back to top
2025. július 11. 22:33
Kezdőlap Blog Oldal 351

A mindkettőjükkel vb-címet nyerő csapatfőnök elmondta, miben hasonlít Acosta Marc Márquezre

0

Aki Ajo, aki csapatfőnökként Marc Márquez esetén az első, Pedro Acostánál pedig mindkét világbajnoki címből kivette a részét, arról nyilatkozott, mi a hasonlóság a két spanyol versenyző között. A finn szakember arról is beszélt, nem szabad azonnal túl nagy eredményeket elvárni a MotoGP-ben idén debütáló tehetségtől.

Az idei szezonban Pedro Acosta személyében egy újabb kiemelkedő tehetségű spanyol pilóta kezdi meg MotoGP-pályafutását. Acostát sokan már most a nagy előddel, Marc Márquezzel hasonlítják össze, annak ellenére, hogy ez a cerverai versenyzőnek nincs az ínyére. Annyiban nehéz lenne nem észrevenni a párhuzamot kettőjük karrierje között – a nemzetiségükön kívül –, hogy mindketten tizenhét évesen lettek a legkisebb (bár ehhez a Gresini motorosának kettővel több szezon kellett), majd tizenkilenc évesen a középső kategória világbajnoka.

Marc Márquez nem szereti, ha hozzá hasonlítják Acostát

Nemrég Aki Ajo, a róla elnevezett (Ajo Motorsport) Moto2-es és Moto3-as programmal rendelkező istálló vezetője elmondta a Marca című lapnak, szerinte miben hasonlít a két pilóta. A finn szakember mindkettőjüket jól ismerheti, hiszen Márquez az első, Acosta pedig mindkét világbajnoki címét az ő alakulatával szerezte meg. „Mindig nehéz összehasonlítani [pilótákat], és nem tudom, fair dolog-e egyáltalán ezt megtenni, hiszen ők másmilyen emberek, mondjuk egy [közös] pont az biztosan van, amely [mindkettőjüknél] fiatal kortól látszott.”

„Mindketten nagyon éretten viselkedtek, mintha öregemberek lettek volna. Amikor a tizenhét éves Marckal beszélgettem, olyan volt, mintha egy harmincöt évessel beszéltem volna. Mostanában pedig ugyanezt éreztem néha Pedróval kapcsolatban. Amikor az életről vagy a munkáról beszélgettem velük, akkor nagyon hasonlónak tűnt a hozzáállásuk, az érettségük, mindketten sokat tudtak, például mi az, ami fontos, mi az, ami kevésbé, és mire kell igazán koncentrálni. Ebben nagyon hasonlóak voltak.”

Ajo a „mazarróni cápa” királykategóriás debütálásáról is megosztotta gondolatait az olvasókkal. A korábbi motorversenyző Acostához hasonlóan nem gondolja, hogy a tizenkilenc éves pilóta az első idényében a világbajnoki címért fog harcolni. „Nem várhatunk el tőle olyan sokat a kezdetektől, de biztos vagyok benne, a céljai ugyanazok, amelyek a Moto3-ban és a Moto2-ben is voltak. Nagy lehetősége van arra, hogy egy csodálatos pályafutása legyen a MotoGP-ben, ha továbbra is a helyes úton marad.”

Acosta már első évében a MotoGP vb-címéért harcolhat? – reagált az újonc

„Megértette, hogy ki kell tanulnia a királykategória titkait, és időt kell adnia magának. A Moto2-ben töltött első szezonjának az elején nem adott magának elég időt, erre mondtam neki, »ezek a hibák talán a túl nagy elvárásaidból fakadnak«. Aztán szerencsére jól jöttünk ki ebből, sokat tanultunk a hibákból. Amikor az ember felhasználja az ilyen momentumok tanulságait, erősebbé válik. Most felkészültebb, a MotoGP-ben már több időt fog adni magának .”

A Redding által eddig alábecsült Razgatlıoğlu lehet a megoldás a BMW legnagyobb problémájára

Toprak Razgatlıoğlu segítségével oldhatja meg a BMW a fékezéskor jelentkező problémát – legalábbis Scott Redding szerint, aki nem félti a török pilótát a stílusának nem kedvező M1000RR-től. Razgatlıoğlu úgy gondolja, hogy bár vannak hibái a német gyártó gépének, de folyamatosan képesek fejlődni, és közelebb kerülni a riválisokhoz.

A Superbike-világbajnokság 2021-es szezonjának győztese Toprak Razgatlıoğlu elhagyta a Yamahát, és a BMW gyári alakulatához igazolt. Az előző évben a német gyártó pilótái kijelentették, a motor legnagyobb gyengesége a kanyarbejáratoknál jön elő. Razgatlıoğlu vezetési stílusának pedig az egyik leglátványosabb része pont a kemény féktávok vétele, ezért többekben felmerült, hogy a török motoros veszíteni fog a versenyképességéből az M1000RR-en ülve.

Scott Redding az előző szezonban a BMW gyári csapatánál ment, a következő idényben pedig a gyártó Bonovo Action nevű szatellitistállójánál fog versenyezni. A brit pilóta másokkal ellentétben úgy gondolja, Razgatlıoğlunak nem lesz problémája ezen a területen a motorra, sőt elképzelhetőnek tartja, hogy a török versenyző segítségével tudják majd megoldani ezt a kérdést.

Razgatlıoğlu majdnem annyira tehetséges, mint Marc Márquez?

