back to top
2025. július 09. 00:49
Kezdőlap Blog Oldal 316

Morbidelli hírt adott az állapotáról, még mindig kérdéses, hogy rajthoz tud-e állni a szezonnyitón

0

Franco Morbidelli még mindig nem kapta meg a szezonnyitón való részvételéhez szükséges orvosi engedélyt. Viszont az olasz pilóta szerint így is nagyon valószínű, hogy rajthoz tud majd állni Katarban.

Szerdán mutatta be az idei arculatát a Pramac. A bahreini eseményen megjelent a Superbike-világbajnokság portimãói tesztjén sérülést szenvedő Franco Morbidelli is. Az olasz pilóta az orvosai utasításait követve kihagyta mind a sepangi, mind a katari tesztet. Azonban az elmondása alapján a szezonnyitón már rajthoz tud majd állni, bár még nem kapta meg az ehhez szükséges engedélyt.

A csapatvilágbajnoki cím után meg tudják szerezni az egyénit is? – bemutatta idei festését a Pramac

„Még mindig várunk az orvosok jóváhagyására, szóval nem mondhatjuk el, hogy százszázalékosan helyrejöttem – nyilatkozta Morbidelli a MotoGP hivatalos honlapjának. – Viszont nagyon, nagyon valószínű, hogy így is részt tudok majd venni a szezonnyitón. Azt mondták nekem, hogy egészségügyi szempontból egy ilyen baleset után legalább egy hónapot kell várni, kerülni a veszélyes sporttevékenységeket és egy bizonyos módon élni. Majd meglátjuk, hogy a doktorok szerint javult-e annyit az állapotom, amennyit egy hónap alatt kellene. Már normálisan nézek ki, nem?” – kérdezte végül nevetve a körülötte állókat.

Morbidelli az elmúlt időszakban Olaszországban edzett, egy olyan terv szerint, amelyet az állapotához igazítottak. „Megtettem, amit tudtam – Carlo Casabiancával [a VR46 Akadémia edzője – a szerk.] és az orvosokkal egyeztetve. Annak ellenére, hogy a testem és a végtagjaim is rendben vannak, nem tudtam úgy edzeni, ahogyan általában szoktam” – tette hozzá a római versenyző.

Morbidelli szerint „nagyon komoly” volt a helyzet, semmire nem emlékszik a balesetéből

Morbidellinek az idei lesz az első szezonja, amelyben egy Ducatival versenyez, hiszen tavaly még a Yamahát erősítette. Éppen ezért neki még az átlagosnál is fontosabb lett volna, hogy részt tudjon venni a teszteken.

„Bizonyára így sok nehézséggel kell majd megküzdenem, de azt nem tudom, hogy valójában mennyi problémával fogok szembesülni – mondta Morbidelli. – Nagyon fontos lesz, hogy jó megközelítéssel álljunk neki a munkának. Ez azt jelenti, hogy nem azt kell majd néznünk, hogy a legjobbak mit csinálnak, és mekkora a lemaradásunk hozzájuk képest. Tudom, hogy be kell hoznom majd a lemaradásomat, de ezt nehéz lenne egy versenyhétvége alatt megtenni. Ez egy jó nagy ugrás lesz, de legalább tudom, hogy hol landolok – a mezőny legjobb motorján, ez nem titok.”

Hiába élvezheti az előnyeit, Marc Márquez egyvalamin továbbra is változtatna

0

Marc Márquez továbbra is amellett érvel, hogy jelentősen csökkenteni kell az aerodinamika szerepét a MotoGP-ben. Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója felvetette, hogy valamilyen szinten ezt már a nagy szabályváltozások előtt meg lehetne tenni.

Az elmúlt években rengeteget változott a MotoGP technikai fronton, hiszen egyre inkább előtérbe került az aerodinamika. Mindez a mérnökök számára motiváló kihívást jelent, technológiai szempontból pedig elvitathatatlan az előrelépés, ám sokak szerint a sportágnak mégsem tesz jót, hiszen a különböző elemek rontanak a versenyzés minőségén.

Az előzések száma ugyanis az utóbbi időszakban jelentősen lecsökkent, éppen ezért rengeteg korábbi és jelenlegi versenyző felszólalt az aerodinamikai, illetve elektronikai újítások ellen. Köztük volt Marc Márquez is, aki többször is a Forma–1-hez hasonlította a MotoGP-t, és ezt most is megtette, miközben azzal érvelt, hogy a sebességcsökkenés fel sem tűnne a nézőknek.

„Szerintem mindenekelőtt az aerodinamikát kell csökkentenünk – nyilatkozta. – A MotoGP jövője szempontjából – nem tudom, hogy itt leszek-e még – két, három, négy év múlva csökkenteni kell az aerodinamikát. Ettől a motorok lassabbak lesznek, mert most rengeteg nyomatékot használunk, mivel nincs kerékelemelkedés, és nagyon későn fékezünk. Csak követjük az ívet, nem tudunk harcolni a [másik] motor ellen. Nehezebb megelőzni más versenyzőket. Szóval először is ezen kell dolgoznunk. Aztán, ha a motorok lassabbak lesznek, akkor a show is jobb lesz. Hogy miért? Mert a tévénézőknek nem tűnik fel, hogy 360 vagy 340 kilométer per órával motorozunk. Attól még 300 felett vagyunk. Azonban dolgozniuk kell a szabályokon, mert most minden alkalommal egyre több és több [az aerodinamika], és idén azt látjuk, hogy a motorok úgy néznek ki, mint a Forma–1-es [autók]. Az összes gyártó esetében, nem csak egynél. A hátsó szárnnyal is leszorítóerőt hoznak létre a kanyarokban, nem csak az elsővel. Szóval ezen el kell gondolkodnunk.”

Marc Márquez utálja, hogy a MotoGP egyre jobban hasonlít a Forma–1-re

Márquez korábban még a Honda versenyzőjeként fogalmazott meg kritikát az aerodinamikával szemben, és a japán gyártónak köztudottan jelentős a lemaradása ezen a téren például a Ducatihoz képest. Mostani kijelentését viszont már úgy tette, hogy jó néhányszor tesztelhetett a mezőny legjobbjának tartott gépén, vagyis annak ellenére sem tetszik neki ez az irány, hogy idén vélhetően az előnyeit fogja élvezni.

