back to top
2025. július 12. 13:59
Kezdőlap Blog Oldal 365

Kanyart neveztek el a botrányos körülmények között bajnoki címet szerző Masià-ról

0

A Circuit Ricardo Tormo egyik kanyarját Jaume Masià-ról nevezték el. Az idei Moto3-as világbajnokot erős szálak fűzik a valenciai pályához, hiszen nem messze attól látta meg a napvilágot.

Jaume Masià a Katari Nagydíjon biztosította be a 2023-as szezon Moto3-as bajnoki címét. A futam nagyon sok indulatot kiváltott a szurkolókból és a pilótákból is, hiszen Masià és csapattársa, Adrián Fernández sportszerűség szempontjából megkérdőjelezhető eszközökkel éltek a tabella második pozícióját elfoglaló Szaszaki Ajumu ellen a verseny alatt.

Megy a szócsata a nagy port kavart Moto3-futam után: a legenda a bajnokot, ő az ellenfelét szapulja

A spanyol pilóta ennek ellenére számos elismerésben részesült a bajnoki címe miatt, többek között elnevezték róla a valenciai pálya, a Circuit Ricardo Tormo 11-es kanyarját. Az erről szóló döntésben a megszerzett trófeán kívül az is szerepet játszhatott, hogy Moto3-ban 2017-ben debütált versenyző Algemesíben született. Ez a település Valencia vonzáskörzetében fekszik, a nagyvárostól körülbelül 35, a pályától 45 kilométerre található.

Azzal, hogy elneveztek róla egy kanyart a 4,005 kilométer hosszú valenciai pályán, Masià mostantól  egy igazán kiváló társaság tagjának mondhatja magát, hiszen több másik kanyar is híres pilótának, csapatfőnököknek és sportvezetőnek állít emléket. Többek között Jorge Aspar Martínez, Mick Doohan és Ángel Nieto, illetve a tragikus a balesetben elhunyt Bernat Martínez nevét is felfedezhetjük a pálya térképének szemlélése közben, Ricardo Tormóról nem is beszélve. Érdekesség, hogy a 7-es kanyar magukról a szurkolókról lett elnevezve.

Valenciai, Circuit Ricardo Tormo, versenypálya
Forrás: Wikimedia Commons / Will Pittenger

A Moto3-as mezőny számára (is) ezen az aszfaltcsíkon rendezték meg az idény utolsó versenyét, amelyet kissé ironikus módon pont Szaszaki tudott megnyerni, aki ezzel az első győzelmét aratta ebben az évben. A világbajnok ekkor csak a tizenharmadik pozícióban végzett, a közönség viszont így is megünnepelte őt.

A valenciai pálya egyben Masià szintlépésének helyszíne is volt, hiszen itt rendezték a Moto2-es mezőny számára az első tesztet a szezont követően, egy nappal a MotoGP-pilóták gyakorlása előtt. Ekkor a középső kategóriában újoncnak számító pilóta a nyolcadik helyet szerezte meg, amellyel ő lett a legjobb elsőéves versenyző úgy, hogy alig három tizedmásodpercet kapott az élen záró Manuel Gonzáleztől. Ráadásul jövő évi csapattársánál, Bo Bendsneydernél is jobb időt motorozott, akivel együtt a Moto2-ben a Pertamina Mandalika SAG istálló színeit fogják képviselni.

„Az első pillanattól kezdve nagyon jól éreztem magam a motoron, a csapattal pedig különösképpen jó volt együttműködni. Még van min dolgoznunk, viszont ez kétségtelenül egy nagyon családias istálló. A teszt közben egyre jobban hozzászoktam a motorhoz, a végére elég gyors lettem, amire nagyon büszke vagyok” – mondta a spanyol pilóta.

Nem túl szép, de nagyon erős

Nemrég sokkolta az EICMA közönségét a KTM az új 990-es Duke-al. Természetesen a V2-es nagyágyú is megkapja a finoman szólva megosztó lámpaidomot változó vezérléssel és plusz tíz lóerővel megspékelve.

Az új SuperDuke 1390 R ötven köbcentivel nagyobb löket-térfogatból (1350 ccm) állítja elő a 190 lóerőt. Pár éve éppen Stefan Pierer, a KTM vezérigazgatója említette egy interjúban, hogy a 200 lóerős motorok nem valók az utcára. Végül is ez még mindig tízzel kevesebb, ráadásul manapság már a super nakedek között is kezd általánossá válni a közel 1/1-es súly/lóerő arány. Bár az osztrákok rafkósan csak „Ready to race” tömeget adnak meg, a kereken 200 kilogramm valószínűleg nem teli tankkal értendő.

Az átdolgozott blokk két milliméterrel növelt furattal és két fokozatban állítható vezérműtengelyekkel ér el egyszerre szédítő teljesmítményt és Euro+ emissziós kompatibilitást. Gyaníthatóan a sajtóképeken is szereplő Akrapovic versenyrendszerrel bőven 200 lóerő teljesít. A mérnökök saját bevallásuk szerint azonban a tartósság növelését és karbantartási igény csökkentését is fontosnak tartották. Például szelephézagot csak hatvan ezer kilométer után kell állítani.

