back to top
2025. július 12. 17:03
Kezdőlap Blog Oldal 300

Hamarosan jöhet a bejelentés, a Forma–1-et birtokló cég veszi át a MotoGP irányítását

0

Megbízható sajtóértesülések szerint a hét elején hivatalossá válik, hogy a Forma–1-et irányító Liberty Media felvásárolja a Dorna Sportsot, a MotoGP kereskedelmi jogainak tulajdonosát. A hírek több mint 4 milliárd euróról szólnak, de a végső összeg állítólag ennél is magasabb lesz.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, múlt héten felröppent a hír, miszerint a Forma–1-et irányító Liberty Media felvásárolhatja a MotoGP-t, pontosabban a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna Sportsot. Ráadásul a korábbi pletykákkal ellentétben itt már nemcsak a Bridgepoint nevű magántőke-vállalat 39 százalékáról volt szó, hanem egy ennél nagyobb csomagról.

Nos, az általában megbízható Sky News értesülései szerint már nagyon közel van a bejelentés. A brit portál azt írja, hogy a hír a szerdai nap előtt hivatalossá válik, de ez akár már hétfőn is megtörténhet. Greg Maffei, a Liberty Media vezérigazgatója ugyanis Madridba tesz látogatást, és ott közölheti a nyilvánossággal a felvásárlást.

A Forma–1-et irányító Liberty Media lehet a MotoGP új tulajdonosa

Ennek értéke pedig a hírek szerint 4 milliárd eurónál, azaz mintegy másfél billió forintnál is több, ráadásul a végső összeg még ennél is magasabb lehet. Mindez kiemelkedő megtérülést hozhat a Bridgepoint számára, amely még 2006-ban vásárolta be magát a MotoGP-be, állítólag 500 millió euró értékben. Hat évvel később tulajdonjogának egy részét eladta a Canada Pension Plan Investment Boardnak, a részvények maradékát pedig a Dorna Sports menedzsmentje birtokolja. 2019-ben egyébként 2,5 milliárd dollárra becsülték a Dorna értékét, amikor a Bridgepoint egyik alapjából a másikba került át a részesedés.

Ez az üzlet az elmúlt évek legnagyobb jelentőségű megállapodása a motorsportban, hiszen így a négykerekű után a kétkerekű csúcskategória is a Liberty Media kezébe kerül. Ez pedig lehetőséget teremt különböző pénzügyi szinergiák létrehozására. Egy meg nem nevezett motorsportvezető szerint az amerikai vállalat megismételné az F1-ben elért üzleti sikert.

A Liberty Media 2016-ban vásárolta meg a Forma–1-et 8 milliárd, és a sportág értéke azóta jelentősen megnőtt, ahogyan az abban szereplő csapatoké is. Nagy kérdés viszont, hogy nem indul-e versenyjogi vizsgálat, és nem zajlik-e le olyasmi, mint 2006-ban, amikor a CVC Capital Partnerst arra kényszerítették, hogy szálljon ki a MotoGP-ből, miután bevásárolta magát az F1-be. A Bridgepointnál egyébként nem kívántak nyilatkozni az ügyben, míg a Liberty Media nem reagált a sajtó megkeresésére.

Biaggi szerint Bagnaia nem számított arra, amire „csak Marc Márquez képes”

0

Max Biaggi szerint egyenlő arányban oszlik meg a felelősség Francesco Bagnaia és Marc Márquez között a Portugál Nagydíjon bekövetkezett balesetet illetően. Az 52 éves exversenyző márkanagykövetként az Aprilia helyzetéről is kifejtette véleményét.

Bár már egy hete történt, a közvéleményt még mindig foglalkoztatja Francesco Bagnaia és Marc Márquez balesete. A Ducati pilótái a Portugál Nagydíj hajrájában, három körrel a vége előtt ütköztek össze, miután a nyolcszoros világbajnok megtámadta a címvédőt, de lecsúszott az ívről, a gyári istálló versenyzője pedig visszabújt mellé, de a Gresini motorosa lezárta az ívet.

A sportfelügyelők versenybalesetnek minősítették az incidenst, vagyis úgy ítélték meg, hogy egyikük sem hibáztatható lényegesen nagyobb mértékben a másiknál. A legtöbben osztják ezt a véleményt, és a közmegegyezés szerint mindketten tehettek volna többet a bukás elkerüléséért. Max Biaggi szintén nem tört pálcát egyikük feje felett sem.

Lorenzo szerint Marc Márquez egy „nagyon agresszív pilóta”, de a portimãói ütközés nem az ő hibája volt

„Azt gondolom, hogy versenybaleset volt, és egyik oldalon sem volt szándékosság – nyilatkozta az olasz Sky-nak. – Marc megpróbált előzni abban a balkanyarban, és meglepte Peccót, aki szerintem helyesen vágott vissza, mert bárki megtette volna, hogy megpróbáljon ismét előrekerülni. Azonban talán nem számított rá, hogy Márquez ennyire gyorsan visszajön, amire csak ő képes. Bagnaia rosszkor volt rossz helyen, sajnos mindketten buktak. Kár érte a helyezés szempontjából, de azt mondanám, hogy a felelősség fele-fele arányban oszlott meg.”