Bár még nem hivatalos, de könnyen lehet, hogy 2027-re, amikor egy teljesen új technikai szabályzat érkezik, valóban redukálják az aerodinamika szerepét, a motorblokkot pedig 850 köbcentire csökkentik, míg a magasságállítót betiltják. Pit Beirer azonban úgy véli, előbbit akár már korábban is meg lehetne fontolni.

„Az aerodinamika minden pillanatban szerepet játszik a teljesítményben – fogalmazott a KTM motorsport-igazgatója. – Kigyorsításnál, nagy sebességnél, lassításnál, kanyarodásnál. Ez az oka, hogy az elmúlt két évben talán még nagyobbak lettek az ugrások a köridők tekintetében, mint korábban, mert ez fontos szempont. [Az aerodinamika] meglehetősen izgalmas, de szerintem a promóterek és a szabályok felől most óvatosnak kell lennünk, hogy ne menjünk túl messzire. Szóval szerintem hamarosan szükség lesz egy korlátozó tényezőre. Talán nem is kellene várnunk ’27-ig ezzel a korlátozással.”

Martín egyértelművé tette, hogy jövőre melyik csapatnak a pilótája akar lenni

0

Jorge Martínnak tetszik a Pramac idei festése, viszont továbbra is az a célja, hogy jövőre már a Ducati gyári csapatának pilótája legyen. Emellett a spanyol versenyző azt is elárulta, hogy mit gondol az egyik lehetséges utódjáról, Fermín Aldeguerről.

Szerdán debütált a Pramac idei festése, amely jelentősen eltér a tavalyitól. A bahreini bemutatón természetesen ott volt Jorge Martín is, aki elárulta, hogy „nagyon szépnek” tartja a 2024-es motorjukat, szerinte a csapat „egy nagy lépést tett előre a design területén”.

A csapatvilágbajnoki cím után meg tudják szerezni az egyénit is? – bemutatta idei festését a Pramac

Azonban még az új arculat sem tudta meggyőzni arról Martínt, hogy hosszú távon a Pramacnál akarjon maradni. „Azt hiszem, megmutattam, hogy mire vagyok képes – nyilatkozta a madridi pilóta a MotoGP hivatalos honlapjának. – Az elsődleges célom, hogy a Ducati gyári csapatához kerüljek. Úgy gondolom, hogy amennyiben azon a szinten fogok tudni teljesíteni az idei szezon elején, ahogy tavaly, akkor nem nagyon lesz választásuk. Ha ez nem jön össze, akkor persze majd meglátjuk, hogy mi következik.”

„A pilótapiac az valami olyasmi, amit nem tudok kontrollálni. Inkább arra koncentrálok, amit tudok – a motorozásra. De igazából még amúgy is korán van ebből a szempontból, szóval még várnunk kell. Szerintem annyi biztos, hogy a Ducati már kiválasztotta [Francesco] Bagnaiát, és ő természetesen meg is érdemli ezt.”

Ahogy már korábban beszámoltunk róla, értesülések szerint Fermín Aldeguer megállapodott a Ducatival, így jövőre a Pramac pilótájaként fog majd debütálni a MotoGP-ben. Könnyen lehet tehát, hogy ő lesz Martín utódja az olasz csapatnál. Erre pedig a 26 éves versenyző, akit barátjának és mentorának mondhat, szerint már készen áll.

Eldőlhetett Aldeguer sorsa, élcsapatnál debütálhat jövőre a MotoGP-ben

„Azt hiszem, hogy eléggé felkészült, és az előző év végén már megmutatta, hogy mennyire tehetséges – utalt Martín a honfitársa által a szezon végén sorozatban aratott négy futamgyőzelemre. – Most pedig majd egy egész, hosszú idényen keresztül kell bizonyítania ezt, harcban kell majd lennie a bajnoki címért. Viszont én egészen biztos vagyok benne, hogy jelenleg ő a legerősebb pilóta a Moto2-ben. Azt nem tudom, hogy már aláírt-e egy szerződést, vagy még nem, de ez az egész biztosan csak növelni fogja az önbizalmát.”

Martín a katari teszt után vibrációról panaszkodott, viszont a bemutatón elmondta, hogy tudomása szerint a Ducatinál már keményen dolgoznak ennek a problémának a megoldásán. Majd hozzátette, hogy bár „korábban voltak erről kétségei”, de már „százszázalékosan biztos” abban, hogy az idei Desmosedici jobb és gyorsabb, mint amilyen a tavalyi volt.

Bagnaia szerint hibátlanul megy az idei Ducati, Martín és Bastianini viszont vibrációról panaszkodik

A csapatvilágbajnoki cím után meg tudják szerezni az egyénit is? – bemutatta idei festését a Pramac

0

Szerdán utolsó csapatként a Pramac is leleplezte idei arculatát. Az olasz csapat a Jorge Martín – Franco Morbidelli duóval vág neki a 2024-es szezonnak.

Magyar idő szerint szerdán 17 órakor debütált a Pramac idei festése. A bemutatót egy némileg meglepő helyszínen, a szahíri Bahrain International Circuiten – a hétvégén sorra kerülő Forma–1-es forduló színhelyén – tartotta az olasz csapat, amely a MotoGP mezőnyéből utolsóként tárta a nyilvánosság elé a 2024-es arculatát.

A Pramac idei festése jelentősen eltér a tavalyitól. A Ducati és a Prima színei, vagyis a piros és a lila dominánsabbak lettek, illetve már nem a fehér, hanem a fekete egészíti ki őket.

Minden kétséget kizáróan a 2023-as volt a Pramac történelmének legjobb királykategóriás szezonja, hiszen a szatellitistállók közül elsőként sikerült megszerezniük a csapatvilágbajnoki címet. Ráadásul egy elég jelentős, 92 pontos előnyt sikerült kiépíteniük a második helyezett gyári Ducati előtt. Emellett fontos kiemelni azt is, hogy a két pilótájuk összesen öt főfutamot és kilenc sprintet nyert meg.