Az optikát tekintve nem csak a lámpa/fejidom változott: kisebb lett a farokidom, a helyzetjelző és a féklámpa is az indexekbe költözött. Az oldalidom is új, alul pedig szárnyakat találunk a leszorító erő növelésére. Az elektromos futóművel ellátott Evo kivitel továbbra is a kínálat része. A teli narancssárga fényezés egyszerre tiszteleg a 2005-ben megjelent 990-es és a harminc éves Duke széria előtt. A sajtóképeken természetesen a Power Parts kiegészítőkkel ellátott változat látható, a szalonokba tükörrel és indexekkel ellátva érkezik az öblös V2-essel szerelt naked bike.

Rea szerint igazságtalan előnyt élvez a Ducati

Nem méltányos, hogy a Ducati jóval drágább motort indíthat a Superbike-világbajnokságon – erről beszélt nemrég Jonathan Rea. A hatszoros világbajnok szerint ráadásul az olaszokra a jó teljesítményük miatt „büntetésként” kirótt ballaszt sem fogja igazán lelassítani őket.

A Superbike-világbajnokságon domináló Ducati igazságtalan előnyt élvez a többi gyártóval szemben, legalábbis Jonathan Rea szerint. A Yamahához az idei szezon végén átigazoló versenyző a Milánói Motorkiállításon (EICMA) – az itt bemutatott újdonságokról több cikket is megtalálnak az oldalunkon, amelyeket ezen a linken keresztül érhetnek el – járt, ahol aggodalmának adott hangot.

Rea eséssel kezdte pályafutását a Yamahánál, de pozitívan értékelte az első tesztnapját

Rea szerint eléggé problémás, hogy a Superbike-világbajnokságon 44 ezer euróba kerülő motorokkal küzdenek olyanok ellen, amelyeknek „alig” 20 ezer euró körül van az ára, annak ellenére, hogy a szabályok szerint a gépeknek a szabvány gyártmányokhoz kellene közel állnia. Az északír versenyző külön kihangsúlyozta, hogy a Dornának ezt minél előbb meg kellene oldania, majd elmondta, hogy abban reménykedik, hogy így is versenyképes tud majd lenni az R1-gyel. A hatszoros világbajnokot azután persze megkérdezték, hogy a Ducati hibája-e, hogy a Yamaha nem gyárt olyan motort ebben a kategóriában, amelyet hasonló áron lehetne eladni, mint a bolognaiak gépét, de erre nem érkezett válasz.

Jövőre a Ducati motorjai hét kilónyi súlyt fognak nehezékként cipelni a teljesítménykiegyenlítés érdekében. A 119 Superbike-futamgyőzelemmel rendelkező pilóta azonban szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy ez mennyire fogja visszafogni őket, és kétszeres világbajnok pilótájukat. „Hét kilónyi ballaszt? Álvaro Bautista egy nagyszerű fizikai állapotban lévő és jól felkészült versenyző, a Ducati és ő biztosan meg fogják találni a megoldást arra, hogy elöl maradjanak” – mondta a 38 éves motoros.

A Ducati történelmi évet teljesít 2023-ban

A Superbike-világbajnokságon jelenleg öt konstrukciót találhatunk. Ezeknek a pontos árát nehéz lenne meghatározni, hiszen az összeget sok minden (például, hogy hol adják el a motort, vagy, hogy mikor gyártották) befolyásolhatja. Annak érdekében, hogy olvasóink mégis valamilyen képet kapjanak a motorok értékének egymáshoz viszonyított arányáról, összegyűjtöttük egy külföldi oldal által a típusok alapkiviteleinek legutolsó elérhető áraként mutatott összegeket. Ebben az áruházban legolcsóbban a Kawasaki Ninja ZX-10RR-t lehetett megvenni, körülbelül 19 ezer euróért. Ezzel nagyjából egy árkategóriát képviselt a Yamaha YZF R1 (22 ezer euró), és a Honda CBR1000RR-R (26 ezer euró) is. A BMW M 1000 RR-t ennél jóval drágábban lehet csak elérni (55 ezer euró), azonban a ledrágább motornak egyértelműen a Ducati Panigale V4 R-t tekinthetjük, amely most 78 ezer euróba kerül.

Álex Márquezen csattant az ostor: a Yamaha a sepangi botrány miatt megvétózta a leigazolását

0

Álex Márquez 2019-ben kapott egy ajánlatot a Petronas SRT-től, amely a Yamaha ügyfélcsapata volt, azonban a gyártó megakadályozta, hogy a spanyol pilóta csatlakozzon az istállóhoz. A hangvillások ugyanis a 2015-ös Maláj Nagydíjon történtek miatt nem szerették volna, ha egy Márquez ül fel a motorjukra.