Bagnaia többet tehetett volna a balesetük elkerüléséért, mint Marc Márquez?

Biaggi összesen hatszoros világbajnoknak mondhatja magát a különböző kategóriákban. Ebből négyet a gyorsaságimotoros-vb 250 köbcentis géposztályában, kettőt pedig a Superbike-világbajnokságon szerzett. Az 1997-es kivételével mindegyiket az Apriliával érte el, így adta magát, hogy később a márka nagykövetévé váljon.

Ebben a minőségében fejtette ki véleményét a noalei gyártó eddigi szerepléséről. A gyári Aprilia eddig két sprintdobogóig jutott, miután Katarban Aleix Espargaró, Portugáliában Maverick Viñales szerepelt sokkal jobban a másiknál. Utóbbi ráadásul megnyerte a szombati versenyt, így tulajdonképpen ő az első, aki a MotoGP-korszakban három különböző gyártóval győzött, másnap viszont a váltóhiba végül a bukását okozta.

Viñales elmagyarázta, hogy mi okozta a bukását, és egyben a kiesését a portimãói főfutamon

„Hiányzott a teljesség a csapattól, mert Aleix Espargaró jól kezdett Katarban, Viñales pedig Portugáliában [ment jól] – fogalmazott Biaggi. – Ugyanakkor nagyszerű dolgokat mutattak, hiszen Aleix loszaíli és Maverick portimãói dobogója két jó jel a versenyképességet illetően. Ott volt a nullázás a múlt hétvégi hosszú futamon egy technikai probléma miatt, amire Viñalesnek nem volt szüksége, és ez kicsit aggasztó. Reméljük, hogy gyorsan megoldjuk, hogy ezzel a morálját is helyreállítsuk a versenyzőnek, akinek kiváló hétvégéje volt. Nekünk azt mondták, hogy a váltóval volt gond, nem tudjuk, hogy konkrétan mi volt az. Ha ez nem lett volna, akár a győzelemért is küzdhetett volna, mert ez már a rajttól kezdve hátráltatta.”

Acosta: Nem vagyok a legkönnyebb eset, hamar ingerültté válok

0

Pedro Acosta elmondta, csapata remekül kezeli őt, még a személyiségének a negatívumait is. A MotoGP újonca beszélt a portugáliai versenyekről, illetve arról, hogy miért fekszik neki jobban a főfutam, mint a sprint.

Pedro Acosta túlzás nélkül berúgta a MotoGP ajtaját. A spanyol versenyzőt bemutatkozása előtt is generációja legnagyobb tehetségének tartották, miután a Moto3-as világbajnokságot az első, míg a Moto2-eset a második évében nyerte meg. Sokan úgy gondolták, hogy a királykategória Marc Márquez óta nem köszöntött ilyen szintű tehetséget.

Bár a bajnokság átalakulása miatt arra nem volt esély, hogy Acosta ugyanolyan eredményekkel debütáljon, de egyáltalán nem vallott szégyent. Olyannyira, hogy már a szezonnyitó Katari Nagydíjon is látványos versenyzést produkált, Portugáliában pedig a futam végére sem fogyott el, így némi szerencsének is köszönhetően felállhatott a dobogóra.

Acosta: Tudtuk, hogy nem lesz könnyű, de most megvan az első dobogónk

Portugália jól sikerült, de ez egy teszt volt, ahogyan a következő verseny is az lesz Amerikában, Jerezben és a soron következő összes pályán, amíg meg nem érkezünk Malajziába, amely az egyetlen [helyszín], ahol MotoGP-motorral mentünk az előszezonban” – nyilatkozta Acosta, utalva arra, hogy a következő helyszínek teljesen újak lesznek neki, legalábbis ami a MotoGP-t illeti.

Acosta már a kisebb kategóriákban is a KTM támogatását élvezte. Tavaly ugyan felmerült, hogy még egy évet várnia kell a legmagasabb géposztályban történő bemutatkozásra, de az osztrák gyártó végül hamar odaígért neki egy ülést. Bár a szatellitcsapatnál, a GasGasnál versenyez, kiemelten kezelik, és még személyiségének az árnyoldalait is elviselik.

„A csapat nagyon jól kezeli [a helyzetet] – fogalmazott. – Tudom, hogy nem vagyok a legkönnyebb eset egy versenyhétvégén, és hamar ingerültté válok. Azonban ezt jól viselik, délutánonként és esténként sokat dolgoznak. Minden reggel, amikor reggel felébredek, rengeteg üzenetet kapok a mobilomon a technikusoktól és a mérnököktől a látni- és javítanivalókról, másnap pedig világos elképzelésekkel és célokkal megyünk ki a pályára, és ez nem mindig könnyű. Ők is jó munkát végeznek.”

