idény egyik legnagyobb meglepetése volt. Az olasz pilóta három főfutamot is nyert az előző évi Ducatival, a szezon elején még a világbajnokságot is vezette, végül pedig nagyon simán megszerezte a harmadik helyet az összetettben. A 2024-es év viszont nem a legjobban indult a számára.

A malajziai teszten ugyanis nagyon küszködött a számára új motorral, a Desmosedici GP23-assal, és csupán a tizenhetedik helyet szerezte meg. Idei csapattársa, Fabio Di Giannantonio némi meglepetésre sokkal hamarabb tudott alkalmazkodni a versenygéphez. Bezzecchi elárulta, mi okozta elsősorban a szenvedést.

Hatalmas a kontraszt Rossi versenyzői között, és nem annak a javára, akire sokan számítottak

„Nehezen tudtam megállítani a motort – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának. – Nem annyira az egyenesről, hanem inkább a [dőlés] szögéről volt szó a régi motorhoz képest. Ennek a motornak más a stílusa, így kicsit változtatnom kellett a vezetésemen. Emiatt picit több időre volt szükségem, de néhány változtatást is elvégeztünk a motoron, ami sokat segített. Ez volt a legnagyobb lépés.”

A katari teszten viszont már többé-kevésbé sikerült felülkerekednie ezen a nehézségen. Bár mind egy körön, mind a versenytempót tekintve továbbra is Di Giannantonio mögött volt, a különbség már messze nem volt akkora, mint Sepangban. Azzal, hogy ilyen rövid idő alatt ennyit sikerült előrelépnie, Pablo Nietót is lenyűgözte.

Bezzecchi csak nevetni tudott a szokatlan hibáján

„Marco kezdte igazán jól érezni magát a motoron – jelentette ki a VR46 csapatmenedzsere, majd azt is elárulta, hogy mi volt a legfőbb fókusz a teszt során. – Sokat dolgoztunk vele az elektronikán, mert teljesen más, mint tavaly. Fontos, hogy jók legyenek a beállításaink, és készen álljunk az első futamra.”

Ami Di Giannantoniót illeti, ő már a sepangi teszt után is kijelentette, hogy készen áll a szezonra. Ráadásul az idénynyitót pont azon a helyszínen rendezik, ahol élete eddigi egyetlen MotoGP-futamgyőzelmét aratta, hiszen 2023-ban pont Katarban diadalmaskodott. „Tudjuk, hogy Fabio tavaly nagyon gyors volt itt, és nagyon szereti ezt a pályát” – fogalmazott Nieto.

Di Giannantonio szerint harcban lehet a dobogós helyekért a „hollywoodi stílusú” Katari Nagydíjon

Marc Márqueznek kedvez a nemrég meghozott fontos döntés?

0

Pol Espargaró úgy véli, Marc Márquez profitálhat abból, hogy az Argentin Nagydíj kikerült az idei versenynaptárból. A KTM tesztpilótája azt is elmondta, szerinte miben rejlik a Ducati igazi erőssége.

Hamarosan kiderül, hogy Marc Márquez valójában mennyire erős a Ducatin, és mekkora eséllyel szállhat harcba a világbajnoki címért. Miután kiderült, hogy a gyári Hondától a Gresinihez igazol, sokan úgy gondolták, nem kérdés, hogy legalább harcban lesz a végső győzelemért. A malajziai, illetve katari teszteken viszont ez nem tűnt ennyire magától értetődőnek, bár akadnak, akik szerint a spanyol versenyző szándékosan nem mutatta meg valós erejét.

Abból a szempontból viszont semmiképpen sincs könnyű helyzetben, hogy egy számára teljesen új motorral kellett, illetve kell megismerkednie. Éppen ezért Pol Espargaró úgy gondolja, hogy a szezon elején nem is lesz igazán erős, és emiatt nagyon is kapóra jön neki, hogy az április 7-re tervezett termasi futamot törölték a menetrendből.