„Toprak tud valami olyasmit, ami megkülönbözteti őt a többiektől, ezért nagyon nehéz utánozni. Eddig nem láttam még senki mást, aki úgy vezetett volna, mint ő. A BMW elég jó a fékezésben, de azt nem szereti, ha a hátsó kerék felemelkedik. A probléma ekkor kezdődik, mivel ekkor ötven-ötven százalék az esélye, hogy mi történik majd, ha újra leért a talajra.”

„Talán az ő tehetsége a fékezéssel kapcsolatban nagyobb, mint hittem, hiszen valahogy így is kontroll alatt tudja tartani [a motort]. Lehetséges, hogy az ő segítségével találjuk majd meg a helyes irányt ebben a kérdésben. Eddig olyan motorokkal ment, amelyek másfajta vezetési stílust igényeltek, szóval sok [tapasztalatot] hoz a közösbe, ami segíthet minket. Akárhogyan is lesz, beválik neki ez [az igazolás] vagy sem, ő mindenképpen rendelkezik ezzel kapcsolatos információval, és erre nagy szükségünk van” – nyilatkozta a korábbi MotoGP-versenyző a SPEEDWEEK.com-nak.

Razgatlıoğlu december elején Portimãóban (majd Jerezben is) tesztelte a BMW-t, amelyről nagyon dicsérően nyilatkozott. Viszont az alanyai pilóta pont a Redding által leírt probléma miatt bukott a portugáliai pálya második leghosszabb egyenesének végén. Ennek ellenére továbbra is úgy gondolja, hogy a Yamahánál erősebb motort is a saját elképzelései szerint tudja majd vezetni.

„Volt egy furcsa balesetem az 5-ös kanyarban. Megpróbáltam keményen fékezni, erre a hátsó kerék felemelkedett, majd miután visszaesett, elkezdett megcsúszni. A bal oldalamra estem, nem volt egy nagy bukás. Ezután folytattam a tesztelést, hogy minél jobban megértsem a motort. Négy évet töltöttem a Yamahán, a BMW teljesen másmilyen ahhoz képest, de már elkezdtem adaptálódni hozzá. Úgy érzem, hogy az első [kerék] sokkal jobb volt, mint korábban, és a motorfék egyszerűen elképesztő.”

„Azonban még jobbnak kell lennünk. Miért választottam a BMW-t? Azért, mert újra Álvaro [Bautistával] akarok harcolni, talán Johnny [Jonathan Rea] is beszáll, majd meglátjuk. Most végre egy több erővel rendelkező motoron ülök, azt hiszem, hogy sok versenyt tudunk majd megnyerni. Ami nagyon fontos, hogy ezt a motort a saját stílusommal tudom vezetni, ahogyan ez a Yamahán is volt.”

Razgatlıoğlu végre kipróbálhatta a BMW-t, amely rögtön mosolyt csalt az arcára (videók)

„Ez az első alkalom, hogy érzem az erőt. Az érzéseim kanyarodás közben sokkal jobbak [a korábbinál] az első kerékkel kapcsolatban. A tapadás nagyszerű, ahogyan a motorblokk is, talán a kanyarodással kapcsolatban van még hová fejlődnünk, de összességében minden nagyon jól néz ki. Nem vagyunk olyan messze – már közeledünk” – mondta sokat sejtetően a 27 éves motoros a SPEEDWEEK.com-nak.

Nem a vb-címet eldöntő futamon élt először vitatható eszközökkel Masià csapata?

0

Nemrég a Moto3-as világbajnoki címért folyó csatát botrányos körülmények között elvesztő Szaszaki Ajumu csapatának tulajdonosát, Peter Öttlt is megkérdezték a katari esetről. A korábbi motorversenyző szerint az ellenfél, Jaume Masià istállója nem ekkor használt először megkérdőjelezhető eszközöket velük szemben, és japán pilótájukat is csak azért rúgták ki, mert nem lett volna elég „hasznos” a barátja, Szaszaki elleni küzdelemben.

Emlékezetes módon biztosította be az előző szezon Moto3-as bajnoki címét Jaume Masià. A Katari Nagydíjon előbb ő, majd csapattársa, Adrián Fernández is kiterelte a pályáról a riválist, Szaszaki Ajumut. Az eset nagy port kavart fel, még a királykategória ötszörös bajnoka, Mick Doohan is beleállt a spanyol pilótába és csapatába, a Leopard Racingbe. Nemrég Peter Öttl, Szaszaki eddigi alakulatának – a japán pilóta Masià-val együtt idén már a Moto2-ben fog versenyezni –, a Liqui Moly Husqvarnának a tulajdonosa elmondta a SPEEDWEEK.com-nak, nem ez volt az első eset, amikor a luxemburgi istálló ilyen eszközökkel élt ellenük.

Szaszaki nem gratulál Masià-nak, szerinte szégyenletes módon győzte le őt a spanyol

„Elküldtem az információkat a FIM sportfelügyelőinek több alkalommal is, megfelelő bizonyítékokkal alátámasztva, videókkal, képekkel és minden egyébbel, pedig lenne ennél jobb dolgom is. Elmondok egy esetet, amely Malajziában történt meg: mindenki kiment a pályára az első szabadedzésre, de Szaszakinak problémája volt a motorjával. Azonban ezt a mi kollégáink a Leopardnál nem tudták, szóval Fernández legalább egy percig várt Szaszakira a bokszunk előtt. Ez megvan nekem videófelvételen! A Leopard csapatkoordinátora odaállt mellém, amikor filmeztem ezt, és csak nevetett a szituáción.”