December 6-án publikálta a DAZN az Álex című dokumentumfilmjét, amely Álex Márquez életébe enged közelebbi betekintést. A film egy pontján kiderül, hogy a spanyol pilótának lehetősége lett volna a 2020-as idényre az SRT-hez csatlakozni, hiszen az istálló csapatfőnöke kifejezetten őt szerette volna megszerezni. Azonban végül ez az átigazolás a motorokat szállító Yamaha miatt nem valósulhatott meg.

„Már az ötödik évemet töltöttem a Moto2-ben, és emiatt sok kritikát kaptam, pedig én évek óta fel akartam lépni a MotoGP-be. Aztán a szezon felénél, Brnóban kaptam egy ajánlatot arról, hogy még egy évig a Moto2-ben, aztán ha jól emlékszem további két évig a MotoGP-ben versenyezhetek a Petronas Yamahával. Ekkor Fabio Quartararo nagyon jól ment [ezzel a csapattal], még Marc [Márquezzel] is harcolni tudott, ráadásul ez egy olyan motor volt, amely tetszett nekem. Úgy gondolom, hogy illett volna a vezetési stílusomhoz, de aztán ez nem jött össze egy bizonyos ok miatt” – mondta Álex.

Razlan Razali – aki az idei szezon végén arra kényszerült, hogy elhagyja a MotoGP-t – akkoriban a Petronas Yamaha SRT csapatfőnöke volt. Ennek az alakulatnak ezekben az években Quartararo és Franco Morbidelli voltak a versenyzői a királykategóriában. A maláj istállónak volt egy programja a középső géposztályban is, amely pont 2019 után bővült, egy állandó motor helyett már kettőt indítottak a 2020-as szezonban. Razali elmondása szerint pont emiatt keresték meg a cerverai versenyzőt.

„Én voltam akkor a Petronas SRT csapatfőnöke. 2019-ben egyetlen [egész szezonos] motorunk volt a Moto2-ben, de a 2020-as idényre a Dorna adott nekünk egy másodikat. Tetszett Álex munkája, és ezért ő is szerepelt a jelöltjeim listáján erre a gépre. Volt vele néhány titkos megbeszélésünk, majd aláírtunk egy szerződést [Marc] Márquez motorhome-jában. Ez alapján egy évig versenyzett volna nálunk a Moto2-ben, majd 2021-ben, amikor Fabio átkerült a gyári csapathoz, akkor őt hoztuk volna fel a MotoGP-be” – emlékezett vissza a maláj szakember.

„Van itt egy fotóm is erről, amelyet szignáltam, amikor Marc és Álex megérkezett. Akkor aláírtuk a szerződést arról, hogy Álex csatlakozik hozzánk, ez 2019 augusztusának egyik napján történt, este 10-kor. Ezután mondtam a Yamahának, hogy Álex lesz a versenyzőnk a Moto2-ben és majd a MotoGP-ben. Erre a gyártó csak annyit válaszolt nekem, hogy »nem, egyetlen Márquez családtag sem jöhet a Yamahához«. Persze visszakérdeztem, hogy »miért? Ez az én csapatom!« Majd kiderült, hogy ez Marc és a 2015-ös történet miatt alakult így, amely személyes üggyé vált számukra.”

Razali arra az ominózus esetre – amelynek részleteit ebben a cikkben olvashatják el – utalt, amely a 2015-ös Maláj Nagydíjon történt. A futamon a Yamahán ülő Valentino Rossi és Marc Márquez csatázott egymással, majd az összecsapás során a Honda pilótája elesett, a leintést követően pedig megvádolta ellenfelét azzal, hogy szándékosan rúgta őt le a motorról. Az olasz pilóta ezzel szemben arról beszélt, hogy korábbi manőverei és nemzetisége miatt direkt szabotálni akarják abban, hogy megszerezze a bajnoki címet.

A filmben megkérdezték Marc Márquezt, aki Razali elmondása szerint ott volt a megállapodás idején. „Ez valóban így történt, 2019-ben Brnóban aláírták a szerződést a motorhome-unkban. Razlan, aki bátor és őszinte volt, értékelte Álex versenyzői képességeit anélkül, hogy belegondolt volna abba, hogy ez zavarhatja majd a kék oldalt [a Yamahát]. Én úgy tudom, hogy amikor ez a név odaért a Yamaha-bokszba, ők egyszerűen megvétózták, még úgy is, hogy csak egy szatellitcsapatról, a Petronasról volt szó.”

„Én mindig rivalizáltam a Yamahával, talán többet is mint Rossival, Lin Jarvisszal sosem beszélgettünk. Szomorú, hogy ez így megtörténhet ebben a paddockban, úgy gondolom, hogy még ha egy családtagról vagy barátról is van szó, akkor is el kell tudni választani egymástól a dolgokat. Ráadásul szerintem a paddockban sokan sokkal többen beszélnek a technikai dolgokról, mint én és a testvérem egymás között” – nyilatkozta a 30 éves pilóta.

„Nem szeretnék a vétóról beszélni, ez amúgy is inkább arról szólt, hogy Yamahának nem volt rendben a dolog. Végül, amikor kialakult ez a helyzet, úgy döntöttem, hogy nem csinálom ezt a csapatommal, és a Marc VDS-nél maradok. A következő versenyen, Ausztriában, pedig elhatároztam, hogy még egy évet ott fogok eltölteni, mert akkor éppen nem volt esélyem a MotoGP-be való fellépésre” – tette hozzá Álex.

