Zsigovits Norbert legutóbbi videójának apropóján felkereste ifj. Németh Kornélt, hazai motokrossz-legendát és mellesleg a budapesti Superenduro GP of Hungary pályájának tervezőjét, hogy együtt próbáljanak választ találni arra a kérdésre, hogyan lehet megélni a motorozásból. Zsigovitsnak – aki a Superenduro-világbajnokság királykategóriájában versenyez – a beszélgetés mellett arra is jutott ideje, hogy beálljon a Németh által tartott edzésre pár kör erejéig.
Íme a Superbike-világbajnokság idei szezonját érintő legfontosabb változtatások
Kiderült, miben változik meg a Superbike-világbajnokság és a vele együtt futó kisebb kategóriák szabályzata az idei szezonra.
A Superbike Bizottság, amelybe a Dorna, a FIM és az MSMS (a gyártók érdekvédelmi szervezete) is delegál tagokat, elfogadta a hozzájuk tartozó négy világbajnoki sorozat idei szabálykönyvét, amely jó néhány pontban megváltozott a korábbiakhoz képest.
Menetrend
Az idei szezonban indul az új egyenmotorokat használó női gyorsaságimotoros-világbajnokság (WorldWCR), amelynek versenyeit a Superbike-vb betétfutamaiként rendezik majd meg. Ennek következtében megváltozik a hétvégék tavaly megszokott menetrendje, bár ez Álvaro Bautistáékat csak nagyon kis mértékben érinti.
Magyarországra látogat a jövőre induló női motoros világbajnokság
A Superbike szombat reggeli, harmadik szabadedzése az új rendszerben nem harminc, hanem csak húsz percig fog tartani, emellett a vasárnapi bemelegítésük hossza is öt perccel csökken, tizenöt helyett csak tíz perc áll majd rendelkezésükre. A versenyek és a Superpole lebonyolítása viszont nem módosul.
A Supersport és a Supersport 300 azonban nem úszták meg nagyobb változás nélkül. Ebben a két géposztályban a WorldWCR-ral együtt szombat helyett pénteken tartják majd a Superpole-t. Aznap délelőtt mindhárom kategóriának rendeznek majd egy a Superpole-futamukkal megegyező hosszúságú szabadedzést, a versenynapokon pedig tíz-tíz percük lesz a bemelegítésre. A hétvégék teljes menetrendjét ezen a linken keresztül lehet megtekinteni.
Büntetés a túl sok motorblokk használata miatt
Az idei szezontól annak a pilótának, aki a megengedettnél több motorblokkot használ fel, nem a bokszból, hanem a rajtrács végéről kell majd indulnia a következő két futamon minden kategóriában (kivétel ez alól a Superbike-vb Superpole-futama). Emellett két hosszú körös büntetést is kiosztanak majd a vétkesnek. Ezt a szabályt a bokszutcák eltérő hossza miatt alakítják át.
Hivatalos csapatvilágbajnokság létrehozása
A 2024-es idénytől nemcsak a pilóták (és a gyártók), hanem a csapatok számára is kiírnak hivatalos bajnokságot mindegyik kategóriában. A pontok gyűjtéséhez az istállóknak meg kell szerezniük egy licenszt, a versenyeken viszont továbbra is részt lehet majd venni enélkül.
Fenntartható forrásból származó üzemanyag bevezetése
Az idei szezontól a Superbike és a Supersport kategóriákban az üzemanyag legalább negyven százalékának fenntartható forrásból kell származnia, hasonlóan a MotoGP-hez.
Üzemanyagáramlás-szabályozó bevezetésének előkészítése
Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, az üzemanyagtankok méretét 24-ről 21 literesre csökkentik, hogy a széria így könnyebben meg tudjon felelni a környezetvédelmi előírásoknak. Ugyanebből a célból 2025-től bevezetésre kerül egy olyan eszköz, amellyel szabályozni lehet majd az üzemanyag-áramlást. Ennek előkészítése miatt idén minden gyártónak két motorjára fel kell szerelnie egy átfolyásmérőt, és ezzel adatokat kell rögzíteniük az edzésekről és a versenyekről is.
Ezzel a szabállyal „büntetik” a Ducati történetének legeredményesebb pilótáját
A második verseny rajtsorrendje
A Superbike vasárnapi futamainak rajtrácsát továbbra is az előtte megrendezett Superpole fogja meghatározni, azonban a Supersport, Supersport 300 és a WorldWCR esetében más rendszert vezetnek be az első kilenc pozíció kiosztására. Ezeknél a kategóriáknál a szombati, első versenyen futott idők alapján határozzák majd meg az első három sort.
Kivételek a minimumkorhatár-szabály alól
A gyorsaságimotoros-világbajnokság után most a Supersportban is megváltoztatták a minimumkorhatár-szabály alóli kivételre jogosultak körét. Innentől, akkor is, ha még nincs 18 éves éve, elindulhat ennek a kategóriának a világbajnokságán a Supersport 300-vb, a Moto2-es Európa-bajnokság és tavaly debütált Stock Európa-bajnokság első három helyezettje.