Az év elején a Leopard Racing másik pilótája Masià mellett Szuzuki Tacuki volt, aki megnyerte a szezon második futamát, az Argentin Nagydíjat. Ennek ellenére a csapat a hazai versenye után lecserélte őt a Katarban nekik nagy szolgálatot tevő Fernándezre, aki a későbbi világbajnokhoz hasonlóan spanyol nemzetiségű. A hivatalos indoklás szerint azért rúgták ki Szuzukit, mert „túl közel került” idei csapatához, az Öttl vezette Husqvarnához. A német szakembernek azonban az a véleménye, hogy igazából más vezetett Szaszaki honfitársának és barátjának az eltávolításához.

„Szuzukinak volt egy kikötés a szerződésében, amely alapján le lehetett őt cserélni, ha nincs a legjobb nyolc között a tabellán, amúgy ez egy elég rossz záradék egy kontraktusban. Az elküldésének konkrét indoka az volt, hogy beleegyezett egy fotó készítésébe velünk, vagyis a 2024-es csapatával, de nem ez a kép volt a valódi ok. Egyértelmű, hogy Szuzuki egyszerűen nem lett volna elég hasznos a Leopard számára a világbajnoki harc döntő szakaszában. Ezt a leopardosok arcába is megmondtam. Teljesen érhető, hogy miért Adrián váltotta Szuzukit.”

„Igen [Fernández úgy ünnepelt Katarban, mintha ő lett volna a bajnok]. Adrián egészen a negyedik helyig verekedte fel magát, de aztán mégis tizenhetedikként fejezte be a versenyt, mert hátraesett Szaszakihoz. Nem a saját érdekeit védte.”

Kanyart neveztek el a botrányos körülmények között bajnoki címet szerző Masià-ról

Szaszaki a 2023-as szezonban úgy tudott a bajnoki címért harcolni, hogy csak az utolsó futamon állhatott fel a dobogó tetejére, bár előtte sem járt ettől messze, hiszen a győzelmén kívül tíz alkalommal végzett a legjobb háromban. Az interjúból azt is megtudhattuk, hogy Öttl szerint ez nem a gyilkos ösztön hiánya, hanem egy jó, a pontszerzést szem előtt tartó stratégia eredménye volt, amelyet azért alakított ki a versenyzője, mert az idény elején kétszer is előkelő pozícióból bukott a túl nagy kockázatvállalás miatt.

Megfenyegették, mert veszélyt látott, másnap ott szenvedett halálos balesetet a vb-futamgyőztes

0

Ezen a napon lenne 80 éves Kim Newcombe, aki egy futamot nyert a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, és 1973-ban második lett az 500 köbcentiméteres kategóriában. A szezonzárót azonban már nem érhette meg, ugyanis azok után szenvedett halálos balesetet, hogy a pálya kérdéses pontján módosítást javasolt, mindhiába.

1944. január 2-án, azaz éppen 80 évvel ezelőtt született Kim Newcombe, az első új-zélandi versenyző, aki futamot nyert a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájában. Esetében sokkal többről volt szó, mint egy pilótáról, hiszen a motor fejlesztésében is kivette a részét, ám egy elkerülhető tragédia miatt pályafutása rövid ideig tartott.

Newcombe az Új-Zéland délnyugati szigetének északkeleti csücskében található városban, Nelsonban született. Családjával később az ország legnagyobb városába, Aucklandbe költöztek, ahol motorszerelőnek tanult és egyben versenyezni kezdett. 1963-ban, vagyis 19 évesen feleségével, Janeennel Ausztráliába vándoroltak ki, ahol előbb Brisbane-ben, majd Melbourne-ben laktak.

Öt évvel később Newcombe-nak megadatott a lehetőség, hogy Európába, azon belül is Nyugat-Berlinbe költözzön. Ott Dieter König alkalmazta fejlesztőmérnökként, és honfitársával, John Dodds-szal egy olyan motor fejlesztésén dolgoztak, amelybe a nyugatnémet tervező motorblokkját szerelték be. Egy évvel később az akkor 25 éves pilóta részt is vehetett első versenyén az öreg kontinensen, és az AVUS-on rögtön győzni is tudott az 500 köbcentiméteres kategóriában. Mindezt egy részben saját tervezésű motorral tette, amely lényegében a későbbi König elődjének tekinthető.

Newcombe aztán egy ideig csak mérnökként vett részt a projektben, melynek során egy soros négyhengeres kétütemű motorblokk fejlesztésén dolgoztak. A König mint márka az 1970-es asseni TT-n debütált Dodds-dzal a nyeregben. Honfitársa aztán szintén lehetőséget kapott, hiszen miután nem találtak fejlesztőpilótát, tesztpilótának nevezték ki.

1972-ben Newcombe megszerezte a nemzetközi licencet, így az 1972-es Nyugatnémet Nagydíjon debütálhatott a világbajnokságon, annak is az 500 köbcentiméteres kategóriájában. Bemutatkozása annyira jól sikerült, hogy a harmadik helyet szerezte meg a kategóriát akkoriban uraló gyári MV Agusták mögött. Mindezt egy olyan gépen, amelyet részben ő fejlesztett, épített és tartott karban. Később még három versenyen indulhatott, és a Sachsenringen szintén harmadikként ért célba.

A König szépen lassan egyre nagyobb veszélyt jelentett az MV Agustákra, ami a Honda 1967-es kivonulása óta nem fordult elő. A motor valóban versenyképesnek bizonyult, elsősorban a jó végsebességének köszönhetően, ugyanakkor problémák is akadtak vele. A váltóval és a kuplunggal ugyanis rendszeresen gond volt, így azon dolgozni kellett a következő idényre.