Pol Espargaró elmondta, hogy szerinte mit kell tennie ahhoz Marc Márqueznek, hogy felülmúlja Rossit

„A jó hír, hogy Argentínában nem lesz futam, és ez Marcnak kedvez, mert ezen a pályán nincs annyira sok tapasztalata a versenyzést illetően, mint például Jerezben – nyilatkozta a KTM tesztpilótája a MARCA-nak. – [Addigra] már sokkal több rutint fog gyűjteni a motoron. Természetesen bajnok lehet, mert hihetetlen tehetséggel rendelkezik, a GP23-as pedig egy versenyképes motor, amellyel megnyerheti a világbajnokságot, ehhez nem férhet kétség.”

Hivatalos: elmarad az idei Argentin Nagydíj a MotoGP-ben

A 32 éves versenyző annak ellenére gondolja ezt így, hogy Márquez nem a legújabb Desmosedicin fog versenyezni, hiszen a GP24-est csak a gyári alakulat és a Pramac pilótái használják. Persze az elődje is kiváló motor, hiszen a Ducati az elmúlt években kiemelkedett a mezőnyből. Espargaró elmondta, szerinte mik a legfontosabb tényezők.

„Sok minden összejátszik – fogalmazott. – Nagy a stabilitás, [és bár] talán már nem fordul annyira jól, az aerodinamika sokat kompenzál. Ők voltak az elsők, akik megteremtették ezt az áramvonalas világot, amelyre mindenki koncentrál, és amelyen mindenki dolgozik. Ezért van némi előnyük a többi gyártóval szemben. Jelenleg az aerodinamika az, amin az összes gyártó próbál dolgozni, hogy javítson a motorokon, és ezen a területen a Ducati az első számú versenyző. Tökéletesen értik, hogy mihez kell hozzányúlniuk, ha probléma merül fel. Szerintem ez a fölényük kulcsa, és ez jelenti a különbséget a többi gyártóval szemben.”

Hogy Márquez hogyan szerepel a új motorján, az hamarosan kiderül, a Ducatinál viszont mindenképpen optimisták lehetnek a tesztek alapján. Mind Malajziában, mind Katarban kisajátították az első helyeket, Francesco Bagnaia pedig mindkét helyszínen a leggyorsabbnak bizonyult. Emellett a versenytempójuk is kifejezetten jónak tűnt.

Néhányan altattak? Vagy mégsem? – a nagy találgatások elkezdődtek a MotoGP-ben

Rossi jobbkeze először nem a Ducati motorjait nézte ki maguknak

0

Alessio Salucci eredetileg nem a Ducatitól, hanem a Suzukitól szeretett volna motorokat venni Valentino Rossi MotoGP-csapatának.

A VR46 2022-ben mutatkozott be a MotoGP-ben önálló csapatként. Az istállónál a létrehozása óta fontos szerepet tölt be Alessio „Uccio” Salucci. Valentino Rossi jobbkeze elmondása szerint maga kérte meg a legjobb barátját arra, hogy hadd dolgozhasson a királykategóriás alakulatnál.

„Élősködőnek” tartották Rossi legjobb barátját, aki nem értette, miért kezelték őt másképp

„Az elején Vale mondta nekem, hogy a MotoGP egy nehéz terep, nem olyan, mint a Moto2, amelyben sok sikert arattunk – nyilatkozta a jelenleg a VR46 csapatigazgatói posztját betöltő Salucci a Sky Sports olasz kiadásának. – 2020-at írtunk, amikor azt mondtam neki, hogy jobban érezném magamat a MotoGP-ben. Ugyanis sok szempontból a Moto2 teljesen új volt nekem, viszont a MotoGP-ben sok időt töltöttem el vele együtt, ráadásul mindig gyári csapatoknál.”

A VR46 pilótái a csapat bemutatkozása óta a Ducati motorjait használják, pedig az istálló vezetői eredetileg nem a bolognai gyártóval szerettek volna szerződést kötni.

„Szóval elkezdtük csinálni, Vale rám bízta ezt a projektet, és most mindenki láthatja, hogy hol tartunk – mondta büszkén Salucci. – Kezdetben a Suzukival akartam dolgozni, de aztán a Suzuki abbahagyta a MotoGP-gépek fejlesztését, és végül kivonult a sorozatból. A Yamaha pedig a Petronassal működött együtt, és mi semmi ilyesmibe nem akartunk belezavarni.”