Marc Márqueznek egy áldozatot mindenképpen meg kell hoznia testvére miatt

A 27 éves versenyző végül megnyerte a 2019-es Moto2-es világbajnokságot, és végül a következő szezonban mégis a királykategóriában folytatta a pályafutását, a váratlanul visszavonuló Jorge Lorenzo helyét vette át a Repsol Hondánál, ahol bátyja csapattársa lett. A közös munka azonban nem tartott sokáig, hiszen Marc az idény első futamán megsérült, és emiatt kihagyta az idény összes többi versenyét. Álex egy évvel ezután az LCR Hondához került, majd az idei szezont már a Gresininél kezdhette meg. A testvérek jövőre ennél az istállónál próbálhatják ki újra, hogy hogyan tudnak együtt dolgozni, hiszen a Hondát tizenegy év után elhagyó Marc is csatlakozott az olasz csapathoz.

Bastianini: A sérülés nélkül én is harcolhattam volna a bajnoki címért

0

Enea Bastianini elárulta, min ment keresztül ebben a szezonban a sérülései miatt, és kijelentette, szerinte azok nélkül harcban lett volna az idei világbajnoki címért. A gyári Ducati versenyzőjét az zavarta a legkevésbé, hogy elveszítheti az ülését.

Enea Bastianini nagy reményekkel érkezett a gyári Ducati csapatához. Az olasz versenyző azok után kapta meg a nagy lehetőséget, hogy tavaly négy futamgyőzelmet is szerzett a Gresininél, és egészen az utolsó előtti futamig volt matematikai esélye a bajnoki címre. Az idei szezon előtt a legtöbben azt gondolták, hogy megszorongathatja új csapattársát, a címvédő Francesco Bagnaiát.

Az idény azonban rémálomszerűen kezdődött számára. Az év első versenyén, a Portugál Nagydíj sprintfutamán Luca Marinivel ütközött, aminek következtében eltört a lapockája, és a portimãói főverseny mellett további négy fordulót kellett kihagynia. Aztán pedig jött az általa okozott montmelói rajtbaleset, amelyben a kezét és a bokáját is eltörte. Ezek nyilvánvalóan mentálisan is megviselték.

Két kritikus pillanat volt – nyilatkozta Bastianini. – A vállsérülésből történő felépülés [folyamata] nagyon aggasztott. Nem tudtam visszanyerni az erőmet, a karom néha elernyedt a motoron, és ez még soha nem fordult elő velem. Barcelonáig javultak a dolgok, de visszaestem. Húsz napig ültem a kerekesszékben, nagyon dühös voltam, senkivel nem akartam beszélni, semmit nem akartam csinálni. Elértem a mélypontot, de onnantól kezdve minden könnyebb volt, és jó volt, hogy újra önmagam lettem.”

Bastianini szezonja összességében csalódást keltő volt, hiszen ő végzett az utolsó helyen a Ducati állandó versenyzői közül. Persze mindez nem volt független a sérüléseitől, sőt, szerinte ezek nélkül sokkal nagyobb célokért is küzdhetett volna. Végül azonban úgy alakult, hogy veszélybe került a gyári ülése, ám elmondása szerint ez nem annyira aggasztotta.

Eldőlt, hogy Bastianini vagy Martín lesz a gyári Ducati versenyzője

„Be kell vallanom, hogy az összes dolog közül ez az, ami miatt a legkevésbé szenvedtem – jelentette ki. – Soha nem kételkedtem a képességeimben, ha jó formában vagyok és élvezem [a motorozást]. Jorge [Martínnak] csodálatos bajnoki idénye [volt], de úgy gondolom, hogy a sérülés nélkül én is harcolhattam volna a bajnoki címért. Jövőre újra megpróbálom.”

Bastianini szezonjának egyetlen igazán szép pillanata a Maláj Nagydíjon aratott igencsak meglepetésszerű győzelme volt. Intenzív és váratlan [volt] – emlékezett vissza. – Tudtam, hogy visszatértem, hogy talán a dobogóért harcolhatok, és ehelyett… meglett a győzelem. Igen, este ünnepeltünk, együtt voltunk a csapattal, kicsit karaokéztunk. Jól éreztük magunkat.”

A feltámadó Bastianini nyerte a sepangi futamot, Bagnaia visszavágott Martínnak

Pedig a 25 éves versenyző a visszatérése utáni három hétvégén nem volt jó formában. Olyannyira, hogy a sepangi forduló előtti Thai Nagydíjon az a csúfság is megesett vele, hogy az utolsó, huszonegyedik helyre kvalifikált. Az ötszörös MotoGP-futamgyőztes elismerte, ezen a ponton belátta, hogy változtatnia kell a megközelítésén.