Az istállónál azonban mégsem lehettek teljesen elégedettek a szezon végeztével. Ugyanis az egyik versenyzőjük, Jorge Martín az utolsó futamig harcban volt az egyéni világbajnoki címért, ám végül drámai körülmények között alulmaradt Francesco Bagnaiával szemben.

Martín kisírta magát a vesztes vb-döntő után, de úgy véli, van mit ünnepelni

Martín a 2024-es szezonban is a Pramac színeit képviselve próbálkozik majd a trófea megszerzésével, ám ebben idén már egy új csapattárs fogja segíteni. Az LCR-hez igazoló Johann Zarco helyét a Yamahától érkező Franco Morbidelli vette át.

Elégedett az új Ducatival a mindenkinél nagyobbat váltó Morbidelli

A Pramac az idei szezonban is a mezőny jelenlegi legjobb motorját, a gyári specifikációjú Ducatit fogja használni. A bolognaiak és a csapat közti együttműködés annak ellenére is töretlennek tűnik, hogy tavaly egymással kellett megküzdeniük a világbajnoki címért.

Bagnaia főmérnöke odaszúrt Martínnak: Könnyű egy szatellitcsapatnak álcázott gyári istállónál

Ami az előszezoni teszteket illeti, azokon a Pramac elég nagy hátrányban volt a vetélytársakkal szemben, hiszen Morbidellinek mindkettőt ki kellett hagynia. Az olasz pilóta a Superbike-világbajnokság portimãói gyakorlásán szenvedett el egy ijesztő balesetet, amelynek a következményei miatt az orvosok nem engedték meg neki, hogy motorra üljön.

Morbidellinek nemcsak a sepangi, hanem a katari tesztet is ki kell hagynia a portimãói bukása miatt

A sepangi tesztet ennek ellenére jó hangulatban zárhatta a csapat, hiszen azon Martín a második helyen végzett. A katari gyakorlás után azonban már más volt a helyzet, a spanyol pilóta ekkor csak hetedik lett, ráadásul a motorjával sem volt teljesen kibékülve.

Bagnaia szerint hibátlanul megy az idei Ducati, Martín és Bastianini viszont vibrációról panaszkodik

Könnyen lehet, hogy az idei lesz az utolsó szezon, amelyet Martín a Pramacnál tölt. Ugyanis a madridi pilóta a jövőben mindenképpen egy gyári istállónál akar majd versenyezni, így a csapatnál azzal számolnak, hogy biztosan elveszítik. Amennyiben valóban távozna, a helyét valószínűleg Fermín Aldeguer vehetné majd át.

A Pramac tulajdonosa biztos benne, hogy Martín az idei szezon végén elhagyja a csapatát

Pol Espargaró elmondta, hogy szerinte mit kell tennie ahhoz Marc Márqueznek, hogy felülmúlja Rossit

0

Pol Espargaró szerint Marc Márqueznek jelenleg egy Ducatin ülve van a legnagyobb esélye arra, hogy utolérje, majd felülmúlja Valentino Rossit a világbajnoki címek számában. Espargaró úgy látja, hogy Márquez már idén harcba szállhat majd a trófeáért.

Marc Márquez tizenegy év után elhagyta a Hondát, és az idei MotoGP-szezonban már a Ducati egyik ügyfelének, a Gresininek a színeit képviseli. A spanyol pilóta döntésében fontos szerepet játszott, hogy jelenleg a bolognaiak motorja a legjobb a mezőnyben, ráadásul a japán gyártó évek óta csak küszködik.

Korábbi csapattársa, Pol Espargaró szerint Márquezt az is hajtotta ennek az átigazolásnak a meglépésekor, hogy így nagyobb esélye lesz utolérni, vagy akár felülmúlni Valentino Rossit a világbajnoki címek számában, bár ő saját elmondása szerint még nem gondol erre. A cerverai versenyző pillanatnyilag nyolc, míg Rossi kilenc trófeát tudhat a magáénak.

Marc Márquez jelenleg nem gondol arra, hogy utoléri Rossit a bajnoki címek számában

Mindenesetre Espargaró megérti, hogy Márquez egy ilyen indok miatt elhagyta a Hondát. „A sport világában gyorsan telnek az évek – idézi a KTM tesztpilótáját a Marca. – Különösen, ha a motorversenyzés világáról van szó, mivel abban a pilóták már nagyon fiatalon bemutatkozhatnak a királykategóriában, így a színvonal is gyorsan emelkedik. Valóban lehet azt mondani, hogy »hát, csak egy évnyi tapasztalatom van«. Viszont az élsportban egy év az nagyon hosszú időnek számít, és csak még hosszabb lesz majd a jövőben. Nemcsak mentálisan, hanem technológiai szempontból is, hiszen az újdonságok miatt mindig újra és újra alkalmazkodni kell, meg kell tudni újulni. Ráadásul folyamatosan jönnek az új versenyzők, akik gyári csapathoz akarnak kerülni.”

„Egy év az hosszú idő, szóval természetesen megértem, hogy [Márquez] váltott, hiszen ő arra törekszik, hogy újra nyerni tudjon. Szeretne még egy világbajnoki címet szerezni, ugyanis a címek számának tekintetében felül akarja múlni Valentino Rossit. Ha pedig ezt akarja, akkor ehhez jelenleg egy Ducatin kell ülnie, szóval szerintem ő ezzel próbálkozik.”

Espargarót arról is megkérdezték, hogy szerinte Márquez megszerezheti-e idén a kilencedik világbajnoki címét. „Igen, úgy látom, hogy ez lehetséges – válaszolta a magát szakértőként is kipróbáló versenyző. – Mindenek felett ez azon múlik, hogy ő, illetve a vetélytársai mit csinálnak majd az első futamokon. Ha nem gyűjt össze túl nagy hátrányt az európai versenyekig, amelyek a legnehezebbek, akkor képes lehet rá. Szerintem, ha nem lesz túl nagy hátrányban, akkor a szezon második felében tud majd igazán az asztalra csapni.”