1973-ban aztán jött az áttörés: Newcombe a Francia Nagydíjon ötödik lett, majd a Salzburgringen ismét felállhatott a dobogó legalsó fokára. A hockenheimi viadalt és a Man-szigeti TT-t kihagyta (a monzai versenyt pedig Jarno Saarinen és Renzo Pasolini tragédiája miatt törölték a legmagasabb géposztályban), majd jött a Jugoszláv Nagydíj. A König versenyzője több mint 1 perces előnnyel diadalmaskodott, így megszerezte Új-Zéland első futamgyőzelmét a királykategóriában.

Megváltoztatta a motorversenyzést, de szörnyű tragédiája miatt nem teljesedhetett ki a „repülő finn”

Ezután Hollandiában második, Belgiumban negyedik lett, míg Brnóban nem volt ott. Az anderstorpi harmadik és az imatrai negyedik helye azt jelentette, hogy már matematikailag sem érhette utol Phil Readet, viszont bebiztosította a második helyet az összetettben, legyőzve többek között a hétszeres címvédőt, Giacomo Agostinit.

Életveszélyes kísérleteket végzett a motorsport playboya, aki a megegyezést is felrúgta a vb-címért

Mivel a Finn és a szezonzáró Spanyol Nagydíj között hét szabad hétvége volt, Newcombe úgy döntött, hogy részt vesz egy silverstone-i eseményen, amely pénzügyi szempontból igencsak jövedelmezőnek ígérkezett. A versenyre felesége, valamint az akkor 4 éves gyerekük, Mark is elkísérte a 29 esztendős pilótát.

A pénteki napon Newcombe körbejárta a pályát, és a Stowe-kanyar előtt észrevett egy mélyedést. Mindezt leginkább azért tartotta problémásnak, mert az éles jobbos bukóterében egy gerendákból álló fal volt. A veszélyt jelezte a pályáért felelős szakembernek, David Coopernek, és javasolta, hogy tegyenek szalmabálákat a fal elé. Az illetékes azonban erre feldühödött, és kizárással fenyegette az új-zélandi motorost, ha még egyszer panaszkodni merészel.

Másnap aztán bekövetkezett a tragédia: Newcombe egy 680 köbcentis Königgel vezette a 750-es futamot, ám a 6. körben kirepült a Stowe-ban, és eltalálta a falat. Állítólag pont a mélyedésbe ment bele, és azért nem tudta bevenni a kanyart, más források szerint viszont túlmelegedtek a fékek, ezért nem tudott lassítani a Hangar-egyenes végén.

Ami viszont biztos, hogy az eszméletlen pilótát először a helyszínen látták el, majd egy helyi kórházba szállították, hogy aztán Oxfordban küzdjenek tovább az életéért. Három nappal később, augusztus 14-én azonban megállapították az agyhalál beálltát, és felesége engedélyt adott a Newcombe-ot életben tartó gépek lekapcsolására. A 29 évesen elhunyt versenyző szerveit felajánlották. Ami pedig Coopert illeti, a baleset után felvetette, hogy mégiscsak kellhetnek azok a bálák…

Ami Új-Zéland első királykategóriás futamgyőztesének emlékezetét illeti, 31 évvel később fia az ő motorján ülve hajtott a Sachsenringen. Társa a már említett monzai balesetben elhunyt Pasolini fia, ifjabb Renzo Pasolini volt, aki saját apja egykori versenygépét hajtotta. 2005-ben pedig ’ Love, Speed and Loss’ címmel dokumentumfilmet készítettek Newcombe életéről és pályafutásáról.

Álex Márquez lett a gyorsaságimotoros-vb legjobb pincére (videó)

0

Egy vicces megmérettetés keretében mérte össze felszolgálói tudását Álex Márquez, Alonso López és Tony Arbolino. A MotoGP-pilóta a nagyobb tapasztalatát kihasználva tudta legyőzni a Moto2-es versenyzőket.

A több híres versenyzőt szponzoráló Estrella Galicia 0,0 által szervezett megmérettetés keretein belül Álex Márquez, Alonso López, és Tony Arbolino próbálta ki magát pincérként. A gyorsaságimotoros-világbajnokságon szereplő versenyzőknek négy üveget a kezükben tartott tálcán egyensúlyozva kellett végigmenni egy meghatározott pályán. Amennyiben ezt sikerült úgy megtenniük, hogy legalább egy sör végig állva maradt, akkor azt egy pohárba kellett kitölteniük.

Ezen nevettünk 2023-ban – az év legviccesebb pillanatai a MotoGP-ben és a Moto2-ben (videó)

A versenyt színesítette, hogy a „szabálykönyv” által kijelölt kereteken belül teljesen elfogadott volt a másik akadályozása. Ezt López a rajtnál azonnal ki is használta, és egy agresszív „manőverrel” kiütötte Arbolino kezéből a söröket. Az olasz nem sokkal ezután visszavágott a madridi pilótának, aki ezért Márquezen „állt bosszút”.

Végül a tapasztalat döntötte el a futamot, hiszen a MotoGP-ben versenyző spanyol egy jó pillanatban újraindulva lényegében zavartalanul végighaladt a több éles kanyart tartalmazó nyomvonalon, majd hibátlanul kitöltötte a sört, ezzel megnyerve a viadalt. López egy nagy rohammal majdnem felzárkózott rá a végén, de a SpeedUp pilótájának nem sikerült megfelelően a tálalás.