A váz szabályozása
Minden gyártónak, amely a Supersport kategóriában versenyzők számára elkészít egy vázat, azt elérhetővé kell tennie az összes csapatnak, illetve szezononként csak egy konstrukciót lehet majd homologizáltatni. Emellett az összes elemnek együttesen be kell férnie egy ezer eurós árplafon alá.
A Gresini tulajdonosa elmondta, mi a különbség Marc és Álex Márquez személyisége között
Nadia Padovani kijelentette, ők sohasem keresték meg Marc Márquezt, hogy igazoljon hozzájuk. A Gresini tulajdonosa azt is elárulta, milyen nehézségei voltak, amikor férje halála után rászakadt az istálló irányítása.
Január elsejétől hivatalosan is a Gresini pilótája Marc Márquez. Most a csapat tulajdonosa, Nadia Padovani elmesélte a Corriere della Sera című napilapnak, hogyan sikerült „becserkészniük” a spanyol versenyzőt.
„Mi sohasem kerestük volna, de a menedzsere kapcsolatba lépett velünk, bár 2024-ig szerződése volt a Hondával, szóval nem kevés akadály hárult elénk. Mondtam a mieinknek, hogy »próbáljuk kivárni«. Nagyon szerettem volna, hogy úgy álljanak a csillagok, hogy ez összejöhessen, a legvégéig hittem benne, aztán pedig tényleg megtörtént. Nem [véletlen volt], mi profik vagyunk, különben ő sem jött volna. Az elmúlt években különböző pilótákkal elért eredményeink magukért beszélnek. Természetesen volt hatása annak is, hogy a testvére, Álex már előtte nálunk volt.”
Marc Márquez már idén a bajnoki címért harcolhat? – a Gresini tulajdonosa szerint igen
Az idei szezonban tehát a Márquez fivéreknek egy bokszon kell osztozniuk. Padovanit megkérdezték, hogyan kezelik majd ezt a helyzetet, illetve hogy milyen volt az első benyomása a hatszoros MotoGP-bajnokról. „Marc legalább ebben az évben velünk lesz, szóval majd meglátjuk. Álexet már ismerjük, ő a mi fiunk, és nagyon jól kijövünk vele. Megpróbáljuk majd a lehető legjobban kezelni ezt a helyzetet. Marc szerény, nyugodt, szeretetre méltó, eltökélt, úgy látom, hogy más a jelleme, mint Álexnek, aki kedves és érzékeny, a bátyja inkább keménynek tűnik.
A Ducatinál nem mindenki gondolta jó ötletnek az idősebbik Márquezt felültetni a motorjukra, Padovani azonban nem hiszi, hogy ők lettek volna többségben „Voltak, akik attól tartottak, hogy ez majd feszültséget kelt a gyári Ducati pilótáival, de valójában egymásnak ellentmondó elképzelések voltak erről. Én azt hiszem, büszkék lehetnek arra, hogy egy nyolcszoros világbajnok a Ducatinál fog versenyezni.”
Enea Bastianini a Gresinitől érkezett jelenlegi csapatához, a gyári Ducatihoz. Az olasz pilóta a tavalyi szezonban sérülésekkel bajlódott, így nem tudta megismételni a 2022-ben mutatott nagyszerű teljesítményét. Ennek ellenére Paolo Campinoti, a Pramac tulajdonosa szerint idén ott lehet a legjobbak között, Padovani pedig egyetért vele. „Ha megfelelő környezet lesz körülötte, és nem helyeznek rá túl nagy nyomást, akkor az egyike lehet a bajnoki cím esélyeseinek. Nagyon jó és eltökélt pilóta.”
Padovani csapata ügyeibe is betekintést engedett, például elárulta, hogy négy gyermekéből kettő, Lorenzo és Luca az istállónál dolgozik, utóbbi a Moto2-es alakulatukkal foglalkozik. Azt is megtudhattuk, hogy Márquez érkezése miatt „nagy az érdeklődés és az elégedettség, mind a jelenlegi partnerek, mind azok részéről, akik azzá szeretnének válni”, azonban a Repsol így sem fog beállni mögéjük, a cerverai pilóta csak „személyes szponzorokat” hozott magával a Hondától.
Marc Márquezzel együtt egy fontos szponzort is elveszíthet a gyári Honda
Az istálló alapítója és névadója, Fausto Gresini 2021-ben hunyt el a koronavírus következtében. Özvegye ekkor vette át a kormányt, és már abban az évben komoly döntéseket kellett hoznia, bár előzetesen nem hitte volna, hogy képes ilyesmire. „Több embert le kellett cserélnem másokra, mivel nem voltak készek a változásra, amikor új dolgokat javasoltam, nem hallgattak rám. Néhány, Faustóhoz nagyon közel álló munkatársban bíztam meg, velük együtt hoztuk a legfontosabb döntéseket, jó munkát végeztünk.”