Acosta úgy óvta a gumit, hogy inkább előzött

A jelenlegi MotoGP annyira szoros, hogy egy újonc számára rendkívül nehéz rögtön az élmezőnyben motorozni. Acostának viszont ez sikerült, olyannyira, hogy máris a pódiumon ünnepelhetett. Ezzel a MotoGP-korszakban a legfiatalabb, míg a teljes királykategóriát nézve a harmadik legifjabb dobogós lett.

Nem tudom, hogyan sikerült, nem volt a fejemben, hogy ezen a hétvégén megcsinálom, de több mint elégedett vagyok a futammal – jelentette ki. – Leginkább azért [sikerült], mert a délelőtti bemelegítés kezdetén kipróbáltam valami mást, mivel a szombati nap katasztrófa volt. Oda-vissza megnéztem a videót a rajtról, és a harmadik kanyarban már tizenötödik voltam. Mondtam [a csapatnak], hogy ezt ki kell javítanunk, mert különben minden versenyen elsőként kell majd rajtolnom, hogy az első körben hetedik legyek. Igaz, hogy sokat javultunk a rajtnál, [de] még mindig kicsit nehezen tudtam kikapcsolni az első [magasságállító] eszközt. Korábban és kicsit keményebben kellett fékeznem, [Marc] Márquez és [Brad] Binder pedig megelőztek. Kiegyensúlyozottak voltunk, mindenekelőtt igyekeztünk nyugodtan teljesíteni az első köröket, hogy a hátsó gumi ne melegedjen túl, ahogyan az szerintem Katarban történt velünk. Emellett, látva, hogy [a többiek] kicsit játszottak a testükkel, megpróbáltam valamennyire leutánozni, hogy ne tegyem tönkre ismét az abroncsokat.”

Acosta lenne az új Rossi? – Olaszországban többen a Doktorhoz hasonlítják az újoncot

Acosta viszonylag hamar feljött a hatodik helyre, és a címvédő Francesco Bagnaiát vehette üldözőbe. Őt azonban tizenhárom körön át nem tudta megelőzni, mígnem aztán a hajrára fordulva sikerrel járt. A spanyol pilóta ugyanakkor abból is profitált, hogy a gyári Ducati versenyzője mögött haladt, hiszen ellesett tőle ezt-azt.

A Pecco mögött megtett sok kör segített, hogy sokat tanuljak arról, hogy mit csinál a testével, a motorral, a dőléssel – magyarázta. – Apránként haladtunk előre, és tudtuk, hogy ez a fajta verseny jobban fekszik nekünk. A sprintfutamokon már a rajttól nem annyira rúgunk labdába. Mindenekelőtt a beállítások révén arra van szükségünk, hogy a motor közelebb legyen az aszfalthoz, amit a tele tankkal való motorozással érünk el. Azt a mentalitást is alkalmaznunk kell, amelyet én már évek óta csinálok a hosszú versenyeken, amikor sok az üzemanyag, és menedzselni kell a gumit. Úgy gondolom, hogy a sprinteken még fejlődnünk kell, de a főfutamokat illetően többé-kevésbé megvagyunk.”

Acosta még a futam elején két márkatársát, a gyári csapatnál szereplő Jack Millert, majd Bindert is maga mögé utasította. A két „áldozat” szép szavakkal méltatta a 19 esztendős motorost, akivel kapcsolatban többen is úgy vélik, hogy már most előrébb jár náluk. Ő azonban igyekezett lehűteni a kedélyeket, és a kontextust is figyelembe venni.

Márkatársai is az egekig magasztalták az őket legyőző Acostát, egyikük máris tanulna tőle

Ez egyelőre semmit nem jelent – hangsúlyozta. – Ez nem egy megnyert csata. Meg kell néznünk, hogy Binder hogyan teljesített a tavalyi szezonban, és itt nagyon küszködött, ahogyan ezen a hétvégén is. Biztos vagyok benne, hogy lesznek számára sokkal kedvezőbb pályák. Jacknek is brutális hétvégéje volt, akárcsak tavaly, amikor a harmadik helyről esett ki Amerikában. Biztos vagyok benne, hogy sokat tanulhatunk tőlük.”

Acosta a KTM gyári csapatának versenyzőiről: Csak arra gondoltam, hogy megelőzöm őket

A siker vagy a pénz a fontosabb? – Quartararo elárulta, mi alapján dönt a jövőjéről

0

Fabio Quartararo kijelentette, nem fogja sokáig elhúzni a jövőjével kapcsolatos döntését. A Yamaha versenyzője nemrég egy mondatot tett közzé a közösségi médiában, ami akár erre a kérdésre is vonatkozhat.