„Tudom, hogy kicsit furcsán hangzik, de szinte nem is emlékszem, hogy utolsóként rajtoltam volna, mert semmilyen problémám nem volt, és őszintén szólva kínos volt – fogalmazott. – Rájöttem, hogy rossz volt a hozzáállásom, hogy velem is van valami baj. Szóval más mentalitással, elszántabban mentem Malajziába. Annak tudatában, hogy képes vagyok jól teljesíteni, már csak azért is, mert a thaiföldi futam nem alakult rosszul.”

Bastianini nemcsak új csapatba igazolt az idei évre, hanem versenymérnököt is váltott, és Marco Rigamontival dolgozott együtt. Mindig leküzdöttük a nehézségeket – árulta el. – Soha nem vitatkoztunk, mindig ugyanabba az irányba mentünk. Néha idegesek voltunk, de ez rendben van, amikor nem mennek jól a dolgok. Most, hogy meglett a győzelem, sokkal nyugodtabb a légkör.”

Visszasírják a nézők Rossi és Marc Márquez csatáit?

0

A kétszeres világbajnok Pedro Acosta szerint a nézők a régi, nagy rivalizálásokhoz hasonló viadalokat szeretnének ma is látni. A fiatal pilóta arról is beszélt, hogy milyen nehéz volt elhagyni eddigi csapatát, amellyel a Moto3-ban és a Moto2-ben versenyzett.

Pedro Acosta a MotoGP podcastjának vendége volt. Az adás során több témát is érintett a spanyol tehetség, elmondta például, hogy szerinte a nézők szemében a mai MotoGP-pilóták túl jó kapcsolatot ápolnak egymással. Acosta véleménye szerint a szurkolók az összeborulás helyett inkább a legendás rivalizálások ütközeteit szeretnék újra átélni.

A riválisok újabban barátok a MotoGP-ben? Egyvalaki számára biztosan nem

„Mostanában azt lehet látni, hogy mindenki nagyon barátságos a többiek felé és jó kapcsolatot ápol az összes versenyzővel. Viszont szerintem igazából az emberek ehelyett olyan csatákat akarnak látni, amilyenek [Dani] Pedrosa és [Jorge] Lorenzo, Marc [Márquez] és [Valentino] Rossi, Lorenzo és Márquez, Rossi és [Max] Biaggi, illetve Rossi és Sete [Gibernau] között voltak, ezt akarják a nézők! Úgy, mint ahogy Verstappen is agresszív a Forma—1-ben, ezt szeretik az emberek!” – mondta a mazarróni cápa becenevet viselő pilóta.

Acosta 2021-ben érkezett meg a gyorsaságimotoros-világbajnokságba, így jövőre a negyedik évét kezdi majd a vb mezőnyének tagjaként. A következő szezon sok szempontból új lesz a MotoGP-be fellépő versenyzőnek, de ezek közül is ki lehet emelni azt, hogy elhagyja a Red Bull KTM Ajo istállóját, hiszen ennek az alakulatnak nincs érdekeltsége a királykategóriában.

A finn istálló kiváló munkát végzett a spanyol pilótával, akivel már az első évében világbajnoki címet szereztek, majd a harmadik közös idényben újra felértek a csúcsra. Ezeket az eredményeket nem előzmények nélkül érte el a csapat, amit semmi sem mutat jobban, mint az, hogy korábban versenyzett náluk többek között Marc Márquez, Johann Zarco, Jack Miller, Brad Binder, Miguel Oliveira, Raúl Fernández, Jorge Martín, Remy Gardner és Augusto Fernández is. Ezek után nem meglepő, hogy a tőlük való elválás saját elmondása szerint nagyon nehéz volt Acosta számára.

„Ostoba” hibát követett el a debütáló Acosta, aki így is nagyon boldog első MotoGP-tesztje után

„Egy igazi álmom vált valóra azzal, hogy KTM-pilótaként kezdhettem meg a pályafutásomat a világbajnokságon. Csodálatos volt a Red Bull KTM Ajo csapat tagjának lenni, és hát végül is én velük fejlődtem a legtöbbet. Pont ezért nagyon örülnék annak, ha lenne egy ötödik motorja is a gyártónak a MotoGP-ben, hogy felvihessem magammal az egész csapatot a királykategóriába. Azonban néha az élet nem ilyen egyszerű, és én ezt értem. Ez lett volna az ideális forgatókönyv, amelyet el tudtam képzelni, de hát ez van” – tette hozzá a kétszeres világbajnok.

Homofóbiával vádolják Martínt, miután sértő kifejezést használt egy műsorban

0

Egy televíziós adásban szerepelt a hét elején Jorge Martín. A madridi pilóta egy válaszában a „b*zi” szó egyik spanyol megfelelőjét használta, és ezért az interneten többen homofóbiával vádolták meg. Azonban mások szerint a Martín által alkalmazott kifejezés mára egy töltelékszóvá vált, ezért nem tekinthető igazán offenzívnak.