„A düh és a fájdalom, amelyet a férjem elvesztése miatt átéltem, hajtott előre, sőt még mindig hajt. Büszkévé akartam őt tenni. Aztán pedig sokat fejlődtem a küszködés közben, bár nem gondoltam, hogy ekkora belső erő lakozik bennem. Nem hittem, hogy kezelni tudok egy annyira bonyolult céget, mint a Gresini Racing. Meg kellett változtatnom az életmódomat, hiszen korábban általában otthon voltam a gyerekeimmel, és mindent Fausto intézett. A férjem halála felhozta ezt az erőt, amely már valószínűleg korábban is bennem volt, csak nem tudtam róla.”
Az újságíró megkérdezte a korábban ápolóként dolgozó Padovanit, fontolóra vette-e a Gresini név lecserélését. „Soha. Fausto a semmiből hozta létre ez a céget, és az egész életét ennek szentelte, néha még a családját is elhanyagolta miatta. Megtiszteltetés, hogy továbbvihetem a férjem nevét.”
Halálra rémítette ellenfelét, majd a szörnyű tragédiák miatt majdnem feladta a megszállott olasz
Meghalt az egykori Superbike-futamgyőztes és 500-as versenyző, Anthony Gobert
Elhunyt Anthony Gobert, korábbi Superbike- és 500 köbcentis világbajnoki induló. Az ausztrál pilóta egy betegség következtében, 48 évesen távozott az égi versenypályákra.
Egy hete hozták nyilvánosságra, hogy Anthony Gobert végstádiumú betegségben szenved, amit kórházban kezelnek, de csak a tüneteit tudják enyhíteni. A korábbi Superbike- és 500-as pilóta mostanáig tudott ellenállni a kórnak, ma reggel mindössze 48 évesen elhunyt. A szomorú hírt Gobert édesanyja jelentette be a Facebook-oldalán.
Végstádiumú betegségben szenved a Superbike korábbi rekordere, Anthony Gobert
„Megszakad a szívem, miközben ezt írom, mivel az elsőszülött, csodálatos fiam, Anthony ma eltávozott közülünk. A születése pillanatától fogva szerettem és szeretni is fogom, ameddig csak élek. Bizonyos időszakokban enyhén szólva is kihívást jelentett, de mindig melegszívű volt és mindenkivel törődött. Sajnos a családunkban mélyen gyökerező függőség áldozatává vált. Sokszor megpróbált kigyógyulni, de ez nem nagyon sikerült neki. Nagyon büszke vagyok rá, és köszönöm mindazoknak a jó embereknek, akik hozzátettek valamit az életéhez.”
Gobert a motokrossz szakágban kezdte a karrierjét, de később átnyergelt a gyorsasági motorozásra, pontosabban a Superbike kategóriára, amelyben ausztrál nemzeti bajnokságot nyert. A géposztály világbajnokságán 1994-ben mutatkozott be, 1995-ben pedig már állandó versenyzőként tűnt fel a mezőnyben. A legsikeresebb évében a tabella negyedik helyén zárt, összesen nyolc futamgyőzelmet szerzett ebben a sorozatban.
1997-ben debütált a gyorsaságimotoros-világbajnokság 500 köbcentiméteres kategóriájában, amelyben azonban csak kilenc futamon tudott elindulni, mivel három versennyel a szezon vége előtt egy pozitív drogteszt miatt elküldték a csapatától. A drog- és alkoholproblémái ezután élete hátralévő részében is elkísérték.
A Ducati sikerkovács mérnöke elmondta, miben jobb a Forma–1 a MotoGP-nél
Gigi Dall’Igna nem gondolja, hogy magasabb polcra lehetne helyezni Adrian Newey-nál, a Forma–1-et pedig ma már inkább az érdekes technológiák miatt nézi. A Ducati versenyrészlegének általános igazgatója azt is elmondta, miért nem férne bele neki egy szatellitcsapatuk akadályozása.
Sorozatban a harmadik világbajnoki címét nyerte a Forma–1-ben Max Verstappen. A holland versenyző sikereinek egyik legfőbb kovácsa Adrian Newey, a Red Bull tervezőzsenije. Hasonló szerepet tölt be a Ducatinál Gigi Dall’Igna – akit rendszeresen hasonlítanak az angol szakemberhez, bár még „csak” két egyéni trófeánál jár –, viszont az ő alkotásaival nemcsak egy, hanem több pilóta is képes a győzelemre. Ennek ellenére az 55 éves mérnök nem gondolja, hogy magasabb polcra lehetne őt helyezni az autósportban dolgozó kollégájánál.
A Ducati ennél is jobban dominálna, a Forma–1-et letaroló Red Bullt másolná
„Dehogy, lehetetlen lenne [nála magasabb szintre kerülnöm], Adrian Newey egy legenda. Már csak az a tény, hogy valaki hozzá hasonlít, nagy elégedettséggel tölt el. Viszont a motorok és az autók két teljesen eltérő világot jelentenek” – nyilatkozta a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója az olasz Motorsportnak, majd azt is elárulta, miért figyel oda a száguldó cirkuszra.