Továbbra is nagy kérdés, hogy Fabio Quartararo hol fogja megkezdeni a MotoGP 2025-ös szezonját. A francia versenyző többször is hangsúlyozta, hogy elsődlegesen a Yamahával szeretne visszatérni a csúcsra, ám ha úgy látja, hogy ez viszonylag rövid távon kivitelezhetetlen, akkor készen áll arra, hogy más lehetőségek után nézzen.

Az idény első két fordulója pedig nem arra engedett következtetni, hogy a hangvillások igazán közeledtek volna az európai gyártókra. Olyannyira, hogy a katari hétvége után Quartararo kijelentette, minden eddiginél nagyobb a lemaradásuk. A Portugál Nagydíj már valamivel jobban sikerült, de önmagában aligha győzte meg 2021 MotoGP-világbajnokát.

Mindenkivel beszélünk a jövőmmel kapcsolatban – nyilatkozta Quartararo az olasz Sky-nak, amikor a következő szezonról kérdezték. – Nem fog hónapokig eltartani, amíg meghozom a döntést, hamarosan kijelölöm a saját utamat a jövőre nézve. Nem mondom, hogy nemsokára meglesz, de nem fogok olyan hosszasan várni.”

Quartararo: Nem gondolok a szerződésemre

Hogy pontosan mikorra várható a bejelentés, azt nem tudni, de korábban voltak olyan pletykák, hogy a 24 esztendős motoros a Le Mans-i hétvégére szeretne tiszta vizet önteni a pohárba, ami nyilvánvalóan adná is magát. Amennyiben ez így lesz, akkor május közepén már hivatalossá válik, hogy év végén elbúcsúzik-e a Yamahától, és ha igen, akkor mi lesz a következő állomás.

Persze egy ilyen döntésnél számos szempontot kell mérlegelni. Még ha nagyon le is egyszerűsítjük a kérdést, akkor is legalább két tényezőt kell figyelembe venni: a sportszakmai kilátásokat, valamint az anyagi lehetőségeket. Quartararo számára pedig mindkettő lényeges. „A pénz mindenki számára fontos tényező – szögezte le. – Én viszont olyan projektet akarok, amelyet kedvelek, és amely lehetővé teszi számomra, hogy elérjem a kívánt eredményeket.”

A 11-szeres MotoGP-futamgyőztes egyébként a napokban egy olyan mondatot tett közzé egy Instagram-történetben, amely akár a jövőjére is vonatkoztatható. Kockáztatni mindig jobb, mint [utólag] megbánni valamit” – olvasható. Persze nehéz megmondani, hogy mire gondolt a költő: első látásra talán leginkább úgy lehet értelmezni, hogy a váltás jelenti a kockázatot, de látva a Yamaha helyzetét, a maradás is rizikós lehet. Emellett persze az is benne van a pakliban, hogy Quartararo valami teljesen másra célzott.

Hiába igazolt gyáritól szatellitcsapathoz, egyvalami nem változott Marc Márquez szerint

0

Marc Márquez elárulta, a Gresininél ugyanakkora a nyomás, mint a gyári Hondánál volt. A spanyol versenyző úgy véli, hiába van szó különböző kultúrákról, a hangulatot mindenhol az eredmények határozzák meg.

Marc Márquez tizenegy év után hagyta ott a Hondát, annak is a gyári csapatát, hogy egy versenyképesebb motoron próbáljon meg visszatérni az élmezőnybe. Bár ebben a tekintetben a lehető legjobban választott, hiszen idén már a Ducatin versenyez, ennek viszont az az ára, hogy immáron egy szatellitcsapat, a Gresini színeit képviseli, és a tavalyi versenygépen ül.

Lorenzo szerint Marc Márqueznek el kell felejtenie, hogy a tavalyi Ducatival versenyez

Ennek persze megvannak az előnyei is, hiszen a nyolcszoros világbajnoknak az eddiginél jóval kevesebb szponzori és médiaeseményen kell részt vennie, ami nyilvánvalóan könnyebbség. Bizonyos szempontból az is felszabadító érzés lehet, hogy a nagyvállalati struktúra után új csapatánál sokkal családiasabb a hangulat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne eredménykényszer.

A nyomás ugyanolyan, mert a versenyzők akkor boldogok, ha dobogóra állnak, a csapatok akkor boldogok, ha dobogón vannak, ez az istálló célja – nyilatkozta. – A pódium jobb, mint az első öt [utolsó két pozíciója], és futamot nyerni jobb, mint a dobogó [második vagy harmadik fokán] lenni. Szóval az, hogy jó a hangulat, hogy van egy kis viccelődés, nem jelenti azt, hogy nincs nyomás, vagy nincs ambíció.”

Nyilvánvaló, hogy a Repsol Honda és a Gresini között nem az az egyetlen különbség, hogy gyári vagy szatellitcsapatról van szó, hiszen előbbiben leginkább a japán, utóbbiban pedig az olasz hozzáállás, illetve mentalitás érvényesül. Márquez szerint ugyanakkor a különbségek ellenére minden istállónál leginkább az eredmények határozzák meg a hangulatot.