A Gresini motorosa – aki egy másik a spanyol sörmárka által készített videóban érdekes dolgokat árult el a testvérével való közös munkáról – a diadalát a „bajnok” felkiáltással nyugtázta, Arbolino viszont arra utalt, hogy nem a legtisztább versenyben alakult ki ez az eredmény. A helyezésük ellenére a két Moto2-ben induló pilóta sem lehet teljesen elégedetlen, hiszen jövőre a Pedro Acosta távozásával a legnagyobb bajnokaspiránst elvesztő kategóriában mindketten eséllyel pályázhatnak majd a trófea felemelésére.

Hivatalosan is a Ducati versenyzője, de lehet, hogy az egyik Hondáját megtarthatja Marc Márquez

0

Marc Márquez közzétett egy videót a motokrosszedzéséről, amelyet egy Hondán teljesített. Bár a spanyol pilóta most már hivatalosan is a Ducati tagja, de egy ideig alighanem továbbra is a Hondán fog edzeni, hiszen az olasz gyártó csak most indítja útjára az offroadprojektjét.

Újév napja van, ami többek között azt is jelenti, hogy Marc Márquez most már hivatalosan sem a Honda versenyzője. A spanyol pilóta ősszel úgy döntött, hogy felbontja az idei év végéig szóló szerződését a japánokkal, és a Gresinihez igazol. Utóbbinál a mezőny legerősebb motorját, a Ducatit fogja vezetni, igaz, a tavalyi változatot.

Bár a Honda Valentino Rossi húsz évvel ezelőtti távozásával ellentétben a nyolcszoros világbajnoknak lehetővé tette, hogy leendő istállójával részt vegyen a valenciai teszten. Ugyanakkor hivatalosan csak december 31-én járt le a szerződése, éppen ezért addig nem is nyilatkozhatott a Desmosediciről, illetve nem mondhatta el véleményét új munkaeszközéről.

Mostanra tehát már hivatalosan is a Ducati pilótája, mindez azonban aligha jelenti azt, hogy mostantól kezdve nem vezethet Hondát. Márquez nemrég közzétett egy videót a motokrosszedzéséről, amelyet egy Hondával teljesített. Bár ez még 2023-ban történt, valószínűleg egy ideig még a japánok motorjával fog edzeni, legfeljebb nem hozza nyilvánosságra a videót.

Távozik a MotoGP-ből a Ducati sportigazgatója

Ennek oka, hogy a Ducatinak jelenleg nincs krosszmotorja, de hamarosan lesz, hiszen a bolognai gyártó nemrég jelentette be, hogy elindítja az offroadprojektjét, amelynek az eddigi sportigazgató, Paolo Ciabatti lesz az első embere. Ennek a bemutatója azon az eseményen lesz, amelyen a gyári Ducati idei MotoGP-motorját is leleplezik.

Persze ez még csak versenymotor lesz, vagyis az átlagemberek számára nem lesz elérhető. Ez majd csak 2026-ban fog megtörténni, amikor a Ducati piacra dobja a 450 köbcentis MX-modelljét, majd egy évvel később a 250-es gépet is elkezdik sorozatgyártani. Kérdés, hogy Márqueznek biztosítanak-e majd olyan motort, amellyel edzés keretében tud motokrosszozni.

A 30 éves motoros szülővárosának, Cerverának a közelében edzett öccsével, Álex Márquezzel és néhány más spanyol motorossal együtt. A tréningen ott volt a hatszoros MotoGP-világbajnok barátnője, Gemma Pinto és édesapja, Julià Márquez is ott volt. Előbbi amolyan ellenőri szerepet is magára vállalt, amikor a távolságokat kellett meghatározni, míg utóbbi a motor beállításaiban segédkezett.

Hiába a remek tavalyi szereplés, Bezzecchinek nincsenek magas elvárásai

0

Marco Bezzecchi elárulta, a szezon előtt aláírta volna az összetettbeli harmadik helyet, de a következő idényre nincsenek magas elvárásai. Az olasz versenyző a Ducatinak a számára új motorjáról is beszélt.

Marco Bezzecchi összességében a szezon egyik üde színfoltja volt a MotoGP 2023-as szezonjában. A VR46 pilótája Argentínában megszerezte pályafutása első királykategóriás győzelmét, és a termasi, valamint az austini forduló után még az összetettet is vezette. Később a Francia és az Indiai Nagydíj főversenyén sem talált legyőzőre.

Bezzecchit végül csak a két gyári Ducatival versenyző márkatársa, Francesco Bagnaia és Jorge Martín tudta megverni az összetettben. A harmadik helye még úgy sem került veszélybe, hogy az idény végére igencsak visszaesett a teljesítménye, és csapattársa, Luca Marini ebben az időszakban egyértelműen felülmúlta. A 25 éves motoros ezzel együtt összességében elégedett a szezonjával.

„Mindenképpen aláírtam volna, hogy a világbajnokság harmadik helyén végzek – válaszolta a háromszoros MotoGP-futamgyőztes a Motorsport.com spanyol kiadásának az erre vonatkozó kérdésére. – Ahogyan teltek a futamok, nyilvánvalóan többet akartam, de ha visszagondolunk a szezon elejére, vajon aláírtam volna? Azt mondom, hogy igen.”

Az idény vége azért sem alakult túlságosan fényesen Bezzecchi számára, mert az év utolsó két tripla hétvégéje előtt eltörte a kulcscsontját, amikor Valentino Rossi farmján edzett. Ebből már többé-kevésbé felépült, de többek között a sérülésveszély is az oka, hogy az olasz motoros nem akar magas elvárásokat támasztani saját magával szemben.