Rossi két évig volt a Ducati pilótája az aktív motorversenyzői pályafutása alatt. Azonban ez a két szezon, a 2011-es és a 2012-es nem sikerült igazán jól neki. Végül 2013-ban a Doktor rossz szájízzel hagyta el csapatot, viszont úgy tűnik, hogy ők nem haragudtak meg rá ezért.

„Amikor először találkoztunk Paolo Ciabattival and Gigi Dall’Ignával, egy kissé furcsán éreztem magam attól, hogy a mi motorjainkról beszélünk – emlékezett vissza Salucci. – De aztán megláttam a szemükben a csillogást, az akaratot.”

„Kicsit a Ducatival való közös múltunk árnyékától is féltem. Viszont ők nem foglalkoztak azzal, csak kézen akartak minket fogni, és segíteni a fejlődésünket, ez pedig nagyon tetszett nekem. Gigi egy zseni, sokat beszélünk egymással, néha kicsit összekülönbözünk, de aztán mindig azonnal visszatalálunk a közös útra. Nem hittem volna, hogy ilyen kapcsolatunk lehet velük. Nagyon pozitív meglepetés volt számomra a Ducati.”

Hamarosan eldőlhet Rossi csapatának jövője

Megérkezett az új Acosta? – Aldeguer körrekorddal bizonyult a leggyorsabbnak a Moto2 jerezi tesztjén

A Moto2-es pilóták közül Fermín Aldeguer, a Moto3-as mezőnyből pedig José Antonio Rueda bizonyult a leggyorsabbnak Jerezben a két géposztály utolsó előszezoni tesztjein.

Ezen a héten rendezték meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság két kisebb kategóriájának utolsó kollektív tesztjeit a 2024-es szezon rajtja előtt. A Moto2 és a Moto3 mezőnye ugyanazon a három napon, felváltva körözhetett a jerezi pályán. A legjobb időket mindkét géposztály esetén nagyrészt a pénteki etapok során futották a pilóták.

A teszten a Moto2-es versenyzők közül Fermín Aldeguer futotta a legjobb időt (1:40.307), amivel új körrekordot állított fel. Aldeguer úgy tudott a leggyorsabbnak bizonyulni, hogy a pénteki első etapot egy elég nagy bukással kezdte. Legközelebb Joe Roberts (1:40.351) és Manuel González (1:40.385) tudott kerülni hozzá.

A mezőny egészének gyorsulását érzékletesen szemlélteti, hogy az első nyolc helyezett jobb időt futott a korábbi rekordnál. Ez Arón Canet nevéhez fűződött, aki a tavalyi jerezi futamot megelőző egyik szabadedzésen rakott össze egy nagyszerű kört (1:40.640). Ráadásul a legjobbak nem voltak messze egymástól, hiszen a hetedikként záró Marcos Ramíreznek is csak 2 tizedmásodperc volt a lemaradása Aldeguer mögött.

Az előző szezon utolsó négy versenye – amelyeket mind Aldeguer nyert meg – és a jerezi teszt végeredménye alapján nem elképzelhetetlen, hogy idén a Boscoscuro pilótája fogja dominálni ezt a kategóriát, hasonlóan ahhoz, ahogyan tavaly Pedro Acosta tette. 2024-ben Acosta már a MotoGP-ben fog vitézkedni, és a jelenlegi információk szerint jövőre majd csatlakozhat hozzá fiatal honfitársa is.

Eldőlhetett Aldeguer sorsa, élcsapatnál debütálhat jövőre a MotoGP-ben

A Moto3-as kategóriában José Antonio Rueda nevéhez fűződött a legjobb idő (1:43.276). Az övé mögött a kínai CFMotóra váltó Aspar versenyzőjének, David Alonsónak (1:43.509) és Ivan Ortolának (1:43.610) a nevei kerültek fel a összesített eredményt mutató táblára. A legkisebb géposztályban sokkal nagyobbak voltak a különbségek Jerezben, mint a középsőben, hiszen már az ötödik pozícióban záró Daniel Holgadónak is több mint fél másodperc volt a hátránya Rueda mögött.