Az ambíció ugyanolyan, mint a gyári csapatnál, mert azért vagyunk itt, hogy a lehető legjobb eredményért harcoljunk – folytatta. – Az viszont igaz, hogy kevesebb ember van az alakulatnál, és sokkal családiasabb. Mindig azt mondom, hogy a csapaton belüli jó hangulat nagy segítség, de a Repsol Honda istállójánál is megfelelő volt a légkör. Ugyanakkor persze a japán, az olasz, a spanyol és az amerikai kultúra különbözik. A légkör mindig akkor jó, ha az eredmények is jók.”

Marc Márqueznek „nem kell sietve” döntenie a jövőjéről, szerinte, ha gyors lesz, sok ülés közül választhat

Ami ez utóbbit illeti, Márquez eddig mind a négy futamon az első ötben zárt volna, ha a Portugál Nagydíjon nem ütköznek össze Francesco Bagnaiával. A sprinten pedig meg is szerezte első dobogóját a Gresinivel, még ha ez a hivatalos statisztikákba nem is kerül be pódiumként. A soron következő helyszín pedig Austin, ahol a 31 éves motoros mindig is remekül ment karrierje során.

Lorenzo elárulta, most boldogabb, mint MotoGP-versenyzőként volt

0

Jorge Lorenzo kijelentette, Dani Pedrosával ellentétben nem fog szabadkártyával indulni a MotoGP-ben. Az ötszörös világbajnok arról is beszélt, hogy bár a motoros sikerek jelentette csúcspontokat nehéz másban megtalálni, összességében most boldogabb, mint aktív motorversenyzőként volt.

Jorge Lorenzo összesen tizennyolc idényt töltött a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző kategóriáiban. Ezalatt összesen 68 futamgyőzelmet és öt vb-címet szerzett, aminek köszönhetően a különböző ranglisták közvetlen élmezőnyéig kúszott. A sikerek nyilvánvalóan hatalmas örömet jelentettek számára, ezzel együtt visszavonulása óta összességében jobban érzi magát ilyen téren.

A motorok és a versenyzés harminc éve az életem részét képezik – nyilatkozta a Mundo Deportivónak. – Még mindig részei az életemnek, de másképpen. Tizennyolc évig versenyeztem profi pilótaként. Azt az adrenalint és boldogságot, amelyet a futamgyőzelmek és a bajnoki címek generálnak, nagyon nehéz elérni az élet más területein. A győzelmek és a bajnoki címek megszerzéséhez viszont az embernek sok mindent fel kell áldoznia az életében, más dolgokat pedig el kell veszítenie, ami szintén nagyon érdekes. Nagyon nehéz megismételni a boldogságnak ezen csúcspontjait. Most viszont, ha a napjaim átlagát nézzük, boldogabbnak tartom magam, mint korábban.”

Lorenzo egy évvel azután vonult vissza, hogy honfitársa és korábbi nagy riválisa, Dani Pedrosa felhagyott az állandó versenyzéssel. Utóbbi viszont a mai napig a KTM tesztpilótája, és idén már a negyedik futamára készül szabadkártyásként. Bár 2020-ban Lorenzo esetében is felmerült, hogy ilyen módon térjen vissza a mezőnybe, a koronavírus ellehetetlenítette ezt az esélyt, azóta pedig teljesen letett erről a lehetőségről.

Ismét hazai közönség előtt vehet részt MotoGP-futamon Dani Pedrosa

„Egyáltalán nem, életemnek ez a fejezete teljesen lezárult – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Ha harminchárom vagy harmincnégy éves koromban nem tértem vissza, akkor most sem fogok. Azért sem, hogy tesztpilóta legyek. Az autók megadják nekem az adrenalint és a versenyzést anélkül, hogy túl nagy lenne a kockázat. Nem hiszem, hogy újra motorversenyzőként fogok dolgozni.”

Ahogyan arra Lorenzo is utalt, a versenyzéssel nem hagyott fel, és az elmúlt két évben a sportautózásban próbálta ki magát. Tavaly a Forma–1-es hétvégék egy részén is szerepelt az egyik betétsorozat, a Porsche Szuperkupa pilótájaként. A spanyol exmotoros leszögezte, négy keréken idén is rajthoz áll. Folytatom a versenyzést – jelentette ki. – Az Aston Martinnal, az olasz GT-ben fogok menni. Idén csak négy futam lesz.”

Az autóversenyzéshez hasonlóan Lorenzo egy másik szakmába is belevágott 2022-ben, ez pedig a televíziózás. Abban az évben kezdett el dolgozni a gyorsaságimotoros-vb spanyolországi közvetítési jogait birtokló DAZN-nál, ahol azóta is alkalmazzák. A 36 éves pilóta így hétről hétre kifejtheti a véleményét a pályán zajló eseményekről.