Az első futamok a teljes idény alakulását meghatározzák Marc Márquez versenymérnöke szerint

Eldőlhetett Aldeguer sorsa, élcsapatnál debütálhat jövőre a MotoGP-ben

0

Értesülések szerint Fermín Aldeguer jövőre a Pramac pilótájaként fog bemutatkozni a MotoGP-ben.

Fermín Aldeguernek a tavalyi volt a második teljes szezonja a Moto2-ben. A 18 éves pilóta valósággal berobbant az idény második felében, az utolsó négy futamot kivétel nélkül megnyerte, ráadásul ebből kétszer a „hat trick” is összejött neki, vagyis a győzelem mellett az ő nevéhez fűződött a pole pozíció és a versenyben futott leggyorsabb kör is. Ezeknek az eredményeknek köszönhetően a bajnoki tabella harmadik helyén zárt, csak Pedro Acosta és Tony Arbolino gyűjtött nála több pontot. Nem csoda, hogy felfigyeltek rá a királykategóriában induló csapatok.

Jelenleg úgy tűnik, hogy az egyik ilyen alakulat a tavaly csapatvilágbajnoki címet szerző Pramac volt, hiszen az olasz Motorsport értesülései szerint Aldeguer jövőre már ennek a Ducati-ügyfélcsapatnak a színeit fogja képviselni a MotoGP-ben.

Ezt a hírt valamelyest megerősíti az, amit Davide Tardozzi mondott a sepangi teszt helyszínén. A Ducati gyári istállójának csapatfőnöke akkor nyilvánosan kijelentette, hogy már tárgyalásokat folytatnak a murciai pilóta menedzsmentjével. Ugyanis a bolognaiak kötelékébe tartozó összes versenyző magával a gyártóval ír alá szerződést.

Nagyon valószínűnek tűnik, hogy Aldeguer Jorge Martín helyét foglalhatja majd el a Pramacnál. A madridi motorosnak – mint a Ducati összes többi pilótájának – a 2024-es idény végén lejár a jelenleg érvényben lévő szerződése. Martín pedig egyértelművé tette, hogy jövőre mindenképpen egy gyári istállónál akar versenyezni. Tehát a tavalyi bajnoki kihívót a következő szezonban vagy Francesco Bagnaia csapattársaként, vagy egy másik gyártó motorján láthatjuk majd.

Elhagyhatja a Ducatit, ha megint nem kap gyári ülést Martín, akit zavar, hogy „semmi nem elég”

Aldeguert korábban a Hondával és a VR46-tal is szóba hozták, előbbinél Marc Márquez, utóbbinál Luca Marini lehetséges helyettesei között merült fel a neve. Azonban a Moto2-es istállója, a Speed Up másfél millió eurót kért volna átigazolási díjként, egy ekkora összeg pedig még egy MotoGP-csapat költségvetésében is komoly tételnek számít.

A Yamaha főnöke a Forma–1 történelmének legsikeresebb csapatához hasonlóvá tenné az istállóját

0

Lin Jarvis szerint a Yamaha vezetőségének meg kell tudnia győzni a pilótáit és egy szatellitcsapatot, hogy a jövőben sokkal versenyképesebbek lesznek.

Érdekes MotoGP-idény elé néz a Yamaha. A japán istállónál két nagy feladatot tűzhettek ki maguk elé az idei szezonra: a távozás küszöbén álló Fabio Quartararo megtartását, és egy új szatellitcsapat „leigazolását”.

Quartararo nem viccel, megtette az első lépést, hogy elhagyja a Yamahát

A Yamahának tavaly hosszú idő óta először kellett ügyfél nélkül nekivágnia egy szezonnak, hiszen 2022 végén a korábbi szatellitcsapatuk, az RNF az Apriliát választotta helyettük. A hangvillásoknak idén is csak két motorja lesz a mezőnyben, de ezen minél előbb változtatni szeretnének, és ügyvezető igazgatójuk, Lin Jarvis elmondása alapján már tudják, hogy mit kell ehhez tenniük.

„Tizennyolc vagy tizenkilenc pilótának fog lejárni az idei szezon végén a szerződése – idézi Jarvist a Crash.net. – Szóval amellett, hogy nagyon izgalmas futamokat láthatunk majd, nagyon érdekes lesz azt is figyelni, hogy mi fog történni a pályán kívül. Ráadásul van három szatellitcsapat is, amelyek még nem írtak alá egy 2025-re vonatkozó szerződést egy gyártóval, természetesen a Pramacról, az LCR-ről és a VR46-ról van szó.”

„Mind egy szatellitcsapat, mind a saját pilótáink meggyőzéséhez versenyképessé kell válnunk. Ha idén még nem is leszünk százszázalékosan versenyképesek, akkor is meg kell őket győznünk, hogy a befektetéseink által elindultunk a fejlődés útján. Hiszen amikor aláírsz egy szerződést, akkor nem az éppen aktuálisan meglévő motorra írsz alá, hanem arra a motorra, amelynek a megkapására számítasz a jövőben.”

Korábban úgy tűnt, hogy a VR46 lehet a Yamaha szatellitcsapata, de az újabb nyilatkozatok alapján valószínűbbnek tűnik, hogy Valentino Rossiék maradni fognak a Ducatinál.

Hamarosan eldőlhet Rossi csapatának jövője

Viszont Jarvisnak van egy ötlete azzal kapcsolatban, hogyan tudnának mégis megállapodni egy ügyféllel: olyanná kell válniuk, mint amilyen a Mercedes Forma–1-es csapata volt 2013-ban. Ugyanis a német istálló a fényes jövő ígéretével, egy ambiciózus projekt segítségével tudta elcsábítani Lewis Hamiltont a sorozat egyik legpatinásabb alakulatától, a McLarentől.

A Mercedes és Hamilton közös munkájának eredményét pedig mindenki ismeri: 2014 és 2021 között hét egyéni – Nico Rosberg 2016-os diadalával együtt nyolc – és nyolc konstruktőri világbajnoki címet gyűjtöttek be, amivel a Forma–1 történelmének legsikeresebb alakulatává váltak a sorozatban megszerzett címek tekintetében.