„Volt olyan időszak, amikor nagyon szerettem a Forma–1-et, viszont ma már kicsit kevésbé kedvelem. Mondjuk úgy, hogy nem nézek meg minden versenyt, de most is követem, mivel sok érdekes technológiát vonultat fel, és ezekre nagyon kíváncsi vagyok. Számos olyan aerodinamikai mérnök van, aki jelenleg a MotoGP-ben dolgozik, de korábban a Forma–1-ben volt. Az aeronautika [repüléstan – a szerk.] után a Forma–1 az aerodinamika csúcsa, a MotoGP-nek még sok időre van szüksége ahhoz, hogy teljesen megértse ennek a jelentőségét. Azt gondolom, hogy bár az aerodinamika sok aspektusában fejlődtünk, de még mindig nem ismerjük az összes tényezőt, amely a motorok esetében befolyásoló lehet.”
Az idei szezontól Marc Márquez egy Ducatival fog versenyezni. A nyolcszoros világbajnok tizenegy év után hagyta ott a Hondát, ezért óriási figyelem összpontosul rá és új csapatára, a Gresinire. Az újságíró szerint így megtörténhet, hogy kevesebbet fognak beszélni a bolognaiak nagyszerű motorjáról, Dall’Ignát viszont nem érdekli ez a kérdés.
Rossz hírt jelent Marc Márqueznek, ha igaza lesz a Ducati sikerkovácsának
„Az én célom a győzelmek megszerzése, és azért dolgozom, hogy ez minél hosszabb ideig menjen a Ducatinak, ez a végső célja a munkámnak. Nem vagyok egocentrikus ebben az értelemben, nem úgy tekintek a sikerekre, hogy csak a Ducati mint gyártó nyer, hanem a pilótával és az istállóval együtt látom az adott győzelmeket, mivel mi mind egy csapat vagyunk. Sohasem kérdeztem meg magamtól, hogy a motor vagy a versenyző fontosabb. Egyetlen dolog számít, hogy az a motoros, aki a szezon végén megnyeri az áhított címet, egy Ducatin üljön.”
A tavalyi szezonban a Ducati gyári csapatában versenyző Francesco Bagnaia és a bolognaiak szatellitalakulatának, a Pramacnak a színeit képviselő Jorge Martín küzdött a bajnoki címért. Ezért amikor az utolsó előtti futamon, a Katari Nagydíjon Martínnak problémája akadt a gumijával, többen azt feltételezték, hogy ebben benne volt Dall’Ignáék keze.
Azonban nemrég Davide Tardozzi leszögezte, sohasem akadályoznák egy ügyfelüket, még ha velük is kell harcolni a bajnoki címért. A Ducati gyári istállójának csapatfőnöke ekkor arra hivatkozott, hogy „Gigi hozzáállása” miatt még ötletként sem merülhetne fel a szabotázs, most Dall’Igna elárulta, pontosan mit értett ezalatt Tardozzi.
„Ez egy sport, ami azt jelenti, hogy sportemberként kell viselkednünk és nem folytathatunk piszkos játékokat. Ez az alapja az én filozófiámnak. A piszkos játékok korlátoznák a motor teljesítményét, eredményeit, csak azért, hogy egy adott pilóta ne nyerjen. Jorge Martínnak egészen a végéig megvolt a lehetősége kijátszani az összes lapját, külön erőfeszítés nélkül. Így kell tisztán játszani, helyesen értelmezni a sportot.”
A gyári Ducati főnöke szerint soha nem vetemednének arra, amitől tavaly sokan tartottak
Két nívós utánpótlás-nevelő sorozatban is versenyez idén Farkas Kevin
Hivatalossá vált, hogy Farkas Kevin a Red Bull Rookies Cup mellett a JuniorGP Moto3-as kategóriájában is versenyezni fog. A 16 éves tehetség ráadásul egy olyan csapatnál kap lehetőséget, amelynek tavalyi versenyzője idén már a gyorsaságimotoros-vb-n szerepel.
Kedden biztossá vált, amiben eddig csak reménykedni lehetett: Farkas Kevin saját maga jelentette be, hogy a JuniorGP Moto3-as géposztályában fog versenyezni a 2024-es szezonban. A magyar motoros esetében azt már régóta lehetett tudni, hogy másodszor is elindul a Red Bull Rookies Cupban, így idén két sorozatban is megmérettetheti magát.
Mindez azonban ezen a szinten korántsem szokatlan, hiszen tavaly például Ángel Piqueras szintén így cselekedett. A spanyol pilótának nagyon is bejött ez a taktika, hiszen mindkét szériában diadalmaskodott, így nem volt kérdés, hogy idén már a Moto3-as világbajnokságon fog szerepelni. Ráadásul a 2023-as kiírást megnyerő Jaume Masià helyét veszi át a Leopard Racingnél.
Rajta kívül egyébként még nyolc versenyző kap esélyt idén a Moto3-ban azok közül, akik tavaly a JuniorGP-ben szerepeltek. A szezonnyitón rajthoz állt pilótákat figyelembe véve ez több mint 30 százalékos arány. Közéjük tartozik a második pozíciót megszerző Luca Lunetta is, aki tavaly az AC Racing Team színeiben versenyzett, ahol 2024-ben Farkas fog szerepelni.