Nagyon nyugodt vagyok, nincs meg a versenyzés jelentette nyomás, [mint] pilótaként – magyarázta. – Ilyenkor nemcsak a csapat és a szponzorok felől érkezik nyomás, hanem az életünket is kockáztatjuk minden alkalommal, amikor felvesszük a sisakot. Sokkal könnyebb beszélni a motorokról, ami a munka nehézségét illeti. Nagyon jól érzem magam, amikor arról beszélhetek, amit a legjobban szeretek, és átadhatom a nézőknek a tapasztalatomat.”

Lorenzo szerint Marc Márqueznek el kell felejtenie, hogy a tavalyi Ducatival versenyez

Nagyon szűk társaságba repítették Razgatlıoğlut az első BMW-s győzelmei

0

Toprak Razgatlıoğlunak a Superbike-vb első barcelonai futamán aratott győzelme azt jelenti, hogy két listára is feliratkozott. Egyik sem túl népes, és bizonyos szempontból mindkettőt Marco Melandri vezeti.

Toprak Razgatlıoğlu már a második hétvégéjén futamot tudott nyerni a BMW-vel a Superbike-világbajnokságon. A török versenyző az első viadalt és a Superpole versenyt is megnyerte Barcelonában, ráadásul nem is akármilyen körülmények között: mindkétszer az utolsó körben előzött, utóbbin ráadásul az utolsó kanyarban ment el Álvaro Bautista mellett.

Razgatlıoğlu egy drámai utolsó körös előzéssel nyerte meg az első barcelonai futamot

Ugyanakkor cikkünk témájának szempontjából a szombati diadala az igazán releváns, hiszen az volt az első győzelme, amelyet az új munkaadójának szerzett. Razgatlıoğlu a Yamahával érte el eddigi legnagyobb sikereit, de előtte, 2019-ben a Kawasakival is nyert két versenyt. Mindez tehát azt jelenti, hogy a 27 esztendős versenyző már három különböző márkával diadalmaskodott a Superbike-vb-n.

Razgatlıoğlu megint az utolsó körben döntötte el a versenyt, Bautista volt szenvedő fél a Superpole futamon

Ez pedig előtte csupán hat pilótának jött össze, ahogyan arra a SPEEDWEEK.com felhívta a figyelmet. Elsőként Stéphane Mertensnek, aki 1988-ban a Bimotával, 1989-ben és 1990-ben a Hondával, 1991-ben pedig a Ducatival ért célba többször is elsőként. Őt a nemrég elhunyt Anthony Gobert követte, aki a legkevesebb diadallal rendelkezik ezen a listán. A néhai ausztrál motoros hatszor nyert a Kawasakival, majd a Ducatival és a Bimotával is egy-egy alkalommal intették le elsőként.

Drága Anthony – búcsú Anthony Goberttől, akiért még egy fesztivált is érdemes volt otthagyni

Őt honfitársa, Troy Corser követte, aki a Ducatival és a Suzukival nemhogy futamokat, de egy-egy világbajnokságot is nyert. A kettő között az Apriliánál, majd a Petronasnál versenyzett, ám győzelemig csak előbbin ülve jutott el. Utolsó évében, 2011-ben mutatkozott be Eugene Laverty, aki onnantól kezdve zsinórban négy egymást követő évben diadalmaskodott a Yamahával, az Apriliával, illetve a Suzukival.

Marco Melandri szintén ezekben az években aratta első győzelmeit a Superbike-vb-n, és a gyártók is majdnem stimmelnek, hiszen ő a Yamahával, a BMW-vel, valamint az Apriliával nyert. Az olasz pilóta ezután két idényt kihagyott, majd 2017-ben és 2018-ban a Ducatit is sikerre vitte, így ő az egyetlen, aki négy különböző márkával is győzött. Chaz Davies nagyjából ugyanebben az időszakban versenyzett az Apriliával, a BMW-vel, majd a Ducatival, és mindhárom motorral nyerni tudott.

Razgatlıoğlu tehát hetedikként csatlakozott a listához, ráadásul összességében ő nyerte a legtöbb futamot, de persze ehhez hozzá kell tenni, hogy ő már az összes győzelmét abban a korszakban aratta, amikor egy hétvégén három viadalt rendeztek. Ami pedig a BMW-vel elért diadalt illeti, ő csupán a negyedik pilóta, akinek ez sikerült. Melandri kilencig, Davies háromig jutott a német márkával, majd a török versenyző következik a sorban kettővel, csapattársa, Michael van der Mark pedig eggyel rendelkezik.

Razgatlıoğlu elárulta, hogy Rossi 2009-es előzése járt a fejében, amikor bevetődött Bautista mellé

Aleix Espargaró: Sok szempontból nagyobb előnnyel rendelkezem, mint ahogy azt az emberek hinnék

0

Aleix Espargaró megszólalt a sajátos vezetési stílusáról, amelynek köszönhetően ki tud tűnni az Aprilia pilótai közül.