Jorge Martín december 4-én az El Hormiguero című élőben sugárzott talk show vendége volt. Pablo Motos, a műsorvezető egy pontján az adásnak – amelyet egy spanyol újság szerint több mint 2 millióan néztek ekkor – megkérdezte a Pramac pilótáját, hogy van-e olyan versenyző a MotoGP-mezőnyben, akivel jóban van. Martín erre a kérdésre adott válaszában aztán egy olyan kifejezést használt, amely miatt többen homofóbiával vádolták meg.

„Csak egyetlen versenyzővel jövök ki jól, ő pedig Aleix Espargaró. Olyan a kapcsolatunk, mintha testvérek lennénk, hiszen 16 éves korom óta nagyon sokat foglalkozott velem. Nem ugyanolyan Aleix-t megelőzni, mint a többieket, mivel én mindig teljes gázzal megyek előre, vagy te mész, vagy én megyek, ahogy Marc Márquez szokta mondani. Tisztelettudó akarok lenni, de itt, aki az utolsó az egy b*uzi” – mondta a 25 éves pilóta.

Martín a „marica” szót használta, amelyet általánosságban a melegekre irányuló pejoratív kifejezésnek tartanak (a szó szerinti fordítása a „lányos” lenne, ezzel próbálnak a férfiak általuk látott elnőiesedésére utalni). A versenyzőt védők szerint ennek a kifejezésnek a használata annyira elterjedt Spanyolországban, hogy töltelékszónak is tekinthető, mint például a „tesó”.

Azonban másoknak az a véleménye, hogy még ha általánosságban be is tölt egy ilyen szerepet ez a szó, a Martín által mondottak kontextusába kizárólag a negatív, bántó szándékú értelmében illik bele. Egy spanyol jogvédő szervezet szerint a „marica” kifejezést kifejezetten gyakran használják zaklatók. Az eredeti szöveg angol fordításaiban legtöbbször a „faggot” kifejezés szerepel, amely egyértelműen egy pejoratív szó, és amelyet magyarra mindig „b*ziként” szoktak fordítani.

A műsor egy része, amelyben ez a kifejezés is elhangzik, Martín Instagram-oldalára is kikerült, ahol sok spanyol néző számonkérte a madridi pilótát, hogy miért használ nyilvánosan ilyen szavakat. A nemzetközi sajtó figyelmébe Simon Patterson, egy újságíró által került be ez az ügy, aki az X-en (korábbi nevén a Twitteren) nyilvánított véleményt ezzel kapcsolatban.

„Felháborodva fedeztem fel, hogy a 2023-as MotoGP-bajnokság második helyezettje, Jorge Martín úgy gondolja, hogy helyénvaló egy országos televízióba elmenni, és ott homofób rágalmakat mondani. Őszintén szólva, a MotoGP-paddock egyáltalán nem ilyen. Messze ez a legtoleránsabb és legnyitottabb paddock, amelyben valaha dolgoztam. Kérem, senki se gondolja egy pillanatra se, hogy ezért nem akar ennek a sportnak a rajongója lenni, vagy ebben a sportban dolgozni. Nem hiszem el, hogy még egyszer el kell azt mondanom, hogy a MotoGP nem egy spanyol sport. A „spanyol kultúra” nem jobb védekezés, mint az „olasz kultúra” [Francesco] Bagnaia ittas vezetése esetén. Mi egy globális sportág vagyunk” – írta Patterson.

Martín vagy a csapata mostanáig nem kommentálta az ügyet.

Bagnaia ittasan szenvedett balesetet Ibizán

Korábban a Forma—1 világában is történt egy hasonló eset, Nelson Piquet portugál nyelven „kis fekete embernek” nevezte Lewis Hamiltont, amiért a brazil expilótának bíróság elé is kellett állnia, ennek az ügynek a legutóbbi fejleményeiről ezen a linken keresztül olvashatnak további részleteket. A két történetet azonban mindenképpen megkülönbözteti egymástól az, hogy Martín nem kifejezetten egy személyt akar becsmérelni, ahogy Piquet tette.

Közel a győzelem, Pedrosa eurómilliókat szerezhet vissza hazája adóhatóságától

0

Összesen több mint hárommillió euróval tartozik Spanyolország adóhivatala Dani Pedrosának. A háromszoros világbajnokot korábban adóelkerüléssel vádolták meg, egy mostani bírósági döntés azonban a versenyzőnek adott igazat, így a hivatalnak vissza kell adnia Pedrosának az általa eddig befizetett pénzt.

Spanyolországban rendszeresen meggyűlik a baja egyes hírességeknek, köztük motorversenyzőknek az adóhatósággal. Ez a hivatal aktívan próbálja felderíteni az országban élő gazdag emberek adóelkerülési ügyeit, legutóbb november végén szóltak arról a hírek, hogy egy ismert személy, Shakira (énekesnő) egyezett meg az ügyészséggel egy ilyen perben, de idén derült ki az is, hogy ez a hatóság Aleix és Pol Espargaró ellen is nyomoz.