„Érdekes figyelni Lewis Hamiltont, mivel megint egy elég tökös lépést tett meg – utalt Jarvis a brit pilótának a Ferrarihoz való átigazolására. – Emlékszem, és ő maga is felidézte nemrég, hogy már 2013-ban is megtett egy hasonlóan nagy lépést, amikor elment a Mercedeshez.”

„Amikor átigazolt a Mercedeshez, akkor sok ember, köztük én is, azt gondolta, hogy »tényleg? Biztos vagy ebben?« Nyilvánvaló, hogy ő tudott valamit, és eléggé bízott abban, hogy mindent megtesznek majd a jövőben is a versenyképességük növelése érdekében. Szóval egy pilóta vagy egy szatellitcsapat döntésekor a legfontosabb dolog, hogy meg legyenek győződve az istálló szándékairól, képességeiről és szakértelméről a jövőt illetően, tehát nekünk is így kell meggyőznünk őket.”

Quartararo: A Yamahának nagyon kevés ideje van, hogy meggyőzzön, különben lépnem kell

A Yamaha vezetősége nem akar sokáig ügyfél nélkül maradni, rövid határidőn belül szeretnének magukénak tudni egy szatellitcsapatot. „Legrosszabb esetben a nyári szünetig [aláírnánk a szerződést]. Nekem az a meglátásom, hogy valamikor júniusban, talán Assenben kerülhet erre sor, ez részben a megfelelő időzítésről szól” – tette hozzá Jarvis.

Miért jó a Superbike?

0

Folyamatos vita alapját adta, hogy a Superbike kategóriának vajon mekkora a létjogosultsága. Úgy vélem, a hétvégi futamok pontot tettek a mondat végére a kérdőjelek helyett. Mert Superbike-ot nézni bizony jó dolog.

Néhány évvel ezelőtt óriási port kavart a motorsportrajongók táborában, hogy a Superbike-világbajnokság mezőnyének eleje szinte megközelítette a MotoGP-motorokat bizonyos pályákon. Ezt többen ellenezték, még többen pedig úgy érezték, teljesen felesleges két hasonló sorozat párhuzamosan egymás mellett. Eközben a bajnokság népszerűsége egyre csökkent, és voltak versenyek, amelyeken a nézők száma egy Grand Prix látogatottságának legfeljebb harminc-negyven százaléka lehetett. A jelenség mindenesetre érdekes volt, mert annak ellenére is, hogy a Superbike-motorok jelentősen fejlődtek, a versenyek pedig szorosak voltak, a nézők mégis inkább a Grand Prix-t pártolták, és úgy tűnt, sokkal boldogabbá tenné őket, ha a Superbike futamokon valami egészen mást látnának.

A nagyköbcentis motorok versengése egyébként az USA-ból érkezik, Európában leginkább a britek honosították meg. A sorozat lényege mindig is az volt, hogy a parányi prototípusok helyett olyan motorokkal álltak rajthoz a versenyzők, amelyeket a rajongók akár másnap reggel begyűjthettek a helyi kereskedésben. Ezért lassacskán itt is a sorozat komplett mottójává lett a hatvanas, hetvenes évek motorsportjának elhíresült mondata: nyerd meg vasárnap, majd add el hétfőn.

Ugyanakkor pedig talán pont ez a varázs tűnt tova, amikor a gyárak hirtelen fejlesztésekbe kezdtek, a rajongók pedig egyre távolabb kerültek a tévében látott „utcai” motoroktól.

Bulega győzelemmel, Iannone dobogóval debütált, Bautista és Rea is betlizett a Superbike-vb-n

Persze így volt ez mindig, ne legyen kétsége senkinek, de a tudat valahogy mégis mást mutatott. Miközben a szakértők és újságírók állítják, a nyolcvanas évek betegesen átalakított Superbike-motorjai pont olyan prototípusnak számítottak az USA-ban, mint a Grand Prix-motorok Európában, csak legfeljebb kinézetre hasonlítottak a boltban megvásárolható típusokhoz. Idővel hasonló folyamat ment végbe az Egyesült Királyságban is, ahol a nyolcvanas évek második felétől valamiért szintén sokkal jobban élték a nagyköbcentis négyüteműeket, mint a parányi, szinte üzemórás kétütemű fenevadakat.

A Superbike underground térhódítása mindenesetre annyira jól sikerült, hogy leginkább a két nemzet szorgalmazására világbajnoksággá nőtte ki magát a nyolcvanas évek végén. Ez végül annyira megtetszett az olaszoknak, hogy persze nem akartak kimaradni belőle, leginkább az olasz motorgyártási manufaktúra azon szereplője, amely a hetvenes évektől szinte minden fontosabb motorsporteseményből kiszorult, lévén nem volt versenyképes kétütemű motorja a teljesen eltérő alapkoncepció miatt. Persze kitalálják, hogy a Ducatiról beszélünk.

A Superbike-világbajnokság az elmúlt közel negyven évben nagy utat járt be. Szemtanúi lehettünk mind a felemelkedésének, mind a bukásának, de napjainkban talán ismét megérkezhetünk oda, amikor a bajnokság megfelelően reprezentált szerepet kaphat.

Ebben persze segíthet az is, hogy a MotoGP-motorok valóban egyre inkább az űrtechnikát képviselik, és olyan szinten a Forma–1 iránykövetése érvényesül, hogy levegőt is alig kapunk. Másfelől ez újfent azt eredményezheti, hogy a vásárlók idővel talán ismét azt gondolhatják, a Superbike-ban látott motorokat a boltban is megvehetik. Ez persze továbbra sem lesz maradéktalanul igaz, de az illúzió mégis sokat segít, hiszen azt végleg elfelejthetjük egy időre, hogy a MotoGP újításai az utcán is megjelennek. Leginkább azért, mert a jelen Grand Prix-motorjai nem hétköznapi felhasználásra, hanem szigorúan zárt pályára készülnek. Ez pedig bármennyire is fájdalmas a motorok iránt rajongó közönségnek, mégis visszaállítja kicsit a rendet, és a versenymotorok táplálékláncának felépítését.