Az elmúlt években szinte mindig Aleix Espargaró volt a legeredményesebb az Aprilia kötelékébe tartozó pilóták közül. A 2022-es szezonban a negyedik helyen végzett a bajnokságban, tavaly pedig két futamgyőzelemmel emelte magát a márkatársai fölé.

Espargaró sikereinek titka részben a vezetési stílusában rejlik, amely eléggé eltér az átlagostól. Ezt nemrég Miguel Oliveira írta le részletesen, a Portugál Nagydíj hétvégéjén pedig Marc Márquez jelentette ki, hogy „Aleix nagyon gyors tud lenni a maga régimódi stílusával”. Az viszont egyáltalán nem a véletlen műve, hogy a mezőny korelnöke így motorozik.

Oliveira: Aleix Espargaró mindannyiunk közül kiemelkedik

„Az elmúlt két évben Romano Albesianóval [az Aprilia technológiai igazgatója – a szerk.] és a mérnökökkel próbáltuk kideríteni, hogy milyen előnyökkel és hátrányokkal jár az, hogy így vezetek – nyilatkozta Espargaró. – Annyi biztos, hogy sok múlik a gumikon, és emiatt egyes helyszíneken nagyon jól működik ez a stílus, más pályákon viszont nem annyira.”

„Manapság már nem kell a motort annyira a talajra nyomnod a testeddel, mivel nagyon sok leszorítóerőt termelnek [az aerodinamikai elemek], és így a motort sokkal könnyebb kezelni – folytatta. – Emiatt, ha egy kis súlyt helyezel át valahová, ahogy én szoktam, akkor kifejezetten  használod a gumikat. Szóval az enyém nem a legszebb vezetési stílus, de eredményes.”

„Van a csapatban egy nagyon jó srác, Matteo Baiocco, aki nem egy technikus, hanem egy tesztpilóta. Na az ő feladata, hogy mindent kielemezzen, videókat csináljon… Szóval vele is nagyon sokat beszélgettünk és vitatkoztunk erről. Sok szempontból nagy előnnyel rendelkezem, nagyobbal, mint ahogy azt az emberek hinnék.”

Espargarót arról is megkérdezték, hogy szerinte a márkatársai stílusaihoz képest az övé rosszabb vagy jobb. „Azt hiszem, hogy rossznak semmiképpen sem nevezhető – kezdte a válaszát. – Nehéz megmondani, az előző szezonok során több nagyon erős pilóta volt mellettem, és hát igen, azt nyugodtan lehet állítani, hogy én keményen dolgozom. Amúgy bármit is akarsz, végül úgyis csak gyorsnak kell lenned. Én pedig idén elég gyors tudok lenni. A mostani szezonban olyan pilóták vesznek körül, mint Raúl [Fernández], Miguel [Oliveira] és Maverick [Viñales], és több alkalommal én voltam közülünk a leggyorsabb.”

Espargaró biztos volt benne, hogy nyerni tud a futamon, aztán jött a „rémálom”

Lorenzo szerint Marc Márqueznek el kell felejtenie, hogy a tavalyi Ducatival versenyez

0

Jorge Lorenzo szerint Marc Márqueznek túl kell lendülnie azon, hogy nem az idei, hanem csak a tavalyi Ducatit kapta meg. Lorenzo szerint a mostani szezonban egyértelműen a legújabb Desmosedici az erősebb motor a kettő közül.

A MotoGP előző idényeiben már megszokhattuk, hogy a Ducatinak sokkal több motorja van a rajtrácson, mint a többi gyártónak. Ez pedig idén sincs másképp, 2024-ben is nyolc darab Desmosedicit számolhatunk össze.

Azonban ezek közül nem mindegyik a lehető legújabb modell, ugyanis azzal csak a gyári csapat és a Pramac pilótái rendelkeznek. A Ducatihoz tartozó másik két istálló, a VR46 és a Gresini versenyzőinek be kell érniük a 2023-as motorral. Ennek megfelelően az utóbbi alakulathoz idén csatlakozó Marc Márquez is ezt a gépet használja. Viszont Jorge Lorenzo szerint nem szabad erre koncentrálni a nyolcszoros világbajnoknak.

Lorenzo elárulta, miért kételkedik abban, hogy Marc Márquez idén kiemelkedően fog teljesíteni

„Biztos vagyok benne, hogy ha választania kellene, akkor a 2024-es motort választaná – jelentette ki Lorenzo a Mundo Deportivónak. – Viszont nincs lehetősége arra, hogy változtasson a jelenlegi helyzetén. El kell felejtenie ezt a hátrányt pszichológia szempontból, és azzal, amit tud, a legjobb 2023-as Ducatit használó pilótának kell lennie. Ha képes lesz erre, akkor azokat is meg tudja majd lepni, akik a 2024-es motoron ülnek.”