Nyomozás indult Aleix és Pol Espargaró ellen Spanyolországban

Ebben a nagy hajszában azonban néha célt tévesztenek. Ez történt Dani Pedrosa ügyében is, akinek a részére a Marca szerint több mint 2 millió eurót (pontosan 2 418 373,20 euróról van szó) kell visszafizetnie az adóhatóságnak, ráadásul ezt az összeget további 600 ezer euróval kell kiegészíteniük, amelyet késedelmi díjként ítéltek meg a 38 éves versenyzőnek. Nem ez az első eset, hogy ilyen megtörténik a spanyol hivatallal, hiszen a Jorge Lorenzóval szemben megfogalmazott vádjaik sem álltak meg a bíróság előtt.

Pedrosa ezt az összesen több mint 3 millió eurót egy bíróság ítélet – amely ellen azonban még mindig fellebbezhet az ügyészség – következtében kaphatja meg. Amennyiben ez a mostani lesz a végső döntés, akkor az egy hosszú pereskedés végére tehet pontot. A spanyol pilótát még évekkel ezelőtt vádolták meg azzal, hogy 2005 és 2006 között Spanyolországban, és nem az Egyesült Királyságban élt, ahogyan ő állította. Ennek az a jelentősége, hogy amennyiben valóban a szülőhazájában töltötte volna idejének nagyobb részét, akkor ott is kellett volna befizetnie az adót.

A MotoGP valaha volt legeredményesebb, de bajnoki címet nem szerző versenyzőjének ez volt a negyedik sikeres fellebbezése a hatóság döntéseivel szemben, ami igazolja azon korábbi állítását, miszerint ő ebben az időszakban nem tartózkodott életvitelszerűen az Ibériai-félsziget legnagyobb országában. Pedrosa a jogi lépések mellett korábban befizette a büntetésként rá kiszabott összeget, így most ezt kaphatja majd vissza.

David Gil, a háromszoros világbajnok ügyvédje nyilatkozott a döntés után. „Természetesen Dani Pedrosa nagyon elégedett ennek a folyamatnak a végeredményével, amely megmutatta, hogy ő sohasem hazudott az adóügyi illetőségéről, ahogyan az adóhatóság állította. Ennek ellenére Pedrosa keserűen gondol ezekre a nagyon kellemetlen időszakokra.”

Súlyos vádak Lorenzótól: maffiamódszerekkel tették tönkre a pályafutása végét

Pedrosa jövőre továbbra is a KTM tesztpilótájaként folytatja pályafutását. Az idei szezonban két MotoGP-futamon – Jerezben és Misanóban – állt rajthoz szabadkártyás versenyzőként. A sabadelli pilóta mindkét beugrása során kiemelkedő teljesítményt nyújtott, Spanyolországban a főfutamon hetedik, a sprinten hatodik, Olaszországban pedig mindkét viadalon a negyedik helyet tudta megszerezni.

A Trackhouse hosszú idő után repítheti vissza Amerikát a motorversenyzés legmagasabb szintjére

0

Az Amerikai Egyesült Államok a hatvanas évek óta jelentős képviselettel rendelkezik a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, az elmúlt évtizedek azonban nem hozták számukra a korábban megszokott sikereket. Régóta már csapatuk sincsen a királykategóriában, most a Trackhouse Racinggel újra helyet kérnek maguknak a legnagyobbak asztalánál.

A tegnapi napon hivatalossá vált, hogy a Team Roberts 2007-es kiszállása óta első alkalommal újra lesz amerikai csapat a MotoGP-ben, hiszen a királykategóriából kitett RNF helyét az előzetes várakozásoknak megfelelően a Trackhouse Racing veszi majd át. Az Egyesült Államok jelenleg csupán egy Moto2-es istállót és két ugyanebben a géposztályban versenyző pilótát tud felmutatni. Pitbull alakulata ennek ellenére nem a semmiből érkezik, hiszen az amerikaiak dicső múlttal rendelkeznek a gyorsaságimotoros-világbajnokság történetében.

Erről a diadalokkal telített történetről sokat elmond az, hogy a királykategóriás bajnoki címek tekintetében a harmadik helyen állnak az országok összevetésében, hét pilótájuk összesen tizenöt alkalommal emelhette fel a trófeát a szezon végén. Az első ilyen alkalomra 1978-ban került sor, amikor Kenny Roberts bizonyult az idény legjobbjának, az utolsóra pedig 2006-ban, amikor az azóta tragikus kimenetelű balesetet szenvedő Nicky Hayden lett a bajnok.

Az egész sportágat megváltoztathatta volna, ha beváltja fenyegetését az első amerikai világbajnok

Az amerikaiak domináns időszaka az 1978 és 1993 közötti 16 szezon volt, amelyből 13 esetében csillagos-sávos lobogó alatt versenyző pilóta szerezte meg az 500 köbcentisek között a címet. Ebben a periódusban bajnok lett Roberts (3), Freddie Spencer (2), Eddie Lawson (4), Wayne Rainey (3) és Kevin Schwantz is. Ezek után azonban már csak két alkalommal örülhettek a tengerentúli szurkolók, hiszen Kenny Roberts Jr. 2000-ben, Hayden pedig 2006-ban végzett a tabella élén.