Bezzecchi: A valenciai teszt eredménye sz*rt sem jelent

„2024-re alacsonyak az elvárások, ezt megtanultam az életben – fogalmazott. – Azonban maximális elkötelezettséggel és azzal a tudattal [vágok neki], hogy elég jók vagyunk. Megpróbálunk majd jól teljesíteni. Igyekeznünk kell a lehető legjobban redukálni a sérülések [számát], de ez egy olyan sportág, ahol az ember megsérül. Ahhoz, hogy megfelelő edzettségi állapotban legyünk, meg kell erőltetnünk magunkat. A sérülés tehát része a játéknak. Fizikailag most már jól vagyok, és az idény kezdetére fitt leszek.”

Ahogyan tavaly, úgy Bezzecchi idén is a Ducati előző évi motorját fogja vezetni, vagyis 2024-ben a Desmosedici GP23-ason fog ülni, amellyel az előző idényben Bagnaia és Martín vívtak a világbajnoki címért. A VR46 pilótája a valenciai teszten ki is próbálhatta új munkaeszközét, és bár elégedett volt, hangsúlyozta, hogy alkalmazkodnia kell.

„Ez kicsit más, és valamelyest meg kell értenem – jelentette ki. – Egy év után sok automatizmussal rendelkezik az ember, és nem könnyű, amikor megkapja [alapvetően] ugyanazt a motort, de olyan eltérésekkel, amelyek a részletekben rejlenek. Csak egy napom volt tesztelni, de nagyon tetszett, biztos vagyok benne, hogy remek motor lesz.”

Rendezte nézeteltérését Marc Márquez és Bezzecchi? – a két fél másképp gondolja

A tavalyi év végén Johann Zarco és Luca Marini is távozott a Ducatitól, helyettük pedig Franco Morbidelli és Marc Márquez fog érkezni. Utóbbival Bezzecchinek volt is egy konfliktusa a szezon végén, ami pedig honfitársát illeti, úgy véli, jól fog teljesíteni. „A Ducati természetesen teljesen más motor, mint a Yamaha – szögezte le. – Ő is meg fogja találni az alkalmazkodás módját, mint mindenki más, de én úgy látom, hogy jó lesz.”

Stoner egy „embertelen” dolgokra képes spanyol pilóta képességeit szeretné a magáénak

0

Kiderült, kit tisztel a legjobban a most élő versenyzők közül Casey Stoner, aki arról is beszámolt, hogy mit tart a legrosszabb tulajdonságának. Az ausztrál pilóta ráadásul azt is elárulta, melyik motoros készségeit tudná legszívesebben a sajátjának.

Interjút adott a Motorcyclenews.com-nak Casey Stoner. A beszélgetés során több érdekes dologra is fény derült, például, hogy az ausztrál pilóta a most élő versenyzők közül Mick Doohant tiszteli a legjobban. Ennek oka, hogy honfitársa nagyszerű eredményei, öt királykategóriás bajnoki címe mellett is szerény tudott maradni, és sokat segített Stonernek karrierje során. Azt is megtudhattuk, hogy mit tart a saját legrosszabb tulajdonságának a 38 éves motoros.

Stoner: Tényleg egy olyan ellenfelet akarnál, aki bármikor megpróbálhat letakarítani a pályáról?

„Túlságosan ideges tudok lenni [bizonyos] dolgok miatt. Ha valahová öt perc késéssel érkezem meg, akkor ingerült leszek, ezzel az egész karrierem alatt, de igazából még most is küszködöm. Csak pár évvel ezelőtt jöttem rá erre, ez pedig sok dolgot megmagyaráz a pályafutásommal kapcsolatban, hiszen olyan dolgokkal küzdöttem, amelyek létét nem is akartam elismerni. Ez pedig feszültté és intenzívebben reagálóvá tett annál, amilyennek kellett volna lennem” – mondta a kétszeres MotoGP-bajnok.

A következő kérdés arra irányult, hogy Stoner mely másik versenyző készségeit tudná legszívesebben a magáénak. „Bármit, amire Toni Bou képes. Elégedett vagyok azzal, ahogy nagy sebesség mellett tudom kezelni a motort, de nagyon jó lenne birtokában lenni az ő képességeinek, a kontrolljának. Azt hiszem, hogy Bou nem egyszerűen egy „generációs” tehetség, hanem egy „többgenerációs” tehetség. Sok olyan ember van, aki évek óta próbálja elkapni őt, de képtelen rá, neki viszont sikerült folyamatosan emelnie a szintet. Embertelennek tűnik nekem [a teljesítménye], bármit is tud, én azt akarom.”

Antoni Bou i Mena, vagyis Toni Bou a triál jelenlegi egyeduralkodója, és a valaha volt legeredményesebb versenyzője. A spanyol színekben versenyző katalán pilóta – aki nemrég Jorge Martínnal is összemérte a tudását – összesen harmincnégy világbajnoki címet nyert ebben a szakágban, tizenhetet kültéren, és ugyanennyit beltéren. 2007 óta rajta kívül senki más nem tudta felemelni a legnagyobb géposztály trófeáját. A dominanciáját jól mutatja, hogy idén a tizennégy kültéri fordulóból három kivételével mindegyiket ő nyerte, beltéren pedig hét verseny alatt csak egyszer bizonyult valaki jobbnak nála.

Bou egy Repsol által támogatott csapattal, és a Montesa COTA 4RT motorral éri el a sikereit. A Montesa egy spanyol cég, amely a Hondával együttműködve készíti a triálgépeit. A COTA 4RT egy négyütemű, folyadékhűtéses, egyhengeres motorblokkal felszerelt, alumínium ikercsöves vázra épített konstrukció. Az pedig, hogy a 37 éves pilóta mire képes ezzel a motorral, a videóból kiderül.