Hosszú ideig fűtést sem használtak – komoly áldozatokkal járt az év újoncának, hogy eljusson idáig

Idén a Moto2 és a Moto3 pilótái is a jövő héten sorra kerülő katari szezonnyitón mérik majd össze először a tudásukat éles körülmények között.

A jerezi Moto2-teszt összesített eredménye

A jerezi Moto3-teszt összesített eredménye

Lorenzo elárulta, miért kételkedik abban, hogy Marc Márquez idén kiemelkedően fog teljesíteni

0

Jorge Lorenzo három tényezőt sorolt fel, amelyek szerinte megnehezíthetik, hogy Marc Márquez kiemelkedően teljesítsen az idei szezonban.

Marc Márquez tizenegy év után elhagyta a Hondát a Gresini és a Ducati kedvéért. A spanyol pilótának az új motorjával elég jól sikerült mind a sepangi, mind a katari teszt, így sokan – többek között Mick Doohan – azt várják, hogy akár már idén harcban lehet majd a bajnoki címért, Jorge Lorenzo azonban nem feltétlenül vélekedik így.

A motoros legenda elárulta, kiket tart a bajnoki cím legnagyobb esélyesének

„Annyira lenyűgöző volt a Ducatival való bemutatkozása, hogy a valenciai teszt után mindenki azt gondolta, hogy Marc idén meg fogja nyerni az összes versenyt, de szerintem ez nem így lesz – nyilatkozta Lorenzo a MotoGP hivatalos honlapjának. – Sepangban már voltak nehézségei, és szerintem vannak még kérdőjelek akörül, hogy mire lehet idén képes.”

„Az első kérdés, hogy mennyi időbe telik neki teljesen kiismerni a Ducatit. Úgy néz ki, hogy még mindig nem tudja, pontosan hogyan is kellene vezetnie, még mindig kicsit úgy vezeti, ahogy a Hondát kell” – erősítette meg Lorenzo Francesco Bagnaia szavait.

„Úgy vezeted, mint a Hondát” – íme Bagnaia és Marc Márquez beszélgetése (videó)

„A második kérdés, hogy mekkora lesz a különbség a tavalyi és az idei Ducati között, mennyit tudtak fejleszteni egy év alatt a motoron. Nekem úgy tűnik, hogy elég nagy a különbség, és Bagnaia, illetve [Jorge] Martín nem valami rossz pilóták, sőt a legjobbak közé tartoznak. Szóval, ha nekik egy jobb motorjuk lesz, mint Marcnak, akinek náluk kevesebb tapasztalata van a Ducatival, az egy kulcsfontosságú dolog lehet.”

Márquez az elmúlt években sokat küszködött a fizikai állapota miatt, többször meg is kellett műteni. Legutóbb a tavalyi szezon után került sor egy ilyen beavatkozásra, akkor a nála (is) fellépő kompartment szindróma miatt vágták fel a karját. „A harmadik kérdés pedig a fizikai állapota: a karja teljesen rendbe jött már, vagy még kell neki idő a felépüléshez, egyáltalán lesz-e még ugyanolyan állapotban, amilyenben régen volt? Erre egyedül Marc tudja a választ” – zárta le a fejtegetését Lorenzo.

Acosta merész kijelentése: már a szezonnyitón felvenné a versenyt leggyorsabb márkatársával

0

Pedro Acosta úgy véli, már az idény első futamán, a Katari Nagydíjon ő lehet a KTM egyik leggyorsabb pilótája. A spanyol versenyzőt a gyártó motorsport-igazgatója, Pit Beirer is méltatta.

Jövő héten végre elkezdődik a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2024-es szezonja. A MotoGP-ben a tavalyi évhez hasonlóan idén is egyetlen újonc lesz: Pedro Acosta a GasGas színeiben debütál a legmagasabb kategóriában, miután mind a Moto3-ban, mind a Moto2-ben felért a csúcsra. A 19 éves versenyzőt ezek alapján generációja legnagyobb tehetségeként tartják számon.