Elesett, de aztán fájdalmai ellenére is helytállt Farkas Kevin a JuniorGP-világbajnokságban
A Hungarian Motorsport Academy pilótája egyébként tavaly debütált a sorozatban. Az időjárás jelentősen megnehezítette a helyzetét, hiszen a pénteki napot törölni kellett. Az első versenyt, amelyet a huszadik helyről kezdett meg, nem tudta befejezni. A másodikon a huszonnegyedik pozícióból indult, majd huszonkettedikként ért célba az STV Laglisse Racing színeiben.
A tavalyi évhez hasonlóan a JuniorGP mezőnye összesen hét helyszínre látogat el idén. A szezon április 21-én Misanóban indul, majd négy spanyolországi és két portugáliai helyszínen fognak megküzdeni egymással a pilóták. Az utolsó fordulót november 24-én Valenciában rendezik, egy héttel a MotoGP szezonzárója után.
„Amikor valóra válnak az álmok – közölte a hírt Farkas saját Facebook-oldalán. – Rendkívül boldog vagyok, hogy bejelenthetem: 2024-ben a JuniorGP-ben fogok versenyezni az AC Racing Team színeiben Moto3-ban. Szeretném megköszönni az AC Racing Teamnek ezt a lehetőséget és a belém vetett hitüket. Szintén hatalmas köszönetet szeretnék mondani a szponzoraimnak és támogatóimnak, különösen a Hungarian Motorsport Academynek, valamint a csapatomnak, akik mindig mellettem állnak.”
„Üdvözöljük a családban Farkas Kevin fiatal magyar tehetséget – köszöntötte a 16 esztendős versenyzőt az olasz istálló az Instagram-oldalán. – Kevin az AC színeit fogja képviselni a Moto3-as JuniorGP-világbajnokságon. Köszönjük a bizalmat! Teljes gázzal megyünk neki 2024-nek.”
A királykategória amerikai világbajnoka szerint túl nagyra nőtt az elektronika szerepe a MotoGP-ben
Túlságosan messzire ment a technikai fejlődés a MotoGP-ben, ezért a mai gépek vezetése meglehetősen egyszerűvé vált, pedig a jelenlegi pilóták legalább ugyanolyan jók, mint a régiek – legalábbis Kevin Schwantz, a királykategória 1993-as bajnoka szerint.
Kevin Schwantz 1986-ban debütált a királykategóriában, amelyben 1993-ban bajnok tudott lenni. A pályafutása az 1995-ös Japán Nagydíjig tartott, ezután maga döntött a visszavonulás mellett. Ennek az egyik oka honfitársa, Wayne Rainey lebénulása lehetett, aki az 1993-as idényben szenvedett el súlyos balesetet, amelyet követőn félbe kellett szakítania a karrierjét. Schwantz ennek ellenére úgy gondolja, hogy a vezetést segítő elektronikai berendezéseknek ma túl nagy szerepük van a MotoGP-ben.
„Azt hiszem, hogy jelenleg nagyon sok versenyképes pilóta van a MotoGP-ben, mindenki láthatja, hogy az első és az utolsó közti különbség mindig kevesebb, mint két másodperc. Mindenki nagyon közel van a többiekhez. Szóval egyértelmű, hogy a versenyzők még mindig ugyanolyan jók, mint amilyenek a korábbiak voltak, viszont mostanra sokkal könnyebbé vált ezeknek a motoroknak a vezetése, a gépek ma sokkal megbocsájtóbbak. Azt hiszem, a fejlődés túl messzire ment, mivel már eljutottunk oda, hogy az elektronikának hatása lehet a versenyzésre” – mondta Schwantz a La Gazzetta dello Sportnak.
Hiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?
„Persze ez [az elektronika] teszi lehetővé egy hétköznapi felhasználó számára, hogy kimenjen és felszabadultan tudja élvezni a motorozást, sőt még nekem is. Kipörgésgátló, kerékvezérlés, ABS, illetve minden más elektronikai eszköz, amelyet felszerelnek a motorra, ma nagyon sokat segít az átlag fogyasztónak és biztonságosabbá teszi a vezetést.”
Álex Márquez korábban azt nyilatkozta, hogy szerinte az összeérések a részét képezik a versenyzésnek, mivel a „MotoGP mindig is egy kontaktsport volt”. Schwantz azonban egyáltalán nem ért egyet a cerverai pilótával. „Szerintem ez nagyon egyszerű: közbe kell avatkoznunk, amikor két motor összeér, meg kell büntetnünk a [vétkes] pilótákat. A gyorsasági motorversenyzés nem kontaktsport!”
Az idei szezon egyik legnagyobb kérdése, hogy milyen teljesítményre lesz képes a Gresinihez átigazoló Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok egy tavalyi specifikációjú Ducatival próbálhatja majd felvenni a versenyt az élmezőnnyel, Schwantz szerint azonban ennek ellenére is esélyes lehet a futamgyőzelmekre.