Érdekes, hogy a másik két géposztályban nem voltak igazán sikeresek az amerikai pilóták, hiszen a legkisebbek között egyet sem, a középső kategóriában pedig csak kettő bajnoki címet szereztek. 1985-ben Spencer – aki ugyanebben az évben a nagyok között is a legjobbnak bizonyult – és 1990-ben John Kocinski emelhette fel a trófeát a 250 köbcentisek idényének végén.

Az Egyesült Államok területére 1961-ben érkezett meg első alkalommal a gyorsaságimotoros-világbajnokság. Ekkor Daytonában rendeztek egy futamot, de csak a két nagyobb géposztály számára, egy évvel később viszont már a 125 köbcentis motorok is pályára gördültek a legendás floridai helyszínen. Ez a helyzet 1965-ig állt fenn, majd ezután egy nagy szünet következett az amerikai versenyek tekintetében.

1990-ben rendeztek újra viadalt az USA-ban, ekkor már a Laguna Seca nevet viselő aszfaltcsíkon, ahová 2013-ban látogatott el utoljára a legnagyobb géposztály mezőnye. A két kisebb kategóriának már korábban befejeződött a kaliforniai kaland, hiszen a 250 köbcentis motoroknak csak hat (1988-1994), a 125 köbcentiseknek pedig mindössze kettő (1993-1994) futamot rendeztek itt.

Több mint tíz év után ismét két amerikai helyszíne lehet a MotoGP-nek?

2013-ban viszont már nem csak Laguna Seca volt terítéken, hiszen ekkor debütált a texasi COTA (Circuit of the Americas) a naptárban, ahová azóta 2020 kivételével (ekkor a koronavírus szólt közbe) minden évben ellátogatott a világbajnokság három géposztálya. Egyes sajtóhírek szerint pedig a jövőben az sem elképzelhetetlen, hogy a Tennessee-ben épülő Flatrock Motorsports Park is MotoGP-versenyt rendezzen majd.

Kiderült, milyen megjegyzésekkel illette Marc Márquez a Ducati motorját

0

Marc Márquez jó néhány területen kiválónak tartja a Ducatit, miután a valenciai teszten bemutatkozott rajta. Ugyanakkor van pár pont, ahol szerinte lehetne javítani a Desmosedici GP23-ason.

Marc Márquez múlt héten, a valenciai teszten mutatkozott be a Gresini csapatánál, és próbálhatta ki a Ducati motorját. A nyolcszoros világbajnoknak nem kellett sok idő ahhoz, hogy belerázódjon, és végül a negyedik helyet szerezte meg úgy, hogy a legjobb körébe egyértelműen belehibázott az utolsó kanyarban, vagyis még maradt benne tartalék.

Marc Márquez mosolya rossz hír az ellenfeleknek, véli Pedrosa

A spanyol versenyzőt hivatalosan az év végéig köti szerződés a Hondához, ezért nyilvánosan nem beszélhet új munkaeszközéről, ám a közvetítésben olykor lehetett hallani, hogy mit mond versenymérnökének, Frankie Carchedinek. A DAZN pedig ki is gyűjtötte Márquez észrevételeit, aki nem meglepő módon igencsak elégedett volt a Desmosedici GP23-assal, de azért látott olyan területet, ahol lehet javulni.

Ami talán a legfontosabb, hogy a 30 éves pilóta szerint a Ducati kiváló hátsó tapadással rendelkezik. A Hondánál eltöltött utolsó időszakában többször is megemlítette, hogy ennek hiánya óriási nehézséget okoz neki. Igaz, egykori csapattársa, Joan Mir szerint a japán gyártó jelentős mértékben fejlődött ezen a téren a valenciai tesztre.

Márquez a Ducati versenyzőit figyelve korábban arra számított, hogy a kanyarokban lesznek nehézségei, ám miután ráült a motorra, nem tapasztalt ilyesmit. Sőt, a Desmosedici irányítása fizikailag sokkal kevésbé megterhelő, mint az RC213V-é, és az olasz gyártó versenygépe jóval fürgébben vált irányt, mint a Honda.

Michele Pirro, a Ducati tesztpilótája nemrég arról számolt be, hogy Márquez lényegében nem látott hibát a motorban. Bár a hatszoros MotoGP-világbajnoknak valóban kevés kifogásolnivalója volt, de azért látott néhány területet, ahol szerinte javulniuk kéne. Ezek közül az egyik a motor ergonómiája volt, amellyel kapcsolatban minimális változtatásokat kért, hogy komfortosabban érezze magát az ülésen.

Marc Márquez nem talált hibát a Ducatiján

Emellett úgy véli, hogy a motor elején és hátulján is lehet javítani, előbbi esetében a kigyorsítási, utóbbinál a fékezési fázisok tekintetében. Márquez ugyanis úgy érezte, hogy a motor mindkét alkalommal túlságosan megemelkedett, ami nyilvánvalóan nem ideális. Ettől függetlenül ez alapján mindenképpen kijelenthető, hogy összességében rendkívül pozitív benyomásai vannak a versenygépről.