Sokak számára óriási lépést jelent a Moto2-ből a MotoGP-be történő ugrás, és sok idő kell nekik, mire megugorják a lécet, ha egyáltalán ez valaha megtörténik. Hogy Acostának ez mikor sikerül, arra csak a nagydíjhétvégék adnak pontos választ, mindenesetre a teszteken kifejezetten biztatóan szerepelt. A jelek szerint ő is hisz benne, hogy már az elején felveheti a versenyt a legjobbakkal, legalábbis márkán belül.

„Szerintem ott lehetünk Brad [Binderrel – jelentette ki egy privát beszélgetés során, amelyet a kamerák is elcsíptek. – Mondjuk a legjobb tízben, tizedik, tizenegyedik, tizenkettedik hely. Ezen a környéken. Ez nem [lenne] rossz nekünk. Az is igaz, hogy a versenytempót illetően gyorsabbak vagyunk. A gyorskörön viszont kicsit le vagyunk maradva. Ugyanakkor ez meglehetősen normális. Ha ebben javulunk, és a Q2-ben tudunk lenni, akkor minden megvan. Ha a legjobb tízben vagyunk, akkor képesek vagyunk harcolni valamiért.”

Márkatársa elárulta, szerinte mikor robbanhat be igazán Acosta a MotoGP-be

Binder tavaly nemhogy a KTM legjobbja volt, de kizárólag három Ducati-pilóta tudta őt megelőzni a tabellán. Acostának tehát mindenképpen jó ajánlólevél lenne, ha rögtön sikerülne elérnie a dél-afrikai versenyző szintjét. Az más kérdés, hogy ha ez az újonc által emlegetett módon valósulna meg, és mindketten a tizedik hely környékén végeznének, az bizonyára nagy csalódás lenne az osztrák gyártó számára.

Ami a malajziai tesztet illeti, Acosta legjobb idejét csak Binder tudta felülmúlni a KTM-en belül, Katarban viszont Jack Miller is előtte volt, csapattársánál, Augusto Fernándeznél viszont jóval gyorsabbnak bizonyult. Pit Beirer, az osztrák gyártó motorsport-igazgatója szintén méltatta Acostát mind a korábbi teljesítménye, mind a tesztek alapján.

„Én is láttam, amit önök mindannyian – fogalmazott. – Egyszerűen idejött, és fantasztikus dolgokat művelt. Minden nap egyre jobb és jobb lett a hat nap során. A végén olyan körrel rukkolt elő, amely gyorsabb a tavaly év végi pole pozíciónál. Szóval nagyon magasan van az a szint, amelyen belép ebbe a géposztályba. Mindenki arról beszélt, hogy hány rekordot döntött meg a többi kategóriában, és hogy milyen fiatal. Ugyanakkor mindig érdekes látni, hogy mi történik valójában, amikor az ember a Moto2-ből a MotoGP-be kerül.”

A korábbi futamgyőztes szerint Acosta szereplése a „legelképesztőbb”, amit a sepangi teszten látott

Nagyszerű eredménnyel debütált Rossi az Endurance Világbajnokságon

Szombaton rendezték meg az Endurance Világbajnokság szezonnyitóját. A katari 1812 kilométeres versenyen rajthoz állt a WRT 46-os rajtszámú egysége is, amelynek az egyik pilótája Valentino Rossi. A Doktor autóját végül a kategóriája negyedik helyén intették le.

Valentino Rossi a MotoGP-ből való 2021-es visszavonulása óta építi az autóversenyzői pályafutását. Idén pedig már a legmagasabb szinten, az Endurance Világbajnokságon (WEC) is megméretteti magát. Az olasz pilóta ebben a sorozatban (is) a W Racing Team, közismert nevén a WRT csapat színeit képviseli. Rossi a 2024-es szezonban a belga istálló 46-os rajtszámú autójával versenyez, a BMW M4 GT3 volánját Ahmad al-Hartival és Maxime Martinnel osztja meg.

Íme Rossi idei versenyprogramja, ezeken a futamokon fog elindulni 2024-ben

A WEC szezonnyitójára szombaton került sor, a katari 1812 kilométeres versenyen pedig természetesen a 46-os is elindult. Az egység a kilencedik rajtpozíciót szerezte meg a pénteki időmérőn.