Iannone drámája után Alex Lowes nyerte a Superpole versenyt, Razgatlıoğlu dobogós a BMW-vel

Hiszen gondoljunk csak bele, tavaly már a sportmotorrajongó közönség is inkább a Baggers kategória izgalmas versenyeit nézte – az Egyesült Államok legújabb őrülete, amelyben óriási cirkálókat alakítottak át versenymotorrá, majd a három-négyszáz kilós súlyuk ellenére hajtották őket a végletekig, és fektették lapra kanyarban –, mintsem az úgynevezett szériasportmotorok küzdelmeit.

Ezért 2024-ben, elnézve a Grand Prix-motorok hivatalos tesztjeit, úgy tűnik, az egyetlen szériához hasonló kategória a Superbike marad, hiszen a különbség annyi, hogy míg Grand Prix-motort nem lehet otthon építeni, addig azért a Superbike-kal mégis sokan megpróbálkoznak, annak ellenére is, hogy persze egy kategóriájában jónak számító motor bekerülési költsége könnyedén elérheti a százmillió forintot. Ebben viszont kétségtelen, hogy Európában a britek mindenki előtt járnak, hiszen a kategória iránti rajongásuk mentén olyan, évtizedes hagyományokkal bíró apró manufaktúrák nőtték ki magukat, amelyeknek legtöbbje azért meg tud építeni egy Superbike-motort. Persze a technika és a pénz már itt is messze elkerülte a társadalmi sufnituningokat, így gyári támogatás nélkül viszonylag nehéz tető alá hozni egy ütőképes csapatot, a szakembergárda mégis sokszor nem egy kifejezetten gyári csapatot jelent, hanem egy olyan versenyműhelyt, amelynek tagjai évek óta dolgoznak a motorsportban, és a szakembereik olyan szintű tudással bírnak, hogy akár elegendő az adott gyár csekély jelenléte is.

Vehetjük példaként akár az olyan a minicsapatokat, mint amilyen a Ducati GoEleven, a Motocorsa vagy akár a Barni Racing. Ők mind Ducatit használnak, és ugyan abban biztosak lehetünk, hogy az olaszok versenymotorja nagyjából egymillió euró körül mozog, a hétvégi ausztráliai forduló mégis jól mutatja, kellő tapasztalattal, némi gyári know-how lízinggel és humán erőforrással akár sikeresek is lehetnek. Persze sejthetjük azt is, hogy az olasz gyár a nagy visszatérőnek, Andrea Iannonénak tartogatott némi extra kraftot, mégis azt látjuk, hogy akár a legkisebbek is labdába rúghatnak egy-egy jobb napon. Persze a gyári alakulatok itt is dominálnak, de a Superbike-ban némileg ez is más. Mert kifejezetten gyári csapat szinte nincs – leszámítva talán a továbbra is bukdácsoló HRC által futtatott Honda alakulatát –, legfeljebb erősebb gyári jelenlét a háttérben. Így működik például a gyárinak számító Aruba Ducati is, ahol a tulajdonos tulajdonképpen egy magánszemély, az Aruba techvállalat alapítója és elnöke, Stefano Cecconi.

Vagy említhetnénk példaként akár a néhány éve még világbajnok Yamaha csapatot, amelynek működtetését az egykor MotoGP-t, majd brit bajnokságot is megjárt Paul Denning motorkereskedéssel foglalkozó vállalkozása, a Crescent látja el. Ugyanez igaz egyébként a szintén brit, mellesleg építőiparban is utazó Shaun Muir magánvállalkozásában futó, de gyári támogatást is élvező BMW csapatára, vagy épp a barcelonai bázissal rendelkező Kawasakira. Bár utóbbi esetében többen úgy vélik, a központ létrehozását teljes mértékben a gyár és annak szponzorai finanszírozták.

Rea-t hordágyon vitték le, Razgatlıoğlu motorja elfüstölt, Alex Lowes nyerte a drámai futamot

A fentiekből pedig kirajzolódhat az is, hogy ez az üzleti modell, ha olcsónak nem is mondható, mégis lényegesen jobban kíméli a pénztárcát, mint egy MotoGP-csapat. Így talán az sem volt véletlen, hogy a belga sörmágnás, Marc van der Straten úr megannyi, Grand Prix-ben eltöltött szezon után a Moto2-es kategóriát ugyan megtartotta, de a királykategóriát végleg elengedve inkább a Superbike-ba vándorolt, és alapított Sam Lowes köré egy egyszemélyes csapatot. Ennek okait firtatni kár lenne, de tény, hogy a MotoGP sport politikailag teljesen más szabályok mentén épül fel, mint a Superbike, így a múltjuk miatt legfeljebb az olyan kiscsapatok tudták megvetni a lábukat, mint a Lucio Cecchinello nevével fémjelzett LCR, vagy a legendás Fausto Gresinihez köthető Gresini Racing, de említhetném akár az energetikai bizniszben utazó mágnás, Paolo Campinoti alapította Pramac Racinget, amelynek főszponzora az üzletember azonos néven regisztrált gigavállalata. A Pramacról annyit egyébként érdemes tudni, hogy Campinoti úr generátorai biztosítják a fényt mind a Szenegál folyón, mind a chilei Atacama-sivatagban, vagy akár a Nagy Etióp Reneszánsz-gáton, de természetesen ő szolgáltatja a világítást az olyan Forma–1-es futamokon, amelyek éjszaka kerülnek megrendezésre, mint például a Szingapúri vagy Abu-dzabi Nagydíj, meg persze a katari MotoGP-futamon. Magyarázatként talán elég annyi: Campinoti már olyan összegeket fektetett a motorsportba, hogy akár egy végső sikerre esélyes Ducatit is kaphat a gyártól, de nagyságából ugyanakkor arra is következtethetünk, hogy ennél sokkal kisebb tétben játszani szinte ablakon kidobott pénz. Nos, a Superbike ebben azért merőben más.