 

„Tíz évvel le vannak maradva” – így reagált Rossi, amikor először látta közelről a Yamahát

0

Alessio „Uccio” Salucci felidézte a pillanatot, amikor ő és barátja, Valentino Rossi először látták közelebbről a Yamahát, mielőtt az olasz versenyző átigazolt volna a hangvillásokhoz. A VR46 jelenlegi csapatigazgatója azt is elmondta, hogy a racionális érvek ellenére miért tartotta mégis szükségesnek a váltást.

Húsz évvel ezelőtt a MotoGP világa hasonló izgalmakat élt át, mint manapság. Ahogyan most Marc Márquez, úgy a 2003–04-es holtszezonban az akkori mezőny legsikeresebb tagja, Valentino Rossi váltott gyártót, ráadásul ő egyben háromszoros címvédő is volt. Az olasz pilóta a megkérdőjelezhetetlenül legjobbnak hitt Hondát hagyta el a Yamaha kedvéért.

Abban az időszakban a Hondáról ki lehetett jelenteni, hogy az előző tíz egyéni világbajnoki címből kilencet megnyert. Ezzel szemben a Yamaha csak szenvedett, és a 2003-as idényben a versenyzői egyetlen alkalommal sem állhattak fel a dobogóra. Az eredmények mellett Rossiék számára az a pillanat sem volt bizalomgerjesztő, amikor először megpillanthatták közelebbről az M1-est.

Bezzecchi méltatta Rossit, aki „nem csak imitálja”, hogy csapattulajdonos

„Emlékszem, amikor 2003-ban először láttuk közelről a Yamahát éjjel Doningtonban, amikor éjfélkor nyitva hagyták a garázs ajtaját – nyilatkozta a kilencszeres világbajnok barátja, Alessio „Uccio” Salucci az olasz Sky-nak. – Vale és én úgy hagytuk el a motorhome-ot, mint két titkos ügynök: fekete pulóverben, óvatosan [közlekedtünk]. Amikor kinyitottuk az ajtót, a Yamaha összes vezetője bent volt. [Davide] Brivio [és] Nakasima [Maszahikó], emellett Carlos Checa motorja is ott volt. Amikor megláttam, nem találtam a szavakat, de csak azért, mert egy nagyon csúnya motor volt: rosszul megépített, tele a földön heverő kábelekkel, nagyon durva. Mi viszont megszoktuk, hogy mindennap látjuk a Hondát, amely ezzel szemben egy technológiai remekmű volt.”

„Emlékszem, hogy Vale rám nézett, és olyan arcot vágott, mintha azt mondaná, »a fenébe, láttad, milyen ez a motor?« – folytatta a VR46 jelenlegi csapatigazgatója. – Én pedig lehajtottam a fejem, mintha azt akartam volna mondani, hogy majd később megbeszéljük. Amikor beléptünk a motorhome-ba, azt mondta nekem, hogy »ba***a meg, Uccio, úgy tűnik, tíz évvel le van maradva a miénktől«. Mondtam neki, hogy ez nem számít, minden más az, ami számít, és hogy a motor nagyon gyorsan fog fejlődni olyan emberekkel, mint ő, Brivio és Furuzava [Maszaó]. Amikor visszagondolok ezekre a dolgokra, mert időnként ez megesik velem, arra gondolok, hogy fiatalok voltunk, huszonnégy évesek. Akkoriban nagyon kemények voltunk.”

Rossi és Márquez átigazolása között fontos különbség, hogy maga a spanyol versenyző is kiemelte, az eszére hallgatott, amikor meghozta a döntést. Valóban, ezúttal a Honda elhagyása tűnt a racionális választásnak, nem úgy, mint húsz évvel ezelőtt. A 44 éves legenda nemrég arról beszélt Saluccinak, hogy erre csak ők voltak képesek.

„Amikor 2004-ben átmentünk a Yamahához, azt ösztönből tettük, ha racionálisan gondolkodunk, nem mentünk volna oda – fogalmazott az olasz szakember. – Miért hagynánk ott egy olyan győztes motort, mint a Honda, egy olyan, nem győztes motorért, mint a Yamaha? Akkoriban ez őrültség volt. Akkor már nem voltunk boldogok, és úgy döntöttünk, hogy elmegyünk. Játékosak és vidámak voltunk, és nem éreztük jól magunkat. Nemrég beszéltünk erről a vakáció során, amikor néhány napot együtt töltöttünk. Azt mondta nekem, hogy »csak két ilyen idióta, mint te és én, mondhat le a Hondáról, hogy a Yamahához menjen«.”

Rossiéknak kellett megfékezniük az „idióta felnőtteket”, nehogy igazán elszabaduljon a pokol

A végeredmény ismert: Rossi már az első futamát megnyerte a Yamaha színeiben, majd még két világbajnoki címet hozzátett e Hondával begyűjtött zsinórban három elsőséghez, hogy aztán 2008-ban és 2009-ben további kettővel növelje végső győzelmeinek számát. Az átigazolás pillanatában viszont ezt nem lehetett előre látni, de Salucci ennek ellenére is úgy vélekedett, hogy muszáj váltani.

„Akkoriban úgy hajtottam, mint egy vadállat annak érdekében, hogy a Yamahához menjünk, mert tudtam, hogy ha Vale többé nem szórakozik jól, akkor nagy problémák lesznek – emlékezett vissza. – Úgy, mint Dél-Afrikában, ahol kikaptunk Ukava [Tórutól], és elindultunk abba az irányba, hogy nem volt megfelelő az érzet, a koncentráció és a hozzáállás. Ha pedig az ember így érkezik meg a futamokra, még ha ő is a legerősebb, a többiek le fogják győzni. Ott már ráléptünk erre az útra. Lassabbak voltunk, és már nem volt meg bennünk a versenyzés iránti vágy. Szóval itt volt az ideje a váltásnak, és azt kell mondanom, hogy Davide Brivio Lin Jarvisszal és Furuzavával együtt tökéletes munkát végzett a meggyőzés terén. Nem voltak követelőzőek, mondhatni, elegánsak voltak, és jól alakult. Szerencsére jól tettük, hogy színeket váltottunk.”