Emlékezetes módon a tavalyi szezon elején a 2022-es Ducatin ülő pilóták – leginkább Marco Bezzecchi – fel tudták venni a küzdelmet a legújabb motort használó márkatársaikkal. Idén azonban eddig másfajta kép rajzolódott ki a bolognai márka kötelékén belüli erőviszonyokról, ami Lorenzo szerint egyáltalán nem meglepő.

„Ez teljesen az adott évtől függ – mondta az ötszörös világbajnok. – Vannak olyan évek, amelyben nagy különbség van a régi és az új motor között, de akár olyan is lehet, amelyben az új a rosszabb. Utóbbi is megtörtént már korábban, de nem hinném, hogy idén ez lenne a helyzet a Ducatinál. Pontosabban ez egy olyan szezon, amelyben az új motor egyértelműen jobb, mint a régi, és ez nem jó hír Marc számára. De nem gondolom, hogy ez a különbség leküzdhetetlen, viszont azért a 2024-es motorral Marc egy kicsit gyorsabb lenne. Szerencsétlenül jött ki neki, hogy egy olyan évben csatlakozott a Ducatihoz, amelyben az új motor tisztán jobbnak tűnik, mint a régi.”

A Ducati nem hitte, hogy az előző évi motor is ilyen erős teljesítményre képes

Acosta lenne az új Rossi? – Olaszországban többen a Doktorhoz hasonlítják az újoncot

0

Carlo Pernat, Guido Meda és Max Biaggi is dicsérte Pedro Acosta teljesítményét.

Pedro Acosta lenyűgöző teljesítménnyel mutatkozott be a MotoGP-ben. A Katari Nagydíj főversenyén többek között Marc Márquezt is megelőzte, de nem tudta végig ugyanazt a tempót diktálni, így a negyedik helyről hátraesve végül kilencedikként fejezte be azt a viadalt.

A Portugál Nagydíj vasárnapi futamán azonban már nem csupán szép előzéseket mutatott be, hanem egy nagyszerű eredményt is elért, hiszen harmadikként intették le. Ezzel pedig nemcsak hazájában, Spanyolországban, hanem Olaszországban is kivívta sokak elismerését, akik közül többen Valentino Rossihoz hasonlították. Így volt ezzel a veterán menedzser Carlo Pernat is.

Acosta úgy óvta a gumit, hogy inkább előzött

„Ő is olyan dolgokra van rendeltetve, mint Valentino Rossi és Marc Márquez – mondta Pernat a MOW Magnak. – Vannak olyan pályák, ahol korábban sohasem ment még MotoGP-motorral. Az egy dolog, ha jól megy Katarban vagy Malajziában, ahol napokat töltöttek a teszteléssel. Azokon a pályákon több alkalommal akár tizenkét órát is körözött. Portimãóban viszont másfél órát volt a pályán, és hát másfél óra egy olyan helyszínen, ahol korábban még sohasem mentél az adott motorral… Persze az igaz, hogy Portimão az egyik kedvenc pályája. Meglátjuk mire megy majd Amerikában.”

„De emberek… amik egészen gyönyörűek voltak, vagy azt is mondhatnám, hogy elképesztőek, azok az előzései. Mondjuk néha egy kicsit sok kockázatot vállalt, kissé meg kell még nyugodnia. Viszont amikor ilyen kaliberű pilóták tűnnek fel a világbajnokságon, akkor egyszerűen csak meg kell emelnünk a kalapunkat.”

A legendás olasz kommentátor, Guido Meda, aki mára Rossi közeli barátja lett, szintén megszólalt a mazarróni cápáról. „Ő egy olyan tehetség, amilyen csak ritkán tűnik fel, mint például Rossi, [Max] Biaggi, [Casey] Stoner, vagy [Jorge] Lorenzo – jelentette ki Meda a Motosprintnek. – Amint több tapasztalatot gyűjt, még ennél is erősebb lesz.”

Lorenzo: Elrendeltetett, hogy Acosta világbajnok lesz a MotoGP-ben

A négyszeres világbajnok Max Biaggi is elmondta a véleményét a fiatal spanyol pilótáról. „Jó, hogy időnként felbukkan valaki új, aki ennyire kiemelkedő – nyilatkozta Biaggi a Sky Sports olasz kiadásának. – Acosta már az első Moto3-as évében mindenkit elkápráztatott, hiszen azonnal megnyerte a világbajnoki címet. A Moto2-ben egy évvel több kellett neki a trófea megszerzéséhez, míg a királykategóriában két fordulóra volt szüksége ahhoz, hogy fel tudjon állni a dobogóra. Ráadásul innentől a híres riválisaitól sem fog tartani.”

„Azt kell mondanom, jó látni őt, hogy a fiatal kora ellenére eredményes tud lenni egy olyan motorral, amely nem egy Ducati vagy egy japán gép, és nem is egy Aprilia, hanem egy KTM. Reméljük, hogy Texasban is láthatjuk majd az élmezőnyben.”