Több győzelme is volt ott, mégis rettegett az egyik pályától a rekorder világbajnok
„Egy ilyen időszak után hátra kell egyet lépned, újra fel kell építened magadban a sebesség érzetét, a magabiztosságot, majd meg kell valósítanod ezt a pályán. A 2023-as szezon elején [Márquez] megint megpróbálta erővel megoldani a helyzetet, hogy megvalósuljanak azok a dolgok, amelyeket akart. Ehelyett jobb lett volna, ha megnyugszik és úgy motorozik, ahogy régebben láttuk tőle. Most újra egy egyértelműen jó motoron fog ülni, amellyel vissza tudja majd szerezni az önbizalmának egy részét. Szóval azt gondolom, hogy Márquez továbbra is esélyes a győzelemre.”
A Pramac tulajdonosa biztos benne, hogy Martín az idei szezon végén elhagyja a csapatát
Paolo Campinoti szerint Jorge Martín biztosan távozik az idei szezon végén mostani csapatától. A Pramac tulajdonosa elárulta, melyik gyártó ügyfelei szeretnének lenni a jövőben, illetve azt is elmondta, milyen idényre számít Franco Morbidellitől és Johann Zarcótól.
A Pramac szerezte meg a tavalyi MotoGP-szezonban a csapat-világbajnoki címet. Az istálló tulajdonosa, Paolo Campinoti viszont nem bízik abban, hogy idén könnyedén meg tudják majd ismételni ezt a teljesítményt.
„Nekünk az előző nemcsak egy kivételes év volt, hanem még annál is több, hiszen megnyertük a csapat-világbajnoki címet, amire privát istálló még sohasem volt képes. Ez már önmagában egy hihetetlen eredmény. Lenyűgöző volt az is, ahogy az [egyéni] bajnoki címért folyó harcot elvittük egészen az utolsó futamig. Idén ebből akarunk majd kiindulni, még ha a következő szezon sokkal nehezebb is lesz, tekintettel arra, hogy mindenki erősödni fog. Ott lesz [Marc] Márquez a Ducatin, biztos vagyok benne, hogy a Honda jobb lesz, ahogyan az Aprilia is fejlődni fog, szóval nem lesz egyszerű megismételni a teljesítményünket. A csapat objektívan nézve általánosan érettebb lesz, ez pedig reményt adhat, viszont a MotoGP nem vicc” – nyilatkozta Campinoti a La Gazzetta dello Sportnak.
A többi gyártó csak néhány lépésre van a Ducatitól az onnan távozó Zarco szerint
„Úgy látom, hogy idén mindenki erősebb lesz, ráadásul szerintem [Enea] Bastianini is harcban lesz a világbajnoki címért. Neki eléggé problémás éve volt 2023-ban, de ettől függetlenül nagyszerű pilóta, ha a tavalyi szezonban nem lett volna ennyire szerencsétlen, akkor ott lehetett volna az élmezőnyben. Szóval nekünk is emelnünk kell a szintünkön, a figyelem és a professzionalitás terén is.”
Jorge Martín nélkül a Pramac minden bizonnyal nem tudta volna megszerezni a csapatvilágbajnoki címet, a spanyol pilóta kiemelkedően teljesített a tavalyi szezonban, az utolsó futamig versenyben volt Francesco Bagnaiával a trófeáért. Campinotiéknak azonban fel kell arra készülniük, hogy akár rövid időn belül elveszíthetik. Martín nemrég nyilvánosan megszellőztette, hogy amennyiben nem lehet gyári pilóta a Ducatinál, akkor elhagyja a bolognaiakat. Az 55 éves szakember reménykedik abban, hogy marad a versenyzője, bár a lelke mélyén biztos abban, hogy távozni fog.
„Abszolút abban reménykedem, hogy velünk marad, tavaly is ebben bíztam és idén is így teszek. Viszont a döntést a Ducatinak kell meghozni, ők az egyetlenek, akik megválaszthatják, hogy beteszik-e a gyári csapatukba vagy sem. A tavalyi év egy pontján újra szóba hozták ezt a lehetőséget, ami nem volt túl szerencsés dolog, mivel kissé elterelte a figyelmet.”
„Azonban véleményem szerint el fog igazolni tőlünk. Elmehet például a Hondához, akiknek kell egy erős pilóta, a fiatalok közül pedig ő az egyike azoknak, akiknél garantálni lehet a jó teljesítményt.” Az újságíró felvetette, hogy így – ha Martín a gyári Ducatihoz vagy egy másik márkához igazol – mindenképpen az idei lesz egy darabig az utolsó bajnoki szezon, amelyet a madridi versenyző a Pramacnál teljesít. „Ebben biztos vagyok” – válaszolta Campinoti.
Elhagyhatja a Ducatit, ha megint nem kap gyári ülést Martín, akit zavar, hogy „semmi nem elég”
Johann Zarco a tavalyi szezon végeztével távozott a csapattól, idén pedig már azt az LCR Hondát fogja erősíteni, amely az utolsó előttiként végzett az istállók összevetésében. Campinoti ennek ellenére arra számít, hogy Zarco lesz a 2024-es idény „meglepetése”, de a helyére érkező Franco Morbidellitől is jó teljesítményre számít.
„Franco nagyon izgatott, úgy gondolom, hogy ez lesz neki az eddigi legnagyobb lehetőség. Azt hiszem, egyelőre még nem érte el a saját maximumát, de ha mégis, akkor is egy nagyon jó versenyzőről beszélünk. Azt mondom, hogy 2024 az ő éve is lehet.”