A legfontosabb faktort, a versenyzőket pedig eddig meg sem említettük. Sokan úgy vélik, a Superbike-versenyzők többnyire MotoGP-ből kiszorult B ligás menők, ami egész egyszerűen nem igaz. Ezzel szemben valódi problémát okoz, hogy a sorozat ténylegesen ritkábban tudja kinevelni saját sztárversenyzőit, mert a legtöbbjük valóban a Grand Prix-ből érkezik. Ez viszont talán nem a versenyzők hibája, hanem a Grand Prix-re jutó eszméletlen túljelentkezésnek tudható be, és annak az eszement fluktuációnak, amelyre a szakértők akkor kapták fel igazán a fejüket, amikor a KTM egyetlen tanulószezon után menesztette a sokak szerint egyik legígéretesebb újoncát, Remy Gardnert. Persze joggal jegyezhetik meg, hogy Gardner még a Superbike-ban sem vitézkedik, mégis gondoljuk át ezt még egyszer. Két év alatt két teljesen új kategóriát és két teljesen eltérő motort kellett volna megszoknia, mindezt úgy, hogy az önbizalmát a menesztéssel a sárba tiporták, és mentálisan talán azt sem tudja még elhinni magáról, hogy mindez sikerülhet. Persze ott a másik oldal, és vannak, akik a versenyzővándorlást is inkább sportpolitikai okoknak tudják be, de erről a teljes valóságot földi halandóként talán soha nem tudhatjuk meg. Mindenesetre erős üzenet volt a külvilág számára Toprak Razgatlıoğlu kategóriában maradása. A török versenyző azon ritka egyedek közé tartozik, akiket valóban a kategória nevelt ki, és talán az egyetlen Superbike-ban felnőtt világsztár. Mondhatni, a sorozat ékköve és büszkesége, de tulajdonképpen ez is inkább annak volt köszönhető, hogy nyúlánk termete miatt a Red Bull Rookies Cup után a Moto3-as kategóriába már nem kellett. Azóta azt is tudjuk, menedzsere, az egykori Supersport-legenda, Kenan Sofuoglu észnél volt, és nagyon jó érzékkel a szériamotorok világába terelte. Ugyanakkor hiába állítja róla minden szakértő, hogy korunk egyik legtehetségesebb motorversenyzője, akinek még a MotoGP-ben is könnyedén lehetne helye, a tavalyi kelletlen, királykategóriás Yamaha-teszt után Sofuoglu mégis egy pillanat alatt felmérte, valójában ők oda most nem kellenek, ezért egy esetleges átigazolás egyet jelentene azzal, hogy Razgatlıoğlu karrierjének könnyedén befellegezne. Ezek alapján javasolta védencének a kategóriában maradást és a zsíros BMW szerződés elfogadását.

Razgatlıoğlu a nehézségek ellenére „ötven százalékban” elégedett az ausztráliai versenyhétvégéjével

Persze a szezonnyitó nem úgy alakult számára, ahogy azt sokan remélték, mégis azt gondolom, hosszú távon talán kifizetődhet. A sorozat másik legendás nevelése pedig az a Jonathan Rea, aki szintén inkább szériamotorokon nevelkedett, a brit Superbike-bajnokságban elért sikerek után érkezett előbb a Supersport-világbajnokságra, majd vált a Superbike-világbajnokság legsikeresebb versenyzőjévé.

A „borzalmas” balesetet elszenvedő Rea hírt adott az állapotáról

A két Aruba Ducatival versenyző legény, Nicolò Bulega és Álvaro Bautista ugyanakkor a Grand Prix-ből kiszorulva érkezett, és pályafutásukon is jól érzékelhető, hogy a sikereik előtt bizony megjárták a poklok poklát, és kellett némi idő, amíg versenyzőként ismét felépítették magukat.

Életében először tapasztalt ilyen veszélyt, de Iannone így is boldog a „varázslatos” hétvége után

Továbbá ezt a tábort erősíti a közönségkedvenc Danilo Petrucci is, és a négyéves kihagyás után visszatérő fenegyerek, Andrea Iannone, aki talán jobban kellett a sorozatnak, mint eddig bárki a múltban. Iannone habitusa ebben a kategóriában új, és a kilencvenes évek óta a rosszfiúk is kikoptak a sorozatból. Ennek a sztereotípiának viszont az olasz tökéletesen megfelel, ezért mindenki abban reménykedik, hogy a jövőben miatta akár még több néző ragad a képernyőre. Az első futamon elért meglepetésdobogója is ezt támasztja alá, és valljuk be, sikere talán mindenki szemébe könnyeket csalt. Hiszen eddig szinte elképzelhetetlen volt, hogy a mai, elképesztő iramban fejlődő technikai sport világában akad bárki, aki ekkora kihagyás után sikeresen visszatérhet. Ezt pedig tovább fokozta, hogy Iannone az első futamon annak az Anthony Gobertnek a sisakfényezését választotta, akitől nemrég búcsúztunk, és aki talán a motorsport egyik legikonikusabb és egyben legvitatottabb figurájává avanzsálódott még életében, halála után pedig legendává emelkedett. Gobert sisakfényezése azért is ríkatott meg sokakat, mert utolsó győzelmét épp Ausztráliában aratta, még 2000-ben, szintén a Superbike-világbajnokságon. És persze nem Iannone lenne, aki ezt követően nem üzent volna az őt kritizálóknak, amikor a következő futamon egy szintén új fényezéssel, a hamvaiból feltámadó főnixmadár motívumával jelezte: ő bizony elpusztíthatatlan.

Drága Anthony – búcsú Anthony Goberttől, akiért még egy fesztivált is érdemes volt otthagyni

Hát, ha másért nem is, a fentiek miatt egészen biztos vagyok benne, hogy érdemes lesz követni az idei Superbike-világbajnokságot.

Martín elmondta, hogy miért nehéz előzni a mai MotoGP-ben

0

Jorge Martín szerint a 2027-ben érvénybe lépő szabályok segítségével a MotoGP-nek vissza kell térnie a tíz évvel ezelőtti önmagához. A spanyol pilóta azt is kifejtette, hogy miért nehéz előzni jelenleg a királykategóriában.

Ahogy már korábban beszámoltunk róla, a 2027-es szezontól érvénybe lépő új szabálykönyv jelentősen megváltoztathatja majd a MotoGP-t. Az eddig beharangozott újítások közül a legtöbben a motorblokkok térfogatának csökkentését emelik ki.