Ezen nevettünk 2023-ban – az év legviccesebb pillanatai a MotoGP-ben és a Moto2-ben (videó)

0

A MotoGP idén is összegyűjtötte a szezon öt legviccesebb momentumát a világbajnokság két nagyobb kategóriájából, mi pedig ezeket felidézve búcsúztatjuk a 2023-as évet.

Az idei MotoGP-, és Moto2-szezon számos izgalmas, nehéz, és fájdalmas pillanat mellett sok vicces momentumot is tartogatott a versenyzőknek – és a tavalyi évet követően most is elkészült videó segítségével nekünk is. Mi ezeket felidézve búcsúzunk 2023-tól, és megragadva az alkalmat a királykategória pilótáival együtt ezennel boldog új évet kívánunk kedves olvasóinknak!

Betekintés a MotoGP színfalai mögé (videó)

Augusto Fernández rácsodálkozik a MotoGP-gép hangjára

A GasGas 26 éves pilótája idén mutatkozott be a királykategóriában, azonban azt nem lehet róla állítani, hogy rutintalan lenne. Fernández három szezont a Moto2-es Európa-, utána pedig hat idényt a géposztály világbajnokságának mezőnyében töltött el, majd a bajnoki címet bezsebelve búcsúzott a középső kategóriától. Mindezek ellenére úgy tűnik, hogy a MotoGP még az év kilencedik futamán, a Brit Nagydíjon is tudott számára újdonsággal szolgálni: a motor hangjával. A spanyol versenyző érzékletesen mutatta meg csapata tagjainak, hogyan is szól a KTM RC16 a pályán.

Jack Miller vállára veszi Dani Pedrosát

A már évek óta a KTM tesztversenyzőjének szerepét betöltő Pedrosa szabadkártyával rajthoz állt két MotoGP-futamon az idei szezonban a gyári istálló színeit képviselve. Erre először a jerezi Spanyol Nagydíjon került sor – amely nem az igazi hazai futama a spanyol motorosnak, hiszen ő Barcelonától nem messze született –, amelyen nagyszerűen „debütált” a háromszoros világbajnok, a sprinten a hatodik, a főfutamon pedig a hetedik helyet hozta el. Miller a leintést követően a vállára ültetve „mutatta be” a helyi szurkolóknak a most 38 éves veterán csapattársát. Érdekes, hogy a sabadelli versenyző ezzel és a Misanóban elért eredménnyel nemcsak a legjobb idei beugró lett, hanem az év végi tabellán megelőzte Joan Mirt is.

Fermín Aldeguer egyszer hibázik – akkor sem a pályán

Az idei Moto2-es szezon egyik nagy felfedezettje volt Aldeguer, aki 2023-ban a második teljes idényét töltötte a világbajnokságon. Több jó eredmény után a Brit Nagydíjon jött el neki az igazi áttörés: megszerezte élete első vb-futamgyőzelmét. A versenyt hibátlanul teljesítő spanyol egyszer felejtette el időben meghúzni a fékkart: amikor a parc fermébe ért. Szerencsére mindenki megúszta a „balesetet”.  A 18 éves versenyzőnek a szezon hátralévő részében sem volt sok baklövése, az utolsó hat futamból négyet megnyert, kettőn pedig a harmadik pozícióban végzett.

Álex Rins fodrásznak állt a győzelme után

A MotoGP-szezon harmadik futama, az Amerikai Nagydíj meglepetéssel ért véget, hiszen a szatellit Hondán ülő Rins szelte át először a célvonalat. Az LCR garázsában a leintést követően csak fokozta a jókedvet, hogy a spanyol pilóta kopaszra nyírt három csapattagot. A szerelők a rajt előtt fogadtak a versenyzővel, ha nyer, akkor kipróbálhatja magát fodrászként, de ha nem, akkor az ő haja bánja. Szerencséjére a 28 éves motoros felállhatott a dobogó tetejére, így nem kellett a két hónappal későbbre tervezett esküvőjét alkalmatlan kinézete miatt lefújni. Amennyiben olvasóink új frizurával szeretnék köszönteni az új évet, mi nem tudjuk javasolni, hogy a hat királykategóriás futamgyőzelemmel büszkélkedő pilótát keressék fel.

Pedro Acosta kipróbálja magát pizzafutárként

Az idei Moto2-es bajnok az Olasz Nagydíjon megidézte Valentino Rossi legendás ünnepléseit, hiszen győzelme után pizzafutárnak állt. A jövőre már a MotoGP-ben vitézkedő motoros a levezető körén kapta meg a cápauszonyos táskát, amely két pizzásdobozt rejtett. A szerelőinek még fizetni kellett, hogy megkapják az egyiket, de Acosta idei kihívójának, Tony Arbolinónak a csapata ingyen részesült a Pizzeria Acosta termékéből. Azt nem tudjuk, hogy Arbolinóéket megvigasztalta-e ez a gesztus, hiszen a spanyol dominált az egész szezonban, ezért másoknak nem is igazán volt valódi esélyük a bajnok címért harcolni.

A videó ezen a linken keresztül találhatják meg.