A VR46 közel áll ahhoz, hogy 2025-től ne a Ducati, hanem a Yamaha ügyfele legyen. A Pramac vezetői azonban annak ellenére sem gondolkoznak a bolognai gyártó elhagyásán, hogy Campinoti szerint az olaszok vetélytársai közelebb zárkózhatnak majd a következő években. „Az igaz, hogy le fog járni a szerződésünk [2025-ben], de van lehetőségünk a megújítására. Nekünk nem reális az a forgatókönyv, hogy elhagyjuk a Ducatit.”
Quartararo: Rendes srác vagyok, de amint felveszem a sisakot, előbújik belőlem az ördög (videó)
A Yamaha főszponzora Fabio Quartararo főszereplésével készített egy videót a győztes mentalitásról. Az alkotás által érdekes dolgokat tudhatunk meg a francia versenyző hozzáállásáról, céljairól és pályafutásának kezdetéről.
„Fabio Quartararo vagyok, professzionális MotoGP-versenyző. Rendes srác vagyok, de amint felveszem a sisakot, előbújik belőlem az ördög” – mutatkozik be az El Diablo (Az Ördög) becenévre hallgató pilóta csapata főszponzora, a Monster videójában. Az energiaital-gyártó által készített alkotás a Győztes Mentalitás címet viseli, témája pedig a „soha fel nem adás”.
„Ha a győzelemről van szó, azt a paddockban senki sem akarja annyira, mint én. Minden szezonban, amikor felülök a motorra, az a célom, hogy világbajnok legyek. Szerintem egy bajnok vagy egy élsportoló mentalitása mindig mosolyt csal a körülötte dolgozók arcára. Az összes MotoGP-pilótának az az álma, hogy megszerezze a bajnoki címet, én már megnyertem egyszer, de ennyi nem elég, még többet akarok” – mondja a francia pilóta.
Quartararo a tavalyi szezonban a körülötte dolgozókkal ellentétben nem sokat mosolygott, sőt nemrég elárulta, hogy az év első részében kifejezetten rosszul érezte magát. Ennek oka a sikertelensége volt, amelyet a Yamaha nem eléggé versenyképes motorja okozott. A japánok idén a megkapott koncessziós jogok segítségével próbálhatnak majd közelebb zárkózni az élmezőnyhöz, de a nizzai versenyzőnek addig is meg kell őriznie pozitív hozzáállását, amelyben nagy segítség lehet számára a családja és az edzés.
Quartararo az életet sem élvezte a tavalyi év jelentős részében, még otthon sem érezte jól magát.
„Álomszerű a helyzet, amelyben élek, de így is alázatosnak kell maradnom. A kapcsolatom a családommal nem változott, ahogyan a közeli barátaimat sem vesztettem el, ez pedig segít szerénynek lennem. Azt gondolom, hogy egy sportolónak a fizikai állapota az egyik legfontosabb dolog. Az edzés, a táplálkozás, a felépülés módja különösen lényeges, mivel a versenyzés nagyon kemény, nehéz megülni ezeket a szörnyeket. A karrierünk nagy részét pedig az erre való edzés teszi ki” – teszi hozzá Quartararo, miközben megnézhetjük, hogyan készíti fel a testét a motorozásra.
„Tudom, hogy miért csinálom, azért, hogy én legyek az első. Minden alkalommal, amikor edzek, azt mondom magamnak, »miért is csinálom ezt? Én akarok lenni a legjobb? Akkor gyerünk, nyomjuk«.”
Quartararo a videóban elárulja, hogyan indult a pályafutása. „Azért szerettem meg a motorokat, mert édesapám régebben versenyzett, bár nem magas szinten, viszont ő mutatta meg nekem ezt a világot, amelyet én azóta is imádok. Azért, hogy professzionális motorosként fejlődjek, apukámmal közösen eldöntöttük, hogy benevezünk egy Spanyolországban zajló bajnokságba, mivel abban az időben ott volt a legmagasabb a színvonal a fiataloknál. Ezután lépésről lépésre haladtam, egészen addig, amíg eljutottam a világbajnokságra, ahol mentem a Moto3-ban és a Moto2-ben, majd pedig megérkeztem a MotoGP-be, a királykategóriába.”
Marc Márquez nem volt méltó önmagához az előző szezon végén?
A többek között Enea Bastianini menedzsereként tevékenykedő Carlo Pernat osztályozta a MotoGP tavalyi idényének állandó versenyzőit. A tabellán az első tízen kívül végzők közül Marc Márquezt a jobbak közé sorolta, de ketten is magasabb értékelést kaptak a 30 éves motorosnál.
Ahogyan arról egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk, Carlo Pernat tízes skálán osztályozta a MotoGP tavalyi idényének állandó pilótáit. A bajnokság első tíz helyén kívül végzők közül azokat már megnéztük, akik 4-es vagy 5-ös értékelést kaptak (valamint Enea Bastianinit is megemlítettük, akit nem ítélt meg ilyen módon), így most jöjjön a máik hat versenyző ebből a csoportból!