A futam első szakaszában al-Harti ült az autóban, az ománi pilóta a második óra végén a negyedik helyet foglalta el az LMGT3-as kategória mezőnyében. Rossi a 117. körben mutatkozott be a WEC-ben versenykörülmények között. A kilencszeres világbajnok sokáig nyolcadikként körözött a loszaíli pályán.

„Ez volt a debütálásom, szóval nagyon izgatott voltam – nyilatkozta Rossi az autóból való kiszállása után a WEC riporterének. – Úgy gondolom, hogy különösen az első etap során elég gyors voltam, jó tempót tudtam tartani, és az autó is jó volt. A második etap viszont kicsit már nehezebb volt, mivel a pálya más állapotban volt, mint pénteken, sokkal jobban fel volt gumizva, nagyobb volt a tapadás. Ez pedig befolyásolta a gumik állapotát, szóval a második etap trükkös volt. Ráadásul valamilyen oknál fogva nagyon sokszor forgalomba kerültem. De persze nagyon élveztem.”

„Jelenleg a legjobb ötben vagyunk. Szeretnénk a dobogós helyekért csatázni, de ebben a pillanatban úgy néz ki, hogy ehhez nem vagyunk elég erősek – mondta a futam féltávjánál. – De megpróbálunk a legjobb ötben zárni.”

A verseny második felében nagyrészt Rossi és Martin váltották egymást a kormánynál. Sokáig a harmadik helyen haladtak, de végül az utolsó órában a D’station Racing 777-es autója letaszította őket a dobogóról. Viszont a csapatnak így is sikerült a Doktor által kitűzött célt teljesítenie, hiszen végül a kategóriájukon belül negyedikként intették le őket. Ráadásul sikerült megelőzniük a testvérautójukat, amely a hatodik pozícióban ért célba.

„Nagyon jó dolog egy negyedik helyezéssel kezdeni a szezont, tényleg elég jó, de az nagy kár, hogy hiába voltunk hozzá közel, végül nem tudtunk felállni a dobogóra – értékelt Rossi a BMW hivatalos honlapjának. – Ez egy tökéletes verseny volt számunkra, nem követtünk el hibákat, a pályát sem hagytuk el. A srácok nagyszerű munkát végeztek a bokszban is, és csak egy nagyon kicsi plusz sebesség hiányzott ahhoz, hogy az első háromban végezzünk.”

Főnöke szerint Rossi egy szinten van a világ legjobb autóversenyzőivel a kategóriájából

Liszka két dobogóval tartotta meg a vb harmadik helyét, Zsigovitsnak óriási balszerencséje volt

0

Liszka Roland egy-egy második, illetve harmadik hellyel magabiztosan megőrizte a harmadik helyét a Superenduro-világbajnokság Junior kategóriájában. Zsigovits Norbertet már az első szabadedzésen végzetes technikai hiba sújtotta a newcastle-i fordulóban. A Prestige kategória vb-címét Billy Bolt, míg a juniorokét Ashton Brightmore szerezte meg.

A newcastle-i fordulóval zárult a Superenduro-világbajnokság 2023–2024-es kiírása. A Prestige kategóriában Szőke Márk a múlt heti alkalomhoz hasonlóan ezúttal sem volt ott a mezőnyben a műtétje miatt, míg Zsigovits Norbertnek óriási pechje volt: a 23 éves versenyzőnek az első edzésen meghibásodott a motorja, és mivel nem tudták megjavítani, nem tudott visszatérni a pályára.

Ennek következtében csak a juniorok között induló Liszka Rolandnak tudtunk szurkolni, aki a tabella harmadik helyéről várhatta a zárófordulót. A 19 éves motoros előnye 14 pont volt Serra Fernández előtt, rajta kívül Milan Schmüsernek és Raúl Guimerának volt esélye megelőzni őt. Az időmérőn technikai hibával küszködve 6,301 másodperccel volt lassabb a legjobb időt elérő Ashton Brightmore-nál, így az ötödik legjobb pozícióból indulhatott az első, illetve a harmadik futamon. Az üldözők közül Guimera a második, Fernández a negyedik, míg Schmüser a hatodik legkedvezőbb helyről várhatta a rajtot ezeken a versenyeken.