Közel a megállapodás, szinte biztosan csökken az erőforrások térfogata a MotoGP-ben

Viszont emellett fontos szerepe lehet az elektronikai segédeszközök részleges kivezetésének, és a szárnyelemek méretének korlátozásának is, csak ezekkel kapcsolatban még nincs megegyezés a gyártók között. Jorge Martín mindenképpen azt szeretné, ha végül ezekben a kérdésekben is megszületne a megállapodás, mivel szerinte jelenleg részben a „technikai kütyük” miatt nehéz előzni a MotoGP-ben.

„Nagyon várom a 2027-es szezont, mivel az elmúlt években sokkal nehezebb lett előzni az új technikai kütyük miatt – idézi Martínt a SPEEDWEEK.com. – A 2027-es szabályok segítségével tíz évvel vissza kell forgatnunk az idő kerekét. Akkor még egy jó versenyző bárhol tudott előzni, és észrevehetőek voltak a vezetési stílusok közti különbségek.”

Martín azt is kifejtette, hogy ténylegesen mi nehezíti az előzést a mai MotoGP-ben. „Még a rajtrácson a huszadik helyet megszerző pilóta is ugyanolyan sebességgel gyorsít ki a kanyarokból, mint a leggyorsabb versenyzők – legalábbis új gumikon. Így tehát senki sem tud különbséget teremteni. Használt abroncsokkal persze már kicsit más a helyzet, úgy sokkal többet lehet játszani a testhelyzettel, de az alapvető felállás akkor is ugyanaz. Mindazonáltal egy jó versenyző a következő területeken tud időt nyerni: a gumik jobb kezelésével, és a versenyek alatt a kanyarokból való kijövetellel lehet tizedeket szerezni. Ezeken kívül a féktávokon lehet még több vagy kevesebb kockázatot vállalni.”

Unalmas a MotoGP, mert minden az időmérőn múlik?

„Amikor valaki mögötted van, akkor még az általad keltett turbulenciákat is ki tudod használni. Ezeket nem lehet látni, de így is meg kell velük küzdeni.” Arról is megkérdezték Martínt, hogy egy hosszabb egyenes végén a jelenlegi motorokkal mennyire vannak egymástól a fékezési pontok turbulens, illetve nyugodt levegőben. „Úgy jó húsz méter van köztük” – válaszolta a madridi versenyző.

A MotoGP-pilóták elárulták, hogy szerintük ki az idei világbajnoki cím legnagyobb esélyese

0

Tizenöt MotoGP-pilóta mondta el, hogy szerinte a mezőnyből kinek van a legtöbb esélye megszerezni az idei szezonban a bajnoki címet.

Vélhetően az előző héten lezajlott katari teszten kérdezte meg a MotoGP hivatalos honlapjának munkatársa a pilótákat, hogy szerintük ki a 2024-es világbajnoki cím legnagyobb esélyese. Sajnos nem mindegyikük válaszolt, de a mezőny nagyrésze, tizenöt pilóta így is elárulta, hogy kit tart a favoritnak.

Bagnaia történelmi magasságokba került a katari MotoGP-teszt második napján

Az Aprilia kötelékébe tartozó versenyzők közül mindenki válaszolt. Maverick Viñales úgy gondolja, hogy „Pecco”, azaz Francesco Bagnaia a legnagyobb esélyes, ezzel pedig csapattársa, Aleix Espargaró is egyetért. „Nagyon erősnek tűnik a [tesztek] kezdete óta, szóval ő lesz majd az az ember, akit le kell győzni” – mondta a címvédőről Espargaró.

A Trackhouse pilótái is hasonlóan gondolkoznak. „Pecco a legnagyobb esélyes, nagyon jó volt sebessége, nagyon jó volt a tempója” – nyilatkozta Miguel Oliveira. „Én! Jó, nem is, valójában Pecco az, mivel ő két világbajnoki címet nyert egymás után” – tette hozzá viccelődve Raúl Fernández.

A KTM-hez tartozó pilóták közül egyedül Augusto Fernández nem szólalt meg. Az osztrák gyártó többi versenyzőjének pedig eléggé egybehangzó volt a véleménye. „Pecco az esélyes. Sorozatban két éve az övé az 1-es rajtszám, szóval butaság lenne másra pénzt tenni” – adott fogadási tippet Jack Miller. „A bajnok nagyon gyorsnak néz ki” – mondta Brad Binder, „jelenleg a világbajnok az esélyes” – erősítette meg Pedro Acosta.

A Ducati motorosai közül a portimãói teszten „nagyon komoly” helyzetbe kerülő Franco Morbidelli, és a gyári csapat versenyzői, Enea Bastianini és Bagnaia nem nyilatkoztak.

A VR46 mindkét pilótája, Fabio di Giannantonio és Marco Bezzecchi is egy egyszerű „Peccóval” letudta a válaszadást. Jorge Martín viszont bővebbre eresztette a véleményét: „Pecco a favorit, ő nyert az előző két szezonban, szóval úgy hiszem, hogy idén is ő lesz az, akit majd meg kell verni”.

Jöhet a tavalyi vb-csata visszavágója? – Martín szerint ezúttal mások is beleszólhatnak a harcba

A Gresini színeit képviselő Márquez testvérek is elárulták, hogy mit gondolnak. „A címvédő a favorit. Nagyon jó formában van, nagyon nyomja, és jól vezeti a motorját” – jelentette ki Marc Márquez. A kánonból egyedül Álex Márquez mert kiénekelni, hiszen szerinte „Pecco és Martín” is ugyanannyira esélyes a bajnoki cím megszerzésére.

A japán gyártóknak összesen három képviselője volt a mikrofon elé állók között, Álex Rins, Luca Marini és Nakagami Takaaki véleményét sem ismerhettük meg. A Honda és a Yamaha vezérpilótája, Joan Mir és Fabio Quartararo is rövidre fogta, mindketten annyit mondtak, hogy „Pecco”. Az LCR-t képviselő Johann Zarco viszont kicsit bővebben válaszolt: „Pecco, mivel egyelőre még gyorsabbnak tűnik annál, amilyen tavaly volt”.

Saját magának mondott ellent Quartararo, aki idén is a bajnoki cím reményével száll motorra?