„Mintha a csúnya testvére lett volna” – lesújtó értékelés született Miller szezonjáról
Közülük négyen kaptak 6-os osztályzatot. Az összetett állása szerint haladva közülük Marc Márquez az első. A spanyol motorosnak volt néhány villanása, mint például a Portugál Nagydíj időmérőjén szerzett pole pozíció, valamint az indiai és valenciai sprint-, illetve a japán főfutamon szerzett harmadik helyei. Ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy mindenkinél többet bukott, az idény vége felé pedig már jóval kevesebbet kockáztatott. Bastianini menedzserét ez utóbbi zavarta nagyon.
Marc Márqueztől Bagnaiáékig – ennyit estek a MotoGP versenyzői az idei szezonban
„Nyolcast adok neki azért a nagy bajnokhoz méltó elszántságért, hogy mindent megtett a Honda megszelídítéséért, de ez csak a szezon háromnegyedére érvényes – jelentette ki. – Aztán rájött, hogy jobb, ha adatokat gyűjt és kevesebbet bukik, onnantól kezdve nem volt többé az igazi Márquez. Elégséges osztályzatot adok neki csak azért az akaratért, hogy túllépjen a problémákon.”
Megdöbbentően sok súlyos sérülést hozott az idei MotoGP-szezon
Miguel Oliveirának három hétvégét is ki kellett hagynia három különböző baleset miatt, amelyből kettőben teljesen vétlen volt. Ezt leszámítva voltak szép eredményei, de az őszi tengerentúli túrán beleszürkült a mezőnybe. „Nagyon bizonytalan vagyok, hogy megadjam-e neki az elégséges osztályzatot – fogalmazott Pernat. – Rengeteg balesete volt, de erős versenyző, úgyhogy hatost adok neki, mivel becsülöm őt.”
Csapattársa, Raúl Fernández szintén 6-ost kapott. Az ő „érdemjegyét” pont a szezon végén mutatott teljesítménye húzta fel, különösen a Valenciában elért ötödik helye. „Elégséges osztályzatot adok neki azért, ahogyan az utolsó néhány futamon teljesített, az azelőttiekért négyest érdemelt volna – jelentette ki az olasz szakember. – Többet várok Raúltól. [Massimo] Rivola [az Aprilia Racing vezérigazgatója] nagyon is hisz benne, de csak hatost kap a nyolcas értékű szezonzáróért.”
Pol Espargaró az utolsó helyen végzett az állandó versenyzők közül, ám teljesítményét jelentős mértékben árnyalja a Portimãóban elszenvedett horrorbukása, amelynek következtében a nyári szünetig nem is versenyezhetett, majd azután sem volt tökéletes állapotban. „Nem lehet neki osztályzatot adni azután a borzalmas baleset után, amelyet Portimãóban elszenvedett – vélekedett Pernat. – A szezon végén viszont volt néhány jó futama, figyelembe véve a fizikai állapotát. Szóval egy hatost adok neki, megérdemli, amiért visszatért versenyezni.”
Akár másfél évbe is telhet, mire felépül horrorbukásából a könnyek között búcsúzó Pol Espargaró
Az előző kvartettnél Álex Rins valamivel jobb, 6 és feles osztályzatot érdemelt a veterán menedzsertől. Bár a mugellói sprintfutamon elszenvedett síp- és szárkapocscsonttörése után mindössze két futamon állt rajthoz, az idény elején meglepetésre megnyerte az Amerikai Nagydíjat. Ezzel pedig olyat tett, amire egyik márkatársa sem volt képes 2023-ban.
„Megérdemli az elégséges osztályzatot, mert ő volt az egyetlen, aki nyert a Hondával, ami Marc Márqueznek sem sikerült – magyarázta Pernat. – Ráadásul minden rossz megtörtént vele a szezonban, ami egy igazi pilótával megeshet: megsérült, de mindent beleadott, még akkor is versenyzett, amikor nem tudott. Bebizonyította, hogy mesteri pilóta.”
Az első tízet leszámítva Fabio Di Giannantonio érdemelte a legjobb osztályzatot a 75 éves szakember megítélése szerint. Pedig az őszi szezon elejéig erre aligha számított bárki is, de miután világossá vált, hogy Márquez jön a helyére, valósággal kivirágzott. Az indonéziai negyedik pozícióval megszerezte addigi királykategóriás pályafutásának legjobb eredményét, amit Ausztráliában harmadik pozícióval, Katarban pedig győzelemmel fejelt meg, és ezzel megmentette MotoGP-karrierjét.
Di Giannantonio elmondta, milyen Rossi, avagy a „valaha volt legjobb” versenyzőjének lenni
„Számos okból hetest adok neki, mivel a legnehezebb pillanatban, amikor egy versenyző tudja, hogy [az akkori állás szerint] nem lesz ülése, vagy tönkreteszi magát, vagy kihozza magából, ami benne van – mondta Pernat. – A szezon végén rengeteget mutatott. Nem lepődnék meg, ha a következő évben ő lenne a meglepetésember. A szezon első részéért hármast érdemel, de az utolsó futamokon nagyon magas szinten volt.”