Billy Bolt 59 pontos előnnyel érkezett a hazai versenyére, így adott esetben már a Superpole-on is bebiztosíthatta világbajnoki címét. Ez meg is történt, ugyanis 34,264 másodperces idejével 91 ezreddel megverte honfitársát, Johnny Walkert, így előnye 60 egységre nőtt. Mindez azt jelentette, hogy a jóval kevesebb győzelemmel rendelkező Walker már nem érhette utol, így már az est elején megkezdődhetett az ünneplés. Bolt összességében és zsinórban is (leszámítva a koronavírus-járvány miatt elmaradt szezont) negyedszer ért fel a csúcsra.

Az első futamon Bolt ugyan hibázgatott, de összességében rendkívül magabiztosan győzött. A másodikon jóval nehezebb dolga volt, hiszen az elején beszorult a mezőny végére. Így pedig csak a hajrában tudta megelőzni Walkert, aki annyira megzavarodott, hogy Manuel Lettenbichlertől is kikapott, aki bebiztosította az összetettbeli harmadik pozíciót. A világbajnok aztán a harmadik futamot is könnyedén megnyerte Lettenbichler és Walker előtt, így hibátlan teljesítménnyel zárta a fordulót.

Superenduro-vb, Billy Bolt, GP of Britain 2024
SuperEnduro-R7-2024-Newcastel

A Junior kategória első futamán Liszka ugyan egy pillanatra a harmadik helyen is volt, de végül ötödikként jött el. A futam nagy részét ebben a pozícióban töltötte, a hajrában viszont három ellenfelét is megelőzte, így a második helyen zárta a futamot. Ennek köszönhetően 16 pontra növelte előnyét Fernándezzel szemben. A viadalt Brightmore nyerte, annak ellenére, hogy az elején elég nagyot esett. A brit versenyző ezzel 35 egységre növelte előnyét a mindössze ötödikként célba érő Suff Sellával szemben.

A második futamon Liszka egy pillanatra vezetett, aztán viszont Brightmore megelőzte, ráadásul estek is előtte, így visszaesett Robert Crayston mögé. Nem sokkal később Sella is elment mellette, agy már csak a negyedik pozícióban haladt, de egyrészt Fernández előtt, másrészt aztán megelőzte Craystont. Liszka azonban utána megakadt, így visszaesett az ötödik helyre, közvetlenül Fernández mögé. Schmüsert aztán mindketten megelőzték, de Liszkát megbüntették, ezért ötödik lett, így a magyar versenyző előnye ismét 12 pontra csökkent. Brightmore magabiztosan megnyerte a versenyt, így egy futammal a vége előtt bebiztosította végső győzelmét.

Az utolsó futamon Liszka ötödikként jött el. Fernández a negyedik helyen haladt, majd megelőzte Schmüsert, ám közvetlenül utána elesett, így visszaesett Liszka mögé. A 19 éves pilóta megőrizte ezt a pozíciót, de végül harmadikként rangsorolták, így negyedik lett a fordulót tekintve. Ami pedig ennél is fontosabb, megtartotta a bronzérmes pozíciót az összetettben. Az első helyért óriási csata zajlott: egészen a legvégéig Sella vezetett, de végül Brightmore lehajrázta őt, ezért úgy tűnt, hogy triplázik, de kapott egy 2 perces büntetést, mert elhagyta a pályát, aminek következtében csak negyedik lett.

A Prestige kategória newcastle-i fordulójának eredménye

  1. Billy Bolt 63 pont
  2. Johnny Walker 49 pont
  3. Manuel Lettenbichler 47 pont

A Prestige kategória tabellájának végeredménye

  1. Billy Bolt 427 pont
  2. Jonny Walker 354 pont
  3. Manuel Lettenbichler 287 pont

11. Szőke Márk 64 pont

13. Zsigovits Norbert 55 pont

A Junior kategória newcastle-i fordulójának eredménye

  1. Ashton Brightmore 53 pont
  2. Suff Sella 48 pont
  3. Milan Schmüser 43 pont
  4. Liszka Roland 43 pont

A Junior kategória tabellájának végeredménye

  1. Ashton Brightmore 385 pont
  2. Suff Sella 354 pont
  3. Liszka Roland 274 pont